Op de SUZUKI ALTO versier-toer -v- Marijke CHRYSLER GS TURBO 2 als voordeligste uit onderzoek f NISSAN Cabstar Lr ON S E A U auto’s Technische jen bv te zien Ie en kK aan ieutve .DERS BolsenKooijman gegevens: iril 1989-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 april 1989 - pagina 3 ER T T O T y. n r Daytona iet. Airco unen Burc Rood en grijs 1989 1986 1986 1985 ■""■■K" voordelige benaderd is SCHOON NIEUWS Yankee BUI N NISSAN" DENISSEN BV LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355 Uw partner in vervoer Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer ntiebewijs en ing ans ihowroom ing ak jrs Irijf L surg '88 ’88 '89 De uitsla' gelijk a» bruiksdu. deel van NISSAN^ GARAGE :^^DENISSEN BVj zodat de GS -2 is. CARRÉ autohuis Tilburg ■87 :84 S Ie 3drijf 1144-146 420067 ting scha ooi dat k alge d zijn. optie De Cl Nissan Sunny 20.395,- Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg-013/683911 ge let en dat onl De Chi duide 12 kleppen technologie Zuiniger; krachtiger Schoner 1,4-75 DIN-PK/1,6 inj. 90 DIN-PK De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de gebruikskosten van ver schillende autotypen. Uiteraard worden auto's in hun eigen prijscategorie met elkaar meest rappe 4 cylindermotor uit De Nissan Cabstar is voort aan met een nieuw type ge sloten laadbak verkrijgbaar, de Combi 2000. Samen met Carrosseriebedrijl Tijmen Ploeg uit Amersfoort heeft Nissan Motor Nederland BV standaard carrosserieën ont wikkeld met een uitwendige lengte van 3,20 en 4,20 meter. Het Amerikaanse merk Chrysler maakte half vorig jaai zijn come-back in Nederland. Vanaf september gingen vervolgens de echte verkoopaktiviteiten van start. Nu, een dik half jaar later kunnen we naar de eerste resul taten van het merk kijken. Met nog een relatief klein aantal dealers in ons land, heeft Chrysler toch al heel wat auto's kunnen verkopen. Hierbij is de vooral de handige Voyager een topper, terwijl ook de GTS naar verwachting verkoopt. Het meest opvallende model uit de serie, daar zien we echter maar weinig van, de GS Turbo 2. urg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013/683911 ■■RW 1981 - 1987 1983 1985 1979 1987 1986 EN NACHT! EBEDRIJF jnen 241-1437 vergeleken. Uit de resultaten van het meest recent gepubliceerde onderzoek blijkt de Suzuki Alto als meest voordelige auto uit de bus te komen. De Alto is zowel in zijn eigen categorie (auto's tussen f.10.000,= en f.16.000,=) als algemeen overduidelijk voordeliger dan welke andere auto dan ook. dec. ’85 april ’86 maart ’85 mei ’86 maart ’86 aug. ’80 dec. ’82 open zwaaien royaal. De veilig- i de stijl zitten zo- .uuenae erg ver weg. Vergeten doe je ze niet, omdat een irritant belletje je eraan herinnert. Het in terieur straalt een opmerkelijke rust uit. Geen showerig geheel met digitale instrumenten, maar keurige grijze stoelen en een net analoog klokkendeel. Overigens mag je bij Chrysler niet teveel tasie verwachten in een interieur. Zowel het meubilair als het dash- I Merk en type: I Chrysler GS Turbo 2 Aantal cylinders: 4 I Cylinderinhoud: 2213 cc I Boring x slag: 87,5 x 92 mm Vermogen: 177 pk (130 kW) bij 5200 tr/min I Koppel: 276 Nm bij 3200 tr/min I Afmetingen: lengte 4,47 meter, I breedte 1,78 meter I Gewicht: 1340 kg I Prestaties: topsnelheid 215 km/ u acceleratie 0-100 in 7,9 sec. j Prijs: f.58.995.= gereden kilometers. De maande lijkse totale kostprijs zakt dan tot f 441,= een kostprijs waar geen concurrent aan kan tippen. Hoewel je autorijden natuurlijk zo duur kunt maken als je zelf wilt, is het aardig om de Alto eens te ver gelijken met de duurste onder zochte auto. In het onderzoek wer den alleen auto's bekeken tot en met een aanschafprijs van f.44.500,=. Zodoende waren de Volvo 240 GL en de BMW 318i de duurste wagens, waarbij de Zweed per maand drie keer zo veel kost als de Alto. ijk. Een groot mks de lage zit, portierruiten. is het zicht joed. De forse spoiler even wennen. Het koppelingspe- daal gaat niet echt licht, terwijl vooral de eerste versnelling zwaar inschakeld. Eenmaal c wend, blijkt het toch een exac fijn geheel. Dat de auto voorzieil is van een turbocompressor is al direct bij het wegrijden te merken. Tot zo'n 2500 tr/min zit er totaal geen fut in, terwijl de Chrysler daarboven er als een raket van door gaat. Ook dat is even wennen. Een grote tur- bodrukmeter geeft de werking van het apparaatje weer. De op gegeven topsnelheid van ruim 210 km/u mogen we voor waar aan nemen, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in 7,9 seconden moeilijk te halen is door het turbogat. Overigens gaat de stabiliteit van de Chrysler bij heel hoge snelhe den wel wat achteruit, maar dan rijden we al ver boven onze snel heidslimieten. 1987 1986 1984-1985 1985 185-1986-1987 1986 1986 1985-1986 1986 2- ’83- '84-1985 1979 nov. 1981 1986 1985 3- ’84- 85-1986 1986 1984 '85-1986 1981 1987 '86-1987 1985 1983 1980 1974 van DENISSEN Ondanks zijn recente debuut in Nederland, is de GS Turbo 2 al sinds 1983 in Amerika te koop. De klant kan daar kiezen uit de Chrysler benaming of het model kopen als Dodge Daytona, waar van de Daytona Shelby de meest in het oog springt Onze testauto was echter een mengelmoes van beide volledig gelijke auto's. De auto heet hier Chrysler, maar draagt de naam Daytona op de vloermatten en de afdekhoes over de bagageruimte. Maar ook de vermelding Shelby is op de deu ren te lezen. De GS Turbo 2 beschikt over de de Chrysler- stal. Met een exacte inhoud van 2213 cc levert de krachtbron met turbocompressor en intercooler maar liefst 177 pk. Natuurlijk is deze auto van een katalysator voorzien, zodat lood vrij getankt moet worden. Het ge produceerde geluid is fraai en zeer beschaafd met een kleine rof fel in de uitlaat. Een blik onder de motorkap leert dat Chrysler alles overzichtelijk en bereikbaar in het vooronder heeft gebouwd. Het dwars voorin liggende blok drijft uiteraard de voorwielen aan. Het mag opmerkelijk genoemd wor den hoe c vermogen via zijn voor kan. uitslag van hef onderzoek blijft "jk als we kijken naar de ge- >ruiksduur- categorie. Het voor- i de Suzuki Alto over 2,5 jaar/41.000 km, 5 jaar/81.000 km en over 6 jaar/96.000 km is altijd groter dan bij concurrerende ty pes en overige auto's. Het onderzoek werd verricht op basis van variabele en vaste kos ten. Onder de eerste werden brandstof, onderhoud en repara tie gerekend. Kosten als verzeke ring, rente en afschrijving vallen onder de tweede post. Zo kan iedereen waarde toekennen aan het onderzoek door specifieke re sultaten te toetsen aan eigen erva ringen en doelstellingen. De ver gelijking in dit onderzoek mag als betrouwbaar worden bestempeld, omdat alle resultaten werden ge formuleerd op vaste waarden. Rijdt men de Suzuki Alto in een periode van 2,5 jaar naar 41.000 km, dan komt men in deze catego rie als enige automobilist onder de f 500,= kosten per maand, na melijk f 497 board lijkt erg veel op dat van de andere modellen. De bestuurders stoel is werkelijk een verademing. Natuurlijk zijn de normale verstel- mogelijkheden aanwezig, maar dat is niet alles. Zowel de voor- als achterkant van de zitting kan af zonderlijk in hoogte worden inge steld. Daarnaast zijn zowel de len- desteunen als de bovenbeensteu- denkt niet direkt aan Chrysler, ter- nen krapper of ruimer te zetten. wijl die gedachte toch gisch zou zijn. A real American Gigolo is deze Chrysler GS Turbo 2. Omdat we meestal te maken hebben met Europese auto's is zo'n Amerikaan 'effe' wennen. Voor Amerikaanse begrippen is hij niet groot want doorgaans zijn dat echt lange schuiten. Dat comfort bovenaan staat merk je als je instapt in de, ik zou bijna zeggen erotische stoel. Je kunt het zo gek niet noemen of het is wel elektrisch instelbaar. Het is duidelijk een tweezitter, of je moet een paar kleintjes meenemen, die kunnen er nog net achterin. De bekleding is velours, dat past helemaal in deze car. Het dashboard is overzichtelijk, het enige wat ik mis is een klokje, maar dat kan ook komen omdat ik vergeten was mijn horloge om te doen. Grappige en handige details: het spiegeltje in de zonneklep van de bestuurder, 2 zonnekleppen achterin, cruise control en airco. Natuurlijk ontbreken ook de elektrische ruiten niet. De veiligheidsgordels zitten ver weg. Van buiten ziet hij er zeer snel en aërodynamisch uit met z'n achterspoiler. De koplampen deden mij denken aan de auto van de knigt-rider. De Chrysler GS Turbo 2 heeft echt het Amerikaanse "hier kom ik aan" imago. Indrukwekkend is hij zeker, dat merk je alleen al aan de belangstelling als je ermee stuurt. Rijimpressie: Het is een echte superturbo; als je de motorkap openmaakt begrijp je waarom. Als je eenmaal gewend bent aan het zware schakelen en de om vang van deze bolide, dan komt het beest los. Het is dan balen dat je in Nederland zit, want echt uitproberen durf je niet, aangezien wij bekeuringen zelf moeten betalen... De Chrysler is zeker geen standaard of alledaagse auto, maar een pittig renpaard uit de coupe- klasse. Het hoge bruto draagvermo gen van de Cabstar met een totaal gewicht van 3.370 kg en het lage gewicht van de laadbak zorgen in de lange versie voor een nuttig laad vermogen van 1330 kg. Zo doende mag deze Cabstar nog met een B/E rijbewijs ge reden worden. De Combi 2000 laadbak heeft ronde hoeken en geen klink nagels in de zijwanden. Door gebruik te maken van moder ne lijmtechnieken is bij scha de een zijpaneel eenvoudig te vervangen. De uitvoeringsspecificaties van de Combi 2000 zijn zeer uitgebreid met een hardhou ten vloer, licht-doorlatend dak en lat-om-lat betimme ring tegen de zijwanden en het kopschot. De Nissan Cabstar met Com bi 2000-carrosserie kost in de uitvoering met 3,20 meter chassis, een inhoud van 10 m3 en een laadvermogen van 1400 kg (.30.200,= exclusief BTW. Naast sportief is de auto ook bij zonder comfortabel. De uitsteken de stoel is hierbij al genoemd. Maar ook de stuurbekrachtiging en de vering dragen hiertoe bij. Toch mogen we concluderen je bij Chrysler niet teveel fan- de GS Turbo 2 redelijk strak veerd is, in tegenstelling tot v we van een Yankee gewend Het uiterlijk is misschien wel de meest opvallende kant van de auto. Fraaie lichtmetalen velgen, grijze skirts en spoilers en de in het oog springende rand op de achterklep en dit alles (in geval van de testauto) in de kleuren rood en grijs. Het geheel staat op stevige banden van de maat 205/ 15. Centrale vergrendeling is helaas een van de weinige zaken die in het standaard pakket van de auto ontbreekt. Bij het openen van de deur valt meteen op hoe groot zo'n portier is. Vooral in smalle straatjes, of als je krap gepar keerd staat, kan dat wat gewurm opleveren om eruit te komen. Kan ie echter helemaal dan is de instap 1 heidsgordels op .doende erg ze niet, o’ jtje je eraai Afschrijving De enige auto die dit voordelige record nog enigszins benaderd is een type dat niet meer nieuw ver krijgbaar is, de Citroen 2CV. Nummer drie kost al f 70,= per maand meer, de Fiat Panda. De verschillen worden echter nog groter naarmate de Alto langer gebruikt wordt. Opmerkelijk is bij voorbeeld de afschrijving, die voor deze kleine auto heel gunstig valt. Door de combinatie van een lage prijs en relatief hoge inruil- waarde blijft de afschrijving be perkt tot f 119,= per maand, bere kend over een periode van 5 ge- bruiksjaren met in totaal 81.000 Het uitzicht is redelijl voordeel zijn, ondanl de diep uitgesneden p' Door de lange deur is naar links behoorlijk gc achterkant is door de fc goed overzichtelijk, terwijl naar voren de bobbel op de neus over heerst. Vol trots vermeldt deze me- taalplooi het woord intercooler op beide zijden. Na het openen van de kap blijkt het pure nep te zijn. Het is alleen ter versiering be doeld. En versieren dat kun je met deze auto zeker. Er zijn toch heel wat auto's geweest waar ik veel succes mee heb gehad, maar zo erg als bij deze Chrysler heb ik nog nooit meegemaakt. Op iedere straathoek werd er wel gekeken, gefloten of gewezen. Sommige mensen vinden dat de auto een wat ordinaire indruk maakt, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Het is in ieder geval geen rauwe machine, waar alleen maar heel hard mee gereden moet worden. Het is een comforta bele reisauto voor twee personen die leuk voor de dag willen ko men. Met enigszins gemengde ge voelens stapte ik in de auto, om er een week later een beetje verliefd weer uit te komen. Het is bekend onbekend onbemind maakt. Chrysler GS Turbo 2 verdient lelijk meer aandacht. Het brandstofverbruik gooide geen roet in het eten. Ondanks stevig spelen met de auto is een gemiddelde van 1 op 10 goed haalbaar. Alleen stadsritten lever de echter een dorst van 1 liter op 7,5 kilometer op. Wat mag en moet zo'n coupemo- del nu kosten. Concurrentie is er weinig, alleen een aantal Japanse merken kan een dergelijk wagen- type rendabel maken. De Chrys ler GS Turbo 2 staat in de prijslijst voor f.58.995,= en dat is best een berg centen. Toch is de auto zo compleet en heeft ie zo'n uitste kende rijeigenschappen dat het mede gezien de exclusiviteit niet te veel is. Het aardige hierbij is dat de uitrustingslijst geen enkele vermeldt. Chrysler GS Turbo 2 is een in het oog springende vlotte auto, met een uitermate complete uitrus- - g en comfortabele rijeigen- :happen. De fijne motor verdient jk een grote plus inclusief zijn zeer redelijke verbruikcijfers. De Chrysler verdient daardoor meer aandacht, dan hij tot nog toe ge kregen heeft. Als klap op de vuurpeil is er in de rug en onder de benen een kus sen op de blazen en dat allemaal elektrisch. Samen met het verstel bare stuur, heeft deze Chrysler al le onderdelen in huis voor een perfekte zit. De twee stoelen ach terin zien er leuk uit, maar bieden zowel wat been- als hoofdruimte betreft alleen maar plaats aan twee kleine kinderen, Turbo 2 een echte 2+1 Het dashboard is compleet met een toerenteller, twee tempera tuurmeters, brandstofmeter en ac- cucontrolemeter, een check-panel en een reeks controlelampjes. Verder vinden we aan het stuur slechts een hendel waarmee de richtingaanwijzers, de ruitewis- sers en de cruise-control worden bediend. Op de console zit dan nog de bediening voor verwar ming en ventilatie en 'uiteraard' standaard de airconditioning en dan zou ik nog bijna de elektrisch bediende portierruiten vergeten. Er is slechts een kleinigheid wat aan de auto ontbreekt en dat is een klokje. Vreemd genoeg is dat in geen enkele Chrysler te vinden, Amerikanen hebben zeker tijd ge noeg. De GS Turbo 2 wordt alleen gele verd met een vijfversnellingsbak, wat weer het sportieve kalliber goed de auto zijn hoge van de auto aangeeft. Het schake en via zijn voorwielen kwijt len en koppelen is in het begin De GS Turbo 2 is de sportieve telg uit de Chrysler-familie. Vorig jaar werden er maar negen stuks van verkocht, terwijl de verwachting voor dit jaar op 50 tot 60 ligt. De voornaamste oorzaak van dit klei ne aantal is dat onbekend onbe mind maakt. Iemand die in de prijsklasse van rond de zestigdui zend gulden een coupe zoekt, Jhrys.^., heel lo-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23