Een broertje erbij
Dealers bundelen
krachten in D.A.T.0
fop
ION
ZIEN:
ENU
IDEN
TIE
BOOM
als traditie.
Telefoon (13) 36 401111
A
U
S
E
Alia Romeo 75 1.8 IE
Merkenrecht
op carrosserie-
delen
Rijkspolitie met 75 Range Rovers
T
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 januari 1989 - pagina 3
nuari 1989 - pagina 2
T
T
O
T
I
Brandstofverbruik (ECE-norm)*:
Vervolg van pag. 1
984
7.450,-
Foto’s: Geert van Loon
RUIM NIEUWS
•-350045
0.000 km 11.950.
7 580 km 12.950.-
!9.l62km 18.950.
16.000 km 24.500.
•8.000 km 34.950.-
IEMERKEN
'MANUI:
D.A.T.O.- vice- voorzitter
dhr. Joep Vos
MET
•RANTIE
G4A4C£
DEN/SSENBVa
1985 13.950,-
1985 12.950,-
1985 22.950,-
1985 11.950,-
1985 16.500,-
1984 16.950,-
1983 11.950,-
mbi 1985
g, wit
13.950,-
ÏL 1986
wit
24.950,-
S 1986
I, rood
17.950,-
PRAIRIE 2.0 INJECTIE
Ruimte en comfort
voor 7 personen
D.A. T. O. -bestu urslid
dhr. Mart Prinsen
is be-
ird on-
s voor-
7) bij 5500 tr/min.
4000 tr/min.
I meter, breedte 1,63 meter.
Technische gegevens
Merk en type:
Aantal cylinders:
Cylinderinhoud
Boring X slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties*:
15.950, -
13.950, -
6.900,-
9.950, -
1983 6.900,-1
1982 6.950,-
1982 7.900,-
Prijs:
Volgens fabrieksopgave.
casions bent u ge-
a maar na: meer
i meer zekerheid,
tuit Top Occasion-
i vanaf 1984*. En
en 14 dagen. Een
jeldig is. Wij infor-
ijke voorwaarden.
1 km
>er 1987
ic
19.950,-
decem-
de Ai
de
Kolonel
.jein, de sleutels in ont
ren de heer F. van Putten,
een Directeur van Austin
Nederland. Bij de sleutels
vijfenzeventigste Range
de Rijkspolitie. In 1974 is
Nissan Prairie
v.a.: 39.950^
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
De vrijdag vóór Kerstmis, 23 de~
ber, nam Commandant van
gemene Verkeers Dienst van
Rijkspolitie in Driebergen,
C. Doomhein, de sleutels
vangst van >wi
Algemeei
Rover
hoort de
Rover voor
de samenwerking met Austin Rover
Voor het nieuwe modellenjaar zijn eveneens kleine veranderingen
werd een injectie-versie van de 1.8 aan het programma toegevoegd.
gestart. Op dit moment zijn er 20'n
25 Range Rovers in gebruik. Begin
dit jaar zullen er nog vier worden
afgeleverd zodat er in totaal 79 in
de afgelopen 15 jaar zijn geleverd.
van PENISSEN
pen niet voor onaangename verras
singen plaatsen.
De brandstofinjectie is aan de 1.8
motor toegevoegd ter verlaging van
de brandstofconsumptie en ter voor
bereiding van de katalysator. Toch
mei aan sPrin9* de auto niet bepaald super-
zuinig met zijn kostbare nat om.
>5 Gemiddeld werd in de testweek 1
op 9 genoteerd.
r kunnen, Wat prijs betreft is de Alfa 75 altijd
■s->ier- al een bijzonder interessante auto
geweest, ook naar het huidige prijs
peil bekeken, is de auto beslist niet
te duur. De basis 1.8 met carbura
teur kost 34.790,-. Onze van injectie
voorziene testauto staat voor
38.190,- in de prijslijst. Daar boven
zit dan nog de 2 liter TwinSpark
voor 46.390,- en de V6 voor
58.850,-. Prijzen die de auto's stuk
voor stuk waard zijn.
De Alfa 75 blijft, in welke uitvoering
dan ook, een uiterst prettige en
sportieve auto. Het comfort ligt hier
bij op een hoog niveau. De uitrus
ting is behoorlijk compleet. Helaas
is het brandstofverbruik, ondanks
de injectie, wat aan de hoge kant.
Alfa Romeo 75 1.8 IE.
1779 cc.
80 X 88,5 mm.
122 pk (99 kW)
157 Nm bij
lengte 4,33
1100 kg.
topsnelheid 190 km/u.
acceleratie 0-100: 10,4 seconden,
bij 90 km/u. 6,9 liter/100 km.
bij 120 km/u. 8,9 liter/100 km.
j 38.190,-.
Carrosseriedelen mogen niet door
andere bedrijven dan door de auto
fabrikant zelf aangewezen vervaar
digd worden. Hierover heeft het
Europese Hof van Justitie onlangs
uitspraak gedaan. Een Engels be
drijf had spatborden van Volvo op
de markt gebracht, wat het Zweedse
bedrijf tot een proces aanzette. Ook
Renault bracht een vergelijkbare
zaak aan tegen een Italiaanse car-
rosseriefabrikant. De Europese com
missie gaf in beide gevallen steun
aan de maker van het plaatwerk,
omdat de autofabrieken volgens de
commissie in strijd handelden met
het Europese mededingingsrecht.
Het Hof besliste hier anders over,
maar merkte wel op dat autofabri
kanten bij het handhaven van hun
merkenrechtelijke bescherming
geen misbruik mogen maken van
hun monopoliepositie.
«Alhoewel de D.A.T.O. pas in 1985
werd opgericht stamt de
samenwerking tussen de Tilburgse
autodealers al van veel verder
terug. Als we zo'n dertig tot
vijfendertig jaar geleden kijken dan
bestond er al zoiets als het koffie-
uurtje bij garage V.d. Boom. Die
bijeenkomsten zijn later uitgegroeid
tot de V.A.T.O. waarin alle
garagebedrijven van Tilburg
verenigd waren. De merkendealers
die op bepaalde punten andere
belangen hebben, splitsten zich af.
De overige garagebedrijven
hebben zich verenigd in het Gilde
van Autovaklui. De samenwerking
tussen het Gilde en de D.A.T.O. is
uitstekend. Denk bijvoorbeeld maar
weer eens aan het gezamelijke
contract voor het ophalen van
afvalstoffen. Het is zeer goed
denkbaar dat het Gilde daarin ook
meedoet. Op dat punt hebben we
immers dezelfde belangen.»
Bij de oprichting bestond de
D.A.T.O. uit ongeveer 17 leden. Dat
is de laatste jaren uitgegroeid tot het
huidige aantal van drieëntwintig.
sspakige stuur is
standaard in hoogte en diepte ver
stelbaar. Bekrachtiging is niet aan
wezig, maar dat blijkt de 110
wegende auto in de praktijk
lemaal niet nodig te hebber..
parkeren zou het wat lichter kunne
maar ook als je met weinig spier
bundels behangen bent, is de Alfa
75 goed hanteerbaar. Het uitzicht
rondom is redelijk. Naar voor en op
zij geen klachten, maar de achter
steven is vanuit de bestuurdersstoel
niet zichtbaar. De achterstijlen vor
men behoorlijke dode hoeken.
De kofferklep is alleen van binnen
uit te openen en heeft een enorme
capaciteit van 500 liter. Helaas is de
tildrempel nog steeds erg hoog. De
Alfa 75 1.8 IE is een fijne en sportie
ve auto. Ondanks de vrij strakke ve
ring staat het algehele comfort op
een hoog peil. De besturing is direct
en de wegligging is dik in orde. De
ze Alfa zcd je door deze eigenschap-
1986 8.950,-
1987 15.950,-
1986 13.950,-
1987 16.950,-
1985 13.950,-
1985 13.950,-
1986 16.950,-
1986 14.950,-
1985 15.950,-
1986 27.950,-
1985 24.950,-
1985 24.950,-
Velours
In het interieur is weinig nieuws te
bespeuren. Verder dan nieuwe ve-
loursbekleding op de stoelen kom ik
iet. Stoelen overigens die
sn. Alleen, zoals bij
ïre Alfa 75, is de ondersteuning
het rechter bovenbeen niet opti-
achterpassagiers kunnen
i behoorlijke hoofd- en
limte beschikken. Het dash-
bestaat uit een toerenteller,
snelheidsmeter, brandstofmeter,
temperatuurmeter en een oliedruk-
meter. Deze instrumenten worden
geflankeerd door de bedienings
knopjes voor de mistlampen voor en
achter, het waarschuwingslicht en
de achterruitverwarming. De contro-
ach- lelampjes zijn midden boven de
g. De console aangebracht.
De verwarming en ventilatie wordt
met drie draaiknoppen bediend.
Helaas was de warme temperatuur portierruiten( misüampen in de voor-
m ons testexemplaar moeilijk do- bumper en een armsteun op de ach-
seerbaar: we hadden eigenlijk al- terbank
leen de keuze tussen geen warme
lucht of juist bloedheet. Inparkeren
De opbergruimte beperkt zich tot Het sportieve driespakige
een dashboardlade (geen kastje) en
een afsluitbaar vakje tussen de
voorstoelen. Portierbakken zijn he-
laast niet aanwezig.
loog De uitrusting van de 1.8 IE i
zijn hoorlijk compleet met standaai
der meer elektrisch bediende
Toen in 1985 de Alfa 75 werd geïntroduceerd, bestond het Nederlandse gamma alleen uit de 1.8 en 2.0.
Op dit moment kan de klant echter uit een veel completere serie kiezen met onder andere de 1.8, de 2
liter TwinSpark en de machtige 3 liter V6. Uiterlijk heeft de 75 door de jaren heen slechts een klein
aantal wijzigingen ondergaan. Voer hof niouv.'o “odol!or_;o~ zijn eveneenz kleine veranderingen
doorgevoerd en werd een injectie-versie van de 1.8 aan het programma toegevoegd.
Je moet even twee keer kijken, of mogen. Alfa heeft dat r!‘ -
liefst er nog een oudere Alfa 75 bij Met 122 pk produceert ae i.o ir. me,
halen om de optische veranderin- meer of minder dan zijn carburatie-
gen te ontdekken. De bumpers zijn broertje. Ook de topsnelheid van
helemaal in grijs kunststof uitge- 190 km/u. bleef gelijk, terwijl zijn ‘n9c°P
voerd, terwijl aanvankelijk daar een acceleratie van 0 tot 100 in 10,3 se-
brede zwarte bies overheen liep, conden zelfs wat lager is dan bij de 7c
Meest in het oog springt de nieuwe gewone 1.8. Nee, Alfa heeft de injec- v
grille. Aan de achterkant is de ver- he duidelijk toegevoegd om een wat
nieuwing het meest duidelijk door zuinigere auto te verkrijgen. Daar-
de veranderde achterlichtunits. De naast mag natuurlijk niet vergeten ^ereen
fel oranje richtingsaanwijzers en de worden, dat als een katalysator ver-
witte achteruitrijlampen zijn vervan- nlicht wordt <4c 1 R TF vnll*.
gen door wit glas met dunne rode
streepjes. Door oranje lampjes toe te
passen, is het uitgestraalde licht van
de clignoteur toch van de juiste
kleur. Het geheel ziet er nu harmo
nieuzer uit. Tot slot zijn ook de wiel
doppen van de Alfa 164 een
nieuwtje op de 75.
Zwarte streep
Vérder bleef uiterlijk alles bij het
oude. De auto ziet er nog steeds zeer
fraai en stoer uit met zijn omhoog lo
pende zij-lijn, geaccentueerd door
de zwarte streep die overloopt in
een beschaafde spoiler achterop.
Wat dat betreft kan de Alfa 75 best
nog wel wat jaren mee. snel genot
Onder de motorkap is het meeste willig de a
nieuws te vinden. De bekende 1779 de bestuui
cc 4 cylinder krachtbron is voorzien
van een Motronic brandstofinjectie-
systeem. Meestal wordt het toevoe
gen van een injectie gebruikt voor
het opvoeren van het maximum ver-
De Range Rovers worden bij de
Rijkspolitie vooral ingezet voor tech
nisch verkeerstoezicht en hulpverle
ning bij ongevallen en andere cala
miteiten.
1985
1983
1983
1983
1983
1982
1982
niet gedaan,
de 1.8 IE niet
carbux'
telhei1
f gelijk, terwijl
0 tot 100 in 10,;
1 lager is dan
gewone 1.8. Nee, Alfa heeft de injec
tie duidelijk toegevoegd om een wat
zuinigere auto te verkrijgen. Daar
naast mag natuurlijk niet
worden, dat als een katalysator ver
plicht wordt, de 1.8 IE hierop volle
dig is voorbereid.
Het is iedere keer weer onvoorstel
baar hoe Alfa zo'n enorme dosis rij
plezier in zijn auto's weet te stoppen.
De vijfversnellingsbak schakelt zo
als het een Alfa betaamt, stroef en
met af en toe weigeren van de c
teruit en de eerste overbrenging.
bak zit tussen de achterwielen ge
monteerd met direct de remschijven
er tegenaan. Een constructie die Al
fa al heel wat jaren bij zijn achter-
wielaandrijvers toepast.
De Alfa 75 laat niet met zich sollen.
Er is dan ook heel wat voor nodig
om hem tot een slip te verleiden. In
snel genomen bochten volgt hij ge-
aangegeven koers, zonder
jestuurder maar het idee te ge
ven dat het hem te hard gaat. De
wegligging verdient overigens over
de gehele linie een uitermate h<
cijfer. De auto is volledig op
prestaties gebouwd.
■L
I
ss.