Iers
UTOPRAAT
Klein duimpje
Q VAN DER BOOM
APK
IKI
K. VAN DER BOOM
OISTERWIJK B.V.
SEAm
lepelaers
Renault 19 vanaf 25 november in onze showroom!
DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT
lurai:
latie
/iteit
.de Vet
Passagiers bij Renault
ZUID-OOST
Suzuki
Vitara JLX
Opel
ITO
lORI
ST
len
3URG
11
Een «Culinaire
Affaire»
1
«3
Automobielbedrijf
Renaults nieuwe generatie
AUTOBEDRIJF
Vakmanschap en service als traditie.
Malaga Touring
Succes voor Fiat Tipo
daeihft!
Donderdag 3 november 1988 - pagina 21
?er 1988 - pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
teken
contact-
5 por
deur
if/kanteldak,
Ringbaan oost 102a Tilburg
Tel 013-434655
Uw Renault-dealer in de parel van Brabant
jgj
lag
i. Er
1 ge-
st nu
onze nieuwe
is mooi ge-
aut
opzet
trisc
han<
die
1987
lauw1985
1984
1980
1979
1979
,^AN
il
il
I
I
EJ
Beneluxstraat 8
Telefoon 04242-83905
onder redactie van Tony Vos
Vrijdag koopavond
I k L* JL* J *J i L*J Officieel sub-dealer voor Tilburg en omstreken
Leharstraat 19, Tilburg-Noord, tel. 013-553678
auspiciën
Lepelaers
georgani-
Industry»
Officieel dealer voor Tilburg en omstreken
Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-3214Ö5
DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK
S
O
3
rn
X
S
-I
ipers, spie-
ir zijn twee
sfttop
i de r
-tenvakke
idencons.
>t de stands
krachtig
voor or
den.
De Vitara is c
met een royaal
ten. Haast g'*'*"
is voor hem
auto voorzien van
t omvat elektrisch
irtierruiten die leuk zijn,
jrendeling die helaas
leur werkt, twee elek-
OoR
Zuring-
station
Deelen - Alhoewel we met de nieuwe Renault 19 al in juni hebben kennis ge- d^ns^e^nt
maakt, had Renault Nederland vorige week een wat geheimzinnige introductie pe
voorbereid. We werden uitgenodigd om te komen rijden vanaf de militaire vliegba- :aar
sis Deelen bij Arnhem. Bij de slagboom moesten we ons nasnoort afstaan en kre- -
gen we in ruil <f~
ven exemplaren
NGEN
tPK-gekeurd
1978
1977
1978
4-INRUILEN
-013-341739
senger
bestaat
krijgt
nenuit
en bekle
ruimte,
imden de da- maakt i
de bijna 400 gedel
-piaats van
kan maar I
carrosseriekle
prijs bedraagt
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Telefoon (013) 364011.
nieuwe n
XX) tot 1400
kenmerkt 2
laag verbi
1 van 80 pk uitste-
s een top van 173
itie van 0 tot 100
puntjes, het afstellen van de ontste
king en het nogmaals nakijken van
de carburateur hadden eindelijk
het gewenste resultaat tot gevolg.
Op de vraag of ik nu echt met mijn
auto kon rijden, kreeg ik een wat
meewarige blik als antwoord. Zijn
de remmen en koppeling wel goed,
wie heeft die gemaakt Ik kon niet
anders zeggen dan dat ik ze zelf
had nagekeken en in elkaar gezet.
Nu moest toch blijken of ik zelf
ook nog tot iets in staat was. En ja
hoor, met het kleine pookje zette ik
'm in de achteruit en licht schok
kend reed het vehikel het pad af. In
de eerste versnelling draaide ik een
rondje over het terrein en besloot
dat het voor zijn eerste dag wel
weer genoeg was. Afgelopen week
end ben ik terug gegaan en heb een
aantal grotere rondjes met hem ge
reden. Het werkt nog niet allemaal
perfect, maar het ziet er toch zeer
rooskleurig uit. De carrosserie is
uitgedeukt dus kan ie nu verder
worden afgemaakt. Nog enkele
maandjes geduld en dan zal ik de
wegen er mee onveilig maken. Eh,
overigens wel met de deuren erin...
Tony VOS
De prijzen zijn nog even een probleem.
Eind november zullen ze bekend wor
den gemaakt, als de auto ook daadwer-
Is gamma is iets gewij- tor in de TD en GTD op de markt ko- kelijk te koop is. Het is echter nog niet
Lite van de berichten in men. Deze krachtbron is aanmerkelijk helemaal duidelijk wat er gaat gebeu-
,ier uitrustingsni- groter dan de dieselmotor uit de 9 en ren met de BTW en BVB en daardoor
carrosserie-varianten le- 11. Door echter het vermogen gelijk te kan de importeur nog niets definitief
maar liefst 22 verschillende Re- houden, is de auto soepeler, stiller en zeggen. Renault Nederland heeft in-
Het basismodel heet TR zuiniger. Het paradepaard is de 16- middels wel toegezegd dat de prijzen
r een 50 pk-versie van klepper Renault 19 die in het voorjaar van de Renault 19 tot 1 juli gelijk zul-
7 cc motor die we vrij- te koop zal zijn. In het vooronder van len blijven. Een richtprijs is echter wel
uit de 9 en 11 kennen, deze sportieveling vinden we een tot bekend en dat is 22.000,- voor de TR
krachtbron, 1763 cc vergrootte motor uit de GTX met de driedeurs carrosserie.
jkere uitrus- en TXE echter voorzien van een 16- We hebben inmiddels de Renault 19 in
1 cc motor kleppenkop, waardoor het totale ver- GTX-uitvoering al te logeren op de re-
nieuwe 19 mogen op 140 pk ligt. Hiermee zet de daktie, zodat al heel snel een uitgebrei-
16 S aanzienlijke cijfers neer, zoals een de test op deze pagina te lezen is.
eigenscl
gebied v
eten gooit
van 2.20 n
rig van karakter. Toch
verschil met de Spartaanse Samurai
duidelijk. Suzuki heeft geprobeerd van
de Vitara meer een auto voor elke dag
te maken en in die opzet zijn ze mijns
inziens geslaagd.
In Nederland wordt alleen de luxueuze
JLX-uitvoering geleverd met in de car-
rosseriekleur gespoten bump***-
gels, deurgrepen en grille. Er
carrosserievarianten, de softtöp met
afneembare kanvas kap en de metal
top met een volledig stalen carrosserie.
Onze testauto was bovendien voorzien
van vrijloopnaven die tegen een gerin
ge meerprijs te leveren zijn. Bij het in-
schakelen van de vierwielaandrijving stoeltjes zijl
moet even uitgestapt worden om de om te klapp
voorwielen aan te koppelen. Het is een gebruiksaut,
kleine moeite maar men voorkomt me- Je zou hem het be-
overmatige slijtage, en het beïnvloed Range Rover kunnen gevei
het verbruik en de prestaties in positie- Het gemiddelde brandstof
vezin.
km/u en een acceleratie
in 7,9 seconden.
carrosserievariant werd tij-
__itroductie ook al aangekon-
e vierdeurs Sedan ziet volgend
mei het levenslicht.
en een centrale draagarm en langs-
ig. Deze voorzieningen zorgen
dat de auto op verharde wegen
comfortabel is en er in het
1 niet al te hobbelende koets
Er is eigenlijk maar één
van de Vitara die op het
- -'omfort wat roet in het
korte wielbasis
Nadat Seat gelimiteerde uitgaves van
zijn Marbella en Ibiza gedurende de af
gelopen maanden op de markt bracht
komt het merk nu een speciale editie
van de grotere Malaga. De auto krijgt
de Toevoeging Touring en heeft ten op
zichte van de 1.2 L een aantal interes
sante extra’s. Zo onderscheidt hij zich
door de 1.5 liter System Porsche Mo
tor met een vijfversnellingsbak. Uiter
lijk is de Touring herkenbaar aan de
wieldoppen, de achterspoiler en stri
ping. In het interieur treffen we specia
le bekleding, zachte hoofdsteunen en
een toerenteller aan. Dit alles brengt
Seat voor een meer dan aantrekkelijke
meerprijs van 600,- waardoor de com
plete auto slechts 20.595,- kost. De
oplage is met 200 stuks zeer beperkt.
oh nee. Dat
duimpje be-
1 die op dit moment te
staat ondanks zijn ge-
letingen zeker zijn mannetje zowel op de weg als op ruigere ondergrond.
Het Westduitse maandblad «Capital»
heeft Chrysler met Lee lacocca aan het
roer, uitgeroepen tot ’s werelds meest
gezonde autofabrikant. Dit gebeurde
na een studie naar de financiële positie
van twaalf grote autofabrikanten.
Chrysler bleek duidelijk nummer 1
voor Ford, Daimler-Benz, Toyota en
BMW. Verder volgen in het rijtje Fiat,
Peugeot, Honda, General Motors,
Volkswagen, Renault en Nissan. Ver
der blijkt dat Toyota over het grootste
eigen kapitaal beschikt en Ford het
meest winstgevende draait.
3-garantie
1986
1984
1985
1983
,....1983
type 1986
1985
.......1983
1984
1984
1965
1983
1982
1983
1983
1985
type 1985
1 jonge men
niet meer en
leren is in de
dat oogpunt
av /itara grote ver-
■rdca< Suzuki pro-
ielijk te maken, dat
r bedoeld is vo«r
Het ccimfort ligt, zeker in
vergelijking met de Samurai, op een
hoog niveau. Ondanks het feit dat Su
zuki de nadruk legt op de on-road
t naar alle kan- eigenschappen, slaat de Vitara in het
parkeerplaatsje terrein slecht f
>e bagageruimte
de achter-
in een wip
tra is een echte
char-
mini-
VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM
Voor een snelle service in de garage
egelij- heeft Fiat een mobiele Tester ontwik-
n. De keld die zowel tijdens een proefrit als
produktiemethode in de werkplaats kan worden aangeslo-
de kwaliteit en be- ten op de sigarette-aansteker. Storin-
Lo is bijvoorbeeld 70 gen worden hiermee snel en doeltref
fend opgespoord. In totaal worden er
maar liefst 12 functies gecontroleerd.
De reparatietijd en vooral het zoeken
naar de oorzaak van een mankement
kan zo tot een minimum beperkt wor
den.
Zo trots als een pauw en zo blij als
een kind, zo voelde ik me afgelopen
week. Ik kon het wel uitschreeuwen
van vreugde, «hij doet hetMijn
32 jaar oude Renatdtje met zijn 35
jaar oude motor is weer tot leven
gekomen. Vorige week maandag
heeft ie zijn eerste kik laten horen.
Omdat ik het zelf niet tot een goed
einde heb kunnen brengen, is de
auto enige weken terug naar de
spuiterij gegaan, waar een monteur
zich vorige week lieflijk over mijn
auto ontfermde. Heel toevallig
kwam ik op dat moment nog langs
ook. Na enkele minuten liet het
ding zijn eerste plof horen en enke
le tellen later liep het 750 cc vier-
pittertje. Ik jubbelde helemaal van
binnen, terwijl de monteur hele
maal niet tevreden was. Hij liep erg
onregelmatig en maakte een hoop
herrie. Een dik uur sleutelen had
tot gevolg dat het allemaal wat nor
maler klonk. De auto had inmid
dels de hele garage in een grijze
rook gezet, dus maar even naar
buiten ermee. Nog enige tijd later
kon het motortje volledig de goed
keuring van de monteur krijgen.
Het juist monteren van de contact-
Ken je Calimero nog. Zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk,
lijkt ook op de nieuwe Suzuki Vitara van toepassing te zijn. Als klein
weegt hij zich temidden van de vele grote terreinvoertuigen
koop zijn. Toch is het niet echt oneerlijk. De Suzuki Vitara
ringe afmetingen zeker zijn mannetje zowel op de weg al:-
introduc
Jitgenodigd om te komen rijden vanaf de militaire vliegba-
Amhetn. Bij de slagboom moesten we ons paspoort afstaan en kre-
daarvoor een officieel bezoekerspasje. Op de basis zelf stonden ze-
r en van Renaults nieuwe wapen in de middenklasse klaar. We reden
met de GTS met de nieuwe Engery-motor.
Het Nederlands gamma is iets gewij- tor in de TD en GTD op de markt ko-
zigd ten opzichte van de berichten in men. Deze krachtbron is aanmerkelijk
juni. Vijf motoren, vier uitrustingsni- groter dan de dieselmotor uit de 9 en
veau’s en twee carrosserie-varianten le- 11. Door echter het vermogen gelijk te
ren maar liefst 22 verschillende Re- houden, is de auto soepeler, stiller
ults 19 op. Het basismodel heet TR zuiniger. Het paradepaard is de
beschikt over een 50 pk-versie van klepper Renault 19 die in het v-
bekende 1397 cc motor die we vrij- te koop zal zijn. In het vooronüv.
1 ongewijzigd uit de 9 en 11 kennen, deze sportieveling vinden we een tot
GTR heeft dezelfde krachtbron, 1763 cc vergrootte motor uit de GTX
maar beschikt over een rijkere uitrus- en TXE echter voorzien van een
ting. Ook de moderne 1721 cc motor kleppenkop, waardoor het totale i
uit de 5, 9 en 11 keert in de nieuwe 19 mogen op 140 pk ligt. Hiermee zet
terug. Er zijn twee versies, één van 75
pk met een 2-weg katalysator en één
van 90 pk meteen geregelde drie-weg
katalysator. Volledig nieuw is de 1390
cc Energy-motor die de TS en GTS
aandrijft. Dit ene exemplaar zal gaan
uitgroeien tot een familie nieuwe mo
toren variërend van 1000 tot 1400 cc.
Deze eerste variant kenmerkt zich
door een stille loop, een laag verbruik
en door het vermogenon
kende prestaties zoals
km/u en een accelerat
in 12,2 seconden.
Paradepaard
De twee andere nieuwe motoren zijn
nog niet direkt leverbaar. In de loop
van december zal de 1870 cc dieselmo-
De restaurants «Auberge du Bon-
heur» en «Valentijn» uit Tilburg, res
taurant «Boschlust» uit Goirle,
«Kleyn Speyck» uit Oisterwijk en de
Indonesische specialisten van «Bunga
Melati Indonesia» uit Alphen verwen
den hun gasten met de meest exquise
gerechten.
De dorst werd op plezierige wijze
gelest door schitterende wijnen van Op basis van de 21 brengt Renault 1
hofleverancier André Kerstens. tijdelijke uitgave onder de naam F
En intussen werd de aandacht op senger. Zowel de Sedan als de Nev;
bescheiden wijze ook opgevraagd door zijn in TL- en TD-uitvoering als F
het nieuwste raspaardje van Opel, nl. senger leverbaar. De meeruitrust
de Vectra. Ondanks zijn bescheiden bestaat uit brede beschermstrips, s
aanwezigheid kreeg deze automobiel ping, toerenteller, oliepeilmeter
toch de aandacht die hij verdient. Dat koelwatertemperatuurmeter. De Set
de presentatie door het bedrijfsleven krijgt daarbovenop nog een van t
bijzonder werd gewaardeerd, was wel nenuit regelbare rechter buitenspie
op te maken uit de enorme opkomst en beklede wielkasten in de baga
van genodigden. ruimte. De Nevada wordt compleet
Vanaf 16.00 uur stroomden de da- maakt met een hoedenplank en ba
mes en heren binnen en de bijna 400 gedek en tapijt in de bagageruimte
gasten waren na afloop zeer enthou- plaats van een rubber mat. De kl
siast. kan maar liefst uit acht verschillei
Gevraagd werd al om een jaarlijkse carrosseriekleuren kiezen. De var
herhaling. Pr'js bedraagt 26.995,- voor de TL
Sinds zijn introductie eind januari met konische pennen zeer snel te ver-
1988, zijn er van de Fiat Tipo wereld- wijderen. Door enkele boutjes los te
wijd 175.000 exemplaren verkocht. De maken, kan zelfs het hele binnenwerk
auto kan daardoor met recht een sue- worden verwijderd.
cesnummer genoemd worden. Fiat
heeft er dan ook alles aan gedaan om
van de Tipo een betrouwbare, deg
ke en betaalbare auto te maken.
hypermoderne produktiemethe'
staat borg voor de kwaliteit en be
trouwbaarheid. Zo is bijvoorbeeld 70
procent van de carrosserie van ver
zinkt plaatstaal en worden binnen
schermen uit kunststof vervaardigd.
Daarnaast is de Tipo ook gebouwd op
snel onderhoud. De portieren zijn
door een ingenieus ophangsysteem
zeer royaal door de grote portieren. De
achterpassagiers moeten wat meer ca
priolen uithalen om te kunnen plaats
nemen op de twee afzonderlijke ach-
terstoelen. Beide stoelen zijn op een
rials verstelbaar. Het interieur ziet er
goed verzorgd uit. Zaken als een ver
stelbaar stuurwiel, rolgordels voor en
Handelbaar achter, van binnenuit te openen
Over die terreineigenschappen kan ik ‘ankklePJe’ kaartenvakken in de por-
heel kort zijn. Al t^dens de introductie t\eren’ keen middenconsole en getint
in Schotland bleek duidelijk dat de Vi- f*as behoren tot de standaarduitrus-
tara niet voor zijn kleinere broertje de in®’
Samurai onderdoet. Het lage gewicht c Vllc
en de grote handelbaarheid vanwege Onilfllfinkpliik rosseriekleur gespoten bumpers, spie- krachtiging in het normale verkeer uitgerust. 1
zijn kleine buitenmaten spelen hierbij ,lJn gels, deurgrepen en grille. Er zijn twee voor ontspannen en gemakkelijk rij- vergeliikim
een niet onbelangrijke rol. Ten opzich- De stoelen zijn niet al te groot uitge- carrosserievarianten, de softtop met den.
te van de Samurai wint de Vitara het vallen en boven de lendesteunen is de afneembare kanvas kap en de metal De Vitara is ook een ideale stadsauto
als het gaat om de motor. De volledig rugleuning wel erg smal. Op niet al te tOp met een volledig stalen carrosserie. met een royaal uitzicht naar alle kan
nieuwe, 1590 cc metende krachtbron lange ritten is het allemaal heel goed te Onze testauto was bovendien voorzien ten- Haast geen enkel
levert met injectie en katalysator een doen, maar na enkele uren achter het Van vrijloopnaven die tegen een gerin- is voor hem te klein. De
vermogen van 80 pk. Hiermee komt de stuur is tpch wel van enige vermoeid- ge meerprijs te leveren zijn. Bij het in- is uiterst gering, maar
Vitari onder alle omstandigheden vlot heid sprake. schakelen van de vierwielaandrijving stoeltjes zijn afzonderlijk
uit de voeten. De overbrengingen in de Voor heeft de Vitara een onafhankelijk moet even uitgestapt worden om de om te klappen. De Vitara
versnellingsbak zijn zo gekozen, dat de wielophanging met schroefveren en voorwielen aan te koppelen. Het is een gebruiksauto met een grote dosis
motor al snel veel toeren draait, waar- een stabilisatorstang. Achter is geko- kleine moeite maar men voorkomt me. Je zou hem het beste de titel 1
door het maximale vermogen een kop- zen voor een starre as met schroefve- overmatige slijtage, en het beïnvloed Range Rover kunnen geven.
pel snel worden bereikt. Dit heeft ech- ren en een centrale draagarm en langs- het verbruik en de prestaties in positie- Het gemiddelde brandstofverbruik
ter wel als nadeel dat bij hogere snel- geleiding. Deze voorzieningen zorgen ve zin. tijdens de testweek op 1 op 10.
heden de vierpitter eigenlijk te veel er voor dat de auto op verharde wegen werd niet echt hard met de Vitara
toeren maakt en daardoor niet bepaald bijhoorlijk comfortabel is en er in het Onf kof reden, maar wel snel, en ja, dat kost
rustig is. De maximale snelheid be- terrein een niet al te hobbelende koets vjpilCpaKKei eenmaal energie.
draagt 140 km/u, maar onze nieuwe overblijft. Er is eigenlijk maar één Daarnaast was onze auto voorzien van De prijzen van de Vitara kunnen on-
snelheidslimiet van 120 is mooi ge- eigenschap van de Vitara die op het het optiepakket. Dit omvat elektrisch derwerp van discussie zijn. De basis-
noeg. gebied van comfort wat roet in het bediende portierruiten die leuk zijn, versie, de softtop JLX, kost namelijk
Het uiterlijk van de nieuweling is zeer eten gooit en dat is de korte wielbasis centrale deurvergrendeling die helaas 35.990,- en dat is niet bepaald een
geslaagd. Vele bewonderende blikken van 2.20 meter. De auto is wat springe- niet op de achterdeur werkt, twee elek- koopje. Voor dezelfde auto als metal
en geanimeerde gesprekken tijdens het rig van karakter. Toch is ook hier het trisch te verstellen buitenspiegels (ook top moet 36.490,- worden neergeteld,
tanken, bevestigen dit alleen maar, verschil met de Spartaanse Samurai handig) en stuurbekrachtiging. Vooral Het optiepakket vergt een meerprijs
Een vierwielaandrijver is per definitie duidelijk. Suzuki heeft geprobeerd van die laatste voorziening is de moeite van 1.500,- en dat is zeer redelijk,
vierkant van vorm, maar toch hebben de Vitara meer een auto voor elke dag waard. Bij de introductie reden we met Voor wie de standaard Vitara nog niet
de ontwerpers hier en daar de vrije te maken en in die opzet zijn ze mijns een exemplaar zonder die assistentie compleet genoeg is, heeft Suzuki een
loop gekregen. De fantasievolle grille inziens geslaagd. en vooral bij terreinrijden gaat dat uitgebreide range aan fabriek accessoi-
en de uitgebouwde spatborden zijn In Nederland wordt alleen de luxueuze parten spelen. De nodige spierkracht is res zoals koeienvangers, imperials, ex-
daar het resultaat van. De instap is JLX-uitvoering geleverd met in de car- dan vereist. Daarnaast zorgt stuurbe- tra lampen, spoiler, speciale wielen,
De Vitara is een trendsettende en ook
trendy auto. Het zou wel eens kunnen
zijn dat het gedaan is met de GTs en
GTI’s. Jarenlang voerden deze auto’s
de verlanglijsten van veel
sen aan. Hard rijden mag 1
je onderscheiden van anek
mode. Alleen al vanuit c
kunnen auto’s als de Vit?’ w
koopsuccessen worden# Suzul
beert dan ook duide’"'- -
de Vitara veel meer bedoeld is voor op
de verharde weg en dat de auto daar
naast ook nog aardige terreineigen
schappen bezit.
Een niet alledaagse presentatie vond
maandag 24 oktober jl. plaats in Til
burg.
Daar werd namelijk
van het automobielbe
Opel een
seerd voor de «Ca"
uit de Tilburgse regie
Vijf restaurants van hoog niveau
senteerden hun bedrij'
hoogstandjes vanuit hv.
tre van Lepelaers Opel.
onder
automobielbedrijf 1
«Culinaire Affaire»
Captains of 1
;gio.
joog niveau pre-
ijf en hun culinaire
het Business Cen-
■«g.
striping, een hard-top en noem maar
op. Iedereen kan zo de Vitara nog
meer een eigen gezicht geven.
Suzuki zet als eerste merk een bijzon
der aardige trendy terreinautootje op
de markt die in de komende jaren ze
ker navolging zal krijgen. De auto ziet