OPRAAT
Een en al waardigheid
WW
Porsche vernieuwd 1989 in
Bertens
39:
39:
Citroen Bertens Tilburg
Jan Bertens Udenhout
1U
5I
BMW 524 TD
L
BX nu als 4x4
LENT
UR
blikken in
de toekomst
Uw
dealer voor
Wagenpark
Ook Peugeot
en Renault
IJZEN
LIJKE
LNTIE!
33^-
/M/C
'tfndz
PLATEN
PERS
VOOR ONS NIEUWE
VISITEKAARTJE ZULT U ECHT EVEN
LANGS MOETEN KOMEN.
IN
r ?n~
'aan
rruct'
10
n,—r x
Automobielbedrijf
Adrioon van de Ven Tilburg B.V.
Wisseling bij Audi 80
Debonnair niet
HHHiinmiiiiimmnnmnnnnniniinm naar Nederland
ff T
Grijs Toyota-dealer
Toyota-rijden autobedrijven
1988-pagina 26
Donderdag 22 september 1988 - pagina 27
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
deuren
t’s her-
I? IsSc89:I
■W 1
Renova bv
TLAAT
Ingbaan Noord
TILBURG
5
[Audi]
VAG
«ACCU'S
HAKEN
r weken
enkomst i
Dealer voor
BMW-aulomoöielèn
Geminiweg 39, Tilburg, tel. 013-423030
Autobedrijf
Brabantsehoek 4, Udenhout, tel. 04241-1532
5.
reikt
car-
944
aterdags geopend
Een aantal t
ben een rijkere uitrus
heeft de 911 Turbo
I dieselaars
li wel er..„_
Van het oude
Iste in de serie
iet uitstekende.
Moergestel - Raadhuisstraat 7
Telefoon 04243-2110
neratie de wederop-
irlijk, de 5-serie ziet
iden terug reden we
leens be-
Het grote
x>ok is erg
zaken in te
auto was, betekent de nieuwe genei
ven toestromen. Geen wonder natuurli
op zijn koets staan. Enkele maand,
leverbaar.
ipige
blijver
BMW
de 524TDI
Versnellingspook
Over opbergmogelijkheden heeft de
i met een dieselmotor. Het aantal i
Alle andere merken hebben toch
daar echter een uitzondering op.
die op dat moment de titel «snels
ardegelijke dieseltechniek kunnen paren met
bestaande modellen heb-
re uitrusting gekregen. Zo
iuiuu voortaan een vijf- stand van de
met een beperkte slip. De auto wordt
zowel als vijfdeurs en als break lever
baar. In het vooronder ligt een 107 pk
leverende versie van de 1905 cm3 mo-
De maximum snelheid die de Ber-
start Citroen in
weringen van de
’tente integrale
idrijving is voor- ---
differentiëlen: een voor tor. De maximum snelheid die de Ber-
centraal middendif- line hiermee behaalt is 183 km/u. De
achter-differentieel prijzen zijn vooralsnog niet bekend.
***"T
Spoordijk 72-76
5018 GH Tilburg
Tel: 013-42 2133
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411.
een 6 cilinder 2443 cc
voorzien van een turbo-
Het vermogen wat zo ge
wordt, ligt op 115 pk en
een diesel behoorlijk wat.
bron is voorzien van digitale
tronica, wat een koppeltoe-
:volg heeft.
6 cilinders
De 524 heeft
dieselmotor,
compressor. H
produceerd wc
dat is voor
De krachtbr
dieselelektronica, wat e*
name van 10 Nm tot geve
leder zichzelf respecterend Europees automerk heeft een aantal modellen
het eerste uur is beperkt, het zijn merken als Peugeot, Mercedes en Opel.
nodig gehad om hun ruwoliestokers aan de man te brengen. BMW maakt
model 5-serie verscheen enkele jaren terug de 524 turbo diesel. Een auto die
gebouwde diesel» met zich meedroeg. BMW had in dit model de oerdege””._ 2
BMW waardige, prestaties. We reden met de 524 TD in het nieuwe jasje.
Waar de oude 5-serie de laatste jaren toch een beetje een gezaf
standing. De verkopen zijn haast niet bij te houden en de orders 1
er goed uit, heeft uitstekende rijeigenschappen en heeft het merk
al met de basisversie, de 520i. Iets later werd in ons land ook
den van een High-Roof, een verhoogd
kunststof dak, gespoten in de kleur
van de carrosserie. De dakhoogte bin-
- nenin is nu exact 1,30 meter en er mo-
I 0V0t3-(jG3l6r ëen weer gewoon zijruiten achterin de
auto zitten. Het dak wordt in Neder-
AUTONOVA land gemaakt en dus ook in Nederland
Ringbaan Noord 95, Tilburg §0.150,- voor de ^benzine en lopen
Tel 013-351035 door tot 55.300,- voor de Customwa-
gon met 4 liter turbo dieselmotor.
heel blij zijn en zeggen eens maar
nooit weer, of zou ik vanaf de eerste
dag het sleutelen en knutselen missen
en direct weer een auto kopen?
Om op tijd met het stichten van
-ijn wagenpark te beginnen, heb ik
o t een auto bijgekocht.
Hij is pas zeven jaar oud en in verge
lijking met de kleine Fransoos nog
maar een jonkie. Maar toch is het
een exemplaar wat mijns inziens het
bewaren waard is. Alleen al op de
uitrusting werd ik verliefd met leren
bekleding en een elektrisch schuif-
fer dak. Er moet nog wel het een en an-
en der aan gebeuren, omdat de auto de
ha afgelopen vakantie niet schadevrij is
te„ doorgekomen. Het zegt mij niet zo-
f een auto nu een echt verzame
laarsobject gaat worden of niet. Ik
vind ’m mooi én dat is wat t'.lt...
Tony VOS
auto. Een I
XW
leker!
Voor het modellenjaar 1989, waar
we inmiddels middenin zitten, ver
dwijnt de Audi 80 1.9 E. Het zo ont
stane gat wordt opgevuld door een
Audi 80 2.0 E. Voornaamst
buiten de vergrootte cylinde.
het hogere koppel en een i
maximaal vermogen. Zowel
Vanaf begin 1989 s
Nederland met de lever
BX met een permanent
overbrenging. De aandri"'
zien van dne diffe
de voorwielen, een
ferentieel en een
praktijk haast perfect. Al eerder reed
ik met een turbo diesel automaat. Bij
deze auto duurde het even voordat de
kick-down werkte en vervolgens kwam
het turbogat, zodat je voor snel weg
trekken even geduld moest hebben. De
BMW vertoont deze eigenschap niet.
Als het gaspedaal wordt aangeroerd,
sprint de 524 TD er al vandoor. De
prestaties zijn dan ook niet mis. Bin
nen 13.5 seconden wijst het wijzertje
de 100 km/u. aan en de opgegeven
topsnelheid van 190 km/u. werd zon
der problemen gehaald. Het wagenge-
wicht van 1.480 kg in aanmerking ge
nomen, waarden die een BMW waar
dig zijn.
Open armen
De vering en schokdemping zijn een
goed compromis tussen sportief en
comfortabel. Wegoneffenheden wor
den niet volledig glad gestreken, maar
toch naar behoren gedempt aan de in
zittenden doorgegeven. De BMW 5-se-
rie is natuurlijk bij uitstek geschikt
voor veel asfalt-kilometers. Vooral de
zakenwereld heeft de auto met open
armen ontvangen. Vandaar dat de be
hoorlijke hoge prijzen voor de 5-serie
voor de zakelijke koper geen probleem
zijn. De 524 TD kost in standaarduit
voering met vijfversnellingsbak
69.000,-. Onze testauto met automaat
staat voor 72.930,- bij de dealer, zon
der de extra’s. BMW Nederland ver
wende ons met een diefstalalarm, elek
trisch bediende voorportierramen, me
tallic lak en twee zalige armsteunen op
de voorstoelen. De totale auto komt zo
op een prijs van 78.461,-.
Een diesel staat onder andere be
kend vanwege zijn gunstig brandstof
verbruik. Op die regel maakt deze
BMW helaas een uitzondering. Ook
voor een zescilinder met deze presta
ties vind ik krap 1 op 10 te veel. Maar
ook daar zal de zakelijke rijder niet
van wakker liggen.
versnellingsbak en een grondig herzien
onderstel. De 928 S4 krijgt het in de
racerij jarenlang beproefd banden-
druk-controlesysteem. Daarnaast in
formeert een meuw ontwikkeld combi-
instrument met elektronisch gestuurd
info- en diagnosesysteem over de toe-
ie belangrijkste elementen.
De motor is redelijk rustig, al laat ie
bij hogere toeren een duidelijk zesci
linder BMW-geluid horen.
De 524 TD rijdt uitstekend. De auto
laat zich makkelijk bedienen. De stan
daard stuurbekrachtiging doet goed
zijn werk en neemt bij hogere snelhe
den snel in assistentie af. Het uitzicht
naar voor en opzij is goed, de achter
steven is echter niet te zien.
het modellenjaar 1989, waar mum koppel als het vermogen worden
liddels middenin zitten, ver- bij een lager toerental bereikt. De
\udi 80 1.9 E. Het zo ont- Audi 80 2.0 E heeft een KE-monotro-
vordt opgevuld door een nic injectiesysteem met katalysator en
iste verschil, Lambda-regeling. De acceleratie van 0
ierinhoud, is tot 100 km/u. geschiedt in 10.9 secon-
iets hoger den en de top bedraagt 196 km/u.
I het maxi-
dashboard omvat naast een snel-
ismeter ook een toerenteller met
jruiksmeter, temperatuurmeter en
jrandstofmeter van de kunststof 80
Eter tank. Het verwarmings- en venti-
5-rijder niet te klagen: twee ruime por-
tierbakken en het keurig verlichte
dashboardkastje, wat event
hoorlijke afmetingen heeft,
vak rond de versnellingspc
onhandig om er losliggende
Mitsubishi heeft al sinds jaar en dag
een heus topmodel voor de Japanse
markt, die luistert naar de naam De
bonnair. De vijfde generatie staat
sinds kort bij de Japanse dealers. De
vierdeurs sedan heeft voorwielaandrij-
ving en zaken als een exclusief inte
rieur met airconditioning, een topkwa
liteit stereo-installatie en een voorzie
ning waarbij het stuurwiel automatisch
omhoog gaat bij het instappen, om dit
manoeuvre makkelijker te laten verlo
pen. De Debonnair zal in 600 stuks
per maand alleen voor de Japanse
markt worden vervaardigd.
Voor het nieuwe modellenjaar heeft
Porsche een aantal nieuwe versies op
de markt gebracht en een aantal be
staande exemplaren grondig aange
pakt.
Volledig nieuw is de Carrera 4, een
auto met vierwielaandrijving en een
250 pk leverende katalysatorkracht-
bron. Het onderstel is voor een groot
deel van de 959 afgeleid. Ook de car
rosserie, met zijn nieuwe grotere bum
pers, doet een beetje aan deze roem
ruchte voorganger denken. De Carrera
4 wordt standaard voorzien van ABS,
stuurbekrachtiging en een uitzetbare
spoiler. Als verzamelaarsobjekt gaat
Porsche in 1989 in een kleine serie 911
Speedster leveren. Deze auto wordt al
leen in turbo-look aangeboden.
Eindelijk start rond de jaarwis
de produktie van de cabriolet op b
van de 944. Aan de 944 S2 is
hardst gewerkt. De nieuw onh
4 cylinder krachtbron heeft 4
per cylinder en een inhoud van
laars van latiesysteem verdient een pluim. De
»nige tijd temperatuur is nauwkeurig voor de
twee wagenhelften afzonderlijk in te
stellen. Bij een koude motor produ
ceert de installatie al na een paar hon
derd meter rijden behaaglijk warme
lucht.
Vorige week toonde ik het nieuwe
prototype van Citroën, de Activa. Nog
geen week later komen de andere
Franse merken, Renault en Peugeot,
ook met futuristische stijlstudies.
Bij Renault heet de auto Megane
De uiterst gunstige Cw-waarde van
0.21 wordt bereikt door de fraaie,
vloeiende lijnen van de carrosserie. De
Megane heeft vierwielaandrijving,
vierwielbesturing en een elektronisch
gestuurd actief veersysteem. Deze laat
ste twee voorzieningen worden al enige
jaren bij Renault uitvoerig getest. On
der de motorkap zit een 3 liter V6 met
een vermogen van maar liefst 250 pk.
Door een speciale versnellingsbak, kan
de bestuurder kiezen uit met de hand
of volautomatisch schakelen.
Peugeot komt op zijn beurt met een
opvolger voor de Quasar en Proxima.
Deze keer heet de uiterst sportief
ogende creatie «Oxia». De auto heeft
de bekende 2849 cm3 PRV-motor met
vier bovenliggende nokkenassen, vier
kleppen per cylinder, twee turbocom
pressoren en een Bosch Motronic in
jectiesysteem, waarmee een ongelofe
lijk vermogen van 650 pk wordt gerea
liseerd. Bovendien wordt de Oxia
voorzien van vierwielaandrijving, vier
wielbesturing, een geregeld slipdiffe-
rentieel een een ABS-remsysteem. Alle
geïnteresseerden kunnen de Citroën
Activa, de Renault Megane en de Peu
geot Oxia gaan bewonderen op de Pa-
rijse autosalon die van 29 september
tot 9 oktober dagelijks geopend is.
waardoor een vermogen wordt berc
-o- - --van 204 pk. Het onderstel en de c
rond de jaarwisseling rosserie worden volledig van de
i de cabriolet op basis Turbo overgenomen.
de 944 S2 is het
nieuw ontwikkelde
kleppen
n 3 liter,
Een paar weken geleden reed ik
op een bijeenkomst van een merken-
club van oude auto’s mee met een
Zwitserse deelnemer in een prachtige
mintgroene cabriolet uit 1960. On
derweg vertelde hij me welke auto’s
hij nog meer bezat: drie Franse en
een Engelse klassieker, een bestelwa
gen voor z’n zaak en een normale
moderne vierwieler. Je kunt hierbij
gerust spreken van een echt wager
park. Dit heb ik al van kinds af ia
als een groot ideaal voor me gezien.
In mijn dromen zag ik een grote ga- mlJn wagenpark
rage, die achter zijn dubbele deuren
een reeks schitterende auto’s her-
bergde, van jong tot oud, maar stuk
voor stuk het bewaren waard Enkele
maanden geleden heb ik al verteld
over mijn tweeëndertig jaar oude
kleine Franse autootje. De motor
heeft zijn plaatsje weer achterin ge
kregen en over een week of twee ver
laat hij definitief de boerenschuur c~
gaat hij naar de spuiterij, waar K.j
zal worden uit gedeukt en gespoten, “oo'geJ'
Het ziet er dus naar uit dat het toch
nog iets gaat worden. Ik vroeg me al
langer af wat er zou gaan gebeuren,
als mijn auto klaar zou zijn. Zou ik
De auto ziet er van binnen netjes
verzorgd uit, zonder dat het overvloe
dig is. De stoelen en de achterbank
zijn met een keurige effen stof bekleed.
De zit is gezond hard en door de prima uluiailu
De BMW 524 TD is een fijne en re-
3 r presentatieve auto met uitstekende nj-
Het dashboard omvat naast een snel- Standaard heeft de 524 TD een vijf- eigenschappen, een redelijk complete
heidsmeter ook een toerenteller met versnellingsbak. Het testexemplaar uitrusting, goede prestaties en een stil-
verbruiksmeter, temperatuurmeter en was echter met een viertraps automaat le motor. Daar tegenover staan helaas
de brandstofmeter van de kunststof 80 uitgerust. De combinatie van de turbo een forse aanschafprijs en een voor een
dieselmotor met deze bak bleek in de diesel te hoog brandstofverbruik.
Er is over de nieuwe 5-serie al veel
geschreven. De auto lijkt veel op de
grotere 7-serie en door zijn wat ge
drongen carrosserie is hij zelfs wat
sportiever. De 524 TD komt wat uit
rusting betreft volledig overeen met de
520i. Dat betekent dat de standaard
uitrusting onder andere de volgende
zaken omvat: stuurbekrachtiging, ver
stelbaar stuur, schrijfremmen voor en
achter (ABS tegen meerprijs), warmte
werend glas, centrale vergrendeling, in
hoogte verstelbare voorstoelen, in
hoogte verstelbare veiligheidsgordels,
elektrisch bediende buitenspiegels en
een antenne in de achterruit. Het is
duidelijk dat de huidige 5-serie wat rij
ker in de extra’s zit, dan zijn voorgan
ger.
Sinds de gewijzigde wet op de grijze
kentekens, die ingegaan is op 1 janua
ri, heeft Louwman Parqui, de im
porteur van Toyota, alleen Landcrui-
sers op grijs kenteken met geblindeer
de ramen geleverd. Voor auto’s met
een dakhoogte van minder dan 1,30
meter is dit verplicht. Sinds kort kun
nen de verschillende uitvoeringen van
de Landcruiser echter voorzien wor-
Netto-
prijs i
J