OPRAAT r/o r7>/ PFÏRMANs] A raakt E Eigenwijsneusje Met de Alfa 164 van Milaan naar Amsterdam BOXER Mazda 626 Van leverbaar Citroen actief op Parijse Salon Uw dealer voor Micra March ling igen Mitsubishi Lancer GLXi Laatste Olympische serie ITLATEN EMPERS rN WOUTERS AUTOBEDRIJVEN IJEN )1612-6847 ser g P. SMULDERS 1T 10 dankzij de akman XNMX' gelost hebt u alleen maar k nodig. Dat kost al t wij voor vrijwel elk Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg B.V. Ringbaan Noord 65, Tilburg, telefoon 013-321411. '^380: ^<1 >er 1988 - pagina 22 Donderdag 15 september 1988-pagina 23 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos Mitsui verkc I r IVAUTEIT lijnen rie die land. LANG! VAG [Audi irdelig Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord), tel. 013-560000 Golrkestraat 144 A-146, Tilburg Tel. 421820-420067 koopavonden geopend lan- een vertrokken - en Ib s -trekhaken n er staan onder (uitingen ging- trale inde hier MITSUBISHI MOTORS 1982 1982 1987 1980 ■*980 Wij nodigen u uit voor een proefrit: Petrus Loosjesstraat 11Tilburg T elefoon 01 3-430022 maaA/ch (furinduu/ JKEURINGEN Autobedrijf MITSUBISHI noirooi A.1AR Tilfr\iim igs geopend gbaan Noord iwjroTl| PUTS I WIELEM 11 lanceren II VIAU PRIJS 81». 11 JRIJF S ejI burg HR UIT! E ■V mom verst h bediende i -remsysteer - bedra, met kat illen. Het gaat -rossene is ii 100 en erger sers. gebrc- wekelijkse gens het k doorrijden i top van van 0 tot 100 ii xemplaar had idlingsbak met inschakelba de bak nog over Powerknopje. De ioor deze bak ''•'■’"elheid tot turt 2 se- functio- - ijden uELvii van gt de In maart zullen we weten in hoeverre we al nieuwigheden uit de Activa in de nieuwe DX aantreffen. i met de nieuwe middenklassers t is al sinds zijn eerste verschijning een igenlijk altijd wat achterbleef. Door de n de Colt te positioneren, hoopt Mitsu- zakenwereld. We reden met de 1.5 ■frffiX- 1 volledige garantie. aar terwijl u wacht. A verreden voor estal rijkelui’s i pa en ma wat mo- zo’n ding. De auto 200, maar onder de gemodificeerde Q A i neus g^1 6611 volledig nieuwe 8 cylin- >^UpCr AUUl der motor schuil met 4 kleppen per cy- r linder en een vermogen van 250 pk. Tot de standaarduitrusting behoren een viertrapsautomaat met drie rijpro- rielaa Op 17 september beginnen in Seoul de Olympische Spelen. Hyundai heeft al veel voor de promotie van J r gedaan. Bij de dealers staat nu de der de en laatste Olympic-serie van de Po ny XP. De auto’s krijgen zonder meer prijs een pakket mee met een achter spoiler, luxe GLS-wielen en een leuke striping. De Pony Olympic is er alleen met een 3- en 5-deurs carrosserie. Lenten in aan lecteurhendel ie bekende wat zowel stuurbekrachtiging 1 stelbaar is. tra’s, maar is niet echt nodig, de in aller- Zowel de GLXi als de GLXi auto- smede een maat zijn met een optiepakket ver- --j-j----■ krijgbaar waarin de stuurbekrachti ging, elektrische raambediening, cen- .e vergrendeling en kaartenbakken ie voorportieren zitten. De klant zal r een meerprijs van ƒ3.200,- voor over moeten hebben. liter motc terin, vier om het gehet ”Jreven. vu^r een mochten we ons rond- J--was een traject uit- 4 ote rechte stukken en wat slalommen rond pionnen. Een maal in het krappe ding plaatsge nomen verruil je net ongemak voor enorm veel plezier. Het maakt een K - *7 herrie, je zit haast op het weg en het stuurt heel exact. Het belangrijkste instrument is de toe- renteller, maar die is vrijwel geheel door het kleine stuurtje bedekt. Schakelen doe je rechts met een klein metalen pookje. De overbren gingen zitten zo dicht op elkaar, dat het erg wennen is. Regelmatig werd er van twee naar een gescha keld, in plaats van naar drie. Het bloed begon bij menigeen harder te stromen, je voelt je zelfs even een echte coureur. Het is mooi speelgoed, maar ik zal me maar bij de gewone auto’s houden... Tony Vos va Vorige week werden we in kennis te maken met het niet ochtend vertrokken we per Alfa 164 3 veren na een rit van 1.150 kilometers. Het programma van de Lancer be- verdacht veel lijkt op die van de staat uit een reeks van tien uitvoerin- Galant. Zeker het front lijkt er als twee gen. Er kan worden gekozen voor de druppels water op. De achterkant is 1.3 liter van 51 kW, de 1.8 Eter diesel echter anders. De Lancer mist het vijf- met een vermogen van 44 kW en tot de en zesde rijruitje en ziet er wat bol- slot de 1.5 liter injectie met 62 kW. De Ier uit. Hierdoor lijkt hij een beetje op beide benzine-exemplaren worden de Rover 20Q. De mooie achterlichten maken hem estetisch verantwoorder spor dan de Galant. De GLXi heeft keurige wat wieldoppen, bumpers in de kleur van de carrosserie, een mistachterlicht, achteruitrijlicht en twee buitenspie gels. De kofferklep is zowel van bui- tenuit met de sleutel als van binnenuit “n hendeltje te openen. De in- u„„d van 320 liter is zeer behoorlijk en Op de overkapping zijn een de mogelijkheden zijn aanmerkelijk uit schakelaars aangebracht. Op he te breiden door de in twee ongelijke kendeel zien we Eter _i van 44 kW jectie met 62 k beide benzine-exemplaren worden standaard met katalysator uitgerust. De 1.3 en diesel ziijn er als EL en GL, terwijl de 1.5 injectie als GL en GLX te koop is. Begin Laten we echter bij het begin begin nen. De hele lijn van Mitsubishi is de met een laatste maanden behoorlijk veranderd, houd van De Lancer is zijn oude strakke 1" en kwijt en heeft nu carrosserie Vanaf 1 september hebben de Nissan- dealers een bijzonder aantrekkelijk aanbod in hun showroom. Het is de basisversie van de Micra, die de toe voeging March heeft gekregen. De Mi cra March staat geprijsd voor 15.995,-. Daarnaast kan de dealer via Nissan Finance een aantrekkelijke fi nanciering bieden voor slechts 195,- per maand. Van 29 september tot en met 9 oktober wordt in Parijs de Autosalon gehou den. Een aantal primeurs zullen er te aanschouwen zijn, zoals de Audi V8, de Opel Vectra en de Renault 19. De trouwe aanhangers van het eigenzinni ge merk Citroën zullen helaas wat be drogen uitkomen. Het gerucht heeft lang de ronde gedaan dat we de nieu we DX in Parijs mochten aanschou wen, maar dat is voorlopig nog tot het volgend voorjaar uitgesteld. Het zal dus bij een aantal nieuwe types van bestaande modellen blijven. Zo is een AX diesel niet ondenkbaar. Bij de introductie van de Mazda 626 dig identiek aan de Wagon op geel Wagon werd al de komst van een uit- kenteken. Het leveringsprogramma is voering op grijs kenteken aangekon- intussen zeer uitgebreid. Elk type Wa- digd. Deze maand kunnen de leverin- gon kan ook als Van geleverd worden, gen hun aanvang nemen. De achterpa- zodat de klant keus heeft uit twaalf nelen zijn gemaakt van speciale blau- uitvoeringen. Er kan gekozen worden we folie, waardoor de indruk wordt ge- uit de 1.8, de 2 Eter 12-klepper en de 2 wekt dat de auto donker zonwerend liter diesel. De prijzen starten bij glas heeft. De carrosserievorm is volle- 23.995,- exclusief BTW. omstandig- eerste half jaar van eeld nauwe- Alfa’s 164 verkocht n/u. de vijf- zijn ruim zevenduizend 'i de zo’n 1200 V6 en de rest iveau ligt op over de Turbodiesel en de ositief niveau, leverbare benzine-turbo. Eind vorige maand mochten we kennismaken van Mitsubishi, de Lancer en Colt. De Colt goed verkopende auto, terwijl de Lancer eij, Lancer nu echter niet meer als afgeleide van de bishi op een grotere interesse, vooral vanuit de GLXi. :n sneltreinvaart naar Milaan gevlogen om nu definitief ieuwe topmodel van Alfa Romeo. Vroeg in de volgende Alfa 164 3.0 V6 om in de avond in Amsterdam te arri- toerenteller, brandstofmeter en tempe- comfortabel, misschien zelfs een beetje ratuunneter. Bij de automaat geven slap, geveerd. Wegoneffenheden wor- lampjes tussen de twee klokken in aan den met het grootste gemak gladge- in welke stand de selecteurhendel streken. staat. Verder zitten er de bekende De besturing is behoorlijk licht, een sprieten rond het stuurwiel, wat zowel stuurbekrachtiging behoort tot de ex- in hoogte als in diepte verstelt'-'"’ Opbergruimte is er voldoende m «uv.- hande vakjes en bakjes, alsmede een uitschijfbare lade onder de bijrijders- stoel. Het verwarmings- en ventilatiesys teem wordt met een drietal draaiknop- pen bediend. Links bovenin zit nog een extra knopje, wat de aanv'ezigheid van een airconditioning suggereert. Dit is echter een loze schakelaar. De motor is er een van het rustige en toch vlotte soort. Mitsubishi ziet, met uit zondering van het topmodel uit de Colt-serie, nog af van het gebruik van meerkleppentechniek voor de normale serie-modellen. In de praktijk ontbre ken zodoende de nadelen van meerkleppenmotoren, waardoor de Mitsubishi’s sneller en sneller overko men. Het topmodel uit de reeks is de 3 Eter V6, waarvan we de motor al tegen kwamen in de Alfa 75. De 164 krijgt hieruit 4 pk meer, waardoor het maxi- mum vermogen op 192 pk Egt. De n dit festijn prestaties zijn verbluffend, een top van it nu de der- 230 km/u. en een acceleratie binnen 7,7 seconden. De uitvoering is nog wat completer met elektrisch verstelbare voorstoelen, elektrisch bediende ramen achter en een ABS-remsysteem. De prijs voor deze auto bedraagt 69.300,- voor de versie met katdysa- De Alfa 164 is de laat samenwerking tussen Saab en Alfa, waaruit w enige tijd de 9000, de C ma kennen. Deze drie ben dezelfde deurenp kent wel het zelfde onderstel, maar is wat carrosserie betreft voUedig anders. Op de flanken staat met trots te lezen dat Pininfarina weer ingeschakeld werd. Het resultaat mag er zijn. De auto is strak van Ein, en heeft een heel aparte voor- en achterkant, die na een paar keer kijken erg mooi zijn. De eerste maanden zuUen er voor Nederland twee versies beschikbaar komen, later volgt de Turbodiesel. Het basismodel is de 2 Eter Twin Spark met een vermogen van 148 pk, waar mee een top van 210 km/u en een ac celeratie van 0-100 in 9,2 seconden be- haald worden. De uitrusting van deze auto is al bijzonder compleet met ge tint glas, stuurbekrachtiging, centrale vergretideEng, twee elektrisch bedien de en verwarmde buitenspiegels, vei- Egheidsgordels achter, elektrische raambediening voor en een radiovoor- bereiding met elektrische antenne. Afgelopen week was Milaan de reisbestemming bij de introductie van de Alfa 164. Aanvankelijk was het de bedoeling een bezoek te brengen aan de fabriek waar deze auto van de band loopt, maar dat bleek organisatorisch onmogelijk te zijn. Het alternatief wat de impor teur het groepje van 11 journalisten bood, was zoniet nog veel aantrek kerlijk dan een fabrieksbezoek. Na de lunch werden we met een Alfa- bestaat uit een frame, de bekende busje (ja, die bestaan er echt in Ita- I- 7 liter motor uit de Alfa 33 ach- lië) naar het circuit van Monza ge- terin, vier wielen en wat polyester reden. Binnen dit circuit is het een om het geheel een aardige stroom- waar vakantieparadijs met cam- lijn te gev~~ ping zwembaden, speeltuinen, Eén voor L stukken bos en noem maar op. Na je draaien. Er 1 een paar keer onder een tunnel gezet met korte doorgereden te zijn, werd door een aantal geüniformeerde heren een hek opzij geschoven, waarachter een stuk asfalt te zien was. We kwamen uit op een afgesloten stuk hoop circuit, wat niet meer in gebruik dek t was. Voordat we waren vertrok! was ons al naar de kleding- schoenmaat gevraagd en het waar om hiervan werd ons op dat mo ment duidelijk. We werden in een Alfa-rood racepak gehezen met bij behorende schoenen en onder de bloedhete zon stonden voor ons twee Alfa Formule Boxers klaar. In deze kleine formule-auto’s wor den in Italië races v jonge coureurs, mees zoontjes die van J- gen spelen met i tor. De Twin Spark staat vanaf 29 sep tember voor 53.800,- bij de dealer. Rijden nu natuuriijk het rijden. Alfa’s ie eerste plaats gemaakt als pu- rij-ijzers en daarop maakt deze 164 “een uitzondering. Net als aUe andere 5.750 1979 5.500 1979 4.000 5.750 lanvr. 4.250 5.250 198C 4.250 1981 3.850 1981 ok service 2x 1979 1979 1980 1978 luw 3.000 1979 1979 1980 a service ïrlng aratie Citroën probeert daarom bezoekers naar zijn stand te krijgen met een stu diemodel, de Citroën Activa. In dit prototype zijn twee technologiën sa- neus gaat een volledig nieuwe 8 cyEn- mengebracht, de hoge druk hydrauhca J motor schuil met 4 kleppen per cy- en de elektronica die samen zorgen Ier en een vermogen van 250 pk. voor de vering, de besturing en het de standaarduitrusting behoren remsysteem. De auto heeft permanen- Het prestige-merk uit het VAG-con- een viertrapsautomaat met drie rijpro- te vierwielaandrijving met 60 van cem, Audi, zal op de Parijse Autosalon gramma’s en permanente vierwielaan- het koppel op de voorwielen en 40 aan het eind van deze maand, zijn drijving. Met de komst van de Audi op de achterwielen. Daarnaast laat Ci- nieuwe topmodel onthuEen. Het gaat V8 is de keus in het segment van de troën voor het eerst zijn beproevingen hier om de Audi V8. De carrosserie is topklasse auto’s weer met één uitge- op het gebied van vierwielbesturing in identiek aan die van de Audi 100 en breid. deze auto zien. Zo is de draaihoek van de achterwielen afhankeEjk van de hoek waarin het stuurwiel wordt ge draaid, de snelheid waarmee dat ge beurt en de sneUieid van de auto. On der de motorkap zit een 3 Eter T krachtbron met 4 kleppen per cylinGvi en een vermogen van 220 pk. Uiter aard heeft de Activa een uiterst lage luchtweerstandscoëfficient van 0,245. auto’s uit het samenwerkingsverband Dit maakt echter wel dat de 164 geen worden bij de 164 de voorwielen aan- echte Alfa meer is. De sportieve karak- gedreven. De auto is enorm snel en teristieke knetter is uit de uitlaat ge- tovert zonder probleem zijn wijzertje haald en je zou de 164 zelfs een beetje op de 240 km/u. De weghgging is su- gezapig kunnen noemen. Hierdoor bEem, een punt waarop de Saab, Fiat hoopt Aha natuurhjk dat de auto bij en Lancia ook uitbEnken. De auto is een groter pubEek aan zal spreken. In vooral makkeEjk te berijden en heeft ItaEë is dat al gebleken waar over het zoveel vermogen onder alle omstandig- eerste halfjaar van 1988 ruim 14.000 heden over, dat je bijvoorbeeld nauwe- Alfa’s 164 verkocht werden. Hiervan hjks merkt datje bij 180 km/u. de vijf- zijn ruim zevenduizend Twin Sparks, de versnelling bent vergeten in de zo’n 1200 V6 en de rest is verdeeld schakelen, het geluidsniveau Egt op over de Turbodiesel en de bij ons niet een zeer laag en dus posit;“f i——k~i Hatchback Het brandstofverbruik van onze testauto is normaal te noemen. Van een moderne 1.5 Eter motor zou je be ter mogen verwachten, maar er moet natuurhjk wel aan gedacht worden dat de auto is voorzien van een automati sche versnellingsbak en een katalysa tor, die beiden het brandstofverbruik ongunstig beïnvloeden. De gemiddelde De prestaties zijn heel behoorlijk, d°De pnjLn °?eislotte. De Lancer- zoals een top van 1651km/u en een ac- reeks bij 24 995 voor de j 3 celeratie van 0 tot 100 m 12 seconden. EL De met kost Ons testexemplaar had een automati- ƒ30.995,. terwiji voor 0I^ testauto sche versnellingsbak met dne versnel- met automaat 33.495,- op tafel moet delen neerklapbare achterbankrugleu- en overdnve- komen. BehoorEjk stevige prijzen, ning. Die achterbank is net als de Daarnaast beschikt de bak nog over maar door de prettjge rij-eigenschap- voorstoelen en deurpanelen bekleed 6611 Economy- en Powerknopje. De pen ze het wel waard Het met rustiek velours. De rugleuning prestaties worden wel door deze bak gramma wordt volgend jaar nog uitge- heeft een middenarmsteun en geïnte- beïnvloed. Zo daalt de topsnelheid tot breid met een jé-klepper en een vijf- greerde hoofdsteunen. De ruimte ach- 156 km/u. en de acceleratie duurt 2 se- jeurs hatchback. terin is verbluffend. De Lancer is in conden langer. De automaat functio- De nieuwe Mitsubishi Lancer is zijn geheel even ruim als de oude neert uitstekend, zowel bit rustig rijden fraaie njeuwe verschijning met uitste- Galant. Door de hoge dakbjn is ook de .1 veehmldig gebruik maken van kende rij-eigenschappen, in de GLXi- hoofdruimte dik in orde. de kick-down. Door deze bak weegt de uitvoering behooriijk compleet en met De voorpassagiers zuEen ook weinig auto slechts 20 kdogram meer dan zijn een redelijk brandstofverbruik. Wat te klagen hebben. De stoelen zitten handgeschakeld broertje. uiterlijk betreft sluit hij mooi aan bij goed, zijn voorzien van hoofdsteunen De Lancer is puur gebouwd op lan- de grotere Galant, waardoor vooral de en hebben redeEjke lendensteunen. De ge asfalt-kilometers en af en toe een zakenwereld meer interesse zal gaan irtieve stoelen van de Colt zitten ritje voor de boodschappen. De auto is tonen. „at beter, maar staan niet bij het aUu- re van de Lancer. In de GLXi is de be stuurdersstoel in hoogte verstelbaar. Airco? Het dashboard is heel fraai van Ejn. *^p de overkapping rijn een drietal igebracht. Op het klok- de snelheidsmeter, een ^.takela kendeel itste telg uit de Fiat, Lancia, we inmiddels al Croma en The- drie modeEen heb- Maar 1 ipartij. De Alfa 164 zijn in dt onderstel, maar is re rij-ijze geer and te k igeschal er rijn. Milaan-Amsterdam werd door de Alfa 164 een plerierritje, zonder ver moeidheid en alleen maar een beetje ‘’’•gemis over de rijstijl van de Duit- Over enkele weken maken we uit- breid met de Alfa 164 kennis in de 1 ’"’cse test. Opvallend was overi- lage verbruik wat bij stevig n net onder de 1 op 10 lag. >s/ef3>Tc/8.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 23