<s
1D
11
BARNUM
presenteert
)8
38
34
I
DNVerkei
Schouwburg
25
9
3
Story van Barnum
Uit Zicht van de Torenspelers
de avonden
Sfeervolle
conference
Benno Hagenbeek
Carrousel brengt
L’amour la mort
Nieuwe
kindervoorstelling
van Martin Mens
BIJDRAGE REGELING
BEELDENDE KUNST 1988
i
Linda van Dyck en
Kees Brusse in «Separation»
tilburgj
Toneelgroep Amsterdam brengt
«Gesprekken over Goethe?
schouwburg
BARNUMMOËTJEGEZIEMBEBBEW'
'1 M
Donderdag 24 november 1988 - pagina 21
DE TILBURGSE KOERIER
er 1988-pagina 20
k
7
k-
013-
Een scene uit Barnum
lichael
hjfan
van het
tert
dez
drijven uitge-
F
Jarmo Hoogendijk Ben van den Dungen Kwintet
Stichting J.H. Leopold organiseert:
aanvragen kunnen gehonoreerd worden tot een maximum
«1
cabaret vol vertederende
i van
ikken
de
is de
t doel
muzi-
te la-
.n van
r in
3
2
agres
1 alle
5tNew
:nta-
i To-
t in
i on-
dit
bur«
OHuv
Inge?
zond'
toneel een
«Ozonexpr
••t van 22
acteurs
jongleurs,
s, de acro-
grote
in de
Rog'
melanchc
dichter si
ren, ook
67,50
f45,-
De
Café I
Donder
namelfj'
re pianist
Maand;
«noise-pr<
Basgito
tgen/bed
inde categorieën:
s groepen
spelen. In
tortgebor-
s van een
i de Sex Pi-
zaai, ruis en
nst. Zal --j—--JT-
In Engeland en in de Verenigde Staten hebben ze er een typerende aanduiding voor ge
vonden: all family entertainment. Dat wil zoveel zeggen als: amusement voor het hele ge
zin.
Voor de
«anders dai
nele Neder
:1 omdat Bamum
wat een traditio-
x V BISTRO
Charlotte Stockermans
Heuvelring 118. 5038 CL Tilburg,
Telefoon: 013 421789
Geopend: woensdag t/m zondag
Wl va. 17.00 u.
Donderdag 24 november vindt de voorpremière plaats van «Separation» met Linda van
Dyck en Kees Brusse in de hoofdrollen. Aanvang 20.15 uur in de schouwburgzaal van
Schouwburg Tilburg.
Woensdag
Mens op i
Tilburg
bruiloft
Martin Mens
deze voorstelling
riling blijft het een onderhoudend en getrouwd en cr
-it geheel. Zo weet Frans Strijards, de verhalen ver*-'-’
schrijver van het stuk, met een agressief heeft hij een icw
soort bizarre humor het publiek in zijn ban steld. Alleen y~
te houden. Onlangs werd hij nog bekroond net begraven k-
met de Nederlandse Toneelprijs. voorstelling want opa was altijd
kig mens, ook al had hij een hout
ïg 30 november a.s. treedt Martin
,i in de studiezaal van Schouwburg
met de kindervoorstelling «De
van opa». Aanvang 14.30 uur.
:ns is de verhalenverteller
ling. Zijn opa is wel vijf ke
op al die bruiloften werden
erteld en liedjes gezongen. Daar
:n leuk programma uit samenge-
vervelend is dat opa die dag
is. Toch wordt het een vrolijke
want opa was altijd een geluk-
I. 1—S L- ■- - Jten been.
1988.
:gie: Feli Berenbroek.
Op maandag 28 november a.s. is de v<
stelling: «Uit Zicht» van Teatergroep
renspelers Tilburg te zien in de studiozaal
van de Stadsschouwburg Tilburg.
Aanvang 20.45 uur.
VAN Of s
’meente Tilburg heeft de Midden-Brabantse Kunstenaarsvereni-
verzocht een bestedingsvoorstel voor te bereiden voor het restant
'den van de Tijdelijke Bijdrage Regeling Provinciale Bevordering
vj.de Kunst voor 1988. De M.B.K. heeft daartoe een Keuzegroep
‘■'d, onder wiens auspiciën een Selectiecommissie zal worden ge-
u. Deze onafhankelijke selectiecommissie zal de subsidie-aanvragen
OUDE MODERNE KUNST
Inlijsten en restauraties
4 Langeweg
Langeweg
Nieuwlandstraat 27,
Tilburg, Tel.013-423203
Louis Bouwmeesterplein 1
Reserveren aan de kassa:
maandag t/m zaterdag 11.00-16.00 uur
Telefonisch reserveren: 013-432220
maandag t/m zaterdag 13.00-16.00 uur
Toni Valen’s
noise-projekt»
Een zestal zangers en instrumer
heeft zich, onder leiding van
een maand lang verdiept
v iviode tussen gestruktureerd en c
“‘■truktureerd geluid. Met name
>atste, de zogenaamde «noise» of
«trash» is de afgelopen jaren in de mu
ziek van meer vernieuwende
een steeds grotere rol gaan sf
zekere zin wordt daarin voort
duurd op de geluidsexplosies
i Hendrix, de Who en
Is. Het gebruik van lawj
Jarmo Hoogendijk Ben ander ongestruktureerd geluid in mu-
v«n don Dnnopn kvvintot ziek gaat echter nog verder terug naar
de futuristische lawaaimuziek, de pi
stoolschoten van Satie, de sirenes van
Varèse en de vliegtuigpropellers van
Antheil aan het begin van deze eeuw.
komende week gaan er weer enkele bijzondere concerten plaatsvinden in
Paradox, Willem Il-straat 24 te Tilburg.
;rdag 24 november komt één van Nederlands beste jazz-formaties spelen,
dijk het Jarmo Hoogendijk Ben van den Dungen Kwintet, met onder ande-
anist Rob van Bavel.
laandag 28 november vindt bij De Vonk de publiekspresentatie
-projekt» van Toni Valen.
jitarist John Nuyten geeft leiding aan de sessie op dinsdag 29 november.
De decembermaand tenslotte gaat geopend worden door Jan Wirken, die op 1
december zowel zijn carte blanche-opdracht zal uitvoeren en een uitvoering zal ge
ven met het Brabants Leerorkest.
Twee toneelgiganten spelen de hoofdrol- kent dat er heel wat getelefoneerd moet
len in het nieuwste toneelstuk van Tom worden. Beiden hebben te kampen met zo-
Kempinski, die internationaal bekend werd wel geestelijke als lichamelijke onzekerhe-
met zijn «Duet for one». Het stuk handelt den.
over een schrijver en een actrice die een re- Met humor- moed en onvermogen
latie hebben. Maar de een woont in Enge- ëaan hun eigen en elkaars problemen te
land en de ander in Amerika en dat bete-
Vrijdag 25 november treedt cabaretier
Benno Hagenbeek op in de studiozaal van
Schouwburg Tilburg. Aanvang 20.45 uur.
«Een pose» is het eerste avondvullende
solo-programma van Benno Hagenbeek.
Scherpzinnig, vindingrijk en intelligent be
stookt hij zijn publiek met onderwerpen als
bekrompen bugerlijke moraal, werk dood
gebloede relaties en geluk.
Zijn vertellingen veroorzaken bij het pu- Amsti
bliek een gevoel van instemming; je zit in heeft
jezelf ja te knikken. Om zich dan vervolgens ater-a
in ijsberenpak tussen het publiek te men
gen: «Ik had jullie toch beloofd dat we ook
leuke dingen gingen doen!
Benno Hagenbeek dolt met taal, de zaal
«■n zichzelf.
Eigenzinnig
Circus-acts
Voorafgaand aan iedere voorstelling
zijn door het hele gebouw korte circus
acts te zien. Een spreekstalmeester be
geleidt de bezoekers naar de zaal.
«Bamum» is een evenement. En daar
om biedt Schouwburg Tilburg bezoe
kers uitgebreid de mogelijkheid om de
ze spetterende show mee te beleven.
Vanaf dinsdag 29 november tot en
met zondag 11 december is de musical
te zien om 20.15 uur. Op zondag 4 en
ORIGINEEL
SINTERKLAAS-
CADEAU?
Geef een BARNUM-arrangement!
29 nov. t/m 10 december
Diner bij «De Sinjoor» Barnum: 67,50
4 en 11 december matineevoorstellingen:
Brunch «Motel Gize Rijen»
Barnum:
Kinderen tot 15 jaar:
4 en 6 december avor
Déjeuner-dinatoire
«Restaurant Boschlust»: Barnum 90,-
Meer Informatie: bel: 013/362033
gevestigde professionele
jven en non-profit instelling
in te dienen, voor de volger
van kunst-objecten en projecten.
.1 scheppende initiatieven, ter stimulering van de verkoop
Je kunst (exposities, documentatiemappen, catalogi e.d.).
...mg in de kosten verbonden aan het beeldend kunste-
Alhoewel, met simpele rijmpjes heeft het
werk van Rogi Wieg, Elma van Haren en
Diana Ozon niet veel te maken. Alle drie de
auteurs zijn serieuze dichters die elk een be
paalde stroming in de hedendaagse poëzie
vertegenwoordigen.
Diana Ozon schrijft gedichten zonder
veel omhaal, en daarmee sluit ze aan bij de
recht voor z’n raap poëzie van de zogeheten
«Maximalen», een groep jonge schrijvers
die luidruchtig proberen een nieuwe dicht
kunst te belichamen. Voortgekomen uit de
sterdamse kraak- en punkbeweging
heeft Ozon van haar optredens een hele the
ater-act gemaakt. Ze heeft pas nog over
haar belevenissen op het toneel een opmer
kelijk boek geschreven, de «Ozonexpres».
Een tegenhanger van de Maximalen is
Wieg, een dichter van de ernst en de
ncholie. Wieg maakt niet alleen als
“r snel faam in de Nederlandse lette-
als recensent timmert hij succesvol
Dinsdag 29 november a.s. voert Toneel
groep Amsterdam het stuk «Gesprekken
over Goethe?op in de studiozaal van
Schouwburg Tilburg. Aanvang 20.45 uur.
Drie mannen zijn bij elkaar in een poging
een gemeenschappelijk verleden te recon
strueren en te verhelderen. Oorspronkelijk
zouden ze het over Goethe hebben maar die
is inmiddels uit de tekst verdwenen. Wat
anstructie van het verle-
dat ieder mens zich de
lectief herinnert. Op alle ge
erden eigen visies, ideeën en
Donderdag treedt theatergroep Caroussel
op in de studiozaal van Schouwburg Til
burg met het stuk «L'amour la mort». Als
inspiratiebron is de schrijver Jean Coc
teau gebruikt. Aanvang 20.45 uur.
Het stuk, dat geïnspireerd is door Coc-
teau’s «Les enfants terribles», toont vier he
ren en drie dames die ietwat schuchter bij
elkaar zijn op een soort feestje. Traag valt
hier en daar een tekst hetgeen de aanwezi
gen er langzaam maar zeker toe aanzet te
gaan fantaseren op een aantal thema’s.
Aanvankelijk zijn de fantasieën vrij on
schuldig maar de verbeeldingskracht wordt
snel extremer.
De uitspraken met hun stijgende absurdi
teit en kwaadaardige humor worden onder
broken door dansscènes, die net als het ge
drag van de spelers steeds ongeremder wor-
Artistiek leidster Lidwien Roothaan heeft
in deze voorstelling de individuele vaardig
heden van de acteurs optimaal benut. Er
wordt gespeeld op het scherpst van de sne-
Met trots presenteert Schouwburg Tilburg de komst van het
spektakelstuk van dit theaterseizoen: de circus-musical Barnum met
hoofdrol Mike Burstyn.
!e musical Bamum gaat die kwalificatie perfect op. Misschien wel
ian anders» is en in show, beelden en muziek veel verder gaat dan w
erlands muzikale produktie gewoonlijk biedt.
«Bamum» staat voor een combinatie van
dansen, acteren en zingen in samenhang
met een reeks spectaculaire circusnummers
van internationale allure.
De musical vertelt het soms aangrijpende
levensverhaal van de opkomst van de legen
darische circuskoning Phineas Taylor Bar
num, die in 1818 in Bethel (Connecticut)
werd geboren. Hij werd een van de kleur-
rijkste figuren uit de Amerikaanse showwe-
reld. Zijn naam is onverbrekelijk verbonden
met alles wat circus is. Bamum T
werd een begrip. De schepping van
heren, «The greatest show on Earth»
het beroemdste circus aller tijden, 1
voorbeeld voor alles wat er in het c«iv
op deze aarde later gemaakt is.
Er wordt wel eens gezegd dat Bamum een
circus-musical is. Dat klopt niet, al speelt
het element circus uiteraard een rol. Maar
het gaat om het geheel. Acrobatennummers
vereisen naadloos sluitend teamwerk «en er
mag geen radertje blijven hangen». Het is
een heerlijke, kundig gemaakte theatershow
over een mens en zijn omgeving, de show-
business-ondememer Bamum.
De story gaat voornamelijk over de perio
de toen hij nog niet beroemd was. Bamum
komt er uit te voorschijn als een van-huis-
ingen in samenhang uit eenvoudig man die later heel groot werd,
ulaire circusnummers Hij was een figuur die in de politiek ging en
lure. tegelijkertijd ook aktief was in het zakenle-
het soms aangrijpende ven. Iemand die een hoop gedoe aanhaalde
r.jmst van de legen- en overal opwinding teweeg bracht,
ischè circuskoning Phineas Taylor Bar- Zijn bijnaam was «Prince of Humbug»,
n, die in 1818 in Bethel (Connecticut) omdat hij als geen ander het publiek wist te
"ij werd een van de kleur- bespelen en een scherp oog had voor het de-
de Amerikaanse showwe- tail. Bamum wist kleine dingen dusdanig op
is onverbrekelijk verbonden te poetsen, dat ze er flonkerend en blinkend
rircus is. Bamum Bailey uitzagen. Een showman tot en met, een
t beide wonderlijke, gekke man, maar ook een emo-
irth», was tioneel, warm voelend mens wiens levens-
het grote loop gestimuleerd werd door de liefde van
circusvak een vrouw.
De musical is geschreven door Michael
Stewart en Marc Bramble (tekst) en Cy Co
leman (muziek). De Nederlandse voorstel
ling is een exacte kopie van de Amerikaanse
produktie die in het seizoen 1980-1981
belangrijke prijzen in de wacht sleepte
Broadway, het theatercircuit van T
York.
Op 1 augustus zijn voor een cast
mensen de repetities begonnen. De
en actrices, de dansers, clowns, j“'
trapezewerkers, draadkunstenaars, -
baten en de orkestleden zijn gekozen uit een
aanbod van liefst 700 kandidaten.
Tijdens slopende, stormachtige audities
heeft de Amerikaanse regisseur-choreograaf
Buddy Schwab zijn uiteindelijke keuze ge
maakt, geadviseerd door het produktieteam
en door Ruud Bos, de muzikale leider en
Berend Boudewijn, de tekstregisseur. Voor
Schwab kan Holland niet meer kapot.
«Wat een talent, wat een hef de voor het
vak. Nederland heeft mijn hart opengebro- P
ken. Ze moesten zelf eens beseffen hoe goed
ze zijn!zegt bij.
-Buddy Schwab noemt zichzelf «al vijftig
jaar theatergek». Hij heeft na zijn carrière I
op het toneel gewerkt in alle delen van de I
wereld. De musical Bamum is voor hem I
materie die hij koestert en hem volledig be- I
heerst. Hij maakte deze produktie al zes I
keer voor het theater, onder meer in Lon- I
den, New York, Rome en Madrid.
«Schitterende theaterprodukties worden I
tegenwoordig overal gedaan», zegt Buddy I
Schwab. «Het grote werk gebeurt niet al
leen maar in New York. Die tijd is voorbij.
New York is niet langer het Mekka. Ik ben
onder de indruk van de Nederlandse menta
liteit en van de manier waarop men het vak
bedrijft».-
De acteur, showman, zanger en entertai
ner Mike Burstyn was van het begin af aan
een «zekere keus». Hij vertolkt net als in
New York de titelrol van Bamum. De rest
van de bezetting is geselecteerd op de audi-
De actrice-cabaretière Marloes van den
Heuvel (onder meer bekend van de musical
Publiek) speelt zijn vrouw. Fred Butter doet
drie rollen (waaronder de spreekstalmees
ter) en hij is de understudy voor Mike Bur
styn. Butter maakte naam in tal van televi
sieshows eji in musicals van Jos Brink. Zijn
grote kans greep hij in de Duitse voorstel
ling van de hitmusical Cats. En ook in de
Nederlandse Cats was hij present in de on
vergetelijke creatie van de sluwe hypersen-
suele kater Ruk Stuk Rukker. Voor Bamum
heeft hij een tweede Cats-seizoen laten lo
pen.
Een keus uit enkele andere namen? Lils
Mackintosch, Jacky van Oppen, Rick Som-
sen en Albert Verlinde hebben in diverse
Nederlandse en buitenlandse theater- en te
levisieshows een waardevol aandeel gehad.
De veelbesproken en volle zalen trekken- 11 december vinden familievoorstellin-
de musical «Cats» krijgt nu geduchte con- gen plaats om 14 30 uur> waarvoor een
currents van deze Heumjke en fantasienj- iale toegangsprijs voor kinderen
cor, de kostuums, de muziek en de hoofd- toegangsprijzen bedragen 55,-, 50,- en
rolspeler zijn onveranderd aan deze versie. 45,- gulden. Voor groepen van meer
Wel werd de tekst bewerkt in het Neder- dan 20 personen geldt een reductie van
lands en zijn de overige rollen sterk bezet 10,- per plaats.
door Nederlandse acteurs. Een uitgebreid Meer informatie bij de kassa van
orkest zorgt voor de begeleiding van de mu- Schouwburg Tilburg, 013-432220.
S1C«aLmum» werd in New York onder- groepsreservenngen013-
—.heiden met drie Tony Awards en boekte -’OZU33.
uu». in Londen, Madrid en Rome grote suc
cessen. Overal stroomde het publiek naar
deze zes miljoen kostende musical toe. Bar
num behandelt de levenswandel van de
«koning van de humbug» P.T. Bamum. Hij
was het die samen met Bailey het circus van
de eeuw «The Greatest Show on Earth» op
richtte en zo geschiedenis schreef.
Maar minstens zo belangrijk is de liefdes
relatie die hij had met zijn vrouw Charity.
Een liefdesverhaal dat verweven zit in de
gehele musical en uiteindelijk de basis is
voor het ondernemerschap en de gedreven
heid van Bamum.
De geme
ging ven
van geldei
Beeldende
ingesteld,
vormd. D<
beoordelen.
Bij deze worden in Tilburg
naars, kunstenaarscollectieve
nodigdsubsidie-aam
A. De realisatie van
B. Voorwaarden s v
van beeldende ki
C. Tegemoetkoming
naarschap.
De aanvragen dienen vergezeld te gaan van:
personalia, giro en/of banknummer;
een curriculum vitae;
visuele documentatie van maximaal 15 foto’s op A-4 formaat, of maxi
maal 15 kleinbeeld-dia’s. N.B. foto’s voorzien van naam, titel, formaat,
jaartal en dia’s ook van voor- en achterkant, boven- en onderkant;
de vermelding of men in 1988 reeds een subsidie, beroepsonkostenver
goeding of beurs heeft ontvangen;
een begrotings- en/of dekkingsplan (alleen bij categorie A. en B.);
een inhoudelijke motivatie.
Aan aanvragen zullen de volgende voorwaarden gesteld worden:
1Het kunst-object of project, waarvoor de aanvraag geldt, dient het in
komen van de betrokken kunstenaars) feitelijk of minstens redelijker
wijs te bevorderen. Projecten en exposities met een eenzijdig educatief
karakter komen niet voor subsidie in aanmerking.
2. Aanvragen, die betrekking hebben op de verwezenlijking van een on
afhankelijk, autonoom kunstwerk of project, genieten de voorkeur bo
ven die waarin de beeldende kunst ondergeschikt is of dienstbaar aan
andere disciplines, zoals literatuur, podiumkunst of anderzins. Alleen
in specifieke gevallen, wanneer het beoogde werk of project een we
zenlijk bestanddeel vormt in de totstandkoming van een samengesteld
kunstwerk of project, kunnen hierop uitzonderingen worden gemaakt.
3. Bij de beoordeling van een subsidie-aanvraag spelen de beeldende
kwaliteiten van het werk of project een beslissende rol.
4. Het werk of project moet, voor zover nog niet uitgevoerd of voltooid,
praktisch realiseerbaar zijn.
5. Het werk of project moet, bij voorkeur, toegankelijk zijn voor publiek.
Bij toekenning van subsidies zal het volgende in acht genomen worden:
1De subsidiegelden zullen, met inachtneming van bovenstaande voor
waarden aan een zo groot mogelijke groep kunstenaars ten goede moe
ten komen;
2. Individuele
van 3000,00;
3a. Indien collectieve aanvragen uitsluitend de particuliere belangen
de individuele leden van het collectief dienen, worden de betrok
leden van het collectief uitgesloten van een individuele aanvraag;
3b. Indien de collectieve aanvraag de particuliere belangen van de indi
viduele leden van het collectief overstijgt, kunnen de betrokkenen
wel een individuele aanvraag indienen;
4. Collectieve aanvragen die uitsluitend particuliere belangen dienen,
kunnen gehonoreerd worden met een maximum van 5000,00, en col
lectieve aanvragen die de particuliere belangen overstijgen, kunnen ge
honoreerd worden met een maximum van 7500,00.
De subsidie-aanvragen dienen vóór 16 december a.s. te worden gestuurd
en/of afgegeven bij: Welzijnsdienst Gemeente Tilburg, Tuinstraat 1, Til-
>urg, t.a.v. Mw. Franca Meeuwsen, secretaris van de Selectiecommissie,
>nder vermelding van «Bijdrage Regeling B.K. 1988».
-~ezonden documentatie-materialen worden onder rembours retour ge-
M.iden, bij voorkeur in januari 1989.
roor- We zien mensen worstelen met I
To- bare heden, waarin het verleden
is, met de op handen zijnde toekomst.
het ooit weer zo .zijn0 Verbaasd staan we
voor de ongekende mogelijkheden, alsof het
nog nooit zo is geweest.
«Uit Zicht» is een collage van eigen tek- Deze voorstelling is uitgekozen als keur- ---
sten, bewerkingen en drama-, poëzie- en merkvoorstelling in het kader van het jaar -
prozafragmenten met als thema: Afscheid. van de amateurkunst l088 --
Bij het afscheid breek je de tijd in tweeën. Samenstelling en regie
In de Sinterklaasweek verrast de literaire stichting J.H. Leopold het Tilburgse publiek met
een interessante Dichtersavond. Drie markante vertegenwoordigers van de jonge Nederland
se poëzie gaan op woensdagavond 30 november voorlezen uit hun pasverschenen werk. Mis
schien een idee om na het (dotteren naar de theaterkelder van de Schouwburg te gaan en u
daar te laten inspireren tot het schrijven van uw Sinterklaasgedichten.
aan de weg. Enkele weken geleden ver
scheen onder zijn redactie de veelbesproken
bloemlezing «leder hangt aan zijn gevallen
toren», een overzicht van wat er op dit mo
ment - buiten de Maximalen om - aan
nieuwe dichtkunst te beleven valt.
Een schrijfster die tot geen enkele stro
ming gerekend wil worden is de onafhanke- £CS
lijke Elma van Haren. Met haar poëziede-
buut «De reis naar het welkom geheten» .l®. ee
verwierf zij eerder dit jaar de belangrijke v^len,
Cees Buddingh-prijs. de relatie
Kortom, drie Schrijvers waar u nog veel gestr
van gaat horen. Waarom niet alvast een laats
voorproefje genomen op 30 november.
Geen geld meer over na uw Sinterklaas-in-
kopen? Geen nood, de toegang tot de lite
raire avond van de stichting J.H. Leopold is
als vanouds gratis.
De avond wordt muzikaal omlijst door j.uur
Fons Mommers (piano) en Wim van der alml
Maas (klarinet) en begint om 20.30 u. stols.
van den Dungen Kwintet
Dit kwintet behoort tot de absolute
top van de vaderlandse jazz. Trompet
tist Jarmo Hoogendijk, saxofonist Berr
van den Dungen en pianist Rob van
Bavel wonnen vele prijzen in binnen-
en buitenland en zijn virtuozen op hun Carte blanche Jan Wirken
instrument. Daarnaast worden zij bij- Brabants leerorkest
gestaan door een uiterst solide ritme- p>e carte blanche’s in Paradox staan
sektie bestaande uit Dre Pallemaerts voor avontuur> vernieuwing, goede
op drums en Anton Drukker op bas. muzikanten in rare bezettingen en zijn
Het kwintet met een gemiddelde leef- dan de crème de la crème van de
tijd van nog geen 25 jaar, bracht vong Tiiburgse jazzconcerten. Ook Jan Wir-
jaar een LP uit getiteld «Heart of the van carte blanche-op-
Matter>>- dracht weer iets bijzonders gaan ma
ken. Hij heeft een sextet samengesteld
met Dick de Graaf, Henk Koekkoek,
Nico Langenhuijsen, Eric van der
Westen en Herman van Haaren. Hun
muziek staat in het teken van John
Coltrane.
Het tweede deel van de avond bestaat
uit het allereerste optreden van het
vernieuwde Brabants Leerorkest,
waarvan Jan Wirken de leiding heeft
overgenomen van Paul van Kemenade.
Deze 13-koppige band, die tot
heeft jonge, semi-professionele i
kanten meer podiumervaring op t<
ten doen, zal een suite uitvoeren
Jan Wirken.
trokken k
i. Project
iet voor s
firing he
i kunstv
Idem:
zoals lit
Zijn biji
omdat hij t
bespele
tail. Bamur
uitzage
ppelijk
verhelde
Jen ze het over r
inmiddels uit de
overblijft is de recor
den, waarbij blijkt c
dingen sterk selectie'
beurtenissen wor
idealen geprojecteerd.
Ondanks het abstracte onderwerp van de
voorstelling blijft het een onderhoudend en
amusant geheel. Zo weet Frans Strijards, de
het stuk, met een agressief
uinor het publiek
werd L" -
j- aan
bekroond
A