1988. GOED JAAR VOOR RENAULT
Iers
MET DAIHATSU
DOOR DE BLUBBER
!t!
ZUID-OOST
I
ns
Uw SAAB-dealer
■V.
ST
ten
>95,-
aufefcglas
ïhte
officieel Daihatsu-dealer
voor Tilburg en omstreken
CARRE lOll
autohuis tilburg
aart 1989 - pagina 4
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 maart 1989 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
d - Reparatie
[NIEUWEN
AUTORUITEN
steeds
1981
1982
»r)
dit
ize
9
m
>n 013-321405
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL' 634355!
Reparatie gratis vanaf WA-extra
Specialist in montage van plakruiten
De Renault 5 blijft het grote succes
nummer.
BURG
41
1982
t„ LPG1982
•G1983
i, trekh1984
1984
1985
1987
De Renault 9 en 11 blijven nog in
produktie.
iveringskosten
te b.v.
3/682001
^HEPARERENA
JWE AUTO’S
lNTIE
e bijna de
Renault
het lezen van
is geworden
i de Ardennen,
ving. Ga niet
terrein in. De
.1 open en
1 iliekelijk
logen en de
tteren.
Produktie
De oudste Renault die nog
in produktie is, is het viertje
Onverhard
Dit jaar was het aan de Feroza's
de beurt zich te bewijzen. De
Feroza is duidelijk gemaakt voor
de normale weg, maar heeft
daarnaast de mogelijkheid van
Hart van Brabantlaan 96
l_ Telefoon 013-433000 l
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoon 013-321405
waarvan er inmiddels 7,9 miljoen
zijn gemaakt. Daarnaast blijven
de 9 en 11 voor een aantal landen
nog in produktie. In totaal zijn er
al 3,7 miljoen eenheden van deze
twee types gemaakt. De Renault 5
blijft het ook goed doen met in iets
meer dan 4 jaar 2,2 miljoen auto's.
Vorige week waren we voor de tweede maal te gast in
Hamoir in de Belgische Ardennen, op uitnodiging van
het Japanse merk Daihatsu. Vanuit Hostellerie de la
poste was door de eigenaar Marcel Corman voor de
De schuldenlast van Renault is ten opzichte van 1987
met 49% verminderd. Deze bedroeg eind 1988 nog 23,8
miljard franc. Renault houdt zich aan haar prioritaire
doelstelling haar schulden geheel af te lossen.
eenmaal in een spoor rijdt, sturen
helemaal geen zin meer heeft. De
auto gedraagt zich als een soort
treintje op een rails. Bij een
koersverandering van de sporen
zie je je voorganger heftig
schudden. Toch voel je er in de
auto zelf erg weinig van, wat weer
te danken is aan het comfort van
de Feroza. Een klein incident gaf
maar weer eens duidelijk aan, dc.‘.
je in sommige gevallen weinig
over je auto te vertellen hebt. Door
een plotselinge draai in een
spoor, werd een hard ploegende
Feroza als het ware door zijn
snelheid uit het spoor gelanceerd.
Op dat zelfde punt stond echter
een boom, die de auto direct weer
op z'n koers terugduwde, met een
gehavend spatbord als gevolg.
Nederland en Zwitserland. Hierbij
slijk boven aan met 2.8 uiteraard grote verschillen in
»n nieuwe verkóchte auto's in aantallen tussen nummer 1 en 10.
Naast een groot aantal fabrieken
in Frankrijk worden er ook
Renaults gemaakt in Belgie,
Spanje en Portugal, terwijl in
Joegoslavië de Renault 4 nog
wordt gebouwd. Maar ook buiten
Europa rollen dagelijks vele
Ook heeft het bedrijf in 1988 haar
eigen vermogen kunnen omzetten
van 7,8 miljard franc negatief
(eind 1987) naar 14 miljard franc
positief (eind 1988). Dit herstel van
het eigen vermogen en de
verlaging van de schuldenlast
geven aan dat Renault 1989 en de
daarop volgende jaren in
optimale omstandigheden
tegemoet kan zien. De structuur
van de balans blijft echter
kwetsbaar, waardoor de
onderneming haar beleid van
rigoreus management voort zal
zetten ten einde de schuldenlast
tot nul te brengen, de
productiviteit te verho
winstpositie te verheft
van speciale modderbanden,
zodat ze makkelijk naar boven
kwamen op stijle en gladde
hellingen. Daarnaast bleek ook
de pick-up met standaard-banden
in het voordeel.
Europa
Zetten we dit af tegen heel
Europa, dan veranderd het beeld
weer volledig. Op nummer 1 staat
in 1988 de Golf, gevolgd door de
Uno, Kadett, Renault 5, 205, Escort,
Sierra, Fiesta, Panda en Corsa.
Ook aardig is het om te zien, waar
in Europa de meeste auto's
verkocht worden. Duitsland staat
duidelij
miljoen
1988, tegen 2,2 miljoen in
Frankrijk, Engeland en Italië.
De tien belangrijkste
exportlanden voor Renault zijn
Spanje, Italië, Engeland,
Duitsland, Portugal, Argentinië,
Belgie/Luxemburg, Turkije,
Renaults van de band zoals in
Argentinië, Colombia, Venezuela,
Chili, Uruguay, Turkije, Marokko,
Taiwan, Iran en Mexico.
Al deze fabrieken zorgden in 1988
voor een totale produktie van
1.936.783 Renaults en daarmee
allemaal samen voor het goede
resultaat wat over het afgelopen
jaar werd geboekt.
Het herstel van Franse staatsconcern Renault heeft zich
definitief ingezet. Over 1988 werd maar liefst een winst
van 8,9 miljard Franse francs geboekt. Dit is ruim 3
miljard gulden, integenstelling tot een verlies van 2,2
miljard over 1987. De totale omzet steeg met 9,4% van
147,5 miljard franc (51,6 miljard gulden) in 1987 naar
161,4 miljard franc (56,5 miljard gulden) in 1988.
En wat te denken van de Renault
25, 21 en Express waarvan er
respectievelijk ruim
vijfhonderdduizend, 1 miljoen en
450.000 tot nog toe werden
geproduceerd. Niet minder
belangrijk is het feit, dat de
produktie van de Espace
100.000 is genaderd. De R
19 is in alle landen een succes,
zodat er tussen september en
december van het vorig jaar al
122.000 exemplaren van de band
liepen.
Lekgeschoten
Met, door de modder, nauwelijks
herkenbare auto's kwamen we
half de middag weer bij het
stulpje van Marcel Corman in
Hamoir aan.
Iemand die na
verhaal enthousiast i
over terreinrijden in
wel een waarschuwii
op eigen houtje het te
paden zijn allemaal c
lijken zodoende publiekelijk
toegankelijk. De bossen zijn
echter eigendom van een aantal
landeigenaren die niet graag
vreemden op hun grond zien.
Wees dan ook niet verbaasd, als
je midden op een helling in eens
twee lekgeschoten banden hebt.
Informeer eerst eens goed, waar
wel en waar je niet mag komen.
«a gids zoals meneer Corman is
igenlijk haast onontbeerlijk en
an de benodigde toestemming
de landeigenaren krijgen.
Feroza's en Rocky's hebben in
ieder geval hun manr-
weten te staan. Wie en
geworden over deze ai
simpelweg naar de Die
dealer gaai
uitgebreid c
informe™»"
Nederlandse journalisten een rit uitgezet die uitsluitend puui
leidde over zandpaden, beboste hellingen, door veel vraag"
modder en plassen. Met een oude Willys Jeep uit 1940 terrein..,
voorop reden we met vijf Feroza's en twee Rocky's door Daihatsu blijl
een van de fraaiste natuurgebieden in Europa. geslaagd te z
In december 1987konden we erin
dezelfde omgeving de kwaliteiten
van de op dat moment
vernieuwde Daihatsu Rocky
proberen. De Ardennen zijn erg
ruig, en zodoende het ideale
terrein om dit soort auto's te testen.
Al in 1987 werd het snel duidelijk
dat vooral het soort banden en het
gewicht voor een groot deel de
terreineigenschappen van een
auto bepalen. Twee Rocky's
waren destijds namelijk voorzien
vierwielaandrijving met een hoge
en lage gearing. De Feroza
gedraagt zich op het gladde
asfalt ook aanmerkelijk
comfortabeler dan een auto die
lur en alleen voor onverharde
lergronden is gemaakt. De
:ag is dan altijd hoe comfort en
terreinrijden te paren zijn.
jkt hier uitstekend in
zijn.
Alle vijf de Feroza's waren
voorzien van de standaard
banden, waarmee de auto's af-
fabriek worden geleverd. Voor
extra grip werd echter bij een
aantal exemplaren de luchtdruk
van de banden teruggebracht.
Het eerste deel van de route
leidde over een aantal glibberige
weggetjes tussen de akkers.
Vierwielaandrijving is hierbij
nauwelijks nodig. Overigens is het
opvallend hoe ver een auto nog
1985
1983
1985
1984
1983
1983
1982
1982
1984
1982
1981
1985
1980
1979
1981
1980
1981
1982
1983
1983
1987
1985
1985
1984
1985
1982
E AUTO’S
WAGEN
KRANTIE
Lierauto
Bij onze laatste hindernis werd
een showelement ingebouwd.
Nadat we met alle Feroza's door
een flinke laag modder waren
geschoven, vond de
hoteleigenaar het wel aardig voor
de foto's als iemand met de laatste
auto, een Rocky, door een diepe
plas zou rijden. Na enig
aandringen werd een slachtoffer
gevonden. De plas was erg diep, je w<
maar de ondergrond leek hard te Een i
zijn. Het grootste probleem was eig°
echter om de auto de plas in te kan
krijgen. De kant van de plas was van
erg stijl en nadat de voorwielen te De Feroza's en Rocky's hebben in
water waren gegaan, vond de ieder geval hun mannetje weer
auto het blijkbaar genoeg. Maar weten te staan. Wie enthousiast is
geen nood, de lierauto was snel geworden over deze auto's kan
ter plaatste en wist alle wielen in simpelweg naar de Diahatsu-
het water te krijgen, wdarna de dealer gaan om zich daar
Rocky gevaarlijk scheef zakte. Er uitgebreid over de auto's te laten
werd al snel geconcludeerd dat informeren.
de auto niet in staat zou zijn door
de plas te rijden, zodat de lierauto
werd verzet om hem helemaal
door het water heen te trekken.
Zelfs door de mensen van
Daihatsu werd de Rocky verkeerd
ingeschat. Tijdens het verplaatsen
van de lierauto, kreeg de water-
Rocky vaste grond onder de
wielen en reed zonder probleem
dat op eigen kracht de plas uit.
praat te houden. Bijna vijftig jaar
oud en nog nooit gereviseerd, wist
dit Echte ding toch iedere keer
weer overal doorheen te komen.
Het probleem voor ons was
echter, dat als de Willys er niet
doorheen kwam, wij met onze
Feroza's ook niets klaar zouden
spelen. Eerst werd geprobeerd
het diepe modderige gat te vullen
met takken en boomstammen,
maar dat had weinig effect. De
enige mogelijkheid was: om het
gat heenrijden. De hele karavaan
reed te helling op en wist tussen
de bomen door een weg de banen
en zo vlak achter de hindernis
weer op de weg uit te komen.
Treintje
Gelukkig, we waren weer in de
race. Tenminste dat dachten we.
Nog geen vijf minuten later
stonden alle acht de auto's weer
stil. Voor ons een reeks plassen op
de oude Romeinse weg. Aan de
hele flora en fauna in deze
plassen te zien, stond het water er
al heel lang. Grote kluiten
kikkerdril dreven er in rond. De
weg rechtdoor was versperd door
een aantal omgevallen bomen en
we hadden geen kettingzagen bij
ons. De weg linksaf bleek na
enkele meters dood te lopen,
zodat we ook daar niet overheen
konden. Aan de rechterkant lag
een klein dal met aan de andere
kant weer een weg. Dit was onze
enige mogelijkheid om verder te
komen. Het oversteken van het dal
bleek wederom geen enkel
probleem. Aan de overkant
gleden we weer netjes in het
spoor van een gladde zandweg.
Als je naar de auto kijkt die voor
je rijdt, dan zie je pas dat als je
met tweewielaandrijving kan
komen.
Het duurde echter niet lang
voordat zich de eerste serieus
hindernis voor deed. Een
bemodderde helling met
bovendien diepe sporen, moest
worden overwonnen. Een deel
van de diepe groeven werd
volgelegd met takken, zodat de
auto's niet op hun bodem zouden
zakken. De Willys en de eerste
Rocky kwamen zonder al te veel
problemen boven. Nu dan
eindelijk aan de Feroza's de
gelegenheid zich te bewijzen. De
lage gearing inschakelen en met
veel toeren naar boven.
Belangrijk hierbij is om snelheid
te houden. Als je halverwege
stilvalt, moet je de auto terug laten
zakken en het opnieuw proberen.
Koffiepauze
De Feroza's toonden echter direct
hun kwaliteiten en kwamen stuk
voor stuk boven. Ook de daarop
volgende hellingen en
modderpaden vormden geei
hindernis van betekenis. De
moderne 1.6 liter 16-kleppen
injectiemotor in combinatie met
een uitstekend functionerende
versnellingsbak en tussenbak
blijken in de praktijk ruim
voldoende te zijn om ook een
stevig stuk terrein te kunnen
trotseren.
Na de koffiepauze deden zich pas
de serieuze problemen voor. Bij
de zoveelste opstopping bleek de
Willys Jeep aan de rechter kant
helemaal in de modder te zijn
verdwenen. Onze altijd vrolijke
hoteleigenaar riep in paniek om
de auto met de lier en probeerde
kost wat kost zijn motor aan de
De top ti,en in verkopen op de
Franse markt is niet vergelijkbaar
met die in ons land. Op nummer 1
staat nog steeds de Renault 5,
waarvan er in 1988 241.849 op de
thuismarkt werden afgezet, tegen
230.617 Peugeots 205, de auto die
de tweede plaats bezet. Plaatsen 3
en 4 zijn auto's uit de hoge
middenklasse, de Renault 21 met
155.171 exemplaren en de
Peugeot 405 met 138.700
eenheden. Daarna volgen de
Renault 9-11-19, de Citroen AX,
BX en Peugeot 309. Op de
negende plaats komen we de
eerste niet Franse auto tegen, de
Volkswagen Golf, die vorig jaar in
78.582 Fransen een nieuwe
eigenaar vond. Op een stevige
tiende plaats tenslotte staat de
Renault 25, waarvan er in 1988
68.432 extra op de Franse wegen
kwamen.
I
u -
tl
i