1988. GOED JAAR VOOR RENAULT Iers MET DAIHATSU DOOR DE BLUBBER !t! ZUID-OOST I ns Uw SAAB-dealer ■V. ST ten >95,- aufefcglas ïhte officieel Daihatsu-dealer voor Tilburg en omstreken CARRE lOll autohuis tilburg aart 1989 - pagina 4 DE AUTOMAAT - Donderdag 30 maart 1989 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER d - Reparatie [NIEUWEN AUTORUITEN steeds 1981 1982 »r) dit ize 9 m >n 013-321405 LAGE WITSIEBAAN 78 TEL' 634355! Reparatie gratis vanaf WA-extra Specialist in montage van plakruiten De Renault 5 blijft het grote succes nummer. BURG 41 1982 t„ LPG1982 •G1983 i, trekh1984 1984 1985 1987 De Renault 9 en 11 blijven nog in produktie. iveringskosten te b.v. 3/682001 ^HEPARERENA JWE AUTO’S lNTIE e bijna de Renault het lezen van is geworden i de Ardennen, ving. Ga niet terrein in. De .1 open en 1 iliekelijk logen en de tteren. Produktie De oudste Renault die nog in produktie is, is het viertje Onverhard Dit jaar was het aan de Feroza's de beurt zich te bewijzen. De Feroza is duidelijk gemaakt voor de normale weg, maar heeft daarnaast de mogelijkheid van Hart van Brabantlaan 96 l_ Telefoon 013-433000 l Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoon 013-321405 waarvan er inmiddels 7,9 miljoen zijn gemaakt. Daarnaast blijven de 9 en 11 voor een aantal landen nog in produktie. In totaal zijn er al 3,7 miljoen eenheden van deze twee types gemaakt. De Renault 5 blijft het ook goed doen met in iets meer dan 4 jaar 2,2 miljoen auto's. Vorige week waren we voor de tweede maal te gast in Hamoir in de Belgische Ardennen, op uitnodiging van het Japanse merk Daihatsu. Vanuit Hostellerie de la poste was door de eigenaar Marcel Corman voor de De schuldenlast van Renault is ten opzichte van 1987 met 49% verminderd. Deze bedroeg eind 1988 nog 23,8 miljard franc. Renault houdt zich aan haar prioritaire doelstelling haar schulden geheel af te lossen. eenmaal in een spoor rijdt, sturen helemaal geen zin meer heeft. De auto gedraagt zich als een soort treintje op een rails. Bij een koersverandering van de sporen zie je je voorganger heftig schudden. Toch voel je er in de auto zelf erg weinig van, wat weer te danken is aan het comfort van de Feroza. Een klein incident gaf maar weer eens duidelijk aan, dc.‘. je in sommige gevallen weinig over je auto te vertellen hebt. Door een plotselinge draai in een spoor, werd een hard ploegende Feroza als het ware door zijn snelheid uit het spoor gelanceerd. Op dat zelfde punt stond echter een boom, die de auto direct weer op z'n koers terugduwde, met een gehavend spatbord als gevolg. Nederland en Zwitserland. Hierbij slijk boven aan met 2.8 uiteraard grote verschillen in »n nieuwe verkóchte auto's in aantallen tussen nummer 1 en 10. Naast een groot aantal fabrieken in Frankrijk worden er ook Renaults gemaakt in Belgie, Spanje en Portugal, terwijl in Joegoslavië de Renault 4 nog wordt gebouwd. Maar ook buiten Europa rollen dagelijks vele Ook heeft het bedrijf in 1988 haar eigen vermogen kunnen omzetten van 7,8 miljard franc negatief (eind 1987) naar 14 miljard franc positief (eind 1988). Dit herstel van het eigen vermogen en de verlaging van de schuldenlast geven aan dat Renault 1989 en de daarop volgende jaren in optimale omstandigheden tegemoet kan zien. De structuur van de balans blijft echter kwetsbaar, waardoor de onderneming haar beleid van rigoreus management voort zal zetten ten einde de schuldenlast tot nul te brengen, de productiviteit te verho winstpositie te verheft van speciale modderbanden, zodat ze makkelijk naar boven kwamen op stijle en gladde hellingen. Daarnaast bleek ook de pick-up met standaard-banden in het voordeel. Europa Zetten we dit af tegen heel Europa, dan veranderd het beeld weer volledig. Op nummer 1 staat in 1988 de Golf, gevolgd door de Uno, Kadett, Renault 5, 205, Escort, Sierra, Fiesta, Panda en Corsa. Ook aardig is het om te zien, waar in Europa de meeste auto's verkocht worden. Duitsland staat duidelij miljoen 1988, tegen 2,2 miljoen in Frankrijk, Engeland en Italië. De tien belangrijkste exportlanden voor Renault zijn Spanje, Italië, Engeland, Duitsland, Portugal, Argentinië, Belgie/Luxemburg, Turkije, Renaults van de band zoals in Argentinië, Colombia, Venezuela, Chili, Uruguay, Turkije, Marokko, Taiwan, Iran en Mexico. Al deze fabrieken zorgden in 1988 voor een totale produktie van 1.936.783 Renaults en daarmee allemaal samen voor het goede resultaat wat over het afgelopen jaar werd geboekt. Het herstel van Franse staatsconcern Renault heeft zich definitief ingezet. Over 1988 werd maar liefst een winst van 8,9 miljard Franse francs geboekt. Dit is ruim 3 miljard gulden, integenstelling tot een verlies van 2,2 miljard over 1987. De totale omzet steeg met 9,4% van 147,5 miljard franc (51,6 miljard gulden) in 1987 naar 161,4 miljard franc (56,5 miljard gulden) in 1988. En wat te denken van de Renault 25, 21 en Express waarvan er respectievelijk ruim vijfhonderdduizend, 1 miljoen en 450.000 tot nog toe werden geproduceerd. Niet minder belangrijk is het feit, dat de produktie van de Espace 100.000 is genaderd. De R 19 is in alle landen een succes, zodat er tussen september en december van het vorig jaar al 122.000 exemplaren van de band liepen. Lekgeschoten Met, door de modder, nauwelijks herkenbare auto's kwamen we half de middag weer bij het stulpje van Marcel Corman in Hamoir aan. Iemand die na verhaal enthousiast i over terreinrijden in wel een waarschuwii op eigen houtje het te paden zijn allemaal c lijken zodoende publiekelijk toegankelijk. De bossen zijn echter eigendom van een aantal landeigenaren die niet graag vreemden op hun grond zien. Wees dan ook niet verbaasd, als je midden op een helling in eens twee lekgeschoten banden hebt. Informeer eerst eens goed, waar wel en waar je niet mag komen. «a gids zoals meneer Corman is igenlijk haast onontbeerlijk en an de benodigde toestemming de landeigenaren krijgen. Feroza's en Rocky's hebben in ieder geval hun manr- weten te staan. Wie en geworden over deze ai simpelweg naar de Die dealer gaai uitgebreid c informe™»" Nederlandse journalisten een rit uitgezet die uitsluitend puui leidde over zandpaden, beboste hellingen, door veel vraag" modder en plassen. Met een oude Willys Jeep uit 1940 terrein.., voorop reden we met vijf Feroza's en twee Rocky's door Daihatsu blijl een van de fraaiste natuurgebieden in Europa. geslaagd te z In december 1987konden we erin dezelfde omgeving de kwaliteiten van de op dat moment vernieuwde Daihatsu Rocky proberen. De Ardennen zijn erg ruig, en zodoende het ideale terrein om dit soort auto's te testen. Al in 1987 werd het snel duidelijk dat vooral het soort banden en het gewicht voor een groot deel de terreineigenschappen van een auto bepalen. Twee Rocky's waren destijds namelijk voorzien vierwielaandrijving met een hoge en lage gearing. De Feroza gedraagt zich op het gladde asfalt ook aanmerkelijk comfortabeler dan een auto die lur en alleen voor onverharde lergronden is gemaakt. De :ag is dan altijd hoe comfort en terreinrijden te paren zijn. jkt hier uitstekend in zijn. Alle vijf de Feroza's waren voorzien van de standaard banden, waarmee de auto's af- fabriek worden geleverd. Voor extra grip werd echter bij een aantal exemplaren de luchtdruk van de banden teruggebracht. Het eerste deel van de route leidde over een aantal glibberige weggetjes tussen de akkers. Vierwielaandrijving is hierbij nauwelijks nodig. Overigens is het opvallend hoe ver een auto nog 1985 1983 1985 1984 1983 1983 1982 1982 1984 1982 1981 1985 1980 1979 1981 1980 1981 1982 1983 1983 1987 1985 1985 1984 1985 1982 E AUTO’S WAGEN KRANTIE Lierauto Bij onze laatste hindernis werd een showelement ingebouwd. Nadat we met alle Feroza's door een flinke laag modder waren geschoven, vond de hoteleigenaar het wel aardig voor de foto's als iemand met de laatste auto, een Rocky, door een diepe plas zou rijden. Na enig aandringen werd een slachtoffer gevonden. De plas was erg diep, je w< maar de ondergrond leek hard te Een i zijn. Het grootste probleem was eig° echter om de auto de plas in te kan krijgen. De kant van de plas was van erg stijl en nadat de voorwielen te De Feroza's en Rocky's hebben in water waren gegaan, vond de ieder geval hun mannetje weer auto het blijkbaar genoeg. Maar weten te staan. Wie enthousiast is geen nood, de lierauto was snel geworden over deze auto's kan ter plaatste en wist alle wielen in simpelweg naar de Diahatsu- het water te krijgen, wdarna de dealer gaan om zich daar Rocky gevaarlijk scheef zakte. Er uitgebreid over de auto's te laten werd al snel geconcludeerd dat informeren. de auto niet in staat zou zijn door de plas te rijden, zodat de lierauto werd verzet om hem helemaal door het water heen te trekken. Zelfs door de mensen van Daihatsu werd de Rocky verkeerd ingeschat. Tijdens het verplaatsen van de lierauto, kreeg de water- Rocky vaste grond onder de wielen en reed zonder probleem dat op eigen kracht de plas uit. praat te houden. Bijna vijftig jaar oud en nog nooit gereviseerd, wist dit Echte ding toch iedere keer weer overal doorheen te komen. Het probleem voor ons was echter, dat als de Willys er niet doorheen kwam, wij met onze Feroza's ook niets klaar zouden spelen. Eerst werd geprobeerd het diepe modderige gat te vullen met takken en boomstammen, maar dat had weinig effect. De enige mogelijkheid was: om het gat heenrijden. De hele karavaan reed te helling op en wist tussen de bomen door een weg de banen en zo vlak achter de hindernis weer op de weg uit te komen. Treintje Gelukkig, we waren weer in de race. Tenminste dat dachten we. Nog geen vijf minuten later stonden alle acht de auto's weer stil. Voor ons een reeks plassen op de oude Romeinse weg. Aan de hele flora en fauna in deze plassen te zien, stond het water er al heel lang. Grote kluiten kikkerdril dreven er in rond. De weg rechtdoor was versperd door een aantal omgevallen bomen en we hadden geen kettingzagen bij ons. De weg linksaf bleek na enkele meters dood te lopen, zodat we ook daar niet overheen konden. Aan de rechterkant lag een klein dal met aan de andere kant weer een weg. Dit was onze enige mogelijkheid om verder te komen. Het oversteken van het dal bleek wederom geen enkel probleem. Aan de overkant gleden we weer netjes in het spoor van een gladde zandweg. Als je naar de auto kijkt die voor je rijdt, dan zie je pas dat als je met tweewielaandrijving kan komen. Het duurde echter niet lang voordat zich de eerste serieus hindernis voor deed. Een bemodderde helling met bovendien diepe sporen, moest worden overwonnen. Een deel van de diepe groeven werd volgelegd met takken, zodat de auto's niet op hun bodem zouden zakken. De Willys en de eerste Rocky kwamen zonder al te veel problemen boven. Nu dan eindelijk aan de Feroza's de gelegenheid zich te bewijzen. De lage gearing inschakelen en met veel toeren naar boven. Belangrijk hierbij is om snelheid te houden. Als je halverwege stilvalt, moet je de auto terug laten zakken en het opnieuw proberen. Koffiepauze De Feroza's toonden echter direct hun kwaliteiten en kwamen stuk voor stuk boven. Ook de daarop volgende hellingen en modderpaden vormden geei hindernis van betekenis. De moderne 1.6 liter 16-kleppen injectiemotor in combinatie met een uitstekend functionerende versnellingsbak en tussenbak blijken in de praktijk ruim voldoende te zijn om ook een stevig stuk terrein te kunnen trotseren. Na de koffiepauze deden zich pas de serieuze problemen voor. Bij de zoveelste opstopping bleek de Willys Jeep aan de rechter kant helemaal in de modder te zijn verdwenen. Onze altijd vrolijke hoteleigenaar riep in paniek om de auto met de lier en probeerde kost wat kost zijn motor aan de De top ti,en in verkopen op de Franse markt is niet vergelijkbaar met die in ons land. Op nummer 1 staat nog steeds de Renault 5, waarvan er in 1988 241.849 op de thuismarkt werden afgezet, tegen 230.617 Peugeots 205, de auto die de tweede plaats bezet. Plaatsen 3 en 4 zijn auto's uit de hoge middenklasse, de Renault 21 met 155.171 exemplaren en de Peugeot 405 met 138.700 eenheden. Daarna volgen de Renault 9-11-19, de Citroen AX, BX en Peugeot 309. Op de negende plaats komen we de eerste niet Franse auto tegen, de Volkswagen Golf, die vorig jaar in 78.582 Fransen een nieuwe eigenaar vond. Op een stevige tiende plaats tenslotte staat de Renault 25, waarvan er in 1988 68.432 extra op de Franse wegen kwamen. I u - tl i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23