RENAULT
t
I
I"
krijgt iets
meer pit
Advies
Het gaat goed met
Oplage: 90.240 ex.
Gastrubriek:
met
Bijlage: DeTilburgseKoerier
Carré
Autohuis
Fiat Croma
Turbo D i.d.
pag. 7
Mensen-kijken
op de Rai
pag. 7
Deze week
inde
Automaat
o.a.:
Test:
Opel Kadett 2.0 i
Caravan GT
pag. 3
aantrekkelijke
bestellers B
bruari 1989- pagina 24
Donderdag 16 februari 1989
ster
>or alle verkeer.
jkt
n
nber.
In september werden de modellen van het
Tony Vos
J9
lijntje.
ngen.
Jaargang 1
Nummer 7
ustus
mber.
'imorstraat
ïelten uitgevoerd,
in dat deel van
/erkt wordt.
tus
iber.
e rijbaan van
i Zuid.
wordt verwezen
- Waterhoef-
raat.
us
iber.
Amerikaanse merk Jeep opnieuw op de Nederlandse
markt geintroduceerd door de kersverse importeur
Chrysler Import Holland. In de afgelopen maanden
heeft vooral de Cherokee de harten van heel wat
automobilisten veroverd. Om nog meer aan de wensen
van de klant te kunnen voldoen wordt nu een reeks
modellen op grijs kenteken met geblindeerde ruiten
geleverd.
istus.
loeven.
len aan de brug.
oor alle verkeer
et verkeer wordt
jbaan Oost.
tus
ember.
jnlaan -
tus
ember.
at,
scheweg
jckstraat
us
iber.
ntlaan,
rijbaan tussen
lazelaarstraat
Dik aanslui-
tering. Het werk
levoerd.
i dat deel van
rkt wordt
n en brug
ial.
Volledige weg
j fietsers. Het
dt verwezen via
jen Powell laan,
wordt verwezen
Zoorst tot Voorst-
suvelenweg.
In 1988 werden door Renault wereldwijd 1.850.000
personenauto's en lichte bedrijfswagens verkocht tegen
1.787.000 in het voorgaande jaar. Dit betekent een
toename met 63.000 stuks. Zo blijft het Franse
staatsbedrijf vierde op de Europese markt. In Frankrijk
wist Renault wederom in ieder marktsegment de eerste
plaats te behalen.
5 omgangsvormen,
f en persoonlijk
'i vereisten om
te kunnen
juli 1992
si in Noord-
uropa van de
lieuwe auto zc
en
Tilburg
us
jat
ichting.
elfen uitgevoerd,
n dat deel van
erkt wordt.
gedeelte tussen
rlplein.
riool komt in het
De Commercial-uitvoeringen zijn
er zowel met drie als vijf deuren.
Naast de geblindeerde ruiten
worden deze uitvoeringen ook
gekenmerkt door het ontbreken
van de achterbank. De zijpanelen
zijn met een folie beplakt die de
indruk geven dat er donker
--stinte ruiten in de auto zitten. De
int kan uit een zeer complete
serie op grijs kenteken kiezen. Het
gaat maar liefst om zes
verschillende auto's.
De 2.1 liter turbodiesel is er met
TVR is een kleine Engelse fabrikant van exclusieve
sportwagens. Het bedrijfje is gevestigd in Blackpool en
produceert per jaar tussen de 500 en 700 wagens. Het
modellenprogramma bestaat uit twee series. De
nieuwste telg is de TVR S, die wat betreft zijn styling
teruggrijpt naar oudere modellen. Daarnaast is er een
serie strak gelijnde auto's die luisteren naar de naam
280i, 350i en 450i.
Door de nieuwe 19 kon Renault in
de laatste drie maanden van het
jaar toch nog ruim 30% van de
Franse personenautomarkt
veroveren.
Buiten Frankrijk was er een grote
stijging in Spanje waar maar liefst
329.000 nieuwe Renaults werden
verkocht. Ook in Engeland boekte
het merk succes met voor het eerst
meer dan 100.000 eenheden. In
Nederland bleven de verkopen
van Renault stabiel.
Kort geleden heeft de TVR S de
nieuwe 2.9 liter Ford V6
injectiemotor gekregen. Voorheen
beschikte dit model over een 2.8
liter versie van dezelfde makelij.
Daarnaast werd door het merk
zelf het uitlaatsysteem herzien,
wat leidde tot een kleine
vermogenswinst tot 168 pk. Dit
was 160 pk. Het geluidsniveau
nam zelfs wat af.
Houten dashboard
De traditionele ronde vormen van
de S staan in contrast met de
andere modellen van TVR. Nieuw
op het 1989 model zijn de
verbeterde stoelen, nieuwe acht-
spaaks lichtmetalen velgen en
een verbeterd instrumentarium.
Het aantal opties is ook uitgebreid
met onder andere elektrische
portierruiten en elektrisch
bediende buitenspiegels. Heel
aardig is bovendien het houten
dashboard wat tevens tegen
meerprijs leverbaar is. Volledig
nieuw is een speciaal voor de TVR
S ontwikkelde hardtop die de auto
tot een coupe omtoverd. De kap is
van in de carrosseriekleur van de
auto gespoten kunststof.
Tuscan
In augustus van dit jaar mogen
we van TVR een nieuwe auto
verwachten die naar de naam
Tuscan zal luisteren. Op de
afgelopen Rai werd bij TVR al het
chassis van deze auto getoond.
Alle vier de wielen zijn
onafhankelijk opgehangen
volgens het wishbone principe. Er
is voldoende ruimte uitgespaard
om de Tuscan uit te rusten met een
katalysator. De auto krijgt een 225
pk leverende V8 motor, terwijl het
uiterlijk duidelijk aan de S doet
denken. De Tuscan is 5 centimet
langer en 10 breder dan de S.
Lees verder op pagina 3.
worden gedistribueerd naar a
markten in de hele wereld,
behalve naar die markten die
onder de directe
verantwoordelijkheid van één
beiden partijen staan: Noord-
Amerika voor Chrysler en
Frankrijk, Italië, Spanj e en
Portugal voor Renault. Chrysle
en Renault zullen in gelijke ma
deelnemen in de nieuwe
onderneming die zijn hoofdzet.
Europa zal krijgen.
drie of vijf deuren en is te koop
vanaf f .49.995, Maar ook de
krachtige 4 liter met automaat kan
worden besteld vanaf f.52.995,=.
Tot slot is er nog het topmodel de
Limited als vijfdeurs turbodiesel
met vijfbak voor f.59.230,= en als 4
liter met automaat voor f.62.230,=
Ten opzichte van de geel
kenteken-versie is de Limited 4.0
bijna negentienduizend gulden
goedkoper.
Ook de lekker ruige Wrangler is
er als 'bestel' voor zeer
aantrekkelijke prijzen. De softtop-
versie kost f.33.795,=, terwijl de
complete Laredo met hardtop
voor f.39.995,= in de prijslijst
staat. Ook bij de Wrangler scheelt
het zo'n tienduizend gulden in
prijs. Zeker met softtop is de
Wrangler zeer aantrekkelijk. Met
neergeklapte kap is er op de
achterbank na geen verschil meer
met een Wrangler op geel
kenteken.
Nummer 1 en 2 in Europa zijn Fiat
en Ford met ieder 11,2
marktaandeel. Opel is nummer 3
met 10,3 op de voet gevolgd
door Renault met 10,2 Op de
Franse markt wist Renault 30,9
van de verkopen voor zich op te
eisen. Dit komt neer op 643.500
auto's. Een lichte achteruitgang
derhalve te verklaren door de
vervanging van de 9 en 11.
Gedurende vier maanden was het
Renault- programma onvolledig.
Je zult het je kunnen
voorstellen dat lamilie en
kenissen mij regelmatig
vragen wat voor een auto ze
het beste kunnen kopen. Het is
dan toch helemaal niet zo
makkelijk om daar een goed
advies over te geven. Ik moet
dan altijd proberen zoveel
mogelijk mijn eigen voorkeur
buiten spel te zetten en niet als
Tony Vos maar als
onafhankelijke autojournalist
een oordeel te geven.
Er zijn zoveel zaken die
meespelen bij de koop van
een auto. De eerste schifting
wordt al gemaakt door het te
besteden budget. Binnen een
bepaalde prijsklasse blijken
dan een hele reeks auto's te
koop te zijn. Kleintjes met een
grote motor en een luxueuze
uitrusting tot en met zeer grote
met een relatief kleine motor
en een kale uitrusting en alle
mogelijkheden er tussen in.
Veelal wordt mij gevraagd
een uitspraak over een merk
te doen. Gelukkig is iedere
autofabrikant een aantal
eigenschappen toe te
schrijven, al zit er ook dan
weer veel verschil tussen het
basismodel en de grote
limousine.
Iemand die vraagt voor welke
wagen hij bij inruil het meeste
terug zal krijgen, wil een
totaal andere auto dan
iemand die voornamelijk
eisen stelt aan comfort,
uitstraling of luxe. Op ieder
potje past een deksel, bij
iedere automobilist past een
auto. Het is alleen zo jammer
als naderhand blijkt dat men
verkeert gekozen heeft.
Ik ken een aantal voorbeelden
uit mijn directe omgeving van
mensen die al tien tot vijftien
jaar een Franse auto reden. In
twee gevallen kreeg men spijt.
Maar het kan ook andersom.
Iemand die een strak
geveerde Duitse auto jaren
lang gewend is, zal een
Franse niet bevallen.
Er is maar één manier om de
kans op een foute keuze
zoveel mogelijk te beperken.
Ga bij zoveel mogelijk dealers
langs en ga alsjeblieft flink
proefrijden, zeker als de
keuze nog tussen twee of drie
auto's gaat. In een showroom
of folder is iedere auto anders
dan op de weg. Pas dan kun
je ook echt vergelijken. Mijn
advies is dan waarschijnlijk
overbodig...
Carré Autohuis Tilburg aan de
Lage Witsiebaan 78 is enkele jaren
geleden van start gegaan als een
unieke concentratie van
autobedrijven onder één dak.
Doelstelling was en is de
consument vanuit één groot
auto(waren)huis de grootst
mogelijke keuze en variatie in
auto's en autodiensten te kunnen
bieden. Echter met behoud van het
persoonlijk kontakt en de charme
van een klein bedrijf. De hoge
omloopsnelheid doet de klient
profiteren van een scherpe
prijsstelling.
Heden ten dage zijn in Autohuis
Carré gevestigd:
Bols en Kooijman Tilburg, de
officiële Peugeot-dealer,
Autobedrijf "De Witsie", de
Daihatsu-dealer voor Tilburg e.o.
en last but nog least Autodróme,
één van Brabants grootste centra
voor gebruikte auto's.
Bij de aanschaf van een nieuwe of
gebruikte personenwagen,
bestelwagen of terreinwagen, kan
de klient kiezen uit een aantal
gespecialiseerde diensten.
Zo kan binnen Autohuis Carré de
financiering, het leasekontrakt, de
verzekering en nog een aantal
zaken geregeld worden.
Daarnaast kennen wij een
uitgebreid pakket garantievormen
met een looptijd van 3 maanden tot
2 jaar toe.
Ook kan desgewenst een
onderhoudskontrakt afges
worden met vaste prijzen i
een open kalkulatie.
Ook de service-faciliteiten van
Autohuis Carré zijn zeer
uitgebreid: het aanbod wordt
steeds weer afgestemd op de
wensen van de klient
Onze werkplaatsen zijn dagelijks
geopend tot 18.30 uur, terwijl ook
zaterdags tot 13.00 uur de service-
medewerkers paraat staan.
Buiten de openingstijden kunt u via
ons oproepsysteem, zo nodig
verzekerd zijn van snelle hulp.
Wij repareren en onderhouden alle
merken personen- en
bestelwagens. Grote en kleine
wagenparken bieden wij een
zorgvuldige begeleiding in hun
wagenparkbeheer.
Naast de eigen dealerschappen
zijn wij sinds kort ook
gespecialiseerd in het
onderhouden van Fiat. Na het
wegvallen van de Tilburgse dealer
meenden wij deze klienten te
moeten opvangen.
Vanzelfsprekend zijn onze
werkplaatsen uitgerust met de
modernste apparatuur. Zo beschikt
Autohuis Carré over een eigen
techno-station "Pitstop".
Carré Glas levert van vrijwel elk
merk auto uit voorraad de ruiten en
Carré LPG bouwt gasinstallaties in
tegen concurrerende prijzen. Na
een grote onderhoudsbeurt wordt
uw wagen vanzelfsprekend door
Carré Wash weer piekfijn
afgeleverd, terwijl Carré Rent u, zo
nodig, aan een vervangende auto
helpt. Stuk voorstuk elementen om
het onze klienten naar hun zin te
maken.
Ondanks het grote autogebeuren
wat binnen Carré plaatsvindt, is de
persoonlijke attentie voor klient en
zijn wagen gebleven. Onze
organisatie kent vrijwel geen “witte
jassen", maar elke medewerker is
op zijn terrein verantwoordelijk
voor de kwaliteit en heeft dan ook
rechtstreeks en persoonlijk kontakt
met de klient.
Vriendelijke
attentheid en
dienstbetoon zijn
binnen ons team i
opereren.
Bij alles wat we doen staat het
belang van de klient voorop.
Als dienstverlener bij uitstek
vinden wij dat we de klant en zijn
auto moeten verwennen. Is de
klient tevreden, dat zijn ook wij het/
pas.
Brengt ook u eens een bezoek aan
Carré Autohuis Tilburg en overtuig
y van de vele mogelijkheden welke
ons bedrijf u biedt.
P.R.J. Romijn, directeur Carré
Autohuis Tilburg
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
ijzen vooraf of
USA
Op de Amerikaanse markt blijl
Renault geen groot succes. De
Alliance en Encore (9 en 11), de
Medaillon (21) en Premier (sedan
van de 25) blijken geen hoge ogen
te gooien. De Medaillon en
Prenlier worden nu door Chrysler
onder de naam Eagle verkoc
Toch hebben Renault en Chr
op 2 februari jl. een
intentieverklaring getekend v
de oprichting van een
onderneming die een kleine,
concurrerende auto moet gac
ontwikkelen en produceren.
Deze nieuweling met als
codenaam 'JJ' zal in j"1J 1 009
verschijnen en zowel
Amerika als in Eui
band lopen. De ni,