Op de
SUZUKI ALTO
versier-toer
-v-
Marijke
CHRYSLER GS TURBO 2
als voordeligste
uit onderzoek
f
NISSAN Cabstar
Lr
ON
S
E
A
U
auto’s
Technische
jen bv
te zien
Ie en
kK
aan
ieutve
.DERS
BolsenKooijman
gegevens:
iril 1989-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 april 1989 - pagina 3
ER
T
T
O
T
y.
n
r
Daytona
iet.
Airco
unen
Burc
Rood en grijs
1989
1986
1986
1985
■""■■K"
voordelige
benaderd is
SCHOON NIEUWS
Yankee
BUI
N
NISSAN"
DENISSEN BV
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355
Uw partner
in vervoer
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
ntiebewijs
en
ing
ans
ihowroom
ing
ak
jrs
Irijf
L
surg
'88
’88
'89
De uitsla'
gelijk a»
bruiksdu.
deel van
NISSAN^
GARAGE
:^^DENISSEN BVj
zodat de GS
-2 is.
CARRÉ
autohuis Tilburg
■87
:84
S
Ie
3drijf
1144-146
420067
ting
scha
ooi
dat
k alge
d zijn.
optie
De Cl
Nissan Sunny 20.395,-
Burg. Jansenstraat 52-56 -
Tilburg-013/683911
ge
let en
dat onl
De Chi
duide
12 kleppen technologie
Zuiniger; krachtiger
Schoner
1,4-75 DIN-PK/1,6 inj. 90 DIN-PK
De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de gebruikskosten van ver
schillende autotypen. Uiteraard worden auto's in hun eigen prijscategorie met elkaar meest rappe 4 cylindermotor uit
De Nissan Cabstar is voort
aan met een nieuw type ge
sloten laadbak verkrijgbaar,
de Combi 2000. Samen met
Carrosseriebedrijl Tijmen
Ploeg uit Amersfoort heeft
Nissan Motor Nederland BV
standaard carrosserieën ont
wikkeld met een uitwendige
lengte van 3,20 en 4,20 meter.
Het Amerikaanse merk Chrysler maakte half vorig jaai
zijn come-back in Nederland. Vanaf september gingen
vervolgens de echte verkoopaktiviteiten van start. Nu,
een dik half jaar later kunnen we naar de eerste resul
taten van het merk kijken. Met nog een relatief klein
aantal dealers in ons land, heeft Chrysler toch al heel
wat auto's kunnen verkopen. Hierbij is de vooral de
handige Voyager een topper, terwijl ook de GTS naar
verwachting verkoopt. Het meest opvallende model uit
de serie, daar zien we echter maar weinig van, de GS
Turbo 2.
urg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013/683911
■■RW
1981
-
1987
1983
1985
1979
1987
1986
EN NACHT!
EBEDRIJF
jnen
241-1437
vergeleken. Uit de resultaten van het meest recent gepubliceerde onderzoek blijkt de
Suzuki Alto als meest voordelige auto uit de bus te komen. De Alto is zowel in zijn
eigen categorie (auto's tussen f.10.000,= en f.16.000,=) als algemeen overduidelijk
voordeliger dan welke andere auto dan ook.
dec. ’85
april ’86
maart ’85
mei ’86
maart ’86
aug. ’80
dec. ’82
open zwaaien
royaal. De veilig-
i de stijl zitten zo-
.uuenae erg ver weg. Vergeten
doe je ze niet, omdat een irritant
belletje je eraan herinnert. Het in
terieur straalt een opmerkelijke
rust uit. Geen showerig geheel
met digitale instrumenten, maar
keurige grijze stoelen en een net
analoog klokkendeel. Overigens
mag je bij Chrysler niet teveel
tasie verwachten in een interieur.
Zowel het meubilair als het dash-
I Merk en type:
I Chrysler GS Turbo 2
Aantal cylinders: 4
I Cylinderinhoud: 2213 cc
I Boring x slag: 87,5 x 92 mm
Vermogen: 177 pk (130 kW)
bij 5200 tr/min
I Koppel: 276 Nm bij 3200 tr/min
I Afmetingen: lengte 4,47 meter,
I breedte 1,78 meter
I Gewicht: 1340 kg
I Prestaties:
topsnelheid 215 km/ u
acceleratie 0-100 in 7,9 sec.
j Prijs: f.58.995.=
gereden kilometers. De maande
lijkse totale kostprijs zakt dan tot f
441,= een kostprijs waar geen
concurrent aan kan tippen.
Hoewel je autorijden natuurlijk zo
duur kunt maken als je zelf wilt, is
het aardig om de Alto eens te ver
gelijken met de duurste onder
zochte auto. In het onderzoek wer
den alleen auto's bekeken tot en
met een aanschafprijs van
f.44.500,=. Zodoende waren de
Volvo 240 GL en de BMW 318i de
duurste wagens, waarbij de
Zweed per maand drie keer zo
veel kost als de Alto.
ijk. Een groot
mks de lage zit,
portierruiten.
is het zicht
joed. De
forse spoiler
even wennen. Het koppelingspe-
daal gaat niet echt licht, terwijl
vooral de eerste versnelling
zwaar inschakeld. Eenmaal c
wend, blijkt het toch een exac
fijn geheel.
Dat de auto voorzieil is van een
turbocompressor is al direct bij
het wegrijden te merken. Tot zo'n
2500 tr/min zit er totaal geen fut in,
terwijl de Chrysler daarboven er
als een raket van door gaat. Ook
dat is even wennen. Een grote tur-
bodrukmeter geeft de werking
van het apparaatje weer. De op
gegeven topsnelheid van ruim 210
km/u mogen we voor waar aan
nemen, terwijl de acceleratie van
0 tot 100 in 7,9 seconden moeilijk
te halen is door het turbogat.
Overigens gaat de stabiliteit van
de Chrysler bij heel hoge snelhe
den wel wat achteruit, maar dan
rijden we al ver boven onze snel
heidslimieten.
1987
1986
1984-1985
1985
185-1986-1987
1986
1986
1985-1986
1986
2- ’83- '84-1985
1979
nov. 1981
1986
1985
3- ’84- 85-1986
1986
1984
'85-1986
1981
1987
'86-1987
1985
1983
1980
1974
van DENISSEN
Ondanks zijn recente debuut in
Nederland, is de GS Turbo 2 al
sinds 1983 in Amerika te koop. De
klant kan daar kiezen uit de
Chrysler benaming of het model
kopen als Dodge Daytona, waar
van de Daytona Shelby de meest
in het oog springt Onze testauto
was echter een mengelmoes van
beide volledig gelijke auto's. De
auto heet hier Chrysler, maar
draagt de naam Daytona op de
vloermatten en de afdekhoes over
de bagageruimte. Maar ook de
vermelding Shelby is op de deu
ren te lezen.
De GS Turbo 2 beschikt over de
de Chrysler- stal. Met een exacte
inhoud van 2213 cc levert de
krachtbron met turbocompressor
en intercooler maar liefst 177 pk.
Natuurlijk is deze auto van een
katalysator voorzien, zodat lood
vrij getankt moet worden. Het ge
produceerde geluid is fraai en
zeer beschaafd met een kleine rof
fel in de uitlaat. Een blik onder de
motorkap leert dat Chrysler alles
overzichtelijk en bereikbaar in het
vooronder heeft gebouwd. Het
dwars voorin liggende blok drijft
uiteraard de voorwielen aan. Het
mag opmerkelijk genoemd wor
den hoe c
vermogen via zijn voor
kan.
uitslag van hef onderzoek blijft
"jk als we kijken naar de ge-
>ruiksduur- categorie. Het voor-
i de Suzuki Alto over 2,5
jaar/41.000 km, 5 jaar/81.000 km
en over 6 jaar/96.000 km is altijd
groter dan bij concurrerende ty
pes en overige auto's.
Het onderzoek werd verricht op
basis van variabele en vaste kos
ten. Onder de eerste werden
brandstof, onderhoud en repara
tie gerekend. Kosten als verzeke
ring, rente en afschrijving vallen
onder de tweede post. Zo kan
iedereen waarde toekennen aan
het onderzoek door specifieke re
sultaten te toetsen aan eigen erva
ringen en doelstellingen. De ver
gelijking in dit onderzoek mag als
betrouwbaar worden bestempeld,
omdat alle resultaten werden ge
formuleerd op vaste waarden.
Rijdt men de Suzuki Alto in een
periode van 2,5 jaar naar 41.000
km, dan komt men in deze catego
rie als enige automobilist onder
de f 500,= kosten per maand, na
melijk f 497
board lijkt erg veel op dat van de
andere modellen. De bestuurders
stoel is werkelijk een verademing.
Natuurlijk zijn de normale verstel-
mogelijkheden aanwezig, maar
dat is niet alles. Zowel de voor- als
achterkant van de zitting kan af
zonderlijk in hoogte worden inge
steld. Daarnaast zijn zowel de len-
desteunen als de bovenbeensteu-
denkt niet direkt aan Chrysler, ter- nen krapper of ruimer te zetten.
wijl die gedachte toch
gisch zou zijn.
A real American Gigolo is
deze Chrysler GS Turbo 2.
Omdat we meestal te maken
hebben met Europese auto's
is zo'n Amerikaan 'effe'
wennen. Voor Amerikaanse
begrippen is hij niet groot
want doorgaans zijn dat echt
lange schuiten. Dat comfort
bovenaan staat merk je als je
instapt in de, ik zou bijna
zeggen erotische stoel. Je
kunt het zo gek niet noemen
of het is wel elektrisch
instelbaar. Het is duidelijk
een tweezitter, of je moet een
paar kleintjes meenemen, die
kunnen er nog net achterin.
De bekleding is velours, dat
past helemaal in deze car.
Het dashboard is
overzichtelijk, het enige wat
ik mis is een klokje, maar dat
kan ook komen omdat ik
vergeten was mijn horloge
om te doen. Grappige en
handige details: het
spiegeltje in de zonneklep
van de bestuurder, 2
zonnekleppen achterin,
cruise control en airco.
Natuurlijk ontbreken ook de
elektrische ruiten niet. De
veiligheidsgordels zitten ver
weg. Van buiten ziet hij er
zeer snel en aërodynamisch
uit met z'n achterspoiler. De
koplampen deden mij
denken aan de auto van de
knigt-rider. De Chrysler GS
Turbo 2 heeft echt het
Amerikaanse "hier kom ik
aan" imago. Indrukwekkend
is hij zeker, dat merk je
alleen al aan de
belangstelling als je ermee
stuurt. Rijimpressie: Het is
een echte superturbo; als je
de motorkap openmaakt
begrijp je waarom. Als je
eenmaal gewend bent aan
het zware schakelen en de
om vang van deze bolide,
dan komt het beest los. Het is
dan balen dat je in
Nederland zit, want echt
uitproberen durf je niet,
aangezien wij bekeuringen
zelf moeten betalen... De
Chrysler is zeker geen
standaard of alledaagse
auto, maar een pittig
renpaard uit de coupe-
klasse.
Het hoge bruto draagvermo
gen van de Cabstar met een
totaal gewicht van 3.370 kg
en het lage gewicht van de
laadbak zorgen in de lange
versie voor een nuttig laad
vermogen van 1330 kg. Zo
doende mag deze Cabstar
nog met een B/E rijbewijs ge
reden worden.
De Combi 2000 laadbak heeft
ronde hoeken en geen klink
nagels in de zijwanden. Door
gebruik te maken van moder
ne lijmtechnieken is bij scha
de een zijpaneel eenvoudig te
vervangen.
De uitvoeringsspecificaties
van de Combi 2000 zijn zeer
uitgebreid met een hardhou
ten vloer, licht-doorlatend
dak en lat-om-lat betimme
ring tegen de zijwanden en
het kopschot.
De Nissan Cabstar met Com
bi 2000-carrosserie kost in de
uitvoering met 3,20 meter
chassis, een inhoud van 10
m3 en een laadvermogen van
1400 kg (.30.200,= exclusief
BTW.
Naast sportief is de auto ook bij
zonder comfortabel. De uitsteken
de stoel is hierbij al genoemd.
Maar ook de stuurbekrachtiging
en de vering dragen hiertoe bij.
Toch mogen we concluderen
je bij Chrysler niet teveel fan- de GS Turbo 2 redelijk strak
veerd is, in tegenstelling tot v
we van een Yankee gewend
Het uiterlijk is misschien wel de
meest opvallende kant van de
auto. Fraaie lichtmetalen velgen,
grijze skirts en spoilers en de in
het oog springende rand op de
achterklep en dit alles (in geval
van de testauto) in de kleuren
rood en grijs. Het geheel staat op
stevige banden van de maat 205/
15.
Centrale vergrendeling is helaas
een van de weinige zaken die in
het standaard pakket van de auto
ontbreekt. Bij het openen van de
deur valt meteen op hoe groot zo'n
portier is. Vooral in smalle
straatjes, of als je krap gepar
keerd staat, kan dat wat gewurm
opleveren om eruit te komen. Kan
ie echter helemaal
dan is de instap 1
heidsgordels op
.doende erg
ze niet, o’
jtje je eraai
Afschrijving
De enige auto die dit voordelige
record nog enigszins benaderd is
een type dat niet meer nieuw ver
krijgbaar is, de Citroen 2CV.
Nummer drie kost al f 70,= per
maand meer, de Fiat Panda.
De verschillen worden echter nog
groter naarmate de Alto langer
gebruikt wordt. Opmerkelijk is bij
voorbeeld de afschrijving, die
voor deze kleine auto heel gunstig
valt. Door de combinatie van een
lage prijs en relatief hoge inruil-
waarde blijft de afschrijving be
perkt tot f 119,= per maand, bere
kend over een periode van 5 ge-
bruiksjaren met in totaal 81.000
Het uitzicht is redelijl
voordeel zijn, ondanl
de diep uitgesneden p'
Door de lange deur is
naar links behoorlijk gc
achterkant is door de fc
goed overzichtelijk, terwijl naar
voren de bobbel op de neus over
heerst. Vol trots vermeldt deze me-
taalplooi het woord intercooler op
beide zijden. Na het openen van
de kap blijkt het pure nep te zijn.
Het is alleen ter versiering be
doeld. En versieren dat kun je met
deze auto zeker. Er zijn toch heel
wat auto's geweest waar ik veel
succes mee heb gehad, maar zo
erg als bij deze Chrysler heb ik
nog nooit meegemaakt. Op iedere
straathoek werd er wel gekeken,
gefloten of gewezen. Sommige
mensen vinden dat de auto een
wat ordinaire indruk maakt, maar
dat is natuurlijk een kwestie van
smaak. Het is in ieder geval geen
rauwe machine, waar alleen
maar heel hard mee gereden
moet worden. Het is een comforta
bele reisauto voor twee personen
die leuk voor de dag willen ko
men. Met enigszins gemengde ge
voelens stapte ik in de auto, om er
een week later een beetje verliefd
weer uit te komen. Het is bekend
onbekend onbemind maakt.
Chrysler GS Turbo 2 verdient
lelijk meer aandacht.
Het brandstofverbruik gooide
geen roet in het eten. Ondanks
stevig spelen met de auto is een
gemiddelde van 1 op 10 goed
haalbaar. Alleen stadsritten lever
de echter een dorst van 1 liter op
7,5 kilometer op.
Wat mag en moet zo'n coupemo-
del nu kosten. Concurrentie is er
weinig, alleen een aantal Japanse
merken kan een dergelijk wagen-
type rendabel maken. De Chrys
ler GS Turbo 2 staat in de prijslijst
voor f.58.995,= en dat is best een
berg centen. Toch is de auto zo
compleet en heeft ie zo'n uitste
kende rijeigenschappen dat het
mede gezien de exclusiviteit niet
te veel is. Het aardige hierbij is
dat de uitrustingslijst geen enkele
vermeldt.
Chrysler GS Turbo 2 is een in
het oog springende vlotte auto,
met een uitermate complete uitrus-
- g en comfortabele rijeigen-
:happen. De fijne motor verdient
jk een grote plus inclusief zijn
zeer redelijke verbruikcijfers. De
Chrysler verdient daardoor meer
aandacht, dan hij tot nog toe ge
kregen heeft.
Als klap op de vuurpeil is er in de
rug en onder de benen een kus
sen op de blazen en dat allemaal
elektrisch. Samen met het verstel
bare stuur, heeft deze Chrysler al
le onderdelen in huis voor een
perfekte zit. De twee stoelen ach
terin zien er leuk uit, maar bieden
zowel wat been- als hoofdruimte
betreft alleen maar plaats aan
twee kleine kinderen,
Turbo 2 een echte 2+1
Het dashboard is compleet met
een toerenteller, twee tempera
tuurmeters, brandstofmeter en ac-
cucontrolemeter, een check-panel
en een reeks controlelampjes.
Verder vinden we aan het stuur
slechts een hendel waarmee de
richtingaanwijzers, de ruitewis-
sers en de cruise-control worden
bediend. Op de console zit dan
nog de bediening voor verwar
ming en ventilatie en 'uiteraard'
standaard de airconditioning en
dan zou ik nog bijna de elektrisch
bediende portierruiten vergeten.
Er is slechts een kleinigheid wat
aan de auto ontbreekt en dat is
een klokje. Vreemd genoeg is dat
in geen enkele Chrysler te vinden,
Amerikanen hebben zeker tijd ge
noeg.
De GS Turbo 2 wordt alleen gele
verd met een vijfversnellingsbak,
wat weer het sportieve kalliber
goed de auto zijn hoge van de auto aangeeft. Het schake
en via zijn voorwielen kwijt len en koppelen is in het begin
De GS Turbo 2 is de sportieve telg
uit de Chrysler-familie. Vorig jaar
werden er maar negen stuks van
verkocht, terwijl de verwachting
voor dit jaar op 50 tot 60 ligt. De
voornaamste oorzaak van dit klei
ne aantal is dat onbekend onbe
mind maakt. Iemand die in de
prijsklasse van rond de zestigdui
zend gulden een coupe zoekt,
Jhrys.^.,
heel lo-