Voortrekkersrol
i
MAZDA EN FORD
DE CITROEN
TRACTION AVANT
AUDI
■fi
f
blaast
met 230 km/u
Nieuwe prijzen
Lancia
in Japan
over 2 jaar
Nieuwe kenteken
K
K
E
R
L
A
S
S
I
E
nan
Cilinder
inhoud
(HEID
KTSU
groter
dan 2000 Cm3
3
■EK
>0,
II 1989-pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 13 april 1989 - pagina 5
Fin
Familiale
s autovernuft
xar
.000,-
.000,-
Jaar Japanse perfedie
1313
sbied als wat
I heeft vooral
«11»
monc
ij de DS
seleven
2T
DAIHATSU
3IDS
In 1982 werd Autorama op
gericht om in Japan door
Mazda geproduceerde Ford-
rf april
100 Trac-
1 hydro-
de ach-
1 door
^escha-
tor (US'83) bekend gemaakt. De
serie start met de Fire i.e. met vijf-
versnellingsbak voor 1.17.690,
De sportieve GT met 78 pk leve
rende 1.3 liter Fire-motor kost
1.23.950
sring op
s brengen.
sis
Een van de meest begerenswaar-
dige uitvoeringen is zonder twijfel
de «15 Six» met een 2867 cc 6-ci-
linder lijnmotor. De auto werd al
De auto was voorzien in alle car-
rosserie-varianten van de «11»:
berline, familiale, cabriolet, faux
cabriolet en coupe de ville. De
«22» was uiterlijk duidelijk her
kenbaar aan de langere motor
kap, dubbele bumpers, koplam
pen opgenomen in de spatborden
en het monogram «8» midden op
de grille. De ware fanaten zoeken
over de hele wereld naar het ge
ringe aantal auto's dat volgens
hen echt is geproduceerd.
Een behoorlijk aantal als we
zien dat er in Japan slechts
133.000 auto's van niet Ja
panse origine werden ver
kocht in 1988.
Bovendien zijn er in Nederland
nog een klein aantal Lancia The
ma's van het oude type. In een ex
clusieve Nardi-uitvoering worden
deze auto's voor aantrekkelijke
prijzen aangeboden.
ens over.de jaren
dat Daihatsu (het
Dloper in betrouw
n drie jaar tijd. Als
kom dan even bij
itrouwbare auto’s
rekkelijk geprijsd.
Als we 's morgens in ons autootje stappen, veilig op ons
werk arriveren of zonder nadenken de boodschappen
halen, denken we er nauwelijks bij na hoe de verschil
lende technische vindingen in ons vervoermiddel zijn
ontstaan. Haast ieder bekend automerk heeft wel een
aantal innovaties op z'n naam staan. Als we praten
over voorwielaandrijving, dan gaat hierbij de eer naar
Citroën die vanaf 1934 in zijn beroemde Traction Avant
voor het eerst in serie-produktie voorwielaandrijving
toepaste.
De auto's in de jaren dertig bestonden veelal uit een af
zonderlijk chassis waarop de carrosserie werd aange
bracht. De motor, vaak met 4 of 6 cilinders, werd voorin
gemonteerd, terwijl via een cardanas de achterwielen
werden aangedreven. Citroën baarde in 1934 flink op
zien toen ze met een nieuwe auto kwamen die totaal
niet meer aan deze «standaard»-specifikaties van een
auto voldeed.
Op 18 juli 1957 werd de laatste
Traction in de fabriek aan de
ivel in Parijs geassem-
ukjcxu. xxcii «11 D» die was opge
sierd met bloemen, op het num
merbord het woord «FIN» droeg
en achter een rode lantaarn voer
de, als de laatste wagon van een
trein. Maar liefst 23 jaar, 4 maan
den en 15 dagen werd hetzelfde
model achter elkaar geprodu
ceerd, met een kleine stop in de
oorlog. Met uitzondering van de
2CV is de Traction het langst ge
produceerde model van Citroën.
l.S-
Zowel Mazda als Ford heb
ben besloten hun aandelen
kapitaal in Autorama Ine. te
vergroten. Deze firma is na
melijk de officiële distribu
teur van Ford- automobielen
in Japan: Autorama is nu in
staat zijn verkoopnetwerk uit
te breiden en de afzetmoge
lijkheden van zowel geim-
porteerde als in Japan ge
produceerde Ford-produkten
Als je ziet dat van de huidige kentekens de combinatie XG al
wordt uitgegeven, dan lijkt het erop dat we spoedig door de let-
ters-cijfers-letters borden heen zullen zijn. De Rijksdienst voor
het wegverkeer verwacht echter nog zo'n twee jaar met de hui
dige borden vooruit te kunnen zodat pas in begin 1991 zal wor
den begonnen met de letters-letters-cijfers borden. Zodoende zal
het eerste nieuwe kenteken DB-BB-01 worden. In verschillende
publicaties is bekend gemaakt dat deze nieuwe kentekens in
maart 1990 in zullen gaan, maar dat ontkent de Rijksdienst ten
stelligste.
snel omgedoopt tot «koningin van
de weg» en behaalde de voor die
tijd hoge topsnelheid van 135 km/
u. De in 1938 voorgestelde
«15 Six» werd in 50.602 exempla- Quaj jav,
ren gemaakt, onder andere als fa- p
miliale met 6 ruiten en 8 tot 9 zit- e en
plaatsen, een berline met 6 ruiten
en 5 tot 6 zitplaatsen en enkele
schaarse cabriolets. Vanaf
1954 werden de laatste 3.0C
tions 15 Six voorzien van 1
pneumatische vering op
terwielen. Hiermee werd
Citroen de mogelijkheid gescha
pen hun nieuwe vinding in de
praktijk uit te testen alvorens de
futuristische DS met hydropneu-
matische vering op alle vier de
wielen uit te
Liefhebbers van de Traction wa
tertanden nog steeds l?ij de ge
dachte aan het echte topmodel uit
de serie, waarvan er slechts een
enkeling als prototype werd ge
maakt, de «22» met een motor van
8 cilinders in V -vorm van 3822 cc,
100 pk en een top van 140 km/u.
Duidelijk breder en langer is de
«11» die al meteen voorzien was
van de 1.9 liter krachtbron. Met
een totale produktie tot 1957 van
620.455 eenheden is dit model
Traction Avant veruit de meest ge
produceerde. In 1935 werd het
gamma verrijkt met de komst van
de familiale, een «11» met plaats
voor 5 tot 6 personen en met 6 zij
ruiten.
produkten te verkopen. Sinds
1988 worden nu ook de geïm
porteerde Taurus en Probe
aangeboden. Vorig jaar wer
den 53.000 exemplaren via
200 verkooppunten verkocht.
Alle auto's met meer dan 2000
cm3 cilinderinhoud die vol
doen aan de EG-eisen krijgen
een vermindering van
1.700,-. De eisen die de EG
vanaf 1 oktober aan deze gro
tere auto's stelt, zijn ongev
even streng als de Ameri
kaanse eisen.
In de meeste gevalllen zullen
zulke auto's dan ook een elek
tronisch geregelde katalysa
tor nódig hebben. Vandaar
dat de BVB-vermindering in
dit geval ook 1.700 be
draagt. Als de auto aan deze
EG-eisen voldoet, ziet u een U
in de code op het kentekenbe
wijs.
Volksmond
De eerste types waren de «7» en
maar werden in de volks-
nd al snel omgedoopt tot Trac
tion. Dit is dan ook meteen de
Franse term voor de meest in het
oog springende eigenschap van
deze en alle latere Citroëns. De
vooringelegen motor dreef name
lijk de voorwielen aan. Bovendien
beschikten de auto's over een vol
ledig zelfdragende carrosserie,
ook zeer ongebruikelijk in die tijd.
Terwijl de gestroomlijnde vorm de
Traction helemaal onsterfelijk
lakte. De auto was gekomen om
ang te blijven. In 1957, maar liefst
13 jaar na zijn introductie viel pas
definitief het doek.
Het model «7» werd in april 1934
aangekondigd, terwijl de eerste
leveringen op 3 mei van dat jaar
hun aanvang namen. De auto's
waren voorzien van een 1303 cc
motor met een vermogen van
32 pk en daarmee een topsnelheid
van 95 km/u. Al in juni 1934 werd
deze eerste versie vervangen door
de «7B», met de sterkere 1529 cc
krachtbron van 35 pk. De topsnel
heid van dit type lag al op 100
km/u. Ook in dezelfde maand ver
scheen de uitermate fraaie ca
briolet en de «faux cabriolet», een
model met twee deuren maar met
een metalen dak. De «7S»,die te
gelijkertijd beschikbaar kwam,
werd aangedreven door een 1911
cc 4-cilinder van 46 pk en een top
van 110 km/u., niet verwonderlijk
dat de toevoeging «S» staat voor
«Sport». Tussen 1934 en 1941 wer
den er 88.066 exemplaren van de
«kleine» «7» gemaakt.
De Traction Avant was commer
cieel een behoorlijk succes. Zeker
in zijn beginjaren betekende het
bezit van een dergelijke auto dat
je je vooruitstrevendheid wilde to
nen. Toen de politie eindelijk
doorhad dat het gespuis dat hen
te snel af was altijd in een snelle
Traction reed, besloten ze er zelf
een aantal aan te schaffen... en
met resultaat. De Traction is de
eerste auto die het huidige imago
van Citroën heeft bewerkstelligd.
Zowel op technisch gel
betreft de vormgeving
het topmodel van het Franse merk
zich altijd gekenmerkt door een
enorme vooruitstrevendheid. Iets
wat we later weer zagen bij
en CX en wat we nu weer be
met de XM, ook een model dat zijn
tijd ver vooruit is en minimaal
goed is voor zo'n 12 tot 15 jaar on
afgebroken produktie.
In Neckarsulm is in het nieuwe
ontwikkelingsgebouw van Audi
een nieuw type akoestiek-windka-
naal in gebruik genomen. Op het
eerste gezicht lijkt er weinig
nieuws te zien. Vreemd gevormde
kunststof wanden en plafonds ab
sorberen het geluid. In het midden
staat een rollentestbank waarbij
in dit geval de vier rollen afzon
derlijk worden aangedreven. Er
tussenin zit een meetkuil, waarin
met draaiende motor veilig en
nauwkeurig van onderaf kan wor
den gemeten en geobserveerd.
Een uniekum is echter een grote
opening aan de voorzijde. Hier
door kan een wind van 230 km/u
naar buiten gestuwd worden. Ech
ter door een aantal geluiddem
pers en luchtbegeleidingselemen-
ten is de wind volkomen geruis
loos. Hierdoor is alleen wind-ruis
rond de auto zelf te horen.
Door al deze eigenschappen kun
nen de ingenieurs bij Audi een
auto bij volle belasting beproe
ven, zonder dat de auto beweegt.
De rollentestbank is geschikt voor
vierwielaangedreven auto's met
een vermogen tot bijna 550 pk. Er
kunnen gesimuleerde snelheden
tot 300 km/u gereden worden. Een
groot voordeel van de nieuwe
aanwinst van Audi is dat vooral
langdurige proeven mogelijk wor
den.
Na het verlagen van het BVB-ta-
rief heeft Lanim BV, de officiële
importeur van Lancia, zijn prijzen
opnieuw vastgesteld. Zo is de Lan
cia Delta 1.3 al verkrijgbaar vanaf
f.23.500,Maar ook de Delta 1.6
GT i.e. met een 1.6 liter krachtbron
met geregelde driewegkatalysa
tor is aantrekkelijk geprijsd met
f.29.950,= inclusief BTW.
Daarnaast zijn nu ook de prijzen
voor de vernieuwde Lancia Ypsi-
lon-reeks met injectie en katalysa-
in het land te vergroten.
Autorama zal 8.000 aanvul
lende aandelen uitgeven zo
dat het kapitaal van f 16,1
miljoen zal toenemen tot f
22,6 miljoen. Hiervan hebben
Mazda en Ford respectieve
lijk 39 en 34% in handen.
Geluidsebsoberende wiggen