<s 1D 11 BARNUM presenteert )8 38 34 I DNVerkei Schouwburg 25 9 3 Story van Barnum Uit Zicht van de Torenspelers de avonden Sfeervolle conference Benno Hagenbeek Carrousel brengt L’amour la mort Nieuwe kindervoorstelling van Martin Mens BIJDRAGE REGELING BEELDENDE KUNST 1988 i Linda van Dyck en Kees Brusse in «Separation» tilburgj Toneelgroep Amsterdam brengt «Gesprekken over Goethe? schouwburg BARNUMMOËTJEGEZIEMBEBBEW' '1 M Donderdag 24 november 1988 - pagina 21 DE TILBURGSE KOERIER er 1988-pagina 20 k 7 k- 013- Een scene uit Barnum lichael hjfan van het tert dez drijven uitge- F Jarmo Hoogendijk Ben van den Dungen Kwintet Stichting J.H. Leopold organiseert: aanvragen kunnen gehonoreerd worden tot een maximum «1 cabaret vol vertederende i van ikken de is de t doel muzi- te la- .n van r in 3 2 agres 1 alle 5tNew :nta- i To- t in i on- dit bur« OHuv Inge? zond' toneel een «Ozonexpr ••t van 22 acteurs jongleurs, s, de acro- grote in de Rog' melanchc dichter si ren, ook 67,50 f45,- De Café I Donder namelfj' re pianist Maand; «noise-pr< Basgito tgen/bed inde categorieën: s groepen spelen. In tortgebor- s van een i de Sex Pi- zaai, ruis en nst. Zal --j—--JT- In Engeland en in de Verenigde Staten hebben ze er een typerende aanduiding voor ge vonden: all family entertainment. Dat wil zoveel zeggen als: amusement voor het hele ge zin. Voor de «anders dai nele Neder :1 omdat Bamum wat een traditio- x V BISTRO Charlotte Stockermans Heuvelring 118. 5038 CL Tilburg, Telefoon: 013 421789 Geopend: woensdag t/m zondag Wl va. 17.00 u. Donderdag 24 november vindt de voorpremière plaats van «Separation» met Linda van Dyck en Kees Brusse in de hoofdrollen. Aanvang 20.15 uur in de schouwburgzaal van Schouwburg Tilburg. Woensdag Mens op i Tilburg bruiloft Martin Mens deze voorstelling riling blijft het een onderhoudend en getrouwd en cr -it geheel. Zo weet Frans Strijards, de verhalen ver*-'-’ schrijver van het stuk, met een agressief heeft hij een icw soort bizarre humor het publiek in zijn ban steld. Alleen y~ te houden. Onlangs werd hij nog bekroond net begraven k- met de Nederlandse Toneelprijs. voorstelling want opa was altijd kig mens, ook al had hij een hout ïg 30 november a.s. treedt Martin ,i in de studiezaal van Schouwburg met de kindervoorstelling «De van opa». Aanvang 14.30 uur. :ns is de verhalenverteller ling. Zijn opa is wel vijf ke op al die bruiloften werden erteld en liedjes gezongen. Daar :n leuk programma uit samenge- vervelend is dat opa die dag is. Toch wordt het een vrolijke want opa was altijd een geluk- I. 1—S L- ■- - Jten been. 1988. :gie: Feli Berenbroek. Op maandag 28 november a.s. is de v< stelling: «Uit Zicht» van Teatergroep renspelers Tilburg te zien in de studiozaal van de Stadsschouwburg Tilburg. Aanvang 20.45 uur. VAN Of s ’meente Tilburg heeft de Midden-Brabantse Kunstenaarsvereni- verzocht een bestedingsvoorstel voor te bereiden voor het restant 'den van de Tijdelijke Bijdrage Regeling Provinciale Bevordering vj.de Kunst voor 1988. De M.B.K. heeft daartoe een Keuzegroep ‘■'d, onder wiens auspiciën een Selectiecommissie zal worden ge- u. Deze onafhankelijke selectiecommissie zal de subsidie-aanvragen OUDE MODERNE KUNST Inlijsten en restauraties 4 Langeweg Langeweg Nieuwlandstraat 27, Tilburg, Tel.013-423203 Louis Bouwmeesterplein 1 Reserveren aan de kassa: maandag t/m zaterdag 11.00-16.00 uur Telefonisch reserveren: 013-432220 maandag t/m zaterdag 13.00-16.00 uur Toni Valen’s noise-projekt» Een zestal zangers en instrumer heeft zich, onder leiding van een maand lang verdiept v iviode tussen gestruktureerd en c “‘■truktureerd geluid. Met name >atste, de zogenaamde «noise» of «trash» is de afgelopen jaren in de mu ziek van meer vernieuwende een steeds grotere rol gaan sf zekere zin wordt daarin voort duurd op de geluidsexplosies i Hendrix, de Who en Is. Het gebruik van lawj Jarmo Hoogendijk Ben ander ongestruktureerd geluid in mu- v«n don Dnnopn kvvintot ziek gaat echter nog verder terug naar de futuristische lawaaimuziek, de pi stoolschoten van Satie, de sirenes van Varèse en de vliegtuigpropellers van Antheil aan het begin van deze eeuw. komende week gaan er weer enkele bijzondere concerten plaatsvinden in Paradox, Willem Il-straat 24 te Tilburg. ;rdag 24 november komt één van Nederlands beste jazz-formaties spelen, dijk het Jarmo Hoogendijk Ben van den Dungen Kwintet, met onder ande- anist Rob van Bavel. laandag 28 november vindt bij De Vonk de publiekspresentatie -projekt» van Toni Valen. jitarist John Nuyten geeft leiding aan de sessie op dinsdag 29 november. De decembermaand tenslotte gaat geopend worden door Jan Wirken, die op 1 december zowel zijn carte blanche-opdracht zal uitvoeren en een uitvoering zal ge ven met het Brabants Leerorkest. Twee toneelgiganten spelen de hoofdrol- kent dat er heel wat getelefoneerd moet len in het nieuwste toneelstuk van Tom worden. Beiden hebben te kampen met zo- Kempinski, die internationaal bekend werd wel geestelijke als lichamelijke onzekerhe- met zijn «Duet for one». Het stuk handelt den. over een schrijver en een actrice die een re- Met humor- moed en onvermogen latie hebben. Maar de een woont in Enge- ëaan hun eigen en elkaars problemen te land en de ander in Amerika en dat bete- Vrijdag 25 november treedt cabaretier Benno Hagenbeek op in de studiozaal van Schouwburg Tilburg. Aanvang 20.45 uur. «Een pose» is het eerste avondvullende solo-programma van Benno Hagenbeek. Scherpzinnig, vindingrijk en intelligent be stookt hij zijn publiek met onderwerpen als bekrompen bugerlijke moraal, werk dood gebloede relaties en geluk. Zijn vertellingen veroorzaken bij het pu- Amsti bliek een gevoel van instemming; je zit in heeft jezelf ja te knikken. Om zich dan vervolgens ater-a in ijsberenpak tussen het publiek te men gen: «Ik had jullie toch beloofd dat we ook leuke dingen gingen doen! Benno Hagenbeek dolt met taal, de zaal «■n zichzelf. Eigenzinnig Circus-acts Voorafgaand aan iedere voorstelling zijn door het hele gebouw korte circus acts te zien. Een spreekstalmeester be geleidt de bezoekers naar de zaal. «Bamum» is een evenement. En daar om biedt Schouwburg Tilburg bezoe kers uitgebreid de mogelijkheid om de ze spetterende show mee te beleven. Vanaf dinsdag 29 november tot en met zondag 11 december is de musical te zien om 20.15 uur. Op zondag 4 en ORIGINEEL SINTERKLAAS- CADEAU? Geef een BARNUM-arrangement! 29 nov. t/m 10 december Diner bij «De Sinjoor» Barnum: 67,50 4 en 11 december matineevoorstellingen: Brunch «Motel Gize Rijen» Barnum: Kinderen tot 15 jaar: 4 en 6 december avor Déjeuner-dinatoire «Restaurant Boschlust»: Barnum 90,- Meer Informatie: bel: 013/362033 gevestigde professionele jven en non-profit instelling in te dienen, voor de volger van kunst-objecten en projecten. .1 scheppende initiatieven, ter stimulering van de verkoop Je kunst (exposities, documentatiemappen, catalogi e.d.). ...mg in de kosten verbonden aan het beeldend kunste- Alhoewel, met simpele rijmpjes heeft het werk van Rogi Wieg, Elma van Haren en Diana Ozon niet veel te maken. Alle drie de auteurs zijn serieuze dichters die elk een be paalde stroming in de hedendaagse poëzie vertegenwoordigen. Diana Ozon schrijft gedichten zonder veel omhaal, en daarmee sluit ze aan bij de recht voor z’n raap poëzie van de zogeheten «Maximalen», een groep jonge schrijvers die luidruchtig proberen een nieuwe dicht kunst te belichamen. Voortgekomen uit de sterdamse kraak- en punkbeweging heeft Ozon van haar optredens een hele the ater-act gemaakt. Ze heeft pas nog over haar belevenissen op het toneel een opmer kelijk boek geschreven, de «Ozonexpres». Een tegenhanger van de Maximalen is Wieg, een dichter van de ernst en de ncholie. Wieg maakt niet alleen als “r snel faam in de Nederlandse lette- als recensent timmert hij succesvol Dinsdag 29 november a.s. voert Toneel groep Amsterdam het stuk «Gesprekken over Goethe?op in de studiozaal van Schouwburg Tilburg. Aanvang 20.45 uur. Drie mannen zijn bij elkaar in een poging een gemeenschappelijk verleden te recon strueren en te verhelderen. Oorspronkelijk zouden ze het over Goethe hebben maar die is inmiddels uit de tekst verdwenen. Wat anstructie van het verle- dat ieder mens zich de lectief herinnert. Op alle ge erden eigen visies, ideeën en Donderdag treedt theatergroep Caroussel op in de studiozaal van Schouwburg Til burg met het stuk «L'amour la mort». Als inspiratiebron is de schrijver Jean Coc teau gebruikt. Aanvang 20.45 uur. Het stuk, dat geïnspireerd is door Coc- teau’s «Les enfants terribles», toont vier he ren en drie dames die ietwat schuchter bij elkaar zijn op een soort feestje. Traag valt hier en daar een tekst hetgeen de aanwezi gen er langzaam maar zeker toe aanzet te gaan fantaseren op een aantal thema’s. Aanvankelijk zijn de fantasieën vrij on schuldig maar de verbeeldingskracht wordt snel extremer. De uitspraken met hun stijgende absurdi teit en kwaadaardige humor worden onder broken door dansscènes, die net als het ge drag van de spelers steeds ongeremder wor- Artistiek leidster Lidwien Roothaan heeft in deze voorstelling de individuele vaardig heden van de acteurs optimaal benut. Er wordt gespeeld op het scherpst van de sne- Met trots presenteert Schouwburg Tilburg de komst van het spektakelstuk van dit theaterseizoen: de circus-musical Barnum met hoofdrol Mike Burstyn. !e musical Bamum gaat die kwalificatie perfect op. Misschien wel ian anders» is en in show, beelden en muziek veel verder gaat dan w erlands muzikale produktie gewoonlijk biedt. «Bamum» staat voor een combinatie van dansen, acteren en zingen in samenhang met een reeks spectaculaire circusnummers van internationale allure. De musical vertelt het soms aangrijpende levensverhaal van de opkomst van de legen darische circuskoning Phineas Taylor Bar num, die in 1818 in Bethel (Connecticut) werd geboren. Hij werd een van de kleur- rijkste figuren uit de Amerikaanse showwe- reld. Zijn naam is onverbrekelijk verbonden met alles wat circus is. Bamum T werd een begrip. De schepping van heren, «The greatest show on Earth» het beroemdste circus aller tijden, 1 voorbeeld voor alles wat er in het c«iv op deze aarde later gemaakt is. Er wordt wel eens gezegd dat Bamum een circus-musical is. Dat klopt niet, al speelt het element circus uiteraard een rol. Maar het gaat om het geheel. Acrobatennummers vereisen naadloos sluitend teamwerk «en er mag geen radertje blijven hangen». Het is een heerlijke, kundig gemaakte theatershow over een mens en zijn omgeving, de show- business-ondememer Bamum. De story gaat voornamelijk over de perio de toen hij nog niet beroemd was. Bamum komt er uit te voorschijn als een van-huis- ingen in samenhang uit eenvoudig man die later heel groot werd, ulaire circusnummers Hij was een figuur die in de politiek ging en lure. tegelijkertijd ook aktief was in het zakenle- het soms aangrijpende ven. Iemand die een hoop gedoe aanhaalde r.jmst van de legen- en overal opwinding teweeg bracht, ischè circuskoning Phineas Taylor Bar- Zijn bijnaam was «Prince of Humbug», n, die in 1818 in Bethel (Connecticut) omdat hij als geen ander het publiek wist te "ij werd een van de kleur- bespelen en een scherp oog had voor het de- de Amerikaanse showwe- tail. Bamum wist kleine dingen dusdanig op is onverbrekelijk verbonden te poetsen, dat ze er flonkerend en blinkend rircus is. Bamum Bailey uitzagen. Een showman tot en met, een t beide wonderlijke, gekke man, maar ook een emo- irth», was tioneel, warm voelend mens wiens levens- het grote loop gestimuleerd werd door de liefde van circusvak een vrouw. De musical is geschreven door Michael Stewart en Marc Bramble (tekst) en Cy Co leman (muziek). De Nederlandse voorstel ling is een exacte kopie van de Amerikaanse produktie die in het seizoen 1980-1981 belangrijke prijzen in de wacht sleepte Broadway, het theatercircuit van T York. Op 1 augustus zijn voor een cast mensen de repetities begonnen. De en actrices, de dansers, clowns, j“' trapezewerkers, draadkunstenaars, - baten en de orkestleden zijn gekozen uit een aanbod van liefst 700 kandidaten. Tijdens slopende, stormachtige audities heeft de Amerikaanse regisseur-choreograaf Buddy Schwab zijn uiteindelijke keuze ge maakt, geadviseerd door het produktieteam en door Ruud Bos, de muzikale leider en Berend Boudewijn, de tekstregisseur. Voor Schwab kan Holland niet meer kapot. «Wat een talent, wat een hef de voor het vak. Nederland heeft mijn hart opengebro- P ken. Ze moesten zelf eens beseffen hoe goed ze zijn!zegt bij. -Buddy Schwab noemt zichzelf «al vijftig jaar theatergek». Hij heeft na zijn carrière I op het toneel gewerkt in alle delen van de I wereld. De musical Bamum is voor hem I materie die hij koestert en hem volledig be- I heerst. Hij maakte deze produktie al zes I keer voor het theater, onder meer in Lon- I den, New York, Rome en Madrid. «Schitterende theaterprodukties worden I tegenwoordig overal gedaan», zegt Buddy I Schwab. «Het grote werk gebeurt niet al leen maar in New York. Die tijd is voorbij. New York is niet langer het Mekka. Ik ben onder de indruk van de Nederlandse menta liteit en van de manier waarop men het vak bedrijft».- De acteur, showman, zanger en entertai ner Mike Burstyn was van het begin af aan een «zekere keus». Hij vertolkt net als in New York de titelrol van Bamum. De rest van de bezetting is geselecteerd op de audi- De actrice-cabaretière Marloes van den Heuvel (onder meer bekend van de musical Publiek) speelt zijn vrouw. Fred Butter doet drie rollen (waaronder de spreekstalmees ter) en hij is de understudy voor Mike Bur styn. Butter maakte naam in tal van televi sieshows eji in musicals van Jos Brink. Zijn grote kans greep hij in de Duitse voorstel ling van de hitmusical Cats. En ook in de Nederlandse Cats was hij present in de on vergetelijke creatie van de sluwe hypersen- suele kater Ruk Stuk Rukker. Voor Bamum heeft hij een tweede Cats-seizoen laten lo pen. Een keus uit enkele andere namen? Lils Mackintosch, Jacky van Oppen, Rick Som- sen en Albert Verlinde hebben in diverse Nederlandse en buitenlandse theater- en te levisieshows een waardevol aandeel gehad. De veelbesproken en volle zalen trekken- 11 december vinden familievoorstellin- de musical «Cats» krijgt nu geduchte con- gen plaats om 14 30 uur> waarvoor een currents van deze Heumjke en fantasienj- iale toegangsprijs voor kinderen cor, de kostuums, de muziek en de hoofd- toegangsprijzen bedragen 55,-, 50,- en rolspeler zijn onveranderd aan deze versie. 45,- gulden. Voor groepen van meer Wel werd de tekst bewerkt in het Neder- dan 20 personen geldt een reductie van lands en zijn de overige rollen sterk bezet 10,- per plaats. door Nederlandse acteurs. Een uitgebreid Meer informatie bij de kassa van orkest zorgt voor de begeleiding van de mu- Schouwburg Tilburg, 013-432220. S1C«aLmum» werd in New York onder- groepsreservenngen013- —.heiden met drie Tony Awards en boekte -’OZU33. uu». in Londen, Madrid en Rome grote suc cessen. Overal stroomde het publiek naar deze zes miljoen kostende musical toe. Bar num behandelt de levenswandel van de «koning van de humbug» P.T. Bamum. Hij was het die samen met Bailey het circus van de eeuw «The Greatest Show on Earth» op richtte en zo geschiedenis schreef. Maar minstens zo belangrijk is de liefdes relatie die hij had met zijn vrouw Charity. Een liefdesverhaal dat verweven zit in de gehele musical en uiteindelijk de basis is voor het ondernemerschap en de gedreven heid van Bamum. De geme ging ven van geldei Beeldende ingesteld, vormd. D< beoordelen. Bij deze worden in Tilburg naars, kunstenaarscollectieve nodigdsubsidie-aam A. De realisatie van B. Voorwaarden s v van beeldende ki C. Tegemoetkoming naarschap. De aanvragen dienen vergezeld te gaan van: personalia, giro en/of banknummer; een curriculum vitae; visuele documentatie van maximaal 15 foto’s op A-4 formaat, of maxi maal 15 kleinbeeld-dia’s. N.B. foto’s voorzien van naam, titel, formaat, jaartal en dia’s ook van voor- en achterkant, boven- en onderkant; de vermelding of men in 1988 reeds een subsidie, beroepsonkostenver goeding of beurs heeft ontvangen; een begrotings- en/of dekkingsplan (alleen bij categorie A. en B.); een inhoudelijke motivatie. Aan aanvragen zullen de volgende voorwaarden gesteld worden: 1Het kunst-object of project, waarvoor de aanvraag geldt, dient het in komen van de betrokken kunstenaars) feitelijk of minstens redelijker wijs te bevorderen. Projecten en exposities met een eenzijdig educatief karakter komen niet voor subsidie in aanmerking. 2. Aanvragen, die betrekking hebben op de verwezenlijking van een on afhankelijk, autonoom kunstwerk of project, genieten de voorkeur bo ven die waarin de beeldende kunst ondergeschikt is of dienstbaar aan andere disciplines, zoals literatuur, podiumkunst of anderzins. Alleen in specifieke gevallen, wanneer het beoogde werk of project een we zenlijk bestanddeel vormt in de totstandkoming van een samengesteld kunstwerk of project, kunnen hierop uitzonderingen worden gemaakt. 3. Bij de beoordeling van een subsidie-aanvraag spelen de beeldende kwaliteiten van het werk of project een beslissende rol. 4. Het werk of project moet, voor zover nog niet uitgevoerd of voltooid, praktisch realiseerbaar zijn. 5. Het werk of project moet, bij voorkeur, toegankelijk zijn voor publiek. Bij toekenning van subsidies zal het volgende in acht genomen worden: 1De subsidiegelden zullen, met inachtneming van bovenstaande voor waarden aan een zo groot mogelijke groep kunstenaars ten goede moe ten komen; 2. Individuele van 3000,00; 3a. Indien collectieve aanvragen uitsluitend de particuliere belangen de individuele leden van het collectief dienen, worden de betrok leden van het collectief uitgesloten van een individuele aanvraag; 3b. Indien de collectieve aanvraag de particuliere belangen van de indi viduele leden van het collectief overstijgt, kunnen de betrokkenen wel een individuele aanvraag indienen; 4. Collectieve aanvragen die uitsluitend particuliere belangen dienen, kunnen gehonoreerd worden met een maximum van 5000,00, en col lectieve aanvragen die de particuliere belangen overstijgen, kunnen ge honoreerd worden met een maximum van 7500,00. De subsidie-aanvragen dienen vóór 16 december a.s. te worden gestuurd en/of afgegeven bij: Welzijnsdienst Gemeente Tilburg, Tuinstraat 1, Til- >urg, t.a.v. Mw. Franca Meeuwsen, secretaris van de Selectiecommissie, >nder vermelding van «Bijdrage Regeling B.K. 1988». -~ezonden documentatie-materialen worden onder rembours retour ge- M.iden, bij voorkeur in januari 1989. roor- We zien mensen worstelen met I To- bare heden, waarin het verleden is, met de op handen zijnde toekomst. het ooit weer zo .zijn0 Verbaasd staan we voor de ongekende mogelijkheden, alsof het nog nooit zo is geweest. «Uit Zicht» is een collage van eigen tek- Deze voorstelling is uitgekozen als keur- --- sten, bewerkingen en drama-, poëzie- en merkvoorstelling in het kader van het jaar - prozafragmenten met als thema: Afscheid. van de amateurkunst l088 -- Bij het afscheid breek je de tijd in tweeën. Samenstelling en regie In de Sinterklaasweek verrast de literaire stichting J.H. Leopold het Tilburgse publiek met een interessante Dichtersavond. Drie markante vertegenwoordigers van de jonge Nederland se poëzie gaan op woensdagavond 30 november voorlezen uit hun pasverschenen werk. Mis schien een idee om na het (dotteren naar de theaterkelder van de Schouwburg te gaan en u daar te laten inspireren tot het schrijven van uw Sinterklaasgedichten. aan de weg. Enkele weken geleden ver scheen onder zijn redactie de veelbesproken bloemlezing «leder hangt aan zijn gevallen toren», een overzicht van wat er op dit mo ment - buiten de Maximalen om - aan nieuwe dichtkunst te beleven valt. Een schrijfster die tot geen enkele stro ming gerekend wil worden is de onafhanke- £CS lijke Elma van Haren. Met haar poëziede- buut «De reis naar het welkom geheten» .l®. ee verwierf zij eerder dit jaar de belangrijke v^len, Cees Buddingh-prijs. de relatie Kortom, drie Schrijvers waar u nog veel gestr van gaat horen. Waarom niet alvast een laats voorproefje genomen op 30 november. Geen geld meer over na uw Sinterklaas-in- kopen? Geen nood, de toegang tot de lite raire avond van de stichting J.H. Leopold is als vanouds gratis. De avond wordt muzikaal omlijst door j.uur Fons Mommers (piano) en Wim van der alml Maas (klarinet) en begint om 20.30 u. stols. van den Dungen Kwintet Dit kwintet behoort tot de absolute top van de vaderlandse jazz. Trompet tist Jarmo Hoogendijk, saxofonist Berr van den Dungen en pianist Rob van Bavel wonnen vele prijzen in binnen- en buitenland en zijn virtuozen op hun Carte blanche Jan Wirken instrument. Daarnaast worden zij bij- Brabants leerorkest gestaan door een uiterst solide ritme- p>e carte blanche’s in Paradox staan sektie bestaande uit Dre Pallemaerts voor avontuur> vernieuwing, goede op drums en Anton Drukker op bas. muzikanten in rare bezettingen en zijn Het kwintet met een gemiddelde leef- dan de crème de la crème van de tijd van nog geen 25 jaar, bracht vong Tiiburgse jazzconcerten. Ook Jan Wir- jaar een LP uit getiteld «Heart of the van carte blanche-op- Matter>>- dracht weer iets bijzonders gaan ma ken. Hij heeft een sextet samengesteld met Dick de Graaf, Henk Koekkoek, Nico Langenhuijsen, Eric van der Westen en Herman van Haaren. Hun muziek staat in het teken van John Coltrane. Het tweede deel van de avond bestaat uit het allereerste optreden van het vernieuwde Brabants Leerorkest, waarvan Jan Wirken de leiding heeft overgenomen van Paul van Kemenade. Deze 13-koppige band, die tot heeft jonge, semi-professionele i kanten meer podiumervaring op t< ten doen, zal een suite uitvoeren Jan Wirken. trokken k i. Project iet voor s firing he i kunstv Idem: zoals lit Zijn biji omdat hij t bespele tail. Bamur uitzage ppelijk verhelde Jen ze het over r inmiddels uit de overblijft is de recor den, waarbij blijkt c dingen sterk selectie' beurtenissen wor idealen geprojecteerd. Ondanks het abstracte onderwerp van de voorstelling blijft het een onderhoudend en amusant geheel. Zo weet Frans Strijards, de het stuk, met een agressief uinor het publiek werd L" - j- aan bekroond A

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 21