GRATIS PROEVEN Ton Wagemakers over inrichting Textielmuseum 1 h) Zaal 16 legt nadruk op amateurkunst tyogeïs juMiefs ;5 I) i» g bv Winkelcentrum «Den Besterd» im rr F Grabbeldoosje EETGEZOND. EETV1S nPEN-DAG-AANBIEDING Tijdens de open dag op d’n Besterd zaterdag 22 april a.s. A.s. zaterdag 22 april nodigen alle Besterdse winkeliers U uit voor 'n gezellige met demonstraties, proeverijen, shows, muziek, en nog veel meer Eetsalon Den Besterd REMMERS-DE JAGER Winkelcentrum «Den Besterd» 1 i ipril 1989-pagina 24 Donderdag 20 april 1989 - pagina 25 DE TILBURGSE KOERIER In mei eerste voorstellingen in nieuw theater □N 013-432429 Foto: Van Aarle Slechte samenhang kunst - techniek - industrie N Foto Geert van Loon OPEN DAG Met nu nog meer mogelijkheden o 2?° U vindt bij ons Besterdring 46, Tilburg - Telefoon 013/431386 7943 EDSCHAP BESTERDRING T7, TILBURG,TEL 420424 olieverfschilderijen 4c etsen litho’s zeefdrukwerken 4c aquarellen Ook uw adres voor restaureren van schilderijen en lijsten Complete meeneemmaaltijden Gezellig petit-restaurant Lunchroom Compl. verzorgde koude buffetten Cafetaria en Restaria Grabbeldoosjes bevatten zilveren of doublé- sieraden die een veelvoud van de aankoopprijs 2,50) zijn. 141^ 3051^ helft iden. Gram foto t Alléén tijdens de open-dag van zaterdag 22 april op het Besterdplein In een visie Ne- taak ;n re- “ere :afé Voor kwaliteit en service, dan naar: Besterdring 119 Tilburg - Tel. 424823 F VISSPECI AAL ZAAK Tilburgs grootste op het gebied van alle inlijstwerk f De Lijstenspecialist kan grote col- naterialen. 758. LET OP dat u uw vingers er MEUBELS zelf stofferen niet bij opeet! Kiekenkot in de ook? Wij hebben een g'"» Lamme Goedzak, Heuvelring lectie stof en alle mater 104. St. Janstraat 37, tel. 43375 BESTERDPLEIN 32 - TILBURG - TEL. 013-425086 WESTERMARKT 21 - TILBURG - TEL. 013-673072 Op het ogenblik zijn de afrondende werkzaamheden in het nieuwe theater nog in volle gang. In de zomer van 1985 werd gestart met de verbouwing van de vroegere kapel en een naastlig gende personeelsruimte van het vroe gere St. Elisabeth Ziekenhuis aan de Jan van Beverwijckstraat in Tilburg. Het gaat om het deel van het zieken huis dat gespaard is gebleven en nu be kend staat als Carré. De kapel is ver bouwd tot theaterzaal. In de vroege personeelsruimte wordt het theaterca gevestigd. Hierboven wordt een aantal om in nog sterkere mate gesproken kunnen worden van een polymu seum”. In de maand worden geof het theater gen gegeven in wat vroeger de ka Zoals vastgelegd in haar belei ’’amateurkunst’'. Het gaat daarbij teurs, dat zich in velerlei opzicht hiermee aan op het initiatief van d pen tot het ”Jaar van de Amateurkuns Theater Zaal 16 biedt in totaal t”~ het bijzonder aandacht gaan schei provincie. ui deze week werd gemaakt op maandagmiddag 17 april, voor de St. Maartenschool, in de Abdij van Averbodestraat. De om- ersoon kan op ons kantoor de volgende prijzen komen afhalen 10,- van de Tilburgse Koerier; 1 gratis servicebeurt door Habotex- n“s, Korvelseweg 114; 1 doos antiekwas t.w.v. 7,50 van het Nieuwland Antiek, Nieuwlandstraat 34; een ijstaart voor 12 personen vriescentrum Ad Bertens, Ringbaan Oost 16; 1 waardebon haarverzorging t.w.v. 7,50 van kapsalon «Mariandel», uvuiuncühoekweg 9b. Oisterwijk; 1 waardebon van 10,- van Restaria Lucullus. Wandelboslaan 38, of De Hap, Koestraat 103: waardebon ---‘!;-en van een handzaag van Gereedschap- en Profielslijper GPS, Floresstraat 3;1 jaarabonnement van de Openbare Bibliotheek. -B-r„rin 1; een waardebon voor 4 broodjes Jantje van Broodje Jantje, NS-plein; een pentekening van VVV Tilburg, Stadhuisplein 128: een waardebon van 10,- van Monello Mode. Piusstraat 44; 1 waardebon voor vlees of vleeswaren t.w.v. 10,- van Slagerij Arno de Kort, Su- matrastraat 21; 1 waardebon voor 't Bistro-weekmenu voor 1 persoon t.w.v. 16,- van ’t Oude Molentje. Rosmolenplein 61 en een coupe nucci van Ijssalon Granucci, Jul. v. Stolbergstraat 18. Vorige week was er geen winnaar, omdat wij helaas vergeten waren een cirkel in de te plaatsen. Hiervoor onze excuses. Menssen is een man van het eö uur. Na enkele ”ups en downs” z rite wordt het theatercafé Theater Zaal 16 volgende maand gevestigd. Hierboven wordt een aantal start zien gaan. Hij blikt echter al wat kantoren ingericht. verder in de toekomst en vertelt: ”Het is nu zaak om de continuïteit te waar- Continuïteit borgen. Ik hoop dat met name de Til- Zaal 16 stond enkele jaren bekend burgse politici de konsekwenties van igen bijna uitsluitend met 1 dit theater naar mctioneren zulle Dskrachten nodi t en we het gevaar Uai dat nu is verricht voor Niet af. In de visie van Wagemakers voldoet het Nederlands Textielmuseum onvol doende aan de kenmerken van een po- lymuseum. Gevraagd om een reactie n.a.v. de publicatie merkt directeur F.van Osch van het Nederlands Tex tielmuseum op, dat deze weinig nieuws oplevert.”Het begrip polymuseum is ons bekend. Toen Ton Wagemakers vertrok was het museum niet af en dat geldt nog steeds. Niettemin is er in de tussenliggende periode veel gebeurd en zijn wé ’n stuk verder. Ik denk dan o.a. aan de ontwikkelingen rondom de tex- tieldrukkerij en de afdeling beeldende kunst. Overigens vind ik het leuk dat Wagemakers nog steeds zo betrokken is bij ons museum”. De museumdirec- onze ouders en teur is van mening dat de inrichting ’’Polymuseum; van het museum aan de Goirkestraat seum voorbeeld al in zekere mate overeenstemt met een polymuseum. ”En we zitten niet stil”, aldus Van Osch. ”De verdere ontwikkeling van het museum kri;-* alle aandacht. In de toekomst zal ds Verbonden Het boekje ’’Polymuseum” is gezien de omvang relatief aan de dure kant. Inhoudelijk weegt de publicatie hier echter ruimschoots tegenop, helder betoog weet de auteur zijn op de verdere inrichting van het derlands Textielmuseum -en musea in het algemeen- duidelijk te maken. Een visie die uitnodigt tot een fundamente le plaatsbepaling. Dat de schrijver in zijn opstel ’n evenwichtige rol voorstelt van kunst, techniek en industrie is niet verras send. Als geboren en getogen Tilbur- ger weet Ton Wagemakers als geen an der, dat het hedendaagse Tilburg en de geschiedenis van de stad -of je dat leuk vindt of niet- onlosmakelijk verbonden zijn met de textielindustrie. Dat ont kennen betekent de ontkenning van een belangrijk deel van het leven van onze Ouders en grootouders. Nederlands Textielmu seum vuuiuwld van vernieuwing” ver scheen onlangs bij Uitgeverij Ti taantjes in Rotterdam (ISBN 90- 9002760-2). De publicatie is verkrijg- crijgt baar bij Boekhandel Gianotten in Til- iaar- burg. rele instellingen samen voor de i staan het culturele leven in stad er gio verder te ontwikkelen. Daarin heeft ieder zijn taak en segment. Sa menwerking is noodzakelijk. Informeel gebeurt dat in wezen al via het po- diumoverleg. Programmering Zaal 16 wil organisaties en groepen binnen de amateurkunst de mogelijk- onderkennen. heid en ruimte bieden om openbare voorstellingen te geven. Van het thea- ■rbeho- ter kunnen ook initiatieven voor het Hen we opzetten van theaterprodukties wor- iig heb- den verwacht. Verder wordt de presen- aar dat tatie van professionnele kunst niet uit het oog verloren, voorzover deze van belang is -denk aan de voorbeeldfunc tie- voor de beoefening van de ama teurkunst. Tenslotte zal Zaal 16 inci denteel verhuurd worden voor o.a. re petities, congressen en feesten. Voor waarde is wel, dat in het programma van ’n bepaalde manifestatie een po- diumactiviteit is opgenomen. Zaal 16 wil aandacht schenken aan muziek, dans en mime, theater, film en literatuur. Op wat langere termijn 1 >pt Huub Menssen een aantal wen- ïaliseren. ”Ik zou het erg leuk als we hier op een gegeven zouden kunnen beginnen met -rtoire-groep. Verder zou 1 aan specifiek Tilbur ikties. Het heden tad biedt daartoe J aldus de als Theater Carré. Coördinator Huub Menssen van Zaal 16 is blij met de naamsverandering. Hij vertelt: ’’Carré was naar mijn smaak geen goede ning. naam. Nederland heeft maar één hoeft-1 Theater Carré en dat staat in Amster- goede lokatie net dam. Uit respect voor dit prachtige theater zou er eigenlijk geen tweede Carré mogen komen”. Als grootschalige activiteit komt het aloude ambacht natuurlijk niet meer '7 ",r,v“' terug. Dit neemt niet weg dat Wage- makers’ pleidooi overeind blijft. Een industriemuseum is onvolledig zonder het uiteindelijke industrieprodukt en de techniek en omstandigheden die tot dat produkt geleid hebben. Een kunst museum toont een produkt dat los staat van zijn ontstaansgeschiedenis. Mooi aan de oppervlakte, maar zonder betekenis. Tilburg is geen textiele kunststad ge weest, maar een textielindustriestad. Wagemakers meent dat dit industrieel karakter niet verloren mag gaan en verliest daarmee een wezenlijk deel van Tilburgs verleden niet uit het oog. Dat is niet zonder belang. Als het be sef van de industriële achtergrond van de stad verloren gaat zijn we niet al- september a.s. zal het nieuwe Tilburgse theater ’’Zaal 16” officieel hun eerdere beslissing >pend. Het publiek kan echter met ingang van mei kennismaken met We werken nu 1 en het theatercafé. Volgende maand worden nl. de eerste voorstellin- vrijwilligers. Om ;ven in wat vroeger de kapel van het oude St. Elisabeth Ziekenhuis was. ren te laten fur.. vastgelegd in haar beleidsuitgangspunten richt Zaal 16 zich vooral op de echter ook beroeps inst”. Het gaat daarbij om dat deel van de kunstbeoefening door atna- ben. Anders loper tivui artistiek heeft bewezen. Stichting Zaal 16 sluit het vele werk dat van de provincie Noord-Brabant, om 1989 uit te roe- niets is geweest”, kunst”. bijna 200 zitplaatsen. Het nieuwe theater wil in chenken aan de kleinkunst in gemeente en Samenwerking Naast Huub Menssen bestaat de staf van Zaal 16 uit vier mensen met ieder ’n eigen taak. Dré Sprangers neemt binnen de dagelijkse leiding de marketing en publiciteit voor zijn reke- Hij vertelt: ”Aan het publiek het niet te liggen. We hebben een t buiten het centrum, hoopt sen te rea vinden al ogenblik z een kinderrepertc ik willen werken se theaterprodul verleden van de sta j mogelijkheden”, „.„jsiaste coördinator. De eerste voorstelling in Zaal 16, het stuk ”Het Dagboek van Anne Frank” vindt plaats op 4 mei a.s. Wagemakers is het niet de het textielmuseum zich moet tot een textieltechnisch wel ’n industrie-cultuur- eeïï kunstmuseum. De s eerder hoe je recht doet aan de en linge samenhang van de 3 aspek- ’Het was er mij om te doen de en gegane cultuur van spel en techniek en kunst weer als een- v orengen”, aldus Wagemakers. Het publiek zal voor een belangrijk deel onze programmering bepalen. Het theater moet tenslotte geëxploiteerd eerste worden. Naast de subsidie die we ho- zal hij Pen te krijgen neemt het café i.v.m. de nd van exploitatie een belangrijke plaats in”. verlet Menssen en Sprangers verwachten legio niet in een concurrentiepositie terecht thous te komen t.o.v. de andere stedelijke podia. Menssen: ’’Concurreren is een heilloze weg. We menen dat alle cultu- leen vervreemdt van onze arbeid, maar ook van de geschiedenis van onze ar beid. Een stad zonder historie. Een stad waar een traditioneel begrip als ’’kruikezeiker” geen historische, maar nog enkel decoratieve waarde zal heb ben. Kort geleden verscheen het boekje "Polymuseum” van Ton Wagemakers, in de Decoratieve waarde periode 1984-1988 als coordinator belast met de inrichting van het Nederlands Textielmuseum. Wagemakers stelt o.a. de verdere inrichting van het textielmu seum aan de Goirkestraat in Tilburg ter discussie. Volgens de auteur is die inrich ting voor verbetering vatbaar. Hij houdt in zijn boekje een pleidooi voor heten 'polymuseum'. waar het geëxposeerde materiaal in z’n onderlinge samen hang getoond wordt. De museumbezoeker wordt daarbij gestimuleerd om alle er varingen te combineren tot een eigen totaalbeeld. De onderliggende gedachten van een poly museum konkretiseert Ton Wagemakers voor het Nederlands Tex tielmuseum. In zijn visie komt de onderlinge samenhang tussen textiele kunst, techniek en industrie te weinig tot uitdrukking. Voor Wagemakers is het niet de In vroegere tijden was arbeid als een vraag of het textielmuseum zich moet bij uitstek menselijke activiteit harmo- ontwikkelen tot een textieltechnisch nisch verweven met het alledaagse be- museum dan wel ’n industrie-cultuur- staan van de mens. In het ambacht museum of een kunstmuseum. De kon op creatieve wijze met materiaal vraag is eerder hoe je recht doet aan de en gereedschap worden omgegaan. Op onderlinge samenhang van de 3 aspek- de dag van vandaag is ’t maken van ten. ”Het was er mij om te doen de een produkt doorgaans uiteengerafeld verloren gegane cultuur van spel en in deeltaken, die door verschillende werk, techniek en kunst weer als een- mensen worden uitgevoerd. Daarbij is heid te brengen”, aldus Wagemakers. van creativiteit nauwelijks nog sprake. De cirkelfoto var cirkelde per naaimachines. I irê" van Diepvries) en GemullenhocL: nog voor her slijper en- Koningsplein 1 Iron vai 21; I BESTERDPLEIN 8 TILBURG-TEL. 432835

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25