Voortrekkersrol i MAZDA EN FORD DE CITROEN TRACTION AVANT AUDI ■fi f blaast met 230 km/u Nieuwe prijzen Lancia in Japan over 2 jaar Nieuwe kenteken K K E R L A S S I E nan Cilinder inhoud (HEID KTSU groter dan 2000 Cm3 3 ■EK >0, II 1989-pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 13 april 1989 - pagina 5 Fin Familiale s autovernuft xar .000,- .000,- Jaar Japanse perfedie 1313 sbied als wat I heeft vooral «11» monc ij de DS seleven 2T DAIHATSU 3IDS In 1982 werd Autorama op gericht om in Japan door Mazda geproduceerde Ford- rf april 100 Trac- 1 hydro- de ach- 1 door ^escha- tor (US'83) bekend gemaakt. De serie start met de Fire i.e. met vijf- versnellingsbak voor 1.17.690, De sportieve GT met 78 pk leve rende 1.3 liter Fire-motor kost 1.23.950 sring op s brengen. sis Een van de meest begerenswaar- dige uitvoeringen is zonder twijfel de «15 Six» met een 2867 cc 6-ci- linder lijnmotor. De auto werd al De auto was voorzien in alle car- rosserie-varianten van de «11»: berline, familiale, cabriolet, faux cabriolet en coupe de ville. De «22» was uiterlijk duidelijk her kenbaar aan de langere motor kap, dubbele bumpers, koplam pen opgenomen in de spatborden en het monogram «8» midden op de grille. De ware fanaten zoeken over de hele wereld naar het ge ringe aantal auto's dat volgens hen echt is geproduceerd. Een behoorlijk aantal als we zien dat er in Japan slechts 133.000 auto's van niet Ja panse origine werden ver kocht in 1988. Bovendien zijn er in Nederland nog een klein aantal Lancia The ma's van het oude type. In een ex clusieve Nardi-uitvoering worden deze auto's voor aantrekkelijke prijzen aangeboden. ens over.de jaren dat Daihatsu (het Dloper in betrouw n drie jaar tijd. Als kom dan even bij itrouwbare auto’s rekkelijk geprijsd. Als we 's morgens in ons autootje stappen, veilig op ons werk arriveren of zonder nadenken de boodschappen halen, denken we er nauwelijks bij na hoe de verschil lende technische vindingen in ons vervoermiddel zijn ontstaan. Haast ieder bekend automerk heeft wel een aantal innovaties op z'n naam staan. Als we praten over voorwielaandrijving, dan gaat hierbij de eer naar Citroën die vanaf 1934 in zijn beroemde Traction Avant voor het eerst in serie-produktie voorwielaandrijving toepaste. De auto's in de jaren dertig bestonden veelal uit een af zonderlijk chassis waarop de carrosserie werd aange bracht. De motor, vaak met 4 of 6 cilinders, werd voorin gemonteerd, terwijl via een cardanas de achterwielen werden aangedreven. Citroën baarde in 1934 flink op zien toen ze met een nieuwe auto kwamen die totaal niet meer aan deze «standaard»-specifikaties van een auto voldeed. Op 18 juli 1957 werd de laatste Traction in de fabriek aan de ivel in Parijs geassem- ukjcxu. xxcii «11 D» die was opge sierd met bloemen, op het num merbord het woord «FIN» droeg en achter een rode lantaarn voer de, als de laatste wagon van een trein. Maar liefst 23 jaar, 4 maan den en 15 dagen werd hetzelfde model achter elkaar geprodu ceerd, met een kleine stop in de oorlog. Met uitzondering van de 2CV is de Traction het langst ge produceerde model van Citroën. l.S- Zowel Mazda als Ford heb ben besloten hun aandelen kapitaal in Autorama Ine. te vergroten. Deze firma is na melijk de officiële distribu teur van Ford- automobielen in Japan: Autorama is nu in staat zijn verkoopnetwerk uit te breiden en de afzetmoge lijkheden van zowel geim- porteerde als in Japan ge produceerde Ford-produkten Als je ziet dat van de huidige kentekens de combinatie XG al wordt uitgegeven, dan lijkt het erop dat we spoedig door de let- ters-cijfers-letters borden heen zullen zijn. De Rijksdienst voor het wegverkeer verwacht echter nog zo'n twee jaar met de hui dige borden vooruit te kunnen zodat pas in begin 1991 zal wor den begonnen met de letters-letters-cijfers borden. Zodoende zal het eerste nieuwe kenteken DB-BB-01 worden. In verschillende publicaties is bekend gemaakt dat deze nieuwe kentekens in maart 1990 in zullen gaan, maar dat ontkent de Rijksdienst ten stelligste. snel omgedoopt tot «koningin van de weg» en behaalde de voor die tijd hoge topsnelheid van 135 km/ u. De in 1938 voorgestelde «15 Six» werd in 50.602 exempla- Quaj jav, ren gemaakt, onder andere als fa- p miliale met 6 ruiten en 8 tot 9 zit- e en plaatsen, een berline met 6 ruiten en 5 tot 6 zitplaatsen en enkele schaarse cabriolets. Vanaf 1954 werden de laatste 3.0C tions 15 Six voorzien van 1 pneumatische vering op terwielen. Hiermee werd Citroen de mogelijkheid gescha pen hun nieuwe vinding in de praktijk uit te testen alvorens de futuristische DS met hydropneu- matische vering op alle vier de wielen uit te Liefhebbers van de Traction wa tertanden nog steeds l?ij de ge dachte aan het echte topmodel uit de serie, waarvan er slechts een enkeling als prototype werd ge maakt, de «22» met een motor van 8 cilinders in V -vorm van 3822 cc, 100 pk en een top van 140 km/u. Duidelijk breder en langer is de «11» die al meteen voorzien was van de 1.9 liter krachtbron. Met een totale produktie tot 1957 van 620.455 eenheden is dit model Traction Avant veruit de meest ge produceerde. In 1935 werd het gamma verrijkt met de komst van de familiale, een «11» met plaats voor 5 tot 6 personen en met 6 zij ruiten. produkten te verkopen. Sinds 1988 worden nu ook de geïm porteerde Taurus en Probe aangeboden. Vorig jaar wer den 53.000 exemplaren via 200 verkooppunten verkocht. Alle auto's met meer dan 2000 cm3 cilinderinhoud die vol doen aan de EG-eisen krijgen een vermindering van 1.700,-. De eisen die de EG vanaf 1 oktober aan deze gro tere auto's stelt, zijn ongev even streng als de Ameri kaanse eisen. In de meeste gevalllen zullen zulke auto's dan ook een elek tronisch geregelde katalysa tor nódig hebben. Vandaar dat de BVB-vermindering in dit geval ook 1.700 be draagt. Als de auto aan deze EG-eisen voldoet, ziet u een U in de code op het kentekenbe wijs. Volksmond De eerste types waren de «7» en maar werden in de volks- nd al snel omgedoopt tot Trac tion. Dit is dan ook meteen de Franse term voor de meest in het oog springende eigenschap van deze en alle latere Citroëns. De vooringelegen motor dreef name lijk de voorwielen aan. Bovendien beschikten de auto's over een vol ledig zelfdragende carrosserie, ook zeer ongebruikelijk in die tijd. Terwijl de gestroomlijnde vorm de Traction helemaal onsterfelijk lakte. De auto was gekomen om ang te blijven. In 1957, maar liefst 13 jaar na zijn introductie viel pas definitief het doek. Het model «7» werd in april 1934 aangekondigd, terwijl de eerste leveringen op 3 mei van dat jaar hun aanvang namen. De auto's waren voorzien van een 1303 cc motor met een vermogen van 32 pk en daarmee een topsnelheid van 95 km/u. Al in juni 1934 werd deze eerste versie vervangen door de «7B», met de sterkere 1529 cc krachtbron van 35 pk. De topsnel heid van dit type lag al op 100 km/u. Ook in dezelfde maand ver scheen de uitermate fraaie ca briolet en de «faux cabriolet», een model met twee deuren maar met een metalen dak. De «7S»,die te gelijkertijd beschikbaar kwam, werd aangedreven door een 1911 cc 4-cilinder van 46 pk en een top van 110 km/u., niet verwonderlijk dat de toevoeging «S» staat voor «Sport». Tussen 1934 en 1941 wer den er 88.066 exemplaren van de «kleine» «7» gemaakt. De Traction Avant was commer cieel een behoorlijk succes. Zeker in zijn beginjaren betekende het bezit van een dergelijke auto dat je je vooruitstrevendheid wilde to nen. Toen de politie eindelijk doorhad dat het gespuis dat hen te snel af was altijd in een snelle Traction reed, besloten ze er zelf een aantal aan te schaffen... en met resultaat. De Traction is de eerste auto die het huidige imago van Citroën heeft bewerkstelligd. Zowel op technisch gel betreft de vormgeving het topmodel van het Franse merk zich altijd gekenmerkt door een enorme vooruitstrevendheid. Iets wat we later weer zagen bij en CX en wat we nu weer be met de XM, ook een model dat zijn tijd ver vooruit is en minimaal goed is voor zo'n 12 tot 15 jaar on afgebroken produktie. In Neckarsulm is in het nieuwe ontwikkelingsgebouw van Audi een nieuw type akoestiek-windka- naal in gebruik genomen. Op het eerste gezicht lijkt er weinig nieuws te zien. Vreemd gevormde kunststof wanden en plafonds ab sorberen het geluid. In het midden staat een rollentestbank waarbij in dit geval de vier rollen afzon derlijk worden aangedreven. Er tussenin zit een meetkuil, waarin met draaiende motor veilig en nauwkeurig van onderaf kan wor den gemeten en geobserveerd. Een uniekum is echter een grote opening aan de voorzijde. Hier door kan een wind van 230 km/u naar buiten gestuwd worden. Ech ter door een aantal geluiddem pers en luchtbegeleidingselemen- ten is de wind volkomen geruis loos. Hierdoor is alleen wind-ruis rond de auto zelf te horen. Door al deze eigenschappen kun nen de ingenieurs bij Audi een auto bij volle belasting beproe ven, zonder dat de auto beweegt. De rollentestbank is geschikt voor vierwielaangedreven auto's met een vermogen tot bijna 550 pk. Er kunnen gesimuleerde snelheden tot 300 km/u gereden worden. Een groot voordeel van de nieuwe aanwinst van Audi is dat vooral langdurige proeven mogelijk wor den. Na het verlagen van het BVB-ta- rief heeft Lanim BV, de officiële importeur van Lancia, zijn prijzen opnieuw vastgesteld. Zo is de Lan cia Delta 1.3 al verkrijgbaar vanaf f.23.500,Maar ook de Delta 1.6 GT i.e. met een 1.6 liter krachtbron met geregelde driewegkatalysa tor is aantrekkelijk geprijsd met f.29.950,= inclusief BTW. Daarnaast zijn nu ook de prijzen voor de vernieuwde Lancia Ypsi- lon-reeks met injectie en katalysa- in het land te vergroten. Autorama zal 8.000 aanvul lende aandelen uitgeven zo dat het kapitaal van f 16,1 miljoen zal toenemen tot f 22,6 miljoen. Hiervan hebben Mazda en Ford respectieve lijk 39 en 34% in handen. Geluidsebsoberende wiggen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 35