Noord-Brabant meest
69
TOTALE LEEGVERKOOP
:1
1
Ski Inn in Autotron groot succes
r?
Va
2’’
onveilige provincie
Steeds meer Brabanders
doen autogordel om
KORTINGEN van 20 tot 70%
BRUIN!!
5«
D
r
Minister keert resultaatpremies
verkeersveiligheid uit
89,-
149,-
399,-
349,-
en nog honderden andere koopjes
AND
p
Speciaalzaak
in Leermode
Besterdring 26
Tilburg
Tel. 013-432031
n en kaas,
t dat wel.
^7'
sber 1988-pagina 36
Donderdag 27 oktober 1988 - pagina 37
DETILBURGSE KOERIER
F
r
A ut ogordel-actie
moet
Brabantse autogordelcampagne nu al groot succes
draagpercentage
verhogen
een bi
Ger Scheffer (gehurkt) controleert. (FotoGérard Damoiseaux).
ilo
ding om 1
lersaantal
ilo
Tilburg krijgt
f330.000,
minder verkeersslachtoffers in het jaar
ilo
ilo
_MQDE
voor
van 229,- nu
van 339,- nu
van 699,- nu
van 569,- nu
OP=OP
1
-MODE
AM - DONGEN
aterdag 29 oktober 1988.
itverkocht voorbehouden.
sffer, «bete-
tot 20 ver
en maar
Dnden. In
nge-
een
BELLAIR
Enschotsestraat 133 -
Telefoon 422769
ONBEPERKT bruinen tot 1 januari 1989
125,-
de gor
uit.
Parijs
:ht is r
goed
ah -
Regionaal
de eerste
Verkeer en
‘<eerd aan g“r
er op gericht
>rdel. In dé eer-
epolitie in deze
an wie er bijna
veede week werden
I de gordel om. En
voor elke auto-
een gewoonte worde
del om te doen. En a
n overigens goede
tal snel. Straks k
bant niet meer om
politiecontroles
l van de totale
t dat de politie
De heer Christ Doorakkers overhandigt de cheque aan Tineke Boons terwijl Pierre
blijken.
Foto: Geert van Loon
zo maar niet meer af», aldus
■jCnCllCT.
De actie
grond tilt, be
menten. Zo
voorlichting
kan heel Noord-Bra-
m de autogordel heen.
gemeenten
ontvangen
slachtoffer,
wijze ca. 12
van Ostade zijn waardering duidelijk laat
St. Niklaas
Kado-tips v.a. 5,-
STERK AFGEPRIJSDE
tuinmeubelen, ligbedden, parasols,
hoezen, kussens, serveerwagens,
houtstokparasols. stapelstoelen,
enz., enz.
Rafia parasols 50,-
Damesrokken
lamsleder, in diverse tinten
Damespantalons
lamsleder, in diverse tinten
Damesjassen
lamsleder, in diverse modellen en tinten
Herenjassen
lamsleder, in deverse modellen en tinten
Brabantse gedeputeerde voor on} d'1 doel
r en voorzitter van het Regio- volledig Bral
Orgaan Verkeersveiligheid
>rd-Brabant, drs. J. de Geus, is er
ingenomen dat naast de traditio-
aandacht voor de infrastructuur
i het Brabantse ook meer aandacht
ut voor verkeersopvoeding, voor-
iting en gericht verkeerstoezicht. In
streven past de autogordelcampag-
let als opvallend onderdeel een be-
Instituut KUB:
taakbelasting
leraren groot
Het IVA, Instit
tenschappelijk
KUB, heeft vijf jai
leeps onder
Als onderdeel van de vorig jaar gestarte «Actie -25%» zijn deze week door het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat de eerste resultaatpremies voor verkeers
veiligheid uitgekeerd aan gemeenten.
Deze actie is er op gericht gemeenten nadrukkelijk te betrekken bij het realise
ren van de nationale taakstelling25% minder verkeersslachtoffers in het ja_
2000.
De organisator van de Ski Inn de
heer Chr. Doorakkers overhandigde
aan Tineke Boons een cheque ter
waarde van 3.500,- voor haar reis en
verblijf in Bad-Gastein. Dat Tineke
Boons zeer te spreken was over deze
genereuze geste van Ski Inn Zuid-Oost
Nederland is niet moeilijk te raden.
Als klap op de vuurpijl kreeg me
vrouw Tineke Boons uit Tilburg, rheu-
mapatiënte, een geheel verzorgde reis
en verblijf aangeboden in kuur-oord
Bad-Gastein in Oostenrijk. Zij kan
daar drie weken lang op kosten van
Ski inn Zuid-Oost Nederland kuren.
ding resorteert. «Brabant telt per
steekt met deze aantallen, absoluut
1 uit. Omgerekend per
id». aldus Scheffer.
Dank zij de inspanningen van de
politie, verkeersveiligheidsorganisaties
en anderen gaan dus steeds meer Bra
banders het levensbelang van het dra
gen van de gordel inzien. Zowel voor
korte ritten als voor lange tochten.
En dat is voor de organisatoren in
het Provinciehuis in Den Bosch een
mooie opsteker, want tot voor kort de
den «maar» 55 van alle 100 Braban
ders de autogordel om. En zoals de po
litiecontroles laten zien, groeit dit a
ROV en afdelingen van Veilig Verkeer
Nederland (WN) betrokken. Wie de
gordel draagt, krijgt als «schou
derklopje» het prijsvraagformulier om
een slagzin voor de autogordel te be
denken.
Meedoen is heel simpel en er zijn
mooie prijzen te winnen: een weekend
je Parijs, tien weekends in Nederland
se bungalowparken, twee CD-spelers,
zes midi-sets, twintig Europa-wegenat-
lassen, honderd reistassen en een be
zoek aan de DAF-fabrieken in Eind
hoven.
De 674 gemeenten die zich hier
hebben aangemeld en daarmee
taakstelling voor hun eigen grom,
bied onderschreven, hebben eerder
jaar al voor in totaal ca. 13 miljoen
aan startgeld gekregen.
Om voor een resultaatpremie in
aanmerking te komen dienden de deel
nemende gemeenten in 1987 een re
ductie van 5 procent te realiseren van
het aantal verkeersslachtoffers t
zichte van een over het gemiouv.uv
van voorgaande jaren vastgesteld peil-
getal.
De ca. 250 deelnemende
die hierin zijn geslaagd
50.000,- per «bespaard»
In totaal wordt op deze x
miljoen uitgekeerd.
he* In Brabant komt bijna 2 miljoen te-
7e. ,^as’ recht. In bijgaand overzicht is te zien
1 p welke (groepen van) Brabantse ge
meenten een bedrag hebben ontvan
gen.
De actie wordt dit jaar voortgezet
met als taakstelling een reductie van
10 procent ten opzichte van het peilge-
tal.
Tilburg reductie aantal slachtoffers
-9,26%, uitgekeerd bedrag 330.000,-.
Oisterwijk, Udenhout, Berkel-Enschot,
Moergestel -9,46%, ƒ70.000,-. Hilva-
renbeek, Diessen, Oost-, West- en
Middelbeers, Hoge en Lage Mierde
-8,24%, 35.000,-.
dit alleen maar zou doen om zoveel
mogelijk verbalen te kunnen maken.
Bij grote evenementen bijvoorbeeld
kunnen burgers zelf ervaren hoe hard
de frontale klap aankomt, als ze plaats
nemen in de botssimulator. En laat de
mensen nu toch ook vooral niet den
ken dat wat wij brengen schromelijk
overdreven is. Loop maar eens zo hard
-i-icltaaj tegen een- muur en
p maar met je armen op
te vangen. Ik ben ervan overtuigd dat
Y je dit niet zonder breuken kunt doen.»
«Verhalen die ik wel eens beluister»,
aldus Scheffer, «dat het fataal is de
gordel om te hebben wanneer de auto
in brand raakt, zal ik noch bevestigen
noch ontkennen. Feit blijft wel dat je
in deze gevallen niet over structurele
verkeersonveiligheidsaspecten praat,
maar over incidenten, die misschien
nog geen !6% van het totaal uitma-
ken», aldus Ger Scheffer.
Een bijzonder aandeel van de Ski
Inn was de veiling van artikelen die
door de standhouders bij elkaar waren
gebracht. De opbrengst van die vei
ling, de veilinghamer werd op vakkun
dige wijze gehanteerd door niemand
minder dan Pierre van Ostade, was be
stemd voor de Max Tailleur Stichting
(Max met de zak) die zich inzet voor
rheumapatiënten.
Het Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid (ROV) is ingesteld om een con
crete uitwerking te krijgen op de ver
keersveiligheid in Nederland. Het is
een overleg-platform. «Je kunt in Den
Haag natuurlijk van alles bedenken
wat goed is voor de verkeersveiligheid,
maar je zult dat toch af moeten stem
men op provinciale dan wel plaatselij
ke behoeften», aldus Ger Scheffer.
«Het ROV voorziet in die behoefte en
is in staat af te stemmen, temeer om
dat er binnen het ROV een breed
draagvlak is terug te vinden van ande
re diensten die zich bezig houden met
de verkeersveiligheid. Denk maar eens
aan de verschillende afdelingen van
Veilig Verkeer Nederland, Rijkswater
staat, de Rijksdienst voor het Wegver
keer, de ANWB, Politie en Justitie.»
Autogordelactie
«Waarom we voor c1-
tie gekozen hebben? Dat ligt vrij s
pel», aldus Scheffer. «Wetenschap
lijk onderzoek heeft namelijk aarw
toond dat het draagpercentage van de
autogordel gemiddeld ligt rond de
55%. Daarbij moet ik opmerken dat
het dragen van de autogordel buiten
de bebouwde kom hoger ligt dan bin
nen de bebouwde kom. Eigenlijk is het
gedrag van de automobilisten op dit
stuk wat hypocriet, omdat de kans
een aanrijding binnen de bebouw ul
kom groter is dan daar buiten. Met de
actie willen we bereiken dat de auto
mobilist zich bewust wordt van het nut
van de autogordel en dat het draagper
centage verhoogd wordt met zo’n 20%.
Als dat lukt», aldus Schef
kent dat heel concreet 15
keersdoden per jaar minder en maar
liefst 150 tot 200 minder gewonden. In
vergelijking met bijvoorbeeld Enge
land en West-Duitsland, die een
draagpercentage hebben van rond de
90%, steken de 55% van Nederland
daar schril tegen af.»
Gewoonte
«Het moet eigenlijk
mobilist(e) een gewoonte worden om pn|i»jp
de autogordel om te doen. En als het 1 c
eenmaal een overigens goede gewoonte En hij vervolgt: «De pc
is geworden, dan zijn we op de goede zijn maar een onderdeel
weg, want goede gewoontes leer je aanpak. En denk nu niet
Vertroeteld
Er is al veel over de autogordel ge- Mensenlevens
zeed en geschreven. En terecht, want
het zou best eens kunnen zijn dat het De prijsvraag is een van de i
dragen van de gordel heeft gezorgd r/n te bereiken dat de «leve
voor de grootste vermindering van het der-bij-uitstek» door iedereen
aantal verkeersdoden, ook in onze nu Y^n. Door het drager
e PO* nog als meest verkeersonveilig om- §ord.e Y*len er imn’ers nu al
aan‘ schreven provincie. Daarom is het ver- honderden verkeersdoden in c
wonderlijk dat niet alle Brabanders de minder- «Klik dat redt je leven»
gordel dragen. °P gencht in Noord-Brabant
minstens 20 mens
Prijsvraag den. Vele organi
De Brabantse gedeputeerde voor onJ dlt doel met
verkeer en voorzitter van het Regio- yolledJg B
naai Orgaan Verkeersveiligheid ken- Daar
Noord-Brabant, drs. J. de Geus, is er ten en vnjwnlij
mee ingenomen dat naast de traditio- een gestoken,
nele aandacht voor de infrastructuur alt'Jd wel wat
er in het Brabantse ook meer aandacht 131 gemeenten,
komt voor verkeersopvoeding, voor- ters’ demc
lichtine en sericht verkeerstoezicht. In even zov€
dat st
ne met als opval
loningssysteem.
«Effectiviteit is voor ons een belang-
'jk criterium», aldus drs. de Geus. Be-
manie-
evensred-
i gebruikt
;n van de
J jaarlijks
ons land
c, dat redt je leven» is er
Noord-Brabant per jaar
isenlevens extra te red-
lisaties werken samen
et een groot opgezette
3rabantse campagne te berei-
irvoor hebben beroepskrach-
igers/sters de handen in-
Tijdens deze actie is er
te doen in één van de
i. Publieksfolders, pos-
monstraties en controles zijn
/ele middelen om alle Braban
ders in de autogordel te helpen.
Geen argumenten
Uitgangspunt is dat iedere Braban
der alles over de autogordel zou moe-
het spreekwoord dat
laakt, gaat ze-
De Ski Inn die onlangs in het Auto
tron in Rosmalen plaatsvond en die
georganiseerd werd door Ski-Inn Zuid-
Oost Nederland is een groot succes ge
worden. Ruim 26.500 mensen bezoch
ten dit evenement. Dat waren er 6.000
meer dan het jaar daarvoor toen de Ski
Inn in de stadssporthal in Tilburg
werd gehouden.
ituut voor Sociaal-We-
Onderzoek van de
„.wD, neen viji jaar gewerkt aan een
grootscheeps onderzoek - in opdracht
van het ministerie van Onderwijs
Wetenschappen - naar de taakbelas-
ting van leraren in het voortgezet on
derwijs. In totaal 13.000 leraren en
1.600 scholen hebben er de afgelopen die hierin
jaren aan meegewerkt.
Uit de onderzoeksgegevens is o.a. ge
bleken, dat een kwart van alle leraren
zich zwaar belast voelt door k -
met name door het werk in
Verder werken leraren gemiddeld ge
nomen 11% meer dan te verwachten is
op grond van hun formele aanstelling
en aan hun hoofdtaak, het feitelijk les
geven, besteden zij slechts een derde
van hun tijd.
Het IVA heeft op basis van dit on
derzoek alternatieve voorstellen voor
bovengenoemde beleidsproblemen ge
daan.
De drie geformuleerde oplossings
routes worden vandaag in Den Haag
aangeboden aan minister Deetman
van O. W.
;rvoor rijk criterium», aldus drs. de Geus. Be- ten weten, want het spre
de kend is dat belonen effectiever is dan onbekend, onbemind ma
moge- straffen als het ghat om opvoeding. De ker ook in dit geval op.
Ier dit autogordelcampagne in Noord-Bra- Bovendien moeten eventuele rem-
uljoen bant kan gezien worden als een vorm mingen die er zouden bestaan om de
van verkeersopvoeding. Als primeur autogordel in onze provincie niet om
voor Nederland wordt daarom aan te doen, voor eens en altijd worden
autogordeldragers een schouderklopje weggenomen. Want er is werkelijk
gegeven in de vorm van een prijsvraag- geen enkel deugdelijk argument te be-
formulier, waarmee aantrekkelijke denken, dat het altijd en overal dragen
ten op- prijzen gewonnen kunnen worden. van de autogordel in de weg kan staan,
üddelde Bij dit schouderklopje zijn o.a. het Daarom: «Klik, dat redt je leven».
De provinciale autogordelcampagne «Kijk, dat redt je leven» van het I
Orgaan Verkeersveiligheid Noord-Brabant is nog maar pas begonnen;
resultaten wijzen al op een groot succes.
Voor de campagnestart droeg 55% van de Brabanders de autogordel. I
ste campagneweek hielden de korpsen van de rijks- en gemeentef
verkeersonveilig gebleken provincie 63.000 automobilisten aan. van
50.000 de gordel droegen. Dat is gemiddeld 78 procent. In de twt
29.000 mensen gecontroleerd. Van dit aantal hadden er 24.000
dat is 83 procent. Conclusie: het draagpercentage gaat pijlsnel omhoog.
«Als je de cijfers erop naslaat blijkt Noord-Brabant de onveiligste provincie van
Nederland te zijn». Dit zegt Ger Scheffer, voorzitter van de stuurgroep autogordel
van het regionaal Orgaan Verkeersveiligheid, in het dagelijks leven hoofdinspec
teur van de afdeling bijzondere surveillance, waaronder o.a. de verkeersongeval
lenbehandeling resorteert. «Brabant telt per jaar 300 verkeersdoden en 2.500 ge
wonden en steekt met deze aantallen, absoluut gezien, met kop en schouders bo
ven de rest van Nederland uit. Omgerekend per 100.000 inwoners zit Brabant zelfs
bij de Top 3 van Nederlanc
len, at
;ereke
mensen
Scheffer.
ie die de stuurgroep van de
bestaat uit verschillende ele-
krijgen de automobilisten
door middel van folders
en via berichten in de media, contro
leert de politie waarbij waarschuwin
gen en processen-verbalen vallen en
de autogordelac- nieuw in de actie is het element belo-
Dat ligt vrij sim- ning! Het belonen van mensen die een
ippe- ju*st draaggedrag van de gordel verto-
ange- nen> nieuw. De verschillende afdè-
de X Z
dragen, een prijsvraag uit. Daarbij f J
kunnen zij een reis naar Parijs winnen.
In Gelderland en Utrecht is namelijk
gebleken dat deze mix goed werkt»,
merkt Scheffer op.
Effecten
«Ook de eerste resultaten van de ac
tie, die nu inmiddels vier weken loopt,
stemmen ons hoopvol. Het draagper
centage bedraagt thans zo’n 80% en
over de gehele provincie gezien ligt dit
percentage zelfs nog iets hoger», aldus
Ger Scheffer. Wel merkt hij hierbij op
dat deze cijfers zijn gebaseerd op het
geen de politie registreert. Als een We
tenschappelijk Onderzoeksbureau sa
men met de Verkeersacademie Tilburg
objectieve metingen gaat doen, zullen
van zelf de exacte cijfers op tafel ko
men. «Tijdens de actie ligt het in de
bedoeling om 10% van het Brabantse
inwonersaantal te controleren», aldus
Scheffer.
^JEL^N