D A Gek volkje Gastrubriek: Venturi Dekkers MX-5 Miata C'EST MAGNIFIÖUE brengt originele auto jjt Ar Oplage: 90.240 ex. Zijne doorluchtigheid o.a. Bijlage: DeTilburgseKeerier Deze week in de Automaat uari 1989-pagina 20 ©©/Jutoöfflaat Donderdag 23 februari 1989 (Lees verder blz. 3) ra Tony Vos Klassieker: Autotest Renault 19 GTD pag.3 pag.5 Folders op Floppy pag.9 Jaargang 1 Nummer 8 MAX 'n nederlands produkt inze ✓e Justy Opel Kadett Caravan 1964 Als iemand het over een Franse sportwagen heeft wordt meteen gedacht aan een Alpine van Renault. Toch is dat niet helemaal terecht. In oktober 1984 werd op de Parijse Salon een maquette getoond van een nieuw Frans topprodukt, een auto die in april 1987 in produktie ging. Het is de Venturi van het merk MVS die sinds de Rai ook een Nederlandse importeur kent. Mazda is druk bezig een onthoofd programma op de markt te brengen. Op de Rai was al de RX 7 cabriolet te zien, maar daar houdt het niet mee op. Begin deze maand werd op de Chicago Motorshow de nieuwe Mazda MX-5 Miata ten doop gehouden. Een auto die speciaal als cabriolet ontwikkeld werd en helaas voor lopig alleen voor de Amerikaanse markt bestemd is. Begin dit jaar heeft het Japanse merk Isuzu op de Ame rikaanse markt een nieuw model voorgesteld, wat in de loop van het voorjaar zal worden geleverd. Het is de Amigo. Aan de voorzijde van deze auto herkennen we duidelijk de pick-up zoals die ook in ons land verkrijg baar is. Het chassis is duidelijk ingekort. we air-coi voor nodic deren stut diskspeler met speakers in de hoofdsteunen. Als eerste Mazda- model is de Miata standaard ech ter al voorzien van een airbag en een inschuifbare stuurkolom. Voor de auto wordt een top van. 188 km/u opgegeven, een snel heid die de Amerikanen nooit kunnen en mogen rijden. De acce leratie van 0 tot 100 is veel be- langrijker en deèe geschied in 8,6 seconden. Uitgebreid Hierdoor kan er met de Venturi heel rustig getoerd worden, zelfs De letters MVS staan voor Manu facture de Voitures de Sport, wat eigenlijk niets meer wil zeggen dan fabrikant van sportwagens. Het fabriekje is gevestigd in Cho- let, in de buurt van Le Mans. het brandstofverbruik zal zo nog in de hand te houden zijn. Vanaf 2500 tr/min komt de turbo heel mooi geleidelijk erbij om de ee inzittenden een forse duw in rug te geven. het interieur komen we even eens wat bekende onderdelen te gen. De comfortabele lederen stoelen worden elektrisch bediend met dezelfde knopjes als in de Re nault 25, een auto waarvan ook het asbakje is geleend. De buiten spiegels worden natuurlijk elek trisch versteld door knopjes van Citroen, terwijl de hele bediening van verwarming, ventilatie en achterruitverwarming van Peu geot afkomstig is. Het is erg duur om deze onderdelen voor een klei ne oplage te maken. MVS heeft zich vooral gericht op de fijne rij- eigenschappen en het comfort. Het dashboard en de deurpane len zijn uitgevoerd in leer en no tenhout. De auto is onvoorstelbaar compleet. Naast de reeds ge noemde zaken is airconditioning, alarm, getint glas, centrale ver grendeling en een uitgebreide Pioneer radio/cassetterecorder standaard. Afgelopen weekend reed ik even naar Berkel-Enschot. Vlak voor de afslag op de snelweg zag ik een enorme menigte mensen, hangend over de vangrials aan beide zijkanten boven het treinvia- duct. Een aantal politie agenten was ook aanwezig, maar leek geen aanstalte te maken de toegestroomde fi guren te verwijderen. Je vraagt je dan meteen af wat er toch aan de hand kan zijn. Toen ik naar rechts keek zag ik om en nabij de spoorlijn grote rijen auto's en een enorme kluit mensen. Toen wilde ik het natuurlijk hele maal weten. Het was toch duidelijk dat er iets speciaals te gebeuren stond wat zich op of rond het Sftoor zou gaan afspelen. Om mijn einddoel te berei ken moest ik weer het spoor oversteken. Door een enorme haag mensen kon ik de over weg bereiken. Ik had inmid dels wel geïnformeerd wat er aan de hand was. En alsof het een dagelijks voorko mend feit was, werd er non chalant geantwoord dat er een trein van anderhalve ki lometer voorbij zou komen. Dat had ik uit mezelf natuur lijk niet kunnen verzinnen. Ik had eerder gedacht dat bij voorbeeld een stoomtrein voorbij zou komen. Maar goed, een beetje onge lovig reed ik door. Ik moest bij een boerderij vlak bij het spoor zijn, zodat ik het alle maal in de gaten kon hou den. Op een gegeven mo ment hoorde ik in de verte duidelijk een trein toeteren, alsof het mistig was. Ik rende naar buiten en ja hoor, korte tijd later kwam vanonder het viaduct een enorme trein die ongetwijfeld een lengte van minimaal anderhalve kilome ter gehad heeft. Het kon natuurlijk niet anders zijn dan dat dit te maken had met een recordpoging voor het Guinness Book of Re cords. En ja hoor, 's avond op het journaal werd deze ver onderstelling bevestigd. Wat zijn wij Nederlanders toch af en toe een lekker gek volkje... Het is een stijlvolle tweezitter met de rijeigenschappen van een sportwagen. Het research en de velopment centrum van Mazda in Californie is al van begin af aan betrokken geweest bij dit projekt. De Amerikanen hebben dan ook een behoorlijke vinger in de pap gehad. De vormgeving is tijdloos en enige gelijkenis met de BMW Z1 kan de auto niet ontzegd wor den. Vloeiende lijnen en natuurlijk wegklapbare koplampen. Elektronisch De MX-5 heeft een 1.6 liter 16 klep pen injectiemotor met twee boven liggende nokkenassen en een ver mogen van 116 pk. De injectie en onstekend worden elektronisch geregeld. De krachtbron drijft de achterwielen aan. Standaard heeft de auto een weg- klapbaar kunststof dak met een vinyl-achtige achterruit. Een lichte hardtop met glazen ruit is als ex tra leverbaar. De twee inzittenden kunnen achter hun stoelen nog wat kleine zaken kwijt. Het dashboard is uiteraard compleet met een toerenteller. In de optielijst voor Amerika vinden air-conditioning (waar dat >dig is weet ik niet), een le- stuurwiel en een compact- xlet Franse programma kent drie modellen. Allereerst is dat de auto met een atmosferische motor, een versie die in Nederland niet be schikbaar komt. Wel is er de tur bo. Voor de krachtbron en ver snellingsbak werd bij Renault aangeklopt. Het is de 2.5 liter V6 die we ook uit de Alpine Turbo en 25 V6 Turbo kennen. Deze is ge plaatst direct achter de stoelen, een zogenaamde middenmotor. Het kloppende hart maakt de auto al zeer begerenswaardig. Het is een uitermate rustig en soepel lo pende motor. De huidige versie le vert 200 pk, terwijl een sneller exemplaar bij Renault in voorbe reiding is. Het maximale koppel van 285 Nm is al bij 2500 tr/min volledig beschikbaar en dat illus treert eigenlijk de hele karakteris tiek van de auto. Een ongekende soeplesse en niet een enorm ze nuwachtig gedrag wat je van een dergelijk model zou verwachten. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek In de Verenigde Staten moet de auto gaan concurreren met de Su zuki Vitara die daar onder de naam Sidekick of Geo Tracker wordt verkocht. Voor Amerikanen horen de Amigo, Vitari, Feroza en Wrangler in dezelfde klasse, ter wijl bij ons een Wrangler toch dui delijk groter. Ook de Amigo is ste vig gemotoriseerd met naar keuze een 2.3 liter carburatiemotor of de 2.6 liter injectie. Deze laatste krachtbron drijft ook onze Trooper aan. De klant kan kiezen tussen twee- en vierwielaandrijving. Het is een echte vrije-tijdsauto die standaard wordt geleverd met twee stoelen voorin. Een extra bank voor achterpassagiers is te gen meerprijs verkrijgbaar. Ook stuurbekrachtiging, airconditio ning en een sun-roof behoren met bijbetaling tot de mogelijkheden. Het achterste deel van deze apar te auto kan worden overdekt met een canva's kap. Zelfs optrekken in de tweede ver snelling of 60 km/u rijden in de vierde overbrenging leidt niet tot horten en stoten. Ferrari Ik reed als eerste journalist in Ne derland met de auto. Je gaat een nieuweling al snel vergelijken met bestaande auto's, zeker wat het uiterlijk betreft. Bij de Venturi is alleen in de verte wat gelijkenis met een Ferrari of de .BMW Ml te noemen, maar daar houdt het dan ook helemaal mee op. Het is een opvallende verschijning. De ge stroomlijnde carrosserie heeft een Cw-waarde van 0,31. We herken nen duidelijk de buitenspiegels van de Citroen CX, terwijl de ach terlichten van de eerste BMW 3- serie afkomstig zijn. Verder is de Venturi volledig nieuw. De carros serie is van kunststof. Het Franse Subaru! De moeilijke naam van 7 jaar geleden, die nu voor nie mand meer problemen oplevert. In het begin was het lachen ge blazen, vooral tijdens een van de beroemde Korvelse Braderieën, toen een discjockey op het plat form tegenover ons bedrijf voor ons reclame maakte en wij het zelf moeilijk vonden om te ont dekken dat hij het over Subaru had. Zo ging het in het begin ook met de klanten die bij ons bin nenstapten. Wij lachen veel met onze klan ten, want ik kan zonder meer zeggen dat wij gezellige klanten hebben, die zich ook echt bij ons thuisvoelen. Nu zult u wel den ken, dat dit een opmerking is die elke garagehouder maakt, want hij kan moeilijk anders. Daar hebt u dan volkomen gelijk in. Maar toch is het zo, dat wij vele klanten hebben die zomaar naar de showroom komen voor een praatje en een kopje koffie en om eens rond te kijken wat Subaru weer voor nieuws onder de zon heeft. Dat moeten ze ook wel, omdat Subaru een stevige auto's bouwt, die bijna nooit in onze reparatie- afdeling terecht komen. Wat vo rige week vrijdag in de krant stond "Auto steeds minder in de werkplaats" is voor Subaru altijd al zo geweest. Maar als er iets niet in orde dreigt te zijn, staan wij klaar om dat zo snel mogelijk in orde te krijgen. Welk uur van de dag het ook mag zijn. En komt de nood aan de man, dan wordt onmiddellijk een andere auto ter beschikking gesteld. Zo gaat dat bij ons. Het is overbodig hier op te gaan sommen wat Subaru u allemaal te bieden heeft aan verschillen de modellen, want dat kunt u het beste zien in onze .showroom. U leest hierover in onze adverten ties en in de artikelen die in dit blad met regelmaat verschijnen. Papier is geduldig, maar de er varing van alledag is uiteraard het belangrijkste. Een Subaru moet u 'gevoeld' hebben, aan den lijve ervaren hebben hoe plezierig ie zit en hoe gemakke lijk te bedienen. Heel bijzonder is natuurlijk de 4WD, vier wielen die met volle kracht worden aangedreven en waarmee zelfs de politie in de duinen rondtoert. Deze 4WD is, met uitzondering van de Mini Jumbo, op elk model te leveren. Het is wel duurder, maar voor de mensen die op moeilijk begaan bare wegen moeten rijden is het belangrijk om zeker te weten dat hun auto hen zonder moeite daar overheen brengt. Beroemd is intussen wel de auto maat, de ECVT, die zelfs hier bij ons in Tilburg wordt gemaakt door van Doome's Transmissie. Hiermee zijn diverse van onzt Justy-modellen uitgerust. De I is een gezellige, niet te grote auto, waarmee u zo heel plezie rig, ontspannen en zeer zuinig kunt rijden. Uniek is de combinatie van ECVT (automaat) met vierwiel aandrijving (4WD), welke nog nooit eerder vertoond is. Kunt u het zich voorstellen: u rijdt heer lijk volautomatisch en komt u op een gladde ondergrond dan schakelt u de vierwielaandrij ving in. En, opgelet, alle Subaru's zijn milieubewust, want ze nemen ge noegen met loodvrije benzine. Met instemming zullen de Suba- ru-rijders dit stukje proza hebben gelezen. Alle andere lezers nodi gen wij uit om naar onze show room aan de Korvelseweg te ko men voor een proefrit om te erva ren wat Subaru u te bieden heeft. Peter Dekkers Directeur Automobielbedrijf Dekkers B. V. W

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21