1
POPPEN
BEURS
s
FS
l
5
>8
>8
18
18
>8
9
THEKS
Zuidelijk toneel
met boulevardkomedie
TILBURG
Poppenbeurs
STADSSCHOUWBURG
Mozart centraal
in concert
Brabants Orkest
Willem Vermandere
Moderne
edelsmeedkunst
Willem De Ridder
vertelt
ZATERDAG
19 NOVEMBER
Zeefdrukeditie
in
Galerie Artikel
Temperaments:
dans van José Besprosvany
Hans Liberg
a~S~KÏ= Kabaal
Bed-Kwartet»
«Pielekepoep»
Jeugdtheater door
lletjes blijven gen: «Jouw kwabbiteit satijnt, jarretueel -w-x. a
menstrueewig vulvaginaanminnig,
mij de suspens geheel tot dweilens-
Theater Sandberg brengt
«De nacht juist voor het woud»
Donderdag 17 november 1988 - pagina 17
DE TILBURGSE KOERIER
op en
liek.
Karin Lechner en.Sergio Daniel Tiempo.
WORKSHOPS IN T HEKS~|
Jarmo Hoogendijk-
sinds
H E A T E R
Mozart
maar z
nu herinr
ter
dra<
de studio-
Aanvang
L. BOUWMEESTERPLEIN 1
o
2
3
van José Besprosvany
20.15 uur.
zwolle ’t
i toe». Zo
OPEN 10.30-16.30
TOEGANG 3,50 65+: 3,- KINDEREN 1,-
Ook antieke poppen
Peeters Audio Video
Bang Olufsen Center
Reeds meer dan 25 jaar B O-dealer
Molenstraat 142, hoek Besterdring. Tel. 420397
Yvon is ir
tijd.
Eric
geloos I...
feestje ter ere v
maal ingrediënt
een pittig blijspel v
veel kijkplezier zal
Aanvang: 20.45 uüi
Het unieke aan dit toneelstuk is echter de
taal die gebruikt wordt. Er werd een nieuwe
er 1988 -I- pagina 16
voorstellingen,
xe avond staat
v«n het Dans-
1, over het
id-, Zilver-
13 nover
een exposit
i twee leden va..
Ismeden Vereni-
Diepenheim en
ijk.
door zijn
elementen
ilkt door
zijn opleiding aan de vak-
choonhoven wj
kennis verwie
i Wouters. De I
ïrkstukken ontv
“voel of vanuit
ember treedt de Vlaamse
Willem Vermandere op
van Schouwburg Tilburg.
Aanvang 20.45 uur.
Danswerkplaatscircuit
Zaterdag 19 nov. om 15.00 uur het Dans
werkplaatscircuit; een samenwerkingsver
band van Dansend Hart (Utrecht), het
Danshuis (Tilburg), Danswerkplaats (Leeu
warden), Theater Korzo (Den Haag), Per
ron 2 (Amsterdam) en Studio al Porto (Rot
terdam). Er worden drie dansstukken uitge
voerd: Double Dutch van choreograaf Ru-,
die Ewals is ’t eerste. Haar uitgangspunt is
touwtjesspringen. Tweedimensionaliteit en
fysiek uithoudingsvermogen zijn in dit stuk
belangrijk. De muziek is van Inigo van
Grimbergen.
Vanaf donderdag 17 nov. is er een
speciale grafische editie tentoonge
steld die in gelimiteerde oplage is uit
gebracht door de Haagse kunstenaar
John de Rijke (1943).
Aan het ontwerp ligt een maatvoe
ring 2:3 ten grondslag. Op gebied van
de grafische zeefdruk laat John de
Rijke uitzonderlijke toepassingen
Voor geïnteresseerden en uiteraard
liefhebbers van de grafische technie
ken een unieke expositie.
Woensdag 23 november brengt het Zuidelijk Toneel de klucht «De Sapeurloot» op de
planken in Schouwburg Tilburg. Aanvang 20.15 uur.
Een getrouwde man (de p--—
wordt verliefd op het dienstmeisje’ van zijn
vrouw en wil wel van twee walletjes blijven
eten. Gaat het om liefde? Welnee, alleen om
sex. Bezitsdrang en groeiende lijfelijke
hartstocht regeren. Op zich dus niets meer
dan een driehoeksverhouding.
Ayckbourn is vooral bekend
stukken waarin veelal bitterzoete
te vinden zijn en die worden bevoll
herkenbare eigentijdse personages.
In «Bed-kwartet» zien we vier echtparen.
De al wat oudere Ans en Karei, die elk in
hun eigen wereldje compleet langs elkaar
heen leven.
Ze hebben een ding gemeen en dat is hun
zoon Freddy.
Freddy is nog niet zo lang getrouwd met
Susan. Hun huwelijk dreigt echter stuk te
lopen. Susan geeft de schuld hiervan aan
Yvon, de vroegere vriendin van Freddy.
Yvon is inmiddels getrouwd met Niek,
succesvol zakenman die maar weinig
heeft voor Yvon.
en Margot tenslotte, een-vrolijk zor-
i stel, althans zo lijkt het. Ze geven een
van hun nieuwe huis. Alle-
ingrediënten voor Ayckbourn om er
1 van te maken, wat u zeker
zal geven.
Jan Witjes (geb. 1946)
Voltooide z::"
school te Set
zonder veel 1
edelsmid Ab
voor zijn wer
vanuit zijn geve
rerend gesprek.
Jan Witjes is een absolute perfectio
nist die ook het kleinste detail van zijn
objekten maximaal laat meewerken in
de totale uitstraling. Beweging is een
invalshoek die hem meer en meer fas
cineert.
Vrijdag 18 novemt
kleinkunstenaar
in de studiozaal
Deze week in Atelier/Theater 't Heks in de Lannerstraat 1 in Tilburg drie voorst
Vrijdagavond is er voor de tweede keer in dit seizoen «Een avond met...». Deze a—
Woody Allen centraal. Zaterdagavond het eerste programma in dit seizoen van h
werkplaatscircuit. En zondagmiddag is er de kindervoorstelling Tango van Tie 3,
overleven van een straatkind in een grote stad.
heen kijkend mens, die geraakt wordt door
het moderne leven. Hij is kritisch zonder
bitter te zijn, zoals in zijn gesproken lied
over God die de paus opbelt. Ook lukt het
hem zijn gevoelens met het publiek te delen,
"a over de dood van Rosie, een
reisje uit zijn geboortedorp.
Met zijn liederen en originele woordspe-
i:-Vermandere doorlopend onder-
te zijn. De Zwolse Courant:
«Gezien zijn capaciteiten is hij in ons land
te weinig bekend. En dat is jammer want
mensen die zo treffend de rijke Vlaamse
cultuur uitdragen verdienen gewoon een
breder publiek».
Vrijdag 18 november wordt de dansvoorstelling «Temperaments»
opgevoerd in de schouwburgzaal van Schouwburg Tilburg. Aanvang
«Temperaments» is de derde voorstelling maticus rond en traag en de cholericus hoe-
van de hand van de jonge Mexicaanse cho- kig en atletisch,
reograaf José Besprosvany en is gebaseerd H“*
op «De Vier Temperamenten» van de com
ponist Paul Hindemith. Het thema van zijn
muziekstuk is gebaseerd op de vier karak
tertypes die stammen uit de Griekse oud-
De verschillende aspekten van elk per-
soonlijkheidstype worden door de dansers ontv
op een zeer persoonlijke manier in beeld ge- tot
bracht. De melancholicus is zwaarmoedig, der pretei
de sanguinicus is impulsief en vurig, de fle- mooi om
Tie 3/Tango
Op zondagmiddag 20 nov. om 15.00 uur
is er voor iedereen vanaf 8 jaar de voorstel
ling «Tango». «Honger hebben» is het uit
gangspunt van deze voorstelling. Het ver
haal begint waar twee mensen hun be
staansmogelijkheid verliezen omdat ze niets
te eten hebben. Een kind gedreven door de
wil om te leven maar genoodzaakt om op de
straat te overleven, ontmoet een man. Sa
men beleven zo op één dag avonturen die je
normaal in een heel mensenleven niet mee
maakt. Veel muziek en liedjes maken van
deze ontmoeting een indrukwekkend gebeu
ren, waarbij kinderlijke fantasie de harde
werkelijkheid verdringt.
Het concert te geven op maandag 21 no
vember 1988 en 20.15 uur in de Schouwburg
Tilburg is, door programmering en solisten,
van zeer bijzondere aard. De avond staat ge
heel in het teken van Mozart, van wie een
symfonie, twee pianoconcerten en het con
cert voor twee piano’s vertolkt zullen wor
den. De uitvoerenden zijn geen onbekenden
in Brabant: solisten zijn Karin Lechner en
haar broer Sergio Tiempo (die zijn moeders
naam draagt). Beiden traden hier reeds eer
der op en wel tot grote bewondering van het
publiek.
hem zijn gevo
jbadour werd chansonnier, de pa- zoals de pijn
1 werd een schouwburg en de gi- meisje uit zijn
entarium. Met zijn 1“
ie Vlaam- lingen weet
rmandere. houdend t<
iets» zal hij -n—:—
met zijn (luister)liedjes nooit de hitparade
bereiken; daarvoor heeft hij de Vlaamse
cultuur te hoog in het vaandel staan. Zijn
liedjes tonen hem als een verbaasd om zich
Zaterdag 19 november a.s. is Hans Liberg
weer te zien in Schouwburg Tilburg met
«Wortel Bach Live», een voorstelling die
hem op het lijf geschreven is. Aanvang
20.15 uur.
Dit seizoen prolongeert Hans Liberg zijn
zo succesvolle solo-optreden «Wortel Bach
Live». Hij bespeelt de vleugel, een clavecim-
bel, een tam-tam uit Guinee en een basgi
taar. Toch weet Bach in dit geheel een cen
trale rol in te nemen en is er ook nog plaats
voor een liefdeslied. Het gebeurt allemaal in
een twee uur durende show waarin Hans Li
berg ook nog eens in de huid kruipt van de
Neo-geo, een Japanse Zen-boeddhist en een
art-collector.
Utrechts Nieuwsblad: «De voorstelling is
een groot feest. De goede Bach kan boven
op zijn wolkje alleen maar denken: What a
nv“ ™«2U0-. met
Toneelgroep Kabaal speelt op zaterdag 19
november 1988 het toneelstuk: «Bed- -
Kwartet». Een blijspel in 2 bedrijven van
Alan Ayckbourn, in de studiozaal van de
Stadsschouwburg. Aanvang 20.45 uur.
Regie: F. Clijsen.
Woensdag 23 november treedt de Tilburg-
se kindertheatergroep Pielekepoep op met
het stuk «Wonderwat Water» in de stu
diozaal van Schouwburg Tilburg. Aanvang
14.30 uur.
In ons kleine kikkerlandje hebben we ge- «Zelig»
noeg water maar in Afrika ligt dat heel an- „aat
ders. Daar is opeens de bron leeg. Waar eigensc
moet nu water vandaan gehaald worden? ej^ mjj
Nungu is ten einde raad. De wijze oude Ma-
ii-mejt zich een nijlpaard dat vol wa-
,_r moet zitten. Hij geeft Nungu de op
dracht het nijlpaard te vangen zodat er weer
water in-overvloed zal zijn. De zelfverzeker
de Nungu gaat op zoek met haar sterke
vriend Poeki, wat leidt tot een spannende en
komische speurtocht.
Op een luchtige manier laat Pielekepoep
zien dat de bevolking van droge gebieden
niet is gebaat bij moderne westerse water
pompen als deze bij gebrek aan reserveon
derdelen binnen de kortste keren stilvallen.
Deze zevende produktie van Pielekepoep
is geschikt voor kinderen van 6 t/m 12 jaar.
Carte blanche Jarmo Hoogendijk-
Hans Sparla is vooral bekend als Ben van den Dungen Kwintet
trombonist, onder andere bij het Paul
van Kemenade Quintet, Palinckx
Palinckx en tot voor kort bij Vaal
bleek. Zijn muzikale loopbaan is ech
ter begonnen bij de accordeon, waar
mee hij al vroeg in diverse amuse-
mentsorkestjes terechtkwam. Inmid
dels heeft hij de accordeon «««--
pakt en brengt deze als jazzinstrurUvu«
weer onder de aandacht. Bij de c."'*“
blanche-opdracht zal hij zowel u«
trombone als de accordeon hant
waarbij hij begeleid zal worden
Pieter Bast en Henk Koekkoek.
zonder op deze avond is ook dat er
komposities gespeeld zullen worden
zowel van Hans Sparla als Henk
Koekkoek. Beiden treden pas
kort naar voren als comnonisten.
In het Nederlands Gouc
Klokkenmuseum is van
t/m 11 december 1988
van sieraadkunst van
de Nederlandse Edels
ging, len Perrier uit
Jan Witjes uit Oisterwijl
Willem de Ridder is een van de weinige
meestervertellers die ons land rijk is en niets
is meeslepender dan het luisteren naar zo’n
verteller. Het effect is wonderbaarlijk: na
enkele minuten «verdwijnt» de verteller in
het verhaal, .even later ook het publiek. Tijd
aan de vak- en ruimte bestaan niet meer. De verhalen
vaar hij bij- die Willem de Ridder put uit zijn immense
zierf van de reservoir aan fantasieën zijn meeslepend,
j basisideeën opwindend, bloedstollend, ontroerend, ver-
“twikkelt hij bazingwekkend en aangrijpend. Een ware
„t een inspi- traklalie'
De trout
rochiezaal werd een schouwburg en
taar werd een uitgebreid instrumer*
Dat is in het kort het verhaal van de
se kleinkunstenaar Willem Verma
Ondanks deze kleine «carrièresche
met zijn (luister)liedjes nooit de
iaarvoor heeft hij de
in het vaandel st
zwarten, Chinees bij de Chinezen en als hij
in gezelschap van dikkerds is, groeit hij in
omvang. Een psychiater (Mia Farrow) weet
hem tenslotte van zijn conformisme te gene-
Maar hij wordt achtervolgd door zijn
vroegere «slachtoffers» en vlucht naar
Europa. De vorm die Allen voor zijn film
gekozen heeft, is die van een (TV)-docu-
mentaire. Er zijn in de film naadloze over-
gangen tussen documentaire en nieuw ge
filmd materiaal en Zelig wordt letterlijk ook
binnen het zelfstandige beeld ingevoerd als
metgezel van beroemdheden uit zijn tijd,
J-. jaren twintig en dertig. In de film «Man
hattan man» wordt Woody Allen geïnter
viewd en geportretteerd.
«Weerloos». Dit is een tekst- en bewegings-
stuk voor vier spielers van Joost Krieken. De
opzet van het stuk is die van een documen
taire. Centraal staan herinneringen die wor
den afgewisseld met gevoelens en gedachten
over het heden. De personages vertellen
naïef hoe zij tijdens hun jeugd de wereld in
keken en wat er sindsdien is veranderd.
ig en atletisch.
Het neo-classicisme van het muziekstuk
is terug te vinden in de choreografie: helder,
sober, bij vlagen wild, modem en intelli
gent.
Belgisch dagblad Het Volk over «Tempe
raments»: «Zonder overdreven emotionali
teit en met een minimum aan theatraliteit
ontvouwt de choreografie zich ambachtelijk
een mooi gestructureerd lijnenspel, zon-
r pretenties. «Temperaments» is gewoon
naar te kijken».
Dit kwintet behoort tot de absolute
top van de vaderlandse jazz. Trompet
tist Jarmo Hoogendijk, saxofonist Ben
van den Dungen en pianist Rob van
Bavel wonnen vele prijzen in binnen
weer opge- en buitenland en zijn virtuozen op hun
zinstrument instrument. Zij worden in dit kwintet
carte- gesteund door een uiterst solide ritme-
zowel de sektie bestaande uit Dré Pallemaerts
iteren, op drums en Anton Drukker op bas.
t door Hun vorig jaar uitgebrachte LP
Bij- «Heart of the Matter» behoort volgens
de critici tot de beste jazz-LP’s van
1987 en is zo goed als uitverkocht. Het
kwintet speelt Amerikaanse bop met
een duidelijk eigen geluid en vele solis
tische hooetenunten
geeft de Sapperloot uiting aan zijn liefde.
En zo wordt een klucht gecreëerd die bui
ten de grenzen van de conventie treedt: de
verrassende logica van het op zijn kop ge
zette cliché.
Op zaterdag 19 november van 10.30 u. tot eert nr. i
16.30 u. wordt in de foyer van de Stads- weinige
schouwburg Tilburg aan het Louis Bouw- ---
meesterplein 1 een grote poppenbeurs ge
houden. Het is de eerste keer dat Tilburg
deze beurs binnen haar grenzen heeft.
Ruim 30 poppenmaaksters hebben hun
medewerking toegezegd om van deze dag
een groot poppengenie*— T'"
deelneemsters zijn afkoi
land, een aantal »a..
Brabant.
Het accent van d
maken van poppen.
den poppen te zien, in totoa. uai.
meter, een behoorlijke straat vol met pop
pen dus. De poppen zijn voor verzamelaars
aan te schaffen maar de deelneemsters d-
monstreren hun technieken ook. De mc
lijkheden bij het poppenmaken leggen zij
graag uit, terwijl de materialen om zelf pop
pen te (gaan) maken bij hen aanwezig zijn.
Naast de poppen en de materialen zijn er
ook prima geïllustreerde kijk- en werkboek
jes te krijgen. Inschrijven voor een aantal
cursussen is mogelijk en ook het nieuwe
(eerste) nummer van het net verschenen g
«vakblad voor de poppenliefhebber» is als J
abonnement aan te schaffen.
De beurs wordt gecompleteerd door een
grote stand antieke poppen en bijbehorende
wagentjes.
Uniek is de aanwezigheid van één van de
weinige poppendokters die ons land rijk is.
Er zijn kantjes, bandjes en lapjes om zelf
kleding te maken, ook zijn er kant en klare
kleertjes aanwezig.
De beide te spelen soloconcerten van
irt ontstonden in hetzelfde jaar, 1785,
zijn volkomen verschillend. Het con-
Doubie Dutch
Het tweede stuk is «Café», dit is een be-
wegingsperformance, bestaande uit vier
korte delen, die is opgebouwd uit drie ele-
- menten: dagelijkse handelingen, met ge-
- bruik van het ritme van de gebaren; vocalen
3 en bewegingssituaties waarin liedjes en
- woorden die klanken nabootsen zijn ver-
De maandelijkse carte-blanche-opdracht van café Paradox, Willem II-straat 24, werkt> dans an-sich. Het derde stuk is
Tilburg, is voor de maand november gegeven aan trombonist/accordeonist Hans
Sparla. Op donderdag 17 november zal hij deze opdracht uitvoeren samen met
drummer Pieter Bast en saxofonist Henk Koekkoek.
Maandag 21 november verzorgt Paul Huigen zijn tweewekelijkse muzikale
thema-avond bij De Vonk. Centraal staat deze avond de trombone. Daarbij zal
muziek te beluisteren zijn van hedendaagse komponisten als Berio en Kagel naast
werk van vooraanstaande improvisatoren als MangelsdorfT en Lewis.
De sessie op dinsdag 22 november staat onder leiding van John Nuyten. Op
deze avond kan iedereen aan de slag gaan met door John geschreven stukken en
door hem uitgeschreven jazznummers. Nederlands succesvolste kwintet, het
Jarmo Hoogendijk/Ben van den Dungen Kwintet, zal donderdag 24 november
café Paradox aandoen.
20 in D KV 466, is een van Mozarts
o: concerten in mineur. Dit concert
behoort tot Mozarts fraaiste scheppingen!
Het concert nr. 21 in C KV 467, ademt
weer de sfeer van de Hoofse muziek, amuse
mentsmuziek op hoog niveau! Het eerste
deel heeft een, toendertijd graag gehoord,
toegezegd om van deze dag marsch-karakter. Hierna volgt een fraai zin-
iwgvxcgu vin van uext j Andante, waarna een virtuoze finale
oppengenieten te maken. De afrondt
geopend wordt, schreef Mozart een jaar eer
de beurs hg op het zelf 6er^en van de <ConcertJs s iri.
“J” et ehJke h?nde£ tuels» in Parijs, vandaar de bijnaam «Parij-
in, in totaal meer dan 90 J J J
Het concert staat onder leiding van Jan
Stulen die, middels een ongelooflijk aantal
gastdirecties in vele landen en vaste verbin-
tenissen in Nederland en Duitsland, zijn
sporen ruimschoots verdiend heeft.
CONSTRUCTIEF RUIMTELIJK VORMEN IN METAAL
van 28 nov. t/m 20 febr. maandagavond van 19.30-22.00 uur
Docent: Matthew Filipowski
Er kunnen grootschalige beelden ontworpen en
uitgevoerd worden in metaal.
Cursisten krijgen begeleiding in het creatieve werk en
instructies in het omgaan met metaalbewerkingsmachines
en als nodig in de electrische lastechniek.
Kosten: tot 26 jaar en 65+ 75,-
van 26-65 jaar ƒ80,-
TEXTIELBEWERKING I
van 17 nov. t/m 22 dec. donderdag van 13.30-16.00 uur
Docent: Gerrie Peeterman
Het bewerken van stoffen in relatie tot kleding.
Kosten: tot 26 jaar en 65+ 55,-
van 26-65 jaar ƒ60,-
Voor meer informatie en aanmelding:
Atelier/Theater T HEKS, Lannerstraat 1Tel. 013/551171
Een avond met Woody Allen
Op vrijdag 18 nov. vanaf 21.00 uur draait
het om Woody Allen. Deze avond bestaat
uit een film van Woody Allen: «Zelig»; een
film over Woody Allen: «Manhattan man»;
en een theatraal gedeelte waarin Peer de
Graaf, de groep van Jet van den Berg, Bram
Wiersma en de Hoorspelkem te zien zijn, vroegere
Een gepaste vormgeving van de kleine zaal Europa. 1
van ’t Heks is verzorgd door Hedy Grüne- g
wald en haar groep. Woody Allen is een be- hihiuiuv.
kende filmacteur en -regisseur. Zijn film g«”"“"
«Zelig», waarin hij zelf de hoofdrol speelt, f-
gaat over een man die de kameleonachtige binnen het z
eigenschap heeft om zich aan te passen aan de metgezel
elk milieu waarin hij zich op dat moment de ja
bevindt, en wel in die mate dat hij er volle- hatta
dig in opgaat. Zelig wordt zwart onder de v«w.
I i i J
Donderdag 17 november treedt theater- twee mannen op het toneel staan, is het hele
groep Sandberg op met het stuk «De stuk een monoloog van een man die zijn
nacht juist voor het woud» in de studio- eigen failliet aankondigt. Een toevallige pas
zaal van Schouwburg Tilburg. Aanvang sant weet niet meer onder zijn lawine van
20.45 uur. woorden uit te komen. Waarover eigenlijk
exact in de monoloog gepraat wordt, is niet
Voor haar eerste produktie heeft de on- na te vertellen. Wat wel opvalt is de wanho-
langs opgerichte theatergroep Sandberg een pige eenzaamheid en zinneloze ledigheid
prozatekst genomen van Bemard-Marie van het bestaan die uit de woordenbrei naar
Koltes en deze bewerkt tot een theaterstuk. voren komt. Uiteindelijk blijkt alleen de re-
«De nacht juist voor het woud» brengt gen bestand tegen zoveel leed.
een ontmoeting tussen twee mannen in Ondanks het uitputtende karakter van de
beeld, ’s nachts ergens in een stad. Hun voorstelling, die het uiterste vraagt van de
identiteit, verleden en eventuele drijfveren toeschouwer, heeft regisseur Hans Royaards
zijn van geen belang. Hoewel er constant er een intrigerend geheel van gemaakt.