ruimte-auto voor Prijsaanpassing Fiat N 3 Mijlpaal Golf op hoge poten Genesis, het jaar 2000 Lancia Delta Rally Renault 21 Tweedeurs Saab 9000 van ASC N 'DS iZ Hes DE AUTOMAAT - Donderdag 23 maart 1989 - pagina 15 Op de Sak >s@ )w gratis. )w gratis. type 21. en Taiwan. 00 uur 00 uur 00 uur e Shell- en i, enz... js en rood. 4,48 meter heeft een 21 )ORDEEL. luminium 5x13 banden. >9 )ORDEEL. io met casset peakers, anti Ter waarde tow gratis. jQRDEEL. isiefspeakers, •een montage r schuifkantel tage. Ter waar wisser met sproeier en een klokje. Bovendien heeft de Delta 1.6 GT i.e. een toerenteller, oliedrukmeter en een geregelde katalysator met lambdasonde. zijn Swift- jrwijl de Del ist met alu- u Met ingang van 16 maart heeft Fiat Auto Nederland een aantal kleine prijsverho gingen doorgevoerd. Aan passingen die overigens los staan van de stimuleringsre geling voor schone auto's. De Panda 1000 L i.e. kost nu een paar honderd gulden meer, Op de Salon van Geneve presenteerde de Italiaanse grootmeester Bertone zijn nieuwste creatie, de Genesis. Het is een prototype voorzien van een 12 cylindermo tor van Lamborghini, een automatische versnellingsbak en een speciaal chassis. Over ruim 3900 dagen bevinden we ons in het jaar 2000. De Genesis is een vrije in terpretatie van hoe een Grand Tourisme er in de komende decennia uit kan zien. In de auto is Bertone's idee verwerkt over de mobiliteit en het comfort in de nabije toe komst. maar is met 13.250,- nog steeds de goedkoopste auto in Nederland die aan de US 83-norm voldoet met benzine- inspuiting en geregelde drie wegkatalysator. Natuurlijk zijn ook de andere Panda- prijzen gestegen: j 14.250,- voor de 1000 CL i.e. en 15.550,- voor de 1000 S i.e. De prijzen van onder andere de Uno 45 i.e., de Uno Turbo i.e. en de Tipo 1.4 i.e. blijven ongewijzigd. Wel werden de' afleveringskosten van alle modellen met j 10,- ver hoogd. behoudt alles specificaties en de kwaliteit van het vierdeursmodel, wat in 1987 werd geïntroduceerd, terwijl ASC een aantal details toe- voegd. Met de presentatie van dit model wil ASC de mening van het publiek peilen. Als wordt besloten het model in produktie te nemen, kan dat in vrije korte tijd gebeu ren. ASC kent ook de mogelijk heid om een tweedeurs coupé te maken. zijn tussen de carrosserie en de assen speciale afstandsstukken gebruikt. Hierdoor staat de Mon tana heel wat centimeters hoger dan een standaard Golf. En ook het oog wil wel wat. Deze Golf is voorzien van bullbars voor en achter, een reservewielsteun extra verstralers met steenslag- De auto is bij Volkswagen maakt als pi experts wille re er behoef dergelijke a terreinvoerti vaststellen v treft imago even goec. teerd wordt als uitges reinvoertuigen. Wat r..., mag deze Golf er best zijn. Het pakket aan extra accessoires op de Rally-versies vertegenwoor digt een waarde van ruim 1.3.000,=. De meeprijs echter be draagt slechts f.1.750, Zodoende kost de Delta 1.3 Rally f.25.250,= en de Delta 1.6 GT i.e. Rally 1.31.700,=.. 3 maart 1989-pagmaj detilburgse koerier Drie jaar geleden werd door Re nault de 21 voorgesteld, een half jaar later gevolgd door de 21 Ne vada. De auto was van begin af aan een groot succes. Inmiddels is het miljoenste exemplaar van de ze auto verkocht. In Frankrijk is de Renault 21 al drie jaar de best verkochte auto in de hogere mid denklasse. In 1988 was de 21 de derde best verkochte auto op de thuismarkt. Maar ook de Nevada is succesvol met maar liefst 33% van de verko pen in de break-klasse. In Nederland werden in het eerste jaar (1986) 3.354 Renaults 21 ver kocht. Daarvan was al 5,4% van het type Nevada, dat pas in het laatste kwartaal op de Neder landse markt kwam. Ondanks een dalend marktaandeel (4,07% in 1987 tegenover 4,94% in 1986) werd er in 1987 ruim 50% meer Re naults 21 verkocht. Het aandeel van de Nevada was toen opgelo- ASC staat voor American Sunroof Company, een bedrijf wat zich heeft gespecialiseerd in het om bouwen van bestaande auto's al of niet in opdracht van de betref fende fabrikant. Zoals zijn naam al doet vermoeten levert het be drijf voornamelijk cabrioletversies van auto's af. Een nieuwe in Geneve maakte een autozonde- ring op die regel. Het betreft de Saab 9000 tweedeurs. Deze auto Lancia importeur Lanim brengt tij delijk in beperkte oplage op basis van de Delta 1.3 en 1.6 GT een speciale uitvoering onder de naam Rally. Deze Delta- versie is voorzien van fraaie lichtmetalen velgen. Op de Delta 1.3 velgen gemonteerd, ter ta 1.6 GT i.e. is uitgerust minium Flash velgen. Het in hoogte verstelbare normale Lancia stuurwiel is in de Rally vervangen door een leren Perso nal Giugiaro stuur. De Rally-ver- terwijl de voordeuren omhoog scharnieren, met als grootste voor deel een enorm breed uitzicht naar voor en opzij. Alcantara Het interieur heeft een stoelopstel- 'ing, die nog nooit eerder toege past is. Twee voorin, twee achterin en een in het midden. De bijrij- dersstoel voorin is op vele manie ren verstelbaar. Zo kan deze zit plaats 180 graden worden omge draaid. Door het neerklappen van de leuning van de middelste stoel onstaat een tafeltje. De achterstoe- len zijn voorzien van voetes- teuntjes. Ondanks de uiterst mo derne vormgeving ontdekken we toch een aantal vindingen die Re nault al jaren geleden in de Espa- ce heeft gebracht. Op oorhoogte van iedere passa gier kunnen speakers worden aangebracht. Andere, veel grote re worden onderin geplaatst, zo dat individuele beluistering moge lijk is. Zo kan een voorpassagier naar de CD-speler luisteren, ter wijl iemand achterin van het vi- deokanaal gebruikt maakt. De stoelen zijn met Alcantara be kleed in de kleuren grijs De Bertone Genesis is 4, lang, 2 meter breed en h wielbasis van 2.65 meter. We kun nen van Bertone verwachten dat onderdelen van deze experimen tele auto in de toekomst in serie- produkten te vinden zullen zijn. Met de Genesis heeft Bertone een totaal andere interpretatie gege ven aan auto's met hoge presta ties en een spectaculair uiterlijk. Hij noemt hierbij in een adem de Miura, Countach en Stratos. Hij is er van overtuigd dat de klant in -r- 2000 niet zijn manier van leven wil ling, die nog nooit eerder toege opofferen en zijn sportiviteit wil verminderen. Communicatie Hij wil iedere dag wil kunnen ge nieten van de objekten en appa raten die hem een bepaalde ma nier van leven mogelijk maken. Heel belangrijk zijn hierbij de communicatiemiddelen die hem omringen zowel thuis als op z'n werk. De klant wil zich in 2000 snel kun nen verplaatsen in een ruimte waarin hij zich thuisvoelt en waar in hij kan communiceren met an deren, of als hij wil, zich stil kan terugtrekken. De Genesis voldoet helemaal aan de eisen van een krachtig en spektaculair vervoer middel die de bestuurder een enorme mobiliteit verschaft. De ontwerpers zijn volledig op hun intuitie afgegaan waar het ging om het stellen van limieten. Hun idee over de toekomst vorm de de afbakening van het projekt. De auto kenmerkt zich door een enorm glasoppervlak en een uit stekende klimaatsbeheersing. Achterin zorgen schuifdeuren voor een uitstekende en ruime instap, sies zijn daarnaast ook voorizen van zijskirts, attributen die alleen te vinden zijn op de Delta HF Tur bo en HF Integrale. Van deze auto's werden ook de rode biezen in de grille overgenomen. Hier door krijgt de Delta Rally een ex tra sportief tintje. Dat het om een speciale versie gaat, is verder nog te zien aan een pin-striping op de zijkant en het Rally-embleem op de vijfde deur. De uitrusting omvat verder onder andere getint glas, vijfbak, achter- Op het autosalon van Geneve trok de Volkswagen Golf Rally de meeste aandacht op de stand van dit Duitse merk. Direkt ernaast stond echter een hele grappige auto, een studiemodel op basis van de Golf Syncro. Het is de Golf Montana, een vierdeurs auto met permanente vierwielaandrijving en extra verstiw en een 1.8 liter inspuitmotor van 98 beschermers. pk. De auto is bij Volkswagen ge- De meeste veranderingen zijn aan maakt als proefmodel. Marketing- het onderstel doorgevoerd. Nieu- experts willen bekijken in hoever- we veerpoten en een andere af- re er behoefte bestaat aan een stemming van veerpoten en dergelijke auto in het segment van schokdempers zorgen samen met terreinvoertuigen. Tevens wil men de lichtmetalen velgen voor een vaststellen of deze studie wat be- bodemvrijheid van 18 centimeter treft imago even goed geaccep- en een hellingshoek van 25 gra- teerd wordt als uitgesproken ter- den. Om bij deze terrein-GoU de reinvoertuigen. Wat mij betreft verhoogde zitpositie te verkrijgen V eiligheidsprijs In 1988 stond de verkoop van de 21 met 5.115 exemplaren nage noeg op hetzelfde peil als in 1987. Het marktaandeel van Renault was toen weer gestegen tot 4,48%. De snelste versie van de Renault 21, de 2 liter Turbo, ontving in 1988 de veiligheidsprijs van de «Asso ciation Framjaise de la Presse Automobile» (AFPA). De 21 Turbo ontving de prijs zowel om zijn ak- tieve als om zijn passieve veilig heid. De Renault 21, die in Frankrijk in Sandouville en Maubeuge wordt geproduceerd, wordt - buiten Frankrijk - geassembleerd in Bel gië, Spanje, Columbia, Venezuela pen tot 43,7% van het totaal van 5.187 verkochte Renaults van het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 47