5 ALFA terug op Zandvoort I ffli NEDERLANDER IN LE MANS-TEAM Groot Off-Road spektakel in Dongen r IIJN ZUID-OOST I R J I M S S I P R E E Michelin 1989 - Uw SAAB-dealer r'. S=J :S ssEts SS s VERS NIEUWS! van DENISSEN va BQB X II 1989-pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 april 1989 - pagina 5 rs KENEN Bur 74925 >n 013-321405 MUI TEN G4MGE DENISSEN BVa 4-1983 92.000 km 4-1987 16.000 km 4- 1986 31.000 km 5- 1985 42.000 km 4- 1986 54.000 km 5- 1985 62.000 km 2-1987 49.000 km 11-1985 86.000 km 8-1986 44.000 km 2-1986 29.000 km u ech- me- jopend. De i modder- to's die het Autobedrijf Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor i°.?4enun. deaut lijft er bij snellin bediei Het rijden in een Jaguar is een evenement. Helaas doet zich de gelegenheid niet al te vaak voor. Jaguar is im mers behoorlijk schaars met het uitbrengen van nieuwe modellen. Men heeft er in Engeland ook weinig reden toe, want het gaat erg goed met het prestigemerk en al- steeds de X] 12, met le modellen halen meer dan bevredigende verkoopcij- fers. Zo wachten we nog steeds op een opvolger van de huidige 12-cylinder. We reden met de Jaguar 3.6 Sover eign. - 2 muntten BOVAG-gsranUe - Alle auto 's APK II gekeurd - Gunstige linancieringsvoomaarden handen van Howard Mars den, de directeur van Nissan Motorsports Europe. Dit on derdeel van Nissan Motor sports International is sinds januari 1988 gevestigd in het j Engelse Milton Keynes. I 3urg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013/683911 Op dit moment telt het programma van Jaguar drie verschillende mo dellen. Naast de XJ, de XJS, de uiterst sportieve tweedeurs coupe en cabriolet en als topmodel nog '1. et een 5.3 liter motor met twaalf cylinders in V- vorm. De Jaguar XJ is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus en met twee motoren. De basisversie, de English Gentleman larantiebewijs 00 km-beurt tPK-keuring IINGSS™y°N howr°°n' geopend anattOuUJJ XJ 6, is te verkrijgen met een 165 pk sterke 2.9 liter motor en met de 221 pk leverende 3.6 liter motor. Deze laatste krachtbron beschikt over vier kleppen per cylinders, zodat er bij deze zescylinder over een 24-klepper gesproken kan worden. De Sovereign-uitvoering is ook met beide motoren lever baar, maar de duurste, de Daim ler is alleen met 3.6 te koop. 115oX 5/ï 29.000 km 6/'87 17 000 km /’S7 De Nederlandse coureur Arie Luyendijk zal als derde rijder in het Nissan Le Mans-team worden opgenomen. In eer ste instantie waren twee R89C auto's ingeschreven voor deze beroemde slijtage slag, die in het weekend van 10 en 11 juni op het Sarthe Circuit wordt verreden. Nis san heeft echter onlangs be sloten nog een derde wagen in te zetten. BMW 315, LPG Fiat Uno 60 Super Ford Escort 1.3 CL Mitsubishi Colt O’Azur Opel Kadett 1.2 LS, 5-drs. Toyota Corolla 1.3 GL Toyota Starlet 1.3 DX Saab 900 C, 4-drs. VW Jetta 1.3 C, 4-drs. VW Golf 1.3 C, 5-drs. Alle Nissan-modellen met benzine- en /of dieselmotoren zorg besteedt xnning, kent cheid en Rechthoek Deze Jaguar heeft net als zijn voorganger een bijzondere uit straling. Bij het zien van het model weet je meteen dat het hier om een waardige en chique auto gaat. De XJ 6 heeft vier ronde kop lampen wat een sterke overeen komst opwekt met de voorloper. De rechthoekige lampen op de Sovereign en de Daimler geven de auto een heel andere en veel fraaiere aanblik. Ondanks de totaal nieuwe carros serie met een uitstekende stroom lijn hebben de ontwerpers het imago van het merk staande we ten te houden. De auto is onmis kenbaar een Jaguar gebleven. Als de portieren worden geopend, gaat een wereld van luxe open. In de standaarduitvoering blij de Sovereign weinig te wensen over. Allereerst zien we de lede ren bekleding van de stoelen en portierpanelen. Daarnaast zijn de voorstoelen volledig electrisch verstelbaar. Samen met het ver stelbare stuur kan iedereen de ideale zitpositie in de Jaguar vin den. De zetels zitten uitstel bieden ook bij sportief rijt doende steun op alle mot plaatsen. De zit is behoc..., Zeer positief is ook de armsteun tussen de voorstoelen, die tevens als opbergplaats voor geluidscas settes dient. Achterin is het echter iets anders gesteld. De bank is niet voorgevormd, maar bestaat uit een rechte rugleuning en zit ting, met als gevolg dat een ach- terpassagier in een scherpgeno- men bocht alle zeilen moet bij zet ten om öp zijn plaats te blijven. Door het neerklappen van de mid- denarmsteun en het omdoen van de gordels is dit bezwaar ver weg te werken. Cruise-control De achterpassagiers beschikken Automaat Ook standaard bij de Sovereign is itomatische viertraps ver- ollcJingsbak van ZF. Deze wordt bediend met de zogenaamde J- gate selector die een duidelijke scheiding geeft tussen de normale automaatstanden (rechts) en de handschakelingstanden (links). De bak laat zich zeer licht bedie nen en heeft geen ontgrendelings- aguarvin- knop. :stekend en JagUar heeft natuurlijk ook aan de rijden vol- veiligheid gedacht, zo wordt stan- tiogelijke daard ABS gemonteerd. Remmen sorlijk hard. joet jeze auto ajs beste, er moet echter wel een behoorlijke kracht op het rempedaal uitgeoe fend worden om de 1665 kg we gende kolos tot stilstand te krijgen, vooral bij hoge snelheden verrast dit nog wel eens. De motor maakt bijzonder weinig geluid, ook bij het flink intrappen van het gaspedaal blijft alles bin nen de perken, ook al is er dan een lekkere rauwe brom te horen. De prestaties liegen er niet om. De topsnelheid ligt tegen de 220 km/u en in slecht 8,9 seconden sprint de Sovereign naar de 100 km/u. Ech ter voor de laatste 20 km/u (200 tot 220 km/u) neemt de auto rustig de tijd. De besturing is door de stuur bekrachtiging lekker licht, en bij hogere snelheden neemt de assis tentie van deze installatie vol doende af. De auto staat op bij zonder brede banden (220) en dat verklaart voor een deel de uitste kende wegligging, maar natuur lijk ook de grote wielbasis en spoorbreedte. Liefhebbers Zoals bij de bespreking van de achterbank al is opgemerkt hangt de Jaguar enigszins over in de bochten. De vering is redelijk stug, en zou voor deze auto best iets comfortabeler mogen. Liefhebbers van sportieve auto's zullen echter deze veerafstelling zeer weten te waarderen. Wat brandstofverbruik betreft is deze Jaguar in zijn klasse geen uitblinker in positieve zin, maar ook niet in negatieve zin. Gemiddeld zal toch op 1 op 6,5 tot 1 op 7 gerekend moeten worden. Het Jaguar-programma begint bij een prijs van f 109.485,- voor de XJ6 2.9. Deze auto heeft een vijf- De 1989 editie van de Michelin zakspannings- en montagetabel is verschenen. Het boekje bevat naast de spannings- en monta- geadviezen voor 45 merken en on geveer 1500 autotypes, belangrij ke informatie over maataandui dingen, keuze van bandentypen, rijden met de caravan, tubeless en niet tubelessbanden/veiligheids- velgen en het meten van de span ning. Een korrekte bandenmontage en -spanning is niet alleen om com merciële redenen (langere levens duur, lager brandstofverbruik) van belang, maar meer nog om dat alleen met een goede maat en typekeuze op de juiste spanning een optimale wegligging verze kerd is. Een automobilist die 2 aan zijn bandenspan: zijn verantwoordelijk! draagt bij aan de veiligheid op de weg. Informatie over deze zakspan nings- en montagetabel via de ga rage- /bandenbedrijven en de servicestations of eventueel recht streeks via Michelin, Externe be trekkingen, Postbus 7163, 1007 JD Amsterdam, telefoon 020-5492265 (gratis verkrijgbaar zolang de voorraad strekt). De in de Verenigde Staten zo succesvolle Luyendijk vormt een rijdersequipe met de eveneens in de Nissan IMSA GTP uitkomende coureurs Geoff Brabham (Australië), de oudste zoon van de legen darische Sir Jack Brabham, en Chip Robinson (VS). De eerste Nissan R89C zal wor den gereden door een volle dig Japanse equipe. Misahiro Haserni, Kazuyoshi Hoshino en Toshio Suzuki. De be stuurders van de tweede auto, Julian Bailey, Mark Blundell en Martin Donnelly zijn allen Britten. De leiding van het volledige team is in Na een aantal jaren van afwezig heid is Alfa Romeo terug in de Ne derlandse autosport. De 31-jarige Paul van Splunteren komt dit sei zoen in aktie met een speciaal ge prepareerde Alfa 75 Twin Spark, waarmee hij tot de kanshebbers in de 2-literklasse behoort. Het co meback van Alfa in de Neder landse autosport is voor een deel te danken aan het Italiaanse moe derbedrijf wat zelf ook op ver schillende fronten aktief is. De toerwagenklasse is voor een automerk erg belangrijk omdat de weliswaar aanzienlijk gehorige en bont beschilderde wedstrijd- wagens zeer veel familiaire trek ken vertonen met de showroom modellen. Dit schept een band tus- over een eigen luchttoevoer, lees lampjes, hoofdsteunen en elec trisch bediende portierruiten. Beenruimte is er overal voldoen de. Helaas is het met de hoofd ruimte achterin wat minder ge steld. Het dashboard is voor een groot deel uitgevoerd in notenhout, wat ook over de portieren is aange bracht. In dit notenhout zitten ech ter wel allerhande moderne me- tertjes en lampjes verwerkt. Zo treffen we een volledige boord computer aan, maar ook een cen traal waarschuwingspaneel. Daarnaast zijn de kilometerteller, benzinemeter, oliedrukmeter en temperatuurmeter electronisch uit gevoerd. Standaard is ook de cruise-control die het gasgeven van de bestuurder overneemt en een constante snelheid aanhoudt. De bestuurder beschikt verder nog over een bedieningspaneel in de deur waarmee de ramen en spiegels bedient kunnen worden. Ook standaard is de airconditio ning waarmee afzonderlijk de temperatuur van de luchtstroom naar de voeten en naar het ge zicht geregeld kan worden. Ver der is deze installatie voorzien van een automatische luchtbevochti ging. Onder de airconditioning vinden we een klokje, bediening van de binnenverlichting, centrale vergrendeling en achterruitver- warming. Daaronder is plaats voor de radio, die gekoppeld is aan een standaard geleverd luid- sprekersysteem met zes boxen. De handrem is tussen stoel en console geplaatst. Het dashboardkastje is van normaal formaat en heeft in het klepje een extra spiegeltje. versnellingsbak en stoffen bekle ding. De geteste 3.6 Sovereign staat voor f 140.830,- in de prijs lijst. Deze auto heeft standaard de automaat en lederen bekleding. Zonder meerprijs is de auto ook met stoffen bekleding en vijfbak leverbaar, alleen worden dan de levertijden langer. De hydrauli sche niveauregeling, die de auto bij zware belading toch horizon taal houdt, is ook bij de prijs inbe grepen, als mede verwarmde bui tenspiegels en verwarmde kop lamp 'power wash'. Alhoewel de ze auto bijzonder compleet is uit gerust, zijn er toch nog enkele za ken als extra te bestellen, zoals een gelimiteerd slipdifferentieel, lichtmetalen wielen, metallic lak, electrisch bediend schuifdak, ver warmde portiersloten, verwarmde voorstoelen, een rolgordijn voor de achterruit en speciale lederen bekleding. sen de coureurs en de toeschou wers op de tribune. Van Splunteren is optimistisch over zijn kansen in het kampioen schap: "Ik denk zonder proble men bij de eerste drie te kunnen komen. Maar als je in mijn hart kijkt, dan zeg ik dat ik grote kan sen heb op de titel in mijn klasse. Dat moet kunnen! De eerste race is op tweede Paas dag al verreden. Verder in het jaar is Paul te zien op Zandvoort op 23 april, tweede pinksterdag, 18 juni, 20 augustus en 17 septem ber. Daarnaast zal hij ook op 28 mei in Colmar-Berg Luxemburg acte de presence geven en is hij op 24 september tijdens de finale races TT-circuit aktief. Op 16 april wordt voor de tweede keer in Dongen een off-road evenement voor vierwielaangedreven terreinauto's gehouden. Plaats van handelen is het industrieterrein Tichelrijt. Het terrein is 8 hectare groot en er wordt een traject van ongeveer 5 kilome ter uitgezet. Op dit af te leggen traject zijn allerlei variaties van terreingesteldheid aangebracht, variërend van licht tot zwaar, maar zo dat het voor iedereen te rijden is. Er zijn echter wat veranderingen ten opzichte van vorig jaar, vooral aangaande het aantal deelnemers. Dit is verhoogd naar 300 en het evenement staat open voor alle merken 4WD-terrein- auto's. Terreinautomerken als Nissan, Suzuki, Landrover, Daihatsu, Mitsubishi, UMM, Lada en enkele off-road centra's met het nieuwste op gebied van accessoires verzorgen het randgebeu- ren. Het publiek kan zelf kennismaken met terreinrijden door middel van de instapmogelijkheden. Zo kan een stuk van het parkoer worden afgelegd. Als speciale attraktie is er de Mud Bog Madness, een modder bak die door parachutisten om 14.00 uur wordt gec deelnemers moeten proberen zo ver mogelijk door een bak van 30 meter lang en 4 meter breed te komen. Auto niet halen worden door een enorme kraan bevrijd. Voor het schoonspuiten van de auto's is door de firma Karcher een aantal hogedruk reinigers beschikbaar gesteld. De toegang voor het publiek is gratis en in een grote tent kan van een bakje koffie of verfrissing worden genoten. "•w

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25