lUTOPRAAT
Succes voor de toekomst
lepelaers Opel
I i’,
Peugeot Magnum,
meer dan P.L
Mijlpaal Opel Kadett
Muzikale Seat Ibiza Disco
Veertig jaar De Ville
iG
-ISSERS
verkerende
i Evergreen,
iconstructie,
tverwarming
50 cc motor
Plan zonder
termijn pas
Opel Vectra 1.8 S GL
50% van de auto’s
-
SB!
)T SKODA.
XX
X
KERSTMAN
Peugeot
in nieuwe
1'
CARRÉ
autohuis tilburg
Fiat Tipo is de nieuwe
«Auto van het jaar»
BolsenKooijman
AN”
b—
autosport-
klasse I bekend geworden. In tot
vorig jaar 4,657 miljoen
Met ingang van het seizoen 1991 zal ‘fnd geregistreerd. Hier
het wereldkampioenschap voor Sport-
Prototypes van start gaan. Er zal hier-
voor een Sport-Prototype commissie
worden opgericht naar het model van
de Formule-1 commissie. Bij de wed
strijden krijgen de deelnemers de
rantie dat nun merk alle aar
krijgt. De wedstrijden zullen over de
hele wereld verspreid gehouden wor
den.
't
L' ai
wordt privé gebruikt
Ik C
Donderdag 8 december 1988 - pagina 23
r 1988-pagina 22
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
idere
ik t
tale
door de
helt niet
Tony Vos
enige
kan n
Ringbaan Oost K)2a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655
i
gen.
W. exd aflevenngskosten
1 tota;
1,595
t
1
.00 uur
MENSEN ACHTER OPEL|
burg
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL. 634355
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
lenwer-
evens
Jeder-
zojuist
karen er
s in ons
I
tl
slaat de
Vectra
i 1.6 in-
',- in de
slalommen en het snelle
k laat de Vectra zonder t
■en toe. Kortom, een auto
erd, bij
tuks. In
1 Tipo’s
DGT veruit
Want er is
Jen z
zich te
wereld-
ito van het
jury
laakt
i van de
121, de
Volks-
motoren
ie meeste
iar met twee
ieën, een vier-
zijfdeurs hatch-
380,- p. mnd.
207,- p. mnd.
375,- p. mnd.
245,- p. mnd.
207,- p. mnd.
210,- p. mnd.
165,- p. mnd.
168,- p. mnd.
179,- p. mnd.
203,- p. mnd.
278,- p. mnd.
298,- p. mnd.
210,- p. mnd.
308,- p. mnd.
306,- p. mnd.
s op aanvraag
255,- p. mnd.
320,- p. mnd.
203,- p. mnd.
225,- p. mnd.
278,- p. mnd.
158,- p. mnd.
207,- p. mnd.
360,- p. mnd.
320,- p. mnd.
498,- p. mnd.
355,- p. mnd.
200,- p. mnd.
375,- p. mnd.
160,- p. mnd.
355,- p. mnd.
550,- p. mnd.
241,- p. mnd.
158,- p. mnd.
415,- p. mnd.
220,- p. mnd.
207,- p. mnd.
225,- p. mnd.
230,- p. mnd.
286,- p. mnd.
207,- p. mnd.
265,- p. mnd.
We beginnen het haast normaal te
vinden dat de Japanners de hekkeslui-
ters zijn, alhoewel Mitsubishi beslist
beter verdient. Voor de andere drie, de
J I u J F* T***oe«
We reden met een sedan GL met 1.8
S motor. De auto ziet er modem uit
omet zijn grijze kunststof bumpers, net-
uitrusting te wieldoppen en beschermstrips. De
De basis Vectra ontpopt zich als een probleem
kei te krij- loos rijdende auto. De schone 1.8
jt naar Neder- Euronorm-motor met een vermogen
alles met de GL, van 88 pk, levert zeer bevredigende 830li
ise basis-Vectra prestaties, zoals een top i-'on
Lvde auto is. Een km/uur en een accelerat
mvx meer zo kaal, als we 100 binnen 13 seconden,
cele jaren terug nog ge-
“krach” Zwaar
De besturing is helaas wat aan de
zware kant bij maneuvreersnelheden.
258,- p. mnd.
158,- p. mnd.
230,- p. mnd.
207,- p. mnd.
265,- p. mnd.
398,-p. mnd.
335,- p. mnd.
168,- p. mnd.
275,- p. mnd.
203,- p. mnd.
207,- p. mnd.
207,- p. mnd.
220,- p. mnd.
358,-p. mnd.
152,- p. mnd.
215,- p. mnd.
148,- p. mnd.
148,- p. mnd.
220,- p. mnd.
148,-p. mnd.
74,- p. mnd.
82,- p. mnd.
58,- p. mnd.
58,- p. mnd.
207,- p. mnd.
398,- p. mnd.
298,- p. mnd.
207,- p. mnd.
- 288,- p. mnd.
Na een aantal speciale uitgaven die
de afgelopen maanden op de markt
kwamen van de Seat Ibiza, levert het
Spaanse merk nu de Disco. Deze mu
zikale auto is gebaseerd op de 3-deurs
900 J en 1.2 L. Uiteraard wordt de Ibi
za Disco standaard geleverd met een
Blaupunkt Rhodos stereo radio-casset-
terecorder en twee 30 watt Dual cone
luidsprekers en een matzwarte anten
ne.
Maar daar blijft het niet bij. Een in- over i
De meeste mensen hebben het
heerlijke avondje er weer opzitten.
Iedereen heeft zich weer in het
zweet gewerkt om de surprise op
tijd klaar te hebben en natuurlijk
werd er weer op het laatste nip
pertje een poëtisch hoogstandje bij
gevoegd. Gelukkig voor ons alle
maal, blijven we daar weer voor
bijna een jaar van gespaard.
In december is het ene feest
maar net afgelopen of het anc
staat al weer voor de deur. De
baard is nu iets korter, het pak wat
minder formeel, maar wel rood. De
kerstman krijgt het er weer druk
mee.
Vorig Jaar rond deze tijd werd
mij verzocht mee te werken aan
een foto waarop een kerstman
moest staan. En je raadt het al, ik
was de pineut en moest me in dat
pak hijsen. Maar dat was niet al
les.
Eerst reed i'
die mijn normal
derde in een vrolijl
kop inclusief J-
Mijn hoofd vc o
omgetoverd liep ik met
in de doos naar de
vreemd gezicht, getuige
mensen die dit schouwspel
Magnum’s zijn er in beperkte
Ze worden aan het pubhek ge-
op het «Grand Gala Peugeot»,
jen-huis manifestatie tot en met
nber.
tardige van de opties bij de
is dat de klant er helemaal
i voor hoeft te betalen. Zo is respectieveli
Magnum vanaf 20.275,-, Renault 19.
lum vanaf 23.455,- en -
„.agnum vanaf 35.900,-.
Sinds de introductie
adett op de Nederlanc
onlangs het
ons land verkocht
Kadett van
De nieuwe Vectra is in een enor—
aantal varianten verkrijgbaar, versch..
lende combinaties van uitrustingsni
veaus en motoren kunnen gemaakt
worden. De basismotor is een 1.6 liter
injectie van 75 pk. Daarnaast is er de
1.8 S, een 2 liter injectie, de 1.7 diesel
en in de sportieve versies een 2 liter 16-
klepper. Deze laatste zijn overigens
nog niet leverbaar.
rond deze i
mee te werk
tarop een ke
En je raadt het
tervalstand op de ruitewissers en een
wis-wasinstallatie achterop behoren
tot de standaard meegeleverde zaken.
Het interieur heeft vrolijke bekleding.
Aan de buitenkant zien we keurige
wieldoppen en de onvermijdelijke Dis
co-logo’s. Beide uitvoeringen worden
«schoon» geleverd. De 900 kost
16.395,- terwijl voor de 1.2 18.195,-
betaald moet worden.
Volgende week volgt meer nieuws
de Seat Ibiza.
1.3 die extra wordt uitgerust met van
inenuit verstelbare buitenspiegels in
carrosseriekleur, deurvakken, bre-
e banden, getint glas, een
irtsklokje, verlichting in de bagage-
te, een schuif/kanteldak en na
ijk Club Royal Striping. Deze
te koop vanaf
i en b<
>t zich
auto. De
ironorm-motor met e“
van 88 pk, levert zeero
s-Vectra prestaties, zoals een top van ruim 180
is. Een km/uur en een acceleratie van n *-*
100 binnen 13 seconden. De lu<.vU>-
bron blijft onder alle omstandigheden
rustig. Óp de vijfversnellingsbak valt
orm Naast de complete range
:hil- en uitrustingsniveaus zijn d«
varianten ook verkrijgbaar r
verschillende carrosserieën, -
deurs sedan en een vijfdeut
back.
Ook slalommen en het snelle boch
tenwerk laat de Vectra zonder tegen
stribbelen toe. Kortom, een auto waar
in de gemiddelde automobilist zich rige
vrijwel direkt zal thuis voelen. On- pen
danks de goed gestroomlijnde carros-
serie, is de achtersteven vanuit de be-
stuurderszitplaats redelijk goed te
overzien, waardoor inparkeren aan
merkelijk makkelijk wordt. De sterk
aflopende neus wordt wat meer aan
het zicht onttrokken.
Basismotor
In deze opsomming is de echte ba
sismotor nog vergeten. Dit is een 1.4 li
ter die in eerste mstantie hier nog niet
verkrijgbaar zal zijn. Wat uitrusting
betreft zijn er vier niveaus.
LS is op de Duitse markt we
gen, maar komt nog niet
land. Bij ons begint i
zodat de Nederlandse
best al een aangeklede
Vectra is lang niet me*’
van Opel enke
wend waren.
Feestvieren
Het brandstofverbruik is bij de Vec
tra ook een reden tot feestvieren. Tij
dens de testweek lustte de auto afhan
kelijk van het traject 1 liter op 11 tot
13 gereden kilometers en dat is uiter
mate gunstig.
Ook wat i
weegschaal t<
lit. De basis
De nieuwe Vectra van Opel is een
aanvulling op het totale programma
warop veel dealers en automobilisten
:n- wat langer hebben gewacht. Opel be-
ir loont dit geduld met een uiterst plezie-
ich rige moderne auto. De rij-eigenschap-
r i liggen op een zeer behoorlijk ni
veau, de prestaties zijn zondermeer
goed te noemen en het brandstofver
bruik blijft, ondanks het gebruik van
Eurosuper, binnen de perken. De wat
te zware besturing bij maneuvreren is
eigenlijk het enige kritiekpunt dat ik
van (ie Vectra kan noemen.
De Mag
oplage. Lv
toond <r v
ie- of een open-u
s be- 31 decemt
sme- Het aai»
Magnum, i
niets extra
er de 205
een 309 Magm
de 505 SX Mag
Even daar boven mag het voor i
mand problemen opleveren. De 2 li»vi
motor wordt overigens automatisch 7sn ue
met een bekrachtigde stuurinrichting J
geleverd. Het deurpaneel zit behoorlijk Y°°r J 902,-
ver van de bestuurder af. Dit maakt de
auto extra ruim, maar voor v
u gewend is de arm onder het rijde
ontspannend op het deurpaneel
plaatsen, is de afstand eigenlijk te
groot.
Over de wegligging van de nieuwe
Vectra kan ik ook alleen maar tevre
den woorden spreken. De auto is rede
lijk Duits geveerd, wat zorgt voor
enigszins doorgeven van oneffenheden
aan de koets. Op het strakke asfalt
blijkt de Vectra behoorlijk sportief,
juist door de wat strakkere vering. De
auto helt niet over in bochten.
naar een grimeur
aangezicht veran-
'ijke kerstmannen-
de bolle wangetjes,
volledig tot kerstman
ik met het pak nog
auto. Een
de vele
met een
Op 1 december werd de officiële uitslag bekend gemaakt van de «Aut
jaar»-verkiezing. Twaalf kandidaten werden dit jaar door een internationale j
van autojoumalisten beoordeeld op hun kwaliteiten. Er kon een keuze gems
worden uit zeven nieuwe Europese auto’s en vijf Japanners. Uit het land var
rijzende zon kwamen de Mitsubishi Colt/Lancer en Galant, de Mazda 1
Honda Civic en de Toyota Carina. Europa zelf zorgde voor de Opel Vectra,
wagen Passat, BMW 5-serie, Renault 19, Volvo 440, Fiat Tipo en Alfa 164.
ling Vanaf vandaag brengt Peugeot de
wen, nieuwe «Magnum»-serie op de markt
op basis van de 205 en 309 XL en GL
en de 505 SX, alle drie met benzine- of
dieselmotor. Het pakket
staat uit een
taallak met sL»t
af-fabriek een s
Voor de 205 en
dak en voor
diend stalen
de prijs betreft sl«
weegschaal ten gunste van de 1
nie- u*t- basis GL sedan met een
Hter ject'emotor staat voor 29.750,-
prijslijst. De luxueuzere GLS start bij
33-750,-. Vervolgens kan de auto
worden voorzien van de
t maakt de 18 S motor> voor 3-942,- van de 1.7 D
wie onder en voor 4-704>- van de 2 liter injectie
het rijden *n combinatie met stuurbekrachtiging.
te Van liefhebbers van de vijfdeurs car
rosserie verlangt Opel een extra uitga
ve van 900,-. Over het geheel gezien
zeer redelijke prijzen die het succes
van de Vectra niet in de weg zullen
staan.
Het succes brak al meteen los in de
eerste verkoopweek, waarin maar liefst
3.500 exemplaren in Nederland wer
den besteld.
r t extra’s
i antracietgrijze vernist
striping. Bovendien wordt
schuifdak gemonteerd,
n 309 is dit een glazen
de 505 een elektrisch be-
dak.
Mazda, Toyota en Honda, geldt stuk
voor stuk dat het goede auto’s zijn,
maar nu net niet genoeg innovatief
zijn om de titel in de wacht te slepen.
Zelf had ik de Alfa als duidelijke over
winnaar getipt, ik blijf erbij dat deze
auto verreweg de beste kaarten in huis
had. Op de tweede plaats stond bij mij
de winnaar. Fiat mag met zijn nieuwe
Tipo een jaar lang de titel «Auto van
het jaar» dragen. Dat is overigens al de
vijfde keer. De 124, 128, 127 en Uno
gingen hem voor. Zeker op het gebied
van vormgeving en moderne produk-
tiemethoden heeft de Tipo die eerste
plaats volledig verdiend.
Publiek
De Opel Vectra volgt als tweede in De Rolls Royce onder de Amerika-
het rijtje, terwijl de derde plaats door nen heet Cadillac. Deze General Mo
een ander Duits produkt wordt bezet, tors-dochter maakt al vele jaren lang
de Volkswagen Passat. Vier en vijf zijn uiterst luxueus uitgeruste limousines.
pectievehjk de BMW 5-serie en de
.xenault 19.
De Tipo wordt niet alleen door de
jury goed bevonden, ook het Europese
publiek apprecieert dit model. Eind
november waren er al meer dan
300.000 eenheden geproduceerd, bij
een dagproduktie van 1.900 sti
Italië, waar inmiddels 200.000
rondrijden, is de 1.4 en 1.4 DGT
de populairste versie.
Deze belangstelling en nu de titel
«Auto van het jaar 1989» zijn voor
Fiat een bevestiging dat ze met hun ge
durfde vormgeving de goede weg zijn
ingeslagen.
Jiii- lil
Datiefs aan te merken, hij scha
kelt licht en exact. De achteruit is
netjes met een manchet beveiligd.
Het interieur is ook echt des Opeis,
weinig poespas, maar met alle nodige
zaken erop en eraan. De met een fraaie
stof beklede stoelen zitten uitstekend
en been- en hoofdruimte zijn zowel
voor- als achterin in orde. Gelukkig
zijn de rugleuningen van de stoelen,
zoals we van Opel gewend zijn, volle
dig traploos instelbaar.
Het dashboard is ook van bekende
signatuur, ronde vormen en een grote
snelheidsmeter in het midden. De GL
De Vectra oogt als een echte Opel beschikt onder andere over een ver
en past uitstekend tussen de Kadett se- lichte aansteker, twee van binnenuit te
dan en Omega. De vijfdeurs ziet er wat verstellen buitenspiegels, verlichting in
eigenzinniger uit en zal door sommi- het dashboardkastje, «doorkijk»
gen ook mooier gevonden worden. hoofdsteunen voorin, een klokje, op-
bergvakken in de portieren, een inter-
valschakeling op de ruitewissers en een
gelaagde voorruit.
De keurig verlichte kofferruimte
heeft een inhoud van maar liefst 530 li
ter, terwijl de bagageruimte door het
neerklappen van de achterbankrugleu-
nog kan worden uitgebreid tot
i liter.
Opel is erg blij met de komst van de Vectra. In de groeiende categorie zakenau- niets negat
to’s was het merk tot voor kort eigenlijk alleen met de Omega aanwezig. Natuur- kelt licht
lijk stond ook de Ascona nog op het programma, maar deze auto kon niet meer
concurreren met veel moderne produkten zoals de Peugeot 405, Renault 21, VW
Passat en een reeks Japanners. Na een flinke terugval in verkopen, zal de Vectra
voor Opel weer een hoop goed maken.
De tweede plaats in de «Auto van het Jaar«-verkiezing is voor het merk een er
kenning, na twee keer een eerste plaats met de Kadett en Omega.
glimlach aanschouwden. Vervol
gens kon ik naar de fotograaf.
Vooral bij stoplichten werd zeer
vreemd gekeken. Op dat moment
reed ik in een Renault 21 Turbo,
een niet zo alledaagse auto. Menig
medeweggebruiker moet gedacht
hebben dat kerstman spelen een lu
cratieve bezigheid is. Onderweg
werd ook nog even een kerstboom
in de kofferbak gezet en het beeld
van de kerstman anno 1988 was
compleet. Leuk hoor om zo even
vermomd door je eigen omgeving te
lopen en rijden, maar ik was zeker
zo blij toen ik even later weer mijn
eigen uiterlijk terugvond achter de
opgeplakte grijze snor en wenk
brauwen. Vooral het ontdoen van
de strakke elastiek die mijn wan
gen roodgloeiend opbolde was een
verademing. Nee, laat ik maar ge
woon autojoumalist blijven, dat is
wel zo comfortabel...
van de Opel
Kadett op de Nederlandse markt in bint
1962, werd onlangs het 200.000ste de t„
exemplaar in ons land verkocht. Vanaf dere
1969 is de Kadett van Opel zelfs kwart;
marktleider. Het behalen van deze ruimte,
mijlpaal wordt door Opel gevierd met tuurlijk Club Roys
een speciale uitgave, de Kadett Club Royal Kadett is t
Royal. Als basis dient de Kadett Club 26.046,-.
waarvan er slechts 2150 gebouwd wer
den. Het modellenjaar 1989 is dus de
veertigste verjaardag van de Cadillac
De Ville. In totaal zijn er in al die ja
ren 4,6 miljoen van deze luxe coupés
In 1949 werd de eerste Cadillac gein- en sedans verkocht, waardoor de auto
troduceerd die luisterde naar de naam de best verkopende luxe Amerikaanse
De Ville. Het was een coupé-model auto is.
Ieder jaar zet de Rai in samenwer- miljoen auto’s oftewel bijna 80% van
king met het CBS een aantal gegevens ons totale wagenpark privé en voor
op een rij over het autopark in Neder- woon-werkverkeer gebruikt worden,
land. De cijfers over 1987 zijn zojuist Dit wil ook zeggen dat nog geen mil-
- vorden. In totaal waren er joen auto’s op enige wijze zakelijk
i auto’s in ons wordt ingezet. Van deze auto’s loopt
.auu geregistreerd. Hiervan zijn er 40% op gas of diesel.
slechts 411.000 met een dieselmotor en Een vergelijkbaar-beeld vormen de
rijden er 545.000 op gas, een behoorlij- vergoedingen. Ruim 3 miljoen autobe-
ke minderheid. Als we kijken naar de zitters krijgen geen enkele vorm van
inkomens van de automobilisten, dan vergoeding voor hun wagen. Verba
le weo- worden de meeste auto’s gereden in de zingwekkend is dat slechts 28.000
de ga inkomensgroep van 24.000 tot 38.000 automobilisten een volledige vergoe-
mdXt e- -ttó per jaar. Ook zijn ding voor hun vervoermiddel ontvan-
over de 425-000 auto’s in het bezit van mensen gen.
zonder inkomen. Voor het grootste
deel is dit te verklaren door 400.000
exemplaren hiervan die geregistreerd
staan op naam van een vrouw, de zo
genaamde boodschappenautootjes.
Het autobezit is bij mannen en vrou
wen nog behoorlijk ongelijk verdeeld.
Maar nefst 3,455 miljoen mannen
heeft in Nederland een auto, terwijl er
maar 1,2 miljoen vrouwen een auto op
hun naam hebben staan. Als we dan
bovendien kijken naar de verdeling
over de inkomensgroepen bij vrouwe..,
dan zien we dat de reeds genoemde
400.000 boodschappenautootjes verre-
.et oog op de prestige weg het grootste deel hiervan uit-
t autowedstrijden zal maakt.
igeot gemeend zich te De Rai heeft ook gekeken naar de
en voor dit wereld- leeftijden. De meeste auto’s, 1,165 mil-
v.iochap. joen, worden gereden door mensen
l zal echter veel eerder van zich van 30 tot 40 jaar. Daarna zijn de
>ren. Voor de derde keer zal het groepen 40 tot 50 en 50 tot 60 de meest
Franse merk aantreden bij de rally Pa- driftige gebruikers. Dit beeld is bij
ris-Dakar. Twee Peugeot’s 405 Turbo mannen en vrouwen nagenoeg gelijk.
16 en twee 205 Turbo 16 zullen aan de Slechts 20.000 jongelingen tussen de
start verschijnen. Alle auto’s voldoen 18 en 20 jaar hebben een eigen auto,
aan de nieuwe normen van het FISA Ook het aanschafmotief is heel inte-
reglement. Het gewicht werd met 45 kg ressant en openbarend. Maar liefst
teruggebracht, terwijl ook het vermo- 2.152.000 auto’s worden uitsluitend
gen is teruggeschroefd tot 310 pk. Be- voor privé-ritjes aangebruikt. Dit is
kende rijders als Ari Vatanen en Jacky ruim 45 procent van het totaal. Even-
Ickx zullen de eer van Peugeot tussen eens een groot aantal, 1,595 mil:~“
25 december en 13 januari aanstaande worden ook voor het woon-werk
gaan verdedigen. keer ingezet. Dit betekent dat 3.747
er slechts 2150
t modellenjaar 1
verjaardag vt
e. In totaal zijn
miljoen van de
Vooral ook met het
die van dit soort a
uitgaan, heeft Peugt
moeten inschrijven
kampioenschap.
Peugeot zal echter veel eerder van zich
laten horen. Voor de derde keer zal het
;n bij de rally Pa-
’eot’s 405 Tur’
aan
/oldoen
FISA
45 kg
no-