s Ibiza Extra nu volop leverbaar II o Fiat Croma Turbo D i.d I Marijke ill SEAi M4. U A T O S T T E - j e.o. ZWARE JONGEN 1 I De ANWB in beweging Automobielbedrijf ZUIDOOST 500.000 Toycta's in Nederland Technische gegevens: Primeur in de showroom van Autonova Nieuwe Toyota Hi-Lux tart 1989-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 9 maart 1989 - pagina 3 23E3I 1984 Warmteverlies Stemmen Foto: Geert van Loon Achterbank Porsche Dashboard zZxzrZ 1986 1986 1987 1986 1984 1986 1987 84-’85 1987 1988 1987 1986 1987 1985 1984 m reden tot De auto ivoor de st ruim zes- ilden minder dan de 2.5 Officieel dealer voor Tilburg en omstreken Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405 m over een re- linde jroduktie. s geluidspro- sling van de Direct ingespoten diesels waren tot voor kort het domein van vrachtwagens en land- bouwtractoren. Veel kracht en een lange levensduur zijn hier immers de belangrijk ste eisen. Dat deze motoren wat meer geluid produceren mag de pret in deze toepas singen niet drukken. Ook het beschikbaar zijn van het maximum vermogen over een relatief kort toerentraject was geen nadeel. Nadelen die echter wel zouden spelen als een dergelijke motor zou worden toegepast in een personenauto. Fiat brengt nu echter wel zo'n krachtbron in zijn Croma. Half december reed ik met de vernieuwe Seat Ibiza in de omgeving van Madrid en Toledo. Het duurde echter nog tot de Rai voordat deze auto definitief in de verkoop ging. Vandaar dat de Ibiza Extra nu pas volop bij de dealer aanwezig is. Een korte vernieuwde kennisma king is daarom op z'n plaats In totaal werd de auto op zo'n 1200 punten verbeterd. Hierdoor is hij nu completer, luxueuzer en stiller dan zijn al zeer succesvolle voorganger. Uiterlijk is de nieu weling alleen te herkennen aan de grille met vier la mellen die in de carrosseriekleur zijn gespoten en nieu we wieldoppen. De belangrijkste wijzigingen zijn in het interieur te vinden. Als basis gebruikte Fiat een reeds bekende motor met een inhoud van 1929 cc, die we reeds ke >nnen uit de Regata en Tipo. De kracht bron is voorzien van een KKK tur bocompressor met intercooler. In totaal worden er 90 paardekrach- ten geproduceerd bij 4200 tr/min. Bij de direct ingespoten diesel, zo als onze Croma i.d., wordt de brandstof direct in de verbran dingsruimte gebracht. Dit bete kent dat er geen warmteverlies meer optreedt, er hoeft immers geen weg meer worden afgelegd tussen voorwervelkamer en ver brandingsruimte. Dit betekent in de praktijk dat een dergelijke krachtbron bijzonder efficient is en dus zuinig loopt. Een ander punt is de duktie. Door inkapsel motor wist Fiat dit tot een aan vaardbaar niveau terug te bren gen. Toch laat de D i.d. zich dui delijk als een oude vertrouwde diesel horen. Pas bij hogere snel heden keert de volledige rust we der. Gelukkig is een dieselgeluid over het algemeen rustgevend, zo dat hier weinig ergenis zal optre den. Een ander klein voordeel is dat de auto zonder voorgloeien direct ge start kan worden. Alleen bij ex treem lage temperturen (-25 gra den) moet even worden gewacht tot het controlelampje van de gloeispiraal uitgaat. doende een hoger comfort vooral op langere ritten. Het uiterlijk is vrijwel ongewijzigd. Grote onderzoeken door de fa briek hebben erop gewezen dat het uiterlijk van de Ibiza nog vol ledig bij de tijd is. Iedere verdere verandering zou de auto alleen maar onherkenbaar maken. Het leveringsprogramma is ook iets gewijzigd. De basisversie is nu de 900 Special die voor 15.995,-wordt geleverd en stan daard beschikt over een vijfver- snellingsbak. De auto heeft een compleet interieur met onder an dere hoofdsteunen en een wisser met sproeier op de achterruit. De Croma Turbo D i.d. wordt in een bijzonder complete uitvoering geleverd. Dit betekent dat de inzit tenden beschikken over zonwe rend glas, een middenarmsteun Ook de zuinige 1.7 liter dieselmo tor staat weer op het programma. Binnenkort wordt het gamme nog verrijkt door een 1.5 liter injectie- motor met katalysator. Deze versie krijgen we begin april als lange duurtestauto zodat we eens over een aantal maanden de verbeter de kwaliteiten van de Ibiza kun nen beproeven. I I van twee dashboardkastjes en grotere kaartenvakken in de por tieren nam de totale bergruimte enorm toe. Ook de stoelen werden volledig opnieuw ontworpen. Ze hebben een ander stalen frame en een be tere vulling. Ook aan de vormge ving en met name de steun in de lichting. Het drie- of vierspakige lendenen is bijzonder veel aan- stuurwiel heeft de claxon in het dacht besteed. Het meubilair is midden. Door de beschikbaarheid steviger geworden en biedt zo- Medio oktober zal het ANWB- kantoor verhuizen naar een nog nieuw te bouwen kanto rencomplex aan de Spoor- laan dat zal voldoen aan de eisen van deze tijd. Met zekerheid kan worden gesteld dat de ANWB-leden in een zeer modern en eigen tijds interieur al hun zaken kunnen regelen. Maar zover is het nog niet. De heropening zal niet zo maar geruisloos aan u voorbij gaan, echter is het nu nog te vroeg om u daarover te informeren, aldus J. Nijdam, hoofd van het kan toor. Duidelijk moge zijn dat de ANWB deze verhuizing zo soepel mogelijk wil laten ver lopen en dat de leden er ze ker geen last van’sullen heb ben. Op dit ogenblik moet u zich niet laten weerhouden het kantoor te bezoeken, want datgene wat u normaal 's zo mers regelt kan nu ook. Dit geldt zowel voor het reisbu reau alswel voor de algeme ne balie en de recreatiewin- kel. Het dashboard van de Ibiza is he lemaal vernieuwd. De bestuurder laat zijn blik nu op een overzichte lijker instrumentenpaneel vallen met aan weerszijde ventilatieroos- ters. Nieuw zijn verder de stengels voor de richtingaanwijzers en ver- t drie-of vierspakige claxon in het Op de Croma en een versie van de Montego na, zijn alle perso nenauto diesels voorzien van een indirecte inspuiting. De brandstof wordt in een zogenaamde voor wervelkamer geïnjecteerd. Van- daaruit begeeft het mengsel zich naar de ontbrandingsruimte. Een groot voordeel van dit type motor is de beschikbaarheid van het maximale vermoger latief groot traject en een hand te houden geluidspi Een hele mond vol «Fiat Cro ma Turbo Diesel» en bij de naam Croma moet ik nog steeds denken aan die slager in Zundert, maar... «What's in a name». Deze direct ingespoten diesel is enorm compleet. In de auto zelf kun je bijna voetballen, zo 'n zee van ruimte biedt hij. Wat ik zelf erg praktisch vond, was dat zowel het stuur als de stoel in hoogte verstel baar zijn en gezien ik zelf niet bij de 1.80-ers hoor, is dit erg prettig. De Italiaanse perfectie vind je terug in de mooie strakke lijn van het dashboard, waarbij het dashboardkastje en de asbak mooi geïntegreerd zijn. Het kaartleeslampje en de zonnejaloezieën tegen het achterraam zijn zo van die dingen die je waarschijnlijk pas waardeert als je ze zou moeten missen. Door zijn extra achterwerk, als ik het zo mag uitdrukken, ontstaat er een enorm grote kofferbak. Deze is ook mooi bekleed en onder de bodem zijn het reservewiel en toebe horen netjes weggewerkt. Het «control panel» links op het dashboard staat niet al leen interessant maar geeft ook aan door middel van lichtjes of bijvoorbeeld je deur niet goed gesloten is. Rij-impressie: voorgloeien is niet noodzakelijk. Een nadeel is dat het typische dieselge luid geaccentueerd hordt. Is deze Italiaan echter goed op toeren dan ebt dit geluid langzaam weg. Bij het inha len staat hij ook zijn mannetje en voel je de turbo inkomen. Jammer genoeg geniet deze auto weinig populariteit, wat volledig onterecht is. Merk en type: Fiat Croma Turbo D i.d. Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1929 cc Boring x Slag: 82,6 x 90 mm Vermogen: 90 pk (66 kW) bij 4200 tr/min Koppe: 186 Nm bij 2500 tr/min Afmetingen: lengte 4,50 meter, breedte 1,76 meter Gewicht: 1250 kg Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 km/u 12,5 sec. Brandstofverbruik (ECE-norm): bij 90 km/u 3,9 liter/100 km bij 120 km/u 5,5 liter/100 km Prijs: f 43.250,- op de achterbank en tussen de voorstoelen, elektrisch bediende portierruiten, hoofdsteunen voor- en achterin, twee buitenspiegels en nette velours bekleding. De uit stekend zittende stoelen zijn goed verstelbaar, bij de bestuurder zelfs in hoogte. Ook het stuurwiel is zoals we van Fiat gewend zijn in hoogte te variëren. Stuurbe krachtiging maakt het bedienen van de 1250 kg wegende auto tot kinderspel. Het dashboard is bij- hoorlijk compleet met onder ande re een toerenteller, al ontbreekt hier ook weer de turbodrukmeter. De verwarming en ventilatie wor den met drie draaiknoppen be diend, terwijl een elektronisch be diende installatie op de optielijst staat. Alle deuren, de achterklep en het benzineklepje worden centraal met de sleutel geopend en geslo ten. Het is te begrijpen dat de lijst met accessoires zeer kort is, omdat de auto uit zichzelf al zo compleet is. Tegen meerprijs kan de Croma worden voorzien van airconditio ning, hoogteverstelling op de kop lampen, een zonnedak, in cielen neerklapbare achterbank, metal lic lak en ABS. Vooral benieuwd was ik naar het brandstofverbruik, wat theoretisch voor een direct ingespoten diesel uiterst gunstig moet zijn. We had den ook hier weer met een nauwe lijks ingereden auto te maken, zo dat de gemiddelde consumptie waarschijnlijk nog lager komt te liggen. Daarom mogen we met 1 liter olie op 15,5 kilometer voor een dergelijk grote auto zeer te vreden zijn. De prijs geeft ook geer klagen: uiterst keurig, staat voor f.43.250,- bij u i deur en dat is maar liefst duizend gulden uumlêi J Turbodiesel. Fiat heeft met de Croma Turbo D i.d. een zeer aantrekkelijke auto in zijn programma gekregen voor de dieselrijder. De auto paart goede prestaties met een lange motorle- vensduur en een gunstig verbruik. Daarnaast wordt de koper nog verwend met een complete uitrus ting en een zeer gunstige aan schafprijs. Bij het openen van de motorkap zien we op verschillende plaatsen ruime aanwezigheid van isolatie materiaal. Het motorblok zelf is nauwelijks te zien. Een zwarte kap ontrekt het geheel van het zicht. De prestaties die de Croma met deze motor weet te bereiken stem men zeer tot tevredenheid. De top snelheid ligt rond de 180 km/u ter wijl een sprintje van 0 tot 100 nog geen 13 seconden in beslag neemt. Hierdoor liggen de presta ties dicht in de buurt van de ge wone Turbo D die een grote 2.5 li ter motor heeft. Het model is, afgezien van een kleine detailwijziging, sinds de in troductie in 1986 onveranderd ge bleven. De auto wordt in ons land zwaar onderschat. De meeste be stuurders zijn uiterst tevreden, maar toch blijven de verkopen op een laag pitje. Ook onze Turbo D i.d. stemde weer volop tot tevredenheid. De auto kent alle goede eigenschap pen van zijn andere broertjes. De wegligging is haast spreekwoor delijk. Allerhandes bochten kun nen op uiterst rappe wijze worden genomen. Ook een slalom gaat de auto niet uit de weg. Dit veroor zaakt mede dat je met de Croma ongemerkt erg hard gaat rijden. De Croma geeft je constant een veilig gevoel. De bijna tot de bumper openende vijfde deur geeft toegang tot een behoorlijk kofferruimte, die uiter aard door het neerklappen van de achterbank aanmerkelijk te vergroten is. Onlangs ontving een trotse heer E.V.N. Louwman de sleutel van de 500.000ste voor Nederland bestemde Toyota, uit handen van de heer T. Toyota, excutive Vice Presi dent van Toyota Motor Corpo ration. De eerste Toyota werd door importeur Louwman Parqui, toen nog gevestigd in Leid- schendam, in 1964 naar Ne derland gehaald. De auto was compleet uitgerust, hoogst aantrekkelijk geprijsd en uitermate stevig gebouwd. Hij reed en reed, en Toyota- bezitters hadden er geen om kijken naar. Nu is dan de 500.000ste Toyo ta in Nederland aangekomen. Een imponerende mijlpaal. Deze wagen zal te zijner tijd een plaats krijgen in het Na tionaal Automobiel Museum te Raamsdonkveer. Natuurlijk is de Ibiza ook weer te verkrijgen met de 1200 cc System Porsche motor. De tweede uitvoe ring is de XL met een 1.2 of 1.5 liter krachtbron. Deze auto is voorzien van een toerenteller, digitaal klok je, getint glas en een luxueuzere bekleding. Topmodel is de 1.5 GLX met licht metalen velgen, centrale vergren deling en elektrische bediende portierruiten. De sportievelingen komen aan hun trekken met de SXi met zijn 100 pk injectiemotor en een ver snellingsbak met kortere over brengingen. Daarnaast heeft SXi mistlampen, spoilers en dorpellij- sten. Onlangs meldden wij u van de première van de Toyota Hi-Lux op het Salon voor bedrijfsvoertuigen in Brussel. Deze veelzijdige pick- up is vanaf heden te bewonderen in de showroom van Autonova aan de Ringbaan Noord. De Hi-Lux is geheel gemoderni seerd. Aan de buitenkant vallen direct het stoere, gestroomlijnde front en het vergrote ruitoppervlak op. De breder geworden deuren zijn glad in de carrosserie opge nomen. De Hi-Lux heeft nu stevige schildbumpers en een geïnte greerde grill. Detail voor detail hebben de Toyota-ontwerpers iedere carrosserie-glooïing ge stroomlijnd. Het resultaat mag er zijn. Een Pick-up met personenau- to-comfort die leverbaar is in drie varianten: de Single Cab, de Xtra Cab en de Double Cab. Afhankelijk van het model zijn er drie verschillende motoren lever baar. De 1.8 benzinemotor levert net als de 2.4 Eter diesel een ver mogen van 83 pk. De sterkere 2.3 liter benzine beschikt over 94 paardekrachten. Naast de keus uit carrosserie en motor is de Toyota Hi-Lux er met twee- en vierwielaandrijving. Uiteraard is de Hi-Lux uiterlijk te verfraaien met een uitgebreid pakket acces soires.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 29