Iers UTOPRAAT Klein duimpje Q VAN DER BOOM APK IKI K. VAN DER BOOM OISTERWIJK B.V. SEAm lepelaers Renault 19 vanaf 25 november in onze showroom! DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT lurai: latie /iteit .de Vet Passagiers bij Renault ZUID-OOST Suzuki Vitara JLX Opel ITO lORI ST len 3URG 11 Een «Culinaire Affaire» 1 «3 Automobielbedrijf Renaults nieuwe generatie AUTOBEDRIJF Vakmanschap en service als traditie. Malaga Touring Succes voor Fiat Tipo daeihft! Donderdag 3 november 1988 - pagina 21 ?er 1988 - pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER teken contact- 5 por deur if/kanteldak, Ringbaan oost 102a Tilburg Tel 013-434655 Uw Renault-dealer in de parel van Brabant jgj lag i. Er 1 ge- st nu onze nieuwe is mooi ge- aut opzet trisc han< die 1987 lauw1985 1984 1980 1979 1979 ,^AN il il I I EJ Beneluxstraat 8 Telefoon 04242-83905 onder redactie van Tony Vos Vrijdag koopavond I k L* JL* J *J i L*J Officieel sub-dealer voor Tilburg en omstreken Leharstraat 19, Tilburg-Noord, tel. 013-553678 auspiciën Lepelaers georgani- Industry» Officieel dealer voor Tilburg en omstreken Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-3214Ö5 DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK S O 3 rn X S -I ipers, spie- ir zijn twee sfttop i de r -tenvakke idencons. >t de stands krachtig voor or den. De Vitara is c met een royaal ten. Haast g'*'*" is voor hem auto voorzien van t omvat elektrisch irtierruiten die leuk zijn, jrendeling die helaas leur werkt, twee elek- OoR Zuring- station Deelen - Alhoewel we met de nieuwe Renault 19 al in juni hebben kennis ge- d^ns^e^nt maakt, had Renault Nederland vorige week een wat geheimzinnige introductie pe voorbereid. We werden uitgenodigd om te komen rijden vanaf de militaire vliegba- :aar sis Deelen bij Arnhem. Bij de slagboom moesten we ons nasnoort afstaan en kre- - gen we in ruil <f~ ven exemplaren NGEN tPK-gekeurd 1978 1977 1978 4-INRUILEN -013-341739 senger bestaat krijgt nenuit en bekle ruimte, imden de da- maakt i de bijna 400 gedel -piaats van kan maar I carrosseriekle prijs bedraagt Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Telefoon (013) 364011. nieuwe n XX) tot 1400 kenmerkt 2 laag verbi 1 van 80 pk uitste- s een top van 173 itie van 0 tot 100 puntjes, het afstellen van de ontste king en het nogmaals nakijken van de carburateur hadden eindelijk het gewenste resultaat tot gevolg. Op de vraag of ik nu echt met mijn auto kon rijden, kreeg ik een wat meewarige blik als antwoord. Zijn de remmen en koppeling wel goed, wie heeft die gemaakt Ik kon niet anders zeggen dan dat ik ze zelf had nagekeken en in elkaar gezet. Nu moest toch blijken of ik zelf ook nog tot iets in staat was. En ja hoor, met het kleine pookje zette ik 'm in de achteruit en licht schok kend reed het vehikel het pad af. In de eerste versnelling draaide ik een rondje over het terrein en besloot dat het voor zijn eerste dag wel weer genoeg was. Afgelopen week end ben ik terug gegaan en heb een aantal grotere rondjes met hem ge reden. Het werkt nog niet allemaal perfect, maar het ziet er toch zeer rooskleurig uit. De carrosserie is uitgedeukt dus kan ie nu verder worden afgemaakt. Nog enkele maandjes geduld en dan zal ik de wegen er mee onveilig maken. Eh, overigens wel met de deuren erin... Tony VOS De prijzen zijn nog even een probleem. Eind november zullen ze bekend wor den gemaakt, als de auto ook daadwer- Is gamma is iets gewij- tor in de TD en GTD op de markt ko- kelijk te koop is. Het is echter nog niet Lite van de berichten in men. Deze krachtbron is aanmerkelijk helemaal duidelijk wat er gaat gebeu- ,ier uitrustingsni- groter dan de dieselmotor uit de 9 en ren met de BTW en BVB en daardoor carrosserie-varianten le- 11. Door echter het vermogen gelijk te kan de importeur nog niets definitief maar liefst 22 verschillende Re- houden, is de auto soepeler, stiller en zeggen. Renault Nederland heeft in- Het basismodel heet TR zuiniger. Het paradepaard is de 16- middels wel toegezegd dat de prijzen r een 50 pk-versie van klepper Renault 19 die in het voorjaar van de Renault 19 tot 1 juli gelijk zul- 7 cc motor die we vrij- te koop zal zijn. In het vooronder van len blijven. Een richtprijs is echter wel uit de 9 en 11 kennen, deze sportieveling vinden we een tot bekend en dat is 22.000,- voor de TR krachtbron, 1763 cc vergrootte motor uit de GTX met de driedeurs carrosserie. jkere uitrus- en TXE echter voorzien van een 16- We hebben inmiddels de Renault 19 in 1 cc motor kleppenkop, waardoor het totale ver- GTX-uitvoering al te logeren op de re- nieuwe 19 mogen op 140 pk ligt. Hiermee zet de daktie, zodat al heel snel een uitgebrei- 16 S aanzienlijke cijfers neer, zoals een de test op deze pagina te lezen is. eigenscl gebied v eten gooit van 2.20 n rig van karakter. Toch verschil met de Spartaanse Samurai duidelijk. Suzuki heeft geprobeerd van de Vitara meer een auto voor elke dag te maken en in die opzet zijn ze mijns inziens geslaagd. In Nederland wordt alleen de luxueuze JLX-uitvoering geleverd met in de car- rosseriekleur gespoten bump***- gels, deurgrepen en grille. Er carrosserievarianten, de softtöp met afneembare kanvas kap en de metal top met een volledig stalen carrosserie. Onze testauto was bovendien voorzien van vrijloopnaven die tegen een gerin ge meerprijs te leveren zijn. Bij het in- schakelen van de vierwielaandrijving stoeltjes zijl moet even uitgestapt worden om de om te klapp voorwielen aan te koppelen. Het is een gebruiksaut, kleine moeite maar men voorkomt me- Je zou hem het be- overmatige slijtage, en het beïnvloed Range Rover kunnen gevei het verbruik en de prestaties in positie- Het gemiddelde brandstof vezin. km/u en een acceleratie in 7,9 seconden. carrosserievariant werd tij- __itroductie ook al aangekon- e vierdeurs Sedan ziet volgend mei het levenslicht. en een centrale draagarm en langs- ig. Deze voorzieningen zorgen dat de auto op verharde wegen comfortabel is en er in het 1 niet al te hobbelende koets Er is eigenlijk maar één van de Vitara die op het - -'omfort wat roet in het korte wielbasis Nadat Seat gelimiteerde uitgaves van zijn Marbella en Ibiza gedurende de af gelopen maanden op de markt bracht komt het merk nu een speciale editie van de grotere Malaga. De auto krijgt de Toevoeging Touring en heeft ten op zichte van de 1.2 L een aantal interes sante extra’s. Zo onderscheidt hij zich door de 1.5 liter System Porsche Mo tor met een vijfversnellingsbak. Uiter lijk is de Touring herkenbaar aan de wieldoppen, de achterspoiler en stri ping. In het interieur treffen we specia le bekleding, zachte hoofdsteunen en een toerenteller aan. Dit alles brengt Seat voor een meer dan aantrekkelijke meerprijs van 600,- waardoor de com plete auto slechts 20.595,- kost. De oplage is met 200 stuks zeer beperkt. oh nee. Dat duimpje be- 1 die op dit moment te staat ondanks zijn ge- letingen zeker zijn mannetje zowel op de weg als op ruigere ondergrond. Het Westduitse maandblad «Capital» heeft Chrysler met Lee lacocca aan het roer, uitgeroepen tot ’s werelds meest gezonde autofabrikant. Dit gebeurde na een studie naar de financiële positie van twaalf grote autofabrikanten. Chrysler bleek duidelijk nummer 1 voor Ford, Daimler-Benz, Toyota en BMW. Verder volgen in het rijtje Fiat, Peugeot, Honda, General Motors, Volkswagen, Renault en Nissan. Ver der blijkt dat Toyota over het grootste eigen kapitaal beschikt en Ford het meest winstgevende draait. 3-garantie 1986 1984 1985 1983 ,....1983 type 1986 1985 .......1983 1984 1984 1965 1983 1982 1983 1983 1985 type 1985 1 jonge men niet meer en leren is in de dat oogpunt av /itara grote ver- ■rdca< Suzuki pro- ielijk te maken, dat r bedoeld is vo«r Het ccimfort ligt, zeker in vergelijking met de Samurai, op een hoog niveau. Ondanks het feit dat Su zuki de nadruk legt op de on-road t naar alle kan- eigenschappen, slaat de Vitara in het parkeerplaatsje terrein slecht f >e bagageruimte de achter- in een wip tra is een echte char- mini- VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM Voor een snelle service in de garage egelij- heeft Fiat een mobiele Tester ontwik- n. De keld die zowel tijdens een proefrit als produktiemethode in de werkplaats kan worden aangeslo- de kwaliteit en be- ten op de sigarette-aansteker. Storin- Lo is bijvoorbeeld 70 gen worden hiermee snel en doeltref fend opgespoord. In totaal worden er maar liefst 12 functies gecontroleerd. De reparatietijd en vooral het zoeken naar de oorzaak van een mankement kan zo tot een minimum beperkt wor den. Zo trots als een pauw en zo blij als een kind, zo voelde ik me afgelopen week. Ik kon het wel uitschreeuwen van vreugde, «hij doet hetMijn 32 jaar oude Renatdtje met zijn 35 jaar oude motor is weer tot leven gekomen. Vorige week maandag heeft ie zijn eerste kik laten horen. Omdat ik het zelf niet tot een goed einde heb kunnen brengen, is de auto enige weken terug naar de spuiterij gegaan, waar een monteur zich vorige week lieflijk over mijn auto ontfermde. Heel toevallig kwam ik op dat moment nog langs ook. Na enkele minuten liet het ding zijn eerste plof horen en enke le tellen later liep het 750 cc vier- pittertje. Ik jubbelde helemaal van binnen, terwijl de monteur hele maal niet tevreden was. Hij liep erg onregelmatig en maakte een hoop herrie. Een dik uur sleutelen had tot gevolg dat het allemaal wat nor maler klonk. De auto had inmid dels de hele garage in een grijze rook gezet, dus maar even naar buiten ermee. Nog enige tijd later kon het motortje volledig de goed keuring van de monteur krijgen. Het juist monteren van de contact- Ken je Calimero nog. Zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk, lijkt ook op de nieuwe Suzuki Vitara van toepassing te zijn. Als klein weegt hij zich temidden van de vele grote terreinvoertuigen koop zijn. Toch is het niet echt oneerlijk. De Suzuki Vitara ringe afmetingen zeker zijn mannetje zowel op de weg al:- introduc Jitgenodigd om te komen rijden vanaf de militaire vliegba- Amhetn. Bij de slagboom moesten we ons paspoort afstaan en kre- daarvoor een officieel bezoekerspasje. Op de basis zelf stonden ze- r en van Renaults nieuwe wapen in de middenklasse klaar. We reden met de GTS met de nieuwe Engery-motor. Het Nederlands gamma is iets gewij- tor in de TD en GTD op de markt ko- zigd ten opzichte van de berichten in men. Deze krachtbron is aanmerkelijk juni. Vijf motoren, vier uitrustingsni- groter dan de dieselmotor uit de 9 en veau’s en twee carrosserie-varianten le- 11. Door echter het vermogen gelijk te ren maar liefst 22 verschillende Re- houden, is de auto soepeler, stiller ults 19 op. Het basismodel heet TR zuiniger. Het paradepaard is de beschikt over een 50 pk-versie van klepper Renault 19 die in het v- bekende 1397 cc motor die we vrij- te koop zal zijn. In het vooronüv. 1 ongewijzigd uit de 9 en 11 kennen, deze sportieveling vinden we een tot GTR heeft dezelfde krachtbron, 1763 cc vergrootte motor uit de GTX maar beschikt over een rijkere uitrus- en TXE echter voorzien van een ting. Ook de moderne 1721 cc motor kleppenkop, waardoor het totale i uit de 5, 9 en 11 keert in de nieuwe 19 mogen op 140 pk ligt. Hiermee zet terug. Er zijn twee versies, één van 75 pk met een 2-weg katalysator en één van 90 pk meteen geregelde drie-weg katalysator. Volledig nieuw is de 1390 cc Energy-motor die de TS en GTS aandrijft. Dit ene exemplaar zal gaan uitgroeien tot een familie nieuwe mo toren variërend van 1000 tot 1400 cc. Deze eerste variant kenmerkt zich door een stille loop, een laag verbruik en door het vermogenon kende prestaties zoals km/u en een accelerat in 12,2 seconden. Paradepaard De twee andere nieuwe motoren zijn nog niet direkt leverbaar. In de loop van december zal de 1870 cc dieselmo- De restaurants «Auberge du Bon- heur» en «Valentijn» uit Tilburg, res taurant «Boschlust» uit Goirle, «Kleyn Speyck» uit Oisterwijk en de Indonesische specialisten van «Bunga Melati Indonesia» uit Alphen verwen den hun gasten met de meest exquise gerechten. De dorst werd op plezierige wijze gelest door schitterende wijnen van Op basis van de 21 brengt Renault 1 hofleverancier André Kerstens. tijdelijke uitgave onder de naam F En intussen werd de aandacht op senger. Zowel de Sedan als de Nev; bescheiden wijze ook opgevraagd door zijn in TL- en TD-uitvoering als F het nieuwste raspaardje van Opel, nl. senger leverbaar. De meeruitrust de Vectra. Ondanks zijn bescheiden bestaat uit brede beschermstrips, s aanwezigheid kreeg deze automobiel ping, toerenteller, oliepeilmeter toch de aandacht die hij verdient. Dat koelwatertemperatuurmeter. De Set de presentatie door het bedrijfsleven krijgt daarbovenop nog een van t bijzonder werd gewaardeerd, was wel nenuit regelbare rechter buitenspie op te maken uit de enorme opkomst en beklede wielkasten in de baga van genodigden. ruimte. De Nevada wordt compleet Vanaf 16.00 uur stroomden de da- maakt met een hoedenplank en ba mes en heren binnen en de bijna 400 gedek en tapijt in de bagageruimte gasten waren na afloop zeer enthou- plaats van een rubber mat. De kl siast. kan maar liefst uit acht verschillei Gevraagd werd al om een jaarlijkse carrosseriekleuren kiezen. De var herhaling. Pr'js bedraagt 26.995,- voor de TL Sinds zijn introductie eind januari met konische pennen zeer snel te ver- 1988, zijn er van de Fiat Tipo wereld- wijderen. Door enkele boutjes los te wijd 175.000 exemplaren verkocht. De maken, kan zelfs het hele binnenwerk auto kan daardoor met recht een sue- worden verwijderd. cesnummer genoemd worden. Fiat heeft er dan ook alles aan gedaan om van de Tipo een betrouwbare, deg ke en betaalbare auto te maken. hypermoderne produktiemethe' staat borg voor de kwaliteit en be trouwbaarheid. Zo is bijvoorbeeld 70 procent van de carrosserie van ver zinkt plaatstaal en worden binnen schermen uit kunststof vervaardigd. Daarnaast is de Tipo ook gebouwd op snel onderhoud. De portieren zijn door een ingenieus ophangsysteem zeer royaal door de grote portieren. De achterpassagiers moeten wat meer ca priolen uithalen om te kunnen plaats nemen op de twee afzonderlijke ach- terstoelen. Beide stoelen zijn op een rials verstelbaar. Het interieur ziet er goed verzorgd uit. Zaken als een ver stelbaar stuurwiel, rolgordels voor en Handelbaar achter, van binnenuit te openen Over die terreineigenschappen kan ik ‘ankklePJe’ kaartenvakken in de por- heel kort zijn. Al t^dens de introductie t\eren’ keen middenconsole en getint in Schotland bleek duidelijk dat de Vi- f*as behoren tot de standaarduitrus- tara niet voor zijn kleinere broertje de in®’ Samurai onderdoet. Het lage gewicht c Vllc en de grote handelbaarheid vanwege Onilfllfinkpliik rosseriekleur gespoten bumpers, spie- krachtiging in het normale verkeer uitgerust. 1 zijn kleine buitenmaten spelen hierbij ,lJn gels, deurgrepen en grille. Er zijn twee voor ontspannen en gemakkelijk rij- vergeliikim een niet onbelangrijke rol. Ten opzich- De stoelen zijn niet al te groot uitge- carrosserievarianten, de softtop met den. te van de Samurai wint de Vitara het vallen en boven de lendesteunen is de afneembare kanvas kap en de metal De Vitara is ook een ideale stadsauto als het gaat om de motor. De volledig rugleuning wel erg smal. Op niet al te tOp met een volledig stalen carrosserie. met een royaal uitzicht naar alle kan nieuwe, 1590 cc metende krachtbron lange ritten is het allemaal heel goed te Onze testauto was bovendien voorzien ten- Haast geen enkel levert met injectie en katalysator een doen, maar na enkele uren achter het Van vrijloopnaven die tegen een gerin- is voor hem te klein. De vermogen van 80 pk. Hiermee komt de stuur is tpch wel van enige vermoeid- ge meerprijs te leveren zijn. Bij het in- is uiterst gering, maar Vitari onder alle omstandigheden vlot heid sprake. schakelen van de vierwielaandrijving stoeltjes zijn afzonderlijk uit de voeten. De overbrengingen in de Voor heeft de Vitara een onafhankelijk moet even uitgestapt worden om de om te klappen. De Vitara versnellingsbak zijn zo gekozen, dat de wielophanging met schroefveren en voorwielen aan te koppelen. Het is een gebruiksauto met een grote dosis motor al snel veel toeren draait, waar- een stabilisatorstang. Achter is geko- kleine moeite maar men voorkomt me. Je zou hem het beste de titel 1 door het maximale vermogen een kop- zen voor een starre as met schroefve- overmatige slijtage, en het beïnvloed Range Rover kunnen geven. pel snel worden bereikt. Dit heeft ech- ren en een centrale draagarm en langs- het verbruik en de prestaties in positie- Het gemiddelde brandstofverbruik ter wel als nadeel dat bij hogere snel- geleiding. Deze voorzieningen zorgen ve zin. tijdens de testweek op 1 op 10. heden de vierpitter eigenlijk te veel er voor dat de auto op verharde wegen werd niet echt hard met de Vitara toeren maakt en daardoor niet bepaald bijhoorlijk comfortabel is en er in het Onf kof reden, maar wel snel, en ja, dat kost rustig is. De maximale snelheid be- terrein een niet al te hobbelende koets vjpilCpaKKei eenmaal energie. draagt 140 km/u, maar onze nieuwe overblijft. Er is eigenlijk maar één Daarnaast was onze auto voorzien van De prijzen van de Vitara kunnen on- snelheidslimiet van 120 is mooi ge- eigenschap van de Vitara die op het het optiepakket. Dit omvat elektrisch derwerp van discussie zijn. De basis- noeg. gebied van comfort wat roet in het bediende portierruiten die leuk zijn, versie, de softtop JLX, kost namelijk Het uiterlijk van de nieuweling is zeer eten gooit en dat is de korte wielbasis centrale deurvergrendeling die helaas 35.990,- en dat is niet bepaald een geslaagd. Vele bewonderende blikken van 2.20 meter. De auto is wat springe- niet op de achterdeur werkt, twee elek- koopje. Voor dezelfde auto als metal en geanimeerde gesprekken tijdens het rig van karakter. Toch is ook hier het trisch te verstellen buitenspiegels (ook top moet 36.490,- worden neergeteld, tanken, bevestigen dit alleen maar, verschil met de Spartaanse Samurai handig) en stuurbekrachtiging. Vooral Het optiepakket vergt een meerprijs Een vierwielaandrijver is per definitie duidelijk. Suzuki heeft geprobeerd van die laatste voorziening is de moeite van 1.500,- en dat is zeer redelijk, vierkant van vorm, maar toch hebben de Vitara meer een auto voor elke dag waard. Bij de introductie reden we met Voor wie de standaard Vitara nog niet de ontwerpers hier en daar de vrije te maken en in die opzet zijn ze mijns een exemplaar zonder die assistentie compleet genoeg is, heeft Suzuki een loop gekregen. De fantasievolle grille inziens geslaagd. en vooral bij terreinrijden gaat dat uitgebreide range aan fabriek accessoi- en de uitgebouwde spatborden zijn In Nederland wordt alleen de luxueuze parten spelen. De nodige spierkracht is res zoals koeienvangers, imperials, ex- daar het resultaat van. De instap is JLX-uitvoering geleverd met in de car- dan vereist. Daarnaast zorgt stuurbe- tra lampen, spoiler, speciale wielen, De Vitara is een trendsettende en ook trendy auto. Het zou wel eens kunnen zijn dat het gedaan is met de GTs en GTI’s. Jarenlang voerden deze auto’s de verlanglijsten van veel sen aan. Hard rijden mag 1 je onderscheiden van anek mode. Alleen al vanuit c kunnen auto’s als de Vit?’ w koopsuccessen worden# Suzul beert dan ook duide’"'- - de Vitara veel meer bedoeld is voor op de verharde weg en dat de auto daar naast ook nog aardige terreineigen schappen bezit. Een niet alledaagse presentatie vond maandag 24 oktober jl. plaats in Til burg. Daar werd namelijk van het automobielbe Opel een seerd voor de «Ca" uit de Tilburgse regie Vijf restaurants van hoog niveau senteerden hun bedrij' hoogstandjes vanuit hv. tre van Lepelaers Opel. onder automobielbedrijf 1 «Culinaire Affaire» Captains of 1 ;gio. joog niveau pre- ijf en hun culinaire het Business Cen- ■«g. striping, een hard-top en noem maar op. Iedereen kan zo de Vitara nog meer een eigen gezicht geven. Suzuki zet als eerste merk een bijzon der aardige trendy terreinautootje op de markt die in de komende jaren ze ker navolging zal krijgen. De auto ziet

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 21