UTOPRAAT
Zijne Hoogheid
Si
ROVER®
Formule I-show bij Bokocar
IJ
Indrukwekkend
Carina met Lean Burn motor
Lepelaersopel
Uitbreiding Omega
Bertens
Trendy
Range Rover Vogue
■NISE
Suzuki DR BIG
Toyota-dealer
J
CHER
gssystemen
G
>bers.
DOE DENISSEN MET
Toyota-dealer
AUTONOVA
Automobielbedrijf BINK
Bolide Nelson Piquet te bewonderen bij Hondadealer
- X M
k
Donderdag 29 september 1988 - pagina35
1988-pagina 34
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
33.000 km
31.000 km
km
op
ling
rac
Burg
Tilt»
tiig met zijn
uddelde test'
nule I
n
autobedrijven
son
1983
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 015-454655
rots
tuft
horen voor
reiniger,
i 895 guk
ur
O NISSAN
MENSEN ACHTER OPEL
gen, maar
;de
n
n de
1985
1987
1984
1984
1982
1985
1985
1985
1984
1984
1984
1984
1984
itel
10
har
aut
I1.2GL
126.000 km
komen
Corolla
Ringbaan Noord 95, Tilburg
Tel. 013-351035
te sprin-
is de zit
voorzien
I
een abrupt ein
geel kenteken
morden. Een 4x
-Is zijn introductie in 1970
lure betreft. We reden met
j Jansenstraat 52-56
Dlburg 013/683911
Moergestel - Raadhuisstraat 7
Telefoon 04243-2110
zestienkle
I van 1.6 L
is hier
ttronisch geregelde 1
Toyota heeft
programma uitg
1.6 XLi met de nieuwe
motor. Als basis dient
kende zestienkleppenmotor met een
inhoud van 1.6 liter. In de nieuwe ver
sie is hier een
elektronisch geregelde brandstofin-
ukreiniger
nplete set.
en... en... Rei-
tuinslang, ver-
robuste
een last
Ijaak
idstof-
tn ver
een
liter
Grootste blikvanger van de Bokocar autoshow is natuurlijk de formule I-wagen van
de Braziliaan Nelson Piquet.
Vooral voor 1 januari van dit jaar steeg de belangstelling voor terreinauto's. He
laas heeft daar de nieuwe wet op de grijze kentekens een abrupt einde aan ge
maakt. Terreinauto’s of met geblindeerde zijruiten of op geel kenteken worden ge
kocht, waardoor ze prijstechnisch minder interessant worden. Een 4x4 die daar
weinig last van heeft is de Range Rover, een auto die sinds
haast onveranderd is gebleven, zowel wat uiterlijk als allure
de Vogue met een vijfversnellingsbak en katalysator.
Allemaal prachtig zullen velen zeg
gen, maar wat kost het. Toyota vraagt
bij de Carina sedan een meerprijs van
leter gerede
De prestaties
ct de Range K
r Vos van Bokocar verklapt
.liter dat zeker niet uitgesloten is, dat
de Formule I-bolide al m de loop van
donderdag te bewonderen zal zijn. Of
ficieel Hondadealer Bokocar Tilburg is
te vinden aan de Ringbaan Oost 98.
Officieel dealer
Winkler Prinsstraat 24, Tilburg - Tel. 013 - 420143
g e.o.
013-430005
33.000 km
lesel
12.000
37.000 km
met zijn DR BIG 750 S.
wordt al het relatief hoge koppel van
58 Nm bereikt. Het maximum vermo
gen bedraagt 51 pk. Een enkele boven
liggende nokkenas bedient de vier
kleppen en de ontsteking J--~
twee bougies verzorgd.
TRILLINGEN
Trillingen waren tot voor kort haast
onvermijdelijk bij grote eencylinders.
Door het toepassen van dubbele
balansassen, worden door de DR BIG
nauwelijks trillingen geproduceerd.
De startprocedure van de motor ver
eist in eerste instantie wat uitleg. De
motor is voorzien van een klepL-
Deze moet voor het starten even wor-
Ondanks de vele ongelukken blijft de Parijs-Dakar rally tot de verbeelding
spreken. Zowel deelnemers, fabrikanten, de organisatie als het publiek zien er
ieder jaar weer rijkhalzend naar uit. De fabrikanten met name om hun nieuwe vin
dingen te kunnen uitproberen onder afmattende omstandigheden. Daarnaast is de
rit natuurlijk commercieel zeer aantrekkelijk. Een merk wat zegevierd, kan reke
nen op goede verkopen van de burgerversies van het winnende exemplaar. Vooral
in de motorwereld leeft dit heel sterk. Zo heeft Honda bijvoorbeeld de Dominator
en kwam Suzuki enkele maanden terug
De Vogue zit rijk in de extra’s getint
as, een niveauregelaar op de achteras,
velgen, koplampsproeiers,
iet extra schijnwerper, elek-
portierruiten, centrale
adiovoorbereiding met
met hout afgezette deurpa-
tuur, hoedenplank,
Voor de jongere autoliefhebbers is
er tijdens de Formule I-show een ma-
besteedt quette opgesteld, waarmee de behen-
Karcher oigheid wordt getest. Daar kunnen de
jeugdige autocoureurs in spé nagaan of
zij een vaste hand hebben. Met een
-:1- magneetring moet een draad-
cniraalparcours worden afge-
r leuke prijzen
I-wagens, pc
om er op een sierlijke wijze in
gen. Eenmaal achter het stuur,
uitstekend. De voorstoelen zijn
van hoge rugleuningen, hoofdsteunen en
een heerlijk comfortabele uitklapbare
armsteun. Helaas is de zitting erg kort,
maar het gebrek aan steun voor het on
derbeen, kan worden opgevangen door
de hoogteverstelling waar beide stoelen
standaard mee worden uitgerust. Ook de
achterpassagiers hebben alle comfort
een hoge rugleuning en drie armsteunen.
Het dashboard is eenvoudig met in het
klokkendeel een toerenteller, snelheids
meter, brandstof- en temperatuurmeter
en een reeks controlelampjes. Heel slim
is het lampje wat controleert of de ver
lichting van een aanhanger juist functio
neert. Verder zit op het dashboard de
elektrische verstelling voor de twee bui
tenspiegels, een aantal bedieningsknopjes
voor verlichting en achterruitverwarming
en een paneel waarop de verwarming,
ventilatie en airconditioning (tegen meer
prijs) worden bediend.
Naast ondermeer de Civic, Integra, Honda toepast en opdoet in de racerij
Accord en Prelude, zal de Honda Le- wordt later opk aangewend bij de tech-
gend te zien zijn. Speciaal is de Legend niek en vormgeving van de Honda per-
Coupé, een bijzonder aantrekkelijke en sonenwagens. Bokocar is dan ook trots
luxe automobiel. De occasions van Bo- dit staaltje van technisch autovemu.,
kocar zijn van uitstekende kwaliteit, in Tilburg te kunnen presenteren.
Nu is er zelfs een speciale aanbieding
die past bij de wensen in Tilburg voor
een schonere stad. Wie een occasion
koopt en meer dan ƒ8.000,- t J-
ontvangt daarbij gratis een I
hoge-druk reiniger, die een winkel- u D_o-
waarde van 895 gulden vertegenwoor- zij een vaste hand
digt. Een schone auto in een schone speciale magneetring
stad. ijzeren spiraalparcours won
legd. Er zijn bijzonder leuke prijzende
winnen: miniatuur F I-wagens, pos
tvanger tijdens de ters, etc.
natuurlijk de origi- v
sda, waarin Nel- IVCUf
wereldkampioen Omdat
is uitgerust met aantal nieuwe
igens ook Honda heeft i
idehuidi- Tilburg:
1, Ayrton van i
rims die sions
Met mijn verjaardag, al weer en
kele maanden terug werd mij het
boekje «Typisch Trendy» van Al
bert Gillissen kado gedaan. Hij
borduurt hiermee voort op het
boekje «Turbotaal». Als ondertitel
staat op de kaft te lezen «Etiquette
voor yups, ultra consumers en an
dere trendvolgers».
Verschillende onderwerpen ko
men hierin aan bod, en ook de auto
wordt niet overgeslagen. De conclu
sies zijn zo vermakelijk, dat ik ze u
niet wilde onthouden.
De schrijver 'concludeert dat het
moeilijk is om een aantal merken
aan te wijzen die trendy zijn, het is
beter een aantal modellen te noe
men. Over het algemeen zijn echter
alle modellen van Mercedes, BM W
en Saab volgens hem trendy te noe
men. Het ontwerp telt bij trendvol
gers als zwaarste criterium mee.
Alle andere eigenschappen van een
auto komen op de tweede plaats.
De Dinks (Double income, no kids)
bevinden zich in de meest comfor
tabele positie omdat ze er vaak
twee of meer auto’s op na houden.
Een auto is voor hen een speelob-
ject, een Dinky Toy.
Er wordt ook gesproken over de
antitrend, als u voor vol aangezien
wil worden door uw medetrendvol-
gers, dan moet u niet bij een verga
dering komen aanrijden in uw
Toyota Corolla of Citroen Axel,
PERMANENT
Verder is er een grote rode knop, die F*
bij nader inzien het controlelampje voor glas, w*. m.v.
het sperdifferentieel blijkt te zijn. De lichtmetalen i
Range Rover heeft permanente vierwiel- voorspoiler me
aandrijving waarbij nog kan worden ge- trisch bediende
kozen voor rijden in de hoge of lage gea- vergrendeling,
ring. Het sperdifferentieel zorgt er voor vier speakers, i_w r
dat in de zwaarste omstandigheden de nelen, een lederen stuur, hoedenplank,
aandrijfkrachten gelijk over alle vier de rolgordels voor- en achterin, metallic lak
wielen verdeeld worden. en een gereedschapset.
volgens de schrijver. De Yuppiedaf,
zoals de Volvo 480 genoemd wordt,
is in zo’n geval veel passender. Ver
der verdeeld hij een aantal auto’s
in de rubrieken Trendy, Liever niet
en Echt niet. Zo scoort Peugeot
met de 205 GTI in de rubriek
Trendy, staat de 405 liever niet en
vindt Gilissen een 505 echt niet
kunnen.
Erg trendy is ook het laten op
knappen van een oude auto, zoals
een Volvo Amazone, een Volkswa
gen Kever cabriolet of een oude
Triumph. Daarnaast is er de four
wheel drive-trend De gemiddelde
Yup komt nooit op onherbergzaam
terrein, maar een jeep verleent hem
wel een zekere status. Gewone
sportwagens zoals een Porsche,
Ferrari en Corvette worden afgera
den, omdat ze te zeer worden geas
socieerd met mannen op leeftijd die
eindelijk de centen hebben om zo’n
ding te kopen en hiermee wel eens
even een jong dingetje zullen ver
sieren.
Ach ja, mijn ideeën zijn het niet,
maar het boekje zorgt toch voor
een uurtje luchtig leesplezier.
Tony VOS
Heropenings-show van
zaterdag 1 t/m zondag 9 oktober
en maak kans op
een week-end Parijs
De Range Rover is er in verschillende
uitvoeringen. De bekende 3.5 liter V8
Rover motor is verkrijgbaar met carbura
teur of injectie. Daarnaast is er de 2.4 li
ter turbodiesel met intercooler. De turbo
diesel is er naar keus met een twee- of
vierdeurs carrosserie. De 3.5 liter carbu-
ratiemotor is er alleen in combinatie met
de tweedeurs koets, terwijl de injectie al
leen als vierdeurs te koop is. Het topmo
del is de rijkelijk uitgedoste Vogue.
VIERTRAPS
De V8 krachtbron is uiterst betrouw
baar en levert een vermogen van 145 pk
en een koppel van 256 Nm, ruim genoeg
om de 1840 kg wegende reus vlot van zijn
plaats te krijgen. Het geluidsniveau is
ook bij hoge toerentallen netjes laag.
Een dashboardkastje is er niet, maar
wordt vervangen door een groot afsluit
baar bakje tussen de voorstoelen.
Het rijden met de Range Rover
belevenis. Het uitzicht rondom is c
laag doorgetrokken ruiten behoorl
goed. De grote motorkap geeft een gevov,
van veiligheid. In het dagelijkse verkeer
rijdt de Range Rover heel gemakkelijk.
Dit wordt mede veroorzaakt voor de lich
te stuurbekrachtiging. Er moet echter na
een bocht wel zelf worden teruggestuurd.
Helaas neemt de assistentie van de be
krachtiging bij hoge snelheden te weinig
af. De auto staat al sinds zijn introductie
bekend vanwege zijn ongekende comfort.
De Vogue is soepel geveerd en door de
hoge stand op de wielen helt hij zelfs
over in bochten. Hij is echter niet alleen
bedoeld voor de asfaltweg, maar heeft al
le kwaliteiten in huis om eens flink het
terrein mee in te gaan. Alleen zijn de
standaard geleverde banden te veel op
asfalt afgestemd. Het comfort blijft in
ruig terrein redelijk behouden.
ROBUST
De krachtige motor en de r'
bouw laten het ook toe dat er eer
van maar liefst 3500 kg aan de trekha
gehangen mag worden. Het branc
verbruik van de Range Rover is eer
haal apart. De auto is immers van
ouder concept en hij heeft een 3.5 1
injectiemotor met een katalysator. Alle
maal zaken die er voor zorgen dat hij niet
echt zuinig met zijn benzine omspringt.
Het gemiddelde testverbruik bedroeg 1
op 6,5. Wordt er echter flink in het ter
rein gestoeid, dat moet met 1 op 4 reke
ning gehouden worden. Er kan zodoende
300 tot 500 kilometer gereden worden op
de 80 liter tank. De prestaties zijn heel
behoorlijk. Zo trekt de Range Rover van
t zijn nieuwe Carina-II spiriting in combinatie mét een com-
tgebreid met de sedan putergestuurde ontsteking aan toege-
-k mager-mengsel voegd. De krachtbron combineert het
nde de reeds be- 16-kleppen-gedrag bij hoge toeren met
«mntnr met een het zuutige 12-kleppen-gedrag in de la
ge regionen. Al vanaf de energie-crisis
in de eerste helft van de jaren zeventig
zijn verschillende fabrikanten gestart
met de ontwikkeling van een mager-
mengsel-motor, waarvan er geeneen in
produktie is gegaan. Het vermogen
van de nieuwe Toyota-motor ligt op
101 pk. Om de motor bij vooral lage
toeren niet hortend en stotend te laten
lopen zijn wervelkleppen toegepast in
de vier inlaatkanalen, zodat en opti
male menging van lucht en brandstof
plaatsvindt. Om het magere mengsel te
ontsteken beschikt de krachtbron over
een ontsteking met een dubbele capa
citeit in vergelijking met de normale
versie.
Een groot voordeel zijn de schone
uitlaatgassen, waarin bijna geen stik-
stofoxyden meer voorkomen. Alleen
de onverbrande koolwaterstoffen blij
ven in redelijke mate aanwezig. Daar
om heeft de Toyota zijn Lean Bum
motor gekoppeld aan een oxydatieka-
talysator.
0 tot 100 in 16,5 seconden en heeft hij
een top van ruim 160 km/u.
De Range Rover-versie start met een
er is een 2-deurs met 3.5 liter carburateurmotor
door de voor 82.525,-. De 4-deurs Vogue kost
L rlijk ƒ110.275,- met een vijfbak en 119.800,-
voel met een automaat. Zeer stevige prijzen
voor een auto echter die zijn kwaliteiten
bewezen heeft. Een auto die bovendien
prettig rijdt, goede terreinkwaliteiten
heeft, ongekend zware lasten kan trekken
en natuurlijk een enorm aanzien geniet,
die de concurrenten moeten missen.
Nadat kort geleden de Omega-reeks
werd uitgebreid met de 3 liter Cara
van, is de auto nu ook te verkrijgen
met een 2.4 liter injectiemotor en een
2.3 liter turbodiesel met intercooler.
Het vermogen van deze 2.3 diesel
komt zodoende op 100 pk, waarmee
een topsnelheid behaald wordt van
180 km/u. Vanaf november volgt de
Omega 2.4 injectie met een vermogen
van 125 pk en een topsnelheid van 200
km/u. Nieuw is de voor deze kracht
bron speciaal ontwikkelde viertraps
automatische versnellingsbak met drie
rijprogramma’s Economy, Power en
Winter. De winter-stand is voorname
lijk bedoeld voor het probleemloos
wegrijden op een gladde ondergrond.
Boven de 80 km/u functioneert de bak
weer als normaal.
den ingeknepen. Zonder deze voorzie
ning zou de startmotor een te grote
compressie moeten overwinnen. Ver
volgens moet je de koppeling inknij
pen en kan er met de sleutel gestart
worden. Het verplicht inknijpen van
de koppeling is ter beveiliging. Door
dat de grote cylinder zo’n hoge com
pressie ontwikkeld zou de motor, als
deze in de versnelling zou staan, niet
meer te houden zijn. De vijfversnel
lingsbak schakelt uitstekend. Daar
naast zorgen de lichte koppeling en de
vlot en mooi oppakkende gashendel
voor een makkelijke en probleemloze
bediening. De standaard-verklikker is
erg handig. Als het standaard bij het
wegrijden nog niet is ingeklapt, slaat
de motor automatisch af.
Het drukke stadsverkeer en bochtige
landelijke wegen zijn het juiste terrein
voor de DR BIG. Op de snelweg ech
ter is een gangetje van 100 km/u. vol
doende. Door de rechte houding wordt
de combinatie motor/bestuurder erg
zijwindgevoelig en is harder rijden erg
vermoeiend.
De Suzuki DR BIG is zowel voor on
road als off road bedoeld. Toch zijn de
terreinkwaliteiten niet geweldig. Door
de grote tank met een inhoud van 29
liter ligt het zwaartepunt wat naar vo
ren, waardoor de motor bij lage snel
heden wat moeilijk te manouvreren is.
Het positieve effect hiervan is dat het
voorwiel niet snel van de grond los
de ontsteking wordt door komt. Hiervoor moet echt zorgvuldig
met de koppeling gespeeld worden en
achter op het zadel gezeten worden.
Het voorwiel is eigenlijk niet te zien,
wat in het terrein een must is.
STUURSLOT
Het stuurslot is erg lastig geplaatst
op het balhoofd. Door de grote tank
en het forse spatbord is het een heel
tleg. De gewurm om het slot te ontgrendelen,
plichten vooral in het donker.
De Suzuki DR BIG is met zijn in
drukwekkende uiterlijk een prima ver
voermiddel voor in de stad en op het
platteland. Hij laat zich gemakkelijk
en licht bedienen.
Ons testexemplaar was voorzien van
;en speciaal voor deze motor ontwor
pen koffer die op het standaard baga-
gerekje kan worden gemonteerd. De
vormgeving is zo fraai, dat deze baga
gemogelijkheid rustig kan worden
meegedragen. worden getoc
In de standaard uitvoering kost deze het Honda ai
alleskunner 10.699,-.
De DR BIG is een opvallende ma
chine, kijk alleen maar eens even naar
de naam. De letters DR worden dik
wijls als dokter uitgesproken, zodat de
motor eigenlijk een grote medicus is.
De toevoeging BIG wijst met name op
de behoorlijk brede brandstoftank, die
de motor een enorm robuust uiterlijk
geeft. Door de hele vormgeving ziet
deze Suzuki er als een sterk werkpaard
uit en dat is niet alleen uiterlijke
schijn.
Ter voortstuwing zit onder die
brandstoftank een 727 cc 1 cylinder
motor voorzien van een SACS oliekoe
ling/ smeersysteem. Bij 5500 tr/min.
Bokocar Tilburg B.V., de officiële en actieve Hondadealer voor Tilburg, presen-
teert het komend weekeinde een unieke automobielshow. Voor deze gelegenheid V.V.N.-keuring krijgen en met De heer
is de keur van Honda-automobielen bij Bokocar voor vijf dagen uitgebreid met Bovag-garantie worden verkocht. Er is echter da
een Formule I-racewagen. voor elk wat wils. de Formi
De Camel Lotus Honda waarin niemand minder dan Nelson Piquet het afgelo- Ue Camel Lotus Honda van Nelson
pen raceseizoen wereldkampioen in de Formule Lklasse werd, zal vanaf morgen lcluet ls te zien Yan Wag f0 septem-
-*-toond in het garagebedrijf aan de Ringbaan Oost. Vanzelfsprekend zal ber tot en met dinsdag 4 oktober a.s.
automobielprogramma van Bokocar ook uitgebreid te zien zijn.
Bokocar dit jaar een groot
auto’s van het merk
verkocht, beschikt het
>urgse garagebedrijf over een keur
merken en typen occasions. Occa-
is van hoge kwaliteit die een volle-
De versnellingsbak schakelt niet ge
weldig. Standaard heeft de Vogue vijf
overbrengingen. De bediening gaat
zwaar en de vijfde versnelling zit te ver
weg. Daarnaast is de achteruit totaal niet
beveiligd en zit zo dicht op de eerste ver
snelling dat vergissingen regelmatig voor
komen. Tegen een meerprijs van 9.525,-*
is echter ook een viertraps automaat be
schikbaar. Het uiterlijk van de Range
Rover is nog steeds zeer bij de tijd. De
auto biedt veel gebruiksmogelijkheden en
heeft daarnaast een flinke dosis en stijl
en klasse. Door de aluminiumcarrosserie
bleven onze «test»-platen niet op de auto
langen. De instap is even wennen; de
luto is zo hoog dat het even oefenen is
Autovemuft
De grootste blikv;
Formule I-show is naJ
nele Camel Lotus Honda,
son Piquet in 1987 werek"
werd. Een bolide die is uitge»,
een Honda-motor, wat overig»
geldt voor de racewagens van di
ge koplopers in de Formule I,y.
Senna en Alain Prost. De kennis
tijdens de
ijk de origi-