PRAAT
Super-formi-weldig-einde-fanta-kolos-achtig
J
Testauto’s in 1988
Oe*
Veronica
VEN
Superauto ’89 in Autotron
□J
Golf Manhattan
988-pagina 20
Donderdag 29 december 1988 - pagina 21
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
jjeik
v
Tony Vos
aijcbobedxij^
Daihatsu
Charade
L3i CX
9.95
9.95
9.95
en
ad»;1.
;ers
gelijkheden gecombineerd
hoogstaand comfort, goede
950r
ERING
Uw
dealer voor
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355]
EN
VA-G
Audi
164071
Suzuki Allo Works, de leukste van het stel
Chrysler, an American dream in Europe
ISD
s
1987
1986
1985
1985
1985
1985
1985
1985
1984
1984
1984
1983
1983
1983
1983
1983
1982
1982
1982
1982
1981
1980
s van
iaagse
jlezier
t een
DDD
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
*9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
eugeot
natuurlijk n
Complimenten voor de Citroen BX TRD
Range Rover Vogue, een dorstig type
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
.50,-.
sponning zat ik zaterdag met
—ginele tekst in de hand voor
zlevisie. De eerste zinnen kwa-
maar wat nu... het
nders. Gelukkig her-
seconden
plaatsjes
%eeft toch
bijna
wil ik
eert: op
le Auto’s
mv geschiedenis van
Een unieke collectie
ilist Paul Krol, waar-
speciaal met de
rdigd.
zijn
ijn vie
''imodel is
met zijn 1 liter mo-
Onvoorstelbaar dat
leine krachtbron zo’n
taties verricht met zijn tur-
n. Toch is er duidelijk
ie sportieve autootjes.
officieel Daihatsu-dealer
voor Tilburg en omstreken
CARRÉ Kyai
autohuis tilburg
In april
Charade
Hsu C
driecylinder motor t
ke prestaties heeft en dit -
voor een kleine auto sub'li
ging. De duurste was uit
die BMW iL die ruim bover
kost. De BMW werd gei
peperdure Lancia The
eveneens een juweel van i
torisch gezien scoorder
aut
kers
i in het inte- aan
kik om het da I
Overhellen
Het rijden met de Charade 1.3i is van
wege zijn fijne krachtbron iedere keer
weer een leuke bezigheid. De auto ziet
is een echte voorwielaandrijver die
zeer nadrukkelijk over zijn voorwiel
heen wil bij bocÊtcsw.
is de Charade sportie
houden. Ondanks de i
carrosserie veroorzaakt een f
uitwijkmaneuver geen onver o
reaktie. De wielbasis is ten opzichte kelwe
van de wagenlengte behoorlijk lang,
zodat de auto behoorlijk comfortabel
is. Het is een prima middenweg voor
een kleine gezinsauto, waarin pa of ma
af en toe ook eens lekkers willen
«scheuren». De Charade 1.3 zal vooral
door zijn levendige karakter een jong e
publiek aanspreken die de GTI net ‘J
niet kunnen bekostigen. °P
Automobielbedrijf
Adriaon van de Ven Tilburg BV.
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411.
1987 verscheen de huidige
ten tonele. Met zijn ronde
vlotte vorm deed hij snel zijn vierkante
voorloper vergeten. Het topr
nog steeds de GTI met zijn 1 I
tor van 100 pk. Onvoorr**11
een dergelijke kle
enorme presta
bo en 12 kleppen,
vraag naar kleine
Opel Kadett GSi, de perfecte 16-klepper Renault Espace Turbo-DX, gewoon geweldig
Een vol jaar is voorbij. In de 50 nummers van de Tilburgse Koerier die in dit jaar
zijn verschenen, heb ik 55 testauto’s de revue laten passeren. Meestal iedere week
een, maar soms ook een extraatje in de vorm van een exclusieve auto. Aardig om
even terug te kijken, wat we zoal hebben gebracht.
De besturing is door het lage gewicht
cu ucsvuuLi. van 815 kg uitermate licht. Manoeu-
vliegt hij er vreren bij lage snelheden is gemakke-
.matwch ge- De stijlen achter de achterportie-
6 ren vormen een net iets te brede dode
hoek. Verder is de overzichtelijkheid
van de carrosserie in orde.
deze uitgelezen collectie bijeen te krij
gen en de auto’s staan op een zeer
sfeervolle wijze geëxposeerd in het
Autotrongebouw in Rosmalen.
De ca. 80 auto’s (verzekerde waarde
lim 25 miljoen) zijn te bekijken tot en
zondag 8 januari dagelijks van elf
rijf uur.
uitzending van afgelopen zaterdag
W/Ts het eerst een item te zien waar-
j ik de tekst heb geschreven een
vergelijking tussen de Nissan 200
SX, de Toyota Celica en de Mitsu
bishi Station.
Het leukste is eigenlijk dat het
weer eens iets totaal anders is dan
een stukje voor een krant of tijd
schrift. Je bent namelijk helemaal
iet filmpje gebonden wat door
tica is gemaakt. Op het mo-
ze de motor van de Nis
zien, moet je het niet heb-
de kofferruimte van de
portiergrepen, naafdoppen en verstel
bare bestuurdersstoel, klok en dagtel-
Ier, van binnenuit verstelbare buiten-
:r een spiegels en speciale bekleding. Het
ir de Manhattan-pakket is verkrijgbaar op
de drie- en vijfdeurs Golf met naar
keus benzine- en dieselmotoren van 54
tot 90 pk. De meerprijs bedraagt
Het ene actiemodei volgt de andere op
het ogenblik op bij de Volkswagen
Golf. Zagen we eerst de Memphis,
daarna de Miljonair, nu is er weer
speciale uitgave die luistert naar uv
naam «Manhattan». Er valt een keuze
te maken tussen drie gewone lakken en
drie metallic lakken. Het Manhattan-
pakket omvat onder andere zwarte
rui
met
tot vijf
En voor wie het kleine e
schaal 1 op 430 staan er alk
van het Jaar uit de g—1
deze verkiezing. E
van de autojoumal
voor enkele auto’s
hand werden vervaart
Broodnodig
De kleine, maar uitstekend zittende
stoelen/ijn in het midden bekleed met r^qqJ
velours, terwijl de randen vreemd ge- r^j oqc’
noeg met normale stof bedekt zijn. De
instap naar achteren is door de twee
extra portieren natuurlijk gemakke
Opvallend is zowel voor- als acht
de enorme ruimte die zo’n kleine auto
biedt. Heel aardig is dat de achterbank
standaard in twee delen neerkk
is.
Zaken als een van binnenuit verstelba-
Wat brandstofverbruik betreft zijn er
uiteraard ook uitschieters. Meest dor
stig was de Range Rover Vogue met
zijn 3,5 liter V8 en zware carrosserie.
Gemiddeld behaalde ik 1 op 6,5 maar
als er eenmaal het ruige terrein mee
wordt ingegaan dan is 1 op 4 niet
vreemd. Aan de andere kant van de
De Ferrari 250 GTO, de Alfa 164 Procar, de Donkervoort D 10, de Aston
Martin Vantage Zagato, het zijn slechts enkele van de klapstukken die te kijk
staan op de tentoonstelling Superauto ’89 in Autotron te Rosmalen. Een tentoon
stelling waarmee het bekende autoblad Autovisie zich op nieuwe wegen heeft
begeven, namelijk het tonen van auto’s waarmee de redactie heeft kennisgemaakt,
maar waarvan de aanblik voor het normale publiek verborgen blijft.
I met een enorm imago.
Jgstaand comfort, goede prestaties, De beste wensen voor 1989 en tot
een zeer moderne vormgeving en een ziens volgende week in de Automaat.
De kleinste van het stel, was tevens ton
één van de leukste, de Suzuki Alto de
Works met zijn 3 cylinder 550 cc
krachtbron met 12-kleppen, turbo met
intercooler en permanente vierwiel-
aandrijving. Daarnaast een opvallend
uiterlijk en vrolijke kleuren in het inte
rieur. Het gaf een enorme kik om
kleine machientje irnar liefst 9500 tr/
min te laten draaien. Een enorm knap
staaltje van Japanse techniek. die Op
De grootste auto was ook een opmer- gebied'
kelijk hoogstandje, de BMW 750 IL nooit
met zijn machtige 12 cylinder motor gaan mijn complimenten
met een vermogen van 300 pk. Het Gter turbodiesel uit de i
pinkster-weekend heb ik ermee rond- TRD en de Peugeot 405
gereden, een ervaring om nooit te ver- Break en natuurlijk naar de
geten.
re linker buitenspiegel, een broodnodi-
jk over zijn voorwiel ge achteruitwisser en een steun voor de
riitenwerk. Desondanks linkervoet worden af-fabriek meegele-
ief in de hand te verd, waardoor de Charade redelijk in
iets overhellende zijn extra’s zit. De vijfversnellingsbak
plotseling verdient een groot compliment. Het
iverwachte geheel schakelt licht en exact. De scha-
keiwegen zijn sportief kort, waardoor
snel schakelen geen enkel probleem
geeft.
Het brandstofverbruik blijft ondanks
het hoge prestatieniveau en de toevoe
ging van de katalysator zeer binnen de
perken. De Charade 1.3i CX gebruikte
‘lens de testweek 1 liter Eurosuper
13,5 kilometer. Een rustige chauf-
*vui’ moet nog veel beter kunnen halen.
De prijzen van de 4 cylinder Charade
zijn ronduit gunstig te noemen. De 3-
deurs TX staat in de lijst voor
- terwijl onze 5-deurs CX
- kost. Daarnaast is er nog
iwcc een driedeurs-versie met permanente
celiik vterwielaandrijving, de TXF die voor
literin f 26.495,- van eigenaar verwisseld. De-
aut0 ze prijzen blijven ook na 1 januari ge-
rbank handhaafd.
lapbaar Als directe concurrenten kunnen we
noemen de Citroen AX 14 TRS, de
Fiat Uno 60 S, de Mazda 121 1.3 LX,
Opel Corsa 1.3 GL, Peugeot 205 XL/
GL, Renault 5 TR, Seat Ibiza 1.5 GL
en de Toyota Starlet 1.3 XL. Kortom
een druk bevochten segment waarin de
Charade zich door zijn kwaliteiten
goed overeind zal kunnen houden.
Daihatsu heeft er goed aan gedaan zijn
populairste telg wat ruimer te motori
seren. De nieuwe 16-kleppen kracht
bron levert bovengemiddelde presta
ties bij een zeer aanvaardbaar brand
stofverbruik. Het comfort en de uitrus
ting staan op een concurrerend niveau.
Verdeeld naar de autoproducerende maatlat staat de superzuinige Opel
landen kom ik tot het volgende beeld Corsa turbodiesel met 1 op 18,5 als
Maar liefst 17 auto’s kwamen uit Ja- haast ongelooflijk goede waarde. De
pan, 15 uit Duitsland, 8 uit Frankrijk Peugeot 405 GLD staat hierbij op de
en 6 uit Italië. Voor wat de overigen tweede plaats.
betreft kwamen er 3 uit Engeland, 2
uit Amerika en 1 uit Zweden, Spanje De meest betaalbare testauto was de
en Nederland. Hierbij moet ik wel zeg- Daihatsu Cuore TX, die met zijn rappe
gen dat de in Spanje geproduceerde dnecyhnder motor toch zeer behoorfij-
Opel Corsa als Duitse auto is aange- ke prestaties heeft en dit paart met een
merkt. Alleen de Volvo 440 beschouw voor kleine aut0 sublieme weglig-
ik hier als een Nederlands produkt. K*në- De duurste was uiteraard weer
die BMW il. die ruim hnven (je twee
- ivolgd door
ire Lancia Thema 8.32,
een juweel van een auto. Mo-
risch gezien scoorden een aantal
ito’s zeer hoog. Bij de benzine-drin
ks heb ik zeer goede herinneringen
■n de levendige machine uit de Hon-
Legend en natuurlijk die prachtige
krachtbron uit de Alfa 164 3.0 V6. De
meest perfecte 16-klepper was voor mij
die Opel Kadett GSi die in alle toeren-
lieden voldoende vermogen heeft en
rumoerig is. Op diesel gebied
mijn complimenten naar de 1.8
Citroen BX
SRD turbo
le Corsa tur-
„chrift. Je l
aan het f"
Veronh."
ment dat zt
san laten
ben over
voorge- Toyota,
tw wa- yoi Spanf
mijn orgine,
de televisie,
men overeen,
filmpje was anders. Gelukt
kende ik het na enkele
weer en niet alleen de f'~-
maar ook de tekst. Het geeft
echt een kick dat mijn tekst l
volledig is overgenomen. Nu w
alleen nog op de titelrol... (kapso
nes
comfort scoorden ook de Renault 25
GTX en de Rover 800 Fastback erg
ak en natuurlijk naar de Corsa tur- goed.
bodiesel. Nu is natuurlijk iedereen nieuwsgierig
Af en toe droom ik nog wel eens van wat mijn persoonlijke voorkeur is van
de TVR S, een zeker niet alledaagse alle testauto’s die ik het afgelopen jaar
auto met een enorme brok rijplezier heb gereden. Natuurlijk is dat een las-
voor de echte liefhebber. En met een tige vraag, omdat daar een persoonlij-
beetje chauvinisme ben ik nog steeds ke voorkeur uiteraard een grote rol
enthousiast over de Volvo 440 GLT speelt. Maar met enige overtuiging
injection, een mooie auto met een fijne plaats ik toch de Renault Espace Tur-
motor, goede prestaties en een hoog bo-DX bovenaan mijn verlanglijstje,
comfortniveau. Vooral op gebied van Een auto met ongekende gebruiksmo-
Overigens is aan de buitenkant nauwe
lijks te zien dat je met een vier cylinder
te maken hebt. Op de grille en op de
beschermstrips staat vermeld dat het
een «16 Valve» betreft. Met rode let
ters staat bovendien op de flanken te
lezen «EFI», wat staat voor Electronic
Fuel Injection. Tot slot meldt de ach
terklep nog de cylinderinhoud 1.3i.
Op dit moment is er eigenlijk maar een
uitvoering leverbaar, de TX. Die TX is
een driedeurs auto. Exact hetzelfde
De exemplaar maar dan met twee deuren
extra heet CX. Wat uitrusting betreft
komen beide auto’s overeen. Het ligt
echter in de verwachting dat er binnen
afzienbare tijd een TS special zal ver
schijnen die iets gunstiger van prijs is.
De expositie is woensdag 21 decem
ber geopend door Jan Lammers, de
Nederlandse winnaar van de 24-uurs-
race van Le Mans. Natuurlijk is de Ja
guar XJR9-LM waarin hij dit deed,
ook op de tentoonstelling aanwezig,
maar de Zandvoorter bezorgde de aan
wezigen een verrassing door met een
Jaguar XK 140 dwars door een muur
te rijden. Gelukkig waren de bakste
nen van piepschuim.
Het is voor het eerst dat in Neder
land een dergelijke grote show van
hoogst bijzondere auto’s volgens deze
formule wordt gehouden. Alle profes
sionele contacten zijn aangeboord om
Regelmatig heb ik afgegeven op het
auto-programma van Veronica, de
Heilige Koe. Allereerst vond ik het
uitzendtijdstip alles behalve ge
schikt en daarnaast werd te weinig
aandacht aan autonieuws besteed.
Die mening moet ik nu echter wat
bijschaven. Sinds de nieuwe pro
grammering komt het programma
drie keer per maand en voortaan was
op een veel beter tijdstip, zodat bij a
haast iedereen kan kijken. Ook is verp,
de diversiteit aan items groter ge
worden. Vooral berichtgeving over
normale auto’s komt nu wat meer
aan bod. Ik zat dan ook enkele
maanden terug met grote verras
sing te kijken naar een verslag van
de autosalon van Parijs. Alhoewel
ik het streven naar meer auto
nieuws kon toejuichen, was ik over
de uitwerking ervan niet zo tevre
den. Een aantal zaken klopten niet,
er werden nieuwe auto’s vc
steld die eigenlijk niet nieuv
ren, terwijl andere primeurs hele
maal niet getoond werden. Het re
sultaat was dat ik kort daarop een
brief schreef naar de maker Bob de
Jong met daarin een aantal concre
te zaken waarmee het programma
beter zou worden. Natuurlijk bood
ik hierbij mij zelf aan, om in de
toekomst bij het programma be
trokken te raken. Om een lang ver
haal kort te maken. Er kwam een
reaktie, ik ging op gesprek en in de
In dat kader heeft Daihatsu inmiddels
een 1.3 Eter 4 cylinder krachtbron aan
zijn Charade-gamma toegevoegd.
1295 cc metende motor heeft een 16-
kleppen kop en een multi-point brand-
stofinjectie-systeem. Iemand die dit
leest kan al verwachten dat de Chara
de hier goed mee uit de voeten komt.
Vriendelijk
Maar liefst 90 ouderwetse f
krachten of 66 kW stromen naar üv
voorwielen. Alleen de allerkleinsten
kan hij niet de baas met zijn top van
170 km/u en een acceleratie van 0 tot
100 die nog geen 11 seconden in beslag
neemteen springertje van het zuiver
ste water. De auto laat echter wel dui
delijk merken dat iedere cylinder over
twee in- en uitlaatkleppen beschikt.
Pas boven de 400 tr/min v1' p J
echt tussenuit, wat automatisch ge
paard gaat met een hoger geluidsni
veau.
De 4 cylinder Charade is overigens bij
zonder vriendelijk voor ons milieu.
Automatisch wordt de auto uitgerust
met een geregelde drieweg katalysator
die voldoet aan de zwaarste US 83 uit-
laatemissieAisen.
Daihatsu heeft zich eigenlijk net als Suzuki voornamelijk toegelegd op het maken er niet snel uit en zal dan ook je mede-
van kleine betaalbare auto’s. Geen wonder dat beide merken eikaars grootste con- weggebruiker zeer verbazen met zijn
currenten zijn. Tot voor kort beschikten de meeste Daihatsu-modellen over een prestaties. De wegligging van de Cha-
drie cylinder krachtbron, met uitzondering natuurlijk van de Rocky terreinauto’s. rade is dik in orde. Helaas laat de auto
Zowel de Cuore als Charade moesten het met 3-pitters doen. Alhoewel beide bij de minste of geringste bocht al pie-
auto’s niet bepaald traag zijn, is sinds kort in de Charade een 4 cylinder kracht- pende banden horen. Standaard wor-
bron leverbaar geworden. den 155/13 banden geleverd. De auto
Het dashboard is voorzien van een
paarden- prettig, klein driespakig stuur, een toe-
i naar de renteller en schakelaars voor de ach-
terruitverwarming, achterruitwisser,
verlichting en richtingaanwijzers. He
laas ontbreekt in deze auto een klokje,
terwijl de inbouwruimte ervoor al wel
aanwezig is.
llerkle
rijn tc