'I |en jen g r. Vrees niet: er is goed nieuws» er 1988 - pagina 40 If 9 Verzuring, ook op de Regte Heide. (Foto: St. Het Noordbrabants Landschap). iterdag d DéFfe Koerier G. Witlox 3821 :RLAND Duidelijke taal, ondubbelzinnig duide lijk. Net zo duidelijk als het beeld dat de evangelist Matteus oproept in hoofdstuk 23, vers 27: «Wee u, schrift geleerden en farizeeën; gij huichelaars. Want gij zijt gelijk aan witgepleisterde graven die van buiten wel mooi zijn, maar van binnen vol doodsbeenderen en allerlei vuil». Wij wensen al onze lezers en adver teerders ondanks deze sombere woor den een welgemeend zalig Kerstfeest. Hopelijk blijft het symbool van Kerst mis, de groene denneboom, in lengte der jaren het symbool van nieuw le ven. Het Kerstfeest dat wij vieren is in de loop der eeuwen een traditie geworden. Die traditie is steeds overgedragen, van ouders op kinderen die zelf weer ouders werden. Het is een soort erfenis waarvan iedereen zelf kon bepalen wat er mee te doen: doorgeven of niet. Na tuurlijk speelde de sociale druk om de erfenis van het Kerstfeest over te dra gen een niet uit te vlakken rol in die keuze. Maar een keuze was het en is het: wel of niet meedoen aan het Kerstfeest. Er is meer om ons heen dat wij geërfd hebben van onze ouders en voorouders. In feite is dat de hele wereld om ons heen. Zij hebben die ingericht voor ons en wij richten die in voor hen die na ons komen. Met die inrichting, zo blijkt de laatste jaren meer en meer, gaat het de verkeerde kant op. Wij zijn bezig de wereld voor hen die na ons komen te vergiftigen. Bijna dagelijks kunnen we erover in de kranten lezen en horen we erover op de radio en televisie. Er veel van zien doen we nog niet. Hoe valt verontreinigde lucht, verzuurd water, De toekomst voor hen die na ons ko men, ligt in onze handen. Wat laten wij hen na: een witgepleisterd graf, mooi van buiten maar vuil van binnen, een ogenschijnlijk gezonde wereld maar met een vergiftigde atmosfeer, ver vuilde zeeën, onvruchtbare grond en ondrinkbaar water of slaan we de han den ineen en pogen we samen te redden wat er te redden valt? Welke erfenis geven wij onze kinderen? Valt hen een leefbare wereld met toekomst ten deel of komt er na ons niets meer? een verzuurd bos, overbemeste grond iri beeld te brengen? Toch spreken al lerlei alarmerende rapporten uit di verse hoeken overduidelijke taal. En kele citaten, o.a. van minister Nijpels van Milieu: «De maatschappij zal niet kunnen ontkomen aan fundamentele aanpassingen. We staan voor de keuze van een houdbare of een onhoudbare toekomst». En: «Door de vervuiling van de atmosfeer met gassen die het broeikaseffect versterken, zoals kool dioxide, neemt de temperatuur van de aarde toe. Bij voortzetting van de hui dige trend van de uitstoot van deze gassen zal de temperatuur in het jaar 2100 gemiddeld op aarde met acht gra den Celcius gestegen zijn». En: «Als er geen vergaande beperkende maatrege len worden genomen, bestaat er kans op grootschalige ontwrichting van de mondiale biosfeer. Dit kan op den duur gevolgen hebben voor het voortbestaan van de mensheid». De mensen zijn vaak bang in onze dagen. Misschien kun je niet zeggen: dé mensen, maar velen leven onder druk en spanning. Er hangt in vele groepen een luchthartige, bijna onverschillige sfeer, een slordige, onverzorgde manier van leven. Men waagt zoveel, risico’s op dood en leven worden gemakkelijk genomen. Zovele jonge lichamen gaan al vroeg ten gronde. Een veelvoudige vrees houdt ons beklemd: vrees voor ziekte, geweld, recht, scheiding, werkeloosheid, een bestaansminimum, de verwaarlozing en de vervuiling van de schepping. Enige vrees is niet ongezond en ongegrond. De Deense theoloog en filosoof Sóren Kierkegaard, een man die dus zowel over het leven als over de grondslag van alle leven nadacht, zegt over angst het volgende: Iedereen moet leren zich angstig te maken, want anders gaat men ten gronde doordat men nooit angstig is, of men kwijnt weg van angst». Een gezonde angst maakt ons behoedzaam maar een ziekelijke angst verlamt en doodt ons. Als ik géén gevaren zie, loop ik in allerlei valkuilen van het leven, maar als ik in alles gevaren ontdek, ga ik aan verkramping ten onder, kwijn ik weg. In de woorden van de engel vanuit het kerstverhaal klinkt dezelfde boodschap: Vrees niet, er is goed nieuws». Er zijn veel dingen, waar ze bang voor zijn, die herders, ze behoorden duidelijk tot de laagste minima maar ze hoeven niets te vrezen: er is goed nieuws, een bron van goede moed, er is een verlosser geboren! Gaat deze verlosser alle kwesties oplossen? Zullen er geen redenen meer zijn voor vrees? Neen, dat is niet bedoeld, de ervaring leert anders! De verlossing is geen vrijmaking maar een oplossing: er wordt een verbond aangekondigd tussen de mensen. Ze zullen met en naast elkaar gaan staan in het leven als ze luisteren willen naar de boodschap die ópklinkt uit de kerststal: daar begon een leven van weerloosheid van zelveloosheid in dienst van mensen: «Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen». Leed en pijn gaan niet weg uit het leven maar ze zijn op te vangen als mensen in dit spoor, op deze boodschap, de handen in elkaar slaan: men kan de vrees aan. Alle leven wordt dragelijk, als men het samen draagt. Dan is de vrede er, die wij elkaar toewensen én: zelf waar kunnen maken! 10-72522 erland|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 1