RUIM DERTIG
JAAR NA DATO
MS
V.
Mercedes gaat door
in autosport
Zien en
gezien worden
l@l
RENA ULTDA UPHINE
N
X
K
L
S
A
S
K
E
R
I
E
ons
Oude motoren in het Autotron
Grotere samenwerking
iOO V
tussen PSA en Fiat
)O,-
|B.V.
VA-G
te
GEBRUIKTE TOYOTA S van PENISSEN
i 1989-pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 januari 1989 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
Zwabberen
as, oni-
achter-
Ook 'n
s:
PG
BETROUWBAAR en DEGELIJK
bak
dag
de i
3je
ef-
se opties
GAJMGE
-430005
F
wor-
lep-
het
I2 2.950,-
I2 4.750,-
2 4.950,-
I2 5.950,-
GARAGE
DENISSEN BV^
jedemon-
ien weg-
GARAGE
DENISSEN BV
PG
•deurs
jnroof
PG, aut.
riping
NISSJ
diesel
Jan. 1
1 5.950,-
4 5.950,-
4 6.450,-
3 7.950,-
3 8.950,-
2 9.650,-
3 9.950,-
4 9.950,-
3 9.950,-
3 9.950,-
en
aan
kan
-12 maanden BOVAG-garantle
- Alle auto's voor aflevering
APK ll-gekeurd
Bedrijfs
N wagens
- Gunstige
flnanclerlngsmogelljkheden
-12 maanden BOVAG-garantle
- Gunstige
flnanclerlngsmogelljkheden
-12 maanden Bovag-garantie
Burg. Jansenstraat 52-56 -
Tilburg-013/683911
was door h
vergelijkbc
gegaan, n
ten van
merken
delen in hanc
ge productie bedraagt 500 eenhe
den per dag.
SAAB 900 C 4-deurs
Van 24 nov. 1987,87.000 km
Div. accessoires, incl. LPG-installatie
Nieuwprijs 46.935,-
Nu voor 23.800,-
(ofwel 9.800 60 x 316,96)
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013/683911
Burg. Jansenstraat 52-56 -
Tilburg-013/683911
NISSAN SUNNY 1.3 LX
4-deurs
Van sept. 1986,27.000 km slechts gereden
Zijn prijs: 1 6.950,-
(Ofwel 6.950 48 X 274,49)
Burg. Jansenstraat 52-56 -
Tilburg-013/683911
Autosport
Net
al
si
bi
tie
Miglia
en Belc
Dauph
eerste
18.000
Diverse Ford Escort-modellen
n Escort 1.3 CL
van april 1986
Slechts 31.000 km op de klok
Z’n prijs: 16.950,-
(ofwel 6.950 48 x 274,49)
Escort Laser van juli 1984 en 'n E
DUITSE DEGELIJKHEID! van DENISSEN
De Kadett 1.2 van Opel
in 3- deurs-uitvoering van oktober 1984,
32000 km op de teller
Z’n prijs: 1 1.850,-
(ofwel 4.350 36 x 241,46)
Escort 1.6 L 5-deurs station van april 1984
nen op ondersteuning van Merce
des tijdens de twaalf wedstrijden.
AMG gaat rijden met de nieuw.
E 2.5-16 in de sponsor-look van
De SRS-p
„3AN BLUEBIRD 2.0 LX
ïsel, 5-deurs Nieuwprijs 37.820,-
1987,73.000 km -1 op 17,9 bij 90 km/u.
Nu voor 23.850,-
(ofwel 9.850 60 x f 316,96)
Al in februari 1960 liep het miljoen
ste exemplaar van de Dauphine van
de band, een produktierecord wat
in Frankrijk nog nooit behaald was. phine was
ming. Bij h<
Een goede verlichting en optimaal
zicht zijn een zeer belangrijk ele
ment voor veilig autorijden. BMW
neemt op dit gebied een unieke
plaats in met zijn ellipsoïde koplam
pen en ruitewissers die afhankelijk
van de snelheid van de auto harder
<->r> de ruit drukken. Alle BMW-mo-
1 beschikken vanaf het huidige
sllenjaar over de ellipsojde
s het mogelijk
sine koplamp-
leter een even grote en kwalita-
zelfs betere lichtstraal te berei-
een koplamp oude stijl.
>n gelijkmatige
breed vlak. Er
In het Autotron in Rosmalen wordt
zaterdag 14 en zondag 15 januari
voor de negende keer de motoren
oldtimerbeurs gehouden. Door een
nieuwe opzet is de beurs dit jaar
veel groter dan de voorgaande ke
ren. De gehele begane grond van
het nieuwe Autotron staat ter be
schikking van de beurs. Voor iedere
motorliefhebber is er wel wat te vin-
zoals onderdelen, boeken en
informatie. Daarnaast zullen
icht verschillende motorclubs zich
>p het evenement presenteren. Ook
hun kleine broertje, de solex-
■u.o „c. den niet allee
gemaakt. Ook in Bek
Argentinië, Mexico, Algi
liepen dezelfde auto's vc
Een zeer zeldzame v“_
1093, een sportieve versie met
55 pk motor en zak
teller en striping. I
een serie van
Net als de 4 CV werd de Dauphine exemplaren,
al snel in de harten opgenomen van “e jaren zestig woi
/ele Europeanen. Ook in de auto- *nkel? detailwijzigu
sport maakte de auto furore, met Dauphine aangebra
binnen een maand na zijn introduc- schijfremmen voor er
tie al de overwinning bij de Mille synchroniseerde v<
Miglia en de Ronde van Frankrijk kern De Dauphine m
Telgië. Van begin al aan was de ^e.snCöh°1’^
iphine een groot succes. In de „„„J
9 maanden liepen maar liefst
exemplaren van de band.
Op het Palens de Chaillot introduceerde Renault op 6 maart 1956
zijn nieuwe Dauphine. Het was een vierdeurs autootje met de motor
achterin volgens het zelfde concept als de in 1946 uitgebrachte 4
CV. Vooral op het gebied van vormgeving en binnenruimte was de
4 CV inmiddels wat gedateerd, zodat een nieuwe auto wenselijk
was.
Achterin 1
motortje n
pk bij 425C
In 1960 kreeg de Dauphine de zoge
naamde Aérostable-vering, die be
staat uit twee lucht gevulde rubber
stootkussens en vier speciale schok-
brekers. De wegligging en het com
fort werden er aanmerkelijk door
verbeterd.
Vierbak
"een de Europese landen was de Dau-
je phine een groot succes. De Ondine
verscheen in 1960 als luxueus model
met een vierversnellingsbak. Dau-
phines werden niet alleen in Frank-
- - - - ,lgië, Spanje,
jiers en Italië
/an de band,
uitgave is de
versie met een
iken als een toeren-
Het bleef echter bij
enkele duizenden
’n Corolla 1.3 GL automaat
van april 1985 met LPG-installatie
Z’n prijs: 1 2.950,-
ofwel 4.950 48 x 219,59)
Ook 'n Corolla 1.3 DX Hb van aug. 19"*
BETROUWBAAR en ZUINIG van DENISSEN
In zijn tweede levensjaar wordt een
aantal belangrijke veranderingen
aan de auto aangebracht. Stan
daard krijgt het model een verwar
ming met ventilator, worden een
automatische koppeling en schuif-
dak leverbaar en krijgt de auto an
dere wielen. De dagproduktie is in
middels al opgelopen tot 1000 exem
plaren. De naam Gordini doet bij de
Dauphine voor het eerst zijn intrede
en wel in 1958. Door het onder han
den nemen van de cylinderkop wist
Amedé Gordini 7,5 pk extra uit het
kleine motorblok te halen. De top
snelheid van 128 km/u was voor
dergelijk kleine auto fabuleus,
lijst aan sportieve overwinninc
nam hierdoor alleen maar
waarbij de eerste plaats in het
meen klassement van de Ral
Monte Carlo werd behaald.
De motor werd volledig gec
teerd, alle spelingen werdei
genomen en het geheel werd weer
in de auto gehangen. De carrosserie
is helemaal uit elkaar geweest. Eg
bert heeft zoveel mogelijk zelf de
auto strak gemaakt. Vooral het glad
schuren van de Renault voor het
spuiten vergde veel uren werk in
een boerenschuur in Tilburg. Daar
na werd de auto gespoten, iets wat
hij natuurlijk niet zelf heeft gedaan,
maar waarover hij maar redelijk te
vreden is. Vooral het opbouwen viel
erg tegen. Je houdt je dan met heel
veel kleine details bezig. Veel rub
ber onderdelen hebben de tand des
tijds niet doorstaan en zijn niet ge
makkelijk te vinden.
Toen de auto bijna klaar was, ont
dekte hij een zwabberend achter-
wiel. Al het mogelijke werd gede- werd i
monteerd en zoveel mogelijk ver- ruim 1(
vangen. Het resultaatnog steeds
een zwabberend wiel. De uiteinde
lijke oorzaak bleek in de steekas te
zitten, die krom was. Vooral dit on
derdeel was heel moeilijk te vinden
en vertraagde de afronding met en
kele weken.
Helaas is de auto net in de verkeer-
Peugeot/Citroën en Fiat hebben een
ble- nieuwe samenwerking ondertekend
i, als o’p het gebied van de produktie van
lichte bedrijfswagens. Al in 1978
beide ondernemingen een
jkbare samenwerking aan-
i. Resultaat was het oprich-
i een fabriek waarvan beide
i vijftig procent van de aan-
nden hadden. De huidi-
ligt een 845 cc 4 cylinder
met een vermogen van 30
r50 tr/min. De auto heeft e
drieversnellingsbak, waarvan
eerste overbrenging niet gesynchro
niseerd is. De onafhankelijke wiel
ophanging werd overgenomen van ph?r
de 4 CV, alsmede de hydraulisch
bediende trommelremmen. Aanmer-
kelijk groter is de bagageruimte
voorin, maar naar onze moderne
maatstaven nog steeds beperkt.
-12 maanden Bovag-garantie
- Gunstige
flnancierlngsvoorwaarden
van PENISSEN
is ook een duidelijke afbakening
tussen licht en donker. Ellipsoide
koplampen veroorzaken verder
geen hinderlijke «eigen verblin
ding» bij mist of sneeuwval.
Alle modellen uit de 5- en 7-serie
van BMW beschikken over wissers
met een variabele aanligdruk aan
de bestuurderskant. Bij stilstand
drukt de wisser slechts licht op de
ruit. Zo wordt onnodige slijtage en
hinderlijk schrapen voorkomen. Zo
dra de auto sneller rijdt dan 16 km/
u wordt de aanligdruk met 1 trap
vergroot. Dit gebeurt opnieuw bij
100, 140 en 180 km/u.
de tijd van het jaar af, want met
slecht weer zal een eigenaar van
een klassieker niet rijden. De APK
in één keer doorstaan en na
ruim 10 jaar is de Dauphine weer op
de weg. Egbert vertelt over de vele
leuke reakties die hij krijgt, hoofdza
kelijk van mensen die vroeger zelf
zo'n auto gereden hebben.
«Het is erg handig een extra auto te
hebben voor de onderdelen», merkt
Egbert op. En om deze uitspraak te
onderstrepen is in de tussentijd nog
In de nieuwe samenwerking zal
worden gestreefd naar een verdere
verhoging van de productie-capaci-
teit. Hiertoe zal in Valenciennes
(Frankrijk) een nieuwe fabriek wor
den gebouwd, terwijl tevens gebruik
zal worden gemaakt van een be
staande fabriek in Italië. De totale
capaciteit moet zodoende in 1994
zijn toegenomen tot 1000 exempla
ren per dag.
moto
den
veel
ac’
op h
zal 1
club, acte de presence geven.
Uiteraard zijn er ook motorfietsen te
bewonderen zoals de Harley David
son, Indian, FN en Rudge, de Engel
se BSA, Norton en Ariel, uit Duits
land de NSU, BMW en Adl er en na
tuurlijk onze Nederlandse produkten
Eysink en Sparta. Kortom het neusje
van de zalm voor de echte motorlief
hebber. Een hoogtepunt wordt het
concours door de acht aanwezige
motorclubs, waarbij verschillende
klassieke exemplaren ook eens rij
dend bewonderd kunnen worden.
De motorbeurs duurt zaterdag en
zondag van tien uur 's morgens tot
zes uur 's avonds.
Mercedes Benz zal de komende ja
ren zijn autosport-aktiviteiten gaan ----
toespitsen op toerwagenraces in het AMG gaat rijden met de nieuwe 190
Duitse toerwagenkampioenschap E 2.5-16 in de sponsor-look van Boss
(groep A) en op internationale lange en Konings-Pilsener. De SRS-ploeg
afstandraces voor sportwagenproto- rijdt onder de vlag van AEG Olym-
typen (groep C). Van deelname aan pia.
de formule 1 zal de komende jaren In het wereldkampioenschap voor
geen sprake zijn. sportwagenprototypes gaat Merce
des verder met zijn samenwerking
met Sauber. Een uiterst professio
neel team, dat in zijn eerste comple
te autsportseizoen 1988 met het win-
van de Duitse Super-Cup door
uc Fransman Jean-Louis Schlesser
met de Sauber-Mercedes C9 en met
de tweede plaats in het wereldkam
pioenschap voor sportwagenproto
types door Schlesser, de Italiaan
Mauro Baldi evenals Jochen Mass
zeer bevredigende resultaten boek
te. Uiteraard stelt het team zich voor
1989 een nog beter resultaat tot
doel.
Twee Sauber-Mercedes C9 verschij
nen aan de start met Schlesser,
Mass, Baldi en Kenneth Acheson als
rijders. In de auto zit een V8 motor
met dubbele turbocompressor en
een vermogen van 700 pk. Deze mo
tor zal binnen afzienbare tijd
den vervangen door een vierklep-
pen motor zonder turbo omdat hei
reglement van de FISA dat vanaf
het seizoen 1991 voorschrijft.
Roland Asch werd in 1988 in het In
ternationale Duitse Toerwagenkam
pioenschap tweede in zijn Mercedes
190 E 2.3-16. Dit jaar zullen de beide
fabrieksteams «AMG-Motorenbau» nen
«SRS-Snobeck-Racing-Service» °e
de start verschijnen. Daarnaast
het «MS-Mass/Schons» reke-
NISSAN SUNNY 1.7 diesel
Van maart 1984,94.000 km -1 op 21,4 bij 90 km/u.
Zijn prijs: 1 1.950,-
(Ofwel 3.950 36 X 275,96)
’n Starlet 1.3 DX van februari 1987,
48.000 km, nieuwprijs: 21.480,-
Nu voor: 14.950,-
(ofwel 4.950 60 x 231,39)
Corolla 1.3 DX Hb van aug. 1985 en n Corolla 1.3 GL Sedan van juni 1985
worden ieder jaar
gingen aan de
iracht, zoals de
jfremmen voor en achter en ge-
versnellingsbak-
juphine mag ook als ba-
buwd worden voor de Alpi
ne A 108, later A 110.
De Renault Dauphine heeft aan het
eind van de jaren vijftig en begin ja
ren zestig het succes van de 4 CV
voor Renault voortgezet. Maar liefst
3 miljoen exemplaren zijn er in to
taal gemaakt.
De Dauphine is inmiddels een ge
wild verzamelaarsobject geworden.
Ze zijn nog redelijk eenvoudig te
vinden, het blijft een betaalbare
hobby-auto die bovendien heel sim
pel in elkaar zit.
Schilderen
Het aantal Dauphine-liefhebbers is
sterk aan het groeien. Eén van hen
is Egbert Ausems uit Goirle. Voor °p de
hem begon het avontuur in 1985. In dellen
or een zijn vakantie hielp hij een week een modellenjaar over de
is. De oom van hem in Frankrijk bij het koplampen. Hiermee is
igen schilderen van zijn huis. In ruil voor binnen een relabel kleu
toe, de verrichtte diensten kreeg hij een diameter een even grote
alge- Dauphine uit 1958. Meteen de eerste ?lei ze,Hs betere hchtstrc
illy van dag werd al een afstand van 1000 ken a*s 1 een. koplam
kilometer afgelegd. Technisch was Het resultaat is een
het een goede auto, terwijl de car- verlichting over een br<
rosserie ook nog redelijk bleek. De
bodem bijvoorbeeld had nog nooit
een likje bitak gezien en was naar
omstandigheden behoorlijk gaaf.
Een jaar lang heeft Egbert in deze
automobiel rondgereden met zijn
zwarte motorkap en kofferklep en
een bromfiets buitenspiegel. Overi
gens was de rest van de auto door
de vorige eigenaar met de kwast
beige geschilderd. De Franse Dau-
’line was al voorzien van verwar-
w.het in werking stellen van
de ventilator kwam er een grote la
ding stof uit het systeem. Bij demon
teren bleken de buizen een com
pleet muizennest te bevatten met
walnoten, kastanjes enz.
Na het jaar rijden werd met de res
tauratie gestart. Al snel werd die
poging echter gestaakt, omdat de
studie voor ging. De Dauphine stond
zodoende een jaar lang stil. In dit
jaar werd een tweede Dauphine ge
kocht in Noord-Holland, een origi
neel Nederlandse auto uit 1960. Dit
exempjaar had zo'n tien jaar in een
schuur stilgestaan. De carrosserie
was uitstekend, terwijl de motor vast
zat. Na het verkrijgen van deze auto
werd besloten de carrosserie van de
origineel Nederlandse te gebruiken
en de techniek van de Fransoos
over te nemen. De onderdelen k1
ken redelijk makkelijk te vinden,
je er tenminste maar naar zoekt.
een andere Nederlandse Dauphine
aangeschaft, een Gordini uit 1966.
Van deze auto wil Egbert iets aparts
gaan maken, dus hij' kan voorlopig
weer vooruit.
Wie geïnteresseerd is in oude Re
naults kan lid of donateur worden
van de Club D'Anciennes Renault
des Pays Bas. Hiervoor moet contact
worden opgenomen met de secreta
ris Robert van Rossum, Mendels-
sohnrode 70, 2717 CS Zoetermeer,
telefoon079-512451.