7
Voor de liefhebber
Opmars van de kleintjes
1 AHoparc bV
4
ijepelaers Opel
w
*7
«Lepelaers verhuur»
nu ook bestelwagens
rw||
Niet doen
Mercedes 190D 2.5
2oo,.
LX
inur|
E3D
E EN
3K
GIJSBERS TILBURG B.V.
Officieel Suzuki-dealer
voor Tilburg en omgeving
J. Smulders,
Goirle-013/341496
SUZUKI
LDERS
at 144-146
>0047 - 420067
y
officieel Daihatsu-dealer
voor Tilburg en omstreken
CARRÉ
autohuistilburg
Sportieve Opel
Vectra
Hoog, hoger,
hoogst
X
ier 1988 -pagina 20
Donderdag 1 december 1988 - pagina 21
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
J/as,
Tony Vos
>-1553
nenwagens
veel ki-
d - Reparatie
ter
IRANTIE
Ringbaan Oost K)2a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655
een
;n slii
mge 1
«orde
De heer J. Blommerde bij de Isuzu-besteiwagen.
MENSEN ACHTER OPEL|
N
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355]
te b.v.
I
>001
Merce-
l op een
Na kantooruren verkoopinformatie:
r reizen wordt
tar waar moe-
sowieso het aut
maal gaan
niet...
1985
1987
1987
1985
1985
1985
1984
1984
1982
1983
1983
1982
1982
1985
1982
1982
1982
1982
1982
"9/as,
rl987.
5OO,-
-Hing
t een
hand
o stuurbe-
ïri met de 190
verleger
doen dii
Rotterdam i
Gelderland en
E AUTO’S
WAGEN
pluspunten bij
aat Blommerde
üe hier allemaal
a>’n lang ver-
JWE AUTO’S
NTIE
ledrijf
dige losse
>rgd voor
J~ conso-
i dash-
irbak, met
m ik alleen
Daihatsu Feroza en Charade 1300
Tilburg
553657
maken
bers zeer at
Voor het
- j Mercedes dt
.vifs bij een volle- een aantr
«orruit, zorgt de 190 weten t
ning voor een vrij rijeigenschappen zijn
minuten. Ook de gebleven. De auto is
werkt vlot en de
s staan al na
DE HOOGT 13 - LOON OP ZAND - TEL. 04166-1553
De enige officiële dealer voor Tilburg e.o. voor Mercedes-Benz personenwagens
luizen
Under I
ge prijs, wa
me keuze biede«
seis met een Vv»
laas hebben de
echter niet -
het komplete tarief waarin
igevallen Inzittenden Verzeke-
katalysator, zodat de auto voldoet aan
de US 83-norm. De prestaties liggen
door het vermogen van 90 pk op een
bijzonder hoog niveau. Een topsnel
heid van 170 km/u kan worden gerea
liseerd, terwijl voor de sprint van 0 tot
100 km/u slechts 10,8 seconden nodig
zijn.
Vijfdeurs
De carrosserie van de Charade is iden
tiek gebleven. Er kan voorlopig wor-
Vrij snel al na zijn introductie komen
I verschillende accessoire-bedrijven met
sportieve jasjes voor de Opel Vectra.
General Motors zelf levert een pakket
wat bestaat uit originele accessoires,
waardoor een «gewone» Vectra sterk
lijkt op de Vectra 2000. Het pakket be-
it een voorspoiler, side-skirts,
spoiler, kofferbakspoiler,
n lichtmetalen velgen.
Irmscher komt ook
ontworpen Vectra-
lers, skirts, een dubbe-
i verlaagde wielophan-
tzonderlijke onderdelen uit
-orden door officiële
(indien nodig wordt de
dracht en weer opge-
Ruimtelijk
2.5 is aan de buitenkant al-
herkenbaar aan de toevoe-
op de kofferklep. De tegen
leverbare Uchtmetalen vel-
cen de auto er aanmerkehjk
In 1980 kwam Suzuki met een kleine,
handige bedrijfsauto. Nog steeds
wordt de huidige Carry in de volks
mond «Suzuki Busje» genoemd, een
naam die ook vaak aan de concurre
rende merken wordt gegeven. De Car
ry is er op dit moment als gesloten be
stelwagen, pick-up, kipper en minibus.
Nieuw is de uitvoering met een ver
hoogd dak gecombineerd met zijrui
ten. Deze auto wordt dankzij de inter
ne hoogte van 1.38 meter geleverd op
grijs kenteken. De gewone Carry
wordt geleverd met een 797 cc mo
tortje van 34,5 pk, terwijl de Super
Carry met een 1 Uter krachtbron van
45 pk is uitgerust. De nieuwe uitvoe
ring met verhoogd dak en zijruiten
wordt alleen als Super Carry geleverd
en kost 13.330,- exclusief B.T.W.
Retouches
De 190 D is echt een auto voor v::’
lometers. De hoofdvertegenwoordi
of de directeur, die zich wat meer 1
of mag permiteren, kiest echter als lief
hebber voor een 2.5 D of 2.5 turbodie
sel. a
-lki. De 190 D:
iiger leen maar
kan g*ng «2-5»
meerprijs 1
gen, make
fraaier op.
Wat betreft de wielophanging hoeft
Mercedes echt niets te veranderen.
t enorme succes van de huidige
ie met de 1 liter 3 cylinder
i, mag Daihatsu veel ver
wachten van de uitbreiding met vier-
pitters. Het gaat om een volledig licht
metalen krachtbron met een exacte in
houd van 1295 cc. De vier kleppen per
cylinder worden bediend door een en
kelvoudige centraal liggende nokken-
as. Standaard wordt de Charade 1300
bovendien voorzien van een multi
point gecombineerd met een geregelde
Zo hoor je een tijd niets, en zo komt een merk met maar liefst twee primeurs. De
itste keer dat we iets nieuws van Daihatsu zagen was eind vorig jaar, toen een
uwe Rockey en een vernieuwde Cuore werden voorgesteld. Per direct is nu ech-
het programma uitgebreid met een Charade met 1.3 liter 16-kleppenmotor en
de volledig nieuwe Feroza.
1983
1984 W
1983
lijkt op d
staat uit
I een achtersj
j sportstuur en UvUlu
Opel huis-tuner It
met een speciaal
pakket met spoilt
le uitlaatpijp en
ging. Alle afzond
deze pakketten wotuv
Opel-dealers geleverd.
Overigens kunt u
complete test van
pagina aantreffen.
uren achter het stuur, volkomen ont
spannen uitstapt. Hier dragen ook de
uitstekende stoelen aan bij. De steun is
van °P al'e Plaatsen toerijkend, en door de
in ruime mate aanwezige herstelmoge
lijkheden is er voor iedereen een com
fortabel plaatsje te creëren. De achter-
jers hebben de beschikking over
jmfortabele bank, die sinds de
~t verder naar achter
iaaisi is. De extra ontstane ruimte
at volledig ten goede aan de been-
ruimte. Voor niet al te groot uitgeval
len personen, gaat het allemaal net.
zelfs gebr
..aald).
«Er zijn nog meer p
Lepelaers verhuur», gaat
verder, «echter als ik die Li
opsom dan wordt het zo’r
toe haal».
rijke J. Blommerde die op 1 juli j.l. Lepe
laers verhuur opstartte is vast en zeker
jsniveau dat zeer scherp is van plan de ingezette groei voorlopig
A licht van wat geboden vol te houden. «Want», zegt hij, «we
'tijd een jonge Opel met hebben alles in huis om een volwaar-
w/cassetterecorder) maar dig buurbedrijf te worden».
BOSSCHEWEG 296, 5013 AC TILBURG, TELEFOON 013/355655 J
Van de reeks veranderingen die bij de
Mercedes 190 zijn aangebracht, zijn
die aan buitenkant het best te herken
nen. De voorbumper kreeg een andere
vorm, wordt voortaan gespoten in de
carrosseriekleur en heeft een geinte- ^Jn> l°s van de schroef
greerde spoiler. De smalle stootstrips vinden we het door Mer
op de flanken hebben plaatsgemaakt pen pnncipe van de ruil
voor brede exemplaren in de Heur van
de carrosserie. En ook de achterbum
per werd aangepast. De 190
door deze kleine retouches weer
moderner uit en sluit zodoende b
aan bij de 200/300-serie en «v «-•
se.
zonder injectie, kan deze fratsen goed
aan. Zeker in de lage gearing komt hij
/eral doorheen. Ook hier geldt
t alleen het bezwaar, dat door
e wielbasis de auto behoorlijk
-gis.
overigens zal de versie met carbura-
‘“T alleen op grijs kenteken worden
geleverd. De geel kentekenversies ko
men er alleen met de 95 pk sterke in
jectie krachtbron met katalysator. Er
wordt een topsnelheid opgegeven van
en een acceleratie van 0 tot
.w in i^.3 seconden. In eerste instan
tie komt alleen de Soft-top DX be-
1 'cbaar. Bij deze auto kan de canvas
vorden af genomen. Spoe-
komt er ook een Cabrio-
j deze auto is de achterzijde
door een canvas kap, terwijl
voorop de auto van kunststof
i geheel verwijderd kan wor-
boven zitten nog twee uit
voeringen met een kunststof kap die
eveneens volledig verwijderd kan wor
den. De prijzen van de Feroza starten
bij ƒ25.495,- voor een Soft-top DX
carburateur op grijs kenteken. De serie
op geel kenteken start bij ƒ34.695,-
voor dezelfde Soft-top DX echter met
een injectie-motor. Waarmee de Fero
za net wat onder de prijs van een Vita-
Het leveren van een versie op
grijs kenteken lijkt me een slimme zet.
volgende week de
de Vectra op deze
den gekozen uit de drie deurs TX en 2
een vijf deurs CX. Op de rubber stoot- aan. Lv».,
strips op de flanken staat vermeld dat haast ove
het om een 16 Valve Efi gaat. De prijs eigenlijk
van de TX is vastgesteld op 20.995,- de korte
terwijl voor de vijfdeurs CX 21.895,- springerig i
betaald moet worden. Prijzen die deze Óverigens
Charade uiterst aantrekkelijk maakt, teur <ÓL
vooral gezien de uitstekende prestaties, gelev J
Van een derde type uit deze 1300 Cha- men er
rade-reeks verwacht de importeur er jectie krachtbron
slechts 25 tot 40 per jaar zullen verko- wordt eer
pen. Het gaat om de vierwielaangedre- 145 km/u e
ven uitvoering. Er wordt met behulp 100 in 13.3
van een centraal differentieel en een tie komt
viscosekoppeling een permanente aan- schikbaar. Bij c
drijving van de vier wielen toegepast, kap volledig wc
De Charade 1.3i TXF heeft technisch dig daarna koi
verder dezelfde specificaties als alle top DX. Bij J
andere auto’s uit deze serie met de 4 bedekt dooi
cylinder motor, maar door zijn aan- het dak iw
drijving liggen de prestaties op een iets is en in z’n
lager niveau. De prijs van de TXF is den. Daar
vastgesteld op 26.495,-. voerir
eventv
Militair den. -
Volledig nieuw is de Daihatsu Feroza t
die op de afgelopen autotentoonstel- c
ling in Birmingham aan het publiek
werd getoond. Het is een 4 x 4 die met
zijn geringe afmetingen en hoogstaan
de comfort moet concurreren met de
nieuwe Suzuki Vitara. Daithatsu heeft ra zit.
gekozen voor een carrosserie die dui- grijs ke
delijk lijkt op die van de Rocky, waar
door de Feroza er aanmerkelijk stoer
der uitziet dan een Vitara. De naam is
een samenvoeging van «Ferocious»,
Engels voor wild, en «Roza» een naam
voor een mooie vrouw. We namen de
Feroza mee naar het militair oefenter
rein in Budel, waar we onder grote be
langstelling van het Marechaussee
mochten stoeien in een diepe kuil met
steile zandhellingen. De motor van de
Feroza, een 1.6 zestienklepper met of
iroblemen leider.,
van attraktieparken. Het het openbaar vervoer
tuurlijk buiten kijf dat de wel. goedgekeurd. Mac
de Beekse Bergen en het ten a^e mensen die met de auto
1 grote groepen mensen naar het station gaan hun vervoer
middel kwijt Hoe willen we con
troleren wie wel en wie niet in het
gebied woont Een paspoortcon
trole of zo. Lijkt me niet echt ge
wenst om in het eenwordingsproces
van Europa een afgebakend gebied
in ons eigen Brabant te creëren.
vraag me overigens nog steeds
oedig verandering af hoe de conclusie getrokken kan
Iwijk komt een worden dat het hier te druk zou
7 met een af- zÜn- Tilburg en Den Bosch
•t sprookjes- staan nauwelijks files en iemand
'corte termijn die naar de Elfteling rijdt, weet ge-
■itlas- woon dat hij even in het rijtje moet
gaan staan. In ieder geval zorgt het
afsluiten van Midden-Brabant er
voor dat de door de onderzoekers
geconstateerde opstoppingen zich
verplaatsen naar elders en dat de
parken hun omzetten fors zien da
len. Zullen we heel Nederland
maar in aparte gebiedjes opdelen,
waarbinnen alleen de bewoners met
een auto mogen rijden, of zullen we
autogebruik maar hele-
verbieden. Doe maar
Benzinerijders kunnen bij de 190 kie- De vijfcylinder krachtbron heeft een
zen voor een 2 liter 4 cylinder met of exacte inhoud van 2497 cc en levert
zonder injectie, een 2.3 injectie, een 6 een vermogen van 90 pk. De 18 extra
/linder 2.6 injectie en de sportieve 2.5 pk’s die deze motor ten opzichte v
r 16-klepper. de 2 liter levert zijn zeer welkom om
Mercedes 190 is een erg populaire 1200 kg wegende auto wat vlotter in f'’7”keï’
o voor zakenmensen. Het is en gang te zetten. Dit hogere vermogen
blijft een Mercedes, maar oogt door en natuurlijk ook het gelijktijdig toege- Passag,ei
rijn wat kleinere carrosserie aanmerke- nomen koppel zorgen voor een top- coimvi mucic u
jonger dan de 200/300-serie. Voor snelheid van 175 ki/u en een accele- modelwijziging wat
t betreft de dieselreeks kan er geko- ratie van 0 tot 100 in 15,1 seconden. gePlaatst ,s- L* extl
zen worden voor de 4 cylinder 2 liter Ter vergelijking de gewone 190 D zet
en een 5 cylinder 2.5 liter al of niet maximaal 160 km/u op de teller en
voorzien van een turbocompressor. De heeft voor de sprint 3 seconden extra
2 liter heeft standaard nog steeds een nodig. Overigens zijn de prestaties ten
vierbak, onze testauto beschikt stan- opzichte van het model 1988 niet ver-
daard over een vijfbak en een turbo- anderd, technisch zijn de auto’s im-
diesel krijgt een automaat mee vanuit mers hetzelfde gebleven,
de fabriek.
Ik hoorde het iedereen vorige week
al zeggen in zichzelf: «Moet dat
weer zonodig van onze centen.Ja,
blijkbaar wel. Een fanatieke on
derzoeker kwam tot de conclusie
dat de verkeersdichtheid in midden
Brabant te groot is. Vooral in het
toeristenseizoen, zou dit tot grote
problemen leiden, door de concen
tratie van attraktieparken. Het
staat natu J— J-
Efteling,
Autotron grote groepen mensen
aantrekken uit heel Nederland en
zelfs daar buiten. En inderdaad ko
men de meeste bezoekers met hun
eigen auto. Wat parkeergelegen
heid betreft zijn de genoemde par
ken daar best op berekend. A lleen
laten de toevoerwegen wat te wen
sen over. In het geval van de Efte-
ling komt daar spoedig-J
in. Vanuit Haalv f
riante dubbelbaansweg t
slag speciaal voor het
park. Helaas is er op ko
nog niets bedacht voor het ont
ten van de Ringbaan West.
Ondanks op handen zijnde verbete
ring meent de onderzoeker toch dat
het voor mensen die buiten dit con
centratiegebied wonen, het onmo
gelijk moet zijn om met eigen ver
voer een dagje uit te gaan. Jammer
genoeg zijn wetenschappers maar
al te vaak geen mensen van de
praktijk. Wat moet bijvoorbeeld de
vertegenwoordiger uit Limburg
doen die normaal via Tilburg naar
rijdt. Zeker via
i Utrecht rijden Met
laatst
nieu»
Voor is gebruik gemaakt van schok
dempers met gasdrukvulling die hele
maal tegen de wielen aan geplaatst N
zijn, los van de schroefveren. Achter L,a j
rlercedes ontwor- Charade m.
pen principe van de ruimtelijk geleide "a«>«>ron,
as. Ieder achterwiel is met vijf geleide-
armen met elastische lagers opgehan-
riët ër 8en- In de praktijk betekent dit een
..eer wat comfortabel weggedrag. Stug als het
ioende beter stuë moet “j11 en °P e®11 geacciden-
m de S-klas- teerde ondergrond opmerkelijk zacht.
Kortom een auto, waaruit je na enkele
Lepelaers verhuur startte 1 juli j.l. zeker ook
met zo’n 10 personenauto’s en heeft de Ong
inmiddels een vloot van 20 automobie- ring is opgenomen,
len. De vraag naar bestelwagens werd 2. De service (ind
inmiddels steeds groter, en inmiddels auto
kan ook aan deze behoefte worden haald
voldaan. Hiervoor werden enkele Isu
zu bestelwagens in de verhuurvloot op
genomen.
Het succes is volgens de heer J.
Blommerde van Lepelaers verhuur t~*
te schrijven aan enkele belangrijke
punten
1Het prijsi
(zeker in het
wordt, n.l. altijd
stereo radio/cas
1980
1985
1984
1983
1980
1980
1980
1981
1980
1981
1982
1979
1983 -
1979
1982
1983 C
1979 W
In het verkopen van kleine auto’s heeft Mercedes nooit brood gezien. Het merk
wil immers de veiligheid, het comfort en de duurzaamheid van een zelfde niveau in
al zijn auto’s laten terugkeren, en dat is bij een kleinere auto erg moeilijk. De
kleinste Mercedes, de 190, kennen we al zes jaar. Voor het nieuwe modellenjaar
werd de kleinste Mercedes-telg op verschillende punten herzien, waardoor een
nieuwe kennismaking op z’n plaats is. We reden met de 2.5 liter diesel.
Het dashboard is duidelijk van Merce- de auto 65.815,- en dat is zo’n acht
i des-huize. Rond de versnellingspook duizend gulden meer dan zijn viercy-
zit nog een klein beetje hout. Onder in Under broertje met vierbak. Een stevi-
de console is plaats voor de radio. In ge prijs, waarvoor de concurrenten rui-
het midden zitten drie draaiknoppen me keuze bieden uit snellere turbodie-
j voor de verwarming. Met de middelste seis met een veel rijkere uitrusting. He-
I wordt de richting van de warme of laas hebben de meeste tegenstrevers
koude lucht aangegeven, terwijl de echter niet het allure van een Merce-
I twee buitenste knoppen afzonderlijk des. Ook al het feit dat je een 2.5 D
de twee wagenhelften het gewenst tem- hebt in plaats van de gewone 2 Uter,
peratuurtje geven. Een groot compli- maken dat onze testauto voor liefheb-
ment verder nog voor dit systeem, wat bers zeer aantrekkeUjk is.
i na enkele honderden meters rijden met Voor het nieuwe modellenjaar heeft
koude motor al een behoorUjk warme Mercedes duidelijk zijn best gedaan en
luchtstroom geeft. Zelfs bij een volle- een aantrekkelijker uiteriijk voor de
dig dichtgevroren voorruit, zorgt de 190 weten te creëren. De uitstekende
ventilatie en verwarming voor een vrij rijeigenschappen zijn volledig bewaard
zicht binnen enkele minuten. Ook de gebleven. De auto is uiterst comforta-
achterruitverwarming werkt vlot en de bel, levert redelijke prestaties en neemt
verwarmde buitenspiegels staan al na genoegen met een beschaafde hoeveel-
enkele seconden wann te stomen. He- heid brandstof. Wat minder te spreken
laas zullen de zijruiten nog even moe- ben ik eigenUjk aUeen over het ontbre-
ten worden schoongekrabt. ken van de toerenteller en de hoge
aanschafprijs.
Middenkussen r J
Het klokkendeel is eenvoudig, mis-
i schien zelfs wat te sober, van opzet.
EigenUjk is Uet een aanfluiting dat de
toerenteller nog steeds ontbreekt. Deze cylin.
I is uiteraard wel op speciale bestelling Uter
i verkrijgbaar. Het stuurwiel met een De N
dik middenkussen Ugt zalig in de hand auto
1 en door de lovenswaardige stuurbe- blijft
I krachtiging gaat het rijden met de 190 zijn v
haast als vanzelf. Ujk j<
i Voor het opbergen van de nbdige losse wat f
1 spullen, heeft Mercedes gezor^ 1
portierbakken, wat vakjes in de 1
J le en een wat krap bemeten
t boardkastje. Over de koffer’?-'
een inhoud van 410 liter, kan
maar tevreden zijn.
De lijst met accessoires is bij Mercedes
J heel lang, maar Uefst vijftig extra’s
kunnen af-fabriek besteld worden. Het
Ujstje opties waarmee onze testauto
was voorzien beperkte zich tot centrale
j vergrendeling, de al eerder genoemde
toerenteller, een antenne, warmtewe
rend glas en metalüc lak. Totale extra
kosten6.631,--
Ik ben inmiddels heel wat gewend, wat
betreft brandstofverbruiken. Ik weet
ook dat diesels niet altijd per definitie
zuinig zijn. Daarom had ik de I
des met zijn vijfpitter ingeschat
verbruik van 1 op 10.
Aangenaam verrast was ik bij het tan
ken, toen de gemiddelde dorst 1 op 13
1 bleek te zijn, een meer dan keurige
j waarde. Door de 55 Uter tank is de ak-
tieradius ruim 700 kilometer. Voor wie
I dat niet genoeg is, kan zijn tank voor
260,- laten vergroten tot 70 Uter.
Een Mercedes is nooit een koopje. He-
i laas kan ik over deze 190 D 2.5 ook
I niet anders berichten. Standaard kost