i 1 Ford geeft meer lucht aan ind Scorp DATO- dealerbedrijven met Paas-shows Gijsbers Vandalisten winter Citroen XM, definitief onthuld il Oplage: 90.240 ex. 1 i 11 tderland o.a. Bijlage: DeTilburgseKoerier 1 Deze week in de Automaat 2.PAASDAG SHOWROOM GEOPEND van 10.00 tot 17.00 uur 3,-- 9,“ 9,-- 5,-- •9,~ >9,-- B' i?’ 'ii naart 1989 - pagina 32 Donderdag 23 maart 1989 s uit kig weinig met pekel gestrooid. 19,95 19,95 Op 26 en 27 maart is het een gastvrij onthaal te ’eu- 15,00 9,95 9,95 met z'n allen!! NISSAN Aston Martin Virage pag. 7 Peugeot 405 X4 pag. 11 Ford Fiësta Urba pag. 13 Autotest: Audi Coupé 2.3 E pag. 3 Genesis: ruimte-auto voor het jaar 2000 pag. 15 41422 3-359675 Jaargang 1 Nummer 12 weer Pasen. Een feest waarop automobielbe- eens rustig een aantal auto-dealers langs te gaan om wel overwo- 27,50 27,50 27,50 27,50 van sur met druk. Een srbij vol- gen die na enkele maanden in werken nauwelijks meer te verwij deren is. Gewoon aan leren om bij iedere wasbeurt ook even de wie len te doen. ires geheel i is van tier l DA Tilburg >rpio die- ide 505 i de gro- de van het bieden. Zo is iedereen in de gelegenheid om drijven het van oudsher op z'n extra vrij dag erg druk hebben. Het voorjaar is immers net begonnen, het weer wordt beter en de men- gen en in alle rust een sen raken in een vrien delijke stemming. Bo vendien hebben ze mi nimaal een dag extra vrij van hun werk. De vakantiekoorts komt GARAGE DENISSEN BVA nter 120 c.p s ionfeed Carrosserie De buitenkant hebben we zo dus gehad. Vergeet niet de deuren, motorklep en kofferklep te openen en ook de randen schoon te ma ken, daar is vaak veel vuil in ge trokken. Citroen XM pag. 5 Het voorjaar is overduidelijk in aantocht. Alhoewel we vorige week nog wat sneeuw hebben gehad, laat de natuur zien dat ze is ontwaakt uit de winterslaap. Uw auto heeft echter geen tijd gehad voor een winterslaap, voor hem is het leven in volle gang door gegaan. Nu het weer beter wordt is het daarom tijd eens wat extra aan dacht aan uw vierwieler te schenken. De paasvakantie is op komst, dus wie weet dat u zelfs nog wat kinderen kimt strikken om mee te helpen. De grootste vijand van onze vervoermiddelen is nog steeds roest. We kennen het allemaal als die lelijke blaasje op het plaatwerk. Maar dat is meestal nog niet de meest ernstige vorm. Vooral dragende delen en de bodem moeten vrij blijven van deze plaaggeest. Daar om is het van groot belang uw auto regelmatig grondig te reinigen, vooral nu na de winterperiode. Er is geluk- Praktijk Het vermogen van de 2498 cc me tende krachtbron bedraagt 92 pk en dat blijkt in de praktijk vol doende om van de relatief zware Scorpio toch een vlotte auto te ma ken. Na een korte voorgloeitijd, laat de auto herkenbaar het Pt geot-geluid horen. Een geluid overigens wat nimmer te hard is, ook niet bij hoge snelheden. keus te kunnen maken uit een nieuwe auto of een gebruikte wagen. Alle 24 DATO-dealers bieden samen een enorme keuze aan zelfs al iets naar boven, auto's en hun kundige en goedgeschoolde me- Dit blijken goede tijden dewerkers zullen u bij om een auto te gaan ko- een bezoek in het Paas- pen. Alle D.A.T.O.-dea- weekend graag te lerbedrijven zijn daar- woord staan en u alle om op tweede Paasdag gewenste informatie geopend om u allemaal geven. Het gaat hier om een diesel van het hardwerkende type. Het maxi mum koppel van 201 Nm is fors en zodoende zeer bruikbaar, zeker omdat dit al bij 2250 tr/min volle dig beschikbaar is. De Scorpio met geblazen motor is daarom een auto die vlot met het verkeer mee kan. De acceleratie is ten op zichte van de gewone diesel aan merkelijk verbeterd. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014- Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Bussum - Het topmodel van Ford, de Scorpio, is verkrijgbaar met een hele reeks motoren, vanaf de 2 liter 4 cylinder tot en met de 2.9 liter V6 en de 2.5 liter diesel. Een compleet gamma waaraan eigen lijk toch nog een motorisatie ont brak, een diesel met een turbo compressor. De komst van deze krachtbron in de Scorpio werd al geruime tijd geleden aangekon- digd. De auto is echter nu pas le verbaar. Op dieselgebied kent het Duits/ Amerikaanse bedrijf drie motoren, de onlangs tot 1.8 liter opgewaar deerde krachtbron van de Escort, de 2.3 liter uit de Sierra en een 2.5 liter uit de Scorpio. Alleen de 1.8 is een eigen produkt, terwijl de mo toren voor Siërra en Scorpio van Indenor in Frankrijk worden be trokken. Indenor behoort tot het Peugeot-concem. Het is daarom niet vreemd dat we dezelfde krachtbron als in de Scoi sel en turbodiesel ook in van Peugeot aantreffen. In november zullen de Citroën- dealers in Nederland het druk krijgen. Veel belangstellenden zullen komen kijken naar het nieuwe topmodel van dit vooruit strevende merk, de XM. Een auto die de CX gaat opvolgen. De nieu we XM is wat betreft gedurfde vormgeving weer een echte ci- troën. Maar ook technisch onder scheidt de auto zich op meerdere punten. Zo kan de XM worden voorzien van een elektronisch ge regelde. aktieve hydropneuma- tische vering. Een uniekum is bo vendien dat de twee dieselmoto ren worden voorzien van 2 inlaat- en 1 uitlaatklep per cylinder, een 12 klepper dus. Verder in deze uit gave van De Automaat zijn alle belangrijke wetenswaardigheden over dit nieuwe Franse toppro- dukt te lezen. Het jaar is nog maar weinig gevorderd, maar de Ci troën XM wordt nu al als «Auto van het Jaar» getipt. Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013-683911 Veel water Begin eerst met een goede was beurt. Spuit uw auto goed nat zo dat het water in alle vuilresten kan dringen. Koop bij uw dealer een goede auto-shampoo, liefst een die door de fabriek is voorge schreven. Was de auto nauwkeu rig zodat u niets vergeet. Daarna het achtergebleven sop met veel water afspoelen. En let hier op het woord afspoelen. Een hoge druk- spuit kan in sommige gevallen meer kwaad doen dan goed. Met veel kracht wordt op verschillende plaatsen water naar binnen ge spoten wat er nauwelijks meer uit kan, blijft zitten en daar dus roest veroorzaakt. Het afspoelen i een auto gebeurt bij voorkei veel water, maar weinig simpele tuinslang is hierl doende. Een nadere inspektie vereist voor al de bodem en de wielkasten. Zorg dat uw bodem met een straal water flink nat wordt gemaakt zo dat ook hier het vuil verdwijnt. Voel even met uw hand door de wielkasten om eventueel achter gebleven zandophopingen te ont dekken en vervolgens te verwijde ren. Tot slot zeemt u de auto lekker droog en hij staat er weer als nieuw bij. Besteed ook even extra aandacht aan uw wielen. Vaak zie je fraaie auto's met hele lelijke wielen. Dit komt vooral omdat bij wasbeurten vergeten worden even met een spons of natte doek de wielen schoon te maken. Voor al schijfremmen zorgen voor een zwarte, vette aanslag op uw vel Sinds 1933 is Gijsbers een vertrouwde naam in Brabant, en sinds 10 jaar nauw ver bonden aan Suzuki. Het afgelopen jaar werd het pand verdrievoudigd, en daar waren we ook zeker aan toe. We hebben kans ge zien ons te voegen bij de drie grootste Suzuki-dealers van Nederland. Onze explosieve groei heb ben we in de eerste plaats te danken aan het product Su zuki. Kwaliteit gekoppeld aan een lage prijs! Zelden komen auto's beter uit diverse gebruikers-test dan Suzuki. Vooral op het gebied van degelijkheid en betrouw baarheid scoort Suzuki hoog. Omdat ook de vraag naar gebruikte auto's van ons merk hoog ligt, hebben we nooit van die enorme voorra den gebruikte wagens, waar door we de voorraad nieuw hoog kunnen houden. Dat be tekend dat we bijna altijd uit voorraad kunnen leveren. Degelijkheid is ook kenmer kend voor ons bedrijf. Alhoe wel we ons bedrijf zeer mo dern mogen noemen, blijven we onszelf. We zijn dan ook geen voorstander van allerlei schreeuwende akties, maar bieden onze klanten kwaliteit voor een lage prijs, en zien een nieuwe verkoop ook niet anders dan de start van een goede relatie. We zien het als onze taak dat een klant zich bij ons thuis voelt, en gelukkig worden we allen nog met onze voornaam genoemd. Het was dan ook niet zonder reden, dat het eerste «meu belstuk» wat onze nieuw bouw werd binnengebracht onze koffiebar was. Onze klanten komen wanneer ze in de buurt zijn gewoon een kopje koffie drinken en dat ervaren we als een compli ment! Ook de afdeling terreinauto's neemt bij ons een grote plaats in en vooral ook deze klanten zien ons bedrijf als een plaats waar je je mede- fanaten kunt ontmoeten. Regelmatig zetten we een ter- reinrit uit, waarbij we ook het uitnodigen van klanten van andere merken niet uit de weg gaan. Off-the-road rijden blijft een zeer plezierige aangelegen heid. Mensen hebben vaak geen idee tot wat Suzuki in staat is in het terrein. Niet voor niets is Suzuki de meest verkochte terreinauto! Op 16 april aanstaande heb ben we weer zo'n Off-Road spektakel in Dongen, ook dit maal georganiseerd door en kele fervente Suzuki jeep-rij- ders. Het toezien is gratis, en iedereen harte welkom! Dat geldt natuurlijk ook voor mensen die geheel vrijblij vend ons bedrijf willen zien, of met een van onze automo bielen willen proefrijden. Ook dan zal het u opvallen: Wat rijden we veel Suzuki met z’n allen!! Sjef Gijsbers Directeur Gijsbers Tilburg Je hebt het vast wel in te dagbladen gezien, nieuwe campagne van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat tegen het hard rijden. «Te hard rijden is een vorm van vandalisme» wordt de goedgelovige Nederlan der aangepraat. Ze laten het daar overigens niet bij. «Te hard rijden verwoest milieu, te hard rijden kost mensenle vens, te hard rijden kost no deloos brandstof, te hard rij den is dus een beetje familie van vernielzucht». Gelukkig dat ze het nog enigszins reeel houden door het slechts een beetje familie van verniel zucht te noemen. Een tweede advertentie in de reeks geeft wat meer uitleg. Er is geconstateerd dat de gemiddelde snelheid op de Nederlandse wegen dras tisch is afgenomen. Je mag hier gerust uit concluderen dat een groot deel van Ne derland zich aan de nieuwe snelheidslimieten houdt. Er wordt zelfs een percentage van 83 procent genoemd. De campagne richt zich nu speciaal op de zakelijke rij der, onder de veertig jaar voornamelijk van het manne lijk geslacht die zichzelf suc cesvol en onafhankelijk be schouwt. «Hier 100, betekent ook echt Hier 100» vervolgt de adver tentietekst. «En wie dat aan z'n laars lapt, die zal voort aan gauwer merken dat dat toch een misrekening is.» Ik vraag me af of de schrijver van deze tekst niet enigszins in zijn honorarium beknot moet worden alleen al door het gebruik van het woord «gauwer». Maar goed, alles welbe schouwd blijft het natuurlijk belachelijk-zo'n campagne. Weggebruikers worden als het ware opgejut door te hard rijden een vorm van vandalisme te noemen. Het ontbreekt er nog maar net aan om hard-rijders vogelvrij te verklaren. Er wordt nog net niet gezegd dat je hard rijders in het verkeer rustig mag hinderen en treiteren. Het feit blijft overeind staan dat in heel wat gevallen flink doorrijden veel veiliger kan zijn dan het gesukkel van menig niet-vandalist. En zeg nou eerlijk, iedereen rijdt wel eens te hard. We zijn dus een grote groep vandalisten... Tony Vos lT V 4-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 33