UTOPRAAT
De troonopvolger
IET
I?
SS
I
R
=f
Wat ’n leukje!
MONDIAL DE
L'AUTOMOBILE
Bertens
=:=l
Scottish
191
Hyundai Sonata
bij Auto Kennis
Uw
dealer voor
Toyota-dealer
Rijden
Gijsbers Tilburg b.v.
-IK
lïï
Toyota-dealer
AUTONOVA
=?1
I
oktober I
tnet^
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg BV.
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411.
,Xi V6
Toyota Camry
1988-pagina 28
Donderdag 6 oktober 1988 - pagina 29
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
zij
ide
•dag 6
autobedrijven
RENOVA
SUZUKI
dealer
Officieel
Bosscheweg 296-Telefoon 013-35.56.55
^HBMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG
Audi
VA-G
bo-
ingen
st het
Door de s'
le Camry in
maak een afspraak
voor een proefrit
agens
olledige garantie
Ringbaan Noord 95, Tilburg
Tel. 013-351035
een verstelbare stut
lingsbak, autogorde
verstelbare buitensf
uit, toerenteller.
onder andere n-
ruiten,
:trische
Moergestel - Raadhuisstraat 7
Telefoon 04243-2110
met
versie AX
Tsa te ver-
AX alleen
u in voor
maakt, wat een lange levensduur moet
waarborgen.
Hyundai,
kend trots
roep niet eens vanwege hun Schotse
papieren mogen uitoefenen.
Vanaf 1992 rechts rijden in Enge
land Vergeet het maar...
Tony Vos
--lt zich toch door een
auois comfort omringd,
rd is weinig opwindend,
t over haast alle denkbare
is het ruim
ingebouw-
vatrale mid-
'-m het ver-
bin-
s bij- schap
een brands
aan-
luttele se-
Voor een paar honderd Europese autojoumalisten leidde Osamu Suzuki, de Presi
dent van de Suzuki Motor Coörporation zelf de introductie in van een volledig
nieuw model. De nieuwe auto komt boven de Samurai in het programma te staan.
Suzuki wil duidelijk de basis versterken met kleine en economische auto’s. De
naam was nog onbekend. Na de toespraken spleet het Suzuki-embleem op een
achterwand in tweeën en omringd door rooksluiers werd de nieuwe telg naar bin
nen gereden die als Vitara door het leven zal gaan.
sg 235-237
3 - Tel. 354322
ter Lancia
leur in de
*m!i. Voor-
andere
rlijk.
:uwe
na beschikbaar
hier om een 2
een turbo-uitvoe-
pectievelijk vermo-
ooi
e Camry mogen er
bedraagt ruim 200
i seconden trekt de
i km/u.
len reed ik vlot de auto naar de
overkant, maar ik had totaal niet
in de gaten dat ik dit op een vaste-
land-Europese manier deed
tje afvragen of 1992 veran-
in deze situatie zal gaan
i. Engeland en Schotland
moeten hun onderlinge
i heffen. Zo heeft
J voorbeeld drie grote
banken die ieder hun eigen Schotse
ponden uitgeven. De Engelse pond
is in Schotland een geldig betaal
middel, maar vice versa kan het
nogal eens problemen opleveren.
en een Daarnaast heeft Schotland eigen
wetten, eigen rechters en eigen ad-
■uimheid vocaten die ‘n Engeland hun be-
rnon niet eon? vrinutooe hun
t verschillende
Hen de organisatie moesten dui-
maken dat we niet het ter-
'ilden oprijden. Om de vrien-
mee te de-
Citroen
De Visa is nu definitief aan zijn einde
gekomen. Twee jaar geleden werd
de introductie van de eerste versie
een aanvang gemaakt de Visa
vangen. Er ontbrak
nog een diesel en d
Je kunt]
dering it
brengen,
zullen eerst
Ier ander f.
elektrisch bediende voorportierramen
verenigd zijn. Wat prijs betreft staat de De aut0 n0„ dd ,n Neerland
Vitara ook duidelijk boven de Samu- de markt komen evenals de echte
V°°u ut softt°P wereldprimeur van Nissan, de nieuwe
35.990,- over moeten hebben. De [je auto werd vorige week ♦-
ok°St. dtarenteSen zelfs gelijkertijd in Parijs en Tokyo onthi
P6.990,- Suzuki mikt met de meuwe- JkuntJde prain4 best el.
hng eigenlijk op de huidige chauffeurs moes van verschillende auto’s noemen,
van bijvoorbeeld een Golf GTI die nu Allereerst komen de gunstige eigen-
eens wat anders willen. De scjiappen van de oude praine erin te.
toekomst zal uitwijzen of dit reëel is. zoals de handige schuifdeuren
De Vitan is in ieder geval een origineel achter Wat carrosserie betreft lijkt hij
vormgegeven auto met goede on- en veeJ meer Mitsubishi Spacewagon
off-road eigenschappen. en de Honda shuttle kunnen m^_ W
J bij 21
ratie
T
Mitsubishi
Je zou nauwelijks verwachten dat Mit
subishi na het kort op elkaar uitbren
gen van de Galant, Colt en Lancer
weer met een nieuwe model zou ko
men. Maar toch was het zo. De hele
dag had de auto indrukwekkend op
een draaischijf onder een doek ge
staan, maar om 16.00 uur werd hij offi
cieel onthuld. Het is een Galant
Hatchback met een Saab 9000-achtige
achterzijde.
s verwachten dat
het kort op elkaar uitt
Galant, Colt en Lanc
en nieuwe model z
toch was het zo. E
auto indrukwekkt
een doek
lur werd
is een
^ENTE
ie is, trakteert
i een gratis
casions vanaf
taalt u geen
i der Boom na.
ifiteren: dit is
ap een kem-
>m. Kom en rij
grootste voor
bod is slechts
“0
itie over de exacte
re 1.6 krachtbron geeft hem op de Sa
murai wat voorsprong. In een grote
steengroeve namen we de proef op de
som en de Vitara bleek zich keurig te
gedragen. De besturing is vooral op
oneffen wegen wat aan de zware kant,
maar alle Vitara’s zijn met een optie
pakket verkrijgbaar waarin stuurbe
krachtiging, centrale vergrendeling en
Basismodel
De Camry V6 is er in drie verschillen
de uitvoeringen. Het basismodel mist
een aantal aardige extra’s ten opzichte
van de GXi. Dit zijn onder andere de
lichtmetalen velgen die vervangen
worden door kunststof wielplaten, de
radio met vier luidsprekers die vervan
gen wordt door een eenvoudiger exem
plaar met twee boxen, de groene band
bovenaan de voorruit, het ABS-rem-
systeem en de air-conditioning. De
GXi beschikt standaard wel over deze
lijst aangename zaken en is daarnaast
nog tegen meerprijs met een viertraps
automaat met uitschakelbare overdrive
en powerstand te verkrijgen. Vooral
deze automatische bak levert in com
binatie met een cruise-control een
ideale grand routier op. Maar dat is
dan ook het enige gemis wat de Toyota
toont. Alle andere wensen van een ver
wende automobilist worden door deze
Japanse fabrikant verwezenlijkt.
De Camry is vrij onopvallend qua
uiterlijk, heeft een net afgewerkt inte
rieur en heeft bovendien een fantasti
sche nieuwe krachtbron die speciaal
voor de Camry werd ontwikkeld een
2,5 liter V6 met een vermogen van 160
pk en standaard een katalysator. Deze
motor toont een groot aantal kwalitei
ten. Allereerst is dat de soepele loop,
waardoor hij in alle versnellingen en
onder alle omstandigheden vlot c
pakt en zijn vermogen makkelijk <u-
geeft. Een tweede verdienste is bet 1
geluidsniveau. Meerkleppenmot^.
staan bekend vanwege het rumoer,
maar daar laat de Camry niets van
merken. Een zeer belangrijke eigen-
aan de motor is het gunstige
istofverbruik. Zescylinders lusten
graag een behoorlijke slok. Met een ge
middeld testverbruik van 1 op 10 ver-
rastte de Camry aangenaam. Op het
traject naar de autosalon van Parijs
werd stevig doorgereden en juist daar
om mogen we dit benzineverbruik als
bijzonder gunstig kenschetsen.
De Nederlandse importeur van
vraag of de Toyota Crown nog
ger werd de Cressida die met
het doek gevallen. De grootste Toyota op i
sel en helemaal nieuw met de 2.5 liter 24-k
Het nieuwe paradepaard van I
De Sonata staat komend weekt
te pronken in de showroom van Auto
Kennis. De aktiviteiten rond Festival
Noord waren voor Jan Kenis, eigenaar
van Auto Kennis, aanleiding om de
nieuwe auto vervroegd naar Tilburg te
halen. Normaal komt de Sonata pas in
januari volgend jaar op de markt. Hij is
trouwens maar tijdelijk in de showroom
aan de Leharstraat en wel alleen op 9
en 10 oktober a.s.
BMW
k JJJ" BMW trakteerde de Parijs-gangers op
luid. de snelste sedan ter wereld, in de vorm
van de 'nieuwe M5. De auto heeft een
3,5 liter 6 cylindermotor voorzien van
een cylinderkop met vier klepper per
zuiger. Het maximum vermogen komt
zodoende op 315 pk en dat is maar
liefst 55 paardenkrachten meer dan
zijn voorganger. De prestaties zijn na
tuurlijk navenantde topsnelheid is
bij 250 km/u af geregeld en de accele
ratie van 0 tot 100 geschiedt in een
uiterst korte tijd van 6,3 seconden. Het
uiterlijk van de M5 is zeer beschaafd.
Alleen door de iets lagere stand, de
speciale velgen, de kleine spoiler onder
de voorbumper en de gedistingeerde
skirts en natuurlijk het kleine type-
plaatje op de grille, onderscheidt hij
zich van zijn tammere broertjes.
Op. De auto heeft een forse binnenruimte.
Bijvoorbeeld de hoofdruimte is ook
lage royaal- Er komen GL en GLS uitvoe-
lotor ringen voor de Sonata. Alle uitvoerin
gen munten uit door hun complete uit
rusting. Standaard beschikken alle So
nata’s over o.a. stuurbekrachtiging,
lurkolom, 5-versnel-
,__iels voor en achter,
lenspiegels van binnen-
r. De GLS voegt hier
nog vier electrisch be-
dienbare ruiten, een stereo-installatie
met electrische antenne, zonwerend
glas en een neerklapbare achterbank
aan toe. De Sonata wordt leverbaar
met viercilinder 1.8, 2.0, en 2.4 liter
Nissan
Het Japanse merk Nissan stal werke
lijk op Parijs de show met de introduc
tie van een Europese primeur en een
heuse Wereldprimeur. Nieuw voor ons
werelddeel is de 200SX, een auto die
de verouderde Sylvia vervangt.
benzinemotoren. De topsnelheden lig
gen tussen 160 en 180 kilometer.
Hyundai hoopt met deze nieuwe telg
een plaatsje te veroveren tussen de za
kenauto’s. De prijzen zijn nog niet be
kend, maar zullen met vergelijkbare
auto’s zeer konkurrerend zijn. Voorlo
pig voor de nieuwsgierigen alleen dit
weekend te bewonderen bij Auto Ken
nis aan de Leharstraat.
Volkswagen/Audi
Het VAG-concem heeft zoals gebrui
kelijk een gezamenlijke stand waarop
de merken Volkswagen en Audi wor
den gepresenteerd. Maar liefst twee
wereldprimeurs waren hier te zien.
Echter geen onverwacht nieuws, want
de gegevens over de Audi V8 en de
Volkswagen Corrado waren al langer
bekend. De Audi komt pas in het
voorjaar naar ons land en zal ongeveer
165.000,- gaan kosten, waarmee
Audi graag wil concurreren met een
BMW 7-serie en de Mercedes V8-mo-
dellen. De Corrado richt zich op een
heel ander, vooral jonger en sportiever
publiek. Maar als deze auto volgend
jaar hier te koop zal zijn, moet er ook
gerekend worden op een stevige prijs
van boven de zeventigduizend gulden.
Daarvoor biedt deze auto dan wel de
1.8 liter G-lader motor en standaard
bijvoorbeeld ABS, maar het blijft de
vraag of de auto niet beter met de
naam Audi erop uitgebracht had kun
nen worden.
Steengroeve
In het ruige Schotland reden we met bifvo
een metaltop. De motor is bijzonder eindeliik
levendig en geeft de auto behoorlijke
prestaties. Het inschakelen van de
vierwielaandrijving levert nauwelijks
prestatieverlies op. Helaas is de motor
boven de 120 km/u (boven de 4000
toeren) wat rumoerig. Het geluidsni
veau is niet erg hoog, maar toch geeft
de motor het gevoel dat je nog eens
zou moeten overschakelen. Op de as
falt en klinkers is de Vitara aanmerke-
met lijk comfortabeler dan de kleinere Sa-
>naf- murai. De auto is ook veel meer voor
«vL- on-road bedoeld. Dat wil echter niet
t in het terrein allemaal
steld is. Vooral de grote-
Het is al weer zo’n twee jaar geleden
dat we voor het eerst hebben mogen
kennismaken met de Camry-reeks. Hij
verving destijds zijn voorganger die
naar dezelfde naam luisterde.
De auto heeft een wat onopvallend
uiterlijk en is daardoor geen topper in
de verkopen. Dat zegt echter niets over
de kwaliteiten van deze wagen.
Open
De Camry is een strak gelijnde, zake
lijk uitziende auto met behoorlijke bui
tenmaten en dientengevolge ook een
behoorlijke binnenruimte. De buiten
kant van de nieuwe V6 ziet er zeer ver
zorgd uit met op onze testauto stan
daard lichtmetalen velgen, bumpers
Nog tot 9 oktober aanstaande zijn de
poorten van de Mondial de l’Automobi-
le. Salon de Paris, geopend voor alle
auto-enthousiastelingen. Vorige week
namen we er een kijkje en brachten het
heetste nieuws mee naar huis. Opval
lend dit jaar is het gebrek aan grote
Franse primeurs en juist de aanwezig
heid van twee grote Japanse noviteiten.
Dat terwijl juist in Frankrijk nog altijd
een importberekening voor Japanse
auto’s geldt. Misschien dat de Japan
ners de Fransen alvast wil laten wennen
aan de situatie na 1992.
Uniek
De prestaties van de
ook wezen. Zijn top b
km/u en binnen 9,5 s
auto naar de 1001
De Camry is een comfortabele auto
met een soepele vering en een dito
schokbrekerafstelling, voornamelijk
bedoeld voor vele zorgeloze kilometers
over asfalt. De besturing is door de
standaard bekrachtiging makkelijk, de
auto is overzichtelijk zowel naar voor
als naar achter en zodoende ook in
stadsverkeer makkelijk te manouvre-
ren en remt door het antiblokkeerrem-
systeem uiteraard probleemloos.
We zijn van Japanners gewend dat 2
een grote auto met flink presterenc
motor en een complete uitrusting voor
een uitermate laag bedrag kunnen aan
bieden. Op deze regel maakt de Camry
V6 zeker geen uitzondering. De GXi
kost inclusief ABS en airconditioning
58.995,-. Voor de automaat tel je
62.995,- neer. De basisversie die een
aantal extra’s moet missen is nog veel
gunstiger geprijsd met 49.995,-. Voor
onder de vijftigduizend gulden zal
Toyota nauwelijks 6-cylinderconcur-
renten op zijn pad aantreffen en alleen
al daardoor is hij in zijn klasse uniek.
Lancia
De exclusieve Fiat-dochte
kwam met een kleine prime
vorm van een gefacelifte Thema,
al het voorfront kreeg door zijn a
koplampen een wat strakker uiterl^
Belangrijker zijn een tweetal nieuwe
motoren die in de Thema 1--
zijn gekomen. Het gaat
liter 16-klepper en e*«
ring hiervan met respect,
gen van 150 en 185 pk.
doen, maar voelt
behoorlijke dosis
Het dashboard 1o
maar beschikt over haast aLv
zaken. Op de achterbank r
toeven. Velours bekleding, ii.
de hoofdsteunen en een cent
denarmsteun veraangenamen
blijf voor de achterpassagiers. De l
nenuitrusting van de Camry V6 is
zonder compleet met standaard
uitstekende air-conditioning die
geslagen ruiten werkelijk in k
conderi schoon blaast. Ook de verwar
ming werkt prima. Door de stuurbe
krachtiging stuurt de Camry in alle ge
vallen erg licht, de assistentie zou bij
hogere snelheden zelfs wat minder
gedeeltelijk gespoten in de kleur van
de carrosserie, V6-logo’s op de grille
en kofferklep, zonwerend glas met een
groene band op de voorruit en centrale
portiervergrendeling. Het interieur
wijkt weinig af van dat van de al be
staande Camry-uitvoeringen. De stoe
len doen door hun velours bekleding
en open hoofdsteunen sterk aan die
van een Audi denken. De zit is uitste
kend en de zijdelingse steun wordt
door de verstelbare lendensteunen ge
waarborgd. Bij de bestuurdersstoel
zijn zowel de voor- als achterkant van
de zitting in hoogte verstelbaar en I
vendien geschieden alle verstelling
traploos. De andere passagier moet
zonder de extra verstelmogelijkheden
Het regent er haast onafgebroken,
de mannen lopen er in rokken en
ze willen absoluut niet als English
men betiteld worden. Het gaat hier
natuurlijk over Schotland. Enkele
dagen terug waren we daar te gast
bij Suzuki Motor Coorporation
voor de introductie van de nieuwe
Vitara. Het is toch weer even wen
nen om aan de linker kant van de
weg te rijden en dat terwijl ik met
een gewone linksgestuurde auto te
maken had met Nederlandse ken
tekenplaten. Iedere keer weer kijk
je over je rechterschouder, terwijl
daar eigenlijk niets te zien valt.
Erg verradelijk wordt het c
een stuk weg rijdt zonder um»,
verkeer tegen te komen. In dat
soort gevallen moetje er goed met
je gedachten bij blijven, wil je niet
gaan spookrijden. We reden twee
keer dezelfde routen die werd on
derbroken door bospaden en een
térreinrit. De tweede keer s o
we deze proeven van bekwaamhe.u
over, waardoor we op
punten de organisatie
delijk
rein wilden oprijden. Om
delijk wijzende man dit m
Renault
Renault moet natuurlijk als grootste
Franse automerk het publiek naar zich
toetrekken. De nieuwe 19 is begin sep
tember in Frankrijk in de verkoop ge
gaan en nam de grootste oppervlakte
van de stand in beslag. Op een draai
schijf omgeven door fonteinen, stond
een vuurrode Renault 19 «16 S» met
de 1763 cc 140 pk 16-kleppenkracht-
bron. Deze auto onderscheidt zich aan
de buitenkant door de dubbele kop
lampen, de spoilers en skirts in de
kleur van de carrosserie en de velgen.
De auto zal in Frankrijk pas in het
voorjaar leverbaar worden.
De Vitara is van een volledig nieuw
concept en design. De naam moet as
sociaties met een zekere life-style op
wekken, a style to a new adventure. De
auto heeft een nieuw ontwikkelde 1.6
liter injectiemotor met katalysator en
een vermogen van 80 pk bij 5290 tr/
min. Deze nieuwe krachtbron is ge
koppeld aan een vijfversneliingsbak.
De carrosserie is zeer apart. De voor
zijde vertoond duidelijk overeenkom
sten met de Rayton Fissore, terwijl hij
juist door de opgebolde spatborden
voor en achter een geheel eigen gezicht
krijgt. De auto is er met een softtop en
een metaltop, terwijl in een accessoire-
lijst ook nog een hardtop vermeld
staat. In Nederland zal alleen de luxu
euze JLX-versie geleverd worden r—
onder andere twee gescheiden en onaf
hankelijk van elkaar verstelbare ach- on-road bedoeld,
terstoelen. De auto is voor een groot zeggen, dat het ir
deel uit gegalvaniseerd plaatstaal ge- wat minder gestvi
Toyota, de firma Louwman Parqui in Raamsdonksveer, wordt regelmatig gebeld met de aanwezig mogen zijn.
leverbaar is. Al jaren geleden hebben we van dit slagschip afscheid moeten nemen. De vervan- Vier elektrisch bediende portierruiten,
een tweetal zescylindermotoren en een diesel leverbaar was. Ook voor deze auto is inmiddels een toerenteller, een digitaal klokje en
- yota op dit moment is de Carmy, naar keuze met een 2 liter benzine, een 1.8 liter turbodie- een aantal opbergmogelijkheden in het
2-r-klepper V6. dashboardkastje, tussen de voorstoe
len en in de portieren behoren even
eens tot de standaard meegeleverde
specificaties. Eigenlijk ontbreekt alleen
nog de cruise-control.
I nog dit jaar in N
et komen evenals
wereiupnmeur van nussan, at
Prairie. De auto werd vorige
gelijkertijd in Parijs en Tokyo
Je kimt de Prairie best een
moes van verschillende
Allereerst komen de a
schappen van de oude Prairie eri
1S: rug, zoals de handige schuifde
leel achter. Wat carrosserie betreft lijl
en veel meer op Mitsubishi Spacewag._
en de Honda Shuttle. Er kunnen maxi-
maal zes personen in de auto vervoerd
worden.