UTOPRAAT De troonopvolger IET I? SS I R =f Wat ’n leukje! MONDIAL DE L'AUTOMOBILE Bertens =:=l Scottish 191 Hyundai Sonata bij Auto Kennis Uw dealer voor Toyota-dealer Rijden Gijsbers Tilburg b.v. -IK lïï Toyota-dealer AUTONOVA =?1 I oktober I tnet^ Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg BV. Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411. ,Xi V6 Toyota Camry 1988-pagina 28 Donderdag 6 oktober 1988 - pagina 29 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos zij ide •dag 6 autobedrijven RENOVA SUZUKI dealer Officieel Bosscheweg 296-Telefoon 013-35.56.55 ^HBMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG Audi VA-G bo- ingen st het Door de s' le Camry in maak een afspraak voor een proefrit agens olledige garantie Ringbaan Noord 95, Tilburg Tel. 013-351035 een verstelbare stut lingsbak, autogorde verstelbare buitensf uit, toerenteller. onder andere n- ruiten, :trische Moergestel - Raadhuisstraat 7 Telefoon 04243-2110 met versie AX Tsa te ver- AX alleen u in voor maakt, wat een lange levensduur moet waarborgen. Hyundai, kend trots roep niet eens vanwege hun Schotse papieren mogen uitoefenen. Vanaf 1992 rechts rijden in Enge land Vergeet het maar... Tony Vos --lt zich toch door een auois comfort omringd, rd is weinig opwindend, t over haast alle denkbare is het ruim ingebouw- vatrale mid- '-m het ver- bin- s bij- schap een brands aan- luttele se- Voor een paar honderd Europese autojoumalisten leidde Osamu Suzuki, de Presi dent van de Suzuki Motor Coörporation zelf de introductie in van een volledig nieuw model. De nieuwe auto komt boven de Samurai in het programma te staan. Suzuki wil duidelijk de basis versterken met kleine en economische auto’s. De naam was nog onbekend. Na de toespraken spleet het Suzuki-embleem op een achterwand in tweeën en omringd door rooksluiers werd de nieuwe telg naar bin nen gereden die als Vitara door het leven zal gaan. sg 235-237 3 - Tel. 354322 ter Lancia leur in de *m!i. Voor- andere rlijk. :uwe na beschikbaar hier om een 2 een turbo-uitvoe- pectievelijk vermo- ooi e Camry mogen er bedraagt ruim 200 i seconden trekt de i km/u. len reed ik vlot de auto naar de overkant, maar ik had totaal niet in de gaten dat ik dit op een vaste- land-Europese manier deed tje afvragen of 1992 veran- in deze situatie zal gaan i. Engeland en Schotland moeten hun onderlinge i heffen. Zo heeft J voorbeeld drie grote banken die ieder hun eigen Schotse ponden uitgeven. De Engelse pond is in Schotland een geldig betaal middel, maar vice versa kan het nogal eens problemen opleveren. en een Daarnaast heeft Schotland eigen wetten, eigen rechters en eigen ad- ■uimheid vocaten die ‘n Engeland hun be- rnon niet eon? vrinutooe hun t verschillende Hen de organisatie moesten dui- maken dat we niet het ter- 'ilden oprijden. Om de vrien- mee te de- Citroen De Visa is nu definitief aan zijn einde gekomen. Twee jaar geleden werd de introductie van de eerste versie een aanvang gemaakt de Visa vangen. Er ontbrak nog een diesel en d Je kunt] dering it brengen, zullen eerst Ier ander f. elektrisch bediende voorportierramen verenigd zijn. Wat prijs betreft staat de De aut0 n0„ dd ,n Neerland Vitara ook duidelijk boven de Samu- de markt komen evenals de echte V°°u ut softt°P wereldprimeur van Nissan, de nieuwe 35.990,- over moeten hebben. De [je auto werd vorige week ♦- ok°St. dtarenteSen zelfs gelijkertijd in Parijs en Tokyo onthi P6.990,- Suzuki mikt met de meuwe- JkuntJde prain4 best el. hng eigenlijk op de huidige chauffeurs moes van verschillende auto’s noemen, van bijvoorbeeld een Golf GTI die nu Allereerst komen de gunstige eigen- eens wat anders willen. De scjiappen van de oude praine erin te. toekomst zal uitwijzen of dit reëel is. zoals de handige schuifdeuren De Vitan is in ieder geval een origineel achter Wat carrosserie betreft lijkt hij vormgegeven auto met goede on- en veeJ meer Mitsubishi Spacewagon off-road eigenschappen. en de Honda shuttle kunnen m^_ W J bij 21 ratie T Mitsubishi Je zou nauwelijks verwachten dat Mit subishi na het kort op elkaar uitbren gen van de Galant, Colt en Lancer weer met een nieuwe model zou ko men. Maar toch was het zo. De hele dag had de auto indrukwekkend op een draaischijf onder een doek ge staan, maar om 16.00 uur werd hij offi cieel onthuld. Het is een Galant Hatchback met een Saab 9000-achtige achterzijde. s verwachten dat het kort op elkaar uitt Galant, Colt en Lanc en nieuwe model z toch was het zo. E auto indrukwekkt een doek lur werd is een ^ENTE ie is, trakteert i een gratis casions vanaf taalt u geen i der Boom na. ifiteren: dit is ap een kem- >m. Kom en rij grootste voor bod is slechts “0 itie over de exacte re 1.6 krachtbron geeft hem op de Sa murai wat voorsprong. In een grote steengroeve namen we de proef op de som en de Vitara bleek zich keurig te gedragen. De besturing is vooral op oneffen wegen wat aan de zware kant, maar alle Vitara’s zijn met een optie pakket verkrijgbaar waarin stuurbe krachtiging, centrale vergrendeling en Basismodel De Camry V6 is er in drie verschillen de uitvoeringen. Het basismodel mist een aantal aardige extra’s ten opzichte van de GXi. Dit zijn onder andere de lichtmetalen velgen die vervangen worden door kunststof wielplaten, de radio met vier luidsprekers die vervan gen wordt door een eenvoudiger exem plaar met twee boxen, de groene band bovenaan de voorruit, het ABS-rem- systeem en de air-conditioning. De GXi beschikt standaard wel over deze lijst aangename zaken en is daarnaast nog tegen meerprijs met een viertraps automaat met uitschakelbare overdrive en powerstand te verkrijgen. Vooral deze automatische bak levert in com binatie met een cruise-control een ideale grand routier op. Maar dat is dan ook het enige gemis wat de Toyota toont. Alle andere wensen van een ver wende automobilist worden door deze Japanse fabrikant verwezenlijkt. De Camry is vrij onopvallend qua uiterlijk, heeft een net afgewerkt inte rieur en heeft bovendien een fantasti sche nieuwe krachtbron die speciaal voor de Camry werd ontwikkeld een 2,5 liter V6 met een vermogen van 160 pk en standaard een katalysator. Deze motor toont een groot aantal kwalitei ten. Allereerst is dat de soepele loop, waardoor hij in alle versnellingen en onder alle omstandigheden vlot c pakt en zijn vermogen makkelijk <u- geeft. Een tweede verdienste is bet 1 geluidsniveau. Meerkleppenmot^. staan bekend vanwege het rumoer, maar daar laat de Camry niets van merken. Een zeer belangrijke eigen- aan de motor is het gunstige istofverbruik. Zescylinders lusten graag een behoorlijke slok. Met een ge middeld testverbruik van 1 op 10 ver- rastte de Camry aangenaam. Op het traject naar de autosalon van Parijs werd stevig doorgereden en juist daar om mogen we dit benzineverbruik als bijzonder gunstig kenschetsen. De Nederlandse importeur van vraag of de Toyota Crown nog ger werd de Cressida die met het doek gevallen. De grootste Toyota op i sel en helemaal nieuw met de 2.5 liter 24-k Het nieuwe paradepaard van I De Sonata staat komend weekt te pronken in de showroom van Auto Kennis. De aktiviteiten rond Festival Noord waren voor Jan Kenis, eigenaar van Auto Kennis, aanleiding om de nieuwe auto vervroegd naar Tilburg te halen. Normaal komt de Sonata pas in januari volgend jaar op de markt. Hij is trouwens maar tijdelijk in de showroom aan de Leharstraat en wel alleen op 9 en 10 oktober a.s. BMW k JJJ" BMW trakteerde de Parijs-gangers op luid. de snelste sedan ter wereld, in de vorm van de 'nieuwe M5. De auto heeft een 3,5 liter 6 cylindermotor voorzien van een cylinderkop met vier klepper per zuiger. Het maximum vermogen komt zodoende op 315 pk en dat is maar liefst 55 paardenkrachten meer dan zijn voorganger. De prestaties zijn na tuurlijk navenantde topsnelheid is bij 250 km/u af geregeld en de accele ratie van 0 tot 100 geschiedt in een uiterst korte tijd van 6,3 seconden. Het uiterlijk van de M5 is zeer beschaafd. Alleen door de iets lagere stand, de speciale velgen, de kleine spoiler onder de voorbumper en de gedistingeerde skirts en natuurlijk het kleine type- plaatje op de grille, onderscheidt hij zich van zijn tammere broertjes. Op. De auto heeft een forse binnenruimte. Bijvoorbeeld de hoofdruimte is ook lage royaal- Er komen GL en GLS uitvoe- lotor ringen voor de Sonata. Alle uitvoerin gen munten uit door hun complete uit rusting. Standaard beschikken alle So nata’s over o.a. stuurbekrachtiging, lurkolom, 5-versnel- ,__iels voor en achter, lenspiegels van binnen- r. De GLS voegt hier nog vier electrisch be- dienbare ruiten, een stereo-installatie met electrische antenne, zonwerend glas en een neerklapbare achterbank aan toe. De Sonata wordt leverbaar met viercilinder 1.8, 2.0, en 2.4 liter Nissan Het Japanse merk Nissan stal werke lijk op Parijs de show met de introduc tie van een Europese primeur en een heuse Wereldprimeur. Nieuw voor ons werelddeel is de 200SX, een auto die de verouderde Sylvia vervangt. benzinemotoren. De topsnelheden lig gen tussen 160 en 180 kilometer. Hyundai hoopt met deze nieuwe telg een plaatsje te veroveren tussen de za kenauto’s. De prijzen zijn nog niet be kend, maar zullen met vergelijkbare auto’s zeer konkurrerend zijn. Voorlo pig voor de nieuwsgierigen alleen dit weekend te bewonderen bij Auto Ken nis aan de Leharstraat. Volkswagen/Audi Het VAG-concem heeft zoals gebrui kelijk een gezamenlijke stand waarop de merken Volkswagen en Audi wor den gepresenteerd. Maar liefst twee wereldprimeurs waren hier te zien. Echter geen onverwacht nieuws, want de gegevens over de Audi V8 en de Volkswagen Corrado waren al langer bekend. De Audi komt pas in het voorjaar naar ons land en zal ongeveer 165.000,- gaan kosten, waarmee Audi graag wil concurreren met een BMW 7-serie en de Mercedes V8-mo- dellen. De Corrado richt zich op een heel ander, vooral jonger en sportiever publiek. Maar als deze auto volgend jaar hier te koop zal zijn, moet er ook gerekend worden op een stevige prijs van boven de zeventigduizend gulden. Daarvoor biedt deze auto dan wel de 1.8 liter G-lader motor en standaard bijvoorbeeld ABS, maar het blijft de vraag of de auto niet beter met de naam Audi erop uitgebracht had kun nen worden. Steengroeve In het ruige Schotland reden we met bifvo een metaltop. De motor is bijzonder eindeliik levendig en geeft de auto behoorlijke prestaties. Het inschakelen van de vierwielaandrijving levert nauwelijks prestatieverlies op. Helaas is de motor boven de 120 km/u (boven de 4000 toeren) wat rumoerig. Het geluidsni veau is niet erg hoog, maar toch geeft de motor het gevoel dat je nog eens zou moeten overschakelen. Op de as falt en klinkers is de Vitara aanmerke- met lijk comfortabeler dan de kleinere Sa- >naf- murai. De auto is ook veel meer voor «vL- on-road bedoeld. Dat wil echter niet t in het terrein allemaal steld is. Vooral de grote- Het is al weer zo’n twee jaar geleden dat we voor het eerst hebben mogen kennismaken met de Camry-reeks. Hij verving destijds zijn voorganger die naar dezelfde naam luisterde. De auto heeft een wat onopvallend uiterlijk en is daardoor geen topper in de verkopen. Dat zegt echter niets over de kwaliteiten van deze wagen. Open De Camry is een strak gelijnde, zake lijk uitziende auto met behoorlijke bui tenmaten en dientengevolge ook een behoorlijke binnenruimte. De buiten kant van de nieuwe V6 ziet er zeer ver zorgd uit met op onze testauto stan daard lichtmetalen velgen, bumpers Nog tot 9 oktober aanstaande zijn de poorten van de Mondial de l’Automobi- le. Salon de Paris, geopend voor alle auto-enthousiastelingen. Vorige week namen we er een kijkje en brachten het heetste nieuws mee naar huis. Opval lend dit jaar is het gebrek aan grote Franse primeurs en juist de aanwezig heid van twee grote Japanse noviteiten. Dat terwijl juist in Frankrijk nog altijd een importberekening voor Japanse auto’s geldt. Misschien dat de Japan ners de Fransen alvast wil laten wennen aan de situatie na 1992. Uniek De prestaties van de ook wezen. Zijn top b km/u en binnen 9,5 s auto naar de 1001 De Camry is een comfortabele auto met een soepele vering en een dito schokbrekerafstelling, voornamelijk bedoeld voor vele zorgeloze kilometers over asfalt. De besturing is door de standaard bekrachtiging makkelijk, de auto is overzichtelijk zowel naar voor als naar achter en zodoende ook in stadsverkeer makkelijk te manouvre- ren en remt door het antiblokkeerrem- systeem uiteraard probleemloos. We zijn van Japanners gewend dat 2 een grote auto met flink presterenc motor en een complete uitrusting voor een uitermate laag bedrag kunnen aan bieden. Op deze regel maakt de Camry V6 zeker geen uitzondering. De GXi kost inclusief ABS en airconditioning 58.995,-. Voor de automaat tel je 62.995,- neer. De basisversie die een aantal extra’s moet missen is nog veel gunstiger geprijsd met 49.995,-. Voor onder de vijftigduizend gulden zal Toyota nauwelijks 6-cylinderconcur- renten op zijn pad aantreffen en alleen al daardoor is hij in zijn klasse uniek. Lancia De exclusieve Fiat-dochte kwam met een kleine prime vorm van een gefacelifte Thema, al het voorfront kreeg door zijn a koplampen een wat strakker uiterl^ Belangrijker zijn een tweetal nieuwe motoren die in de Thema 1-- zijn gekomen. Het gaat liter 16-klepper en e*« ring hiervan met respect, gen van 150 en 185 pk. doen, maar voelt behoorlijke dosis Het dashboard 1o maar beschikt over haast aLv zaken. Op de achterbank r toeven. Velours bekleding, ii. de hoofdsteunen en een cent denarmsteun veraangenamen blijf voor de achterpassagiers. De l nenuitrusting van de Camry V6 is zonder compleet met standaard uitstekende air-conditioning die geslagen ruiten werkelijk in k conderi schoon blaast. Ook de verwar ming werkt prima. Door de stuurbe krachtiging stuurt de Camry in alle ge vallen erg licht, de assistentie zou bij hogere snelheden zelfs wat minder gedeeltelijk gespoten in de kleur van de carrosserie, V6-logo’s op de grille en kofferklep, zonwerend glas met een groene band op de voorruit en centrale portiervergrendeling. Het interieur wijkt weinig af van dat van de al be staande Camry-uitvoeringen. De stoe len doen door hun velours bekleding en open hoofdsteunen sterk aan die van een Audi denken. De zit is uitste kend en de zijdelingse steun wordt door de verstelbare lendensteunen ge waarborgd. Bij de bestuurdersstoel zijn zowel de voor- als achterkant van de zitting in hoogte verstelbaar en I vendien geschieden alle verstelling traploos. De andere passagier moet zonder de extra verstelmogelijkheden Het regent er haast onafgebroken, de mannen lopen er in rokken en ze willen absoluut niet als English men betiteld worden. Het gaat hier natuurlijk over Schotland. Enkele dagen terug waren we daar te gast bij Suzuki Motor Coorporation voor de introductie van de nieuwe Vitara. Het is toch weer even wen nen om aan de linker kant van de weg te rijden en dat terwijl ik met een gewone linksgestuurde auto te maken had met Nederlandse ken tekenplaten. Iedere keer weer kijk je over je rechterschouder, terwijl daar eigenlijk niets te zien valt. Erg verradelijk wordt het c een stuk weg rijdt zonder um», verkeer tegen te komen. In dat soort gevallen moetje er goed met je gedachten bij blijven, wil je niet gaan spookrijden. We reden twee keer dezelfde routen die werd on derbroken door bospaden en een térreinrit. De tweede keer s o we deze proeven van bekwaamhe.u over, waardoor we op punten de organisatie delijk rein wilden oprijden. Om delijk wijzende man dit m Renault Renault moet natuurlijk als grootste Franse automerk het publiek naar zich toetrekken. De nieuwe 19 is begin sep tember in Frankrijk in de verkoop ge gaan en nam de grootste oppervlakte van de stand in beslag. Op een draai schijf omgeven door fonteinen, stond een vuurrode Renault 19 «16 S» met de 1763 cc 140 pk 16-kleppenkracht- bron. Deze auto onderscheidt zich aan de buitenkant door de dubbele kop lampen, de spoilers en skirts in de kleur van de carrosserie en de velgen. De auto zal in Frankrijk pas in het voorjaar leverbaar worden. De Vitara is van een volledig nieuw concept en design. De naam moet as sociaties met een zekere life-style op wekken, a style to a new adventure. De auto heeft een nieuw ontwikkelde 1.6 liter injectiemotor met katalysator en een vermogen van 80 pk bij 5290 tr/ min. Deze nieuwe krachtbron is ge koppeld aan een vijfversneliingsbak. De carrosserie is zeer apart. De voor zijde vertoond duidelijk overeenkom sten met de Rayton Fissore, terwijl hij juist door de opgebolde spatborden voor en achter een geheel eigen gezicht krijgt. De auto is er met een softtop en een metaltop, terwijl in een accessoire- lijst ook nog een hardtop vermeld staat. In Nederland zal alleen de luxu euze JLX-versie geleverd worden r— onder andere twee gescheiden en onaf hankelijk van elkaar verstelbare ach- on-road bedoeld, terstoelen. De auto is voor een groot zeggen, dat het ir deel uit gegalvaniseerd plaatstaal ge- wat minder gestvi Toyota, de firma Louwman Parqui in Raamsdonksveer, wordt regelmatig gebeld met de aanwezig mogen zijn. leverbaar is. Al jaren geleden hebben we van dit slagschip afscheid moeten nemen. De vervan- Vier elektrisch bediende portierruiten, een tweetal zescylindermotoren en een diesel leverbaar was. Ook voor deze auto is inmiddels een toerenteller, een digitaal klokje en - yota op dit moment is de Carmy, naar keuze met een 2 liter benzine, een 1.8 liter turbodie- een aantal opbergmogelijkheden in het 2-r-klepper V6. dashboardkastje, tussen de voorstoe len en in de portieren behoren even eens tot de standaard meegeleverde specificaties. Eigenlijk ontbreekt alleen nog de cruise-control. I nog dit jaar in N et komen evenals wereiupnmeur van nussan, at Prairie. De auto werd vorige gelijkertijd in Parijs en Tokyo Je kimt de Prairie best een moes van verschillende Allereerst komen de a schappen van de oude Prairie eri 1S: rug, zoals de handige schuifde leel achter. Wat carrosserie betreft lijl en veel meer op Mitsubishi Spacewag._ en de Honda Shuttle. Er kunnen maxi- maal zes personen in de auto vervoerd worden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 29