1 POPPEN BEURS s FS l 5 >8 >8 18 18 >8 9 THEKS Zuidelijk toneel met boulevardkomedie TILBURG Poppenbeurs STADSSCHOUWBURG Mozart centraal in concert Brabants Orkest Willem Vermandere Moderne edelsmeedkunst Willem De Ridder vertelt ZATERDAG 19 NOVEMBER Zeefdrukeditie in Galerie Artikel Temperaments: dans van José Besprosvany Hans Liberg a~S~KÏ= Kabaal Bed-Kwartet» «Pielekepoep» Jeugdtheater door lletjes blijven gen: «Jouw kwabbiteit satijnt, jarretueel -w-x. a menstrueewig vulvaginaanminnig, mij de suspens geheel tot dweilens- Theater Sandberg brengt «De nacht juist voor het woud» Donderdag 17 november 1988 - pagina 17 DE TILBURGSE KOERIER op en liek. Karin Lechner en.Sergio Daniel Tiempo. WORKSHOPS IN T HEKS~| Jarmo Hoogendijk- sinds H E A T E R Mozart maar z nu herinr ter dra< de studio- Aanvang L. BOUWMEESTERPLEIN 1 o 2 3 van José Besprosvany 20.15 uur. zwolle ’t i toe». Zo OPEN 10.30-16.30 TOEGANG 3,50 65+: 3,- KINDEREN 1,- Ook antieke poppen Peeters Audio Video Bang Olufsen Center Reeds meer dan 25 jaar B O-dealer Molenstraat 142, hoek Besterdring. Tel. 420397 Yvon is ir tijd. Eric geloos I... feestje ter ere v maal ingrediënt een pittig blijspel v veel kijkplezier zal Aanvang: 20.45 uüi Het unieke aan dit toneelstuk is echter de taal die gebruikt wordt. Er werd een nieuwe er 1988 -I- pagina 16 voorstellingen, xe avond staat v«n het Dans- 1, over het id-, Zilver- 13 nover een exposit i twee leden va.. Ismeden Vereni- Diepenheim en ijk. door zijn elementen ilkt door zijn opleiding aan de vak- choonhoven wj kennis verwie i Wouters. De I ïrkstukken ontv “voel of vanuit ember treedt de Vlaamse Willem Vermandere op van Schouwburg Tilburg. Aanvang 20.45 uur. Danswerkplaatscircuit Zaterdag 19 nov. om 15.00 uur het Dans werkplaatscircuit; een samenwerkingsver band van Dansend Hart (Utrecht), het Danshuis (Tilburg), Danswerkplaats (Leeu warden), Theater Korzo (Den Haag), Per ron 2 (Amsterdam) en Studio al Porto (Rot terdam). Er worden drie dansstukken uitge voerd: Double Dutch van choreograaf Ru-, die Ewals is ’t eerste. Haar uitgangspunt is touwtjesspringen. Tweedimensionaliteit en fysiek uithoudingsvermogen zijn in dit stuk belangrijk. De muziek is van Inigo van Grimbergen. Vanaf donderdag 17 nov. is er een speciale grafische editie tentoonge steld die in gelimiteerde oplage is uit gebracht door de Haagse kunstenaar John de Rijke (1943). Aan het ontwerp ligt een maatvoe ring 2:3 ten grondslag. Op gebied van de grafische zeefdruk laat John de Rijke uitzonderlijke toepassingen Voor geïnteresseerden en uiteraard liefhebbers van de grafische technie ken een unieke expositie. Woensdag 23 november brengt het Zuidelijk Toneel de klucht «De Sapeurloot» op de planken in Schouwburg Tilburg. Aanvang 20.15 uur. Een getrouwde man (de p--— wordt verliefd op het dienstmeisje’ van zijn vrouw en wil wel van twee walletjes blijven eten. Gaat het om liefde? Welnee, alleen om sex. Bezitsdrang en groeiende lijfelijke hartstocht regeren. Op zich dus niets meer dan een driehoeksverhouding. Ayckbourn is vooral bekend stukken waarin veelal bitterzoete te vinden zijn en die worden bevoll herkenbare eigentijdse personages. In «Bed-kwartet» zien we vier echtparen. De al wat oudere Ans en Karei, die elk in hun eigen wereldje compleet langs elkaar heen leven. Ze hebben een ding gemeen en dat is hun zoon Freddy. Freddy is nog niet zo lang getrouwd met Susan. Hun huwelijk dreigt echter stuk te lopen. Susan geeft de schuld hiervan aan Yvon, de vroegere vriendin van Freddy. Yvon is inmiddels getrouwd met Niek, succesvol zakenman die maar weinig heeft voor Yvon. en Margot tenslotte, een-vrolijk zor- i stel, althans zo lijkt het. Ze geven een van hun nieuwe huis. Alle- ingrediënten voor Ayckbourn om er 1 van te maken, wat u zeker zal geven. Jan Witjes (geb. 1946) Voltooide z::" school te Set zonder veel 1 edelsmid Ab voor zijn wer vanuit zijn geve rerend gesprek. Jan Witjes is een absolute perfectio nist die ook het kleinste detail van zijn objekten maximaal laat meewerken in de totale uitstraling. Beweging is een invalshoek die hem meer en meer fas cineert. Vrijdag 18 novemt kleinkunstenaar in de studiozaal Deze week in Atelier/Theater 't Heks in de Lannerstraat 1 in Tilburg drie voorst Vrijdagavond is er voor de tweede keer in dit seizoen «Een avond met...». Deze a— Woody Allen centraal. Zaterdagavond het eerste programma in dit seizoen van h werkplaatscircuit. En zondagmiddag is er de kindervoorstelling Tango van Tie 3, overleven van een straatkind in een grote stad. heen kijkend mens, die geraakt wordt door het moderne leven. Hij is kritisch zonder bitter te zijn, zoals in zijn gesproken lied over God die de paus opbelt. Ook lukt het hem zijn gevoelens met het publiek te delen, "a over de dood van Rosie, een reisje uit zijn geboortedorp. Met zijn liederen en originele woordspe- i:-Vermandere doorlopend onder- te zijn. De Zwolse Courant: «Gezien zijn capaciteiten is hij in ons land te weinig bekend. En dat is jammer want mensen die zo treffend de rijke Vlaamse cultuur uitdragen verdienen gewoon een breder publiek». Vrijdag 18 november wordt de dansvoorstelling «Temperaments» opgevoerd in de schouwburgzaal van Schouwburg Tilburg. Aanvang «Temperaments» is de derde voorstelling maticus rond en traag en de cholericus hoe- van de hand van de jonge Mexicaanse cho- kig en atletisch, reograaf José Besprosvany en is gebaseerd H“* op «De Vier Temperamenten» van de com ponist Paul Hindemith. Het thema van zijn muziekstuk is gebaseerd op de vier karak tertypes die stammen uit de Griekse oud- De verschillende aspekten van elk per- soonlijkheidstype worden door de dansers ontv op een zeer persoonlijke manier in beeld ge- tot bracht. De melancholicus is zwaarmoedig, der pretei de sanguinicus is impulsief en vurig, de fle- mooi om Tie 3/Tango Op zondagmiddag 20 nov. om 15.00 uur is er voor iedereen vanaf 8 jaar de voorstel ling «Tango». «Honger hebben» is het uit gangspunt van deze voorstelling. Het ver haal begint waar twee mensen hun be staansmogelijkheid verliezen omdat ze niets te eten hebben. Een kind gedreven door de wil om te leven maar genoodzaakt om op de straat te overleven, ontmoet een man. Sa men beleven zo op één dag avonturen die je normaal in een heel mensenleven niet mee maakt. Veel muziek en liedjes maken van deze ontmoeting een indrukwekkend gebeu ren, waarbij kinderlijke fantasie de harde werkelijkheid verdringt. Het concert te geven op maandag 21 no vember 1988 en 20.15 uur in de Schouwburg Tilburg is, door programmering en solisten, van zeer bijzondere aard. De avond staat ge heel in het teken van Mozart, van wie een symfonie, twee pianoconcerten en het con cert voor twee piano’s vertolkt zullen wor den. De uitvoerenden zijn geen onbekenden in Brabant: solisten zijn Karin Lechner en haar broer Sergio Tiempo (die zijn moeders naam draagt). Beiden traden hier reeds eer der op en wel tot grote bewondering van het publiek. hem zijn gevo jbadour werd chansonnier, de pa- zoals de pijn 1 werd een schouwburg en de gi- meisje uit zijn entarium. Met zijn 1“ ie Vlaam- lingen weet rmandere. houdend t< iets» zal hij -n—:— met zijn (luister)liedjes nooit de hitparade bereiken; daarvoor heeft hij de Vlaamse cultuur te hoog in het vaandel staan. Zijn liedjes tonen hem als een verbaasd om zich Zaterdag 19 november a.s. is Hans Liberg weer te zien in Schouwburg Tilburg met «Wortel Bach Live», een voorstelling die hem op het lijf geschreven is. Aanvang 20.15 uur. Dit seizoen prolongeert Hans Liberg zijn zo succesvolle solo-optreden «Wortel Bach Live». Hij bespeelt de vleugel, een clavecim- bel, een tam-tam uit Guinee en een basgi taar. Toch weet Bach in dit geheel een cen trale rol in te nemen en is er ook nog plaats voor een liefdeslied. Het gebeurt allemaal in een twee uur durende show waarin Hans Li berg ook nog eens in de huid kruipt van de Neo-geo, een Japanse Zen-boeddhist en een art-collector. Utrechts Nieuwsblad: «De voorstelling is een groot feest. De goede Bach kan boven op zijn wolkje alleen maar denken: What a nv“ ™«2U0-. met Toneelgroep Kabaal speelt op zaterdag 19 november 1988 het toneelstuk: «Bed- - Kwartet». Een blijspel in 2 bedrijven van Alan Ayckbourn, in de studiozaal van de Stadsschouwburg. Aanvang 20.45 uur. Regie: F. Clijsen. Woensdag 23 november treedt de Tilburg- se kindertheatergroep Pielekepoep op met het stuk «Wonderwat Water» in de stu diozaal van Schouwburg Tilburg. Aanvang 14.30 uur. In ons kleine kikkerlandje hebben we ge- «Zelig» noeg water maar in Afrika ligt dat heel an- „aat ders. Daar is opeens de bron leeg. Waar eigensc moet nu water vandaan gehaald worden? ej^ mjj Nungu is ten einde raad. De wijze oude Ma- ii-mejt zich een nijlpaard dat vol wa- ,_r moet zitten. Hij geeft Nungu de op dracht het nijlpaard te vangen zodat er weer water in-overvloed zal zijn. De zelfverzeker de Nungu gaat op zoek met haar sterke vriend Poeki, wat leidt tot een spannende en komische speurtocht. Op een luchtige manier laat Pielekepoep zien dat de bevolking van droge gebieden niet is gebaat bij moderne westerse water pompen als deze bij gebrek aan reserveon derdelen binnen de kortste keren stilvallen. Deze zevende produktie van Pielekepoep is geschikt voor kinderen van 6 t/m 12 jaar. Carte blanche Jarmo Hoogendijk- Hans Sparla is vooral bekend als Ben van den Dungen Kwintet trombonist, onder andere bij het Paul van Kemenade Quintet, Palinckx Palinckx en tot voor kort bij Vaal bleek. Zijn muzikale loopbaan is ech ter begonnen bij de accordeon, waar mee hij al vroeg in diverse amuse- mentsorkestjes terechtkwam. Inmid dels heeft hij de accordeon «««-- pakt en brengt deze als jazzinstrurUvu« weer onder de aandacht. Bij de c."'*“ blanche-opdracht zal hij zowel u« trombone als de accordeon hant waarbij hij begeleid zal worden Pieter Bast en Henk Koekkoek. zonder op deze avond is ook dat er komposities gespeeld zullen worden zowel van Hans Sparla als Henk Koekkoek. Beiden treden pas kort naar voren als comnonisten. In het Nederlands Gouc Klokkenmuseum is van t/m 11 december 1988 van sieraadkunst van de Nederlandse Edels ging, len Perrier uit Jan Witjes uit Oisterwijl Willem de Ridder is een van de weinige meestervertellers die ons land rijk is en niets is meeslepender dan het luisteren naar zo’n verteller. Het effect is wonderbaarlijk: na enkele minuten «verdwijnt» de verteller in het verhaal, .even later ook het publiek. Tijd aan de vak- en ruimte bestaan niet meer. De verhalen vaar hij bij- die Willem de Ridder put uit zijn immense zierf van de reservoir aan fantasieën zijn meeslepend, j basisideeën opwindend, bloedstollend, ontroerend, ver- “twikkelt hij bazingwekkend en aangrijpend. Een ware „t een inspi- traklalie' De trout rochiezaal werd een schouwburg en taar werd een uitgebreid instrumer* Dat is in het kort het verhaal van de se kleinkunstenaar Willem Verma Ondanks deze kleine «carrièresche met zijn (luister)liedjes nooit de iaarvoor heeft hij de in het vaandel st zwarten, Chinees bij de Chinezen en als hij in gezelschap van dikkerds is, groeit hij in omvang. Een psychiater (Mia Farrow) weet hem tenslotte van zijn conformisme te gene- Maar hij wordt achtervolgd door zijn vroegere «slachtoffers» en vlucht naar Europa. De vorm die Allen voor zijn film gekozen heeft, is die van een (TV)-docu- mentaire. Er zijn in de film naadloze over- gangen tussen documentaire en nieuw ge filmd materiaal en Zelig wordt letterlijk ook binnen het zelfstandige beeld ingevoerd als metgezel van beroemdheden uit zijn tijd, J-. jaren twintig en dertig. In de film «Man hattan man» wordt Woody Allen geïnter viewd en geportretteerd. «Weerloos». Dit is een tekst- en bewegings- stuk voor vier spielers van Joost Krieken. De opzet van het stuk is die van een documen taire. Centraal staan herinneringen die wor den afgewisseld met gevoelens en gedachten over het heden. De personages vertellen naïef hoe zij tijdens hun jeugd de wereld in keken en wat er sindsdien is veranderd. ig en atletisch. Het neo-classicisme van het muziekstuk is terug te vinden in de choreografie: helder, sober, bij vlagen wild, modem en intelli gent. Belgisch dagblad Het Volk over «Tempe raments»: «Zonder overdreven emotionali teit en met een minimum aan theatraliteit ontvouwt de choreografie zich ambachtelijk een mooi gestructureerd lijnenspel, zon- r pretenties. «Temperaments» is gewoon naar te kijken». Dit kwintet behoort tot de absolute top van de vaderlandse jazz. Trompet tist Jarmo Hoogendijk, saxofonist Ben van den Dungen en pianist Rob van Bavel wonnen vele prijzen in binnen weer opge- en buitenland en zijn virtuozen op hun zinstrument instrument. Zij worden in dit kwintet carte- gesteund door een uiterst solide ritme- zowel de sektie bestaande uit Dré Pallemaerts iteren, op drums en Anton Drukker op bas. t door Hun vorig jaar uitgebrachte LP Bij- «Heart of the Matter» behoort volgens de critici tot de beste jazz-LP’s van 1987 en is zo goed als uitverkocht. Het kwintet speelt Amerikaanse bop met een duidelijk eigen geluid en vele solis tische hooetenunten geeft de Sapperloot uiting aan zijn liefde. En zo wordt een klucht gecreëerd die bui ten de grenzen van de conventie treedt: de verrassende logica van het op zijn kop ge zette cliché. Op zaterdag 19 november van 10.30 u. tot eert nr. i 16.30 u. wordt in de foyer van de Stads- weinige schouwburg Tilburg aan het Louis Bouw- --- meesterplein 1 een grote poppenbeurs ge houden. Het is de eerste keer dat Tilburg deze beurs binnen haar grenzen heeft. Ruim 30 poppenmaaksters hebben hun medewerking toegezegd om van deze dag een groot poppengenie*— T'" deelneemsters zijn afkoi land, een aantal »a.. Brabant. Het accent van d maken van poppen. den poppen te zien, in totoa. uai. meter, een behoorlijke straat vol met pop pen dus. De poppen zijn voor verzamelaars aan te schaffen maar de deelneemsters d- monstreren hun technieken ook. De mc lijkheden bij het poppenmaken leggen zij graag uit, terwijl de materialen om zelf pop pen te (gaan) maken bij hen aanwezig zijn. Naast de poppen en de materialen zijn er ook prima geïllustreerde kijk- en werkboek jes te krijgen. Inschrijven voor een aantal cursussen is mogelijk en ook het nieuwe (eerste) nummer van het net verschenen g «vakblad voor de poppenliefhebber» is als J abonnement aan te schaffen. De beurs wordt gecompleteerd door een grote stand antieke poppen en bijbehorende wagentjes. Uniek is de aanwezigheid van één van de weinige poppendokters die ons land rijk is. Er zijn kantjes, bandjes en lapjes om zelf kleding te maken, ook zijn er kant en klare kleertjes aanwezig. De beide te spelen soloconcerten van irt ontstonden in hetzelfde jaar, 1785, zijn volkomen verschillend. Het con- Doubie Dutch Het tweede stuk is «Café», dit is een be- wegingsperformance, bestaande uit vier korte delen, die is opgebouwd uit drie ele- - menten: dagelijkse handelingen, met ge- - bruik van het ritme van de gebaren; vocalen 3 en bewegingssituaties waarin liedjes en - woorden die klanken nabootsen zijn ver- De maandelijkse carte-blanche-opdracht van café Paradox, Willem II-straat 24, werkt> dans an-sich. Het derde stuk is Tilburg, is voor de maand november gegeven aan trombonist/accordeonist Hans Sparla. Op donderdag 17 november zal hij deze opdracht uitvoeren samen met drummer Pieter Bast en saxofonist Henk Koekkoek. Maandag 21 november verzorgt Paul Huigen zijn tweewekelijkse muzikale thema-avond bij De Vonk. Centraal staat deze avond de trombone. Daarbij zal muziek te beluisteren zijn van hedendaagse komponisten als Berio en Kagel naast werk van vooraanstaande improvisatoren als MangelsdorfT en Lewis. De sessie op dinsdag 22 november staat onder leiding van John Nuyten. Op deze avond kan iedereen aan de slag gaan met door John geschreven stukken en door hem uitgeschreven jazznummers. Nederlands succesvolste kwintet, het Jarmo Hoogendijk/Ben van den Dungen Kwintet, zal donderdag 24 november café Paradox aandoen. 20 in D KV 466, is een van Mozarts o: concerten in mineur. Dit concert behoort tot Mozarts fraaiste scheppingen! Het concert nr. 21 in C KV 467, ademt weer de sfeer van de Hoofse muziek, amuse mentsmuziek op hoog niveau! Het eerste deel heeft een, toendertijd graag gehoord, toegezegd om van deze dag marsch-karakter. Hierna volgt een fraai zin- iwgvxcgu vin van uext j Andante, waarna een virtuoze finale oppengenieten te maken. De afrondt geopend wordt, schreef Mozart een jaar eer de beurs hg op het zelf 6er^en van de <ConcertJs s iri. “J” et ehJke h?nde£ tuels» in Parijs, vandaar de bijnaam «Parij- in, in totaal meer dan 90 J J J Het concert staat onder leiding van Jan Stulen die, middels een ongelooflijk aantal gastdirecties in vele landen en vaste verbin- tenissen in Nederland en Duitsland, zijn sporen ruimschoots verdiend heeft. CONSTRUCTIEF RUIMTELIJK VORMEN IN METAAL van 28 nov. t/m 20 febr. maandagavond van 19.30-22.00 uur Docent: Matthew Filipowski Er kunnen grootschalige beelden ontworpen en uitgevoerd worden in metaal. Cursisten krijgen begeleiding in het creatieve werk en instructies in het omgaan met metaalbewerkingsmachines en als nodig in de electrische lastechniek. Kosten: tot 26 jaar en 65+ 75,- van 26-65 jaar ƒ80,- TEXTIELBEWERKING I van 17 nov. t/m 22 dec. donderdag van 13.30-16.00 uur Docent: Gerrie Peeterman Het bewerken van stoffen in relatie tot kleding. Kosten: tot 26 jaar en 65+ 55,- van 26-65 jaar ƒ60,- Voor meer informatie en aanmelding: Atelier/Theater T HEKS, Lannerstraat 1Tel. 013/551171 Een avond met Woody Allen Op vrijdag 18 nov. vanaf 21.00 uur draait het om Woody Allen. Deze avond bestaat uit een film van Woody Allen: «Zelig»; een film over Woody Allen: «Manhattan man»; en een theatraal gedeelte waarin Peer de Graaf, de groep van Jet van den Berg, Bram Wiersma en de Hoorspelkem te zien zijn, vroegere Een gepaste vormgeving van de kleine zaal Europa. 1 van ’t Heks is verzorgd door Hedy Grüne- g wald en haar groep. Woody Allen is een be- hihiuiuv. kende filmacteur en -regisseur. Zijn film g«”"“" «Zelig», waarin hij zelf de hoofdrol speelt, f- gaat over een man die de kameleonachtige binnen het z eigenschap heeft om zich aan te passen aan de metgezel elk milieu waarin hij zich op dat moment de ja bevindt, en wel in die mate dat hij er volle- hatta dig in opgaat. Zelig wordt zwart onder de v«w. I i i J Donderdag 17 november treedt theater- twee mannen op het toneel staan, is het hele groep Sandberg op met het stuk «De stuk een monoloog van een man die zijn nacht juist voor het woud» in de studio- eigen failliet aankondigt. Een toevallige pas zaal van Schouwburg Tilburg. Aanvang sant weet niet meer onder zijn lawine van 20.45 uur. woorden uit te komen. Waarover eigenlijk exact in de monoloog gepraat wordt, is niet Voor haar eerste produktie heeft de on- na te vertellen. Wat wel opvalt is de wanho- langs opgerichte theatergroep Sandberg een pige eenzaamheid en zinneloze ledigheid prozatekst genomen van Bemard-Marie van het bestaan die uit de woordenbrei naar Koltes en deze bewerkt tot een theaterstuk. voren komt. Uiteindelijk blijkt alleen de re- «De nacht juist voor het woud» brengt gen bestand tegen zoveel leed. een ontmoeting tussen twee mannen in Ondanks het uitputtende karakter van de beeld, ’s nachts ergens in een stad. Hun voorstelling, die het uiterste vraagt van de identiteit, verleden en eventuele drijfveren toeschouwer, heeft regisseur Hans Royaards zijn van geen belang. Hoewel er constant er een intrigerend geheel van gemaakt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 17