Een gewaarschuwd
mens telt voor twee
J
Erkenning besturen buurt
en wijkraden staat centraal
50
I
wilhelmina park
ERING
N INVES
VOOR
RDE
UR
een,
Aangeboren afwijkingen
STRA
Joosen. Beter. Niet duurder.
Stadsbeheer, hoe
doe je dat
Wie steunt herhuisvesting huize Poels? S
nie
de
JOOSEN T.V.,
HIFI EN VIDEO.
EEN OMWEG WAARD.
s
i
maart 1989-pagina 4;
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 9 maart 1989 - pagina 5
OP KOOPAVOND
GEOPEND
Veel activiteiten op Cristoffelschool.
geeft veel voorde
het
jkingi
in sigaren
EX3;|
14
30
-1
Vervolg van blz. 1
10
8 maart.
je
jren
Expediteur
reld vergeten. Ondanks fc
zondheid van duizenden i
AMREF/Vliegende Dokters
>0
L^l
Speciaal voor Uü!
I 420772
1.3 420740
41345
meent
Werke
zeve
wer
Veel oude Franse auto's hebben
het chassisnummer niet in gesla-
douane
ten.
sic
mi
trok ik
ie zijn
zo'n
[55-4015
idaardmaten:
en de gevel
liend;
)dte x hoogte
im:
3 x 2000
3x2125
5 x 2000
5x2125
3x2125
lAN OCX AU-ff
Oost-
kome
1 en moe na de lange reis
auto nog op de aanhan-
ïilige plek 's nachts
ren bei
hoe is
nis?W
TECHNISCH BUREAU JOOSEN BV AUDIO VIDEO
Beneluxlaan 615042 WK Tilburg. Telefoon 013-670537 674558
De Roode Haan
Restaurant
Baas
Poelier/Wildhandel
Hettema
Specialist
en wijnen
Alt Wien
Petit Restaurant
Kaffee Lambiek
Bier v.d. maand
Moeder Overste
Slagerij Segers
Eigen worstmakerij en -rokerij
Schmidlin Plus
Gewoon een fijne fotozaak
Glaudemans
Hengelsport
men de oor-
tot afwijkin-
telsel. De
iding van
s volgens de Stichting
stad erg groot. Zowel de
gemeen*-'
op het
orgar'
bouw
tektei
„v en b< -
van ting is dat het
zijn zochte bijeenkc
ssen men diverse id<
persoonlijke bijdrage is relatief laag Zo is
aretten of een kopje koffie met gebak.
jan naar:
thui!
niet
arts
veel mogel
Deelneems
ven onder
de arts ei
kend gele
bruikelijl
Tilburg he„Mv..
1993 ontvangen. 2
zet is dat dat pk
door de vrijwillig
Eind mei wordt r
niseefd waarvo
ïeleidsplan genodigd zijn. I
in stelling de Twem dan
ÜiEEl
,95
Met het onderzoek wil
zaken vinden die leiden
gen van het centrale zenuwstc
onderzoekers hopen na afronc
Het aantal mensen wat zich voor auto's interesseert,
neemt nog steeds toe. De interesse kan zich uiten in een
grote verzameling autofolders, miniatuurauto's. kente
kenplaten, emblemen en natuurlijk echte auto's. Deze
laatste categorie fanaten hebben er elke dag en nacht,
al hun vrije tijd voor over om hun met zorg aangekochte
oude vehikels weer net zo te maken, zoals ze enkele
tientallen jaren geleden de fabriekspoorten verlieten.
Trailer
Neem je de kar echter voor meer
dere dagen mee, dan kan dat in
prijs soms aanmerkelijk schelen.
Sommigen zullen in het rijke bezit
-Jn van kennissen die zo'n trailer
ozitten en deze met liefde en ple
zier uitlenen.
80 kilometer onder de stad Limo
ges, die bekend staat om zijn be
roemde aardewerk. Ik had inmid
dels één stadium van de jacht op
een oude auto overgeslagen. Dit
eerste stadium is natuurlijk het op
zoek gaan. Realiseer je van te vo
ren wat je gaat zoeken. Hoe erva-
ïn je in het restaureren en
het met de technische ken-
Wil je een vooroorlogs exem
plaar of is een auto van twintig d
dertig jaar oud genoeg? Zijn er
nog voldoende onderdelen van
het betreffende model verkrijg
baar, of moet er voor elk wisse
wasje naar Frankrijk gereden
worden om er alle sloperijen af te
zoeken, om uiteindelijk thuis on
verrichter zake terug te komen.
advies
jparatuur. Daarom
e van wanten weten
sen dus. Een omweg
Het gaat om afwijkingen zoals spina
bifida (open ruggetje) en anencephalie
(ontbreken van nersenen). Ook vrou
wen die nog geen kind, of een gezond
kind hebben gekregen, kunnen aan het
onderzoek meedoen.
Frankrijk
Een land bij uitstek om af te stro
pen op zoek naar een klassieker,
is Frankrijk. Dit heeft natuurlijk
een aantal redenen. Ten eerste is
Frankrijk redelijk dicht bij ons
land, zodat iedereen gemakkelijk
in een of twee dagen het land van
het stokbrood en de wijn kan be
reiken.
Daamc
rijk 1
rosit
vee
naast is hef klimaat in Frank-
veel beter dan hier, zodat cor-
•sie, in de volksmond «roest»,
jel minder de vervoersmiddelen
van weleer heeft aangetast.
Maar ook hier is de bron niet on
uitputtelijk. Twee jaar terug trok ik
naar Frankrijk, om precies te zijn
naar St. Pardoux La Rivière, zo'n
U wilt voor uw dure geld op zeker spelen. En een
krijgen waardoor u kiest voor de juiste appcrctuur.
gaat u naar een echte speciaalzaak waar ze v-
en een eigen technische dienst hebben. Jooser.
■u waard.
Joosens eigen
technische dienst, voor
een optimale service
Politiek antwoord
Alle 24 buurt- en wijkorganisaties in
'T'ilburg hebben het Beleidsplan 1989/
zangen. Zoals gezegd: de op-
t dat plan besproken wordt
lligers en de besturen,
er dan een dag georga-
zoor alle 24 besturen uit-
Die besturen praten met
over hun bevindingen
die kunnen leiden tot aanpassing van
het beleidsplan. De definitieve tekst
komt dan in de zomer van dit jaar op
wordt papier te staan waarna er gesprekken
e stel- met de gemeente gaan volgen over die
op te tekst. Nico De Jong: «We presenteren
at uit de uiteindelijke versie dan aan de ge-
lvS uit meente in de sfeer van «dit willen we,
de wat vind
van boven
een orgar
buurtbewc
iecen- en die vrij auto
mstel- Dat de Stichtii
ze struktuur v.
les te maken 1
mening is d
is voor het
Vanzei
ccuieemster 1
privacy.
kunnen c*
ïtariaat «Pr
ingeboren Afwijkin-
op werkdagen van
uur, telefon (080)
Vervolg van blz. 1
In enkele buurt
en wijkhuizen willen we werkplaatsen
gaan beginnen voor langdurig werklo
zen. We willen hen elementaire cursus
sen aanbieden, bijvoorbeeld in samen
werking met de Stichting Volwassenen
Educatie. De bedoeling van die cursus
sen is dat de langdurig werklozen er de
motivatie vinden om een baan te
ken of andere opleidingen te gaan
gen. We zijn hierover in gesprek met
de gemeente.
Laagdrempelig
De Twem wil ook volgens stelling
ven, dat het wijk- en buurtgericht
:rk een duidelijke keuze moet blijven
maken voor de emancipatie van ach
terstandsgroepen. Nico De Jong: «Ja,
dat is een vurige wens van de Twem en
weer zeer aktueel. Er wordt de laatste
tijd bij de gemeente te gemakkelijk ge
zegd dat de wijk- en buurthuizen meer
kostendekkend moeten werken. Dat
heeft echter grenzen want we vinden
dat we laagdrerrr
Als een gemiddeld gezin regelmatig
van een buurt- of wijkhuis gebruik
maakt en daar per jaar zo’n 300,- a
400,- per jaar entreekosten aan kwijt
is, dan kun je je afvragen of dat niet te
veel wordt. Of bejaarden die driemaal
entree moeten betalen voor een potje
biljarten, een kaartje leggen en een ge
spreksgroep bij wonen. Daar kun je en
mag je geen winsten op maken, vinden
Twem.»
Zijn deze drie papieren aanwezig
en in orde, dan hoef je ze bij de
Frans-Belgische grens alleen
maar even te laten zien en kun j
zo doorrijden. Bij de Belgische-
Nederlandse passage meende ik
ook te kunnen doorrijden, maar
de heren in Breda zitten niet stil en
ik werd dan ook snel door een
douane-auto achtervolgd en tot
stoppen gedwongen. Na het zien
van het T2, kreeg ik te horen dat ik
inderdaad zonder te stoppen
mocht doorrijden, wat een opluch
ting.
Kijk voor het vertrek eerst wel
even na wat voor een gewicht de
trekkende auto maximaal mag
trekken. De combinatie kar en
oude auto weegt al gauw 1.200 ki
logram en dat is voor een eenvou
dige middenklasser al veel te
veel. Vaak hoor je dan heldenver
halen dat een auto vanuit Zuid-
Frankrijk drie maal zijn maximale
aanhangergewicht getrokken
heeft. Ik zal de laatste zijn om te
beweren dat het niet gaat, maar
het blijft levensgevaarlijk en ver
boden.
Heel belangrijk zijn de papieren.
Uit Frankrijk neem je mee het ori
ginele kentekenbewijs (Carte
Grise) en een factuur. Óp de fac
tuur mag gerust een lager bedrag
staan dan er werkelijk betaald is,
- maar het moet reëel blijven, de
iuto-ambulance met tandemas (er douane is niet gek. Daarnaast
moet je beschikken over een T2-
formulier wat in Frankrijk door
een expediteur moet worden inge
vuld. Dit kost ongeveer 150 tot 20(
francs. Dit laatste document kan
gemist worden als de gekochte
auto op eigen kracht naar Neder
land rijdt (denk aan de verzeke
ring) en hij direct bij de grens
wordt ingevoerd.
Projektgroepen
De sprekers op het symposium geven
informatie over een aantal stadsbe-
heer-mödellen. De sprekers zijn door
de organisatoren gekozen op grond
van het feit dat zij, weliswaar in afwij
kende mate, kiezen voor een decen
traal stadsbeheer-model, in tegenstel
ling tot B W van Tilburg die in hun
Stadsbeheerplan kiezen voor een cen
tralistisch model, een model dat van
bovenaf het stadsbeheer regelt. Vol
gens de Stichting Vernieuw de Stad
zou er in Tilburg ook een decentraal
iviiucunei- model ontwikkeld moeten wordenf v
waarin projektgroepen, bestaande uit Enthousiast
i- m j buurtbewoners, ambtenaren, vertegen- De belangstelling voor het symposium
woordigers van woningbouwcorpora- is volgens de Stichting Vernieuw de
ties en andere belanghebbenden een Stad erg groot. Zowel de politiek als de
zetel moeten hebben. Zo’n projekt- gemeente heeft enthousiast gereageerd
groep stelt dan een stadsbeheer-deel- °P het voornemen dit symposium te
plan op voor de betreffende wijk en organiseren. Verder zijn de woning-
geeft aan welke problemen wanneer bouwcoiporaties uitgenodigd, archi-
aangepakt dienen te worden. Voorde- tekten uit Tilburg en natuurlijk buurt-
len van zo’n aanpak liggen volgens de en bewonersorganisaties. De verwach-
Stichting Vernieuw de Stad op tal van üng is dat het dan ook een druk be-
gebieden. Zo kan er dan sprake zijn zochte bijeenkomst gaat worden waar
van een goede samenwerking tussen men diverse ideeën m.b.t. het stadsbe-
bewoners en ambtenaren zonder dat ze heer krijgt aangeboden. Wat het effekt
met elkaar gaan strijden over zeggen- zal “jn> >s moeilijk te voorspellen maar
schap. Een ander voordeel is dat er be- wellicht, aldus de Stichting Vernieuw
ter gewerkt kan worden aan leefbare de Stad, blijft er iets van hangen en
buurten omdat de bewoners vertegen- kunnen fouten worden voorkomen,
woordigd zijn in de projektgroepen en Yoor meer informatie over dit sympo-
als geen ander de problemen van de s’um kan men terecht bij Jan de
buurt kennen. Zij wonen er immers. Gruyter, medewerker van het bureau
Eén en ander vraagt wel een andere Bewoners Ondersteuning Tilburg, tel.
opstelling van de gemeente en de ge- 360251. Als men de bijeenkomst wil
meenteraadsleden. Immerszij beslis- bijwonen moet men snel kontakt met
sen niet meer waar en hoeveel lanta- hem opnemen.
Voldaan
werd de
ger op een vei
weggezet,
's Morgens om negen uur begon
nen mijn activiteiten om de auto zo
snel mogelijk definitief in te voe
ren en hem naar zijn voorlopig on
derkomen voor de restauratie te
vervoeren. Naast de documenten
die uit Frankrijk zijn meegebracht,
moet er een douaneformulier 33
worden gekocht, wat je bij iedere
Nederlandse expediteur voor zo'n
30,- kunt laten invullen.
Aanschaf
Als je uiteindelijk het begeerde
model hebt gevonden, bekijk de
auto dan goed. In Frankrijk is het
heel normaal dat je een paar keer
op dezelfde plek gaat kijke n. Be
denk je in de tussentijd goed, wat
het betekent als de auto daadwer
kelijk wordt aangeschaft. Het is
natuurlijk van belang te weten of
de auto op eigen kracht naar huis
kan, want dat is veruit de goed
koopste oplossing. Ben je dan wel
bewust van de risico's die er tij
dens zo'n trip naar huis zijn. Je
kent de auto immers nog niet, er
kan technisch van alles aan de
hand zijn.
Een duurdere, maar veiligere op
lossing is het op transport zetten.
Ook hierbij zijn er een aantal mo
gelijkheden. Vrachtwagens heb
ben dikwijls geen volledige re
tourvracht en zijn dan graag be
reid voor een milde prijs een auto
mee te brengen.
In mijn geval betreft het een Re
nault 4CV uit 1956, waarvan de
carrosserie de tand des tijds zeer
goed heeft doorstaan. De motor zit
na een jaar of acht stilstand muur
vast. Voor het vervoer naar Ne
derland werd gekozen voor een
autc ::_.2
bestaan voor zo'n aanhanger
meerdere namen). Gemiddelde
huurprijs voor zo'n ding ligt rond
de 100,-per dag.
renpalen komen te staan en welke stra
ten opgeknapt moeten worden. Dat
doen de leden van de projektgroepen.
Van onder af en niet zoals B W het
in het Stadsbeheerplan voorstelden,
af. In feite gaat het dus om
misatiestruktuur waarin de
roners vertegenwoordigd zijn
autonoom te werk kan gaan.
-ting Vernieuw de Stad de-
struktuur voor ogen staat, heeft al-
maken met het feit dat zij van
is dat Tilburg eigenlijk te groot
1 nvt regelen van stadsbeheer op
centraal nivo.
nen in actie Hun gezondheidsprogramma is omvangrijk en veelzijdig. Voorlichting, onderzoek en ziekenbezoek zijn daar
xbeelden van.
U begrijpt dat daar geld voor nodig is. Veel geld. Want de nood is hoog. Uw p-—
bijvoorbeeld de prijs van een vaccin per kind, niet hoger dan die van 'n pakje sigar..™..
Daarom vragen wij ook aan u om een donatie op girorek. 487600 of banknumn
707070457 t.n.v. AMREF/Vliegende Dokters Dan doet u een investering voor het leven. Ste
onze artsen en dus de kinderen van Oost-Afrika. Voor meer informatie, bel of schrijf dé
AMREF/Vliegende Dokters, Jan van Brakelplantsoen 5. 2253 TD Voorschoten.
Twem. De Jong: «Zo’n platform k» ^Pen dag Basisschool Christoffel
gemeente namens alle aangeslotenen, politieke erkenning van wat de wijkbe-
Dat geeft veel voordelen.sturen willen.
Op zondag 12 maart a.s. houdt de
Christoffelschool aan de Schout Back-
raat 41 in Tilburg een open dag. Het
onderwijsaanbod, de renovatie en de
nieuwbouw maken een bezoek zeker
de moeite waard. Medio februari telde
de basisschool door een gestage groei
253 leerlingen. Het beleid van de
Christoffelschool richt zich zowel op
’t kind als op de leerstof. Er is ruime
aandacht voor lezen, taal en rekenen.
Nieuwe ontwikkelingen op onderwijs
gebied worden in de vergaderingen
van het schoolteam open en kritisch
besproken.
De aandacht voor het kind komt
o.a. tot uitdrukking in het creëren van
een stimulerende leeromgeving. Kin
deren met bepaalde problemen bij het
leren krijgen individuele aandacht, o.a.
via bijles op school, of aandacht in de
leergroep.
De Christoffelschool bruist dikwijls
van de activiteiten en de ouders spelen
daarbij een grote rol.
De praktijk op de Christoffelschool
is realistisch beschreven in het school
werkplan. Bezoekers van de open dag,
die duurt van 12.00-16.00 uur, hoeven
niet te aarzelen om naar dit werkplan
te vragen. Het is extra informatief.
Niet alleen ouders, maar natuurlijk
ook kinderen zijn welkom tijdens de
open dag. Voor de kinderen is er een
clownsoptreden en een leuke verras
sing.
het onderzoek advies te kunnen geven
over eventuele maatregelen vanaf het
moment van de zwangerschapswens.
De kans op het krijgen van een gezond
kind wordt hierdoor vergroot.
Vrouwen die zich opgeven voor het
onderzoek krijgen van begin af aan be
geleiding van onderzoekers. De deel
neemster bepaalt zelf hoeveel begelei
ding zij krijgt. De begeleiding gebeurt
thuis. De onderzoekers mengen zich
in het beleid van de behandelende
of verloskundige. Deze zijn wel zo mag je geen
elijk op de hoogte gebracht, wij bij de Tw
asters aan het onderzoek blij-
r controle van de behandelen- Samenwerking
en verloskundige. Vanzelfspre- In het Beleidsplan
eldt voor de deelneemster de ge- gebroken voor meer samem
jke vorm van privacy. tussen stedelijke instellingen «.v <».Uvx
Geïnteresseerden kunnen contact zijn op welzijnsgebied. In de stellingen
opnemen met: secretariaat «Primaire negen, tien, elf en twaalf worden daar-
Preventie van Aangeboren Afwijkin- over uitspraken gedaan. Nico de Jong
gen» (P.P.A.A.), op werkdagen van noemt als voorbeelden onder meer de
09.00 tot 17.00 uur, telefon (080) Stichting Bejaardenwerk Tilburg, de
516724. Stichting Jeugd- en Jongerenwerk en
de Stichting Volwassenen Educatie.
Volgens De Jong horen daar ook ge-
Op dit moment loopt de bliksemak-
tie «Een rondje voor Huize Poels».
Aanvankelijk zou het Tilburgse op
vangcentrum gevestigd worden aan de
Lange Nieuwstraat. Buurtbewoners
gaven echter te kennen dat Huize
Poels niet welkom was. Daarom werd
besloten om uit te zien naar een ande
re lokatie. Die werd gevonden aan de
Gasthuisring. De kosten voor herhuis
vesting zijn echter door de gang van
wordt een lans zaken aanzienlijk hoger uitgevallen.
samedieearkiief Noodzakelijk
In de aanschaf van de accommoda
tie (3,5 ton) is via subsidie voorzien.
Verbouwing van de panden is echter
noodzakelijk. Huize Poels heeft hier
voor nog een bedrag van 200.000 gul
den nodig. Daarom werd een aktie op
touw gezet. Als onderdeel van de aktie
zouden Wil van Brakel en Wim Reijs
De afdeling gynaecologie van het
Sint Radboudziekenhuis in Nijmegen
doet in samenwerking met het Cathari-
na-ziekenhuis te Eindhoven en de Ma
ria- en Elisabethziekenhuizen te Til
burg onderzoek naar het voorkomen
van aangeboren afwijkingen van het
centrale zenuwstelsel. Voor dit onder
zoek zoeken zij vrouwen die binnen
kort zwanger willen worden en die in
een voorgaande zwangerschap een kind
kregen met een afwijking van het cen
trale zenuwstelsel).
Misschien wel een even groot
aantal enthousiastelingen strandt
uiteindelijk in een grote teleurstel
ling als thuis blijkt dat de auto
waar ze in één oogopslag verliefd
op zijn geworden, niet zo gaaf
blijkt te zijn als ze wel dachten.
Ook de papierenwinkel rondom
de aanschaf van een auto in het
buitenland brengt vaak een hoop
kopzorgen met zich mee. Wordt
echter alles zoveel mogelijk van te
voren geregeld, dan kan de aan
koop van een oude auto echt wel
de bevrediging geven, die men er
van verwacht had.
gen. Dit is echter in Nederland
wel een eis. Zorg daarom dat dit
nummer goed is ingeslagen er
gens op een dragend gedeelte zo
als bijvoorbeeld de chassisbal-
ken. Is dat allemaal in orde, dan
kun je op weg gaan naar de
lane voor de laatste formalitei-
Neem mee: de auto r
lagen chassisnummer, l
auiier, het douaneformulier 33, de
aankoopnota en het originele ken
tekenbewijs en natuurlijk een por
temonnee om de invoerrechten te
betalen.
De invoerrechten worden bere
kend aan de hand van de waarde
van de te importeren auto en de
laatst bekende nieuwwaarde in
ons land van het betreffende mo
del. De tijd dat het invoeren kost,
is sterk afhankelijk van het kan
toor en de beambte. Belangrijk is
wel van te voren alles goed op
een rij te zetten. Aan de Franse
grens komen met niet goed inge
vulde papieren, kan soms meer
dan een dag vertraging opleve
ren.
Eenmaal met alle rompslomp ach
ter de rug, kan het echte restaura
tiewerk beginnen. Veel succes!
itelijke diensten zoals Publieke
een bij. De gedachte die er achter
ligt is eenvoudig: de buurt- en wijkcen
tra zijn er, daar komen mensen naar
toe. Wat is er dan meer voor de hand
liggend dan daar ook welzijnsaktivitei-
ten te concentreren of van daaruit ak-
V1 uv tiviteiten te organiseren? Een andere
zoe. gedachten die uit het
t voi. spreekt, is terug te vinden in stelling
zes: «De stedelijke vereniging van be
sturen van wijk- en buurtorganisaties
zal een belangrijke rol in de stad kun
nen gaan vervullen.» In het kort wordt
volgens Nico De Jong met deze s
ling bedoeld een soort platform cp
richten, een platform dat bestaat
alle 24 buurt- en wijkorganisaties
Tilburg die aangeslot"
van Huize Poels aan de alternatieve
elfstedentocht in het Finse Kuopio
deelnemen. Helaas is dit evenement
letterlijk in het water gevallen. Een co
mité van aanbeveling staat volledig
achter de aktie «Een rondje voor Hui
ze Poels». In dit comité hebben zit
ting: deken Bijl, wethouder Dijkstra,
Nol Havens (V.O.F. de Kunst), oud-
burgemeester Letschert, sportschool-
houder Peter Ooms, gemeenteraadslid
mevr. M. van Puyenbroek, Mr. B.J.
van Spaendonck en Piet de Visser,
technisch leider van Willem II.
De mensen van Huize Poels roepen
sponsors op, om de herhuisvesting van
het opvangcentrum mogelijk te maken.
Belangstellenden kunnen hiervoor
contact opnemen met coördinator
Hans Opbroek van Huize Poels, Ring
baan Zuid 251, 5021 LR Tilburg; tel.
013-425028.
De meeste na-oorlogse Franse
auto's blijken interessant als res-
tauratie-object. Bij Peugeot gaat
het bijna om alle modellen. De
Traction Avant, de DS en de 2CV
met ribbelneus mogen zich bij Ci
troën in de meeste belangstelling
verheugen. Voor Renault geldt
ook dat bijna alle modellen uit de
jaren veertig, vijftig en gedeelte
zestig populair zijn bij de heren en
dames knutselaars. Ook zijn er
dan nog een aantal merken, die
inmiddels van het toneel verdwe- zijn
nen zijn, zoals Panhard en Facel, bezi
die erg in trek zijn.
•K