s
Ibiza Extra
nu volop leverbaar
II
o
Fiat Croma Turbo D i.d
I
Marijke
ill
SEAi
M4.
U
A
T
O
S
T
T
E
-
j e.o.
ZWARE JONGEN
1
I
De ANWB in
beweging
Automobielbedrijf
ZUIDOOST
500.000
Toycta's
in Nederland
Technische gegevens:
Primeur in de
showroom van
Autonova
Nieuwe
Toyota Hi-Lux
tart 1989-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 9 maart 1989 - pagina 3
23E3I
1984
Warmteverlies
Stemmen
Foto: Geert van Loon
Achterbank
Porsche
Dashboard
zZxzrZ
1986
1986
1987
1986
1984
1986
1987
84-’85
1987
1988
1987
1986
1987
1985
1984
m reden tot
De auto
ivoor de
st ruim zes-
ilden minder dan de 2.5
Officieel dealer voor Tilburg en omstreken
Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405
m over een re-
linde
jroduktie.
s geluidspro-
sling van de
Direct ingespoten diesels waren tot voor kort het domein van vrachtwagens en land-
bouwtractoren. Veel kracht en een lange levensduur zijn hier immers de belangrijk
ste eisen. Dat deze motoren wat meer geluid produceren mag de pret in deze toepas
singen niet drukken. Ook het beschikbaar zijn van het maximum vermogen over een
relatief kort toerentraject was geen nadeel. Nadelen die echter wel zouden spelen
als een dergelijke motor zou worden toegepast in een personenauto. Fiat brengt nu
echter wel zo'n krachtbron in zijn Croma.
Half december reed ik met de vernieuwe Seat Ibiza in
de omgeving van Madrid en Toledo. Het duurde echter
nog tot de Rai voordat deze auto definitief in de verkoop
ging. Vandaar dat de Ibiza Extra nu pas volop bij de
dealer aanwezig is. Een korte vernieuwde kennisma
king is daarom op z'n plaats
In totaal werd de auto op zo'n 1200 punten verbeterd.
Hierdoor is hij nu completer, luxueuzer en stiller dan
zijn al zeer succesvolle voorganger. Uiterlijk is de nieu
weling alleen te herkennen aan de grille met vier la
mellen die in de carrosseriekleur zijn gespoten en nieu
we wieldoppen. De belangrijkste wijzigingen zijn in het
interieur te vinden.
Als basis gebruikte Fiat een reeds
bekende motor met een inhoud
van 1929 cc, die we reeds ke >nnen
uit de Regata en Tipo. De kracht
bron is voorzien van een KKK tur
bocompressor met intercooler. In
totaal worden er 90 paardekrach-
ten geproduceerd bij 4200 tr/min.
Bij de direct ingespoten diesel, zo
als onze Croma i.d., wordt de
brandstof direct in de verbran
dingsruimte gebracht. Dit bete
kent dat er geen warmteverlies
meer optreedt, er hoeft immers
geen weg meer worden afgelegd
tussen voorwervelkamer en ver
brandingsruimte. Dit betekent in
de praktijk dat een dergelijke
krachtbron bijzonder efficient is
en dus zuinig loopt.
Een ander punt is de
duktie. Door inkapsel
motor wist Fiat dit tot een aan
vaardbaar niveau terug te bren
gen. Toch laat de D i.d. zich dui
delijk als een oude vertrouwde
diesel horen. Pas bij hogere snel
heden keert de volledige rust we
der. Gelukkig is een dieselgeluid
over het algemeen rustgevend, zo
dat hier weinig ergenis zal optre
den.
Een ander klein voordeel is dat de
auto zonder voorgloeien direct ge
start kan worden. Alleen bij ex
treem lage temperturen (-25 gra
den) moet even worden gewacht
tot het controlelampje van de
gloeispiraal uitgaat.
doende een hoger comfort vooral
op langere ritten.
Het uiterlijk is vrijwel ongewijzigd.
Grote onderzoeken door de fa
briek hebben erop gewezen dat
het uiterlijk van de Ibiza nog vol
ledig bij de tijd is. Iedere verdere
verandering zou de auto alleen
maar onherkenbaar maken.
Het leveringsprogramma is ook
iets gewijzigd. De basisversie is
nu de 900 Special die voor
15.995,-wordt geleverd en stan
daard beschikt over een vijfver-
snellingsbak. De auto heeft een
compleet interieur met onder an
dere hoofdsteunen en een wisser
met sproeier op de achterruit.
De Croma Turbo D i.d. wordt in
een bijzonder complete uitvoering
geleverd. Dit betekent dat de inzit
tenden beschikken over zonwe
rend glas, een middenarmsteun
Ook de zuinige 1.7 liter dieselmo
tor staat weer op het programma.
Binnenkort wordt het gamme nog
verrijkt door een 1.5 liter injectie-
motor met katalysator. Deze versie
krijgen we begin april als lange
duurtestauto zodat we eens over
een aantal maanden de verbeter
de kwaliteiten van de Ibiza kun
nen beproeven.
I
I
van twee dashboardkastjes en
grotere kaartenvakken in de por
tieren nam de totale bergruimte
enorm toe.
Ook de stoelen werden volledig
opnieuw ontworpen. Ze hebben
een ander stalen frame en een be
tere vulling. Ook aan de vormge
ving en met name de steun in de
lichting. Het drie- of vierspakige lendenen is bijzonder veel aan-
stuurwiel heeft de claxon in het dacht besteed. Het meubilair is
midden. Door de beschikbaarheid steviger geworden en biedt zo-
Medio oktober zal het ANWB-
kantoor verhuizen naar een
nog nieuw te bouwen kanto
rencomplex aan de Spoor-
laan dat zal voldoen aan de
eisen van deze tijd.
Met zekerheid kan worden
gesteld dat de ANWB-leden
in een zeer modern en eigen
tijds interieur al hun zaken
kunnen regelen. Maar zover
is het nog niet. De heropening
zal niet zo maar geruisloos
aan u voorbij gaan, echter is
het nu nog te vroeg om u
daarover te informeren, aldus
J. Nijdam, hoofd van het kan
toor.
Duidelijk moge zijn dat de
ANWB deze verhuizing zo
soepel mogelijk wil laten ver
lopen en dat de leden er ze
ker geen last van’sullen heb
ben. Op dit ogenblik moet u
zich niet laten weerhouden
het kantoor te bezoeken, want
datgene wat u normaal 's zo
mers regelt kan nu ook. Dit
geldt zowel voor het reisbu
reau alswel voor de algeme
ne balie en de recreatiewin-
kel.
Het dashboard van de Ibiza is he
lemaal vernieuwd. De bestuurder
laat zijn blik nu op een overzichte
lijker instrumentenpaneel vallen
met aan weerszijde ventilatieroos-
ters. Nieuw zijn verder de stengels
voor de richtingaanwijzers en ver-
t drie-of vierspakige
claxon in het
Op de Croma en een versie van
de Montego na, zijn alle perso
nenauto diesels voorzien van een
indirecte inspuiting. De brandstof
wordt in een zogenaamde voor
wervelkamer geïnjecteerd. Van-
daaruit begeeft het mengsel zich
naar de ontbrandingsruimte. Een
groot voordeel van dit type motor
is de beschikbaarheid van het
maximale vermoger
latief groot traject en een
hand te houden geluidspi
Een hele mond vol «Fiat Cro
ma Turbo Diesel» en bij de
naam Croma moet ik nog
steeds denken aan die slager
in Zundert, maar... «What's in
a name».
Deze direct ingespoten diesel
is enorm compleet. In de auto
zelf kun je bijna voetballen,
zo 'n zee van ruimte biedt hij.
Wat ik zelf erg praktisch
vond, was dat zowel het stuur
als de stoel in hoogte verstel
baar zijn en gezien ik zelf niet
bij de 1.80-ers hoor, is dit erg
prettig.
De Italiaanse perfectie vind je
terug in de mooie strakke lijn
van het dashboard, waarbij
het dashboardkastje en de
asbak mooi geïntegreerd zijn.
Het kaartleeslampje en de
zonnejaloezieën tegen het
achterraam zijn zo van die
dingen die je waarschijnlijk
pas waardeert als je ze zou
moeten missen.
Door zijn extra achterwerk,
als ik het zo mag uitdrukken,
ontstaat er een enorm grote
kofferbak. Deze is ook mooi
bekleed en onder de bodem
zijn het reservewiel en toebe
horen netjes weggewerkt.
Het «control panel» links op
het dashboard staat niet al
leen interessant maar geeft
ook aan door middel van
lichtjes of bijvoorbeeld je
deur niet goed gesloten is.
Rij-impressie: voorgloeien is
niet noodzakelijk. Een nadeel
is dat het typische dieselge
luid geaccentueerd hordt. Is
deze Italiaan echter goed op
toeren dan ebt dit geluid
langzaam weg. Bij het inha
len staat hij ook zijn mannetje
en voel je de turbo inkomen.
Jammer genoeg geniet deze
auto weinig populariteit, wat
volledig onterecht is.
Merk en type: Fiat Croma Turbo D i.d.
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1929 cc
Boring x Slag: 82,6 x 90 mm
Vermogen: 90 pk (66 kW) bij 4200 tr/min
Koppe: 186 Nm bij 2500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,50 meter, breedte 1,76 meter
Gewicht: 1250 kg
Prestaties: topsnelheid 180 km/u
acceleratie 0-100 km/u 12,5 sec.
Brandstofverbruik (ECE-norm): bij 90 km/u 3,9 liter/100 km
bij 120 km/u 5,5 liter/100 km
Prijs: f 43.250,-
op de achterbank en tussen de
voorstoelen, elektrisch bediende
portierruiten, hoofdsteunen voor-
en achterin, twee buitenspiegels
en nette velours bekleding. De uit
stekend zittende stoelen zijn goed
verstelbaar, bij de bestuurder
zelfs in hoogte. Ook het stuurwiel
is zoals we van Fiat gewend zijn
in hoogte te variëren. Stuurbe
krachtiging maakt het bedienen
van de 1250 kg wegende auto tot
kinderspel. Het dashboard is bij-
hoorlijk compleet met onder ande
re een toerenteller, al ontbreekt
hier ook weer de turbodrukmeter.
De verwarming en ventilatie wor
den met drie draaiknoppen be
diend, terwijl een elektronisch be
diende installatie op de optielijst
staat.
Alle deuren, de achterklep en het
benzineklepje worden centraal
met de sleutel geopend en geslo
ten.
Het is te begrijpen dat de lijst met
accessoires zeer kort is, omdat de
auto uit zichzelf al zo compleet is.
Tegen meerprijs kan de Croma
worden voorzien van airconditio
ning, hoogteverstelling op de kop
lampen, een zonnedak, in cielen
neerklapbare achterbank, metal
lic lak en ABS.
Vooral benieuwd was ik naar het
brandstofverbruik, wat theoretisch
voor een direct ingespoten diesel
uiterst gunstig moet zijn. We had
den ook hier weer met een nauwe
lijks ingereden auto te maken, zo
dat de gemiddelde consumptie
waarschijnlijk nog lager komt te
liggen. Daarom mogen we met 1
liter olie op 15,5 kilometer voor
een dergelijk grote auto zeer te
vreden zijn.
De prijs geeft ook geer
klagen: uiterst keurig,
staat voor f.43.250,- bij u i
deur en dat is maar liefst
duizend gulden uumlêi J
Turbodiesel.
Fiat heeft met de Croma Turbo D
i.d. een zeer aantrekkelijke auto in
zijn programma gekregen voor de
dieselrijder. De auto paart goede
prestaties met een lange motorle-
vensduur en een gunstig verbruik.
Daarnaast wordt de koper nog
verwend met een complete uitrus
ting en een zeer gunstige aan
schafprijs.
Bij het openen van de motorkap
zien we op verschillende plaatsen
ruime aanwezigheid van isolatie
materiaal. Het motorblok zelf is
nauwelijks te zien. Een zwarte kap
ontrekt het geheel van het zicht.
De prestaties die de Croma met
deze motor weet te bereiken stem
men zeer tot tevredenheid. De top
snelheid ligt rond de 180 km/u ter
wijl een sprintje van 0 tot 100 nog
geen 13 seconden in beslag
neemt. Hierdoor liggen de presta
ties dicht in de buurt van de ge
wone Turbo D die een grote 2.5 li
ter motor heeft.
Het model is, afgezien van een
kleine detailwijziging, sinds de in
troductie in 1986 onveranderd ge
bleven. De auto wordt in ons land
zwaar onderschat. De meeste be
stuurders zijn uiterst tevreden,
maar toch blijven de verkopen op
een laag pitje.
Ook onze Turbo D i.d. stemde
weer volop tot tevredenheid. De
auto kent alle goede eigenschap
pen van zijn andere broertjes. De
wegligging is haast spreekwoor
delijk. Allerhandes bochten kun
nen op uiterst rappe wijze worden
genomen. Ook een slalom gaat de
auto niet uit de weg. Dit veroor
zaakt mede dat je met de Croma
ongemerkt erg hard gaat rijden.
De Croma geeft je constant een
veilig gevoel.
De bijna tot de bumper openende
vijfde deur geeft toegang tot een
behoorlijk kofferruimte, die uiter
aard door het neerklappen van
de achterbank aanmerkelijk te
vergroten is.
Onlangs ontving een trotse
heer E.V.N. Louwman de
sleutel van de 500.000ste voor
Nederland bestemde Toyota,
uit handen van de heer T.
Toyota, excutive Vice Presi
dent van Toyota Motor Corpo
ration.
De eerste Toyota werd door
importeur Louwman Parqui,
toen nog gevestigd in Leid-
schendam, in 1964 naar Ne
derland gehaald. De auto
was compleet uitgerust,
hoogst aantrekkelijk geprijsd
en uitermate stevig gebouwd.
Hij reed en reed, en Toyota-
bezitters hadden er geen om
kijken naar.
Nu is dan de 500.000ste Toyo
ta in Nederland aangekomen.
Een imponerende mijlpaal.
Deze wagen zal te zijner tijd
een plaats krijgen in het Na
tionaal Automobiel Museum
te Raamsdonkveer.
Natuurlijk is de Ibiza ook weer te
verkrijgen met de 1200 cc System
Porsche motor. De tweede uitvoe
ring is de XL met een 1.2 of 1.5 liter
krachtbron. Deze auto is voorzien
van een toerenteller, digitaal klok
je, getint glas en een luxueuzere
bekleding.
Topmodel is de 1.5 GLX met licht
metalen velgen, centrale vergren
deling en elektrische bediende
portierruiten.
De sportievelingen komen aan
hun trekken met de SXi met zijn
100 pk injectiemotor en een ver
snellingsbak met kortere over
brengingen. Daarnaast heeft SXi
mistlampen, spoilers en dorpellij-
sten.
Onlangs meldden wij u van de
première van de Toyota Hi-Lux op
het Salon voor bedrijfsvoertuigen
in Brussel. Deze veelzijdige pick-
up is vanaf heden te bewonderen
in de showroom van Autonova
aan de Ringbaan Noord.
De Hi-Lux is geheel gemoderni
seerd. Aan de buitenkant vallen
direct het stoere, gestroomlijnde
front en het vergrote ruitoppervlak
op. De breder geworden deuren
zijn glad in de carrosserie opge
nomen. De Hi-Lux heeft nu stevige
schildbumpers en een geïnte
greerde grill. Detail voor detail
hebben de Toyota-ontwerpers
iedere carrosserie-glooïing ge
stroomlijnd. Het resultaat mag er
zijn. Een Pick-up met personenau-
to-comfort die leverbaar is in drie
varianten: de Single Cab, de Xtra
Cab en de Double Cab.
Afhankelijk van het model zijn er
drie verschillende motoren lever
baar. De 1.8 benzinemotor levert
net als de 2.4 Eter diesel een ver
mogen van 83 pk. De sterkere 2.3
liter benzine beschikt over 94
paardekrachten. Naast de keus
uit carrosserie en motor is de
Toyota Hi-Lux er met twee- en
vierwielaandrijving. Uiteraard is
de Hi-Lux uiterlijk te verfraaien
met een uitgebreid pakket acces
soires.