OPEL KADETT 2.0i
FORD
SIERRA-TEAM
Sport-broodje
Januari
450 aanrijdingen
TVRs
MINIATUURAUTO
VAN HET JAAR
TER
ÏTER
TER
TER
TER
TER
TER
TER
TER
TER
TER
Marijke
u
s
Caravan GT
T
A
T
O
T
E
o
L
I
P
ELO
TOP 5
-
E
ebruari 1989- paginal
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 februari 1989 - pagina 3
ïran-
zijde.
N
Prijs: 37.105,-
NIEUWE BUMPERS
vervolg van pag. 1
Vooral de ruimte in de cockpit zal
Foto: Geert van Loon
jden.
ËRDAM.
243 2110
UW SAAB-DEALER
un 15.950,-
un 27.500,-
un 12.950,-
un 12.950,-
un 14.950,-
un 12.950,-
un 14.950,-
verStelbare
e opties zoals
jel om op te
reekt daaren-
n daarom snel
TVR de
1 auto's te
4.950, -
8.950, -
ingereden, zo-
srbetering nog
Gerard Hofhi
Ford Sierra F
Nationaal
pioenschap
EUWE HOOFDSTEUNEN
NIEUWE STOOTLIJSTEN
NIEUWE 17 DIESEL
EUWE BINNENKLEUREN
IWE HEMELBEKLEDING
NIEUW STUURWIEL
UWEVEERAFSTELLING
VE PORTIERBEKLEDING
IEUWE VOORSTOELEN
MIEUW OPEL-EMBLEEM
<m 14.950,-
<m 16.950,-
<m
zijn van
tewissers
en de auto he
mde opbergmo-
portierbakken
xstje.
huis/Wim Hofhuis
RS Cosworth. Groep N
Nederlands Rallykam-
1989
Hoevenseweg 92d
Tilburg -
Telefoon 013-321405
Meester als
team nieuw,
reon Hin
geven,
wordt c
mei en
injectiemotor met maar hierdoor toenemen.
pk presteert zoals ge- Om de nieuwe auto in Engeland
Jtjes, maar daar te- te promoten worden 35
Bval- exemplaren als race- versies
>ruik. geprepareerd die
aan teams die in 1!
houden is een ge
op 10,5 heel netj<
Technische gegevens:
Merk en type: Opel Kadett 2.0i Caravan GT
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 115 pk (85 kW) bij 5400 tr/min
Koppel: 170 Nm bij 4600 tr/min
Afmetingen: lengte 4,23 meter
breedte 1,67 meter
Gewicht: 1000 kg
Prestaties: topsnelheid 195 km/u
acceleratie 0-100: 9,5 sec.
Brandstofverbruik: ECE-norm bij 90 km/u 5,9 liter/100 km
bij 120 km/u 7,6 liter/100 km
De belangrijkste oorzaak bij aanrijdingen op kruisingen was in de maand
januari het niet onder controle hebben van de auto (in 75 gevallen). Daar
om: let dus goed op als u een kruising nadert en rijdt er niet als een dolle
dwaas over heen! Rem tijdig af. U kimt daarmee ernstige brokken voorko
men.
Wie op de Rai is geweest, heeft het kunnen zien. Opel is duidelijk met een verjon
gingskuur bezig. Zowel de modellen als de presentatie van het merk als geheel richt
zich meer en meer op het jonge publiek. Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
De huidige Kadett, de E-Kadett, werd eind 1984 op de weg gezet. Nu, zo'n vier jaar
later, heeft de hele serie een aantal wijzigingen ondergaan en werden een aantal
nieuwe uitvoeringen aan het programma toegevoegd. Zo ook de Caravan GT die we
reden met een 2.0 liter injectiemotor.
De belangr
dering is de
Tussen de k
een grille a
met geintegi
plaatsgemaal
exemplaar.
Opel-
<m
<m 10.950,-
<m 10.950,-
<m 9.950,-
<m 12.950,-
<m 14.950,-
<m 17.500,-
<m 19.500,-
<m 15.950,-
<m 19.500,-
<m 14.950,-
<m 36.500,-
Afdekzeil
Over bagageruimte hebben we in
de Caravan uiteraard niet te kla
gen. De vijfde deur open tot diep
in de bumper, zodat er een ruime
toegang ontstaat. Gelukkig krijgt
de Kadett een afdekzeil over het
laadruim om kostbare spullen aan
het oog te onttrekken. Natuurlijk is
de auto ook achterin volledig be
kleed.
Een 2 liter
liefst 115 pk presteert zoals ge
zegd zeer netjes, maar daar te
genover staat in de meeste gei
len een fors brandstofverbruik, geprepareerd die zijn verkocht
Toch had Opel een naam hoog te aan teams die in 1989 twaalf
houden. We reden vorig jaar met races met de auto's zullen rijt
3 gemiddeld tussen Al in mei bij de start van het
13 uitkwam. In onze seizoen zullen de auto's hun
zat dezelfde kracht- opwachting maken. Deze
i met 8 exemplaren van
lus har- kui
1987 kwam Ford Nederland Groep N
Voor het nieuwe seizoen hebben
een aantal verschuivingen plaats
gevonden. Erwin Doctor is de
nieuwe teamleider op de klasse
mentsproeven. Hij verruilt hier
voor zijn 4x4 voor een Cosworth
Groep A. Als zijn navigator zal
Theo Badenberg optreden.
Chiel Bos en Antoon Reurings se-
cunderen Doctor in de INK-rally's
met een nieuwe vierdeurs Sierra
Cosworth in Groep N-uitvoering.
De broers Gerard en Wim Hofhuis
vormen het derde equipe. Zij wa
ren de ontdekking van het seizoen
'88 met een Escort RS2000 en krij
gen dit jaar de kans om met een
vierdeurs Groep N Siërra Cos
worth een gooi naar de nationale
titel te doen. Tot slot is ook Jan
organisator van het
In de racerij zal Je-
weer acte de presence
Het Ford Sierra-team 1989
gesponsord door Fina, Ca-
1 Dunlop.
1. Hart van Brabantlaan/Prof. Cobbenhagenlaan: 6 aanrijdingen
2. Bredaseweg/Academielaan: 4 aanrijdingen
3. Rijksweg 58 afslag Kempenbaan: 3 aanrijdingen
4. Lage Witsiebaan/Taxandriëbaan: 3 aanrijdingen
5. Statenlaan/Westerpark: 3 aanrijdingen.
Naast de bekende "Auto van het jaar"-verkiezing is er ook al
weer twee jaar de "Miniatuurauto van het jaar"-verkiezing. In
een aantal categorien wordt de beste prestatie op het gebied
van miniatuurauto's beloond. De wedstrijd wordt georganiseerd
door de Namac (Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club)
en het blad Modelauto.
Om een idee te geven. Per jaar komen er zo'n 1200 nieuwe mi-
niatuurmodellen op de markt die allemaal aan een kritisch oog
onderworpen moeten worden. Om de jurering niet té moeilijk te
maken zijn er acht verschillende groepen. Naast het verschil tus
sen vrachtwagens en personenwagens heeft men ook te maken
met fabrieksmatig gebouwde auto's en handwerk. Daarnaast
zijn natuurlijk alle schalen onderling niet vergelijkbaar.
Bij de personenauto 1:43 won dit jaar de Volkswagen Corrado
van Shabak terwijl de vrachtwagens 1:50 de Daf 95 van Lion
Toys zegevierde. Ook de kleine schaal 1:87 is erg populair en
niet alleen bij treinfanaten. Bij de auto's ging de prijs naar de
BMW 750 iL van Herpa. De Mercedes LP 333 vrachtwagen toon
de bij de bedrijfswagens op deze mini-schaal overmacht.
Bij de grote modellen kreeg de Ferrrari F40 van Burago op
schaal 1:24 de beste punten.
de basis GSi met katalysator
We hebben dus inderdaad niet
zomaar met een Kadett te maken.
Bovendien bezitten alle GT-ver-
sies over een sportiever en vooral
strakker geveerd onderstel. Puur
rijplezier biedt deze auto.
Straffeloos
Over prestaties hadden we niet te
klagen. De auto haalt makkelijk
195 km/u en trekt binnen de 9,5
seconden naar de 100 km/u. Ver
bluffend goede prestaties. De uit
stekende wegligging laat het rij
den van hoge snelheden ook straf
feloos toe. Alleen moet er worden
opgepast bij plotselinge uitwijk-
manouvres. Doordat de Caravan
wat meer achterwerk heeft wil ie
toch even een pasje opzij doen.
Even opletten dus. Verder een za
lige auto die makkelijk te besturen
is ondanks het ontbreken van be
krachtiging. Ook in een slalom
voelt ie zich prima thuis. Het ge
luidsniveau bij hogere toeren is
aanvaardbaar, maar echt stil
kunnen we hem niet noemen.
Maar dat is voor een auto met een
sportief allure niet zo erg.
Nemen we even een kijkje in het
interieur. Daar zien we uitsteken
de kuipstoeltjes met veel steun
voor lenden en bovenbenen. Hele
maal geknipt voor het sportieve
werk wat deze auto toelaat. De
open hoofdsteunen zijn voortaan
bij alle modellen met stof bekleed,
wat het geheel een fraaiere in
druk geeft. Het hele interieur is
bekleed met een leuke ruitstof. Het
dashboard is nauwelijks veran
derd ten opzichte van de vorige
jaargangen. Een toerenteller be
hoort uiteraard tot de standaard
meegeleverde zaken. De buiten
spiegels zijn van binnenuit verstel
baar, de ruiten zijn van zonwe
rend glas, de ruitewissers hebben
een intervalstand
schikt over voldoet.
gelijkheden in de
en het dashboardkas
Een strakke hemel, goede
zin en een snelle bestel. Het
testrijden met de Opel Ka
dett GT was een ware ver
ademing. Eigenlijk ben ik
niet zo'n stationcar-fan,
maar daar is nu verande
ring in gekomen. Deze GT-
uitvoering biedt niet alleen
volop ruimte en veel com
fort, maar ook nog eens
sportief rijgenot.
Met z'n2 liter injectiemotor
sjeest hij alles voorbij. In
no-time rijd je 180 km/u.
Het zonnetje wordt mooi ge
filterd door de groene
strook boven de voorruit.
Van binnen heeft hij een
gezellige ruiten bekleding
en een zeer toffe vakverde-
ling. Ook heeft hij de stoe
len van de GSi die je goede
steun geven als je een
scherpe bocht neemt.
Uiteraard laat de ruimte
niets te wensen over. De
kofferbak heeft geen hoe-
denplank, maar een soort
rolgordijn, heel praktisch.
De vormgeving van de auto
is erg fraai en geeft geen
echt bestelwagen idee.
Nee, hij ziet er zelfs heel
sportief uit met 'n paar
sportieve velgen en zwarte
details. In de kleur rood is
ie echt super gaai.
Grappig detail: de veilig
heidsriem is in hoogte ver
stelbaar. Centrale vergren
deling is het enige wat er
aan ontbreekt. Voor de rest
is het een echte topper!
Maandelijks vinden er in Tilburg vele ongevallen plaats. In de Automaat
is iedere maand een overzicht te vinden van de plaatsen waar de meeste
aanrijdingen van die maand plaatsvonden.
In januari werden er in Tilburg in totaal 450 aanrijdingen genoteerd, vijf
tien minder dan in de maand december van het vorig jaar. Bij die 450
aanrijdingen van deze maand kwamen vier mensen om het leven en lie
pen er 34 verwondingen op. In drie gevallen ging het om ernstig gewon
den. Volgens de gemeentepolitie Tilburg waren er twee belangrijke oor
zaken aan te wijzen voor de 450 ongelukken: het niet onder controle heb
ben van het voertuig (75 gevallen) en het onvoldoende afstand houden
waardoor auto's achter op elkaar reden (73 gevallen). Ook het niet verle
nen van voorrang (57 gevallen) en het afslaan zonder het rechtdoorgaan-
de verkeer vrije doorgang te verlenen (37 gevallen) scoorden hoog. In 50
gevallen werd er schade veroorzaakt bij het parkeren. En tenslotte: in ze
ven gevallen was de bestuurder onder invloed van alcohol.
De meeste aanrijdingen vonden in januari plaats op de Hart van Brabant
laan/Prof. Cobbenhagenlaan. Deze kruising staat bovenaan in de top 5.
carrosserie is gemaakt uit een
mengsel van Kevlar, Fiber en
andere lichtgewicht synthetische
materialen. Dit heeft een
gewichtsverlaging van 100 kg tot
gevolg ten opzichte van de
carrosserie uit glasvezel
polyester.
Produktie
De fabriek in Blackpool maakt
gemiddeld 15 auto's per week. In
1988 steeg de totale produktie met
28% ten opzichte van 1987. Door
uitbreiding van het
vloeroppervlak hoopt
dagproduktie naar 20
kunnen krijgen.
De prijzen van TVR starten
vooraan in de zeventigduizend
gulden.
In 1
voor het eerst uit met het Sierra-
team. De opzet is dat het team be
staat uit een aantal cracks en jong
talent. Al in dat eerste jaar leidde
deze formule tot zowel de nationa
le als internationale rally-titel.
Ook in de Nederlandse toerwa-
genracerij op het circuit van
Zand voort overheerste Ford met
de Sierra RS Cosworth. In 1988
stond Ford voor de nóg zwaarde
re taak de kampioenschapstitels
te prolongeren. En dat lukte. Je
roen Hin werd Groep A kampioen
met de fraaie, door Andy Rouse
geprepareerde Sierra RS 500 Cos
worth. Mark Lovell won met een
door Ford Motorsport omgebouw
de Sierra het open Nederlands
rallykampioenschap. De Hellen-
doornrally werd door Erwin Doc
tor op naam gezet met de Sierra
XR4x4, terwijl ook Henk Bont en
Chiel Bos aan hun doelstellingen
voldeden.
ook nog verteld worden dat de
auto nog niet was i
dat een kleine vei
iper valt te verwachten.
.leeft Dan natuurlijk nog de prijzen. Je
nieuw kunt eigenlijk nauwelijks ant-
nieuwe ronde woord geven op de vraag "Wat
i maakt de verjong- kost een Kadett?". De prijslijst ver-
ipleet. meldt maar liefst 96 verschillende
types en dan vergeten we nog
even de bestelversies. De 1.3 L is
de eenvoudigste van het stel en
kost f.22.484,= en moet daarmee
concurreren tegen de basis Volks
wagen Golf, Renault 19, Peugeot
309 en noem maar op. De duurste
is de GSi cabriolet voor f.51.258,=.
"Dat is niet zo- Daar tussenin zitten alle anderen.
Alom bewon- Onze GT 2.0i Caravan kost
dus voor deze geslaagde' f.37.105,=. Niet echt goedkoop,
latie. De auto heeft in de maar door de uitstekende eigen-
‘>um- schappen en de leuke uitvoerin-
slen, gen iedere cent waard. De GT
Caravan zal zeker in combinatie
met de 2 liter krachtbron een zeld
zame verschijning blijven, waar
door hem enige exclusiviteit niet
of met ontzegd kan worden. In het alge-
meen kan ik gerust stellen dat de
hele Kadett-serie er weer net iets
testauto spande de kroon met zijn leuker op geworden is.
2 liter injectie met katalysator van De nieuwe Kadett is in GT Cara-
115 pk. Nadere bestudering van van-uitvoering een frisse verschij-
het leveringsprogramma van de ning. Een sportief uiterlijk gecom-
vemieuwde Kadett leerde dat dit bineerd met een fraai interieur,
exact dezelfde krachtbron is als in uitstekende stoelen en een redelijk
zit. complete uitvoering. De rijeigen-
schappen zijn zeker voor een sta-
tioncarmodel bovengemiddeld.
Een leuke uitbreiding van het al
zo complete Kadett-programma.
^rijkste uiterlijke vei
ie gewijzigde voorzi
koplampen zit voortaan
la Vectra. De bump"
jreerde grille heCn
ikt voor een
Het
embleem
de aanblik comj
Vijf motoren
De type-aanduiding GT kennen
we al langer, maar deze sportieve
uitgave in combinatie met de Ca-
ravan-carrosserie is nieuw. Aan
de buitenkant ziet de auto er fan
tastisch uit. Haast iedereen keek
de auto na of riep: "Dat is niet zo
maar een Kadett". Alom bewon
dering r
combine
carrosseriekleur gespoten bi
pers en spiegels, sportieve wiel
een roof-rack, achterruitwisser en
beschermstrips op de flanken.
De GT Caravan is er met vijf ver
schillende motoren. Dit zijn de 75
pk 1.6i als Euronormmotor
katalysator, de Euronorm 1.8S van
84 pk en de 1.8i van 112 pk. Onze
spande de kroon met zijn
ijectie met katalysator van
Nadere bestudering van
amma van de
leerc’
de GSi 16V die
de 1 op 12 tot IS
GT Caravan zat dezelfde kracht- opwachting maken. Deze
bron echter nog gewoon met 8 exemplaren van de Tuscan
kleppen. De motor moet dus har- kunnen beschikken over een 400
der zijn best doen om te presteren pk 4,5 liter V8 voorzien van een
en had bovendien een katalysa- carburateur.
tor. Als we dat in ons achterhoofd Top of the line bij TVR is de SEAC,
gemiddelde van 1 wat staat voör Special Equipment
jes. Daarbij moet Aramid Composite. De
iden
10,5