ruimte-auto voor
Prijsaanpassing Fiat
N
3
Mijlpaal
Golf op hoge poten
Genesis,
het jaar 2000
Lancia Delta Rally
Renault 21
Tweedeurs
Saab 9000
van ASC
N
'DS
iZ
Hes
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 maart 1989 - pagina 15
Op de Sak
>s@
)w gratis.
)w gratis.
type 21.
en Taiwan.
00 uur
00 uur
00 uur
e Shell-
en
i, enz...
js en rood.
4,48 meter
heeft een
21
)ORDEEL.
luminium
5x13 banden.
>9
)ORDEEL.
io met casset
peakers, anti
Ter waarde
tow gratis.
jQRDEEL.
isiefspeakers,
•een montage
r schuifkantel
tage. Ter waar
wisser met sproeier en een klokje.
Bovendien heeft de Delta 1.6 GT
i.e. een toerenteller, oliedrukmeter
en een geregelde katalysator met
lambdasonde.
zijn Swift-
jrwijl de Del
ist met alu-
u
Met ingang van 16 maart
heeft Fiat Auto Nederland
een aantal kleine prijsverho
gingen doorgevoerd. Aan
passingen die overigens los
staan van de stimuleringsre
geling voor schone auto's. De
Panda 1000 L i.e. kost nu een
paar honderd gulden meer,
Op de Salon van Geneve presenteerde de Italiaanse grootmeester Bertone zijn
nieuwste creatie, de Genesis. Het is een prototype voorzien van een 12 cylindermo
tor van Lamborghini, een automatische versnellingsbak en een speciaal chassis.
Over ruim 3900 dagen bevinden we ons in het jaar 2000. De Genesis is een vrije in
terpretatie van hoe een Grand Tourisme er in de komende decennia uit kan zien. In
de auto is Bertone's idee verwerkt over de mobiliteit en het comfort in de nabije toe
komst.
maar is met 13.250,- nog
steeds de goedkoopste auto
in Nederland die aan de US
83-norm voldoet met benzine-
inspuiting en geregelde drie
wegkatalysator. Natuurlijk
zijn ook de andere Panda-
prijzen gestegen: j 14.250,-
voor de 1000 CL i.e. en
15.550,- voor de 1000 S i.e.
De prijzen van onder andere
de Uno 45 i.e., de Uno Turbo
i.e. en de Tipo 1.4 i.e. blijven
ongewijzigd. Wel werden de'
afleveringskosten van alle
modellen met j 10,- ver
hoogd.
behoudt alles specificaties en de
kwaliteit van het vierdeursmodel,
wat in 1987 werd geïntroduceerd,
terwijl ASC een aantal details toe-
voegd. Met de presentatie van dit
model wil ASC de mening van het
publiek peilen. Als wordt besloten
het model in produktie te nemen,
kan dat in vrije korte tijd gebeu
ren. ASC kent ook de mogelijk
heid om een tweedeurs coupé te
maken.
zijn tussen de carrosserie en de
assen speciale afstandsstukken
gebruikt. Hierdoor staat de Mon
tana heel wat centimeters hoger
dan een standaard Golf.
En ook het oog wil wel wat. Deze
Golf is voorzien van bullbars voor
en achter, een reservewielsteun
extra verstralers met steenslag-
De auto is bij Volkswagen
maakt als pi
experts wille
re er behoef
dergelijke a
terreinvoerti
vaststellen v
treft imago even goec.
teerd wordt als uitges
reinvoertuigen. Wat r...,
mag deze Golf er best zijn.
Het pakket aan extra accessoires
op de Rally-versies vertegenwoor
digt een waarde van ruim
1.3.000,=. De meeprijs echter be
draagt slechts f.1.750, Zodoende
kost de Delta 1.3 Rally f.25.250,=
en de Delta 1.6 GT i.e. Rally
1.31.700,=..
3 maart 1989-pagmaj
detilburgse koerier
Drie jaar geleden werd door Re
nault de 21 voorgesteld, een half
jaar later gevolgd door de 21 Ne
vada. De auto was van begin af
aan een groot succes. Inmiddels is
het miljoenste exemplaar van de
ze auto verkocht. In Frankrijk is de
Renault 21 al drie jaar de best
verkochte auto in de hogere mid
denklasse.
In 1988 was de 21 de derde best
verkochte auto op de thuismarkt.
Maar ook de Nevada is succesvol
met maar liefst 33% van de verko
pen in de break-klasse.
In Nederland werden in het eerste
jaar (1986) 3.354 Renaults 21 ver
kocht. Daarvan was al 5,4% van
het type Nevada, dat pas in het
laatste kwartaal op de Neder
landse markt kwam. Ondanks een
dalend marktaandeel (4,07% in
1987 tegenover 4,94% in 1986)
werd er in 1987 ruim 50% meer Re
naults 21 verkocht. Het aandeel
van de Nevada was toen opgelo-
ASC staat voor American Sunroof
Company, een bedrijf wat zich
heeft gespecialiseerd in het om
bouwen van bestaande auto's al
of niet in opdracht van de betref
fende fabrikant. Zoals zijn naam
al doet vermoeten levert het be
drijf voornamelijk cabrioletversies
van auto's af. Een nieuwe in
Geneve maakte een autozonde-
ring op die regel. Het betreft de
Saab 9000 tweedeurs. Deze auto
Lancia importeur Lanim brengt tij
delijk in beperkte oplage op basis
van de Delta 1.3 en 1.6 GT een
speciale uitvoering onder de
naam Rally. Deze Delta- versie is
voorzien van fraaie lichtmetalen
velgen. Op de Delta 1.3
velgen gemonteerd, ter
ta 1.6 GT i.e. is uitgerust
minium Flash velgen.
Het in hoogte verstelbare normale
Lancia stuurwiel is in de Rally
vervangen door een leren Perso
nal Giugiaro stuur. De Rally-ver-
terwijl de voordeuren omhoog
scharnieren, met als grootste voor
deel een enorm breed uitzicht
naar voor en opzij.
Alcantara
Het interieur heeft een stoelopstel-
'ing, die nog nooit eerder toege
past is. Twee voorin, twee achterin
en een in het midden. De bijrij-
dersstoel voorin is op vele manie
ren verstelbaar. Zo kan deze zit
plaats 180 graden worden omge
draaid. Door het neerklappen van
de leuning van de middelste stoel
onstaat een tafeltje. De achterstoe-
len zijn voorzien van voetes-
teuntjes. Ondanks de uiterst mo
derne vormgeving ontdekken we
toch een aantal vindingen die Re
nault al jaren geleden in de Espa-
ce heeft gebracht.
Op oorhoogte van iedere passa
gier kunnen speakers worden
aangebracht. Andere, veel grote
re worden onderin geplaatst, zo
dat individuele beluistering moge
lijk is. Zo kan een voorpassagier
naar de CD-speler luisteren, ter
wijl iemand achterin van het vi-
deokanaal gebruikt maakt. De
stoelen zijn met Alcantara be
kleed in de kleuren grijs
De Bertone Genesis is 4,
lang, 2 meter breed en h
wielbasis van 2.65 meter. We kun
nen van Bertone verwachten dat
onderdelen van deze experimen
tele auto in de toekomst in serie-
produkten te vinden zullen zijn.
Met de Genesis heeft Bertone een
totaal andere interpretatie gege
ven aan auto's met hoge presta
ties en een spectaculair uiterlijk.
Hij noemt hierbij in een adem de
Miura, Countach en Stratos. Hij is
er van overtuigd dat de klant in -r-
2000 niet zijn manier van leven wil ling, die nog nooit eerder toege
opofferen en zijn sportiviteit wil
verminderen.
Communicatie
Hij wil iedere dag wil kunnen ge
nieten van de objekten en appa
raten die hem een bepaalde ma
nier van leven mogelijk maken.
Heel belangrijk zijn hierbij de
communicatiemiddelen die hem
omringen zowel thuis als op z'n
werk.
De klant wil zich in 2000 snel kun
nen verplaatsen in een ruimte
waarin hij zich thuisvoelt en waar
in hij kan communiceren met an
deren, of als hij wil, zich stil kan
terugtrekken. De Genesis voldoet
helemaal aan de eisen van een
krachtig en spektaculair vervoer
middel die de bestuurder een
enorme mobiliteit verschaft.
De ontwerpers zijn volledig op
hun intuitie afgegaan waar het
ging om het stellen van limieten.
Hun idee over de toekomst vorm
de de afbakening van het projekt.
De auto kenmerkt zich door een
enorm glasoppervlak en een uit
stekende klimaatsbeheersing.
Achterin zorgen schuifdeuren voor
een uitstekende en ruime instap,
sies zijn daarnaast ook voorizen
van zijskirts, attributen die alleen
te vinden zijn op de Delta HF Tur
bo en HF Integrale. Van deze
auto's werden ook de rode biezen
in de grille overgenomen. Hier
door krijgt de Delta Rally een ex
tra sportief tintje. Dat het om een
speciale versie gaat, is verder nog
te zien aan een pin-striping op de
zijkant en het Rally-embleem op
de vijfde deur.
De uitrusting omvat verder onder
andere getint glas, vijfbak, achter-
Op het autosalon van Geneve trok
de Volkswagen Golf Rally de
meeste aandacht op de stand van
dit Duitse merk. Direkt ernaast
stond echter een hele grappige
auto, een studiemodel op basis
van de Golf Syncro. Het is de Golf
Montana, een vierdeurs auto met
permanente vierwielaandrijving en extra verstiw
en een 1.8 liter inspuitmotor van 98 beschermers.
pk. De auto is bij Volkswagen ge-
De meeste veranderingen zijn aan maakt als proefmodel. Marketing-
het onderstel doorgevoerd. Nieu- experts willen bekijken in hoever-
we veerpoten en een andere af- re er behoefte bestaat aan een
stemming van veerpoten en dergelijke auto in het segment van
schokdempers zorgen samen met terreinvoertuigen. Tevens wil men
de lichtmetalen velgen voor een vaststellen of deze studie wat be-
bodemvrijheid van 18 centimeter treft imago even goed geaccep-
en een hellingshoek van 25 gra- teerd wordt als uitgesproken ter-
den. Om bij deze terrein-GoU de reinvoertuigen. Wat mij betreft
verhoogde zitpositie te verkrijgen
V eiligheidsprijs
In 1988 stond de verkoop van de
21 met 5.115 exemplaren nage
noeg op hetzelfde peil als in 1987.
Het marktaandeel van Renault
was toen weer gestegen tot 4,48%.
De snelste versie van de Renault
21, de 2 liter Turbo, ontving in 1988
de veiligheidsprijs van de «Asso
ciation Framjaise de la Presse
Automobile» (AFPA). De 21 Turbo
ontving de prijs zowel om zijn ak-
tieve als om zijn passieve veilig
heid.
De Renault 21, die in Frankrijk in
Sandouville en Maubeuge wordt
geproduceerd, wordt - buiten
Frankrijk - geassembleerd in Bel
gië, Spanje, Columbia, Venezuela
pen tot 43,7% van het totaal van
5.187 verkochte Renaults van het