DE TOEKOMST NU
SUZUKI
1
s
NISSAN PRAIRIE SLX
r
■concern.
A
U
T
O
T
E
RUIM EN ZUINIG!
autoaglas
ONS
Technische gegevens
750,-
registratievoordeel
,AN’
♦L
1
van PENISSEN
iBV
123030
GOED NIEUWS
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 januari 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
ari 1989-pagina 2
r
lOO km. 1985
00 km 1985
OO km 1984
OO km 1986
00 km 1986
OOkm 1984
00 km 1981
Brandstofverbruik (ECE-norm)
Prijs:
top-
Het nieuwe overzichtelijke dashboard van de Swift.
;asions:
ekerheid
NISSAN
Iburg
Hart van Brabantlaan 96
Telefoon 013-433000
REPAREREN
VERNIEUWEN
AUTORUITEN
1983
1982
1979
1968
1987
1986
1986
1986
1985
GARAGE
DENISSEN BVa
c.erd wordt, i
impleet met c
i verstelbare
Reparatie duurt 1/2 uur en is
GRATIS vanaf WA-EXTRA.
00 km. 1987
OOkm 1984
00 km 1985
>00 km. 1986
OOkm 1985
00 km 1986
OO km 1984
losse
Is ge-
achter
zorgen
'kosten a|
Burg. Jansenstraat 52-56 -
Tilburg-013-683911
Tilburg en omstreker
013-553671
aan de buitenkant
heid uit. Bumpers
de carros-
jels, net
een ach-
and glas.
Verbruikcljfers bl]
Nissan Mlcra 1
aan een ve-
vijfversnel-
rt is tegen
'""geving een welkome verfris-
is in ons doorgaans zo grijze
xtrk.
G4R4G£
PENISSEN BV^
srals
li
ning wordt
schikt onder
ile vergrende-
slbare buiten
toe ren-
Nissan Mi era v.a.: 15.995,-
Nu voor 15.295,-
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
.395.-.
vaar je heel
en al van-
ic waaraan
i ontleent,
standaard
inkt stereo
an boord,
ers en een
welke auto
lien uitge-
'agenbreed
zéér eigen-
!e voorruit,
wieldop-
alleen de
die lever
de 900 cc.
.21 Motor
iphit is ver-
er. Kom ’m
jk werd de nieuwe
geïntroduceerd op twee bougies, om
>n in september. In verbranding te bev
i enkele tuurlijk is een ger“<
ima. talysator aanwe...
valt van de exact IC"'
cylinder krachtb.^
en dat bleek ir
Merk en type
Aantal cylinders
Cylinderinhoud
Boring slag
Vermogen
Koppel
Afmetingen
Gewicht
Prestaties
Nissan Prairie SLX
1974 cc
84,5 X 88,0 mm
98 pk (72 kW) bij 5200 tr/min
150 Nmbij 2400 tr/min
lengte 4,36 meter, breedte 1,69 meter
1250 kg
topsnelheid 170 km/u
acceleratie 0-100 13,5 sec.
bij 90 km/u 7,5 liter/100 km
bij 120 km/u 9,8 liter/100 km
39.950,-
Gelukkig is dit bankje eenvoudig op
te klappen. Nissan levert bij al zijn
Prairies een oprolbare hoeden-
plank, ter afdekking van de baga
ge. Uiteraard is ook de tweede rij
opklapbaar, zodat in de Prairie gro
te hoeveelheden bagage kunnen
Door de schuif-
de bumper slui-
is de auto bijzon
worden vervoerd.
deuren en een tot
tende achterklep
der toegankelijk.
Doordat in Nederland de Prairie al
leen als SLX geleverd wordt, is de
uitrusting zeer compleet met onder
andere elektrisch verstelbare bui-
n Uno 45 van Fiat
Van juli 1986,17.000 km op de klok
Nieuwprijs 18.570,-
Nu voor: 1 2.850,-
ofwel 4.850 48 x 219,59)
aren c
e Prairie van 0
binnen de 13,5 secon-
van 170 km/u
.r alle omstan-
maar een
jden wordt,
len bevordert een
Swift-prijzen niet omlaag zullen
gaan.
De basis Swift 1.0 GA kost f 16.750,-.
De 1-3-serie start bij 19.350,- voor
de GL, terwijl de GLX 5-deurs voor
21.850,- in de prijslijst staat. De
GTi tenslotte verwisselt voor
27.650,- van eigenaar.
De nieuwe Swift is gunstig geprijsd.
Ten opzichte van zijn concurrenten
is hij niet de goedkoopste, maar ook
zeker niet de duurste. Over enkele
weken keert deze nieuwe Swift terug
in de wekelijkse autotest.
ke oneffenheden wil de auto
eens te ver uit zijn verenpakket
men. Overhellen is hem ook niet
lemaal vreemd.
De besturing laat niet veel te w
sen over door de standaard aan
zige stuurbekrachtiging. De Pra
heeft een installatie die afhanke
van het motortoerental afneem
assistentie. Beter was het gew<
als er voor een snelheidsafhank,
ke bekrachtiging was gekozen.
Het interieur is bij een auto als
Prairie een verhaal apart. De
stuurdersstoel zit uitstekend en ii
hoogte verstelbaar. Op het punt
zitpositie scoort de Prairie wat ho
iuuu dan “i11 Franse voorbeeld, je
kg wegen- meer a^s in een personenauto. V
doet hij als beel sPortie{ rijden, wat deze c
rairie van 0 °°k niet echt toelaat, is er te wei
steun in de lenden. De bijrijder
schikt over hetzelfde meubilair,
laas zonder de hoogte-verstell:
voor twee personen en een i
stoel. Beiden zijn op een rails
plaatst zodat ze naar voor en achter
verstelbaar zijn. Overigens kan de
rugleuning van de middelste zit
plaats ook dienen als armsteun.
Hoofdruimte is er in overvloed en
als deze zitrij helemaal naar achte
ren is geschoven, is er ook een zee
aan beenruimte. De
giers hebben een gemakkelijke toe- e,®sc
gang tot hun zitplaatsen door de
twee schuifdeuren. Een kernmerk 1 1
dat van de oude Prairie werd over- 1 er
genomen.
'n Nissan Micra DX
van mei 1986,28.000 km
Nieuwprijs: 18.150,-
Nu voor: 12.975,-
(Ofwel 4.975 48 x 219,59)
Derde rij
Standaard wordt de Prairie voor
zien van een derde zitrij, voor maxi
maal twee personen. De ruimte hier
op is zo beperkt dat volwasser
geen plaats kunnen nemen. Voor
kinderen tot een jaar of vier/vijf
gaat het net. Wordt de middenlij
naar voor geschoven, dan ontstaat
ts meer ruimte, maar royaal
wordt het nooit. De losse stoel van
de tweede rij is volledig opklap
baar, zodat de zichzelf opofferende
passagiers makkelijk op hun benar
de plaatsen kunnen gaan zitten.
Heel toepasselijk
Prairie dan ook
de Parijse salon
ons land staat de auto pas
weken op het leveringsprogramr
Om bij het begin te beginnen, valt
bij de Prairie het gestroomlijnde
uiterlijk op. De schuinlopende neus
is duidelijk fraaier van styling dan
de vierkante voorzijde van het c
model. Het is een futuristische koets,
waarvan je je moet afvragen of Nis
san niet te vooruitstrevend wil zijn.
De reakties op de auto zijn heel ver
schillend. Ze variëren van niet om
aan te zien, tot zeer lovend. Toch beetje op
mag ik gerust stellen dat de gedurf- Veelvuldig
de vormgeving een welkome verfris- snel’
sing is in ons doorgaans zo grijze De i
autopark. den
Compleet
De Prairie straalt aan de buitenkant Nissan heeft bij
al zijn compleetheid uit. Bumpers gekozen voor vie
gespoten in de kleur van de carros- gehangen wieler
serie, twee buitenspiegels, nette Deze oplossing
wieldoppen, een antenne, een ach- comfor’
terruitwisser en zonwerend glas.
Op de achterkant valt te lezen dat
we met een SLX te maken hebben,
wat bij Nissan staat voor de meest
luxueuze uitgave. Dit suggereert dat
er meerdere versies van de Prairie
zijn. Voor Nederland is dat niet het
geval.
Na het openen van de motorkap
zien we een dwars voorin geplaats
te 2 liter motor met brandstofinjectie.
De benzinetoevoer wordt volledig
geregeld door het elektronisch mo
to rmanagement systeem
Nissan maakt er c--
ophef over dat we bij de Prairie n
een TwinSpark motor van doen heb-
Vervolg van pag. 1
De 4 cylinder 1.3 is er als GL en als
nog completere GLX. De GL is er r
drie- en vijfdeurs terijl de GLX al
leen in de lange uitvoering
geleverd. Die GLX beschikt
meer nog over centrale
ling, elektrisch verstel^vuc
spiegels, verstelbaar stuur,
teller en stoffen bekleding.
Buitenbeentje
Espace
snen er Een grote, niet al te lichte auto met
1. Voor behoorlijke prestaties, dat kost
meestal veel brandstof. Toch heb ik
de week kunnen afsluiten met een
gemiddelde van 1 op 10,5 en dat is
heel netjes.
Ook heel netjes is de prijs van de
nieuwe Prairie. Ten opzichte van de
oude is de auto inderdaad fors ge
stegen, maar gezien de kwaliteiten
van de nieuweling is hij de 39.950,-
volledig waard.
Hierbij moet ik nog even terug ko
men op de Renault Espace. Het ba
sismodel van deze Franse auto kost
ruim elfduizend gulden meer. Ver
gelijken we de auto's in hoofdlijnen,
dan komt de Renault duidelijk op
het punt van comfort, uitstraling,
vormgeving en prestaties als beste
naar boven, terwijl de Nissan sterk
scoort op het punt van prijs, uitrus
ting en zitpositie. Het prijsverschil
gecombineerd met het imago van
de Fransman, zorgen er voor dat
de Prairie en de Espace eigenlijk
geen concurrenten van elkaar zijn.
90 km/u.
op 20,4
Flat Uno 45 1 op 20,8
Strakker
De Prairie is een makkelijk te berij
den auto. Door de hoge zit achter
het stuur is het uitzicht haast opti-
isch mo- maal. De volledig onzichtbare neus
(ECCS). leidt in de praktijk niet tot proble-
overigens weinig men. De vering is zoals gezegd com-
i bij de Prairie met fortabel, maar zou een graadje er iets
strakker mogen zijn. Vooral bij üin- wordt
De Swift stuurt licht en direct. De
prestaties zowel van de 1.3 als de
GTi liggen op een hoog niveau.
De vraag is natuurlijk wat al dit
fraais weer moet gaan kosten. De
importeur BV Nimag is ervan over
tuigd dat we binnenkort een BVB-
verlaging kunnen verwachten,
waardoor de autoprijzen in ons land
zullen dalen. Nimag heeft gemeend
zijn prijzen van de nieuwe Swift al
op het verwachte prijsniveau aan te
passen. Dit betekent alleen dat bij
werkelijke daling van de BVB de
Toen Nissan in 1982 zijn Prairie op de markt bracht, werd een nieu
we auto-klasse geboren. Zoals bij alle goede vindingen lagen de
kapers op de kust en al snel verscheen Mitsubishi eveneens met
een ruimte-auto, de Spacewagon. Alhoewel de Prairie duidelijk
nummer 1 was, kwam Renault in samenwerking met Matra in de
loop van 1984 met de Espace, een wagen die nog steeds aan de top
van deze auto-klasse staat. Nissan heeft inmiddels zijn tweede ge
neratie Prairie uitgebracht en daarbij is duidelijk naar het Franse
voorbeeld gekeken.
Een buitenbeentje is de Swift GS die
als basis de gewone 1.3 GL heeft
maar er aanmerkelijk sportiever uit
ziet. Een sportstuur, toerenteller,
voorbumper met spoiler en mistlam
pen, kuipstoelen en sportieve wiel
doppen krijgt deze auto af-impor-
teur mee.
De GTi tenslotte is uiterlijk herken
baar aan dezelfde zaken als de GS,
maar bovendien aan de opvallende
zij-skirts, in de kleur van de carros
serie gespoten bumpers en een ach
terspoiler.
De prestaties van de nieuwe Swift
zijn over de hele linie heel behoor
lijk. De basisversie heeft al een c
snelheid van 145 km/u., terwijl de
1.3 163 km/u. haalt. De GTi over
troeft al zijn kleine broertjes met 182
km/u.
We reden heel kort met een vijf
deurs GL en de GTi. De Swift ont
popt zich als een eenvoudig te berij
den, overzichtelijke auto. De invloed
op het comfort van de nieuwe ach-
terwielophanging is direct duidelijk.
tenspiegels, centrale vergrendeling,
elektrisch bediende voorportierrui
ten, een toerenteller, digitaal klokje,
gordels óp alle zeven zitplaatsen,
met daarnaast handige zaken als
een opberglade onder de bestuur-
r ook een zee dersstoel. Ook heeft Nissan een ori-
ginele oplossing gevonden tegen
iakkSe toe- bet beschadigen van het benzi-
la e Als dit geopend is en tege-
de schuifdeur open gaat,
iuuiai er een alarmsignaal. Voordat
de tankdop kan worden losge
draaid, moet eerst een hendel wor
den omgezet, die deze voorziening
in werking zet. Leuk gevonden.
ben. Iedere cylinder beschikt over
op twee bougies, om een gelijkmatige
In verbranding te bewerkstelligen. Na
tuurlijk is een geregelde driewegka-
zezig. Het vermogen
1974 cc metende vier-
itbron bedraagt 98 pk
en dat bleek in de testweek ruim
voldoende voor de 1250 h
t oude de carrosserie. Prestere
koets, de beste. Zo sprint de I
tot 100 km/u. binnen dt
den en zet hij een top v
neer. De auto is onder
digheden vlot, als ie
toeren hout
schakelt
'elle doorgang.
motor is gekoppeld
allicht schakelende
2_n automaat
-arbaar.
_.j zijn nieuwe Prairie
akozen voor vier onafhankelijk op-
.liangen wielen met schroefveren.
z: oplossing komt zeker het rij-
,mfort ten goede. Het enige nadeel
is dat een dergelijke constructie
meer ruimte in beslag neemt. De
Prairie beschikt dan ook in tegen
stelling tot zijn voorganger niet meer
over een vlakke vloer.
1
van