BMW
AUSTIN ROVER
ro's
loopt voor
op ontwikkelingen
bij veiligheidsgordels
1
irg
Spoilerdak
van
Hollandia
LET!
z
Nieuwe
modellen bij
AN
I
Belastingvermindering
T
Elektronisch geregelde
katalysator
11989-pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 maart 1989 - pagina 7
vijf-
wa
sen
BISHI
JRS
GL
Burc
84
5-82
4-81
7-84
avan
5-81
3-82
SCHOON NIEUWS
RUIM NIEUWS
435911
^STREKEN
Vriendelijk,
kkundig en
vertrouwd
GARAGE
DENISSEN BV.
GARAGE
DENISSEN BV.
GARAGE
DENISSEN BV.
>RN
r
»/u.
9 sec.
12 kleppen technologie
Zuiniger; krachtiger
1.4-75 DIN-PK 1.6 inj. 90 DIN-PK
ven
ine-
De ontwikkeling in de automobielindustrie staat niet
stil. Dat betekent niet alleen dat op het gebied van
vormgeving en motoren veel vooruitgang wordt
geboekt, maar dat ook op losse onderdelen veel studie
wordt verricht. Onlangs organiseerde BMW een
- 12 maanden BOVAG-garantie
- Alle auto’s APK II gekeurd
- Nu halen, 1 oktober 1989
(max. kredieibedrag f 7.500,-;
aanbetaling min. 25%)
garage'
NISSEN BV.
Nissan Sunny 20.395,-
Burg. Jansenstraat 52-56 -
Tilburg-013/683911
i koopprijs
ito's is dai
loog
>'s.
Bij
siting van
j komt
fgas vrij,
»ld de
studiedag speciaal gewijd aan veiligheidsgordels, de
geschiedenis, de huidige systemen en over wat de
toekomst zal gaan brengen.
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013/683911
A lie Nlssan-modellen met benzine- en/of dieselmotoren
Nissan Maxima 3.0 V6 inj.
v.a. 54.852,32 excl. BTW
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
rkeurd)
7-81
chback
3-81
katalysator tegen een aan
trekkelijke prijs geleverd
worden. Dat maakt de keuze
voor de schoonste auto wel
erg eenvoudig. Want wie
kiest er nog voor onnodige
luchtverontreiniging?
Beweging
Die tijd is voldoende om de
beweging van het bovenlichaam
op het grote draagvlak van de
airbag op te vangen, want pas
dan wordt de vertraging van het
De auto met electronisch ge
regelde katalysator is dus
duidelijk de schoonste auto.
En door de nieuwe stimule
ringsregeling kunnen nu alle
auto's, dus ook kleinere, met
een elektronisch geregelde
1-85
biedingen:
MAXIMAAL NIEUWS van DENISSEN
3 70dln/pk X
ABS standaard
Topsnelheid 220 km/
Acceleratie 0-100 8,9
In 1964 introduceerde BMW op de
1600 tot 2000-modellen een
tweepunts- diagonaalgordel die
vast werden gemonteerd. In 1966
volgde een driepunts exemplaar.
Overigens gaat het hier nog niet
om een standaarduitvoering,
maar om een accessoire. In 1969
krijgen de auto's van de 02-serie
die worden geexporteerd naar de
Verenigde Staten vaste
driepuntsgordels op de
voorstoelen en vaste
tweepuntsgordels achter
standaard.
verdere verbetering van de
stroomlijn van automodellen.
Met zijn bijzonder stabiele
constructie onderscheidt het
nieuwe dak zich van ande
ren, doordat het niet alleen
opgeklapt, maar ook open
geschoven kan worden.
Naast de voordelen van een
gewoon zonnedak, biedt de
Hollandia VSR tevens alle
kenmerken van een schuif-
dak.
Het spoilerdak is van warm
tewerend glas en wordt be
diend met een draaislinger.
Eerst kantelt het dak open,
terwijl het bij verder draaien
naar achteren schuift. Het
dak is vanaf 1 april officieel
verkrijgbaar voor f.750, in
clusief BTW en inbouw.
VERS NIEUWS I van
BMW 315, LPG
Fiat Uno 45 Amico
Ford Escort 1.3 CL
Mitsubishi Colt 1.2i
voertuig op de inzittenden
overgebracht. Tussen de 80 en 120
milliseconden na de botsing loopt
de airbag weer leeg. De auto
staat in de meeste gevallen
inmiddels stil en de passagier valt
terug in zijn stoel.
De airbag is uitgerust met een
veiligheidssysteem dat zichzelf
continu controleert. Bij het begin
van elke rit licht op het kombi-
instrument het woord "Airbag"
gedurende zes seconden op,
waardoor de bestuurder
overtuigd is van de paraatheid
van het systeem. Storingen in het
airbag-systeem worden direct
kenbaar gemaakt door het
knipperen van het woord en
tegelijk vastgelegd in de
storingsregistratie. Zodoende is de
BMW-servicewerkplaats altijd in
de gelegenheid ook kleine
storingen op te sporen.
Een andere ontwikkeling is het in
de voorstoelen geïntegreerde
gordelsysteem. De interpretatie
van alle bekende nadelen van
bestaande gordelsystemen
hebben geleid tot een nieuwe
constructie van de voorstoelen met
een vaste bevestiging van alle
elementen van de
veiligheidsgordels, met inbegrip
van alle doorvoerpunten.
Veiligheid
In dat zelfde jaar verscheen de
5-serie van BMW, een auto die
standaard met de automatische
driepuntsgordel werd uitgerust,
terwijl een jaar later dezelfde
gordelconstructie ook voor de
achterpassagiers werd
geïntroduceerd.
Vanaf 1 januari 1975 zijn we in
Nederland verplicht om als
bestuurder van een personenauto
een gordel te dragen in auto's
vanaf het bouwjaar 1971. Ook
hoofdsteunen doen hun intrede.
Bij BMW zijn ze vanaf 1975 op alle
modellen standaard op de
voorstoelen te vinden.
Nissan Prairie
v.a.: 39.950,-
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
PRAIRIE 2.0 INJECTIE
Ruimte en comfort
voor 7 personen
van DENISSEN
Vermeulen Hollandia, produ
cent van open daken, intro
duceert een nieuw dak, wat
uniek is vanwege zijn beves
tiging. Tot nu toe werden da
ken meestal bevestigd met
bouten, waardoor de boven
zijde niet geheel vlak is. Het
nieuwe dak van Hollandia
word VSR genoemd, wat
staat voor Venting Spoiler
Roof, een glazen spoiler dak.
Glasbouten ontbreken hier
bij, zodat aan de buitenzijde
geen uitstekende delen te
vinden zijn. Hiermee is de uit
voering van het zonnedak
meegegroeid met recente
ontwikkelingen in de autode-
sign, waarbij met name veel
aandacht is besteed aan een
Verankering
Op 1 april 1970 worden richtlijnen
afgekondigd voor de plaatsing,
stevigheid en uitvoering van
gordelverankeringen, gevolgt
door een richtlijn voor
verplaatsing van de stuurkolom
per 1 juli 1970. Korte tijd later
volgden de richtlijnen voor de
stevigheid van veiligheidsgordels
en van zittingen en rugleuningen.
Vanaf 1 januari 1971 moesten alle
auto's die in Nederland nieuw
geïmporteerd worden voorzien
zijn van autogordels. In dat jaar
doet bij BMW de automatische
driepuntsgordel zijn intrede, maar
ook weer alleen voor export naar
de VS, terwijl dezelfde
voorziening van 1972 als optie op
de Europese modellen leverbaar
werd.
al verrekend in de catalogus
prijs en gaat dus niet handje-
contantje. De verkoopprijs
van schonere auto's is dan
ongeveer even hoog als die
van «vuile» auto's.
De vermindering van de BVB
voor schonere auto's wordt
door alle kopers van nieuwe
auto's betaald. Door de BVB
op alle nieuwe auto's te ver
hogen, komt er genoeg geld
vrij voor de belastingvermin
dering op schonere auto's.
De regeling levert de over
heid dus niets op, maar kost
haar ook niets.
Dit in de stoel geintegreerde
gordelsysteem kan een essentieel
bestanddeel worden van de
persoonlijke passieve
veiligheidssystemen die BMW in
de toekomst zal gaan toepassen.
De hoofdgedachte voor deze
ontwikkeling was het streven het
verloop van de gordel voor elke
willekeurige zitpositie even
optimaal te maken en de
inzittenden in geval van een
botsing in een zo vroeg mogelijk
stadium te betrekken in de
vertraging van het voertuig. De
uitvoering van dit idee is
gerealiseerd door integratie van
de gordel in de stoel, waarbij alle
drie de bevestigingspunten van
de gordel met de verstelling van
de stoel mee- wijzigen. Het achter
de schouder liggende bovenste
bevestigingspunt van de gordel
garandeert daardoor dat de vorm
van het bovenlichaam perfect
wordt gevolgd.
We kunnen daarom van BMW en
natuurlijk ook alle andere
fabrikanten alleen al op het
gebied van veiligheidsgordels in
de toekomst nog de nodige
ontwikkelingen verwachten.
In 1988 heeft de Rover Group
i (sinds augustus 1988 een dochter-
onderneming van Britisch Aeros
pace) kans gezien haar winst over
1987 van 71 miljoen gulden meer
dan te verdrievoudigen tot 238
miljoen, voor belasting en interest.
Het aantal nieuwe verkochten
produkten van Austin Rover en
Land Rover steeg tot 525.000, het
hoogste aantal sinds 1979.
Recentelijk werd in Engeland be
kend gemaakt dat de komende
vijf jaar 3,6 miljard gulden geïn
vesteerd zal worden in ontwikke
ling, fabricage en technologie ten
behoeve van nieuwe uit te bren
gen producten. Mede als gevolg
hiervan zullen zowel Austin Rover
als Land Rover vanaf eind 1989
nieuwe producten introduceren,
hetgeen een belangrijke uitbrei
ding van het modellenprogramma
betekent.
van DENISSEN
In de nieuwe regeling stelt
de overheid hogere eisen
aan uitlaatgassen van nieu
we personenauto's. Zulke
auto's krijgen een verminde
ring van de Bijzondere Ver-
bruiks Belastingen (BVB). De
vermindering dekt ongeveer
de extra kosten die nodig zijn
om de uitlaatgassen schoner
te maken. Bij een aangepast
motorontwerp of een ongere
gelde katalysator is dat
850,-. Een auto met een gere
gelde katalysator krijgt een
vermindering van 1.700,-.
De belastingvermindering is
Botsproeven
Maar de ontwikkeling stopt hier
niet bij. We mogen in de toekomst
denken aan een airbag voor alle
passagiers. De vaak gestelde
vraag naar de noodzakelijkheid
van een airbag voor de
voorpassagiers is in uitvoerige
botsproeven en
vertragingsproeven met
sledesystemen opgelost. Het is
aantoonbaar dat bij een juist
gebruik van de veiligheidsgordel
een aanraking van het hoofd van
de passagier met het dashboard
praktisch is uitgesloten, op grond
van de vormgeving van het
dashboard in de BMW-modellen.
Zelfs wanneer de passagier door
te grote gordelspeling of
vooroverbuigen op het moment
van de botsing met het dashboard
in aanraking zou komen, verlaagt
de constructie met een effectieve
demping van de botskrachten
door opgebrachte schuimlagen en
energieabsorberende
metaalconstructies het letselrisico.
Niettemin wordt de wens van
veiligheidsbewuste klanten
komend jaar ingewilligd door de
invoering van een airbag voor de
passagier als accssoire in de
BMW 7- serie. Deze airbag wordt
ingebouwd in het bovenste deel
van het deksel van het
handschoenenvak en wordt
bediend door de bestaande
elektronica voor de activering van
de airbag voor de bestuurder:
twee parallel geschakelde
elektronische sensoren voor de
registratie van een botsing. -
een elektronische ontstekinc
de vaste springstoflading L.
onder hoge druk stikstofgc"
dat, gereinigd en gekoel
passagiers-airbag in 40 tot 50
milliseconden tot een volume van
150 liter opblaast.
Airbag
Een nieuw veiligheidsfenomeen
deed bij BMW in 1985 zijn
intreden, de Airbag die voor de
bestuurder in de 7-serie tegen
meerprijs verkrijgbaar werd. De
nieuwe 7-serie die in 1986 werd
geïntroduceerd heeft nog meer
veiligheidsverhogende
kenmerken zoals een
hoogteverstelling van de gordel,
een gordelspanner, een
gordelklem en omgekeerde
plaatsing van bevestigingspunten
achter.
BMW kent in zijn huidige auto's
een hele reeks aan
veiligheidsverhogende
onderdelen. Allereerst is dat
natuurlijk de automatische
driepuntsgordel op de
voorstoelen, met verstelbare
hoogte en een gordelklem.
Daarnaast kent het merk het
ergonomische gordelsysteem voor
de achterpassagiers. In geval van
een aanrijding kunnen de gordels
met een hand worden
losgemaakt. Omdat de
vergrendeling aan de portierkant
zit, kan de achterpassagiers
makkelijk uitstappen en in paniek
niet verward raken in de gordel.
De Airbag mag beschouwt
worden als aanvulling op het
gordelsysteem. Op alle modellen
van BMW is voortaan een
dergelijke voorziening te
verkrijgen, behalve op de Zl. Om
de Airbag op te blazen moet
minsten een van de sensoren op
de veerpoten in combinatie met
de controle-sensor in werking
treden en hun signaal doorgeven
aan de elektronsiche
stuureenheid. De sensoren werken
mechanisch via een afgeveerde
massa die reageert op
vertragingskrachten. De huidige
veiligheidsmaatregelen worden
afgerond door een reeks speciaal
voor BMW ontworpen kinderzitjes.
DENISSEN
4-1983 92.000 km
8-1986 16.000 km
4- 1986 31.000 km
5- 1985 42.000 km
Mitsubishi Lancer 1.5 GLX
2-1987 28.000 km
Opel Kadett 1.2,3-deurs
10-1984 31.000 km
Opel Kadett 1.2 LS, 5-deurs
5-1986 54.000 km
Toyota Corolla 1.3 DX, 3-deurs
5-1985 68.000 km
Toyota Starlet 1.3 DX 2-1987 49.000 km
Saab 900 Turbo 4-1986 96.000 km
VW Jetta 1.3 C, 4-deurs 8-1986 44.000 km
VW Golf 1.3 C, 5-deurs 2-1986 29.000 km
jen
de
on
eer
te
K