OPRAAT Franse kijk op Europa eot n VAN DER BOOM Vakmanschap en service als traditie. 1 h-^ I i i 1KOBBESOM OISTERWIJK B.V. K. VAN DER BOOM Benei uxstraat 8 Telefoon 04242-83905 APK keuring. station Renault 19 vanaf zaterdag a.s. in onze showroom! n Volkswagen en BMW I Gouden stuurwiel voor Mitsubishi, r H Caravelair Met Knaus naar het Zuiden fes- L 1 MELIS CARAVANS EN ONDERDELEN :S :g :g DE NIEUWE KNAUS ’89 IS BIJ ONS BINNEN I Renault 19 GTX ber 1988 -pagina 34 Donderdag 24 november 1988 - pagina 35 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos ■beurt per maand. eweg) Tony Vos itie. oiture dapba vee de DE NIEUWE RENAULT 19 Vanaf dit weekend in onze showroom ar pend Ledeboerstraat 22, Tilburg - 013/681131 o xcl. afleveringskosten 5.875, 7,90 mete y ƒ22.375,-. VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM VAN DER BOOM OISTERWIJK set een dissi >rken. 11.450,- 14.500,- 1987 1987 1987 1986 1985 1984 1983 1982 Het blijft iedere keer v van de eerste in Nederland. :hikt voor t Zuiden. 3 temj zir e»t 6ecwMdene*t 6cf. Korvelseweg 15/17, Tilburg Tel. 421187 432742 smaakt v _en Duit* Licuwe aut -vorde maar Zowc stanc Vrijdag koopavond Uw Renault-dealer in de parel van Brabant heid die past bij comfort en gebruiks- vreugde. 'z.naus ■i ■g ’79 KNAUS hoogst echter OP zov De meest gehoorde commentaren: wat een super-aerodynamische en sportieve vormgeving! wat een gunstig gewicht! wat een complete inrichting! wat een aantrekkelijke prijs! Vanaf heden zijn deze caravans leverbaar! 3 Sprite in grijs zullen we intematio- de «Aut ..v jaar twaalf de Alfa 164, wachting van de uitslag zijn door het I'‘ itse blad «Bild am Sonntag» de maars bekendgemaakt van het den Lenkrad», een Duitse onder ling waarbij nieuwe auto’s; ver over drie klassen, worden beoor- De nieuwe Mitsubishi Colt ging eer strijken in de klasse tot liet de Fiat Tipo en Re fter zich. Het is voor Mit- le tweede keer dat ze deze en. In 1984 werd de Galant t met elek- irtierruiten en afstands- rieningen, Ook DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT AUTOBEDRIJF Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Telefoon (013) 364011. wat vormgeving betreft, veel vooruit strevender, waardoor hij maar een be paald deel van het koperspubliek zal bevallen. terieur is helemaal in massief tgevoerd. De serie begint een caravan met een leng- meter. Het grootste model :-’’jst vermeldt, is de 610 wit lengte van 8 meter. Uiteraard is deze reus voorzien van een tandemas. Het eigen gewicht be draagt 1.250 kg. De eigenaar moet zo doende over een stevige auto beschik ken. De prijzen van de Azur-serie star ten bij 18.175,- voor de 380H en ein digen bij 27.875,- voor de 610 TFM. Zoals zijn naam al doet vermoeden, is de Knaus Azur zeer gesel een langere vakantie naar het Ook bij Sprite slaan de grijstinten toe, de trend voor het einde van de ja- ren tachtig. Uiteraard kunnen ook ver schillende types met een houtkleur interieur worden uitgerust. De Spriu Jubilee is er in twee nieuwe uitvoerin gen standaard o.a. met een douchebak, keukenpaneel, buitenlamp, spots, dak spoiler, luxe bekleding en wieldoppen. De Jubilee is er alleen met een grijs in- en exterieur. De Jubilee Alpine staat in de prijslijst voor 14.750,-. Het totale programma van Sprite bestaat uit 11 modellen variërend in lengte van 3,75 tot 5,20 meter en in prijs van 13.600,- tot 19.300,-. Alle modellen worden voorzien van een gaskachel, koelkast, 3-pits gascomfort, bovenkasten rond om, dubbele openslaande ramen rond om, een geïntegreerde disselbak en lat- tenbodems. Nog twee weken en dan weten welke auto door een it nale jury is uitgeroepen tot van het Jaar». Er zijn dit jt deelnemers, te weten kaartje verder. Ook zen op het groot l een ongevallen door eemd Toch had ik met - r de wereld, al had uutv op de dag al reden, nauwelijl Rillaersebaan bezig gezien. geval kunnen vt _r t moment dat ik hem voorbij reed, keek ik in mijn achteruitkijk spiegel om te zien of ik flitslicht zou zien naar het verkeer op de an dere baan en vrijwel direkt daarna reed ik, me van niets bewust, in de handen van de politie die met een vrolijk oranje gekleurde zaklamp mij tegemoet zwaaide. Het vreem de apparaat tussen de koplampen kon dus ook tegemoetkomend ver keer meten en daar had ik niet op gerekend. Uitstappen dus en mee de poli tiewagen in. De acceptgiro lag al klaar. Ook kreeg ik een rode kaart mee waarop wordt verteld dat je onsportief bent geweest door te hard te rijden. «U kunt door uw hoge snelheid anderen in levensge vaar brengen», vermeldt het Modern Renault biedt met de 19 direct een compleet gamma met twee verschillen- Pen- de 1.4-liter-motoren, de 1.7 met kata- sPode,r °P lysator en een fantastische 1.9 diesel, modellen i Begin volgend jaar komt er een uit breiding in de vorm van de 1.8 liter 16- klepper en een sedan. We reden met de GTX die wordt voorzien van de in middels bekende 1.721-cc-motor. In het uitlaatsysteem is een katalysator opgenomen, waardoor het totale ver mogen op 90 pk ligt. Alhoewel de krachtbron behoorlijk modem is, ken nen we hem al uit de 5, 9,11 en 21. Op de basisversie, de TR na, worden alle negentiens geleverd met een vijfver- snellingsbak en zoals we de laatste ja- ren van Renault gewend zijn, schakelt j zal deze als een zonnetje. De schakel- juist wegen zijn precies in de prik en de ibliek achteruit is beveiligd met een manchet. De GTX beschikt over de zwaarste benzinemotor uit de 19 (met uitzonde ring van de 16-klepper). Dezelfde dat alle nodige zaken aanwezig zijn, zonder overvloedigheid. Aan de bui tenkant zien we een antenne, een af sluitbare tankdop, een achterruitewis- ser/sproeier, twee verstelbare buiten spiegels, flankbeschermers, een chro men bies over de bumpers en wieldop- De karakteristieke, geïntegreerde r i-r op de achterklep kenmerkt alle modellen uit deze serie. Het stuk me taal tussen de achterlichten scharniert netjes mee omhoog, zodat de tildrem- pel voldoende laag is. Met een inhoud van 386 liter is de bagageruimte best behoorlijk. Natuurlijk is de achterbank neerklapbaar. Tegen meerprijs kan een in twee delen opklapbaar exemplaar worden verkregen. winterisolatie, automatische zekerings- :hakelaar, vouwwand of schuifdeur, en breedspoorchassis en een grote isselbak. Hierboven bevindt zich de Bahia-se- rie met lengtes van 3,80 tot 5,40 meter. De Bahia valt op door z’n grote ramen met gelakte randen, gestroomlijnde spatborden en een grote disselbak met ruimte voor twee gasflessen en een re servewiel. In het interieur vinden we ondermeer een 3-pits gascomfort, gro te koelkast, een gaskachel met rond- verwarming, een afzuigkap en een komplete toiletruimte met douche. Als topmodellen kent Caravelira de Prestige en Palace met een maximale lengte van bijna tien meter. Deze top- produkten zijn nog verder verfijnd in hun afwerking en uitrusting. Het Franse merk Caravelair gaat zelfs zover dat ze speciaal op de Ne derlandse markt gerichte modellen le vert. Het totale programma bestaat uit vijf series. Allemaal zijn ze licht in ge wicht, goed van kwaliteit, bieden veel comfort, zijn compleet en hebben een gunstig prijskaartje. De Bamba is er in zes modellen van 3,30 tot 4,20 meter. Bij de Bamba zien we de moderne kleuren waarbij grijs de boventoon voert. De prijzen starten bij 11.675,-. De Brasilia heeft dezelfde kwaliteiten, ir is aangekleed met sfeervol hout, vel de Bamba als Brasilia worden idaard voorzien van een gaskachel, koelkast, rolgordijnen, getinte ramen, krachtbron vinden we in de TXE. Het verschil zit ’m helemaal in de uitrus ting. De TR en TS zijn de basis, terwijl de GTR, GTS en GTX zich op het tweede niveau bevinden. Dit betekent BMW 5-serie, Fiat Tipo, Opel Vectra, i«j- Renault 19, Volkswagen Passat, Vol- ito vo440 en uit Japan de Honda Civic, alf Mazda 121, Mitsubishi Colt/Lancer en Galant en Toyota Carina. In af- Duit «Golde. scheidir deeld o» deeld. E met de 1.500 cc en li nault 19 ach te subishi al de trofee winner bekroond. De andere twee auto’s (van 1.500 cc tot 2 liter en hoger dan 2 liter) werden heel chauvinistisch uit de Duitse hoek gehaald. De Volkswagen Passat kreeg het gouden kleinood vóór de Opel Vectra en in de hoogste regionen gmg de BMW 5-serie met de eer strijken. weer leuk om met auto's rond te rijden die nog niet te koop zijn. De Renault 19 reden we als een d. Alhoewel de auto niet echt opvallend is, viel het de kenner toch op. Bewonderende blikken van politieagenten tijdens een papierencontrole. Bij het postkantoor bleef iemand speciaal op me wachten om te vragen hoe het toch mogelijk was dat ik nu al in een Renault 19 reed. Uit marktonderzoek is gebleken dat caravanbezitters bij het kopen van een nieuw exemplaar steeds meer accent Knaus heeft aan zijn Azur-serie ver leggen op een gedegen interieur, dat schillende wijzigingen aangebracht om een technisch hoogstaand produkt nog meer te kunnen voldoen aan de moet zijn met echter ook de huiselijk- huidige behoefte. Het uiterlijk voldoet aan de eisen van de aërodynamica en de caravan vormt daardoor een fraai geheel met een moderne trekkende auto. Het ink kersenhout uitf bij de 380H, te van 5,54 r wat de prijslijst TFM met een Voorganger De stoelen zijn-onmiskenbaar van Renault-signatuur. De lendesteun is uitstekend en de zitting is comfortabel zacht. De stoelen in de 16-klepper zul len aanmerkelijk harder zijn. In ieder geval houden de standaard-zetels de voorpassagiers bij alle maneuvers op hun plaats. Achterin biedt de 19 vol doende beenruimte en een redelijke hoofdruimte voor twee volwassenen. De koets is in totaal meer dan tien centimeter langer dan van zijn voor ganger, de 11. Deze extra ruimte komt voor een deel aan de achterpassagiers ten goede. Het stuurwiel zit vreemd ge noeg niet midden voor de bestuurder, maar iets naar rechts. Dit vereist de eerste uren achter het stuur wat aan passingen, maar na enkele dagen merk je het niet eens meer. Het dashboard komt heel rustig over. Er zijn wat vormgeving betreft geen hoogstandjes in verwerkt. Van links naar rechts vin den we op het klokkendeel een reeks controlelampjes, de snelheidsmeter, emperatuurmeter, oliepeilmeter, ben- inemeter en wederom een rij controle lampjes. In deze opsomming ontbreekt één onderdeel, de toerenteller. On danks zijn sportieve motor moet de GTX deze missen en dat hoort niet. Alleen de TXE wordt hiermee uitge rust. Maar Knaus heeft ook de bekende Sudwind-serie. Het interieur van deze caravans kan naar keuze in beige of in grijs worden uitgevoerd. Ook in de Sudwind-serie is een ruime keuze van af de 330 voor 13.875,- tot en met de ter lange 590 TU voor pakket met in hoogte verstelbare be stuurdersstoel, een verstelbaar stuur en verstelbare lendesteun, een perfekte van 4x6 Watt, sateliet- de stuurkolom en anti- xuvio<.<uMvrvihging, zonwerend glas en een deelbare achterbankrugleuning. Het brandstofverbruik viel in eerste instantie wat tegen. De eerste tank werd 1 op 10 gereden, terwijl ik van 1.vo?r dezelfde motor in de Renault 21 en de atgelo- verScheidene Volvo’s veel beter ge- installatie wend ben Na bezoekje aan de gen. Hele- dealer en het juist afstellen van de krachtbron bleek 1 op 11 haalbaar en dat is aanvaardbaar. Toch blijkt ook weer op het gebied van verbruik de in vloed van de katalysator. De Renault 19 start met de TR in driedeurs-uitvoering met een prijs van ƒ21.900,-. De geteste GTX komt met vijf deuren op 28.300,-. Het topmo del, de TXE, is er vanaf 29.950,- ter wijl de dieselaars vanaf 27.500,- bij Renault terechtkunnen. Prijzen waar we mee uit de voeten kunnen. Op alle fronten is de Renault 19 betaalbaarder dan vergelijkbare uitvoeringen van de Kadett, Golf, Civic en Tipo. Renault verwacht van de 19 in 1989 meer exemplaren te verkopen dan van zijn vijfje. Gezien de prima kwaliteiten van die nieuweling lijkt me dat een haalbare verwachting. De Renault 19 is een probleemloos rijder tabele en voldoende uitj met een fraaie, maar wat v carrosserie. Kortom een mc het grol Ieder king"- Het o J maar langer. De Opel Kadett, 33, Saab 9000, Citroën BX ook de Renault 2 uxvfbij voornamelijk gene is gewoon dat Renault ei markt heeft gebracht met een lijk ogende carrosserie. Niem; aan - -- daar met in hc'’ stoel, een e Ier radio-Renault bediening aan diefstalbeveilig «.Meneer, wilt u even uw aan de kant zetten. U bent zo onze radarwagen voorbijger met een snelheid van 105 km Juist en dat is teveel natuui ook als ik achter het stuur zit. is zondagavond zo rond een uur of zes en de plaats van handelen de Turnhoutsebaan in Goirle. Aan de linkerkant van de weg stond groene Volvo 340 met een vree apparaat tussen zijn koplampen. Ik had deze auto eerder op de d- op de i Op het i wordt er gewe- ?root aantal dodelijke ™r te hard te rijden. met de beste wil van had ik 180 km/u. ge- jks een dodelijk on bezig gezien, geval kunnen veroorzaken, er was hem voorbij- geen kip op de weg. Maar ja, regels z-jn rege[s Met het handhaven van regels ben ik het volledig eens, maar met de inhoud wat minder. Hoedt u zich echter voor na maak. Rijdend van Tilburg rich ting Breda zag ik begin deze week een kastje achter een ANWB-bord (parkeerterrein na Gilze-Rijen) hangen, wat verdacht veel leek op een flitsapparaat. Het hing alleen wat vreemd schuin. Op de terugweg was het apparaat op mij gericht. Ik reed uiteraard langzaam voorbij en moest constateren dat het om een regelrechte vervalsing ging. Mis schien dat in het voorjaar een vogel als nestkastje er nog wat aan heeft, maar u hoeft er in ieder geval niet bang voor te zijn... Het interieur ziet er leuk uit met grijze bekleding met rode en groene strepen. De uitvoering is verder com pleet met een intervalstand op de rui- tewisser, een leeslampje, een waar- schuwingssignaal voor aangelaten licht, twee kaartenbakken in de portie ren en verlichting in de kofferruimte en het dashboardkastje. Op de mid denconsole zit een analoog klokje en de drie bedieningsknoppen voor de verwarming en ventilatie. In d pen koude dagen wist deze i zich naar behoren te gedragen. Hele maal bovenin zit een klepje waarachter de radio schuilgaat. In onze testauto zat de Radio-Renault met vier boxen en twee tweeters. De bediening op de stuurkolom is nog steeds een perfekte vinding, die nog geen navolging kent. Optiepakket Onze testauto was voorzien van het zogenaamde optiepakket i trisch bediende voorporticr centrale vergrendeling met bediening. Aardige vóórzie maar niet echt nodig. De Renault 19 is uitgerust met een handchoke die bij koude motor even moet worden uitgetrokken. Al vrij snel meer ^^1^ te ve kan deze weer worden ingedrukt. Met £ezien de rima kwalite zijn 90 paardenkracht, die over de dJieJ rilling lijkt me dat 7“ov^Te’en v^feeld’ fls haalbare verwachting De Renaul de 19 GTX bepaald een vlotte auto is probleemloos rijdende, comfor- vg°T\ PrestatiesKI ^n. toP tabele en voldoende uitgeruste auto 180 km/u heb je in Nederland hele- met een fraai maar wat °nopvaUende maa met nodig en het sprintje van 0 carrosserie Kortom m(Xfel dat bij tot 100 is binnen 11 seconden te vol- bet te pubbek zeker zal aanslaan, brengen. Door de katalysator was ons testexemplaar wat happerig bij lage Iedere keei; ,weer worden er vergehj- toeren, maar met een juiste afstelling kmgen getrokken met andere auto s. moet dat euvel te verhelpen zijn. Het hJstJe gelijkenissen wordt steeds Het comfort staat op het bekende r"aar,Janger u P® °P®{ Kad®“’ de ^"Staande Franse niveau. De auto is Alfa 33, Saab 9000, Citroen BX en ,u.vr totaal niet week, maar precies J0011 °ok de Re™»1111 en I4 gorden de goede manier afgeveerd zodat hierbij voornamelijk genoemd. Het feit >wel comfortabel als sportief rijden is gewoon dat Renault een auto op de mogelijk is. De GTX met een vijfdeurs ™^rkt gebracht met een makke- carrosserie weegt net iets meer dan *‘Jk °Jend5 carrosserie. Niemand 1.000 kg. De besturing is nog net licht aan de 19 moeten wennen en jt genoeg, een stuurbekrachtiging is te- daarom deze aut0 het grote pubh gen meerprijs leverbaar. De overige erg aanspreken. Op wereldschaal is de extra’s zijn een ABS-remsysteem, een F‘at T1P° “n zeer directe concurrent, elektrisch schuifdak, een ergonomie- Het verschil is duidelijk. De Tipo is, -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 35