MVS
E
RENAULT 19 GTD
s
s
Venturi
i
i
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
3d
w
i
Audi-dealer v.d. Ven sponsort
tennisopleiding Fred Hemmes
DEiq
o
T
E
S
A
U
T
T
Marijke
Technische gegevens:
I
6343551
Vestiging
Mitsubishi
in
Amsterdam
Europa grootste
autoproducent
ken
den
ntie
VEN
750,-
Saab 9000 CD i bij Zuid Oost
I
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 februari 1989 - pagina 3
(Vervolg van bh. 1)
Meer inhoud
Ruitje
iering op basis
Brandstofverbruik:
□r hij
Prijs:
Straatbeeld
N
staat
Schepje
LD
TL
5.
Universiteit
Aflopend
sponsoring van Fred Hemmes z'n pupillen gaat verder
dan het alleen verzorgen van kleding met daarop de
merknaam Audi.
1988
1986
1986
1987
1981
1982
Gewicht:
Prestaties:
in. In
Jniversiteit
De Renault 19 is een ruime auto
met zowel voor voor- als
achterpassagiers voldoende
GARAGE
DENISSEN BVa
16
van
)22 A
issing.
dan
lam
ïuro-
Merk en type:
Aantal cylinders:
Cylinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
9 financierings-
al 25% van de
ibruari 1989-pagina 2
~~T
deze p
in brei
wad
3 tweede
nog niet
olet
In geopende toestand
vol-cabriolet en geslo-
een nette coupe met een kunst-
I dak en een glazen achterruit.
Voor dit extra beetje fun-for-dri-
bij 4500 tr/min
250 tr/min
meter
GOED NIEUWS! VOOR SNELLE BESLISSERS
-NOG 2X-
registratievoordeel
gata
36 - ’87.
1985 I
1983 I
1984 I
1985
Onder de motorkap zit een
dwarsgeplaatste motor met een
inhoud van 1870 cc, waardoor
in de 1.9 liter-klasse valt. Dat
moest natuurlijk wel om in
Frankrijk te kunnen concurreren
Nissan Micra v.a.: 15.995,-
Nu voor 15.295,-
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
Wat prijs betreft is de Renault 19
diesel uiterst concurrerend. De TD
3-deurs kost f.27.500,- terwijl de
5-deursversie een extra uitgave
van f.950,- vraagt. Vervolgens is
er de GTD als 3-deurs voor
1.29.200,- en onze testauto, de 5-
deurs, voor f.30.150,-. De auto
loopt hiermeer keurig in de pas
met de Fiat Tipo, Ford Escort,
Mazda 323, Opel Kadett, Peugeot
309 en Toyota Corolla.
Mijn eerste rit in een diesel
leek wel een
ontwenningskuur,
in positieve zin. Ik
even toelichten. Zelf r
een ..i en dan lijkt eer
zo sloom. Maar... i
minder waar! Na
De wielophanging zou op een For-
mule-auto niet misstaan. Achter
een ophanging met vijf armen en
schroefveren, terwijl voor voorzien
is in eveneens schroefveren, twee
triangels en een stabilisatorstang.
Renault is eigenlijk nog een relatief vers merk op de
personenauto- dieselmarkt. Tien jaar geleden
verscheen de 2.1 liter zelfsonsteker in de Renault 20.
Later volgenden de 18, Fuego en 30. Exact diezelfde
krachtbron is nu met of zonder turbo te vinden in de 21,
25 en Espace. Voor de 9 en 11 en later de Supervijf
kwam de 1.6 liter. Deze krachtbron werd als basis
genomen bij de ontwikkeling van een nieuwe
dieselmotor voor de Renault 19.
Met een vijfbak en een zeer
complete standaarduitrusting
kost deze nieuwe Saab f.66.950,-.
Renault 19 GTD (5-deurs)
4
1870 cc
80 x 93 mm
65 pk (47 kW)
118 Nm bij 22'
lengte 4,16
breedte 1,69 meter
999 kg
topsnelheid 161 km/u
acceleratie 0-100: 15,7 sec.
ECE-norm bij 90 km/u 4,6 liter/100 km
bij 120 km/u 6,2 liter/100 km
f.30.150,=
Een uniek projekt zal vanaf 1
september van start gaai T
samenwerking met de Ur
Tilburg kunnen de full-time
tennissers toch tegelijkertijd
studeren. Hiervoor wordt een
speciaal programma opgezet. Het
is ook een goede mogelijkheid
voor jongens en meisjes die nog
niet goed een keuze kunnen
maken. Voor zover bekend is deze
mogelijkheid uniek in Nederland.
In Amerika komt het veel voor.
Naast alleen tennissen of alleen
vanaf
□op is.
Het
3 stuiten
Transcup
Prijstechnisch gezien zal de MVS
Venturi moeten concurreren met
de Porsche 944 Turbo en de Ferra
ri 328. Die laatste auto is echter
niet meer te koop. Op de salon
van Geneve wordt de nieuwe 348
voorgesteld, die ongetwijfeld
duurder zal zijn. De MVS Venturi
kost f.179.000,-. Een heel bedrag
voor een exclusieve auto. Neder
land is van oudsher geen grote
markt voor sportauto's en daar zal
J prijs ook weinig verandering
Tengen. De importeur ver-
□ht er in het eerste jaar zo'n 10
tot 12 te kunnen verkopen.
Het derde, en in ons lande
model van Venturi heb ik n
Transcup. IrTgeotlnde toestand De Volkswagen/Audi-dealer voor Tilburg en
een fraaie vol-cabriolet en geslo- omstreken, Adriaan v.d. Ven sponsort al langere tijd de
ten een nette coupe met een kunst- tennisopleiding van Fred Hemmes. Audi is landelijk
Voor dii «iX bLTjX^oïdri-11’ ook aan de tennissport verbonden. Denk maar eens aan
ving moet zo'n twintigduizend gul- het jaarlijkse Audi- tennistoernooi in Ede. De
een vil
lerwijl dat
modeller
zijn.
De 19-serie is behoorlijk compleet
aan het worden. Na het
verschijnen van een aantal
benzinemotoren is er nu de diesel
terwijl verder in het jaar de sedan
en de 16-klepper verwacht
worden.
De 1.9 liter die sel is een moderne
krachtbron met de goede
eigenschappen van een echt
ouderwetse motor. Dit betekent
eigenschappen als een lange
levensduur, een goede trekkracht
en probleemloos. Modern zijn de
korte voorgloeitijd, het
prestatieniveau en de beperkte
geluidsproduktie. Bij het starten
laat de motor een goedmoedig
dieselgeluid horen, wat uiteraard
bij hogere toeren verdwijnt. Tot
zo'n 140 km/u blijven de
geproduceerde decibels binnen
de perken, daarboven wordt de
auto wat rumoeriger. Die grens
van 140 km/u is ook te merken bij
het accelereren. Tot deze waarde
trekt de 19 vlot door (van 0 tot 100
in 15,5 seconden), terwijl de gang
naar de top van ruim 160 even
wat tijd vraagt. Maar ja, we
mogen geloof ik niet harder dan
120.
Vorig jaar zijn er over de gehele
wereld 48,6 miljoen personen- en
bedrijfsauto's vervaardigd. Euro
pa bleef de grootste producent
met een totaal van 15,3 miljoen
voertuigen. Dit is een stijging van
5 procent ten opzichte van 1987.
Op de tweede plaats komt Azië
met een totaal van 14,6 miljoen,
waarvan 12,7 miljoen uit Japan.
De Amerikaanse industrie ver
vaardigde in totaal 13,2 miljoen
auto's.
De Renault 19 mag nu al een
succes genoemd worden. Het is
een makkelijk ogend model met
een fraai interieur. De auto is
zoals verwacht bijzonder
comfortabel en levert zelfs als
diesel nette prestaties. Het
brandstofverbruik van de GTD is
normaal terwijl de prijs zeer
aanvaardbaar is.
studeren kan er nu ook voor de
combinatie gekozen worden.
Hemmes: "Kinderen moeten tennis
leuk vinden. Ze moeten nooit met
dwang erachter gaan tennissen."
De jeugdselectie die door Adr.
v.d. Ven wordt gesponsort best
uit 11 enthousiaste jonge mensen.
Paulien Mulder, 17 jaar, komt uit
Zevenbergen en speelt in het
eerste team van Pelikaan tennis.
Ze hoort bij de veertig beste in
Nederland en is afgelopen
maandag 20 februari voor het
eerst naar het buitenland
vertrokken om te spelen.
Frank Ruyter komt uit Tilburg en is
17 jaar. Hij speelt al jaren eerste
klas bij Pelikaan en behoort tot de
eerste 100 in Nederland.
Maarten de Bruyne is 16 jaar,
komt uit Vught en staat als
nummer 2 op de ranglijst van
Nederlandse tennissers tot en met
16 jaar.
Emerance van Wingen uit
Zeeland is 16 jaar en staat bij de
eerste acht in dezelfde categorie
als Maarten.
Eric Hoppenbrouwers is 17 en
komt uit Oudenbosch. Ook hij
speelt eerste klas en is samen met
Frank Ruyter de beste in zijn
geopend van half 9 tot 5 uur en op
zaterdag vanaf 10 uur. Op de
show kunnen geïnteresseerden
ook een afspraak maken voor een
alleszeggende proefrit met de
9000 CD i. De prijs van de auto is
nog een kleine verrassing. Hij is
namelijk goedkoper c’
aanvankelijk werd
aangekondigd.
Oud tennis-topper Fred Hemmes
starte ruim drie jaar geleden zijn
opleidingen in de Pelikaan
tennishal in Goirle. De recreatieve
tennisspelers kunnen terecht in
Goirle, Tilburg en Veldhoven om
hun niveau op te vijzelen. Hiertoe
heeft Hemmes een aantal leraren
in dienst die in totaal aan 900
mensen, jeugd en senioren,
lesgeven.
Het opleiden van jongelui die wat
verder willen komen gebeurd
alleen in Goirle en meestal door
Hemmes zelf. Deze winter zijn er
al goede resultaten, geboekt. Het
doel is om zowel nationaal als
internationaal wat te bereiken en
daarvoor was hulp nodig en
Adriaan v.d. Ven sprong daar als
Audi-dealer op in.
De jeugdselectie-groep traint een
aantal dagen per week minimaal
drie a vier uur. Daarnaast
verzorgt Hemmes de begeleiding
tijdens wedstrijden. Bij
buitenlandse competities wordt
die begeleiding in samenwerking
met de tennisbond verzorgd.
De weg naar toptennisser bestaat
niet alleen uit trainingen. Zo kreeg
de groep onlangs een uitgebreide
lezing over voeding, iets wat ook
komt kijken bij een professionele
aanpak.
Mitsubishi Motors Europe BV
(MME) is de nieuwe naa
van MMC Truck Parts Et
pe BV. Het is een volle doch
ter van Mitsubishi Motors
Corporation gevestigd in
Amsterdam. Het Europese
verbindingskantoor in Frank
furt wordt vanaf april opge
nomen als filiaal van de Am
sterdamse vestiging. Ook het
nieuwe Onderzoeks- en ont
wikkelingscentrum in Trebur
(West-Duitsland) wordt on
derdeel van MME.
In verband met de Europese
eenwording wil Mitsubishi
hier een stevige basis heb
ben. Het Europese verbin-
dingskantoor, gesticht in
1977, houdt alle ontwikkelin
gen op technisch en commer
cieel vlak in Europa bij. Hier
toe worden onder andere
nauwe kontakten onderhou
den met de importeurs in de
verschillende landen.
De toenemende diversifica-
tie-activiteiten op de Europe
se markt stellen nieuwe eisen
aan het kantoor. Er werd
voor Amsterdam gekozen
door de centrale ligging, de
goede distributiemogelijkhe
den en de aanwezigheid van
Schiphol.
Overigens wordt er aan de
onderdelenvoorziening en
assemblage van Mitsubishi
bedrijfswagens voor de Ne
derlandse markt niets veran
derd.
Fred Hemmes kwam een tijd
geleden met Adriaan v.d. Ven in
contact. Het idee voor sponsoring
was snel geboren. De
jeugdselectie-groep (14-18 jaar)
gebruikt het geld voor training,
begeleiding en ook medische
ondersteuning.
Internationaal
De Nederlandse Saab dealers
hebben begin deze week hun
eerste exemplaar van de op de
Rai geïntroduceerde 9000 CD i ter
beschikking gekregen. Het is de
nieuwste versie van de 9000
sedan met de 2 liter 16-
kleppenmotor met injectie. De
auto is zodoende ook te zien bij de
Tilburgse Dealer Zuid Oost aan
de Hoevenseweg. Op 24, 25 en 27
februari is de nieuweling present
op de introductie-show. De
showroom van Zuid Oost is
sproeier, een iweeue
buitenspiegel, flankbeschermers
en een chroombies op de
bumpers, halogeen koplampen,
een waarschuwingssignaal voor
het vergeten van de verlichting,
een klokje, verlichting in de
bagageruimte en het
handschoenenkastje, een
kaartenbak aan de
passagierszijde, een volledig
beklede bagageruimte en andere
bekledingsstoffen.
De bagageruimte is makkelijk
bereikbaar door de grote vijfde
deur die tot aan de bumper open
gaat. In standaardopstelling is de
inhoud 386 liter. Met neergeklapte
rugleuning ontstaat er 1310 liter
aan volume.
maar dan
zal dit
rijd ik in
sn diesel
niets is
i het
voorgloeien en het op toeren
komen, blijkt deze auto
heerlijk comfortabel te rijden.
Traag is hij zeker niet. Wat
wel typisch aan het rijden in
een diesel is, is dat je heel
relaxed rijdt. Het is een
aquarium-idee, je wordt er
heerlijk rustig van. Het zou 'n
goede ontwenningskuur zijn
voor scheurneuzen en het
scheelt 'n hoop bekeuringen.
Maar terug naar de auto. Het
model is doorsnee en valt
qua design niet erg op.
Mocht ik zelf voor deze auto
kiezen dan zou ik in ieder
geval een frisse kleur nemen,
wit, zwart of vulkaanrood.
Van binnen is hij vrij
compleet, ik mis alleen de
toerenteller. De bekleding is
tip-top en laat niets te
wensen over. De
buitenspiegels zijn heel
makkelijk in te stellen van
binnen uit, middels een
soepel hendeltje. Een zee van
ruimte biedt de Renault, ook
voor de meerijders. De
kofferbak heeft mijn hart
gestolen door de enorme
ruimte en lage tildrempel,
heel handig bij het
boodschappen doen!
De 19 rijdt als een zonnetje,
lekker soepel en rustig. Dat
de vering optimaal is, merkte
ik bij het passeren van een
aantal verkeersdrempels.
Zelf had ik wat moeite met
het file-parkeren omdat de
neus niet helemaal in het
gezichtsveld valt.
Mijn leus: Ben je 'n vermogen
aan bekeuringen kwijt, zorg
dan dat je "snel" in 'n diesel
rijdt.
leeftijdsklasse in Brabant.
Joost Winnink uit Peize
(Groningen) is 17 jaar oud en is
nummer 25 op de Nederlandse
ranglijst. Hij heeft al
internationaal gespeeld en
behoort tot de beste jeugdspelers
in Nederland.
Uit Berlicum komt Miriam
Oremans, 16 jaar, en is
Nederlands kampioen in-door in
de categorie t/m 18 jaar. Miriam
gaat binnenkort in Israel spelen,
ze heeft een bondscontract.
Jeugdkampioen van Brabant tot
en met 18 jaar is Miranda Nuyten,
17 jaar oud en komt uit Bergen op
Zoom.
Carolien Stok, komt uit Tilburg, is
slechts 15 jaar en speelt eerste
klas bij Pelikaan. Tot en met
jaar hoort ze bij de eerste 12
Nederland.
Twee spelers ontbreken op de
foto. Het zijn Manfred de Kok uit
Capelle (Zld) 17 jaar oud. Hij is in
Zeeland B-kampioen senioren en
t/m 18 jaar nr.l van Zeeland. Tot
slot Carole Jansen, 17 jaar oud uit
Harderwijk. Zij is in haar district
nummer 1 t/m 18 jaar.
Naast de belangrijke sponsoring
van Audi-dealer v.d. Ven stelt het
Ibis-Hotel iedere dag een gratis
kamer ter beschikking voor
spelers die van ver komen.
Daarnaast zorgt Assies voor de
schoenen die met grote aantallen
worden versleten.
Geïnteresseerden kunnen
informatie over Fred Hemmes
Tennisopleidingen aanvragen bij
Pelikaan Tenniscentrum, De
Tolstraak 1, 5051 NX Goirle,
telefoon: 013-349050.
De Renault 19 is nog een
kersverse auto, die pas vana
december in ons land te kooj
Hij volgt de Renault 11 op. I
succes is nu al niet meer te
Vele duizenden exemplaren zijn
in bestelling en de eerste grote
leveringen zijn inmiddels op gang
gekomen. De Renault 19 begint
het straatbeeld te veroveren. Het
is de eerste vertegenwoordiger
van de nieuwe generatie
Renaults. Bertone heeft bij de 19
nog een vinger in de pap gehad,
terwijl dat bij de volgende nieuwe
m niet meer het geval* zal
De 19 diesel is er in vier
uitvoeringen. Allereerst is er te
kiezen uit een drie- of vijfdeurs
carrosserie terwijl deze varianten
te combineren zijn met een TD of
GTD uitrusting. Beide beschikken
over een soepele en direct
schakelende vijfversnellingsbak.
Iets wat eigenlijk niet meer
vermeldt hoeft te worden, maar
wat toch nog bij minimaal 1 duitse
concurrent niet het geval is. De TD
wordt verder voorzien van een
interval op de ruitenwissers, een
afsluitbare tankdop, een van
binnenuit verstelbare linker
buitenspiegel, middenconsole,
een dagteller, voorbereide radio-
inbouw en een kaartenbak in het
portier aan de bestuurderszijde.
De GTD doet daar nog een
schepje boven op met onder
andere een achterruitwisser/
sproeier, een tweede
met de Peugeot 309 en Citroen BX
die ook met een 1.9 krachtbron
gezegend zijn. Het vermogen is
ten opzichte van de oudere 1.6
hetzelfde gebleven op 65 pk. Het
is opvallend hoe de 19 diesel
overeenkomt met de genoemde
Peugeot. Zowel het vermogen als
de prestaties en het koppel zijn
haast volledig gelijk.
been- en hoofdruimte. De stoelen
hebben welliswaer een korte
zitting, maar bieden overal
voldoende steun. De rugleuning is
gelukkig traploos instelbaar.
Bovendien kan er een optiepakket
besteld worden, waarin een
hoogteverstelling zit inbegrepen.
Het stuur is goed geplaatst. De 19
GTD weegt 999 kg, zodat
stuurbekrachtiging niet
noodzakelijk is. Voor de
liefhebbers is het echter wel tegen
meerprijs verkrijgbaar. Het
uitzicht rondom is heel behoorlijk.
De aflopende neus is niet
helemaal te zien en ook de brede
stijlen achterin vormen een kleine
belemmering. Door de
geïntegreerde spoiler op de
achterklep is de volledige
achterzijde uitstekend zichtbaar.
Renault maakt zijn 19 diesel voor
de afstandsrijder. De
vertegenwoordiger die veel
kilometers comfortabel wil maken.
Want comfort is de 19 niet vreemd.
De auto heeft een uitstekende
wegligging en is prettig geveerd,
zonder dat het geheel week
overkomt. Het is vooral ook door
zijn motor een rustgevend
vervoermiddel, wat totaal niet
uitnodigd tot te hard rijden.
De remmen moesten bij ons
testexemplaar wat hard worden
ingetrapt, wat toch resulteerde in
een correcte remweg. Voor heeft
de 19 schijven, terwijl achter
trommels voor de gewenste
vertraging zorgen.
Mijn schatting van het
brandstofverbruik kwam deze
keer niet helemaal uit. Ik had
gehoopt 1 op 16 te kunnen halen.
Ik heb genoegen moeten nemen
met 1 kilometer per liter minder. Er
is fors met de auto gereden, terwijl
een diesel pas rond de 10.000 km
volledig is ingereden. Dit
kilometrage was nog niet op de
teller te zien.
den worden bijbetaald, zodat de
Venturi Transcup op f. 197.500,-
komt.
Later in het jaar mogen we zoge
zegd een motor met nog meer pk's
verwachten, terwijl ook een kata-
lysator-versie in voorbereiding is.
In ieder geval is de Venturi met
recht een Franse auto met een
comfort op hoog niveau. Het dash
board is overzichtelijk en goed af
leesbaar, de stoelen zitten als ge
goten en het uitzicht naar voor en
opzij is goed. Achter zit maar een
klein ruitje dat echter voldoende is
voor de achteruitkijkspiegel.
Het enige waaraan ik in de Ventu
ri moest wennen, was de bestu
ring. De auto heeft een snelheids
afhankelijke stuurbekrachtiging
die uiteraard zijn werk keurig
doet, maar nooit voelbaar aanwe
zig is. De Venturi stuurt zo direct
dat ik even moest terugdenken
aan de korte proefrit met de Alfa
Formule Boxer. Je waant je echt in
een race-auto.
Er zijn natuurlijk ook keerzijdes
aan alle medailles. Kofferruimte is
er in de Venturi nauwelijks. Alle
beetjes bij elkaar opgeteld 150 li
ter. Jammer is ook dat er nog geen
ABS leverbaar is, maar daar zal
in de toekomst ongetwijfeld veran
dering in komen.
De prestaties van de Venturi zijn
natuurlijk verbluffend. De top is
vastgesteld op 245 km/u terwijl de
sprint vanuit stilstand tot 100 km/u
in 6,9 seconden wordt volbracht.
F
MMF