GRATIS
PROEVEN
Ton Wagemakers over
inrichting Textielmuseum
1
h)
Zaal 16 legt nadruk op amateurkunst
tyogeïs juMiefs
;5 I)
i»
g bv
Winkelcentrum «Den Besterd»
im
rr
F
Grabbeldoosje
EETGEZOND. EETV1S
nPEN-DAG-AANBIEDING
Tijdens de open dag
op d’n Besterd
zaterdag 22 april a.s.
A.s. zaterdag 22 april
nodigen alle
Besterdse winkeliers
U uit voor 'n gezellige
met demonstraties,
proeverijen, shows,
muziek, en nog veel
meer
Eetsalon Den Besterd
REMMERS-DE JAGER
Winkelcentrum «Den Besterd»
1
i
ipril 1989-pagina 24
Donderdag 20 april 1989 - pagina 25
DE TILBURGSE KOERIER
In mei eerste voorstellingen in nieuw theater
□N 013-432429
Foto: Van Aarle
Slechte samenhang kunst - techniek - industrie
N
Foto Geert van Loon
OPEN DAG
Met nu nog meer mogelijkheden
o
2?°
U vindt bij ons
Besterdring 46, Tilburg - Telefoon 013/431386
7943
EDSCHAP
BESTERDRING T7, TILBURG,TEL 420424
olieverfschilderijen
4c etsen
litho’s
zeefdrukwerken
4c aquarellen
Ook uw adres voor restaureren van schilderijen en lijsten
Complete meeneemmaaltijden
Gezellig petit-restaurant
Lunchroom
Compl. verzorgde koude buffetten
Cafetaria en Restaria
Grabbeldoosjes bevatten zilveren of doublé-
sieraden die een veelvoud van de
aankoopprijs 2,50) zijn.
141^
3051^
helft
iden.
Gram
foto t
Alléén tijdens de open-dag van zaterdag 22 april op het
Besterdplein
In een
visie
Ne-
taak
;n re-
“ere
:afé
Voor kwaliteit en service, dan naar:
Besterdring 119
Tilburg - Tel. 424823
F VISSPECI AAL ZAAK
Tilburgs grootste op het gebied van alle inlijstwerk
f De Lijstenspecialist
kan
grote col-
naterialen.
758.
LET OP dat u uw vingers er MEUBELS zelf stofferen
niet bij opeet! Kiekenkot in de ook? Wij hebben een g'"»
Lamme Goedzak, Heuvelring lectie stof en alle mater
104. St. Janstraat 37, tel. 43375
BESTERDPLEIN 32 - TILBURG - TEL. 013-425086
WESTERMARKT 21 - TILBURG - TEL. 013-673072
Op het ogenblik zijn de afrondende
werkzaamheden in het nieuwe theater
nog in volle gang. In de zomer van
1985 werd gestart met de verbouwing
van de vroegere kapel en een naastlig
gende personeelsruimte van het vroe
gere St. Elisabeth Ziekenhuis aan de
Jan van Beverwijckstraat in Tilburg.
Het gaat om het deel van het zieken
huis dat gespaard is gebleven en nu be
kend staat als Carré. De kapel is ver
bouwd tot theaterzaal. In de vroege
personeelsruimte wordt het theaterca
gevestigd. Hierboven wordt een aantal
om in nog sterkere mate gesproken
kunnen worden van een polymu
seum”.
In de maand
worden geof
het theater
gen gegeven in wat vroeger de ka
Zoals vastgelegd in haar belei
’’amateurkunst’'. Het gaat daarbij
teurs, dat zich in velerlei opzicht
hiermee aan op het initiatief van d
pen tot het ”Jaar van de Amateurkuns
Theater Zaal 16 biedt in totaal t”~
het bijzonder aandacht gaan schei
provincie.
ui deze week werd gemaakt op maandagmiddag 17 april, voor de St. Maartenschool, in de Abdij van Averbodestraat. De om-
ersoon kan op ons kantoor de volgende prijzen komen afhalen 10,- van de Tilburgse Koerier; 1 gratis servicebeurt door Habotex-
n“s, Korvelseweg 114; 1 doos antiekwas t.w.v. 7,50 van het Nieuwland Antiek, Nieuwlandstraat 34; een ijstaart voor 12 personen
vriescentrum Ad Bertens, Ringbaan Oost 16; 1 waardebon haarverzorging t.w.v. 7,50 van kapsalon «Mariandel»,
uvuiuncühoekweg 9b. Oisterwijk; 1 waardebon van 10,- van Restaria Lucullus. Wandelboslaan 38, of De Hap, Koestraat 103: waardebon
---‘!;-en van een handzaag van Gereedschap- en Profielslijper GPS, Floresstraat 3;1 jaarabonnement van de Openbare Bibliotheek.
-B-r„rin 1; een waardebon voor 4 broodjes Jantje van Broodje Jantje, NS-plein; een pentekening van VVV Tilburg, Stadhuisplein 128:
een waardebon van 10,- van Monello Mode. Piusstraat 44; 1 waardebon voor vlees of vleeswaren t.w.v. 10,- van Slagerij Arno de Kort, Su-
matrastraat 21; 1 waardebon voor 't Bistro-weekmenu voor 1 persoon t.w.v. 16,- van ’t Oude Molentje. Rosmolenplein 61 en een coupe
nucci van Ijssalon Granucci, Jul. v. Stolbergstraat 18. Vorige week was er geen winnaar, omdat wij helaas vergeten waren een cirkel in de
te plaatsen. Hiervoor onze excuses.
Menssen is een man van het eö
uur. Na enkele ”ups en downs” z
rite wordt het theatercafé Theater Zaal 16 volgende maand
gevestigd. Hierboven wordt een aantal start zien gaan. Hij blikt echter al wat
kantoren ingericht. verder in de toekomst en vertelt: ”Het
is nu zaak om de continuïteit te waar-
Continuïteit borgen. Ik hoop dat met name de Til-
Zaal 16 stond enkele jaren bekend burgse politici de konsekwenties van
igen
bijna uitsluitend met
1 dit theater naar
mctioneren zulle
Dskrachten nodi
t en we het gevaar Uai
dat nu is verricht voor
Niet af.
In de visie van Wagemakers voldoet
het Nederlands Textielmuseum onvol
doende aan de kenmerken van een po-
lymuseum. Gevraagd om een reactie
n.a.v. de publicatie merkt directeur
F.van Osch van het Nederlands Tex
tielmuseum op, dat deze weinig nieuws
oplevert.”Het begrip polymuseum is
ons bekend. Toen Ton Wagemakers
vertrok was het museum niet af en dat
geldt nog steeds. Niettemin is er in de
tussenliggende periode veel gebeurd en
zijn wé ’n stuk verder. Ik denk dan o.a.
aan de ontwikkelingen rondom de tex-
tieldrukkerij en de afdeling beeldende
kunst. Overigens vind ik het leuk dat
Wagemakers nog steeds zo betrokken
is bij ons museum”. De museumdirec- onze ouders en
teur is van mening dat de inrichting ’’Polymuseum;
van het museum aan de Goirkestraat seum voorbeeld
al in zekere mate overeenstemt met
een polymuseum. ”En we zitten niet
stil”, aldus Van Osch. ”De verdere
ontwikkeling van het museum kri;-*
alle aandacht. In de toekomst zal ds
Verbonden
Het boekje ’’Polymuseum” is gezien
de omvang relatief aan de dure kant.
Inhoudelijk weegt de publicatie hier
echter ruimschoots tegenop,
helder betoog weet de auteur zijn
op de verdere inrichting van het
derlands Textielmuseum -en musea in
het algemeen- duidelijk te maken. Een
visie die uitnodigt tot een fundamente
le plaatsbepaling.
Dat de schrijver in zijn opstel ’n
evenwichtige rol voorstelt van kunst,
techniek en industrie is niet verras
send. Als geboren en getogen Tilbur-
ger weet Ton Wagemakers als geen an
der, dat het hedendaagse Tilburg en de
geschiedenis van de stad -of je dat leuk
vindt of niet- onlosmakelijk verbonden
zijn met de textielindustrie. Dat ont
kennen betekent de ontkenning van
een belangrijk deel van het leven van
onze Ouders en grootouders.
Nederlands Textielmu
seum vuuiuwld van vernieuwing” ver
scheen onlangs bij Uitgeverij Ti
taantjes in Rotterdam (ISBN 90-
9002760-2). De publicatie is verkrijg-
crijgt baar bij Boekhandel Gianotten in Til-
iaar- burg.
rele instellingen samen voor de i
staan het culturele leven in stad er
gio verder te ontwikkelen. Daarin
heeft ieder zijn taak en segment. Sa
menwerking is noodzakelijk. Informeel
gebeurt dat in wezen al via het po-
diumoverleg.
Programmering
Zaal 16 wil organisaties en groepen
binnen de amateurkunst de mogelijk-
onderkennen. heid en ruimte bieden om openbare
voorstellingen te geven. Van het thea-
■rbeho- ter kunnen ook initiatieven voor het
Hen we opzetten van theaterprodukties wor-
iig heb- den verwacht. Verder wordt de presen-
aar dat tatie van professionnele kunst niet uit
het oog verloren, voorzover deze van
belang is -denk aan de voorbeeldfunc
tie- voor de beoefening van de ama
teurkunst. Tenslotte zal Zaal 16 inci
denteel verhuurd worden voor o.a. re
petities, congressen en feesten. Voor
waarde is wel, dat in het programma
van ’n bepaalde manifestatie een po-
diumactiviteit is opgenomen.
Zaal 16 wil aandacht schenken aan
muziek, dans en mime, theater, film en
literatuur. Op wat langere termijn
1 >pt Huub Menssen een aantal wen-
ïaliseren. ”Ik zou het erg leuk
als we hier op een gegeven
zouden kunnen beginnen met
-rtoire-groep. Verder zou
1 aan specifiek Tilbur
ikties. Het heden
tad biedt daartoe
J aldus de
als Theater Carré. Coördinator Huub
Menssen van Zaal 16 is blij met de
naamsverandering. Hij vertelt: ’’Carré
was naar mijn smaak geen goede ning.
naam. Nederland heeft maar één hoeft-1
Theater Carré en dat staat in Amster- goede lokatie net
dam. Uit respect voor dit prachtige
theater zou er eigenlijk geen tweede
Carré mogen komen”.
Als grootschalige activiteit komt het
aloude ambacht natuurlijk niet meer
'7 ",r,v“' terug. Dit neemt niet weg dat Wage-
makers’ pleidooi overeind blijft. Een
industriemuseum is onvolledig zonder
het uiteindelijke industrieprodukt en
de techniek en omstandigheden die tot
dat produkt geleid hebben. Een kunst
museum toont een produkt dat los
staat van zijn ontstaansgeschiedenis.
Mooi aan de oppervlakte, maar zonder
betekenis.
Tilburg is geen textiele kunststad ge
weest, maar een textielindustriestad.
Wagemakers meent dat dit industrieel
karakter niet verloren mag gaan en
verliest daarmee een wezenlijk deel
van Tilburgs verleden niet uit het oog.
Dat is niet zonder belang. Als het be
sef van de industriële achtergrond van
de stad verloren gaat zijn we niet al-
september a.s. zal het nieuwe Tilburgse theater ’’Zaal 16” officieel hun eerdere beslissing
>pend. Het publiek kan echter met ingang van mei kennismaken met We werken nu 1
en het theatercafé. Volgende maand worden nl. de eerste voorstellin- vrijwilligers. Om
;ven in wat vroeger de kapel van het oude St. Elisabeth Ziekenhuis was. ren te laten fur..
vastgelegd in haar beleidsuitgangspunten richt Zaal 16 zich vooral op de echter ook beroeps
inst”. Het gaat daarbij om dat deel van de kunstbeoefening door atna- ben. Anders loper
tivui artistiek heeft bewezen. Stichting Zaal 16 sluit het vele werk dat
van de provincie Noord-Brabant, om 1989 uit te roe- niets is geweest”,
kunst”.
bijna 200 zitplaatsen. Het nieuwe theater wil in
chenken aan de kleinkunst in gemeente en Samenwerking
Naast Huub Menssen bestaat de
staf van Zaal 16 uit vier mensen met
ieder ’n eigen taak. Dré Sprangers
neemt binnen de dagelijkse leiding de
marketing en publiciteit voor zijn reke-
Hij vertelt: ”Aan het publiek
het niet te liggen. We hebben een
t buiten het centrum, hoopt
sen te rea
vinden al
ogenblik z
een kinderrepertc
ik willen werken
se theaterprodul
verleden van de sta
j mogelijkheden”,
„.„jsiaste coördinator.
De eerste voorstelling in Zaal 16, het
stuk ”Het Dagboek van Anne Frank”
vindt plaats op 4 mei a.s.
Wagemakers is het niet de
het textielmuseum zich moet
tot een textieltechnisch
wel ’n industrie-cultuur-
eeïï kunstmuseum. De
s eerder hoe je recht doet aan de en
linge samenhang van de 3 aspek-
’Het was er mij om te doen de
en gegane cultuur van spel en
techniek en kunst weer als een-
v orengen”, aldus Wagemakers.
Het publiek zal voor een belangrijk
deel onze programmering bepalen. Het
theater moet tenslotte geëxploiteerd
eerste worden. Naast de subsidie die we ho-
zal hij Pen te krijgen neemt het café i.v.m. de
nd van exploitatie een belangrijke plaats in”. verlet
Menssen en Sprangers verwachten legio
niet in een concurrentiepositie terecht thous
te komen t.o.v. de andere stedelijke
podia. Menssen: ’’Concurreren is een
heilloze weg. We menen dat alle cultu-
leen vervreemdt van onze arbeid, maar
ook van de geschiedenis van onze ar
beid. Een stad zonder historie. Een
stad waar een traditioneel begrip als
’’kruikezeiker” geen historische, maar
nog enkel decoratieve waarde zal heb
ben.
Kort geleden verscheen het boekje "Polymuseum” van Ton Wagemakers, in de Decoratieve waarde
periode 1984-1988 als coordinator belast met de inrichting van het Nederlands
Textielmuseum. Wagemakers stelt o.a. de verdere inrichting van het textielmu
seum aan de Goirkestraat in Tilburg ter discussie. Volgens de auteur is die inrich
ting voor verbetering vatbaar. Hij houdt in zijn boekje een pleidooi voor
heten 'polymuseum'. waar het geëxposeerde materiaal in z’n onderlinge samen
hang getoond wordt. De museumbezoeker wordt daarbij gestimuleerd om alle er
varingen te combineren tot een eigen totaalbeeld. De onderliggende gedachten
van een poly museum konkretiseert Ton Wagemakers voor het Nederlands Tex
tielmuseum. In zijn visie komt de onderlinge samenhang tussen textiele kunst,
techniek en industrie te weinig tot uitdrukking.
Voor Wagemakers is het niet de In vroegere tijden was arbeid als een
vraag of het textielmuseum zich moet bij uitstek menselijke activiteit harmo-
ontwikkelen tot een textieltechnisch nisch verweven met het alledaagse be-
museum dan wel ’n industrie-cultuur- staan van de mens. In het ambacht
museum of een kunstmuseum. De kon op creatieve wijze met materiaal
vraag is eerder hoe je recht doet aan de en gereedschap worden omgegaan. Op
onderlinge samenhang van de 3 aspek- de dag van vandaag is ’t maken van
ten. ”Het was er mij om te doen de een produkt doorgaans uiteengerafeld
verloren gegane cultuur van spel en in deeltaken, die door verschillende
werk, techniek en kunst weer als een- mensen worden uitgevoerd. Daarbij is
heid te brengen”, aldus Wagemakers. van creativiteit nauwelijks nog sprake.
De cirkelfoto var
cirkelde per
naaimachines. I
irê" van Diepvries)
en GemullenhocL:
nog voor her slijper
en- Koningsplein 1
Iron vai
21; I
BESTERDPLEIN 8
TILBURG-TEL. 432835