iT GOLF RALLY nu realiteit DE VOLKSWAGEN POLO Lotus nam Omega onder handen FORD FIESTA :R' als publieksdebuut Afscheid van een revolutie rs als vriendje J auWs^las yv Spoortraject Tilburg-Eindhoven in jaren '90 ontlast [woe-TBs’ tart 1989 -pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 16 maart 1989 - pagina 9 i e ek bedrijven :tel 45 ide DENISSEN 'NIEUWEN ^AUTORUITEN, NISSAN ART IT IN riJDEN: naart: uur l maart: uur Dezelfde motor kennen we inmiddels uit de Corrado. T: 00 UUR Vanaf 22 maart in onze showroom j in dezelfde vorm op de te houden. De De Reparatie gratis vanaf WA-extra Specialist in montage van plakruiten 3,-* GARAGE DEN/SSENBVj Sp€ main door attract e eigen >onstel- jour- ta al SPAREREN 1 zolang markt t< De auto is gebaseerd op de CL- uitvoering en is verkrijgbaar als 3- deurs en coupe. Het optiepakket bestaat onder meer uit getint glas, een zonne dak, klok en dagteller, van bin nenuit verstelbare buitenspiegels, ongel worde nog I april bij de NIEUWS VOOR DE MAXIMA van Volkswagen brengt tijdelijk een "oeciale versie van zijn Polo op de arkt. Het is de "Bel Ami" die zijn extra accessoires zeer ictief genoemd mag worden. Er zijn hier wat parallelen te trek ken met de Corvette ZR-1 van Chevrolet die zijn Europese de buut ook op Geneve beleefde. De V8-krachtbron uit deze auto is door de Lotus geprepareerd. Opel heeft het echter niet alleen Natuurlijk is een katalystor met lambda-sonde stan daard. Bovendien krijgt de ze Golf permanente vier- wielaandrijving (Syncro), een electronisch geregeld anti-blokkeersysteem en stuurbekrachtiging. Op de Opel-stand in Geneve preikte een zeer bijzonde re versie van de Omega. Een exemplaar wat grondig door Lotus werd aangepakt. Natuurlijk mogen we on derhuids het nodige geweld verwachten. Nieuw is de 3.6 liter 6 cylinder krachtbron met 24 kleppen en twee turbo's. Hiermee wordt het gigantische vermogen van 360 pk geleverd. Via een zesversnellingsbak worden de krachten op de achterwielen overgebracht. Volkswagen kondigde vo rig jaar al de komst aan van een nieuw topmodel uit de Golf-reeks. Op de Autosa lon van Geneve beleefde deze auto zijn definitieve debuut. De auto draagt de officiële naam "Golf Rally" en is een topper op vele ge bieden. De krachtbron heeft een inhoud van 1.8 liter en is voorzien van een G-lader waardoor een vermogen van 160 pk mogelijk werd. n van Geneve heb- :heid moetei .el bijzonder portierbakken, speciale wieldop pen, fraaie bekleding, striping en natuurlijk de vermelding "Bel Ami" op de achterklep. Deze Polo kan worden besteld in vier ver schillende kleuren en naar keuze met de vlotte 1.3 liter benzinemotor met katalysator of de zuinige die- selkrachtbron. Het totale pakket vraagt slechts een extra uitgave van f 250,- zodat de Polo CL 3- deurs met benzinemotor f.20.475,- kost. cept. De motorenkeus is al meteen heel ruim met de 1.1, 1.4 en de 1.6 in de XR. De 1.8 liter diesel zal la ter in het jaar leverbaar worden. prijs is inmiddels wel bekend. Fiesta 1.1 C driedeurs kost net iets minder dan negentienduizend gulden en is zodoende redelijk concurrerend. De nieuweling is de Citroen XM die overigens pas in noverber de finitief in de verkoop gaat. In het volgende nummer van de Auto maat vindt u echter al uitgebreic informatie over die nieuwe Ci troen XM. Ik heb de definitieve fo- to's al gezien en ook deze auto be erden soms afgelosd. Overigens loofd weer een revolutie te wor den. Nissan Maxima 3.0 V6 inj. v.a. 54.852,32 excl. BTW Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 Onafhankelijkheid Eén van de punten die de NS aan zal pakken is Boxtel, waar de lijnen 's Hertogen- bosch-Eindhoven en Tilburg- Eindhoven bij elkaar komen. De uit deze samenvoeging resulterende vertragingen wil men te lijf gaan met snel le reizigerstreinen, die onaf hankelijk rijden van goede rentreinen en langzaam reizi- gersmaterieel. Hiertoe wordt een derde spoor richting Eindhoven aangelegd, terwijl het reeds bestaande derde spoor op het traject Acht- Eindhoven wordt aangepast voor treinverkeer met hoge snelheid. Als gevolg van de ze aanpassingen krijgt het station Boxtel een extra per ron. De genoemde lijnen van- Aan de vooravond van onze eigen ring tot en met de zeer sportieve Amsterdamse Rai-autotentoonstel- XR 2i. Het nieuwe programma om- ling hebben de Nederlandse jour- vat voor het eerst in de Fiesta-his- nalisten de nieuwe Ford Fiesta al torie een vijfdeursmodel naast het mogen aanschouwen. Op de auto- zeer vertrouwde driedeurs con- salon van Geneve echter beleefde deze auto pas echt zijn publieks debuut. De Fiesta is echter nergens te koop. Pas op 13 zal de auto in heel Europa 1 dealer te bewonderen zijn. Uiteraard was op de stand van Ford de hele serie te zien. Vanaf de 1.1 liter in de basis C-uitvoe- Op de autosalon ben we ook afscheid moeten ne men van een heel bijzondere auto. Voorlopig blijft hij nog heel wat maanden te koop, maar het was de laatste keer dat hij op een ten toonstelling te zien was. Ik heb het hier over de Citroen CX, die nu zo'n vijftien jaar na zijn introductie nog steeds vooruitstrevend is. Maar ook vooruitstrevende auto's word1. C. is het een grote prestatie een auto bij de motorisering gelaten. Ook het uiterlijk werd grondig aange pakt. De auto heeft een aggressie- ve voorkant met grote inlaten voor de turbo's, twee kleine verstralers en natuurlijk een geïntegreerde spoiler. De sportiviteit wordt naar de achterkant toe doorgetrokken met race-velgen, forse skirts en De Golf Rally krijgt een voor dit model nieuwe versnellingsbak die zijn diensten al bewezen heeft in de nieuwe Passat en Corrado. De prestaties van de auto liggen op een uitermate hoog niveau. De sprint vanuit stilstand tot 100 km/u wordt in 8,6 seconden volbracht, terwijl een top van 209 km/u wordt opgegeven. De auto onderscheidt zich uiterlijk door vier uitgebouwde spatbor den, bumpers met geïntegreerde spoiler, zijskirts en dubbele kop lampen achter een glas. Uiter aard is het onderstel geheel op de sportieve prestaties berekend. De auto staat op 205/15 banden met (uiteraard) lichtmetalen wielen. De Rally Golf is redelijk compleet met warmtewerend glas, van bin nenuit verstelbare buitenspiegels, spoilers en bumpers in de kleur van de carrosserie en gedeeltelijk met leer beklede sportstoelen. Voorlopig zal de produktie be perkt blijven. Volkswagen wil 2000 exemplaren gaan verkopen op de thuismarkt, terwijl er drie duizend voor de rest van Európa bestemd zijn. uit Tilburg en Den Bosch zul len onafhankelijk van elkaar worden via een ongelijk vloerse kruising. Indien alles volgens plan verloopt wordt eind 1990/be- gin 1991 gestart met de uit voerende werkzaamheden. Het project zal naar ver wachting klaar zijn in het jaar 1996. Met de operatie is een investering van ca. 60 miljoen gulden gemoeid. De werkzaamheden maken deel uit van de eerste fase binnen «Rail 21». Rail 21 is't vorig jaar gepresenteerde toe komstplan van de NS voor een grootschaliger en moder ner openbaar vervoer. Het totale plan kan volgens de NS voltooid zijn rond het jaar 2015. Op de derde plaats is er de introductie van zgn. agglo- treinen, die vergelijkbaar zijn met de stoptrein zoals we die kennen. Op een aantal plaat sen in het land moeten in het kader van het nieuwe sys teem viersporige trajecten en slijkvloerse kruisingen len aangelegd. flankbeschermers en een flinke achterspoiler. De Lotus Omega is echter niet ordinair. Vooral ook door de uiterst fraaie kleur donker groen metallic, is de auto ook een exclusieve verschijning. Exclusiviteit Die exclusiviteit wordt ook in het interieur benadrukt. Vier perso nen zitten comfortabel in hun lede ren fauteuils. De voorstoelen zijn inclusief de hoofdsteunen volledig elektrisch instelbaar. Daarnaast vinden we elektrisch bediende zij ruiten, een zonnedak, een hifi-ge- luidsinstallatie en airconditioning in de standaarduitrusting. Het is zeker de bedoeling dat deze exclusieve auto van Opel en Lotus binnenkort op de weg zal komen. Hart van Brabantlaan 96 Telefoon 013-433000 De nu 150-jarige Nederlandse Spoorwegen willen de komende jaren een aantal knelpunten in het huidige Nederlandse spoorwegnet oplossen. Op een aantal plaatsen is het spoorwegnet niet meer uit te breiden. Niettemin wordt in de negentiger jaren nog steeds een groei in het reizigersverkeer ver wacht. Alle reden voor de NS om de kwaliteit van het spoorwegnet te verbeteren, onder meer bij het kruispunt Boxtel. Het huidige systeem met stoptreinen en intercities zal in de toekomst worden ver vangen door een drie-trei- nensysteem. Een Intercity-/ Eurocitynet voor de lange af stand met treinen, die veel sneller zijn dan de huidige intercities. Daarnaast een In- terregionet, dat vergelijkbaar is met het huidige Intercity- net.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 33