D
A
Gek volkje
Gastrubriek:
Venturi
Dekkers
MX-5 Miata
C'EST
MAGNIFIÖUE
brengt originele auto
jjt
Ar
Oplage: 90.240 ex.
Zijne doorluchtigheid
o.a.
Bijlage: DeTilburgseKeerier
Deze week
in de
Automaat
uari 1989-pagina 20
©©/Jutoöfflaat
Donderdag 23 februari 1989
(Lees verder blz. 3)
ra
Tony Vos
Klassieker:
Autotest
Renault 19 GTD
pag.3
pag.5
Folders op Floppy
pag.9
Jaargang 1
Nummer 8
MAX
'n nederlands produkt
inze
✓e Justy
Opel Kadett Caravan
1964
Als iemand het over een Franse sportwagen heeft
wordt meteen gedacht aan een Alpine van Renault.
Toch is dat niet helemaal terecht. In oktober 1984 werd
op de Parijse Salon een maquette getoond van een
nieuw Frans topprodukt, een auto die in april 1987 in
produktie ging. Het is de Venturi van het merk MVS die
sinds de Rai ook een Nederlandse importeur kent.
Mazda is druk bezig een onthoofd programma op de
markt te brengen. Op de Rai was al de RX 7 cabriolet te
zien, maar daar houdt het niet mee op. Begin deze
maand werd op de Chicago Motorshow de nieuwe
Mazda MX-5 Miata ten doop gehouden. Een auto die
speciaal als cabriolet ontwikkeld werd en helaas voor
lopig alleen voor de Amerikaanse markt bestemd is.
Begin dit jaar heeft het Japanse merk Isuzu op de Ame
rikaanse markt een nieuw model voorgesteld, wat in de
loop van het voorjaar zal worden geleverd. Het is de
Amigo. Aan de voorzijde van deze auto herkennen we
duidelijk de pick-up zoals die ook in ons land verkrijg
baar is. Het chassis is duidelijk ingekort.
we air-coi
voor nodic
deren stut
diskspeler met speakers in de
hoofdsteunen. Als eerste Mazda-
model is de Miata standaard ech
ter al voorzien van een airbag en
een inschuifbare stuurkolom.
Voor de auto wordt een top van.
188 km/u opgegeven, een snel
heid die de Amerikanen nooit
kunnen en mogen rijden. De acce
leratie van 0 tot 100 is veel be-
langrijker en deèe geschied in 8,6
seconden.
Uitgebreid
Hierdoor kan er met de Venturi
heel rustig getoerd worden, zelfs
De letters MVS staan voor Manu
facture de Voitures de Sport, wat
eigenlijk niets meer wil zeggen
dan fabrikant van sportwagens.
Het fabriekje is gevestigd in Cho-
let, in de buurt van Le Mans.
het brandstofverbruik zal zo nog
in de hand te houden zijn.
Vanaf 2500 tr/min komt de turbo
heel mooi geleidelijk erbij om de
ee inzittenden een forse duw in
rug te geven.
het interieur komen we even
eens wat bekende onderdelen te
gen. De comfortabele lederen
stoelen worden elektrisch bediend
met dezelfde knopjes als in de Re
nault 25, een auto waarvan ook
het asbakje is geleend. De buiten
spiegels worden natuurlijk elek
trisch versteld door knopjes van
Citroen, terwijl de hele bediening
van verwarming, ventilatie en
achterruitverwarming van Peu
geot afkomstig is. Het is erg duur
om deze onderdelen voor een klei
ne oplage te maken. MVS heeft
zich vooral gericht op de fijne rij-
eigenschappen en het comfort.
Het dashboard en de deurpane
len zijn uitgevoerd in leer en no
tenhout. De auto is onvoorstelbaar
compleet. Naast de reeds ge
noemde zaken is airconditioning,
alarm, getint glas, centrale ver
grendeling en een uitgebreide
Pioneer radio/cassetterecorder
standaard.
Afgelopen weekend reed ik
even naar Berkel-Enschot.
Vlak voor de afslag op de
snelweg zag ik een enorme
menigte mensen, hangend
over de vangrials aan beide
zijkanten boven het treinvia-
duct. Een aantal politie
agenten was ook aanwezig,
maar leek geen aanstalte te
maken de toegestroomde fi
guren te verwijderen. Je
vraagt je dan meteen af wat
er toch aan de hand kan zijn.
Toen ik naar rechts keek zag
ik om en nabij de spoorlijn
grote rijen auto's en een
enorme kluit mensen. Toen
wilde ik het natuurlijk hele
maal weten.
Het was toch duidelijk dat er
iets speciaals te gebeuren
stond wat zich op of rond het
Sftoor zou gaan afspelen.
Om mijn einddoel te berei
ken moest ik weer het spoor
oversteken. Door een enorme
haag mensen kon ik de over
weg bereiken. Ik had inmid
dels wel geïnformeerd wat er
aan de hand was. En alsof
het een dagelijks voorko
mend feit was, werd er non
chalant geantwoord dat er
een trein van anderhalve ki
lometer voorbij zou komen.
Dat had ik uit mezelf natuur
lijk niet kunnen verzinnen. Ik
had eerder gedacht dat bij
voorbeeld een stoomtrein
voorbij zou komen.
Maar goed, een beetje onge
lovig reed ik door. Ik moest
bij een boerderij vlak bij het
spoor zijn, zodat ik het alle
maal in de gaten kon hou
den. Op een gegeven mo
ment hoorde ik in de verte
duidelijk een trein toeteren,
alsof het mistig was. Ik rende
naar buiten en ja hoor, korte
tijd later kwam vanonder het
viaduct een enorme trein die
ongetwijfeld een lengte van
minimaal anderhalve kilome
ter gehad heeft.
Het kon natuurlijk niet anders
zijn dan dat dit te maken had
met een recordpoging voor
het Guinness Book of Re
cords. En ja hoor, 's avond op
het journaal werd deze ver
onderstelling bevestigd.
Wat zijn wij Nederlanders
toch af en toe een lekker gek
volkje...
Het is een stijlvolle tweezitter met
de rijeigenschappen van een
sportwagen. Het research en de
velopment centrum van Mazda in
Californie is al van begin af aan
betrokken geweest bij dit projekt.
De Amerikanen hebben dan ook
een behoorlijke vinger in de pap
gehad. De vormgeving is tijdloos
en enige gelijkenis met de BMW
Z1 kan de auto niet ontzegd wor
den. Vloeiende lijnen en natuurlijk
wegklapbare koplampen.
Elektronisch
De MX-5 heeft een 1.6 liter 16 klep
pen injectiemotor met twee boven
liggende nokkenassen en een ver
mogen van 116 pk. De injectie en
onstekend worden elektronisch
geregeld. De krachtbron drijft de
achterwielen aan.
Standaard heeft de auto een weg-
klapbaar kunststof dak met een
vinyl-achtige achterruit. Een lichte
hardtop met glazen ruit is als ex
tra leverbaar.
De twee inzittenden kunnen achter
hun stoelen nog wat kleine zaken
kwijt. Het dashboard is uiteraard
compleet met een toerenteller. In
de optielijst voor Amerika vinden
air-conditioning (waar dat
>dig is weet ik niet), een le-
stuurwiel en een compact-
xlet Franse programma kent drie
modellen. Allereerst is dat de auto
met een atmosferische motor, een
versie die in Nederland niet be
schikbaar komt. Wel is er de tur
bo. Voor de krachtbron en ver
snellingsbak werd bij Renault
aangeklopt. Het is de 2.5 liter V6
die we ook uit de Alpine Turbo en
25 V6 Turbo kennen. Deze is ge
plaatst direct achter de stoelen,
een zogenaamde middenmotor.
Het kloppende hart maakt de auto
al zeer begerenswaardig. Het is
een uitermate rustig en soepel lo
pende motor. De huidige versie le
vert 200 pk, terwijl een sneller
exemplaar bij Renault in voorbe
reiding is. Het maximale koppel
van 285 Nm is al bij 2500 tr/min
volledig beschikbaar en dat illus
treert eigenlijk de hele karakteris
tiek van de auto. Een ongekende
soeplesse en niet een enorm ze
nuwachtig gedrag wat je van een
dergelijk model zou verwachten.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
In de Verenigde Staten moet de
auto gaan concurreren met de Su
zuki Vitara die daar onder de
naam Sidekick of Geo Tracker
wordt verkocht. Voor Amerikanen
horen de Amigo, Vitari, Feroza en
Wrangler in dezelfde klasse, ter
wijl bij ons een Wrangler toch dui
delijk groter. Ook de Amigo is ste
vig gemotoriseerd met naar keuze
een 2.3 liter carburatiemotor of de
2.6 liter injectie. Deze laatste
krachtbron drijft ook onze Trooper
aan. De klant kan kiezen tussen
twee- en vierwielaandrijving. Het
is een echte vrije-tijdsauto die
standaard wordt geleverd met
twee stoelen voorin. Een extra
bank voor achterpassagiers is te
gen meerprijs verkrijgbaar. Ook
stuurbekrachtiging, airconditio
ning en een sun-roof behoren met
bijbetaling tot de mogelijkheden.
Het achterste deel van deze apar
te auto kan worden overdekt met
een canva's kap.
Zelfs optrekken in de tweede ver
snelling of 60 km/u rijden in de
vierde overbrenging leidt niet tot
horten en stoten.
Ferrari
Ik reed als eerste journalist in Ne
derland met de auto. Je gaat een
nieuweling al snel vergelijken met
bestaande auto's, zeker wat het
uiterlijk betreft. Bij de Venturi is
alleen in de verte wat gelijkenis
met een Ferrari of de .BMW Ml te
noemen, maar daar houdt het dan
ook helemaal mee op. Het is een
opvallende verschijning. De ge
stroomlijnde carrosserie heeft een
Cw-waarde van 0,31. We herken
nen duidelijk de buitenspiegels
van de Citroen CX, terwijl de ach
terlichten van de eerste BMW 3-
serie afkomstig zijn. Verder is de
Venturi volledig nieuw. De carros
serie is van kunststof.
Het Franse
Subaru! De moeilijke naam van 7
jaar geleden, die nu voor nie
mand meer problemen oplevert.
In het begin was het lachen ge
blazen, vooral tijdens een van de
beroemde Korvelse Braderieën,
toen een discjockey op het plat
form tegenover ons bedrijf voor
ons reclame maakte en wij het
zelf moeilijk vonden om te ont
dekken dat hij het over Subaru
had. Zo ging het in het begin ook
met de klanten die bij ons bin
nenstapten.
Wij lachen veel met onze klan
ten, want ik kan zonder meer
zeggen dat wij gezellige klanten
hebben, die zich ook echt bij ons
thuisvoelen. Nu zult u wel den
ken, dat dit een opmerking is die
elke garagehouder maakt, want
hij kan moeilijk anders. Daar
hebt u dan volkomen gelijk in.
Maar toch is het zo, dat wij vele
klanten hebben die zomaar naar
de showroom komen voor een
praatje en een kopje koffie en om
eens rond te kijken wat Subaru
weer voor nieuws onder de zon
heeft.
Dat moeten ze ook wel, omdat
Subaru een stevige auto's bouwt,
die bijna nooit in onze reparatie-
afdeling terecht komen. Wat vo
rige week vrijdag in de krant
stond "Auto steeds minder in de
werkplaats" is voor Subaru altijd
al zo geweest. Maar als er iets
niet in orde dreigt te zijn, staan
wij klaar om dat zo snel mogelijk
in orde te krijgen. Welk uur van
de dag het ook mag zijn. En komt
de nood aan de man, dan wordt
onmiddellijk een andere auto ter
beschikking gesteld. Zo gaat dat
bij ons.
Het is overbodig hier op te gaan
sommen wat Subaru u allemaal
te bieden heeft aan verschillen
de modellen, want dat kunt u het
beste zien in onze .showroom. U
leest hierover in onze adverten
ties en in de artikelen die in dit
blad met regelmaat verschijnen.
Papier is geduldig, maar de er
varing van alledag is uiteraard
het belangrijkste. Een Subaru
moet u 'gevoeld' hebben, aan
den lijve ervaren hebben hoe
plezierig ie zit en hoe gemakke
lijk te bedienen.
Heel bijzonder is natuurlijk de
4WD, vier wielen die met volle
kracht worden aangedreven en
waarmee zelfs de politie in de
duinen rondtoert. Deze 4WD is,
met uitzondering van de Mini
Jumbo, op elk model te leveren.
Het is wel duurder, maar voor de
mensen die op moeilijk begaan
bare wegen moeten rijden is het
belangrijk om zeker te weten dat
hun auto hen zonder moeite daar
overheen brengt.
Beroemd is intussen wel de auto
maat, de ECVT, die zelfs hier bij
ons in Tilburg wordt gemaakt
door van Doome's Transmissie.
Hiermee zijn diverse van onzt
Justy-modellen uitgerust. De I
is een gezellige, niet te grote
auto, waarmee u zo heel plezie
rig, ontspannen en zeer zuinig
kunt rijden.
Uniek is de combinatie van
ECVT (automaat) met vierwiel
aandrijving (4WD), welke nog
nooit eerder vertoond is. Kunt u
het zich voorstellen: u rijdt heer
lijk volautomatisch en komt u op
een gladde ondergrond dan
schakelt u de vierwielaandrij
ving in.
En, opgelet, alle Subaru's zijn
milieubewust, want ze nemen ge
noegen met loodvrije benzine.
Met instemming zullen de Suba-
ru-rijders dit stukje proza hebben
gelezen. Alle andere lezers nodi
gen wij uit om naar onze show
room aan de Korvelseweg te ko
men voor een proefrit om te erva
ren wat Subaru u te bieden heeft.
Peter Dekkers
Directeur Automobielbedrijf
Dekkers B. V.
W