SHOW
The French
way of life
r
TOYOTA
:e
T/M 25 MAART
EN
met direct
voordeel
Twee oldtimerbeurzen
voorjaars
schoonmaak
Tijd
voor de
met de paasdagen
1
JAREN BETER.
TOYOTA
AUTOBEDRIJVEN
MOERGESTEL
Ford geeft meer lucht aan Scorpio
a
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 maart 1989 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
I9 - pagina 4
CITROEN XM
Samenvoegsel
land. Eind 1990 zal de dagproduk- vergrendeling, elektrische portier-
tie tot 450 auto's zijn opgelopen.
Anti-steenslag
Achterspoiler
vervolg pag. 1
tege
Turl
Avantgardistisch
Concurrentie
Concurrenten
jelrech-
ERPER
12 kleppen
RAADHUISSTRAAT 5-7
TEL. 04243-2110
995,-
Zelden is er zo naar een nieuwe auto uitgekeken, als in
het geval van het nieuwe topmodel van het vooruitstre
vende Franse merk Citroen. De auto heeft immers twee
zeer geliefde voorgangers. In 1956 verscheen de DS,
een auto die zijn tijd ver vooruit was, of zoals Citroen
het destijds zelf formuleerde, een auto die liet zien hoe
ver de andere merken achterliepen. De DS was een
lang leven beschoren. In 1974 werd het model opge
volgd door zeker niet minder fraaie CX, een auto die tot
nu toe nog steeds te koop is in een slechts licht gewij
zigde vorm.
In Frankrijk gaat de XM op 23 mei in premiere, terwijl
vanaf september de XM de rest van Europa zal gaan
veroveren. Lange tijd werd er gesproken over de Ci
troën DX als opvolger van de CX. Eind vorig jaar werd
de komst door Citroën zelf aangekondigd, vergezeld
van het bericht dat de auto XM zou gaan heten.
Aangenaam in
gezelschap
D
•g wat over de uit
verschillende
ruiten voor en een radio-uitrusting
met 6 speakers.
uw TOYOTA
dealer.
Citroen brengt op motorisch ge
bied in de XM een primeur. Het
gaat hierbij om de twee dieselmo
toren die zijn voorzien van een 12-
kleppenkop. De «gewone» diesel
heeft een inhoud van 2138 cc en
levert 83 pk. De versie met turbo
en intercooler levert 27 pk meer en
heeft een inhoud van 2088 cc. Bei-
robiel» en
zo, 26 en 27 m
te koop zijn vooi
af een paar dui;
De Scorpio 2.5 Turbo is verkrijg
baar in de CL- en GL-uitvoering,
waarbij de laatste aanmerkelijk
rijker in z'n uitrusting zit. Uitrustin-
beurs in Drunen
«Brabantse Old-
rarsbeurt uitvoeren, zodat u
het goede weer zonder problemen ging in het Scorpio-programma
voorzien van de hagelnieuwe
MT75 vijfversnellingsbak van
Ford. Een nieuwe transmissie die
in Halewood en Keulen wordt ge
produceerd en waarin Ford 290
miljoen dollar heeft geïnvesteerd.
De bak schakelt werkelijk pro
bleemloos, licht en exact.
terpor
bestui
diening op deurvergrendeling. En
ït voldoende
s ver-
nog
rtri-
Is met verwar-
>uter, contro-
nop het
dashboard, verlichting onder de
motorkap, verstelbare hoofdsteu
nen achterin, een elektrisch be
diende bestuurdersstoel en elek
trische ruiten achterin. Bovendien
worden deze auto's voorzien van
standaard Hydractieve vering,
ABS en metaallok. Deze laatste
drie zijn een optie bij uitrusting
N.l en N.2. Toch zijn er voor het
meest complete model nog enkele
extra's verkrijgbaar zoals een air
conditioning, autoradio, autotele
foon, leren bekleding, een ge-
scheiding rugleuning van de ach
terbank en lichtmetalen wielen.
In mei ga ik met deze nieuwe Ci-
troën-telg rijden en zal dan ook di
rect daarna mijn relaas aan u ver
tellen. Over de prijzen valt nog
weinig te zeggen, maar zodra de
bedragen in Franse Francs be
kend zijn, is er een voorzichtige
schatting te maken.
gen die natuurlijk volledig over
eenkomen met de benzine-model-
len. De prijzen zijn gunstig, zodat
de concurrentie er een geduchte
tegenstrever bij heeft. De CL 2.5
Turbo kost f.50.370,= terwijl voor
de GL f.56.500,= wordt gevraagd.
Ter vergelijking: de CL 2.5 diesel
zonder turbo kost f.46.330,=.
De Scorpio behoudt natuurlijk alle
fijne eigenschappen. Een ABS-
remsysteem wordt al sinds de in
troductie op alle modellen stan
daard geleverd. De auto is vooral
groot. Dit is met name achterin te
merken, waar de passagiers over
een zee aan hoofd- en vooral
beenruimte beschikken. De Scor
pio is daarom een ideale auto
voor zakelijk en prive-gebruik.
Overigens zal het programma van
de Scorpio volgend jaar worden
uitgebreid met een vierdeurs se-
danversie.
In Brabant worden met de paas
dagen maar liefst twee oldtimer
beurzen gehouden en nog wel
vlak bij elkaar ook. Zowel in Den
Bosch in de Maaspoort als in de
Veiling van Drunen.
De Bosche manifestatie heet «His-
tomobiel» en wordt gehouden op
25, 26 en 27 maart. Er zullen auto's
or iedere beurs van-
lizend gulden tot
De Citroen XM komt in een drukke I
markt en krijgt een groot aantal
concurrenten op zijn weg te ver
duren. Uit Duitsland kennen we
de Mercedes 230/260, de BMW 5,
de Audi 100, Ford Scorpio en Opel I
Omega en Senator. Italië brengt
de Fiat Croma, Lancia Thema en
Alfa 164. Uit Frankrijk zelf hebben
we uiteraard de Renault 25. Begin
september komt Peugeot echter
ook met de 605, die een regelrech
te concurrent uit eigen huis zal
worden. Verder kunnen we nog
de Volvo 7-serie, Saab 9000, Rover
800, Honda Legend, Nissan Maxi
ma en Mazda 929 noemen.
Als we kijken naar de Europese
markt van duurdere auto's dan la
ten Mercedes en BMW duidelijk
hun overmacht zien. Merken als
Opel, Volvo, Renault en Audi bla
zen ook nog eens een aardige
partij mee. De totale markt be
droeg in 1987 1.7 miljoen auto's.
De XM wordt gemaakt in Rennes
la Janais. Dit jaar nog zal deze fa
briek 52.000 eenheden produce
ren, waarvan 30% is bedoeld voor
de export. In 1990 zal de produktie
verder stijgen tot 98.000 exempla
ren waarvan 51% voor het buiten-
vervolg pag. 1
Had de 2.5 D nog 19,4 seconden
nodig om 100 km/u op de
teller te toveren, de
turbodiesel doet dat in exact 14
seconden. Ook de topsnelheid
steeg en wel tot 173 km/u.
Uiteraard is deze nieuwe toevoe-
Franse auto's zijn de laatste jaren
druk bezig hun naam te zuiveren
als het gaat om roest. Ook de XM
zal de goede kwaliteit van een
moderne Franse auto hebben.
Maar liefst 49% van het gebruikte
plaatstaal is thermisch verzinkt,
terwijl daarnaast nog eens 27% is
gegalvaniseerd. Een groot deel
van het buitenoppervlakte van de
auto wordt beschermd met een
anti-steenslag laag. Dit is een dik
ke, bitumeuze verf die-
gengaat. Hiermee wor
i de motorkap, een deel van
We kunnen die naam gerust be
schouwen als samenvoegsel van
CX en SM. De XM heeft vijf deu
ren en is 4,71 meter lang. Voorlo
pig zal het programma bestaan
uit acht verschillende versies. Er
kan worden gekozen uit een 4 cy
linder 2 liter, een 2 liter injectie, de
6 cylinder en twee diesels.
Waar steeds meer auto's «op el
kaar gaan lijken» komt Citroen
weer eens met een gedurfd con
cept. Het is kortom weer een echte
Citroen. Voor het eerst presenteert
het merk in een produktie-auto de
zelfdenkende hydropneumatische
vering, een vinding die voor het
eerst op de experimentele Activa
werd toegepast. De vering past
zich automatisch aan aan de weg
en de commando's van de be
stuurder. De instelling varieert
van grote flexibiliteit en weinig
schokdemping tot weinig flexibili
teit en een sterke schokdemping.
De afwisseling van soepele en
stugge vering zorgen voor een
veilig comfort en rijplezier. Na
tuurlijk behoudt de XM de voorde
len van de hydropneumatische
vering: constante rijhoogte ook on
der belasting, grote flexibiliteit en
grote veeruitslag en de mogelijk
heid om de rijhoogte te verstellen.
De hydractieve vering wordt ge
stuurd door een computer die zijn
activitiet bepaald aan de hand
van de hoek van het stuurwiel, de
hoeksnelheid, de snelheid waar
mee het gaspedaal wordt bewo
gen, de remdruk, de carrosserie-
beweging en de snelheid van het
voertuig. Op de middenconsole
kan de bestuurder zelf de vering
op «sport» zetten.
de motoren werden nog niet eer
der gebruikt. De twee dieselmoto
ren zijn zo geconstrueerd dat de
uitstoot van schadelijke stoffen,
met ingebrip van de roetdeeltjes,
aanmerkelijk minder is. De moto
ren voldoen ruimschoots aan de
Europese normen.
Er zullen drie verschillende uitrus
tingsniveaus op de XM worden
geleverd. De eenvoudigste uitvoe
ring is te leveren met de 110 pk 2
liter benzine en de ongeblazen
diesel. De tweede trap is te vinden
op de 2 liter injectie en de twee
diesels. De meeste luxe uitdossing
is te bestellen op de 2 liter injectie,
de turbodiesel en de V6. Hierdoor
komen we inderdaad op acht ver
schillende versies.
De prestaties van de XM variëren
met de motor, maar liggen over de
hele linie op een hoog niveau. De
traagste is de diesel die altijd i
176 km/u op de teller zet en in
seconden van 0 naar 100 trekt. De
snelste auto is uiteraard de V6 met
een top van 222 km/u en dezelfde
acceleratie in 8,9 seconden.
timerbeurs». Ook hier een ruime
keus aan auto's, documentatie,
miniaturen en onderdelen. Ook
tweewielige voertuigen zullen er
van de partij zijn. De toegang in
de Tuinbouw Veiling de Lang
straat bedraagt 10,-voor vol
wassenen en 5,- voor kinderen.
Deze beurs is echter alleen op
eerste en tweede paasdag, 26 en
27 maart geopend.
Als dat gebeurt is, is de
hele carrosserie gereinigd. Tijd
om even naar uw dealer te gaan
om de carrosserie te laten inspek-
teren op roest en deze plaatsen
zonodig te laten bij werken. Kijk
ook even na of uw auto niet op
nieuw getectyleerd moet worden.
Het is een kleine investering maar
het bevorderd de levensduur
enorm.
En nu de auto toch even bij de
dealer is kan deze meteen een
voorjac
het goe
tegemoet kunt gaan.
Eenmaal thuis gekomen, rest er
nog een onderdeel, het interieur.
Even flink met de stofzuiger tekeer
gaan, zal al veel helpen. Pas ech
ter op als u met schoonmaakmid
delen aan de gang gaat. Velen
zijn onschuldig maar ook velen
maken een einde aan uw fraaie
bekleding en vloerbedekking. Kijk
bij twijfel in uw instructieboekje of
raadpleeg de dealer. De meest
eenvoudige middelen zijn vaak de
beste.
U kimt in de paasvakantie in ieder
geval vooruit.
Citroen wil de vormgeving van
zijn XM zelf het liefst beschrijven
met «beteugeld avantgardis
tisch». De XM is een auto met een
niet te overdreven originaliteit. De
Cw-waarde van 0,28 is heel keu
rig, maar bij de ontwikkeling
stond een zo laag mogelijke luU.L-
weerstandscoëfficient niet boven
aan de prioriteitenlijst
rakteristiek is de oploj
het achterportier. De vooi_.,-
heel vlak. Vooral aan de achter
kant zien we enige gelijkenis met
de Citroën SM, een 2 deurs sport
wagen met een Maserati- motor
van weleer.
Zoals al gezegd kan de XM wor
den voorzien van een aantal ver
schillende motoren. De basisver
sie heeft een 2 liter met mono-
point injectie van 110 pk. De motor
heeft een cylinderinhoud van 1998
cc en levert in de multi-point injec-
tie-versie 122 paardekrachten.
Beide krachtbronnen worden in
ons land voorzien van een gere
gelde drieweg katalysator.
Nieuw voor Citroën is een zescy-
linder krachtbron, een toevoeging
in het programma waar menig
automobilist op heeft zitten wach
ten. Natuurlijk werd als basis de
bekende V6 PRV motor genomen
die ook te vinden is in de Renault
25 en Peugeot 505. Citroën heeft
deze krachtbron echter vergroot
tot 2975 cc waardoor 170 pk's ge
leverd worden aan de voorwielen.
Uiteraard wordt ook deze kracht
bron met een katalysator gele
verd.
over een ton. De populariteit van
klassieke auto's stijgt enorm,
waarbij voornamelijk een ver
hoogde belangstelling voor oude
Amerikaanse auto's opvalt. Histo-
mobiel is op beide paasdagen ge
opend van 10.00 tot 18.00 uur en
op paas-zaterdag van 12.00 tot
18.00 uur.
De tweede
draagt de naam
Voor wie is zo'n XM nu bedoeld.
Citroën geeft in zijn persdocumen-
tatie altijd een uitgebreide profiel
schets van zijn koper. «Hij is dy
namisch, open, aangenaam in ge
zelschap, ontspannen, zeker van
zichzelf en houdt van mooie
auto's. Het is een individualist die
zich niet aanpast aan normen. Hij
is gewend aan succes en is wel
gesteld. Zijn image is belangrijk
voor hem. Hij is een non-coiifor-
mist en kiest daarom voor origina
liteit. Zijn vrije tijd besteedt hij het
liefst in de buitenlucht en zijn
voorkeur gaat daarbij uit naar
sporten die in de mode zijn: tennis,
golf, watersport en skieën.»
«Hij vindt de lijn van een auto be
langrijk en kiest voor een onge
woon en apart model. De XM zal
hem bevallen vanwege het indivi
duele en onconventionele karak
ter van deze auto. Hij heeft even
gedacht aan «een echte sportwa-
jn-c^lucht- gen», maar daarvan afgezien om-
rienfniet boven dat deze niet comfortabel genoeg
...lijst. Heel ka- is om zijn gezin mee te vervoeren.
oplopende lijn in Zijn rijstijl is beheerst en sportief,
r. De voorzijde is Hij vindt prestaties belangrijk,
maar rijdt ook wel eens rustig, zo
dat mensen zijn auto kunnen be
wonderen.» Mensen die in deze
profielschets zichzelf herkennen,
moeten echt eens na de zomer
naar de nieuwe XM gaan kijken.
Het N.2-niveau biedt bovendien
een achterspoiler, een toerentel-
ler, extra spots, opbergvak in ach-
-ortieren, in hoogte verstelbare
lurdersstoel en afstandsbe
diening op deurvergre
alsof dat alles nog niet
is, krijgen de meest complete
sies van de XM hierbovenop i
een aantal zaken zoals: elekti
sche buitenspiegels
e corrosie te- ming, een boordcomputer,
>rden de helft le meldingen in vier talen o
nog van de motorkap, een deel van
115,5 het dak en de binnenkant van de
koets tot aan de sierstrip behan
deld. Tot slot worden alle lakken
gevernist na de tweede laklaag.
De Citroën XM wordt voorlopig al
tijd geleverd met een vijfversnel
lingsbak. Een viertrap-automaat
van ZF zal echter in de loop van
volgend jaar tot de mogelijkheden
behoren.
Tot slot dan nog
rusting van de v<
auto's. Er is al eerder gesproken
over drie uitrustingsniveaus,
waarvan ik nu de belangrijkste
kenmerken zal noemen.
De basis XM heeft ondermeer ge
tint glas, twee buitenspiegels,
dubbele koplampen, analoog
klokje, verlichting in kofferbak en
handschoenvak, opbergvak in lin
ker voorportier, gordels voor en
achter, verstelbaar stuur, centrale