DE TOEKOMST NU SUZUKI 1 s NISSAN PRAIRIE SLX r ■concern. A U T O T E RUIM EN ZUINIG! autoaglas ONS Technische gegevens 750,- registratievoordeel ,AN’ ♦L 1 van PENISSEN iBV 123030 GOED NIEUWS DE AUTOMAAT - Donderdag 12 januari 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER ari 1989-pagina 2 r lOO km. 1985 00 km 1985 OO km 1984 OO km 1986 00 km 1986 OOkm 1984 00 km 1981 Brandstofverbruik (ECE-norm) Prijs: top- Het nieuwe overzichtelijke dashboard van de Swift. ;asions: ekerheid NISSAN Iburg Hart van Brabantlaan 96 Telefoon 013-433000 REPAREREN VERNIEUWEN AUTORUITEN 1983 1982 1979 1968 1987 1986 1986 1986 1985 GARAGE DENISSEN BVa c.erd wordt, i impleet met c i verstelbare Reparatie duurt 1/2 uur en is GRATIS vanaf WA-EXTRA. 00 km. 1987 OOkm 1984 00 km 1985 >00 km. 1986 OOkm 1985 00 km 1986 OO km 1984 losse Is ge- achter zorgen 'kosten a| Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg-013-683911 Tilburg en omstreker 013-553671 aan de buitenkant heid uit. Bumpers de carros- jels, net een ach- and glas. Verbruikcljfers bl] Nissan Mlcra 1 aan een ve- vijfversnel- rt is tegen '""geving een welkome verfris- is in ons doorgaans zo grijze xtrk. G4R4G£ PENISSEN BV^ srals li ning wordt schikt onder ile vergrende- slbare buiten toe ren- Nissan Mi era v.a.: 15.995,- Nu voor 15.295,- Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 .395.-. vaar je heel en al van- ic waaraan i ontleent, standaard inkt stereo an boord, ers en een welke auto lien uitge- 'agenbreed zéér eigen- !e voorruit, wieldop- alleen de die lever de 900 cc. .21 Motor iphit is ver- er. Kom ’m jk werd de nieuwe geïntroduceerd op twee bougies, om >n in september. In verbranding te bev i enkele tuurlijk is een ger“< ima. talysator aanwe... valt van de exact IC"' cylinder krachtb.^ en dat bleek ir Merk en type Aantal cylinders Cylinderinhoud Boring slag Vermogen Koppel Afmetingen Gewicht Prestaties Nissan Prairie SLX 1974 cc 84,5 X 88,0 mm 98 pk (72 kW) bij 5200 tr/min 150 Nmbij 2400 tr/min lengte 4,36 meter, breedte 1,69 meter 1250 kg topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 13,5 sec. bij 90 km/u 7,5 liter/100 km bij 120 km/u 9,8 liter/100 km 39.950,- Gelukkig is dit bankje eenvoudig op te klappen. Nissan levert bij al zijn Prairies een oprolbare hoeden- plank, ter afdekking van de baga ge. Uiteraard is ook de tweede rij opklapbaar, zodat in de Prairie gro te hoeveelheden bagage kunnen Door de schuif- de bumper slui- is de auto bijzon worden vervoerd. deuren en een tot tende achterklep der toegankelijk. Doordat in Nederland de Prairie al leen als SLX geleverd wordt, is de uitrusting zeer compleet met onder andere elektrisch verstelbare bui- n Uno 45 van Fiat Van juli 1986,17.000 km op de klok Nieuwprijs 18.570,- Nu voor: 1 2.850,- ofwel 4.850 48 x 219,59) aren c e Prairie van 0 binnen de 13,5 secon- van 170 km/u .r alle omstan- maar een jden wordt, len bevordert een Swift-prijzen niet omlaag zullen gaan. De basis Swift 1.0 GA kost f 16.750,-. De 1-3-serie start bij 19.350,- voor de GL, terwijl de GLX 5-deurs voor 21.850,- in de prijslijst staat. De GTi tenslotte verwisselt voor 27.650,- van eigenaar. De nieuwe Swift is gunstig geprijsd. Ten opzichte van zijn concurrenten is hij niet de goedkoopste, maar ook zeker niet de duurste. Over enkele weken keert deze nieuwe Swift terug in de wekelijkse autotest. ke oneffenheden wil de auto eens te ver uit zijn verenpakket men. Overhellen is hem ook niet lemaal vreemd. De besturing laat niet veel te w sen over door de standaard aan zige stuurbekrachtiging. De Pra heeft een installatie die afhanke van het motortoerental afneem assistentie. Beter was het gew< als er voor een snelheidsafhank, ke bekrachtiging was gekozen. Het interieur is bij een auto als Prairie een verhaal apart. De stuurdersstoel zit uitstekend en ii hoogte verstelbaar. Op het punt zitpositie scoort de Prairie wat ho iuuu dan “i11 Franse voorbeeld, je kg wegen- meer a^s in een personenauto. V doet hij als beel sPortie{ rijden, wat deze c rairie van 0 °°k niet echt toelaat, is er te wei steun in de lenden. De bijrijder schikt over hetzelfde meubilair, laas zonder de hoogte-verstell: voor twee personen en een i stoel. Beiden zijn op een rails plaatst zodat ze naar voor en achter verstelbaar zijn. Overigens kan de rugleuning van de middelste zit plaats ook dienen als armsteun. Hoofdruimte is er in overvloed en als deze zitrij helemaal naar achte ren is geschoven, is er ook een zee aan beenruimte. De giers hebben een gemakkelijke toe- e,®sc gang tot hun zitplaatsen door de twee schuifdeuren. Een kernmerk 1 1 dat van de oude Prairie werd over- 1 er genomen. 'n Nissan Micra DX van mei 1986,28.000 km Nieuwprijs: 18.150,- Nu voor: 12.975,- (Ofwel 4.975 48 x 219,59) Derde rij Standaard wordt de Prairie voor zien van een derde zitrij, voor maxi maal twee personen. De ruimte hier op is zo beperkt dat volwasser geen plaats kunnen nemen. Voor kinderen tot een jaar of vier/vijf gaat het net. Wordt de middenlij naar voor geschoven, dan ontstaat ts meer ruimte, maar royaal wordt het nooit. De losse stoel van de tweede rij is volledig opklap baar, zodat de zichzelf opofferende passagiers makkelijk op hun benar de plaatsen kunnen gaan zitten. Heel toepasselijk Prairie dan ook de Parijse salon ons land staat de auto pas weken op het leveringsprogramr Om bij het begin te beginnen, valt bij de Prairie het gestroomlijnde uiterlijk op. De schuinlopende neus is duidelijk fraaier van styling dan de vierkante voorzijde van het c model. Het is een futuristische koets, waarvan je je moet afvragen of Nis san niet te vooruitstrevend wil zijn. De reakties op de auto zijn heel ver schillend. Ze variëren van niet om aan te zien, tot zeer lovend. Toch beetje op mag ik gerust stellen dat de gedurf- Veelvuldig de vormgeving een welkome verfris- snel’ sing is in ons doorgaans zo grijze De i autopark. den Compleet De Prairie straalt aan de buitenkant Nissan heeft bij al zijn compleetheid uit. Bumpers gekozen voor vie gespoten in de kleur van de carros- gehangen wieler serie, twee buitenspiegels, nette Deze oplossing wieldoppen, een antenne, een ach- comfor’ terruitwisser en zonwerend glas. Op de achterkant valt te lezen dat we met een SLX te maken hebben, wat bij Nissan staat voor de meest luxueuze uitgave. Dit suggereert dat er meerdere versies van de Prairie zijn. Voor Nederland is dat niet het geval. Na het openen van de motorkap zien we een dwars voorin geplaats te 2 liter motor met brandstofinjectie. De benzinetoevoer wordt volledig geregeld door het elektronisch mo to rmanagement systeem Nissan maakt er c-- ophef over dat we bij de Prairie n een TwinSpark motor van doen heb- Vervolg van pag. 1 De 4 cylinder 1.3 is er als GL en als nog completere GLX. De GL is er r drie- en vijfdeurs terijl de GLX al leen in de lange uitvoering geleverd. Die GLX beschikt meer nog over centrale ling, elektrisch verstel^vuc spiegels, verstelbaar stuur, teller en stoffen bekleding. Buitenbeentje Espace snen er Een grote, niet al te lichte auto met 1. Voor behoorlijke prestaties, dat kost meestal veel brandstof. Toch heb ik de week kunnen afsluiten met een gemiddelde van 1 op 10,5 en dat is heel netjes. Ook heel netjes is de prijs van de nieuwe Prairie. Ten opzichte van de oude is de auto inderdaad fors ge stegen, maar gezien de kwaliteiten van de nieuweling is hij de 39.950,- volledig waard. Hierbij moet ik nog even terug ko men op de Renault Espace. Het ba sismodel van deze Franse auto kost ruim elfduizend gulden meer. Ver gelijken we de auto's in hoofdlijnen, dan komt de Renault duidelijk op het punt van comfort, uitstraling, vormgeving en prestaties als beste naar boven, terwijl de Nissan sterk scoort op het punt van prijs, uitrus ting en zitpositie. Het prijsverschil gecombineerd met het imago van de Fransman, zorgen er voor dat de Prairie en de Espace eigenlijk geen concurrenten van elkaar zijn. 90 km/u. op 20,4 Flat Uno 45 1 op 20,8 Strakker De Prairie is een makkelijk te berij den auto. Door de hoge zit achter het stuur is het uitzicht haast opti- isch mo- maal. De volledig onzichtbare neus (ECCS). leidt in de praktijk niet tot proble- overigens weinig men. De vering is zoals gezegd com- i bij de Prairie met fortabel, maar zou een graadje er iets strakker mogen zijn. Vooral bij üin- wordt De Swift stuurt licht en direct. De prestaties zowel van de 1.3 als de GTi liggen op een hoog niveau. De vraag is natuurlijk wat al dit fraais weer moet gaan kosten. De importeur BV Nimag is ervan over tuigd dat we binnenkort een BVB- verlaging kunnen verwachten, waardoor de autoprijzen in ons land zullen dalen. Nimag heeft gemeend zijn prijzen van de nieuwe Swift al op het verwachte prijsniveau aan te passen. Dit betekent alleen dat bij werkelijke daling van de BVB de Toen Nissan in 1982 zijn Prairie op de markt bracht, werd een nieu we auto-klasse geboren. Zoals bij alle goede vindingen lagen de kapers op de kust en al snel verscheen Mitsubishi eveneens met een ruimte-auto, de Spacewagon. Alhoewel de Prairie duidelijk nummer 1 was, kwam Renault in samenwerking met Matra in de loop van 1984 met de Espace, een wagen die nog steeds aan de top van deze auto-klasse staat. Nissan heeft inmiddels zijn tweede ge neratie Prairie uitgebracht en daarbij is duidelijk naar het Franse voorbeeld gekeken. Een buitenbeentje is de Swift GS die als basis de gewone 1.3 GL heeft maar er aanmerkelijk sportiever uit ziet. Een sportstuur, toerenteller, voorbumper met spoiler en mistlam pen, kuipstoelen en sportieve wiel doppen krijgt deze auto af-impor- teur mee. De GTi tenslotte is uiterlijk herken baar aan dezelfde zaken als de GS, maar bovendien aan de opvallende zij-skirts, in de kleur van de carros serie gespoten bumpers en een ach terspoiler. De prestaties van de nieuwe Swift zijn over de hele linie heel behoor lijk. De basisversie heeft al een c snelheid van 145 km/u., terwijl de 1.3 163 km/u. haalt. De GTi over troeft al zijn kleine broertjes met 182 km/u. We reden heel kort met een vijf deurs GL en de GTi. De Swift ont popt zich als een eenvoudig te berij den, overzichtelijke auto. De invloed op het comfort van de nieuwe ach- terwielophanging is direct duidelijk. tenspiegels, centrale vergrendeling, elektrisch bediende voorportierrui ten, een toerenteller, digitaal klokje, gordels óp alle zeven zitplaatsen, met daarnaast handige zaken als een opberglade onder de bestuur- r ook een zee dersstoel. Ook heeft Nissan een ori- ginele oplossing gevonden tegen iakkSe toe- bet beschadigen van het benzi- la e Als dit geopend is en tege- de schuifdeur open gaat, iuuiai er een alarmsignaal. Voordat de tankdop kan worden losge draaid, moet eerst een hendel wor den omgezet, die deze voorziening in werking zet. Leuk gevonden. ben. Iedere cylinder beschikt over op twee bougies, om een gelijkmatige In verbranding te bewerkstelligen. Na tuurlijk is een geregelde driewegka- zezig. Het vermogen 1974 cc metende vier- itbron bedraagt 98 pk en dat bleek in de testweek ruim voldoende voor de 1250 h t oude de carrosserie. Prestere koets, de beste. Zo sprint de I tot 100 km/u. binnen dt den en zet hij een top v neer. De auto is onder digheden vlot, als ie toeren hout schakelt 'elle doorgang. motor is gekoppeld allicht schakelende 2_n automaat -arbaar. _.j zijn nieuwe Prairie akozen voor vier onafhankelijk op- .liangen wielen met schroefveren. z: oplossing komt zeker het rij- ,mfort ten goede. Het enige nadeel is dat een dergelijke constructie meer ruimte in beslag neemt. De Prairie beschikt dan ook in tegen stelling tot zijn voorganger niet meer over een vlakke vloer. 1 van

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25