s 1 RS Willem Nijholt in «De verbroken code» DE MU THEKS ZOUAVENLAAN 77 29,- D’N V ERKÈT wereld De kritische JliliL houding van... Renate Dorrestein Nieuwe groep brengt stuk van Tsjechow Kerstconcert Camerata boelen SS- Expositie Beppe tj Kessler in Textielmuseum THEATERWERKPLAATS De Ontaarde Slapers ROOD, GEEL, BLAUW MENSELIJK FIGUUR GLAS DESIGN INLEIDING IN DE FILOSOFIE VAN DE KUNST INLEIDING IN DE MODERNE KUNST KUNSTGESCHIEDENIS VOOR GEVORDERDEN KIJKEN NAAR KUNST II «Over prinsessen, prinsen en kikkers» VERLICHTEN OF BELICHTEN THEATERKLEDING MODEVORMGEVING ONKYO Amphiltheater speelt Celine Vertier in de Egelantier Mijn leven als hond Donderdag 8 december 1988 - pagina 15 DE TILBURGSE KOERIER >er 1988 - pagina 14 013/360134 De Nieuwe Snaar c Carré 95 Tilburg Tel.: 013-36 91 04 Long Story Short Tosc Soulstation Claw Boys Claw. bachstraat De flessentrekrevue. E A T E R ii 1-551933 ?8lnè iprijsd neUjes COt- pyjama 'koala' x>nnen tl.013/431685 lodellen zaterds >2.00 uuj niet meer waarvan irs is werkelijk st komplete zelf centrum g: jze in gereed- leer ijzer en kompleet lent hout- en teriaal, alles in i vloer- ig, enzovoorts rts. reen daag- op. 1ste en 2de kerstdag geopend v.a. 15.00 uur Reserveren gewenst 19.00-23.00 uur. certagendt door een pop- en rockmuziek, op hitkil najaar. Dertig jaar Nederland in een rauwe rocknotedop is t< tlgakovs Marga- Dick v.d. 19.30-22.00 Zaterdag 10 dec. Claw Boys Claw en Aanvang 22.00 uur. aspect haar he Stiphout. Start: 9 ur. Cursusprijs: Centrum voor kunst en vormgeving Zouavenlaan 77, Tilburg - 013-684333 geeft onder *980 meM «Hamlet Maakt u even een Spraak cat) zijn niet overmatig trouw aan het origi neel, integendeel, Claw Boys Claw geeft er J-aai aan. Op het po- uxuui vuiwcuMkfc het beest in Claw Boys Claw, veroorzaken altijd opschudding, of het nu tijdens een prijsuitreiking (de kus Zondag 11 dec. De Nieuwe Snaar met Hackadia. Aanvang 21.00 uur, zaal open 20.00 uur. Woensdag 21 december zal in Brussel de première plaatsvinden van de nieuwe thea tershow van de Belgische muzikale theater- r... Hackadja, zo is iwe programma, zal èbruari in ons land. Dinsdag 13 december a.s. brengt toneel- Vrijdag 9 december, 21.00 uur. De eerste produktie Duin «Han de Wit gaat hulp, werd een daverend de voorstelling «DêU, -een novelle van Wt -succes te e ien we het Margriet die, teruggetrc n de rand van de stad, e den. Ze breng het contact n ,h tot de bakkersknecht die bi. _.“gn, de ambtenaar van het s kaal en een sollicitatiegesprek dat heeft bij de plaatselijke baron. Margriet leeft constant in angst dat er i nieuwe oorlog uit zal breken, zelfs alleda se voorvallen duiden daar volgens haar c e merkpyjama tn kleurecht )EN met ster. aKïté* r 4S 1 beste advies )e-het-zelven: et gespeciali- iling geven U indig advies /aar vindt U OUDE MODERNE KUNST Inlijsten en restauraties Langeweg -9 Langeweg Nieuwlandstraat 27, Tilburg, Tel.013-423203 Aafke Stumpel hopen met hui Sanderink dat er kijken. Voor meer In januari starten de volgende cursussen en workshops: Workshop kleurenleer o.l.v. Rita van Glabbeek. Start: 10 januari. Cursustijd: dinsdagavond 19.30-22.00 uur. Cursusprijs: 40,00. De mens als onderwerp voor ruimtelijke vormgeving. O.l.v. Jos Willems. Start: 9 januari. Cursustijd: maandagavond 19.30-22.00 uur. Cursusprijs: 100,00. Ruimtelijk vormgevt januari. Cursustijd: i 100,00. ID-ontwikkeling voor een industrieel produkt. O.l.v. Meijden. Start: 13 januari. Cursustijd: vrijdagavond uur. Cursusprijs: 125,00. o.l.v. Louis Knibbeler. Start: 9 januari. Cursustijd: maandagavond 19.30-21.30 uur. Cursusprijs: 110,00. o.l.v. Jos Legrand. Start: 10 januari. Cursustijd: dinsdagavond 19.30-21.30 uur. Cursusprijs: 130,00. O.l.v. Jos Legrand. Start: 13 januari. Cursustijd: vrijdagavond 19.30-21.30 uur. Cursusprijs: 130,00. o.l.v. Ruud Ringers. Start: 14 januari. Cursustijd: zaterdagmorgen 10.00-12.00 uur. Cursusprijs: 110,00. John Ruocco gasten Als Amerikaanse tenorsaxofonist kwam John Ruocco zo’n twaalf jaar geleden naar Europa toe en ging hij klassiek klarinet stu deren op het Brussels conservatorium. Hij speelde in diverse bigbands in België en Duitsland en vormde groepen met onder andere Philip Cathérine en Hein van de Geijn. In Nederland is J niet zo bekend, hoewel Koninklijk Conservatoir,,, Maar na dinsdag 13 decemt- geval het Tilburgse publiek weten John Ruocco bij de groten hoort. /en met glas o.l.v. Jan Hein van maandagavond 19.30-22.00 uur er die theater-minded is én elt voor een avond bijzon- lieke kans, om met het ge- rk van Celine kennis te ma- Op het programma van theater Noorderligt voor deze week staan maar liefst drie theater voorstellingen. Morgenavond presenteert het Footsbam Theatre haar programma «Baby lon». Een dag later is er een hernieuwde kennismaking in het theater aan de Veldhoven- ring met Claw Boys Claw, één van Neerlands topbands. In het voorprogramma van Peter Te Bos en zijn makkers treedt de Grote-Prijs-winnaar van vorig jaar, The Riff. op. Op zondag 11 december geeft De Nieuwe Snaar een try-out van de voorstelling «Hackad ja». Arjan en Tosca, die voor sommigen meer bekendheid genieten als Theo en Thea. brengen op 15 december hun revue-theaterprogramma «De Flessentrekrevue». - Pnjs een reputatie :n band die enter ,ong Story Short iet inhoud en v - een andt „taanden van een si r nieuwe Daar gaat het stuk van Annie M.G. Schmidt over, dat de kindergroep van 7 tot en met 9 jaar gaat spelen op woensdagmiddag 14 december aan staande in de studio van «De Muze». De toegang is gratis en Marleen Kuys- ters, Sara de Kort, Annelot Schoffelen, Marieke van Bragt, Wiet van Bragt, tudio’s in sporen a resamen met Js ndriks op piano, een avond s gewe ziek c groepen met onder saties m< rine en Hein van de van instr- is John Ruocco nog van gecomponeerde el hij les geeft aan het beeld Herbie Nichols torium in Den Haag. In het huidige progran aber zal in ieder S dat ook h Lannerstraat 1Tllburg-Noord - Tel. 013-551171 In januari starten de volgende cursussen en workshops: Een cursus theaterbelichting o.l.v. Joop Sterke. Start: 9 januari. Cursustijd: maandagavond 1! Cursusprijs: 170,00. Theaterkleding ontwerpen en maken o.l.v. Ludo Lockefeer. Start: 17 januari. Cursustijd: dinsdagavond 19.30-22.00 uur. Cursusprijs: 135,00. Ontwerpen en maken van voorjaars- en zomercollectie o.l.v. Ludo Lockefeer. Start: 19 januari. Cursustijd: donderdagmiddag 13.30-16.00 uur (eerste groep) en donderdagavond 19.30-22.00 uur (tweede groep). Cursusprijs: 67,50. t kader van de serie kleine ex- onder de titel «Signalement» Nederlands Textielmuseum januari sier. r zondag 11 december a.s. vocaal ensemble «Camerata» leiding van Liesbeth Kroese een kerst- ige mu- concert in de kapel van het Maria Zie- tnprovi- kenhuis te Tilburg. Het concert vangt binaties aan om 16.00 uur. De werken die voor deze middag op het programma staan, omvatten een muziekperiode van zes twen. Er worden ondermeer compo- neel* “«genoeei, viaw no s van Bach Liszt, Brahms en mLs ten gehore gebracht. Voor kinderen - onder begeleiding is de toegang vrij. 4V BISTRO Charlotte Stockermans Heuvelring 118, 5038 CL Tilburg. Telefoon: 013 421789 \\\V Geopend: woensdag t/m zondag v.a. 17.00 u. De betere geluidsapparatuur uit Japan Peeters Audio Video Molenstr. 142 (hk. Besterdring) Tel. 013-420397 Dinsdag 13 december a.s. wordt het to neelstuk «De verbroken code» opgevoerd in de schouwburgzaal van Schouwburg Tilburg. Aanvang: 20.15 uur. Het stuk is een collage van scènes uit het leven van Alan Turing (1912-1954), een uit zonderlijk begaafd wiskundige met een gro te droom: het maken van een apparaat dat zelf kan denken. Een machine die iedere taak kan uitvoeren. Dit leidde rechtstreeks tot de ontwikkeling van de digitale compu- De titel van het stuk slaat op Turing die tijdens zijn leven op twee verschillende ma nieren de codes doorbrak. In de Tweede Wereldoorlog kraakte hij met zijn ingenieu ze ontcijferingsmethoden de onfeilbaar geachte Duitse Enigma Code waardoor de geallieerde koopvaardijschepen tijdig kon den worden gewaarschuwd voor de Duitse U-boten. De tweede code die Turing doorbrak was een sociale: zijn homofiele geaardheid be zorgde hem dermate grote maatschappelijke problemen, dat hij uiteindelijk in de gevan genis terecht kwam. Willem Nijholt neemt in de Nederlands talige versie de hoofdrol op zich. Verder zijn nog te zien: Anita Menist, Diana Dobbel- man, Kees Coolen en anderen. Het is een schitterend, ontroerend en geestig beeld van een geniaal, origineel en grotendeels onbegrepen leven. Literalust organiseert op zondag 11 december om 14.00 u. in het Vrouwen centrum, Nieuwlandstraat 43 in Til burg, een middag met schrijfster en co lumniste Renate Dorrestein. Dorrestein is als columniste verbon den aan de opiniebladen «Opzij» en «De Tijd». Enkele romans van haar nselijke re- z.ijn: «Buitenstaanders»; «Vreemde ad tegelijk. Streken»; «Noorderzon»; «Een nacht het stuk «Vorderin- om te vliegen». Net verschenen is Conny Baars intens «Het perpetuum Mobile van de lief de». Onderwerpen voor de literaire mid dag: Dorrestein’s kritiek - Dorrestein en: het feminisme, de journalistiek - haar literaire werk. Een «vlammend» betoog is te ver zachten. Donderdag 15 dec. De Flessentrekrevue met Arjan Tosca. Aanvang 21.00 uur. Zaal open 20.00 uur. Zoals dat gaat met kinderen wordt er n -o--- zo’n vijf jaar gewisseld. De konijne-melk let de tandjes zijn in het holst van de dag door d tellin- mujs van de plant afgehaald en in ruil daai voor is een volwassen gebit neergelegc Theo Thea zijn uit hun speelgoedpakje gegroeid en zetten hun stevige echte tande nu in toneel. Nadat Neérlands geliefdst kindervrienden een klein jaar geleden hc heelal in verdwenen - ten afscheid gekus door Gerard Joling maar verwelkomt doe engelen - is het even stil geweest rond Arja Ederveen (Theo) en Tosca Niterink (Thea). Het revue-theaterprogramma is het resui taat van een half jaar bezinning. Het is nie gezegd dat de voorstelling ook inderdaa gereed is, want Ederveen en Niterink wei iserend en schuwen het spon met het publiek niet, itrekkerrevue. De titel was ee n Tosca. «Je moet namelijk al as toneel wilt gaan spe ww» wn jaar van tevoren boeken en w ten toen nog helemaal niet wat we wij i doen, dus doopten we de voorste ssentrekkerrevue. Het had Boterbloem kunnen heten». «In ieder geval moet het een vooi worden met een gordijn en een iet moet niks te maken hebben Een reeks toevallige gebeurtenissen ver stoort het schijnbaar nutteloze leven van het echtpaar en zorgt voor een onontkoombaar dramatisch einde. De beklemmende sfeer staat in een schril contrast met de lichte en humorvolle bena deringswijze van de spelers, Lucia Bomert en Paul Hoes. :1 en Floor van de Bijl an drama-leraar Gerard veel kinderen komen informatie: bel «De Mowe» van isjecnow. Het l jongste variant van dit uit 1896 daterende werk De opvoering vindt plaats in de stu diezaal van Schouwburg Tilburg. Aan vang: 20.45 uur. Een sober decor, opgebouwd uit een handvol ijzeren stoelen en wat losse houten schotten, sieren het toneel van het Rusis- sche landgoed waar een gezelschap hoogst uiteenlopende figuren het hoofd boven wa ter tracht te houden. Naarmate de voorstel ling vordert, worden de situaties steeds dol ler en nijpender. Het praten wordt schreeu wen en het lachen wordt een hysterisch ge huil. De mechaniek draait dol en vindt pas rust in de dood van de jonge Kostja. Deze delft het onderspit in een klimaat waarin ge vestigde kunstenaars er belang bij hebben dat traditionele vormen zegevieren. De spelersgroep wordt gevormd door een aantal pas afgestudeerde acteurs en actrices van verschillende toneelscholen. Onder hen ook Johanna ter Steege die de laatste tijd sterk in de aandacht staat door haar glans rol in de bekroonde film «Spoorloos». Het wordt weer een drukke week in café Paradox, Willem 11-straat 24 te Tilburg. De spits wordt afgebeten door de Nederlands-Amerikaanse jazzformatie Soulstation, met daarin on der andere Joop van Enkhuizen, Charlie Green en Max Bolleman. De volgende dag staat een verrassingsact op het podium, ter vervanging van de aangekondigde Blue Vonksessie. Op zaterdag 10 december wordt er een tangosalon gehouden van half tien tot twaalf uur. Cursisten van de in Paradox gegeven tangoles zullen dan hun lessen in praktijk proberen te brengen. Belangstellenden voor de vervolgcursus kunnen dan alvast een kijkje komen nemen. Na afloop is er weer swingen op niveau. Maandag 12 december is er weer een Vonkavond. terwijl dinsdag de Amerikaanse saxofonist-klarinettist John Ruocco te gast is in Paradox. En donderdag 15 december staat het na twintig jaar nog altijd verrassende en boeiende Instant Composers Pool weer op het podium. Instant Composers Pool Het ICP bestaat inmiddels al weer meer dan twintig jaar, maar van voorspelbaar heid kan dit improvisatie-orkest rond Mis- cha Mengelberg en Han Bennink niet wor den beticht. Kenmerk van het ICP is altijd geweest de spannende en hoogwaardig- „sk door ter plekke gerealiseerde imp met steeds weer andere combinaties «strumenten. Daarbij wordt uitgegaan -J-jmuziek van bijvoor- s en Thelonious Monk. eeuw{ In het huidige programma komen ook eigen stukken van Mengelberg en Maurice Horst- fori huis aan bod, evenals werk van Duke El lington. Deze week in Atelier/Theater ’t Heks weer twee voorstellingen. Vrijdagavond Theater groep Duin met «De Ontaarde Slapers» en zondagmiddag de Kinderkino de film «Mijn leven als hond» Voor beide voorstellingen kunt u plaatsen reserveren bij 't Heks, Lanner straat 1, Tilburg-Noord. 013/551171. Op 9 december a.s. speelt het toneelama- teurgezelschap Amphiltheater in de stu- diozaal van de Stadsschouwburg het to neelstuk «Vorderingen» van de Franse schrijver Celine. Het betreft een bijzonder stuk van een omstreden schrijver. Het toneelwerk van Celine is vrant. Zijn opvattingen over mens laties zijn humorvol en choquerend De spelers hebben het st"'- -1 gen» onder regie van C- ingestudeerd. Het is voor ieder zich graag openstel der toneel een unie zelschap en ’t werk ken. Aanvang van de uitvoering: 20.45 uur. In het posities c toont het van 9 december tot en met 29 j 1989: Signalement: Beppe Kessl Beppe Kessler werd in 1952 geboren te Amsterdam. Daar volgde zij van 1974 tot 1979 de opleiding voor indus triële en monumentale textiel aan de Gerrit Rietveld academie. Sinds 1984 is Beppe Kessler werk zaam als docente dessinontwerpen aan de academie Minerva in Groningen. Daarnaast is zij free-lance dessinont werpster voor «Taunus textildruck» (BRD). In haar werk zijn twee richtingen te herkennen: enerzijds toegepaste tex tiel, voornamelijk textieldessins en sie raden, anderzijds autonoom werk, ge schilderd en getekend. Tussen deze twee verschillende werkterreinen be staat een sterke wisselwerking. Het is voor haar een uitdaging om de essen tiële vormgevingsaspecten uit haar vrije werk te gebruiken als uitgangs punt voor haar toegepaste werk. Het zoeken naar herhalingen is een t dat als een rode draad door iele werk loopt. Vrijdag 9 dec. voor Brinkman), tijdens radio- en of t.v.-op- Footsbam Theatre met Babylon names of tijdens een van de optredens zoals Aan vang 21.00 uur, zaal open 20.00 uur. er deze °°k een is. In ons land is het Engelse Footsbam The opent bruisend, onverstoorbaar Theatre, soms met nadruk Footsbam Tra- en compromisloos met stuwende bas en veling Theatre genoemd, allang geen onbe- drums met daar bovenop ongeremd loos kende meer. Sterker nog: Nederland was 8aan met ziedende en fluitende gitaarstor- het eerste land, waar de kwaliteiten van de men, eindeloze wah wah exercities en even groep werden onderkend. Na hun eerste op- lukraak als treffend gedoseerde vocalen, treden in 1985 in het Amsterdamse Festival Nlet voor niets winnaar van de Grote Prijs of Fools, is het theatercollectief hier regel- van vorig jaar. matig terug geweest en heeft het een trouwe schare volgelingen opgebouwd. Aan het begin van de jaren tachtig be sloot het dertig leden tellende gezelschap Cornwall vaarwel te zeggen en aan een we reldtournee te beginnen. Eerste halte was première plaatsvinden v Ierland, waarna Footsbam doorreisde naar tershow van de Belgisch Portugal. Daar streek de groep neer «in een groep De Nieuwe Snaar., klein plaatsje, zonder water of elektriciteit», de titel van het gloednieuw Sindsdien is het gezelschap nog maar spora- in première gaan op 28 februari in ons land, disch in Engeland te zien geweest. De laat- Vooraf zullen enkele try-outs worden gege- ste zeven jaar heeft Footsbam er niet meer ven en Noorderligt hoort bij de uitverkoren k dan twintig optredens verzorgd, waarvan theaters. F slechts een enkele in Cornwall. Hackadja is een titel die meer vraagte- Internationaal brak de groep pas echt kens oproept dan dubbele punten! De door in 1980 met hun produktie van Sha- Nieuwe Snaar is er andermaal in geslaagd kespeare’s «Hamlet». een voorstelling te creëren met een myste- Er brak een vruchtbare periode aan. De rieuze titel. Hackadja, een nieuw Oosters groep gaf voorstellingen in twaalf verschil- gerecht uit de horeca-sector en kan men lende landen, onder meer op uitnodiging Hackadja rauw eten of is het raadzaam alles van dertig theaterfestivals. In deze periode eerst te koken? Is Hackadja een uitroep van zijn zeven nieuwe voorstellingen geprodu- onvermogen bij een moeilijke technische ceerd, in Portugal, Italië, Frankrijk en handeling of gewoon de naam voor een Se- Australië. negalees vruchtbaarheidsritueel? Bestaat ei Footsbam geeft een nieuwe betekenis aan een uitgebreid softwareprogramma voor het begrip «populair». Hun voorstellingen, Hackadja of komt men tot een beter resul- zeggen ze, appeleren zowel aan mensen, die taat door het aloude handwerk? Wie schetst echt alles van theater afweten, als aan vol- onze verbazing bij het aanhoren van het strekte leken. «We stoppen dan ook even- woord Hackadja? Ensor? Modigliani? Breu- veel energie in optredens in kleine gehuch- gel den Ouden ten als in die grote theaters». De vele antwoorden op deze ontelbare Vanaf het begin heeft muziek centraal ge- vragen (dit is slechts een selektie) zullen U staan in de voorstellingen van Footsbam. al dan niet gegeven worden door de drie «We spelen altijd met live muziek. Alleen zangers/spelers/instrumentalisten: Geert dan kunnen acteurs en musici ter plekke op Vermeulen, Kris de Smet en Jan de Smet, elkaar reageren. Daardoor is bij ons elke bijgestaan en opgefokt door hun wonderlij- voorstelling anders». Hoewel de meeste ac- ke technische ploeg, teurs meer dan redelijk een instrument be spelen steunt de muziek op professionele musici». Voerstaal bij Footsbam is Engels, al --it er ook - voorzichtig - geëxperimen- -__j^un recente pro_ er een in die t het aller- ook want even goed, r het overige rj zien krijgt en 1 en geluid. Voor het goede stuk hoef je de teksten niet cies inhoudelijk te volgen, maar wel het ie en de intensiteit. Onze theaterstijl „ui»- doorkruist alle taalbarrières». Als voorbeeld n ge. vertelt men van recente uitvoeringen van voor «Macbeth» in Madrid. «Daar verstond volwasse- hooguit twintig procent van het publiek En- komt hij gels- En van die twintig procent kon mis- r>«<*nblik schien de helft enigszins het eigenlijke stuk volgen. Niet omdat ze het Engels niet kon den verstaan maar omdat je daarvoor toch in Shakespeare ingevoerd moet zijn. Niette min speelden we daar vier avonden voor een uitverkochte zaal, dus voor meer dan vierduizend mensen, waarvan er per avond hoogstens vier, vijf mensen voortijdig het theater verheten». Hun laatste produktie «babylon» stond naar aanleiding van Boelgs meesterlijke roman. «De Meester en Marga rita». Overigens dient een verhaal hooguit als aanleiding voor een stuk. Het is niet A“ bedoeling om script-getrouwe voorste Z gen te brengen. Zij spelen met de gegevens die een boek hen biedt en zij voegen daar hun eigen ervaringen en ideeën aan toe. Zo wordt het hun stuk. Het stuk: Op een dag besluit de duivel om met zijn kameraden naar de stad te gaan (Tilburg deze keer?). Hun jaarlijks feest van de lente maan wordt er dan gevierd. Hun intentie is echter om de mensen op de proef te stellen en hun maskers te doen laten vallen. En ter wijl de groep inferno’s op de bevolking stort ontwikkelt er een liefde tussen de Meester gereed is, want Ederveer en Marguerite. ken a; improviserend en Beiden zijn werkelijk geheel ontdaan van tane contact met het put' elke corruptie en de Meester is in feite een pe Flessentrekkerrevi man met als enig doel in zijn leven om ach- opwelling van Tosca. ter de waarheid te komen. Dit streven heeft ;e tegenwoordig ergens hij vastgelegd in een boek, waaraan hij zijn jen ^jets een jaar van gehele talenten en leven gewijd heeft. Het is „4^ toen nog helemaal dat boek, een zeer originele interpretatie den gaan doen, dus doopt van het proces en de dood van Christus, dat De Fless^—~‘'1- het derde luik is in dit verbazingwekkende gogd de Bote verhaal- hierover: «In stelling t ze en he The Riff. Theo en Thea». Zaal open 21.00 uur. Er wordt dus resoluut gebroken met h< De groep met de immer propvolle con- slissend verleden en de zoetzure luierluch :rtagenda; niet in het minst veroorzaakt De Flessentrekkerrevue moet een herker overweldigende live-reputatie en baar programma worden waarin sketcl s totaal an- een zeer eigenzinnige interpretatie van de hedje conference en improvisatie elkaar a JG STORY POP' en rockmuziek, op hitkiUerstour dit w^len- Volgens Beeldenstorm verdnnge hl, najaar. Dertig jaar Nederland muziekland de podia elkaar om het volwassen duo 1 het winnen in is te vinden op boeken: Ederveen als nette jongeman in ee Ierland in hun laatste el uit 'hte liefde heb- lanëe broek en Nitennk met half lang pe> pgebouwd ben de boys (en girl!) een greep gedaan uit manent. «We gaan op knap» is de boot de snoeptrommel van het vaderlands pop- schap, verleden Nummers als «Down Man» Voor Theo en Thea is het doek gevalle. (Brainbox), «Back Home» (Earring), «Ru- Na de bnderen moeten nu de volwassene by Is The One» (Earth Fire), «Ramona» geëmotioneerd raken. Van hun verleden n< (Blue Diamonds) en «Mississippi» (Pussy men ze een relikwie mee, de hond Trud Ras: chien de rue. Omdat het volwassen t< .11^— neel nu eenmaal een souffleur nodig heeft. Soulstation Deze Nederlands-Amerikaanse vijfmans- formatie bestaat uit een aantal gere meerde muzikanten, die al een tijd lang veel succes door Nederland toeren. Saxofo nist Joop van Enkhuizen speelde al eerder in Paradox met pianist Horace Parian en maakte toen een verpletterende indruk. Trompettist Charlie Green is ook al geen onbekende in Tilburg, waar hij ook les geeft. Drummer Max Bolleman is tegen woordig misschien meer bekend door zijn «Studio 44», één van de meest gerenom meerde jazzstudio’s in Europa. Maar ook hij heeft zijn sporen als muzikant wel ver diend. Tesamen met James Long op bas en Wout Hendriks op piano, staan deze men sen garant voor een avond swingende jazz. Komende week zijn er weer twee op tredens in Kaffee de Egelantier, Boomstraat 39 te Tilburg. Aanstaande zaterdag weer een echte OUT-avond T-know, Ronalt en voor deze gelegenheid Rob experimenteren er lustig op los. Of te welO.U.T. freaks outEen optreden watje mee gemaakt moet hebben. Zondag 11 december iets ders op het podium LONC SHORT, een groep die na h van de grote prijs van Nede 1986 een reputatie heeft opgebo als een band die entertainment brengt. Long Story Short maakt popmuziek met inhoud en vermaakt het publiek. Nu, in een andere bezetting, na een aantal maanden hard werken en de op name van een single, is de band klaar met haar nieuwe show Een optreden watje meemaakt Egelantiera.s. zaterdag 10 dec. O.U.T. freaks out, 22.00 uur en zondag 11 dec. LONG STORY SHORT, 16.30 uur. Beide optredens zijn gratis toegankelijk. Zondag 10 december, 15.00 uur. Een film voor iedereen vanaf 8 jaar over *ordt er ook - voorzichtig - geëxperii. de dertienjarige jonge Ingmar, die het vaak ‘eerd met andere talen. Hun recente erg moeilijk heeft. Hij heeft daar op zijn duküe «Babylon», die voor ongeveer manier een oplossing voor. Hij vergelijkt derde in het Frans is, gaat al enigszins t" zijn eigen problemen met de meest ver- richting. Taal is bij Footsbam niet schrikkelijke dingen die hij in kranten heeft hoogste belang. Dat is maar beter gelezen. Daardoor worden zijn moeilijkhe- niet overal beheerst men die taal ei den draaglijker. Belangrijk is het ritme. Voor he' Het verhaal wordt in episoden verteld, gaat het om wat het publiek te z.c„ Daarin worden verschillende scènes steeds ‘e horen: beeld en geluid. Voc- u herhaald, zoals Ingmars gedachten over de begrip van het ,fJ hond Laika, die in de jaren vijftig de ruimte precies inhoude werd ingestuurd waar men hem het verhon- ritme van theatergroep geren «voor de vooruitgang van de mens in ontwikkelings- heid». Maar die hond heeft er nooit om :nd succes. Hun twee- vraagd, vindt Ingmar. De hond staat v Ontaarde Slapers», de manier waarop het leven en de volwasse- 1 Ward Ruyslink, is nen met Ingmar omgaan. Daarom komt evenaren. steeds op de hond terug. In een ogenbu*. „tt echtpaar Silvester van verwarring begint Ingmar te blaffen en “'rokken in hun huis gedraagt hij zich zoals hij zijn leven ervaart: in de stad, een doelloos leven als hond! ngen hun dagen door in bed met de buitenwereld beperkt ‘V^cVnecht die brood komt stempello- it Sylvester naar ev„ „„.v„ hard op weg dit s In het stuk zie en Margriet die, aan Gw leiden. Z en het co zich tot brengen, kaal en e hooft hti

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 15