iT
GOLF RALLY nu realiteit
DE VOLKSWAGEN POLO
Lotus nam Omega
onder handen
FORD FIESTA
:R'
als publieksdebuut
Afscheid van
een revolutie
rs
als vriendje
J
auWs^las
yv
Spoortraject Tilburg-Eindhoven
in jaren '90 ontlast
[woe-TBs’
tart 1989 -pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 maart 1989 - pagina 9
i
e
ek
bedrijven
:tel
45
ide
DENISSEN
'NIEUWEN
^AUTORUITEN,
NISSAN
ART
IT IN
riJDEN:
naart:
uur
l maart:
uur
Dezelfde motor kennen we
inmiddels uit de Corrado.
T:
00 UUR
Vanaf 22 maart
in onze showroom
j in dezelfde vorm op de
te houden.
De
De
Reparatie gratis vanaf WA-extra
Specialist in montage van plakruiten
3,-*
GARAGE
DEN/SSENBVj
Sp€
main
door
attract
e eigen
>onstel-
jour-
ta al
SPAREREN 1
zolang
markt t<
De auto is gebaseerd op de CL-
uitvoering en is verkrijgbaar als 3-
deurs en coupe.
Het optiepakket bestaat onder
meer uit getint glas, een zonne
dak, klok en dagteller, van bin
nenuit verstelbare buitenspiegels,
ongel
worde
nog
I april
bij de
NIEUWS VOOR DE MAXIMA van
Volkswagen brengt tijdelijk een
"oeciale versie van zijn Polo op de
arkt. Het is de "Bel Ami" die
zijn extra accessoires zeer
ictief genoemd mag worden.
Er zijn hier wat parallelen te trek
ken met de Corvette ZR-1 van
Chevrolet die zijn Europese de
buut ook op Geneve beleefde. De
V8-krachtbron uit deze auto is
door de Lotus geprepareerd.
Opel heeft het echter niet alleen
Natuurlijk is een katalystor
met lambda-sonde stan
daard. Bovendien krijgt de
ze Golf permanente vier-
wielaandrijving (Syncro),
een electronisch geregeld
anti-blokkeersysteem en
stuurbekrachtiging.
Op de Opel-stand in Geneve preikte een zeer bijzonde
re versie van de Omega. Een exemplaar wat grondig
door Lotus werd aangepakt. Natuurlijk mogen we on
derhuids het nodige geweld verwachten. Nieuw is de
3.6 liter 6 cylinder krachtbron met 24 kleppen en twee
turbo's. Hiermee wordt het gigantische vermogen van
360 pk geleverd. Via een zesversnellingsbak worden de
krachten op de achterwielen overgebracht.
Volkswagen kondigde vo
rig jaar al de komst aan van
een nieuw topmodel uit de
Golf-reeks. Op de Autosa
lon van Geneve beleefde
deze auto zijn definitieve
debuut. De auto draagt de
officiële naam "Golf Rally"
en is een topper op vele ge
bieden. De krachtbron heeft
een inhoud van 1.8 liter en
is voorzien van een G-lader
waardoor een vermogen
van 160 pk mogelijk werd.
n van Geneve heb-
:heid moetei
.el bijzonder
portierbakken, speciale wieldop
pen, fraaie bekleding, striping en
natuurlijk de vermelding "Bel
Ami" op de achterklep. Deze Polo
kan worden besteld in vier ver
schillende kleuren en naar keuze
met de vlotte 1.3 liter benzinemotor
met katalysator of de zuinige die-
selkrachtbron. Het totale pakket
vraagt slechts een extra uitgave
van f 250,- zodat de Polo CL 3-
deurs met benzinemotor f.20.475,-
kost.
cept. De motorenkeus is al meteen
heel ruim met de 1.1, 1.4 en de 1.6
in de XR. De 1.8 liter diesel zal la
ter in het jaar leverbaar worden.
prijs is inmiddels wel bekend.
Fiesta 1.1 C driedeurs kost net
iets minder dan negentienduizend
gulden en is zodoende redelijk
concurrerend.
De nieuweling is de Citroen XM
die overigens pas in noverber de
finitief in de verkoop gaat. In het
volgende nummer van de Auto
maat vindt u echter al uitgebreic
informatie over die nieuwe Ci
troen XM. Ik heb de definitieve fo-
to's al gezien en ook deze auto be
erden soms afgelosd. Overigens loofd weer een revolutie te wor
den.
Nissan Maxima 3.0 V6 inj.
v.a. 54.852,32 excl. BTW
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
Onafhankelijkheid
Eén van de punten die de NS
aan zal pakken is Boxtel,
waar de lijnen 's Hertogen-
bosch-Eindhoven en Tilburg-
Eindhoven bij elkaar komen.
De uit deze samenvoeging
resulterende vertragingen
wil men te lijf gaan met snel
le reizigerstreinen, die onaf
hankelijk rijden van goede
rentreinen en langzaam reizi-
gersmaterieel. Hiertoe wordt
een derde spoor richting
Eindhoven aangelegd, terwijl
het reeds bestaande derde
spoor op het traject Acht-
Eindhoven wordt aangepast
voor treinverkeer met hoge
snelheid. Als gevolg van de
ze aanpassingen krijgt het
station Boxtel een extra per
ron. De genoemde lijnen van-
Aan de vooravond van onze eigen ring tot en met de zeer sportieve
Amsterdamse Rai-autotentoonstel- XR 2i. Het nieuwe programma om-
ling hebben de Nederlandse jour- vat voor het eerst in de Fiesta-his-
nalisten de nieuwe Ford Fiesta al torie een vijfdeursmodel naast het
mogen aanschouwen. Op de auto- zeer vertrouwde driedeurs con-
salon van Geneve echter beleefde
deze auto pas echt zijn publieks
debuut. De Fiesta is echter
nergens te koop. Pas op 13
zal de auto in heel Europa 1
dealer te bewonderen zijn.
Uiteraard was op de stand van
Ford de hele serie te zien. Vanaf
de 1.1 liter in de basis C-uitvoe-
Op de autosalon
ben we ook afscheid moeten ne
men van een heel bijzondere auto.
Voorlopig blijft hij nog heel wat
maanden te koop, maar het was
de laatste keer dat hij op een ten
toonstelling te zien was. Ik heb het
hier over de Citroen CX, die nu
zo'n vijftien jaar na zijn introductie
nog steeds vooruitstrevend is.
Maar ook vooruitstrevende auto's
word1. C.
is het een grote prestatie een auto
bij de motorisering gelaten. Ook
het uiterlijk werd grondig aange
pakt. De auto heeft een aggressie-
ve voorkant met grote inlaten voor
de turbo's, twee kleine verstralers
en natuurlijk een geïntegreerde
spoiler. De sportiviteit wordt naar
de achterkant toe doorgetrokken
met race-velgen, forse skirts en
De Golf Rally krijgt een voor dit
model nieuwe versnellingsbak die
zijn diensten al bewezen heeft in
de nieuwe Passat en Corrado.
De prestaties van de auto liggen
op een uitermate hoog niveau. De
sprint vanuit stilstand tot 100 km/u
wordt in 8,6 seconden volbracht,
terwijl een top van 209 km/u wordt
opgegeven.
De auto onderscheidt zich uiterlijk
door vier uitgebouwde spatbor
den, bumpers met geïntegreerde
spoiler, zijskirts en dubbele kop
lampen achter een glas. Uiter
aard is het onderstel geheel op de
sportieve prestaties berekend. De
auto staat op 205/15 banden met
(uiteraard) lichtmetalen wielen.
De Rally Golf is redelijk compleet
met warmtewerend glas, van bin
nenuit verstelbare buitenspiegels,
spoilers en bumpers in de kleur
van de carrosserie en gedeeltelijk
met leer beklede sportstoelen.
Voorlopig zal de produktie be
perkt blijven. Volkswagen wil
2000 exemplaren gaan verkopen
op de thuismarkt, terwijl er drie
duizend voor de rest van Európa
bestemd zijn.
uit Tilburg en Den Bosch zul
len onafhankelijk van elkaar
worden via een ongelijk
vloerse kruising.
Indien alles volgens plan
verloopt wordt eind 1990/be-
gin 1991 gestart met de uit
voerende werkzaamheden.
Het project zal naar ver
wachting klaar zijn in het
jaar 1996. Met de operatie is
een investering van ca. 60
miljoen gulden gemoeid. De
werkzaamheden maken deel
uit van de eerste fase binnen
«Rail 21». Rail 21 is't vorig
jaar gepresenteerde toe
komstplan van de NS voor
een grootschaliger en moder
ner openbaar vervoer. Het
totale plan kan volgens de
NS voltooid zijn rond het jaar
2015.
Op de derde plaats is er de
introductie van zgn. agglo-
treinen, die vergelijkbaar zijn
met de stoptrein zoals we die
kennen. Op een aantal plaat
sen in het land moeten in het
kader van het nieuwe sys
teem viersporige trajecten en
slijkvloerse kruisingen
len aangelegd.
flankbeschermers en een flinke
achterspoiler. De Lotus Omega is
echter niet ordinair. Vooral ook
door de uiterst fraaie kleur donker
groen metallic, is de auto ook een
exclusieve verschijning.
Exclusiviteit
Die exclusiviteit wordt ook in het
interieur benadrukt. Vier perso
nen zitten comfortabel in hun lede
ren fauteuils. De voorstoelen zijn
inclusief de hoofdsteunen volledig
elektrisch instelbaar. Daarnaast
vinden we elektrisch bediende zij
ruiten, een zonnedak, een hifi-ge-
luidsinstallatie en airconditioning
in de standaarduitrusting.
Het is zeker de bedoeling dat deze
exclusieve auto van Opel en Lotus
binnenkort op de weg zal komen.
Hart van Brabantlaan 96
Telefoon 013-433000
De nu 150-jarige Nederlandse Spoorwegen willen de komende jaren een aantal knelpunten in het
huidige Nederlandse spoorwegnet oplossen. Op een aantal plaatsen is het spoorwegnet niet meer uit
te breiden. Niettemin wordt in de negentiger jaren nog steeds een groei in het reizigersverkeer ver
wacht. Alle reden voor de NS om de kwaliteit van het spoorwegnet te verbeteren, onder meer bij het
kruispunt Boxtel.
Het huidige systeem met
stoptreinen en intercities zal
in de toekomst worden ver
vangen door een drie-trei-
nensysteem. Een Intercity-/
Eurocitynet voor de lange af
stand met treinen, die veel
sneller zijn dan de huidige
intercities. Daarnaast een In-
terregionet, dat vergelijkbaar
is met het huidige Intercity-
net.