7£7L
WfflBEHE
89
FORD Thunderbird
1?
RENAULT 25
r
3’”
Bink B.V.
;n
r
Oversteek
naar
Europa
gemaakt
Oplage: 90.145 ex.
Gastrubriek:
Verschuiving
Met 12 kleppen
k
LAND
Pag. 3
Pag. 5
Pag.
7
Bijlage: DeTilburgse Koerier
Deze week
in de
Automaat
Aleko
een nieuw merk
in Nederland
Autotest
Hyundai Sonata
1.8 iGL
Toyota Corolla
1.6 XL
stationwagon
k z
januari 1989-paginal
Donderdag 26 januari 1989
et
lo
m
Lees verder pagina 5
3 mij
■de
Lees verder pagina 5
9
Tony Vos
J. Bink
IJK
Jaargang 1
Nummer 4
ivertenties:
en ken-
ver-
sneeuw
wegen.
zit een 3.8 liter V6
met een laag vermo-
Directeur automobielbedrijf
BinkB.V.
Inder-
n al-
t de
we-
tld een
titen als
jlledig ont-
i zomer
9 Agrari-
•rrich-
id.
Alhoewel bekend is dat Ford van oorsprong een Ameri
kaans bedrijf is, kennen we het merk hier voornamelijk
van de Duitse modellen. Aan de vooravond van de Rai
presenteert Ford Nederland de nieuwe Fiesta aan de
pers, een auto die pas op het salon van Genève aan het
publiek getoond gaat worden. Toch heeft Ford een pri
meur, maar daarvoor zullen liefhebbers naar de Ford-
stand op de Personenauto-RAI moeten gaan, die overi
gens komende week weer van start gaat.
Als een groot deel onder ons zich volgende week in het
carnavalsgedruis stort, zijn er ook heel wat Nederlan
ders die zich opmaken voor een week wintersport. De
voorbereidingen zijn al in volle gang. De ski-uitrusting
wordt nagekeken en zonodig aangevuld met vrolijk ge
kleurde overalls, nieuwe latten en vrolijke mutsen. Ook
voor de bescherming van de huid wordt gezorgd door
vele liters zonnebrandolie in te slaan. Vergeten we dan
niet iets? Hoe komen we in Oostenrijk of Zwitserland?
Met de auto natuurlijk en verdient die dan niet de volle
aandacht? Nu is het nog niet te laat.
gen van 140 pk. Een echte Ameri
kaanse machine met daarentegen briek geleverd wordt,
een uitermate hoog koppel Van
320 Nm.
Een zeer complete uitvoering is de
Thunderbird LX, die van buiten is
voorzien van mooie lichtmetalen
velgen. De deuren worden door
middel van een code geopend, zo
dat een sleutel normaliter overbo
dig is. De veiligheidsgordel is
uniek. Als de motor wordt gestart,
worden de voorpassagiers auto
matisch vastgezet.
Volledig nieuw is de Ford Thun
derbird, die in zijn geboorteland
in december werd geïntrodu
ceerd. Nederland is het eerste
land van Europa waar de auto te
koop is. De auto heelt een bijzon
der fraai en zelfs Europees ogend
uiterlijk. De neus is duidelijk over
genomen van de Scorpio en Sier
ra.
Spiegel
Onder de kap
injectiemotor n
Het dashboard is echt Ameri
kaans en is bij de LX volledig di
gitaal uitgevoerd, waarbij geko
zen kan worden uit kilometeraan-
duiding of aanduiding in mijlen.
Naast een toerenteller en snel
heidsmeter, zien we op het dash
board een uitgebreide boordcom
puter en digitale weergave van
de olie- en watertemperatuur en
de toestand van de accu. Cruise
control is standaard. Uiteraard
hoort bij dit type auto een uitge
breide stereo-installatie, die af-fa-
Ik wil de
deze wee
wen.
Mijn huidige activiteiten
autojoumalist zijn vollea
staan uit hobby. Ik heb i
1987 mijn studie aan de
sche Hogeschool, afstudeerrich
ting bedrijfskunde, afgerond.
Velen zeggen dan, «watheeft
dat met auto's te maken». Inder
daad, helemaal niets. Ik kan al
leen mijn technieklessen uit de
eerste en tweede klas goed ge
bruiken, maar verder is het voor
mij alleen maar algemene vor
ming geweest. Maar een studie
is nooit weg en het papiertje
heb iktimmers.
Nee, mijn liefde voor auto's is
aangeboren. Vanaf het moment
dat ik maar enigszins het besef
had dat ik leefde, speelde ik al
met auto's. Dat is in mijn jeugd
jaren uitgegroeid tot een grote
verzameling, die met zorg ge
koesterd werd. Botsen met
autootjes deed ik nooit, er mocht
immers geen verf af gaan. Mijn
vader bracht wel eens folders
voor me mee en dan was ik
even de koning te rijk.
Toen ik 10 jaar was, ben ik me
gaan toeleggen op het verzame
len van miniatuurmodellen en
folders van één merk. Dat groei
de door de jaren heen uit tot een
collectie met ruim 300 miniatu
ren en meer dan 3.000 folders,
boeken en instructieboekjes. De
laatste jaren van mijn middel
bare schooltijd was ik zeer fa
natiek. Het nieuwe modellen-
jaar was nog maar net begon
nen, of ik schreef brieven over
de hele wereld. Regelmatig
kreeg ik postpakketten uit
Frankrijk, Spanje, Argentinië,
Mexico en de Verenigde Staten.
Natuurlijk bracht ik ook regel
matig een bezoek aan de
dichtsbijzijnde dealers in Ne
derland en België. Ik kon het
niet uitstaan als ik iets zag, wat
ik nog niet had.
Maar ach, alles kan voorbij
gaan. Mijn verzameling is mij
nog steeds zeer lief, maar de
uitbreiding zit er niet meer zo
hard in. Ik heb al erg veel, zo
dat het moeilijk is er nog iets bij
te vinden. Maar de grootste
boosdoener is het feit dat ik nu
beroepsmatig met auto's bezig
ben en zodoende minder tijd
heb voor mijn verzameling. Een
goede raad voor auto-hobbyis-
ten: laat het een hobby blijven...
Op de komende Rai-autotentoonstelling zal Renault een nieu
we krachtbron introduceren. Het gaat hier om een 12-kleppen
uitvoering van de bekende 1995 cc motor, die we al jarei
nen uit de Renaults 20, 21, 25 en Espace. Het maximaal v
mogen is aanmerkelijk toegenomen tot 139 pk bij 6.000 tr./min.
De motor gebruikt Eurosuper. De Renault 25 is het eerste mo
del waarin deze krachtbron te verkrijgen is. Nieuw is dan ook
het typenummer TXi, een auto die wat uitrusting betreft, over
eenkomt met de GTX.
Een ander nieuwtje is de 25 V6 injection, die voortaan gele
verd kan worden met een 4-traps automaat met «lock-up». De
bak wordt gemaakt door de Société de Transmission Automa-
tique, een dochtermaatschappij van Renault. De derde ver
snelling is een prise directe, terwijl de vierde duidelijk een
overdrive-karakter heeft. De nieuwe automaat levert nauwe
lijks aan prestaties in. Dezelfde bak zal binnenkort ook in de
Renault 21 te koop zijn.
een auto wat zorgvuldiger warm
gereden worden dan normaal.
Eenmaal op temperatuur mag je
onder nul evenveel van je ver-
voermiddeLverwachten dan daar
boven. Sommige auto's zullen zelfs
bij temperaturen onder de -10
graden sneller accelereren en
een hogere topsnelheid hebben.
De rijkere koude lucht werkt als
een soort intercooler waardoor de
motor een rijker mengsel krijgt en
beter presteert.
Laat even vakkundig naar uw
carrosserie en bodem kijken.
Vooral op de autosnelwegen
wordt rijkelijk gestrooid met v
genzout en dat is niet bepaak
vriendje van het plaatstaal waar
de meeste auto's nog steeds van
gemaakt worden. Hier en daar
een likje bitak of een extra tectyl-
beurt is nooit weg.
e echte autoliefhebber
?ek eens even waarschu-
Banden
Let vooral ook even vóór je ver
trekt op de banden, een belang
rijk onderdeel bij het rijden op
gladde ondergrond. Denk hierbij
even aan het reservewiel. Hoe
slechter de banden zijn, hoe min
der grip de auto heeft op
en ijs, maar ook op natte i
«Austin Hover happy
days are here again»,
voor de Austin Rover-dea
ler nieuwe stijl geen titel
van een film maar pure
realiteit.
Importeur Austin Rover Ne
derland en zijn dealers
mochten zich in 1988 in een
algemene dalende markt
verheugen op een stijging
van 5% op hun marktaan
deel van 1987.
Deze sterke come-back, die
de komende jaren ongetwij
feld zal doorzetten is te wij
ten aan een groot aantal
veranderingen in de aan
pak ten aanzien van pro-
duktverbetering en techno
logische vernieuwingen ge
paard gaande met een
reeks nieuwe modellen.
Dit alles kwam tot stand
door een nauwgezette sa
menwerking met Honda en
ook bepaalde Duitse auto-
mobielcomponenten.
Na vernoemde nieuwe aan
pak gevolgd door privatise
ring van de Roverfabrieken
door British Aerospace
kwam het Roverschip (als
symbool in het logo) weer
op gang en heeft nu weer
volop wind in de zeilen.
Ditzelfde geldt voor ons als
dealer. Onze mensen zijn
opnieuw in staat gebleken
een klasse-auto aan de
man te brengen voor iedere
beurs.
Als eigenaar en oprichter
van Bink b.v. was ik al in de
jaren '50 actief in de auto-
mobielbranche. In 1955
werd de eerste aanzet ge
geven om een nieuwe vesti
gingsplaats te realiseren.
Na een 10-jarige vergun-
ningsprocedure en door
vechten, kon ik op 10 juni
1968 het voor die tijd uiterst
modern geoutilleerd Quick-
Service-station openen.
Door hard werken als con-
sensien all-round vakman
met de service hoog in het
vaandel, groeide het bedrijf
in korte tijd uit zijn voegen.
Omliggende grond was al
jaren te voren aangekocht
en de zaak werd dus uitge
breid en herbouwd.
Vervolgens verkochten we
exclusieve auto's zoals Vig-
nale, Lombardi, Moretti,
Matra, enz. Jammer genoeg
werden deze auto-ontwerp-
fabriekjes allemaal opge
kocht door de grote auto-in-
dustrie. Na een kortstondig
vrije verkoop van Toyota,
kwam een dealer-overeen-
komst met de toen in ons
land gekomen Mazda tot
stand. Ik haalde de kooltjes
voor Mazda uit het vuur en
nam na 18 jaar zeer welbe
wust weer afscheid van dit
merk, om de nieuwe uitda
ging aan te gaan met Rover
nieuwe stijl, en creëerde
daarmee een weldoordach
te levensvatbare toekomst
voor mijn opvolgers.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en ad\
dinsdag 22.00 t
Voor een auto is het hard werken
om ons allen veilig en wel voor
ons hotel of appartement te bren
gen. Meestal zal hij daar enige
dagen welverdiende rust krijgen.
Maar we mogen onze auto, die
ons in de zomer netjes naar wui
vende palmen brengt en de dage
lijkse boodschappen voor ons
sjouwt, niet zomaar vergeten. Eén
of meer zware werkdagen heeft je
auto achter de rug als je ontspan
nen in de skilift zit. Zorg ervoor dat
de trouwe vierwieler voor de reis,
tijdens de reis, maar ook ter plaat
se wat extra aandacht krijgt.
Intercooler
Ga vóór het vertrek eerst eens bij
de garage langs om de belang
rijkste functies te laten controle
ren, of voer deze controle nauw
gezet zelf uit. Als je bij Basel voor
de grens staat met een kokende
motor dan weet je pas hoe be
langrijk de controle was als ie ook
daadwerkelijk was uitgevoerd. Of
laat je graag een defecte verwar
ming de vakantiepret vergallen?
Laat dus het koelsysteem nakijken
en vul het zonodig alleen maar bij
met koelvloeistof. Gewoon kraan
water bevriest ook in de auto bij
nul graden, maar koelvloeistof
kan veel lagere temperaturen
doorstaan. Bij vriezend weer moet