5
ALFA
terug op Zandvoort
I
ffli
NEDERLANDER IN
LE MANS-TEAM
Groot Off-Road
spektakel in Dongen
r
IIJN
ZUID-OOST
I
R
J
I
M
S
S
I
P
R
E
E
Michelin 1989
-
Uw SAAB-dealer
r'.
S=J
:S
ssEts
SS s
VERS NIEUWS! van DENISSEN
va
BQB
X
II 1989-pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 april 1989 - pagina 5
rs
KENEN
Bur
74925
>n 013-321405
MUI
TEN
G4MGE
DENISSEN BVa
4-1983 92.000 km
4-1987 16.000 km
4- 1986 31.000 km
5- 1985 42.000 km
4- 1986 54.000 km
5- 1985 62.000 km
2-1987 49.000 km
11-1985 86.000 km
8-1986 44.000 km
2-1986 29.000 km
u ech-
me-
jopend. De
i modder-
to's die het
Autobedrijf
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
i°.?4enun. deaut
lijft er bij snellin
bediei
Het rijden in een Jaguar is een evenement. Helaas doet
zich de gelegenheid niet al te vaak voor. Jaguar is im
mers behoorlijk schaars met het uitbrengen van nieuwe
modellen. Men heeft er in Engeland ook weinig reden
toe, want het gaat erg goed met het prestigemerk en al- steeds de X] 12, met
le modellen halen meer dan bevredigende verkoopcij-
fers. Zo wachten we nog steeds op een opvolger van de
huidige 12-cylinder. We reden met de Jaguar 3.6 Sover
eign.
- 2 muntten BOVAG-gsranUe
- Alle auto 's APK II gekeurd
- Gunstige linancieringsvoomaarden
handen van Howard Mars
den, de directeur van Nissan
Motorsports Europe. Dit on
derdeel van Nissan Motor
sports International is sinds
januari 1988 gevestigd in het j
Engelse Milton Keynes. I
3urg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013/683911
Op dit moment telt het programma
van Jaguar drie verschillende mo
dellen. Naast de XJ, de XJS, de
uiterst sportieve tweedeurs coupe
en cabriolet en als topmodel nog
'1. et een 5.3 liter
motor met twaalf cylinders in V-
vorm.
De Jaguar XJ is verkrijgbaar in
drie uitrustingsniveaus en met
twee motoren. De basisversie, de
English
Gentleman
larantiebewijs
00 km-beurt
tPK-keuring
IINGSS™y°N
howr°°n'
geopend
anattOuUJJ
XJ 6, is te verkrijgen met een 165
pk sterke 2.9 liter motor en met de
221 pk leverende 3.6 liter motor.
Deze laatste krachtbron beschikt
over vier kleppen per cylinders,
zodat er bij deze zescylinder over
een 24-klepper gesproken kan
worden. De Sovereign-uitvoering
is ook met beide motoren lever
baar, maar de duurste, de Daim
ler is alleen met 3.6 te koop.
115oX 5/ï
29.000 km 6/'87
17 000 km /’S7
De Nederlandse coureur Arie
Luyendijk zal als derde rijder
in het Nissan Le Mans-team
worden opgenomen. In eer
ste instantie waren twee
R89C auto's ingeschreven
voor deze beroemde slijtage
slag, die in het weekend van
10 en 11 juni op het Sarthe
Circuit wordt verreden. Nis
san heeft echter onlangs be
sloten nog een derde wagen
in te zetten.
BMW 315, LPG
Fiat Uno 60 Super
Ford Escort 1.3 CL
Mitsubishi Colt O’Azur
Opel Kadett 1.2 LS, 5-drs.
Toyota Corolla 1.3 GL
Toyota Starlet 1.3 DX
Saab 900 C, 4-drs.
VW Jetta 1.3 C, 4-drs.
VW Golf 1.3 C, 5-drs.
Alle Nissan-modellen met benzine- en /of dieselmotoren
zorg besteedt
xnning, kent
cheid en
Rechthoek
Deze Jaguar heeft net als zijn
voorganger een bijzondere uit
straling. Bij het zien van het model
weet je meteen dat het hier om
een waardige en chique auto
gaat. De XJ 6 heeft vier ronde kop
lampen wat een sterke overeen
komst opwekt met de voorloper.
De rechthoekige lampen op de
Sovereign en de Daimler geven
de auto een heel andere en veel
fraaiere aanblik.
Ondanks de totaal nieuwe carros
serie met een uitstekende stroom
lijn hebben de ontwerpers het
imago van het merk staande we
ten te houden. De auto is onmis
kenbaar een Jaguar gebleven.
Als de portieren worden geopend,
gaat een wereld van luxe open. In
de standaarduitvoering blij
de Sovereign weinig te wensen
over. Allereerst zien we de lede
ren bekleding van de stoelen en
portierpanelen. Daarnaast zijn de
voorstoelen volledig electrisch
verstelbaar. Samen met het ver
stelbare stuur kan iedereen de
ideale zitpositie in de Jaguar vin
den. De zetels zitten uitstel
bieden ook bij sportief rijt
doende steun op alle mot
plaatsen. De zit is behoc...,
Zeer positief is ook de armsteun
tussen de voorstoelen, die tevens
als opbergplaats voor geluidscas
settes dient. Achterin is het echter
iets anders gesteld. De bank is
niet voorgevormd, maar bestaat
uit een rechte rugleuning en zit
ting, met als gevolg dat een ach-
terpassagier in een scherpgeno-
men bocht alle zeilen moet bij zet
ten om öp zijn plaats te blijven.
Door het neerklappen van de mid-
denarmsteun en het omdoen van
de gordels is dit bezwaar ver weg
te werken.
Cruise-control
De achterpassagiers beschikken
Automaat
Ook standaard bij de Sovereign is
itomatische viertraps ver-
ollcJingsbak van ZF. Deze wordt
bediend met de zogenaamde J-
gate selector die een duidelijke
scheiding geeft tussen de normale
automaatstanden (rechts) en de
handschakelingstanden (links).
De bak laat zich zeer licht bedie
nen en heeft geen ontgrendelings-
aguarvin- knop.
:stekend en JagUar heeft natuurlijk ook aan de
rijden vol- veiligheid gedacht, zo wordt stan-
tiogelijke daard ABS gemonteerd. Remmen
sorlijk hard. joet jeze auto ajs beste, er
moet echter wel een behoorlijke
kracht op het rempedaal uitgeoe
fend worden om de 1665 kg we
gende kolos tot stilstand te krijgen,
vooral bij hoge snelheden verrast
dit nog wel eens.
De motor maakt bijzonder weinig
geluid, ook bij het flink intrappen
van het gaspedaal blijft alles bin
nen de perken, ook al is er dan
een lekkere rauwe brom te horen.
De prestaties liegen er niet om. De
topsnelheid ligt tegen de 220 km/u
en in slecht 8,9 seconden sprint de
Sovereign naar de 100 km/u. Ech
ter voor de laatste 20 km/u (200 tot
220 km/u) neemt de auto rustig de
tijd. De besturing is door de stuur
bekrachtiging lekker licht, en bij
hogere snelheden neemt de assis
tentie van deze installatie vol
doende af. De auto staat op bij
zonder brede banden (220) en dat
verklaart voor een deel de uitste
kende wegligging, maar natuur
lijk ook de grote wielbasis en
spoorbreedte.
Liefhebbers
Zoals bij de bespreking van de
achterbank al is opgemerkt hangt
de Jaguar enigszins over in de
bochten. De vering is redelijk stug,
en zou voor deze auto best iets
comfortabeler mogen. Liefhebbers
van sportieve auto's zullen echter
deze veerafstelling zeer weten te
waarderen.
Wat brandstofverbruik betreft is
deze Jaguar in zijn klasse geen
uitblinker in positieve zin, maar
ook niet in negatieve zin.
Gemiddeld zal toch op 1 op 6,5 tot
1 op 7 gerekend moeten worden.
Het Jaguar-programma begint bij
een prijs van f 109.485,- voor de
XJ6 2.9. Deze auto heeft een vijf-
De 1989 editie van de Michelin
zakspannings- en montagetabel is
verschenen. Het boekje bevat
naast de spannings- en monta-
geadviezen voor 45 merken en on
geveer 1500 autotypes, belangrij
ke informatie over maataandui
dingen, keuze van bandentypen,
rijden met de caravan, tubeless en
niet tubelessbanden/veiligheids-
velgen en het meten van de span
ning.
Een korrekte bandenmontage en
-spanning is niet alleen om com
merciële redenen (langere levens
duur, lager brandstofverbruik)
van belang, maar meer nog om
dat alleen met een goede maat en
typekeuze op de juiste spanning
een optimale wegligging verze
kerd is.
Een automobilist die 2
aan zijn bandenspan:
zijn verantwoordelijk!
draagt bij aan de veiligheid op de
weg.
Informatie over deze zakspan
nings- en montagetabel via de ga
rage- /bandenbedrijven en de
servicestations of eventueel recht
streeks via Michelin, Externe be
trekkingen, Postbus 7163, 1007 JD
Amsterdam, telefoon 020-5492265
(gratis verkrijgbaar zolang de
voorraad strekt).
De in de Verenigde Staten zo
succesvolle Luyendijk vormt
een rijdersequipe met de
eveneens in de Nissan IMSA
GTP uitkomende coureurs
Geoff Brabham (Australië),
de oudste zoon van de legen
darische Sir Jack Brabham,
en Chip Robinson (VS). De
eerste Nissan R89C zal wor
den gereden door een volle
dig Japanse equipe. Misahiro
Haserni, Kazuyoshi Hoshino
en Toshio Suzuki. De be
stuurders van de tweede
auto, Julian Bailey, Mark
Blundell en Martin Donnelly
zijn allen Britten. De leiding
van het volledige team is in
Na een aantal jaren van afwezig
heid is Alfa Romeo terug in de Ne
derlandse autosport. De 31-jarige
Paul van Splunteren komt dit sei
zoen in aktie met een speciaal ge
prepareerde Alfa 75 Twin Spark,
waarmee hij tot de kanshebbers
in de 2-literklasse behoort. Het co
meback van Alfa in de Neder
landse autosport is voor een deel
te danken aan het Italiaanse moe
derbedrijf wat zelf ook op ver
schillende fronten aktief is.
De toerwagenklasse is voor een
automerk erg belangrijk omdat de
weliswaar aanzienlijk gehorige
en bont beschilderde wedstrijd-
wagens zeer veel familiaire trek
ken vertonen met de showroom
modellen. Dit schept een band tus-
over een eigen luchttoevoer, lees
lampjes, hoofdsteunen en elec
trisch bediende portierruiten.
Beenruimte is er overal voldoen
de. Helaas is het met de hoofd
ruimte achterin wat minder ge
steld.
Het dashboard is voor een groot
deel uitgevoerd in notenhout, wat
ook over de portieren is aange
bracht. In dit notenhout zitten ech
ter wel allerhande moderne me-
tertjes en lampjes verwerkt. Zo
treffen we een volledige boord
computer aan, maar ook een cen
traal waarschuwingspaneel.
Daarnaast zijn de kilometerteller,
benzinemeter, oliedrukmeter en
temperatuurmeter electronisch uit
gevoerd. Standaard is ook de
cruise-control die het gasgeven
van de bestuurder overneemt en
een constante snelheid aanhoudt.
De bestuurder beschikt verder
nog over een bedieningspaneel in
de deur waarmee de ramen en
spiegels bedient kunnen worden.
Ook standaard is de airconditio
ning waarmee afzonderlijk de
temperatuur van de luchtstroom
naar de voeten en naar het ge
zicht geregeld kan worden. Ver
der is deze installatie voorzien van
een automatische luchtbevochti
ging. Onder de airconditioning
vinden we een klokje, bediening
van de binnenverlichting, centrale
vergrendeling en achterruitver-
warming. Daaronder is plaats
voor de radio, die gekoppeld is
aan een standaard geleverd luid-
sprekersysteem met
zes boxen. De handrem is tussen
stoel en console geplaatst. Het
dashboardkastje is van normaal
formaat en heeft in het klepje een
extra spiegeltje.
versnellingsbak en stoffen bekle
ding. De geteste 3.6 Sovereign
staat voor f 140.830,- in de prijs
lijst. Deze auto heeft standaard de
automaat en lederen bekleding.
Zonder meerprijs is de auto ook
met stoffen bekleding en vijfbak
leverbaar, alleen worden dan de
levertijden langer. De hydrauli
sche niveauregeling, die de auto
bij zware belading toch horizon
taal houdt, is ook bij de prijs inbe
grepen, als mede verwarmde bui
tenspiegels en verwarmde kop
lamp 'power wash'. Alhoewel de
ze auto bijzonder compleet is uit
gerust, zijn er toch nog enkele za
ken als extra te bestellen, zoals
een gelimiteerd slipdifferentieel,
lichtmetalen wielen, metallic lak,
electrisch bediend schuifdak, ver
warmde portiersloten, verwarmde
voorstoelen, een rolgordijn voor
de achterruit en speciale lederen
bekleding.
sen de coureurs en de toeschou
wers op de tribune.
Van Splunteren is optimistisch
over zijn kansen in het kampioen
schap: "Ik denk zonder proble
men bij de eerste drie te kunnen
komen. Maar als je in mijn hart
kijkt, dan zeg ik dat ik grote kan
sen heb op de titel in mijn klasse.
Dat moet kunnen!
De eerste race is op tweede Paas
dag al verreden. Verder in het
jaar is Paul te zien op Zandvoort
op 23 april, tweede pinksterdag,
18 juni, 20 augustus en 17 septem
ber. Daarnaast zal hij ook op 28
mei in Colmar-Berg Luxemburg
acte de presence geven en is hij
op 24 september tijdens de finale
races TT-circuit aktief.
Op 16 april wordt voor de tweede keer in Dongen een off-road
evenement voor vierwielaangedreven terreinauto's gehouden.
Plaats van handelen is het industrieterrein Tichelrijt. Het terrein
is 8 hectare groot en er wordt een traject van ongeveer 5 kilome
ter uitgezet. Op dit af te leggen traject zijn allerlei variaties van
terreingesteldheid aangebracht, variërend van licht tot zwaar,
maar zo dat het voor iedereen te rijden is.
Er zijn echter wat veranderingen ten opzichte van vorig jaar,
vooral aangaande het aantal deelnemers. Dit is verhoogd naar
300 en het evenement staat open voor alle merken 4WD-terrein-
auto's.
Terreinautomerken als Nissan, Suzuki, Landrover, Daihatsu,
Mitsubishi, UMM, Lada en enkele off-road centra's met het
nieuwste op gebied van accessoires verzorgen het randgebeu-
ren. Het publiek kan zelf kennismaken met terreinrijden door
middel van de instapmogelijkheden. Zo kan een stuk van het
parkoer worden afgelegd.
Als speciale attraktie is er de Mud Bog Madness, een modder
bak die door parachutisten om 14.00 uur wordt gec
deelnemers moeten proberen zo ver mogelijk door een
bak van 30 meter lang en 4 meter breed te komen. Auto
niet halen worden door een enorme kraan bevrijd.
Voor het schoonspuiten van de auto's is door de firma Karcher
een aantal hogedruk reinigers beschikbaar gesteld. De toegang
voor het publiek is gratis en in een grote tent kan van een bakje
koffie of verfrissing worden genoten.
"•w