Noord-Brabant meest 69 TOTALE LEEGVERKOOP :1 1 Ski Inn in Autotron groot succes r? Va 2’’ onveilige provincie Steeds meer Brabanders doen autogordel om KORTINGEN van 20 tot 70% BRUIN!! 5« D r Minister keert resultaatpremies verkeersveiligheid uit 89,- 149,- 399,- 349,- en nog honderden andere koopjes AND p Speciaalzaak in Leermode Besterdring 26 Tilburg Tel. 013-432031 n en kaas, t dat wel. ^7' sber 1988-pagina 36 Donderdag 27 oktober 1988 - pagina 37 DETILBURGSE KOERIER F r A ut ogordel-actie moet Brabantse autogordelcampagne nu al groot succes draagpercentage verhogen een bi Ger Scheffer (gehurkt) controleert. (FotoGérard Damoiseaux). ilo ding om 1 lersaantal ilo Tilburg krijgt f330.000, minder verkeersslachtoffers in het jaar ilo ilo _MQDE voor van 229,- nu van 339,- nu van 699,- nu van 569,- nu OP=OP 1 -MODE AM - DONGEN aterdag 29 oktober 1988. itverkocht voorbehouden. sffer, «bete- tot 20 ver en maar Dnden. In nge- een BELLAIR Enschotsestraat 133 - Telefoon 422769 ONBEPERKT bruinen tot 1 januari 1989 125,- de gor uit. Parijs :ht is r goed ah - Regionaal de eerste Verkeer en ‘<eerd aan g“r er op gericht >rdel. In dé eer- epolitie in deze an wie er bijna veede week werden I de gordel om. En voor elke auto- een gewoonte worde del om te doen. En a n overigens goede tal snel. Straks k bant niet meer om politiecontroles l van de totale t dat de politie De heer Christ Doorakkers overhandigt de cheque aan Tineke Boons terwijl Pierre blijken. Foto: Geert van Loon zo maar niet meer af», aldus ■jCnCllCT. De actie grond tilt, be menten. Zo voorlichting kan heel Noord-Bra- m de autogordel heen. gemeenten ontvangen slachtoffer, wijze ca. 12 van Ostade zijn waardering duidelijk laat St. Niklaas Kado-tips v.a. 5,- STERK AFGEPRIJSDE tuinmeubelen, ligbedden, parasols, hoezen, kussens, serveerwagens, houtstokparasols. stapelstoelen, enz., enz. Rafia parasols 50,- Damesrokken lamsleder, in diverse tinten Damespantalons lamsleder, in diverse tinten Damesjassen lamsleder, in diverse modellen en tinten Herenjassen lamsleder, in deverse modellen en tinten Brabantse gedeputeerde voor on} d'1 doel r en voorzitter van het Regio- volledig Bral Orgaan Verkeersveiligheid >rd-Brabant, drs. J. de Geus, is er ingenomen dat naast de traditio- aandacht voor de infrastructuur i het Brabantse ook meer aandacht ut voor verkeersopvoeding, voor- iting en gericht verkeerstoezicht. In streven past de autogordelcampag- let als opvallend onderdeel een be- Instituut KUB: taakbelasting leraren groot Het IVA, Instit tenschappelijk KUB, heeft vijf jai leeps onder Als onderdeel van de vorig jaar gestarte «Actie -25%» zijn deze week door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de eerste resultaatpremies voor verkeers veiligheid uitgekeerd aan gemeenten. Deze actie is er op gericht gemeenten nadrukkelijk te betrekken bij het realise ren van de nationale taakstelling25% minder verkeersslachtoffers in het ja_ 2000. De organisator van de Ski Inn de heer Chr. Doorakkers overhandigde aan Tineke Boons een cheque ter waarde van 3.500,- voor haar reis en verblijf in Bad-Gastein. Dat Tineke Boons zeer te spreken was over deze genereuze geste van Ski Inn Zuid-Oost Nederland is niet moeilijk te raden. Als klap op de vuurpijl kreeg me vrouw Tineke Boons uit Tilburg, rheu- mapatiënte, een geheel verzorgde reis en verblijf aangeboden in kuur-oord Bad-Gastein in Oostenrijk. Zij kan daar drie weken lang op kosten van Ski inn Zuid-Oost Nederland kuren. ding resorteert. «Brabant telt per steekt met deze aantallen, absoluut 1 uit. Omgerekend per id». aldus Scheffer. Dank zij de inspanningen van de politie, verkeersveiligheidsorganisaties en anderen gaan dus steeds meer Bra banders het levensbelang van het dra gen van de gordel inzien. Zowel voor korte ritten als voor lange tochten. En dat is voor de organisatoren in het Provinciehuis in Den Bosch een mooie opsteker, want tot voor kort de den «maar» 55 van alle 100 Braban ders de autogordel om. En zoals de po litiecontroles laten zien, groeit dit a ROV en afdelingen van Veilig Verkeer Nederland (WN) betrokken. Wie de gordel draagt, krijgt als «schou derklopje» het prijsvraagformulier om een slagzin voor de autogordel te be denken. Meedoen is heel simpel en er zijn mooie prijzen te winnen: een weekend je Parijs, tien weekends in Nederland se bungalowparken, twee CD-spelers, zes midi-sets, twintig Europa-wegenat- lassen, honderd reistassen en een be zoek aan de DAF-fabrieken in Eind hoven. De 674 gemeenten die zich hier hebben aangemeld en daarmee taakstelling voor hun eigen grom, bied onderschreven, hebben eerder jaar al voor in totaal ca. 13 miljoen aan startgeld gekregen. Om voor een resultaatpremie in aanmerking te komen dienden de deel nemende gemeenten in 1987 een re ductie van 5 procent te realiseren van het aantal verkeersslachtoffers t zichte van een over het gemiouv.uv van voorgaande jaren vastgesteld peil- getal. De ca. 250 deelnemende die hierin zijn geslaagd 50.000,- per «bespaard» In totaal wordt op deze x miljoen uitgekeerd. he* In Brabant komt bijna 2 miljoen te- 7e. ,^as’ recht. In bijgaand overzicht is te zien 1 p welke (groepen van) Brabantse ge meenten een bedrag hebben ontvan gen. De actie wordt dit jaar voortgezet met als taakstelling een reductie van 10 procent ten opzichte van het peilge- tal. Tilburg reductie aantal slachtoffers -9,26%, uitgekeerd bedrag 330.000,-. Oisterwijk, Udenhout, Berkel-Enschot, Moergestel -9,46%, ƒ70.000,-. Hilva- renbeek, Diessen, Oost-, West- en Middelbeers, Hoge en Lage Mierde -8,24%, 35.000,-. dit alleen maar zou doen om zoveel mogelijk verbalen te kunnen maken. Bij grote evenementen bijvoorbeeld kunnen burgers zelf ervaren hoe hard de frontale klap aankomt, als ze plaats nemen in de botssimulator. En laat de mensen nu toch ook vooral niet den ken dat wat wij brengen schromelijk overdreven is. Loop maar eens zo hard -i-icltaaj tegen een- muur en p maar met je armen op te vangen. Ik ben ervan overtuigd dat Y je dit niet zonder breuken kunt doen.» «Verhalen die ik wel eens beluister», aldus Scheffer, «dat het fataal is de gordel om te hebben wanneer de auto in brand raakt, zal ik noch bevestigen noch ontkennen. Feit blijft wel dat je in deze gevallen niet over structurele verkeersonveiligheidsaspecten praat, maar over incidenten, die misschien nog geen !6% van het totaal uitma- ken», aldus Ger Scheffer. Een bijzonder aandeel van de Ski Inn was de veiling van artikelen die door de standhouders bij elkaar waren gebracht. De opbrengst van die vei ling, de veilinghamer werd op vakkun dige wijze gehanteerd door niemand minder dan Pierre van Ostade, was be stemd voor de Max Tailleur Stichting (Max met de zak) die zich inzet voor rheumapatiënten. Het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid (ROV) is ingesteld om een con crete uitwerking te krijgen op de ver keersveiligheid in Nederland. Het is een overleg-platform. «Je kunt in Den Haag natuurlijk van alles bedenken wat goed is voor de verkeersveiligheid, maar je zult dat toch af moeten stem men op provinciale dan wel plaatselij ke behoeften», aldus Ger Scheffer. «Het ROV voorziet in die behoefte en is in staat af te stemmen, temeer om dat er binnen het ROV een breed draagvlak is terug te vinden van ande re diensten die zich bezig houden met de verkeersveiligheid. Denk maar eens aan de verschillende afdelingen van Veilig Verkeer Nederland, Rijkswater staat, de Rijksdienst voor het Wegver keer, de ANWB, Politie en Justitie.» Autogordelactie «Waarom we voor c1- tie gekozen hebben? Dat ligt vrij s pel», aldus Scheffer. «Wetenschap lijk onderzoek heeft namelijk aarw toond dat het draagpercentage van de autogordel gemiddeld ligt rond de 55%. Daarbij moet ik opmerken dat het dragen van de autogordel buiten de bebouwde kom hoger ligt dan bin nen de bebouwde kom. Eigenlijk is het gedrag van de automobilisten op dit stuk wat hypocriet, omdat de kans een aanrijding binnen de bebouw ul kom groter is dan daar buiten. Met de actie willen we bereiken dat de auto mobilist zich bewust wordt van het nut van de autogordel en dat het draagper centage verhoogd wordt met zo’n 20%. Als dat lukt», aldus Schef kent dat heel concreet 15 keersdoden per jaar minder en maar liefst 150 tot 200 minder gewonden. In vergelijking met bijvoorbeeld Enge land en West-Duitsland, die een draagpercentage hebben van rond de 90%, steken de 55% van Nederland daar schril tegen af.» Gewoonte «Het moet eigenlijk mobilist(e) een gewoonte worden om pn|i»jp de autogordel om te doen. En als het 1 c eenmaal een overigens goede gewoonte En hij vervolgt: «De pc is geworden, dan zijn we op de goede zijn maar een onderdeel weg, want goede gewoontes leer je aanpak. En denk nu niet Vertroeteld Er is al veel over de autogordel ge- Mensenlevens zeed en geschreven. En terecht, want het zou best eens kunnen zijn dat het De prijsvraag is een van de i dragen van de gordel heeft gezorgd r/n te bereiken dat de «leve voor de grootste vermindering van het der-bij-uitstek» door iedereen aantal verkeersdoden, ook in onze nu Y^n. Door het drager e PO* nog als meest verkeersonveilig om- §ord.e Y*len er imn’ers nu al aan‘ schreven provincie. Daarom is het ver- honderden verkeersdoden in c wonderlijk dat niet alle Brabanders de minder- «Klik dat redt je leven» gordel dragen. °P gencht in Noord-Brabant minstens 20 mens Prijsvraag den. Vele organi De Brabantse gedeputeerde voor onJ dlt doel met verkeer en voorzitter van het Regio- yolledJg B naai Orgaan Verkeersveiligheid ken- Daar Noord-Brabant, drs. J. de Geus, is er ten en vnjwnlij mee ingenomen dat naast de traditio- een gestoken, nele aandacht voor de infrastructuur alt'Jd wel wat er in het Brabantse ook meer aandacht 131 gemeenten, komt voor verkeersopvoeding, voor- ters’ demc lichtine en sericht verkeerstoezicht. In even zov€ dat st ne met als opval loningssysteem. «Effectiviteit is voor ons een belang- 'jk criterium», aldus drs. de Geus. Be- manie- evensred- i gebruikt ;n van de J jaarlijks ons land c, dat redt je leven» is er Noord-Brabant per jaar isenlevens extra te red- lisaties werken samen et een groot opgezette 3rabantse campagne te berei- irvoor hebben beroepskrach- igers/sters de handen in- Tijdens deze actie is er te doen in één van de i. Publieksfolders, pos- monstraties en controles zijn /ele middelen om alle Braban ders in de autogordel te helpen. Geen argumenten Uitgangspunt is dat iedere Braban der alles over de autogordel zou moe- het spreekwoord dat laakt, gaat ze- De Ski Inn die onlangs in het Auto tron in Rosmalen plaatsvond en die georganiseerd werd door Ski-Inn Zuid- Oost Nederland is een groot succes ge worden. Ruim 26.500 mensen bezoch ten dit evenement. Dat waren er 6.000 meer dan het jaar daarvoor toen de Ski Inn in de stadssporthal in Tilburg werd gehouden. ituut voor Sociaal-We- Onderzoek van de „.wD, neen viji jaar gewerkt aan een grootscheeps onderzoek - in opdracht van het ministerie van Onderwijs Wetenschappen - naar de taakbelas- ting van leraren in het voortgezet on derwijs. In totaal 13.000 leraren en 1.600 scholen hebben er de afgelopen die hierin jaren aan meegewerkt. Uit de onderzoeksgegevens is o.a. ge bleken, dat een kwart van alle leraren zich zwaar belast voelt door k - met name door het werk in Verder werken leraren gemiddeld ge nomen 11% meer dan te verwachten is op grond van hun formele aanstelling en aan hun hoofdtaak, het feitelijk les geven, besteden zij slechts een derde van hun tijd. Het IVA heeft op basis van dit on derzoek alternatieve voorstellen voor bovengenoemde beleidsproblemen ge daan. De drie geformuleerde oplossings routes worden vandaag in Den Haag aangeboden aan minister Deetman van O. W. ;rvoor rijk criterium», aldus drs. de Geus. Be- ten weten, want het spre de kend is dat belonen effectiever is dan onbekend, onbemind ma moge- straffen als het ghat om opvoeding. De ker ook in dit geval op. Ier dit autogordelcampagne in Noord-Bra- Bovendien moeten eventuele rem- uljoen bant kan gezien worden als een vorm mingen die er zouden bestaan om de van verkeersopvoeding. Als primeur autogordel in onze provincie niet om voor Nederland wordt daarom aan te doen, voor eens en altijd worden autogordeldragers een schouderklopje weggenomen. Want er is werkelijk gegeven in de vorm van een prijsvraag- geen enkel deugdelijk argument te be- formulier, waarmee aantrekkelijke denken, dat het altijd en overal dragen ten op- prijzen gewonnen kunnen worden. van de autogordel in de weg kan staan, üddelde Bij dit schouderklopje zijn o.a. het Daarom: «Klik, dat redt je leven». De provinciale autogordelcampagne «Kijk, dat redt je leven» van het I Orgaan Verkeersveiligheid Noord-Brabant is nog maar pas begonnen; resultaten wijzen al op een groot succes. Voor de campagnestart droeg 55% van de Brabanders de autogordel. I ste campagneweek hielden de korpsen van de rijks- en gemeentef verkeersonveilig gebleken provincie 63.000 automobilisten aan. van 50.000 de gordel droegen. Dat is gemiddeld 78 procent. In de twt 29.000 mensen gecontroleerd. Van dit aantal hadden er 24.000 dat is 83 procent. Conclusie: het draagpercentage gaat pijlsnel omhoog. «Als je de cijfers erop naslaat blijkt Noord-Brabant de onveiligste provincie van Nederland te zijn». Dit zegt Ger Scheffer, voorzitter van de stuurgroep autogordel van het regionaal Orgaan Verkeersveiligheid, in het dagelijks leven hoofdinspec teur van de afdeling bijzondere surveillance, waaronder o.a. de verkeersongeval lenbehandeling resorteert. «Brabant telt per jaar 300 verkeersdoden en 2.500 ge wonden en steekt met deze aantallen, absoluut gezien, met kop en schouders bo ven de rest van Nederland uit. Omgerekend per 100.000 inwoners zit Brabant zelfs bij de Top 3 van Nederlanc len, at ;ereke mensen Scheffer. ie die de stuurgroep van de bestaat uit verschillende ele- krijgen de automobilisten door middel van folders en via berichten in de media, contro leert de politie waarbij waarschuwin gen en processen-verbalen vallen en de autogordelac- nieuw in de actie is het element belo- Dat ligt vrij sim- ning! Het belonen van mensen die een ippe- ju*st draaggedrag van de gordel verto- ange- nen> nieuw. De verschillende afdè- de X Z dragen, een prijsvraag uit. Daarbij f J kunnen zij een reis naar Parijs winnen. In Gelderland en Utrecht is namelijk gebleken dat deze mix goed werkt», merkt Scheffer op. Effecten «Ook de eerste resultaten van de ac tie, die nu inmiddels vier weken loopt, stemmen ons hoopvol. Het draagper centage bedraagt thans zo’n 80% en over de gehele provincie gezien ligt dit percentage zelfs nog iets hoger», aldus Ger Scheffer. Wel merkt hij hierbij op dat deze cijfers zijn gebaseerd op het geen de politie registreert. Als een We tenschappelijk Onderzoeksbureau sa men met de Verkeersacademie Tilburg objectieve metingen gaat doen, zullen van zelf de exacte cijfers op tafel ko men. «Tijdens de actie ligt het in de bedoeling om 10% van het Brabantse inwonersaantal te controleren», aldus Scheffer. ^JEL^N

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 37