Renault Mega n JE concept of werkelijkheid' <ID. ZUID-OOST Met Fiat naar Europa Turijn Rallysprint in Eindhoven Porsches in het Autotron Laatste officiële Uw SAAB-dealer optreden SL Japanners komen naar 3.V. 5575 i! ^“totroa r 1989-pagina 4 DE AUTOMAAT - Donderdag 2 maart 1989 - pagina-5 DE TILBURGSE KOERIER varianten. i, nov. 1985, vindii april 1986, maart 1983 mei 1985 juli 1986 oorbehouden. SLIJVEN. Fiat iet sen Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 BBB» af 12.499,- intie >n 013-321405 bewonde- i is in alle t- 36X275,96) jrbouw, jpni tie tor in ruimte, ?n hoog k een zoekt de Ja- istrie nu naar om haar posi- .deren en even- ïerken. een fabriek voor dakel zc 1-rijder 1 GARAGE DENISSEN BVa van de bovenkant i Deze krachtbron dr Autobedrijf ib cc motor dien biedt )i olifantje ^95,-* Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor Honda en Austir langer pe midJ korte tei ken wor sgis trahes iet dash- »r tussenin dit verhaal rijst wanneer we op de markt Ik denk dat Op het lentefestival heeft Fiat bo vendien een Rij Ultra-voordelig plan. Een Fiat Panda 1000 L i.e. is al te rijden voor f 139,- per maand terwijl de Uno 45 i.e. f 189,- kost. heeft onlang de mogelijkl fabriek in E i zoeken, aan Eng Een c Op 25 maart aanstaande opent het Autotron een unieke thema tentoonstelling. Er zal namelijk een unieke verzameling Porsches te zien zijn. Het veertig jarig be- Op zondag 5 maart wordt in Eind hoven de tweede Rallysprint ge houden met meer dan 100 deelne mers. Full-prof en meervoudig Ne derlands Rallykampioen Jan van der Marei, met als navigator Anja Lieuwma, komen met hun nieuwe Mercedes 190 E 2.3-16. BMW Ne derland levert een M3 met John Bosch als bestuurder. slechts een reeds ingeburgerd voorbeeld. De veiligheid staat op een hoog plan. De luchtdruk in de vier banden wordt constant in ge controleerd, terwijl bij een lek de auto kan door blijven rijden dank zij een schuimvulling. Een air-bag in het stuurwiel is een ander voor beeld van veilige technologie. irzich dat bij een srne auto alles elek- Op afstand schuift de kof- t het alarm in De Tipo-kopers brengen een be zoek aan de Rivalta-fabriek even buiten Turijn. De reizen zullen in de loop van juni worden gehou den. Hiertoe heeft Fiat zes Boeings 757 gereserveerd. Door dit unieke aanbod is de nieuwste 'Auto van het jaar' nog aantrekkelijkers. Communicatie is heel belangrijk en wordt waarschijnlijk nog be langrijken In de hele boordelec- tronica in auto's zullen we dat in de toekomst sterk gaan merken. Ook bij de Megane is al op alles gerekend. De auto heeft een vi deoscherm waarop alle controle functies van de auto zichbaar kunnen worden gemaakt. Een compactdiskspeler is standaard uiteraard voor het geven van con- inbieding ke portie Ford is maar liefst met drie teams aanwezig waaronder Erwin Doc- ter met als co- piloot de ervaren Eindhovenaar Theo Badenberg. In een Peugeot 309 GTI proberen Theo Knoop en Paul Boesten de overwinning op hun naam te krij gen. Het Opel dealer team treedt dit jaar met de Kadett GSI Groep A en Groep N aan. Jack Waaien en Bob Dickhout zullen hiermee s voorzien. Met een inhoud ijna 3 liter levert de zespitter 1 pk. Er wordt door Renault voor de Megane een topsnelheid opgegeven van 260 km/u. Een ki lometer wordt vanuit staande start in 28 seconden afgelegd. Natuur lijk heeft de aandrijfunit een zoge naamde high-tech look, met van felle kleure voorziene afdekking van het blok, irijft permanent alle vier de wielen aan via drie differentiëlen en een centrale vis- co-koppeling. Bovendien zijn alle -3 maanden BOVAG-garantie (op onderdelen en arbeidsloon) - Alle auto’s voor aflevering APK II gekeurd - Gunstige financierings- mogelijkheden personenauto's in Noord En geland waarvan de produktie zal worden opgevoerd tot 300.000 wagens in 1993. Dit gaat dan om de Bleubird en Micra. Voorts is er een meer derheidsbelang in Motor IBe- ria waar bestelauto's en 4x4 voertuigen worden gemaakt. Het is de bedoeling om de in Engeland en Spanje gemaak te auto's ook in andere landen van de Gemeenschap te gaan verkopen. De tweede producent Toyota ikmgs aangekondigd ’ijkheden voor een m Europa te onder- waarbij met name i Engeland wordt gedacht, andere samenwerking is Nissan Stanza 1.6 GL2-1983 81.000 km 8.550,- (ofwel 2.000,- 36 x 224,21) Skoda 105 L.4-1985 34.000 km 5.950, - (ofwel 2.000,- 48 x 141,80) Nissan Cherry 1.7 Diesel Trend 3-1985 141.000 km 9.950, - (ofwel 2.000,- 48 x 219,59) Nissan Sunny 1.5 GLHB .11-1983 81.000 km 8.950, - (ofwel 2.000,- 36 x 241,46) Renault5TL.5-1983 69.000km 7.650,- (ofwel 2.000,- 36 x 194,51) Toyota Carina 1.8 Diesel 4-1983 118.000 km 8.250,- (ofwel 2.000,- 36 x 215,56) t alleen makke- veiliger dan de huidige systemen. Ook zit niddenconsole een VHS-vi- deorecorder die zijn beeld weer geeft op de twee LCD-schermpjes in het dak voor de achterpassa- giers. Gezien de mogelijkheid dat de EG als geheel na 1992 niet meer en wellicht zelfs minder Japanse auto's zal willen toe laten dan thans, panse auto-indus andere wegen tie te consolidei tueel te verstel Nissan heeft e< certzaal muziek, maar ook voor het weergeven van informatie via een routebegeleidingssysteem. De rmatie op de CD geeft in com- uixxuuc me. uitgezonden gegevens het juiste advies omtrent de snel ste route, de dichtstbijzijnde par keerplaats etc. Een handen-vrij autotelefoon is niet lijk, maar ook veel i je wel of niet wilt schakelen, meeste 1 rt laat de auto aan zijn bestuur- °P “e mi uit heeft een naar keuze isch kan koppelings- De samenwerking tussen la en Austin Rover is al sr bekend. Een nieuw ty- iddenklasse-auto zal op 1 srmijn door beide mer- irden geïntroduceerd. Suzuki tenslotte zal vanaf vol gend jaar de Vitara in Spanje gaan maken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de oude fabriek van Land Rover, waarin de Japanse fabriek een aandeel van 20 procent heeft. Het is haast een modeverschijnsel geworden. Alle zich zelf respecterende - en dat zijn ze immers allemaal - autofabrieken hebben tegenwoordig regelmatig een speciaal prototype wat ze aan het grote publiek laten zien op autotentoonstellingen. Ook op de Rai waren er dit jaar weer heel wat te bewonderen. De concept- auto s variëren van zeer futuristisch tot behoorlijk rea listisch. Een vertegenwoordiger van die laatste catego rie is zonder twijfel de Renault Megane. We bekeken hem eens nader. Als we in de loop van volgend jaar de vervanger van de Renault 25 kunnen begroeten, zullen we zien dat we heel wat vindingen uit de Megane realiteit zijn gewor den. De Megane valt ten eerste al op door zijn moderne, maar zeker fraaie vormgeving. Ondanks zijn lucht- weerstandcoefficient van 0,22 is het duidelijk een auto gebleven. Uniek is de te veranderen achterzijde. Om meer ruimte achterin te creeeren kan de achterruit in z'n geheel 35 centimeter naar achter worden gescho ven, zodat voornamelijk de hoofdruimte flink toeneemt. Hierdoor kunnen ook de achterstoelen verder worden verschoven voor meer beenruimte. Het uitschuiven van de achterruit heeft gelukkig slechts een geringe invloed op de inhoud van de bagageruimte. rijk lijkt hiervoor de beste kaarten in handen te hebben. Een punt van geschil schijnt nog te zijn de mate waarin gebruik gemaakt zou moeten worden van Europese onder delen. zitten een normale toerenteller en snelheidsmeter. Het dashboard is volledig met de stuurkolom instel baar in hoogte en diepte. Op het informatie op grote stuurkusen zitten de knopjes binatie met uit voor de cruise-control, de came ra's en de boordcomputer. Verder is het dashboard op een enkel knopje na heel rustig en vlak uit gevoerd. Of j- - -1 dat laat de auto aan der over. Deze Renaul vijfversnellingsbak die nac met de hand of automatis worden bediend. Het pedaal ontbreekt. voor het nodige spektakel zorgen. Jan de Rooy zal als 0-rijder het veld aanvoeren met een Merce des 190 Groep N. De 2e rallysprint Eindhoven wordt net als vorig jaar verreden op het Industrieterrein De Hurk, in Eind hoven West. Er is daar een 20 kilo meter parcour uitgezet, een stra tencircuit met 90-graden bochten, lange rechte stukken en hairpins. De wedstrijd staat onder auspi ciën van de Koninklijke Neder landse Autosport Federatie en telt mee voor het Rallysprintkam- pioenschap 1989. De Eindhovense Rallysprint is gratis toegankelijk voor het pu bliek en start om 13.00 uur. De fi nish wordt omstreeks 18.30 uur verwacht. Iedereen die deze maand een Fiat Tipo koopt, mag op kosten van dat merk zelf gaan kijken hoe zijn auto in Turijn wordt gemaakt. denkt ongeveer 1200 personen de reis te mogen aanbieden. In z'n omvang is deze actie uniek en valt gedeeltelijk samen met het lente- festival wat van 2 tot 13 maart wordt gehouden. Fiat legt er in deze periode nog eens extra de nadruk op dat nagenoeg alle ben- zinemodellen voldoen aan de strenge US 83-norm wat betreft mi- lieu-eisen. Bovendien blijft tot 15 maart een prijsgarantie van kracht voor alle schone versies. De enige voorwaarde is dat Fiat die auto voor 15 mei moet kunnen leveren. Camera's "Heeft de auto in de toekomst geen achteruitkijkspiegels meer?" zullen sommigen vragen. Inder daad, als het aan Renault ligt, zul len deze eenvoudige instrumenten verdwijnen. Daar voor in de plaats heeft de Megane een drie tal camera's die hun re< op twee schermen op he board weergeven. Hier GOED EN NIET DUUR van PENISSEN staan van importeur Pon in Leus den is voor het Autotron de aanlei ding geweest om maar liefst veer tig zeldzame exemplaren bijeen te vergaren. De Porsche werd vlak na de oor log ontwikkeld uit de eerste Volks wagen Kever. Sinds die tijd heeft het merk vele enthousiaste eige naren en fans. Uiteraard biedt het Autotron dit seizoen meer dan alleen de Por sche tentoonstelling. Zo is er ook een verzameling postzegels met uitsluitend afbeeldingen van door Ferdinand Porsche gemaakte auto's, een verzameling posters en een brandweer- en stoomshow. Natuurlijk kunnen kinderen een tochtje maken met de paarden tram of met de boot. Ook de ver- keerstuin is weer present. Het Autotron in Rosmalen is dage lijks open van 25 maart tot 2 okto ber van 10.00 tot 17.00 uur (in het hoogseizoen tot 18.00 uur). V ooruitstre vend Tot slot is de Renault Megane voorzien van de meest geavan ceerde electronisch geregelde ak- tieve vering. Aan het einde van wederom de vraag een dergelijke auto O] mogen verwachten. L dat heel snel kan zijn. Immers Ci troen zal binnen een maand de definitieve gegevens publiceren van de grote XM die de vijftien jaar oude CX gaat vervangen. Dit belooft zoals we van Citroen ge wend zijn, een uiterst vooruitstre vend produkt te zijn. Renault heeft de opvolger van zijn 25 voor 1990 geplanned. Het merk zal begrij pen dat ze met deze auto alleen een kans van slagen heeft, als de nieuweling uitblinkt in vooruitstre vendheid. Even wachten en we weten of ik gelijk heb. Elektrisch Een zeer handige vinding is de uitschuifbare vloer van de baga geruimte. Heel gemakkelijk kan het beschikbare volume tot achter toe gevuld worden. Er kan langs drie kanten worden geladen. Bij de Megane is voor schuifdeu ren gekozen. Het voordeel is dat ze weinig plaats innemen op straat in geopende toestand, dat ze een royale instap bieden en dat de middenstijl ontbreekt. Het spreekt voor dergelijk moder trisch wordt bediend, openen de deuren, s ferlade uit en wordt werking gesteld. Het instappen wordt de bestuur der uitermate makkelijk gemaakt, doordat zijn stoel 60 graden naar buiten kan draaien. De verstelmo- gelijkheden zijn bijna eindeloos. Achterin kun je als passagiers uren vertoeven zonder moe te worden. De stoelen hebben name lijk een opklapbare voetensteun. Je waant je echt en vorst in de Me gane. Het hele interieur is natuur lijk met de bekende goede Franse smaak ingericht: vooral grijs en wat licht paarse accenten voeren de boventoon. De Megane zit vol met kleine foef jes. De eenarmige ruitewisser ver dwijnt als ie niet in gebruik is he lemaal onder de voorruit. De por tierruiten zijn niet te openen, be halve een klein deel aan de be- stuurderskant voor bijvoorbeeld het betalen bij een tolweg. wielen van de auto bestuurbaar. Afhankelijk van de snelheid draaien de achterwielen mee of tegen. die met Volkswagen. In Han nover lopen de pick-ups Hi- lux van Toyota en Taro van Volkswagen gebroederlijk van de band. Isuzu heeft samen met General Motors een deel van de vroegere Bedford vesti ging overgenomen voor het maken van bestelwagens. Daihatsu wil samen met een fabriek in Polen een nieuw model gaan produceren. Ook het bestaande contract met Fiat werd onlangs vernieuwd. Ook is er voor Daihatsu nog de samenwerking met Inno centi waaraan de motoren worden geleverd. Ook Subaru denkt aan vesti ging in Europa. Noord Frank- Op 20 februari werd Leo Visser, Europees- en Wereldkampioen schaatsen, door zijn woonplaats Haastrecht rondgereden in een Mercedes SL. Voor beiden was het hun laatste officiële optreden. De SL van Mercedes wordt in Geneve door een volledig nieuwe auto vervangen, terwijl ook Leo Visser binnenkort de schaatssport de rug zal toekeren, omdat hij voor een opleiding tot verkeers vlieger heeft gekozen. Hij hoopt echter wel weer tijdens de Olym pische spelen in Albertville 1992 aanwezig te zijn. Onder de fraai gevormde neus van de Megane ligt een bekende motor, de V6 uit de samenwerking met Peugeot en Volvo. De kracht bron is echter nog van extra cee- ceetjes van bijl nu 250 Schuimvulling Maar daar blijft het niet bij. Air conditioning, een mini-bar en een normale telefoon achterin maken van de Megane een top-klasse- auto. Ook op technisch vlak is de Me gane een wel overwogen samen raapsel van het modernste wat de Franse fabriek zich kon beden ken. Het ABS-systeem is hiervan april 1986

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 19