MVS E RENAULT 19 GTD s s Venturi i i I I I I I I I I I I I I I I 3d w i Audi-dealer v.d. Ven sponsort tennisopleiding Fred Hemmes DEiq o T E S A U T T Marijke Technische gegevens: I 6343551 Vestiging Mitsubishi in Amsterdam Europa grootste autoproducent ken den ntie VEN 750,- Saab 9000 CD i bij Zuid Oost I DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 23 februari 1989 - pagina 3 (Vervolg van bh. 1) Meer inhoud Ruitje iering op basis Brandstofverbruik: □r hij Prijs: Straatbeeld N staat Schepje LD TL 5. Universiteit Aflopend sponsoring van Fred Hemmes z'n pupillen gaat verder dan het alleen verzorgen van kleding met daarop de merknaam Audi. 1988 1986 1986 1987 1981 1982 Gewicht: Prestaties: in. In Jniversiteit De Renault 19 is een ruime auto met zowel voor voor- als achterpassagiers voldoende GARAGE DENISSEN BVa 16 van )22 A issing. dan lam ïuro- Merk en type: Aantal cylinders: Cylinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: 9 financierings- al 25% van de ibruari 1989-pagina 2 ~~T deze p in brei wad 3 tweede nog niet olet In geopende toestand vol-cabriolet en geslo- een nette coupe met een kunst- I dak en een glazen achterruit. Voor dit extra beetje fun-for-dri- bij 4500 tr/min 250 tr/min meter GOED NIEUWS! VOOR SNELLE BESLISSERS -NOG 2X- registratievoordeel gata 36 - ’87. 1985 I 1983 I 1984 I 1985 Onder de motorkap zit een dwarsgeplaatste motor met een inhoud van 1870 cc, waardoor in de 1.9 liter-klasse valt. Dat moest natuurlijk wel om in Frankrijk te kunnen concurreren Nissan Micra v.a.: 15.995,- Nu voor 15.295,- Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 Wat prijs betreft is de Renault 19 diesel uiterst concurrerend. De TD 3-deurs kost f.27.500,- terwijl de 5-deursversie een extra uitgave van f.950,- vraagt. Vervolgens is er de GTD als 3-deurs voor 1.29.200,- en onze testauto, de 5- deurs, voor f.30.150,-. De auto loopt hiermeer keurig in de pas met de Fiat Tipo, Ford Escort, Mazda 323, Opel Kadett, Peugeot 309 en Toyota Corolla. Mijn eerste rit in een diesel leek wel een ontwenningskuur, in positieve zin. Ik even toelichten. Zelf r een ..i en dan lijkt eer zo sloom. Maar... i minder waar! Na De wielophanging zou op een For- mule-auto niet misstaan. Achter een ophanging met vijf armen en schroefveren, terwijl voor voorzien is in eveneens schroefveren, twee triangels en een stabilisatorstang. Renault is eigenlijk nog een relatief vers merk op de personenauto- dieselmarkt. Tien jaar geleden verscheen de 2.1 liter zelfsonsteker in de Renault 20. Later volgenden de 18, Fuego en 30. Exact diezelfde krachtbron is nu met of zonder turbo te vinden in de 21, 25 en Espace. Voor de 9 en 11 en later de Supervijf kwam de 1.6 liter. Deze krachtbron werd als basis genomen bij de ontwikkeling van een nieuwe dieselmotor voor de Renault 19. Met een vijfbak en een zeer complete standaarduitrusting kost deze nieuwe Saab f.66.950,-. Renault 19 GTD (5-deurs) 4 1870 cc 80 x 93 mm 65 pk (47 kW) 118 Nm bij 22' lengte 4,16 breedte 1,69 meter 999 kg topsnelheid 161 km/u acceleratie 0-100: 15,7 sec. ECE-norm bij 90 km/u 4,6 liter/100 km bij 120 km/u 6,2 liter/100 km f.30.150,= Een uniek projekt zal vanaf 1 september van start gaai T samenwerking met de Ur Tilburg kunnen de full-time tennissers toch tegelijkertijd studeren. Hiervoor wordt een speciaal programma opgezet. Het is ook een goede mogelijkheid voor jongens en meisjes die nog niet goed een keuze kunnen maken. Voor zover bekend is deze mogelijkheid uniek in Nederland. In Amerika komt het veel voor. Naast alleen tennissen of alleen vanaf □op is. Het 3 stuiten Transcup Prijstechnisch gezien zal de MVS Venturi moeten concurreren met de Porsche 944 Turbo en de Ferra ri 328. Die laatste auto is echter niet meer te koop. Op de salon van Geneve wordt de nieuwe 348 voorgesteld, die ongetwijfeld duurder zal zijn. De MVS Venturi kost f.179.000,-. Een heel bedrag voor een exclusieve auto. Neder land is van oudsher geen grote markt voor sportauto's en daar zal J prijs ook weinig verandering Tengen. De importeur ver- □ht er in het eerste jaar zo'n 10 tot 12 te kunnen verkopen. Het derde, en in ons lande model van Venturi heb ik n Transcup. IrTgeotlnde toestand De Volkswagen/Audi-dealer voor Tilburg en een fraaie vol-cabriolet en geslo- omstreken, Adriaan v.d. Ven sponsort al langere tijd de ten een nette coupe met een kunst- tennisopleiding van Fred Hemmes. Audi is landelijk Voor dii «iX bLTjX^oïdri-11’ ook aan de tennissport verbonden. Denk maar eens aan ving moet zo'n twintigduizend gul- het jaarlijkse Audi- tennistoernooi in Ede. De een vil lerwijl dat modeller zijn. De 19-serie is behoorlijk compleet aan het worden. Na het verschijnen van een aantal benzinemotoren is er nu de diesel terwijl verder in het jaar de sedan en de 16-klepper verwacht worden. De 1.9 liter die sel is een moderne krachtbron met de goede eigenschappen van een echt ouderwetse motor. Dit betekent eigenschappen als een lange levensduur, een goede trekkracht en probleemloos. Modern zijn de korte voorgloeitijd, het prestatieniveau en de beperkte geluidsproduktie. Bij het starten laat de motor een goedmoedig dieselgeluid horen, wat uiteraard bij hogere toeren verdwijnt. Tot zo'n 140 km/u blijven de geproduceerde decibels binnen de perken, daarboven wordt de auto wat rumoeriger. Die grens van 140 km/u is ook te merken bij het accelereren. Tot deze waarde trekt de 19 vlot door (van 0 tot 100 in 15,5 seconden), terwijl de gang naar de top van ruim 160 even wat tijd vraagt. Maar ja, we mogen geloof ik niet harder dan 120. Vorig jaar zijn er over de gehele wereld 48,6 miljoen personen- en bedrijfsauto's vervaardigd. Euro pa bleef de grootste producent met een totaal van 15,3 miljoen voertuigen. Dit is een stijging van 5 procent ten opzichte van 1987. Op de tweede plaats komt Azië met een totaal van 14,6 miljoen, waarvan 12,7 miljoen uit Japan. De Amerikaanse industrie ver vaardigde in totaal 13,2 miljoen auto's. De Renault 19 mag nu al een succes genoemd worden. Het is een makkelijk ogend model met een fraai interieur. De auto is zoals verwacht bijzonder comfortabel en levert zelfs als diesel nette prestaties. Het brandstofverbruik van de GTD is normaal terwijl de prijs zeer aanvaardbaar is. studeren kan er nu ook voor de combinatie gekozen worden. Hemmes: "Kinderen moeten tennis leuk vinden. Ze moeten nooit met dwang erachter gaan tennissen." De jeugdselectie die door Adr. v.d. Ven wordt gesponsort best uit 11 enthousiaste jonge mensen. Paulien Mulder, 17 jaar, komt uit Zevenbergen en speelt in het eerste team van Pelikaan tennis. Ze hoort bij de veertig beste in Nederland en is afgelopen maandag 20 februari voor het eerst naar het buitenland vertrokken om te spelen. Frank Ruyter komt uit Tilburg en is 17 jaar. Hij speelt al jaren eerste klas bij Pelikaan en behoort tot de eerste 100 in Nederland. Maarten de Bruyne is 16 jaar, komt uit Vught en staat als nummer 2 op de ranglijst van Nederlandse tennissers tot en met 16 jaar. Emerance van Wingen uit Zeeland is 16 jaar en staat bij de eerste acht in dezelfde categorie als Maarten. Eric Hoppenbrouwers is 17 en komt uit Oudenbosch. Ook hij speelt eerste klas en is samen met Frank Ruyter de beste in zijn geopend van half 9 tot 5 uur en op zaterdag vanaf 10 uur. Op de show kunnen geïnteresseerden ook een afspraak maken voor een alleszeggende proefrit met de 9000 CD i. De prijs van de auto is nog een kleine verrassing. Hij is namelijk goedkoper c’ aanvankelijk werd aangekondigd. Oud tennis-topper Fred Hemmes starte ruim drie jaar geleden zijn opleidingen in de Pelikaan tennishal in Goirle. De recreatieve tennisspelers kunnen terecht in Goirle, Tilburg en Veldhoven om hun niveau op te vijzelen. Hiertoe heeft Hemmes een aantal leraren in dienst die in totaal aan 900 mensen, jeugd en senioren, lesgeven. Het opleiden van jongelui die wat verder willen komen gebeurd alleen in Goirle en meestal door Hemmes zelf. Deze winter zijn er al goede resultaten, geboekt. Het doel is om zowel nationaal als internationaal wat te bereiken en daarvoor was hulp nodig en Adriaan v.d. Ven sprong daar als Audi-dealer op in. De jeugdselectie-groep traint een aantal dagen per week minimaal drie a vier uur. Daarnaast verzorgt Hemmes de begeleiding tijdens wedstrijden. Bij buitenlandse competities wordt die begeleiding in samenwerking met de tennisbond verzorgd. De weg naar toptennisser bestaat niet alleen uit trainingen. Zo kreeg de groep onlangs een uitgebreide lezing over voeding, iets wat ook komt kijken bij een professionele aanpak. Mitsubishi Motors Europe BV (MME) is de nieuwe naa van MMC Truck Parts Et pe BV. Het is een volle doch ter van Mitsubishi Motors Corporation gevestigd in Amsterdam. Het Europese verbindingskantoor in Frank furt wordt vanaf april opge nomen als filiaal van de Am sterdamse vestiging. Ook het nieuwe Onderzoeks- en ont wikkelingscentrum in Trebur (West-Duitsland) wordt on derdeel van MME. In verband met de Europese eenwording wil Mitsubishi hier een stevige basis heb ben. Het Europese verbin- dingskantoor, gesticht in 1977, houdt alle ontwikkelin gen op technisch en commer cieel vlak in Europa bij. Hier toe worden onder andere nauwe kontakten onderhou den met de importeurs in de verschillende landen. De toenemende diversifica- tie-activiteiten op de Europe se markt stellen nieuwe eisen aan het kantoor. Er werd voor Amsterdam gekozen door de centrale ligging, de goede distributiemogelijkhe den en de aanwezigheid van Schiphol. Overigens wordt er aan de onderdelenvoorziening en assemblage van Mitsubishi bedrijfswagens voor de Ne derlandse markt niets veran derd. Fred Hemmes kwam een tijd geleden met Adriaan v.d. Ven in contact. Het idee voor sponsoring was snel geboren. De jeugdselectie-groep (14-18 jaar) gebruikt het geld voor training, begeleiding en ook medische ondersteuning. Internationaal De Nederlandse Saab dealers hebben begin deze week hun eerste exemplaar van de op de Rai geïntroduceerde 9000 CD i ter beschikking gekregen. Het is de nieuwste versie van de 9000 sedan met de 2 liter 16- kleppenmotor met injectie. De auto is zodoende ook te zien bij de Tilburgse Dealer Zuid Oost aan de Hoevenseweg. Op 24, 25 en 27 februari is de nieuweling present op de introductie-show. De showroom van Zuid Oost is sproeier, een iweeue buitenspiegel, flankbeschermers en een chroombies op de bumpers, halogeen koplampen, een waarschuwingssignaal voor het vergeten van de verlichting, een klokje, verlichting in de bagageruimte en het handschoenenkastje, een kaartenbak aan de passagierszijde, een volledig beklede bagageruimte en andere bekledingsstoffen. De bagageruimte is makkelijk bereikbaar door de grote vijfde deur die tot aan de bumper open gaat. In standaardopstelling is de inhoud 386 liter. Met neergeklapte rugleuning ontstaat er 1310 liter aan volume. maar dan zal dit rijd ik in sn diesel niets is i het voorgloeien en het op toeren komen, blijkt deze auto heerlijk comfortabel te rijden. Traag is hij zeker niet. Wat wel typisch aan het rijden in een diesel is, is dat je heel relaxed rijdt. Het is een aquarium-idee, je wordt er heerlijk rustig van. Het zou 'n goede ontwenningskuur zijn voor scheurneuzen en het scheelt 'n hoop bekeuringen. Maar terug naar de auto. Het model is doorsnee en valt qua design niet erg op. Mocht ik zelf voor deze auto kiezen dan zou ik in ieder geval een frisse kleur nemen, wit, zwart of vulkaanrood. Van binnen is hij vrij compleet, ik mis alleen de toerenteller. De bekleding is tip-top en laat niets te wensen over. De buitenspiegels zijn heel makkelijk in te stellen van binnen uit, middels een soepel hendeltje. Een zee van ruimte biedt de Renault, ook voor de meerijders. De kofferbak heeft mijn hart gestolen door de enorme ruimte en lage tildrempel, heel handig bij het boodschappen doen! De 19 rijdt als een zonnetje, lekker soepel en rustig. Dat de vering optimaal is, merkte ik bij het passeren van een aantal verkeersdrempels. Zelf had ik wat moeite met het file-parkeren omdat de neus niet helemaal in het gezichtsveld valt. Mijn leus: Ben je 'n vermogen aan bekeuringen kwijt, zorg dan dat je "snel" in 'n diesel rijdt. leeftijdsklasse in Brabant. Joost Winnink uit Peize (Groningen) is 17 jaar oud en is nummer 25 op de Nederlandse ranglijst. Hij heeft al internationaal gespeeld en behoort tot de beste jeugdspelers in Nederland. Uit Berlicum komt Miriam Oremans, 16 jaar, en is Nederlands kampioen in-door in de categorie t/m 18 jaar. Miriam gaat binnenkort in Israel spelen, ze heeft een bondscontract. Jeugdkampioen van Brabant tot en met 18 jaar is Miranda Nuyten, 17 jaar oud en komt uit Bergen op Zoom. Carolien Stok, komt uit Tilburg, is slechts 15 jaar en speelt eerste klas bij Pelikaan. Tot en met jaar hoort ze bij de eerste 12 Nederland. Twee spelers ontbreken op de foto. Het zijn Manfred de Kok uit Capelle (Zld) 17 jaar oud. Hij is in Zeeland B-kampioen senioren en t/m 18 jaar nr.l van Zeeland. Tot slot Carole Jansen, 17 jaar oud uit Harderwijk. Zij is in haar district nummer 1 t/m 18 jaar. Naast de belangrijke sponsoring van Audi-dealer v.d. Ven stelt het Ibis-Hotel iedere dag een gratis kamer ter beschikking voor spelers die van ver komen. Daarnaast zorgt Assies voor de schoenen die met grote aantallen worden versleten. Geïnteresseerden kunnen informatie over Fred Hemmes Tennisopleidingen aanvragen bij Pelikaan Tenniscentrum, De Tolstraak 1, 5051 NX Goirle, telefoon: 013-349050. De Renault 19 is nog een kersverse auto, die pas vana december in ons land te kooj Hij volgt de Renault 11 op. I succes is nu al niet meer te Vele duizenden exemplaren zijn in bestelling en de eerste grote leveringen zijn inmiddels op gang gekomen. De Renault 19 begint het straatbeeld te veroveren. Het is de eerste vertegenwoordiger van de nieuwe generatie Renaults. Bertone heeft bij de 19 nog een vinger in de pap gehad, terwijl dat bij de volgende nieuwe m niet meer het geval* zal De 19 diesel is er in vier uitvoeringen. Allereerst is er te kiezen uit een drie- of vijfdeurs carrosserie terwijl deze varianten te combineren zijn met een TD of GTD uitrusting. Beide beschikken over een soepele en direct schakelende vijfversnellingsbak. Iets wat eigenlijk niet meer vermeldt hoeft te worden, maar wat toch nog bij minimaal 1 duitse concurrent niet het geval is. De TD wordt verder voorzien van een interval op de ruitenwissers, een afsluitbare tankdop, een van binnenuit verstelbare linker buitenspiegel, middenconsole, een dagteller, voorbereide radio- inbouw en een kaartenbak in het portier aan de bestuurderszijde. De GTD doet daar nog een schepje boven op met onder andere een achterruitwisser/ sproeier, een tweede met de Peugeot 309 en Citroen BX die ook met een 1.9 krachtbron gezegend zijn. Het vermogen is ten opzichte van de oudere 1.6 hetzelfde gebleven op 65 pk. Het is opvallend hoe de 19 diesel overeenkomt met de genoemde Peugeot. Zowel het vermogen als de prestaties en het koppel zijn haast volledig gelijk. been- en hoofdruimte. De stoelen hebben welliswaer een korte zitting, maar bieden overal voldoende steun. De rugleuning is gelukkig traploos instelbaar. Bovendien kan er een optiepakket besteld worden, waarin een hoogteverstelling zit inbegrepen. Het stuur is goed geplaatst. De 19 GTD weegt 999 kg, zodat stuurbekrachtiging niet noodzakelijk is. Voor de liefhebbers is het echter wel tegen meerprijs verkrijgbaar. Het uitzicht rondom is heel behoorlijk. De aflopende neus is niet helemaal te zien en ook de brede stijlen achterin vormen een kleine belemmering. Door de geïntegreerde spoiler op de achterklep is de volledige achterzijde uitstekend zichtbaar. Renault maakt zijn 19 diesel voor de afstandsrijder. De vertegenwoordiger die veel kilometers comfortabel wil maken. Want comfort is de 19 niet vreemd. De auto heeft een uitstekende wegligging en is prettig geveerd, zonder dat het geheel week overkomt. Het is vooral ook door zijn motor een rustgevend vervoermiddel, wat totaal niet uitnodigd tot te hard rijden. De remmen moesten bij ons testexemplaar wat hard worden ingetrapt, wat toch resulteerde in een correcte remweg. Voor heeft de 19 schijven, terwijl achter trommels voor de gewenste vertraging zorgen. Mijn schatting van het brandstofverbruik kwam deze keer niet helemaal uit. Ik had gehoopt 1 op 16 te kunnen halen. Ik heb genoegen moeten nemen met 1 kilometer per liter minder. Er is fors met de auto gereden, terwijl een diesel pas rond de 10.000 km volledig is ingereden. Dit kilometrage was nog niet op de teller te zien. den worden bijbetaald, zodat de Venturi Transcup op f. 197.500,- komt. Later in het jaar mogen we zoge zegd een motor met nog meer pk's verwachten, terwijl ook een kata- lysator-versie in voorbereiding is. In ieder geval is de Venturi met recht een Franse auto met een comfort op hoog niveau. Het dash board is overzichtelijk en goed af leesbaar, de stoelen zitten als ge goten en het uitzicht naar voor en opzij is goed. Achter zit maar een klein ruitje dat echter voldoende is voor de achteruitkijkspiegel. Het enige waaraan ik in de Ventu ri moest wennen, was de bestu ring. De auto heeft een snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging die uiteraard zijn werk keurig doet, maar nooit voelbaar aanwe zig is. De Venturi stuurt zo direct dat ik even moest terugdenken aan de korte proefrit met de Alfa Formule Boxer. Je waant je echt in een race-auto. Er zijn natuurlijk ook keerzijdes aan alle medailles. Kofferruimte is er in de Venturi nauwelijks. Alle beetjes bij elkaar opgeteld 150 li ter. Jammer is ook dat er nog geen ABS leverbaar is, maar daar zal in de toekomst ongetwijfeld veran dering in komen. De prestaties van de Venturi zijn natuurlijk verbluffend. De top is vastgesteld op 245 km/u terwijl de sprint vanuit stilstand tot 100 km/u in 6,9 seconden wordt volbracht. F MMF

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23