7 Voor de liefhebber Opmars van de kleintjes 1 AHoparc bV 4 ijepelaers Opel w *7 «Lepelaers verhuur» nu ook bestelwagens rw|| Niet doen Mercedes 190D 2.5 2oo,. LX inur| E3D E EN 3K GIJSBERS TILBURG B.V. Officieel Suzuki-dealer voor Tilburg en omgeving J. Smulders, Goirle-013/341496 SUZUKI LDERS at 144-146 >0047 - 420067 y officieel Daihatsu-dealer voor Tilburg en omstreken CARRÉ autohuistilburg Sportieve Opel Vectra Hoog, hoger, hoogst X ier 1988 -pagina 20 Donderdag 1 december 1988 - pagina 21 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos J/as, Tony Vos >-1553 nenwagens veel ki- d - Reparatie ter IRANTIE Ringbaan Oost K)2a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655 een ;n slii mge 1 «orde De heer J. Blommerde bij de Isuzu-besteiwagen. MENSEN ACHTER OPEL| N LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355] te b.v. I >001 Merce- l op een Na kantooruren verkoopinformatie: r reizen wordt tar waar moe- sowieso het aut maal gaan niet... 1985 1987 1987 1985 1985 1985 1984 1984 1982 1983 1983 1982 1982 1985 1982 1982 1982 1982 1982 "9/as, rl987. 5OO,- -Hing t een hand o stuurbe- ïri met de 190 verleger doen dii Rotterdam i Gelderland en E AUTO’S WAGEN pluspunten bij aat Blommerde üe hier allemaal a>’n lang ver- JWE AUTO’S NTIE ledrijf dige losse >rgd voor J~ conso- i dash- irbak, met m ik alleen Daihatsu Feroza en Charade 1300 Tilburg 553657 maken bers zeer at Voor het - j Mercedes dt .vifs bij een volle- een aantr «orruit, zorgt de 190 weten t ning voor een vrij rijeigenschappen zijn minuten. Ook de gebleven. De auto is werkt vlot en de s staan al na DE HOOGT 13 - LOON OP ZAND - TEL. 04166-1553 De enige officiële dealer voor Tilburg e.o. voor Mercedes-Benz personenwagens luizen Under I ge prijs, wa me keuze biede« seis met een Vv» laas hebben de echter niet - het komplete tarief waarin igevallen Inzittenden Verzeke- katalysator, zodat de auto voldoet aan de US 83-norm. De prestaties liggen door het vermogen van 90 pk op een bijzonder hoog niveau. Een topsnel heid van 170 km/u kan worden gerea liseerd, terwijl voor de sprint van 0 tot 100 km/u slechts 10,8 seconden nodig zijn. Vijfdeurs De carrosserie van de Charade is iden tiek gebleven. Er kan voorlopig wor- Vrij snel al na zijn introductie komen I verschillende accessoire-bedrijven met sportieve jasjes voor de Opel Vectra. General Motors zelf levert een pakket wat bestaat uit originele accessoires, waardoor een «gewone» Vectra sterk lijkt op de Vectra 2000. Het pakket be- it een voorspoiler, side-skirts, spoiler, kofferbakspoiler, n lichtmetalen velgen. Irmscher komt ook ontworpen Vectra- lers, skirts, een dubbe- i verlaagde wielophan- tzonderlijke onderdelen uit -orden door officiële (indien nodig wordt de dracht en weer opge- Ruimtelijk 2.5 is aan de buitenkant al- herkenbaar aan de toevoe- op de kofferklep. De tegen leverbare Uchtmetalen vel- cen de auto er aanmerkehjk In 1980 kwam Suzuki met een kleine, handige bedrijfsauto. Nog steeds wordt de huidige Carry in de volks mond «Suzuki Busje» genoemd, een naam die ook vaak aan de concurre rende merken wordt gegeven. De Car ry is er op dit moment als gesloten be stelwagen, pick-up, kipper en minibus. Nieuw is de uitvoering met een ver hoogd dak gecombineerd met zijrui ten. Deze auto wordt dankzij de inter ne hoogte van 1.38 meter geleverd op grijs kenteken. De gewone Carry wordt geleverd met een 797 cc mo tortje van 34,5 pk, terwijl de Super Carry met een 1 Uter krachtbron van 45 pk is uitgerust. De nieuwe uitvoe ring met verhoogd dak en zijruiten wordt alleen als Super Carry geleverd en kost 13.330,- exclusief B.T.W. Retouches De 190 D is echt een auto voor v::’ lometers. De hoofdvertegenwoordi of de directeur, die zich wat meer 1 of mag permiteren, kiest echter als lief hebber voor een 2.5 D of 2.5 turbodie sel. a -lki. De 190 D: iiger leen maar kan g*ng «2-5» meerprijs 1 gen, make fraaier op. Wat betreft de wielophanging hoeft Mercedes echt niets te veranderen. t enorme succes van de huidige ie met de 1 liter 3 cylinder i, mag Daihatsu veel ver wachten van de uitbreiding met vier- pitters. Het gaat om een volledig licht metalen krachtbron met een exacte in houd van 1295 cc. De vier kleppen per cylinder worden bediend door een en kelvoudige centraal liggende nokken- as. Standaard wordt de Charade 1300 bovendien voorzien van een multi point gecombineerd met een geregelde Zo hoor je een tijd niets, en zo komt een merk met maar liefst twee primeurs. De itste keer dat we iets nieuws van Daihatsu zagen was eind vorig jaar, toen een uwe Rockey en een vernieuwde Cuore werden voorgesteld. Per direct is nu ech- het programma uitgebreid met een Charade met 1.3 liter 16-kleppenmotor en de volledig nieuwe Feroza. 1983 1984 W 1983 lijkt op d staat uit I een achtersj j sportstuur en UvUlu Opel huis-tuner It met een speciaal pakket met spoilt le uitlaatpijp en ging. Alle afzond deze pakketten wotuv Opel-dealers geleverd. Overigens kunt u complete test van pagina aantreffen. uren achter het stuur, volkomen ont spannen uitstapt. Hier dragen ook de uitstekende stoelen aan bij. De steun is van °P al'e Plaatsen toerijkend, en door de in ruime mate aanwezige herstelmoge lijkheden is er voor iedereen een com fortabel plaatsje te creëren. De achter- jers hebben de beschikking over jmfortabele bank, die sinds de ~t verder naar achter iaaisi is. De extra ontstane ruimte at volledig ten goede aan de been- ruimte. Voor niet al te groot uitgeval len personen, gaat het allemaal net. zelfs gebr ..aald). «Er zijn nog meer p Lepelaers verhuur», gaat verder, «echter als ik die Li opsom dan wordt het zo’r toe haal». rijke J. Blommerde die op 1 juli j.l. Lepe laers verhuur opstartte is vast en zeker jsniveau dat zeer scherp is van plan de ingezette groei voorlopig A licht van wat geboden vol te houden. «Want», zegt hij, «we 'tijd een jonge Opel met hebben alles in huis om een volwaar- w/cassetterecorder) maar dig buurbedrijf te worden». BOSSCHEWEG 296, 5013 AC TILBURG, TELEFOON 013/355655 J Van de reeks veranderingen die bij de Mercedes 190 zijn aangebracht, zijn die aan buitenkant het best te herken nen. De voorbumper kreeg een andere vorm, wordt voortaan gespoten in de carrosseriekleur en heeft een geinte- ^Jn> l°s van de schroef greerde spoiler. De smalle stootstrips vinden we het door Mer op de flanken hebben plaatsgemaakt pen pnncipe van de ruil voor brede exemplaren in de Heur van de carrosserie. En ook de achterbum per werd aangepast. De 190 door deze kleine retouches weer moderner uit en sluit zodoende b aan bij de 200/300-serie en «v «-• se. zonder injectie, kan deze fratsen goed aan. Zeker in de lage gearing komt hij /eral doorheen. Ook hier geldt t alleen het bezwaar, dat door e wielbasis de auto behoorlijk -gis. overigens zal de versie met carbura- ‘“T alleen op grijs kenteken worden geleverd. De geel kentekenversies ko men er alleen met de 95 pk sterke in jectie krachtbron met katalysator. Er wordt een topsnelheid opgegeven van en een acceleratie van 0 tot .w in i^.3 seconden. In eerste instan tie komt alleen de Soft-top DX be- 1 'cbaar. Bij deze auto kan de canvas vorden af genomen. Spoe- komt er ook een Cabrio- j deze auto is de achterzijde door een canvas kap, terwijl voorop de auto van kunststof i geheel verwijderd kan wor- boven zitten nog twee uit voeringen met een kunststof kap die eveneens volledig verwijderd kan wor den. De prijzen van de Feroza starten bij ƒ25.495,- voor een Soft-top DX carburateur op grijs kenteken. De serie op geel kenteken start bij ƒ34.695,- voor dezelfde Soft-top DX echter met een injectie-motor. Waarmee de Fero za net wat onder de prijs van een Vita- Het leveren van een versie op grijs kenteken lijkt me een slimme zet. volgende week de de Vectra op deze den gekozen uit de drie deurs TX en 2 een vijf deurs CX. Op de rubber stoot- aan. Lv»., strips op de flanken staat vermeld dat haast ove het om een 16 Valve Efi gaat. De prijs eigenlijk van de TX is vastgesteld op 20.995,- de korte terwijl voor de vijfdeurs CX 21.895,- springerig i betaald moet worden. Prijzen die deze Óverigens Charade uiterst aantrekkelijk maakt, teur <ÓL vooral gezien de uitstekende prestaties, gelev J Van een derde type uit deze 1300 Cha- men er rade-reeks verwacht de importeur er jectie krachtbron slechts 25 tot 40 per jaar zullen verko- wordt eer pen. Het gaat om de vierwielaangedre- 145 km/u e ven uitvoering. Er wordt met behulp 100 in 13.3 van een centraal differentieel en een tie komt viscosekoppeling een permanente aan- schikbaar. Bij c drijving van de vier wielen toegepast, kap volledig wc De Charade 1.3i TXF heeft technisch dig daarna koi verder dezelfde specificaties als alle top DX. Bij J andere auto’s uit deze serie met de 4 bedekt dooi cylinder motor, maar door zijn aan- het dak iw drijving liggen de prestaties op een iets is en in z’n lager niveau. De prijs van de TXF is den. Daar vastgesteld op 26.495,-. voerir eventv Militair den. - Volledig nieuw is de Daihatsu Feroza t die op de afgelopen autotentoonstel- c ling in Birmingham aan het publiek werd getoond. Het is een 4 x 4 die met zijn geringe afmetingen en hoogstaan de comfort moet concurreren met de nieuwe Suzuki Vitara. Daithatsu heeft ra zit. gekozen voor een carrosserie die dui- grijs ke delijk lijkt op die van de Rocky, waar door de Feroza er aanmerkelijk stoer der uitziet dan een Vitara. De naam is een samenvoeging van «Ferocious», Engels voor wild, en «Roza» een naam voor een mooie vrouw. We namen de Feroza mee naar het militair oefenter rein in Budel, waar we onder grote be langstelling van het Marechaussee mochten stoeien in een diepe kuil met steile zandhellingen. De motor van de Feroza, een 1.6 zestienklepper met of iroblemen leider., van attraktieparken. Het het openbaar vervoer tuurlijk buiten kijf dat de wel. goedgekeurd. Mac de Beekse Bergen en het ten a^e mensen die met de auto 1 grote groepen mensen naar het station gaan hun vervoer middel kwijt Hoe willen we con troleren wie wel en wie niet in het gebied woont Een paspoortcon trole of zo. Lijkt me niet echt ge wenst om in het eenwordingsproces van Europa een afgebakend gebied in ons eigen Brabant te creëren. vraag me overigens nog steeds oedig verandering af hoe de conclusie getrokken kan Iwijk komt een worden dat het hier te druk zou 7 met een af- zÜn- Tilburg en Den Bosch •t sprookjes- staan nauwelijks files en iemand 'corte termijn die naar de Elfteling rijdt, weet ge- ■itlas- woon dat hij even in het rijtje moet gaan staan. In ieder geval zorgt het afsluiten van Midden-Brabant er voor dat de door de onderzoekers geconstateerde opstoppingen zich verplaatsen naar elders en dat de parken hun omzetten fors zien da len. Zullen we heel Nederland maar in aparte gebiedjes opdelen, waarbinnen alleen de bewoners met een auto mogen rijden, of zullen we autogebruik maar hele- verbieden. Doe maar Benzinerijders kunnen bij de 190 kie- De vijfcylinder krachtbron heeft een zen voor een 2 liter 4 cylinder met of exacte inhoud van 2497 cc en levert zonder injectie, een 2.3 injectie, een 6 een vermogen van 90 pk. De 18 extra /linder 2.6 injectie en de sportieve 2.5 pk’s die deze motor ten opzichte v r 16-klepper. de 2 liter levert zijn zeer welkom om Mercedes 190 is een erg populaire 1200 kg wegende auto wat vlotter in f'’7”keï’ o voor zakenmensen. Het is en gang te zetten. Dit hogere vermogen blijft een Mercedes, maar oogt door en natuurlijk ook het gelijktijdig toege- Passag,ei rijn wat kleinere carrosserie aanmerke- nomen koppel zorgen voor een top- coimvi mucic u jonger dan de 200/300-serie. Voor snelheid van 175 ki/u en een accele- modelwijziging wat t betreft de dieselreeks kan er geko- ratie van 0 tot 100 in 15,1 seconden. gePlaatst ,s- L* extl zen worden voor de 4 cylinder 2 liter Ter vergelijking de gewone 190 D zet en een 5 cylinder 2.5 liter al of niet maximaal 160 km/u op de teller en voorzien van een turbocompressor. De heeft voor de sprint 3 seconden extra 2 liter heeft standaard nog steeds een nodig. Overigens zijn de prestaties ten vierbak, onze testauto beschikt stan- opzichte van het model 1988 niet ver- daard over een vijfbak en een turbo- anderd, technisch zijn de auto’s im- diesel krijgt een automaat mee vanuit mers hetzelfde gebleven, de fabriek. Ik hoorde het iedereen vorige week al zeggen in zichzelf: «Moet dat weer zonodig van onze centen.Ja, blijkbaar wel. Een fanatieke on derzoeker kwam tot de conclusie dat de verkeersdichtheid in midden Brabant te groot is. Vooral in het toeristenseizoen, zou dit tot grote problemen leiden, door de concen tratie van attraktieparken. Het staat natu J— J- Efteling, Autotron grote groepen mensen aantrekken uit heel Nederland en zelfs daar buiten. En inderdaad ko men de meeste bezoekers met hun eigen auto. Wat parkeergelegen heid betreft zijn de genoemde par ken daar best op berekend. A lleen laten de toevoerwegen wat te wen sen over. In het geval van de Efte- ling komt daar spoedig-J in. Vanuit Haalv f riante dubbelbaansweg t slag speciaal voor het park. Helaas is er op ko nog niets bedacht voor het ont ten van de Ringbaan West. Ondanks op handen zijnde verbete ring meent de onderzoeker toch dat het voor mensen die buiten dit con centratiegebied wonen, het onmo gelijk moet zijn om met eigen ver voer een dagje uit te gaan. Jammer genoeg zijn wetenschappers maar al te vaak geen mensen van de praktijk. Wat moet bijvoorbeeld de vertegenwoordiger uit Limburg doen die normaal via Tilburg naar rijdt. Zeker via i Utrecht rijden Met laatst nieu» Voor is gebruik gemaakt van schok dempers met gasdrukvulling die hele maal tegen de wielen aan geplaatst N zijn, los van de schroefveren. Achter L,a j rlercedes ontwor- Charade m. pen principe van de ruimtelijk geleide "a«>«>ron, as. Ieder achterwiel is met vijf geleide- armen met elastische lagers opgehan- riët ër 8en- In de praktijk betekent dit een ..eer wat comfortabel weggedrag. Stug als het ioende beter stuë moet “j11 en °P e®11 geacciden- m de S-klas- teerde ondergrond opmerkelijk zacht. Kortom een auto, waaruit je na enkele Lepelaers verhuur startte 1 juli j.l. zeker ook met zo’n 10 personenauto’s en heeft de Ong inmiddels een vloot van 20 automobie- ring is opgenomen, len. De vraag naar bestelwagens werd 2. De service (ind inmiddels steeds groter, en inmiddels auto kan ook aan deze behoefte worden haald voldaan. Hiervoor werden enkele Isu zu bestelwagens in de verhuurvloot op genomen. Het succes is volgens de heer J. Blommerde van Lepelaers verhuur t~* te schrijven aan enkele belangrijke punten 1Het prijsi (zeker in het wordt, n.l. altijd stereo radio/cas 1980 1985 1984 1983 1980 1980 1980 1981 1980 1981 1982 1979 1983 - 1979 1982 1983 C 1979 W In het verkopen van kleine auto’s heeft Mercedes nooit brood gezien. Het merk wil immers de veiligheid, het comfort en de duurzaamheid van een zelfde niveau in al zijn auto’s laten terugkeren, en dat is bij een kleinere auto erg moeilijk. De kleinste Mercedes, de 190, kennen we al zes jaar. Voor het nieuwe modellenjaar werd de kleinste Mercedes-telg op verschillende punten herzien, waardoor een nieuwe kennismaking op z’n plaats is. We reden met de 2.5 liter diesel. Het dashboard is duidelijk van Merce- de auto 65.815,- en dat is zo’n acht i des-huize. Rond de versnellingspook duizend gulden meer dan zijn viercy- zit nog een klein beetje hout. Onder in Under broertje met vierbak. Een stevi- de console is plaats voor de radio. In ge prijs, waarvoor de concurrenten rui- het midden zitten drie draaiknoppen me keuze bieden uit snellere turbodie- j voor de verwarming. Met de middelste seis met een veel rijkere uitrusting. He- I wordt de richting van de warme of laas hebben de meeste tegenstrevers koude lucht aangegeven, terwijl de echter niet het allure van een Merce- I twee buitenste knoppen afzonderlijk des. Ook al het feit dat je een 2.5 D de twee wagenhelften het gewenst tem- hebt in plaats van de gewone 2 Uter, peratuurtje geven. Een groot compli- maken dat onze testauto voor liefheb- ment verder nog voor dit systeem, wat bers zeer aantrekkeUjk is. i na enkele honderden meters rijden met Voor het nieuwe modellenjaar heeft koude motor al een behoorUjk warme Mercedes duidelijk zijn best gedaan en luchtstroom geeft. Zelfs bij een volle- een aantrekkelijker uiteriijk voor de dig dichtgevroren voorruit, zorgt de 190 weten te creëren. De uitstekende ventilatie en verwarming voor een vrij rijeigenschappen zijn volledig bewaard zicht binnen enkele minuten. Ook de gebleven. De auto is uiterst comforta- achterruitverwarming werkt vlot en de bel, levert redelijke prestaties en neemt verwarmde buitenspiegels staan al na genoegen met een beschaafde hoeveel- enkele seconden wann te stomen. He- heid brandstof. Wat minder te spreken laas zullen de zijruiten nog even moe- ben ik eigenUjk aUeen over het ontbre- ten worden schoongekrabt. ken van de toerenteller en de hoge aanschafprijs. Middenkussen r J Het klokkendeel is eenvoudig, mis- i schien zelfs wat te sober, van opzet. EigenUjk is Uet een aanfluiting dat de toerenteller nog steeds ontbreekt. Deze cylin. I is uiteraard wel op speciale bestelling Uter i verkrijgbaar. Het stuurwiel met een De N dik middenkussen Ugt zalig in de hand auto 1 en door de lovenswaardige stuurbe- blijft I krachtiging gaat het rijden met de 190 zijn v haast als vanzelf. Ujk j< i Voor het opbergen van de nbdige losse wat f 1 spullen, heeft Mercedes gezor^ 1 portierbakken, wat vakjes in de 1 J le en een wat krap bemeten t boardkastje. Over de koffer’?-' een inhoud van 410 liter, kan maar tevreden zijn. De lijst met accessoires is bij Mercedes J heel lang, maar Uefst vijftig extra’s kunnen af-fabriek besteld worden. Het Ujstje opties waarmee onze testauto was voorzien beperkte zich tot centrale j vergrendeling, de al eerder genoemde toerenteller, een antenne, warmtewe rend glas en metalüc lak. Totale extra kosten6.631,-- Ik ben inmiddels heel wat gewend, wat betreft brandstofverbruiken. Ik weet ook dat diesels niet altijd per definitie zuinig zijn. Daarom had ik de I des met zijn vijfpitter ingeschat verbruik van 1 op 10. Aangenaam verrast was ik bij het tan ken, toen de gemiddelde dorst 1 op 13 1 bleek te zijn, een meer dan keurige j waarde. Door de 55 Uter tank is de ak- tieradius ruim 700 kilometer. Voor wie I dat niet genoeg is, kan zijn tank voor 260,- laten vergroten tot 70 Uter. Een Mercedes is nooit een koopje. He- i laas kan ik over deze 190 D 2.5 ook I niet anders berichten. Standaard kost

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 21