OPRAAT
n beetje van dit
en een beetje van dat
«1
s
Q W DÉR BOOM
Xepelaers Opel
I
I
tr
Ij
Es
i
nur
Senator completer
i
Schuldig
erhuur
Auto ’89
OUT
Mazda’s snelle
service
Garagebedrijven
en autospuiterijen
en het milieu
Mitsubishi
Galant 2.0
GTi/X-lóV
!sa£o Autoshows
in Moergestel
'T—
£5
Succes voor
Replica in rally’s
AUTO’89
Donderdag 17 november 1988 - pagina 33
DE TILBURGSE KOERIER
r 1988 - pagina 32
onder redactie van Tony Vos
Titxjrg Teiefoon 015 454655
Tony Vos
DE RENAULT-DEALER IN
HET HART VAN BRABANT
ir
Goirkestraat 25,5046 GC Tilburg - Telefoon (013) 364011
lige
0
Info in de showroom
MENSEN ACHTER OPEL
[afcveringskosten
1
ir
(da
rijs.
e
m
m
w
w
auto van
lOOkmenexcl. BTW
16.950-
16.950-
19.500-
2.950, -
3.950, -
5.950-
5.950, -
6.950-
7.950, -
9.950, -
9.950-
10.950-
15.950,-
16.950-
rerwijl de sp
gende auto
iron doet
Aan de buitenkant
grijze bescherms
lichtmetalen
laat en een i
steem, wat
1 voor een
"t. Voor en
smmen gemon-
gedisuu-
:p. In eer-
aan een
;htelijk
rechte
zakelijke in-
vergelijkbaar
es en ook het
jkenis. De
not kleur en
.1 De hoofd-
Galant werden al
genoemd. De auto biedt com-
d plaats aan vier volwassenen
die kunnen beschikken over midden-
armsteunen voor en achter, vier elek
trisch bediende portierruiten, zonwe
rend glas, twee elektrisch van binnen-
ke-up-spiegel en een sleutel met ver
lichting aan de standaardlijst toege
voegd. Aan het uiterlijk herkennen we
de Senator nu door achterlicht-units
met een zwarte bies. Het duurste mo
del uit de serie, de CD, heeft een nieuw
type lichtmetalen sportvelgen gekre
gen.
Over het
at GTi 1
fijn en gemakkelijk. Je moet er
ter niet teveel van verwachten. De
auto moet gezien worden als een snelle
gezinswagen, het is zeker geen sprinter
van het zuiverste ras. Ik denk dat we
hem wat allure betreft het best kunne
vergelijken met een Peugeot 405
16, ook een sportieve auto maar zeker
geen sportauto.
Krachtexplosie
ECS maakt het rijden met de Mitsubi
shi Galant tot een
In de normaal-stanc
fortabel en helt zelfs
Vakmanschap en service als traditie.
staan weer zo
j voor de ver
rijen om met hun ge-
Jcen op de markt te
ste en meest betaalba-
Auto ’89, van Fred
l is inmic’
•v hem 1
i nog sneller
jaar werden a
het Dealer
"S). Via dit
jeerd
implete auto’s
r als met andere
teem kunnen beste
worden. Een
uur besteld v.
or 5 uur 's ocht-
lazda-dealers
roffen zode*
i op een bvov
morden acht“
de nachtvra».
■rzenden van
Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655
Inparkeren
Zoals gezegd zijn er twee versies met
deze nieuwe krachtbron. Het verschil
zit ’m alleen in de uitr
exemplaar beschikte over een uiterst
beschouwbaar ABS-remsyst
onder alle omstandigheden
korte en rechte remweg zorgt,
achter worden schijfremmen
teerd.
over in bochten. Terwijl de sport-stand
voor een strak liggende auto zorgt. De
16-kleppen krachtbron doet prima zijn niet
werk en is niet eens zo rumoerig als je dan
zou verwachten. De trekkracht is ook Fr<=
onderin best aanwezig, al moet een
echte krachtexplosie pas boven de
4500 tr/min gezocht worden. De vijf-
versnellingsbak schakelt bijzonder ligt,
maar wil bij het inzetten van de ach
teruit wel eens weigeren. Zo zie je
Het brandstofverbruik van een snelle
rakker als Galant GTi 16V wordt door
mij van te voren altijd te laag inge
schat. Bij de pomp verbaasde een ge
middelde van 1 op 9,9 mij enigszins, ik
had het slechter verwacht. Zeker in
combinatie met de katalysator mag de
ze gemiddelde dorst meer dan aan
vaardbaar genoemd worden.
Dan tot slot weer de prijzen. Iedereen
zal begrijpen dat een topmodel uit een
serie niet in de uitverkoop te vinden is.
Als we echter zien dat de Galant 2.0
GLSi met het optiepakket al ruim over
de veertigduizend gulden kost, dan
mogen we de basisprijs van 44.595,-
-:et buitensporig hoog noemen. Maar
a heb je wel de auto zonder ABS,
ECS en een aantal andere aardige ex
tra’s. Onze testauto compleet met alle
besproken opties staat voor 58.195,-
in de prijslijst. Het verschil van bijna
veertienduizend gulden wordt verdeeld
over ABS, ECS, een schuifdak en wat
andere minder belangrijke zaken. Het
is natuurlijk altijd de vraag of dat
soort voorzieningen zoveel geld waard
zijn. ABS is in principe altijd zijn geld
waard. ECS is natuurlijk aardig en
draagt zeker bij tot een prettig rijge
drag, maar de afgelopen 100 jaar auto-
historie hebben we ook zonder ge
kund.
De overheid is weer eens met van
alles bezig en er is geen peil op te
trekken wat daar de gevolgen van
zullen zijn. Gaan we straks statie
geld betalen op auto's, hoe ze dat
willen is me nog steeds niet duide
lijk. In ieder geval zal de subsidie
op schone auto’s volgend jaar wor
den voortgezet, maar dat is dan
denk ik ook het enige goede nieuws
wat er te melden valt. Maar de
BTW-verlaging dan, zult u zeggen.
Ja, inderdaad gaat de BTW met jaarlijk
1,5 omlaag, maar het gat wat de geven
regering hiermee kweekt moet na
tuurlijk weer op een andere manier
gevuld worden. Er wordt inmiddels
al weer gesproken over een accijns
verhoging op brandstoffen. Door de
laag blijvende wereldmarktprijs, is
de opbrengst van ons aardgas ook
weer minder. Minder opbrengsten,
weer een groter gat in de schatkist
en wie zal dat betalen Hadden we
maar een heel leger zoete lieve
Gerritjes die hiervoor wilden op
draaien. Nee, nee, de bezitter van
de met zorg bij elkaar gespaarde
auto moet de portemonnee weer
flink open doen. O ja, vergeet ik
bijna de verhoging van de wegenbe
lasting met vijfentwintig gulden per
jaar tot en met 1995. Het staat ex,ra
echter nog steeds als een paal bo- inkon
ven water dat het totale bedrag van terklc
de staat jaarlijks verdient aan
Sinterklaas en Kerstmis i
voor de deur. Tijd dus
schillende uitgeverijer
bruikelijke autoboeke
komen. De kleinste c;
rit het rijtje is Auto ’89, van
uer Vlugt. Het is inmiddels het elf-
uv deel. In het boek worden 280 auto’s
voor het voetlicht gehaald, een auto
over per pagina. Daarnaast zijn er een aan-
towel tal vaste rubrieken zoals de prijslijst en
een kijkje in de keuken van verschil
lende autofabrieken over de auto’s die
„v ue komende jaren mogen verwach
ten. Tevens worden in mini-tests de
belangrijkste middenklasse auto’s be
schreven. Ook heeft dit autoboek altijd
een wisselend onderwerp in kleur. Dit
jaar worden een groot aantal na-oor-
logse klassieke auto’s behandeld. Deze
pagina’s zijn overigens heel fraai in
kleur geïllustreerd. De prijs is heel
netjes hetzelfde gebleven als vorig jaar,
Al weer voor de derde keer haal ik op deze pagina de Mitsubishi Galant voor het voetlicht. De eerste keer was dat de 2 liter
benzine, daarna de 1.8 liter turbodiesel en nu is dan het paradepaard aan de beurt, de 2 liter 16-klepper. Iedere keer weer
maakt de Galant een prima indruk, iedere uitrusting op zijn manier. Van de twee leverbare 16-kleppers reden we de meest
uitgebreide versie.
Alhoewel de 16-klepper al in januari in Portugal te berijden was tijdens de introductie, staat de auto pas sinds begin oktober
bij de dealers op de prijslijst. Het is nu alleen nog even wachten op de vijfdeurs hatchback en de serie is helemaal compleet.
Aan de 16-klepper zijn een heleboel snufjes te ontdekken. De motor is natuurlijk een verder ontwikkelde versie van de be
kende twee liter met. door het installeren van vier kleppen per cylinder, een vermogen van 147 pk. Een redelijke berg paar
denkrachten die zorgen voor een topsnelheid van 205 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9 seconden. Toch komt de
auto niet als een sportmobiel over en moet meer gedacht worden aan een snelle gezins- en zakenauto.
Om Mazda-rijders nog sneller te kun
nen bedienen is importeur Auto Palace
de Binckhorst gestart met nachtvracht-
bestellingen voor onderdelen. Een
Mazda-dealer heeft de door hem be
stelde onderdelen nu nog sneller in re uit 1
huis. Al eerder dit jaar werden alle van der
dealers aangesloten op het Dealer de d
Communicatie Systeem (DCS) T
syteem wordt gecommuniceerc
voorraden en complete auto’s zowe. «u
met de importeur als met andere dea- ki;
Iers. Met het systeem kunnen bestellin- lende t
gen geplaatst worden. Een onderdeel we de
wat voor 12.00 uur besteld wordt, is de
andere dag voor 5 uur 's ochtends op
zijn plaats. Alle Mazda-dealers hebben
voorzieningen getroffen zodat af te le
veren onderdelen op een beschermde
plaats kunnen worden achtergelaten.
Daarnaast wordt de nachtvracht ook
gebruikt voor verzenden van brieven
en poststukken.
Voor het modellenjaar 1989 heeft Opel
zijn topmodel, de Senator, een nog ex
clusievere uitrusting gegeven. Er wordt
gebruik gemaakt van meuw velours ta
pijt en verder zijn hout-inleg in het
dashboard en in de deurbekleding, be
klede voorstijlen, waarschuwingslam-
pen in de portieren, een verlichte ma-
UUlUlCllUgdlCgC.UJUg
een lager accijns- Renault ESDHCC
>enzine en een kor- 1
Waar verschillende merken zeer uitge
breid hun best moeten doen om de
verschillende modellen aan de man te
brengen, kost het Renault totaal geen
moeite om de Espace te verkopen.
Sterker nog, ze kunnen de productie
haast niet aan. Tot eind oktober zijn er
sinds zijn introductie 80.000 exempla
ren gemaakt, waarvan ongeveer de
helft in Frankrijk is gebleven. De hui
dige dagproduktie telt 156 eenheden,
waarvan er 131 exemplaren bij Matra
in Romorantin en 25 bij Alpine in
Dieppe gemaakt worden. In maart
1989 zal dit aantal gestegen zijn tot in
totaal 200 stuks per dag. Hierdoor zal
de jaarproduktie in 1989 boven de
’eg. 40.000 Espaces uitkomen. Dit betekent
„een 'ook dat in het voorjaar de 100.000 ste
l be- auto van dit type van de band zal rol-
17.00 len. De dit jaar geïntroduceerde Espa
ce Quadra met permanente vierwiel-
aandrijving maakt inmiddels 15 van
de totale produktie uit. In december
zal de optielijst worden uitgebreid met
een ABS remsysteem van Bosch.
maar weer, deze Japanner heeft ook al
echter niel .weel van ierwachlen. De SSts»
auto» een replica van de PX-33 uit
wc 1934. Deze convertible was één van de
nen eerste auto’s met voorwielaandrijving.
De auto zal voornamelijk voor promo
tionele aktiviteiten worden ingezet. De
carrosserie is gemaakt van Kevlar en
koolstofvezel. Ter voortstuwing dient
een 2.6 liter viereylinder benzine-turbo
met intercooling, waardoor een vermo
gen ontwikkeld wordt van maar liefst
Cu Kei rli o nn 250 Kw. De topsnelheid komt zodoen-
OUUMUlt Op de op 190 km/u. Via een vierversnel-
|nvcQfnr lingsbak worden alle vier wielen aan-
Sdlvll gedreven. De auto kan zich hierdoor
gerust meten met een aantal moderne
Staatssecretaris Koning van Financiën rally-auto’s. Het is niet onwaarschijn-
en minister Nijpels van VROM heb- Ujk dat we de PX.33 zuUen tegenko-
ben verlenging gevraagd van de wet men in het deelnemersveld van de rally
«tijdelijke fiscale maatregelen ter be- parijs-Dakar in januari 1989. Het eer-
vordering van het gebruik van ongelo- ste rally-resultaat werd behaald tijdens
de benzine en de aankoop van schone de Wynn-S Safan RaUy in Australië,
auto’s voor 1989. Er is bovendien een Van de 115 auto’s deelnemende auto’s
regeling in de maak die nog hogere sti- werd de repbca uit 1934 zesde en dat is
muleringsbedragen toekent aan auto s zeker geen slecht begin
aan de zwaardere US 83-nonn. Naar
verwachting zal deze regeling niet voor
1 januari 1989 aanvaard zijn. Ter over
brugging zal daarom de oude regeling
doorlopen. De stimuleringsregeling
houdt ondermeer in
tarief op ongelode benzine en een «.ui
ting op de BVP van 850,- voor auto’s
met een cylinderinhoud lager dan 1.4
liter en van 1.700,- voor auto’s met
een hogere zuigerverplaatsing.
M'-*r autobedrijven uit Moergestel
sn op 18, 19 en 20 november a.s.
ieder een autoshow. Het gaat om Ber-
tens Autobedrijven aan de Raadhuis
praktijk straat» Donkers Autobedrijf aan de
E Schoolstraat, Persoons Autobedrijf
aan de Industrieweg en Bij velt-Van de
Ven. eveneens aan de Industrieweg
Morgen zijn de autoshows te bezoeken
aen met de Mitsubi- tot 21.00 uur. Zaterdag kunnen
1,PreV1®e bezigheid. langstellenden terecht van 10.00-17.w
ld njdt de auto com- uur Qok Op zondag zijn de autoshows
elfs een klem beetje te bezOeken en wel van 10.00-17.00
uur.
auto’s, via BTW, BVB, accijns,
heffingen en andere belastingen
niet in verhouding staat tot het
~'jkse bedrag wat wordt uitge
geven aan wegen en andere zaken
om het verkeer in goede banen te
leiden. Ze kunnen er niet eens ge
noeg politie-agenten van betalen
om ons op ongehoorzaam gedrag te
laten controleren en de politie
agenten die er zijn worden onvol
doende betaald. In ieder geval
krijgt de automobilist de laatste
tijd meer naar zijn hoofd gegooid
dat hij de schuldige zou zijn aan de
achteruitgang van het milieu. Over
maatregelen voor de industrie ho
ren we nauwelijks wat. Maar ook
de boeren wordt de schuld in de
schoenen geschoven. Er wordt ge
probeerd op deze manier twee
zwarte pieten aan te wijzen die bei
den goed zijn voor een hele berg
extra inkomsten. En waar gaan die
komsten naar toe? Naar Sin
laas, misschien...
Uniek
heeft de auto brede Daarnaaf.biedt Galan t een uni-
cum- Het is namelijk de eerste in sene
P hhnU gebouwde auto met een computerge-
f fraaie en oedictin' stuurd veersysteem. Mitsubishi noemt
s uiterst fraaie en gedistin- h ECS (^^11 Controlled
Suspension). Deze installatie past het
Duitse auto denkem D^ spoiler is ove- veercomfort automatisch aan de on-
11 i- i 1 1 1 oergrond aan. Daarnaast kan de be-
renendSe koffeS£ ri^makkdijk^e rieni ®tuurder °P het dashboard zijn voor-
De auto is opmerkelijk overzichtelijk keur Hle™ee worden de
naar alle kanten door de vrij rechte veer‘en demperwerking onafhankelijk
vormen J van de nJomstandigheden geprogram
meerd. Er kan worden gek
-duidelijk me
auto strakker is af geveerd, een
Duits weggedrag. Daarnaast L v.
instelling Soft, waarbij de auto v
comfortabeler is afgeveerd, meer
Franse traditie. In de automatis
Ongeveer de helft van de garagebe
drijven en autospuiterijen in Midden-
Brabant leeft de Wet chemische afval
stoffen niet of slechts gedeeltelijk na.
Dit blijkt uit een rapportage van het
Samenwerkingsverband Midden-Bra-
bant (S.M.B.) over de 2de bezoekronde
die bij de bedrijven is afgelegd in het
kader van de uitvoering van het door
V.R.O.M. gesubsidieerde proefproject
intensivering handhaving Wet chemi
sche afvalstoffen (proefproject Wca).
Van de in totaal 436 bezochte be
drijven houden 128 bedrijven zich aan!
de wet, handelen 104 bedrijven gedeel-i
telijk volgens de regels en voldoen 100'
bedrijven niet aan de voorschriften. Bij
24 bedrijven kon niet worden achter
haald op welke wijze afgewerkte olie
en/of chemische afvalstoffen werden
afgevoerd, terwijl bij 69 bedrijven
werd geconstateerd dat geen chemi
sche afvalstoffen vrijkwamen.
Uit de resultaten van het 2de be
drijfsbezoek blijkt dat circa 816.000 li
ter afgewerkte olie, circa 70.000 liter
vloeibare chemische afvalstoffen en
circa 25.000 kg chemisch spuiterij-af-
val vrijkomt. Relatief gezien wijken
deze hoeveelheden niet veel af van de
geproduceerde hoeveelheden tijdens
de 1ste bezoekronde. Van de afgewerk-,
te olie en chemische afvalstoffen wordt
het merendeel legaal afgevoerd via;
Wca-vergunninghouders terwijl een,
bepaald deel van de chemische afval-i
stoffen op illegale wijze wordt verwij
derd door: toevoeging aan afgewerkte
olie, lozing op het riool, afgifte aan de
reinigingsdienst en verdwijning met
onbekende bestemming.
uit te verstellen buitenspiegels die bo- lingen voor te verrichten. Een druk op
vendien verwarmd zijn, een elektrisch de knop is voldoende. Bovendien re-
glazen schuif/kanteldak, een doorgeef- geit het systeem automatisch de rij-
luik door de achterbankrugleuning en hoogte van de auto. Ook weer via het
trusting. Ons test- centrale vergrendeling. Kortom, alles display midden boven de console laten
-wat ggn verwende automobilist en zijn lampjes zien of de auto «low», «nor-
passagiers kunnen vragen is standaard mal» of «high» staat. Bij stadsverkeer
in de GTi/X-uitvoering aanwezig. staat hij altijd op «normal», terwijl op
een gladde snelweg de carrosserie zakt
tot «low». Dit komt de stroomlijn en
tevens het verbruik ten goede. Het kan
echter wenselijk zijn om bijvoorbeeld
uitstekende stenen op een zandpad te
ontwijken en daarvoor kan met weder
om een druk op de knop de stand
«high» worden ingeschakeld. Zoals °“-
Suspensionj. Deze installatie past het zegd is dit de eerste produktie-a
veercomfort automatisch aan de on- met een dergelijk systeem. Het zal niet
dergrond aan. Daarnaast kan de be- lang duren voordat ook andere merken
lurder op het dashboard zijn voor- met iets dergelijks op de markt komen.
keur intoetsen. Hiermee worden de Andere Japanners zullen het ongetwij- Vier
veer- en demperwerking onafhankelijk feU in hu£ vol de generatie auto’s houden
van de njomstandigheden geprogram- voorstell Eu ieder et
meerd. Er kan worden gekozen voor merk vergelijk^ -
afgewerir’en »P
druk. Het dashboard is vergelijkbaar Duits weggedrag. Daarnaast is er de
met dat van de GLS-types en ook het instelling Soft
meubilair vertoont veel gelijkt
stoffen bekleding voldoet wat
structuur betreft erg goed.
en beenruimte in de Galant
eerder genoemd. De
fortabel plaats aan 1
tchikl
Jaamaast is er de
auto veel
-„abeler is afgeveerd, meer de
x’ranse traditie. In de automatische
stand regelt het systeem zichzelf, maar
laat middels een aantal controle-
lampjes wel aan de bestuurder weten,
welke stand hij op dat moment het
beste vindt. Het systeem geeft dus de
mogelijkheid tussen Duits sportief en
Frans comfortabel te kiezen, zonder
daar in de garage ingrijpende hande-
IN KLEI
er> VSn meW Ci<m 280 0Uto$ Nederlandse marttf.