ND
IS
27
'OPRAAT
Hollands Knackebröd
Hartenbreker
VOLVO 440
staat klaar voor een proefrit
VAN ROOSMALEN
WOUTERS AUTOBEDRIJVEN
V
>.v.
Kleinere BMW 316
Uw
dealer voor
eet!!!
DE ALFA SPIRIT
ALFA 164
a
Nd
'erhuur
ons f
>a. f
tl
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg B.V.
Ringbaan Noord 65, Tilburg, telefoon 013-321411.
Nieuwe Audi Coupé
Donderdag 20 oktober 1988 - pagina 23
>er 1988-pagina 22
DE TILBURGSE KOERIER
Onderdelen
Volvo 440 GLTinjection
1987
1985
Tony Vos
scht
t UIT!
groot
maar
behï
t de
1000
Maak een proefrit
i
Titxrg Telefoon 013 454655
■■■BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG
AUTOBEDRIJF
HB
V-A-G
Audi
info in de showroom
ibwvaH
I
055
Alfa Romeo 164 3.0 V6
maak een afspraak
voor een proefrit
i auto van
100 km en excl. BTW
1988
1986
1986-’87
1985
1984-85
1980
1983
1984
1988
1985
1984
1987
1985
1987
1986
1984
1984
1986
1987
1986
1986
1983
1983
1987
1986
Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving
tappen
rondo
door i
onder redactie van Tony Vos
sn
g
elheden
i idels ve
tiging is geen
niet
n de
egendeel
kunnen
-i Frankrijk,
itomobilisten
land. In Ne-
t zover,
we
Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450
Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013/360015 - (filiaal Tilburg donderdag koopavond)
Spoordijk 72-74
Tilburg-013/422133
De introductie van de Alfa 164 is dit jaar maar liefst drie keer uitgesteld. Voor de
liefhebber werd de auto daardoor steeds begerenswaardiger. Enkele honderden
kopers stonden eind september ongeduldig te wachten op hun exemplaar. Nu is
deze top-Alfa eindelijk bij ons te koop, en neem maar gerust van mij aan, hij is het
wachten waard geweest.
vanaf nu alle BMW-motoren zijn
voorzien van digitale motorelektroni-
ca.
De 1596 cc krachtbron levert met
een geregelde 3-wegkatalysator en in-
jectiesysteem een vermogen van exact
100 pk. Hiermee wordt een topsnel
heid behaald van 182 km/u en accele
reert de auto binnen 12,1 seconden
van 0 tot 100. De prijs van de 316 i is
vastgesteld op 36.990,-. Tegen meer
prijs is een automatische versnellings
bak verkrijgbaar.
die op gisteren zijn poorten opende,
wordt een volledig nieuwe Audi Coupé
voorgesteld, die wat uiterlijk en onder
stel betreft duidelijk gebaseerd is op de
80 en 90. De nieuwe Audi Coupé
wordt stilaan met vijfcylindennotoren
geleverd. Er kan worden gekozen uit
twee versies. De voorwielaangedreven
Coupé heeft de bekende 2.3 liter
krachtbron met een vermogen van 136
pk en zodoende een top van 206 km/u.
De topper uit het programma is de
Quattro met dezelfde motor echter met
een 20-kleppenkop waardoor het ver
mogen op 170 pk ligt. Belangstellen
den in ons land zullen echter nog tot
de Rai in februari moeten wachten.
TILBURG: Ringbaan Oost 102 DONGEN: Bolkensteeg 2
013/437716 01623-15850
oenxussen, maar
belangrijke delen
af.
De GLT wordt uitgerust met een
riabele tandheugelbesturing. Dit
volgens de fabrikant het zelf
hebben als een stuurbekrachti
Volvo 440 stuurt heel fijn
maar bij manouvreersnelli
toch de nodige spierbuna»
Een stuurbekrachtig"--
bodige luxe.
Bij BMW is aan de type-aanduiding te
zien, wat voor een motor hij onder de
kap heeft. Een 535 heeft immers een,
krachtbron met 3,5 liter inhoud. Dit
gaat braaf voor het grootste deel van
het programma op, maar helaas niet
voor de kleinste telg. Althans, dat was
tot op heden het geval. De 316 be
schikte namelijk over een uitgave van
de oude motor uit de 318, een 1.8 liter
dus. Alle 316’s die vanaf nu worden
geleverd beschikken echter over de
nieuwe M40-motor. Dit betekent dat
Stadsverkeer
Als de auto eenmaal op gang is, rijdt
hij erg gemakkelijk. Het is weer eens Tc
een instappen-en-wegwezen-auto. Het moei
uitzicht rondom is goed. De achter
kant is door de spoiler overzichtelijk
en de 440 mist duidelijk de dode hoe
ken achterin, die de 340 nog wel heeft.
coop. De
van 106
205
■veleratie
i 8,8 se-
igen. De
meest complete heeft een aantal op
zienbarende extra’s. Standaard wordt
ABS toegepast en verder is het de eer
ste serie-wagen ter wereld waarop een
computergestuurd veersysteem wordt
gemonteerd. Via een elektronische re
geling stelt de bestuurder de stand
«Soft» of «Sport» in werking.
Daarnaast kan ook voor «Auto» wor
den gekozen, zodat het systeem zelf
bepaald wat de beste instelling is. Het
systeem stelt ook zelf de ideale rij-
hoogte in. Er wordt afhankelijk van de
rijsnelheid en rijomstandigheden voor
«Normal», «Low» of «High» gekozen.
De prijzen van de twee uitvoeringen
liggen door toepassing hiervan behoor
lijk uiteen. De basisversie staat voor
44.595,- in de prijslijst, terwijl de lief
hebbers van technische hoogstandjes
58.195,- moeten neertellen.
te zijn. Allereerst kun je op ver
schillende sloperijen terecht, als het
gaat om een gangbaar model.
Daarnaast kennen veel dealers een
zogenaamde oude voorraad of dode
stock, waarin zij vervangingsonder-
delen hebben die al ouder dan twee
jaar zijn. De dealer wil hier graag
vanaf en is meestal wel bereid ze
tegen behoorlijke kortingen de deur
uit te doen. Bij een aantal onderde
len ontkom je er niet aan om ze
nieuw te bestellen, maar alles bij
elkaar kan het toch een slok op een
borrel schelen. Let er wel op dat dit
verhaal niet opgaat voor modellen
die nog nieuw te koop zijn. Je zult
bij het herstellen van schade ook
zelf op onderdelenjacht moeten
gaan, maar het loont zeker de
moeite...
Op een model na, kan er bij Audi ge
sproken worden over een heel jong
programma. De 80 is er net twee jaar,
de 90 nog wat korter terwijl de carros
serie van de 100 en 200 met een zesja
rige leeftijd en een onlangs toegepaste
facelift nog steeds modem is. Het
nieuwe topmodel is de V8. Er is echter
nog een oud model. In maart 1980
stelde Audi zijn Quattro voor. Een
sportief coupémodel met permanente
vierwielaandrijving. Korte tijd later
werden van deze auto ook de burger-
uitvoeringen leverbaar. Op kleine wij
zigingen na, was deze auto tot op he
den onveranderd leverbaar. Op de
autotentoonstelling van Birmingham
Vooral in stadsverkeer zorgen de ge
ringe buitenafmetingen voor een goede
handelbaarheid. Toen ik bij Volvo Ne
derland wegreed, gaf de auto de in
druk «niets aparts» te zijn. Iedere kilo
meter verder steeg echter mijn enthou
siasme. Het comfort ligt op een hoog
peil. Ondanks het feit dat de GLT wat
strakker geveerd is en wat lager op zijn
wielen staat, worden hobbels en bob
bels netjes gladgestreken. Jammer ge
noeg is de auto wat rumoerig. Bij hoge
toeren laat de motor duidelijk van zich
horen en ook banden- of windgeruis is
de 440 niet helemaal vreemd. Een an
der gebrek is het ontbreken van een
achterruitwisser.
De GLT is verder behoorlijk compleet
van uitrusting met portierslotverlich-
ting, leeslampjes voor, getint glas en
een afsluitbaar dashboardkastje.
De bagageruimte lijkt met een inhoud
van 330 liter niet al te groot, maar is
goed toegankelijk en door de in twee
delen neerklapbare achterbank op ver
schillende manieren te vergroten.
De afgelopen jaren heb ik meerdere
malen gereden met auto’s met de 1721 katalysator
cc Renault-motor. Iedere keer weer de- auto met de
den zowel prestaties als verbruik mij
'e versteld staan. In deze Volvo zorgt de
k 106 pk-versie voor een top van 185
km/u en een acceleratie van 0 tot 100
binnen de 11 seconden. Doordat de
auto zo lekker rijdt, werd er gedurende
de testweek ook stevig doorgereden,
waardoor een gemiddelde dorst van 1
op 12 als zeer gunstig bestempeld mag
worJ
Het huidige Volvo-programma omvat vier series. De aloude echte Volvo 240 komt
samen met de grote 740 en 760 uit Zweden. De onderkant van het programma
wordt volledig in Nederland gemaakt. Het zijn de 12 jaar oude 340 en 360 en de
nieuwe 4-serie. De sportief ogende 480 kennen we al weer meer dan twee jaar. De
480 werd echter geïntroduceerd als zijnde het begin van een serie. Welnu, die se
rie is er nu sinds de start van de verkopen van onze Volvo 440.
onmiskenbaar een Volvo met forse
bumpers, de typische Volvo neus en
rechte achterlichten. De 440 is met een
lengte van 4.31 meter erg compact.
Toch kan hij goed concurreren met de
Peugeot 405, Renault 21 en een reeks
Japanners. De 106 pk motor ligt dwars
voorin, waardoor de neus relatief kort
is. Het passagierscompartiment is ruim
van opzet. Bij de GLT vinden we de
uitstekende stoelen (480-design) met
voor de bestuurder een hoogteverstel-
ling. Ook bij sportief rijden, blijf je in
je stoel vastgezogen, terwijl op lange
afstanden geen overmatige vermoeid
heid optreedt.
Enkele weken terug heb ik verteld
over mijn wagenpark. Twee auto’s
weer rijdend maken, is vooral een
kwestie van onderdelen zien te vin
den. De dealer heeft natuurlijk
niets meer in huis van auto’s uit
1956, je zult daarvoor zelf je wegen
moeten vinden. Gelukkig zijn er
voor de meeste populaire klassie
kers merkenclubs, die zelf in on
derdelen handelen of in ieder geval
de juiste adressen weten. Over prij-
zen van oude onderdelen valt heel
weinig te zeggen. Het ligt helemaal
aan het model, het merk en de ver
krijgbaarheid Voor merkenclubs is
het vaak interessant om bepaalde
zeldzame onderdelen nieuw te laten
maken. Denk bijvoorbeeld maar
eens aan remslangen, uitlaten, rub
bers en dof geworden achterlichten.
Doordat zo’n grote club voldoende
leden heeft, zijn de prijzen van deze
nieuwe zaken vaak erg gunstig. In
ieder geval heb ik tot nog toe wei
nig problemen gehad bij het vinden
van de juiste onderdelen voor mijn
oude kreng.
Een ander verhaal is de tweede
auto die pas zeven jaar oud is. Na
tuurlijk is alles daarvan nog via de
dealer te bestellen, maar het is de
hobby om die auto zo mooi moge
lijk te maken, met zo weinig moge
lijk geld. Dat blijkt redelijk te doen
Galant met 16- kleppen
[oen we in januari van dit jaar al definitief in Nederland te kc
mochten kennismaken met de Mitsu- motor levert een vermogen i
bishi Galant, waren er tijdens de test- kW waardoor een topsnelheid van
ritten in Portugal al twee versies met km/u wordt bereikt. De «accele*-
de 2 liter zestienkleppenmotor aanwe- van 0 tot 100 km/u geschiedt in 8,„
zig. Deze uitbreiding is vanaf nu ook conden. Er zijn twee uitvoeringen
complete heeft een aantm
i s. Standaard w<
der is
Nederlanders worden geacht r
chauvinistisch te zijn. Toch hebben
sportliefhebbers dit jaar het tej
bewezen. Wat betreft auto’s l
we natuurlijk niet op tegen -
waar twee op de drie auto:
een auto koopt uit eigen land,
derland is het nog lang niet
maar met de 440 en 480 mogen
trots zijn op onze auto-industrie.
Mengeling
De 440-serie is een mengeling van uit
voeringen en motoren. Als basis dient
de inmiddels bekende 1721 cc kracht
bron van Renault. Volvo heeft hier
zelfs een gamma van vier stuks uit we
ten te creëren. De basismotor heeft een
carburateur en een ongeregelde kataly
sator en levert 87 pk. De topmotor is
de turbo met geregelde katalysator en
een vermogen van 120 pk. Daar tus
senin liggen twee motoren met brand-
stofinjectie en naar keus een geregelde
en ongeregelde katalysator. De motor
met geregelde kat- en lambdasonde le
vert 11 pk minder dan zijn ongeregelde
broertje. Het koppel is iets lager, wat
ook geldt voor de topsnelheid en de
acceleratie. Het totale prestatieniveau
ligt op een lager peil. Vreemd genoeg
moet de koper er ook nog eens dui
zend gulden extra voor betalen ook.
Het uitvoeringenpallet start met de
DL die aan het eind van het jaar in
combinatie met de carburatiemotor op
de markt zal komen. De Turbo is er
maar in één uitvoering de meest com
plete. Alle overige types, de GL, GLE
en GLT zijn naar keuze met drie mo
toren uit te rusten. Wij reden met een
GLT met de 1.7 injectiemotor met on
geregelde katalysator.
Het uiterlijk van de 440 is niet echt op
windend. Het is duidelijk dat Volvo
kiest voor een redelijk tijdloos model,
waar ze weer behoorlijk wat jaren mee
vooruit kunnen. Dat de GLT net on
der de Turbo de meest sportieve uitga
ve is, valt al aan de buitenkant te zien.
De auto heeft de nette licht metalen
velgen van de 480, heeft verstralers on
der de bumper, brede beschennstrips
en de in de carrosseriekleur gespoten
spoiler op de achterklep. Alhoewel dit
exemplaar behoorlijk groot is uitgeval
len, geeft het de auto een opmerkelijk
jonge aanblik. Verder is het natuurlijk
prijslijst, maar is nog niet leverbaar.
Daarop volgt de GL voor ƒ31.250,-.
De prijzen van de GLE en GLT lopen
gelijk op. De 1.7 carburatiemotor kost
35.250,-, de 1.7 injectie met geregelde
40.250,- terwijl onze test-
snellere motor 39.250,-
moet kosten.
De Volvo 440, i
strijdwapen, is
beperkte bun>
Boventoon
De achterbank biedt plaats aan twee
volwassenen waarbij hoofd- en been-
ruimte voldoende aanwezig zijn. In het
GLT-interieur voeren de kleuren grijs,
zwart en rood de boventoon. Op het
dashboard is haast al het denkbare
aanwezig, alhoewel de algehele indruk
wat rommelig is.
In het midden zit een grote kilometer
teller geflankeerd door een toerenteller
en brandstofmeter. Links zit de bedie
ning voor verlichting en achterruitver-
warming en rechts de verwarming en
ventilatie. Een laadstroomcontroleme-
tertje en oliedrukmeter vinden ook op
de console een plaatsje evenals het
analoge klokje. Het verstelbare
wiel heeft een behoorlijk groot
denkussen, maar dekt gelukkig
belangrijke delen van het dash
sportief. De wegligging van deze Alfa
is spreekwoordelijk en hieruit zien we
duidelijk de overeenkomst met de Cro-
ma, Thema en 9000. Werkelijk met
zeer hoge snelheden is de 164 zonder
problemen in een bocht te gooien. On-
danks de stuurbekrachtiging blijft de
auto exact op koers te houden. Mocht
een onverlaat zich dan plotseling voor
je werpen, dan zorgt het standaard
ABS-remsysteem in combinatie met
vier schijfremmen voor een snelle en
veilige vertraging.
twee elektrisch verstelbare en ver- Zakenklasse
«et is aardig om een week lang zov.l
dio met 6 speakers en een elektrische S met d®
antenne tot de basisuitrusting van de J64 hadk ^et een donderende vaart
3 0 V5 komen bestuurders van andere Alfa s,
Óp de middenconsole bevinden zich maark°°k Thema’s en een aantal Duit-
een reeks knopjes voor de automati- ^psels aangereden om vervolgens
sche klimaatsregeling, ook een optie. vlak acbter me vo1 °P de/em.
De gewenste temperatuur wordt o? de voorbij te njden. De
graad nauwkeurig ingesteld en door A1/a zal daarom in de top van de
simpelweg het kLopje «auto» in te ^nklasse een pnrna toekomst tege-
drukken heeft de bestuurder er geen mo^t ëaan: heeft er.,hard aan
omkijken meer naar. Uiteraard kun- werk‘ de kwahteitvan deze auto op
nen ile functies ook met de hand be- b?8er Plan te b*,enëen- Y«*
diend worden. Op hetzelfde paneel emdehjk eens wat anders wil is de Alfa
kan de kofferklep ontgrendeld worden. I64 een meer dan «^stekend altema-
Het vreemde is dat ter beveiliging de
motor helemaal uit moet staan, ze had- Het brandstofverbruik verraste mij
den het beter kunnen koppelen aan het aangenaam bij de mtroductient van
wel of niet ingeschakeld staan van de ^laan naar Amsterdam, waar on-
versnellingsbak. Overigens kan de klep daPks, Voorrijden 1 op 10 werd
ook met de sleutel geopend worden. ëehaald' Na een week ™et de aat0 m
l eigen omgeving te hebben rondgere-
Paardenkrachten den blijken korte trajecten en stadsrit-
In het vooronder biedt Alfa de 164-ko- ten een behoorlijke invloed op de con-
per twee giganten van motoren, de 2 li- sumptie te hebben, waardoor het ge
ler Twin-Spark en onze 3 liter V6. We middelde tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9
reden de uitvoering zonder katalysator
die maar liefst 192 paardenkrachten
aan de voorwielen aflevert. Hiermee
toont de Alfa hetzelfde euvel als de
Croma en Thema in de snelle versies.
Wat maakt die auto van buiten al
zo aantrekkelijk. De carrosserie werd
«uiteraard» ontworpen door Pininfari-
na. Aan de zijkant is de 164 een klas
siek gelijnde, uiterst gedistingeerde li
mousine. Voor- en achterkant zien er
echter veel spectaculairder uit. Onder
de kofferklep zit een smalle rij achter
lichten. Op het nummerbord na, is die
achterzijde verder volledig strak uit
metaal opgetrokken. Aan de voorkant
moet iedereen een beetje wennen. Zeer
gedurfd is de bekende Alfa-druppel
opgenomen in de motorkap, terwijl de
grille gereduceerd werd tot twee smalle
sleuven tussen de koplampen.
Gedurfd, maar vooral ook uiterst fraai
en origineel.
Sleutel
Als je de 164 zo ziet, valt niet op dat
hij uit dezelfde familie komt als de
Fiat Croma, Saab 9000 en Lancia The
ma. Deze laatste drie hebben dezelfde
deurenpartij en hetzelfde onderstel.
Dit onderstel vinden we bij Alfa Ro
meo nog wel terug, maar de carrosserie
is helemaal nieuw. De bumpers en be-
schermstrips op de flanken vormen
een fraai doorlopend geheel. Helaas
behoren de lichtmetalen velgen tot de
lijst met extra’s. Met een beweging van cu uclua m uc S11CUC VC1MCS.
de sleutel openen zich de vier portie- Door het gigantische vermogen komt
ren. Ze geven ruim toegang tot een - de neus bij snel optrekken omhoog,
net als de carrosserie - opzienbarend waardoor de auto een wieldruk inle-
interieur. De stoelen zijn met velours vert én de voorwielen snel doorslip-
bekleed en m geval van onze testauto kwestie van beheersen. Is dat
met zwartleer. Zowel voor- ah achter- lukt dan is de 164
m beschikken de inzittenden over van aut0 In 7 g seconden
hoofdsteunen en een middenarmsteun. lukte het om de 100 vanuit
De voorstoelen komen vrijwel overeen stilstand te behalen De t is vol
met die van de Croma en Tliema, ge- 230 We
ven veel steun en bieden, dankzij de ^^eters op de teller te krijgen
traploze elektrische verstellmg, voor tUssensprmtjes zijn
iedereen de juiste zithouding achter fluitje van f-,
het verstelbare met leer beklede stuur- ische heeft d
wiel. Het dashboard oogt heel apart. Bij dezelfde motor in
Het centrale klokkendeel geeft rnfor- we dat wel De versnellingsbak
matie over het motortoerental, de snel- vertOont heel af en toe nog de echte
heid, de accu, oliedruk, temperatuur Itaiiaanse nukken. Vooral het inscha-
en brandstofreserve. Bij het starten kelen van de achteniit levert wel eens
hchten alle controle ampjes als een problemen op. Verder is de bediening
soort kerstboom tegehjk op. Als alles van de met leer omsloten pook lekker
in orde is blijft er na enige seconden
geen een van branden. Tussen de voor
stoelen in, kunnen de vier elektrische
ruiten bediend worden. Verder beho
ren getint glas,, stuurbekrachtiging,
o zo lekker
testweek o
ons nieuwe vaderlandse
n, is een geslaagde auto met
r buitenafmetingen en een
ruim interieur. De prestaties van de
106 pk motor zijn zeer bevredigend en
het brandstofverbruik is zelfs uitste-
loor een gemiddelde dorst van 1 kend. De uitrusting is compleet en het
«p 12 als zeer gunstig bestempeld mag comfort staat op een hoog peil. Helaas
worden. is de motor wat rumoerig, is de bestu-
En dan natuurlijk de prijzen. De basis ring bij inparkeren te zwaar en ont-
440, de DL, staat voor 29.250,- in de breekt de achterruitwisser.
aangena
Milaan
danks stevig doorrijden
gehaald. Na een week met
eigen omgeving te hebben
den blijken korte trajecten en stad
ten een behoorlijke invloed op de
sumptie te hebben, waardoor het ge
middelde tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9
ligt.
De prijs van de Alfa 164 ligt op een
aanvaardbaar niveau. De Twin Spark
met katalysator heeft zelfs een zeer
vriendelijke prijskaart wat 53.800,-
vermeld. Onze 3 liter V6 kost stan
daard zonder katalysator ƒ70.900,-
waarbij nog een aardig lijstje aan ex
tra’s komt zoals de lichtmetalen velgen
met bredere banden, de lederen bekle-
eenmaal gelukt, dan is.de 164 een ding, de klimaatsregeling en de metal-
beest van een auto. In 7,9 seconden lie lak, waardoor de totaalprijs op
lukte het mij om de 100 km/u vanuit 86.600,- komt. Met een leuke radio
stilstand te behalen. De top is volgens erbij is de 164 zodoende toch een kost-
V. ëf' opgave 230 km/u. We wisten zo’n 240 baar speeltje.
kilometers op de teller te krijgen hard Alfa Romeo stelt de lange wachtende
genoeg. Ook tussensprintjes zijn voor koper met de 164 niet teleur. Het is
de 164 een fluitje van een cent. Het ty- een zalige, stille en uiterst rappe luxu-
jische Alfa-geluid heeft de 164 verlo- euze limousine met een meer dan op-
j dezelfde motor in de 75 horen vallend uiterlijk. Toch heeft hij een
nog wel. De versnellingsbak aantal typische Alfa-eigenschappen
t heel af en toe nog de echte verloren zoals het karakteristieke uit-
;eluid en natuurlijk de achterwiel-
Irijving. Echte Alfa-fanaten heb-
nog steeds de beschikking over de
iet dezelfde V6 motor.
de achteruit levert wel eens
Verder is de bediening
.wt omsloten pook lekker
iaat
aan
ben
s j
O*
s-