Een gewaarschuwd mens telt voor twee J Erkenning besturen buurt en wijkraden staat centraal 50 I wilhelmina park ERING N INVES VOOR RDE UR een, Aangeboren afwijkingen STRA Joosen. Beter. Niet duurder. Stadsbeheer, hoe doe je dat Wie steunt herhuisvesting huize Poels? S nie de JOOSEN T.V., HIFI EN VIDEO. EEN OMWEG WAARD. s i maart 1989-pagina 4; DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 9 maart 1989 - pagina 5 OP KOOPAVOND GEOPEND Veel activiteiten op Cristoffelschool. geeft veel voorde het jkingi in sigaren EX3;| 14 30 -1 Vervolg van blz. 1 10 8 maart. je jren Expediteur reld vergeten. Ondanks fc zondheid van duizenden i AMREF/Vliegende Dokters >0 L^l Speciaal voor Uü! I 420772 1.3 420740 41345 meent Werke zeve wer Veel oude Franse auto's hebben het chassisnummer niet in gesla- douane ten. sic mi trok ik ie zijn zo'n [55-4015 idaardmaten: en de gevel liend; )dte x hoogte im: 3 x 2000 3x2125 5 x 2000 5x2125 3x2125 lAN OCX AU-ff Oost- kome 1 en moe na de lange reis auto nog op de aanhan- ïilige plek 's nachts ren bei hoe is nis?W TECHNISCH BUREAU JOOSEN BV AUDIO VIDEO Beneluxlaan 615042 WK Tilburg. Telefoon 013-670537 674558 De Roode Haan Restaurant Baas Poelier/Wildhandel Hettema Specialist en wijnen Alt Wien Petit Restaurant Kaffee Lambiek Bier v.d. maand Moeder Overste Slagerij Segers Eigen worstmakerij en -rokerij Schmidlin Plus Gewoon een fijne fotozaak Glaudemans Hengelsport men de oor- tot afwijkin- telsel. De iding van s volgens de Stichting stad erg groot. Zowel de gemeen*-' op het orgar' bouw tektei „v en b< - van ting is dat het zijn zochte bijeenkc ssen men diverse id< persoonlijke bijdrage is relatief laag Zo is aretten of een kopje koffie met gebak. jan naar: thui! niet arts veel mogel Deelneems ven onder de arts ei kend gele bruikelijl Tilburg he„Mv.. 1993 ontvangen. 2 zet is dat dat pk door de vrijwillig Eind mei wordt r niseefd waarvo ïeleidsplan genodigd zijn. I in stelling de Twem dan ÜiEEl ,95 Met het onderzoek wil zaken vinden die leiden gen van het centrale zenuwstc onderzoekers hopen na afronc Het aantal mensen wat zich voor auto's interesseert, neemt nog steeds toe. De interesse kan zich uiten in een grote verzameling autofolders, miniatuurauto's. kente kenplaten, emblemen en natuurlijk echte auto's. Deze laatste categorie fanaten hebben er elke dag en nacht, al hun vrije tijd voor over om hun met zorg aangekochte oude vehikels weer net zo te maken, zoals ze enkele tientallen jaren geleden de fabriekspoorten verlieten. Trailer Neem je de kar echter voor meer dere dagen mee, dan kan dat in prijs soms aanmerkelijk schelen. Sommigen zullen in het rijke bezit -Jn van kennissen die zo'n trailer ozitten en deze met liefde en ple zier uitlenen. 80 kilometer onder de stad Limo ges, die bekend staat om zijn be roemde aardewerk. Ik had inmid dels één stadium van de jacht op een oude auto overgeslagen. Dit eerste stadium is natuurlijk het op zoek gaan. Realiseer je van te vo ren wat je gaat zoeken. Hoe erva- ïn je in het restaureren en het met de technische ken- Wil je een vooroorlogs exem plaar of is een auto van twintig d dertig jaar oud genoeg? Zijn er nog voldoende onderdelen van het betreffende model verkrijg baar, of moet er voor elk wisse wasje naar Frankrijk gereden worden om er alle sloperijen af te zoeken, om uiteindelijk thuis on verrichter zake terug te komen. advies jparatuur. Daarom e van wanten weten sen dus. Een omweg Het gaat om afwijkingen zoals spina bifida (open ruggetje) en anencephalie (ontbreken van nersenen). Ook vrou wen die nog geen kind, of een gezond kind hebben gekregen, kunnen aan het onderzoek meedoen. Frankrijk Een land bij uitstek om af te stro pen op zoek naar een klassieker, is Frankrijk. Dit heeft natuurlijk een aantal redenen. Ten eerste is Frankrijk redelijk dicht bij ons land, zodat iedereen gemakkelijk in een of twee dagen het land van het stokbrood en de wijn kan be reiken. Daamc rijk 1 rosit vee naast is hef klimaat in Frank- veel beter dan hier, zodat cor- •sie, in de volksmond «roest», jel minder de vervoersmiddelen van weleer heeft aangetast. Maar ook hier is de bron niet on uitputtelijk. Twee jaar terug trok ik naar Frankrijk, om precies te zijn naar St. Pardoux La Rivière, zo'n U wilt voor uw dure geld op zeker spelen. En een krijgen waardoor u kiest voor de juiste appcrctuur. gaat u naar een echte speciaalzaak waar ze v- en een eigen technische dienst hebben. Jooser. ■u waard. Joosens eigen technische dienst, voor een optimale service Politiek antwoord Alle 24 buurt- en wijkorganisaties in 'T'ilburg hebben het Beleidsplan 1989/ zangen. Zoals gezegd: de op- t dat plan besproken wordt lligers en de besturen, er dan een dag georga- zoor alle 24 besturen uit- Die besturen praten met over hun bevindingen die kunnen leiden tot aanpassing van het beleidsplan. De definitieve tekst komt dan in de zomer van dit jaar op wordt papier te staan waarna er gesprekken e stel- met de gemeente gaan volgen over die op te tekst. Nico De Jong: «We presenteren at uit de uiteindelijke versie dan aan de ge- lvS uit meente in de sfeer van «dit willen we, de wat vind van boven een orgar buurtbewc iecen- en die vrij auto mstel- Dat de Stichtii ze struktuur v. les te maken 1 mening is d is voor het Vanzei ccuieemster 1 privacy. kunnen c* ïtariaat «Pr ingeboren Afwijkin- op werkdagen van uur, telefon (080) Vervolg van blz. 1 In enkele buurt en wijkhuizen willen we werkplaatsen gaan beginnen voor langdurig werklo zen. We willen hen elementaire cursus sen aanbieden, bijvoorbeeld in samen werking met de Stichting Volwassenen Educatie. De bedoeling van die cursus sen is dat de langdurig werklozen er de motivatie vinden om een baan te ken of andere opleidingen te gaan gen. We zijn hierover in gesprek met de gemeente. Laagdrempelig De Twem wil ook volgens stelling ven, dat het wijk- en buurtgericht :rk een duidelijke keuze moet blijven maken voor de emancipatie van ach terstandsgroepen. Nico De Jong: «Ja, dat is een vurige wens van de Twem en weer zeer aktueel. Er wordt de laatste tijd bij de gemeente te gemakkelijk ge zegd dat de wijk- en buurthuizen meer kostendekkend moeten werken. Dat heeft echter grenzen want we vinden dat we laagdrerrr Als een gemiddeld gezin regelmatig van een buurt- of wijkhuis gebruik maakt en daar per jaar zo’n 300,- a 400,- per jaar entreekosten aan kwijt is, dan kun je je afvragen of dat niet te veel wordt. Of bejaarden die driemaal entree moeten betalen voor een potje biljarten, een kaartje leggen en een ge spreksgroep bij wonen. Daar kun je en mag je geen winsten op maken, vinden Twem.» Zijn deze drie papieren aanwezig en in orde, dan hoef je ze bij de Frans-Belgische grens alleen maar even te laten zien en kun j zo doorrijden. Bij de Belgische- Nederlandse passage meende ik ook te kunnen doorrijden, maar de heren in Breda zitten niet stil en ik werd dan ook snel door een douane-auto achtervolgd en tot stoppen gedwongen. Na het zien van het T2, kreeg ik te horen dat ik inderdaad zonder te stoppen mocht doorrijden, wat een opluch ting. Kijk voor het vertrek eerst wel even na wat voor een gewicht de trekkende auto maximaal mag trekken. De combinatie kar en oude auto weegt al gauw 1.200 ki logram en dat is voor een eenvou dige middenklasser al veel te veel. Vaak hoor je dan heldenver halen dat een auto vanuit Zuid- Frankrijk drie maal zijn maximale aanhangergewicht getrokken heeft. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat het niet gaat, maar het blijft levensgevaarlijk en ver boden. Heel belangrijk zijn de papieren. Uit Frankrijk neem je mee het ori ginele kentekenbewijs (Carte Grise) en een factuur. Óp de fac tuur mag gerust een lager bedrag staan dan er werkelijk betaald is, - maar het moet reëel blijven, de iuto-ambulance met tandemas (er douane is niet gek. Daarnaast moet je beschikken over een T2- formulier wat in Frankrijk door een expediteur moet worden inge vuld. Dit kost ongeveer 150 tot 20( francs. Dit laatste document kan gemist worden als de gekochte auto op eigen kracht naar Neder land rijdt (denk aan de verzeke ring) en hij direct bij de grens wordt ingevoerd. Projektgroepen De sprekers op het symposium geven informatie over een aantal stadsbe- heer-mödellen. De sprekers zijn door de organisatoren gekozen op grond van het feit dat zij, weliswaar in afwij kende mate, kiezen voor een decen traal stadsbeheer-model, in tegenstel ling tot B W van Tilburg die in hun Stadsbeheerplan kiezen voor een cen tralistisch model, een model dat van bovenaf het stadsbeheer regelt. Vol gens de Stichting Vernieuw de Stad zou er in Tilburg ook een decentraal iviiucunei- model ontwikkeld moeten wordenf v waarin projektgroepen, bestaande uit Enthousiast i- m j buurtbewoners, ambtenaren, vertegen- De belangstelling voor het symposium woordigers van woningbouwcorpora- is volgens de Stichting Vernieuw de ties en andere belanghebbenden een Stad erg groot. Zowel de politiek als de zetel moeten hebben. Zo’n projekt- gemeente heeft enthousiast gereageerd groep stelt dan een stadsbeheer-deel- °P het voornemen dit symposium te plan op voor de betreffende wijk en organiseren. Verder zijn de woning- geeft aan welke problemen wanneer bouwcoiporaties uitgenodigd, archi- aangepakt dienen te worden. Voorde- tekten uit Tilburg en natuurlijk buurt- len van zo’n aanpak liggen volgens de en bewonersorganisaties. De verwach- Stichting Vernieuw de Stad op tal van üng is dat het dan ook een druk be- gebieden. Zo kan er dan sprake zijn zochte bijeenkomst gaat worden waar van een goede samenwerking tussen men diverse ideeën m.b.t. het stadsbe- bewoners en ambtenaren zonder dat ze heer krijgt aangeboden. Wat het effekt met elkaar gaan strijden over zeggen- zal “jn> >s moeilijk te voorspellen maar schap. Een ander voordeel is dat er be- wellicht, aldus de Stichting Vernieuw ter gewerkt kan worden aan leefbare de Stad, blijft er iets van hangen en buurten omdat de bewoners vertegen- kunnen fouten worden voorkomen, woordigd zijn in de projektgroepen en Yoor meer informatie over dit sympo- als geen ander de problemen van de s’um kan men terecht bij Jan de buurt kennen. Zij wonen er immers. Gruyter, medewerker van het bureau Eén en ander vraagt wel een andere Bewoners Ondersteuning Tilburg, tel. opstelling van de gemeente en de ge- 360251. Als men de bijeenkomst wil meenteraadsleden. Immerszij beslis- bijwonen moet men snel kontakt met sen niet meer waar en hoeveel lanta- hem opnemen. Voldaan werd de ger op een vei weggezet, 's Morgens om negen uur begon nen mijn activiteiten om de auto zo snel mogelijk definitief in te voe ren en hem naar zijn voorlopig on derkomen voor de restauratie te vervoeren. Naast de documenten die uit Frankrijk zijn meegebracht, moet er een douaneformulier 33 worden gekocht, wat je bij iedere Nederlandse expediteur voor zo'n 30,- kunt laten invullen. Aanschaf Als je uiteindelijk het begeerde model hebt gevonden, bekijk de auto dan goed. In Frankrijk is het heel normaal dat je een paar keer op dezelfde plek gaat kijke n. Be denk je in de tussentijd goed, wat het betekent als de auto daadwer kelijk wordt aangeschaft. Het is natuurlijk van belang te weten of de auto op eigen kracht naar huis kan, want dat is veruit de goed koopste oplossing. Ben je dan wel bewust van de risico's die er tij dens zo'n trip naar huis zijn. Je kent de auto immers nog niet, er kan technisch van alles aan de hand zijn. Een duurdere, maar veiligere op lossing is het op transport zetten. Ook hierbij zijn er een aantal mo gelijkheden. Vrachtwagens heb ben dikwijls geen volledige re tourvracht en zijn dan graag be reid voor een milde prijs een auto mee te brengen. In mijn geval betreft het een Re nault 4CV uit 1956, waarvan de carrosserie de tand des tijds zeer goed heeft doorstaan. De motor zit na een jaar of acht stilstand muur vast. Voor het vervoer naar Ne derland werd gekozen voor een autc ::_.2 bestaan voor zo'n aanhanger meerdere namen). Gemiddelde huurprijs voor zo'n ding ligt rond de 100,-per dag. renpalen komen te staan en welke stra ten opgeknapt moeten worden. Dat doen de leden van de projektgroepen. Van onder af en niet zoals B W het in het Stadsbeheerplan voorstelden, af. In feite gaat het dus om misatiestruktuur waarin de roners vertegenwoordigd zijn autonoom te werk kan gaan. -ting Vernieuw de Stad de- struktuur voor ogen staat, heeft al- maken met het feit dat zij van is dat Tilburg eigenlijk te groot 1 nvt regelen van stadsbeheer op centraal nivo. nen in actie Hun gezondheidsprogramma is omvangrijk en veelzijdig. Voorlichting, onderzoek en ziekenbezoek zijn daar xbeelden van. U begrijpt dat daar geld voor nodig is. Veel geld. Want de nood is hoog. Uw p-— bijvoorbeeld de prijs van een vaccin per kind, niet hoger dan die van 'n pakje sigar..™.. Daarom vragen wij ook aan u om een donatie op girorek. 487600 of banknumn 707070457 t.n.v. AMREF/Vliegende Dokters Dan doet u een investering voor het leven. Ste onze artsen en dus de kinderen van Oost-Afrika. Voor meer informatie, bel of schrijf dé AMREF/Vliegende Dokters, Jan van Brakelplantsoen 5. 2253 TD Voorschoten. Twem. De Jong: «Zo’n platform k» ^Pen dag Basisschool Christoffel gemeente namens alle aangeslotenen, politieke erkenning van wat de wijkbe- Dat geeft veel voordelen.sturen willen. Op zondag 12 maart a.s. houdt de Christoffelschool aan de Schout Back- raat 41 in Tilburg een open dag. Het onderwijsaanbod, de renovatie en de nieuwbouw maken een bezoek zeker de moeite waard. Medio februari telde de basisschool door een gestage groei 253 leerlingen. Het beleid van de Christoffelschool richt zich zowel op ’t kind als op de leerstof. Er is ruime aandacht voor lezen, taal en rekenen. Nieuwe ontwikkelingen op onderwijs gebied worden in de vergaderingen van het schoolteam open en kritisch besproken. De aandacht voor het kind komt o.a. tot uitdrukking in het creëren van een stimulerende leeromgeving. Kin deren met bepaalde problemen bij het leren krijgen individuele aandacht, o.a. via bijles op school, of aandacht in de leergroep. De Christoffelschool bruist dikwijls van de activiteiten en de ouders spelen daarbij een grote rol. De praktijk op de Christoffelschool is realistisch beschreven in het school werkplan. Bezoekers van de open dag, die duurt van 12.00-16.00 uur, hoeven niet te aarzelen om naar dit werkplan te vragen. Het is extra informatief. Niet alleen ouders, maar natuurlijk ook kinderen zijn welkom tijdens de open dag. Voor de kinderen is er een clownsoptreden en een leuke verras sing. het onderzoek advies te kunnen geven over eventuele maatregelen vanaf het moment van de zwangerschapswens. De kans op het krijgen van een gezond kind wordt hierdoor vergroot. Vrouwen die zich opgeven voor het onderzoek krijgen van begin af aan be geleiding van onderzoekers. De deel neemster bepaalt zelf hoeveel begelei ding zij krijgt. De begeleiding gebeurt thuis. De onderzoekers mengen zich in het beleid van de behandelende of verloskundige. Deze zijn wel zo mag je geen elijk op de hoogte gebracht, wij bij de Tw asters aan het onderzoek blij- r controle van de behandelen- Samenwerking en verloskundige. Vanzelfspre- In het Beleidsplan eldt voor de deelneemster de ge- gebroken voor meer samem jke vorm van privacy. tussen stedelijke instellingen «.v <».Uvx Geïnteresseerden kunnen contact zijn op welzijnsgebied. In de stellingen opnemen met: secretariaat «Primaire negen, tien, elf en twaalf worden daar- Preventie van Aangeboren Afwijkin- over uitspraken gedaan. Nico de Jong gen» (P.P.A.A.), op werkdagen van noemt als voorbeelden onder meer de 09.00 tot 17.00 uur, telefon (080) Stichting Bejaardenwerk Tilburg, de 516724. Stichting Jeugd- en Jongerenwerk en de Stichting Volwassenen Educatie. Volgens De Jong horen daar ook ge- Op dit moment loopt de bliksemak- tie «Een rondje voor Huize Poels». Aanvankelijk zou het Tilburgse op vangcentrum gevestigd worden aan de Lange Nieuwstraat. Buurtbewoners gaven echter te kennen dat Huize Poels niet welkom was. Daarom werd besloten om uit te zien naar een ande re lokatie. Die werd gevonden aan de Gasthuisring. De kosten voor herhuis vesting zijn echter door de gang van wordt een lans zaken aanzienlijk hoger uitgevallen. samedieearkiief Noodzakelijk In de aanschaf van de accommoda tie (3,5 ton) is via subsidie voorzien. Verbouwing van de panden is echter noodzakelijk. Huize Poels heeft hier voor nog een bedrag van 200.000 gul den nodig. Daarom werd een aktie op touw gezet. Als onderdeel van de aktie zouden Wil van Brakel en Wim Reijs De afdeling gynaecologie van het Sint Radboudziekenhuis in Nijmegen doet in samenwerking met het Cathari- na-ziekenhuis te Eindhoven en de Ma ria- en Elisabethziekenhuizen te Til burg onderzoek naar het voorkomen van aangeboren afwijkingen van het centrale zenuwstelsel. Voor dit onder zoek zoeken zij vrouwen die binnen kort zwanger willen worden en die in een voorgaande zwangerschap een kind kregen met een afwijking van het cen trale zenuwstelsel). Misschien wel een even groot aantal enthousiastelingen strandt uiteindelijk in een grote teleurstel ling als thuis blijkt dat de auto waar ze in één oogopslag verliefd op zijn geworden, niet zo gaaf blijkt te zijn als ze wel dachten. Ook de papierenwinkel rondom de aanschaf van een auto in het buitenland brengt vaak een hoop kopzorgen met zich mee. Wordt echter alles zoveel mogelijk van te voren geregeld, dan kan de aan koop van een oude auto echt wel de bevrediging geven, die men er van verwacht had. gen. Dit is echter in Nederland wel een eis. Zorg daarom dat dit nummer goed is ingeslagen er gens op een dragend gedeelte zo als bijvoorbeeld de chassisbal- ken. Is dat allemaal in orde, dan kun je op weg gaan naar de lane voor de laatste formalitei- Neem mee: de auto r lagen chassisnummer, l auiier, het douaneformulier 33, de aankoopnota en het originele ken tekenbewijs en natuurlijk een por temonnee om de invoerrechten te betalen. De invoerrechten worden bere kend aan de hand van de waarde van de te importeren auto en de laatst bekende nieuwwaarde in ons land van het betreffende mo del. De tijd dat het invoeren kost, is sterk afhankelijk van het kan toor en de beambte. Belangrijk is wel van te voren alles goed op een rij te zetten. Aan de Franse grens komen met niet goed inge vulde papieren, kan soms meer dan een dag vertraging opleve ren. Eenmaal met alle rompslomp ach ter de rug, kan het echte restaura tiewerk beginnen. Veel succes! itelijke diensten zoals Publieke een bij. De gedachte die er achter ligt is eenvoudig: de buurt- en wijkcen tra zijn er, daar komen mensen naar toe. Wat is er dan meer voor de hand liggend dan daar ook welzijnsaktivitei- ten te concentreren of van daaruit ak- V1 uv tiviteiten te organiseren? Een andere zoe. gedachten die uit het t voi. spreekt, is terug te vinden in stelling zes: «De stedelijke vereniging van be sturen van wijk- en buurtorganisaties zal een belangrijke rol in de stad kun nen gaan vervullen.» In het kort wordt volgens Nico De Jong met deze s ling bedoeld een soort platform cp richten, een platform dat bestaat alle 24 buurt- en wijkorganisaties Tilburg die aangeslot" van Huize Poels aan de alternatieve elfstedentocht in het Finse Kuopio deelnemen. Helaas is dit evenement letterlijk in het water gevallen. Een co mité van aanbeveling staat volledig achter de aktie «Een rondje voor Hui ze Poels». In dit comité hebben zit ting: deken Bijl, wethouder Dijkstra, Nol Havens (V.O.F. de Kunst), oud- burgemeester Letschert, sportschool- houder Peter Ooms, gemeenteraadslid mevr. M. van Puyenbroek, Mr. B.J. van Spaendonck en Piet de Visser, technisch leider van Willem II. De mensen van Huize Poels roepen sponsors op, om de herhuisvesting van het opvangcentrum mogelijk te maken. Belangstellenden kunnen hiervoor contact opnemen met coördinator Hans Opbroek van Huize Poels, Ring baan Zuid 251, 5021 LR Tilburg; tel. 013-425028. De meeste na-oorlogse Franse auto's blijken interessant als res- tauratie-object. Bij Peugeot gaat het bijna om alle modellen. De Traction Avant, de DS en de 2CV met ribbelneus mogen zich bij Ci troën in de meeste belangstelling verheugen. Voor Renault geldt ook dat bijna alle modellen uit de jaren veertig, vijftig en gedeelte zestig populair zijn bij de heren en dames knutselaars. Ook zijn er dan nog een aantal merken, die inmiddels van het toneel verdwe- zijn nen zijn, zoals Panhard en Facel, bezi die erg in trek zijn. •K

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 5