OPRAAT n beetje van dit en een beetje van dat «1 s Q W DÉR BOOM Xepelaers Opel I I tr Ij Es i nur Senator completer i Schuldig erhuur Auto ’89 OUT Mazda’s snelle service Garagebedrijven en autospuiterijen en het milieu Mitsubishi Galant 2.0 GTi/X-lóV !sa£o Autoshows in Moergestel 'T— £5 Succes voor Replica in rally’s AUTO’89 Donderdag 17 november 1988 - pagina 33 DE TILBURGSE KOERIER r 1988 - pagina 32 onder redactie van Tony Vos Titxjrg Teiefoon 015 454655 Tony Vos DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT ir Goirkestraat 25,5046 GC Tilburg - Telefoon (013) 364011 lige 0 Info in de showroom MENSEN ACHTER OPEL [afcveringskosten 1 ir (da rijs. e m m w w auto van lOOkmenexcl. BTW 16.950- 16.950- 19.500- 2.950, - 3.950, - 5.950- 5.950, - 6.950- 7.950, - 9.950, - 9.950- 10.950- 15.950,- 16.950- rerwijl de sp gende auto iron doet Aan de buitenkant grijze bescherms lichtmetalen laat en een i steem, wat 1 voor een "t. Voor en smmen gemon- gedisuu- :p. In eer- aan een ;htelijk rechte zakelijke in- vergelijkbaar es en ook het jkenis. De not kleur en .1 De hoofd- Galant werden al genoemd. De auto biedt com- d plaats aan vier volwassenen die kunnen beschikken over midden- armsteunen voor en achter, vier elek trisch bediende portierruiten, zonwe rend glas, twee elektrisch van binnen- ke-up-spiegel en een sleutel met ver lichting aan de standaardlijst toege voegd. Aan het uiterlijk herkennen we de Senator nu door achterlicht-units met een zwarte bies. Het duurste mo del uit de serie, de CD, heeft een nieuw type lichtmetalen sportvelgen gekre gen. Over het at GTi 1 fijn en gemakkelijk. Je moet er ter niet teveel van verwachten. De auto moet gezien worden als een snelle gezinswagen, het is zeker geen sprinter van het zuiverste ras. Ik denk dat we hem wat allure betreft het best kunne vergelijken met een Peugeot 405 16, ook een sportieve auto maar zeker geen sportauto. Krachtexplosie ECS maakt het rijden met de Mitsubi shi Galant tot een In de normaal-stanc fortabel en helt zelfs Vakmanschap en service als traditie. staan weer zo j voor de ver rijen om met hun ge- Jcen op de markt te ste en meest betaalba- Auto ’89, van Fred l is inmic’ •v hem 1 i nog sneller jaar werden a het Dealer "S). Via dit jeerd implete auto’s r als met andere teem kunnen beste worden. Een uur besteld v. or 5 uur 's ocht- lazda-dealers roffen zode* i op een bvov morden acht“ de nachtvra». ■rzenden van Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655 Inparkeren Zoals gezegd zijn er twee versies met deze nieuwe krachtbron. Het verschil zit ’m alleen in de uitr exemplaar beschikte over een uiterst beschouwbaar ABS-remsyst onder alle omstandigheden korte en rechte remweg zorgt, achter worden schijfremmen teerd. over in bochten. Terwijl de sport-stand voor een strak liggende auto zorgt. De 16-kleppen krachtbron doet prima zijn niet werk en is niet eens zo rumoerig als je dan zou verwachten. De trekkracht is ook Fr<= onderin best aanwezig, al moet een echte krachtexplosie pas boven de 4500 tr/min gezocht worden. De vijf- versnellingsbak schakelt bijzonder ligt, maar wil bij het inzetten van de ach teruit wel eens weigeren. Zo zie je Het brandstofverbruik van een snelle rakker als Galant GTi 16V wordt door mij van te voren altijd te laag inge schat. Bij de pomp verbaasde een ge middelde van 1 op 9,9 mij enigszins, ik had het slechter verwacht. Zeker in combinatie met de katalysator mag de ze gemiddelde dorst meer dan aan vaardbaar genoemd worden. Dan tot slot weer de prijzen. Iedereen zal begrijpen dat een topmodel uit een serie niet in de uitverkoop te vinden is. Als we echter zien dat de Galant 2.0 GLSi met het optiepakket al ruim over de veertigduizend gulden kost, dan mogen we de basisprijs van 44.595,- -:et buitensporig hoog noemen. Maar a heb je wel de auto zonder ABS, ECS en een aantal andere aardige ex tra’s. Onze testauto compleet met alle besproken opties staat voor 58.195,- in de prijslijst. Het verschil van bijna veertienduizend gulden wordt verdeeld over ABS, ECS, een schuifdak en wat andere minder belangrijke zaken. Het is natuurlijk altijd de vraag of dat soort voorzieningen zoveel geld waard zijn. ABS is in principe altijd zijn geld waard. ECS is natuurlijk aardig en draagt zeker bij tot een prettig rijge drag, maar de afgelopen 100 jaar auto- historie hebben we ook zonder ge kund. De overheid is weer eens met van alles bezig en er is geen peil op te trekken wat daar de gevolgen van zullen zijn. Gaan we straks statie geld betalen op auto's, hoe ze dat willen is me nog steeds niet duide lijk. In ieder geval zal de subsidie op schone auto’s volgend jaar wor den voortgezet, maar dat is dan denk ik ook het enige goede nieuws wat er te melden valt. Maar de BTW-verlaging dan, zult u zeggen. Ja, inderdaad gaat de BTW met jaarlijk 1,5 omlaag, maar het gat wat de geven regering hiermee kweekt moet na tuurlijk weer op een andere manier gevuld worden. Er wordt inmiddels al weer gesproken over een accijns verhoging op brandstoffen. Door de laag blijvende wereldmarktprijs, is de opbrengst van ons aardgas ook weer minder. Minder opbrengsten, weer een groter gat in de schatkist en wie zal dat betalen Hadden we maar een heel leger zoete lieve Gerritjes die hiervoor wilden op draaien. Nee, nee, de bezitter van de met zorg bij elkaar gespaarde auto moet de portemonnee weer flink open doen. O ja, vergeet ik bijna de verhoging van de wegenbe lasting met vijfentwintig gulden per jaar tot en met 1995. Het staat ex,ra echter nog steeds als een paal bo- inkon ven water dat het totale bedrag van terklc de staat jaarlijks verdient aan Sinterklaas en Kerstmis i voor de deur. Tijd dus schillende uitgeverijer bruikelijke autoboeke komen. De kleinste c; rit het rijtje is Auto ’89, van uer Vlugt. Het is inmiddels het elf- uv deel. In het boek worden 280 auto’s voor het voetlicht gehaald, een auto over per pagina. Daarnaast zijn er een aan- towel tal vaste rubrieken zoals de prijslijst en een kijkje in de keuken van verschil lende autofabrieken over de auto’s die „v ue komende jaren mogen verwach ten. Tevens worden in mini-tests de belangrijkste middenklasse auto’s be schreven. Ook heeft dit autoboek altijd een wisselend onderwerp in kleur. Dit jaar worden een groot aantal na-oor- logse klassieke auto’s behandeld. Deze pagina’s zijn overigens heel fraai in kleur geïllustreerd. De prijs is heel netjes hetzelfde gebleven als vorig jaar, Al weer voor de derde keer haal ik op deze pagina de Mitsubishi Galant voor het voetlicht. De eerste keer was dat de 2 liter benzine, daarna de 1.8 liter turbodiesel en nu is dan het paradepaard aan de beurt, de 2 liter 16-klepper. Iedere keer weer maakt de Galant een prima indruk, iedere uitrusting op zijn manier. Van de twee leverbare 16-kleppers reden we de meest uitgebreide versie. Alhoewel de 16-klepper al in januari in Portugal te berijden was tijdens de introductie, staat de auto pas sinds begin oktober bij de dealers op de prijslijst. Het is nu alleen nog even wachten op de vijfdeurs hatchback en de serie is helemaal compleet. Aan de 16-klepper zijn een heleboel snufjes te ontdekken. De motor is natuurlijk een verder ontwikkelde versie van de be kende twee liter met. door het installeren van vier kleppen per cylinder, een vermogen van 147 pk. Een redelijke berg paar denkrachten die zorgen voor een topsnelheid van 205 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9 seconden. Toch komt de auto niet als een sportmobiel over en moet meer gedacht worden aan een snelle gezins- en zakenauto. Om Mazda-rijders nog sneller te kun nen bedienen is importeur Auto Palace de Binckhorst gestart met nachtvracht- bestellingen voor onderdelen. Een Mazda-dealer heeft de door hem be stelde onderdelen nu nog sneller in re uit 1 huis. Al eerder dit jaar werden alle van der dealers aangesloten op het Dealer de d Communicatie Systeem (DCS) T syteem wordt gecommuniceerc voorraden en complete auto’s zowe. «u met de importeur als met andere dea- ki; Iers. Met het systeem kunnen bestellin- lende t gen geplaatst worden. Een onderdeel we de wat voor 12.00 uur besteld wordt, is de andere dag voor 5 uur 's ochtends op zijn plaats. Alle Mazda-dealers hebben voorzieningen getroffen zodat af te le veren onderdelen op een beschermde plaats kunnen worden achtergelaten. Daarnaast wordt de nachtvracht ook gebruikt voor verzenden van brieven en poststukken. Voor het modellenjaar 1989 heeft Opel zijn topmodel, de Senator, een nog ex clusievere uitrusting gegeven. Er wordt gebruik gemaakt van meuw velours ta pijt en verder zijn hout-inleg in het dashboard en in de deurbekleding, be klede voorstijlen, waarschuwingslam- pen in de portieren, een verlichte ma- UUlUlCllUgdlCgC.UJUg een lager accijns- Renault ESDHCC >enzine en een kor- 1 Waar verschillende merken zeer uitge breid hun best moeten doen om de verschillende modellen aan de man te brengen, kost het Renault totaal geen moeite om de Espace te verkopen. Sterker nog, ze kunnen de productie haast niet aan. Tot eind oktober zijn er sinds zijn introductie 80.000 exempla ren gemaakt, waarvan ongeveer de helft in Frankrijk is gebleven. De hui dige dagproduktie telt 156 eenheden, waarvan er 131 exemplaren bij Matra in Romorantin en 25 bij Alpine in Dieppe gemaakt worden. In maart 1989 zal dit aantal gestegen zijn tot in totaal 200 stuks per dag. Hierdoor zal de jaarproduktie in 1989 boven de ’eg. 40.000 Espaces uitkomen. Dit betekent „een 'ook dat in het voorjaar de 100.000 ste l be- auto van dit type van de band zal rol- 17.00 len. De dit jaar geïntroduceerde Espa ce Quadra met permanente vierwiel- aandrijving maakt inmiddels 15 van de totale produktie uit. In december zal de optielijst worden uitgebreid met een ABS remsysteem van Bosch. maar weer, deze Japanner heeft ook al echter niel .weel van ierwachlen. De SSts» auto» een replica van de PX-33 uit wc 1934. Deze convertible was één van de nen eerste auto’s met voorwielaandrijving. De auto zal voornamelijk voor promo tionele aktiviteiten worden ingezet. De carrosserie is gemaakt van Kevlar en koolstofvezel. Ter voortstuwing dient een 2.6 liter viereylinder benzine-turbo met intercooling, waardoor een vermo gen ontwikkeld wordt van maar liefst Cu Kei rli o nn 250 Kw. De topsnelheid komt zodoen- OUUMUlt Op de op 190 km/u. Via een vierversnel- |nvcQfnr lingsbak worden alle vier wielen aan- Sdlvll gedreven. De auto kan zich hierdoor gerust meten met een aantal moderne Staatssecretaris Koning van Financiën rally-auto’s. Het is niet onwaarschijn- en minister Nijpels van VROM heb- Ujk dat we de PX.33 zuUen tegenko- ben verlenging gevraagd van de wet men in het deelnemersveld van de rally «tijdelijke fiscale maatregelen ter be- parijs-Dakar in januari 1989. Het eer- vordering van het gebruik van ongelo- ste rally-resultaat werd behaald tijdens de benzine en de aankoop van schone de Wynn-S Safan RaUy in Australië, auto’s voor 1989. Er is bovendien een Van de 115 auto’s deelnemende auto’s regeling in de maak die nog hogere sti- werd de repbca uit 1934 zesde en dat is muleringsbedragen toekent aan auto s zeker geen slecht begin aan de zwaardere US 83-nonn. Naar verwachting zal deze regeling niet voor 1 januari 1989 aanvaard zijn. Ter over brugging zal daarom de oude regeling doorlopen. De stimuleringsregeling houdt ondermeer in tarief op ongelode benzine en een «.ui ting op de BVP van 850,- voor auto’s met een cylinderinhoud lager dan 1.4 liter en van 1.700,- voor auto’s met een hogere zuigerverplaatsing. M'-*r autobedrijven uit Moergestel sn op 18, 19 en 20 november a.s. ieder een autoshow. Het gaat om Ber- tens Autobedrijven aan de Raadhuis praktijk straat» Donkers Autobedrijf aan de E Schoolstraat, Persoons Autobedrijf aan de Industrieweg en Bij velt-Van de Ven. eveneens aan de Industrieweg Morgen zijn de autoshows te bezoeken aen met de Mitsubi- tot 21.00 uur. Zaterdag kunnen 1,PreV1®e bezigheid. langstellenden terecht van 10.00-17.w ld njdt de auto com- uur Qok Op zondag zijn de autoshows elfs een klem beetje te bezOeken en wel van 10.00-17.00 uur. auto’s, via BTW, BVB, accijns, heffingen en andere belastingen niet in verhouding staat tot het ~'jkse bedrag wat wordt uitge geven aan wegen en andere zaken om het verkeer in goede banen te leiden. Ze kunnen er niet eens ge noeg politie-agenten van betalen om ons op ongehoorzaam gedrag te laten controleren en de politie agenten die er zijn worden onvol doende betaald. In ieder geval krijgt de automobilist de laatste tijd meer naar zijn hoofd gegooid dat hij de schuldige zou zijn aan de achteruitgang van het milieu. Over maatregelen voor de industrie ho ren we nauwelijks wat. Maar ook de boeren wordt de schuld in de schoenen geschoven. Er wordt ge probeerd op deze manier twee zwarte pieten aan te wijzen die bei den goed zijn voor een hele berg extra inkomsten. En waar gaan die komsten naar toe? Naar Sin laas, misschien... Uniek heeft de auto brede Daarnaaf.biedt Galan t een uni- cum- Het is namelijk de eerste in sene P hhnU gebouwde auto met een computerge- f fraaie en oedictin' stuurd veersysteem. Mitsubishi noemt s uiterst fraaie en gedistin- h ECS (^^11 Controlled Suspension). Deze installatie past het Duitse auto denkem D^ spoiler is ove- veercomfort automatisch aan de on- 11 i- i 1 1 1 oergrond aan. Daarnaast kan de be- renendSe koffeS£ ri^makkdijk^e rieni ®tuurder °P het dashboard zijn voor- De auto is opmerkelijk overzichtelijk keur Hle™ee worden de naar alle kanten door de vrij rechte veer‘en demperwerking onafhankelijk vormen J van de nJomstandigheden geprogram meerd. Er kan worden gek -duidelijk me auto strakker is af geveerd, een Duits weggedrag. Daarnaast L v. instelling Soft, waarbij de auto v comfortabeler is afgeveerd, meer Franse traditie. In de automatis Ongeveer de helft van de garagebe drijven en autospuiterijen in Midden- Brabant leeft de Wet chemische afval stoffen niet of slechts gedeeltelijk na. Dit blijkt uit een rapportage van het Samenwerkingsverband Midden-Bra- bant (S.M.B.) over de 2de bezoekronde die bij de bedrijven is afgelegd in het kader van de uitvoering van het door V.R.O.M. gesubsidieerde proefproject intensivering handhaving Wet chemi sche afvalstoffen (proefproject Wca). Van de in totaal 436 bezochte be drijven houden 128 bedrijven zich aan! de wet, handelen 104 bedrijven gedeel-i telijk volgens de regels en voldoen 100' bedrijven niet aan de voorschriften. Bij 24 bedrijven kon niet worden achter haald op welke wijze afgewerkte olie en/of chemische afvalstoffen werden afgevoerd, terwijl bij 69 bedrijven werd geconstateerd dat geen chemi sche afvalstoffen vrijkwamen. Uit de resultaten van het 2de be drijfsbezoek blijkt dat circa 816.000 li ter afgewerkte olie, circa 70.000 liter vloeibare chemische afvalstoffen en circa 25.000 kg chemisch spuiterij-af- val vrijkomt. Relatief gezien wijken deze hoeveelheden niet veel af van de geproduceerde hoeveelheden tijdens de 1ste bezoekronde. Van de afgewerk-, te olie en chemische afvalstoffen wordt het merendeel legaal afgevoerd via; Wca-vergunninghouders terwijl een, bepaald deel van de chemische afval-i stoffen op illegale wijze wordt verwij derd door: toevoeging aan afgewerkte olie, lozing op het riool, afgifte aan de reinigingsdienst en verdwijning met onbekende bestemming. uit te verstellen buitenspiegels die bo- lingen voor te verrichten. Een druk op vendien verwarmd zijn, een elektrisch de knop is voldoende. Bovendien re- glazen schuif/kanteldak, een doorgeef- geit het systeem automatisch de rij- luik door de achterbankrugleuning en hoogte van de auto. Ook weer via het trusting. Ons test- centrale vergrendeling. Kortom, alles display midden boven de console laten -wat ggn verwende automobilist en zijn lampjes zien of de auto «low», «nor- passagiers kunnen vragen is standaard mal» of «high» staat. Bij stadsverkeer in de GTi/X-uitvoering aanwezig. staat hij altijd op «normal», terwijl op een gladde snelweg de carrosserie zakt tot «low». Dit komt de stroomlijn en tevens het verbruik ten goede. Het kan echter wenselijk zijn om bijvoorbeeld uitstekende stenen op een zandpad te ontwijken en daarvoor kan met weder om een druk op de knop de stand «high» worden ingeschakeld. Zoals °“- Suspensionj. Deze installatie past het zegd is dit de eerste produktie-a veercomfort automatisch aan de on- met een dergelijk systeem. Het zal niet dergrond aan. Daarnaast kan de be- lang duren voordat ook andere merken lurder op het dashboard zijn voor- met iets dergelijks op de markt komen. keur intoetsen. Hiermee worden de Andere Japanners zullen het ongetwij- Vier veer- en demperwerking onafhankelijk feU in hu£ vol de generatie auto’s houden van de njomstandigheden geprogram- voorstell Eu ieder et meerd. Er kan worden gekozen voor merk vergelijk^ - afgewerir’en »P druk. Het dashboard is vergelijkbaar Duits weggedrag. Daarnaast is er de met dat van de GLS-types en ook het instelling Soft meubilair vertoont veel gelijkt stoffen bekleding voldoet wat structuur betreft erg goed. en beenruimte in de Galant eerder genoemd. De fortabel plaats aan 1 tchikl Jaamaast is er de auto veel -„abeler is afgeveerd, meer de x’ranse traditie. In de automatische stand regelt het systeem zichzelf, maar laat middels een aantal controle- lampjes wel aan de bestuurder weten, welke stand hij op dat moment het beste vindt. Het systeem geeft dus de mogelijkheid tussen Duits sportief en Frans comfortabel te kiezen, zonder daar in de garage ingrijpende hande- IN KLEI er> VSn meW Ci<m 280 0Uto$ Nederlandse marttf.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 33