OPRAAT
r/o
r7>/
PFÏRMANs]
A
raakt
E
Eigenwijsneusje
Met de Alfa 164 van Milaan
naar Amsterdam
BOXER
Mazda 626 Van leverbaar
Citroen actief op Parijse Salon
Uw
dealer voor
Micra March
ling
igen
Mitsubishi
Lancer GLXi
Laatste Olympische
serie
ITLATEN
EMPERS
rN
WOUTERS AUTOBEDRIJVEN
IJEN
)1612-6847
ser
g P. SMULDERS
1T 10
dankzij
de
akman
XNMX'
gelost
hebt u alleen maar
k nodig. Dat kost al
t wij voor vrijwel elk
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg B.V.
Ringbaan Noord 65, Tilburg, telefoon 013-321411.
'^380:
^<1
>er 1988 - pagina 22
Donderdag 15 september 1988-pagina 23
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
Mitsui
verkc
I r
IVAUTEIT
lijnen
rie die
land.
LANG!
VAG
[Audi
irdelig
Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o.
Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord),
tel. 013-560000
Golrkestraat 144 A-146, Tilburg
Tel. 421820-420067 koopavonden geopend
lan-
een
vertrokken
- en
Ib s -trekhaken
n er staan onder
(uitingen
ging-
trale
inde
hier
MITSUBISHI
MOTORS
1982
1982
1987
1980
■*980
Wij nodigen u uit voor een proefrit:
Petrus Loosjesstraat 11Tilburg
T elefoon 01 3-430022 maaA/ch (furinduu/
JKEURINGEN
Autobedrijf
MITSUBISHI noirooi A.1AR Tilfr\iim
igs geopend
gbaan Noord
iwjroTl|
PUTS I
WIELEM 11
lanceren II
VIAU PRIJS 81». 11
JRIJF S
ejI
burg
HR UIT! E
■V
mom verst
h bediende i
-remsysteer
- bedra,
met kat
illen. Het gaat
-rossene is
ii 100 en
erger
sers.
gebrc-
wekelijkse
gens het k
doorrijden
i top van
van 0 tot 100 ii
xemplaar had
idlingsbak met
inschakelba
de bak nog over
Powerknopje. De
ioor deze bak
''•'■’"elheid tot
turt 2 se-
functio-
- ijden
uELvii van
gt de
In maart zullen we weten in hoeverre
we al nieuwigheden uit de Activa in de
nieuwe DX aantreffen.
i met de nieuwe middenklassers
t is al sinds zijn eerste verschijning een
igenlijk altijd wat achterbleef. Door de
n de Colt te positioneren, hoopt Mitsu-
zakenwereld. We reden met de 1.5
■frffiX-
1 volledige garantie.
aar terwijl u wacht. A
verreden voor
estal rijkelui’s
i pa en ma wat mo-
zo’n ding. De auto
200, maar onder de gemodificeerde
Q A i neus g^1 6611 volledig nieuwe 8 cylin-
>^UpCr AUUl der motor schuil met 4 kleppen per cy-
r linder en een vermogen van 250 pk.
Tot de standaarduitrusting behoren
een viertrapsautomaat met drie rijpro-
rielaa
Op 17 september beginnen in Seoul de
Olympische Spelen. Hyundai heeft al
veel voor de promotie van J r
gedaan. Bij de dealers staat nu de der
de en laatste Olympic-serie van de Po
ny XP. De auto’s krijgen zonder meer
prijs een pakket mee met een achter
spoiler, luxe GLS-wielen en een leuke
striping. De Pony Olympic is er alleen
met een 3- en 5-deurs carrosserie.
Lenten in aan
lecteurhendel
ie bekende
wat zowel stuurbekrachtiging 1
stelbaar is. tra’s, maar is niet echt nodig,
de in aller- Zowel de GLXi als de GLXi auto-
smede een maat zijn met een optiepakket ver-
--j-j----■ krijgbaar waarin de stuurbekrachti
ging, elektrische raambediening, cen-
.e vergrendeling en kaartenbakken
ie voorportieren zitten. De klant zal
r een meerprijs van ƒ3.200,- voor
over moeten hebben.
liter motc
terin, vier
om het gehet
”Jreven.
vu^r een mochten we ons rond-
J--was een traject uit- 4
ote rechte stukken en
wat slalommen rond pionnen. Een
maal in het krappe ding plaatsge
nomen verruil je net ongemak voor
enorm veel plezier. Het maakt een
K - *7 herrie, je zit haast op het weg
en het stuurt heel exact. Het
belangrijkste instrument is de toe-
renteller, maar die is vrijwel geheel
door het kleine stuurtje bedekt.
Schakelen doe je rechts met een
klein metalen pookje. De overbren
gingen zitten zo dicht op elkaar,
dat het erg wennen is. Regelmatig
werd er van twee naar een gescha
keld, in plaats van naar drie.
Het bloed begon bij menigeen
harder te stromen, je voelt je zelfs
even een echte coureur. Het is mooi
speelgoed, maar ik zal me maar bij
de gewone auto’s houden...
Tony Vos
va Vorige week werden we in
kennis te maken met het niet
ochtend vertrokken we per Alfa 164 3
veren na een rit van 1.150 kilometers.
Het programma van de Lancer be- verdacht veel lijkt op die van de
staat uit een reeks van tien uitvoerin- Galant. Zeker het front lijkt er als twee
gen. Er kan worden gekozen voor de druppels water op. De achterkant is
1.3 liter van 51 kW, de 1.8 Eter diesel echter anders. De Lancer mist het vijf-
met een vermogen van 44 kW en tot de en zesde rijruitje en ziet er wat bol-
slot de 1.5 liter injectie met 62 kW. De Ier uit. Hierdoor lijkt hij een beetje op
beide benzine-exemplaren worden de Rover 20Q. De mooie achterlichten
maken hem estetisch verantwoorder spor
dan de Galant. De GLXi heeft keurige wat
wieldoppen, bumpers in de kleur van
de carrosserie, een mistachterlicht,
achteruitrijlicht en twee buitenspie
gels. De kofferklep is zowel van bui-
tenuit met de sleutel als van binnenuit
“n hendeltje te openen. De in-
u„„d van 320 liter is zeer behoorlijk en Op de overkapping zijn een
de mogelijkheden zijn aanmerkelijk uit schakelaars aangebracht. Op he
te breiden door de in twee ongelijke kendeel zien we
Eter
_i van 44 kW
jectie met 62 k
beide benzine-exemplaren worden
standaard met katalysator uitgerust.
De 1.3 en diesel ziijn er als EL en GL,
terwijl de 1.5 injectie als GL en GLX
te koop is.
Begin
Laten we echter bij het begin begin
nen. De hele lijn van Mitsubishi is de met een
laatste maanden behoorlijk veranderd, houd van
De Lancer is zijn oude strakke 1"
en kwijt en heeft nu carrosserie
Vanaf 1 september hebben de Nissan-
dealers een bijzonder aantrekkelijk
aanbod in hun showroom. Het is de
basisversie van de Micra, die de toe
voeging March heeft gekregen. De Mi
cra March staat geprijsd voor
15.995,-. Daarnaast kan de dealer via
Nissan Finance een aantrekkelijke fi
nanciering bieden voor slechts 195,-
per maand.
Van 29 september tot en met 9 oktober
wordt in Parijs de Autosalon gehou
den. Een aantal primeurs zullen er te
aanschouwen zijn, zoals de Audi V8,
de Opel Vectra en de Renault 19. De
trouwe aanhangers van het eigenzinni
ge merk Citroën zullen helaas wat be
drogen uitkomen. Het gerucht heeft
lang de ronde gedaan dat we de nieu
we DX in Parijs mochten aanschou
wen, maar dat is voorlopig nog tot het
volgend voorjaar uitgesteld. Het zal
dus bij een aantal nieuwe types van
bestaande modellen blijven. Zo is een
AX diesel niet ondenkbaar.
Bij de introductie van de Mazda 626 dig identiek aan de Wagon op geel
Wagon werd al de komst van een uit- kenteken. Het leveringsprogramma is
voering op grijs kenteken aangekon- intussen zeer uitgebreid. Elk type Wa-
digd. Deze maand kunnen de leverin- gon kan ook als Van geleverd worden,
gen hun aanvang nemen. De achterpa- zodat de klant keus heeft uit twaalf
nelen zijn gemaakt van speciale blau- uitvoeringen. Er kan gekozen worden
we folie, waardoor de indruk wordt ge- uit de 1.8, de 2 Eter 12-klepper en de 2
wekt dat de auto donker zonwerend liter diesel. De prijzen starten bij
glas heeft. De carrosserievorm is volle- 23.995,- exclusief BTW.
omstandig- eerste half jaar van
eeld nauwe- Alfa’s 164 verkocht
n/u. de vijf- zijn ruim zevenduizend
'i de zo’n 1200 V6 en de rest
iveau ligt op over de Turbodiesel en de
ositief niveau, leverbare benzine-turbo.
Eind vorige maand mochten we kennismaken
van Mitsubishi, de Lancer en Colt. De Colt
goed verkopende auto, terwijl de Lancer eij,
Lancer nu echter niet meer als afgeleide van de
bishi op een grotere interesse, vooral vanuit de
GLXi.
:n sneltreinvaart naar Milaan gevlogen om nu definitief
ieuwe topmodel van Alfa Romeo. Vroeg in de volgende
Alfa 164 3.0 V6 om in de avond in Amsterdam te arri-
toerenteller, brandstofmeter en tempe- comfortabel, misschien zelfs een beetje
ratuunneter. Bij de automaat geven slap, geveerd. Wegoneffenheden wor-
lampjes tussen de twee klokken in aan den met het grootste gemak gladge-
in welke stand de selecteurhendel streken.
staat. Verder zitten er de bekende De besturing is behoorlijk licht, een
sprieten rond het stuurwiel, wat zowel stuurbekrachtiging behoort tot de ex-
in hoogte als in diepte verstelt'-'"’
Opbergruimte is er voldoende m «uv.-
hande vakjes en bakjes, alsmede een
uitschijfbare lade onder de bijrijders-
stoel.
Het verwarmings- en ventilatiesys
teem wordt met een drietal draaiknop-
pen bediend. Links bovenin zit nog
een extra knopje, wat de aanv'ezigheid
van een airconditioning suggereert.
Dit is echter een loze schakelaar. De
motor is er een van het rustige en toch
vlotte soort. Mitsubishi ziet, met uit
zondering van het topmodel uit de
Colt-serie, nog af van het gebruik van
meerkleppentechniek voor de normale
serie-modellen. In de praktijk ontbre
ken zodoende de nadelen van
meerkleppenmotoren, waardoor de
Mitsubishi’s sneller en sneller overko
men.
Het topmodel uit de reeks is de 3 Eter
V6, waarvan we de motor al tegen
kwamen in de Alfa 75. De 164 krijgt
hieruit 4 pk meer, waardoor het maxi-
mum vermogen op 192 pk Egt. De
n dit festijn prestaties zijn verbluffend, een top van
it nu de der- 230 km/u. en een acceleratie binnen
7,7 seconden. De uitvoering is nog wat
completer met elektrisch verstelbare
voorstoelen, elektrisch bediende ramen
achter en een ABS-remsysteem. De
prijs voor deze auto bedraagt
69.300,- voor de versie met katdysa-
De Alfa 164 is de laat
samenwerking tussen
Saab en Alfa, waaruit w
enige tijd de 9000, de C
ma kennen. Deze drie
ben dezelfde deurenp
kent wel het zelfde onderstel, maar is
wat carrosserie betreft voUedig anders.
Op de flanken staat met trots te lezen
dat Pininfarina weer ingeschakeld
werd. Het resultaat mag er zijn. De
auto is strak van Ein, en heeft een heel
aparte voor- en achterkant, die na een
paar keer kijken erg mooi zijn.
De eerste maanden zuUen er voor
Nederland twee versies beschikbaar
komen, later volgt de Turbodiesel. Het
basismodel is de 2 Eter Twin Spark
met een vermogen van 148 pk, waar
mee een top van 210 km/u en een ac
celeratie van 0-100 in 9,2 seconden be-
haald worden. De uitrusting van deze
auto is al bijzonder compleet met ge
tint glas, stuurbekrachtiging, centrale
vergretideEng, twee elektrisch bedien
de en verwarmde buitenspiegels, vei-
Egheidsgordels achter, elektrische
raambediening voor en een radiovoor-
bereiding met elektrische antenne.
Afgelopen week was Milaan de
reisbestemming bij de introductie
van de Alfa 164. Aanvankelijk was
het de bedoeling een bezoek te
brengen aan de fabriek waar deze
auto van de band loopt, maar dat
bleek organisatorisch onmogelijk te
zijn. Het alternatief wat de impor
teur het groepje van 11 journalisten
bood, was zoniet nog veel aantrek
kerlijk dan een fabrieksbezoek. Na
de lunch werden we met een Alfa- bestaat uit een frame, de bekende
busje (ja, die bestaan er echt in Ita- I- 7 liter motor uit de Alfa 33 ach-
lië) naar het circuit van Monza ge- terin, vier wielen en wat polyester
reden. Binnen dit circuit is het een om het geheel een aardige stroom-
waar vakantieparadijs met cam- lijn te gev~~
ping zwembaden, speeltuinen, Eén voor L
stukken bos en noem maar op. Na je draaien. Er 1
een paar keer onder een tunnel gezet met korte
doorgereden te zijn, werd door een
aantal geüniformeerde heren een
hek opzij geschoven, waarachter
een stuk asfalt te zien was. We
kwamen uit op een afgesloten stuk hoop
circuit, wat niet meer in gebruik dek t
was.
Voordat we waren vertrok!
was ons al naar de kleding-
schoenmaat gevraagd en het waar
om hiervan werd ons op dat mo
ment duidelijk. We werden in een
Alfa-rood racepak gehezen met bij
behorende schoenen en onder de
bloedhete zon stonden voor ons
twee Alfa Formule Boxers klaar.
In deze kleine formule-auto’s wor
den in Italië races v
jonge coureurs, mees
zoontjes die van J-
gen spelen met i
tor. De Twin Spark staat vanaf 29 sep
tember voor 53.800,- bij de dealer.
Rijden
nu natuuriijk het rijden. Alfa’s
ie eerste plaats gemaakt als pu-
rij-ijzers en daarop maakt deze 164
“een uitzondering. Net als aUe andere
5.750 1979
5.500 1979
4.000
5.750
lanvr.
4.250
5.250 198C
4.250 1981
3.850 1981
ok service
2x 1979
1979
1980
1978
luw 3.000
1979
1979
1980
a service
ïrlng
aratie
Citroën probeert daarom bezoekers
naar zijn stand te krijgen met een stu
diemodel, de Citroën Activa. In dit
prototype zijn twee technologiën sa-
neus gaat een volledig nieuwe 8 cyEn- mengebracht, de hoge druk hydrauhca
J motor schuil met 4 kleppen per cy- en de elektronica die samen zorgen
Ier en een vermogen van 250 pk. voor de vering, de besturing en het
de standaarduitrusting behoren remsysteem. De auto heeft permanen-
Het prestige-merk uit het VAG-con- een viertrapsautomaat met drie rijpro- te vierwielaandrijving met 60 van
cem, Audi, zal op de Parijse Autosalon gramma’s en permanente vierwielaan- het koppel op de voorwielen en 40
aan het eind van deze maand, zijn drijving. Met de komst van de Audi op de achterwielen. Daarnaast laat Ci-
nieuwe topmodel onthuEen. Het gaat V8 is de keus in het segment van de troën voor het eerst zijn beproevingen
hier om de Audi V8. De carrosserie is topklasse auto’s weer met één uitge- op het gebied van vierwielbesturing in
identiek aan die van de Audi 100 en breid. deze auto zien. Zo is de draaihoek van
de achterwielen afhankeEjk van de
hoek waarin het stuurwiel wordt ge
draaid, de snelheid waarmee dat ge
beurt en de sneUieid van de auto. On
der de motorkap zit een 3 Eter T
krachtbron met 4 kleppen per cylinGvi
en een vermogen van 220 pk. Uiter
aard heeft de Activa een uiterst lage
luchtweerstandscoëfficient van 0,245.
auto’s uit het samenwerkingsverband Dit maakt echter wel dat de 164 geen
worden bij de 164 de voorwielen aan- echte Alfa meer is. De sportieve karak-
gedreven. De auto is enorm snel en teristieke knetter is uit de uitlaat ge-
tovert zonder probleem zijn wijzertje haald en je zou de 164 zelfs een beetje
op de 240 km/u. De weghgging is su- gezapig kunnen noemen. Hierdoor
bEem, een punt waarop de Saab, Fiat hoopt Aha natuurhjk dat de auto bij
en Lancia ook uitbEnken. De auto is een groter pubEek aan zal spreken. In
vooral makkeEjk te berijden en heeft ItaEë is dat al gebleken waar over het
zoveel vermogen onder alle omstandig- eerste halfjaar van 1988 ruim 14.000
heden over, dat je bijvoorbeeld nauwe- Alfa’s 164 verkocht werden. Hiervan
hjks merkt datje bij 180 km/u. de vijf- zijn ruim zevenduizend Twin Sparks,
de versnelling bent vergeten in de zo’n 1200 V6 en de rest is verdeeld
schakelen, het geluidsniveau Egt op over de Turbodiesel en de bij ons niet
een zeer laag en dus posit;“f i——k~i
Hatchback
Het brandstofverbruik van onze
testauto is normaal te noemen. Van
een moderne 1.5 Eter motor zou je be
ter mogen verwachten, maar er moet
natuurhjk wel aan gedacht worden dat
de auto is voorzien van een automati
sche versnellingsbak en een katalysa
tor, die beiden het brandstofverbruik
ongunstig beïnvloeden. De gemiddelde
De prestaties zijn heel behoorlijk, d°De pnjLn °?eislotte. De Lancer-
zoals een top van 1651km/u en een ac- reeks bij 24 995 voor de j 3
celeratie van 0 tot 100 m 12 seconden. EL De met kost
Ons testexemplaar had een automati- ƒ30.995,. terwiji voor 0I^ testauto
sche versnellingsbak met dne versnel- met automaat 33.495,- op tafel moet
delen neerklapbare achterbankrugleu- en overdnve- komen. BehoorEjk stevige prijzen,
ning. Die achterbank is net als de Daarnaast beschikt de bak nog over maar door de prettjge rij-eigenschap-
voorstoelen en deurpanelen bekleed 6611 Economy- en Powerknopje. De pen ze het wel waard Het
met rustiek velours. De rugleuning prestaties worden wel door deze bak gramma wordt volgend jaar nog uitge-
heeft een middenarmsteun en geïnte- beïnvloed. Zo daalt de topsnelheid tot breid met een jé-klepper en een vijf-
greerde hoofdsteunen. De ruimte ach- 156 km/u. en de acceleratie duurt 2 se- jeurs hatchback.
terin is verbluffend. De Lancer is in conden langer. De automaat functio- De nieuwe Mitsubishi Lancer is
zijn geheel even ruim als de oude neert uitstekend, zowel bit rustig rijden fraaie njeuwe verschijning met uitste-
Galant. Door de hoge dakbjn is ook de .1 veehmldig gebruik maken van kende rij-eigenschappen, in de GLXi-
hoofdruimte dik in orde. de kick-down. Door deze bak weegt de uitvoering behooriijk compleet en met
De voorpassagiers zuEen ook weinig auto slechts 20 kdogram meer dan zijn een redelijk brandstofverbruik. Wat
te klagen hebben. De stoelen zitten handgeschakeld broertje. uiterlijk betreft sluit hij mooi aan bij
goed, zijn voorzien van hoofdsteunen De Lancer is puur gebouwd op lan- de grotere Galant, waardoor vooral de
en hebben redeEjke lendensteunen. De ge asfalt-kilometers en af en toe een zakenwereld meer interesse zal gaan
irtieve stoelen van de Colt zitten ritje voor de boodschappen. De auto is tonen.
„at beter, maar staan niet bij het aUu-
re van de Lancer. In de GLXi is de be
stuurdersstoel in hoogte verstelbaar.
Airco?
Het dashboard is heel fraai van Ejn.
*^p de overkapping rijn een drietal
igebracht. Op het klok-
de snelheidsmeter, een
^.takela
kendeel
itste telg uit de
Fiat, Lancia,
we inmiddels al
Croma en The-
drie modeEen heb- Maar 1
ipartij. De Alfa 164 zijn in dt
onderstel, maar is re rij-ijze
geer
and
te k
igeschal
er rijn.
Milaan-Amsterdam werd door de
Alfa 164 een plerierritje, zonder ver
moeidheid en alleen maar een beetje
‘’’•gemis over de rijstijl van de Duit-
Over enkele weken maken we uit-
breid met de Alfa 164 kennis in de
1 ’"’cse test. Opvallend was overi-
lage verbruik wat bij stevig
n net onder de 1 op 10 lag.
>s/ef3>Tc/8.