RUIM DERTIG JAAR NA DATO MS V. Mercedes gaat door in autosport Zien en gezien worden l@l RENA ULTDA UPHINE N X K L S A S K E R I E ons Oude motoren in het Autotron Grotere samenwerking iOO V tussen PSA en Fiat )O,- |B.V. VA-G te GEBRUIKTE TOYOTA S van PENISSEN i 1989-pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 12 januari 1989 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER Zwabberen as, oni- achter- Ook 'n s: PG BETROUWBAAR en DEGELIJK bak dag de i 3je ef- se opties GAJMGE -430005 F wor- lep- het I2 2.950,- I2 4.750,- 2 4.950,- I2 5.950,- GARAGE DENISSEN BV^ jedemon- ien weg- GARAGE DENISSEN BV PG •deurs jnroof PG, aut. riping NISSJ diesel Jan. 1 1 5.950,- 4 5.950,- 4 6.450,- 3 7.950,- 3 8.950,- 2 9.650,- 3 9.950,- 4 9.950,- 3 9.950,- 3 9.950,- en aan kan -12 maanden BOVAG-garantle - Alle auto's voor aflevering APK ll-gekeurd Bedrijfs N wagens - Gunstige flnanclerlngsmogelljkheden -12 maanden BOVAG-garantle - Gunstige flnanclerlngsmogelljkheden -12 maanden Bovag-garantie Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg-013/683911 was door h vergelijkbc gegaan, n ten van merken delen in hanc ge productie bedraagt 500 eenhe den per dag. SAAB 900 C 4-deurs Van 24 nov. 1987,87.000 km Div. accessoires, incl. LPG-installatie Nieuwprijs 46.935,- Nu voor 23.800,- (ofwel 9.800 60 x 316,96) Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013/683911 Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg-013/683911 NISSAN SUNNY 1.3 LX 4-deurs Van sept. 1986,27.000 km slechts gereden Zijn prijs: 1 6.950,- (Ofwel 6.950 48 X 274,49) Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg-013/683911 Autosport Net al si bi tie Miglia en Belc Dauph eerste 18.000 Diverse Ford Escort-modellen n Escort 1.3 CL van april 1986 Slechts 31.000 km op de klok Z’n prijs: 16.950,- (ofwel 6.950 48 x 274,49) Escort Laser van juli 1984 en 'n E DUITSE DEGELIJKHEID! van DENISSEN De Kadett 1.2 van Opel in 3- deurs-uitvoering van oktober 1984, 32000 km op de teller Z’n prijs: 1 1.850,- (ofwel 4.350 36 x 241,46) Escort 1.6 L 5-deurs station van april 1984 nen op ondersteuning van Merce des tijdens de twaalf wedstrijden. AMG gaat rijden met de nieuw. E 2.5-16 in de sponsor-look van De SRS-p „3AN BLUEBIRD 2.0 LX ïsel, 5-deurs Nieuwprijs 37.820,- 1987,73.000 km -1 op 17,9 bij 90 km/u. Nu voor 23.850,- (ofwel 9.850 60 x f 316,96) Al in februari 1960 liep het miljoen ste exemplaar van de Dauphine van de band, een produktierecord wat in Frankrijk nog nooit behaald was. phine was ming. Bij h< Een goede verlichting en optimaal zicht zijn een zeer belangrijk ele ment voor veilig autorijden. BMW neemt op dit gebied een unieke plaats in met zijn ellipsoïde koplam pen en ruitewissers die afhankelijk van de snelheid van de auto harder <->r> de ruit drukken. Alle BMW-mo- 1 beschikken vanaf het huidige sllenjaar over de ellipsojde s het mogelijk sine koplamp- leter een even grote en kwalita- zelfs betere lichtstraal te berei- een koplamp oude stijl. >n gelijkmatige breed vlak. Er In het Autotron in Rosmalen wordt zaterdag 14 en zondag 15 januari voor de negende keer de motoren oldtimerbeurs gehouden. Door een nieuwe opzet is de beurs dit jaar veel groter dan de voorgaande ke ren. De gehele begane grond van het nieuwe Autotron staat ter be schikking van de beurs. Voor iedere motorliefhebber is er wel wat te vin- zoals onderdelen, boeken en informatie. Daarnaast zullen icht verschillende motorclubs zich >p het evenement presenteren. Ook hun kleine broertje, de solex- ■u.o „c. den niet allee gemaakt. Ook in Bek Argentinië, Mexico, Algi liepen dezelfde auto's vc Een zeer zeldzame v“_ 1093, een sportieve versie met 55 pk motor en zak teller en striping. I een serie van Net als de 4 CV werd de Dauphine exemplaren, al snel in de harten opgenomen van “e jaren zestig woi /ele Europeanen. Ook in de auto- *nkel? detailwijzigu sport maakte de auto furore, met Dauphine aangebra binnen een maand na zijn introduc- schijfremmen voor er tie al de overwinning bij de Mille synchroniseerde v< Miglia en de Ronde van Frankrijk kern De Dauphine m Telgië. Van begin al aan was de ^e.snCöh°1’^ iphine een groot succes. In de „„„J 9 maanden liepen maar liefst exemplaren van de band. Op het Palens de Chaillot introduceerde Renault op 6 maart 1956 zijn nieuwe Dauphine. Het was een vierdeurs autootje met de motor achterin volgens het zelfde concept als de in 1946 uitgebrachte 4 CV. Vooral op het gebied van vormgeving en binnenruimte was de 4 CV inmiddels wat gedateerd, zodat een nieuwe auto wenselijk was. Achterin 1 motortje n pk bij 425C In 1960 kreeg de Dauphine de zoge naamde Aérostable-vering, die be staat uit twee lucht gevulde rubber stootkussens en vier speciale schok- brekers. De wegligging en het com fort werden er aanmerkelijk door verbeterd. Vierbak "een de Europese landen was de Dau- je phine een groot succes. De Ondine verscheen in 1960 als luxueus model met een vierversnellingsbak. Dau- phines werden niet alleen in Frank- - - - - ,lgië, Spanje, jiers en Italië /an de band, uitgave is de versie met een iken als een toeren- Het bleef echter bij enkele duizenden ’n Corolla 1.3 GL automaat van april 1985 met LPG-installatie Z’n prijs: 1 2.950,- ofwel 4.950 48 x 219,59) Ook 'n Corolla 1.3 DX Hb van aug. 19"* BETROUWBAAR en ZUINIG van DENISSEN In zijn tweede levensjaar wordt een aantal belangrijke veranderingen aan de auto aangebracht. Stan daard krijgt het model een verwar ming met ventilator, worden een automatische koppeling en schuif- dak leverbaar en krijgt de auto an dere wielen. De dagproduktie is in middels al opgelopen tot 1000 exem plaren. De naam Gordini doet bij de Dauphine voor het eerst zijn intrede en wel in 1958. Door het onder han den nemen van de cylinderkop wist Amedé Gordini 7,5 pk extra uit het kleine motorblok te halen. De top snelheid van 128 km/u was voor dergelijk kleine auto fabuleus, lijst aan sportieve overwinninc nam hierdoor alleen maar waarbij de eerste plaats in het meen klassement van de Ral Monte Carlo werd behaald. De motor werd volledig gec teerd, alle spelingen werdei genomen en het geheel werd weer in de auto gehangen. De carrosserie is helemaal uit elkaar geweest. Eg bert heeft zoveel mogelijk zelf de auto strak gemaakt. Vooral het glad schuren van de Renault voor het spuiten vergde veel uren werk in een boerenschuur in Tilburg. Daar na werd de auto gespoten, iets wat hij natuurlijk niet zelf heeft gedaan, maar waarover hij maar redelijk te vreden is. Vooral het opbouwen viel erg tegen. Je houdt je dan met heel veel kleine details bezig. Veel rub ber onderdelen hebben de tand des tijds niet doorstaan en zijn niet ge makkelijk te vinden. Toen de auto bijna klaar was, ont dekte hij een zwabberend achter- wiel. Al het mogelijke werd gede- werd i monteerd en zoveel mogelijk ver- ruim 1( vangen. Het resultaatnog steeds een zwabberend wiel. De uiteinde lijke oorzaak bleek in de steekas te zitten, die krom was. Vooral dit on derdeel was heel moeilijk te vinden en vertraagde de afronding met en kele weken. Helaas is de auto net in de verkeer- Peugeot/Citroën en Fiat hebben een ble- nieuwe samenwerking ondertekend i, als o’p het gebied van de produktie van lichte bedrijfswagens. Al in 1978 beide ondernemingen een jkbare samenwerking aan- i. Resultaat was het oprich- i een fabriek waarvan beide i vijftig procent van de aan- nden hadden. De huidi- ligt een 845 cc 4 cylinder met een vermogen van 30 r50 tr/min. De auto heeft e drieversnellingsbak, waarvan eerste overbrenging niet gesynchro niseerd is. De onafhankelijke wiel ophanging werd overgenomen van ph?r de 4 CV, alsmede de hydraulisch bediende trommelremmen. Aanmer- kelijk groter is de bagageruimte voorin, maar naar onze moderne maatstaven nog steeds beperkt. -12 maanden Bovag-garantie - Gunstige flnancierlngsvoorwaarden van PENISSEN is ook een duidelijke afbakening tussen licht en donker. Ellipsoide koplampen veroorzaken verder geen hinderlijke «eigen verblin ding» bij mist of sneeuwval. Alle modellen uit de 5- en 7-serie van BMW beschikken over wissers met een variabele aanligdruk aan de bestuurderskant. Bij stilstand drukt de wisser slechts licht op de ruit. Zo wordt onnodige slijtage en hinderlijk schrapen voorkomen. Zo dra de auto sneller rijdt dan 16 km/ u wordt de aanligdruk met 1 trap vergroot. Dit gebeurt opnieuw bij 100, 140 en 180 km/u. de tijd van het jaar af, want met slecht weer zal een eigenaar van een klassieker niet rijden. De APK in één keer doorstaan en na ruim 10 jaar is de Dauphine weer op de weg. Egbert vertelt over de vele leuke reakties die hij krijgt, hoofdza kelijk van mensen die vroeger zelf zo'n auto gereden hebben. «Het is erg handig een extra auto te hebben voor de onderdelen», merkt Egbert op. En om deze uitspraak te onderstrepen is in de tussentijd nog In de nieuwe samenwerking zal worden gestreefd naar een verdere verhoging van de productie-capaci- teit. Hiertoe zal in Valenciennes (Frankrijk) een nieuwe fabriek wor den gebouwd, terwijl tevens gebruik zal worden gemaakt van een be staande fabriek in Italië. De totale capaciteit moet zodoende in 1994 zijn toegenomen tot 1000 exempla ren per dag. moto den veel ac’ op h zal 1 club, acte de presence geven. Uiteraard zijn er ook motorfietsen te bewonderen zoals de Harley David son, Indian, FN en Rudge, de Engel se BSA, Norton en Ariel, uit Duits land de NSU, BMW en Adl er en na tuurlijk onze Nederlandse produkten Eysink en Sparta. Kortom het neusje van de zalm voor de echte motorlief hebber. Een hoogtepunt wordt het concours door de acht aanwezige motorclubs, waarbij verschillende klassieke exemplaren ook eens rij dend bewonderd kunnen worden. De motorbeurs duurt zaterdag en zondag van tien uur 's morgens tot zes uur 's avonds. Mercedes Benz zal de komende ja ren zijn autosport-aktiviteiten gaan ---- toespitsen op toerwagenraces in het AMG gaat rijden met de nieuwe 190 Duitse toerwagenkampioenschap E 2.5-16 in de sponsor-look van Boss (groep A) en op internationale lange en Konings-Pilsener. De SRS-ploeg afstandraces voor sportwagenproto- rijdt onder de vlag van AEG Olym- typen (groep C). Van deelname aan pia. de formule 1 zal de komende jaren In het wereldkampioenschap voor geen sprake zijn. sportwagenprototypes gaat Merce des verder met zijn samenwerking met Sauber. Een uiterst professio neel team, dat in zijn eerste comple te autsportseizoen 1988 met het win- van de Duitse Super-Cup door uc Fransman Jean-Louis Schlesser met de Sauber-Mercedes C9 en met de tweede plaats in het wereldkam pioenschap voor sportwagenproto types door Schlesser, de Italiaan Mauro Baldi evenals Jochen Mass zeer bevredigende resultaten boek te. Uiteraard stelt het team zich voor 1989 een nog beter resultaat tot doel. Twee Sauber-Mercedes C9 verschij nen aan de start met Schlesser, Mass, Baldi en Kenneth Acheson als rijders. In de auto zit een V8 motor met dubbele turbocompressor en een vermogen van 700 pk. Deze mo tor zal binnen afzienbare tijd den vervangen door een vierklep- pen motor zonder turbo omdat hei reglement van de FISA dat vanaf het seizoen 1991 voorschrijft. Roland Asch werd in 1988 in het In ternationale Duitse Toerwagenkam pioenschap tweede in zijn Mercedes 190 E 2.3-16. Dit jaar zullen de beide fabrieksteams «AMG-Motorenbau» nen «SRS-Snobeck-Racing-Service» °e de start verschijnen. Daarnaast het «MS-Mass/Schons» reke- NISSAN SUNNY 1.7 diesel Van maart 1984,94.000 km -1 op 21,4 bij 90 km/u. Zijn prijs: 1 1.950,- (Ofwel 3.950 36 X 275,96) ’n Starlet 1.3 DX van februari 1987, 48.000 km, nieuwprijs: 21.480,- Nu voor: 14.950,- (ofwel 4.950 60 x 231,39) Corolla 1.3 DX Hb van aug. 1985 en n Corolla 1.3 GL Sedan van juni 1985 worden ieder jaar gingen aan de iracht, zoals de jfremmen voor en achter en ge- versnellingsbak- juphine mag ook als ba- buwd worden voor de Alpi ne A 108, later A 110. De Renault Dauphine heeft aan het eind van de jaren vijftig en begin ja ren zestig het succes van de 4 CV voor Renault voortgezet. Maar liefst 3 miljoen exemplaren zijn er in to taal gemaakt. De Dauphine is inmiddels een ge wild verzamelaarsobject geworden. Ze zijn nog redelijk eenvoudig te vinden, het blijft een betaalbare hobby-auto die bovendien heel sim pel in elkaar zit. Schilderen Het aantal Dauphine-liefhebbers is sterk aan het groeien. Eén van hen is Egbert Ausems uit Goirle. Voor °p de hem begon het avontuur in 1985. In dellen or een zijn vakantie hielp hij een week een modellenjaar over de is. De oom van hem in Frankrijk bij het koplampen. Hiermee is igen schilderen van zijn huis. In ruil voor binnen een relabel kleu toe, de verrichtte diensten kreeg hij een diameter een even grote alge- Dauphine uit 1958. Meteen de eerste ?lei ze,Hs betere hchtstrc illy van dag werd al een afstand van 1000 ken a*s 1 een. koplam kilometer afgelegd. Technisch was Het resultaat is een het een goede auto, terwijl de car- verlichting over een br< rosserie ook nog redelijk bleek. De bodem bijvoorbeeld had nog nooit een likje bitak gezien en was naar omstandigheden behoorlijk gaaf. Een jaar lang heeft Egbert in deze automobiel rondgereden met zijn zwarte motorkap en kofferklep en een bromfiets buitenspiegel. Overi gens was de rest van de auto door de vorige eigenaar met de kwast beige geschilderd. De Franse Dau- ’line was al voorzien van verwar- w.het in werking stellen van de ventilator kwam er een grote la ding stof uit het systeem. Bij demon teren bleken de buizen een com pleet muizennest te bevatten met walnoten, kastanjes enz. Na het jaar rijden werd met de res tauratie gestart. Al snel werd die poging echter gestaakt, omdat de studie voor ging. De Dauphine stond zodoende een jaar lang stil. In dit jaar werd een tweede Dauphine ge kocht in Noord-Holland, een origi neel Nederlandse auto uit 1960. Dit exempjaar had zo'n tien jaar in een schuur stilgestaan. De carrosserie was uitstekend, terwijl de motor vast zat. Na het verkrijgen van deze auto werd besloten de carrosserie van de origineel Nederlandse te gebruiken en de techniek van de Fransoos over te nemen. De onderdelen k1 ken redelijk makkelijk te vinden, je er tenminste maar naar zoekt. een andere Nederlandse Dauphine aangeschaft, een Gordini uit 1966. Van deze auto wil Egbert iets aparts gaan maken, dus hij' kan voorlopig weer vooruit. Wie geïnteresseerd is in oude Re naults kan lid of donateur worden van de Club D'Anciennes Renault des Pays Bas. Hiervoor moet contact worden opgenomen met de secreta ris Robert van Rossum, Mendels- sohnrode 70, 2717 CS Zoetermeer, telefoon079-512451.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 29