Folders op floppy EN De toekomst? FE! I Ibv 4’ NS doet het chauvinisme opbloeien n |e :e. EL HISWA89 VIER GEZICHTEN VAN DE MAX Sportpakket voor Audi 80 Twee miljoen keer FIRE f C Honda NS-X voorlopig als prototype Peugeot 504 in India Overwinteren in Camper ruari 1989- pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 23 februari 1989 - pagina 9 jeven van het fin anciering MAX ikomst wordt op de financieren bedrag I >d.) 1986 iring DENISSEN RUIM NIEUWS van ml te klas Jonge” ekords. arde. betrouwbaar- jmende jaren onderhouds- let restbedrag aderen tegen alfjaar nemen Vraag in onze svoorwaarden. 1987 1986 1986 1987 1987 1986 1986 1987 1985 1984 1985 1985 1984 1986 1985 1981 GARAGE DENISSEN BVi als u ’m over lilt! De eerste mogelijkheid is meteen de leukste. Je kunt met een model naar keuze een stukje gaan rijden. Er is te kiezen uit een rustig weggetje met een aantal bochten, zo hard mogelijk van 0 tot 60 mijlen per uur trekken op een recht stuk weg, een stuk slalom rijden om pionnen en natuurlijk zo snel mogelijk een circuitrondje draaien. enig chauvisnisme gerechtvaardigd is. Daarnaast is ook Donkervoort een bekende over de hele wereld. We mogen dan ook best trots zijn op een nieuwe Neder landse auto, de Max, die autoliefhebbers op de Rai voor het eerst hebben kunnen aanschouwen. 25 februari t/m 5 maart AMSTERDAM raï 2^... Nissan Prairie v.a.: 39.950,- Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 Onlangs kreeg ik een demonstratieprogramma in handen gemaakt door Ford in Amerika. Na het opstarten wordt op het beeldscherm het embleem van de firma getekend. Daarna verschijnt een menu op het scherm waarin je voor een aantal mogelijkheden kunt kiezen. Voorafgaand aan de Chicago Motorshow presenteerde Honda op 9 februari een prototype van haar pas ontwikkelde sportwagen met middenmoter, die de naam NS- X draagt. De auto heeft een lichtgewicht chassis en een nieu we ongeblazen 3 liter V6 midden moter met 24 kleppen die de ach terwielen aandrijft. De motor le vert 250 pk, loopt soepel en is goed voor enorme prestaties zoals een top van meer dan 250 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 6 seconden. Audi brengt voor de Nederlandse markt een speciale sport-versie op basis van de 80 2.0E. Het pakket extra's bestaat onder andere uit bumpers in de carrosseriekleur, lichtmetalen velgen, een spoiler op de kofferklep, stuurbekrachti ging, sportstoelen, leren pook knop, extra instrumenten in de middenconsole, een zwart kente- kenveld en op de quattro-versie een skizak. De auto is verkrijg baar in twee standaard kleuren en vier metallic lakkleuren. Voor al deze extra's moet f.9.500,- be taald worden. Ik denk dat met name naar de zakelijke rijder toe, een derge lijk programma heel nuttig kan zijn. Hij hoeft geen stapels pa pier te doorzoeken om te kijken of een Lincoln Continental nu wel of geen lederen bekleding standaard heeft. Zijn computer zoekt het snel voor hem op en vertelt hem wat deze voorzie ning eventueel extra moet gaan kosten. Het zal nog heel wat jaren du ren voordat alle merken hier aan mee zullen doen, maar de ontwikkeling is echt niet tegen te houden. Als ieder merk er weer een ander spelletje bij doet, is het nog best leuk ook. Alhoewel Nederland in de algehele autogeschiedenis weinig betekenis heeft gehad, kunnen we toch een aantal hoogtepunten uit ons auto-verleden noemen. Denk maar eens aan Spijker. Of de variomatic en CVT van Van Doorne. Ook de huidige Volvo 440 en 480 zijn o u volledig Nederlandse ontwerpen en produkten, waarbij hartstochtverzamelen. PRAIRIE 2.0 INJECTIE Ruimte en comfort voor 7 personen Op 1 februari hebben de Indiase autofabrikant Mahindra en Auto mobiles Peugeot een contract on dertekend voor langdurige sa menwerking. Het gaat om de lo kale produktie van de Peugeot 504 Pick-up in de buurt van Bombay. Vanaf 1990 zullen er 10.000 exem plaren van deze auto per jaar ge bouwd worden. Het aandeel van India van 70 naai De 504 Pick-up zal de eei se auto zijn die i ceerd en verkocht gaat worden. Bronco Na het aangeven van het tra ject verschijnt een keuze- scherm waar je als speler kunt kiezen uit maar liefst 16 ver schillende Ford-modellen. De Bronco, Aerostar, Scorpio, Es cort, Festiva en ook de model len van Lincoln en Mercury, ze staan er allemaal bij. Na deze keuze kom je achter een dash board te zitten, wat overigens altijd gelijk is. Het enigë ver schil zit in de versnellingsbak. Zowel een drie- als viertraps automaat als een vier- of vijf- handbak behoren tot de moge lijkheden. De auto wordt ge start (hoorbaar), de veilig heidsriemen moeten worden aangedaan en het rijden kan beginnen. Het stuur draait echt, de snelheidsmeter en toe- renteller doen het ook en zelfs het klokje op het dashboard toont de juiste (computer)tijd. Dat voor zover het spelgedeel- te. Ontwikkeling Het tweede deel van het pro gramma is eigenlijk nog veel belangrijker voor de toekomst. Het bestaat namelijk uit een electronische folder. Alle tech nische gegevens en informatie rond uitrusting en opties zijn in het programma opgeslagen. Je maakt een keuze uit een mo del en vervolgens kleed je het zelf aan. Aan het einde van het verhaal komt de totaalprijs te staan. Maar ook een financie- ringsvoorstel wordt door de computer uitgerekend. Hele maal aan het einde van het liedje kan een keurige print gemaakt worden van alle uit gerekende informatie. Bij dit programma-onderdeel kan voor 29 verschillende modellen van Ford gekozen worden. Je kunt je natuurlijk afvragen of dit iets eenmalig is, of dat het meer zal voorkomen. We moeten hierbij de ogen niet sluiten en alleen maar denken aan mooie folders met kleuren foto's die velen onder ons vol Uit de Fiat-fabriek in Termoli is op 1 februari de 2 miljoenste FIRE- motor naar buiten gekomen. De produktie van deze moderne krachtbron is in 1985 gestart. Per dag worden er nu 3000 eenheden door 182 robots gemaakt. Op dit moment bestaat de serie uit drie cylinderinhouden: 769, 999 en 1108 cc. De FIRE-motor is te vin den in de Panda, Uno, Tipo en Lancia Ypsilon. De 1 liter versie wordt veruit het meest geprodu ceerd. In de Termoli 3-fabriek in Zuid- Italie werken 900 personen. Voor hun omscholing heeft Fiat trai ningsprogramma's opgezet, die meer dan 35 miljoen gulden heb ben gekost. Voor "avonturiers" is het huren van een Camper een aantrekkelij ke vorm om hun vakantieplannen te verwezenlijken. Meestal echter worden Campers alleen in het zo merseizoen gebruikt, zodat ze tij dens de wintermaanden stilstaan. Ken-Mark in Leusden heeft als eerste bedrijf in Nederland een aantal Elnagh Campers in Beni- dorm gestationeerd. Dit biedt aan de zogenaamde overwinteraars de mogelijkheid ook eens wat van het achterland te gaan zien. Het verhoogd de bewegingsvrijheid in de maanden die in Spanje wor den doorgebracht. Iedereen kan op de gewenste ma nier naar Spanje met het vlieg tuig, pendelbus of met de eigen auto. Het rijdende huis staat netjes op locatie te wachten. Geïnteresseerden kunnen bellen voor inlichtingen met Carla Vene- ma van Ken- Mark, telefoon 033- 944545 of direct met Spanje, Stijn Lohman in La Nucia, telefoon 09.34.65870175. Dezelfde auto wordt in China al enkele jaren gemaakt. Daarnaast zal Mahindra onder li centie de BA 10 vijfversnellings- bak van Peugeot gaan maken voor de 504 en ook de jeeps van Mahindra zelf. Mahindra bestaat sinds 1945 en bouwt jeeps, tractoren, vrachtwa- ia in dit projekt zal in korte tijd gens, motoren en versnellingbak- 70 naar 80% moeten groeien. ken. Het bedrijf biedt aan 9000 :-up zal de eerste Fran- mensen werk. De samenwerking die in India geprodu- met Peugeot dateert al van enkele cht gaat worden. jaren terug. De auto werd in Amsterdam ge toond als Roadster, een type wat in Nederland niet direct veel ver kocht zal worden. Bij de ontwikke ling echter heeft men al rekening gehouden met een diversiviteit aan carrosserien. De auto is hele maal gemaakt van kunststof delen die naar eigen inzicht tot verschil lende auto's kunnen worden ge monteerd. Zo kunnen we denken aan een Hardtop-coupe, de Pick- up en de zogenaamde Sportswa- gon, een stationcar model. Internationaal De bekleding van de stoelen is verwisselbaar alsmede de stof op de deurpanelen. Zo is ook het inte rieur van de Max te allen tijde aanpasbaar. De ontwerpers bij Kick Design in Helmond zijn al vier jaar geleden met de ontwik keling begonnen. Een internatio nale groep ontwerpers en engi neers werkten samen met het Max-concept als resultaat. Op technisch gebied heeft men gebruik gemaakt van het enorme assortiment onderdelen van de PSA-groep. De Max heeft een 1360 cc motor van 85 pk. Door het lage gewicht liggen de prestaties op GTI-niveau: een top van 190 km/u en een acceleratie van 0-100 in 9 seconden. In de toekomst wordt zelfs gedacht aan een 16- kleppen injectiemotor en perma nente vierwielaandrijving. Verder zijn her en der op de auto nog meer Peugeot en Citroen onderde len te vinden: de achterlichten van de 405 en het dashboard van de AX. Alcantara Dit jaar hoopt Max Motors BV zo'n vijftig voorserie-auto's te kunnen maken. Deze beperkte serie zal een exclusief tintje krijgen door brede banden met lichtmetalen velgen, een alarminstallatie, ra- dio-voorbereiding en een inrich ting van het interieur naar eigen smaak met leer en alcantara. De prijs voor deze unieke exemplaren is vastgesteld op vijftigduizend gulden. Na het aanbetalen van 10% is de order definitief. De leve ring van deze serie zal op z'n vroegst in augustus/september geschieden. De definitieve produktie hoopt men volgend jaar te kunnen star ten. Uiteindelijk zullen er per dag vijf exemplaren van de Max uit de fabriek rollen. Een deel zal wor den geexporteerd, zodat de Max voorlopig een zeldzame verschij ning zal blijven. Het chassis en de carrosserie zijn uit aluminium vervaardigd. Uiter aard werd bij de wielophanging het Double-Whisbone principe van Honda toegepast. Vooral de ervaring die Honda in het Formu le 1 gebeuren heeft opgedaan la gen aan de ontwikkeling van deze auto ten grondslag.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 29