PRAAT Express-vracht Mepelaers Opel Auto-importeurs en hun kerst/nieuwjaarswensen Q VAN DER BOOM 1 jaar Opel Omega 2.3 TD Caravan T Renault 5 dorstlesser? /\/uwn&b 1 c>0U>ie& ■■■111111 1988-pagina 42 Donderdag 22 december 1988 - pagina 43 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos bij tevn 4 Tony Vos l«r Ringbaan oost 102 a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655 Rode draad lende 2 MENSEN ACHTER OPEL nu roep t meer t ,Ci- 505, Lancia Thema een turbodieselmo- ineler ie re- Vakmanschap en service als traditie. Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Telefoon (013) 36 4011. edige letjes Vaak :hte. niet al- we er- Ome- Wat zich o Al wet jaar m chémc zÜn. Kijkt nog lang niet alle dit moment heb- al wat van zich la- tbreken alle stgehc rticulier beste t Golf-balletjes Van Renault kregen we tionale kaart waarin in i Ook de auto-importeurs doen natuur lijk allemaal mee, de één wat origin dan de andere. We laten ze even d« vue passeren. met ic blauw/ i hun tuiuivK :t Duitse i en een g door het nieuwe jaar. Een Nederl vertaling ontbreekt echter. een intema- twintig ver- ?n< tste kaar eft toch a len de laats*- 4aar het geeft weer van verse! en importeurs. Rest mij alleen nog u als trouwe le zers van deze pagina een enorm gezel lig en fijn kerstfeest toe te wensen. Toen ik bij de importeur de keus kreeg tussen het sedanmodel en de Ca ravan leek het mij aardig voor deze laatste variant te kiezen. De Omega is sinds zijn introductie een vertrouwd DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT AUTOBEDRIJF Mercedes komt i eenvoudige metallk met daarop alleen zes talen wenst het prettige kerstdagen door het nieuwe jaai stylistisch een zeer een blauwe achter een goudkleurige auto TIet is hier duidelijk nvt ware lichtgevend Tonic kost 18-895,- ter- iursversie voor 19.745,- iat. komt Renault speciaal een aantrekkelijke fi- De klant kan een vol notvi van betaling krijgen, maar J 1 daarnaast ook kiezen voor een drietal aantrekkelijke financieringsmo- gelijkheden met lage rentepercentages. Deze actie geldt tot en met eind fe bruari 1989 en is bedoeld voor alle ver sies uit de Renault 5-serie inclusief de nieuwe Tonic. Louwman Parqui in Raamsdonks- veer heeft een detailtekening van zijn gebouw laten maken. Iedereen kent immers de karakteristieke koepel langs de snelweg Breda-Gorinchem waar ook het Nationaal Automobielmu- seum is gevestigd. Een weelderig sneeuwbuitje maakt er een kerstachtig geheel van. Mazda laat zijn eigen produkt op een fraaie manier de voorkant bedek ken. Een RX-7 Turbo II met de deur uitnodigend open. En ze wensen dat gezondheid en geluk als een rode draad door ons nieuwe jaar zullen lo pen. Suzuki-emble- Nog twee Japanse merken tot slot, ettige kerstda- Toyota en Nissan. Toyota-importeur De komst van de nieuwe Vectra eist bij Opel de laatste maanden de volledige aandacht op. Zo kan het gebeuren dat andere nieuwtjes een beetje op de achter grond komen en dat is niet terecht. Vooral op het turbodiesel-gebied kwamen dit jaar een aantal interessante nouveautés. Denk maar eens aan de rappe Corsa en kort geleden ook de Kadett. De bekende 2.3 liter diesel in de Omega kennen we al wat langer met een turbocompressor, maar kort geleden werd deze krachtbron ver sterkt door het toevoegen van een intercooler. Maar niet alleen het bagagegedeelte van de Omega is ruim. Ook voor- en achterpassagiers zullen over hoofd- en beenruimte niet te klagen hebben. De bestuurdersstoel is bij de GL in hoogte verstelbaar. De zitting is wat aan de korte kant en lijkt een beetje voorover te hellen. Nimag verraste me tot nu toe met twee kaarten, geen wonder als je zo veel verschillende merken importeert. Peugeot heeft fraaie kaart. Op grond zien we ee t recht van voren. Hei de Oxia die als het op je af komt. Van Volvo kreeg ik tot nu toe de meest originele kaart. Als de envelop pe wordt verwijderd zien we een ven stertje waarachter een 440 te zien is in een Nederlands besneeuwd landschap. ideïijk die rotki lek in de bus. je het i iets naar L start de Tilburgse complete autobijla autonieuws, tests, i ’ilijk is, opmerkelijke vind ik autosport, en... je om de wekelijkse kolum.. als je Optielijst Het dashboard kenmerkt zich door e grote snelheidsmeter in het midden, eflankeerd door een eveneens fors be- leten toerenteller. Ook een klokje, randstofmeter, temperatuurmeter en een reeks controlelampjes zijn erop aanwezig. vlak van te voren iets leuks of geks hebt meegemaakt, is het een fluitje van een cent. Of je ergens boos om maken, dat is ook een grote hulp bij het maken van de kolum. Deze week heb ik niks bijzonders meege maakt, heb ik me niet echt ergens boos over gemaakt, dus daar zit je dan achter je computer en komt er niets uit. Toch kan ik je wel nieuws melden. Nog één week en dan vind je mij niet meer op deze plaats, dan is het gebeurd met deze autopagi- na. Ha, zullen sommigen nu roepen, eindelijk die rotkop niet meer elke week in de bus. Jammer, want dan heb je het mis. Ik verhuis gewoon achteren. Vanaf 5 januari e Koerier met een lage met aktueel dealerinformatie, zaken, klassiekers, je raadt het al, de Honda, Mitsubishi en Ford houden het bij een eenvoudig rustieke prent waarachter ons alle goeds wordt ge wenst. Sympathiek is dat Ford hierbij gekozen heeft voor een Unicef-kaart. positieve reak- is het andersom ’m zelf goed vind, hem niet leuk. I je altijd. Wordt de kaart dan opgengeslagen dan zien we plots dat de volledige leeuw een enorme berg golf-balle De begeleidende tekst luidt: «Vi ligt de uitdaging in het onverwacl Een succesvol 1989». Ons testexemplaar was voorzien van een vijfversnellingsbak, terwijl een automaat op de optielijst staat. Zoals bij alle huidige Opeis, schakelt de Omega als een zonnetje, licht en exact. De achteruitversnelling is met een manchet uitgerust ter beveiliging. Het vierspakige stuurwiel licht lekker in de hand en is goed geplaatst. Opberg ruimte voor de inzittenden is er vol doende in portierbakken, een ruim dashboardkastje en een aantal vakjes in de console. De uitrusting van de GL is redelijk compleet. De twee buitenspiegels zijn elektrisch verstelbaar en worden bo vendien verwarmd als de achteruitver- warming wordt aangezet. Verder beho ren ook velours bekleding, verlichte en beklede bagageruimte, leesspotjes voorin, gelaagde voorruit en verwar ming voor de achterpassagiers tot de standaard uitrusting. Alleen de centra le vergrendeling was op onze auto een handig extra. Kinderlijk Ondanks zijn grote afmetingen is het rijden met de Omega Caravan kin derlijk eenvoudig. Gelukkig wordt de turbodieselmotor standaard geleverd in combinatie met stuurbekrachtiging wat voor de ruim 1.300 kg wegende kolos onontbeerlijk is. Opmerkelijk is de korte draaicirkel, waardoor de Omega ook in stadsverkeer makkelijk te hanteren is. Het uitzicht naar opzij en achteren is uitstekend, terwijl de sterk aflopende neus niet helemaal te zien is. Vooral de Caravan is natuurlijk op het torsen van flinke gewichten ge bouwd, zodat een stugge vering haast een «must» is. De wagenhoogte is bij de Caravan met de hand te variëren. Over het geheel genomen rijdt de Omega best comfortabel en levert hij redelijke prestaties. Hij zal echter wat Net voor het afsluiten van 1988 De driedeurs 1 brengt Renault wederom een vrolijke wijl de vijfdet versie van zijn Supervijf, de Tonic. De de deur uit gaa auto is gebaseerd op de SL met zowel Bovendien drie als vijf deuren. Uiteraard krijgt de voor de 5 met e auto af-importeur een reeks aan inte- nancieringsactie. ressante extra’s mee tegen een gunstige jaar uitstel var prijs. Bij de Tonic zijn zonwerend glas, hij kan een rechter buitenspiegel, wis/was op drietal de achterruit, wieldoppen, sierbiesjes en een complete radiovoorbereiding inclusief boxen in de standaard uitrus ting te vinden. Verder kan er gekozen worden uit vijf verschillende kleuren. Tot slot dan nog Nissan die even eens wat sneeuwvlokken op hun nieu we embleem laat vallen. De onderste helft van de kaart wordt gevuld met een schets van de nieuwe Prairie, alles overigens in winters blauw. Het zulle niet zijn. Mi artistikiteit automerken - schillende talen ons een goed en geli kig nieuwjaar wordt gewenst. Op voorkant zien we het Renault-e bleem met een soort van vuurwerk omheen. Bij nader inzien blijken de kleurige lijnen allemaal een vlaggetje te bevatten. gen en een raaazend voorspoedig 1989 een stijlvolle en (A Prosperous 1989). w/grijze kaart Heel stijlvol is de tweede kaart van Ni- embleem. In mag- Een dik g10611 pakketje met in merk ons g°uden letters de tekst: «After Eighty goede reis Eight...». Eenmaal geopend zien we lederlandse wat er na 88 *s> <A happy and taste- full Eighty Nine». In het midden zit een After Eight chocolaatje er rondom de merktekens van Morgan en TVR, real Englisch style, denk ik. combinatie met het vierdeurs sedan model of de vijfdeurs Caravan. De laadmogelijkheden in de 4.73 meter ik lange Caravan zijn verbluffend. Via de grote achterdeur opent zich een ruimte van 960 liter en daar blijft het niet bij. Door het neerklappen van de achter bank rugleuning in twee delen vormt zich een nog grotere laadruimte van tator maar '*e^st 1’8*0 Eter. Door een spe ende ciale constructie wordt de vloer echt volledig vlak. Aan een aantal handige ogen kunnen dozen en pakjes worden Natuurlijk heb ik kaarten binnen. Op ben veertien merken ten horen. Een witte kerstboom met daarin slin gertjes opgebouwd uit Suzuki-emble- men en de wens voor pret ,/at is nu een jaar. Velen zullen h dat in deze maand afvragen. weer een jaar voorbij, alsof ieder weer vlugger gaat, zijn de cli- natige opmerkingen. Maar ze daardoor niet minder waar. fcen we eens naar een jaar gele den. Is er in het afgelopen jaar veel veranderd. Natuurlijk zijn er een groot aantal nieuwe auto’s die in 1988 het levenslicht zagen. Precies een jaar geleden viel de eerste Til- burgse Koerier bij u in de bus met de eerste pennevruchten van mij, een week later werd de rubriek «Autopraat» voor het eerst voorge- steld. Ruim vijftig verschillende testauto’s passeerden de revue, een groot aantal rijimpressies, intro ducties, verslagen van tentoonstel lingen en natuurlijk het gewone nieuws. De kolum bestaat iets kor ter, die werd pas in de loop van maart dit jaar gestart. Ik had nooit kunnen voorspellen dat vooral dit leuterpraatje van mij iedere week zo’n succes zou worden. Het gekke is ook als ik zelf denk van .deze week is het weer eens niks» dat ik dan juist de meest ties krijg. Vaak ook waar, als ik vinden anderen hem niet leuk. Maar dat houd je altijd. Alhoewel het iedere keer weer moeil iets aardigs te bedenken, v het absoluut niet vervelend kolum te schrijven. Zeker gezicht geworden op het Nederlandse wegennet, maar dat gaat dan voorna melijk om sedans. Alhoewel de Cara van lang geen onbekende is, oogde i met de testauto toch veel bewonderen de blikken. De Caravan ziet er van buiten zeer fraai en gestroomlijnd uit, zonder zijn karakter als werkpaard te verliezen. Het meest opvallende aan ons exemplaar waren de wieldoppen die we normaal kennen van de Senat en die onze Omega een verfrissenc aanblik gaven. De huidige turbodiesel intercooler is er maar liefst in acht verschillende uit- vastgebonden. Het enige wat jammer voeringen. De LS, GL, GLS en CD in is, is het ontbreken van een hoeden- plank, zodat alle bagage in het zicht De PTT heeft het er maar druk mee. Grote hoeveelheden kerst- en nieuw jaarskaarten worden in de maand de cember verstuurd. Het is nou eenmaal een traditie waaraan vastgehouden wordt. Bedrijven en particulieren, iedereen wenst elkaar het beste toe. General Motors Nederland komt met een heel aardige kerstkaart. In 1989 wordt het feit gevierd dat Opel 20 jaar lang het best verkochte merk in ons land is. Deze verheugende mijlpaal is op de kerstwens weergegeven. Een sneeuwpop kijkt toe hoe een bestuur der van een nieuwe Opel in zijn bui tenspiegel een Kadett uit 1969 ziet ko men aanrijden. Het logo voor 20 jaar nummer 1 is natuurlijk ook op de kaart te vinden. betreft top en acceleratie in de meeste concurrenten zoals de Renault 25, C troën CX, Peugeot 505, Lancia Ther en Fiat Croma met een turbodiesels tor zijn meerdere moeten erkennen. De zware dieselmotoren zijn i tijd de zuinigheidswonders die van verwachten. Toch scoort de ga zeer behoorlijk met een gemiddelde dorst van 1 liter op 12 kilometer. In. ieder geval een concurrerent verbruik. De meest eenvoudige 2.3 D Turbo Intercooler is de LS sedan die in de prijslijst staat voor 50.572,-, de GL sedan kost 54.322,- terwijl voor de GLS en CD respectievelijk 58.578,- en 62.492,- betaald moet worden. Prijzen die gezien de bedragen die door de directe concurrenten worden gevraagd zeer gerechtvaardigd zijn. De prijzen van de Caravan starten bij 52.225,- voor de LS. Onze testauto de GL kost 55.771,-. De Omega Caravan is een vlot ge lijnde alles-kunner met een enorme ba- Zware taak gageruimte en zodoende veel gebruiks- mogelijkheden. De turbodieselmotor is h°gere vermogen heeft een klei- door toevoeging van de intercooler ”e, verbetering van het prestatieniveau aanmerkelijk sterker geworden, terwijl ‘ot De topsnelheid hgt nu rond de prestaties ongeveer op het zelfde ni- de *75 “n/u., de acceleratie veau bleven. De uitrusting van de GL va?tot ln ^,5 seconden gehjk is is bevredigend. Ondanks zijn behoor- gebleven. Voornaamste winst moet lijke afmetingen is de Omega Caravan dan ?°k m het hoge koppel gezocht eenvoudig te berijden. worden’ waardoor de auto nog meer n» „«iiLis» too.o °P ^J11 vaak taak is berekend. De volledige naam van onze testau- J to is Opel Omega 2.3 D Turbo Inter cooler Caravan GL. Dit geeft aan met welke motor, welke carrosserievariant en met welk uitrustingsniveau we te maken hebben. Zoals al gezegd werd ten opzichte van de vorige uitvoering een intercooler toegevoegd zodat een vermogenswinst van 10 pk werd be haald. Totaal worden er nu 100 paar den onder de motorkap geproduceerd. Ook het maximum koppel van de 2260 cc krachtbron steeg van 190 naar 215 Nm. RENAULT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 43