WISSELING VAN DE WACHT
i
B
T<Js
Hoe
vervoert
Nederland
zich
GOED NIEUWS
750,-
Saab en
glasnost
Erkende
bedrijven voor
inbouw auto-
alarm
DENISSEN I
XT
Hergebruik katalysator
n
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 januari 1989 - pagina 6
DE TILE
I
hij
il d
Technische gegevens
Fiat Tipo Tds.
k
Foto’s:
van
reglstratlevoordeel
KRACHTIG NIEUWS
34.249,-
Burg, Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
wissers
zijn
Nico de Jong (Autovisie)
feliciteert dhr. D. Fütterer
van Fiat Auto Nederland.
GARAGE
DEN/SSENBVa
GARAGE
DE NISSEN BV a
'Vhet
Vanaf
Waars
lijk ge
wat w
's Mot
iedere
klein.
om
eieren, 5
trekkelij
PATROL 2.8 GR TURBO
6 cilinder diesel
Turbo; 120 DIN-PK
Nieuv
Thuis
nieuws
en woi
een p<
maken
to's bij
met d
voor a
gens v
gewerl
Automi
In het
voor ei
wanne
dat tijd
naarto
een int
driekw
buiten]
dagen
het al<
Nissan Patrol
4 WD v.a.
Excl. B.T.W.
12,0 seconden.
Okm
3 km
g«
seft hier
stekend
rice, een bed:
jaar lang
verzorgt
vrachtwagens en
Nissan Micra va 15.995,-
Nu voor 15.295,-
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
sns over
alcohol-
l-’ Naast de wens
talen te recy-
zorgt BMW zo voor een aan-
ijke verlaging van de aan-
schafwaarde van een katalysator.
Overigens is het hele huidige BMW-
i voorzien van
apparaat.
Prijs:
Volgens fabrieksopgave.
Om het hergebruik van zeldzame en leverde katalysator. Nc
kostbare edelmetalen in een kataly- om schaarse edelmek
sator te bevorderen, kunnen BMW-
rijders gebruikmaken van een kata
ly sator-innameregeling. Als de ka
talysator door welke reden dan ook
moet worden vervangen, betaalt programma standaard
BMW f 295,- inclusief BTW per inge- zo'n milieuvriendelijk a]
1929 cc.
82,6 X 90 mm.
92 pk (66 kW) bij 4100 tr/min.
186 Nm bij 2400 tr/min.
lengte 3,94 meter, breedte 1,70 meter.
1110 kg.
topsnelheid 175 km/u.
acceleratie 0-100 km/u.: 1
Brandstofverbruik (ECE-norm) bij 90 km/u. 4,9 liter/100
bij 120 km/u. 6,6 liter/100
35.400,-
Alle:
de r
ven,
1989
War
1989
Een
gel
mee
De
zijn
Autc
moe
maa
over
en
bijze
In 1
Autc
slok
kiezi
burc
Del
pen
lieu;
zet
jare
hou<
Daa
drij\
dien
trac
taal
en r
nere
Late
van
mak
duktieproces kijken, dan zien we
voor een groot deel alleen maar ro-
ien. bots. Door gebruik te maken van
illeen hoog ontwikkelde technologiën ga
randeert Fiat bij de Tipo een con
stante goede kwaliteit.
Vlot
Opmerkelijk is de enorme binnen
ruimte van de Tipo. Als grote voor-
passagiers op hun gemak zitten,
hebben personen achterin totaal
geen klachten over hoofd- en been-
ruimte. Ook de inhoud van de baga
geruimte is hierbij nog steeds rede
lijk.
Autovisie is een van de bladen die
zijn stem mag uitbrengen bij een
Auto van het Jaar-verkiezing. Ster
ker nog, in het begin van de jaren
zestig werd de verkiezing door dit
Nederlandse blad bedacht. Uiter
aard vertelde dhr. Fütterèr de aan
wezige journalisten uitermate geluk
kig te zijn met de titel. Bovendien
wist hij ons te melden, dat vanaf de
Auto-RAI alle Fiats met uitzondering
van één model uit de Uno-reeks,
voortaan worden uitgerust met
brandstofinjectie en een geregelde
drieweg katalysator. Alle auto's
vanaf de Panda's 750 zulen dan aan
de zware US83-norm voldoen.
Het TNO is op dit moment bezig ver
schillende auto-alarmsystemen te
testen. Rond 1 februari zal bekend
gemaakt worden, welke systemen
een TBBS-TNO goedkeuring krij
gen. Het TBBS is een bureau voor
schadepreventie, wat in 1965 werd
opgericht door de verzekeraars in
Nederland.
Naast het goedkeuren van systemen
zullen ook inbouwbedrijven erkend
gaan worden. Deze bedrijven waar
borgen een juiste inbouw van uw
goedgekeurde alarmsysteem.
In nauwe samenwerking tussen de
Rai en de Bovag is een regeling
voor de erkenning van inbouwbe
drijven van auto-beveiligingssyste-
men opgesteld. Deze regeling zal
per 1 maart van start gaan. In eerste
instantie worden inbouwbedrijven
alléén bekeken aan de hand van de
door het bedrijf zelf verstrekte gege
vens. Later zullen de betreffende be
drijven worden gecontroleerd op
opzet en inrichting. Mocht hierbij
blijken dat een bedrijf niet aan de
eisen voldoet, dan wordt de erken
ning alsnog ingetrokken. Een er
kend bedrijf mag alle goedgekeur
de alarmsystemen inbouwen.
Merk en type:
Aantal cylinders:
Cy linderinhoud
Boring X slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties
Officieel mag de Fiat Tipo sinds 1 januari de titel «Auto van het
laar» voeren. Hij neemt deze titel over van de Peugeot 405 die vorig
jaar de eer ten deel viel. Het is overigens al de vijfde keer dat de
Italiaanse gigant deze felbegeerde onderscheiding in de wacht
sleept. Eerder gebeurde dat al met de 124, 128, 127 en Uno. Tijdens
een feestelijke bijeenkomst 28 december jl. feliciteerde Autovisie
hoofdredacteur Nico de Jong dhr. D. Fütterer, Algemeen Directeur
van Fiat Auto Nederland.
van DENISSEN
Als eerste buitenlandse automobiel-
fabrikant opent Saab binnenkort
een uiterst modem service-station in
de Russische hoofdstad Moskou. Er
zijn ongeveer honderd Saab-rijders
in Moskou en omgeving en deze
mensen kunnen gaan beschikken
over een moderne en goed geoutil
leerde werkplaats met speciaal
door Saab getraind personeel.
Saab heeft hiervoor een overeen
komst getekend met Sovinter Auto-
service, een bedrijf dat al meer dan
tien jaar lang de service en repara
tie verzorgt van buitenlandse
n bussen.
Op herhaling
Het is nu, zo'n jaar na de eerste pre
sentatie, aardig om nog eens op
nieuw de Tipo voor het voetlicht te
halen. We reden met de turbodiesel.
De Tipo is haast op alle fronten
nieuw en vooruitstrevend. Met zijn
markante vormgeving onderscheidt
hij zich duidelijk van zijn concurren
ten. Dat wil niet zeggen dat ieder
een de Tipo mooi vindt, maar apart
mag hij zeker genoemd worden.
Vooral de typische achterzijruiten,
de kunststof klep en de grote achter
lichten vallen hierbij op. De Tipo
Tds (turbodiesel super) is aan de
buitenkant alleen herkenbaar aan
twee minieme typeplaatjes en de
vlakke wieldoppen. Deze laatste
vinden we overigens ook op de 1.4
en 1.6 Dgt. De turbodieselmotor is er
alleen in combinatie met de luxueu
ze binnenuitrusting. Dit houdt in vol
ledig met velours beklede stoelen, in
hoogte verstelbare stuurkolom, vijf-
bak, dichte hoofdsteunen en het nog tijd een groot succes,
steeds spectaculaire digitale dash- al ruim 300.000 stuks
board. Alhoewel het klokkendeel
niet uitblinkt in afleesbaarheid, blijft zelfs al een levertijd. In x
het een kleurrijk en vrolijk geheel, er in ons land zo'n 9.000 exei
Alles is erop aangewezen zoals een verkocht worden. De impor»
toerenteller, turbodrukmeter, brand- Auto Nederland had
stofmeter, temperatuurmeter en een auto's gevraagd, maar ze moeten
grote snelheidsmeter. Aan de stuur- het met tweeduizend minder doei
kolom zitten twee hendels waarmee Overigens loopt de Tipo niet aLn>u
de volledige verlichting en ruiten- voorop op het gebied van moderne
s bediend worden. Bovendien vormgeving. Als we naar het pro-
1 er ook nog een tweetal bedie
ningsknopjes op aangebracht. Een
ingewikkeld geheel, wat enige ge
wenning vereist. Heel fraai is het te
zien hoe alle streepjes, getalletjes
en tekeningetjes in het donker ver
licht zijn. Standaard heeft de Tds
ook de beschikking over stuurbe
krachtiging die het manouvreren
met de Tipo tot kinderspel maakt.
De Tipo is met de 1.9 liter turbodie
selmotor van 92 pk een vlotte jon
gen. In 12,5 seconden wordt de 100
km/u. vanuit stilstand behaald. Bij
de topsnelheid gaat de auto 175
km/u. hard, terwijl de snelheidsme
ter toch wel wat meer aangeeft.
De Fiat Tipo is ook een comfortabele
auto die zich zowel op het gladde
asfalt als op oneffen ondergrond be
hoorlijk goed weet te houden. De
wegligging is bij een Fiat over het
algemeen wel in orde en ook op dit
punt maakt de Tipo een uitzonderlijk
goede beurt.
Het is alleen jammer dat de motor
van de turbodiesel zo rumoerig is.
Zeker bij lage toerentallen en koude
motor is het overduidelijk dat je met
een diesel te doen hebt. Bij hogere
toeren valt de duidelijke dieselklop
weg, maar blijft het aantal geprodu
ceerde decibels hoog.
Het brandstofverbruik is netjes met
een gemiddelde van 1 op 14 tot 15.
Voor wie een diesel nu niet zo nodig
is, kan ook kiezen uit de 1.4 en 1.6 li
ter benzinemotor. Daarnaast is er
nog een 1.7 liter ongeblazen diesel.
Onze Tds was uitgerust niet ABS,
wat op deze auto een optie is. Ik kan
het alleen maar toejuichen dat Fiat
deze veilige techniek ook brengt in
de betaalbare klasse, want betaal
baar dat is de Tipo zondermeer. De
prijzen lopen uiteen van f 24.350,-
voor de normale 1.4 tot en met
f 35.400,- voor onze Tds. Voor ABS
wordt overigens 4.700,- in reke
ning gebracht.
Jong
De Tipo is ondanks zijn jonge leef
tijd een groot succes. In totaal zijn er
vm avu&m mww.uw oiuZS van geproau-
ceerd. In bepaalde landen bestaat
zelfs al een levertijd. In 1989 zullen
er in ons land zo'n 9.000 exemplaren
:ht worden. De importeur Fiat
Nederland had om 11.000
gevraagd,
st tweeduizer
loopt de Tipo
het gebied va
De RAI heeft onlangs cijfers bekend
gemaakt over de mobiliteit van de
Nederlandse bevolking. Hoe ver
plaatsen we ons en welke afstanden
leggen we hierbij af. De gemiddel
de autobestuurder legt 16,5 kilome
ter per dag af. Het openbaar ver
voer scoort met 4,1 kilometer als
tweede tegen de fiets op de derde
plaats met 2,9 kilometer per dag.
Ook werd gekeken naar het motief
van de verplaatsing. Hierbij werden
het woon/werkverkeer en het op vi
site gaan als meeste genoemd. Ook
zakelijke bezoeken, winkelen en
sport en ontspanning komen veel
voor. Ook werd in een steekproef de
totaal afgelegde afstand van Neder
landers vastgesteld. Met z'n allen
leggen autobestuurders per jaar
68,8 miljard kilometers af, fietsen we
11 miljard kilometers en laten we
toch ook nog eens 5,2 kilometers on
der onze schoenzolen door gaan.
Over alle mogelijkheden gezien, is
er in totaal een stijging te bespeuren
naar 158,9 miljard kilometers per
jaar. De te voet afgelegde kilome
ters blijven zeer stabiel, terwijl de
brommer snel in populariteit ver
liest.
Het aantal afgelegde kilometers
werd door de RAI ook afgezet tegen
het inkomen. In het algemeen geldt
dat hoe hoger het inkomen, hoe
meer kilometers per dag worden af
gelegd.
Bij dit alles is het ook aardig te ver
melden dat we in Nederland voor
100.890 kilometer aan verharde we
gen hebben en 14.413 kilometer on
derverharde wegen. Hierbij is
slechts 2.570 kilometer gescheiden
rijbaan.
De RAI heeft ook gegever
diefstal, overtredingen en c
gebruik op een rijtje gezet.
Het aantal fietsendiefstallen neemt
de laatste drie jaar gestaag af.
Maar er worden jaarlijks toch nog
ruim 160.000 tweewielers gestolen.
Dezelfde daling zien we bij brom
mers en motorfietsen. Bij personen
auto's is een lichte stijging te note
ren naar 25.178 in 1987. Het meeste
komt diefstal uit of vanaf voertuigen
plaats en wel 187.645 keer.
Welke verkeersovertredingen van
de wegenverkeerswet plegen we
met z'n allen het meest. Dalend,
maar toch het meest voorkomend is
het rijden onder invloed in een auto
of op een motor: 28.508 keer. Doorrij
den na een ongeval deden in 1987
nog 6.933 landgenoten. Ruim twee
duizend mensen weigerden de
bloedproef, terwijl nog bijna dui
zend na een ontzegging achter het
stuur kropen. Joy-riding neemt te
vens in populariteit af en werd nog
453-maal geconstateerd. In totaal
werd in 1987 44.473 keer de wegen
verkeerswet overtreden. Je ziet hier
het grote aandeel van alcohol mis
bruik. Gelukkig mogen we constate
ren dat het aantal verkeersonge\
len waarbij alcoholgebruik in
spel was afneemt, alhoewel het in
1987 nog 42.655 keer voorkwam.
Ook het aantal ongevallen met do
delijke afloop zakte van 2.131 in
1975 naar 1.355 in 1987. Dit betekent
niet dat we tevreden over ons zelf
kunnen zijn. Alcohol en verkeer
gaan nog steeds niet samen.
w.