OPRAAT
Franse kijk op Europa
eot
n VAN DER BOOM
Vakmanschap en service als traditie.
1
h-^
I
i
i
1KOBBESOM
OISTERWIJK B.V.
K. VAN DER BOOM
Benei uxstraat 8
Telefoon 04242-83905
APK
keuring.
station
Renault 19 vanaf zaterdag a.s. in onze showroom!
n
Volkswagen en BMW
I
Gouden stuurwiel voor Mitsubishi,
r
H
Caravelair
Met Knaus naar het Zuiden
fes-
L
1
MELIS CARAVANS
EN ONDERDELEN
:S
:g
:g
DE NIEUWE KNAUS ’89
IS BIJ ONS BINNEN
I
Renault 19 GTX
ber 1988 -pagina 34
Donderdag 24 november 1988 - pagina 35
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
■beurt
per maand.
eweg)
Tony Vos
itie.
oiture
dapba
vee de
DE NIEUWE RENAULT 19 Vanaf dit weekend in onze showroom
ar
pend
Ledeboerstraat 22, Tilburg - 013/681131
o
xcl. afleveringskosten
5.875,
7,90 mete
y ƒ22.375,-.
VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM
RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM
VAN DER BOOM OISTERWIJK
set
een
dissi
>rken.
11.450,-
14.500,-
1987
1987
1987
1986
1985
1984
1983
1982
Het blijft iedere keer v
van de eerste in Nederland.
:hikt voor
t Zuiden.
3
temj
zir
e»t 6ecwMdene*t 6cf.
Korvelseweg 15/17, Tilburg Tel. 421187 432742
smaakt v
_en Duit*
Licuwe aut
-vorde
maar
Zowc
stanc
Vrijdag koopavond
Uw Renault-dealer in de parel van Brabant
heid die past bij comfort en gebruiks-
vreugde.
'z.naus
■i
■g
’79
KNAUS
hoogst
echter
OP
zov
De meest gehoorde commentaren:
wat een super-aerodynamische en sportieve vormgeving!
wat een gunstig gewicht!
wat een complete inrichting!
wat een aantrekkelijke prijs!
Vanaf heden zijn deze caravans leverbaar!
3 Sprite
in grijs
zullen we
intematio-
de «Aut
..v jaar twaalf
de Alfa 164,
wachting van de uitslag zijn door het
I'‘ itse blad «Bild am Sonntag» de
maars bekendgemaakt van het
den Lenkrad», een Duitse onder
ling waarbij nieuwe auto’s; ver
over drie klassen, worden beoor-
De nieuwe Mitsubishi Colt ging
eer strijken in de klasse tot
liet de Fiat Tipo en Re
fter zich. Het is voor Mit-
le tweede keer dat ze deze
en. In 1984 werd de Galant
t met elek-
irtierruiten en
afstands-
rieningen,
Ook
DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT
AUTOBEDRIJF
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Telefoon (013) 364011.
wat vormgeving betreft, veel vooruit
strevender, waardoor hij maar een be
paald deel van het koperspubliek zal
bevallen.
terieur is helemaal in massief
tgevoerd. De serie begint
een caravan met een leng-
meter. Het grootste model
:-’’jst vermeldt, is de 610
wit lengte van 8 meter.
Uiteraard is deze reus voorzien van
een tandemas. Het eigen gewicht be
draagt 1.250 kg. De eigenaar moet zo
doende over een stevige auto beschik
ken. De prijzen van de Azur-serie star
ten bij 18.175,- voor de 380H en ein
digen bij 27.875,- voor de 610 TFM.
Zoals zijn naam al doet vermoeden,
is de Knaus Azur zeer gesel
een langere vakantie naar het
Ook bij Sprite slaan de grijstinten
toe, de trend voor het einde van de ja-
ren tachtig. Uiteraard kunnen ook ver
schillende types met een houtkleur
interieur worden uitgerust. De Spriu
Jubilee is er in twee nieuwe uitvoerin
gen standaard o.a. met een douchebak,
keukenpaneel, buitenlamp, spots, dak
spoiler, luxe bekleding en wieldoppen.
De Jubilee is er alleen met een grijs in-
en exterieur. De Jubilee Alpine staat in
de prijslijst voor 14.750,-. Het totale
programma van Sprite bestaat uit 11
modellen variërend in lengte van 3,75
tot 5,20 meter en in prijs van 13.600,-
tot 19.300,-. Alle modellen worden
voorzien van een gaskachel, koelkast,
3-pits gascomfort, bovenkasten rond
om, dubbele openslaande ramen rond
om, een geïntegreerde disselbak en lat-
tenbodems.
Nog twee weken en dan
weten welke auto door een it
nale jury is uitgeroepen tot
van het Jaar». Er zijn dit jt
deelnemers, te weten
kaartje verder. Ook
zen op het groot
l een ongevallen door
eemd Toch had ik met
- r de wereld, al had
uutv op de dag al reden, nauwelijl
Rillaersebaan bezig gezien. geval kunnen vt
_r t moment dat ik hem voorbij
reed, keek ik in mijn achteruitkijk
spiegel om te zien of ik flitslicht
zou zien naar het verkeer op de an
dere baan en vrijwel direkt daarna
reed ik, me van niets bewust, in de
handen van de politie die met een
vrolijk oranje gekleurde zaklamp
mij tegemoet zwaaide. Het vreem
de apparaat tussen de koplampen
kon dus ook tegemoetkomend ver
keer meten en daar had ik niet op
gerekend.
Uitstappen dus en mee de poli
tiewagen in. De acceptgiro lag al
klaar. Ook kreeg ik een rode kaart
mee waarop wordt verteld dat je
onsportief bent geweest door te
hard te rijden. «U kunt door uw
hoge snelheid anderen in levensge
vaar brengen», vermeldt het
Modern
Renault biedt met de 19 direct een
compleet gamma met twee verschillen- Pen-
de 1.4-liter-motoren, de 1.7 met kata- sPode,r °P
lysator en een fantastische 1.9 diesel, modellen i
Begin volgend jaar komt er een uit
breiding in de vorm van de 1.8 liter 16-
klepper en een sedan. We reden met de
GTX die wordt voorzien van de in
middels bekende 1.721-cc-motor. In
het uitlaatsysteem is een katalysator
opgenomen, waardoor het totale ver
mogen op 90 pk ligt. Alhoewel de
krachtbron behoorlijk modem is, ken
nen we hem al uit de 5, 9,11 en 21. Op
de basisversie, de TR na, worden alle
negentiens geleverd met een vijfver-
snellingsbak en zoals we de laatste ja-
ren van Renault gewend zijn, schakelt
j zal deze als een zonnetje. De schakel-
juist wegen zijn precies in de prik en de
ibliek achteruit is beveiligd met een manchet.
De GTX beschikt over de zwaarste
benzinemotor uit de 19 (met uitzonde
ring van de 16-klepper). Dezelfde
dat alle nodige zaken aanwezig zijn,
zonder overvloedigheid. Aan de bui
tenkant zien we een antenne, een af
sluitbare tankdop, een achterruitewis-
ser/sproeier, twee verstelbare buiten
spiegels, flankbeschermers, een chro
men bies over de bumpers en wieldop-
De karakteristieke, geïntegreerde
r i-r op de achterklep kenmerkt alle
modellen uit deze serie. Het stuk me
taal tussen de achterlichten scharniert
netjes mee omhoog, zodat de tildrem-
pel voldoende laag is. Met een inhoud
van 386 liter is de bagageruimte best
behoorlijk. Natuurlijk is de achterbank
neerklapbaar. Tegen meerprijs kan een
in twee delen opklapbaar exemplaar
worden verkregen.
winterisolatie, automatische zekerings-
:hakelaar, vouwwand of schuifdeur,
en breedspoorchassis en een grote
isselbak.
Hierboven bevindt zich de Bahia-se-
rie met lengtes van 3,80 tot 5,40 meter.
De Bahia valt op door z’n grote ramen
met gelakte randen, gestroomlijnde
spatborden en een grote disselbak met
ruimte voor twee gasflessen en een re
servewiel. In het interieur vinden we
ondermeer een 3-pits gascomfort, gro
te koelkast, een gaskachel met rond-
verwarming, een afzuigkap en een
komplete toiletruimte met douche.
Als topmodellen kent Caravelira de
Prestige en Palace met een maximale
lengte van bijna tien meter. Deze top-
produkten zijn nog verder verfijnd in
hun afwerking en uitrusting.
Het Franse merk Caravelair gaat
zelfs zover dat ze speciaal op de Ne
derlandse markt gerichte modellen le
vert. Het totale programma bestaat uit
vijf series. Allemaal zijn ze licht in ge
wicht, goed van kwaliteit, bieden veel
comfort, zijn compleet en hebben een
gunstig prijskaartje. De Bamba is er in
zes modellen van 3,30 tot 4,20 meter.
Bij de Bamba zien we de moderne
kleuren waarbij grijs de boventoon
voert. De prijzen starten bij 11.675,-.
De Brasilia heeft dezelfde kwaliteiten,
ir is aangekleed met sfeervol hout,
vel de Bamba als Brasilia worden
idaard voorzien van een gaskachel,
koelkast, rolgordijnen, getinte ramen,
krachtbron vinden we in de TXE. Het
verschil zit ’m helemaal in de uitrus
ting. De TR en TS zijn de basis, terwijl
de GTR, GTS en GTX zich op het
tweede niveau bevinden. Dit betekent
BMW 5-serie, Fiat Tipo, Opel Vectra,
i«j- Renault 19, Volkswagen Passat, Vol-
ito vo440 en uit Japan de Honda Civic,
alf Mazda 121, Mitsubishi Colt/Lancer
en Galant en Toyota Carina. In af-
Duit
«Golde.
scheidir
deeld o»
deeld. E
met de
1.500 cc en li
nault 19 ach te
subishi al de
trofee winner
bekroond.
De andere twee auto’s (van 1.500 cc
tot 2 liter en hoger dan 2 liter) werden
heel chauvinistisch uit de Duitse hoek
gehaald. De Volkswagen Passat kreeg
het gouden kleinood vóór de Opel
Vectra en in de hoogste regionen gmg
de BMW 5-serie met de eer strijken.
weer leuk om met auto's rond te rijden die nog niet te koop zijn. De Renault 19 reden we als een
d. Alhoewel de auto niet echt opvallend is, viel het de kenner toch op. Bewonderende blikken van
politieagenten tijdens een papierencontrole. Bij het postkantoor bleef iemand speciaal op me wachten om te vragen hoe het
toch mogelijk was dat ik nu al in een Renault 19 reed.
Uit marktonderzoek is gebleken dat
caravanbezitters bij het kopen van een
nieuw exemplaar steeds meer accent Knaus heeft aan zijn Azur-serie ver
leggen op een gedegen interieur, dat schillende wijzigingen aangebracht om
een technisch hoogstaand produkt nog meer te kunnen voldoen aan de
moet zijn met echter ook de huiselijk- huidige behoefte. Het uiterlijk voldoet
aan de eisen van de aërodynamica en
de caravan vormt daardoor een fraai
geheel met een moderne trekkende
auto.
Het ink
kersenhout uitf
bij de 380H,
te van 5,54 r
wat de prijslijst
TFM met een
Voorganger
De stoelen zijn-onmiskenbaar van
Renault-signatuur. De lendesteun is
uitstekend en de zitting is comfortabel
zacht. De stoelen in de 16-klepper zul
len aanmerkelijk harder zijn. In ieder
geval houden de standaard-zetels de
voorpassagiers bij alle maneuvers op
hun plaats. Achterin biedt de 19 vol
doende beenruimte en een redelijke
hoofdruimte voor twee volwassenen.
De koets is in totaal meer dan tien
centimeter langer dan van zijn voor
ganger, de 11. Deze extra ruimte komt
voor een deel aan de achterpassagiers
ten goede. Het stuurwiel zit vreemd ge
noeg niet midden voor de bestuurder,
maar iets naar rechts. Dit vereist de
eerste uren achter het stuur wat aan
passingen, maar na enkele dagen merk
je het niet eens meer. Het dashboard
komt heel rustig over. Er zijn wat
vormgeving betreft geen hoogstandjes
in verwerkt. Van links naar rechts vin
den we op het klokkendeel een reeks
controlelampjes, de snelheidsmeter,
emperatuurmeter, oliepeilmeter, ben-
inemeter en wederom een rij controle
lampjes. In deze opsomming ontbreekt
één onderdeel, de toerenteller. On
danks zijn sportieve motor moet de
GTX deze missen en dat hoort niet.
Alleen de TXE wordt hiermee uitge
rust.
Maar Knaus heeft ook de bekende
Sudwind-serie. Het interieur van deze
caravans kan naar keuze in beige of in
grijs worden uitgevoerd. Ook in de
Sudwind-serie is een ruime keuze van
af de 330 voor 13.875,- tot en met de
ter lange 590 TU voor
pakket met in hoogte verstelbare be
stuurdersstoel, een verstelbaar stuur en
verstelbare lendesteun, een perfekte
van 4x6 Watt, sateliet-
de stuurkolom en anti-
xuvio<.<uMvrvihging, zonwerend glas en
een deelbare achterbankrugleuning.
Het brandstofverbruik viel in eerste
instantie wat tegen. De eerste tank
werd 1 op 10 gereden, terwijl ik van
1.vo?r dezelfde motor in de Renault 21 en
de atgelo- verScheidene Volvo’s veel beter ge-
installatie wend ben Na bezoekje aan de
gen. Hele- dealer
en het juist afstellen van de
krachtbron bleek 1 op 11 haalbaar en
dat is aanvaardbaar. Toch blijkt ook
weer op het gebied van verbruik de in
vloed van de katalysator.
De Renault 19 start met de TR in
driedeurs-uitvoering met een prijs van
ƒ21.900,-. De geteste GTX komt met
vijf deuren op 28.300,-. Het topmo
del, de TXE, is er vanaf 29.950,- ter
wijl de dieselaars vanaf 27.500,- bij
Renault terechtkunnen. Prijzen waar
we mee uit de voeten kunnen. Op alle
fronten is de Renault 19 betaalbaarder
dan vergelijkbare uitvoeringen van de
Kadett, Golf, Civic en Tipo.
Renault verwacht van de 19 in 1989
meer exemplaren te verkopen dan van
zijn vijfje. Gezien de prima kwaliteiten
van die nieuweling lijkt me dat een
haalbare verwachting. De Renault 19
is een probleemloos rijder
tabele en voldoende uitj
met een fraaie, maar wat v
carrosserie. Kortom een mc
het grol
Ieder
king"-
Het o J
maar langer. De Opel Kadett,
33, Saab 9000, Citroën BX
ook de Renault 2
uxvfbij voornamelijk gene
is gewoon dat Renault ei
markt heeft gebracht met een
lijk ogende carrosserie. Niem;
aan - --
daar
met in hc'’
stoel, een
e Ier
radio-Renault
bediening aan
diefstalbeveilig
«.Meneer, wilt u even uw
aan de kant zetten. U bent zo
onze radarwagen voorbijger
met een snelheid van 105 km
Juist en dat is teveel natuui
ook als ik achter het stuur zit.
is zondagavond zo rond een uur of
zes en de plaats van handelen de
Turnhoutsebaan in Goirle. Aan de
linkerkant van de weg stond
groene Volvo 340 met een vree
apparaat tussen zijn koplampen. Ik
had deze auto eerder op de d-
op de i
Op het i
wordt er gewe-
?root aantal dodelijke
™r te hard te rijden.
met de beste wil van
had ik 180 km/u. ge-
jks een dodelijk on
bezig gezien, geval kunnen veroorzaken, er was
hem voorbij- geen kip op de weg. Maar ja, regels
z-jn rege[s Met het handhaven van
regels ben ik het volledig eens,
maar met de inhoud wat minder.
Hoedt u zich echter voor na
maak. Rijdend van Tilburg rich
ting Breda zag ik begin deze week
een kastje achter een ANWB-bord
(parkeerterrein na Gilze-Rijen)
hangen, wat verdacht veel leek op
een flitsapparaat. Het hing alleen
wat vreemd schuin. Op de terugweg
was het apparaat op mij gericht. Ik
reed uiteraard langzaam voorbij en
moest constateren dat het om een
regelrechte vervalsing ging. Mis
schien dat in het voorjaar een vogel
als nestkastje er nog wat aan heeft,
maar u hoeft er in ieder geval niet
bang voor te zijn...
Het interieur ziet er leuk uit met
grijze bekleding met rode en groene
strepen. De uitvoering is verder com
pleet met een intervalstand op de rui-
tewisser, een leeslampje, een waar-
schuwingssignaal voor aangelaten
licht, twee kaartenbakken in de portie
ren en verlichting in de kofferruimte
en het dashboardkastje. Op de mid
denconsole zit een analoog klokje en
de drie bedieningsknoppen voor de
verwarming en ventilatie. In d
pen koude dagen wist deze i
zich naar behoren te gedragen. Hele
maal bovenin zit een klepje waarachter
de radio schuilgaat. In onze testauto
zat de Radio-Renault met vier boxen
en twee tweeters. De bediening op de
stuurkolom is nog steeds een perfekte
vinding, die nog geen navolging kent.
Optiepakket
Onze testauto was voorzien van het
zogenaamde optiepakket i
trisch bediende voorporticr
centrale vergrendeling met
bediening. Aardige vóórzie
maar niet echt nodig.
De Renault 19 is uitgerust met een
handchoke die bij koude motor even
moet worden uitgetrokken. Al vrij snel meer ^^1^ te ve
kan deze weer worden ingedrukt. Met £ezien de rima kwalite
zijn 90 paardenkracht, die over de dJieJ rilling lijkt me dat
7“ov^Te’en v^feeld’ fls haalbare verwachting De Renaul
de 19 GTX bepaald een vlotte auto is probleemloos rijdende, comfor-
vg°T\ PrestatiesKI ^n. toP tabele en voldoende uitgeruste auto
180 km/u heb je in Nederland hele- met een fraai maar wat °nopvaUende
maa met nodig en het sprintje van 0 carrosserie Kortom m(Xfel dat bij
tot 100 is binnen 11 seconden te vol- bet te pubbek zeker zal aanslaan,
brengen. Door de katalysator was ons
testexemplaar wat happerig bij lage Iedere keei; ,weer worden er vergehj-
toeren, maar met een juiste afstelling kmgen getrokken met andere auto s.
moet dat euvel te verhelpen zijn. Het hJstJe gelijkenissen wordt steeds
Het comfort staat op het bekende r"aar,Janger u P® °P®{ Kad®“’ de
^"Staande Franse niveau. De auto is Alfa 33, Saab 9000, Citroen BX en
,u.vr totaal niet week, maar precies J0011 °ok de Re™»1111 en I4 gorden
de goede manier afgeveerd zodat hierbij voornamelijk genoemd. Het feit
>wel comfortabel als sportief rijden is gewoon dat Renault een auto op de
mogelijk is. De GTX met een vijfdeurs ™^rkt gebracht met een makke-
carrosserie weegt net iets meer dan *‘Jk °Jend5 carrosserie. Niemand
1.000 kg. De besturing is nog net licht aan de 19 moeten wennen en jt
genoeg, een stuurbekrachtiging is te- daarom deze aut0 het grote pubh
gen meerprijs leverbaar. De overige erg aanspreken. Op wereldschaal is de
extra’s zijn een ABS-remsysteem, een F‘at T1P° “n zeer directe concurrent,
elektrisch schuifdak, een ergonomie- Het verschil is duidelijk. De Tipo is,
-