PRAAT Super-formi-weldig-einde-fanta-kolos-achtig J Testauto’s in 1988 Oe* Veronica VEN Superauto ’89 in Autotron □J Golf Manhattan 988-pagina 20 Donderdag 29 december 1988 - pagina 21 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos jjeik v Tony Vos aijcbobedxij^ Daihatsu Charade L3i CX 9.95 9.95 9.95 en ad»;1. ;ers gelijkheden gecombineerd hoogstaand comfort, goede 950r ERING Uw dealer voor LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355] EN VA-G Audi 164071 Suzuki Allo Works, de leukste van het stel Chrysler, an American dream in Europe ISD s 1987 1986 1985 1985 1985 1985 1985 1985 1984 1984 1984 1983 1983 1983 1983 1983 1982 1982 1982 1982 1981 1980 s van iaagse jlezier t een DDD 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 *9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 eugeot natuurlijk n Complimenten voor de Citroen BX TRD Range Rover Vogue, een dorstig type 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 .50,-. sponning zat ik zaterdag met —ginele tekst in de hand voor zlevisie. De eerste zinnen kwa- maar wat nu... het nders. Gelukkig her- seconden plaatsjes %eeft toch bijna wil ik eert: op le Auto’s mv geschiedenis van Een unieke collectie ilist Paul Krol, waar- speciaal met de rdigd. zijn ijn vie ''imodel is met zijn 1 liter mo- Onvoorstelbaar dat leine krachtbron zo’n taties verricht met zijn tur- n. Toch is er duidelijk ie sportieve autootjes. officieel Daihatsu-dealer voor Tilburg en omstreken CARRÉ Kyai autohuis tilburg In april Charade Hsu C driecylinder motor t ke prestaties heeft en dit - voor een kleine auto sub'li ging. De duurste was uit die BMW iL die ruim bover kost. De BMW werd gei peperdure Lancia The eveneens een juweel van i torisch gezien scoorder aut kers i in het inte- aan kik om het da I Overhellen Het rijden met de Charade 1.3i is van wege zijn fijne krachtbron iedere keer weer een leuke bezigheid. De auto ziet is een echte voorwielaandrijver die zeer nadrukkelijk over zijn voorwiel heen wil bij bocÊtcsw. is de Charade sportie houden. Ondanks de i carrosserie veroorzaakt een f uitwijkmaneuver geen onver o reaktie. De wielbasis is ten opzichte kelwe van de wagenlengte behoorlijk lang, zodat de auto behoorlijk comfortabel is. Het is een prima middenweg voor een kleine gezinsauto, waarin pa of ma af en toe ook eens lekkers willen «scheuren». De Charade 1.3 zal vooral door zijn levendige karakter een jong e publiek aanspreken die de GTI net ‘J niet kunnen bekostigen. °P Automobielbedrijf Adriaon van de Ven Tilburg BV. Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411. 1987 verscheen de huidige ten tonele. Met zijn ronde vlotte vorm deed hij snel zijn vierkante voorloper vergeten. Het topr nog steeds de GTI met zijn 1 I tor van 100 pk. Onvoorr**11 een dergelijke kle enorme presta bo en 12 kleppen, vraag naar kleine Opel Kadett GSi, de perfecte 16-klepper Renault Espace Turbo-DX, gewoon geweldig Een vol jaar is voorbij. In de 50 nummers van de Tilburgse Koerier die in dit jaar zijn verschenen, heb ik 55 testauto’s de revue laten passeren. Meestal iedere week een, maar soms ook een extraatje in de vorm van een exclusieve auto. Aardig om even terug te kijken, wat we zoal hebben gebracht. De besturing is door het lage gewicht cu ucsvuuLi. van 815 kg uitermate licht. Manoeu- vliegt hij er vreren bij lage snelheden is gemakke- .matwch ge- De stijlen achter de achterportie- 6 ren vormen een net iets te brede dode hoek. Verder is de overzichtelijkheid van de carrosserie in orde. deze uitgelezen collectie bijeen te krij gen en de auto’s staan op een zeer sfeervolle wijze geëxposeerd in het Autotrongebouw in Rosmalen. De ca. 80 auto’s (verzekerde waarde lim 25 miljoen) zijn te bekijken tot en zondag 8 januari dagelijks van elf rijf uur. uitzending van afgelopen zaterdag W/Ts het eerst een item te zien waar- j ik de tekst heb geschreven een vergelijking tussen de Nissan 200 SX, de Toyota Celica en de Mitsu bishi Station. Het leukste is eigenlijk dat het weer eens iets totaal anders is dan een stukje voor een krant of tijd schrift. Je bent namelijk helemaal iet filmpje gebonden wat door tica is gemaakt. Op het mo- ze de motor van de Nis zien, moet je het niet heb- de kofferruimte van de portiergrepen, naafdoppen en verstel bare bestuurdersstoel, klok en dagtel- Ier, van binnenuit verstelbare buiten- :r een spiegels en speciale bekleding. Het ir de Manhattan-pakket is verkrijgbaar op de drie- en vijfdeurs Golf met naar keus benzine- en dieselmotoren van 54 tot 90 pk. De meerprijs bedraagt Het ene actiemodei volgt de andere op het ogenblik op bij de Volkswagen Golf. Zagen we eerst de Memphis, daarna de Miljonair, nu is er weer speciale uitgave die luistert naar uv naam «Manhattan». Er valt een keuze te maken tussen drie gewone lakken en drie metallic lakken. Het Manhattan- pakket omvat onder andere zwarte rui met tot vijf En voor wie het kleine e schaal 1 op 430 staan er alk van het Jaar uit de g—1 deze verkiezing. E van de autojoumal voor enkele auto’s hand werden vervaart Broodnodig De kleine, maar uitstekend zittende stoelen/ijn in het midden bekleed met r^qqJ velours, terwijl de randen vreemd ge- r^j oqc’ noeg met normale stof bedekt zijn. De instap naar achteren is door de twee extra portieren natuurlijk gemakke Opvallend is zowel voor- als acht de enorme ruimte die zo’n kleine auto biedt. Heel aardig is dat de achterbank standaard in twee delen neerkk is. Zaken als een van binnenuit verstelba- Wat brandstofverbruik betreft zijn er uiteraard ook uitschieters. Meest dor stig was de Range Rover Vogue met zijn 3,5 liter V8 en zware carrosserie. Gemiddeld behaalde ik 1 op 6,5 maar als er eenmaal het ruige terrein mee wordt ingegaan dan is 1 op 4 niet vreemd. Aan de andere kant van de De Ferrari 250 GTO, de Alfa 164 Procar, de Donkervoort D 10, de Aston Martin Vantage Zagato, het zijn slechts enkele van de klapstukken die te kijk staan op de tentoonstelling Superauto ’89 in Autotron te Rosmalen. Een tentoon stelling waarmee het bekende autoblad Autovisie zich op nieuwe wegen heeft begeven, namelijk het tonen van auto’s waarmee de redactie heeft kennisgemaakt, maar waarvan de aanblik voor het normale publiek verborgen blijft. I met een enorm imago. Jgstaand comfort, goede prestaties, De beste wensen voor 1989 en tot een zeer moderne vormgeving en een ziens volgende week in de Automaat. De kleinste van het stel, was tevens ton één van de leukste, de Suzuki Alto de Works met zijn 3 cylinder 550 cc krachtbron met 12-kleppen, turbo met intercooler en permanente vierwiel- aandrijving. Daarnaast een opvallend uiterlijk en vrolijke kleuren in het inte rieur. Het gaf een enorme kik om kleine machientje irnar liefst 9500 tr/ min te laten draaien. Een enorm knap staaltje van Japanse techniek. die Op De grootste auto was ook een opmer- gebied' kelijk hoogstandje, de BMW 750 IL nooit met zijn machtige 12 cylinder motor gaan mijn complimenten met een vermogen van 300 pk. Het Gter turbodiesel uit de i pinkster-weekend heb ik ermee rond- TRD en de Peugeot 405 gereden, een ervaring om nooit te ver- Break en natuurlijk naar de geten. re linker buitenspiegel, een broodnodi- jk over zijn voorwiel ge achteruitwisser en een steun voor de riitenwerk. Desondanks linkervoet worden af-fabriek meegele- ief in de hand te verd, waardoor de Charade redelijk in iets overhellende zijn extra’s zit. De vijfversnellingsbak plotseling verdient een groot compliment. Het iverwachte geheel schakelt licht en exact. De scha- keiwegen zijn sportief kort, waardoor snel schakelen geen enkel probleem geeft. Het brandstofverbruik blijft ondanks het hoge prestatieniveau en de toevoe ging van de katalysator zeer binnen de perken. De Charade 1.3i CX gebruikte ‘lens de testweek 1 liter Eurosuper 13,5 kilometer. Een rustige chauf- *vui’ moet nog veel beter kunnen halen. De prijzen van de 4 cylinder Charade zijn ronduit gunstig te noemen. De 3- deurs TX staat in de lijst voor - terwijl onze 5-deurs CX - kost. Daarnaast is er nog iwcc een driedeurs-versie met permanente celiik vterwielaandrijving, de TXF die voor literin f 26.495,- van eigenaar verwisseld. De- aut0 ze prijzen blijven ook na 1 januari ge- rbank handhaafd. lapbaar Als directe concurrenten kunnen we noemen de Citroen AX 14 TRS, de Fiat Uno 60 S, de Mazda 121 1.3 LX, Opel Corsa 1.3 GL, Peugeot 205 XL/ GL, Renault 5 TR, Seat Ibiza 1.5 GL en de Toyota Starlet 1.3 XL. Kortom een druk bevochten segment waarin de Charade zich door zijn kwaliteiten goed overeind zal kunnen houden. Daihatsu heeft er goed aan gedaan zijn populairste telg wat ruimer te motori seren. De nieuwe 16-kleppen kracht bron levert bovengemiddelde presta ties bij een zeer aanvaardbaar brand stofverbruik. Het comfort en de uitrus ting staan op een concurrerend niveau. Verdeeld naar de autoproducerende maatlat staat de superzuinige Opel landen kom ik tot het volgende beeld Corsa turbodiesel met 1 op 18,5 als Maar liefst 17 auto’s kwamen uit Ja- haast ongelooflijk goede waarde. De pan, 15 uit Duitsland, 8 uit Frankrijk Peugeot 405 GLD staat hierbij op de en 6 uit Italië. Voor wat de overigen tweede plaats. betreft kwamen er 3 uit Engeland, 2 uit Amerika en 1 uit Zweden, Spanje De meest betaalbare testauto was de en Nederland. Hierbij moet ik wel zeg- Daihatsu Cuore TX, die met zijn rappe gen dat de in Spanje geproduceerde dnecyhnder motor toch zeer behoorfij- Opel Corsa als Duitse auto is aange- ke prestaties heeft en dit paart met een merkt. Alleen de Volvo 440 beschouw voor kleine aut0 sublieme weglig- ik hier als een Nederlands produkt. K*në- De duurste was uiteraard weer die BMW il. die ruim hnven (je twee - ivolgd door ire Lancia Thema 8.32, een juweel van een auto. Mo- risch gezien scoorden een aantal ito’s zeer hoog. Bij de benzine-drin ks heb ik zeer goede herinneringen ■n de levendige machine uit de Hon- Legend en natuurlijk die prachtige krachtbron uit de Alfa 164 3.0 V6. De meest perfecte 16-klepper was voor mij die Opel Kadett GSi die in alle toeren- lieden voldoende vermogen heeft en rumoerig is. Op diesel gebied mijn complimenten naar de 1.8 Citroen BX SRD turbo le Corsa tur- „chrift. Je l aan het f" Veronh." ment dat zt san laten ben over voorge- Toyota, tw wa- yoi Spanf mijn orgine, de televisie, men overeen, filmpje was anders. Gelukt kende ik het na enkele weer en niet alleen de f'~- maar ook de tekst. Het geeft echt een kick dat mijn tekst l volledig is overgenomen. Nu w alleen nog op de titelrol... (kapso nes comfort scoorden ook de Renault 25 GTX en de Rover 800 Fastback erg ak en natuurlijk naar de Corsa tur- goed. bodiesel. Nu is natuurlijk iedereen nieuwsgierig Af en toe droom ik nog wel eens van wat mijn persoonlijke voorkeur is van de TVR S, een zeker niet alledaagse alle testauto’s die ik het afgelopen jaar auto met een enorme brok rijplezier heb gereden. Natuurlijk is dat een las- voor de echte liefhebber. En met een tige vraag, omdat daar een persoonlij- beetje chauvinisme ben ik nog steeds ke voorkeur uiteraard een grote rol enthousiast over de Volvo 440 GLT speelt. Maar met enige overtuiging injection, een mooie auto met een fijne plaats ik toch de Renault Espace Tur- motor, goede prestaties en een hoog bo-DX bovenaan mijn verlanglijstje, comfortniveau. Vooral op gebied van Een auto met ongekende gebruiksmo- Overigens is aan de buitenkant nauwe lijks te zien dat je met een vier cylinder te maken hebt. Op de grille en op de beschermstrips staat vermeld dat het een «16 Valve» betreft. Met rode let ters staat bovendien op de flanken te lezen «EFI», wat staat voor Electronic Fuel Injection. Tot slot meldt de ach terklep nog de cylinderinhoud 1.3i. Op dit moment is er eigenlijk maar een uitvoering leverbaar, de TX. Die TX is een driedeurs auto. Exact hetzelfde De exemplaar maar dan met twee deuren extra heet CX. Wat uitrusting betreft komen beide auto’s overeen. Het ligt echter in de verwachting dat er binnen afzienbare tijd een TS special zal ver schijnen die iets gunstiger van prijs is. De expositie is woensdag 21 decem ber geopend door Jan Lammers, de Nederlandse winnaar van de 24-uurs- race van Le Mans. Natuurlijk is de Ja guar XJR9-LM waarin hij dit deed, ook op de tentoonstelling aanwezig, maar de Zandvoorter bezorgde de aan wezigen een verrassing door met een Jaguar XK 140 dwars door een muur te rijden. Gelukkig waren de bakste nen van piepschuim. Het is voor het eerst dat in Neder land een dergelijke grote show van hoogst bijzondere auto’s volgens deze formule wordt gehouden. Alle profes sionele contacten zijn aangeboord om Regelmatig heb ik afgegeven op het auto-programma van Veronica, de Heilige Koe. Allereerst vond ik het uitzendtijdstip alles behalve ge schikt en daarnaast werd te weinig aandacht aan autonieuws besteed. Die mening moet ik nu echter wat bijschaven. Sinds de nieuwe pro grammering komt het programma drie keer per maand en voortaan was op een veel beter tijdstip, zodat bij a haast iedereen kan kijken. Ook is verp, de diversiteit aan items groter ge worden. Vooral berichtgeving over normale auto’s komt nu wat meer aan bod. Ik zat dan ook enkele maanden terug met grote verras sing te kijken naar een verslag van de autosalon van Parijs. Alhoewel ik het streven naar meer auto nieuws kon toejuichen, was ik over de uitwerking ervan niet zo tevre den. Een aantal zaken klopten niet, er werden nieuwe auto’s vc steld die eigenlijk niet nieuv ren, terwijl andere primeurs hele maal niet getoond werden. Het re sultaat was dat ik kort daarop een brief schreef naar de maker Bob de Jong met daarin een aantal concre te zaken waarmee het programma beter zou worden. Natuurlijk bood ik hierbij mij zelf aan, om in de toekomst bij het programma be trokken te raken. Om een lang ver haal kort te maken. Er kwam een reaktie, ik ging op gesprek en in de In dat kader heeft Daihatsu inmiddels een 1.3 Eter 4 cylinder krachtbron aan zijn Charade-gamma toegevoegd. 1295 cc metende motor heeft een 16- kleppen kop en een multi-point brand- stofinjectie-systeem. Iemand die dit leest kan al verwachten dat de Chara de hier goed mee uit de voeten komt. Vriendelijk Maar liefst 90 ouderwetse f krachten of 66 kW stromen naar üv voorwielen. Alleen de allerkleinsten kan hij niet de baas met zijn top van 170 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 die nog geen 11 seconden in beslag neemteen springertje van het zuiver ste water. De auto laat echter wel dui delijk merken dat iedere cylinder over twee in- en uitlaatkleppen beschikt. Pas boven de 400 tr/min v1' p J echt tussenuit, wat automatisch ge paard gaat met een hoger geluidsni veau. De 4 cylinder Charade is overigens bij zonder vriendelijk voor ons milieu. Automatisch wordt de auto uitgerust met een geregelde drieweg katalysator die voldoet aan de zwaarste US 83 uit- laatemissieAisen. Daihatsu heeft zich eigenlijk net als Suzuki voornamelijk toegelegd op het maken er niet snel uit en zal dan ook je mede- van kleine betaalbare auto’s. Geen wonder dat beide merken eikaars grootste con- weggebruiker zeer verbazen met zijn currenten zijn. Tot voor kort beschikten de meeste Daihatsu-modellen over een prestaties. De wegligging van de Cha- drie cylinder krachtbron, met uitzondering natuurlijk van de Rocky terreinauto’s. rade is dik in orde. Helaas laat de auto Zowel de Cuore als Charade moesten het met 3-pitters doen. Alhoewel beide bij de minste of geringste bocht al pie- auto’s niet bepaald traag zijn, is sinds kort in de Charade een 4 cylinder kracht- pende banden horen. Standaard wor- bron leverbaar geworden. den 155/13 banden geleverd. De auto Het dashboard is voorzien van een paarden- prettig, klein driespakig stuur, een toe- i naar de renteller en schakelaars voor de ach- terruitverwarming, achterruitwisser, verlichting en richtingaanwijzers. He laas ontbreekt in deze auto een klokje, terwijl de inbouwruimte ervoor al wel aanwezig is. llerkle rijn tc

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 23