Eclipse
I
Droommotor
89
KIJK EERST
BUFORD
JD
Bravo
in
Expohal
Bijou, Citroen AX
<g&2,
Oppermans
183.-
369:
Oplage90.560 ex.
-
met exclusief tintje
Bijlage: De TilburgseKoerier
[OBAM Tilburg BV]
Japans-
Amerikaans
samenwerkings-
produkt
Deze week
in de
Automaat
o.a.
Donderdag 20 april 1989
MITSUBISHI
(Lees verder pagina 5)
jft
Tony Vos
De viertaktmotor
Truck Tour Tilburg
pag. 5
pag. 3
pag. 11
NETZO VOORDELIG. WEL ZO BETROUWBAAR.
PRIJZEN INCLUSIEF MONTAGE EN BTW.
Renault in autosport
pag. 9
Autotest:
Ford Fiësta 1.4 CLX
Hoe en waarom
bij invoer
klassieke auto's
Jaargang 1
Nummer 16
onze
een
ver-
zodat de AX
aangebo-
>rijsje voor
>lage leve-
i op dit mo-
ruto is ge-
de AX 11 RE waarvan
cc motor van 55 pk
Orgineie Fora onderdelen Door^d^getraind personeel staat voor u klaar
Bel dan oc Ot beter noa, kom lanps B| ons bent u met at^dwStom
I april 1989-pagina 281
R. Oppermans
Directeur
Auto Oppermans
Als we de letters DSM zien staan, denken we meteen
aan het grote chemische concern wat zijn wortels in de
oude mijnstreek van Zuid Limburg heeft. Toch staan de
ze letters in Amerika voor Diamond-Star Motors. De
diamanten zijn van Mitsubishi en de ster van Chrysler.
Het gaat hier om een nieuw samenwerkingsverband
tussen beide bedrijven. In Bloomington-Normal in de
staat Illinois werd op 10 november 1988 een spiksplin
ternieuw fabrieksgebouw geopend, waarvan de aande
len gelijk verdeeld zijn over de twee firma's. Uiteraard
waren bij de opening Lee lacocca van Chrysler en
Toyoo Tate, de president van Mitsubishi aanwezig.
De Automaat is eei
De Tilburgse Koer:
D.A.T.O. en versch
Tilburg, Goirle, Ri«
Zand, Udenhout, E
Oisterwijk, Moer
Hilvarenbeek
merken komen
denken van de
pro- Yamaha 500
Ook in het interieur wordt de
AX Bijou warmer aangekleed
door zwarte velours bekleding,
een sportstuur, gordels achterin
en een radio-uitrusting. Citroen
vraagt voor al deze extra een be
scheiden meerprijs, zod.
Bijou al voor 1.17.900,=
den wordt, een prima pï
een leuke auto.
rtomaat is een uitgave van
srieri.s.m.
chijnt in geheel
ïiel, Loon op
Berkel Enschot,
jrgestel en
Taunus - Granada
Escort 1300 C.V.H
E Long-live type
exd voorpijp
Taunus-CapneO.HC.
excl druklager
In een gelimiteerde opL.
ren de Citroen-dealers
ment de AX Bijou. De ai
baseerd op
hij de 1124 c
krijgt. De uitrusting is echter veel
completer met zwarte vernislak,
zwarte bumpers, elegante Bijou
striping en een rechter buitenspie
gel.
De contacten tussen Mitsubishi en
Chrysler dateren al van 1970. Al
heel wat modellen van Mitsubishi
zijn door de jaren heen door
Chrysler op de Noordameri-
kaanse markt verkocht. Het was
daarom logisch dat Mitsubishi bij
een nieuwe benadering van de
Amerikaanse markt een voorkeur
had voor hernieuwde samenwer
king met Chrysler.
Plymouth
In oktober 1985 startte de bouw
van een complex met een opper
vlakte van 190.000 m2. Bijna drie
duizend mensen zullen er als de
produktie in volle gang is werken
en zullen voor een jaarproduktie
van 240.000 auto's zorgen.
Het eerste produkt van de Dia-
mont-Star fabriek is overigens al
Spoorlaan 175,Tilburg, Tel. 013-350045
Filiaal- OBAM Dongen. Steenstraat 7a, Dongen,Tel. 01623-16571
Openingstijden
maandag t/m vrijdag van 0815-17 00 uur;
zaterdag van 10.00-13.00 uur.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-aideling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
een feit. Onder de naam Mitsubi
shi Eclipse en Plymouth Laser
werd in december op de Ameri
kaanse markt een volledig nieuwe
sportcoupe voorgesteld. Voor het
ontwerp werd de MSI Design Stu
dio in Cypress in de arm geno
men. Dit bedrijf werkt al vanaf
1982 voor Mitsubishi en leverde
onder andere het ontwerp voor de
huidige Colt, Lancer en Galant.
Voor de nieuwe coupe moesten de
ontwerpers een auto speciaal
voor de Noordamerikaanse markt
uitdenken. Het werd een klassieke
'Californian roadster' een open
auto met een lage neuspartij, ho
ge achterkant en een stevige mid-
densectie compleet met de nodige
Mitsubishi stijl-kenmerken.
In december 1985 startte
ons bedrijf aan de Mas-
cagnistraat met het Japan
se merk Mazda. Op dat
moment moesten we onze
klanten voor reparaties
nog naar de Offenbach-
straat sturen, maar geluk
kig is in die situatie sinds
kort definitief verandering
gekomen. Naast
showroom is onlangs
complete werkplaats
rezen, zodat we de onder-
houds- en reparatieafde-
ling nu naast de deur heb
ben.
In onze showroom vindt u
een uitgebreide vertegen
woordiging van alle mo
dellen die het merk Mazda
te bieden heeft. Vooral de
626 en 323 zijn natuurlijk
zeer bekend en werden
onlangs nog door een
vooraanstaand Duits auto
blad bekroond. Maar liefst
50.000 lezers testten hun
auto gedurende een jaar.
De Mazda 626 behaalde
hierbij de eerste plaats in
zijn klasse, terwijl de 323 in
de middenklasse een uit
stekende tweede werd.
Op basis van een aantal
Mazda modellen zijn er op
dit moment een drietal
aantrekkelijke uitvoerin
gen. De klant krijgt bij de
Ensign, Finish en Argos
voor slechts een geringe
meerprijs een stevig pak
ket aan extra's.
Een speciale rol in het
Mazda-programma speelt
de E2200, een kei van een
bestelwagen waarvoor
haast geen enkele ver
voerstaak onmogelijk is.
Direct vanaf de fabriek is
er al keuze uit een groot
aantal uitvoeringen.
Ons jonge team van drie
verkopers zal u over alle
details graag meer vertel
len als u een bezoek
brengt aan onze show
room. Onze leus is en blijft:
goede uitleg en geen ver
haaltjes. Een Mazda-rijder
moet ook nog jaren na de
aankoop tevreden zijn
over zijn auto en onze ser
vice. Naast het merk Maz
da zijn wij gespecialiseerd
in de verkoop van jonge
gebruikte auto's die gele
verd worden met de Maz
da Kroon garantie, zodat u
ook met een gebruikte
auto van Oppermans goed
zit voor jaren.
U ziet het dat een bezoek
aan ons bedrijf de moeite
waard is om eens uitge
breid met de Mazda-pro-
dukten, de aantrekkelijke
gebruikte auto's en onze
medewerkers kennis te
maken. U bent van harte
welkom.
Net toen ik dacht dat Neder
land alles wat de overheid zegt
en doet alleen maar gelaten
over zich heen laat komt, werd
is aangenaam verrast door
een artikel in de laatste uitga
ve van Autovisie. Gelukkig blij
ken er tussen ons nog mensen
te zijn die in het openbaar lelie
kritiek durven uiten. Het gaat
hier weer om de laatste cam
pagnes tegen het overtreden
van de maximum snelheid. On
der het kopje 'Een ordinaire
hetze' vertelt Autovisie-redac-
teur Ton Roks van gezagheb
bende blad dat ze hebben be
sloten advertenties afkomstig
van het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat, van Justitie en
van Volkshuisvesting, Ruimte
lijke Ordening en Milieube
heer voortaan te zullen weige
ren. Volgens de redactie kan
de gezamelijke campagne van
deze ministeries absoluut niet
door de beugel. "Ze zijn onge
nuanceerd, het is een grove
manipulatie van de werkelijk
heid. De advertenties zijn on
behoorlijk vanwege hun
woordkeuze. De automobilist is
hierin een naarling, betweter
die door een zure milieufreak,
zwaaiend met de uitgestoken
vinger van de hel-en-verdoe-
menis-prediker, knarsetan
dend als de gefrustreerde on
derwijzer zijn klas alleen nog
maar met grote dreigementen
tot orde kan roepen.
Autovisie is het er ook over
eens dat de automobilist de
volledige loden last van onze
milieuschuld van drie ministe
ries op zijn schouders krijgt,
terwijl voornamelijk electrici-
teitscentrales, chemische fa
brieken en mest-sprenkelende
veehouders ons milieu ver
woesten. De rol die de auto
speelt is vele malen kleiner.
Hieruit spreekt alleen maar
een onmacht van de rijksover
heid om op te treden tegen
grote industrieën en de vee
houderij en de onkunde om
een efficient openbaar vervoer
op poten te zetten.
In de advertenties wordt de in
druk gewekt dat hard rijden
even erg is als het inslaan van
ruiten van een telefooncel en
het schandaliseren van ander
mans eigendommen, terwijl de
overheid tegen oneindig veel
zwaardere vergrijpen dan het
overschrijden van de maxi
mumsnelheid een uiterst lank
moedig beleid voert.
Tot dusver het citaat uit Autovi
sie. Ik ben het helemaal met ze
Op 28, 29 en 30 april wordt in de
Expohal in Hilversum Droommotor
'89 gehouden. Zoals de naam al
zegt, kunnen we op dit evenement
een groot aantal motorfietsen en
hun enthousiaste berijders ver
wachten. De organisatie, die
wordt ondersteund door het siga
rettenmerk Marlboro, is inmiddels
zeker van een groot aantal zeer
bijzondere motofietsen in diverse
categorieën, variërend van de al
lernieuwste modellen tot bijzonde
re klassiekers en alle soorten
wedstrijdmotoren.
Een echte 'Droommotor' is en blijf
een Harley-Davidson, een merk
wat tijdens dit evenement eens ex
tra in de schijnwerpers wordt ge
zet. Naast de spectaculaire fa-
brieksmodellen zullen een origi
nele Harley Dirt Track Racer en
een unieke wegracer worden ge
toond. Natuurlijk ontbreken ook
een aantal choppers op Harley-
basis niet.
Maar ook andere
aan bod. Wat te c
originele Marlboi
cc van de bekende fabrieksracer
Freddie Spencer. Maar ook de
succesvolle Nederlandse Midway
Racing LCR Yamaha is er te zien.
Bijzondere racers zijn ook de Bi-
mota Superbike, de spectaculaire
Ducati 851 racer van Marco Luc-
chinelli en de klassieke 50 cc Su
zuki twin uit de jaren zestig. Na
tuurlijk zijn ook alle bekende na
tionale racing-teams vertegen
woordigd. (£ees ver(jer pagina 5)
F