Spielerei
Ford Fiesta
Nissan 200 SX
ders
Marijke
!t!
Seat Marbella
Sprint en Sport
Ford Escort
voo:
Vier miljoen keer
SEAi
Officieel dealer voor Tilburg en omstreken
Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405
ELMANS
T
A
U
T
S
O
T
E
:ee
Automobielbedrijf
ZUID-OOST
IST
len
De nieuwe
Hyundai Sonata:
Het zakelijke verschil.
De moderne, representatieve sedan
met een standaard uitrusting die
elke zakenman zal aanspreken.
Ruimte, komfort, technische perfek-
tie, kompleetheid, luxe en veiligheid.
Op een niveau dat de konkurrentie
alleen kent bij de (dure) top
modellen. Zondermeer een verant
woorde investering: hoge inruil-
waarde, lage kilometerprijs en een
aanschafprijs die ongekend is. Er is
namelijk al een
Sonata vanaf
29.950,.
april 1989-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 13 april 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
rdencentrum)
2-82984
r
1
Technische
gegevens:
et., LPG
215
Vervolg van blz. 1
tara
Metal
WAT UT: IX )E\', IXJEN WE C,( )E1
1982
1981
1982
1984
1982
PG1983
3, trekh1984
1985
leet,
versie
korte
ver-
.BURG
J41
Jissan
>rtwa-
sft te
De i
zijn
1.1
terwij
ren, a
AUTO KENNIS b.v.
Leharstraat 82, Tilburg
telefoon 013-554784
Onlangs h«
teur van Se
exclusi'
van de
Sprin
brem-
series
m met aparte jeugdi-
werden toegevoegd,
ie auto is vastgesteld
.990,-
ir met grijs
s eigenlijk een be-
tssing. Van Japa nse
i we een flinke weelde
1 waar het gaat om de uit-
Dashboards lopen dan
spjes.
Jij de 200
j sober
jk al-
Waterballet
De Nissan 200 SX is een achter-
wielaandrijver, zodat de 168
paarden goed op de weg worden
overgebracht. Het is echter bij ons
1987
1986
1986
1983
1986
1985
1984
1984
1983
1982
1983
1983
1983
1983
1985
1983
1985
e inruilauto's,
iesta1100L,
jwd adres voor
3. Scherp
i toch voll.
E.
Wie denkt dat het maken van echte sportwagens het
domein is van vooral Italiaanse fabriekjes en Duitse
constructeurs heeft het toch niet bij het rechte eind.
Eigenlijk al zolang de Japanse golf auto's over ons heen
komt, kennen we uit dat land al een aardige reeks mo
dellen om de stenen mee uit de straat te rijden. Het
prettige is iedere keer weer dat prestaties uit het land
van de Fuji-berg lang niet zo duur zijn als uit ons buur-
De Nissan 200 SX werd in januari voorgesteld als opvol
ger van de Sylvia. Eigenlijk wordt die link een beetje
onterecht gelegd. De vierkante koets heeft plaats ge
maakt voor een ronde gestroomlijnde auto die er mo
dern en chique uitziet. Onterecht ook als we de moto
ren, de prijzen en vooral de prestaties van beide auto's
vergelijken, maar daarover direct meer.
Van de huidige Ford Escort
met voorwielaandrijving liep
in Halewood bij Liverpool on
langs de viermiljoenste van
de band die door Ford in
Europa gebouwd is. Al acht
jaar lang voert dit model de
verkooplijsten aan als het
gaat om de best verkochte
auto ter wereld.
De huidige Escort werd al
weer in september 1980 geïn
troduceerd en wordt ge
bouwd in de genoemde fa
briek bij Liverpool, in Saar-
andere stoelen met
ge bekleding v
De prijs van de
op f.ll.995,=.
Op basis van de Marbelle GL is
er nu de Sport. De auto heeft stan
daard een vijfversnellingsbak en
wordt bovendien geleverd met
een wisser en sproeier op de ach
terruit, lichtmetalen velgen, brede
banden en een dakspoiler voor
f.l3.625,=.
Beide Marbella's worden gele
verd met een 903 cc motor, die af
hankelijk van de uitvoering met of
zonder katalysator schoon is.
reeft Pon Car BV, impor-
Jeat in Nederland, twee
sieve aktiemodellen op basis
e Marbella uitgebracht, de
>rint en Sport. Direct na het uit-
uiengen van deze gelimiteerde
series werden deze modellen zo
populair dat gekozen werd voor
voortzetting van de levering van
het duo. Daarom zijn de Sprint en
Sport deze maand weer in een be
et geproduceerde geluid perkte oplage verkrijgbaar.
jenlijk behoorlijk mee en de De Seat Marbella Sprint is geba-
s nauwelijks hoorbaar. Veel seerd op de basisversie waaraan
achterruitverwarming, ruitewisser
met interval, speciale striping en
Overigens is er voor dè Fiesta een hoger niveau, terwijl de prestaties
speciale accessoire-reeks ontwik- niet verschillen,
keld met een speciale, sportieve
RS-lijn.
lurlijk hoe de
It. De auto is dui
delijk iets groter dan zijn voorgan
ger. Ford claimt zelfs dat het de
"rootste auto uit het B-segment is.
langrijk hierbij is dat de wielen
it verder uit elkaar staan, wat
duidelijk de wegligging ten goede
komt. Bovendien werd de oude
starre achteras vervangen door
een semi-onafhankelijke achter-
wielophanging. De auto is be
hoorlijk snel een bocht in te sturen,
zonder dat dat onverwachte reak-
ties of piepende banden tot ge
volg heeft. Toch mogen we op snel
te rijden slingerwegen niet teveel
van de nieuweling verwachten,
het gaat immers om een 1.1 of 1.4
liter motor. De Fiesta is daarom in
de stad en op secundiare wegen
het meest in z'n element. Daar
komt hij vlot met het verkeer mee,
is hij makkelijk en licht te bedie
nen en is het brandstofverbruik
zeer concurrerend. Echte sportie-
velingen moeten echter meer in de
richting van de XR2i denken. De
1.4 S is echter ook al iets meer op
sportiviteit gebouwd. Dit betekent
dat de auto een extra en dikkere
stabilisatorstang heeft meegekre
gen, terwijl echter aan de 1.4 mo
tor niets werd veranderd. De weg
ligging staat dus op een nog iets
Turbodruk
Het dashboard heeft naast de
snelheidsmeter een toerenteller,
digitaal klokje, brandstofmeter en
temperatuurmeter. Op onze in
spectie zijn we echter geen turbo-
drukmeter tegen gekomen, wat in
zo'n auto toch eigenlijk een must
is.
Verwarming en ventilatie laten
zich uitermate eenvoudig bedie
ning. Met een aantal drukknop
pen kunnen de gewenste kleppen
voor luchtgeleiding worden aan
gesproken terwijl met schuifknop-
pen de temperatuur en ventilator
worden geregeld. Uitstroomope-
ningen zijn er ruim voldoende.
Twee zijn er zelfs onder het cen
trale deel van het dashboard te
vinden en blazen lucht door het
stuur naar de bestuurder toe.
Het stuurwiel is in voldoende mate
verstelbaar. De stoelen hebben
geintegreerde hoofdsteunen. De
zijdelingse steun is normaal, ter
wijl eigenlijk een hoogteverstel-
ling op de zitting ontbreekt. De bo
venbenen worden niet optimaal
ondersteund. Je zit behoorlijk laag
in de Nissan, wat het algehele
sportieve gevoel nog eens extra
benadrukt. De 200 SX is een echte
2+2, achterin kunnen alleen twee
kinderen nog enigszins uit de voe
ten. De bagageruimte is zeer be
hoorlijk en is bij gebruik door
twee personen door het neerklap
pen van de rugleuning aanmerke
lijk uit te breiden. Complimenten
voor de volledig vlakke vloer die
dan ontstaat. De derde deur kan
van binnenuit of met de sleutel
worden geopend. Helaas ont
breekt er een handvat om de klep
te openen. Als in zo'n geval een
wasbeurt is uitgesteld zit je met
een met vuile handen.
Koepel
De Nissan 200 SX kenmerkt zich
door een stevige bumper met
geintegreerde spoiler en flinke
koelsleuven. Daarboven zit de fa
mily-look grille van Nissan met
aan weerszijde een opklappende
ronde koplamp. Op het kleine dak
na zijn de ruiten als een soort koe
pel op de carrosserie geplaatst.
Toch zijn er achter het glas de no
dige stijlen ter versteviging aan
gebracht. De achterkant heeft
vreemd genoeg geen spoiler. Een
stevige bumper en een flinken
lichtpartij bepalen hier het uiter
lijk. Natuurlijk is de auto voorzien
van lichtmetalen velgen, een ach-
terruitwisser/sproeier, twee bui
tenspiegels met elektrische ver
stelling, zonwerend glas en cen
trale vergrendeling.
Het interieur is eigenlijk een
hoorlijke verrassing. Van Jaj
auto's zijn we een flinke wet
gewend waar het gaat oüï d<
rusting. Dashboards lopen d.
ook vaak over van de knop-
wijzertjes en hendeltjes. Bij a
SX niets van dat al. Een vrij s
dashboard zelfs met eigenlijl
leen het klokkendeel en de mid
den console. Als we echter naar
de 'normale' extra's gaan zoeken,
blijken ze allemaal aanwezig te
zijn. De meeste bedieningen zijn
prettig direct rond het stuur ge
groepeerd zoals de achterruitver
warming, alarmlicht, achterruit-
wisser en mistlamp. Bovendien
heeft de auto een schakelaar
waarmee de koplampen omhoog
gezet kunnen worden, zonder dat
het licht gaat branden. Het nut
daarvan is niet helemaal duide
lijk.
louis (Duitsland) en Valencia
(Spanje). Daarnaast wordt
de exclusieve cabriolet-ver-
sie bij Karmann in Osna-
bruch gemaakt.
In 1986 kreeg de Escort zijn
huidige aanblik en werd te
vens een anti- blokkeerrem-
systeem als optie leverbaar.
De naam Escort deed 21 jaar
geleden zijn intrede. Na de
T-Ford is dit model dan ook
de meest geproduceerde van
Ford met ruim 11 miljoen
exemplaren.
De Nissan 200 SX behoort
volgens mij tot de betere
sportwagens en niet alleen
vanwege zijn redelijke prijs,
maar ook door zijn kwalitei
ten. Het ontwerp van de
auto is mooi en vloeiend,
door onder andere de
inklapbare koplampen. Van
binnen is de stroomlijn ook
terug te vinden, het ziet er
haast futuristisch uit. Het
dashboard loopt schitterend
over in de middenconsole
en de deurpanelen. De Nis
san heeft een voor Japanse
begrippen sober dash
board, terwijl de auto toch
behoorlijk compleet is.
Het stuur is verstelbaar, ter
wijl de buitenspiegels elek-
tisch bediend worden. Mijn
complimenten voor het ge
heel aan de dames en he
ren ontwerpers voor de rust
die de auto van binnen en
buiten uitstraalt.
De stoelen zijn heel mooi en
passen goed bij het geheel,
maar zijn niet voldoende in
stelbaar. Uiteraard is alles
luxueus bekleed en mooi af
gewerkt.
De kofferbak is verba
zingwekkend ruim, voldoen
de voor de boodschappen
van een hele week.
Grappig vond ik het kleine
contact-sleuteltje, dat in ver
gelijking met de meeste
auto's echt een mini-uitvoe-
ring is.
Rijimpressie: In het begin
heb je het idee dat hij bij
zonder breed is en de neus
moet je ook even inschatten.
File-parkeren is dus even
oefenen. De middenstijlen
vormen een blinde hoek.
Hij rijdt heerlijk soepel,
neemt de bochten haar
scherp en geeft 'm van patat
als dat nodig mocht zijn. De
SX heeft achterwielaandrij-
ving en daar moet je op nat
wegdek eventjes rekening
mee houden. In z'n prijs
klasse is het een goede par
tij.
Een Nissan 200 SX, da's nie
niks!
Spektakel
Maar wat voor spektakel zien we
onder de motorkap. Daar heeft
een 1.8 liter motor een plaatsje ge
vonden. Overigens dezelfde
krachtbron die we al in de Sunny
GTi zagen. Iedere cylinder be
schikt hierbij over twee in- en uit
laatkleppen, een 16-klepper dus.
Maar daar neemt de 200 SX al
leen geen genoegen mee. De auto
heeft ook een turbocompressor
met intercooler waarmee een be
hoorlijk vermogen van 168 pk
wordt behaald. En dan kun je
aanvoelen dat de 1190 kg wegen
de auto geen enkele probleem
heeft om van zijn plaats te komen.
Ook het koppel van 224 Nm
draagt bij tot prestaties die een
raket niet zouden misstaan. Zo
heeft de Nissan slecht 7,5 secon
den nodig om de 100 km/u te be
halen, terwijl de topsnelheid van
215 km/u ook de volledige werke
lijkheid is. Het mooie van deze
krachtbron is dat twee moderne
technieken elkaar voortdurend
aanvullen. Tot ruim 2000 toeren is
het een zestienklepper die vlot
vooruit wil. Daarboven komt de
turbo een partijtje meeblazen en
vanaf de 4500 toeren laat de mo
tor echt zijn meerkleppen-karaktei
zien. Het geproduceerde
valt eige
turbo is
mensen die de auto zien en horen
verwachten een veel grotere
krachtbron onder de kap te zien,
alhoewel ik op de opmerking "het
is zeker een 12 cylinder" maar
niet al te serieus ben ingegaan.
Merk en type: Nissan 200 SX
I Aantal cylinders: 4
I Cylinderinhoud: 1809 cc I
Boring x slag: 83 x 83,6 I
Vermogen: 168 pk (124 kW)
bij 6400 tr/min 1
I Koppel: 224 Nm bij 4000 tr/
I min
I Afmetingen: lengte 4,54 me-
I ter, breedte 1,69 meter
I Gewicht: 1190 kg
Prestaties: topsnelheid
km/u
acceleratie 0-100 in 7,5 sec.
Prijs: f.59.200,=
Aanbod
We mogen de Fiesta een bijzon
der goede toekomst voorspellen.
Ten eerste is dat natuurlijk al te
danken aan het feit dat het een
Ford is. Maar daarnaast is het
een vlot en leuk model wat snel in
de harten van vele Europeanen
zal worden opgenomen. Het aan
bod is nu al behoorlijk complt
zodat iedereen wel de juiste v
zal kunnen vinden.
prijzen van de nieuwe Fiesta
i behoorlijk concurrerend. De
C 3-deurs start bij f.18.990,=
rijl de basisversie met vijf deu-
de 1.4i CL in de prijslijst staat
voor f.23.930,
Het topmodel, de XR2i kost
f.29.210, terwijl de diesels bij
f.23.750,= beginnen.
Ford hoopt voor de resterende
maanden van het jaar zo'n 2%
marktaandeel met de Fiesta te be
reiken. Dit zal neer komen op zo'n
10.000 eenheden en dat lijkt reeel.
Overigens is de nieuwe Fiesta
■voorlopig niet het laatste nieuws
van Ford. De nieuwe Escort en
Orion zullen in september/oktober
volgend jaar verschijnen. Deze
auto's beloven iets zeer vooruit
strevends te worden. De Ford
PI00, een Sierra pick-up met een
eigen chassis komt net voor of na
de zomer. Terwijl ook nog op
termijn een Scorpio sedan te
wachten is.
regelmatig natte weer wel oppas
sen. Volgas door een bocht levert
dan toch enig waterballet op; niet
erg voor de liefhebber die het uit
lokt, doch een enorme schrik voor
de nietsvermoedende automobilist
of medeweggebruiker. De Nissan
is kortom een sportief te rijden
auto die best in is voor wat spiele-
rei. Door de standaard stuurbe-
land. We reden met de Nissan 200 SX die de gevestigde krachtiging is de auto makkelijk te
orde flink de baas is. Lanteren.in de stad, terwijl de as-
sistentie bij hogere snelheden best
wat minder had mogen zijn. Het
gaat hier dan ook om een toeren-
tal-afhankelijke installatie.
De handgeschakelde vijfbak
vraagt een beetje beleid. Te vlug
schakelen heeft al snel proteste
rende tandwielen tot gevolg. Ove
rigens is een automaat tegen
meerprijs verkrijgbaar.
Opvallend is dat de auto ondanks
zijn enorme prestaties onder alle
omstandigheden uitermate com
fortabel blijft. Rij er maar eens
mee over een hobbelweg en je
zult het nauwelijks merken. Niss™
bewijst daarmee dat een spor
gen niet perse Spartaans hoef
zijn.
Een grote verdienste van de 200
SX is dat hij standaard wordt uit
gerust met een ABS-remsysteem,
wat bij een dergelijk hoog presta
tieniveau niet overbodig is.
Het brandstofverbruik is - natuur
lijk ook door het uitnodigende ka
rakter van de auto - niet bepaald
laag. Tijdens de testweek wisten
we constant de 1 op 8 te halen en
dat moet toch eigenlijk beter kun
nen.
De prijs is door Nissan meer dan
beschaafd gehouden. We mogen
immers niet vergeten dat de 200
SX evenveel presteert dan een
twee keer zo dure Porsche, terwijl
zijn uitrusting veel completer is.
De auto staat voor f.59.200,= in de
prijslijst en is daarmee een uitste
kende keus.
De Nissan 200 SX is een prettige
sportauto met flitsende prestaties
en een uiterst complete uitrusting.
De auto is bovenal ook mooi van
vormgeving. Complimenten voor
het standaard ABS en de gunstige
aanschafprijs. Helaas een klein
puntje van kritiek op de zitting van
de bestuurderstoel en het ver
bruik.
Slingerwegen
Belangrijk is natuv
nieuwe Fiesta rijdt.
lijk iets groter da
r. Ford clain
grot
Bek
wat