SHOW The French way of life r TOYOTA :e T/M 25 MAART EN met direct voordeel Twee oldtimerbeurzen voorjaars schoonmaak Tijd voor de met de paasdagen 1 JAREN BETER. TOYOTA AUTOBEDRIJVEN MOERGESTEL Ford geeft meer lucht aan Scorpio a DE AUTOMAAT - Donderdag 23 maart 1989 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER I9 - pagina 4 CITROEN XM Samenvoegsel land. Eind 1990 zal de dagproduk- vergrendeling, elektrische portier- tie tot 450 auto's zijn opgelopen. Anti-steenslag Achterspoiler vervolg pag. 1 tege Turl Avantgardistisch Concurrentie Concurrenten jelrech- ERPER 12 kleppen RAADHUISSTRAAT 5-7 TEL. 04243-2110 995,- Zelden is er zo naar een nieuwe auto uitgekeken, als in het geval van het nieuwe topmodel van het vooruitstre vende Franse merk Citroen. De auto heeft immers twee zeer geliefde voorgangers. In 1956 verscheen de DS, een auto die zijn tijd ver vooruit was, of zoals Citroen het destijds zelf formuleerde, een auto die liet zien hoe ver de andere merken achterliepen. De DS was een lang leven beschoren. In 1974 werd het model opge volgd door zeker niet minder fraaie CX, een auto die tot nu toe nog steeds te koop is in een slechts licht gewij zigde vorm. In Frankrijk gaat de XM op 23 mei in premiere, terwijl vanaf september de XM de rest van Europa zal gaan veroveren. Lange tijd werd er gesproken over de Ci troën DX als opvolger van de CX. Eind vorig jaar werd de komst door Citroën zelf aangekondigd, vergezeld van het bericht dat de auto XM zou gaan heten. Aangenaam in gezelschap D •g wat over de uit verschillende ruiten voor en een radio-uitrusting met 6 speakers. uw TOYOTA dealer. Citroen brengt op motorisch ge bied in de XM een primeur. Het gaat hierbij om de twee dieselmo toren die zijn voorzien van een 12- kleppenkop. De «gewone» diesel heeft een inhoud van 2138 cc en levert 83 pk. De versie met turbo en intercooler levert 27 pk meer en heeft een inhoud van 2088 cc. Bei- robiel» en zo, 26 en 27 m te koop zijn vooi af een paar dui; De Scorpio 2.5 Turbo is verkrijg baar in de CL- en GL-uitvoering, waarbij de laatste aanmerkelijk rijker in z'n uitrusting zit. Uitrustin- beurs in Drunen «Brabantse Old- rarsbeurt uitvoeren, zodat u het goede weer zonder problemen ging in het Scorpio-programma voorzien van de hagelnieuwe MT75 vijfversnellingsbak van Ford. Een nieuwe transmissie die in Halewood en Keulen wordt ge produceerd en waarin Ford 290 miljoen dollar heeft geïnvesteerd. De bak schakelt werkelijk pro bleemloos, licht en exact. terpor bestui diening op deurvergrendeling. En ït voldoende s ver- nog rtri- Is met verwar- >uter, contro- nop het dashboard, verlichting onder de motorkap, verstelbare hoofdsteu nen achterin, een elektrisch be diende bestuurdersstoel en elek trische ruiten achterin. Bovendien worden deze auto's voorzien van standaard Hydractieve vering, ABS en metaallok. Deze laatste drie zijn een optie bij uitrusting N.l en N.2. Toch zijn er voor het meest complete model nog enkele extra's verkrijgbaar zoals een air conditioning, autoradio, autotele foon, leren bekleding, een ge- scheiding rugleuning van de ach terbank en lichtmetalen wielen. In mei ga ik met deze nieuwe Ci- troën-telg rijden en zal dan ook di rect daarna mijn relaas aan u ver tellen. Over de prijzen valt nog weinig te zeggen, maar zodra de bedragen in Franse Francs be kend zijn, is er een voorzichtige schatting te maken. gen die natuurlijk volledig over eenkomen met de benzine-model- len. De prijzen zijn gunstig, zodat de concurrentie er een geduchte tegenstrever bij heeft. De CL 2.5 Turbo kost f.50.370,= terwijl voor de GL f.56.500,= wordt gevraagd. Ter vergelijking: de CL 2.5 diesel zonder turbo kost f.46.330,=. De Scorpio behoudt natuurlijk alle fijne eigenschappen. Een ABS- remsysteem wordt al sinds de in troductie op alle modellen stan daard geleverd. De auto is vooral groot. Dit is met name achterin te merken, waar de passagiers over een zee aan hoofd- en vooral beenruimte beschikken. De Scor pio is daarom een ideale auto voor zakelijk en prive-gebruik. Overigens zal het programma van de Scorpio volgend jaar worden uitgebreid met een vierdeurs se- danversie. In Brabant worden met de paas dagen maar liefst twee oldtimer beurzen gehouden en nog wel vlak bij elkaar ook. Zowel in Den Bosch in de Maaspoort als in de Veiling van Drunen. De Bosche manifestatie heet «His- tomobiel» en wordt gehouden op 25, 26 en 27 maart. Er zullen auto's or iedere beurs van- lizend gulden tot De Citroen XM komt in een drukke I markt en krijgt een groot aantal concurrenten op zijn weg te ver duren. Uit Duitsland kennen we de Mercedes 230/260, de BMW 5, de Audi 100, Ford Scorpio en Opel I Omega en Senator. Italië brengt de Fiat Croma, Lancia Thema en Alfa 164. Uit Frankrijk zelf hebben we uiteraard de Renault 25. Begin september komt Peugeot echter ook met de 605, die een regelrech te concurrent uit eigen huis zal worden. Verder kunnen we nog de Volvo 7-serie, Saab 9000, Rover 800, Honda Legend, Nissan Maxi ma en Mazda 929 noemen. Als we kijken naar de Europese markt van duurdere auto's dan la ten Mercedes en BMW duidelijk hun overmacht zien. Merken als Opel, Volvo, Renault en Audi bla zen ook nog eens een aardige partij mee. De totale markt be droeg in 1987 1.7 miljoen auto's. De XM wordt gemaakt in Rennes la Janais. Dit jaar nog zal deze fa briek 52.000 eenheden produce ren, waarvan 30% is bedoeld voor de export. In 1990 zal de produktie verder stijgen tot 98.000 exempla ren waarvan 51% voor het buiten- vervolg pag. 1 Had de 2.5 D nog 19,4 seconden nodig om 100 km/u op de teller te toveren, de turbodiesel doet dat in exact 14 seconden. Ook de topsnelheid steeg en wel tot 173 km/u. Uiteraard is deze nieuwe toevoe- Franse auto's zijn de laatste jaren druk bezig hun naam te zuiveren als het gaat om roest. Ook de XM zal de goede kwaliteit van een moderne Franse auto hebben. Maar liefst 49% van het gebruikte plaatstaal is thermisch verzinkt, terwijl daarnaast nog eens 27% is gegalvaniseerd. Een groot deel van het buitenoppervlakte van de auto wordt beschermd met een anti-steenslag laag. Dit is een dik ke, bitumeuze verf die- gengaat. Hiermee wor i de motorkap, een deel van We kunnen die naam gerust be schouwen als samenvoegsel van CX en SM. De XM heeft vijf deu ren en is 4,71 meter lang. Voorlo pig zal het programma bestaan uit acht verschillende versies. Er kan worden gekozen uit een 4 cy linder 2 liter, een 2 liter injectie, de 6 cylinder en twee diesels. Waar steeds meer auto's «op el kaar gaan lijken» komt Citroen weer eens met een gedurfd con cept. Het is kortom weer een echte Citroen. Voor het eerst presenteert het merk in een produktie-auto de zelfdenkende hydropneumatische vering, een vinding die voor het eerst op de experimentele Activa werd toegepast. De vering past zich automatisch aan aan de weg en de commando's van de be stuurder. De instelling varieert van grote flexibiliteit en weinig schokdemping tot weinig flexibili teit en een sterke schokdemping. De afwisseling van soepele en stugge vering zorgen voor een veilig comfort en rijplezier. Na tuurlijk behoudt de XM de voorde len van de hydropneumatische vering: constante rijhoogte ook on der belasting, grote flexibiliteit en grote veeruitslag en de mogelijk heid om de rijhoogte te verstellen. De hydractieve vering wordt ge stuurd door een computer die zijn activitiet bepaald aan de hand van de hoek van het stuurwiel, de hoeksnelheid, de snelheid waar mee het gaspedaal wordt bewo gen, de remdruk, de carrosserie- beweging en de snelheid van het voertuig. Op de middenconsole kan de bestuurder zelf de vering op «sport» zetten. de motoren werden nog niet eer der gebruikt. De twee dieselmoto ren zijn zo geconstrueerd dat de uitstoot van schadelijke stoffen, met ingebrip van de roetdeeltjes, aanmerkelijk minder is. De moto ren voldoen ruimschoots aan de Europese normen. Er zullen drie verschillende uitrus tingsniveaus op de XM worden geleverd. De eenvoudigste uitvoe ring is te leveren met de 110 pk 2 liter benzine en de ongeblazen diesel. De tweede trap is te vinden op de 2 liter injectie en de twee diesels. De meeste luxe uitdossing is te bestellen op de 2 liter injectie, de turbodiesel en de V6. Hierdoor komen we inderdaad op acht ver schillende versies. De prestaties van de XM variëren met de motor, maar liggen over de hele linie op een hoog niveau. De traagste is de diesel die altijd i 176 km/u op de teller zet en in seconden van 0 naar 100 trekt. De snelste auto is uiteraard de V6 met een top van 222 km/u en dezelfde acceleratie in 8,9 seconden. timerbeurs». Ook hier een ruime keus aan auto's, documentatie, miniaturen en onderdelen. Ook tweewielige voertuigen zullen er van de partij zijn. De toegang in de Tuinbouw Veiling de Lang straat bedraagt 10,-voor vol wassenen en 5,- voor kinderen. Deze beurs is echter alleen op eerste en tweede paasdag, 26 en 27 maart geopend. Als dat gebeurt is, is de hele carrosserie gereinigd. Tijd om even naar uw dealer te gaan om de carrosserie te laten inspek- teren op roest en deze plaatsen zonodig te laten bij werken. Kijk ook even na of uw auto niet op nieuw getectyleerd moet worden. Het is een kleine investering maar het bevorderd de levensduur enorm. En nu de auto toch even bij de dealer is kan deze meteen een voorjac het goe tegemoet kunt gaan. Eenmaal thuis gekomen, rest er nog een onderdeel, het interieur. Even flink met de stofzuiger tekeer gaan, zal al veel helpen. Pas ech ter op als u met schoonmaakmid delen aan de gang gaat. Velen zijn onschuldig maar ook velen maken een einde aan uw fraaie bekleding en vloerbedekking. Kijk bij twijfel in uw instructieboekje of raadpleeg de dealer. De meest eenvoudige middelen zijn vaak de beste. U kimt in de paasvakantie in ieder geval vooruit. Citroen wil de vormgeving van zijn XM zelf het liefst beschrijven met «beteugeld avantgardis tisch». De XM is een auto met een niet te overdreven originaliteit. De Cw-waarde van 0,28 is heel keu rig, maar bij de ontwikkeling stond een zo laag mogelijke luU.L- weerstandscoëfficient niet boven aan de prioriteitenlijst rakteristiek is de oploj het achterportier. De vooi_.,- heel vlak. Vooral aan de achter kant zien we enige gelijkenis met de Citroën SM, een 2 deurs sport wagen met een Maserati- motor van weleer. Zoals al gezegd kan de XM wor den voorzien van een aantal ver schillende motoren. De basisver sie heeft een 2 liter met mono- point injectie van 110 pk. De motor heeft een cylinderinhoud van 1998 cc en levert in de multi-point injec- tie-versie 122 paardekrachten. Beide krachtbronnen worden in ons land voorzien van een gere gelde drieweg katalysator. Nieuw voor Citroën is een zescy- linder krachtbron, een toevoeging in het programma waar menig automobilist op heeft zitten wach ten. Natuurlijk werd als basis de bekende V6 PRV motor genomen die ook te vinden is in de Renault 25 en Peugeot 505. Citroën heeft deze krachtbron echter vergroot tot 2975 cc waardoor 170 pk's ge leverd worden aan de voorwielen. Uiteraard wordt ook deze kracht bron met een katalysator gele verd. over een ton. De populariteit van klassieke auto's stijgt enorm, waarbij voornamelijk een ver hoogde belangstelling voor oude Amerikaanse auto's opvalt. Histo- mobiel is op beide paasdagen ge opend van 10.00 tot 18.00 uur en op paas-zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur. De tweede draagt de naam Voor wie is zo'n XM nu bedoeld. Citroën geeft in zijn persdocumen- tatie altijd een uitgebreide profiel schets van zijn koper. «Hij is dy namisch, open, aangenaam in ge zelschap, ontspannen, zeker van zichzelf en houdt van mooie auto's. Het is een individualist die zich niet aanpast aan normen. Hij is gewend aan succes en is wel gesteld. Zijn image is belangrijk voor hem. Hij is een non-coiifor- mist en kiest daarom voor origina liteit. Zijn vrije tijd besteedt hij het liefst in de buitenlucht en zijn voorkeur gaat daarbij uit naar sporten die in de mode zijn: tennis, golf, watersport en skieën.» «Hij vindt de lijn van een auto be langrijk en kiest voor een onge woon en apart model. De XM zal hem bevallen vanwege het indivi duele en onconventionele karak ter van deze auto. Hij heeft even gedacht aan «een echte sportwa- jn-c^lucht- gen», maar daarvan afgezien om- rienfniet boven dat deze niet comfortabel genoeg ...lijst. Heel ka- is om zijn gezin mee te vervoeren. oplopende lijn in Zijn rijstijl is beheerst en sportief, r. De voorzijde is Hij vindt prestaties belangrijk, maar rijdt ook wel eens rustig, zo dat mensen zijn auto kunnen be wonderen.» Mensen die in deze profielschets zichzelf herkennen, moeten echt eens na de zomer naar de nieuwe XM gaan kijken. Het N.2-niveau biedt bovendien een achterspoiler, een toerentel- ler, extra spots, opbergvak in ach- -ortieren, in hoogte verstelbare lurdersstoel en afstandsbe diening op deurvergre alsof dat alles nog niet is, krijgen de meest complete sies van de XM hierbovenop i een aantal zaken zoals: elekti sche buitenspiegels e corrosie te- ming, een boordcomputer, >rden de helft le meldingen in vier talen o nog van de motorkap, een deel van 115,5 het dak en de binnenkant van de koets tot aan de sierstrip behan deld. Tot slot worden alle lakken gevernist na de tweede laklaag. De Citroën XM wordt voorlopig al tijd geleverd met een vijfversnel lingsbak. Een viertrap-automaat van ZF zal echter in de loop van volgend jaar tot de mogelijkheden behoren. Tot slot dan nog rusting van de v< auto's. Er is al eerder gesproken over drie uitrustingsniveaus, waarvan ik nu de belangrijkste kenmerken zal noemen. De basis XM heeft ondermeer ge tint glas, twee buitenspiegels, dubbele koplampen, analoog klokje, verlichting in kofferbak en handschoenvak, opbergvak in lin ker voorportier, gordels voor en achter, verstelbaar stuur, centrale

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 37