OPRAAT Een en al waardigheid WW Porsche vernieuwd 1989 in Bertens 39: 39: Citroen Bertens Tilburg Jan Bertens Udenhout 1U 5I BMW 524 TD L BX nu als 4x4 LENT UR blikken in de toekomst Uw dealer voor Wagenpark Ook Peugeot en Renault IJZEN LIJKE LNTIE! 33^- /M/C 'tfndz PLATEN PERS VOOR ONS NIEUWE VISITEKAARTJE ZULT U ECHT EVEN LANGS MOETEN KOMEN. IN r ?n~ 'aan rruct' 10 n,—r x Automobielbedrijf Adrioon van de Ven Tilburg B.V. Wisseling bij Audi 80 Debonnair niet HHHiinmiiiiimmnnmnnnnniniinm naar Nederland ff T Grijs Toyota-dealer Toyota-rijden autobedrijven 1988-pagina 26 Donderdag 22 september 1988 - pagina 27 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos deuren t’s her- I? IsSc89:I ■W 1 Renova bv TLAAT Ingbaan Noord TILBURG 5 [Audi] VAG «ACCU'S HAKEN r weken enkomst i Dealer voor BMW-aulomoöielèn Geminiweg 39, Tilburg, tel. 013-423030 Autobedrijf Brabantsehoek 4, Udenhout, tel. 04241-1532 5. reikt car- 944 aterdags geopend Een aantal t ben een rijkere uitrus heeft de 911 Turbo I dieselaars li wel er..„_ Van het oude Iste in de serie iet uitstekende. Moergestel - Raadhuisstraat 7 Telefoon 04243-2110 neratie de wederop- irlijk, de 5-serie ziet iden terug reden we leens be- Het grote x>ok is erg zaken in te auto was, betekent de nieuwe genei ven toestromen. Geen wonder natuurli op zijn koets staan. Enkele maand, leverbaar. ipige blijver BMW de 524TDI Versnellingspook Over opbergmogelijkheden heeft de i met een dieselmotor. Het aantal i Alle andere merken hebben toch daar echter een uitzondering op. die op dat moment de titel «snels ardegelijke dieseltechniek kunnen paren met bestaande modellen heb- re uitrusting gekregen. Zo iuiuu voortaan een vijf- stand van de met een beperkte slip. De auto wordt zowel als vijfdeurs en als break lever baar. In het vooronder ligt een 107 pk leverende versie van de 1905 cm3 mo- De maximum snelheid die de Ber- start Citroen in weringen van de ’tente integrale idrijving is voor- --- differentiëlen: een voor tor. De maximum snelheid die de Ber- centraal middendif- line hiermee behaalt is 183 km/u. De achter-differentieel prijzen zijn vooralsnog niet bekend. ***"T Spoordijk 72-76 5018 GH Tilburg Tel: 013-42 2133 Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411. een 6 cilinder 2443 cc voorzien van een turbo- Het vermogen wat zo ge wordt, ligt op 115 pk en een diesel behoorlijk wat. bron is voorzien van digitale tronica, wat een koppeltoe- :volg heeft. 6 cilinders De 524 heeft dieselmotor, compressor. H produceerd wc dat is voor De krachtbr dieselelektronica, wat e* name van 10 Nm tot geve leder zichzelf respecterend Europees automerk heeft een aantal modellen het eerste uur is beperkt, het zijn merken als Peugeot, Mercedes en Opel. nodig gehad om hun ruwoliestokers aan de man te brengen. BMW maakt model 5-serie verscheen enkele jaren terug de 524 turbo diesel. Een auto die gebouwde diesel» met zich meedroeg. BMW had in dit model de oerdege””._ 2 BMW waardige, prestaties. We reden met de 524 TD in het nieuwe jasje. Waar de oude 5-serie de laatste jaren toch een beetje een gezaf standing. De verkopen zijn haast niet bij te houden en de orders 1 er goed uit, heeft uitstekende rijeigenschappen en heeft het merk al met de basisversie, de 520i. Iets later werd in ons land ook den van een High-Roof, een verhoogd kunststof dak, gespoten in de kleur van de carrosserie. De dakhoogte bin- - nenin is nu exact 1,30 meter en er mo- I 0V0t3-(jG3l6r ëen weer gewoon zijruiten achterin de auto zitten. Het dak wordt in Neder- AUTONOVA land gemaakt en dus ook in Nederland Ringbaan Noord 95, Tilburg §0.150,- voor de ^benzine en lopen Tel 013-351035 door tot 55.300,- voor de Customwa- gon met 4 liter turbo dieselmotor. heel blij zijn en zeggen eens maar nooit weer, of zou ik vanaf de eerste dag het sleutelen en knutselen missen en direct weer een auto kopen? Om op tijd met het stichten van -ijn wagenpark te beginnen, heb ik o t een auto bijgekocht. Hij is pas zeven jaar oud en in verge lijking met de kleine Fransoos nog maar een jonkie. Maar toch is het een exemplaar wat mijns inziens het bewaren waard is. Alleen al op de uitrusting werd ik verliefd met leren bekleding en een elektrisch schuif- fer dak. Er moet nog wel het een en an- en der aan gebeuren, omdat de auto de ha afgelopen vakantie niet schadevrij is te„ doorgekomen. Het zegt mij niet zo- f een auto nu een echt verzame laarsobject gaat worden of niet. Ik vind ’m mooi én dat is wat t'.lt... Tony VOS auto. Een I XW leker! Voor het modellenjaar 1989, waar we inmiddels middenin zitten, ver dwijnt de Audi 80 1.9 E. Het zo ont stane gat wordt opgevuld door een Audi 80 2.0 E. Voornaamst buiten de vergrootte cylinde. het hogere koppel en een i maximaal vermogen. Zowel Vanaf begin 1989 s Nederland met de lever BX met een permanent overbrenging. De aandri"' zien van dne diffe de voorwielen, een ferentieel en een praktijk haast perfect. Al eerder reed ik met een turbo diesel automaat. Bij deze auto duurde het even voordat de kick-down werkte en vervolgens kwam het turbogat, zodat je voor snel weg trekken even geduld moest hebben. De BMW vertoont deze eigenschap niet. Als het gaspedaal wordt aangeroerd, sprint de 524 TD er al vandoor. De prestaties zijn dan ook niet mis. Bin nen 13.5 seconden wijst het wijzertje de 100 km/u. aan en de opgegeven topsnelheid van 190 km/u. werd zon der problemen gehaald. Het wagenge- wicht van 1.480 kg in aanmerking ge nomen, waarden die een BMW waar dig zijn. Open armen De vering en schokdemping zijn een goed compromis tussen sportief en comfortabel. Wegoneffenheden wor den niet volledig glad gestreken, maar toch naar behoren gedempt aan de in zittenden doorgegeven. De BMW 5-se- rie is natuurlijk bij uitstek geschikt voor veel asfalt-kilometers. Vooral de zakenwereld heeft de auto met open armen ontvangen. Vandaar dat de be hoorlijke hoge prijzen voor de 5-serie voor de zakelijke koper geen probleem zijn. De 524 TD kost in standaarduit voering met vijfversnellingsbak 69.000,-. Onze testauto met automaat staat voor 72.930,- bij de dealer, zon der de extra’s. BMW Nederland ver wende ons met een diefstalalarm, elek trisch bediende voorportierramen, me tallic lak en twee zalige armsteunen op de voorstoelen. De totale auto komt zo op een prijs van 78.461,-. Een diesel staat onder andere be kend vanwege zijn gunstig brandstof verbruik. Op die regel maakt deze BMW helaas een uitzondering. Ook voor een zescilinder met deze presta ties vind ik krap 1 op 10 te veel. Maar ook daar zal de zakelijke rijder niet van wakker liggen. versnellingsbak en een grondig herzien onderstel. De 928 S4 krijgt het in de racerij jarenlang beproefd banden- druk-controlesysteem. Daarnaast in formeert een meuw ontwikkeld combi- instrument met elektronisch gestuurd info- en diagnosesysteem over de toe- ie belangrijkste elementen. De motor is redelijk rustig, al laat ie bij hogere toeren een duidelijk zesci linder BMW-geluid horen. De 524 TD rijdt uitstekend. De auto laat zich makkelijk bedienen. De stan daard stuurbekrachtiging doet goed zijn werk en neemt bij hogere snelhe den snel in assistentie af. Het uitzicht naar voor en opzij is goed, de achter steven is echter niet te zien. het modellenjaar 1989, waar mum koppel als het vermogen worden liddels middenin zitten, ver- bij een lager toerental bereikt. De \udi 80 1.9 E. Het zo ont- Audi 80 2.0 E heeft een KE-monotro- vordt opgevuld door een nic injectiesysteem met katalysator en iste verschil, Lambda-regeling. De acceleratie van 0 ierinhoud, is tot 100 km/u. geschiedt in 10.9 secon- iets hoger den en de top bedraagt 196 km/u. I het maxi- dashboard omvat naast een snel- ismeter ook een toerenteller met jruiksmeter, temperatuurmeter en jrandstofmeter van de kunststof 80 Eter tank. Het verwarmings- en venti- 5-rijder niet te klagen: twee ruime por- tierbakken en het keurig verlichte dashboardkastje, wat event hoorlijke afmetingen heeft, vak rond de versnellingspc onhandig om er losliggende Mitsubishi heeft al sinds jaar en dag een heus topmodel voor de Japanse markt, die luistert naar de naam De bonnair. De vijfde generatie staat sinds kort bij de Japanse dealers. De vierdeurs sedan heeft voorwielaandrij- ving en zaken als een exclusief inte rieur met airconditioning, een topkwa liteit stereo-installatie en een voorzie ning waarbij het stuurwiel automatisch omhoog gaat bij het instappen, om dit manoeuvre makkelijker te laten verlo pen. De Debonnair zal in 600 stuks per maand alleen voor de Japanse markt worden vervaardigd. Voor het nieuwe modellenjaar heeft Porsche een aantal nieuwe versies op de markt gebracht en een aantal be staande exemplaren grondig aange pakt. Volledig nieuw is de Carrera 4, een auto met vierwielaandrijving en een 250 pk leverende katalysatorkracht- bron. Het onderstel is voor een groot deel van de 959 afgeleid. Ook de car rosserie, met zijn nieuwe grotere bum pers, doet een beetje aan deze roem ruchte voorganger denken. De Carrera 4 wordt standaard voorzien van ABS, stuurbekrachtiging en een uitzetbare spoiler. Als verzamelaarsobjekt gaat Porsche in 1989 in een kleine serie 911 Speedster leveren. Deze auto wordt al leen in turbo-look aangeboden. Eindelijk start rond de jaarwis de produktie van de cabriolet op b van de 944. Aan de 944 S2 is hardst gewerkt. De nieuw onh 4 cylinder krachtbron heeft 4 per cylinder en een inhoud van laars van latiesysteem verdient een pluim. De »nige tijd temperatuur is nauwkeurig voor de twee wagenhelften afzonderlijk in te stellen. Bij een koude motor produ ceert de installatie al na een paar hon derd meter rijden behaaglijk warme lucht. Vorige week toonde ik het nieuwe prototype van Citroën, de Activa. Nog geen week later komen de andere Franse merken, Renault en Peugeot, ook met futuristische stijlstudies. Bij Renault heet de auto Megane De uiterst gunstige Cw-waarde van 0.21 wordt bereikt door de fraaie, vloeiende lijnen van de carrosserie. De Megane heeft vierwielaandrijving, vierwielbesturing en een elektronisch gestuurd actief veersysteem. Deze laat ste twee voorzieningen worden al enige jaren bij Renault uitvoerig getest. On der de motorkap zit een 3 liter V6 met een vermogen van maar liefst 250 pk. Door een speciale versnellingsbak, kan de bestuurder kiezen uit met de hand of volautomatisch schakelen. Peugeot komt op zijn beurt met een opvolger voor de Quasar en Proxima. Deze keer heet de uiterst sportief ogende creatie «Oxia». De auto heeft de bekende 2849 cm3 PRV-motor met vier bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cylinder, twee turbocom pressoren en een Bosch Motronic in jectiesysteem, waarmee een ongelofe lijk vermogen van 650 pk wordt gerea liseerd. Bovendien wordt de Oxia voorzien van vierwielaandrijving, vier wielbesturing, een geregeld slipdiffe- rentieel een een ABS-remsysteem. Alle geïnteresseerden kunnen de Citroën Activa, de Renault Megane en de Peu geot Oxia gaan bewonderen op de Pa- rijse autosalon die van 29 september tot 9 oktober dagelijks geopend is. waardoor een vermogen wordt berc -o- - --van 204 pk. Het onderstel en de c rond de jaarwisseling rosserie worden volledig van de i de cabriolet op basis Turbo overgenomen. de 944 S2 is het nieuw ontwikkelde kleppen n 3 liter, Een paar weken geleden reed ik op een bijeenkomst van een merken- club van oude auto’s mee met een Zwitserse deelnemer in een prachtige mintgroene cabriolet uit 1960. On derweg vertelde hij me welke auto’s hij nog meer bezat: drie Franse en een Engelse klassieker, een bestelwa gen voor z’n zaak en een normale moderne vierwieler. Je kunt hierbij gerust spreken van een echt wager park. Dit heb ik al van kinds af ia als een groot ideaal voor me gezien. In mijn dromen zag ik een grote ga- mlJn wagenpark rage, die achter zijn dubbele deuren een reeks schitterende auto’s her- bergde, van jong tot oud, maar stuk voor stuk het bewaren waard Enkele maanden geleden heb ik al verteld over mijn tweeëndertig jaar oude kleine Franse autootje. De motor heeft zijn plaatsje weer achterin ge kregen en over een week of twee ver laat hij definitief de boerenschuur c~ gaat hij naar de spuiterij, waar K.j zal worden uit gedeukt en gespoten, “oo'geJ' Het ziet er dus naar uit dat het toch nog iets gaat worden. Ik vroeg me al langer af wat er zou gaan gebeuren, als mijn auto klaar zou zijn. Zou ik De auto ziet er van binnen netjes verzorgd uit, zonder dat het overvloe dig is. De stoelen en de achterbank zijn met een keurige effen stof bekleed. De zit is gezond hard en door de prima uluiailu De BMW 524 TD is een fijne en re- 3 r presentatieve auto met uitstekende nj- Het dashboard omvat naast een snel- Standaard heeft de 524 TD een vijf- eigenschappen, een redelijk complete heidsmeter ook een toerenteller met versnellingsbak. Het testexemplaar uitrusting, goede prestaties en een stil- verbruiksmeter, temperatuurmeter en was echter met een viertraps automaat le motor. Daar tegenover staan helaas de brandstofmeter van de kunststof 80 uitgerust. De combinatie van de turbo een forse aanschafprijs en een voor een dieselmotor met deze bak bleek in de diesel te hoog brandstofverbruik. Er is over de nieuwe 5-serie al veel geschreven. De auto lijkt veel op de grotere 7-serie en door zijn wat ge drongen carrosserie is hij zelfs wat sportiever. De 524 TD komt wat uit rusting betreft volledig overeen met de 520i. Dat betekent dat de standaard uitrusting onder andere de volgende zaken omvat: stuurbekrachtiging, ver stelbaar stuur, schrijfremmen voor en achter (ABS tegen meerprijs), warmte werend glas, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare voorstoelen, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels, elektrisch bediende buitenspiegels en een antenne in de achterruit. Het is duidelijk dat de huidige 5-serie wat rij ker in de extra’s zit, dan zijn voorgan ger. Sinds de gewijzigde wet op de grijze kentekens, die ingegaan is op 1 janua ri, heeft Louwman Parqui, de im porteur van Toyota, alleen Landcrui- sers op grijs kenteken met geblindeer de ramen geleverd. Voor auto’s met een dakhoogte van minder dan 1,30 meter is dit verplicht. Sinds kort kun nen de verschillende uitvoeringen van de Landcruiser echter voorzien wor- Netto- prijs i J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 27