iS s 3 IU B0- 7 rr «/K WIL NIET AAN DE KANT BLIJVEN STAAN TERWIJL DEAARDE ONLEEFBAAR WORDT GEMAAKT...» let! i® Bi V PAK UW VOORDEEL G RESERVEER NU VOOR ’89 KEURIGE C. VAN TILBURG KEUKENS BV KEUKEN Donderdag 22 december 1988 - pagina 29 DE TILBURGSE KOERIER straat ;praak INGA POELS 51933 «tw werkelijk mplete ;entrum ste advies iet-zelven: lespeciali- I geven II g advies r vindt U Donderdag 16 JUNI 1988 Vrijdag 17 JUNI Zaterdag 18 JUNI zouden bereikt. Zondag 19 JUNI Vrijdag 24 JUNI Zwaaien tot ik niets meer zie Zondag 26 JUNI Zaterdag 25 JUNI een i en 8 988 - pagina 28 sta ik op We varen mijn ogen w Vlotte sweater In diverse kleuren. S-XL ’van voor 22.- 2e KERSTDAG GEOPEND van 11.00 17.00 uur Onge omht ../ZXXK' n gereed- ijzer- ompleet hout- en al, alles in er- nzovoorts, je/ukWit van schrik lelst de kapitein de drenkelingen Om 6.00 uur sta ik op, voel me al een stuk beter. Ed vertelt me dat we op weg zijn naar de Golf van Ham- mamet bij Tunesië waar Russische en Amerikaanse oorlogsschepen zijn die nucleaire wapens aan boord hebben. De Sirius voert daar actie tegen in het kader van 'the nuclear free sea’; een zee zonder kernwa pens en kernenergie. Meer dan 33 van alle nucleaire wapens ter wereld wordt door schepen vervoerd. Greenpeace vindt dat onverant woord. De organisatie is bang voor een Tsjernobylramp op zee. De acties waarmee de Sirius l de aanwezigheid van kernwa op zee protesteert, zijn gewel' Wat willen die kleine bootjes tegen die gigant beginnen Als de hooley is opgetakeld, gaat de reis verder. Na een uurtje worden vijf stippen op de radar gesigna leerd. Iedereen wordt stand-by ge zet. De grote rubberboot is niet bruikbaar, dus zullen alleen twee kleine bootjes worden gebruikt bij een eventuele actie. 1 [X/IChv IQf—I Ook vestigingen in: I III NxJII N Breda Helmond K?St Kwkenshow jMk Mag ik U zo op ’t eind van 't jaar eens 'n extra goede tip geven", zegt Cees van Tilburg. ’Als u plannen hebt om in 1989 uw keuken te veranderen of te verbouwen, reserveer dan nu vast de keukenlevering via onze zaak. Dat bespaart u veel geld want volgend jaar worden de meeste keukens en apparaten in prijs verhoogd. Daar kan zelfs CVT Keukens niets aan doen. RESERVEER DUS NU TOT 31 DECEMBER tegen oude prijs. Voor levering wanneer u maar wilt in 1989. U HOEFT ZELFS NOG GEEN DEFINITIEVE KEUZE TE MAKEN UIT KLEUR OF MODEL. Wel snel beslissen want na 31 december a.s. is het te laat". een dan dingsvest een wit vi kerig, niemt Daardoor lig ten een andfci water en kur- worden opgevii orde. Ed omr aangedaan. I waar alles i slechts een tegen marineschepen rilburg voer tien dagen Justus j.l. in het weekblad 3ie bewerking van het arti- Om 14.00 uur komen we in Genua aan, mijn eindbestemming. Direct na aankomst begint de open dag. Stro men mensen in, over, onder en door het schip. Het is verschrikkelijk druk. Ik moet me haasten om de trein naar Nederland te halen, snel zeg ik iedereen gedag. Hamid, Giulia en José brengen me weg. We zijn nog al weemoedig. In deze korte periode hebben we elkaar toch goed leren kennen. We rennen naar het station. Een knuffel, beloven te schrijven en zwaaien tot ik niets meer zie. Tien indrukwekkende dagen zijn achter de rug. Wachtlopen: dat wordt een lange nacht We liggen de hele dag voor anker bij de stad Marsala, Sicilië. De machi nisten zijn oververmoeid en de rest van de crew kan ook wel een rust dag gebruiken. Vannacht varen we naar Olbia (Sardinië) en ben ik van 2.00 tot 4.00 uur ’on watch' op de brug. Daarna ga ik met Gitte de ma chinekamer in. Een lange nacht. Om kwart voor twee word ik wakker gemaakt, snel naar de brug. Engels man John (31is de stuurman. Vol gens John is de clou van wachtlo pen dat er twee personen zijn die el kaar wakker houden, zodat het schip hopelijk nergens tegenaan vaart. In de praktijk komt dat neer op koffie en thee zetten, het schip in de gaten houden (brand), op de radar letten, sigaretje roken, praten en vooral veel lachen. Het leukst van die .’nachtwacht’ is dat ik zeker drie kwartier het schip mag besturen. Het is een raar idee zo’n groot schip ’in handen’ te heb ben en het op koers houden is best Iedereen is doodmoe en niemand had zo’n agressieve reactie ver wacht. Mar de actie is bijzonder goed geslaagd omdat de pers in drukwekkend materiaal heeft kun nen verzamelen. Heel Italië wordt nu op de hoogte gebracht van de basis en de actie. Als de rubberboten en het restant van de duikboot aan boord zijn ge takeld, varen we naar Corsica. We zijn er om 11.00 uur maar het lijkt al veel later, de actie heeft alle energie opgeslurpt. 's Avonds wacht ons een heuse feestmaaltijd. La Maddalena moet gevierd worden: Giulia vrij, een res taurant ingeschakeld en een slijterij leeggekocht. Het is een uitgelaten bende. Opmerkingen vliegen over en weer, de wijnkurken ook, het is geen seconde rustig. Na het eten wordt de messroom ont ruimd zodat er kan worden gedanst. ZZ-Top, Terence Trent d’Arby, The Rolling Stones en natuurlijk vaak het beroemde nummer van The Beatles ’The yellow submarine’. Het is reuze gezellig. John schudt de ene mop na de andere uit zijn mouw, een le vende moppentrommel. Springende dolfijnen en een horizon zonder flats Vanavond willen we Olbia bereiken, dat betekent dat we de hele dag moeten doorvaren. Er is niet veel meer te doen dan van de zon genie ten. De zee is prachtig. Het is zo vreemd, een horizon te hebben die niet wordt verstoord door flats, auto’s of de garage van de buren. Vredig. We zitten rustig op het ach terdek als Heather plotseling op springt: dolfijnen Ze zwemmen on ze richting uit en er is zelfs een ba- by-dolfijn bij. Een fantastisch ge zicht, ze springen heel soepel en zwemmen erg snel. Niet te geloven, tot nu toe had ik ze alleen nog maar in een dolfinarium gezien. Op het achterdek zijn Albert en John een grote 'yellow submarine' aan het maken van hout en geel zeil. Die wordt ingezet bij de actie die ze de ze week in La Maddalena (Noord- Sardinië) gaan voeren. Daar is een Amerikaanse basis voor duikboten met kernwapens aan boord. De gele duikboot wordt een mooi ge vaarte van zeker negen meter lang. Een groot, rubberen vlot moet hem drijvende houden, hopelijk lukt dat. Om 17.00 uur komt Olbia in zicht. De trossen worden ’van stal’ gehaald, de autobanden klaargelegd, ieder een werkt. Ook ik; inmiddels weet ik al veel beter wat er moet gebeuren en anders geeft iemand wel een gil. Ik ren heen en weer met twee auto banden, laat ze neer waar de Sirius de kant gaat raken, trek ze op als het schip loskomt en ren weer naar de volgende plaats. Erg vermoeiend. Als het schip goed in de haven ligt, komen alle matrozen (José, Grace, Heather en Hamid) en kapitein Ed bij elkaar voor een deck-handmeeting. Ze bespreken wat er in Olbia alle maal moet gebeuren. We blijven een paar dagen hier omdat het schip op geknapt moet worden (verven, roest weghalen, materiaal nakijken en de hooley repareren). Ook de actie bij La Maddalena moet worden voorbe reid. Genoeg te doen dus. Vijf uur wachten; ik voel me een gerookte paling Groen, een regenboog op de schoorsteen, vredesduiven op de steven. De Sirius vaart de haven van Malta binnen. Op het dek sjouwen mensen met trossen en autobanden. Nu ik het opvallende schip van Greenpeace zo zie, komen de bib bers in mijn benen. Tien dagen mee varen over de Middellandse Zee. Zal het zo spannend zijn als ik me heb voorgesteld Op de kade staat verbazingwekkend veel politie. Die agenten kunnen erg moeilijk doen, zo blijkt, want na vijf uur wachten in de schroeiende zon mag ik pas aan boord. Echt lekker voel ik me dan niet meer, net een gerookte paling. Als ik met rugzak en al een steil trappetje probeer af te gaan, breek ik bijna mijn nek. Dat belooft wat. Ed Engel (46), de Nederlandse kapi tein, stelt me aan de bemanning voor. Namen die ik niet kan onthou den, lachende en bruinverbrande gezichten die me wel sympathiek lij ken. Deze reis zitten er vijftien be manningsleden op het schip. Ed is in het dagelijks leven kapitein op een loodsboot. Hij verdient daarmee genoeg om een paar maanden per jaar vrij te nemen zodat hij voor Greenpeace kan varen. moeilijk. Als ik hard lach, zitten we meteen 15 graden uit koers. Om 4.00 uur ga ik met Gitte de ma chinekamer in. We moeten oorbe- schermers op tegen het lawaai van de motoren. Wat een ramp daar be neden. Verschrikkelijk heet, be nauwd, een stinkende smeerlucht en constant het gedreun van de stampende machines. Maar Gitte vindt het zalig want er is niemand die haar op de vingers kijkt. Ze doet de meest vreemde dingen om zich zelf bezig te houden; kruipt over, on der en langs buizen voor de brood nodige gymnastiek. Ze wil het niet voordoen, jammer. Echt communi ceren lukt trouwens niet, door de oorbeschermers wordt alles een beetje 'wattig'. Als Gitte voor de tweede keer alle zeshonderd-en-nog-wat contact- puntjes gaat oliën, hou ik het voor gezien. Met z’n allen is het zo gepiept Heel wat meer problemen met op staan dan normaal, maar het was ook erg vroeg voor we naar bed gin gen. Toch meteen weer aan de slag: dweilen, schrobben, afwassen, op ruimen. Het schip krijgt een grote schoonmaakbeurt omdat we mor gen in Genua aankomen. Daar be ginnen de open dagen. Honderden mensen willen de Sirius ’live’ zien en dan moet het schip wel toonbaar zijn. Met z’n allen is het schoonma ken zo gepiept. Van 20.00 tot 24.00 uur wacht in de stuurhut. I langs Corsica en ik kijk i uit. De kust is prachtig. meer terug. Dus is het zaak het mi lieu te beschermen.». Greenpeace is de aangewezen organisatie om zelf iets aan het behoud van het milieu te doen, vindt de bemanning. Opvallend is dat er veel mensen aan boord zijn die geen 'zee-ervaring' hebben. Volgens Heather (24) uit Schotland levert dat geen proble men op, want 'al doende leert men’. «Ik had geen enkele ervaring met schepen», vertelt ze. «Omdat ik graag een milieu-organisatie wilde steunen, ben ik voor Greenpeace gaan werken. Eerst op kantoor. Dat was niet leuk, daar ben ik het type niet voor. Vorig jaar hoorde ik dat er deck-hands nodig waren voor de Noordzeecampagne, toen heb ik me direct aangemeld. Nu vaar ik voor de tweede keer mee en het gaat pri ma». Ook voor Katrin (27), de Zweedse radio-operator, is dit de tweede reis die ze met Greenpeace maakt. «De actie in Japan vorig jaar, tegen het uitmoorden van de dolfijnen, was mijn ’debuut’. Waarom Green peace Ik wil niet aan de kant blij ven staan terwijl de aarde onleef baar wordt gemaakt, dat kan ik ge woon niet. Ik ben radio-operator en die heeft Greenpeace hard nodig, dus voor mij was de keuze zo ge maakt. Ik vaar ook nog in de koop vaardij, tegen een behoorlijk salaris, dus een paar maanden vrij per jaar kan ik me wel veroorloven. Hoewel, vrij, het is hier wel aanpakken. Be paald geen vakantie». Hamid vaart al vier jaar voor Green peace. Hij werkte eerst in de koop vaardij maar de sfeer en de discipli ne daar bevielen hem niet. Omdat hij toch graag wilde varen, is hij voor Greenpeace gaan werken. Hij vertelt dat het af en toe erg lastig is dat er veel mensen aan boord zijn die am per ervaring hebben. Ed blaast (op de scheepshoorn) de aftocht Vier dagen lang hebben we ge schuurd, geschilderd en het hele schip van boven tot onder schoon gemaakt. Daarnaast was er ook nog wel tijd om te zwemmen. De span doeken voor de actie zijn ook ge maakt, dat is trouwens erg veel werk. Eerst de stof snijden, dan alles driedubbel stikken, gaten erin, let ters erop, letters inverven. En dan een lap van zeven meter lang, lastig. Nu (vrijdagmorgen 6.00 uur) wordt de laatste hand gelegd aan de ’yel low submarine' en bereidt iedereen zich voor op de actie die over een uurtje van start gaat. De Sirius ligt nu in een kleine baai bij La Maddale na, een goede uitgangspositie. Ed geeft de laatste aanwijzingen. Daar na: radiocontrole, zwemvesten aan, rubberboten en de gele duikboot het water in (hoera, hij drijft) en het is zover Van Giulia’s gezicht druipt de span ning af. Ze staat met Heather op de duikboot en vindt het, zo te zien, doodeng. Het is pas de tweede keer dat ze aan een actie meedoet. Lang zaam varen we naar de basis. Ita liaanse politieboten als chaperonne, ze houden de 'vloot' van Green peace nauwlettend in de gaten. Als de Sirius nog tweehonderd me ter van de basis is verwijderd, ver schijnen opeens zes Amerikaanse boten op het toneel: ongeveer vijf tien meter lang en afgeladen met mariniers. Ze beginnen te spuiten met waterkanonnen. Ook het moe derschip dat bij de basis ligt, verliest op die manier heel wat vocht. Het is een groot watergordijn. 'Green- peacers’ of eigen mannen, het maakt niet uit, iedereen is binnen de kortste keren doorweekt. Een mach tig gezicht. Overal waar je kijkt sche pen, fanatieke gezichten, waterfon- teinen. En ondertussen toeteren de schepen oorverdovend. Een mieren nest of kat-en-muis-spelletje, in ieder geval erg spectaculair. Het Amerikaanse moederschip ligt met twee onvoorstelbaar grote ankers vast. De gele Greenpeace-duikboot wordt daar nu tussen gebonden. Wat een stunt I Maar dat laten de mannen van Uncle Sam niet op zich zitten. Met lange stokken proberen ze de duikboot los te maken. Mis. Weer mis. Het lukt ze niet en ze ver liezen zelfs een stok I Iedereen op de Sirius brult van het lachen. Maar nu worden de Amerikanen echt kwaad. Wat laten ze zich gaan. Met messen en boothaken proberen ze de rubberboten en 'yellow sub marine' lek te steken. Het lijkt wel oorlog. Ed vindt het gevaar te groot worden en blaast (op de scheeps hoorn) de aftocht. De duikboot drijft nog wel maar zit vol gaten. Grace heeft een snee in haar hand van mes. Ze is erg geschrokken boos. «Belachelijk dat die lui in het wilde weg gaan steken, voor hetzelf de geld had ik een jaap in mijn nek gehad». tegen vapens op zee protesteert, zijn geweldloos. Het doel ervan is om door middel van de media (vandaar dat er altijd journalisten meevaren) het oog van de wereld te vestigen op deze be dreiging van het milieu. Om 13.00 uur krijgen we een Rus sisch schip in zicht. Als in alle haast de hooley, een grote rubberboot, te water wordt gelaten, gebeurt er iets rampzaligs. Een kabel breekt en de hooley belandt op z’n kop in zee. Door de vaart die de Sirius heeft, komt de rubberboot achter het schip te hangen. De twee mensen die in de hooley zaten, komen gelukkig vrij snel weer boven water, maar al na paar minuten zijn ze niet meer twee oranje stipjes; hun red- —vesten. Aan boord ziet ieder- van schrik. De sfeer is panie mand weet wat te doen, ligt er pas na twintig minu- mdere rubberboot in het xunnen de drenkelingen "evist. Ze zijn gelukkig in ihelst ze, is zichtbaar Het Russisch schip om begon, is inmiddels i stipje aan de horizon. Werk aan de winkel; commando’s van de brug De kapitein geeft me een rondlei ding door de Sirius, het is kleiner dan ik had verwacht. Lange gangen, hoge drempels (om water tegen te houden en om erover te vallen), smalle trappetjes. Alles lijkt naar de zelfde ruimte te gaan. Het centrale punt van de Sirius is de messroom (ja, de voertaal aan boord is Engels). Daar kun je televisie kijken en eten. De kombuis ligt ernaast. Het domein van studente Giulia (22), de Italiaan se kokkin. Na de ’sight-seeing’ ga ik aan dek. Praat wat met de mensen, voel me onwennig. De meeste beman ningsleden slapen, een paar hangen wat rond. Er is niets te doen en we mogen van de politie niet van boord. Na een lange, warme middag mogen we eindelijk uit Malta vertrekken. De crew wordt wakker gemaakt, er is werk aan de winkel. Commando’s van de brug: trossen worden losge gooid, autobanden neergelaten waar het schip de wal dreigt te ra ken, touwen opgerold. Ik probeer de bemanning zo min mogelijk voor de voet te lopen, maar ga toch steeds weer op de verkeerde plaatsen staan. Vlucht naar binnen. Giulia heeft net het eten klaar. Ik schrik me een ongeluk als ze een grote, kope ren klok luidt, wat een herrie. Maar duidelijk is het wel: etenstijd. Het schijnt dat Giulia bijzonder goed kookt, maar ik krijg niks door mijn keel. Voel me niet honderd procent. Om mezelf af te leiden ga ik in de stuurhut (de brug) kijken. Mooi ko per en een echt stuurwiel. Er is ook nog een telegraaf, zo’n apparaat waarmee je commando’s naar de machinekamer seint. Ik dacht dat die dingen al lang geautomatiseerd zouden zijn, dit is wel romantisch. Mijn afleidingsmanoeuvre mislukt, ik voel me steeds zieker. Op naar de kooi. Slapen. Greenpeace is in 1970 in Canada opgericht en uitgegroeid tot een internationale organisatie die het mi lieu wil beschermen. De Verenigde Staten hadden in dat jaar het plan een aantal atoomproeven te doen op het eiland Amchitka bij Alaska. In de herfst koos een roestige vissersboot, de «Phyllis Cormack» met aan boord twaalf Amerikanen en Canadezen, het ruime sop met de bedoeling in het proefgebied voor anker te gaan. Op deze manier wilde de bemanning verhinderen dat de bommen tot ontploffing worden gebracht. De Amerikaanse marine verhinderde dit plan, het schip heeft het eiland nooit Maar de golf van publiciteit die volgde veroorzaakte zoveel verontwaardiging, dat de Amerikaanse rege ring genoodzaakt was de proeven te staken. Het hanteren van de media als wapen tegen de atoomproe ven bleek succesvol. en er werd besloten op deze voet door te gaan. Greenpeace was geboren. Inmiddels kent iedereen de beelden van rubberbootjes die spectaculaire stunts uithalen op volle zee. Greenpeace lijkt overal tegelijk te zijn. Steeds opnieuw nemen de beschermers van het milieu het op tegen waterkanonnen en vallende gifvaten. Acties tegen vervuiling, het redden van zeehondjes en wal vissen. Afgelopen zomer voer de Sirius over de Middellandse Zee om in actie te komen tt die kernwapens aan boord hebben en hun bases. Verslaggeefster Inga Poets uit Til met de Sirius mee. Haar dagboek over een vreedzame oorlog verscheen augi «Viva». Voor het kerstnummer van de Tilburgse Koerier maakte zij een special kei, waarin zij verslag doet van haar reis met Greenpeace. zieningen voor kernwapens. Dat be tekent actie I Lang voordat we de schepen zijn genaderd, gaan de rubberboten al het water in. Spanjaard José (25), matroos en tevens de dokter aan boord, en Grace (Ierse, 26) in het ene bootje, in het andere twee Ne derlanders, Hamid (22) en Albert (40), allebei afkomstig uit de koop vaardij. Het is een fantastisch ge zicht om die bootjes door het water te zien schieten. We naderen het Russische schip, een enorm gevaarte. Wat willen die kleine Greenpeacebootjes tegen die gigant beginnen Ook de Sirius vaart tot vlakbij het oorlogsschip, we kunnen het bijna aanraken. De rub berbootjes maken een laatste om trekkende beweging en scheuren dan op Iwan af. Met verf en rollers proberen José en Albert doodskop pen op de wand van het schip te maken. Door de deining loopt dat niet helemaal naar wens, maar met enige fantasie is het resultaat toch wel herkenbaar. De Russen weten niet zo goed raad met de situatie. Met schreeuwen proberen ze de 'Green dat heeft geen enkel effect. Ik sta aan het dek van de Sirius te dansen van spanning. Gitte (30), de Deense machiniste, kruipt uit de ma chinekamer en danst met me mee. In het 'hart' van het schip merkt ze niet wat er precies aan de hand is, dus de actie is voor haar een grote verrassing. Als de tekens op de wand staan, vaart de Greenpeace-’vloot’ weg. Ik ben een beetje teleurgesteld, de ac tie heeft nog geen vijftien minuten geduurd. Maar ik heb te vroeg ge jammerd. Nauwelijks hebben we de Russen 'adios' gezegd of we gaan met volle kracht richting Amerika nen. Die zijn beter voorbereid, ze wachten de actievoerders met hoge drukspuiten op. Het is moeilijk door die watervallen heen het schip te be reiken. Als het toch lukt een paar doodskoppen op de wand van het schip te verven, juicht iedereen aan boord van de Sirius. Jammer ge noeg geven de motoren van de rub berboten de strijd tegen al het water op. Het is nu roeien, drijven en weg wezen. De bemanning is opvallend nuchter over de actie. 'It’s just our job’. Ze zijn allemaal uit idealisme bij Greenpeace gekomen. Zoals José het kort maar krachtig zegt: «De na tuur die wordt vernietigd, komt nooit *-f een internationale dat jaar het plan een aantal ten roestige vissersboot, de «I de bedoeling in ice is in 1970 in Canada i ^schermen. De Verenigd) ikanen en Canadezen, het ruime i j verhi trde

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 29