opklaringen s NISSAN SUNNY GTI Marijke LPG onderhouw voor NISSAN PRAIRIE Uitbreiding 1 garage Oppermans gereed NISSAN MAXIMA s T Mitsubishi- dealer Rogam omgetoverd tot Japanse tuin aan* elijke m De nieuwe Hyundai Sonata: Het zakelijke verschil. De moderne, representatieve sedan met een standaard uitrusting die elke zakenman zal aanspreken. Ruimte, komfort, technische perfek- tie, kómpleetheid, luxe en veiligheid. Op een niveau dat de konkurrentie alleen kent bij de (dure) top modellen. Zondermeer een verant woorde investering: hoge inruil- waarde, lage kilometerprijs en een aanschafprijs die ongekend is. Er is namelijk al een Sonata vanaf s' '"TZ 29.950. Z,... ■L Bé. DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 16 maart 1989 - pagina 3 aart 1989 pagina 2 :l$ I - 5 LMANS Foto: Geert van Loon Vervolg van pag. 1 RUJM NIEUWS WAT WE DOEN 1X)EN WE GOED jt Nissan de J voor Executi- bijzonder n de Sunny s tintje. lange- 3 zich Zo aantal ie weten maart ;e irte Ikom. z- ntvangtu Ven. AUTO KENNIS b.v. Leharstraat 62, Tilburg telefoon 013-554764 1987 1987 1985 1983 1986 11986 1983 1986 1984-1985 1985 1986 1984 1983 1983 1983 1981-1985 1983 1982 1982 1981 1983 dencentrum) -82984 y kunnen uitle- jfverbruik durfde et meer in te niddelde van 1 iter zeer tevre- Technische l gegevens: I Merk en type: Nissan Sunny GTi I Aantal Cylinders: 4 I Cylinderinhoud: 1809 cc 1 "lag: 83 x 83,6 mm i: 125 pk (92 kW) bij Nissan Prairie v.a.: 39.950,- Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 en Kadett GSi liggen ook in de zelfde prijsklasse, terwijl de 16- kleppen uitvoeringen van deze twee Duitse auto's duidelijk duur der zijn. Daarom is de Nissan Sun ny GTi met f.37.995,- geen aanbie ding, maar ook zeker niet te duur. Het was eigenlijk Volkswagen die in de jaren zeventig met zijn Golf definitief het GTi-circus een flinke start gaf. Lange tijd is deze Duitse auto dan ook als de enige echte gezien. Helaas voor Volkswagen zaten de andere fabrikanten niet stil. Anno 1989 kan er voor een bedrag rond de veertigduizend gulden een keus worden ge daan uit een hele reeks auto's die achter hun naam een sportieve toevoeging dragen. Een daarvan is de ver nieuwde Nissan Sunny GTi waarmee ik een week rondreed. PRAIRIE 2.0 INJECTIE Ruimte en comfort voor 7 personen 171 Boring x Slac Vermogen: 1 6400 tr/min I Koppel: 150 Nm bij 4800 tr/ min j Afmetingen: Lengte 4,03 me- I ter, breedte 1,64 meter I Gewicht: 1105 kg Prestaties: topsnelheid 200 km/u Brandstofverbruik (ECE- I norm): bij 90 km/u 6,3 liter/ 100 km, bij 120 km/u 8,1 liter/ 100 km. Prijs: f.37.995,- I Ademruimte Als topmodel kenden i een GTi, echter met een krachtbron. De nieuwe Sunny GTi heeft wat meer ademruimte. De cylinderinhoud bedraagt exact 1809 cc. Twee inlaat- en uit laatkleppen op iedere cylinder zorgen voor een optimale door stroming. Natuurlijk wordt ook de ze Nissan voorzien van een gere- geven. Bochten zijn gelde drieweg katalysator met velingskostje voor de een lambda-sonde. De krachtbron auto ^an zo °^tsI levert een fors vermogen van 125 bocht gegoc pk. zelfs lijkt als san op de Nederlandse markt een verbeterde Sunny-reeks. De ver anderingen betroffen vooral de techniek. Nieuw zijn de 1.4 en 1.6 liter 12-kleppenmotoren die een hoger rendement hebben dan hun voorgangers. De Tilburgse Nissan dealer Garage Denissen B.V. ontwikkel de in samenwerking met LPG spe cialist van Limbergen een LPG in stallatie voor de nieuwe Nissan Prairie. Onder de achterste bank zevenpers, 45 liter LP( B0WG De officiële Mazda-dealer voor Tilburg, Garage Oppermans, houdt 17, 18 en 19 maart een ope- ningsshow ter gelegenheid van het gereedkomen van de uitbrei ding van het pand. Sinds decem ber 1985 is het bedrijf Mazda-dea ler. De afgelopen jaren heeft men begrip van de klanten moeten vragen om voor reparaties naar de Offenbachstraat te gaan. Dhr. Oppermans is blij dat ondanks het feit dat de klanten zich hebben moeten behelpen, zij het vertrou wen in zijn bedrijf niet hebben verloren. Vooral gesteund door dit vertrouwen startte de bouw van een nieuwe werkplaats in de Mas- cagnistraat direct naast de show room. Hierdoor is Oppermans in staat een nog betere service te verlenen en beter klantgericht te opereren. De nieuwe werkplaats is vanaf 20 maart aktief. Het open huis van Garage Opper mans valt samen met een landelij ke aktie van Mazda, de voor- sprong-show. Iedereen die tussen 15 en 25 maart een nieuwe Mazda koopt mag gratis voor f.2000,- aan accessoires uitzoeken. In de ruime showroom van Opper mans is het hele Mazda-program- ma vertegenwoordigd, inclusief de 626 met vierwielbesturing. Op basis van de populaire 323 is er de Ensign en de Finish. Beide auto's bieden tegen een geringe meerprijs een aantrekkelijke uit rusting. De Mazda 626 is er in de complete Argos-uitvoering. Dit model heeft onder meer stuurbe krachtiging, elektrisch bediende buitenspiegels en cruise-control standaard. Een bezoek aan Garage Opper mans is tijdens het open huis zo doende zeer de moeite waard. Ze zullen u met een hapje en drankje verwelkomen. Dat deze uitnodi ging ook voor de occasionkoper en -rijder geldt, spreekt voor zich. prestaties zijn een limousine waardig, een top van 220 km/u en een acceleratie van 0-100 in 8,7 seconden (9,5 bij de automaat). De Maxima heeft een bijzonder ruim interieur wat zonder al te veel poes-pas is ingericht. Dit be tekent niet dat de auto een sobere uitrusting heeft. In tegendeel. De stuurbekrachtiging werkt snel heidsafhankelijk, de zijruiten wor den elektrisch bediend, terwijl de Maxima verder is voorzien van cruise- control, lichtmetalen vel gen en centrale vergrendeling. Al deze zaken zijn al op het basismo del te vinden, wat bovendien stan daard ABS meekrijgt als veilig heidsvoorziening. De prijs voor deze Maxima is vastgesteld op f.65.000,-Een automatische ver snellingsbak op dezelfde auto vergt een extra uitgave van f.3.500,-. Als topmodel brengt Maxima E, wat staat ve. Het gaat hier om een E complete auto met als extra's ten opzichte van de basisauto, lede- het reservewiel verhuisd naar de onderzijde. Om de duo- tank ge plaatst te krijgen, diende de laad vloer slechts met zeven centimeter verhoogd te worden, waardoor de praktische laadmogelijkheden, die karakteristiek zijn voor de Prairie, behouden blijven. De Twin Spark injectie motor van de Prairie behoudt zijn goede van PENISSEN van de jrsoons Prairie wordt een l,*3G duo-tank geplaatst en Je voelt je net zo'n formule-rij- der met deze Nissan Sunny GTi. Niet alleen vanwege zijn snelheid, je zit in no-time ho vende 120 km-grens, maar ook door het race-geluid wat erin zit. Nicki Lauda zou zich er vast in thuis voelen. Zoals 't een goede GTi be taamd, heelt hij natuurlijk heuse sportstoelen, een be kleed sportstuur en 'n toeren- teller. Het interieur is pico bello en compleet. Het enige wat ik mis - en dat is bijna altijd standaard bij luxe Japanners - zijn de elektrische buiten spiegels. Die moeten nu handmatig worden ingesteld. Verder schakelt hij lekker soepel en de stuurbekrachti ging is een zalige luxe. Ook bij deze bolide is het stuur in hoogte verstelbaar. De baga geruimte is ruim genoeg en ook Iraai alge werkt. Naast zijn pittige innerlijk heeft de Sunny een rustig en beschaafd uiterlijk. Je kunt bijna zeggen, een Wollin schaapskleren. Rij-impressie: de wegligging is haast optimaal. De lage profielbanden kleven ge woon aan de weg, hoe scherp de bocht ook is. Zoals reeds gezegd is hij niet snel, maar supersnel. Rustig rijden gaat bijna niet, hij vraagt gewoon om meer zo dra je het gaspedaal indrukt. Het lijkt wel een warmbloedi ge bunny deze Nissan Sunny. r een goede ende prijzen. Regelbaar De Sunny GTi heeft een behoorlijk complete binnenuitrusting met on der meer zonwerend glas, een re gelbare intervalstand op de rui tenwissers, regelbare dashboard- verlichting en twee van binnenuit te verstellen buitenspiegels. Twee zaken ontbreken naar mijn idee in de auto en wel elektrisch bedien de portierruiten en centrale ver grendeling. Wel kan vanaf de be stuurdersstoel de achterklep en het benzineklepje worden ge opend. De bestuurder en zijn bijrijder zit ten op uitstekend voorgevormde irtstoelen die een traploze ver- -ling van de rugleuning heb ben. Hoofd- en beenruimte zijn in ruimte mate aanwezig. Voor men sen met erg korte benen zullen zelfs de pedalen wat ver weg zit ten. Ook achterin kunnen twee volwassenen het best een tijdje uithouden. Op de achterbank zit ten twee hoofdsteunen. Het rijden met deze GTi is een wa re belevenis. Mensen die denken dat hun huidige snelle auto de enig zaligmakende is, kan ik aan raden toch eens nader met de Sunny kennis te maken. De zit achter het stuur is uitstekend. Een groot compliment voor de uiterst lichte bediening, ook van de ver- snellingsbak. De stuurbekrachti- igeren on- 9in9 maakt manouvreren tot kin- ïlatief kort derspel, zonder dat het bij hoge snelheden vaag wordt. De topsnelheid ligt op 200 km/u. Het koppel van 150 Nm is bij 4800 tr/min beschikbaar, terwijl het volle vermogen pas bij 6400 volle dig gebruikt kan worden. Van 17 tot en met 27 maart wordt de showroom van de nieuwe Tilburgse Mitsubishi Dealer Rogam omgetoverd tot een Japanse tuin met veel Bonsai- boompjes. Bonsai is een toppunt van Japanse cul tuur en hier ligt dan ook di rect de link met de auto's van Mitsubishi. Een oppervlakte van 80 m2 zal worden gevuld met vijvers inclusief fonteinen en natuurlijk vissen. Verder zal de showroom aan de Ringbaan Oost onherken baar worden gemaakt door een aantal loopbruggen en verschillende pergola's. Ook mensen die niet geïnte resseerd zijn in een nieuwe auto worden van harte uitge nodigd naar deze unieke Ja panse tuin te komen kijken. Naast de fraaie planten staan natuurlijk alle model len van Mitsubishi opgesteld. De show wordt zelfs compleet gemaakt met een aktiemodel, de Mitsubishi Bonsai. Het gaat hier om een aktiepakket leverbaar op de Colt, Lancer en Galant. Voor een geringe meerprijs van f.495,- krijgen deze auto's spiegels en wiel- platen in de carrosseriekleur, een sunroof en fraaie striping en een type-aanduiding. Rogam wil alle inwoners van Tilburg en omgeving graag trakteren op deze show. De Geisha's in het theehuisje trakteren u op een kopje thee. ren bekleding, elektrisch bedien- spor de voorstoelen en airconditioning, stelli Overigens wordt de Maxima E al leen met een automaat geleverd. Comfortabel Tijdens een korte proefrit heb ik met deze laatste auto mogen ken nismaken. De Maxima ontpopt zich als een uiterst comfortabele auto met veel binnenruimte, een enorm uitzicht rondom en een ju weel van een motor en versnel lingsbak. Snel optrekken, rustig rijden, hij past zich aan alle rijstij len aan, terwijl de automaat nau welijks voelbaar is bij overscha kelen. De lederen fauteuils moes ten nog even worden ingezeten, maar zorgen mede voor het hoog staande comfort. Enig kritiek- puntje is dat voor de lanc der ons de voorzitting rel is. De prijs voor de Maxima E be draagt f.78.500,-. Een fors bedrag misschien voor een Japanner, maar zonder meer een auto met karakter die het volle bedrag waard is. trekkracht bij het rijden op LPG en het vermogensverlies als gevolg van het rijden op deze schone brandstof is zeer gering. De prijs van deze LPG-installatie voor de Prairie is vastgesteld op f.2.995,- inclusief BTW. De garan- tie-termijn op LPG-installaties is twee jaar. Eind december introduceerde Nis- Goedmoedig w.—U 1.1 Hieruit blijkt weer eens overduiae- lijk dat een zestienklepper veel toeren moet draaien. Toch is de motorkarakteristiek van deze Nis san goedmoedig van aard. Tot zo'n 4000 toeren is de Sunny vlot van zijn plaats te krijgen en daar boven gaat hij werkelijk als een speer. Zonder dat de auto stil te we al langer noemen is k>lijft het geluidsniveau ,en 1.6 liter binnen de perken. Het rauwe ge luid bij hoge toeren past zelfs goed bij een dergelijke auto. De wegligging van de Sunny GTi is fantastisch. De auto plakt wer kelijk aan het asfalt. De vering is redelijk strak zodat wegoneffen- heden behoorlijk worden doorge- echter het lie- leze Sunny. De spannen door een bocht gegooid worden dat het Isof de achterwielen meesturen. Uitbreekneigingen is dan ook iets wat in het Sunny- vo- cabulair niet voorkomt. Het is in ieder geval onder alle omstandig heden een zeer voorspelbaar mo biel. Lekker heb ik me een aantal da gen met de Sunny ven. Het brandstof’ ik van te voren niet schatten. Een gemk op 10 stelt me echte den, zeker gezien de gemiddelde dorst van een aantal concurren ten. De prijs van de vernieuwde Sunny GTi moeten we natuurlijk ook even vergelijken met concurreren de produkten. Gekeken naar zijn Japanse tegenstrevers zoals een Mitsubishi Colt GTi en de Mazda 323 Turbo komt de Nissan prijs- technisch goed mee. De Golf GTi De Sunny is er in een groot aantal carrosserievarianten, de GTi ech ter maar in een. Het is een drie- deurs model, wat aan de buiten kant beschaafd is voorzien van een aantal sportieve zaken. In de voorbumper met spoiler zijn mist lampen geïntegreerd. Onder langs de zijkant zijn skirts aai bracht, terwijl de achterzijde kenmerkt door een forse zwarte spoiler op de derde deur. Een ro de bies over de bumpers en beschermstrips geven de Su GTi een bijzonder modieus Opvallend is de enorm dikke uit laat die de Sunny GTi een extra aggressieve aanblik geeft. De lichtmetalen velgen maken het ge heel af. Ook in het interieur is 't allemaal sportiviteit wat de klok slaat. Het kleine driespakige stuurtje is trap loos in hoogte verstelbaar en ver meldt op het claxonkussen dat je werkelijk met een GTi van doen hebt. Natuurlijk hoort in een der gelijke auto een toerenteller en di gitaal klokje tot de standaarduit rusting. Het dashboard is uiterst strak van vormgeving en hele maal in de kleur zwart uitgevoerd. De Nissan Sunny GTi is een ver rassend fijne auto met enorme prestaties. Opvallend is het ge mak waarmee de auto te berijden valt. Het weggedrag bevindt zich op een hoog niveau. Wat betreft brandstofverbruik en prijs komt hij aardig met zijn concurrenten mee. Bi DE AUTOMAAT B

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27