ND IS 27 'OPRAAT Hollands Knackebröd Hartenbreker VOLVO 440 staat klaar voor een proefrit VAN ROOSMALEN WOUTERS AUTOBEDRIJVEN V >.v. Kleinere BMW 316 Uw dealer voor eet!!! DE ALFA SPIRIT ALFA 164 a Nd 'erhuur ons f >a. f tl Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg B.V. Ringbaan Noord 65, Tilburg, telefoon 013-321411. Nieuwe Audi Coupé Donderdag 20 oktober 1988 - pagina 23 >er 1988-pagina 22 DE TILBURGSE KOERIER Onderdelen Volvo 440 GLTinjection 1987 1985 Tony Vos scht t UIT! groot maar behï t de 1000 Maak een proefrit i Titxrg Telefoon 013 454655 ■■■BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG AUTOBEDRIJF HB V-A-G Audi info in de showroom ibwvaH I 055 Alfa Romeo 164 3.0 V6 maak een afspraak voor een proefrit i auto van 100 km en excl. BTW 1988 1986 1986-’87 1985 1984-85 1980 1983 1984 1988 1985 1984 1987 1985 1987 1986 1984 1984 1986 1987 1986 1986 1983 1983 1987 1986 Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving tappen rondo door i onder redactie van Tony Vos sn g elheden i idels ve tiging is geen niet n de egendeel kunnen -i Frankrijk, itomobilisten land. In Ne- t zover, we Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013/360015 - (filiaal Tilburg donderdag koopavond) Spoordijk 72-74 Tilburg-013/422133 De introductie van de Alfa 164 is dit jaar maar liefst drie keer uitgesteld. Voor de liefhebber werd de auto daardoor steeds begerenswaardiger. Enkele honderden kopers stonden eind september ongeduldig te wachten op hun exemplaar. Nu is deze top-Alfa eindelijk bij ons te koop, en neem maar gerust van mij aan, hij is het wachten waard geweest. vanaf nu alle BMW-motoren zijn voorzien van digitale motorelektroni- ca. De 1596 cc krachtbron levert met een geregelde 3-wegkatalysator en in- jectiesysteem een vermogen van exact 100 pk. Hiermee wordt een topsnel heid behaald van 182 km/u en accele reert de auto binnen 12,1 seconden van 0 tot 100. De prijs van de 316 i is vastgesteld op 36.990,-. Tegen meer prijs is een automatische versnellings bak verkrijgbaar. die op gisteren zijn poorten opende, wordt een volledig nieuwe Audi Coupé voorgesteld, die wat uiterlijk en onder stel betreft duidelijk gebaseerd is op de 80 en 90. De nieuwe Audi Coupé wordt stilaan met vijfcylindennotoren geleverd. Er kan worden gekozen uit twee versies. De voorwielaangedreven Coupé heeft de bekende 2.3 liter krachtbron met een vermogen van 136 pk en zodoende een top van 206 km/u. De topper uit het programma is de Quattro met dezelfde motor echter met een 20-kleppenkop waardoor het ver mogen op 170 pk ligt. Belangstellen den in ons land zullen echter nog tot de Rai in februari moeten wachten. TILBURG: Ringbaan Oost 102 DONGEN: Bolkensteeg 2 013/437716 01623-15850 oenxussen, maar belangrijke delen af. De GLT wordt uitgerust met een riabele tandheugelbesturing. Dit volgens de fabrikant het zelf hebben als een stuurbekrachti Volvo 440 stuurt heel fijn maar bij manouvreersnelli toch de nodige spierbuna» Een stuurbekrachtig"-- bodige luxe. Bij BMW is aan de type-aanduiding te zien, wat voor een motor hij onder de kap heeft. Een 535 heeft immers een, krachtbron met 3,5 liter inhoud. Dit gaat braaf voor het grootste deel van het programma op, maar helaas niet voor de kleinste telg. Althans, dat was tot op heden het geval. De 316 be schikte namelijk over een uitgave van de oude motor uit de 318, een 1.8 liter dus. Alle 316’s die vanaf nu worden geleverd beschikken echter over de nieuwe M40-motor. Dit betekent dat Stadsverkeer Als de auto eenmaal op gang is, rijdt hij erg gemakkelijk. Het is weer eens Tc een instappen-en-wegwezen-auto. Het moei uitzicht rondom is goed. De achter kant is door de spoiler overzichtelijk en de 440 mist duidelijk de dode hoe ken achterin, die de 340 nog wel heeft. coop. De van 106 205 ■veleratie i 8,8 se- igen. De meest complete heeft een aantal op zienbarende extra’s. Standaard wordt ABS toegepast en verder is het de eer ste serie-wagen ter wereld waarop een computergestuurd veersysteem wordt gemonteerd. Via een elektronische re geling stelt de bestuurder de stand «Soft» of «Sport» in werking. Daarnaast kan ook voor «Auto» wor den gekozen, zodat het systeem zelf bepaald wat de beste instelling is. Het systeem stelt ook zelf de ideale rij- hoogte in. Er wordt afhankelijk van de rijsnelheid en rijomstandigheden voor «Normal», «Low» of «High» gekozen. De prijzen van de twee uitvoeringen liggen door toepassing hiervan behoor lijk uiteen. De basisversie staat voor 44.595,- in de prijslijst, terwijl de lief hebbers van technische hoogstandjes 58.195,- moeten neertellen. te zijn. Allereerst kun je op ver schillende sloperijen terecht, als het gaat om een gangbaar model. Daarnaast kennen veel dealers een zogenaamde oude voorraad of dode stock, waarin zij vervangingsonder- delen hebben die al ouder dan twee jaar zijn. De dealer wil hier graag vanaf en is meestal wel bereid ze tegen behoorlijke kortingen de deur uit te doen. Bij een aantal onderde len ontkom je er niet aan om ze nieuw te bestellen, maar alles bij elkaar kan het toch een slok op een borrel schelen. Let er wel op dat dit verhaal niet opgaat voor modellen die nog nieuw te koop zijn. Je zult bij het herstellen van schade ook zelf op onderdelenjacht moeten gaan, maar het loont zeker de moeite... Op een model na, kan er bij Audi ge sproken worden over een heel jong programma. De 80 is er net twee jaar, de 90 nog wat korter terwijl de carros serie van de 100 en 200 met een zesja rige leeftijd en een onlangs toegepaste facelift nog steeds modem is. Het nieuwe topmodel is de V8. Er is echter nog een oud model. In maart 1980 stelde Audi zijn Quattro voor. Een sportief coupémodel met permanente vierwielaandrijving. Korte tijd later werden van deze auto ook de burger- uitvoeringen leverbaar. Op kleine wij zigingen na, was deze auto tot op he den onveranderd leverbaar. Op de autotentoonstelling van Birmingham Vooral in stadsverkeer zorgen de ge ringe buitenafmetingen voor een goede handelbaarheid. Toen ik bij Volvo Ne derland wegreed, gaf de auto de in druk «niets aparts» te zijn. Iedere kilo meter verder steeg echter mijn enthou siasme. Het comfort ligt op een hoog peil. Ondanks het feit dat de GLT wat strakker geveerd is en wat lager op zijn wielen staat, worden hobbels en bob bels netjes gladgestreken. Jammer ge noeg is de auto wat rumoerig. Bij hoge toeren laat de motor duidelijk van zich horen en ook banden- of windgeruis is de 440 niet helemaal vreemd. Een an der gebrek is het ontbreken van een achterruitwisser. De GLT is verder behoorlijk compleet van uitrusting met portierslotverlich- ting, leeslampjes voor, getint glas en een afsluitbaar dashboardkastje. De bagageruimte lijkt met een inhoud van 330 liter niet al te groot, maar is goed toegankelijk en door de in twee delen neerklapbare achterbank op ver schillende manieren te vergroten. De afgelopen jaren heb ik meerdere malen gereden met auto’s met de 1721 katalysator cc Renault-motor. Iedere keer weer de- auto met de den zowel prestaties als verbruik mij 'e versteld staan. In deze Volvo zorgt de k 106 pk-versie voor een top van 185 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 binnen de 11 seconden. Doordat de auto zo lekker rijdt, werd er gedurende de testweek ook stevig doorgereden, waardoor een gemiddelde dorst van 1 op 12 als zeer gunstig bestempeld mag worJ Het huidige Volvo-programma omvat vier series. De aloude echte Volvo 240 komt samen met de grote 740 en 760 uit Zweden. De onderkant van het programma wordt volledig in Nederland gemaakt. Het zijn de 12 jaar oude 340 en 360 en de nieuwe 4-serie. De sportief ogende 480 kennen we al weer meer dan twee jaar. De 480 werd echter geïntroduceerd als zijnde het begin van een serie. Welnu, die se rie is er nu sinds de start van de verkopen van onze Volvo 440. onmiskenbaar een Volvo met forse bumpers, de typische Volvo neus en rechte achterlichten. De 440 is met een lengte van 4.31 meter erg compact. Toch kan hij goed concurreren met de Peugeot 405, Renault 21 en een reeks Japanners. De 106 pk motor ligt dwars voorin, waardoor de neus relatief kort is. Het passagierscompartiment is ruim van opzet. Bij de GLT vinden we de uitstekende stoelen (480-design) met voor de bestuurder een hoogteverstel- ling. Ook bij sportief rijden, blijf je in je stoel vastgezogen, terwijl op lange afstanden geen overmatige vermoeid heid optreedt. Enkele weken terug heb ik verteld over mijn wagenpark. Twee auto’s weer rijdend maken, is vooral een kwestie van onderdelen zien te vin den. De dealer heeft natuurlijk niets meer in huis van auto’s uit 1956, je zult daarvoor zelf je wegen moeten vinden. Gelukkig zijn er voor de meeste populaire klassie kers merkenclubs, die zelf in on derdelen handelen of in ieder geval de juiste adressen weten. Over prij- zen van oude onderdelen valt heel weinig te zeggen. Het ligt helemaal aan het model, het merk en de ver krijgbaarheid Voor merkenclubs is het vaak interessant om bepaalde zeldzame onderdelen nieuw te laten maken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan remslangen, uitlaten, rub bers en dof geworden achterlichten. Doordat zo’n grote club voldoende leden heeft, zijn de prijzen van deze nieuwe zaken vaak erg gunstig. In ieder geval heb ik tot nog toe wei nig problemen gehad bij het vinden van de juiste onderdelen voor mijn oude kreng. Een ander verhaal is de tweede auto die pas zeven jaar oud is. Na tuurlijk is alles daarvan nog via de dealer te bestellen, maar het is de hobby om die auto zo mooi moge lijk te maken, met zo weinig moge lijk geld. Dat blijkt redelijk te doen Galant met 16- kleppen [oen we in januari van dit jaar al definitief in Nederland te kc mochten kennismaken met de Mitsu- motor levert een vermogen i bishi Galant, waren er tijdens de test- kW waardoor een topsnelheid van ritten in Portugal al twee versies met km/u wordt bereikt. De «accele*- de 2 liter zestienkleppenmotor aanwe- van 0 tot 100 km/u geschiedt in 8,„ zig. Deze uitbreiding is vanaf nu ook conden. Er zijn twee uitvoeringen complete heeft een aantm i s. Standaard w< der is Nederlanders worden geacht r chauvinistisch te zijn. Toch hebben sportliefhebbers dit jaar het tej bewezen. Wat betreft auto’s l we natuurlijk niet op tegen - waar twee op de drie auto: een auto koopt uit eigen land, derland is het nog lang niet maar met de 440 en 480 mogen trots zijn op onze auto-industrie. Mengeling De 440-serie is een mengeling van uit voeringen en motoren. Als basis dient de inmiddels bekende 1721 cc kracht bron van Renault. Volvo heeft hier zelfs een gamma van vier stuks uit we ten te creëren. De basismotor heeft een carburateur en een ongeregelde kataly sator en levert 87 pk. De topmotor is de turbo met geregelde katalysator en een vermogen van 120 pk. Daar tus senin liggen twee motoren met brand- stofinjectie en naar keus een geregelde en ongeregelde katalysator. De motor met geregelde kat- en lambdasonde le vert 11 pk minder dan zijn ongeregelde broertje. Het koppel is iets lager, wat ook geldt voor de topsnelheid en de acceleratie. Het totale prestatieniveau ligt op een lager peil. Vreemd genoeg moet de koper er ook nog eens dui zend gulden extra voor betalen ook. Het uitvoeringenpallet start met de DL die aan het eind van het jaar in combinatie met de carburatiemotor op de markt zal komen. De Turbo is er maar in één uitvoering de meest com plete. Alle overige types, de GL, GLE en GLT zijn naar keuze met drie mo toren uit te rusten. Wij reden met een GLT met de 1.7 injectiemotor met on geregelde katalysator. Het uiterlijk van de 440 is niet echt op windend. Het is duidelijk dat Volvo kiest voor een redelijk tijdloos model, waar ze weer behoorlijk wat jaren mee vooruit kunnen. Dat de GLT net on der de Turbo de meest sportieve uitga ve is, valt al aan de buitenkant te zien. De auto heeft de nette licht metalen velgen van de 480, heeft verstralers on der de bumper, brede beschennstrips en de in de carrosseriekleur gespoten spoiler op de achterklep. Alhoewel dit exemplaar behoorlijk groot is uitgeval len, geeft het de auto een opmerkelijk jonge aanblik. Verder is het natuurlijk prijslijst, maar is nog niet leverbaar. Daarop volgt de GL voor ƒ31.250,-. De prijzen van de GLE en GLT lopen gelijk op. De 1.7 carburatiemotor kost 35.250,-, de 1.7 injectie met geregelde 40.250,- terwijl onze test- snellere motor 39.250,- moet kosten. De Volvo 440, i strijdwapen, is beperkte bun> Boventoon De achterbank biedt plaats aan twee volwassenen waarbij hoofd- en been- ruimte voldoende aanwezig zijn. In het GLT-interieur voeren de kleuren grijs, zwart en rood de boventoon. Op het dashboard is haast al het denkbare aanwezig, alhoewel de algehele indruk wat rommelig is. In het midden zit een grote kilometer teller geflankeerd door een toerenteller en brandstofmeter. Links zit de bedie ning voor verlichting en achterruitver- warming en rechts de verwarming en ventilatie. Een laadstroomcontroleme- tertje en oliedrukmeter vinden ook op de console een plaatsje evenals het analoge klokje. Het verstelbare wiel heeft een behoorlijk groot denkussen, maar dekt gelukkig belangrijke delen van het dash sportief. De wegligging van deze Alfa is spreekwoordelijk en hieruit zien we duidelijk de overeenkomst met de Cro- ma, Thema en 9000. Werkelijk met zeer hoge snelheden is de 164 zonder problemen in een bocht te gooien. On- danks de stuurbekrachtiging blijft de auto exact op koers te houden. Mocht een onverlaat zich dan plotseling voor je werpen, dan zorgt het standaard ABS-remsysteem in combinatie met vier schijfremmen voor een snelle en veilige vertraging. twee elektrisch verstelbare en ver- Zakenklasse «et is aardig om een week lang zov.l dio met 6 speakers en een elektrische S met d® antenne tot de basisuitrusting van de J64 hadk ^et een donderende vaart 3 0 V5 komen bestuurders van andere Alfa s, Óp de middenconsole bevinden zich maark°°k Thema’s en een aantal Duit- een reeks knopjes voor de automati- ^psels aangereden om vervolgens sche klimaatsregeling, ook een optie. vlak acbter me vo1 °P de/em. De gewenste temperatuur wordt o? de voorbij te njden. De graad nauwkeurig ingesteld en door A1/a zal daarom in de top van de simpelweg het kLopje «auto» in te ^nklasse een pnrna toekomst tege- drukken heeft de bestuurder er geen mo^t ëaan: heeft er.,hard aan omkijken meer naar. Uiteraard kun- werk‘ de kwahteitvan deze auto op nen ile functies ook met de hand be- b?8er Plan te b*,enëen- Y«* diend worden. Op hetzelfde paneel emdehjk eens wat anders wil is de Alfa kan de kofferklep ontgrendeld worden. I64 een meer dan «^stekend altema- Het vreemde is dat ter beveiliging de motor helemaal uit moet staan, ze had- Het brandstofverbruik verraste mij den het beter kunnen koppelen aan het aangenaam bij de mtroductient van wel of niet ingeschakeld staan van de ^laan naar Amsterdam, waar on- versnellingsbak. Overigens kan de klep daPks, Voorrijden 1 op 10 werd ook met de sleutel geopend worden. ëehaald' Na een week ™et de aat0 m l eigen omgeving te hebben rondgere- Paardenkrachten den blijken korte trajecten en stadsrit- In het vooronder biedt Alfa de 164-ko- ten een behoorlijke invloed op de con- per twee giganten van motoren, de 2 li- sumptie te hebben, waardoor het ge ler Twin-Spark en onze 3 liter V6. We middelde tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9 reden de uitvoering zonder katalysator die maar liefst 192 paardenkrachten aan de voorwielen aflevert. Hiermee toont de Alfa hetzelfde euvel als de Croma en Thema in de snelle versies. Wat maakt die auto van buiten al zo aantrekkelijk. De carrosserie werd «uiteraard» ontworpen door Pininfari- na. Aan de zijkant is de 164 een klas siek gelijnde, uiterst gedistingeerde li mousine. Voor- en achterkant zien er echter veel spectaculairder uit. Onder de kofferklep zit een smalle rij achter lichten. Op het nummerbord na, is die achterzijde verder volledig strak uit metaal opgetrokken. Aan de voorkant moet iedereen een beetje wennen. Zeer gedurfd is de bekende Alfa-druppel opgenomen in de motorkap, terwijl de grille gereduceerd werd tot twee smalle sleuven tussen de koplampen. Gedurfd, maar vooral ook uiterst fraai en origineel. Sleutel Als je de 164 zo ziet, valt niet op dat hij uit dezelfde familie komt als de Fiat Croma, Saab 9000 en Lancia The ma. Deze laatste drie hebben dezelfde deurenpartij en hetzelfde onderstel. Dit onderstel vinden we bij Alfa Ro meo nog wel terug, maar de carrosserie is helemaal nieuw. De bumpers en be- schermstrips op de flanken vormen een fraai doorlopend geheel. Helaas behoren de lichtmetalen velgen tot de lijst met extra’s. Met een beweging van cu uclua m uc S11CUC VC1MCS. de sleutel openen zich de vier portie- Door het gigantische vermogen komt ren. Ze geven ruim toegang tot een - de neus bij snel optrekken omhoog, net als de carrosserie - opzienbarend waardoor de auto een wieldruk inle- interieur. De stoelen zijn met velours vert én de voorwielen snel doorslip- bekleed en m geval van onze testauto kwestie van beheersen. Is dat met zwartleer. Zowel voor- ah achter- lukt dan is de 164 m beschikken de inzittenden over van aut0 In 7 g seconden hoofdsteunen en een middenarmsteun. lukte het om de 100 vanuit De voorstoelen komen vrijwel overeen stilstand te behalen De t is vol met die van de Croma en Tliema, ge- 230 We ven veel steun en bieden, dankzij de ^^eters op de teller te krijgen traploze elektrische verstellmg, voor tUssensprmtjes zijn iedereen de juiste zithouding achter fluitje van f-, het verstelbare met leer beklede stuur- ische heeft d wiel. Het dashboard oogt heel apart. Bij dezelfde motor in Het centrale klokkendeel geeft rnfor- we dat wel De versnellingsbak matie over het motortoerental, de snel- vertOont heel af en toe nog de echte heid, de accu, oliedruk, temperatuur Itaiiaanse nukken. Vooral het inscha- en brandstofreserve. Bij het starten kelen van de achteniit levert wel eens hchten alle controle ampjes als een problemen op. Verder is de bediening soort kerstboom tegehjk op. Als alles van de met leer omsloten pook lekker in orde is blijft er na enige seconden geen een van branden. Tussen de voor stoelen in, kunnen de vier elektrische ruiten bediend worden. Verder beho ren getint glas,, stuurbekrachtiging, o zo lekker testweek o ons nieuwe vaderlandse n, is een geslaagde auto met r buitenafmetingen en een ruim interieur. De prestaties van de 106 pk motor zijn zeer bevredigend en het brandstofverbruik is zelfs uitste- loor een gemiddelde dorst van 1 kend. De uitrusting is compleet en het «p 12 als zeer gunstig bestempeld mag comfort staat op een hoog peil. Helaas worden. is de motor wat rumoerig, is de bestu- En dan natuurlijk de prijzen. De basis ring bij inparkeren te zwaar en ont- 440, de DL, staat voor 29.250,- in de breekt de achterruitwisser. aangena Milaan danks stevig doorrijden gehaald. Na een week met eigen omgeving te hebben den blijken korte trajecten en stad ten een behoorlijke invloed op de sumptie te hebben, waardoor het ge middelde tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9 ligt. De prijs van de Alfa 164 ligt op een aanvaardbaar niveau. De Twin Spark met katalysator heeft zelfs een zeer vriendelijke prijskaart wat 53.800,- vermeld. Onze 3 liter V6 kost stan daard zonder katalysator ƒ70.900,- waarbij nog een aardig lijstje aan ex tra’s komt zoals de lichtmetalen velgen met bredere banden, de lederen bekle- eenmaal gelukt, dan is.de 164 een ding, de klimaatsregeling en de metal- beest van een auto. In 7,9 seconden lie lak, waardoor de totaalprijs op lukte het mij om de 100 km/u vanuit 86.600,- komt. Met een leuke radio stilstand te behalen. De top is volgens erbij is de 164 zodoende toch een kost- V. ëf' opgave 230 km/u. We wisten zo’n 240 baar speeltje. kilometers op de teller te krijgen hard Alfa Romeo stelt de lange wachtende genoeg. Ook tussensprintjes zijn voor koper met de 164 niet teleur. Het is de 164 een fluitje van een cent. Het ty- een zalige, stille en uiterst rappe luxu- jische Alfa-geluid heeft de 164 verlo- euze limousine met een meer dan op- j dezelfde motor in de 75 horen vallend uiterlijk. Toch heeft hij een nog wel. De versnellingsbak aantal typische Alfa-eigenschappen t heel af en toe nog de echte verloren zoals het karakteristieke uit- ;eluid en natuurlijk de achterwiel- Irijving. Echte Alfa-fanaten heb- nog steeds de beschikking over de iet dezelfde V6 motor. de achteruit levert wel eens Verder is de bediening .wt omsloten pook lekker iaat aan ben s j O* s-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 23