UTOPRAAT Zijne Hoogheid Si ROVER® Formule I-show bij Bokocar IJ Indrukwekkend Carina met Lean Burn motor Lepelaersopel Uitbreiding Omega Bertens Trendy Range Rover Vogue ■NISE Suzuki DR BIG Toyota-dealer J CHER gssystemen G >bers. DOE DENISSEN MET Toyota-dealer AUTONOVA Automobielbedrijf BINK Bolide Nelson Piquet te bewonderen bij Hondadealer - X M k Donderdag 29 september 1988 - pagina35 1988-pagina 34 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos 33.000 km 31.000 km km op ling rac Burg Tilt» tiig met zijn uddelde test' nule I n autobedrijven son 1983 Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 015-454655 rots tuft horen voor reiniger, i 895 guk ur O NISSAN MENSEN ACHTER OPEL gen, maar ;de n n de 1985 1987 1984 1984 1982 1985 1985 1985 1984 1984 1984 1984 1984 itel 10 har aut I1.2GL 126.000 km komen Corolla Ringbaan Noord 95, Tilburg Tel. 013-351035 te sprin- is de zit voorzien I een abrupt ein geel kenteken morden. Een 4x -Is zijn introductie in 1970 lure betreft. We reden met j Jansenstraat 52-56 Dlburg 013/683911 Moergestel - Raadhuisstraat 7 Telefoon 04243-2110 zestienkle I van 1.6 L is hier ttronisch geregelde 1 Toyota heeft programma uitg 1.6 XLi met de nieuwe motor. Als basis dient kende zestienkleppenmotor met een inhoud van 1.6 liter. In de nieuwe ver sie is hier een elektronisch geregelde brandstofin- ukreiniger nplete set. en... en... Rei- tuinslang, ver- robuste een last Ijaak idstof- tn ver een liter Grootste blikvanger van de Bokocar autoshow is natuurlijk de formule I-wagen van de Braziliaan Nelson Piquet. Vooral voor 1 januari van dit jaar steeg de belangstelling voor terreinauto's. He laas heeft daar de nieuwe wet op de grijze kentekens een abrupt einde aan ge maakt. Terreinauto’s of met geblindeerde zijruiten of op geel kenteken worden ge kocht, waardoor ze prijstechnisch minder interessant worden. Een 4x4 die daar weinig last van heeft is de Range Rover, een auto die sinds haast onveranderd is gebleven, zowel wat uiterlijk als allure de Vogue met een vijfversnellingsbak en katalysator. Allemaal prachtig zullen velen zeg gen, maar wat kost het. Toyota vraagt bij de Carina sedan een meerprijs van leter gerede De prestaties ct de Range K r Vos van Bokocar verklapt .liter dat zeker niet uitgesloten is, dat de Formule I-bolide al m de loop van donderdag te bewonderen zal zijn. Of ficieel Hondadealer Bokocar Tilburg is te vinden aan de Ringbaan Oost 98. Officieel dealer Winkler Prinsstraat 24, Tilburg - Tel. 013 - 420143 g e.o. 013-430005 33.000 km lesel 12.000 37.000 km met zijn DR BIG 750 S. wordt al het relatief hoge koppel van 58 Nm bereikt. Het maximum vermo gen bedraagt 51 pk. Een enkele boven liggende nokkenas bedient de vier kleppen en de ontsteking J--~ twee bougies verzorgd. TRILLINGEN Trillingen waren tot voor kort haast onvermijdelijk bij grote eencylinders. Door het toepassen van dubbele balansassen, worden door de DR BIG nauwelijks trillingen geproduceerd. De startprocedure van de motor ver eist in eerste instantie wat uitleg. De motor is voorzien van een klepL- Deze moet voor het starten even wor- Ondanks de vele ongelukken blijft de Parijs-Dakar rally tot de verbeelding spreken. Zowel deelnemers, fabrikanten, de organisatie als het publiek zien er ieder jaar weer rijkhalzend naar uit. De fabrikanten met name om hun nieuwe vin dingen te kunnen uitproberen onder afmattende omstandigheden. Daarnaast is de rit natuurlijk commercieel zeer aantrekkelijk. Een merk wat zegevierd, kan reke nen op goede verkopen van de burgerversies van het winnende exemplaar. Vooral in de motorwereld leeft dit heel sterk. Zo heeft Honda bijvoorbeeld de Dominator en kwam Suzuki enkele maanden terug De Vogue zit rijk in de extra’s getint as, een niveauregelaar op de achteras, velgen, koplampsproeiers, iet extra schijnwerper, elek- portierruiten, centrale adiovoorbereiding met met hout afgezette deurpa- tuur, hoedenplank, Voor de jongere autoliefhebbers is er tijdens de Formule I-show een ma- besteedt quette opgesteld, waarmee de behen- Karcher oigheid wordt getest. Daar kunnen de jeugdige autocoureurs in spé nagaan of zij een vaste hand hebben. Met een -:1- magneetring moet een draad- cniraalparcours worden afge- r leuke prijzen I-wagens, pc om er op een sierlijke wijze in gen. Eenmaal achter het stuur, uitstekend. De voorstoelen zijn van hoge rugleuningen, hoofdsteunen en een heerlijk comfortabele uitklapbare armsteun. Helaas is de zitting erg kort, maar het gebrek aan steun voor het on derbeen, kan worden opgevangen door de hoogteverstelling waar beide stoelen standaard mee worden uitgerust. Ook de achterpassagiers hebben alle comfort een hoge rugleuning en drie armsteunen. Het dashboard is eenvoudig met in het klokkendeel een toerenteller, snelheids meter, brandstof- en temperatuurmeter en een reeks controlelampjes. Heel slim is het lampje wat controleert of de ver lichting van een aanhanger juist functio neert. Verder zit op het dashboard de elektrische verstelling voor de twee bui tenspiegels, een aantal bedieningsknopjes voor verlichting en achterruitverwarming en een paneel waarop de verwarming, ventilatie en airconditioning (tegen meer prijs) worden bediend. Naast ondermeer de Civic, Integra, Honda toepast en opdoet in de racerij Accord en Prelude, zal de Honda Le- wordt later opk aangewend bij de tech- gend te zien zijn. Speciaal is de Legend niek en vormgeving van de Honda per- Coupé, een bijzonder aantrekkelijke en sonenwagens. Bokocar is dan ook trots luxe automobiel. De occasions van Bo- dit staaltje van technisch autovemu., kocar zijn van uitstekende kwaliteit, in Tilburg te kunnen presenteren. Nu is er zelfs een speciale aanbieding die past bij de wensen in Tilburg voor een schonere stad. Wie een occasion koopt en meer dan ƒ8.000,- t J- ontvangt daarbij gratis een I hoge-druk reiniger, die een winkel- u D_o- waarde van 895 gulden vertegenwoor- zij een vaste hand digt. Een schone auto in een schone speciale magneetring stad. ijzeren spiraalparcours won legd. Er zijn bijzonder leuke prijzende winnen: miniatuur F I-wagens, pos tvanger tijdens de ters, etc. natuurlijk de origi- v sda, waarin Nel- IVCUf wereldkampioen Omdat is uitgerust met aantal nieuwe igens ook Honda heeft i idehuidi- Tilburg: 1, Ayrton van i rims die sions Met mijn verjaardag, al weer en kele maanden terug werd mij het boekje «Typisch Trendy» van Al bert Gillissen kado gedaan. Hij borduurt hiermee voort op het boekje «Turbotaal». Als ondertitel staat op de kaft te lezen «Etiquette voor yups, ultra consumers en an dere trendvolgers». Verschillende onderwerpen ko men hierin aan bod, en ook de auto wordt niet overgeslagen. De conclu sies zijn zo vermakelijk, dat ik ze u niet wilde onthouden. De schrijver 'concludeert dat het moeilijk is om een aantal merken aan te wijzen die trendy zijn, het is beter een aantal modellen te noe men. Over het algemeen zijn echter alle modellen van Mercedes, BM W en Saab volgens hem trendy te noe men. Het ontwerp telt bij trendvol gers als zwaarste criterium mee. Alle andere eigenschappen van een auto komen op de tweede plaats. De Dinks (Double income, no kids) bevinden zich in de meest comfor tabele positie omdat ze er vaak twee of meer auto’s op na houden. Een auto is voor hen een speelob- ject, een Dinky Toy. Er wordt ook gesproken over de antitrend, als u voor vol aangezien wil worden door uw medetrendvol- gers, dan moet u niet bij een verga dering komen aanrijden in uw Toyota Corolla of Citroen Axel, PERMANENT Verder is er een grote rode knop, die F* bij nader inzien het controlelampje voor glas, w*. m.v. het sperdifferentieel blijkt te zijn. De lichtmetalen i Range Rover heeft permanente vierwiel- voorspoiler me aandrijving waarbij nog kan worden ge- trisch bediende kozen voor rijden in de hoge of lage gea- vergrendeling, ring. Het sperdifferentieel zorgt er voor vier speakers, i_w r dat in de zwaarste omstandigheden de nelen, een lederen stuur, hoedenplank, aandrijfkrachten gelijk over alle vier de rolgordels voor- en achterin, metallic lak wielen verdeeld worden. en een gereedschapset. volgens de schrijver. De Yuppiedaf, zoals de Volvo 480 genoemd wordt, is in zo’n geval veel passender. Ver der verdeeld hij een aantal auto’s in de rubrieken Trendy, Liever niet en Echt niet. Zo scoort Peugeot met de 205 GTI in de rubriek Trendy, staat de 405 liever niet en vindt Gilissen een 505 echt niet kunnen. Erg trendy is ook het laten op knappen van een oude auto, zoals een Volvo Amazone, een Volkswa gen Kever cabriolet of een oude Triumph. Daarnaast is er de four wheel drive-trend De gemiddelde Yup komt nooit op onherbergzaam terrein, maar een jeep verleent hem wel een zekere status. Gewone sportwagens zoals een Porsche, Ferrari en Corvette worden afgera den, omdat ze te zeer worden geas socieerd met mannen op leeftijd die eindelijk de centen hebben om zo’n ding te kopen en hiermee wel eens even een jong dingetje zullen ver sieren. Ach ja, mijn ideeën zijn het niet, maar het boekje zorgt toch voor een uurtje luchtig leesplezier. Tony VOS Heropenings-show van zaterdag 1 t/m zondag 9 oktober en maak kans op een week-end Parijs De Range Rover is er in verschillende uitvoeringen. De bekende 3.5 liter V8 Rover motor is verkrijgbaar met carbura teur of injectie. Daarnaast is er de 2.4 li ter turbodiesel met intercooler. De turbo diesel is er naar keus met een twee- of vierdeurs carrosserie. De 3.5 liter carbu- ratiemotor is er alleen in combinatie met de tweedeurs koets, terwijl de injectie al leen als vierdeurs te koop is. Het topmo del is de rijkelijk uitgedoste Vogue. VIERTRAPS De V8 krachtbron is uiterst betrouw baar en levert een vermogen van 145 pk en een koppel van 256 Nm, ruim genoeg om de 1840 kg wegende reus vlot van zijn plaats te krijgen. Het geluidsniveau is ook bij hoge toerentallen netjes laag. Een dashboardkastje is er niet, maar wordt vervangen door een groot afsluit baar bakje tussen de voorstoelen. Het rijden met de Range Rover belevenis. Het uitzicht rondom is c laag doorgetrokken ruiten behoorl goed. De grote motorkap geeft een gevov, van veiligheid. In het dagelijkse verkeer rijdt de Range Rover heel gemakkelijk. Dit wordt mede veroorzaakt voor de lich te stuurbekrachtiging. Er moet echter na een bocht wel zelf worden teruggestuurd. Helaas neemt de assistentie van de be krachtiging bij hoge snelheden te weinig af. De auto staat al sinds zijn introductie bekend vanwege zijn ongekende comfort. De Vogue is soepel geveerd en door de hoge stand op de wielen helt hij zelfs over in bochten. Hij is echter niet alleen bedoeld voor de asfaltweg, maar heeft al le kwaliteiten in huis om eens flink het terrein mee in te gaan. Alleen zijn de standaard geleverde banden te veel op asfalt afgestemd. Het comfort blijft in ruig terrein redelijk behouden. ROBUST De krachtige motor en de r' bouw laten het ook toe dat er eer van maar liefst 3500 kg aan de trekha gehangen mag worden. Het branc verbruik van de Range Rover is eer haal apart. De auto is immers van ouder concept en hij heeft een 3.5 1 injectiemotor met een katalysator. Alle maal zaken die er voor zorgen dat hij niet echt zuinig met zijn benzine omspringt. Het gemiddelde testverbruik bedroeg 1 op 6,5. Wordt er echter flink in het ter rein gestoeid, dat moet met 1 op 4 reke ning gehouden worden. Er kan zodoende 300 tot 500 kilometer gereden worden op de 80 liter tank. De prestaties zijn heel behoorlijk. Zo trekt de Range Rover van t zijn nieuwe Carina-II spiriting in combinatie mét een com- tgebreid met de sedan putergestuurde ontsteking aan toege- -k mager-mengsel voegd. De krachtbron combineert het nde de reeds be- 16-kleppen-gedrag bij hoge toeren met «mntnr met een het zuutige 12-kleppen-gedrag in de la ge regionen. Al vanaf de energie-crisis in de eerste helft van de jaren zeventig zijn verschillende fabrikanten gestart met de ontwikkeling van een mager- mengsel-motor, waarvan er geeneen in produktie is gegaan. Het vermogen van de nieuwe Toyota-motor ligt op 101 pk. Om de motor bij vooral lage toeren niet hortend en stotend te laten lopen zijn wervelkleppen toegepast in de vier inlaatkanalen, zodat en opti male menging van lucht en brandstof plaatsvindt. Om het magere mengsel te ontsteken beschikt de krachtbron over een ontsteking met een dubbele capa citeit in vergelijking met de normale versie. Een groot voordeel zijn de schone uitlaatgassen, waarin bijna geen stik- stofoxyden meer voorkomen. Alleen de onverbrande koolwaterstoffen blij ven in redelijke mate aanwezig. Daar om heeft de Toyota zijn Lean Bum motor gekoppeld aan een oxydatieka- talysator. 0 tot 100 in 16,5 seconden en heeft hij een top van ruim 160 km/u. De Range Rover-versie start met een er is een 2-deurs met 3.5 liter carburateurmotor door de voor 82.525,-. De 4-deurs Vogue kost L rlijk ƒ110.275,- met een vijfbak en 119.800,- voel met een automaat. Zeer stevige prijzen voor een auto echter die zijn kwaliteiten bewezen heeft. Een auto die bovendien prettig rijdt, goede terreinkwaliteiten heeft, ongekend zware lasten kan trekken en natuurlijk een enorm aanzien geniet, die de concurrenten moeten missen. Nadat kort geleden de Omega-reeks werd uitgebreid met de 3 liter Cara van, is de auto nu ook te verkrijgen met een 2.4 liter injectiemotor en een 2.3 liter turbodiesel met intercooler. Het vermogen van deze 2.3 diesel komt zodoende op 100 pk, waarmee een topsnelheid behaald wordt van 180 km/u. Vanaf november volgt de Omega 2.4 injectie met een vermogen van 125 pk en een topsnelheid van 200 km/u. Nieuw is de voor deze kracht bron speciaal ontwikkelde viertraps automatische versnellingsbak met drie rijprogramma’s Economy, Power en Winter. De winter-stand is voorname lijk bedoeld voor het probleemloos wegrijden op een gladde ondergrond. Boven de 80 km/u functioneert de bak weer als normaal. den ingeknepen. Zonder deze voorzie ning zou de startmotor een te grote compressie moeten overwinnen. Ver volgens moet je de koppeling inknij pen en kan er met de sleutel gestart worden. Het verplicht inknijpen van de koppeling is ter beveiliging. Door dat de grote cylinder zo’n hoge com pressie ontwikkeld zou de motor, als deze in de versnelling zou staan, niet meer te houden zijn. De vijfversnel lingsbak schakelt uitstekend. Daar naast zorgen de lichte koppeling en de vlot en mooi oppakkende gashendel voor een makkelijke en probleemloze bediening. De standaard-verklikker is erg handig. Als het standaard bij het wegrijden nog niet is ingeklapt, slaat de motor automatisch af. Het drukke stadsverkeer en bochtige landelijke wegen zijn het juiste terrein voor de DR BIG. Op de snelweg ech ter is een gangetje van 100 km/u. vol doende. Door de rechte houding wordt de combinatie motor/bestuurder erg zijwindgevoelig en is harder rijden erg vermoeiend. De Suzuki DR BIG is zowel voor on road als off road bedoeld. Toch zijn de terreinkwaliteiten niet geweldig. Door de grote tank met een inhoud van 29 liter ligt het zwaartepunt wat naar vo ren, waardoor de motor bij lage snel heden wat moeilijk te manouvreren is. Het positieve effect hiervan is dat het voorwiel niet snel van de grond los de ontsteking wordt door komt. Hiervoor moet echt zorgvuldig met de koppeling gespeeld worden en achter op het zadel gezeten worden. Het voorwiel is eigenlijk niet te zien, wat in het terrein een must is. STUURSLOT Het stuurslot is erg lastig geplaatst op het balhoofd. Door de grote tank en het forse spatbord is het een heel tleg. De gewurm om het slot te ontgrendelen, plichten vooral in het donker. De Suzuki DR BIG is met zijn in drukwekkende uiterlijk een prima ver voermiddel voor in de stad en op het platteland. Hij laat zich gemakkelijk en licht bedienen. Ons testexemplaar was voorzien van ;en speciaal voor deze motor ontwor pen koffer die op het standaard baga- gerekje kan worden gemonteerd. De vormgeving is zo fraai, dat deze baga gemogelijkheid rustig kan worden meegedragen. worden getoc In de standaard uitvoering kost deze het Honda ai alleskunner 10.699,-. De DR BIG is een opvallende ma chine, kijk alleen maar eens even naar de naam. De letters DR worden dik wijls als dokter uitgesproken, zodat de motor eigenlijk een grote medicus is. De toevoeging BIG wijst met name op de behoorlijk brede brandstoftank, die de motor een enorm robuust uiterlijk geeft. Door de hele vormgeving ziet deze Suzuki er als een sterk werkpaard uit en dat is niet alleen uiterlijke schijn. Ter voortstuwing zit onder die brandstoftank een 727 cc 1 cylinder motor voorzien van een SACS oliekoe ling/ smeersysteem. Bij 5500 tr/min. Bokocar Tilburg B.V., de officiële en actieve Hondadealer voor Tilburg, presen- teert het komend weekeinde een unieke automobielshow. Voor deze gelegenheid V.V.N.-keuring krijgen en met De heer is de keur van Honda-automobielen bij Bokocar voor vijf dagen uitgebreid met Bovag-garantie worden verkocht. Er is echter da een Formule I-racewagen. voor elk wat wils. de Formi De Camel Lotus Honda waarin niemand minder dan Nelson Piquet het afgelo- Ue Camel Lotus Honda van Nelson pen raceseizoen wereldkampioen in de Formule Lklasse werd, zal vanaf morgen lcluet ls te zien Yan Wag f0 septem- -*-toond in het garagebedrijf aan de Ringbaan Oost. Vanzelfsprekend zal ber tot en met dinsdag 4 oktober a.s. automobielprogramma van Bokocar ook uitgebreid te zien zijn. Bokocar dit jaar een groot auto’s van het merk verkocht, beschikt het >urgse garagebedrijf over een keur merken en typen occasions. Occa- is van hoge kwaliteit die een volle- De versnellingsbak schakelt niet ge weldig. Standaard heeft de Vogue vijf overbrengingen. De bediening gaat zwaar en de vijfde versnelling zit te ver weg. Daarnaast is de achteruit totaal niet beveiligd en zit zo dicht op de eerste ver snelling dat vergissingen regelmatig voor komen. Tegen een meerprijs van 9.525,-* is echter ook een viertraps automaat be schikbaar. Het uiterlijk van de Range Rover is nog steeds zeer bij de tijd. De auto biedt veel gebruiksmogelijkheden en heeft daarnaast een flinke dosis en stijl en klasse. Door de aluminiumcarrosserie bleven onze «test»-platen niet op de auto langen. De instap is even wennen; de luto is zo hoog dat het even oefenen is Autovemuft De grootste blikv; Formule I-show is naJ nele Camel Lotus Honda, son Piquet in 1987 werek" werd. Een bolide die is uitge», een Honda-motor, wat overig» geldt voor de racewagens van di ge koplopers in de Formule I,y. Senna en Alain Prost. De kennis tijdens de ijk de origi-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 35