7Z7Z
De
Giant
Suzuki
i5
nieuwe
298
3’*
l98
>ns
Varkens
AUTOPARC
I
nieuwe
pick-up van V.W.
J
Gastrubriek:
Deze week
Test Nissan Prairie
Hyundai Sonata
Renault Dauphine
in de
ND
Automaat:
pag- 7
pag. 3
pag. 5
Oplage: 90.145 ex.
Ml
i 1989 - pagina 22
DE TILBURGSE KOERIER
ft
Donderdag 12 januari 1989
Lees verder pag. 3
Tony Vos
i
Jaargang 1
Nummer 2
L. de Koster
Directeur Autoparc B V
i ge-
extra
jeko-
s ach-
u hand-
open
ser/
ruitei
srmo-
vd ter
Oelde
.j.sns
laar
cabine, c
halve dubl
naamde Ei
de dubbele cabine en een
ubbele cabine, de zoge-
Extra Cab.
ten
def
cipe is
alleen is
monteer
wissel
makei
Redactie:
Tany Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-aideling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Taro met e,
een laadvloer:
m2 bij een laac
meter. Het
ongeveer 1
van 4,75
draaicii
De voorwielen zijn onafhankelijk op
gehangen, terwijl achter voor een
starre as met bladveren is gekozen.
Voor een auto van dit kaliber nog
steeds de meest robuuste oplossing.
Alhoewel de Taro een samenwer-
kingsprodukt is van Volkswagen en
Toyota, is het uiterlijk en ook het
dashboard duidelijk Japans. Toyota
zal namelijk een vergelijkbaar mo
del binnenkort als nieuwe Hi-lux in
troduceren.
voorganger: vier centimeter langer,
drie breder en met een wielbasis
die ook twee centimeter is toegeno
men. De vijfdeurs versie is een ver
haal apart. Deze auto is in z'n
heel 10 centimeter langer. De extra
ruimte is volledig ten goede gek
men aan de beenruimte van de
terpassagiers, waardoor deze auto
een van de ruimste in zijn klasse is.
enkele cabine heeft
^eroppervlakte van 3,1
i laadvloerlengte van 2,16
t nuttig laadvermogen is
1.100 kg. Met zijn lengte
75 meter en een relatief korte
irkel is de Taro ook in de stad
goed te hanteren.
Het modellen-gamma van Volkswagen bedrijfsauto's wordt uit
gebreid met de Taro, een 1-tons pick-up. De auto is ontwikkeld
in samenwerking met Toyota. Het gaat hier om een zuivere pro-
duktie-samenwerking. De Taro wordt alleen via de officiële VW-
dealers geleverd en geserviced. De Taro heeft een gescheiden
cabine en opgeschroefde, plaatstalen laadbak. De uitrusting
van het bestuurderscompartiment voldoet volledig aan de eisen
van een personenauto. In totaal kan de klant kiezen uit tien ver
schillende kleuren.
auto. De klant van de nieuweling
kan net als bij het oude model kie
zen uit drie motoren, die ten opzichte
van hun voorgangers allemaal
krachtiger geworden zijn.
Als basis dient weer de bekende 1
liter driepitter met een enkele bo
venliggende nokkenas. Het vermc
gen is gestegen tot 53 pk en dat f-
wijl ook nog eèns een ongeregeld
katalysator is toegevoegd. Volgei
ECE-norm komt de Swift 1.0 maar
liefst 25 kilometer ver met 1 liter
Eurosuper bij een constante snel
heid van 90 km/u.
Register
De nieuwe 1.3-motor kreeg een kor
tere slag, waardoor de cylinderin-
houd van 1324 cc werd terugge
bracht tot 1298 cc. Een centrale bo
venliggende nokkenas bedient via
tuimelaars de in V-vorm opgestelde
kleppen. De 1.3-motor heeft een re-
gistercarburator en een ongeregel
de katalysator en levert 67 pk.
Het topmodel blijft de GTi die moto
risch gezien slechts een gering aan
tal modificaties heeft ondergaan. Zo
werd het inlaatspruitstuk volledig
nieuw ontworpen. De 16-kleppen-
krachtbron heeft nu bovendien een
geregelde drie-wegkatalysator ge
kregen. Het vermogen blijft ongewij
zigd op 101 pk bij 6.450 tr./min.
Alle uitvoeringen van de Swift wor
den standaard geleverd met een
nieuwe vijfversnellingsbak, terwijl
op beide motorversies ook een auto
maat leverbaar is.
Belangrijk is het toepassen van een
volledig onafhankelijke achterwiel-
ophanging, waardoor de auto aan
merkelijk comfortabeler is gewor
den. De compacte bouw van de op
hanging komt de ruimte in het ba-
gage-compartiment ten goede. Ook
de inhoud van de brandstoftank kon
zodoende toenemen van 33 naar 40
liter.
De 3 cylinder 1 liter is er als GA en
GL, terwijl de GL ook als automaat
wordt geleverd. De GA beschikt al
over halogeen koplampen, geïnte
greerde hoofdsteunen, een gelaag
de voorruit en een achterruitverwar-
ming. De GL is wat rijkelijker uitge
dost met een 40/60% neerklapbare
achterbank, een van binnenuit te
openen achterklep, achterruitwis-
sproeier en een interval op de
jnwissers.
Door een verder naar achter doorlo
pende daklijn is ook de hoofdruimte
achterin vergroot en nam het baga
ge volume toe.
Iedere nieuwe auto doet wel aan
verschillende bestaande auto's den
ken. Zo zien we in de Swift flarden
van een Opel Kadett, Mitsubishi
Colt en een Hyundai Pony. Alles bij
elkaar is het toch een frisse nieuwe
De Giant Suzuki is terug. Binnenkort
kunnen we op dezelfde satelietzen-
der weer genieten van een 8 minu-
i durende mini-speelfilm, waarin
Swift de hoofdrol speelt. In prin-
i het filmpje gelijk gebleven,
is de nieuwe Swift nu inge-
jrd. Maar ook de presidents-
ïling in Amerika is niet aan de
ïts voorbijgegaan. Een heuse
De Taro is er met een 1.8 liter benzi-
ne-motor van 83 pk en een even
sterke dieselkrachtbron met een in
houd van 2.4 liter. De auto haalt een
top van 145 km/u.
Van 2 tot en met 14 februari,
oftewel tijdens de auto-Rai,
brengt Hyundai een speciale
versie van zijn Pony: de Son
net. Standaard krijgt deze
auto een zonnedak, stootstrips
op de flanken, een achter
spoiler en speciale striping.
Al deze extra's kosten in de
Rai-periode helemaal niets
extra. De Pony is er als 3-, 4-
en 5- deurs-auto, allemaal
met een 1.5 liter-motor met ka
talysator.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
president Bush geeft in de spot toe
stemming tot aanvallen.
Wielbasis
De nieuwe Swift is van bumper tot
bumper nieuw en doet totaal niet
meer aan zijn voorganger denken.
Op dit moment staan er elf verschil
lende versies op de prijslijst. De
driedeurs Swift is groter dan zijn
Het is met oude auto's net als
met kleine kinderen. Ze blijven
je altijd zorgen baren. Hierbij
denk ik niet zozeer aan de el
lende die je beleeft als je een
bepaald onderdeel niet meer
makkelijk kunt krijgen en ook
niet aan het ongenoegen als-ie
er plotseling mee ophoudt en
zelfs niet eens als hij door een
onverlaat wordt beschadigd.
Nee, ik heb het over een alge
meen probleem waar veel auto-
verzamelaars mee te maken
hebben: een gebruik aan stal-
lingsruimte.
Toen ik mijn oude auto naar
Nederland bracht, werd hij on
dergebracht in een schuur in
Oisterwijk. De auto heeft daar
ruim een jaar gestaan voordat
hij naar de spuiterij ging. Daar
staat hij nu inmiddels ook al
weer enkele maanden. Pas als
hij helemaal is afgebouwd,
komt-ie weer terug. Maar dan
begint pas de ellende. In de
tussentijd, zo heb je al eerder
kunnen lezen, is mijn collectie
uitgebreid met een tweede auto
die al volledig klaar is. Enkele
weken terug dacht ik een idea
le stalling gevonden te hebben.
Een fraaie boerenschuur naast
een varkensstal. Die stal heeft
een open verbinding met de
schuur, zodat een moordende
lucht en voor prachtig plaat
werk eveneens dodelijk stof in
grote hoeveelheden binnenko
men. Totaal ongeschikt zodoen
de voor het stallen van auto's.
Maar ja, met varkens is op het
ogenblik niet veel te verdienen.
De zoons des huizes wist te ver
tellen dat dit de laatste varkens
zouden zijn en dat ze eind ja
nuari zullen verdwijnen. De
schuur kan dan worden
schoongespoten en er is geen
vuiltje meer aan de lucht. Prima
oplossing, nietwaar?
Nou, dat was alleen maar scho
ne schijn. Toen ik dit weekend
zijn vader sprak, wist deze te
melden dat het nog maar de
vraag is of er geen nieuwe var
kens komen. Iedereen begrijpt
het, totaal geen zekerheid. Als
ik morgen mijn auto's in die
schuur zet, zitten er overmorgen
wie weet wel weer een aantal
roze, rondsnuffelende beesten.
Wat ik nodig heb, is een ge
schikte, permanente ruimte.
Wie helpt mij?
De in Nederland te leveren GL-uit-
voering omvat twee gescheiden zit
plaatsen, een gelaagde voorruit,
mechanische besturing en halogeen
koplampen. Verder zijn er drie car
rosseriemogelijkheden: de enkele
Deze week heeft Suzuki een belangrijke wijziging in zijn programma aangebracht. De
Giant Suzuki, de Swift, is volledig vernieuwd. Het huidige model verscheen in 1983 als
SA310. Een aantal detailwijzigingen en het toevoegen van een viercylinder-motor heb
ben de Swift de afgelopen jaren veel populariteit opgeleverd. En wat te denken van de
geweldige reclame-film op Sky-Channel. De nieuwe Swift belooft zo nog een groter suc
ces te worden.
De naam Mercedes Benz heeft in
de hele wereld een magische
klank. Dat is in de eerste plaats
te danken aan de uitstekende
kwaliteiten van deze prachtige
automobielen. Vanaf het eerste
begin is perfektie en techniek,
klasse en stijl voor dit merk het
uitgangspunt geweest. Ook
Autoparc BV, die dit merk voor
Tilburg en omstreken vertegen
woordigt, is een klasse apart.
Onze service, kennis van zaken
en betrokkenheid bij de klanten
heeft in ieder opzicht de uitstra
ling die past hij dit merk. De im
porteur van Mercedes Benz be
paalt voor een deel het karakter
van deze serviceverlening.
Maar wij als dealer geven op
eigen wijze vorm aan de beken
de Mercedes Benz-filosofie: «Het
merk dat de minste service no
dig heeft, krijgt de beste».
Voor Autoparc BV als Mercedes
Benz-dealer is het een uitdaging
om de service optimaal aan te
sluiten op de levensstijl van de
Mercedes Benz-rijder. En dat
betekent dat wij rekening moe
ten houden met het tempo waar
in zakenmensen gewend zijn te
leven. Want Mercedes Benz is
door zijn betrouwbaarheid en
exclusieve uitstraling bij uitstek
de automobiel voor deze groep
mensen. Wij als dealer hebben
in onze serviceverlening begrip
voor het spreekwoordelijk tijd
gebrek van onze klanten. Kleine
reparaties voeren wij dus als het
enigszins kan meteen uit. Alles
wat noodzakelijkerwijze langer
moet duren, doen wij zo snel en
zo goed als mogelijk. De klant
vlot en geruisloos weer de weg
op helpen en de kwaliteit van
onze service op topniveau hand
haven, dat is voor ons als Mer
cedes Benz-dealer de uitdaging.
Bij een door de zakenwereld zo
zeer gewaardeerde auto als
Mercedes Benz speelt leasing
een zeer belangrijke rol. Het be
tekent een maximum aan zeker
heid en probleemloos autobezit
tegen een zeer redelijke prijs.
Leaseprogramma's voor fleet
owners bestaan natuurlijk al
langer. Maar door de introductie
bij Mercedes Benz van speciale
leaseprogramma's voor particu
lieren is onze leasemarkt enorm
toegenomen. Er zijn verschillen
de mogelijkheden, van operatio
nal leasing tot financial service
leasing, waarbij u zelf bepaalt
welk deel u wel of niet wilt lea
sen. Ook is er de mogelijkheid
een occasion te leasen.
Als u bij ons bedrijf komt, zult u
merken dat er een groot enthou
siasme voor de kwaliteit van ons
merk bij al onze medewerkers
leeft. De kwaliteit van de service
en de binding met onze klanten
kan ook alleen maar tot stand
komen door de inzet van ons he
le team. Direktie en medewer
kers motiveren elkaar weder
zijds om onze klanten puntgave
service te bieden. Verkopen is
maar één ding, de echte uitda
ging begint voor ons team daar
na. Dan begint het opbouwen
van een langdurige goede rela
tie met onze klant.
Wij hebben als Autoparc BV het
voordeel onze klanten en hun
auto's persoonlijk te kennen.
Daardoor kunnen wij optimaal
inspelen op de wensen van onze
klanten. En die varen daar wel
bij.
Gaarne nodig ik u hierbij uit
voor een bezoek aan Autoparc
BV. Ons team staat klaar om u
op gepaste wijze te ontvangen.
De deuren staan altijd open en
de koffie staat ook altijd bruin.
Kom dus gerust eens langs.
41