Renault
Mega
n
JE
concept of werkelijkheid'
<ID.
ZUID-OOST
Met Fiat
naar
Europa
Turijn
Rallysprint in Eindhoven
Porsches in het Autotron
Laatste officiële
Uw SAAB-dealer
optreden SL
Japanners
komen naar
3.V.
5575
i!
^“totroa r
1989-pagina 4
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 maart 1989 - pagina-5
DE TILBURGSE KOERIER
varianten.
i, nov. 1985,
vindii
april 1986,
maart 1983
mei 1985
juli 1986
oorbehouden.
SLIJVEN.
Fiat
iet
sen
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
BBB»
af 12.499,-
intie
>n 013-321405
bewonde-
i is in alle
t- 36X275,96)
jrbouw, jpni
tie
tor
in ruimte,
?n hoog
k een
zoekt de Ja-
istrie nu naar
om haar posi-
.deren en even-
ïerken.
een fabriek voor
dakel zc
1-rijder 1
GARAGE
DENISSEN BVa
van de bovenkant i
Deze krachtbron dr
Autobedrijf
ib
cc motor
dien biedt
)i olifantje
^95,-*
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
Honda en Austir
langer
pe midJ
korte tei
ken wor
sgis trahes
iet dash-
»r tussenin
dit verhaal rijst
wanneer we
op de markt
Ik denk dat
Op het lentefestival heeft Fiat bo
vendien een Rij Ultra-voordelig
plan. Een Fiat Panda 1000 L i.e. is
al te rijden voor f 139,- per maand
terwijl de Uno 45 i.e. f 189,- kost.
heeft onlang
de mogelijkl
fabriek in E i
zoeken,
aan Eng
Een c
Op 25 maart aanstaande opent
het Autotron een unieke thema
tentoonstelling. Er zal namelijk
een unieke verzameling Porsches
te zien zijn. Het veertig jarig be-
Op zondag 5 maart wordt in Eind
hoven de tweede Rallysprint ge
houden met meer dan 100 deelne
mers. Full-prof en meervoudig Ne
derlands Rallykampioen Jan van
der Marei, met als navigator Anja
Lieuwma, komen met hun nieuwe
Mercedes 190 E 2.3-16. BMW Ne
derland levert een M3 met John
Bosch als bestuurder.
slechts een reeds ingeburgerd
voorbeeld. De veiligheid staat op
een hoog plan. De luchtdruk in de
vier banden wordt constant in ge
controleerd, terwijl bij een lek de
auto kan door blijven rijden dank
zij een schuimvulling. Een air-bag
in het stuurwiel is een ander voor
beeld van veilige technologie.
irzich dat bij een
srne auto alles elek-
Op afstand
schuift de kof-
t het alarm in
De Tipo-kopers brengen een be
zoek aan de Rivalta-fabriek even
buiten Turijn. De reizen zullen in
de loop van juni worden gehou
den. Hiertoe heeft Fiat zes Boeings
757 gereserveerd. Door dit unieke
aanbod is de nieuwste 'Auto van
het jaar' nog aantrekkelijkers.
Communicatie is heel belangrijk
en wordt waarschijnlijk nog be
langrijken In de hele boordelec-
tronica in auto's zullen we dat in
de toekomst sterk gaan merken.
Ook bij de Megane is al op alles
gerekend. De auto heeft een vi
deoscherm waarop alle controle
functies van de auto zichbaar
kunnen worden gemaakt. Een
compactdiskspeler is standaard
uiteraard voor het geven van con-
inbieding
ke portie
Ford is maar liefst met drie teams
aanwezig waaronder Erwin Doc-
ter met als co- piloot de ervaren
Eindhovenaar Theo Badenberg.
In een Peugeot 309 GTI proberen
Theo Knoop en Paul Boesten de
overwinning op hun naam te krij
gen. Het Opel dealer team treedt
dit jaar met de Kadett GSI Groep
A en Groep N aan. Jack Waaien
en Bob Dickhout zullen hiermee
s voorzien. Met een inhoud
ijna 3 liter levert de zespitter
1 pk. Er wordt door Renault
voor de Megane een topsnelheid
opgegeven van 260 km/u. Een ki
lometer wordt vanuit staande start
in 28 seconden afgelegd. Natuur
lijk heeft de aandrijfunit een zoge
naamde high-tech look, met van
felle kleure voorziene afdekking
van het blok,
irijft permanent
alle vier de wielen aan via drie
differentiëlen en een centrale vis-
co-koppeling. Bovendien zijn alle
-3 maanden BOVAG-garantie
(op onderdelen en arbeidsloon)
- Alle auto’s voor aflevering
APK II gekeurd
- Gunstige financierings-
mogelijkheden
personenauto's in Noord En
geland waarvan de produktie
zal worden opgevoerd tot
300.000 wagens in 1993. Dit
gaat dan om de Bleubird en
Micra. Voorts is er een meer
derheidsbelang in Motor IBe-
ria waar bestelauto's en 4x4
voertuigen worden gemaakt.
Het is de bedoeling om de in
Engeland en Spanje gemaak
te auto's ook in andere landen
van de Gemeenschap te gaan
verkopen.
De tweede producent Toyota
ikmgs aangekondigd
’ijkheden voor een
m Europa te onder-
waarbij met name
i Engeland wordt gedacht,
andere samenwerking is
Nissan Stanza 1.6 GL2-1983 81.000 km
8.550,- (ofwel 2.000,- 36 x 224,21)
Skoda 105 L.4-1985 34.000 km
5.950, - (ofwel 2.000,- 48 x 141,80)
Nissan Cherry 1.7 Diesel Trend 3-1985
141.000 km
9.950, - (ofwel 2.000,- 48 x 219,59)
Nissan Sunny 1.5 GLHB .11-1983 81.000 km
8.950, - (ofwel 2.000,- 36 x 241,46)
Renault5TL.5-1983 69.000km
7.650,- (ofwel 2.000,- 36 x 194,51)
Toyota Carina 1.8 Diesel 4-1983 118.000 km
8.250,- (ofwel 2.000,- 36 x 215,56)
t alleen makke-
veiliger dan de
huidige systemen. Ook zit
niddenconsole een VHS-vi-
deorecorder die zijn beeld weer
geeft op de twee LCD-schermpjes
in het dak voor de achterpassa-
giers.
Gezien de mogelijkheid dat
de EG als geheel na 1992 niet
meer en wellicht zelfs minder
Japanse auto's zal willen toe
laten dan thans,
panse auto-indus
andere wegen
tie te consolidei
tueel te verstel
Nissan heeft e<
certzaal muziek, maar ook voor
het weergeven van informatie via
een routebegeleidingssysteem. De
rmatie op de CD geeft in com-
uixxuuc me. uitgezonden gegevens
het juiste advies omtrent de snel
ste route, de dichtstbijzijnde par
keerplaats etc. Een handen-vrij
autotelefoon is niet
lijk, maar ook veel i
je wel of niet wilt schakelen, meeste 1
rt laat de auto aan zijn bestuur- °P “e mi
uit heeft een
naar keuze
isch kan
koppelings-
De samenwerking tussen
la en Austin Rover is al
sr bekend. Een nieuw ty-
iddenklasse-auto zal op
1 srmijn door beide mer-
irden geïntroduceerd.
Suzuki tenslotte zal vanaf vol
gend jaar de Vitara in Spanje
gaan maken. Hierbij wordt
gebruik gemaakt van de oude
fabriek van Land Rover,
waarin de Japanse fabriek
een aandeel van 20 procent
heeft.
Het is haast een modeverschijnsel geworden. Alle zich
zelf respecterende - en dat zijn ze immers allemaal -
autofabrieken hebben tegenwoordig regelmatig een
speciaal prototype wat ze aan het grote publiek laten
zien op autotentoonstellingen. Ook op de Rai waren er
dit jaar weer heel wat te bewonderen. De concept-
auto s variëren van zeer futuristisch tot behoorlijk rea
listisch. Een vertegenwoordiger van die laatste catego
rie is zonder twijfel de Renault Megane. We bekeken
hem eens nader.
Als we in de loop van volgend jaar de vervanger van
de Renault 25 kunnen begroeten, zullen we zien dat we
heel wat vindingen uit de Megane realiteit zijn gewor
den.
De Megane valt ten eerste al op door zijn moderne,
maar zeker fraaie vormgeving. Ondanks zijn lucht-
weerstandcoefficient van 0,22 is het duidelijk een auto
gebleven. Uniek is de te veranderen achterzijde. Om
meer ruimte achterin te creeeren kan de achterruit in
z'n geheel 35 centimeter naar achter worden gescho
ven, zodat voornamelijk de hoofdruimte flink toeneemt.
Hierdoor kunnen ook de achterstoelen verder worden
verschoven voor meer beenruimte. Het uitschuiven van
de achterruit heeft gelukkig slechts een geringe invloed
op de inhoud van de bagageruimte.
rijk lijkt hiervoor de beste
kaarten in handen te hebben.
Een punt van geschil schijnt
nog te zijn de mate waarin
gebruik gemaakt zou moeten
worden van Europese onder
delen.
zitten een normale toerenteller en
snelheidsmeter. Het dashboard is
volledig met de stuurkolom instel
baar in hoogte en diepte. Op het informatie op
grote stuurkusen zitten de knopjes binatie met uit
voor de cruise-control, de came
ra's en de boordcomputer. Verder
is het dashboard op een enkel
knopje na heel rustig en vlak uit
gevoerd.
Of j- - -1
dat laat de auto aan
der over. Deze Renaul
vijfversnellingsbak die nac
met de hand of automatis
worden bediend. Het
pedaal ontbreekt.
voor het nodige spektakel zorgen.
Jan de Rooy zal als 0-rijder het
veld aanvoeren met een Merce
des 190 Groep N.
De 2e rallysprint Eindhoven wordt
net als vorig jaar verreden op het
Industrieterrein De Hurk, in Eind
hoven West. Er is daar een 20 kilo
meter parcour uitgezet, een stra
tencircuit met 90-graden bochten,
lange rechte stukken en hairpins.
De wedstrijd staat onder auspi
ciën van de Koninklijke Neder
landse Autosport Federatie en telt
mee voor het Rallysprintkam-
pioenschap 1989.
De Eindhovense Rallysprint is
gratis toegankelijk voor het pu
bliek en start om 13.00 uur. De fi
nish wordt omstreeks 18.30 uur
verwacht.
Iedereen die deze maand een Fiat
Tipo koopt, mag op kosten van dat
merk zelf gaan kijken hoe zijn
auto in Turijn wordt gemaakt.
denkt ongeveer 1200 personen de
reis te mogen aanbieden. In z'n
omvang is deze actie uniek en valt
gedeeltelijk samen met het lente-
festival wat van 2 tot 13 maart
wordt gehouden. Fiat legt er in
deze periode nog eens extra de
nadruk op dat nagenoeg alle ben-
zinemodellen voldoen aan de
strenge US 83-norm wat betreft mi-
lieu-eisen. Bovendien blijft tot 15
maart een prijsgarantie van
kracht voor alle schone versies.
De enige voorwaarde is dat Fiat
die auto voor 15 mei moet kunnen
leveren.
Camera's
"Heeft de auto in de toekomst
geen achteruitkijkspiegels meer?"
zullen sommigen vragen. Inder
daad, als het aan Renault ligt, zul
len deze eenvoudige instrumenten
verdwijnen. Daar voor in de
plaats heeft de Megane een drie
tal camera's die hun re<
op twee schermen op he
board weergeven. Hier
GOED EN NIET DUUR van PENISSEN
staan van importeur Pon in Leus
den is voor het Autotron de aanlei
ding geweest om maar liefst veer
tig zeldzame exemplaren bijeen te
vergaren.
De Porsche werd vlak na de oor
log ontwikkeld uit de eerste Volks
wagen Kever. Sinds die tijd heeft
het merk vele enthousiaste eige
naren en fans.
Uiteraard biedt het Autotron dit
seizoen meer dan alleen de Por
sche tentoonstelling. Zo is er ook
een verzameling postzegels met
uitsluitend afbeeldingen van door
Ferdinand Porsche gemaakte
auto's, een verzameling posters en
een brandweer- en stoomshow.
Natuurlijk kunnen kinderen een
tochtje maken met de paarden
tram of met de boot. Ook de ver-
keerstuin is weer present.
Het Autotron in Rosmalen is dage
lijks open van 25 maart tot 2 okto
ber van 10.00 tot 17.00 uur (in het
hoogseizoen tot 18.00 uur).
V ooruitstre vend
Tot slot is de Renault Megane
voorzien van de meest geavan
ceerde electronisch geregelde ak-
tieve vering.
Aan het einde van
wederom de vraag
een dergelijke auto O]
mogen verwachten. L
dat heel snel kan zijn. Immers Ci
troen zal binnen een maand de
definitieve gegevens publiceren
van de grote XM die de vijftien
jaar oude CX gaat vervangen. Dit
belooft zoals we van Citroen ge
wend zijn, een uiterst vooruitstre
vend produkt te zijn. Renault heeft
de opvolger van zijn 25 voor 1990
geplanned. Het merk zal begrij
pen dat ze met deze auto alleen
een kans van slagen heeft, als de
nieuweling uitblinkt in vooruitstre
vendheid. Even wachten en we
weten of ik gelijk heb.
Elektrisch
Een zeer handige vinding is de
uitschuifbare vloer van de baga
geruimte. Heel gemakkelijk kan
het beschikbare volume tot achter
toe gevuld worden. Er kan langs
drie kanten worden geladen.
Bij de Megane is voor schuifdeu
ren gekozen. Het voordeel is dat
ze weinig plaats innemen op
straat in geopende toestand, dat
ze een royale instap bieden en dat
de middenstijl ontbreekt.
Het spreekt voor
dergelijk moder
trisch wordt bediend,
openen de deuren, s
ferlade uit en wordt
werking gesteld.
Het instappen wordt de bestuur
der uitermate makkelijk gemaakt,
doordat zijn stoel 60 graden naar
buiten kan draaien. De verstelmo-
gelijkheden zijn bijna eindeloos.
Achterin kun je als passagiers
uren vertoeven zonder moe te
worden. De stoelen hebben name
lijk een opklapbare voetensteun.
Je waant je echt en vorst in de Me
gane. Het hele interieur is natuur
lijk met de bekende goede Franse
smaak ingericht: vooral grijs en
wat licht paarse accenten voeren
de boventoon.
De Megane zit vol met kleine foef
jes. De eenarmige ruitewisser ver
dwijnt als ie niet in gebruik is he
lemaal onder de voorruit. De por
tierruiten zijn niet te openen, be
halve een klein deel aan de be-
stuurderskant voor bijvoorbeeld
het betalen bij een tolweg.
wielen van de auto bestuurbaar.
Afhankelijk van de snelheid
draaien de achterwielen mee of
tegen.
die met Volkswagen. In Han
nover lopen de pick-ups Hi-
lux van Toyota en Taro van
Volkswagen gebroederlijk
van de band.
Isuzu heeft samen met
General Motors een deel van
de vroegere Bedford vesti
ging overgenomen voor het
maken van bestelwagens.
Daihatsu wil samen met een
fabriek in Polen een nieuw
model gaan produceren. Ook
het bestaande contract met
Fiat werd onlangs vernieuwd.
Ook is er voor Daihatsu nog
de samenwerking met Inno
centi waaraan de motoren
worden geleverd.
Ook Subaru denkt aan vesti
ging in Europa. Noord Frank-
Op 20 februari werd Leo Visser,
Europees- en Wereldkampioen
schaatsen, door zijn woonplaats
Haastrecht rondgereden in een
Mercedes SL. Voor beiden was
het hun laatste officiële optreden.
De SL van Mercedes wordt in
Geneve door een volledig nieuwe
auto vervangen, terwijl ook Leo
Visser binnenkort de schaatssport
de rug zal toekeren, omdat hij
voor een opleiding tot verkeers
vlieger heeft gekozen. Hij hoopt
echter wel weer tijdens de Olym
pische spelen in Albertville 1992
aanwezig te zijn.
Onder de fraai gevormde neus
van de Megane ligt een bekende
motor, de V6 uit de samenwerking
met Peugeot en Volvo. De kracht
bron is echter nog van extra cee-
ceetjes
van bijl
nu 250
Schuimvulling
Maar daar blijft het niet bij. Air
conditioning, een mini-bar en een
normale telefoon achterin maken
van de Megane een top-klasse-
auto.
Ook op technisch vlak is de Me
gane een wel overwogen samen
raapsel van het modernste wat de
Franse fabriek zich kon beden
ken. Het ABS-systeem is hiervan
april 1986