OPEL KADETT 2.0i FORD SIERRA-TEAM Sport-broodje Januari 450 aanrijdingen TVRs MINIATUURAUTO VAN HET JAAR TER ÏTER TER TER TER TER TER TER TER TER TER Marijke u s Caravan GT T A T O T E o L I P ELO TOP 5 - E ebruari 1989- paginal DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 16 februari 1989 - pagina 3 ïran- zijde. N Prijs: 37.105,- NIEUWE BUMPERS vervolg van pag. 1 Vooral de ruimte in de cockpit zal Foto: Geert van Loon jden. ËRDAM. 243 2110 UW SAAB-DEALER un 15.950,- un 27.500,- un 12.950,- un 12.950,- un 14.950,- un 12.950,- un 14.950,- verStelbare e opties zoals jel om op te reekt daaren- n daarom snel TVR de 1 auto's te 4.950, - 8.950, - ingereden, zo- srbetering nog Gerard Hofhi Ford Sierra F Nationaal pioenschap EUWE HOOFDSTEUNEN NIEUWE STOOTLIJSTEN NIEUWE 17 DIESEL EUWE BINNENKLEUREN IWE HEMELBEKLEDING NIEUW STUURWIEL UWEVEERAFSTELLING VE PORTIERBEKLEDING IEUWE VOORSTOELEN MIEUW OPEL-EMBLEEM <m 14.950,- <m 16.950,- <m zijn van tewissers en de auto he mde opbergmo- portierbakken xstje. huis/Wim Hofhuis RS Cosworth. Groep N Nederlands Rallykam- 1989 Hoevenseweg 92d Tilburg - Telefoon 013-321405 Meester als team nieuw, reon Hin geven, wordt c mei en injectiemotor met maar hierdoor toenemen. pk presteert zoals ge- Om de nieuwe auto in Engeland Jtjes, maar daar te- te promoten worden 35 Bval- exemplaren als race- versies >ruik. geprepareerd die aan teams die in 1! houden is een ge op 10,5 heel netj< Technische gegevens: Merk en type: Opel Kadett 2.0i Caravan GT Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 115 pk (85 kW) bij 5400 tr/min Koppel: 170 Nm bij 4600 tr/min Afmetingen: lengte 4,23 meter breedte 1,67 meter Gewicht: 1000 kg Prestaties: topsnelheid 195 km/u acceleratie 0-100: 9,5 sec. Brandstofverbruik: ECE-norm bij 90 km/u 5,9 liter/100 km bij 120 km/u 7,6 liter/100 km De belangrijkste oorzaak bij aanrijdingen op kruisingen was in de maand januari het niet onder controle hebben van de auto (in 75 gevallen). Daar om: let dus goed op als u een kruising nadert en rijdt er niet als een dolle dwaas over heen! Rem tijdig af. U kimt daarmee ernstige brokken voorko men. Wie op de Rai is geweest, heeft het kunnen zien. Opel is duidelijk met een verjon gingskuur bezig. Zowel de modellen als de presentatie van het merk als geheel richt zich meer en meer op het jonge publiek. Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. De huidige Kadett, de E-Kadett, werd eind 1984 op de weg gezet. Nu, zo'n vier jaar later, heeft de hele serie een aantal wijzigingen ondergaan en werden een aantal nieuwe uitvoeringen aan het programma toegevoegd. Zo ook de Caravan GT die we reden met een 2.0 liter injectiemotor. De belangr dering is de Tussen de k een grille a met geintegi plaatsgemaal exemplaar. Opel- <m <m 10.950,- <m 10.950,- <m 9.950,- <m 12.950,- <m 14.950,- <m 17.500,- <m 19.500,- <m 15.950,- <m 19.500,- <m 14.950,- <m 36.500,- Afdekzeil Over bagageruimte hebben we in de Caravan uiteraard niet te kla gen. De vijfde deur open tot diep in de bumper, zodat er een ruime toegang ontstaat. Gelukkig krijgt de Kadett een afdekzeil over het laadruim om kostbare spullen aan het oog te onttrekken. Natuurlijk is de auto ook achterin volledig be kleed. Een 2 liter liefst 115 pk presteert zoals ge zegd zeer netjes, maar daar te genover staat in de meeste gei len een fors brandstofverbruik, geprepareerd die zijn verkocht Toch had Opel een naam hoog te aan teams die in 1989 twaalf houden. We reden vorig jaar met races met de auto's zullen rijt 3 gemiddeld tussen Al in mei bij de start van het 13 uitkwam. In onze seizoen zullen de auto's hun zat dezelfde kracht- opwachting maken. Deze i met 8 exemplaren van lus har- kui 1987 kwam Ford Nederland Groep N Voor het nieuwe seizoen hebben een aantal verschuivingen plaats gevonden. Erwin Doctor is de nieuwe teamleider op de klasse mentsproeven. Hij verruilt hier voor zijn 4x4 voor een Cosworth Groep A. Als zijn navigator zal Theo Badenberg optreden. Chiel Bos en Antoon Reurings se- cunderen Doctor in de INK-rally's met een nieuwe vierdeurs Sierra Cosworth in Groep N-uitvoering. De broers Gerard en Wim Hofhuis vormen het derde equipe. Zij wa ren de ontdekking van het seizoen '88 met een Escort RS2000 en krij gen dit jaar de kans om met een vierdeurs Groep N Siërra Cos worth een gooi naar de nationale titel te doen. Tot slot is ook Jan organisator van het In de racerij zal Je- weer acte de presence Het Ford Sierra-team 1989 gesponsord door Fina, Ca- 1 Dunlop. 1. Hart van Brabantlaan/Prof. Cobbenhagenlaan: 6 aanrijdingen 2. Bredaseweg/Academielaan: 4 aanrijdingen 3. Rijksweg 58 afslag Kempenbaan: 3 aanrijdingen 4. Lage Witsiebaan/Taxandriëbaan: 3 aanrijdingen 5. Statenlaan/Westerpark: 3 aanrijdingen. Naast de bekende "Auto van het jaar"-verkiezing is er ook al weer twee jaar de "Miniatuurauto van het jaar"-verkiezing. In een aantal categorien wordt de beste prestatie op het gebied van miniatuurauto's beloond. De wedstrijd wordt georganiseerd door de Namac (Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club) en het blad Modelauto. Om een idee te geven. Per jaar komen er zo'n 1200 nieuwe mi- niatuurmodellen op de markt die allemaal aan een kritisch oog onderworpen moeten worden. Om de jurering niet té moeilijk te maken zijn er acht verschillende groepen. Naast het verschil tus sen vrachtwagens en personenwagens heeft men ook te maken met fabrieksmatig gebouwde auto's en handwerk. Daarnaast zijn natuurlijk alle schalen onderling niet vergelijkbaar. Bij de personenauto 1:43 won dit jaar de Volkswagen Corrado van Shabak terwijl de vrachtwagens 1:50 de Daf 95 van Lion Toys zegevierde. Ook de kleine schaal 1:87 is erg populair en niet alleen bij treinfanaten. Bij de auto's ging de prijs naar de BMW 750 iL van Herpa. De Mercedes LP 333 vrachtwagen toon de bij de bedrijfswagens op deze mini-schaal overmacht. Bij de grote modellen kreeg de Ferrrari F40 van Burago op schaal 1:24 de beste punten. de basis GSi met katalysator We hebben dus inderdaad niet zomaar met een Kadett te maken. Bovendien bezitten alle GT-ver- sies over een sportiever en vooral strakker geveerd onderstel. Puur rijplezier biedt deze auto. Straffeloos Over prestaties hadden we niet te klagen. De auto haalt makkelijk 195 km/u en trekt binnen de 9,5 seconden naar de 100 km/u. Ver bluffend goede prestaties. De uit stekende wegligging laat het rij den van hoge snelheden ook straf feloos toe. Alleen moet er worden opgepast bij plotselinge uitwijk- manouvres. Doordat de Caravan wat meer achterwerk heeft wil ie toch even een pasje opzij doen. Even opletten dus. Verder een za lige auto die makkelijk te besturen is ondanks het ontbreken van be krachtiging. Ook in een slalom voelt ie zich prima thuis. Het ge luidsniveau bij hogere toeren is aanvaardbaar, maar echt stil kunnen we hem niet noemen. Maar dat is voor een auto met een sportief allure niet zo erg. Nemen we even een kijkje in het interieur. Daar zien we uitsteken de kuipstoeltjes met veel steun voor lenden en bovenbenen. Hele maal geknipt voor het sportieve werk wat deze auto toelaat. De open hoofdsteunen zijn voortaan bij alle modellen met stof bekleed, wat het geheel een fraaiere in druk geeft. Het hele interieur is bekleed met een leuke ruitstof. Het dashboard is nauwelijks veran derd ten opzichte van de vorige jaargangen. Een toerenteller be hoort uiteraard tot de standaard meegeleverde zaken. De buiten spiegels zijn van binnenuit verstel baar, de ruiten zijn van zonwe rend glas, de ruitewissers hebben een intervalstand schikt over voldoet. gelijkheden in de en het dashboardkas Een strakke hemel, goede zin en een snelle bestel. Het testrijden met de Opel Ka dett GT was een ware ver ademing. Eigenlijk ben ik niet zo'n stationcar-fan, maar daar is nu verande ring in gekomen. Deze GT- uitvoering biedt niet alleen volop ruimte en veel com fort, maar ook nog eens sportief rijgenot. Met z'n2 liter injectiemotor sjeest hij alles voorbij. In no-time rijd je 180 km/u. Het zonnetje wordt mooi ge filterd door de groene strook boven de voorruit. Van binnen heeft hij een gezellige ruiten bekleding en een zeer toffe vakverde- ling. Ook heeft hij de stoe len van de GSi die je goede steun geven als je een scherpe bocht neemt. Uiteraard laat de ruimte niets te wensen over. De kofferbak heeft geen hoe- denplank, maar een soort rolgordijn, heel praktisch. De vormgeving van de auto is erg fraai en geeft geen echt bestelwagen idee. Nee, hij ziet er zelfs heel sportief uit met 'n paar sportieve velgen en zwarte details. In de kleur rood is ie echt super gaai. Grappig detail: de veilig heidsriem is in hoogte ver stelbaar. Centrale vergren deling is het enige wat er aan ontbreekt. Voor de rest is het een echte topper! Maandelijks vinden er in Tilburg vele ongevallen plaats. In de Automaat is iedere maand een overzicht te vinden van de plaatsen waar de meeste aanrijdingen van die maand plaatsvonden. In januari werden er in Tilburg in totaal 450 aanrijdingen genoteerd, vijf tien minder dan in de maand december van het vorig jaar. Bij die 450 aanrijdingen van deze maand kwamen vier mensen om het leven en lie pen er 34 verwondingen op. In drie gevallen ging het om ernstig gewon den. Volgens de gemeentepolitie Tilburg waren er twee belangrijke oor zaken aan te wijzen voor de 450 ongelukken: het niet onder controle heb ben van het voertuig (75 gevallen) en het onvoldoende afstand houden waardoor auto's achter op elkaar reden (73 gevallen). Ook het niet verle nen van voorrang (57 gevallen) en het afslaan zonder het rechtdoorgaan- de verkeer vrije doorgang te verlenen (37 gevallen) scoorden hoog. In 50 gevallen werd er schade veroorzaakt bij het parkeren. En tenslotte: in ze ven gevallen was de bestuurder onder invloed van alcohol. De meeste aanrijdingen vonden in januari plaats op de Hart van Brabant laan/Prof. Cobbenhagenlaan. Deze kruising staat bovenaan in de top 5. carrosserie is gemaakt uit een mengsel van Kevlar, Fiber en andere lichtgewicht synthetische materialen. Dit heeft een gewichtsverlaging van 100 kg tot gevolg ten opzichte van de carrosserie uit glasvezel polyester. Produktie De fabriek in Blackpool maakt gemiddeld 15 auto's per week. In 1988 steeg de totale produktie met 28% ten opzichte van 1987. Door uitbreiding van het vloeroppervlak hoopt dagproduktie naar 20 kunnen krijgen. De prijzen van TVR starten vooraan in de zeventigduizend gulden. In 1 voor het eerst uit met het Sierra- team. De opzet is dat het team be staat uit een aantal cracks en jong talent. Al in dat eerste jaar leidde deze formule tot zowel de nationa le als internationale rally-titel. Ook in de Nederlandse toerwa- genracerij op het circuit van Zand voort overheerste Ford met de Sierra RS Cosworth. In 1988 stond Ford voor de nóg zwaarde re taak de kampioenschapstitels te prolongeren. En dat lukte. Je roen Hin werd Groep A kampioen met de fraaie, door Andy Rouse geprepareerde Sierra RS 500 Cos worth. Mark Lovell won met een door Ford Motorsport omgebouw de Sierra het open Nederlands rallykampioenschap. De Hellen- doornrally werd door Erwin Doc tor op naam gezet met de Sierra XR4x4, terwijl ook Henk Bont en Chiel Bos aan hun doelstellingen voldeden. ook nog verteld worden dat de auto nog niet was i dat een kleine vei iper valt te verwachten. .leeft Dan natuurlijk nog de prijzen. Je nieuw kunt eigenlijk nauwelijks ant- nieuwe ronde woord geven op de vraag "Wat i maakt de verjong- kost een Kadett?". De prijslijst ver- ipleet. meldt maar liefst 96 verschillende types en dan vergeten we nog even de bestelversies. De 1.3 L is de eenvoudigste van het stel en kost f.22.484,= en moet daarmee concurreren tegen de basis Volks wagen Golf, Renault 19, Peugeot 309 en noem maar op. De duurste is de GSi cabriolet voor f.51.258,=. "Dat is niet zo- Daar tussenin zitten alle anderen. Alom bewon- Onze GT 2.0i Caravan kost dus voor deze geslaagde' f.37.105,=. Niet echt goedkoop, latie. De auto heeft in de maar door de uitstekende eigen- ‘>um- schappen en de leuke uitvoerin- slen, gen iedere cent waard. De GT Caravan zal zeker in combinatie met de 2 liter krachtbron een zeld zame verschijning blijven, waar door hem enige exclusiviteit niet of met ontzegd kan worden. In het alge- meen kan ik gerust stellen dat de hele Kadett-serie er weer net iets testauto spande de kroon met zijn leuker op geworden is. 2 liter injectie met katalysator van De nieuwe Kadett is in GT Cara- 115 pk. Nadere bestudering van van-uitvoering een frisse verschij- het leveringsprogramma van de ning. Een sportief uiterlijk gecom- vemieuwde Kadett leerde dat dit bineerd met een fraai interieur, exact dezelfde krachtbron is als in uitstekende stoelen en een redelijk zit. complete uitvoering. De rijeigen- schappen zijn zeker voor een sta- tioncarmodel bovengemiddeld. Een leuke uitbreiding van het al zo complete Kadett-programma. ^rijkste uiterlijke vei ie gewijzigde voorzi koplampen zit voortaan la Vectra. De bump" jreerde grille heCn ikt voor een Het embleem de aanblik comj Vijf motoren De type-aanduiding GT kennen we al langer, maar deze sportieve uitgave in combinatie met de Ca- ravan-carrosserie is nieuw. Aan de buitenkant ziet de auto er fan tastisch uit. Haast iedereen keek de auto na of riep: "Dat is niet zo maar een Kadett". Alom bewon dering r combine carrosseriekleur gespoten bi pers en spiegels, sportieve wiel een roof-rack, achterruitwisser en beschermstrips op de flanken. De GT Caravan is er met vijf ver schillende motoren. Dit zijn de 75 pk 1.6i als Euronormmotor katalysator, de Euronorm 1.8S van 84 pk en de 1.8i van 112 pk. Onze spande de kroon met zijn ijectie met katalysator van Nadere bestudering van amma van de leerc’ de GSi 16V die de 1 op 12 tot IS GT Caravan zat dezelfde kracht- opwachting maken. Deze bron echter nog gewoon met 8 exemplaren van de Tuscan kleppen. De motor moet dus har- kunnen beschikken over een 400 der zijn best doen om te presteren pk 4,5 liter V8 voorzien van een en had bovendien een katalysa- carburateur. tor. Als we dat in ons achterhoofd Top of the line bij TVR is de SEAC, gemiddelde van 1 wat staat voör Special Equipment jes. Daarbij moet Aramid Composite. De iden 10,5

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27