s
1
RS
Willem Nijholt in
«De verbroken code»
DE MU
THEKS
ZOUAVENLAAN 77
29,-
D’N V ERKÈT
wereld
De kritische
JliliL
houding van...
Renate Dorrestein
Nieuwe groep
brengt stuk van
Tsjechow
Kerstconcert
Camerata
boelen
SS-
Expositie Beppe
tj Kessler in
Textielmuseum
THEATERWERKPLAATS
De Ontaarde
Slapers
ROOD, GEEL, BLAUW
MENSELIJK FIGUUR
GLAS
DESIGN
INLEIDING IN DE FILOSOFIE
VAN DE KUNST
INLEIDING IN DE
MODERNE KUNST
KUNSTGESCHIEDENIS
VOOR GEVORDERDEN
KIJKEN NAAR KUNST II
«Over prinsessen, prinsen
en kikkers»
VERLICHTEN
OF BELICHTEN
THEATERKLEDING
MODEVORMGEVING
ONKYO
Amphiltheater
speelt Celine
Vertier in
de Egelantier
Mijn leven als
hond
Donderdag 8 december 1988 - pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
>er 1988 - pagina 14
013/360134
De Nieuwe Snaar
c
Carré 95
Tilburg
Tel.: 013-36 91 04
Long Story Short
Tosc
Soulstation
Claw Boys Claw.
bachstraat
De flessentrekrevue.
E A T E R
ii
1-551933
?8lnè
iprijsd
neUjes
COt-
pyjama
'koala'
x>nnen
tl.013/431685
lodellen
zaterds
>2.00 uuj
niet meer
waarvan
irs is werkelijk
st komplete
zelf centrum
g:
jze in gereed-
leer ijzer
en kompleet
lent hout- en
teriaal, alles in
i vloer-
ig, enzovoorts
rts.
reen
daag-
op.
1ste en 2de kerstdag geopend
v.a. 15.00 uur
Reserveren gewenst
19.00-23.00 uur.
certagendt
door een
pop- en rockmuziek, op hitkil
najaar. Dertig jaar Nederland
in een rauwe rocknotedop is t<
tlgakovs
Marga-
Dick v.d.
19.30-22.00
Zaterdag 10 dec.
Claw Boys Claw en
Aanvang 22.00 uur.
aspect
haar he
Stiphout. Start: 9
ur. Cursusprijs:
Centrum voor kunst en vormgeving
Zouavenlaan 77, Tilburg - 013-684333
geeft
onder
*980 meM
«Hamlet
Maakt u
even een
Spraak
cat) zijn niet overmatig trouw aan het origi
neel, integendeel, Claw Boys Claw geeft er
J-aai aan. Op het po-
uxuui vuiwcuMkfc het beest in Claw
Boys Claw, veroorzaken altijd opschudding,
of het nu tijdens een prijsuitreiking (de kus
Zondag 11 dec.
De Nieuwe Snaar met Hackadia.
Aanvang 21.00 uur, zaal open 20.00 uur.
Woensdag 21 december zal in Brussel de
première plaatsvinden van de nieuwe thea
tershow van de Belgische muzikale theater-
r... Hackadja, zo is
iwe programma, zal
èbruari in ons land.
Dinsdag 13 december a.s. brengt toneel-
Vrijdag 9 december, 21.00 uur.
De eerste produktie
Duin «Han de Wit gaat
hulp, werd een daverend
de voorstelling «DêU,
-een novelle van Wt
-succes te e
ien we het
Margriet die, teruggetrc
n de rand van de stad, e
den. Ze breng
het contact n
,h tot de bakkersknecht die bi.
_.“gn, de ambtenaar van het s
kaal en een sollicitatiegesprek dat
heeft bij de plaatselijke baron.
Margriet leeft constant in angst dat er i
nieuwe oorlog uit zal breken, zelfs alleda
se voorvallen duiden daar volgens haar c
e merkpyjama
tn kleurecht
)EN met
ster. aKïté*
r 4S
1 beste advies
)e-het-zelven:
et gespeciali-
iling geven U
indig advies
/aar vindt U
OUDE MODERNE KUNST
Inlijsten en restauraties
Langeweg
-9 Langeweg
Nieuwlandstraat 27,
Tilburg, Tel.013-423203
Aafke Stumpel
hopen met hui
Sanderink dat er
kijken. Voor meer
In januari starten de volgende cursussen en workshops:
Workshop kleurenleer o.l.v. Rita van Glabbeek. Start: 10 januari.
Cursustijd: dinsdagavond 19.30-22.00 uur. Cursusprijs: 40,00.
De mens als onderwerp voor ruimtelijke vormgeving. O.l.v. Jos
Willems. Start: 9 januari. Cursustijd: maandagavond 19.30-22.00
uur. Cursusprijs: 100,00.
Ruimtelijk vormgevt
januari. Cursustijd: i
100,00.
ID-ontwikkeling voor een industrieel produkt. O.l.v.
Meijden. Start: 13 januari. Cursustijd: vrijdagavond
uur. Cursusprijs: 125,00.
o.l.v. Louis Knibbeler. Start: 9 januari. Cursustijd: maandagavond
19.30-21.30 uur. Cursusprijs: 110,00.
o.l.v. Jos Legrand. Start: 10 januari. Cursustijd: dinsdagavond
19.30-21.30 uur. Cursusprijs: 130,00.
O.l.v. Jos Legrand. Start: 13 januari. Cursustijd: vrijdagavond
19.30-21.30 uur. Cursusprijs: 130,00.
o.l.v. Ruud Ringers. Start: 14 januari. Cursustijd: zaterdagmorgen
10.00-12.00 uur. Cursusprijs: 110,00.
John Ruocco gasten
Als Amerikaanse tenorsaxofonist kwam
John Ruocco zo’n twaalf jaar geleden naar
Europa toe en ging hij klassiek klarinet stu
deren op het Brussels conservatorium. Hij
speelde in diverse bigbands in België en
Duitsland en vormde groepen met onder
andere Philip Cathérine en Hein van de
Geijn. In Nederland is J
niet zo bekend, hoewel
Koninklijk Conservatoir,,,
Maar na dinsdag 13 decemt-
geval het Tilburgse publiek weten
John Ruocco bij de groten hoort.
/en met glas o.l.v. Jan Hein van
maandagavond 19.30-22.00 uur
er die theater-minded is én
elt voor een avond bijzon-
lieke kans, om met het ge-
rk van Celine kennis te ma-
Op het programma van theater Noorderligt voor deze week staan maar liefst drie theater
voorstellingen. Morgenavond presenteert het Footsbam Theatre haar programma «Baby
lon». Een dag later is er een hernieuwde kennismaking in het theater aan de Veldhoven-
ring met Claw Boys Claw, één van Neerlands topbands. In het voorprogramma van Peter
Te Bos en zijn makkers treedt de Grote-Prijs-winnaar van vorig jaar, The Riff. op.
Op zondag 11 december geeft De Nieuwe Snaar een try-out van de voorstelling «Hackad
ja». Arjan en Tosca, die voor sommigen meer bekendheid genieten als Theo en Thea.
brengen op 15 december hun revue-theaterprogramma «De Flessentrekrevue».
- Pnjs
een reputatie
:n band die enter
,ong Story Short
iet inhoud en v
- een andt
„taanden
van een si
r nieuwe
Daar gaat het stuk van Annie M.G.
Schmidt over, dat de kindergroep van
7 tot en met 9 jaar gaat spelen op
woensdagmiddag 14 december aan
staande in de studio van «De Muze».
De toegang is gratis en Marleen Kuys-
ters, Sara de Kort, Annelot Schoffelen,
Marieke van Bragt, Wiet van Bragt,
tudio’s in
sporen a
resamen met Js
ndriks op piano,
een avond s
gewe
ziek
c groepen met onder saties m<
rine en Hein van de van instr-
is John Ruocco nog van gecomponeerde
el hij les geeft aan het beeld Herbie Nichols
torium in Den Haag. In het huidige progran
aber zal in ieder S
dat ook h
Lannerstraat 1Tllburg-Noord - Tel. 013-551171
In januari starten de volgende cursussen en workshops:
Een cursus theaterbelichting o.l.v. Joop Sterke. Start: 9
januari. Cursustijd: maandagavond 1!
Cursusprijs: 170,00.
Theaterkleding ontwerpen en maken o.l.v. Ludo
Lockefeer. Start: 17 januari. Cursustijd: dinsdagavond
19.30-22.00 uur. Cursusprijs: 135,00.
Ontwerpen en maken van voorjaars- en zomercollectie
o.l.v. Ludo Lockefeer. Start: 19 januari. Cursustijd:
donderdagmiddag 13.30-16.00 uur (eerste groep) en
donderdagavond 19.30-22.00 uur (tweede groep).
Cursusprijs: 67,50.
t kader van de serie kleine ex-
onder de titel «Signalement»
Nederlands Textielmuseum
januari
sier.
r zondag 11 december a.s.
vocaal ensemble «Camerata»
leiding van Liesbeth Kroese een kerst-
ige mu- concert in de kapel van het Maria Zie-
tnprovi- kenhuis te Tilburg. Het concert vangt
binaties aan om 16.00 uur. De werken die voor
deze middag op het programma staan,
omvatten een muziekperiode van zes
twen. Er worden ondermeer compo- neel* “«genoeei, viaw no
s van Bach Liszt, Brahms en mLs
ten gehore gebracht. Voor kinderen -
onder begeleiding is de toegang vrij.
4V BISTRO
Charlotte Stockermans
Heuvelring 118, 5038 CL Tilburg.
Telefoon: 013 421789
\\\V Geopend: woensdag t/m zondag
v.a. 17.00 u.
De betere geluidsapparatuur uit Japan
Peeters
Audio Video
Molenstr. 142 (hk. Besterdring)
Tel. 013-420397
Dinsdag 13 december a.s. wordt het to
neelstuk «De verbroken code» opgevoerd in
de schouwburgzaal van Schouwburg Tilburg.
Aanvang: 20.15 uur.
Het stuk is een collage van scènes uit het
leven van Alan Turing (1912-1954), een uit
zonderlijk begaafd wiskundige met een gro
te droom: het maken van een apparaat dat
zelf kan denken. Een machine die iedere
taak kan uitvoeren. Dit leidde rechtstreeks
tot de ontwikkeling van de digitale compu-
De titel van het stuk slaat op Turing die
tijdens zijn leven op twee verschillende ma
nieren de codes doorbrak. In de Tweede
Wereldoorlog kraakte hij met zijn ingenieu
ze ontcijferingsmethoden de onfeilbaar
geachte Duitse Enigma Code waardoor de
geallieerde koopvaardijschepen tijdig kon
den worden gewaarschuwd voor de Duitse
U-boten.
De tweede code die Turing doorbrak was
een sociale: zijn homofiele geaardheid be
zorgde hem dermate grote maatschappelijke
problemen, dat hij uiteindelijk in de gevan
genis terecht kwam.
Willem Nijholt neemt in de Nederlands
talige versie de hoofdrol op zich. Verder zijn
nog te zien: Anita Menist, Diana Dobbel-
man, Kees Coolen en anderen.
Het is een schitterend, ontroerend en
geestig beeld van een geniaal, origineel en
grotendeels onbegrepen leven.
Literalust organiseert op zondag 11
december om 14.00 u. in het Vrouwen
centrum, Nieuwlandstraat 43 in Til
burg, een middag met schrijfster en co
lumniste Renate Dorrestein.
Dorrestein is als columniste verbon
den aan de opiniebladen «Opzij» en
«De Tijd». Enkele romans van haar
nselijke re- z.ijn: «Buitenstaanders»; «Vreemde
ad tegelijk. Streken»; «Noorderzon»; «Een nacht
het stuk «Vorderin- om te vliegen». Net verschenen is
Conny Baars intens «Het perpetuum Mobile van de lief
de».
Onderwerpen voor de literaire mid
dag: Dorrestein’s kritiek - Dorrestein
en: het feminisme, de journalistiek -
haar literaire werk.
Een «vlammend» betoog is te ver
zachten.
Donderdag 15 dec.
De Flessentrekrevue met Arjan Tosca.
Aanvang 21.00 uur. Zaal open 20.00 uur.
Zoals dat gaat met kinderen wordt er n
-o--- zo’n vijf jaar gewisseld. De konijne-melk
let de tandjes zijn in het holst van de dag door d
tellin- mujs van de plant afgehaald en in ruil daai
voor is een volwassen gebit neergelegc
Theo Thea zijn uit hun speelgoedpakje
gegroeid en zetten hun stevige echte tande
nu in toneel. Nadat Neérlands geliefdst
kindervrienden een klein jaar geleden hc
heelal in verdwenen - ten afscheid gekus
door Gerard Joling maar verwelkomt doe
engelen - is het even stil geweest rond Arja
Ederveen (Theo) en Tosca Niterink (Thea).
Het revue-theaterprogramma is het resui
taat van een half jaar bezinning. Het is nie
gezegd dat de voorstelling ook inderdaa
gereed is, want Ederveen en Niterink wei
iserend en schuwen het spon
met het publiek niet,
itrekkerrevue. De titel was ee
n Tosca. «Je moet namelijk al
as toneel wilt gaan spe
ww» wn jaar van tevoren boeken en w
ten toen nog helemaal niet wat we wij
i doen, dus doopten we de voorste
ssentrekkerrevue. Het had
Boterbloem kunnen heten».
«In ieder geval moet het een vooi
worden met een gordijn en een
iet moet niks te maken hebben
Een reeks toevallige gebeurtenissen ver
stoort het schijnbaar nutteloze leven van het
echtpaar en zorgt voor een onontkoombaar
dramatisch einde.
De beklemmende sfeer staat in een schril
contrast met de lichte en humorvolle bena
deringswijze van de spelers, Lucia Bomert
en Paul Hoes.
:1 en Floor van de Bijl
an drama-leraar Gerard
veel kinderen komen
informatie: bel
«De Mowe» van isjecnow. Het l
jongste variant van dit uit 1896 daterende
werk De opvoering vindt plaats in de stu
diezaal van Schouwburg Tilburg. Aan
vang: 20.45 uur.
Een sober decor, opgebouwd uit een
handvol ijzeren stoelen en wat losse houten
schotten, sieren het toneel van het Rusis-
sche landgoed waar een gezelschap hoogst
uiteenlopende figuren het hoofd boven wa
ter tracht te houden. Naarmate de voorstel
ling vordert, worden de situaties steeds dol
ler en nijpender. Het praten wordt schreeu
wen en het lachen wordt een hysterisch ge
huil. De mechaniek draait dol en vindt pas
rust in de dood van de jonge Kostja. Deze
delft het onderspit in een klimaat waarin ge
vestigde kunstenaars er belang bij hebben
dat traditionele vormen zegevieren.
De spelersgroep wordt gevormd door een
aantal pas afgestudeerde acteurs en actrices
van verschillende toneelscholen. Onder hen
ook Johanna ter Steege die de laatste tijd
sterk in de aandacht staat door haar glans
rol in de bekroonde film «Spoorloos».
Het wordt weer een drukke week in café Paradox, Willem 11-straat 24 te Tilburg. De spits
wordt afgebeten door de Nederlands-Amerikaanse jazzformatie Soulstation, met daarin on
der andere Joop van Enkhuizen, Charlie Green en Max Bolleman. De volgende dag staat een
verrassingsact op het podium, ter vervanging van de aangekondigde Blue Vonksessie.
Op zaterdag 10 december wordt er een tangosalon gehouden van half tien tot twaalf uur.
Cursisten van de in Paradox gegeven tangoles zullen dan hun lessen in praktijk proberen te
brengen. Belangstellenden voor de vervolgcursus kunnen dan alvast een kijkje komen nemen.
Na afloop is er weer swingen op niveau. Maandag 12 december is er weer een Vonkavond.
terwijl dinsdag de Amerikaanse saxofonist-klarinettist John Ruocco te gast is in Paradox. En
donderdag 15 december staat het na twintig jaar nog altijd verrassende en boeiende Instant
Composers Pool weer op het podium.
Instant Composers Pool
Het ICP bestaat inmiddels al weer meer
dan twintig jaar, maar van voorspelbaar
heid kan dit improvisatie-orkest rond Mis-
cha Mengelberg en Han Bennink niet wor
den beticht. Kenmerk van het ICP is altijd
geweest de spannende en hoogwaardig-
„sk door ter plekke gerealiseerde imp
met steeds weer andere combinaties
«strumenten. Daarbij wordt uitgegaan
-J-jmuziek van bijvoor-
s en Thelonious Monk. eeuw{
In het huidige programma komen ook eigen
stukken van Mengelberg en Maurice Horst- fori
huis aan bod, evenals werk van Duke El
lington.
Deze week in Atelier/Theater ’t Heks weer twee voorstellingen. Vrijdagavond Theater
groep Duin met «De Ontaarde Slapers» en zondagmiddag de Kinderkino de film «Mijn
leven als hond» Voor beide voorstellingen kunt u plaatsen reserveren bij 't Heks, Lanner
straat 1, Tilburg-Noord. 013/551171.
Op 9 december a.s. speelt het toneelama-
teurgezelschap Amphiltheater in de stu-
diozaal van de Stadsschouwburg het to
neelstuk «Vorderingen» van de Franse
schrijver Celine.
Het betreft een bijzonder stuk van een
omstreden schrijver.
Het toneelwerk van Celine is
vrant. Zijn opvattingen over mens
laties zijn humorvol en choquerend
De spelers hebben het st"'- -1
gen» onder regie van C-
ingestudeerd.
Het is voor ieder
zich graag openstel
der toneel een unie
zelschap en ’t werk
ken.
Aanvang van de uitvoering: 20.45 uur.
In het
posities c
toont het
van 9 december tot en met 29 j
1989: Signalement: Beppe Kessl
Beppe Kessler werd in 1952 geboren
te Amsterdam. Daar volgde zij van
1974 tot 1979 de opleiding voor indus
triële en monumentale textiel aan de
Gerrit Rietveld academie.
Sinds 1984 is Beppe Kessler werk
zaam als docente dessinontwerpen aan
de academie Minerva in Groningen.
Daarnaast is zij free-lance dessinont
werpster voor «Taunus textildruck»
(BRD).
In haar werk zijn twee richtingen te
herkennen: enerzijds toegepaste tex
tiel, voornamelijk textieldessins en sie
raden, anderzijds autonoom werk, ge
schilderd en getekend. Tussen deze
twee verschillende werkterreinen be
staat een sterke wisselwerking. Het is
voor haar een uitdaging om de essen
tiële vormgevingsaspecten uit haar
vrije werk te gebruiken als uitgangs
punt voor haar toegepaste werk.
Het zoeken naar herhalingen is een
t dat als een rode draad door
iele werk loopt.
Vrijdag 9 dec. voor Brinkman), tijdens radio- en of t.v.-op-
Footsbam Theatre met Babylon names of tijdens een van de optredens zoals
Aan vang 21.00 uur, zaal open 20.00 uur. er deze °°k een is.
In ons land is het Engelse Footsbam The opent bruisend, onverstoorbaar
Theatre, soms met nadruk Footsbam Tra- en compromisloos met stuwende bas en
veling Theatre genoemd, allang geen onbe- drums met daar bovenop ongeremd loos
kende meer. Sterker nog: Nederland was 8aan met ziedende en fluitende gitaarstor-
het eerste land, waar de kwaliteiten van de men, eindeloze wah wah exercities en even
groep werden onderkend. Na hun eerste op- lukraak als treffend gedoseerde vocalen,
treden in 1985 in het Amsterdamse Festival Nlet voor niets winnaar van de Grote Prijs
of Fools, is het theatercollectief hier regel- van vorig jaar.
matig terug geweest en heeft het een trouwe
schare volgelingen opgebouwd.
Aan het begin van de jaren tachtig be
sloot het dertig leden tellende gezelschap
Cornwall vaarwel te zeggen en aan een we
reldtournee te beginnen. Eerste halte was première plaatsvinden v
Ierland, waarna Footsbam doorreisde naar tershow van de Belgisch
Portugal. Daar streek de groep neer «in een groep De Nieuwe Snaar.,
klein plaatsje, zonder water of elektriciteit», de titel van het gloednieuw
Sindsdien is het gezelschap nog maar spora- in première gaan op 28 februari in ons land,
disch in Engeland te zien geweest. De laat- Vooraf zullen enkele try-outs worden gege-
ste zeven jaar heeft Footsbam er niet meer ven en Noorderligt hoort bij de uitverkoren
k dan twintig optredens verzorgd, waarvan theaters.
F slechts een enkele in Cornwall. Hackadja is een titel die meer vraagte-
Internationaal brak de groep pas echt kens oproept dan dubbele punten! De
door in 1980 met hun produktie van Sha- Nieuwe Snaar is er andermaal in geslaagd
kespeare’s «Hamlet». een voorstelling te creëren met een myste-
Er brak een vruchtbare periode aan. De rieuze titel. Hackadja, een nieuw Oosters
groep gaf voorstellingen in twaalf verschil- gerecht uit de horeca-sector en kan men
lende landen, onder meer op uitnodiging Hackadja rauw eten of is het raadzaam alles
van dertig theaterfestivals. In deze periode eerst te koken? Is Hackadja een uitroep van
zijn zeven nieuwe voorstellingen geprodu- onvermogen bij een moeilijke technische
ceerd, in Portugal, Italië, Frankrijk en handeling of gewoon de naam voor een Se-
Australië. negalees vruchtbaarheidsritueel? Bestaat ei
Footsbam geeft een nieuwe betekenis aan een uitgebreid softwareprogramma voor
het begrip «populair». Hun voorstellingen, Hackadja of komt men tot een beter resul-
zeggen ze, appeleren zowel aan mensen, die taat door het aloude handwerk? Wie schetst
echt alles van theater afweten, als aan vol- onze verbazing bij het aanhoren van het
strekte leken. «We stoppen dan ook even- woord Hackadja? Ensor? Modigliani? Breu-
veel energie in optredens in kleine gehuch- gel den Ouden
ten als in die grote theaters». De vele antwoorden op deze ontelbare
Vanaf het begin heeft muziek centraal ge- vragen (dit is slechts een selektie) zullen U
staan in de voorstellingen van Footsbam. al dan niet gegeven worden door de drie
«We spelen altijd met live muziek. Alleen zangers/spelers/instrumentalisten: Geert
dan kunnen acteurs en musici ter plekke op Vermeulen, Kris de Smet en Jan de Smet,
elkaar reageren. Daardoor is bij ons elke bijgestaan en opgefokt door hun wonderlij-
voorstelling anders». Hoewel de meeste ac- ke technische ploeg,
teurs meer dan redelijk een instrument be
spelen steunt de muziek op professionele
musici».
Voerstaal bij Footsbam is Engels, al
--it er ook - voorzichtig - geëxperimen-
-__j^un recente pro_
er een
in die
t het aller-
ook want
even goed,
r het overige
rj zien krijgt en
1 en geluid. Voor het goede
stuk hoef je de teksten niet
cies inhoudelijk te volgen, maar wel het
ie en de intensiteit. Onze theaterstijl
„ui»- doorkruist alle taalbarrières». Als voorbeeld
n ge. vertelt men van recente uitvoeringen van
voor «Macbeth» in Madrid. «Daar verstond
volwasse- hooguit twintig procent van het publiek En-
komt hij gels- En van die twintig procent kon mis-
r>«<*nblik schien de helft enigszins het eigenlijke stuk
volgen. Niet omdat ze het Engels niet kon
den verstaan maar omdat je daarvoor toch
in Shakespeare ingevoerd moet zijn. Niette
min speelden we daar vier avonden voor
een uitverkochte zaal, dus voor meer dan
vierduizend mensen, waarvan er per avond
hoogstens vier, vijf mensen voortijdig het
theater verheten».
Hun laatste produktie «babylon»
stond naar aanleiding van Boelgs
meesterlijke roman. «De Meester en Marga
rita». Overigens dient een verhaal hooguit
als aanleiding voor een stuk. Het is niet A“
bedoeling om script-getrouwe voorste Z
gen te brengen. Zij spelen met de gegevens
die een boek hen biedt en zij voegen daar
hun eigen ervaringen en ideeën aan toe. Zo
wordt het hun stuk.
Het stuk:
Op een dag besluit de duivel om met zijn
kameraden naar de stad te gaan (Tilburg
deze keer?). Hun jaarlijks feest van de lente
maan wordt er dan gevierd. Hun intentie is
echter om de mensen op de proef te stellen
en hun maskers te doen laten vallen. En ter
wijl de groep inferno’s op de bevolking stort
ontwikkelt er een liefde tussen de Meester gereed is, want Ederveer
en Marguerite. ken a; improviserend en
Beiden zijn werkelijk geheel ontdaan van tane contact met het put'
elke corruptie en de Meester is in feite een pe Flessentrekkerrevi
man met als enig doel in zijn leven om ach- opwelling van Tosca.
ter de waarheid te komen. Dit streven heeft ;e tegenwoordig ergens
hij vastgelegd in een boek, waaraan hij zijn jen ^jets een jaar van
gehele talenten en leven gewijd heeft. Het is „4^ toen nog helemaal
dat boek, een zeer originele interpretatie den gaan doen, dus doopt
van het proces en de dood van Christus, dat De Fless^—~‘'1-
het derde luik is in dit verbazingwekkende gogd de Bote
verhaal- hierover: «In
stelling t
ze en he
The Riff. Theo en Thea».
Zaal open 21.00 uur. Er wordt dus resoluut gebroken met h<
De groep met de immer propvolle con- slissend verleden en de zoetzure luierluch
:rtagenda; niet in het minst veroorzaakt De Flessentrekkerrevue moet een herker
overweldigende live-reputatie en baar programma worden waarin sketcl
s totaal an- een zeer eigenzinnige interpretatie van de hedje conference en improvisatie elkaar a
JG STORY POP' en rockmuziek, op hitkiUerstour dit w^len- Volgens Beeldenstorm verdnnge
hl, najaar. Dertig jaar Nederland muziekland de podia elkaar om het volwassen duo 1
het winnen in is te vinden op boeken: Ederveen als nette jongeman in ee
Ierland in hun laatste el uit 'hte liefde heb- lanëe broek en Nitennk met half lang pe>
pgebouwd ben de boys (en girl!) een greep gedaan uit manent. «We gaan op knap» is de boot
de snoeptrommel van het vaderlands pop- schap,
verleden Nummers als «Down Man» Voor Theo en Thea is het doek gevalle.
(Brainbox), «Back Home» (Earring), «Ru- Na de bnderen moeten nu de volwassene
by Is The One» (Earth Fire), «Ramona» geëmotioneerd raken. Van hun verleden n<
(Blue Diamonds) en «Mississippi» (Pussy men ze een relikwie mee, de hond Trud
Ras: chien de rue. Omdat het volwassen t<
.11^— neel nu eenmaal een souffleur nodig heeft.
Soulstation
Deze Nederlands-Amerikaanse vijfmans-
formatie bestaat uit een aantal gere
meerde muzikanten, die al een tijd lang
veel succes door Nederland toeren. Saxofo
nist Joop van Enkhuizen speelde al eerder
in Paradox met pianist Horace Parian en
maakte toen een verpletterende indruk.
Trompettist Charlie Green is ook al geen
onbekende in Tilburg, waar hij ook les
geeft. Drummer Max Bolleman is tegen
woordig misschien meer bekend door zijn
«Studio 44», één van de meest gerenom
meerde jazzstudio’s in Europa. Maar ook
hij heeft zijn sporen als muzikant wel ver
diend. Tesamen met James Long op bas en
Wout Hendriks op piano, staan deze men
sen garant voor een avond swingende jazz.
Komende week zijn er weer twee op
tredens in Kaffee de Egelantier,
Boomstraat 39 te Tilburg.
Aanstaande zaterdag weer een echte
OUT-avond T-know, Ronalt en voor
deze gelegenheid Rob experimenteren
er lustig op los. Of te welO.U.T.
freaks outEen optreden watje mee
gemaakt moet hebben.
Zondag 11 december iets
ders op het podium LONC
SHORT, een groep die na h
van de grote prijs van Nede
1986 een reputatie heeft opgebo
als een band die entertainment brengt.
Long Story Short maakt popmuziek
met inhoud en vermaakt het publiek.
Nu, in een andere bezetting, na een
aantal maanden hard werken en de op
name van een single, is de band klaar
met haar nieuwe show Een optreden
watje meemaakt
Egelantiera.s. zaterdag 10 dec.
O.U.T. freaks out, 22.00 uur en zondag
11 dec. LONG STORY SHORT,
16.30 uur. Beide optredens zijn gratis
toegankelijk.
Zondag 10 december, 15.00 uur.
Een film voor iedereen vanaf 8 jaar over *ordt er ook - voorzichtig - geëxperii.
de dertienjarige jonge Ingmar, die het vaak ‘eerd met andere talen. Hun recente
erg moeilijk heeft. Hij heeft daar op zijn duküe «Babylon», die voor ongeveer
manier een oplossing voor. Hij vergelijkt derde in het Frans is, gaat al enigszins t"
zijn eigen problemen met de meest ver- richting. Taal is bij Footsbam niet
schrikkelijke dingen die hij in kranten heeft hoogste belang. Dat is maar beter
gelezen. Daardoor worden zijn moeilijkhe- niet overal beheerst men die taal ei
den draaglijker. Belangrijk is het ritme. Voor he'
Het verhaal wordt in episoden verteld, gaat het om wat het publiek te z.c„
Daarin worden verschillende scènes steeds ‘e horen: beeld en geluid. Voc- u
herhaald, zoals Ingmars gedachten over de begrip van het ,fJ
hond Laika, die in de jaren vijftig de ruimte precies inhoude
werd ingestuurd waar men hem het verhon- ritme
van theatergroep geren «voor de vooruitgang van de mens
in ontwikkelings- heid». Maar die hond heeft er nooit om
:nd succes. Hun twee- vraagd, vindt Ingmar. De hond staat v
Ontaarde Slapers», de manier waarop het leven en de volwasse-
1 Ward Ruyslink, is nen met Ingmar omgaan. Daarom komt
evenaren. steeds op de hond terug. In een ogenbu*.
„tt echtpaar Silvester van verwarring begint Ingmar te blaffen en
“'rokken in hun huis gedraagt hij zich zoals hij zijn leven ervaart:
in de stad, een doelloos leven als hond!
ngen hun dagen door in bed
met de buitenwereld beperkt
‘V^cVnecht die brood komt
stempello-
it Sylvester
naar ev„ „„.v„
hard op weg dit s
In het stuk zie
en Margriet die,
aan Gw
leiden. Z
en het co
zich tot
brengen,
kaal en e
hooft hti