ZAGATO Stelvio TOYOTA, Bijzonder evenement in de Beekse Bergen MITSUBISHI LANCER WAGON 4WD OP ON uitgebreide reeks aktiemodellen Iedere dag een andere velg - w. IEN: NU )EN IE o BOOM I J I R M P R E S S I E 3 MAXIMAAL NIEUWS van DENISSEN Kunststof brandstoftank HET IANTIE MERKEN UNTIE: ■9 De nieuwe Hyundai Sonata: Het zakelijke verschil. De moderne, representatieve sedan met een standaard uitrusting die elke zakenman zal aanspreken. Ruimte, komfort, technischeperfek- tie, kompleetheid, luxe en veiligheid. Op een niveau dat de konkurrentie alleen kent bij de (dure) top modellen. Zondermeer een verant woorde investering: hogë inruil- waarde, lage kilometerprijs en een aanschafprijs die ongekend is. Er is namelijk al ee> Sonata vanaf 29.950.-. ril 1989-pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 april 1989 - pagina 9 EN ^-'87. Lastdier wordt op e-up ;dek van el. 013-364011 - Reparatie ^ANTIE neaen, zoc blik heelt. /EEK 19.500,- WAT WE DOEN DOEN WE GOED !s traditie. 1985 1983 1983 1983 1983 1984 1983 1985 worde voor c zon de GARAGE DENISSEN BVz Autech heelt Zagato uitgezocht om het eerste projekt te realiseren. Het is de basis voor een grote overeenkomst voor het maken van sportieve GT's en coupes. Double bubble e b.v. 1/682001 1985 1983 1985 1984 1983 1983 1982 1982 1984 1982 1982 1980 1981 1980 1981 1983 1983 1987 1985 1985 1984 1985 1982 7.950, - 6.900, - 7.900, - 8.950, - 9.950, - 8.950, - 12.950, - 13.950, - 16.950, - 12.950, - 12.950, - 19.950, - 26.950, - 13.950, - 32.950, - 1950,- >.500,- 18.950, - 11.950, - 14.950, - 16.950, - 11.950, - 8.950,- WE AUTO’S ITIE m evenmin reden gleuningen van .lekkerhoor trokken en er is vol imte en e het AUTO’S ZAGEN 3.0 Injectie, 170dln/pk ABS standaard Topsnelheid 220 km/u. Acceleratie 0-100 8,9 sec. AUTO KENNIS b.v. Leharstraat 82, Tilburg telefoon 013-554784 Eind 1985 werd van het vorige mo del Lancer een stationcar lever baar, wagon genaamd. De auto is duidelijk herkenbaar aan het ver hoogde dak en de typische ach terlichten. Er valt een keuze te ma ken uit drie verschillende motoren. Allereerst de 1.5 i met katalysator. Daarnaast een 1.8 diesel met of zonder stuurbekrachtiging en tot slot de motor uit de testauto, de 1.8 benzine. passagier hebber tot klagen. De rugl de achtbank zijn le doorgeti beenruii ruimte door en een he ts bedacht sid van inzitten- ïren. Ook een Achter deze indrukwekkende facade schuilt een auto die luistert naar de naam Zagato Stelvio. Het is een pro totype van een auto die vanaf juni in een beperkte op lage van 203 exemplaren door Zagato in Italië wordt gemaakt voor Autech in Japan. De auto is genoemd naar de hoogste pas in Europa. reinwagen, zijn ook de Lancer en de Space-wagon in een 4WD uitvoering te koop. We reden met de Lancer Wagon 1.8 GL 4WD. 1986 1987 1984 1986 1987 18.950’- 1986 1986 1987 1986 1987 1985 1985 1984 1987 1986 1984 1986 14.950,- 1986 - 1984 1985 1986 1987 1985 1987 1986 20.! 1985 22.I 1985 ons bent u ge- iaar na: meer eer zekerheid. Top Occasion- maf 1984*. En 14 dagen. Een ig is. Wij infor- voorwaarden. Middenweg Alhoewel een auto met permanen te vierwielaandrijving niet in de eerste plaats bedoelt is als terrein wagen, maar meer als veilige al- Nissan Maxima 3.0 V6 inj. v.a. 54.852,32 excl. BTW Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 ingedreven differentieel de voor en ach- caar gekoppeld rentieel zorgt er- i achterwielen af- elkaar verschillen- tunnen draaien. In zo'n twaalf jaar tijd heeft het Japanse merk Mitsubi shi op de Nederlandse markt een vaste positie weten te veroveren. Het merk staat goed bekend vanwege zijn lage onderhoudsgevoeligheid en om deze gunstige eigenschap kiest de zakenwereld veelvuldig voor een auto van dit concern. Mitsubishi biedt een groot pro gramma met verschillende modellen van de driedeurs Colt tot aan de grote Space-wagon. In vierwielaandrij ving doen ze goed mee. Naast de Pajero, een echte ter- 17.950, - 14.950, - 15.950, - 17.950, - 17.950, - 12.950, - 13.950, - 12.950, - 16.950, - 14.950, - 13.950, - De Mitsubishi Lancer Wagon 4WD kan worden uitgerust met een differentieelslot op dit laatste differentieel. Als het wordt inge schakeld worden voor- en achter wielen aan elkaar gekoppeld, het zorgt dus voor een evenredige krachtverdeling over de vier wie len. De prijs hebben ze bij Mitsubishi redelijk gunstig kunnen houden. De standaard 1.8 GL 4WD kost momenteel f 36.345,- en dat is be slist niet te veel. Wil men echter ook lichtmetalen velgen, een stuurbekrachtiging en het diffe rentieelslot dan kost de auto f 39.995,- en ook dat is zeer billijk. De Mitsubishi Lancer 4WD is een auto met bijzonder veel mogelijk heden. Denk maar eens aan de behoorlijk binnenruimte, de fijne motor en natuurlijk alle voordelen van de permanente vierwielaan drijving. Ook een auto met bijzon der fijne rijeigenschappen en een gunstige prijs. Als nadelen kun nen eigenlijk alleen genoemd worden de specifieke nadelen van vierwielaandrijving. De vraag is alleen of er in ons vlakke Nederland wel vraag is naar zo'n auto, die zich in Zwitserland of Oostenrijk veel beter thuis zal voe len. bocht. Een vierwielaar auto heeft een tweede loog op het punt waar fldoende terwielen aan elke een zee aan hoofd- worden. Dit differei t verhoogde dak. voor dat voor- en c zonderlijk van el de snelheden ku jelijke Evenredig wart metallic, 69.750,- ler metallic, 19.950,- allatie, 1-’88, leskunner, gedraagt deze auto zich voorbeeldig op heuvelachtig terrein en in het mulle zand. Voor al dan is de positieve werking van de stuurbekrachtiging te merken. Jammer genoeg is de bodemvrij- heid te gering om er een moddel- poel mee te doorwaden en ook de smalle (155SR13) banden nodigen hier niet toe uit. Toch was de Lan cer goed voor veel uren terrein- plezier. De vering van de Lancer is uitste kend. Je verwacht bij zo'n auto een niet al te weke vering, maar Mitsubishi heeft een juiste mid denweg gevonden, op normale wegen niet te slap en op hobbel- weggetjes niet te stug. De Lancer 4WD is alleen lever baar in combinatie met de GL-uit- voering, maar totaal geen klach ten over ontbrekende zaken. De stoelen zijn met stof bekleed en zit ten opmerkelijk goed, de zittingen zijn lang genoeg en de zijdelingse steun is ook dik in orde, een groot pluspunt als de auto veel 'off the road' gebruikt wordt. De achter- Vastgeplakt De Lancer Wagan 4WD is er in twee uitvoeringen met of zonder stuurbekrachtiging, lichtmetalen velgen en een gelimiteerd slipdif- ferentieel. De motorinhoud bedraagt exact 1755 cc. Het afgegeven vermogen is 90 pk (66 kW). Deze motor heeft de 4WD echt wel nodig, het gaat hier namelijk om een full-time 4WD, zoals in grote letters op de flanken van de auto vermeld staat. Een permanente vierwiel aandrijving, de motor drijft con stant alle vier de wielen aan. Dit systeem heeft natuurlijk zowel voor- als nadelen. Ten eerste wordt de topsnelheid t.o.v. een normaal model lager. Maar hier over hoeft men niet in te zitten, de ze Mitsubishi loopt altijd nog bijna 160 km/u. Ook in het benzinever bruik zijn de twee extra aange dreven wielen duidelijk te merken. Wordt er alleen op de snelweg gereden dan rijdt de auto nog 10,5 kilometer op 1 liter superbenzine. Als echter van de gladde weg wordt afgeweken dan moet gere kend worden op 1 op 9. Maar er zijn natuurlijk ook een aantal voordelen. Allereerst is dat de uit stekende wegligging. Door het aandrijven van de vier wielen is de auto geen bocht uit te krijgen, hij zit als het ware aan het wegdek vastgeplakt. Als een bocht snel genomen wordt heeft de auto ook niet de neiging zijde lings weg te lopen, wat je bij an dere auto's nog wel eens ziet. Een weggedrag dus wat nauwelijk te verbeteren is. Vooral bij nat en glad wegdek zal deze eigenschap als zeer positief ervaren worden. Ook het maximaal toelaatbaar gewicht en het aanhanger ge wicht zijn hoger dan bij de norma le uitvoering. Daarnaast zijn er dan nog de terreinkwaliteiten van deze Lancer. Bij het bouwen van de Stelvio heeft Zagato gebruikt gemaakt van aluminium. Autech stelde als voorwaarde dat de bestuurder van deze auto een volledig zicht van 360 graden moest hebben. Zagato heeft dit weten te bereiken door de achteruitkijkspiegels te integreren in de carrosserie en niet te beschouwen als een los ac cessoire. Door de vorm van deze spiegels is de bestuurder in staat om zonder zijn hoofd te bewegen, te zien wat achter hem gebeurd. De motorkap is zeer typisch van vorm. De zijkanten zijn hoog (Dou ble bubble) terwijl ze naar het midden weer lager lopen. De gril le heeft de vorm van een uitge trokken hoefijzer en zit tussen de koplampen. Vooral in het interieur zien we de kwaliteit die Zagato ook heeft ge toond bij de Aston Martin Zagato Vantage en Volante. De beste leersoorten zijn met de hand ver werkt. Het Nardi stuurwiel is spe ciaal gemaakt volgens Zagato design, net als de stoelen en de speciale lichtmetalen velgen. Het is de eerste keer dat een Ja panse auto volledig in Italië is ge bouwd, voordat hij wordt geëx porteerd naar Japan. De Autech Stelvio zal voor ongeveer 150 mil joen Italiaanse lire worden aan geboden. De achterbank is in twee ongt delen neerklapbaar, zodat er een echt lastdier van gemaakt kan worden. Verder vinden we zaken als zonwerende ruiten, een ge laagde voorruit, hoofdsteunen voor, verlichting in de bagage ruimte en twee van binnnenuit electrisch verstelbare buitenspie gels. Het dashboard is redelijk com pleet uitgevoerd, al ontbreekt he laas een toerenteller. Alle bedie ningsknopjes en -hendeltjes zitten binnen handbereik en laten zich gemakkelijk bedienen. Geen klachten over de zeer pret tig schakelende vij{versnellings bak. Alleen de achteruit wilde niet altijd meteen pakken. Het uitzicht rondom is goed en de carrosserie is behoorlijk overzich telijk. De stuurbekrachtiging waar de auto over beschikte is bij normaal gebruik niet strikt noodzakelijk, maar werkt erg prettig. De assis tentie neemt bij hogere snelheden voldoende af. Tenslotte nog iets over het gelimi teerde slipdifferentieel. Een ach- terwielaangedreven auto heeft een differentieel in de achteras wat er voor zorgt dat de achter wielen elk afzonderlijk met ver schillende snelheden kunnen draaien, bijvoorbeeld in een De tank van kunststof ver vangt in stijgende mate de bekende plaatstalen tank. De voordelen van een kunststof brandstoftank zijn dan ook talrijk. Plastic flessen worden gebla zen van thermoplastische kunststoffen, een procédé wat ook uitstekend toepas baar is bij kunststof tanks. Men kan hiermee zelfs zeer moeilijk gevormde, holle li chamen uit een stuk vervaar digen. Dankzij deze mogelijk heid kan men in de auto alle holle ruimten en hoeken be nutten om de tankinhoud te vergroten. Door de toepas sing van kunststof is het roestprobleem opgelost en het aan elkaar lassen van de verschillende delen plaat staal vervalt. Het grootste off road-, motor- en watersport evenement van Europa wordt georganiseerd in Strand en Speelland Beekse Ber gen van woensdag 5 tot en met zondag 9 april en van woensdag 12 tot en met zondag 16 april dagelijks van 10.00 uur tot 17.00 uur. Er wordt strijd geleverd door vier teams uit Engeland. Australië, Amerika en Nederland. Alle teams bestaan uit zes top sporters in gecombineerde estafette wedstrijden waarbij ze ge bruik maken van: motoren, woestijnracers, hovercrafts, jet sld's, powerboats, jet parachutes en rubberboten. De deelnemers moe ten over een ijzersterke conditie beschikken en zichzelf bewijzen in onder andere het touwklimmen onder een helicopter en para- sailer maar ook in de "hill", dit is een moderne stormbaan met touwladders, netten en verdedigers. Dit enorme spektakel wordt georganiseerd onder auspiciën van het K.W.M.V. Voor bezoe kers zijn er naast het bijwonen van de wedstrijden tal van leuke andere aktiviteiten. Tussen de wedstrijden door kan men zelf op verschillende voertuigen proefrijden of meerijdenonder andere op hovercrafts, quads en jet ski's. Er zijn demonstraties para-sai- ling en helicopterrondvluchten. In de weekenden treden stunt- teams op en spelen dixieland-bands er lustig op los. Daarnaast komen in het weekend van 8 en 9 april beroemde Amerikaanse en Engelse TV persoonlijkheden naar het evenement. Van het evenement "Run the Gauntlet" genaamd worden televisieopan- mes gemaakt, die later in het seizoen door Veronica worden uit gezonden. Autech is een dochter van de Nis san Groep en aangesteld om zich met speciale auto's bezig te hou den. Hierbij wordt voornamelijk gedacht aan zogenaamde 'desig ner' produkten, wat niet meer wil zeggen dan auto's die in beperkte series worden gebouwd en waar in een vooruitstrevende technolo gie samengaat met de naam en stijl van een bekende ontwerper. Iemand die voor de keuze staat een nieuwe lichtmetalen velg voor zijn auto te kopen, kan vaak kiezen uit een groot aantal. Het is dan moeilijk om uit dit aantal de juiste en mooiste te kiezen. Eigenlijk zou je er wel meer willen meenemen. Zender heeft nu een velg die je van uiterlijk kunt veranderen. Het is de Turbo 2 velg met zogenaamde vario-ringen. Het geheel begint met de standaard velg, behoorlijk dicht van ontwerp met koelsleuven aan de buitenkant. Het hart van de velg is uit drie onderdelen opgebouwd. Het gaat hier om een buitenrand, een binnenrand en de middendop. Door deze drie onderdelen in verschillende kleuren aan te schaffen, kan de velg een variërend uiterlijk wor den gegeven. Op dit moment kan de velg worden geleverd met een zilveren of zwarte middendop, een rode en zwarte binnen ring en twee buitenringen in de zelfde kleuren. Door het combi neren van deze onderdelen ontstaan erin totaal zeven mogelijk heden, zodat de auto iedere dag van de week een andere aan- Vloeibaar Koude en warmte hebben op een plaatstalen tank geen enkele invloed, terwijl polye thyleen bij verschillende tem peraturen elastisch belast wordt. Om de eigenschap pen te waarborgen zijn zwa re proeven genomen zoals bijvoorbeeld een afkoeling tot -40 graden Celsius. Daar voor wordt de tank gevuld met een mengsel van water en glycol, dat ook bij deze la ge temperatuur nog vloei baar blijft. Daarna laat men hem van zes meter hoogte op de vulhals vallen. Deze, al leen voor de kunststof brand stoftank voorgeschreven test, moet zonder beschadigingen worden doorstaan. Daarnaast heeft mei le serie andere tests om de veilighei den te verzeker brandtest is voorgeschreven. Daartoe wordt onder een voertuig met kunststof tank een met benzine gevulde kuip geschoven. De tank moet dan al een crash-test overleefd hebben. Daarna wordt de benzine aangesto ken. Dit vuur blijft een minuut branden. Alle Toyota-dealers bieden hun klanten nu een ruime keuze aan actiemodellen, die ten opzichte van de basisversies rijkelijk in de extra's zijn gestoken voor slechts een geringe meerprijs. Zo is er de Starlet Soleil die voor f. 19.995, standaard een klokje, wielplaten, uitstelbare zijruiten, van binnenuit te openen achterklep en benzi- neklep, van binnenuit te verstellen buitenspiegels, gordels achterin, een make-up spiegel en een volle dig beklede kofferruimte biedt. Bij de Corolla kan bijna op alle modellen een extra uitvoering worden gekozen. De 1.3 XL Hatch back is er als Black White, auto's die uiteraard of in wit of in zwart worden gespoten. Luxe be kleding, in hoogte verstelbare be- stuurderstoel, speciale wielplaten en bumpers in de kleur van de carrosserie worden aangeboden voor f.23.745,=Maar er is ook de Corolla Hatchback 1.3 XL Chic gespoten in een groene me taalkleur met beige binnenbekle- ding, een houten stuur en pook knop en speciale striping. Deze auto kost f.23.995, De sportieve Corolla Hatchback 1.6 is er tijde lijk als GT-S 16 met dezelfde ex tra's als de Black White en bo vendien de stoelen en bekleding uit de GTi, een toerenteller, een achterspoiler, skirts en verstelbare lendesteunen. Deze auto kost f.26.995,=. Maar ook van de Corolla Sedan en Liftback zijn speciale uitgaves in gelimiteerde oplage te koop. De sedan is er nu als 1.3 XL Sport met een toerenteller, bumpers in de kleur van de carrosserie, wielpla ten en een achtersjloilervoor f.26.945,=. De Corolla Liftback is in dezelfde uitvoering te koop voor f.29.745,=. Tot slot is er dan nog een Carina 1.6 XL sedan die de toevoeging "Extra" krijgt door het elektrisch bediende glazen kantel/schuif- dak, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging en een verstel bare stuurkolom en dat alles voor f.31.995,=. Normaal is een brandstof tank een hol lichaam zonder al te grote vervormingen. Al thans zo was het vroeger, toen in de tank een buis ge stoken werd voor het aanzui gen van benzine en een gaatje in de tankdop voor de ontluchting zorgde. Wetten, veiligheidsmaatregelen, mi lieubescherming en de wen sen van klanten hebben de tank van onze tijd zo gecom pliceerd van vorm gemaakt. fc ZANDHAAS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 29