Folders op floppy
EN
De toekomst?
FE!
I
Ibv
4’
NS
doet het chauvinisme
opbloeien
n |e
:e.
EL
HISWA89
VIER
GEZICHTEN
VAN DE MAX
Sportpakket
voor Audi 80
Twee miljoen
keer FIRE
f C
Honda NS-X
voorlopig als
prototype
Peugeot 504 in India
Overwinteren
in Camper
ruari 1989- pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 februari 1989 - pagina 9
jeven van het fin
anciering
MAX
ikomst wordt op de
financieren bedrag
I
>d.)
1986
iring
DENISSEN
RUIM NIEUWS
van
ml
te klas Jonge”
ekords.
arde.
betrouwbaar-
jmende jaren
onderhouds-
let restbedrag
aderen tegen
alfjaar nemen
Vraag in onze
svoorwaarden.
1987
1986
1986
1987
1987
1986
1986
1987
1985
1984
1985
1985
1984
1986
1985
1981
GARAGE
DENISSEN BVi
als u ’m over
lilt!
De eerste mogelijkheid is meteen de leukste. Je kunt
met een model naar keuze een stukje gaan rijden. Er is
te kiezen uit een rustig weggetje met een aantal
bochten, zo hard mogelijk van 0 tot 60 mijlen per uur
trekken op een recht stuk weg, een stuk slalom rijden
om pionnen en natuurlijk zo snel mogelijk een
circuitrondje draaien.
enig chauvisnisme gerechtvaardigd is. Daarnaast is
ook Donkervoort een bekende over de hele wereld. We
mogen dan ook best trots zijn op een nieuwe Neder
landse auto, de Max, die autoliefhebbers op de Rai voor
het eerst hebben kunnen aanschouwen.
25 februari t/m 5 maart
AMSTERDAM raï
2^...
Nissan Prairie
v.a.: 39.950,-
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
Onlangs kreeg ik een demonstratieprogramma in
handen gemaakt door Ford in Amerika. Na het
opstarten wordt op het beeldscherm het embleem van
de firma getekend. Daarna verschijnt een menu op het
scherm waarin je voor een aantal mogelijkheden kunt
kiezen.
Voorafgaand aan de Chicago
Motorshow presenteerde Honda
op 9 februari een prototype van
haar pas ontwikkelde sportwagen
met middenmoter, die de naam
NS- X draagt. De auto heeft een
lichtgewicht chassis en een nieu
we ongeblazen 3 liter V6 midden
moter met 24 kleppen die de ach
terwielen aandrijft. De motor le
vert 250 pk, loopt soepel en is
goed voor enorme prestaties zoals
een top van meer dan 250 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100 in
6 seconden.
Audi brengt voor de Nederlandse
markt een speciale sport-versie op
basis van de 80 2.0E. Het pakket
extra's bestaat onder andere uit
bumpers in de carrosseriekleur,
lichtmetalen velgen, een spoiler
op de kofferklep, stuurbekrachti
ging, sportstoelen, leren pook
knop, extra instrumenten in de
middenconsole, een zwart kente-
kenveld en op de quattro-versie
een skizak. De auto is verkrijg
baar in twee standaard kleuren
en vier metallic lakkleuren. Voor
al deze extra's moet f.9.500,- be
taald worden.
Ik denk dat met name naar de
zakelijke rijder toe, een derge
lijk programma heel nuttig kan
zijn. Hij hoeft geen stapels pa
pier te doorzoeken om te kijken
of een Lincoln Continental nu
wel of geen lederen bekleding
standaard heeft. Zijn computer
zoekt het snel voor hem op en
vertelt hem wat deze voorzie
ning eventueel extra moet
gaan kosten.
Het zal nog heel wat jaren du
ren voordat alle merken hier
aan mee zullen doen, maar de
ontwikkeling is echt niet tegen
te houden. Als ieder merk er
weer een ander spelletje bij
doet, is het nog best leuk ook.
Alhoewel Nederland in de algehele autogeschiedenis
weinig betekenis heeft gehad, kunnen we toch een
aantal hoogtepunten uit ons auto-verleden noemen.
Denk maar eens aan Spijker. Of de variomatic en CVT
van Van Doorne. Ook de huidige Volvo 440 en 480 zijn o u
volledig Nederlandse ontwerpen en produkten, waarbij hartstochtverzamelen.
PRAIRIE 2.0 INJECTIE
Ruimte en comfort
voor 7 personen
Op 1 februari hebben de Indiase
autofabrikant Mahindra en Auto
mobiles Peugeot een contract on
dertekend voor langdurige sa
menwerking. Het gaat om de lo
kale produktie van de Peugeot 504
Pick-up in de buurt van Bombay.
Vanaf 1990 zullen er 10.000 exem
plaren van deze auto per jaar ge
bouwd worden. Het aandeel van
India
van 70 naai
De 504 Pick-up zal de eei
se auto zijn die i
ceerd en verkocht gaat worden.
Bronco
Na het aangeven van het tra
ject verschijnt een keuze-
scherm waar je als speler kunt
kiezen uit maar liefst 16 ver
schillende Ford-modellen. De
Bronco, Aerostar, Scorpio, Es
cort, Festiva en ook de model
len van Lincoln en Mercury, ze
staan er allemaal bij. Na deze
keuze kom je achter een dash
board te zitten, wat overigens
altijd gelijk is. Het enigë ver
schil zit in de versnellingsbak.
Zowel een drie- als viertraps
automaat als een vier- of vijf-
handbak behoren tot de moge
lijkheden. De auto wordt ge
start (hoorbaar), de veilig
heidsriemen moeten worden
aangedaan en het rijden kan
beginnen. Het stuur draait
echt, de snelheidsmeter en toe-
renteller doen het ook en zelfs
het klokje op het dashboard
toont de juiste (computer)tijd.
Dat voor zover het spelgedeel-
te.
Ontwikkeling
Het tweede deel van het pro
gramma is eigenlijk nog veel
belangrijker voor de toekomst.
Het bestaat namelijk uit een
electronische folder. Alle tech
nische gegevens en informatie
rond uitrusting en opties zijn in
het programma opgeslagen.
Je maakt een keuze uit een mo
del en vervolgens kleed je het
zelf aan. Aan het einde van het
verhaal komt de totaalprijs te
staan. Maar ook een financie-
ringsvoorstel wordt door de
computer uitgerekend. Hele
maal aan het einde van het
liedje kan een keurige print
gemaakt worden van alle uit
gerekende informatie. Bij dit
programma-onderdeel kan
voor 29 verschillende modellen
van Ford gekozen worden.
Je kunt je natuurlijk afvragen
of dit iets eenmalig is, of dat
het meer zal voorkomen. We
moeten hierbij de ogen niet
sluiten en alleen maar denken
aan mooie folders met kleuren
foto's die velen onder ons vol
Uit de Fiat-fabriek in Termoli is op
1 februari de 2 miljoenste FIRE-
motor naar buiten gekomen. De
produktie van deze moderne
krachtbron is in 1985 gestart. Per
dag worden er nu 3000 eenheden
door 182 robots gemaakt. Op dit
moment bestaat de serie uit drie
cylinderinhouden: 769, 999 en
1108 cc. De FIRE-motor is te vin
den in de Panda, Uno, Tipo en
Lancia Ypsilon. De 1 liter versie
wordt veruit het meest geprodu
ceerd.
In de Termoli 3-fabriek in Zuid-
Italie werken 900 personen. Voor
hun omscholing heeft Fiat trai
ningsprogramma's opgezet, die
meer dan 35 miljoen gulden heb
ben gekost.
Voor "avonturiers" is het huren
van een Camper een aantrekkelij
ke vorm om hun vakantieplannen
te verwezenlijken. Meestal echter
worden Campers alleen in het zo
merseizoen gebruikt, zodat ze tij
dens de wintermaanden stilstaan.
Ken-Mark in Leusden heeft als
eerste bedrijf in Nederland een
aantal Elnagh Campers in Beni-
dorm gestationeerd. Dit biedt aan
de zogenaamde overwinteraars
de mogelijkheid ook eens wat van
het achterland te gaan zien. Het
verhoogd de bewegingsvrijheid in
de maanden die in Spanje wor
den doorgebracht.
Iedereen kan op de gewenste ma
nier naar Spanje met het vlieg
tuig, pendelbus of met de eigen
auto. Het rijdende huis staat netjes
op locatie te wachten.
Geïnteresseerden kunnen bellen
voor inlichtingen met Carla Vene-
ma van Ken- Mark, telefoon 033-
944545 of direct met Spanje, Stijn
Lohman in La Nucia, telefoon
09.34.65870175.
Dezelfde auto wordt in China al
enkele jaren gemaakt.
Daarnaast zal Mahindra onder li
centie de BA 10 vijfversnellings-
bak van Peugeot gaan maken
voor de 504 en ook de jeeps van
Mahindra zelf.
Mahindra bestaat sinds 1945 en
bouwt jeeps, tractoren, vrachtwa-
ia in dit projekt zal in korte tijd gens, motoren en versnellingbak-
70 naar 80% moeten groeien. ken. Het bedrijf biedt aan 9000
:-up zal de eerste Fran- mensen werk. De samenwerking
die in India geprodu- met Peugeot dateert al van enkele
cht gaat worden. jaren terug.
De auto werd in Amsterdam ge
toond als Roadster, een type wat
in Nederland niet direct veel ver
kocht zal worden. Bij de ontwikke
ling echter heeft men al rekening
gehouden met een diversiviteit
aan carrosserien. De auto is hele
maal gemaakt van kunststof delen
die naar eigen inzicht tot verschil
lende auto's kunnen worden ge
monteerd. Zo kunnen we denken
aan een Hardtop-coupe, de Pick-
up en de zogenaamde Sportswa-
gon, een stationcar model.
Internationaal
De bekleding van de stoelen is
verwisselbaar alsmede de stof op
de deurpanelen. Zo is ook het inte
rieur van de Max te allen tijde
aanpasbaar. De ontwerpers bij
Kick Design in Helmond zijn al
vier jaar geleden met de ontwik
keling begonnen. Een internatio
nale groep ontwerpers en engi
neers werkten samen met het
Max-concept als resultaat.
Op technisch gebied heeft men
gebruik gemaakt van het enorme
assortiment onderdelen van de
PSA-groep. De Max heeft een
1360 cc motor van 85 pk. Door het
lage gewicht liggen de prestaties
op GTI-niveau: een top van 190
km/u en een acceleratie van 0-100
in 9 seconden. In de toekomst
wordt zelfs gedacht aan een 16-
kleppen injectiemotor en perma
nente vierwielaandrijving. Verder
zijn her en der op de auto nog
meer Peugeot en Citroen onderde
len te vinden: de achterlichten van
de 405 en het dashboard van de
AX.
Alcantara
Dit jaar hoopt Max Motors BV zo'n
vijftig voorserie-auto's te kunnen
maken. Deze beperkte serie zal
een exclusief tintje krijgen door
brede banden met lichtmetalen
velgen, een alarminstallatie, ra-
dio-voorbereiding en een inrich
ting van het interieur naar eigen
smaak met leer en alcantara. De
prijs voor deze unieke exemplaren
is vastgesteld op vijftigduizend
gulden. Na het aanbetalen van
10% is de order definitief. De leve
ring van deze serie zal op z'n
vroegst in augustus/september
geschieden.
De definitieve produktie hoopt
men volgend jaar te kunnen star
ten. Uiteindelijk zullen er per dag
vijf exemplaren van de Max uit de
fabriek rollen. Een deel zal wor
den geexporteerd, zodat de Max
voorlopig een zeldzame verschij
ning zal blijven.
Het chassis en de carrosserie zijn
uit aluminium vervaardigd. Uiter
aard werd bij de wielophanging
het Double-Whisbone principe
van Honda toegepast. Vooral de
ervaring die Honda in het Formu
le 1 gebeuren heeft opgedaan la
gen aan de ontwikkeling van deze
auto ten grondslag.