i
1
Ford geeft meer lucht
aan
ind
Scorp
DATO-
dealerbedrijven
met Paas-shows
Gijsbers
Vandalisten
winter
Citroen
XM,
definitief
onthuld
il
Oplage: 90.240 ex.
1
i
11
tderland
o.a.
Bijlage: DeTilburgseKoerier
1
Deze week
in de
Automaat
2.PAASDAG
SHOWROOM
GEOPEND
van 10.00 tot 17.00 uur
3,--
9,“
9,--
5,--
•9,~
>9,--
B'
i?’
'ii
naart 1989 - pagina 32
Donderdag 23 maart 1989
s
uit
kig weinig met pekel gestrooid.
19,95
19,95
Op 26 en 27 maart is het een gastvrij onthaal te
’eu-
15,00
9,95
9,95
met z'n allen!!
NISSAN
Aston Martin Virage
pag. 7
Peugeot 405 X4
pag. 11
Ford Fiësta Urba
pag. 13
Autotest:
Audi Coupé 2.3 E
pag. 3
Genesis: ruimte-auto
voor het jaar 2000
pag. 15
41422
3-359675
Jaargang 1
Nummer 12
weer Pasen. Een feest
waarop automobielbe-
eens rustig een aantal
auto-dealers langs te
gaan om wel overwo-
27,50
27,50
27,50
27,50
van
sur met
druk. Een
srbij vol-
gen die na enkele maanden in
werken nauwelijks meer te verwij
deren is. Gewoon aan leren om bij
iedere wasbeurt ook even de wie
len te doen.
ires
geheel
i is van
tier
l DA Tilburg
>rpio die-
ide 505
i de gro-
de
van het
bieden. Zo is iedereen
in de gelegenheid om
drijven het van oudsher op z'n extra vrij dag
erg druk hebben. Het
voorjaar is immers net
begonnen, het weer
wordt beter en de men- gen en in alle rust een
sen raken in een vrien
delijke stemming. Bo
vendien hebben ze mi
nimaal een dag extra
vrij van hun werk. De
vakantiekoorts komt
GARAGE
DENISSEN BVA
nter 120 c.p s
ionfeed
Carrosserie
De buitenkant hebben we zo dus
gehad. Vergeet niet de deuren,
motorklep en kofferklep te openen
en ook de randen schoon te ma
ken, daar is vaak veel vuil in ge
trokken.
Citroen XM
pag. 5
Het voorjaar is overduidelijk in aantocht. Alhoewel we
vorige week nog wat sneeuw hebben gehad, laat de
natuur zien dat ze is ontwaakt uit de winterslaap. Uw
auto heeft echter geen tijd gehad voor een winterslaap,
voor hem is het leven in volle gang door gegaan. Nu het
weer beter wordt is het daarom tijd eens wat extra aan
dacht aan uw vierwieler te schenken. De paasvakantie
is op komst, dus wie weet dat u zelfs nog wat kinderen
kimt strikken om mee te helpen.
De grootste vijand van onze vervoermiddelen is nog
steeds roest. We kennen het allemaal als die lelijke
blaasje op het plaatwerk. Maar dat is meestal nog niet
de meest ernstige vorm. Vooral dragende delen en de
bodem moeten vrij blijven van deze plaaggeest. Daar
om is het van groot belang uw auto regelmatig grondig
te reinigen, vooral nu na de winterperiode. Er is geluk-
Praktijk
Het vermogen van de 2498 cc me
tende krachtbron bedraagt 92 pk
en dat blijkt in de praktijk vol
doende om van de relatief zware
Scorpio toch een vlotte auto te ma
ken. Na een korte voorgloeitijd,
laat de auto herkenbaar het Pt
geot-geluid horen. Een geluid
overigens wat nimmer te hard is,
ook niet bij hoge snelheden.
keus te kunnen maken
uit een nieuwe auto of
een gebruikte wagen.
Alle 24 DATO-dealers
bieden samen een
enorme keuze aan
zelfs al iets naar boven, auto's en hun kundige
en goedgeschoolde me-
Dit blijken goede tijden dewerkers zullen u bij
om een auto te gaan ko- een bezoek in het Paas-
pen. Alle D.A.T.O.-dea- weekend graag te
lerbedrijven zijn daar- woord staan en u alle
om op tweede Paasdag gewenste informatie
geopend om u allemaal geven.
Het gaat hier om een diesel van
het hardwerkende type. Het maxi
mum koppel van 201 Nm is fors en
zodoende zeer bruikbaar, zeker
omdat dit al bij 2250 tr/min volle
dig beschikbaar is. De Scorpio
met geblazen motor is daarom
een auto die vlot met het verkeer
mee kan. De acceleratie is ten op
zichte van de gewone diesel aan
merkelijk verbeterd.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014-
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Bussum - Het topmodel van Ford,
de Scorpio, is verkrijgbaar met
een hele reeks motoren, vanaf de
2 liter 4 cylinder tot en met de 2.9
liter V6 en de 2.5 liter diesel. Een
compleet gamma waaraan eigen
lijk toch nog een motorisatie ont
brak, een diesel met een turbo
compressor. De komst van deze
krachtbron in de Scorpio werd al
geruime tijd geleden aangekon-
digd. De auto is echter nu pas le
verbaar.
Op dieselgebied kent het Duits/
Amerikaanse bedrijf drie motoren,
de onlangs tot 1.8 liter opgewaar
deerde krachtbron van de Escort,
de 2.3 liter uit de Sierra en een 2.5
liter uit de Scorpio. Alleen de 1.8 is
een eigen produkt, terwijl de mo
toren voor Siërra en Scorpio van
Indenor in Frankrijk worden be
trokken. Indenor behoort tot het
Peugeot-concem. Het is daarom
niet vreemd dat we dezelfde
krachtbron als in de Scoi
sel en turbodiesel ook in
van Peugeot aantreffen.
In november zullen de Citroën-
dealers in Nederland het druk
krijgen. Veel belangstellenden
zullen komen kijken naar het
nieuwe topmodel van dit vooruit
strevende merk, de XM. Een auto
die de CX gaat opvolgen. De nieu
we XM is wat betreft gedurfde
vormgeving weer een echte ci-
troën. Maar ook technisch onder
scheidt de auto zich op meerdere
punten. Zo kan de XM worden
voorzien van een elektronisch ge
regelde. aktieve hydropneuma-
tische vering. Een uniekum is bo
vendien dat de twee dieselmoto
ren worden voorzien van 2 inlaat-
en 1 uitlaatklep per cylinder, een
12 klepper dus. Verder in deze uit
gave van De Automaat zijn alle
belangrijke wetenswaardigheden
over dit nieuwe Franse toppro-
dukt te lezen. Het jaar is nog maar
weinig gevorderd, maar de Ci
troën XM wordt nu al als «Auto
van het Jaar» getipt.
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013-683911
Veel water
Begin eerst met een goede was
beurt. Spuit uw auto goed nat zo
dat het water in alle vuilresten
kan dringen. Koop bij uw dealer
een goede auto-shampoo, liefst
een die door de fabriek is voorge
schreven. Was de auto nauwkeu
rig zodat u niets vergeet. Daarna
het achtergebleven sop met veel
water afspoelen. En let hier op het
woord afspoelen. Een hoge druk-
spuit kan in sommige gevallen
meer kwaad doen dan goed. Met
veel kracht wordt op verschillende
plaatsen water naar binnen ge
spoten wat er nauwelijks meer uit
kan, blijft zitten en daar dus roest
veroorzaakt. Het afspoelen i
een auto gebeurt bij voorkei
veel water, maar weinig
simpele tuinslang is hierl
doende.
Een nadere inspektie vereist voor
al de bodem en de wielkasten.
Zorg dat uw bodem met een straal
water flink nat wordt gemaakt zo
dat ook hier het vuil verdwijnt.
Voel even met uw hand door de
wielkasten om eventueel achter
gebleven zandophopingen te ont
dekken en vervolgens te verwijde
ren.
Tot slot zeemt u de auto lekker
droog en hij staat er weer als
nieuw bij. Besteed ook even extra
aandacht aan uw wielen. Vaak
zie je fraaie auto's met hele lelijke
wielen. Dit komt vooral omdat bij
wasbeurten vergeten worden
even met een spons of natte doek
de wielen schoon te maken. Voor
al schijfremmen zorgen voor een
zwarte, vette aanslag op uw vel
Sinds 1933 is Gijsbers een
vertrouwde naam in Brabant,
en sinds 10 jaar nauw ver
bonden aan Suzuki.
Het afgelopen jaar werd het
pand verdrievoudigd, en
daar waren we ook zeker
aan toe. We hebben kans ge
zien ons te voegen bij de drie
grootste Suzuki-dealers van
Nederland.
Onze explosieve groei heb
ben we in de eerste plaats te
danken aan het product Su
zuki. Kwaliteit gekoppeld
aan een lage prijs!
Zelden komen auto's beter uit
diverse gebruikers-test dan
Suzuki. Vooral op het gebied
van degelijkheid en betrouw
baarheid scoort Suzuki hoog.
Omdat ook de vraag naar
gebruikte auto's van ons
merk hoog ligt, hebben we
nooit van die enorme voorra
den gebruikte wagens, waar
door we de voorraad nieuw
hoog kunnen houden. Dat be
tekend dat we bijna altijd uit
voorraad kunnen leveren.
Degelijkheid is ook kenmer
kend voor ons bedrijf. Alhoe
wel we ons bedrijf zeer mo
dern mogen noemen, blijven
we onszelf. We zijn dan ook
geen voorstander van allerlei
schreeuwende akties, maar
bieden onze klanten kwaliteit
voor een lage prijs, en zien
een nieuwe verkoop ook niet
anders dan de start van een
goede relatie.
We zien het als onze taak dat
een klant zich bij ons thuis
voelt, en gelukkig worden we
allen nog met onze voornaam
genoemd.
Het was dan ook niet zonder
reden, dat het eerste «meu
belstuk» wat onze nieuw
bouw werd binnengebracht
onze koffiebar was. Onze
klanten komen wanneer ze in
de buurt zijn gewoon een
kopje koffie drinken en dat
ervaren we als een compli
ment!
Ook de afdeling terreinauto's
neemt bij ons een grote
plaats in en vooral ook deze
klanten zien ons bedrijf als
een plaats waar je je mede-
fanaten kunt ontmoeten.
Regelmatig zetten we een ter-
reinrit uit, waarbij we ook het
uitnodigen van klanten van
andere merken niet uit de
weg gaan.
Off-the-road rijden blijft een
zeer plezierige aangelegen
heid. Mensen hebben vaak
geen idee tot wat Suzuki in
staat is in het terrein. Niet
voor niets is Suzuki de meest
verkochte terreinauto!
Op 16 april aanstaande heb
ben we weer zo'n Off-Road
spektakel in Dongen, ook dit
maal georganiseerd door en
kele fervente Suzuki jeep-rij-
ders. Het toezien is
gratis, en iedereen
harte welkom!
Dat geldt natuurlijk ook voor
mensen die geheel vrijblij
vend ons bedrijf willen zien,
of met een van onze automo
bielen willen proefrijden.
Ook dan zal het u opvallen:
Wat rijden we veel Suzuki
met z’n allen!!
Sjef Gijsbers
Directeur Gijsbers Tilburg
Je hebt het vast wel in
te dagbladen gezien,
nieuwe campagne van het
Ministerie van Verkeer en
Waterstaat tegen het hard
rijden. «Te hard rijden is een
vorm van vandalisme» wordt
de goedgelovige Nederlan
der aangepraat. Ze laten het
daar overigens niet bij. «Te
hard rijden verwoest milieu,
te hard rijden kost mensenle
vens, te hard rijden kost no
deloos brandstof, te hard rij
den is dus een beetje familie
van vernielzucht». Gelukkig
dat ze het nog enigszins reeel
houden door het slechts een
beetje familie van verniel
zucht te noemen.
Een tweede advertentie in de
reeks geeft wat meer uitleg.
Er is geconstateerd dat de
gemiddelde snelheid op de
Nederlandse wegen dras
tisch is afgenomen. Je mag
hier gerust uit concluderen
dat een groot deel van Ne
derland zich aan de nieuwe
snelheidslimieten houdt. Er
wordt zelfs een percentage
van 83 procent genoemd.
De campagne richt zich nu
speciaal op de zakelijke rij
der, onder de veertig jaar
voornamelijk van het manne
lijk geslacht die zichzelf suc
cesvol en onafhankelijk be
schouwt.
«Hier 100, betekent ook echt
Hier 100» vervolgt de adver
tentietekst. «En wie dat aan
z'n laars lapt, die zal voort
aan gauwer merken dat dat
toch een misrekening is.» Ik
vraag me af of de schrijver
van deze tekst niet enigszins
in zijn honorarium beknot
moet worden alleen al door
het gebruik van het woord
«gauwer».
Maar goed, alles welbe
schouwd blijft het natuurlijk
belachelijk-zo'n campagne.
Weggebruikers worden als
het ware opgejut door te
hard rijden een vorm van
vandalisme te noemen. Het
ontbreekt er nog maar net
aan om hard-rijders vogelvrij
te verklaren. Er wordt nog
net niet gezegd dat je hard
rijders in het verkeer rustig
mag hinderen en treiteren.
Het feit blijft overeind staan
dat in heel wat gevallen flink
doorrijden veel veiliger kan
zijn dan het gesukkel van
menig niet-vandalist. En zeg
nou eerlijk, iedereen rijdt wel
eens te hard. We zijn dus een
grote groep vandalisten...
Tony Vos
lT
V 4-