Spielerei Ford Fiesta Nissan 200 SX ders Marijke !t! Seat Marbella Sprint en Sport Ford Escort voo: Vier miljoen keer SEAi Officieel dealer voor Tilburg en omstreken Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405 ELMANS T A U T S O T E :ee Automobielbedrijf ZUID-OOST IST len De nieuwe Hyundai Sonata: Het zakelijke verschil. De moderne, representatieve sedan met een standaard uitrusting die elke zakenman zal aanspreken. Ruimte, komfort, technische perfek- tie, kompleetheid, luxe en veiligheid. Op een niveau dat de konkurrentie alleen kent bij de (dure) top modellen. Zondermeer een verant woorde investering: hoge inruil- waarde, lage kilometerprijs en een aanschafprijs die ongekend is. Er is namelijk al een Sonata vanaf 29.950,. april 1989-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 13 april 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER rdencentrum) 2-82984 r 1 Technische gegevens: et., LPG 215 Vervolg van blz. 1 tara Metal WAT UT: IX )E\', IXJEN WE C,( )E1 1982 1981 1982 1984 1982 PG1983 3, trekh1984 1985 leet, versie korte ver- .BURG J41 Jissan >rtwa- sft te De i zijn 1.1 terwij ren, a AUTO KENNIS b.v. Leharstraat 82, Tilburg telefoon 013-554784 Onlangs h« teur van Se exclusi' van de Sprin brem- series m met aparte jeugdi- werden toegevoegd, ie auto is vastgesteld .990,- ir met grijs s eigenlijk een be- tssing. Van Japa nse i we een flinke weelde 1 waar het gaat om de uit- Dashboards lopen dan spjes. Jij de 200 j sober jk al- Waterballet De Nissan 200 SX is een achter- wielaandrijver, zodat de 168 paarden goed op de weg worden overgebracht. Het is echter bij ons 1987 1986 1986 1983 1986 1985 1984 1984 1983 1982 1983 1983 1983 1983 1985 1983 1985 e inruilauto's, iesta1100L, jwd adres voor 3. Scherp i toch voll. E. Wie denkt dat het maken van echte sportwagens het domein is van vooral Italiaanse fabriekjes en Duitse constructeurs heeft het toch niet bij het rechte eind. Eigenlijk al zolang de Japanse golf auto's over ons heen komt, kennen we uit dat land al een aardige reeks mo dellen om de stenen mee uit de straat te rijden. Het prettige is iedere keer weer dat prestaties uit het land van de Fuji-berg lang niet zo duur zijn als uit ons buur- De Nissan 200 SX werd in januari voorgesteld als opvol ger van de Sylvia. Eigenlijk wordt die link een beetje onterecht gelegd. De vierkante koets heeft plaats ge maakt voor een ronde gestroomlijnde auto die er mo dern en chique uitziet. Onterecht ook als we de moto ren, de prijzen en vooral de prestaties van beide auto's vergelijken, maar daarover direct meer. Van de huidige Ford Escort met voorwielaandrijving liep in Halewood bij Liverpool on langs de viermiljoenste van de band die door Ford in Europa gebouwd is. Al acht jaar lang voert dit model de verkooplijsten aan als het gaat om de best verkochte auto ter wereld. De huidige Escort werd al weer in september 1980 geïn troduceerd en wordt ge bouwd in de genoemde fa briek bij Liverpool, in Saar- andere stoelen met ge bekleding v De prijs van de op f.ll.995,=. Op basis van de Marbelle GL is er nu de Sport. De auto heeft stan daard een vijfversnellingsbak en wordt bovendien geleverd met een wisser en sproeier op de ach terruit, lichtmetalen velgen, brede banden en een dakspoiler voor f.l3.625,=. Beide Marbella's worden gele verd met een 903 cc motor, die af hankelijk van de uitvoering met of zonder katalysator schoon is. reeft Pon Car BV, impor- Jeat in Nederland, twee sieve aktiemodellen op basis e Marbella uitgebracht, de >rint en Sport. Direct na het uit- uiengen van deze gelimiteerde series werden deze modellen zo populair dat gekozen werd voor voortzetting van de levering van het duo. Daarom zijn de Sprint en Sport deze maand weer in een be et geproduceerde geluid perkte oplage verkrijgbaar. jenlijk behoorlijk mee en de De Seat Marbella Sprint is geba- s nauwelijks hoorbaar. Veel seerd op de basisversie waaraan achterruitverwarming, ruitewisser met interval, speciale striping en Overigens is er voor dè Fiesta een hoger niveau, terwijl de prestaties speciale accessoire-reeks ontwik- niet verschillen, keld met een speciale, sportieve RS-lijn. lurlijk hoe de It. De auto is dui delijk iets groter dan zijn voorgan ger. Ford claimt zelfs dat het de "rootste auto uit het B-segment is. langrijk hierbij is dat de wielen it verder uit elkaar staan, wat duidelijk de wegligging ten goede komt. Bovendien werd de oude starre achteras vervangen door een semi-onafhankelijke achter- wielophanging. De auto is be hoorlijk snel een bocht in te sturen, zonder dat dat onverwachte reak- ties of piepende banden tot ge volg heeft. Toch mogen we op snel te rijden slingerwegen niet teveel van de nieuweling verwachten, het gaat immers om een 1.1 of 1.4 liter motor. De Fiesta is daarom in de stad en op secundiare wegen het meest in z'n element. Daar komt hij vlot met het verkeer mee, is hij makkelijk en licht te bedie nen en is het brandstofverbruik zeer concurrerend. Echte sportie- velingen moeten echter meer in de richting van de XR2i denken. De 1.4 S is echter ook al iets meer op sportiviteit gebouwd. Dit betekent dat de auto een extra en dikkere stabilisatorstang heeft meegekre gen, terwijl echter aan de 1.4 mo tor niets werd veranderd. De weg ligging staat dus op een nog iets Turbodruk Het dashboard heeft naast de snelheidsmeter een toerenteller, digitaal klokje, brandstofmeter en temperatuurmeter. Op onze in spectie zijn we echter geen turbo- drukmeter tegen gekomen, wat in zo'n auto toch eigenlijk een must is. Verwarming en ventilatie laten zich uitermate eenvoudig bedie ning. Met een aantal drukknop pen kunnen de gewenste kleppen voor luchtgeleiding worden aan gesproken terwijl met schuifknop- pen de temperatuur en ventilator worden geregeld. Uitstroomope- ningen zijn er ruim voldoende. Twee zijn er zelfs onder het cen trale deel van het dashboard te vinden en blazen lucht door het stuur naar de bestuurder toe. Het stuurwiel is in voldoende mate verstelbaar. De stoelen hebben geintegreerde hoofdsteunen. De zijdelingse steun is normaal, ter wijl eigenlijk een hoogteverstel- ling op de zitting ontbreekt. De bo venbenen worden niet optimaal ondersteund. Je zit behoorlijk laag in de Nissan, wat het algehele sportieve gevoel nog eens extra benadrukt. De 200 SX is een echte 2+2, achterin kunnen alleen twee kinderen nog enigszins uit de voe ten. De bagageruimte is zeer be hoorlijk en is bij gebruik door twee personen door het neerklap pen van de rugleuning aanmerke lijk uit te breiden. Complimenten voor de volledig vlakke vloer die dan ontstaat. De derde deur kan van binnenuit of met de sleutel worden geopend. Helaas ont breekt er een handvat om de klep te openen. Als in zo'n geval een wasbeurt is uitgesteld zit je met een met vuile handen. Koepel De Nissan 200 SX kenmerkt zich door een stevige bumper met geintegreerde spoiler en flinke koelsleuven. Daarboven zit de fa mily-look grille van Nissan met aan weerszijde een opklappende ronde koplamp. Op het kleine dak na zijn de ruiten als een soort koe pel op de carrosserie geplaatst. Toch zijn er achter het glas de no dige stijlen ter versteviging aan gebracht. De achterkant heeft vreemd genoeg geen spoiler. Een stevige bumper en een flinken lichtpartij bepalen hier het uiter lijk. Natuurlijk is de auto voorzien van lichtmetalen velgen, een ach- terruitwisser/sproeier, twee bui tenspiegels met elektrische ver stelling, zonwerend glas en cen trale vergrendeling. Het interieur is eigenlijk een hoorlijke verrassing. Van Jaj auto's zijn we een flinke wet gewend waar het gaat oüï d< rusting. Dashboards lopen d. ook vaak over van de knop- wijzertjes en hendeltjes. Bij a SX niets van dat al. Een vrij s dashboard zelfs met eigenlijl leen het klokkendeel en de mid den console. Als we echter naar de 'normale' extra's gaan zoeken, blijken ze allemaal aanwezig te zijn. De meeste bedieningen zijn prettig direct rond het stuur ge groepeerd zoals de achterruitver warming, alarmlicht, achterruit- wisser en mistlamp. Bovendien heeft de auto een schakelaar waarmee de koplampen omhoog gezet kunnen worden, zonder dat het licht gaat branden. Het nut daarvan is niet helemaal duide lijk. louis (Duitsland) en Valencia (Spanje). Daarnaast wordt de exclusieve cabriolet-ver- sie bij Karmann in Osna- bruch gemaakt. In 1986 kreeg de Escort zijn huidige aanblik en werd te vens een anti- blokkeerrem- systeem als optie leverbaar. De naam Escort deed 21 jaar geleden zijn intrede. Na de T-Ford is dit model dan ook de meest geproduceerde van Ford met ruim 11 miljoen exemplaren. De Nissan 200 SX behoort volgens mij tot de betere sportwagens en niet alleen vanwege zijn redelijke prijs, maar ook door zijn kwalitei ten. Het ontwerp van de auto is mooi en vloeiend, door onder andere de inklapbare koplampen. Van binnen is de stroomlijn ook terug te vinden, het ziet er haast futuristisch uit. Het dashboard loopt schitterend over in de middenconsole en de deurpanelen. De Nis san heeft een voor Japanse begrippen sober dash board, terwijl de auto toch behoorlijk compleet is. Het stuur is verstelbaar, ter wijl de buitenspiegels elek- tisch bediend worden. Mijn complimenten voor het ge heel aan de dames en he ren ontwerpers voor de rust die de auto van binnen en buiten uitstraalt. De stoelen zijn heel mooi en passen goed bij het geheel, maar zijn niet voldoende in stelbaar. Uiteraard is alles luxueus bekleed en mooi af gewerkt. De kofferbak is verba zingwekkend ruim, voldoen de voor de boodschappen van een hele week. Grappig vond ik het kleine contact-sleuteltje, dat in ver gelijking met de meeste auto's echt een mini-uitvoe- ring is. Rijimpressie: In het begin heb je het idee dat hij bij zonder breed is en de neus moet je ook even inschatten. File-parkeren is dus even oefenen. De middenstijlen vormen een blinde hoek. Hij rijdt heerlijk soepel, neemt de bochten haar scherp en geeft 'm van patat als dat nodig mocht zijn. De SX heeft achterwielaandrij- ving en daar moet je op nat wegdek eventjes rekening mee houden. In z'n prijs klasse is het een goede par tij. Een Nissan 200 SX, da's nie niks! Spektakel Maar wat voor spektakel zien we onder de motorkap. Daar heeft een 1.8 liter motor een plaatsje ge vonden. Overigens dezelfde krachtbron die we al in de Sunny GTi zagen. Iedere cylinder be schikt hierbij over twee in- en uit laatkleppen, een 16-klepper dus. Maar daar neemt de 200 SX al leen geen genoegen mee. De auto heeft ook een turbocompressor met intercooler waarmee een be hoorlijk vermogen van 168 pk wordt behaald. En dan kun je aanvoelen dat de 1190 kg wegen de auto geen enkele probleem heeft om van zijn plaats te komen. Ook het koppel van 224 Nm draagt bij tot prestaties die een raket niet zouden misstaan. Zo heeft de Nissan slecht 7,5 secon den nodig om de 100 km/u te be halen, terwijl de topsnelheid van 215 km/u ook de volledige werke lijkheid is. Het mooie van deze krachtbron is dat twee moderne technieken elkaar voortdurend aanvullen. Tot ruim 2000 toeren is het een zestienklepper die vlot vooruit wil. Daarboven komt de turbo een partijtje meeblazen en vanaf de 4500 toeren laat de mo tor echt zijn meerkleppen-karaktei zien. Het geproduceerde valt eige turbo is mensen die de auto zien en horen verwachten een veel grotere krachtbron onder de kap te zien, alhoewel ik op de opmerking "het is zeker een 12 cylinder" maar niet al te serieus ben ingegaan. Merk en type: Nissan 200 SX I Aantal cylinders: 4 I Cylinderinhoud: 1809 cc I Boring x slag: 83 x 83,6 I Vermogen: 168 pk (124 kW) bij 6400 tr/min 1 I Koppel: 224 Nm bij 4000 tr/ I min I Afmetingen: lengte 4,54 me- I ter, breedte 1,69 meter I Gewicht: 1190 kg Prestaties: topsnelheid km/u acceleratie 0-100 in 7,5 sec. Prijs: f.59.200,= Aanbod We mogen de Fiesta een bijzon der goede toekomst voorspellen. Ten eerste is dat natuurlijk al te danken aan het feit dat het een Ford is. Maar daarnaast is het een vlot en leuk model wat snel in de harten van vele Europeanen zal worden opgenomen. Het aan bod is nu al behoorlijk complt zodat iedereen wel de juiste v zal kunnen vinden. prijzen van de nieuwe Fiesta i behoorlijk concurrerend. De C 3-deurs start bij f.18.990,= rijl de basisversie met vijf deu- de 1.4i CL in de prijslijst staat voor f.23.930, Het topmodel, de XR2i kost f.29.210, terwijl de diesels bij f.23.750,= beginnen. Ford hoopt voor de resterende maanden van het jaar zo'n 2% marktaandeel met de Fiesta te be reiken. Dit zal neer komen op zo'n 10.000 eenheden en dat lijkt reeel. Overigens is de nieuwe Fiesta ■voorlopig niet het laatste nieuws van Ford. De nieuwe Escort en Orion zullen in september/oktober volgend jaar verschijnen. Deze auto's beloven iets zeer vooruit strevends te worden. De Ford PI00, een Sierra pick-up met een eigen chassis komt net voor of na de zomer. Terwijl ook nog op termijn een Scorpio sedan te wachten is. regelmatig natte weer wel oppas sen. Volgas door een bocht levert dan toch enig waterballet op; niet erg voor de liefhebber die het uit lokt, doch een enorme schrik voor de nietsvermoedende automobilist of medeweggebruiker. De Nissan is kortom een sportief te rijden auto die best in is voor wat spiele- rei. Door de standaard stuurbe- land. We reden met de Nissan 200 SX die de gevestigde krachtiging is de auto makkelijk te orde flink de baas is. Lanteren.in de stad, terwijl de as- sistentie bij hogere snelheden best wat minder had mogen zijn. Het gaat hier dan ook om een toeren- tal-afhankelijke installatie. De handgeschakelde vijfbak vraagt een beetje beleid. Te vlug schakelen heeft al snel proteste rende tandwielen tot gevolg. Ove rigens is een automaat tegen meerprijs verkrijgbaar. Opvallend is dat de auto ondanks zijn enorme prestaties onder alle omstandigheden uitermate com fortabel blijft. Rij er maar eens mee over een hobbelweg en je zult het nauwelijks merken. Niss™ bewijst daarmee dat een spor gen niet perse Spartaans hoef zijn. Een grote verdienste van de 200 SX is dat hij standaard wordt uit gerust met een ABS-remsysteem, wat bij een dergelijk hoog presta tieniveau niet overbodig is. Het brandstofverbruik is - natuur lijk ook door het uitnodigende ka rakter van de auto - niet bepaald laag. Tijdens de testweek wisten we constant de 1 op 8 te halen en dat moet toch eigenlijk beter kun nen. De prijs is door Nissan meer dan beschaafd gehouden. We mogen immers niet vergeten dat de 200 SX evenveel presteert dan een twee keer zo dure Porsche, terwijl zijn uitrusting veel completer is. De auto staat voor f.59.200,= in de prijslijst en is daarmee een uitste kende keus. De Nissan 200 SX is een prettige sportauto met flitsende prestaties en een uiterst complete uitrusting. De auto is bovenal ook mooi van vormgeving. Complimenten voor het standaard ABS en de gunstige aanschafprijs. Helaas een klein puntje van kritiek op de zitting van de bestuurderstoel en het ver bruik. Slingerwegen Belangrijk is natuv nieuwe Fiesta rijdt. lijk iets groter da r. Ford clain grot Bek wat

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 33