Een broertje erbij Dealers bundelen krachten in D.A.T.0 fop ION ZIEN: ENU IDEN TIE BOOM als traditie. Telefoon (13) 36 401111 A U S E Alia Romeo 75 1.8 IE Merkenrecht op carrosserie- delen Rijkspolitie met 75 Range Rovers T DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 5 januari 1989 - pagina 3 nuari 1989 - pagina 2 T T O T I Brandstofverbruik (ECE-norm)*: Vervolg van pag. 1 984 7.450,- Foto’s: Geert van Loon RUIM NIEUWS •-350045 0.000 km 11.950. 7 580 km 12.950.- !9.l62km 18.950. 16.000 km 24.500. •8.000 km 34.950.- IEMERKEN 'MANUI: D.A.T.O.- vice- voorzitter dhr. Joep Vos MET •RANTIE G4A4C£ DEN/SSENBVa 1985 13.950,- 1985 12.950,- 1985 22.950,- 1985 11.950,- 1985 16.500,- 1984 16.950,- 1983 11.950,- mbi 1985 g, wit 13.950,- ÏL 1986 wit 24.950,- S 1986 I, rood 17.950,- PRAIRIE 2.0 INJECTIE Ruimte en comfort voor 7 personen D.A. T. O. -bestu urslid dhr. Mart Prinsen is be- ird on- s voor- 7) bij 5500 tr/min. 4000 tr/min. I meter, breedte 1,63 meter. Technische gegevens Merk en type: Aantal cylinders: Cylinderinhoud Boring X slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties*: 15.950, - 13.950, - 6.900,- 9.950, - 1983 6.900,-1 1982 6.950,- 1982 7.900,- Prijs: Volgens fabrieksopgave. casions bent u ge- a maar na: meer i meer zekerheid, tuit Top Occasion- i vanaf 1984*. En en 14 dagen. Een jeldig is. Wij infor- ijke voorwaarden. 1 km >er 1987 ic 19.950,- decem- de Ai de Kolonel .jein, de sleutels in ont ren de heer F. van Putten, een Directeur van Austin Nederland. Bij de sleutels vijfenzeventigste Range de Rijkspolitie. In 1974 is Nissan Prairie v.a.: 39.950^ Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 De vrijdag vóór Kerstmis, 23 de~ ber, nam Commandant van gemene Verkeers Dienst van Rijkspolitie in Driebergen, C. Doomhein, de sleutels vangst van >wi Algemeei Rover hoort de Rover voor de samenwerking met Austin Rover Voor het nieuwe modellenjaar zijn eveneens kleine veranderingen werd een injectie-versie van de 1.8 aan het programma toegevoegd. gestart. Op dit moment zijn er 20'n 25 Range Rovers in gebruik. Begin dit jaar zullen er nog vier worden afgeleverd zodat er in totaal 79 in de afgelopen 15 jaar zijn geleverd. van PENISSEN pen niet voor onaangename verras singen plaatsen. De brandstofinjectie is aan de 1.8 motor toegevoegd ter verlaging van de brandstofconsumptie en ter voor bereiding van de katalysator. Toch mei aan sPrin9* de auto niet bepaald super- zuinig met zijn kostbare nat om. >5 Gemiddeld werd in de testweek 1 op 9 genoteerd. r kunnen, Wat prijs betreft is de Alfa 75 altijd ■s->ier- al een bijzonder interessante auto geweest, ook naar het huidige prijs peil bekeken, is de auto beslist niet te duur. De basis 1.8 met carbura teur kost 34.790,-. Onze van injectie voorziene testauto staat voor 38.190,- in de prijslijst. Daar boven zit dan nog de 2 liter TwinSpark voor 46.390,- en de V6 voor 58.850,-. Prijzen die de auto's stuk voor stuk waard zijn. De Alfa 75 blijft, in welke uitvoering dan ook, een uiterst prettige en sportieve auto. Het comfort ligt hier bij op een hoog niveau. De uitrus ting is behoorlijk compleet. Helaas is het brandstofverbruik, ondanks de injectie, wat aan de hoge kant. Alfa Romeo 75 1.8 IE. 1779 cc. 80 X 88,5 mm. 122 pk (99 kW) 157 Nm bij lengte 4,33 1100 kg. topsnelheid 190 km/u. acceleratie 0-100: 10,4 seconden, bij 90 km/u. 6,9 liter/100 km. bij 120 km/u. 8,9 liter/100 km. j 38.190,-. Carrosseriedelen mogen niet door andere bedrijven dan door de auto fabrikant zelf aangewezen vervaar digd worden. Hierover heeft het Europese Hof van Justitie onlangs uitspraak gedaan. Een Engels be drijf had spatborden van Volvo op de markt gebracht, wat het Zweedse bedrijf tot een proces aanzette. Ook Renault bracht een vergelijkbare zaak aan tegen een Italiaanse car- rosseriefabrikant. De Europese com missie gaf in beide gevallen steun aan de maker van het plaatwerk, omdat de autofabrieken volgens de commissie in strijd handelden met het Europese mededingingsrecht. Het Hof besliste hier anders over, maar merkte wel op dat autofabri kanten bij het handhaven van hun merkenrechtelijke bescherming geen misbruik mogen maken van hun monopoliepositie. «Alhoewel de D.A.T.O. pas in 1985 werd opgericht stamt de samenwerking tussen de Tilburgse autodealers al van veel verder terug. Als we zo'n dertig tot vijfendertig jaar geleden kijken dan bestond er al zoiets als het koffie- uurtje bij garage V.d. Boom. Die bijeenkomsten zijn later uitgegroeid tot de V.A.T.O. waarin alle garagebedrijven van Tilburg verenigd waren. De merkendealers die op bepaalde punten andere belangen hebben, splitsten zich af. De overige garagebedrijven hebben zich verenigd in het Gilde van Autovaklui. De samenwerking tussen het Gilde en de D.A.T.O. is uitstekend. Denk bijvoorbeeld maar weer eens aan het gezamelijke contract voor het ophalen van afvalstoffen. Het is zeer goed denkbaar dat het Gilde daarin ook meedoet. Op dat punt hebben we immers dezelfde belangen.» Bij de oprichting bestond de D.A.T.O. uit ongeveer 17 leden. Dat is de laatste jaren uitgegroeid tot het huidige aantal van drieëntwintig. sspakige stuur is standaard in hoogte en diepte ver stelbaar. Bekrachtiging is niet aan wezig, maar dat blijkt de 110 wegende auto in de praktijk lemaal niet nodig te hebber.. parkeren zou het wat lichter kunne maar ook als je met weinig spier bundels behangen bent, is de Alfa 75 goed hanteerbaar. Het uitzicht rondom is redelijk. Naar voor en op zij geen klachten, maar de achter steven is vanuit de bestuurdersstoel niet zichtbaar. De achterstijlen vor men behoorlijke dode hoeken. De kofferklep is alleen van binnen uit te openen en heeft een enorme capaciteit van 500 liter. Helaas is de tildrempel nog steeds erg hoog. De Alfa 75 1.8 IE is een fijne en sportie ve auto. Ondanks de vrij strakke ve ring staat het algehele comfort op een hoog peil. De besturing is direct en de wegligging is dik in orde. De ze Alfa zcd je door deze eigenschap- 1986 8.950,- 1987 15.950,- 1986 13.950,- 1987 16.950,- 1985 13.950,- 1985 13.950,- 1986 16.950,- 1986 14.950,- 1985 15.950,- 1986 27.950,- 1985 24.950,- 1985 24.950,- Velours In het interieur is weinig nieuws te bespeuren. Verder dan nieuwe ve- loursbekleding op de stoelen kom ik iet. Stoelen overigens die sn. Alleen, zoals bij ïre Alfa 75, is de ondersteuning het rechter bovenbeen niet opti- achterpassagiers kunnen i behoorlijke hoofd- en limte beschikken. Het dash- bestaat uit een toerenteller, snelheidsmeter, brandstofmeter, temperatuurmeter en een oliedruk- meter. Deze instrumenten worden geflankeerd door de bedienings knopjes voor de mistlampen voor en achter, het waarschuwingslicht en de achterruitverwarming. De contro- ach- lelampjes zijn midden boven de g. De console aangebracht. De verwarming en ventilatie wordt met drie draaiknoppen bediend. Helaas was de warme temperatuur portierruiten( misüampen in de voor- m ons testexemplaar moeilijk do- bumper en een armsteun op de ach- seerbaar: we hadden eigenlijk al- terbank leen de keuze tussen geen warme lucht of juist bloedheet. Inparkeren De opbergruimte beperkt zich tot Het sportieve driespakige een dashboardlade (geen kastje) en een afsluitbaar vakje tussen de voorstoelen. Portierbakken zijn he- laast niet aanwezig. loog De uitrusting van de 1.8 IE i zijn hoorlijk compleet met standaai der meer elektrisch bediende Toen in 1985 de Alfa 75 werd geïntroduceerd, bestond het Nederlandse gamma alleen uit de 1.8 en 2.0. Op dit moment kan de klant echter uit een veel completere serie kiezen met onder andere de 1.8, de 2 liter TwinSpark en de machtige 3 liter V6. Uiterlijk heeft de 75 door de jaren heen slechts een klein aantal wijzigingen ondergaan. Voer hof niouv.'o “odol!or_;o~ zijn eveneenz kleine veranderingen doorgevoerd en werd een injectie-versie van de 1.8 aan het programma toegevoegd. Je moet even twee keer kijken, of mogen. Alfa heeft dat r!‘ - liefst er nog een oudere Alfa 75 bij Met 122 pk produceert ae i.o ir. me, halen om de optische veranderin- meer of minder dan zijn carburatie- gen te ontdekken. De bumpers zijn broertje. Ook de topsnelheid van helemaal in grijs kunststof uitge- 190 km/u. bleef gelijk, terwijl zijn ‘n9c°P voerd, terwijl aanvankelijk daar een acceleratie van 0 tot 100 in 10,3 se- brede zwarte bies overheen liep, conden zelfs wat lager is dan bij de 7c Meest in het oog springt de nieuwe gewone 1.8. Nee, Alfa heeft de injec- v grille. Aan de achterkant is de ver- he duidelijk toegevoegd om een wat nieuwing het meest duidelijk door zuinigere auto te verkrijgen. Daar- de veranderde achterlichtunits. De naast mag natuurlijk niet vergeten ^ereen fel oranje richtingsaanwijzers en de worden, dat als een katalysator ver- witte achteruitrijlampen zijn vervan- nlicht wordt <4c 1 R TF vnll*. gen door wit glas met dunne rode streepjes. Door oranje lampjes toe te passen, is het uitgestraalde licht van de clignoteur toch van de juiste kleur. Het geheel ziet er nu harmo nieuzer uit. Tot slot zijn ook de wiel doppen van de Alfa 164 een nieuwtje op de 75. Zwarte streep Vérder bleef uiterlijk alles bij het oude. De auto ziet er nog steeds zeer fraai en stoer uit met zijn omhoog lo pende zij-lijn, geaccentueerd door de zwarte streep die overloopt in een beschaafde spoiler achterop. Wat dat betreft kan de Alfa 75 best nog wel wat jaren mee. snel genot Onder de motorkap is het meeste willig de a nieuws te vinden. De bekende 1779 de bestuui cc 4 cylinder krachtbron is voorzien van een Motronic brandstofinjectie- systeem. Meestal wordt het toevoe gen van een injectie gebruikt voor het opvoeren van het maximum ver- De Range Rovers worden bij de Rijkspolitie vooral ingezet voor tech nisch verkeerstoezicht en hulpverle ning bij ongevallen en andere cala miteiten. 1985 1983 1983 1983 1983 1982 1982 niet gedaan, de 1.8 IE niet carbux' telhei1 f gelijk, terwijl 0 tot 100 in 10,; 1 lager is dan gewone 1.8. Nee, Alfa heeft de injec tie duidelijk toegevoegd om een wat zuinigere auto te verkrijgen. Daar naast mag natuurlijk niet worden, dat als een katalysator ver plicht wordt, de 1.8 IE hierop volle dig is voorbereid. Het is iedere keer weer onvoorstel baar hoe Alfa zo'n enorme dosis rij plezier in zijn auto's weet te stoppen. De vijfversnellingsbak schakelt zo als het een Alfa betaamt, stroef en met af en toe weigeren van de c teruit en de eerste overbrenging. bak zit tussen de achterwielen ge monteerd met direct de remschijven er tegenaan. Een constructie die Al fa al heel wat jaren bij zijn achter- wielaandrijvers toepast. De Alfa 75 laat niet met zich sollen. Er is dan ook heel wat voor nodig om hem tot een slip te verleiden. In snel genomen bochten volgt hij ge- aangegeven koers, zonder jestuurder maar het idee te ge ven dat het hem te hard gaat. De wegligging verdient overigens over de gehele linie een uitermate h< cijfer. De auto is volledig op prestaties gebouwd. ■L I ss.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25