WISSELING VAN DE WACHT i B T<Js Hoe vervoert Nederland zich GOED NIEUWS 750,- Saab en glasnost Erkende bedrijven voor inbouw auto- alarm DENISSEN I XT Hergebruik katalysator n DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 5 januari 1989 - pagina 6 DE TILE I hij il d Technische gegevens Fiat Tipo Tds. k Foto’s: van reglstratlevoordeel KRACHTIG NIEUWS 34.249,- Burg, Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 wissers zijn Nico de Jong (Autovisie) feliciteert dhr. D. Fütterer van Fiat Auto Nederland. GARAGE DEN/SSENBVa GARAGE DE NISSEN BV a 'Vhet Vanaf Waars lijk ge wat w 's Mot iedere klein. om eieren, 5 trekkelij PATROL 2.8 GR TURBO 6 cilinder diesel Turbo; 120 DIN-PK Nieuv Thuis nieuws en woi een p< maken to's bij met d voor a gens v gewerl Automi In het voor ei wanne dat tijd naarto een int driekw buiten] dagen het al< Nissan Patrol 4 WD v.a. Excl. B.T.W. 12,0 seconden. Okm 3 km g« seft hier stekend rice, een bed: jaar lang verzorgt vrachtwagens en Nissan Micra va 15.995,- Nu voor 15.295,- Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 sns over alcohol- l-’ Naast de wens talen te recy- zorgt BMW zo voor een aan- ijke verlaging van de aan- schafwaarde van een katalysator. Overigens is het hele huidige BMW- i voorzien van apparaat. Prijs: Volgens fabrieksopgave. Om het hergebruik van zeldzame en leverde katalysator. Nc kostbare edelmetalen in een kataly- om schaarse edelmek sator te bevorderen, kunnen BMW- rijders gebruikmaken van een kata ly sator-innameregeling. Als de ka talysator door welke reden dan ook moet worden vervangen, betaalt programma standaard BMW f 295,- inclusief BTW per inge- zo'n milieuvriendelijk a] 1929 cc. 82,6 X 90 mm. 92 pk (66 kW) bij 4100 tr/min. 186 Nm bij 2400 tr/min. lengte 3,94 meter, breedte 1,70 meter. 1110 kg. topsnelheid 175 km/u. acceleratie 0-100 km/u.: 1 Brandstofverbruik (ECE-norm) bij 90 km/u. 4,9 liter/100 bij 120 km/u. 6,6 liter/100 35.400,- Alle: de r ven, 1989 War 1989 Een gel mee De zijn Autc moe maa over en bijze In 1 Autc slok kiezi burc Del pen lieu; zet jare hou< Daa drij\ dien trac taal en r nere Late van mak duktieproces kijken, dan zien we voor een groot deel alleen maar ro- ien. bots. Door gebruik te maken van illeen hoog ontwikkelde technologiën ga randeert Fiat bij de Tipo een con stante goede kwaliteit. Vlot Opmerkelijk is de enorme binnen ruimte van de Tipo. Als grote voor- passagiers op hun gemak zitten, hebben personen achterin totaal geen klachten over hoofd- en been- ruimte. Ook de inhoud van de baga geruimte is hierbij nog steeds rede lijk. Autovisie is een van de bladen die zijn stem mag uitbrengen bij een Auto van het Jaar-verkiezing. Ster ker nog, in het begin van de jaren zestig werd de verkiezing door dit Nederlandse blad bedacht. Uiter aard vertelde dhr. Fütterèr de aan wezige journalisten uitermate geluk kig te zijn met de titel. Bovendien wist hij ons te melden, dat vanaf de Auto-RAI alle Fiats met uitzondering van één model uit de Uno-reeks, voortaan worden uitgerust met brandstofinjectie en een geregelde drieweg katalysator. Alle auto's vanaf de Panda's 750 zulen dan aan de zware US83-norm voldoen. Het TNO is op dit moment bezig ver schillende auto-alarmsystemen te testen. Rond 1 februari zal bekend gemaakt worden, welke systemen een TBBS-TNO goedkeuring krij gen. Het TBBS is een bureau voor schadepreventie, wat in 1965 werd opgericht door de verzekeraars in Nederland. Naast het goedkeuren van systemen zullen ook inbouwbedrijven erkend gaan worden. Deze bedrijven waar borgen een juiste inbouw van uw goedgekeurde alarmsysteem. In nauwe samenwerking tussen de Rai en de Bovag is een regeling voor de erkenning van inbouwbe drijven van auto-beveiligingssyste- men opgesteld. Deze regeling zal per 1 maart van start gaan. In eerste instantie worden inbouwbedrijven alléén bekeken aan de hand van de door het bedrijf zelf verstrekte gege vens. Later zullen de betreffende be drijven worden gecontroleerd op opzet en inrichting. Mocht hierbij blijken dat een bedrijf niet aan de eisen voldoet, dan wordt de erken ning alsnog ingetrokken. Een er kend bedrijf mag alle goedgekeur de alarmsystemen inbouwen. Merk en type: Aantal cylinders: Cy linderinhoud Boring X slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties Officieel mag de Fiat Tipo sinds 1 januari de titel «Auto van het laar» voeren. Hij neemt deze titel over van de Peugeot 405 die vorig jaar de eer ten deel viel. Het is overigens al de vijfde keer dat de Italiaanse gigant deze felbegeerde onderscheiding in de wacht sleept. Eerder gebeurde dat al met de 124, 128, 127 en Uno. Tijdens een feestelijke bijeenkomst 28 december jl. feliciteerde Autovisie hoofdredacteur Nico de Jong dhr. D. Fütterer, Algemeen Directeur van Fiat Auto Nederland. van DENISSEN Als eerste buitenlandse automobiel- fabrikant opent Saab binnenkort een uiterst modem service-station in de Russische hoofdstad Moskou. Er zijn ongeveer honderd Saab-rijders in Moskou en omgeving en deze mensen kunnen gaan beschikken over een moderne en goed geoutil leerde werkplaats met speciaal door Saab getraind personeel. Saab heeft hiervoor een overeen komst getekend met Sovinter Auto- service, een bedrijf dat al meer dan tien jaar lang de service en repara tie verzorgt van buitenlandse n bussen. Op herhaling Het is nu, zo'n jaar na de eerste pre sentatie, aardig om nog eens op nieuw de Tipo voor het voetlicht te halen. We reden met de turbodiesel. De Tipo is haast op alle fronten nieuw en vooruitstrevend. Met zijn markante vormgeving onderscheidt hij zich duidelijk van zijn concurren ten. Dat wil niet zeggen dat ieder een de Tipo mooi vindt, maar apart mag hij zeker genoemd worden. Vooral de typische achterzijruiten, de kunststof klep en de grote achter lichten vallen hierbij op. De Tipo Tds (turbodiesel super) is aan de buitenkant alleen herkenbaar aan twee minieme typeplaatjes en de vlakke wieldoppen. Deze laatste vinden we overigens ook op de 1.4 en 1.6 Dgt. De turbodieselmotor is er alleen in combinatie met de luxueu ze binnenuitrusting. Dit houdt in vol ledig met velours beklede stoelen, in hoogte verstelbare stuurkolom, vijf- bak, dichte hoofdsteunen en het nog tijd een groot succes, steeds spectaculaire digitale dash- al ruim 300.000 stuks board. Alhoewel het klokkendeel niet uitblinkt in afleesbaarheid, blijft zelfs al een levertijd. In x het een kleurrijk en vrolijk geheel, er in ons land zo'n 9.000 exei Alles is erop aangewezen zoals een verkocht worden. De impor» toerenteller, turbodrukmeter, brand- Auto Nederland had stofmeter, temperatuurmeter en een auto's gevraagd, maar ze moeten grote snelheidsmeter. Aan de stuur- het met tweeduizend minder doei kolom zitten twee hendels waarmee Overigens loopt de Tipo niet aLn>u de volledige verlichting en ruiten- voorop op het gebied van moderne s bediend worden. Bovendien vormgeving. Als we naar het pro- 1 er ook nog een tweetal bedie ningsknopjes op aangebracht. Een ingewikkeld geheel, wat enige ge wenning vereist. Heel fraai is het te zien hoe alle streepjes, getalletjes en tekeningetjes in het donker ver licht zijn. Standaard heeft de Tds ook de beschikking over stuurbe krachtiging die het manouvreren met de Tipo tot kinderspel maakt. De Tipo is met de 1.9 liter turbodie selmotor van 92 pk een vlotte jon gen. In 12,5 seconden wordt de 100 km/u. vanuit stilstand behaald. Bij de topsnelheid gaat de auto 175 km/u. hard, terwijl de snelheidsme ter toch wel wat meer aangeeft. De Fiat Tipo is ook een comfortabele auto die zich zowel op het gladde asfalt als op oneffen ondergrond be hoorlijk goed weet te houden. De wegligging is bij een Fiat over het algemeen wel in orde en ook op dit punt maakt de Tipo een uitzonderlijk goede beurt. Het is alleen jammer dat de motor van de turbodiesel zo rumoerig is. Zeker bij lage toerentallen en koude motor is het overduidelijk dat je met een diesel te doen hebt. Bij hogere toeren valt de duidelijke dieselklop weg, maar blijft het aantal geprodu ceerde decibels hoog. Het brandstofverbruik is netjes met een gemiddelde van 1 op 14 tot 15. Voor wie een diesel nu niet zo nodig is, kan ook kiezen uit de 1.4 en 1.6 li ter benzinemotor. Daarnaast is er nog een 1.7 liter ongeblazen diesel. Onze Tds was uitgerust niet ABS, wat op deze auto een optie is. Ik kan het alleen maar toejuichen dat Fiat deze veilige techniek ook brengt in de betaalbare klasse, want betaal baar dat is de Tipo zondermeer. De prijzen lopen uiteen van f 24.350,- voor de normale 1.4 tot en met f 35.400,- voor onze Tds. Voor ABS wordt overigens 4.700,- in reke ning gebracht. Jong De Tipo is ondanks zijn jonge leef tijd een groot succes. In totaal zijn er vm avu&m mww.uw oiuZS van geproau- ceerd. In bepaalde landen bestaat zelfs al een levertijd. In 1989 zullen er in ons land zo'n 9.000 exemplaren :ht worden. De importeur Fiat Nederland had om 11.000 gevraagd, st tweeduizer loopt de Tipo het gebied va De RAI heeft onlangs cijfers bekend gemaakt over de mobiliteit van de Nederlandse bevolking. Hoe ver plaatsen we ons en welke afstanden leggen we hierbij af. De gemiddel de autobestuurder legt 16,5 kilome ter per dag af. Het openbaar ver voer scoort met 4,1 kilometer als tweede tegen de fiets op de derde plaats met 2,9 kilometer per dag. Ook werd gekeken naar het motief van de verplaatsing. Hierbij werden het woon/werkverkeer en het op vi site gaan als meeste genoemd. Ook zakelijke bezoeken, winkelen en sport en ontspanning komen veel voor. Ook werd in een steekproef de totaal afgelegde afstand van Neder landers vastgesteld. Met z'n allen leggen autobestuurders per jaar 68,8 miljard kilometers af, fietsen we 11 miljard kilometers en laten we toch ook nog eens 5,2 kilometers on der onze schoenzolen door gaan. Over alle mogelijkheden gezien, is er in totaal een stijging te bespeuren naar 158,9 miljard kilometers per jaar. De te voet afgelegde kilome ters blijven zeer stabiel, terwijl de brommer snel in populariteit ver liest. Het aantal afgelegde kilometers werd door de RAI ook afgezet tegen het inkomen. In het algemeen geldt dat hoe hoger het inkomen, hoe meer kilometers per dag worden af gelegd. Bij dit alles is het ook aardig te ver melden dat we in Nederland voor 100.890 kilometer aan verharde we gen hebben en 14.413 kilometer on derverharde wegen. Hierbij is slechts 2.570 kilometer gescheiden rijbaan. De RAI heeft ook gegever diefstal, overtredingen en c gebruik op een rijtje gezet. Het aantal fietsendiefstallen neemt de laatste drie jaar gestaag af. Maar er worden jaarlijks toch nog ruim 160.000 tweewielers gestolen. Dezelfde daling zien we bij brom mers en motorfietsen. Bij personen auto's is een lichte stijging te note ren naar 25.178 in 1987. Het meeste komt diefstal uit of vanaf voertuigen plaats en wel 187.645 keer. Welke verkeersovertredingen van de wegenverkeerswet plegen we met z'n allen het meest. Dalend, maar toch het meest voorkomend is het rijden onder invloed in een auto of op een motor: 28.508 keer. Doorrij den na een ongeval deden in 1987 nog 6.933 landgenoten. Ruim twee duizend mensen weigerden de bloedproef, terwijl nog bijna dui zend na een ontzegging achter het stuur kropen. Joy-riding neemt te vens in populariteit af en werd nog 453-maal geconstateerd. In totaal werd in 1987 44.473 keer de wegen verkeerswet overtreden. Je ziet hier het grote aandeel van alcohol mis bruik. Gelukkig mogen we constate ren dat het aantal verkeersonge\ len waarbij alcoholgebruik in spel was afneemt, alhoewel het in 1987 nog 42.655 keer voorkwam. Ook het aantal ongevallen met do delijke afloop zakte van 2.131 in 1975 naar 1.355 in 1987. Dit betekent niet dat we tevreden over ons zelf kunnen zijn. Alcohol en verkeer gaan nog steeds niet samen. w.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 28