Lastdier op niveau Honda VOLKSWAGEN PASSAT GL VARIANT SIONS Pontiac Stinger Mercedes sl XL 600 V Het avontuur 1) T S A U T O T E i IJZEN o AN” HONDA ONS ten len itie )0R D FLIPSEN-MOTORS jB.V. Technische gegevens: Renault gaat door met fmanaeringsactie Ook in de maanden maart en april kunnen de kopers van een nieuwe Renault 5 profiteren van vier aantrekkelijke financierings- mogelijkheden. im irj IlII III nu ui maart 1989 - pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 2 maart 1989 - pagina 3 houd van 1984 cc. Deze 136 pk O.5OO,* 3.950,* 9.950,- R M A A T M O T ill RE 1.950,- 2,750,* 1.950,- >00,- sion Vervolg van blz. 1 rond de 180 ing op basis Vier kleppen HONDA EXCL. DEALER VOOR TILBURG E.O. 'ilburg Verlegt De Horizon L .000 km, I i motor geen voorzien imbda- Helmen: Arai-Bieffe Kiwi-MDS Kleding: Damen Leathers Eenmaal opgang blijft c wat zwaar sturen. t 1.3 GS :htmet. rd 1.6 L 3.000 km, Paleisring 7, Tilburg Tel. 013-426633 tan be- fsluit- jortieren. onzicht- I.2S 00 km, FL OO km, TILBURG^ 987 986 986 987 986 986 985 986 >82 182 183 )81 179 184 Vervolg van blz. 1 smiddel- toge rde Tel. 013-430005 itbron ekop- oppel srbodic ie versneL 'u. gaat zor De motor is voorzien van een ring ketting die borg staat voor een lange levensduur en vraagt weinig onderhoud. site mee, maar ook zijn berij- stapt na enige uren behoorlijk an het zadel. Honda motoren al jaren de beste. Honda motoren 2 jaar garantie. Honda motoren de hoogste inruil Service is ons vak nancierings- 25% van de van de Transalp is f voor het handige szige bagagerek, greerde kop- en mistlampe: e instrumenten De gaten in de deuren kunr m gevuld met panele n als opbergruimte.1 n droog. leden tussen de 140 en 150 ki- ter per uur zijn lange tijd zon- iroblemen vol te houden, de Makkelijk In combinatie met de 90 pk heeft de Passat standaard c, stuurbekrachtiging. Helaas wordt het manouvreren met de 1150 kg wegende auto er daar niet mak kelijker op. F de auto ook Merk en type: Volkswagen Passat GL Variant Aantal Cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1781 cc Boring x Slag: 81 x 86,4 mm Vermogen: 90 pk (66 kW) bij 5250 tr/min Koppel: 142 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 4,57 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1200 kg Prestaties: topsnelheid 175 km/u acceleratie 0- 100: 14 Brandstofverbruik (ECE- km/u 7,6 liter/ Prijs: f.45.750.-. Topmodel Vijf motoren zijn beschikbaar. De dieselrijder kan beschikken over de 80 pk sterke 1.6 liter turbodie sel, die we ook uit andere VW's kennen. De standaard 1.6 benzi- nekrachtbron produceert 72 pk en levert door zijn gewicht van ruim 1100 kg zeer magere prestaties. Veel interessanter zijn de 1.8 in- jectiemotoren die te kiezen zijn in een 90 pk en 107 pk versie. In de topmodellen vinden we de 16- kleppenmotor met een cylinderin- sen 'hard' bevonden. Toch veroor zaakt het meubilair na een lange rit nauwelijks vermoeiheidsver- schijnselen en dan ga je die hard heid pas waarderen. Een derde plaats wist de Volkswagen Passat te behalen tijdens de laatste 'Auto van het jaar'-verkiezing. De Fiat Tipo en Opel Vectra moest hij helaas laten voorgaan. Het heeft even geduurd totdat alle versies van deze auto ook daadwerkelijk geschikbaar waren. Maar met het verschijnen van de turbodiesel is de serie nu com pleet. In het najaar zal de inhoud van de diesel worden vergroot, terwijl ook een vijfdeurs hatchback tot de mo gelijkheden behoord. We reden met de wonderschone Passat Variant. Zelfdenkend Onder de tank met een inhoud van 18 liter (inclusief 3,5 liter reserve) ligt een vloeistofgekoelde V-twin, een 2 cilinder in V-vorm met een inhoud van 583 cc en een vermogen van 55 dige mat pk bij 8.000 toeren en een koppel 55 zelfs fijn kg bij 6.000 toeren. Het koelsysteem den in ee is voorzien van een zelfdenkende ventilator op één van de twee radia tors. Zelfs onder extreme omstandig heden lukte het niet gedurende de testweek deze voorziening te laten werken. Aan de kracht is een vijfversnellingsbak peld die zich trefzeker lac nen. Bij slordig schakelen wil ie wel eens uit de versnelling schie ten, maar bij normaal gebruik geen klachten. De overbrengin gen zijn goed gekozen. Door het hoge koppel is veelvuldig schake len overbodig. Acceleren in de vijfde versnelling van 100 tot 140 km/u. gaat zonder horten en sto ten. r O-rü en schokdemping zijn redelijk stug, maar toch zo afgesteld dat de inzittenden weinig merken van wegoneffenfteden. De carrosserie hangt weinig over in bochten. De wegligging is uitstekend. Mede door de spoorcorrigerende ach- teraslagers, waardoor de achter as een beetje kan meesturen, is de Passat haast geen bocht uit te krij gen. Ook een slalom gaat ie niet uit de weg. Jammer is alleen dat bij een plotselinge uitwijkmanoeu vre de achtersteven even zelf be paald waar ie naar toe gaat, wat toch een schrikeffect bij de be stuurder veroorzaakt. Over het ge heel gezien is de Passat wat be treft rijgedrag een flinke klasse beter dan zijn op dit punt al niet slecht scorende voorganger. De' auto is verder puur op vrije tijd gebouwd, getuige een aantal za ken die ook standaard worden geleverd zoals een aantal tassen, een brandblusser, kompas, reken machine, een EHBO-doos, bijpas sende paraplu, gereedschapsxist en een verrekijker. Al deze zaken typeren de Stinger volledig. Een auto waarin je makkelijk met het dagelijkse verkeer meekunt ko men, maar die uitermate uitno- digd tot een korte vakantie langs het strand in het weekend. De verwarming en ventilatie wordt met drie draaiknoppen be dient, is makkelijk in te stellen en heeft voldoende capaciteit. Bij de ze Passat paste Volkswagen voor het eerst een kabelbediening toe op zijn versnellingsbak in plaats van de gebruikelijke overbren ging met stangen. Hierdoor scha kelt bak zeer gemakkelijk en licht. De 1.8 motor slaat onder alle om standigheden probleemloos aan. Er komen maar weinig decibels de carrosserie binnen, waardoor ook op hoge snelheden gemakke lijk gesprekken gevoerd kunnen worden. Ook banden- en windge ruis blijven zeer binnen de per ken. Het comfort van de Passat staat op een hoog peil. De vering De Stinger is voorzien van aller hande verwijderbare panelen. Worden ze allemaal verwijderd en wordt de off-road vering inge schakeld, dan is het een echte ter reinwagen. Het front van de Stinger is duide lijk herkenbaar als Pontiac met de de V-vorm in de grille en geinte- eerde kop- en mistlampen, gaten in de deuren kunnen worden gevuld met panelen die dienen als opbergruimte. Voor een kant is zelfs een verwijderba re ijskast beschikbaar. Door dit soort vindingen is de Stinger juist zo goed te gebruiken onder alle omstandigheden. De ontwerpers wilden de ruigheid van een truck combineren met functionele stijl en daarin zijn ze zeker geslaagd. sn goede recht- daarnaast zeer makkelijk en snel sturen. De banden die een compromis tussen terrein en wegbanden zijn, geven totaal geen reden tot klagen. Ook bij nat weer behouden ze hun goede grip. Bij uitbreekneigingen is de motor goed in bedwang te houden. Over de remmen valt ook weinig op te merken. Voor is een hydraulisch bediende schijfrem gemonteerd met een dubbelzuiger remklauw en ge sinterde metalen remblokken. Ach ter koos Honda voor een trommel. Ze doen him werk goed, zei het dat bij zeer hard remmen de achterrem wel eens wil blokkeren. Een duopassagier zal geen wanklanken laten horen, hij be schikt over voldoende ruimte en zit comfortabel. De term all road geeft al aan dat de Transalp ook voor het terrein ge schikt moet zijn. Zolang dit terrein niet al te ruig is, gaat het allemaal goed. Bij zeer zwaar terrein begint het gewicht van 175 kg parten te spelen. Een nadeel is dat het voor wiel niet zichtbaar is, wat bij een terrein met veel sporen wenselijk is. In ieder geval hoeft een Transalp- rijder niet om te draaien als het gladde asfalt ophoudt. Vermogen is er voor in het terrein voldoende aanwezig. Volkswagen heeft zijn grootste model zeer grondig door de ont- motor is voor de sportievelingen werpafdeling gehaald. Waar de bedoeld. De testauto was voorzie huidige Golf nog wat gelijkenis vertoont met zijn voorganger, kun nen we bij de Passat spreken van een totaal nieuwe auto. Alhoewel de huidige Passat er alleen als se dan en stationcar is, hebben ze bij Volkswagen door combinaties van verschillende motoren en uit- rustingsniveau's maar liefst 22 nieuwe Passats op de prijslijst staan, 11 sedans en dan natuurlij ook 11 stationcars. al helemaal ingeburgerd. En ver- j der is de Stinger zoals het een prototype betaamd uitgerust met allerhande snufjes waarvan de makers denken dat het in de toe komst standaard zal worden zoals een telefoon. Toekomst Zoals het een echte Amerikaan betaamd, wordt ook de Stinger stevig gemotoriseerd met een 3 li ter 4 cylinder 16-kleppen kracht bron voorzien van een 3 traps automaat. Een vermogen van 170 pk moet voldoende zijn om de zo mers getinte Stinger voort te be wegen. De bestuurder hoeft nau welijks te vrezen ergens vast te ko men zitten, de achterwielen zijn van 295/55 R18 banden voorzien. Alle onafhankelijk opgehangen wielen worden aangedreven. Met ABS moet de kolos weer veilig tot stilstand komen. -testauto was voorzien van de 90 pk 1.8 injectie met kata lysator. Alle genoemde motoren zijn op een klein aantal uitzonde ringen na te combineren met de CL-, GL- en GT-uitrusting. Hierbij is de CL de basis, de GL een luxu euze en de GT de sportieve uit voering. Iedereen is het er over eens dat de nieuwe Passat ver schrikkelijk mooi is van lijn. Meest ijk kenmerkend is toch wel de volle dig gesloten neus. De eigenlijke grille zit onder in de bumper. De koplampen worden geflankeerd door witte richtingaanwijzergla- zen en in de bumper zaten bij on ze GL als optie mooie kleine mist lampen. De daklijn is bij de Va riant ver doorgetrokken. De rechte achterklep zorgt voor een enorme bagageruimte. De GL is aan de buitenkant voorzien van be- schermstrips op de flanken, bum pers in de kleur van de carrosse rie, twee van binnenuit te verstel len buitenspiegels, dakrailing en een achteruitwisser. De op onze auto aanwezig lichtmetalen vel gen zijn alleen tegen meerprijs verkrijgbaar. Bij huidige Amerikanen is een deurslot zonder sleutel, bijvoor beeld met een persoonlijke code, De SL komt er voorlopig in twee versies. De 300 SL heeft een 3 liter 6 cylinder lijnmotor met 2 kleppen per cylinder en een vermogen van 190 pk. Nieuw is dezelfde kracht bron met 4 kleppen per cylinder zodat 231 paardenkrachten naar de achterwielen worden gestuurd. Het topmodel is de 500 SL met de bekende 5 liter V8 in een nieuwe versie met vier kleppen per cylin der en 326 wilde paarden. Uiter- Oogopslag Het dashboard ziet er Duits dege lijk uit, maar is aanmerkelijk speelser als dat van bij voorbeeld de Golf en de oude Passat. Het geheel is afgerond van vorm en is licht naar de bestuurder toegebo gen. De GL-rijder ziet in een oog opslag zijn snelheid, het toerental, brandstofvoorraad en motortem- peratuur. Alle knopjes en hen- deltjes zijn zo geplaatst dat de rug niet los van de stoel hoeft te ko men. Net als de bagageruimte zijn ook de opbergruimtes in de auto zeer ruim. Jammer dat de portier- bakken zowel voor als achter en het extra vakje onder het dash board wat plastiekerig overko men. Door het zachte materiaal zal echter niemand zich erac zeren. Heel slim zijn twee afs bare vakjes in de voorpc Ze zitten haast volledig c baar in de deurpanelen verwerkt. Met de Transalp introduceerde Honda ruim anderhalf jaar geleden een nieuw soort motorrijden. Deze Japan se constructeur noemt het een «all road motor» en hij zou zodoende geschikt zijn voor gebaande en niet ge baande wegen. Het succes bleef niet uit. Tijdens de in 1987 gehouden speciale Transalp Rally (uiteraard dwars door en over de Alpen heen) reden 300 Honda Transalp motoren in veertien dagen de route Wenen- Evian-Nice. Daarbij werden 116 bergpassen getrot seerd. Half jaren zeventig kwam een klein aantal producenten met een nieuw soort motor, de off-the-road. In de afgelopen tien jaar is dit ty pe bijzonder populair geworden en ook nu nog maken deze ter- reingangers een groot deel uit van de totale verkopen. Een groot voordeel is hier duidelijk de han delbaarheid. Alhoewel hun naam anders doet vermoeden, worden de off-the-road-motors voor het overgrote deel gebruikt op de ver- Allereerst kan men een vol jaar uitstel van betaling krijgen, waar bij niet hoeft worden afgelost. Dat betekent dus: "Nu halen en in 1990 betalen". De overige drie financieringsmo- gelijkheden zijn op basis van af betaling tegen een zeer aantrek kelijke rente. Daarbij kan een be drag van minimaal vierduizend en maximaal tienduizend gulden worden gefinancierd. Wanneer ii 24 maanden wordt afgelost be draagt de rente 0%. Bij aflossing in 36 maanden is de rente niet meer dan 3,9% en voor een afbe taling in 48 maanden wordt slechts 5,5% rente berekend. Kortom, zeer acceptabele voor waarden die het bijna iedereen mogelijk maken om Renault 5 te rijden. De actie geldt, zoals ge zegd, voor alle typen van de Re nault 5, dus ook voor de versies grijs kenteken en de actiemodel len "Tonic" en "Tiga". Op het punt van de prestaties komt de Passat Varaint zeer be hoorlijk mee. De topsnelheid be draagt 172 km/u, terwijl de acce leratie van 0 tot 100 zo'n 14 secon den in beslag neemt. Zeker voor een stationcar nette waarden. Het brandstofverbruik blijft zodoende redelijk beheersbaar. Gemiddeld verbruikten we 1 liter Eurosuper op 11 kilometers. De prijs van de Passat GL Variant met de 90 pk benzinemotor is vastgesteld op f.45.750,- en dat vind ik gezien zijn uitstekende kwaliteiten, fijne rijei- genschappen en fraaie vormge- ving heel reeel. De Variant-serie start echter al bij de CL-1.6 en de ze auto staat voor f.36.800,- op het lijstje. Wie meer geld wil uitgeven kan een 2 liter 16-klepper Variant GT aanschaffen voor f.60.350,-. aard worden de motoren i van een katalysator en lar sonde zodat ook deze auto's vrien delijk zijn voor het milieu. De prestaties zijn uiteraard afhan kelijk van de motor, maar liggen op een hoog niveau. De accelera- tiecijfers liggen tussen de 6,2 en 9,3 seconden terwijl als top 223 km/u voor de 300 SL en 250 km/u voor de 500 SL wordt opgegeven. De prijzen worden binnenkort be kend gemaakt. Liefhebbers zullen echter fors moeten gaan sparen. harde weg. Het mulle zand en i j i uitstabiliteit, maar is c modder zien ze zelden, misschien wendbaar en ook r wel omdat hiervoor in ons land de door een bocht te sturen mogelijkheden beperkt zijn. Terrein De ontwikkelingen hebben echter niet stilgestaan. Nu maakt men onderscheid tussen de off-the- road en de enduro. Bij de eerste heeft men getracht terreinkwalitei- ten te combineren met bedie ningsgemak en comfort terwijl de Bagagerek De uitrusting i compleet. Lof standaard aanwez De aflezing van de (snelheidsmeter, toerenteller en temperatuurmeter) is zowel over dag als 's nachts goed. Vanzelf sprekend is deze Honda voorzien van een elektrische starter. Onder alle omstandigheden slaat de mo tor vlot aan. De bedieningen voor verlichting, richtingaanwijzer en claxon zijn goed geplaatst. De schakelaar voor groot licht zit erg dicht op de bediening voor de richtingaanwijzers zodat in het donker wel eens de verkeerde knop ingeduwd wordt. Het verbruik van deze Honda Transalp varieert van 1 op 13,5 tot 1 op 16,5 afhankelijk van het rijge drag en belasting. Dit levert een actieradius op van 250 tot 300 kilo meter en dat is ruim voldoende. Er kan gekozen worden voor twee kleuren, wit of brons-beige. Honda is in zijn poging om tot een compromis tussen een off-the-road en toermotor te komen erg ge slaagd. De Transalp combineert goede eigenschappen op de ver harde weg met zeer redelijke ter- reinprestaties. Het uiterlijk, afge leid van de Honda-motor die heeft meegedaan in Parijs-Dakar, wordt zeer verschillend beoor deeld. Gezien de kwaliteiten en de mogelijkheden is deze motor de overweging waard. enduro-machines puur en alleen gericht zijn op het terreinrijden. Een nadeel van de off-the-road machines is de geringe geschikt heid om lange ritten te maken, hier tonen deze motors zich min der comfortabel dan de gem de wegmotor. Kruisen met hc snelheid is geen pretje door mindere stabiliteit en het vangen van wind. Honda biedt met de Transalp een motor aan die de voordelen heeft i een off-the-road-motor ge- nbineerd met een aantal goede enschappen van de toermotor. Transalp doet het inderdaad ma als kilometervreter. De kuip dt een goede stroomlijn en de iitieve invloed hiervan is bij ho- snelheden duidelijk merkbaar, lichte regen biedt de kuip vol- ;nde bescherming en houdt de Bagageruimte Op het punt van bagageruimte scoort de gewone Passat met een inhoud van 495 liter voortreffelijk. De Variant doet daar uiteraard nog een schepje bovenop met in normale opstelling 521 liter en bij neergeklapte achterbank maar liefst 1700 liter. De ruimte is volle dig bekleed en doet verzorgd aan. De rugleuning van de achterbank is voorzien van hoofdsteunen en kan in tweerdelen neergeklapt worden. De hoofd- en beenruimte is achterin de Passat in overvloe dige mate aanwezig en zo is het i om eens te worden gere den in een Passat. Toch zullen de voorpassagiers ook niet klagen. Ze zitten vorstelijk op de met ve lours beklede stoelen. De lenden- steunen hadden echter wat dich ter bij elkaar mogen zitten. Vooral de bestuurdersstoel is op alle mo- j?' gelijk manieren verstelbaar. Het >n wi?ie6 zijn ec^ter ouderwets Duitse zetels en worden door nogal al wat men-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 17