Lastdier
op niveau
Honda
VOLKSWAGEN
PASSAT GL
VARIANT
SIONS
Pontiac Stinger
Mercedes sl
XL 600 V Het avontuur
1)
T
S
A
U
T
O
T
E
i
IJZEN
o
AN”
HONDA
ONS
ten
len
itie
)0R
D
FLIPSEN-MOTORS
jB.V.
Technische gegevens:
Renault gaat
door met
fmanaeringsactie
Ook in de maanden maart en
april kunnen de kopers van een
nieuwe Renault 5 profiteren van
vier aantrekkelijke financierings-
mogelijkheden.
im irj
IlII III
nu ui
maart 1989 - pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 maart 1989 - pagina 3
houd van 1984 cc. Deze 136 pk
O.5OO,*
3.950,*
9.950,-
R
M
A
A
T
M
O
T
ill RE
1.950,-
2,750,*
1.950,-
>00,-
sion
Vervolg van blz. 1
rond de 180
ing op basis
Vier kleppen
HONDA EXCL. DEALER VOOR TILBURG E.O.
'ilburg
Verlegt De Horizon
L
.000 km,
I
i motor
geen
voorzien
imbda-
Helmen: Arai-Bieffe
Kiwi-MDS
Kleding: Damen Leathers
Eenmaal opgang blijft
c wat zwaar sturen.
t 1.3 GS
:htmet.
rd 1.6 L
3.000 km,
Paleisring 7, Tilburg
Tel. 013-426633
tan be-
fsluit-
jortieren.
onzicht-
I.2S
00 km,
FL
OO km,
TILBURG^
987
986
986
987
986
986
985
986
>82
182
183
)81
179
184
Vervolg van blz. 1
smiddel-
toge
rde
Tel. 013-430005
itbron
ekop-
oppel
srbodic
ie versneL
'u. gaat zor
De motor is voorzien van een
ring ketting die borg staat voor
een lange levensduur en vraagt
weinig onderhoud.
site mee, maar ook zijn berij-
stapt na enige uren behoorlijk
an het zadel.
Honda motoren al jaren de beste.
Honda motoren 2 jaar garantie.
Honda motoren de hoogste inruil
Service is ons vak
nancierings-
25% van de
van de Transalp is
f voor het handige
szige bagagerek, greerde kop- en mistlampe:
e instrumenten De gaten in de deuren kunr
m gevuld met panele
n als opbergruimte.1
n droog.
leden tussen de 140 en 150 ki-
ter per uur zijn lange tijd zon-
iroblemen vol te houden, de
Makkelijk
In combinatie met de 90 pk
heeft de Passat standaard c,
stuurbekrachtiging. Helaas wordt
het manouvreren met de 1150 kg
wegende auto er daar niet mak
kelijker op. F
de auto ook
Merk en type: Volkswagen Passat GL Variant
Aantal Cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1781 cc
Boring x Slag: 81 x 86,4 mm
Vermogen: 90 pk (66 kW) bij 5250 tr/min
Koppel: 142 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,57 meter, breedte 1,70 meter
Gewicht: 1200 kg
Prestaties: topsnelheid 175 km/u acceleratie 0- 100: 14
Brandstofverbruik (ECE-
km/u 7,6 liter/
Prijs: f.45.750.-.
Topmodel
Vijf motoren zijn beschikbaar. De
dieselrijder kan beschikken over
de 80 pk sterke 1.6 liter turbodie
sel, die we ook uit andere VW's
kennen. De standaard 1.6 benzi-
nekrachtbron produceert 72 pk en
levert door zijn gewicht van ruim
1100 kg zeer magere prestaties.
Veel interessanter zijn de 1.8 in-
jectiemotoren die te kiezen zijn in
een 90 pk en 107 pk versie. In de
topmodellen vinden we de 16-
kleppenmotor met een cylinderin-
sen 'hard' bevonden. Toch veroor
zaakt het meubilair na een lange
rit nauwelijks vermoeiheidsver-
schijnselen en dan ga je die hard
heid pas waarderen.
Een derde plaats wist de Volkswagen Passat te behalen
tijdens de laatste 'Auto van het jaar'-verkiezing. De Fiat
Tipo en Opel Vectra moest hij helaas laten voorgaan.
Het heeft even geduurd totdat alle versies van deze
auto ook daadwerkelijk geschikbaar waren. Maar met
het verschijnen van de turbodiesel is de serie nu com
pleet. In het najaar zal de inhoud van de diesel worden
vergroot, terwijl ook een vijfdeurs hatchback tot de mo
gelijkheden behoord. We reden met de wonderschone
Passat Variant.
Zelfdenkend
Onder de tank met een inhoud van
18 liter (inclusief 3,5 liter reserve) ligt
een vloeistofgekoelde V-twin, een 2
cilinder in V-vorm met een inhoud
van 583 cc en een vermogen van 55 dige mat
pk bij 8.000 toeren en een koppel 55 zelfs fijn
kg bij 6.000 toeren. Het koelsysteem den in ee
is voorzien van een zelfdenkende
ventilator op één van de twee radia
tors. Zelfs onder extreme omstandig
heden lukte het niet gedurende de
testweek deze voorziening te
laten werken. Aan de kracht
is een vijfversnellingsbak
peld die zich trefzeker lac
nen. Bij slordig schakelen wil ie
wel eens uit de versnelling schie
ten, maar bij normaal gebruik
geen klachten. De overbrengin
gen zijn goed gekozen. Door het
hoge koppel is veelvuldig schake
len overbodig. Acceleren in de
vijfde versnelling van 100 tot 140
km/u. gaat zonder horten en sto
ten. r
O-rü
en schokdemping zijn redelijk
stug, maar toch zo afgesteld dat
de inzittenden weinig merken van
wegoneffenfteden. De carrosserie
hangt weinig over in bochten. De
wegligging is uitstekend. Mede
door de spoorcorrigerende ach-
teraslagers, waardoor de achter
as een beetje kan meesturen, is de
Passat haast geen bocht uit te krij
gen. Ook een slalom gaat ie niet
uit de weg. Jammer is alleen dat
bij een plotselinge uitwijkmanoeu
vre de achtersteven even zelf be
paald waar ie naar toe gaat, wat
toch een schrikeffect bij de be
stuurder veroorzaakt. Over het ge
heel gezien is de Passat wat be
treft rijgedrag een flinke klasse
beter dan zijn op dit punt al niet
slecht scorende voorganger.
De' auto is verder puur op vrije tijd
gebouwd, getuige een aantal za
ken die ook standaard worden
geleverd zoals een aantal tassen,
een brandblusser, kompas, reken
machine, een EHBO-doos, bijpas
sende paraplu, gereedschapsxist
en een verrekijker. Al deze zaken
typeren de Stinger volledig. Een
auto waarin je makkelijk met het
dagelijkse verkeer meekunt ko
men, maar die uitermate uitno-
digd tot een korte vakantie langs
het strand in het weekend.
De verwarming en ventilatie
wordt met drie draaiknoppen be
dient, is makkelijk in te stellen en
heeft voldoende capaciteit. Bij de
ze Passat paste Volkswagen voor
het eerst een kabelbediening toe
op zijn versnellingsbak in plaats
van de gebruikelijke overbren
ging met stangen. Hierdoor scha
kelt bak zeer gemakkelijk en licht.
De 1.8 motor slaat onder alle om
standigheden probleemloos aan.
Er komen maar weinig decibels
de carrosserie binnen, waardoor
ook op hoge snelheden gemakke
lijk gesprekken gevoerd kunnen
worden. Ook banden- en windge
ruis blijven zeer binnen de per
ken. Het comfort van de Passat
staat op een hoog peil. De vering
De Stinger is voorzien van aller
hande verwijderbare panelen.
Worden ze allemaal verwijderd
en wordt de off-road vering inge
schakeld, dan is het een echte ter
reinwagen.
Het front van de Stinger is duide
lijk herkenbaar als Pontiac met de
de V-vorm in de grille en geinte-
eerde kop- en mistlampen,
gaten in de deuren kunnen
worden gevuld met panelen die
dienen als opbergruimte. Voor
een kant is zelfs een verwijderba
re ijskast beschikbaar. Door dit
soort vindingen is de Stinger juist
zo goed te gebruiken onder alle
omstandigheden.
De ontwerpers wilden de ruigheid
van een truck combineren met
functionele stijl en daarin zijn ze
zeker geslaagd.
sn goede recht-
daarnaast zeer
makkelijk en snel
sturen. De banden
die een compromis tussen terrein
en wegbanden zijn, geven totaal
geen reden tot klagen. Ook bij nat
weer behouden ze hun goede grip.
Bij uitbreekneigingen is de motor
goed in bedwang te houden.
Over de remmen valt ook weinig op
te merken. Voor is een hydraulisch
bediende schijfrem gemonteerd met
een dubbelzuiger remklauw en ge
sinterde metalen remblokken. Ach
ter koos Honda voor een trommel. Ze
doen him werk goed, zei het dat bij
zeer hard remmen de achterrem wel
eens wil blokkeren.
Een duopassagier zal geen
wanklanken laten horen, hij be
schikt over voldoende ruimte en zit
comfortabel.
De term all road geeft al aan dat de
Transalp ook voor het terrein ge
schikt moet zijn. Zolang dit terrein
niet al te ruig is, gaat het allemaal
goed. Bij zeer zwaar terrein begint
het gewicht van 175 kg parten te
spelen. Een nadeel is dat het voor
wiel niet zichtbaar is, wat bij een
terrein met veel sporen wenselijk is.
In ieder geval hoeft een Transalp-
rijder niet om te draaien als het
gladde asfalt ophoudt. Vermogen is
er voor in het terrein voldoende
aanwezig.
Volkswagen heeft zijn grootste
model zeer grondig door de ont- motor is voor de sportievelingen
werpafdeling gehaald. Waar de bedoeld. De testauto was voorzie
huidige Golf nog wat gelijkenis
vertoont met zijn voorganger, kun
nen we bij de Passat spreken van
een totaal nieuwe auto. Alhoewel
de huidige Passat er alleen als se
dan en stationcar is, hebben ze bij
Volkswagen door combinaties
van verschillende motoren en uit-
rustingsniveau's maar liefst 22
nieuwe Passats op de prijslijst
staan, 11 sedans en dan natuurlij
ook 11 stationcars.
al helemaal ingeburgerd. En ver- j
der is de Stinger zoals het een
prototype betaamd uitgerust met
allerhande snufjes waarvan de
makers denken dat het in de toe
komst standaard zal worden zoals
een telefoon.
Toekomst
Zoals het een echte Amerikaan
betaamd, wordt ook de Stinger
stevig gemotoriseerd met een 3 li
ter 4 cylinder 16-kleppen kracht
bron voorzien van een 3 traps
automaat. Een vermogen van 170
pk moet voldoende zijn om de zo
mers getinte Stinger voort te be
wegen. De bestuurder hoeft nau
welijks te vrezen ergens vast te ko
men zitten, de achterwielen zijn
van 295/55 R18 banden voorzien.
Alle onafhankelijk opgehangen
wielen worden aangedreven. Met
ABS moet de kolos weer veilig tot
stilstand komen.
-testauto was voorzien
van de 90 pk 1.8 injectie met kata
lysator. Alle genoemde motoren
zijn op een klein aantal uitzonde
ringen na te combineren met de
CL-, GL- en GT-uitrusting. Hierbij
is de CL de basis, de GL een luxu
euze en de GT de sportieve uit
voering. Iedereen is het er over
eens dat de nieuwe Passat ver
schrikkelijk mooi is van lijn. Meest
ijk kenmerkend is toch wel de volle
dig gesloten neus. De eigenlijke
grille zit onder in de bumper. De
koplampen worden geflankeerd
door witte richtingaanwijzergla-
zen en in de bumper zaten bij on
ze GL als optie mooie kleine mist
lampen. De daklijn is bij de Va
riant ver doorgetrokken. De rechte
achterklep zorgt voor een enorme
bagageruimte. De GL is aan de
buitenkant voorzien van be-
schermstrips op de flanken, bum
pers in de kleur van de carrosse
rie, twee van binnenuit te verstel
len buitenspiegels, dakrailing en
een achteruitwisser. De op onze
auto aanwezig lichtmetalen vel
gen zijn alleen tegen meerprijs
verkrijgbaar.
Bij huidige Amerikanen is een
deurslot zonder sleutel, bijvoor
beeld met een persoonlijke code,
De SL komt er voorlopig in twee
versies. De 300 SL heeft een 3 liter
6 cylinder lijnmotor met 2 kleppen
per cylinder en een vermogen van
190 pk. Nieuw is dezelfde kracht
bron met 4 kleppen per cylinder
zodat 231 paardenkrachten naar
de achterwielen worden gestuurd.
Het topmodel is de 500 SL met de
bekende 5 liter V8 in een nieuwe
versie met vier kleppen per cylin
der en 326 wilde paarden. Uiter-
Oogopslag
Het dashboard ziet er Duits dege
lijk uit, maar is aanmerkelijk
speelser als dat van bij voorbeeld
de Golf en de oude Passat. Het
geheel is afgerond van vorm en is
licht naar de bestuurder toegebo
gen. De GL-rijder ziet in een oog
opslag zijn snelheid, het toerental,
brandstofvoorraad en motortem-
peratuur. Alle knopjes en hen-
deltjes zijn zo geplaatst dat de rug
niet los van de stoel hoeft te ko
men. Net als de bagageruimte zijn
ook de opbergruimtes in de auto
zeer ruim. Jammer dat de portier-
bakken zowel voor als achter en
het extra vakje onder het dash
board wat plastiekerig overko
men. Door het zachte materiaal
zal echter niemand zich erac
zeren. Heel slim zijn twee afs
bare vakjes in de voorpc
Ze zitten haast volledig c
baar in de deurpanelen verwerkt.
Met de Transalp introduceerde Honda ruim anderhalf
jaar geleden een nieuw soort motorrijden. Deze Japan
se constructeur noemt het een «all road motor» en hij
zou zodoende geschikt zijn voor gebaande en niet ge
baande wegen. Het succes bleef niet uit. Tijdens de in
1987 gehouden speciale Transalp Rally (uiteraard
dwars door en over de Alpen heen) reden 300 Honda
Transalp motoren in veertien dagen de route Wenen-
Evian-Nice. Daarbij werden 116 bergpassen getrot
seerd.
Half jaren zeventig kwam een
klein aantal producenten met een
nieuw soort motor, de off-the-road.
In de afgelopen tien jaar is dit ty
pe bijzonder populair geworden
en ook nu nog maken deze ter-
reingangers een groot deel uit
van de totale verkopen. Een groot
voordeel is hier duidelijk de han
delbaarheid. Alhoewel hun naam
anders doet vermoeden, worden
de off-the-road-motors voor het
overgrote deel gebruikt op de ver-
Allereerst kan men een vol jaar
uitstel van betaling krijgen, waar
bij niet hoeft worden afgelost. Dat
betekent dus: "Nu halen en in
1990 betalen".
De overige drie financieringsmo-
gelijkheden zijn op basis van af
betaling tegen een zeer aantrek
kelijke rente. Daarbij kan een be
drag van minimaal vierduizend
en maximaal tienduizend gulden
worden gefinancierd. Wanneer ii
24 maanden wordt afgelost be
draagt de rente 0%. Bij aflossing
in 36 maanden is de rente niet
meer dan 3,9% en voor een afbe
taling in 48 maanden wordt
slechts 5,5% rente berekend.
Kortom, zeer acceptabele voor
waarden die het bijna iedereen
mogelijk maken om Renault 5 te
rijden. De actie geldt, zoals ge
zegd, voor alle typen van de Re
nault 5, dus ook voor de versies
grijs kenteken en de actiemodel
len "Tonic" en "Tiga".
Op het punt van de prestaties
komt de Passat Varaint zeer be
hoorlijk mee. De topsnelheid be
draagt 172 km/u, terwijl de acce
leratie van 0 tot 100 zo'n 14 secon
den in beslag neemt. Zeker voor
een stationcar nette waarden. Het
brandstofverbruik blijft zodoende
redelijk beheersbaar. Gemiddeld
verbruikten we 1 liter Eurosuper
op 11 kilometers. De prijs van de
Passat GL Variant met de 90 pk
benzinemotor is vastgesteld op
f.45.750,- en dat vind ik gezien zijn
uitstekende kwaliteiten, fijne rijei-
genschappen en fraaie vormge-
ving heel reeel. De Variant-serie
start echter al bij de CL-1.6 en de
ze auto staat voor f.36.800,- op het
lijstje. Wie meer geld wil uitgeven
kan een 2 liter 16-klepper Variant
GT aanschaffen voor f.60.350,-.
aard worden de motoren i
van een katalysator en lar
sonde zodat ook deze auto's vrien
delijk zijn voor het milieu.
De prestaties zijn uiteraard afhan
kelijk van de motor, maar liggen
op een hoog niveau. De accelera-
tiecijfers liggen tussen de 6,2 en
9,3 seconden terwijl als top 223
km/u voor de 300 SL en 250 km/u
voor de 500 SL wordt opgegeven.
De prijzen worden binnenkort be
kend gemaakt. Liefhebbers zullen
echter fors moeten gaan sparen.
harde weg. Het mulle zand en
i j i uitstabiliteit, maar is c
modder zien ze zelden, misschien wendbaar en ook r
wel omdat hiervoor in ons land de door een bocht te sturen
mogelijkheden beperkt zijn.
Terrein
De ontwikkelingen hebben echter
niet stilgestaan. Nu maakt men
onderscheid tussen de off-the-
road en de enduro. Bij de eerste
heeft men getracht terreinkwalitei-
ten te combineren met bedie
ningsgemak en comfort terwijl de
Bagagerek
De uitrusting i
compleet. Lof
standaard aanwez
De aflezing van de
(snelheidsmeter, toerenteller en
temperatuurmeter) is zowel over
dag als 's nachts goed. Vanzelf
sprekend is deze Honda voorzien
van een elektrische starter. Onder
alle omstandigheden slaat de mo
tor vlot aan. De bedieningen voor
verlichting, richtingaanwijzer en
claxon zijn goed geplaatst. De
schakelaar voor groot licht zit erg
dicht op de bediening voor de
richtingaanwijzers zodat in het
donker wel eens de verkeerde
knop ingeduwd wordt.
Het verbruik van deze Honda
Transalp varieert van 1 op 13,5 tot
1 op 16,5 afhankelijk van het rijge
drag en belasting. Dit levert een
actieradius op van 250 tot 300 kilo
meter en dat is ruim voldoende.
Er kan gekozen worden voor twee
kleuren, wit of brons-beige.
Honda is in zijn poging om tot een
compromis tussen een off-the-road
en toermotor te komen erg ge
slaagd. De Transalp combineert
goede eigenschappen op de ver
harde weg met zeer redelijke ter-
reinprestaties. Het uiterlijk, afge
leid van de Honda-motor die heeft
meegedaan in Parijs-Dakar,
wordt zeer verschillend beoor
deeld. Gezien de kwaliteiten en
de mogelijkheden is deze motor
de overweging waard.
enduro-machines puur en alleen
gericht zijn op het terreinrijden.
Een nadeel van de off-the-road
machines is de geringe geschikt
heid om lange ritten te maken,
hier tonen deze motors zich min
der comfortabel dan de gem
de wegmotor. Kruisen met hc
snelheid is geen pretje door
mindere stabiliteit en het vangen
van wind.
Honda biedt met de Transalp een
motor aan die de voordelen heeft
i een off-the-road-motor ge-
nbineerd met een aantal goede
enschappen van de toermotor.
Transalp doet het inderdaad
ma als kilometervreter. De kuip
dt een goede stroomlijn en de
iitieve invloed hiervan is bij ho-
snelheden duidelijk merkbaar,
lichte regen biedt de kuip vol-
;nde bescherming en houdt de
Bagageruimte
Op het punt van bagageruimte
scoort de gewone Passat met een
inhoud van 495 liter voortreffelijk.
De Variant doet daar uiteraard
nog een schepje bovenop met in
normale opstelling 521 liter en bij
neergeklapte achterbank maar
liefst 1700 liter. De ruimte is volle
dig bekleed en doet verzorgd aan.
De rugleuning van de achterbank
is voorzien van hoofdsteunen en
kan in tweerdelen neergeklapt
worden. De hoofd- en beenruimte
is achterin de Passat in overvloe
dige mate aanwezig en zo is het
i om eens te worden gere
den in een Passat. Toch zullen de
voorpassagiers ook niet klagen.
Ze zitten vorstelijk op de met ve
lours beklede stoelen. De lenden-
steunen hadden echter wat dich
ter bij elkaar mogen zitten. Vooral
de bestuurdersstoel is op alle mo-
j?' gelijk manieren verstelbaar. Het
>n wi?ie6 zijn ec^ter ouderwets Duitse zetels
en worden door nogal al wat men-