lUTOPRAAT Succes voor de toekomst lepelaers Opel I i’, Peugeot Magnum, meer dan P.L Mijlpaal Opel Kadett Muzikale Seat Ibiza Disco Veertig jaar De Ville iG -ISSERS verkerende i Evergreen, iconstructie, tverwarming 50 cc motor Plan zonder termijn pas Opel Vectra 1.8 S GL 50% van de auto’s - SB! )T SKODA. XX X KERSTMAN Peugeot in nieuwe 1' CARRÉ autohuis tilburg Fiat Tipo is de nieuwe «Auto van het jaar» BolsenKooijman AN” b— autosport- klasse I bekend geworden. In tot vorig jaar 4,657 miljoen Met ingang van het seizoen 1991 zal ‘fnd geregistreerd. Hier het wereldkampioenschap voor Sport- Prototypes van start gaan. Er zal hier- voor een Sport-Prototype commissie worden opgericht naar het model van de Formule-1 commissie. Bij de wed strijden krijgen de deelnemers de rantie dat nun merk alle aar krijgt. De wedstrijden zullen over de hele wereld verspreid gehouden wor den. 't L' ai wordt privé gebruikt Ik C Donderdag 8 december 1988 - pagina 23 r 1988-pagina 22 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos idere ik t tale door de helt niet Tony Vos enige kan n Ringbaan Oost K)2a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655 i gen. W. exd aflevenngskosten 1 tota; 1,595 t 1 .00 uur MENSEN ACHTER OPEL| burg LAGE WITSIEBAAN 78 TEL. 634355 Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer lenwer- evens Jeder- zojuist karen er s in ons I tl slaat de Vectra i 1.6 in- ',- in de slalommen en het snelle k laat de Vectra zonder t ■en toe. Kortom, een auto erd, bij tuks. In 1 Tipo’s DGT veruit Want er is Jen z zich te wereld- ito van het jury laakt i van de 121, de Volks- motoren ie meeste iar met twee ieën, een vier- zijfdeurs hatch- 380,- p. mnd. 207,- p. mnd. 375,- p. mnd. 245,- p. mnd. 207,- p. mnd. 210,- p. mnd. 165,- p. mnd. 168,- p. mnd. 179,- p. mnd. 203,- p. mnd. 278,- p. mnd. 298,- p. mnd. 210,- p. mnd. 308,- p. mnd. 306,- p. mnd. s op aanvraag 255,- p. mnd. 320,- p. mnd. 203,- p. mnd. 225,- p. mnd. 278,- p. mnd. 158,- p. mnd. 207,- p. mnd. 360,- p. mnd. 320,- p. mnd. 498,- p. mnd. 355,- p. mnd. 200,- p. mnd. 375,- p. mnd. 160,- p. mnd. 355,- p. mnd. 550,- p. mnd. 241,- p. mnd. 158,- p. mnd. 415,- p. mnd. 220,- p. mnd. 207,- p. mnd. 225,- p. mnd. 230,- p. mnd. 286,- p. mnd. 207,- p. mnd. 265,- p. mnd. We beginnen het haast normaal te vinden dat de Japanners de hekkeslui- ters zijn, alhoewel Mitsubishi beslist beter verdient. Voor de andere drie, de J I u J F* T***oe« We reden met een sedan GL met 1.8 S motor. De auto ziet er modem uit omet zijn grijze kunststof bumpers, net- uitrusting te wieldoppen en beschermstrips. De De basis Vectra ontpopt zich als een probleem kei te krij- loos rijdende auto. De schone 1.8 jt naar Neder- Euronorm-motor met een vermogen alles met de GL, van 88 pk, levert zeer bevredigende 830li ise basis-Vectra prestaties, zoals een top i-'on Lvde auto is. Een km/uur en een accelerat mvx meer zo kaal, als we 100 binnen 13 seconden, cele jaren terug nog ge- “krach” Zwaar De besturing is helaas wat aan de zware kant bij maneuvreersnelheden. 258,- p. mnd. 158,- p. mnd. 230,- p. mnd. 207,- p. mnd. 265,- p. mnd. 398,-p. mnd. 335,- p. mnd. 168,- p. mnd. 275,- p. mnd. 203,- p. mnd. 207,- p. mnd. 207,- p. mnd. 220,- p. mnd. 358,-p. mnd. 152,- p. mnd. 215,- p. mnd. 148,- p. mnd. 148,- p. mnd. 220,- p. mnd. 148,-p. mnd. 74,- p. mnd. 82,- p. mnd. 58,- p. mnd. 58,- p. mnd. 207,- p. mnd. 398,- p. mnd. 298,- p. mnd. 207,- p. mnd. - 288,- p. mnd. Na een aantal speciale uitgaven die de afgelopen maanden op de markt kwamen van de Seat Ibiza, levert het Spaanse merk nu de Disco. Deze mu zikale auto is gebaseerd op de 3-deurs 900 J en 1.2 L. Uiteraard wordt de Ibi za Disco standaard geleverd met een Blaupunkt Rhodos stereo radio-casset- terecorder en twee 30 watt Dual cone luidsprekers en een matzwarte anten ne. Maar daar blijft het niet bij. Een in- over i De meeste mensen hebben het heerlijke avondje er weer opzitten. Iedereen heeft zich weer in het zweet gewerkt om de surprise op tijd klaar te hebben en natuurlijk werd er weer op het laatste nip pertje een poëtisch hoogstandje bij gevoegd. Gelukkig voor ons alle maal, blijven we daar weer voor bijna een jaar van gespaard. In december is het ene feest maar net afgelopen of het anc staat al weer voor de deur. De baard is nu iets korter, het pak wat minder formeel, maar wel rood. De kerstman krijgt het er weer druk mee. Vorig Jaar rond deze tijd werd mij verzocht mee te werken aan een foto waarop een kerstman moest staan. En je raadt het al, ik was de pineut en moest me in dat pak hijsen. Maar dat was niet al les. Eerst reed i' die mijn normal derde in een vrolijl kop inclusief J- Mijn hoofd vc o omgetoverd liep ik met in de doos naar de vreemd gezicht, getuige mensen die dit schouwspel Magnum’s zijn er in beperkte Ze worden aan het pubhek ge- op het «Grand Gala Peugeot», jen-huis manifestatie tot en met nber. tardige van de opties bij de is dat de klant er helemaal i voor hoeft te betalen. Zo is respectieveli Magnum vanaf 20.275,-, Renault 19. lum vanaf 23.455,- en - „.agnum vanaf 35.900,-. Sinds de introductie adett op de Nederlanc onlangs het ons land verkocht Kadett van De nieuwe Vectra is in een enor— aantal varianten verkrijgbaar, versch.. lende combinaties van uitrustingsni veaus en motoren kunnen gemaakt worden. De basismotor is een 1.6 liter injectie van 75 pk. Daarnaast is er de 1.8 S, een 2 liter injectie, de 1.7 diesel en in de sportieve versies een 2 liter 16- klepper. Deze laatste zijn overigens nog niet leverbaar. rond deze i mee te werk tarop een ke En je raadt het tervalstand op de ruitewissers en een wis-wasinstallatie achterop behoren tot de standaard meegeleverde zaken. Het interieur heeft vrolijke bekleding. Aan de buitenkant zien we keurige wieldoppen en de onvermijdelijke Dis co-logo’s. Beide uitvoeringen worden «schoon» geleverd. De 900 kost 16.395,- terwijl voor de 1.2 18.195,- betaald moet worden. Volgende week volgt meer nieuws de Seat Ibiza. 1.3 die extra wordt uitgerust met van inenuit verstelbare buitenspiegels in carrosseriekleur, deurvakken, bre- e banden, getint glas, een irtsklokje, verlichting in de bagage- te, een schuif/kanteldak en na ijk Club Royal Striping. Deze te koop vanaf i en b< >t zich auto. De ironorm-motor met e“ van 88 pk, levert zeero s-Vectra prestaties, zoals een top van ruim 180 is. Een km/uur en een acceleratie van n *-* 100 binnen 13 seconden. De lu<.vU>- bron blijft onder alle omstandigheden rustig. Óp de vijfversnellingsbak valt orm Naast de complete range :hil- en uitrustingsniveaus zijn d« varianten ook verkrijgbaar r verschillende carrosserieën, - deurs sedan en een vijfdeut back. Ook slalommen en het snelle boch tenwerk laat de Vectra zonder tegen stribbelen toe. Kortom, een auto waar in de gemiddelde automobilist zich rige vrijwel direkt zal thuis voelen. On- pen danks de goed gestroomlijnde carros- serie, is de achtersteven vanuit de be- stuurderszitplaats redelijk goed te overzien, waardoor inparkeren aan merkelijk makkelijk wordt. De sterk aflopende neus wordt wat meer aan het zicht onttrokken. Basismotor In deze opsomming is de echte ba sismotor nog vergeten. Dit is een 1.4 li ter die in eerste mstantie hier nog niet verkrijgbaar zal zijn. Wat uitrusting betreft zijn er vier niveaus. LS is op de Duitse markt we gen, maar komt nog niet land. Bij ons begint i zodat de Nederlandse best al een aangeklede Vectra is lang niet me*’ van Opel enke wend waren. Feestvieren Het brandstofverbruik is bij de Vec tra ook een reden tot feestvieren. Tij dens de testweek lustte de auto afhan kelijk van het traject 1 liter op 11 tot 13 gereden kilometers en dat is uiter mate gunstig. Ook wat i weegschaal t< lit. De basis De nieuwe Vectra van Opel is een aanvulling op het totale programma warop veel dealers en automobilisten :n- wat langer hebben gewacht. Opel be- ir loont dit geduld met een uiterst plezie- ich rige moderne auto. De rij-eigenschap- r i liggen op een zeer behoorlijk ni veau, de prestaties zijn zondermeer goed te noemen en het brandstofver bruik blijft, ondanks het gebruik van Eurosuper, binnen de perken. De wat te zware besturing bij maneuvreren is eigenlijk het enige kritiekpunt dat ik van (ie Vectra kan noemen. De Mag oplage. Lv toond <r v ie- of een open-u s be- 31 decemt sme- Het aai» Magnum, i niets extra er de 205 een 309 Magm de 505 SX Mag Even daar boven mag het voor i mand problemen opleveren. De 2 li»vi motor wordt overigens automatisch 7sn ue met een bekrachtigde stuurinrichting J geleverd. Het deurpaneel zit behoorlijk Y°°r J 902,- ver van de bestuurder af. Dit maakt de auto extra ruim, maar voor v u gewend is de arm onder het rijde ontspannend op het deurpaneel plaatsen, is de afstand eigenlijk te groot. Over de wegligging van de nieuwe Vectra kan ik ook alleen maar tevre den woorden spreken. De auto is rede lijk Duits geveerd, wat zorgt voor enigszins doorgeven van oneffenheden aan de koets. Op het strakke asfalt blijkt de Vectra behoorlijk sportief, juist door de wat strakkere vering. De auto helt niet over in bochten. naar een grimeur aangezicht veran- 'ijke kerstmannen- de bolle wangetjes, volledig tot kerstman ik met het pak nog auto. Een de vele met een Op 1 december werd de officiële uitslag bekend gemaakt van de «Aut jaar»-verkiezing. Twaalf kandidaten werden dit jaar door een internationale j van autojoumalisten beoordeeld op hun kwaliteiten. Er kon een keuze gems worden uit zeven nieuwe Europese auto’s en vijf Japanners. Uit het land var rijzende zon kwamen de Mitsubishi Colt/Lancer en Galant, de Mazda 1 Honda Civic en de Toyota Carina. Europa zelf zorgde voor de Opel Vectra, wagen Passat, BMW 5-serie, Renault 19, Volvo 440, Fiat Tipo en Alfa 164. ling Vanaf vandaag brengt Peugeot de wen, nieuwe «Magnum»-serie op de markt op basis van de 205 en 309 XL en GL en de 505 SX, alle drie met benzine- of dieselmotor. Het pakket staat uit een taallak met sL»t af-fabriek een s Voor de 205 en dak en voor diend stalen de prijs betreft sl« weegschaal ten gunste van de 1 nie- u*t- basis GL sedan met een Hter ject'emotor staat voor 29.750,- prijslijst. De luxueuzere GLS start bij 33-750,-. Vervolgens kan de auto worden voorzien van de t maakt de 18 S motor> voor 3-942,- van de 1.7 D wie onder en voor 4-704>- van de 2 liter injectie het rijden *n combinatie met stuurbekrachtiging. te Van liefhebbers van de vijfdeurs car rosserie verlangt Opel een extra uitga ve van 900,-. Over het geheel gezien zeer redelijke prijzen die het succes van de Vectra niet in de weg zullen staan. Het succes brak al meteen los in de eerste verkoopweek, waarin maar liefst 3.500 exemplaren in Nederland wer den besteld. r t extra’s i antracietgrijze vernist striping. Bovendien wordt schuifdak gemonteerd, n 309 is dit een glazen de 505 een elektrisch be- dak. Mazda, Toyota en Honda, geldt stuk voor stuk dat het goede auto’s zijn, maar nu net niet genoeg innovatief zijn om de titel in de wacht te slepen. Zelf had ik de Alfa als duidelijke over winnaar getipt, ik blijf erbij dat deze auto verreweg de beste kaarten in huis had. Op de tweede plaats stond bij mij de winnaar. Fiat mag met zijn nieuwe Tipo een jaar lang de titel «Auto van het jaar» dragen. Dat is overigens al de vijfde keer. De 124, 128, 127 en Uno gingen hem voor. Zeker op het gebied van vormgeving en moderne produk- tiemethoden heeft de Tipo die eerste plaats volledig verdiend. Publiek De Opel Vectra volgt als tweede in De Rolls Royce onder de Amerika- het rijtje, terwijl de derde plaats door nen heet Cadillac. Deze General Mo een ander Duits produkt wordt bezet, tors-dochter maakt al vele jaren lang de Volkswagen Passat. Vier en vijf zijn uiterst luxueus uitgeruste limousines. pectievehjk de BMW 5-serie en de .xenault 19. De Tipo wordt niet alleen door de jury goed bevonden, ook het Europese publiek apprecieert dit model. Eind november waren er al meer dan 300.000 eenheden geproduceerd, bij een dagproduktie van 1.900 sti Italië, waar inmiddels 200.000 rondrijden, is de 1.4 en 1.4 DGT de populairste versie. Deze belangstelling en nu de titel «Auto van het jaar 1989» zijn voor Fiat een bevestiging dat ze met hun ge durfde vormgeving de goede weg zijn ingeslagen. Jiii- lil Datiefs aan te merken, hij scha kelt licht en exact. De achteruit is netjes met een manchet beveiligd. Het interieur is ook echt des Opeis, weinig poespas, maar met alle nodige zaken erop en eraan. De met een fraaie stof beklede stoelen zitten uitstekend en been- en hoofdruimte zijn zowel voor- als achterin in orde. Gelukkig zijn de rugleuningen van de stoelen, zoals we van Opel gewend zijn, volle dig traploos instelbaar. Het dashboard is ook van bekende signatuur, ronde vormen en een grote snelheidsmeter in het midden. De GL De Vectra oogt als een echte Opel beschikt onder andere over een ver en past uitstekend tussen de Kadett se- lichte aansteker, twee van binnenuit te dan en Omega. De vijfdeurs ziet er wat verstellen buitenspiegels, verlichting in eigenzinniger uit en zal door sommi- het dashboardkastje, «doorkijk» gen ook mooier gevonden worden. hoofdsteunen voorin, een klokje, op- bergvakken in de portieren, een inter- valschakeling op de ruitewissers en een gelaagde voorruit. De keurig verlichte kofferruimte heeft een inhoud van maar liefst 530 li ter, terwijl de bagageruimte door het neerklappen van de achterbankrugleu- nog kan worden uitgebreid tot i liter. Opel is erg blij met de komst van de Vectra. In de groeiende categorie zakenau- niets negat to’s was het merk tot voor kort eigenlijk alleen met de Omega aanwezig. Natuur- kelt licht lijk stond ook de Ascona nog op het programma, maar deze auto kon niet meer concurreren met veel moderne produkten zoals de Peugeot 405, Renault 21, VW Passat en een reeks Japanners. Na een flinke terugval in verkopen, zal de Vectra voor Opel weer een hoop goed maken. De tweede plaats in de «Auto van het Jaar«-verkiezing is voor het merk een er kenning, na twee keer een eerste plaats met de Kadett en Omega. glimlach aanschouwden. Vervol gens kon ik naar de fotograaf. Vooral bij stoplichten werd zeer vreemd gekeken. Op dat moment reed ik in een Renault 21 Turbo, een niet zo alledaagse auto. Menig medeweggebruiker moet gedacht hebben dat kerstman spelen een lu cratieve bezigheid is. Onderweg werd ook nog even een kerstboom in de kofferbak gezet en het beeld van de kerstman anno 1988 was compleet. Leuk hoor om zo even vermomd door je eigen omgeving te lopen en rijden, maar ik was zeker zo blij toen ik even later weer mijn eigen uiterlijk terugvond achter de opgeplakte grijze snor en wenk brauwen. Vooral het ontdoen van de strakke elastiek die mijn wan gen roodgloeiend opbolde was een verademing. Nee, laat ik maar ge woon autojoumalist blijven, dat is wel zo comfortabel... van de Opel Kadett op de Nederlandse markt in bint 1962, werd onlangs het 200.000ste de t„ exemplaar in ons land verkocht. Vanaf dere 1969 is de Kadett van Opel zelfs kwart; marktleider. Het behalen van deze ruimte, mijlpaal wordt door Opel gevierd met tuurlijk Club Roys een speciale uitgave, de Kadett Club Royal Kadett is t Royal. Als basis dient de Kadett Club 26.046,-. waarvan er slechts 2150 gebouwd wer den. Het modellenjaar 1989 is dus de veertigste verjaardag van de Cadillac De Ville. In totaal zijn er in al die ja ren 4,6 miljoen van deze luxe coupés In 1949 werd de eerste Cadillac gein- en sedans verkocht, waardoor de auto troduceerd die luisterde naar de naam de best verkopende luxe Amerikaanse De Ville. Het was een coupé-model auto is. Ieder jaar zet de Rai in samenwer- miljoen auto’s oftewel bijna 80% van king met het CBS een aantal gegevens ons totale wagenpark privé en voor op een rij over het autopark in Neder- woon-werkverkeer gebruikt worden, land. De cijfers over 1987 zijn zojuist Dit wil ook zeggen dat nog geen mil- - vorden. In totaal waren er joen auto’s op enige wijze zakelijk i auto’s in ons wordt ingezet. Van deze auto’s loopt .auu geregistreerd. Hiervan zijn er 40% op gas of diesel. slechts 411.000 met een dieselmotor en Een vergelijkbaar-beeld vormen de rijden er 545.000 op gas, een behoorlij- vergoedingen. Ruim 3 miljoen autobe- ke minderheid. Als we kijken naar de zitters krijgen geen enkele vorm van inkomens van de automobilisten, dan vergoeding voor hun wagen. Verba le weo- worden de meeste auto’s gereden in de zingwekkend is dat slechts 28.000 de ga inkomensgroep van 24.000 tot 38.000 automobilisten een volledige vergoe- mdXt e- -ttó per jaar. Ook zijn ding voor hun vervoermiddel ontvan- over de 425-000 auto’s in het bezit van mensen gen. zonder inkomen. Voor het grootste deel is dit te verklaren door 400.000 exemplaren hiervan die geregistreerd staan op naam van een vrouw, de zo genaamde boodschappenautootjes. Het autobezit is bij mannen en vrou wen nog behoorlijk ongelijk verdeeld. Maar nefst 3,455 miljoen mannen heeft in Nederland een auto, terwijl er maar 1,2 miljoen vrouwen een auto op hun naam hebben staan. Als we dan bovendien kijken naar de verdeling over de inkomensgroepen bij vrouwe.., dan zien we dat de reeds genoemde 400.000 boodschappenautootjes verre- .et oog op de prestige weg het grootste deel hiervan uit- t autowedstrijden zal maakt. igeot gemeend zich te De Rai heeft ook gekeken naar de en voor dit wereld- leeftijden. De meeste auto’s, 1,165 mil- v.iochap. joen, worden gereden door mensen l zal echter veel eerder van zich van 30 tot 40 jaar. Daarna zijn de >ren. Voor de derde keer zal het groepen 40 tot 50 en 50 tot 60 de meest Franse merk aantreden bij de rally Pa- driftige gebruikers. Dit beeld is bij ris-Dakar. Twee Peugeot’s 405 Turbo mannen en vrouwen nagenoeg gelijk. 16 en twee 205 Turbo 16 zullen aan de Slechts 20.000 jongelingen tussen de start verschijnen. Alle auto’s voldoen 18 en 20 jaar hebben een eigen auto, aan de nieuwe normen van het FISA Ook het aanschafmotief is heel inte- reglement. Het gewicht werd met 45 kg ressant en openbarend. Maar liefst teruggebracht, terwijl ook het vermo- 2.152.000 auto’s worden uitsluitend gen is teruggeschroefd tot 310 pk. Be- voor privé-ritjes aangebruikt. Dit is kende rijders als Ari Vatanen en Jacky ruim 45 procent van het totaal. Even- Ickx zullen de eer van Peugeot tussen eens een groot aantal, 1,595 mil:~“ 25 december en 13 januari aanstaande worden ook voor het woon-werk gaan verdedigen. keer ingezet. Dit betekent dat 3.747 er slechts 2150 t modellenjaar 1 verjaardag vt e. In totaal zijn miljoen van de Vooral ook met het die van dit soort a uitgaan, heeft Peugt moeten inschrijven kampioenschap. Peugeot zal echter veel eerder van zich laten horen. Voor de derde keer zal het ;n bij de rally Pa- ’eot’s 405 Tur’ aan /oldoen FISA 45 kg no-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 23