7£7L WfflBEHE 89 FORD Thunderbird 1? RENAULT 25 r 3’” Bink B.V. ;n r Oversteek naar Europa gemaakt Oplage: 90.145 ex. Gastrubriek: Verschuiving Met 12 kleppen k LAND Pag. 3 Pag. 5 Pag. 7 Bijlage: DeTilburgse Koerier Deze week in de Automaat Aleko een nieuw merk in Nederland Autotest Hyundai Sonata 1.8 iGL Toyota Corolla 1.6 XL stationwagon k z januari 1989-paginal Donderdag 26 januari 1989 et lo m Lees verder pagina 5 3 mij ■de Lees verder pagina 5 9 Tony Vos J. Bink IJK Jaargang 1 Nummer 4 ivertenties: en ken- ver- sneeuw wegen. zit een 3.8 liter V6 met een laag vermo- Directeur automobielbedrijf BinkB.V. Inder- n al- t de we- tld een titen als jlledig ont- i zomer 9 Agrari- •rrich- id. Alhoewel bekend is dat Ford van oorsprong een Ameri kaans bedrijf is, kennen we het merk hier voornamelijk van de Duitse modellen. Aan de vooravond van de Rai presenteert Ford Nederland de nieuwe Fiesta aan de pers, een auto die pas op het salon van Genève aan het publiek getoond gaat worden. Toch heeft Ford een pri meur, maar daarvoor zullen liefhebbers naar de Ford- stand op de Personenauto-RAI moeten gaan, die overi gens komende week weer van start gaat. Als een groot deel onder ons zich volgende week in het carnavalsgedruis stort, zijn er ook heel wat Nederlan ders die zich opmaken voor een week wintersport. De voorbereidingen zijn al in volle gang. De ski-uitrusting wordt nagekeken en zonodig aangevuld met vrolijk ge kleurde overalls, nieuwe latten en vrolijke mutsen. Ook voor de bescherming van de huid wordt gezorgd door vele liters zonnebrandolie in te slaan. Vergeten we dan niet iets? Hoe komen we in Oostenrijk of Zwitserland? Met de auto natuurlijk en verdient die dan niet de volle aandacht? Nu is het nog niet te laat. gen van 140 pk. Een echte Ameri kaanse machine met daarentegen briek geleverd wordt, een uitermate hoog koppel Van 320 Nm. Een zeer complete uitvoering is de Thunderbird LX, die van buiten is voorzien van mooie lichtmetalen velgen. De deuren worden door middel van een code geopend, zo dat een sleutel normaliter overbo dig is. De veiligheidsgordel is uniek. Als de motor wordt gestart, worden de voorpassagiers auto matisch vastgezet. Volledig nieuw is de Ford Thun derbird, die in zijn geboorteland in december werd geïntrodu ceerd. Nederland is het eerste land van Europa waar de auto te koop is. De auto heelt een bijzon der fraai en zelfs Europees ogend uiterlijk. De neus is duidelijk over genomen van de Scorpio en Sier ra. Spiegel Onder de kap injectiemotor n Het dashboard is echt Ameri kaans en is bij de LX volledig di gitaal uitgevoerd, waarbij geko zen kan worden uit kilometeraan- duiding of aanduiding in mijlen. Naast een toerenteller en snel heidsmeter, zien we op het dash board een uitgebreide boordcom puter en digitale weergave van de olie- en watertemperatuur en de toestand van de accu. Cruise control is standaard. Uiteraard hoort bij dit type auto een uitge breide stereo-installatie, die af-fa- Ik wil de deze wee wen. Mijn huidige activiteiten autojoumalist zijn vollea staan uit hobby. Ik heb i 1987 mijn studie aan de sche Hogeschool, afstudeerrich ting bedrijfskunde, afgerond. Velen zeggen dan, «watheeft dat met auto's te maken». Inder daad, helemaal niets. Ik kan al leen mijn technieklessen uit de eerste en tweede klas goed ge bruiken, maar verder is het voor mij alleen maar algemene vor ming geweest. Maar een studie is nooit weg en het papiertje heb iktimmers. Nee, mijn liefde voor auto's is aangeboren. Vanaf het moment dat ik maar enigszins het besef had dat ik leefde, speelde ik al met auto's. Dat is in mijn jeugd jaren uitgegroeid tot een grote verzameling, die met zorg ge koesterd werd. Botsen met autootjes deed ik nooit, er mocht immers geen verf af gaan. Mijn vader bracht wel eens folders voor me mee en dan was ik even de koning te rijk. Toen ik 10 jaar was, ben ik me gaan toeleggen op het verzame len van miniatuurmodellen en folders van één merk. Dat groei de door de jaren heen uit tot een collectie met ruim 300 miniatu ren en meer dan 3.000 folders, boeken en instructieboekjes. De laatste jaren van mijn middel bare schooltijd was ik zeer fa natiek. Het nieuwe modellen- jaar was nog maar net begon nen, of ik schreef brieven over de hele wereld. Regelmatig kreeg ik postpakketten uit Frankrijk, Spanje, Argentinië, Mexico en de Verenigde Staten. Natuurlijk bracht ik ook regel matig een bezoek aan de dichtsbijzijnde dealers in Ne derland en België. Ik kon het niet uitstaan als ik iets zag, wat ik nog niet had. Maar ach, alles kan voorbij gaan. Mijn verzameling is mij nog steeds zeer lief, maar de uitbreiding zit er niet meer zo hard in. Ik heb al erg veel, zo dat het moeilijk is er nog iets bij te vinden. Maar de grootste boosdoener is het feit dat ik nu beroepsmatig met auto's bezig ben en zodoende minder tijd heb voor mijn verzameling. Een goede raad voor auto-hobbyis- ten: laat het een hobby blijven... Op de komende Rai-autotentoonstelling zal Renault een nieu we krachtbron introduceren. Het gaat hier om een 12-kleppen uitvoering van de bekende 1995 cc motor, die we al jarei nen uit de Renaults 20, 21, 25 en Espace. Het maximaal v mogen is aanmerkelijk toegenomen tot 139 pk bij 6.000 tr./min. De motor gebruikt Eurosuper. De Renault 25 is het eerste mo del waarin deze krachtbron te verkrijgen is. Nieuw is dan ook het typenummer TXi, een auto die wat uitrusting betreft, over eenkomt met de GTX. Een ander nieuwtje is de 25 V6 injection, die voortaan gele verd kan worden met een 4-traps automaat met «lock-up». De bak wordt gemaakt door de Société de Transmission Automa- tique, een dochtermaatschappij van Renault. De derde ver snelling is een prise directe, terwijl de vierde duidelijk een overdrive-karakter heeft. De nieuwe automaat levert nauwe lijks aan prestaties in. Dezelfde bak zal binnenkort ook in de Renault 21 te koop zijn. een auto wat zorgvuldiger warm gereden worden dan normaal. Eenmaal op temperatuur mag je onder nul evenveel van je ver- voermiddeLverwachten dan daar boven. Sommige auto's zullen zelfs bij temperaturen onder de -10 graden sneller accelereren en een hogere topsnelheid hebben. De rijkere koude lucht werkt als een soort intercooler waardoor de motor een rijker mengsel krijgt en beter presteert. Laat even vakkundig naar uw carrosserie en bodem kijken. Vooral op de autosnelwegen wordt rijkelijk gestrooid met v genzout en dat is niet bepaak vriendje van het plaatstaal waar de meeste auto's nog steeds van gemaakt worden. Hier en daar een likje bitak of een extra tectyl- beurt is nooit weg. e echte autoliefhebber ?ek eens even waarschu- Banden Let vooral ook even vóór je ver trekt op de banden, een belang rijk onderdeel bij het rijden op gladde ondergrond. Denk hierbij even aan het reservewiel. Hoe slechter de banden zijn, hoe min der grip de auto heeft op en ijs, maar ook op natte i «Austin Hover happy days are here again», voor de Austin Rover-dea ler nieuwe stijl geen titel van een film maar pure realiteit. Importeur Austin Rover Ne derland en zijn dealers mochten zich in 1988 in een algemene dalende markt verheugen op een stijging van 5% op hun marktaan deel van 1987. Deze sterke come-back, die de komende jaren ongetwij feld zal doorzetten is te wij ten aan een groot aantal veranderingen in de aan pak ten aanzien van pro- duktverbetering en techno logische vernieuwingen ge paard gaande met een reeks nieuwe modellen. Dit alles kwam tot stand door een nauwgezette sa menwerking met Honda en ook bepaalde Duitse auto- mobielcomponenten. Na vernoemde nieuwe aan pak gevolgd door privatise ring van de Roverfabrieken door British Aerospace kwam het Roverschip (als symbool in het logo) weer op gang en heeft nu weer volop wind in de zeilen. Ditzelfde geldt voor ons als dealer. Onze mensen zijn opnieuw in staat gebleken een klasse-auto aan de man te brengen voor iedere beurs. Als eigenaar en oprichter van Bink b.v. was ik al in de jaren '50 actief in de auto- mobielbranche. In 1955 werd de eerste aanzet ge geven om een nieuwe vesti gingsplaats te realiseren. Na een 10-jarige vergun- ningsprocedure en door vechten, kon ik op 10 juni 1968 het voor die tijd uiterst modern geoutilleerd Quick- Service-station openen. Door hard werken als con- sensien all-round vakman met de service hoog in het vaandel, groeide het bedrijf in korte tijd uit zijn voegen. Omliggende grond was al jaren te voren aangekocht en de zaak werd dus uitge breid en herbouwd. Vervolgens verkochten we exclusieve auto's zoals Vig- nale, Lombardi, Moretti, Matra, enz. Jammer genoeg werden deze auto-ontwerp- fabriekjes allemaal opge kocht door de grote auto-in- dustrie. Na een kortstondig vrije verkoop van Toyota, kwam een dealer-overeen- komst met de toen in ons land gekomen Mazda tot stand. Ik haalde de kooltjes voor Mazda uit het vuur en nam na 18 jaar zeer welbe wust weer afscheid van dit merk, om de nieuwe uitda ging aan te gaan met Rover nieuwe stijl, en creëerde daarmee een weldoordach te levensvatbare toekomst voor mijn opvolgers. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en ad\ dinsdag 22.00 t Voor een auto is het hard werken om ons allen veilig en wel voor ons hotel of appartement te bren gen. Meestal zal hij daar enige dagen welverdiende rust krijgen. Maar we mogen onze auto, die ons in de zomer netjes naar wui vende palmen brengt en de dage lijkse boodschappen voor ons sjouwt, niet zomaar vergeten. Eén of meer zware werkdagen heeft je auto achter de rug als je ontspan nen in de skilift zit. Zorg ervoor dat de trouwe vierwieler voor de reis, tijdens de reis, maar ook ter plaat se wat extra aandacht krijgt. Intercooler Ga vóór het vertrek eerst eens bij de garage langs om de belang rijkste functies te laten controle ren, of voer deze controle nauw gezet zelf uit. Als je bij Basel voor de grens staat met een kokende motor dan weet je pas hoe be langrijk de controle was als ie ook daadwerkelijk was uitgevoerd. Of laat je graag een defecte verwar ming de vakantiepret vergallen? Laat dus het koelsysteem nakijken en vul het zonodig alleen maar bij met koelvloeistof. Gewoon kraan water bevriest ook in de auto bij nul graden, maar koelvloeistof kan veel lagere temperaturen doorstaan. Bij vriezend weer moet

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21