BMW AUSTIN ROVER ro's loopt voor op ontwikkelingen bij veiligheidsgordels 1 irg Spoilerdak van Hollandia LET! z Nieuwe modellen bij AN I Belastingvermindering T Elektronisch geregelde katalysator 11989-pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 30 maart 1989 - pagina 7 vijf- wa sen BISHI JRS GL Burc 84 5-82 4-81 7-84 avan 5-81 3-82 SCHOON NIEUWS RUIM NIEUWS 435911 ^STREKEN Vriendelijk, kkundig en vertrouwd GARAGE DENISSEN BV. GARAGE DENISSEN BV. GARAGE DENISSEN BV. >RN r »/u. 9 sec. 12 kleppen technologie Zuiniger; krachtiger 1.4-75 DIN-PK 1.6 inj. 90 DIN-PK ven ine- De ontwikkeling in de automobielindustrie staat niet stil. Dat betekent niet alleen dat op het gebied van vormgeving en motoren veel vooruitgang wordt geboekt, maar dat ook op losse onderdelen veel studie wordt verricht. Onlangs organiseerde BMW een - 12 maanden BOVAG-garantie - Alle auto’s APK II gekeurd - Nu halen, 1 oktober 1989 (max. kredieibedrag f 7.500,-; aanbetaling min. 25%) garage' NISSEN BV. Nissan Sunny 20.395,- Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg-013/683911 i koopprijs ito's is dai loog >'s. Bij siting van j komt fgas vrij, »ld de studiedag speciaal gewijd aan veiligheidsgordels, de geschiedenis, de huidige systemen en over wat de toekomst zal gaan brengen. Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013/683911 A lie Nlssan-modellen met benzine- en/of dieselmotoren Nissan Maxima 3.0 V6 inj. v.a. 54.852,32 excl. BTW Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 rkeurd) 7-81 chback 3-81 katalysator tegen een aan trekkelijke prijs geleverd worden. Dat maakt de keuze voor de schoonste auto wel erg eenvoudig. Want wie kiest er nog voor onnodige luchtverontreiniging? Beweging Die tijd is voldoende om de beweging van het bovenlichaam op het grote draagvlak van de airbag op te vangen, want pas dan wordt de vertraging van het De auto met electronisch ge regelde katalysator is dus duidelijk de schoonste auto. En door de nieuwe stimule ringsregeling kunnen nu alle auto's, dus ook kleinere, met een elektronisch geregelde 1-85 biedingen: MAXIMAAL NIEUWS van DENISSEN 3 70dln/pk X ABS standaard Topsnelheid 220 km/ Acceleratie 0-100 8,9 In 1964 introduceerde BMW op de 1600 tot 2000-modellen een tweepunts- diagonaalgordel die vast werden gemonteerd. In 1966 volgde een driepunts exemplaar. Overigens gaat het hier nog niet om een standaarduitvoering, maar om een accessoire. In 1969 krijgen de auto's van de 02-serie die worden geexporteerd naar de Verenigde Staten vaste driepuntsgordels op de voorstoelen en vaste tweepuntsgordels achter standaard. verdere verbetering van de stroomlijn van automodellen. Met zijn bijzonder stabiele constructie onderscheidt het nieuwe dak zich van ande ren, doordat het niet alleen opgeklapt, maar ook open geschoven kan worden. Naast de voordelen van een gewoon zonnedak, biedt de Hollandia VSR tevens alle kenmerken van een schuif- dak. Het spoilerdak is van warm tewerend glas en wordt be diend met een draaislinger. Eerst kantelt het dak open, terwijl het bij verder draaien naar achteren schuift. Het dak is vanaf 1 april officieel verkrijgbaar voor f.750, in clusief BTW en inbouw. VERS NIEUWS I van BMW 315, LPG Fiat Uno 45 Amico Ford Escort 1.3 CL Mitsubishi Colt 1.2i voertuig op de inzittenden overgebracht. Tussen de 80 en 120 milliseconden na de botsing loopt de airbag weer leeg. De auto staat in de meeste gevallen inmiddels stil en de passagier valt terug in zijn stoel. De airbag is uitgerust met een veiligheidssysteem dat zichzelf continu controleert. Bij het begin van elke rit licht op het kombi- instrument het woord "Airbag" gedurende zes seconden op, waardoor de bestuurder overtuigd is van de paraatheid van het systeem. Storingen in het airbag-systeem worden direct kenbaar gemaakt door het knipperen van het woord en tegelijk vastgelegd in de storingsregistratie. Zodoende is de BMW-servicewerkplaats altijd in de gelegenheid ook kleine storingen op te sporen. Een andere ontwikkeling is het in de voorstoelen geïntegreerde gordelsysteem. De interpretatie van alle bekende nadelen van bestaande gordelsystemen hebben geleid tot een nieuwe constructie van de voorstoelen met een vaste bevestiging van alle elementen van de veiligheidsgordels, met inbegrip van alle doorvoerpunten. Veiligheid In dat zelfde jaar verscheen de 5-serie van BMW, een auto die standaard met de automatische driepuntsgordel werd uitgerust, terwijl een jaar later dezelfde gordelconstructie ook voor de achterpassagiers werd geïntroduceerd. Vanaf 1 januari 1975 zijn we in Nederland verplicht om als bestuurder van een personenauto een gordel te dragen in auto's vanaf het bouwjaar 1971. Ook hoofdsteunen doen hun intrede. Bij BMW zijn ze vanaf 1975 op alle modellen standaard op de voorstoelen te vinden. Nissan Prairie v.a.: 39.950,- Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 PRAIRIE 2.0 INJECTIE Ruimte en comfort voor 7 personen van DENISSEN Vermeulen Hollandia, produ cent van open daken, intro duceert een nieuw dak, wat uniek is vanwege zijn beves tiging. Tot nu toe werden da ken meestal bevestigd met bouten, waardoor de boven zijde niet geheel vlak is. Het nieuwe dak van Hollandia word VSR genoemd, wat staat voor Venting Spoiler Roof, een glazen spoiler dak. Glasbouten ontbreken hier bij, zodat aan de buitenzijde geen uitstekende delen te vinden zijn. Hiermee is de uit voering van het zonnedak meegegroeid met recente ontwikkelingen in de autode- sign, waarbij met name veel aandacht is besteed aan een Verankering Op 1 april 1970 worden richtlijnen afgekondigd voor de plaatsing, stevigheid en uitvoering van gordelverankeringen, gevolgt door een richtlijn voor verplaatsing van de stuurkolom per 1 juli 1970. Korte tijd later volgden de richtlijnen voor de stevigheid van veiligheidsgordels en van zittingen en rugleuningen. Vanaf 1 januari 1971 moesten alle auto's die in Nederland nieuw geïmporteerd worden voorzien zijn van autogordels. In dat jaar doet bij BMW de automatische driepuntsgordel zijn intrede, maar ook weer alleen voor export naar de VS, terwijl dezelfde voorziening van 1972 als optie op de Europese modellen leverbaar werd. al verrekend in de catalogus prijs en gaat dus niet handje- contantje. De verkoopprijs van schonere auto's is dan ongeveer even hoog als die van «vuile» auto's. De vermindering van de BVB voor schonere auto's wordt door alle kopers van nieuwe auto's betaald. Door de BVB op alle nieuwe auto's te ver hogen, komt er genoeg geld vrij voor de belastingvermin dering op schonere auto's. De regeling levert de over heid dus niets op, maar kost haar ook niets. Dit in de stoel geintegreerde gordelsysteem kan een essentieel bestanddeel worden van de persoonlijke passieve veiligheidssystemen die BMW in de toekomst zal gaan toepassen. De hoofdgedachte voor deze ontwikkeling was het streven het verloop van de gordel voor elke willekeurige zitpositie even optimaal te maken en de inzittenden in geval van een botsing in een zo vroeg mogelijk stadium te betrekken in de vertraging van het voertuig. De uitvoering van dit idee is gerealiseerd door integratie van de gordel in de stoel, waarbij alle drie de bevestigingspunten van de gordel met de verstelling van de stoel mee- wijzigen. Het achter de schouder liggende bovenste bevestigingspunt van de gordel garandeert daardoor dat de vorm van het bovenlichaam perfect wordt gevolgd. We kunnen daarom van BMW en natuurlijk ook alle andere fabrikanten alleen al op het gebied van veiligheidsgordels in de toekomst nog de nodige ontwikkelingen verwachten. In 1988 heeft de Rover Group i (sinds augustus 1988 een dochter- onderneming van Britisch Aeros pace) kans gezien haar winst over 1987 van 71 miljoen gulden meer dan te verdrievoudigen tot 238 miljoen, voor belasting en interest. Het aantal nieuwe verkochten produkten van Austin Rover en Land Rover steeg tot 525.000, het hoogste aantal sinds 1979. Recentelijk werd in Engeland be kend gemaakt dat de komende vijf jaar 3,6 miljard gulden geïn vesteerd zal worden in ontwikke ling, fabricage en technologie ten behoeve van nieuwe uit te bren gen producten. Mede als gevolg hiervan zullen zowel Austin Rover als Land Rover vanaf eind 1989 nieuwe producten introduceren, hetgeen een belangrijke uitbrei ding van het modellenprogramma betekent. van DENISSEN In de nieuwe regeling stelt de overheid hogere eisen aan uitlaatgassen van nieu we personenauto's. Zulke auto's krijgen een verminde ring van de Bijzondere Ver- bruiks Belastingen (BVB). De vermindering dekt ongeveer de extra kosten die nodig zijn om de uitlaatgassen schoner te maken. Bij een aangepast motorontwerp of een ongere gelde katalysator is dat 850,-. Een auto met een gere gelde katalysator krijgt een vermindering van 1.700,-. De belastingvermindering is Botsproeven Maar de ontwikkeling stopt hier niet bij. We mogen in de toekomst denken aan een airbag voor alle passagiers. De vaak gestelde vraag naar de noodzakelijkheid van een airbag voor de voorpassagiers is in uitvoerige botsproeven en vertragingsproeven met sledesystemen opgelost. Het is aantoonbaar dat bij een juist gebruik van de veiligheidsgordel een aanraking van het hoofd van de passagier met het dashboard praktisch is uitgesloten, op grond van de vormgeving van het dashboard in de BMW-modellen. Zelfs wanneer de passagier door te grote gordelspeling of vooroverbuigen op het moment van de botsing met het dashboard in aanraking zou komen, verlaagt de constructie met een effectieve demping van de botskrachten door opgebrachte schuimlagen en energieabsorberende metaalconstructies het letselrisico. Niettemin wordt de wens van veiligheidsbewuste klanten komend jaar ingewilligd door de invoering van een airbag voor de passagier als accssoire in de BMW 7- serie. Deze airbag wordt ingebouwd in het bovenste deel van het deksel van het handschoenenvak en wordt bediend door de bestaande elektronica voor de activering van de airbag voor de bestuurder: twee parallel geschakelde elektronische sensoren voor de registratie van een botsing. - een elektronische ontstekinc de vaste springstoflading L. onder hoge druk stikstofgc" dat, gereinigd en gekoel passagiers-airbag in 40 tot 50 milliseconden tot een volume van 150 liter opblaast. Airbag Een nieuw veiligheidsfenomeen deed bij BMW in 1985 zijn intreden, de Airbag die voor de bestuurder in de 7-serie tegen meerprijs verkrijgbaar werd. De nieuwe 7-serie die in 1986 werd geïntroduceerd heeft nog meer veiligheidsverhogende kenmerken zoals een hoogteverstelling van de gordel, een gordelspanner, een gordelklem en omgekeerde plaatsing van bevestigingspunten achter. BMW kent in zijn huidige auto's een hele reeks aan veiligheidsverhogende onderdelen. Allereerst is dat natuurlijk de automatische driepuntsgordel op de voorstoelen, met verstelbare hoogte en een gordelklem. Daarnaast kent het merk het ergonomische gordelsysteem voor de achterpassagiers. In geval van een aanrijding kunnen de gordels met een hand worden losgemaakt. Omdat de vergrendeling aan de portierkant zit, kan de achterpassagiers makkelijk uitstappen en in paniek niet verward raken in de gordel. De Airbag mag beschouwt worden als aanvulling op het gordelsysteem. Op alle modellen van BMW is voortaan een dergelijke voorziening te verkrijgen, behalve op de Zl. Om de Airbag op te blazen moet minsten een van de sensoren op de veerpoten in combinatie met de controle-sensor in werking treden en hun signaal doorgeven aan de elektronsiche stuureenheid. De sensoren werken mechanisch via een afgeveerde massa die reageert op vertragingskrachten. De huidige veiligheidsmaatregelen worden afgerond door een reeks speciaal voor BMW ontworpen kinderzitjes. DENISSEN 4-1983 92.000 km 8-1986 16.000 km 4- 1986 31.000 km 5- 1985 42.000 km Mitsubishi Lancer 1.5 GLX 2-1987 28.000 km Opel Kadett 1.2,3-deurs 10-1984 31.000 km Opel Kadett 1.2 LS, 5-deurs 5-1986 54.000 km Toyota Corolla 1.3 DX, 3-deurs 5-1985 68.000 km Toyota Starlet 1.3 DX 2-1987 49.000 km Saab 900 Turbo 4-1986 96.000 km VW Jetta 1.3 C, 4-deurs 8-1986 44.000 km VW Golf 1.3 C, 5-deurs 2-1986 29.000 km jen de on eer te K

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25