ZAGATO Stelvio
TOYOTA,
Bijzonder evenement
in de Beekse Bergen
MITSUBISHI LANCER
WAGON 4WD
OP
ON
uitgebreide reeks
aktiemodellen
Iedere dag een
andere velg
- w.
IEN:
NU
)EN
IE
o
BOOM
I
J
I
R
M
P
R
E
S
S
I
E
3
MAXIMAAL NIEUWS van DENISSEN
Kunststof
brandstoftank
HET
IANTIE
MERKEN
UNTIE:
■9
De nieuwe
Hyundai Sonata:
Het zakelijke verschil.
De moderne, representatieve sedan
met een standaard uitrusting die
elke zakenman zal aanspreken.
Ruimte, komfort, technischeperfek-
tie, kompleetheid, luxe en veiligheid.
Op een niveau dat de konkurrentie
alleen kent bij de (dure) top
modellen. Zondermeer een verant
woorde investering: hogë inruil-
waarde, lage kilometerprijs en een
aanschafprijs die ongekend is. Er is
namelijk al ee>
Sonata vanaf
29.950.-.
ril 1989-pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 april 1989 - pagina 9
EN
^-'87.
Lastdier
wordt
op
e-up
;dek
van
el. 013-364011
- Reparatie
^ANTIE
neaen, zoc
blik heelt.
/EEK
19.500,-
WAT WE DOEN DOEN WE GOED
!s traditie.
1985
1983
1983
1983
1983
1984
1983
1985
worde
voor c
zon
de
GARAGE
DENISSEN BVz
Autech heelt Zagato uitgezocht om
het eerste projekt te realiseren.
Het is de basis voor een grote
overeenkomst voor het maken van
sportieve GT's en coupes.
Double bubble
e b.v.
1/682001
1985
1983
1985
1984
1983
1983
1982
1982
1984
1982
1982
1980
1981
1980
1981
1983
1983
1987
1985
1985
1984
1985
1982
7.950, -
6.900, -
7.900, -
8.950, -
9.950, -
8.950, -
12.950, -
13.950, -
16.950, -
12.950, -
12.950, -
19.950, -
26.950, -
13.950, -
32.950, -
1950,-
>.500,-
18.950, -
11.950, -
14.950, -
16.950, -
11.950, -
8.950,-
WE AUTO’S
ITIE
m evenmin reden
gleuningen van
.lekkerhoor
trokken en er is vol
imte en e
het
AUTO’S
ZAGEN
3.0 Injectie, 170dln/pk
ABS standaard
Topsnelheid 220 km/u.
Acceleratie 0-100 8,9 sec.
AUTO KENNIS b.v.
Leharstraat 82, Tilburg
telefoon 013-554784
Eind 1985 werd van het vorige mo
del Lancer een stationcar lever
baar, wagon genaamd. De auto is
duidelijk herkenbaar aan het ver
hoogde dak en de typische ach
terlichten. Er valt een keuze te ma
ken uit drie verschillende motoren.
Allereerst de 1.5 i met katalysator.
Daarnaast een 1.8 diesel met of
zonder stuurbekrachtiging en tot
slot de motor uit de testauto, de 1.8
benzine.
passagier hebber
tot klagen. De rugl
de achtbank zijn le
doorgeti
beenruii
ruimte door
en een he
ts bedacht
sid van inzitten-
ïren. Ook een
Achter deze indrukwekkende facade schuilt een auto
die luistert naar de naam Zagato Stelvio. Het is een pro
totype van een auto die vanaf juni in een beperkte op
lage van 203 exemplaren door Zagato in Italië wordt
gemaakt voor Autech in Japan. De auto is genoemd
naar de hoogste pas in Europa.
reinwagen, zijn ook de Lancer en de Space-wagon in
een 4WD uitvoering te koop. We reden met de Lancer
Wagon 1.8 GL 4WD.
1986
1987
1984
1986
1987 18.950’-
1986
1986
1987
1986
1987
1985
1985
1984
1987
1986
1984
1986 14.950,-
1986 -
1984
1985
1986
1987
1985
1987
1986 20.!
1985 22.I
1985
ons bent u ge-
iaar na: meer
eer zekerheid.
Top Occasion-
maf 1984*. En
14 dagen. Een
ig is. Wij infor-
voorwaarden.
Middenweg
Alhoewel een auto met permanen
te vierwielaandrijving niet in de
eerste plaats bedoelt is als terrein
wagen, maar meer als veilige al-
Nissan Maxima 3.0 V6 inj.
v.a. 54.852,32 excl. BTW
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
ingedreven
differentieel
de voor en ach-
caar gekoppeld
rentieel zorgt er-
i achterwielen af-
elkaar verschillen-
tunnen draaien.
In zo'n twaalf jaar tijd heeft het Japanse merk Mitsubi
shi op de Nederlandse markt een vaste positie weten te
veroveren. Het merk staat goed bekend vanwege zijn
lage onderhoudsgevoeligheid en om deze gunstige
eigenschap kiest de zakenwereld veelvuldig voor een
auto van dit concern. Mitsubishi biedt een groot pro
gramma met verschillende modellen van de driedeurs
Colt tot aan de grote Space-wagon. In vierwielaandrij
ving doen ze goed mee. Naast de Pajero, een echte ter-
17.950, -
14.950, -
15.950, -
17.950, -
17.950, -
12.950, -
13.950, -
12.950, -
16.950, -
14.950, -
13.950, -
De Mitsubishi Lancer Wagon
4WD kan worden uitgerust met
een differentieelslot op dit laatste
differentieel. Als het wordt inge
schakeld worden voor- en achter
wielen aan elkaar gekoppeld, het
zorgt dus voor een evenredige
krachtverdeling over de vier wie
len.
De prijs hebben ze bij Mitsubishi
redelijk gunstig kunnen houden.
De standaard 1.8 GL 4WD kost
momenteel f 36.345,- en dat is be
slist niet te veel. Wil men echter
ook lichtmetalen velgen, een
stuurbekrachtiging en het diffe
rentieelslot dan kost de auto f
39.995,- en ook dat is zeer billijk.
De Mitsubishi Lancer 4WD is een
auto met bijzonder veel mogelijk
heden. Denk maar eens aan de
behoorlijk binnenruimte, de fijne
motor en natuurlijk alle voordelen
van de permanente vierwielaan
drijving. Ook een auto met bijzon
der fijne rijeigenschappen en een
gunstige prijs. Als nadelen kun
nen eigenlijk alleen genoemd
worden de specifieke nadelen
van vierwielaandrijving. De
vraag is alleen of er in ons vlakke
Nederland wel vraag is naar zo'n
auto, die zich in Zwitserland of
Oostenrijk veel beter thuis zal voe
len.
bocht. Een vierwielaar
auto heeft een tweede
loog op het punt waar
fldoende terwielen aan elke
een zee aan hoofd- worden. Dit differei
t verhoogde dak. voor dat voor- en c
zonderlijk van el
de snelheden ku
jelijke Evenredig
wart metallic,
69.750,-
ler metallic,
19.950,-
allatie, 1-’88,
leskunner, gedraagt deze auto
zich voorbeeldig op heuvelachtig
terrein en in het mulle zand. Voor
al dan is de positieve werking van
de stuurbekrachtiging te merken.
Jammer genoeg is de bodemvrij-
heid te gering om er een moddel-
poel mee te doorwaden en ook de
smalle (155SR13) banden nodigen
hier niet toe uit. Toch was de Lan
cer goed voor veel uren terrein-
plezier.
De vering van de Lancer is uitste
kend. Je verwacht bij zo'n auto
een niet al te weke vering, maar
Mitsubishi heeft een juiste mid
denweg gevonden, op normale
wegen niet te slap en op hobbel-
weggetjes niet te stug.
De Lancer 4WD is alleen lever
baar in combinatie met de GL-uit-
voering, maar totaal geen klach
ten over ontbrekende zaken. De
stoelen zijn met stof bekleed en zit
ten opmerkelijk goed, de zittingen
zijn lang genoeg en de zijdelingse
steun is ook dik in orde, een groot
pluspunt als de auto veel 'off the
road' gebruikt wordt. De achter-
Vastgeplakt
De Lancer Wagan 4WD is er in
twee uitvoeringen met of zonder
stuurbekrachtiging, lichtmetalen
velgen en een gelimiteerd slipdif-
ferentieel.
De motorinhoud bedraagt exact
1755 cc. Het afgegeven vermogen
is 90 pk (66 kW). Deze motor heeft
de 4WD echt wel nodig, het gaat
hier namelijk om een full-time
4WD, zoals in grote letters op de
flanken van de auto vermeld
staat. Een permanente vierwiel
aandrijving, de motor drijft con
stant alle vier de wielen aan. Dit
systeem heeft natuurlijk zowel
voor- als nadelen. Ten eerste
wordt de topsnelheid t.o.v. een
normaal model lager. Maar hier
over hoeft men niet in te zitten, de
ze Mitsubishi loopt altijd nog bijna
160 km/u. Ook in het benzinever
bruik zijn de twee extra aange
dreven wielen duidelijk te merken.
Wordt er alleen op de snelweg
gereden dan rijdt de auto nog 10,5
kilometer op 1 liter superbenzine.
Als echter van de gladde weg
wordt afgeweken dan moet gere
kend worden op 1 op 9. Maar er
zijn natuurlijk ook een aantal
voordelen. Allereerst is dat de uit
stekende wegligging.
Door het aandrijven van de vier
wielen is de auto geen bocht uit te
krijgen, hij zit als het ware aan het
wegdek vastgeplakt. Als een
bocht snel genomen wordt heeft
de auto ook niet de neiging zijde
lings weg te lopen, wat je bij an
dere auto's nog wel eens ziet. Een
weggedrag dus wat nauwelijk te
verbeteren is. Vooral bij nat en
glad wegdek zal deze eigenschap
als zeer positief ervaren worden.
Ook het maximaal toelaatbaar
gewicht en het aanhanger ge
wicht zijn hoger dan bij de norma
le uitvoering. Daarnaast zijn er
dan nog de terreinkwaliteiten van
deze Lancer.
Bij het bouwen van de Stelvio
heeft Zagato gebruikt gemaakt
van aluminium. Autech stelde als
voorwaarde dat de bestuurder
van deze auto een volledig zicht
van 360 graden moest hebben.
Zagato heeft dit weten te bereiken
door de achteruitkijkspiegels te
integreren in de carrosserie en
niet te beschouwen als een los ac
cessoire. Door de vorm van deze
spiegels is de bestuurder in staat
om zonder zijn hoofd te bewegen,
te zien wat achter hem gebeurd.
De motorkap is zeer typisch van
vorm. De zijkanten zijn hoog (Dou
ble bubble) terwijl ze naar het
midden weer lager lopen. De gril
le heeft de vorm van een uitge
trokken hoefijzer en zit tussen de
koplampen.
Vooral in het interieur zien we de
kwaliteit die Zagato ook heeft ge
toond bij de Aston Martin Zagato
Vantage en Volante. De beste
leersoorten zijn met de hand ver
werkt. Het Nardi stuurwiel is spe
ciaal gemaakt volgens Zagato
design, net als de stoelen en de
speciale lichtmetalen velgen.
Het is de eerste keer dat een Ja
panse auto volledig in Italië is ge
bouwd, voordat hij wordt geëx
porteerd naar Japan. De Autech
Stelvio zal voor ongeveer 150 mil
joen Italiaanse lire worden aan
geboden.
De achterbank is in twee ongt
delen neerklapbaar, zodat er een
echt lastdier van gemaakt kan
worden. Verder vinden we zaken
als zonwerende ruiten, een ge
laagde voorruit, hoofdsteunen
voor, verlichting in de bagage
ruimte en twee van binnnenuit
electrisch verstelbare buitenspie
gels.
Het dashboard is redelijk com
pleet uitgevoerd, al ontbreekt he
laas een toerenteller. Alle bedie
ningsknopjes en -hendeltjes zitten
binnen handbereik en laten zich
gemakkelijk bedienen.
Geen klachten over de zeer pret
tig schakelende vij{versnellings
bak. Alleen de achteruit wilde niet
altijd meteen pakken.
Het uitzicht rondom is goed en de
carrosserie is behoorlijk overzich
telijk.
De stuurbekrachtiging waar de
auto over beschikte is bij normaal
gebruik niet strikt noodzakelijk,
maar werkt erg prettig. De assis
tentie neemt bij hogere snelheden
voldoende af.
Tenslotte nog iets over het gelimi
teerde slipdifferentieel. Een ach-
terwielaangedreven auto heeft
een differentieel in de achteras
wat er voor zorgt dat de achter
wielen elk afzonderlijk met ver
schillende snelheden kunnen
draaien, bijvoorbeeld in een
De tank van kunststof ver
vangt in stijgende mate de
bekende plaatstalen tank. De
voordelen van een kunststof
brandstoftank zijn dan ook
talrijk.
Plastic flessen worden gebla
zen van thermoplastische
kunststoffen, een procédé
wat ook uitstekend toepas
baar is bij kunststof tanks.
Men kan hiermee zelfs zeer
moeilijk gevormde, holle li
chamen uit een stuk vervaar
digen. Dankzij deze mogelijk
heid kan men in de auto alle
holle ruimten en hoeken be
nutten om de tankinhoud te
vergroten. Door de toepas
sing van kunststof is het
roestprobleem opgelost en
het aan elkaar lassen van de
verschillende delen plaat
staal vervalt.
Het grootste off road-, motor- en watersport evenement van
Europa wordt georganiseerd in Strand en Speelland Beekse Ber
gen van woensdag 5 tot en met zondag 9 april en van woensdag
12 tot en met zondag 16 april dagelijks van 10.00 uur tot 17.00
uur. Er wordt strijd geleverd door vier teams uit Engeland.
Australië, Amerika en Nederland. Alle teams bestaan uit zes top
sporters in gecombineerde estafette wedstrijden waarbij ze ge
bruik maken van: motoren, woestijnracers, hovercrafts, jet sld's,
powerboats, jet parachutes en rubberboten. De deelnemers moe
ten over een ijzersterke conditie beschikken en zichzelf bewijzen
in onder andere het touwklimmen onder een helicopter en para-
sailer maar ook in de "hill", dit is een moderne stormbaan met
touwladders, netten en verdedigers. Dit enorme spektakel wordt
georganiseerd onder auspiciën van het K.W.M.V. Voor bezoe
kers zijn er naast het bijwonen van de wedstrijden tal van leuke
andere aktiviteiten. Tussen de wedstrijden door kan men zelf op
verschillende voertuigen proefrijden of meerijdenonder andere
op hovercrafts, quads en jet ski's. Er zijn demonstraties para-sai-
ling en helicopterrondvluchten. In de weekenden treden stunt-
teams op en spelen dixieland-bands er lustig op los. Daarnaast
komen in het weekend van 8 en 9 april beroemde Amerikaanse
en Engelse TV persoonlijkheden naar het evenement. Van het
evenement "Run the Gauntlet" genaamd worden televisieopan-
mes gemaakt, die later in het seizoen door Veronica worden uit
gezonden.
Autech is een dochter van de Nis
san Groep en aangesteld om zich
met speciale auto's bezig te hou
den. Hierbij wordt voornamelijk
gedacht aan zogenaamde 'desig
ner' produkten, wat niet meer wil
zeggen dan auto's die in beperkte
series worden gebouwd en waar
in een vooruitstrevende technolo
gie samengaat met de naam en
stijl van een bekende ontwerper.
Iemand die voor de keuze staat een nieuwe lichtmetalen velg
voor zijn auto te kopen, kan vaak kiezen uit een groot aantal. Het
is dan moeilijk om uit dit aantal de juiste en mooiste te kiezen.
Eigenlijk zou je er wel meer willen meenemen. Zender heeft nu
een velg die je van uiterlijk kunt veranderen. Het is de Turbo 2
velg met zogenaamde vario-ringen. Het geheel begint met de
standaard velg, behoorlijk dicht van ontwerp met koelsleuven
aan de buitenkant. Het hart van de velg is uit drie onderdelen
opgebouwd. Het gaat hier om een buitenrand, een binnenrand
en de middendop. Door deze drie onderdelen in verschillende
kleuren aan te schaffen, kan de velg een variërend uiterlijk wor
den gegeven. Op dit moment kan de velg worden geleverd met
een zilveren of zwarte middendop, een rode en zwarte binnen
ring en twee buitenringen in de zelfde kleuren. Door het combi
neren van deze onderdelen ontstaan erin totaal zeven mogelijk
heden, zodat de auto iedere dag van de week een andere aan-
Vloeibaar
Koude en warmte hebben op
een plaatstalen tank geen
enkele invloed, terwijl polye
thyleen bij verschillende tem
peraturen elastisch belast
wordt. Om de eigenschap
pen te waarborgen zijn zwa
re proeven genomen zoals
bijvoorbeeld een afkoeling
tot -40 graden Celsius. Daar
voor wordt de tank gevuld
met een mengsel van water
en glycol, dat ook bij deze la
ge temperatuur nog vloei
baar blijft. Daarna laat men
hem van zes meter hoogte op
de vulhals vallen. Deze, al
leen voor de kunststof brand
stoftank voorgeschreven test,
moet zonder beschadigingen
worden doorstaan.
Daarnaast heeft mei
le serie andere tests
om de veilighei
den te verzeker
brandtest is voorgeschreven.
Daartoe wordt onder een
voertuig met kunststof tank
een met benzine gevulde
kuip geschoven. De tank
moet dan al een crash-test
overleefd hebben. Daarna
wordt de benzine aangesto
ken. Dit vuur blijft een minuut
branden.
Alle Toyota-dealers bieden hun
klanten nu een ruime keuze aan
actiemodellen, die ten opzichte
van de basisversies rijkelijk in de
extra's zijn gestoken voor slechts
een geringe meerprijs. Zo is er de
Starlet Soleil die voor f. 19.995,
standaard een klokje, wielplaten,
uitstelbare zijruiten, van binnenuit
te openen achterklep en benzi-
neklep, van binnenuit te verstellen
buitenspiegels, gordels achterin,
een make-up spiegel en een volle
dig beklede kofferruimte biedt.
Bij de Corolla kan bijna op alle
modellen een extra uitvoering
worden gekozen. De 1.3 XL Hatch
back is er als Black White,
auto's die uiteraard of in wit of in
zwart worden gespoten. Luxe be
kleding, in hoogte verstelbare be-
stuurderstoel, speciale wielplaten
en bumpers in de kleur van de
carrosserie worden aangeboden
voor f.23.745,=Maar er is ook de
Corolla Hatchback 1.3 XL Chic
gespoten in een groene me
taalkleur met beige binnenbekle-
ding, een houten stuur en pook
knop en speciale striping. Deze
auto kost f.23.995, De sportieve
Corolla Hatchback 1.6 is er tijde
lijk als GT-S 16 met dezelfde ex
tra's als de Black White en bo
vendien de stoelen en bekleding
uit de GTi, een toerenteller, een
achterspoiler, skirts en verstelbare
lendesteunen. Deze auto kost
f.26.995,=.
Maar ook van de Corolla Sedan
en Liftback zijn speciale uitgaves
in gelimiteerde oplage te koop. De
sedan is er nu als 1.3 XL Sport met
een toerenteller, bumpers in de
kleur van de carrosserie, wielpla
ten en een achtersjloilervoor
f.26.945,=. De Corolla Liftback is
in dezelfde uitvoering te koop voor
f.29.745,=.
Tot slot is er dan nog een Carina
1.6 XL sedan die de toevoeging
"Extra" krijgt door het elektrisch
bediende glazen kantel/schuif-
dak, centrale vergrendeling,
stuurbekrachtiging en een verstel
bare stuurkolom en dat alles voor
f.31.995,=.
Normaal is een brandstof
tank een hol lichaam zonder
al te grote vervormingen. Al
thans zo was het vroeger,
toen in de tank een buis ge
stoken werd voor het aanzui
gen van benzine en een
gaatje in de tankdop voor de
ontluchting zorgde. Wetten,
veiligheidsmaatregelen, mi
lieubescherming en de wen
sen van klanten hebben de
tank van onze tijd zo gecom
pliceerd van vorm gemaakt.
fc
ZANDHAAS