PRAAT
Express-vracht
Mepelaers Opel
Auto-importeurs
en hun kerst/nieuwjaarswensen
Q VAN DER BOOM
1 jaar
Opel Omega
2.3 TD
Caravan
T
Renault 5 dorstlesser?
/\/uwn&b 1 c>0U>ie&
■■■111111
1988-pagina 42
Donderdag 22 december 1988 - pagina 43
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
bij
tevn
4
Tony Vos
l«r
Ringbaan oost 102 a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655
Rode draad
lende
2
MENSEN ACHTER OPEL
nu roep
t meer t
,Ci-
505, Lancia Thema
een turbodieselmo-
ineler
ie re-
Vakmanschap en service als traditie.
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Telefoon (013) 36 4011.
edige
letjes
Vaak
:hte.
niet al-
we er-
Ome-
Wat
zich o
Al wet
jaar m
chémc
zÜn.
Kijkt
nog lang niet alle
dit moment heb-
al wat van zich la-
tbreken
alle
stgehc
rticulier
beste t
Golf-balletjes
Van Renault kregen we
tionale kaart waarin in i
Ook de auto-importeurs doen natuur
lijk allemaal mee, de één wat origin
dan de andere. We laten ze even d«
vue passeren.
met
ic blauw/
i hun tuiuivK
:t Duitse
i en een g
door het nieuwe jaar. Een Nederl
vertaling ontbreekt echter.
een intema-
twintig ver- ?n<
tste kaar
eft toch a
len de laats*-
4aar het geeft
weer van verse!
en importeurs.
Rest mij alleen nog u als trouwe le
zers van deze pagina een enorm gezel
lig en fijn kerstfeest toe te wensen.
Toen ik bij de importeur de keus
kreeg tussen het sedanmodel en de Ca
ravan leek het mij aardig voor deze
laatste variant te kiezen. De Omega is
sinds zijn introductie een vertrouwd
DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT
AUTOBEDRIJF
Mercedes komt i
eenvoudige metallk
met daarop alleen
zes talen wenst het
prettige kerstdagen
door het nieuwe jaai
stylistisch een zeer
een blauwe achter
een goudkleurige auto
TIet is hier duidelijk
nvt ware lichtgevend
Tonic kost 18-895,- ter-
iursversie voor 19.745,-
iat.
komt Renault speciaal
een aantrekkelijke fi-
De klant kan een vol
notvi van betaling krijgen, maar
J 1 daarnaast ook kiezen voor een
drietal aantrekkelijke financieringsmo-
gelijkheden met lage rentepercentages.
Deze actie geldt tot en met eind fe
bruari 1989 en is bedoeld voor alle ver
sies uit de Renault 5-serie inclusief de
nieuwe Tonic.
Louwman Parqui in Raamsdonks-
veer heeft een detailtekening van zijn
gebouw laten maken. Iedereen kent
immers de karakteristieke koepel langs
de snelweg Breda-Gorinchem waar
ook het Nationaal Automobielmu-
seum is gevestigd. Een weelderig
sneeuwbuitje maakt er een kerstachtig
geheel van.
Mazda laat zijn eigen produkt op
een fraaie manier de voorkant bedek
ken. Een RX-7 Turbo II met de deur
uitnodigend open. En ze wensen dat
gezondheid en geluk als een rode
draad door ons nieuwe jaar zullen lo
pen.
Suzuki-emble- Nog twee Japanse merken tot slot,
ettige kerstda- Toyota en Nissan. Toyota-importeur
De komst van de nieuwe Vectra eist bij Opel de laatste maanden de volledige
aandacht op. Zo kan het gebeuren dat andere nieuwtjes een beetje op de achter
grond komen en dat is niet terecht. Vooral op het turbodiesel-gebied kwamen dit
jaar een aantal interessante nouveautés. Denk maar eens aan de rappe Corsa en
kort geleden ook de Kadett. De bekende 2.3 liter diesel in de Omega kennen we al
wat langer met een turbocompressor, maar kort geleden werd deze krachtbron ver
sterkt door het toevoegen van een intercooler.
Maar niet alleen het bagagegedeelte
van de Omega is ruim. Ook voor- en
achterpassagiers zullen over hoofd- en
beenruimte niet te klagen hebben. De
bestuurdersstoel is bij de GL in hoogte
verstelbaar. De zitting is wat aan de
korte kant en lijkt een beetje voorover
te hellen.
Nimag verraste me tot nu toe met
twee kaarten, geen wonder als je zo
veel verschillende merken importeert.
Peugeot heeft
fraaie kaart. Op
grond zien we ee t
recht van voren. Hei
de Oxia die als het
op je af komt.
Van Volvo kreeg ik tot nu toe de
meest originele kaart. Als de envelop
pe wordt verwijderd zien we een ven
stertje waarachter een 440 te zien is in
een Nederlands besneeuwd landschap.
ideïijk die rotki
lek in de bus.
je het i
iets naar L
start de Tilburgse
complete autobijla
autonieuws, tests, i
’ilijk is, opmerkelijke
vind ik autosport, en... je
om de wekelijkse kolum..
als je
Optielijst
Het dashboard kenmerkt zich door
e grote snelheidsmeter in het midden,
eflankeerd door een eveneens fors be-
leten toerenteller. Ook een klokje,
randstofmeter, temperatuurmeter en
een reeks controlelampjes zijn erop
aanwezig.
vlak van te voren iets leuks of geks
hebt meegemaakt, is het een fluitje
van een cent. Of je ergens boos om
maken, dat is ook een grote hulp
bij het maken van de kolum. Deze
week heb ik niks bijzonders meege
maakt, heb ik me niet echt ergens
boos over gemaakt, dus daar zit je
dan achter je computer en komt er
niets uit. Toch kan ik je wel nieuws
melden. Nog één week en dan vind
je mij niet meer op deze plaats, dan
is het gebeurd met deze autopagi-
na.
Ha, zullen sommigen nu roepen,
eindelijk die rotkop niet meer elke
week in de bus. Jammer, want dan
heb je het mis. Ik verhuis gewoon
achteren. Vanaf 5 januari
e Koerier met een
lage met aktueel
dealerinformatie,
zaken, klassiekers,
je raadt het al, de
Honda, Mitsubishi en Ford houden
het bij een eenvoudig rustieke prent
waarachter ons alle goeds wordt ge
wenst. Sympathiek is dat Ford hierbij
gekozen heeft voor een Unicef-kaart.
positieve reak-
is het andersom
’m zelf goed vind,
hem niet leuk.
I je altijd.
Wordt de kaart dan opgengeslagen
dan zien we plots dat de volledige
leeuw een enorme berg golf-balle
De begeleidende tekst luidt: «Vi
ligt de uitdaging in het onverwacl
Een succesvol 1989».
Ons testexemplaar was voorzien van
een vijfversnellingsbak, terwijl een
automaat op de optielijst staat. Zoals
bij alle huidige Opeis, schakelt de
Omega als een zonnetje, licht en exact.
De achteruitversnelling is met een
manchet uitgerust ter beveiliging. Het
vierspakige stuurwiel licht lekker in de
hand en is goed geplaatst. Opberg
ruimte voor de inzittenden is er vol
doende in portierbakken, een ruim
dashboardkastje en een aantal vakjes
in de console.
De uitrusting van de GL is redelijk
compleet. De twee buitenspiegels zijn
elektrisch verstelbaar en worden bo
vendien verwarmd als de achteruitver-
warming wordt aangezet. Verder beho
ren ook velours bekleding, verlichte en
beklede bagageruimte, leesspotjes
voorin, gelaagde voorruit en verwar
ming voor de achterpassagiers tot de
standaard uitrusting. Alleen de centra
le vergrendeling was op onze auto een
handig extra.
Kinderlijk
Ondanks zijn grote afmetingen is
het rijden met de Omega Caravan kin
derlijk eenvoudig. Gelukkig wordt de
turbodieselmotor standaard geleverd
in combinatie met stuurbekrachtiging
wat voor de ruim 1.300 kg wegende
kolos onontbeerlijk is. Opmerkelijk is
de korte draaicirkel, waardoor de
Omega ook in stadsverkeer makkelijk
te hanteren is. Het uitzicht naar opzij
en achteren is uitstekend, terwijl de
sterk aflopende neus niet helemaal te
zien is.
Vooral de Caravan is natuurlijk op
het torsen van flinke gewichten ge
bouwd, zodat een stugge vering haast
een «must» is. De wagenhoogte is bij
de Caravan met de hand te variëren.
Over het geheel genomen rijdt de
Omega best comfortabel en levert hij
redelijke prestaties. Hij zal echter wat
Net voor het afsluiten van 1988 De driedeurs 1
brengt Renault wederom een vrolijke wijl de vijfdet
versie van zijn Supervijf, de Tonic. De de deur uit gaa
auto is gebaseerd op de SL met zowel Bovendien
drie als vijf deuren. Uiteraard krijgt de voor de 5 met e
auto af-importeur een reeks aan inte- nancieringsactie.
ressante extra’s mee tegen een gunstige jaar uitstel var
prijs. Bij de Tonic zijn zonwerend glas, hij kan
een rechter buitenspiegel, wis/was op drietal
de achterruit, wieldoppen, sierbiesjes
en een complete radiovoorbereiding
inclusief boxen in de standaard uitrus
ting te vinden. Verder kan er gekozen
worden uit vijf verschillende kleuren.
Tot slot dan nog Nissan die even
eens wat sneeuwvlokken op hun nieu
we embleem laat vallen. De onderste
helft van de kaart wordt gevuld met
een schets van de nieuwe Prairie, alles
overigens in winters blauw.
Het zulle
niet zijn. Mi
artistikiteit
automerken -
schillende talen ons een goed en geli
kig nieuwjaar wordt gewenst. Op
voorkant zien we het Renault-e
bleem met een soort van vuurwerk
omheen. Bij nader inzien blijken de
kleurige lijnen allemaal een vlaggetje
te bevatten.
gen en een raaazend voorspoedig 1989
een stijlvolle en (A Prosperous 1989).
w/grijze kaart Heel stijlvol is de tweede kaart van Ni-
embleem. In mag- Een dik g10611 pakketje met in
merk ons g°uden letters de tekst: «After Eighty
goede reis Eight...». Eenmaal geopend zien we
lederlandse wat er na 88 *s> <A happy and taste-
full Eighty Nine». In het midden zit
een After Eight chocolaatje er rondom
de merktekens van Morgan en TVR,
real Englisch style, denk ik.
combinatie met het vierdeurs sedan
model of de vijfdeurs Caravan. De
laadmogelijkheden in de 4.73 meter
ik lange Caravan zijn verbluffend. Via de
grote achterdeur opent zich een ruimte
van 960 liter en daar blijft het niet bij.
Door het neerklappen van de achter
bank rugleuning in twee delen vormt
zich een nog grotere laadruimte van
tator maar '*e^st 1’8*0 Eter. Door een spe
ende ciale constructie wordt de vloer echt
volledig vlak. Aan een aantal handige
ogen kunnen dozen en pakjes worden
Natuurlijk heb ik
kaarten binnen. Op
ben veertien merken
ten horen.
Een witte kerstboom met daarin slin
gertjes opgebouwd uit Suzuki-emble-
men en de wens voor pret
,/at is nu een jaar. Velen zullen
h dat in deze maand afvragen.
weer een jaar voorbij, alsof ieder
weer vlugger gaat, zijn de cli-
natige opmerkingen. Maar ze
daardoor niet minder waar.
fcen we eens naar een jaar gele
den. Is er in het afgelopen jaar veel
veranderd. Natuurlijk zijn er een
groot aantal nieuwe auto’s die in
1988 het levenslicht zagen. Precies
een jaar geleden viel de eerste Til-
burgse Koerier bij u in de bus met
de eerste pennevruchten van mij,
een week later werd de rubriek
«Autopraat» voor het eerst voorge-
steld. Ruim vijftig verschillende
testauto’s passeerden de revue, een
groot aantal rijimpressies, intro
ducties, verslagen van tentoonstel
lingen en natuurlijk het gewone
nieuws. De kolum bestaat iets kor
ter, die werd pas in de loop van
maart dit jaar gestart. Ik had nooit
kunnen voorspellen dat vooral dit
leuterpraatje van mij iedere week
zo’n succes zou worden. Het gekke
is ook als ik zelf denk van .deze
week is het weer eens niks» dat ik
dan juist de meest
ties krijg. Vaak
ook waar, als ik
vinden anderen hem niet leuk.
Maar dat houd je altijd. Alhoewel
het iedere keer weer moeil
iets aardigs te bedenken, v
het absoluut niet vervelend
kolum te schrijven. Zeker
gezicht geworden op het Nederlandse
wegennet, maar dat gaat dan voorna
melijk om sedans. Alhoewel de Cara
van lang geen onbekende is, oogde i
met de testauto toch veel bewonderen
de blikken. De Caravan ziet er van
buiten zeer fraai en gestroomlijnd uit,
zonder zijn karakter als werkpaard te
verliezen. Het meest opvallende aan
ons exemplaar waren de wieldoppen
die we normaal kennen van de Senat
en die onze Omega een verfrissenc
aanblik gaven.
De huidige turbodiesel intercooler is
er maar liefst in acht verschillende uit- vastgebonden. Het enige wat jammer
voeringen. De LS, GL, GLS en CD in is, is het ontbreken van een hoeden-
plank, zodat alle bagage in het zicht
De PTT heeft het er maar druk mee.
Grote hoeveelheden kerst- en nieuw
jaarskaarten worden in de maand de
cember verstuurd. Het is nou eenmaal
een traditie waaraan vastgehouden
wordt. Bedrijven en particulieren,
iedereen wenst elkaar het beste toe.
General Motors Nederland komt
met een heel aardige kerstkaart. In
1989 wordt het feit gevierd dat Opel 20
jaar lang het best verkochte merk in
ons land is. Deze verheugende mijlpaal
is op de kerstwens weergegeven. Een
sneeuwpop kijkt toe hoe een bestuur
der van een nieuwe Opel in zijn bui
tenspiegel een Kadett uit 1969 ziet ko
men aanrijden. Het logo voor 20 jaar
nummer 1 is natuurlijk ook op de
kaart te vinden.
betreft top en acceleratie in de meeste
concurrenten zoals de Renault 25, C
troën CX, Peugeot 505, Lancia Ther
en Fiat Croma met een turbodiesels
tor zijn meerdere moeten erkennen.
De zware dieselmotoren zijn i
tijd de zuinigheidswonders die
van verwachten. Toch scoort de
ga zeer behoorlijk met een gemiddelde
dorst van 1 liter op 12 kilometer. In.
ieder geval een concurrerent verbruik.
De meest eenvoudige 2.3 D Turbo
Intercooler is de LS sedan die in de
prijslijst staat voor 50.572,-, de GL
sedan kost 54.322,- terwijl voor de
GLS en CD respectievelijk 58.578,-
en 62.492,- betaald moet worden.
Prijzen die gezien de bedragen die
door de directe concurrenten worden
gevraagd zeer gerechtvaardigd zijn. De
prijzen van de Caravan starten bij
52.225,- voor de LS. Onze testauto
de GL kost 55.771,-.
De Omega Caravan is een vlot ge
lijnde alles-kunner met een enorme ba- Zware taak
gageruimte en zodoende veel gebruiks-
mogelijkheden. De turbodieselmotor is h°gere vermogen heeft een klei-
door toevoeging van de intercooler ”e, verbetering van het prestatieniveau
aanmerkelijk sterker geworden, terwijl ‘ot De topsnelheid hgt nu rond
de prestaties ongeveer op het zelfde ni- de *75 “n/u., de acceleratie
veau bleven. De uitrusting van de GL va?tot ln ^,5 seconden gehjk is
is bevredigend. Ondanks zijn behoor- gebleven. Voornaamste winst moet
lijke afmetingen is de Omega Caravan dan ?°k m het hoge koppel gezocht
eenvoudig te berijden. worden’ waardoor de auto nog meer
n» „«iiLis» too.o °P ^J11 vaak taak is berekend.
De volledige naam van onze testau- J
to is Opel Omega 2.3 D Turbo Inter
cooler Caravan GL. Dit geeft aan met
welke motor, welke carrosserievariant
en met welk uitrustingsniveau we te
maken hebben. Zoals al gezegd werd
ten opzichte van de vorige uitvoering
een intercooler toegevoegd zodat een
vermogenswinst van 10 pk werd be
haald. Totaal worden er nu 100 paar
den onder de motorkap geproduceerd.
Ook het maximum koppel van de 2260
cc krachtbron steeg van 190 naar 215
Nm.
RENAULT