opklaringen
s
NISSAN SUNNY GTI
Marijke
LPG onderhouw voor
NISSAN PRAIRIE
Uitbreiding
1
garage Oppermans
gereed
NISSAN MAXIMA
s
T
Mitsubishi-
dealer
Rogam
omgetoverd
tot Japanse
tuin
aan*
elijke
m
De nieuwe
Hyundai Sonata:
Het zakelijke verschil.
De moderne, representatieve sedan
met een standaard uitrusting die
elke zakenman zal aanspreken.
Ruimte, komfort, technische perfek-
tie, kómpleetheid, luxe en veiligheid.
Op een niveau dat de konkurrentie
alleen kent bij de (dure) top
modellen. Zondermeer een verant
woorde investering: hoge inruil-
waarde, lage kilometerprijs en een
aanschafprijs die ongekend is. Er is
namelijk al een
Sonata vanaf s' '"TZ
29.950. Z,...
■L
Bé.
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 maart 1989 - pagina 3
aart 1989 pagina 2
:l$
I
-
5
LMANS
Foto: Geert van Loon
Vervolg van pag. 1
RUJM NIEUWS
WAT WE DOEN 1X)EN WE GOED
jt Nissan de
J voor Executi-
bijzonder
n de
Sunny
s tintje.
lange-
3 zich
Zo
aantal
ie
weten
maart
;e
irte
Ikom.
z-
ntvangtu
Ven.
AUTO KENNIS b.v.
Leharstraat 62, Tilburg
telefoon 013-554764
1987
1987
1985
1983
1986
11986
1983
1986
1984-1985
1985
1986
1984
1983
1983
1983
1981-1985
1983
1982
1982
1981
1983
dencentrum)
-82984
y kunnen uitle-
jfverbruik durfde
et meer in te
niddelde van 1
iter zeer tevre-
Technische
l gegevens:
I Merk en type: Nissan Sunny
GTi
I Aantal Cylinders: 4
I Cylinderinhoud: 1809 cc
1 "lag: 83 x 83,6 mm
i: 125 pk (92 kW) bij
Nissan Prairie
v.a.: 39.950,-
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
en Kadett GSi liggen ook in de
zelfde prijsklasse, terwijl de 16-
kleppen uitvoeringen van deze
twee Duitse auto's duidelijk duur
der zijn. Daarom is de Nissan Sun
ny GTi met f.37.995,- geen aanbie
ding, maar ook zeker niet te duur.
Het was eigenlijk Volkswagen die in de jaren zeventig
met zijn Golf definitief het GTi-circus een flinke start
gaf. Lange tijd is deze Duitse auto dan ook als de enige
echte gezien. Helaas voor Volkswagen zaten de andere
fabrikanten niet stil. Anno 1989 kan er voor een bedrag
rond de veertigduizend gulden een keus worden ge
daan uit een hele reeks auto's die achter hun naam een
sportieve toevoeging dragen. Een daarvan is de ver
nieuwde Nissan Sunny GTi waarmee ik een week
rondreed.
PRAIRIE 2.0 INJECTIE
Ruimte en comfort
voor 7 personen
171
Boring x Slac
Vermogen: 1
6400 tr/min
I Koppel: 150 Nm bij 4800 tr/
min
j Afmetingen: Lengte 4,03 me-
I ter, breedte 1,64 meter
I Gewicht: 1105 kg
Prestaties: topsnelheid 200
km/u
Brandstofverbruik (ECE-
I norm): bij 90 km/u 6,3 liter/
100 km, bij 120 km/u 8,1 liter/
100 km. Prijs: f.37.995,-
I
Ademruimte
Als topmodel kenden i
een GTi, echter met een
krachtbron. De nieuwe Sunny GTi
heeft wat meer ademruimte. De
cylinderinhoud bedraagt exact
1809 cc. Twee inlaat- en uit
laatkleppen op iedere cylinder
zorgen voor een optimale door
stroming. Natuurlijk wordt ook de
ze Nissan voorzien van een gere- geven. Bochten zijn
gelde drieweg katalysator met velingskostje voor de
een lambda-sonde. De krachtbron auto ^an zo °^tsI
levert een fors vermogen van 125 bocht gegoc
pk. zelfs lijkt als
san op de Nederlandse markt een
verbeterde Sunny-reeks. De ver
anderingen betroffen vooral de
techniek. Nieuw zijn de 1.4 en 1.6
liter 12-kleppenmotoren die een
hoger rendement hebben dan hun
voorgangers.
De Tilburgse Nissan dealer
Garage Denissen B.V. ontwikkel
de in samenwerking met LPG spe
cialist van Limbergen een LPG in
stallatie voor de nieuwe Nissan
Prairie.
Onder de achterste bank
zevenpers,
45 liter LP(
B0WG
De officiële Mazda-dealer voor
Tilburg, Garage Oppermans,
houdt 17, 18 en 19 maart een ope-
ningsshow ter gelegenheid van
het gereedkomen van de uitbrei
ding van het pand. Sinds decem
ber 1985 is het bedrijf Mazda-dea
ler. De afgelopen jaren heeft men
begrip van de klanten moeten
vragen om voor reparaties naar
de Offenbachstraat te gaan. Dhr.
Oppermans is blij dat ondanks het
feit dat de klanten zich hebben
moeten behelpen, zij het vertrou
wen in zijn bedrijf niet hebben
verloren. Vooral gesteund door dit
vertrouwen startte de bouw van
een nieuwe werkplaats in de Mas-
cagnistraat direct naast de show
room. Hierdoor is Oppermans in
staat een nog betere service te
verlenen en beter klantgericht te
opereren. De nieuwe werkplaats
is vanaf 20 maart aktief.
Het open huis van Garage Opper
mans valt samen met een landelij
ke aktie van Mazda, de voor-
sprong-show. Iedereen die tussen
15 en 25 maart een nieuwe Mazda
koopt mag gratis voor f.2000,- aan
accessoires uitzoeken.
In de ruime showroom van Opper
mans is het hele Mazda-program-
ma vertegenwoordigd, inclusief
de 626 met vierwielbesturing. Op
basis van de populaire 323 is er
de Ensign en de Finish. Beide
auto's bieden tegen een geringe
meerprijs een aantrekkelijke uit
rusting. De Mazda 626 is er in de
complete Argos-uitvoering. Dit
model heeft onder meer stuurbe
krachtiging, elektrisch bediende
buitenspiegels en cruise-control
standaard.
Een bezoek aan Garage Opper
mans is tijdens het open huis zo
doende zeer de moeite waard. Ze
zullen u met een hapje en drankje
verwelkomen. Dat deze uitnodi
ging ook voor de occasionkoper
en -rijder geldt, spreekt voor zich.
prestaties zijn een limousine
waardig, een top van 220 km/u en
een acceleratie van 0-100 in 8,7
seconden (9,5 bij de automaat).
De Maxima heeft een bijzonder
ruim interieur wat zonder al te
veel poes-pas is ingericht. Dit be
tekent niet dat de auto een sobere
uitrusting heeft. In tegendeel. De
stuurbekrachtiging werkt snel
heidsafhankelijk, de zijruiten wor
den elektrisch bediend, terwijl de
Maxima verder is voorzien van
cruise- control, lichtmetalen vel
gen en centrale vergrendeling. Al
deze zaken zijn al op het basismo
del te vinden, wat bovendien stan
daard ABS meekrijgt als veilig
heidsvoorziening. De prijs voor
deze Maxima is vastgesteld op
f.65.000,-Een automatische ver
snellingsbak op dezelfde auto
vergt een extra uitgave van
f.3.500,-.
Als topmodel brengt
Maxima E, wat staat
ve. Het gaat hier om een E
complete auto met als extra's ten
opzichte van de basisauto, lede-
het reservewiel verhuisd naar de
onderzijde. Om de duo- tank ge
plaatst te krijgen, diende de laad
vloer slechts met zeven centimeter
verhoogd te worden, waardoor de
praktische laadmogelijkheden,
die karakteristiek zijn voor de
Prairie, behouden blijven.
De Twin Spark injectie motor van
de Prairie behoudt zijn goede
van PENISSEN
van de
jrsoons Prairie wordt een
l,*3G duo-tank geplaatst en
Je voelt je net zo'n formule-rij-
der met deze Nissan Sunny
GTi. Niet alleen vanwege zijn
snelheid, je zit in no-time ho
vende 120 km-grens, maar
ook door het race-geluid wat
erin zit. Nicki Lauda zou zich
er vast in thuis voelen.
Zoals 't een goede GTi be
taamd, heelt hij natuurlijk
heuse sportstoelen, een be
kleed sportstuur en 'n toeren-
teller.
Het interieur is pico bello en
compleet. Het enige wat ik
mis - en dat is bijna altijd
standaard bij luxe Japanners
- zijn de elektrische buiten
spiegels. Die moeten nu
handmatig worden ingesteld.
Verder schakelt hij lekker
soepel en de stuurbekrachti
ging is een zalige luxe. Ook
bij deze bolide is het stuur in
hoogte verstelbaar. De baga
geruimte is ruim genoeg en
ook Iraai alge werkt.
Naast zijn pittige innerlijk
heeft de Sunny een rustig en
beschaafd uiterlijk. Je kunt
bijna zeggen, een Wollin
schaapskleren.
Rij-impressie: de wegligging
is haast optimaal. De lage
profielbanden kleven ge
woon aan de weg, hoe
scherp de bocht ook is.
Zoals reeds gezegd is hij niet
snel, maar supersnel. Rustig
rijden gaat bijna niet, hij
vraagt gewoon om meer zo
dra je het gaspedaal indrukt.
Het lijkt wel een warmbloedi
ge bunny deze Nissan Sunny.
r een goede
ende prijzen.
Regelbaar
De Sunny GTi heeft een behoorlijk
complete binnenuitrusting met on
der meer zonwerend glas, een re
gelbare intervalstand op de rui
tenwissers, regelbare dashboard-
verlichting en twee van binnenuit
te verstellen buitenspiegels. Twee
zaken ontbreken naar mijn idee in
de auto en wel elektrisch bedien
de portierruiten en centrale ver
grendeling. Wel kan vanaf de be
stuurdersstoel de achterklep en
het benzineklepje worden ge
opend.
De bestuurder en zijn bijrijder zit
ten op uitstekend voorgevormde
irtstoelen die een traploze ver-
-ling van de rugleuning heb
ben. Hoofd- en beenruimte zijn in
ruimte mate aanwezig. Voor men
sen met erg korte benen zullen
zelfs de pedalen wat ver weg zit
ten. Ook achterin kunnen twee
volwassenen het best een tijdje
uithouden. Op de achterbank zit
ten twee hoofdsteunen.
Het rijden met deze GTi is een wa
re belevenis. Mensen die denken
dat hun huidige snelle auto de
enig zaligmakende is, kan ik aan
raden toch eens nader met de
Sunny kennis te maken. De zit
achter het stuur is uitstekend. Een
groot compliment voor de uiterst
lichte bediening, ook van de ver-
snellingsbak. De stuurbekrachti-
igeren on- 9in9 maakt manouvreren tot kin-
ïlatief kort derspel, zonder dat het bij hoge
snelheden vaag wordt.
De topsnelheid ligt op 200 km/u.
Het koppel van 150 Nm is bij 4800
tr/min beschikbaar, terwijl het
volle vermogen pas bij 6400 volle
dig gebruikt kan worden.
Van 17 tot en met 27 maart
wordt de showroom van de
nieuwe Tilburgse Mitsubishi
Dealer Rogam omgetoverd
tot een Japanse tuin met veel
Bonsai- boompjes. Bonsai is
een toppunt van Japanse cul
tuur en hier ligt dan ook di
rect de link met de auto's van
Mitsubishi. Een oppervlakte
van 80 m2 zal worden gevuld
met vijvers inclusief fonteinen
en natuurlijk vissen. Verder
zal de showroom aan de
Ringbaan Oost onherken
baar worden gemaakt door
een aantal loopbruggen en
verschillende pergola's.
Ook mensen die niet geïnte
resseerd zijn in een nieuwe
auto worden van harte uitge
nodigd naar deze unieke Ja
panse tuin te komen kijken.
Naast de fraaie planten
staan natuurlijk alle model
len van Mitsubishi opgesteld.
De show wordt zelfs compleet
gemaakt met een aktiemodel,
de Mitsubishi Bonsai. Het
gaat hier om een aktiepakket
leverbaar op de Colt, Lancer
en Galant. Voor een geringe
meerprijs van f.495,- krijgen
deze auto's spiegels en wiel-
platen in de carrosseriekleur,
een sunroof en fraaie striping
en een type-aanduiding.
Rogam wil alle inwoners van
Tilburg en omgeving graag
trakteren op deze show. De
Geisha's in het theehuisje
trakteren u op een kopje
thee.
ren bekleding, elektrisch bedien- spor
de voorstoelen en airconditioning, stelli
Overigens wordt de Maxima E al
leen met een automaat geleverd.
Comfortabel
Tijdens een korte proefrit heb ik
met deze laatste auto mogen ken
nismaken. De Maxima ontpopt
zich als een uiterst comfortabele
auto met veel binnenruimte, een
enorm uitzicht rondom en een ju
weel van een motor en versnel
lingsbak. Snel optrekken, rustig
rijden, hij past zich aan alle rijstij
len aan, terwijl de automaat nau
welijks voelbaar is bij overscha
kelen. De lederen fauteuils moes
ten nog even worden ingezeten,
maar zorgen mede voor het hoog
staande comfort. Enig kritiek-
puntje is dat voor de lanc
der ons de voorzitting rel
is. De prijs voor de Maxima E be
draagt f.78.500,-. Een fors bedrag
misschien voor een Japanner,
maar zonder meer een auto met
karakter die het volle bedrag
waard is.
trekkracht bij het rijden op LPG en
het vermogensverlies als gevolg
van het rijden op deze schone
brandstof is zeer gering.
De prijs van deze LPG-installatie
voor de Prairie is vastgesteld op
f.2.995,- inclusief BTW. De garan-
tie-termijn op LPG-installaties is
twee jaar.
Eind december introduceerde Nis- Goedmoedig
w.—U 1.1
Hieruit blijkt weer eens overduiae-
lijk dat een zestienklepper veel
toeren moet draaien. Toch is de
motorkarakteristiek van deze Nis
san goedmoedig van aard. Tot
zo'n 4000 toeren is de Sunny vlot
van zijn plaats te krijgen en daar
boven gaat hij werkelijk als een
speer. Zonder dat de auto stil te
we al langer noemen is k>lijft het geluidsniveau
,en 1.6 liter binnen de perken. Het rauwe ge
luid bij hoge toeren past zelfs
goed bij een dergelijke auto.
De wegligging van de Sunny GTi
is fantastisch. De auto plakt wer
kelijk aan het asfalt. De vering is
redelijk strak zodat wegoneffen-
heden behoorlijk worden doorge-
echter het lie-
leze Sunny. De
spannen door een
bocht gegooid worden dat het
Isof de achterwielen
meesturen. Uitbreekneigingen is
dan ook iets wat in het Sunny- vo-
cabulair niet voorkomt. Het is in
ieder geval onder alle omstandig
heden een zeer voorspelbaar mo
biel.
Lekker heb ik me een aantal da
gen met de Sunny
ven. Het brandstof’
ik van te voren niet
schatten. Een gemk
op 10 stelt me echte
den, zeker gezien de gemiddelde
dorst van een aantal concurren
ten.
De prijs van de vernieuwde Sunny
GTi moeten we natuurlijk ook
even vergelijken met concurreren
de produkten. Gekeken naar zijn
Japanse tegenstrevers zoals een
Mitsubishi Colt GTi en de Mazda
323 Turbo komt de Nissan prijs-
technisch goed mee. De Golf GTi
De Sunny is er in een groot aantal
carrosserievarianten, de GTi ech
ter maar in een. Het is een drie-
deurs model, wat aan de buiten
kant beschaafd is voorzien van
een aantal sportieve zaken. In de
voorbumper met spoiler zijn mist
lampen geïntegreerd. Onder
langs de zijkant zijn skirts aai
bracht, terwijl de achterzijde
kenmerkt door een forse zwarte
spoiler op de derde deur. Een ro
de bies over de bumpers en
beschermstrips geven de Su
GTi een bijzonder modieus
Opvallend is de enorm dikke uit
laat die de Sunny GTi een extra
aggressieve aanblik geeft. De
lichtmetalen velgen maken het ge
heel af.
Ook in het interieur is 't allemaal
sportiviteit wat de klok slaat. Het
kleine driespakige stuurtje is trap
loos in hoogte verstelbaar en ver
meldt op het claxonkussen dat je
werkelijk met een GTi van doen
hebt. Natuurlijk hoort in een der
gelijke auto een toerenteller en di
gitaal klokje tot de standaarduit
rusting. Het dashboard is uiterst
strak van vormgeving en hele
maal in de kleur zwart uitgevoerd.
De Nissan Sunny GTi is een ver
rassend fijne auto met enorme
prestaties. Opvallend is het ge
mak waarmee de auto te berijden
valt. Het weggedrag bevindt zich
op een hoog niveau. Wat betreft
brandstofverbruik en prijs komt hij
aardig met zijn concurrenten mee.
Bi
DE AUTOMAAT
B