Laden maar!
IS
IS
OPRAAT
ers
lepelaers Opel
rr
800 Fastback,
weer een echte Rover
-r
I
Fiat komt opnieuw
met de Champs
Renault
FSO haalt nu al
Kadett
als
turbodiesel
z
Sprinten met Seat
lb. H
Druk, druk, druk.
op een
voetstuk
Peugeot
405 SRD
turbo Break
4i
5T
de Vet
IEN
K. VAN DER BOOM
Beneluxstraat 8
Telefoon 04242-83905
OISTERWIJK B.V.
Vrijdag koopavond
:::S
BolsenKooijman
prognose
Renault
op een
I voetstuk J
01
CARRÉ IRfSI
autohuistilburg
Donderdag 8 september 1988 - pagina 25
ir 1988-pagina 24
DE TILBURGSE KOERIER
e voorraad
Tony Kar
R GARANTIE
Dat
laadt
“7
mot<
l Hie
(0
SHELL SERVICE-STATION
>0,-
>0,-
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-434655
>0,-
>0,-
>0,-
i0,-
Hoevenseweg 92d, Tilburg, Tel.321405
IO<
w
>0,-
-Noord
UA
AWI.
wö
BOOM OISTERWIJK
RWIJK RENAULT VAN DER BOOM
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL 634355
MENSEN ACHTER OPEL
lAutomobielbedrijf
ZUID-OOSTl
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
IILEN
1739
1978
1979
1978
1979
1980
1980
1979-1980
1979
2x 1979
1978
1979
1979
1980
1981
1960
.1977
fijne tur-
’enot com-
s wordt
J/UTO tilburgL
RINGBAAN WEST 210
5038 KE TILBURG
TEL. 013-681911
sn
JRG
at.car 5-0..
>SR
AUTOMOBIELBEDRIJF BINK
Winkler Prinsstraat 24, Tilburg, telefoon: 013-420143
SEAi
off. Seatdealer voor Tilburg e.o.
garantie
liesel I
Ütï:
512-6847
onder redactie van Tony Vos
Uw Renault-dealer in Oisterwijk
1988
Leharstraat 19,
Tel. 013-
jgeot
>r het to
stijl van
te herken
I break1985
'l982
1982
Wij tonen U exclusief voor de regio, het gehele Rover
programma en tevens introduceren wij de
ROVER 800 F FASTBACK
U zult versteld staan over uiterlijk en prestaties van
deze nieuwe telg uit het Rover-geslacht en in al uw
enthousiasme in beschaafd Engels mompelen
JOLLY GOOD
1.
c
Tilburg-f
13-553678
AUTO
Unoordhoek
de
u? start de duizendste
Verd' Vooral Op het
Op 8, 9 en 10 september wordt bij alle del. De Uno Champ is er op basis van-
Fiat-dealers in ons land weer het Festi- de 45 S en de 60 S. De auto’s zijn her
val di Campioni gehouden. Om dit kenbaar aan de Abarth lichtmetalen
evenement wat extra luister bij te zet- velgen, brede Dunlop laagprofielban-
ten zijn tijdelijk een aantal uitvoerin- den, brede stootrubbers op de flanken
gen uit de Panda- en Uno-reeks weer en de Champ-inscriptie. De Unö
m de Champ-uitvoering verkrijgbaar. Champ 45 S 18.950,- wat een voon-
De Panda 750 L Champ is met zijn deel betekent van zo’n ƒ2.000,-. De
prijs van f 12.190,- maar liefst prijs van de Uno 45 met FIRE-motot
1.170,- goedkoper dan het basismo- is verlaagd tot 17.650,-.
during. I
Nation I
Officieel Seat sub-dealer voor
Tilburg en omstreken
Seat brengt deze maand nog een twee
de speciale uitgave van de kleine Mar
bella op de markt. De auto krijgt de
naam Sprint mee en is gebaseerd op de
Marbella L. De Sprint kan worden ge
leverd in de kleuren rood, wit en zwart
en is ondermeer voorzien van een spe
ciale bekleding en striping. De beken
de 903 cc 40 pk-motor drijft de voor
wielen aan. De auto heeft een vierver-
snellingsbak en neemt genoegen met
loodvrije benzine. De prijs bedraagt
sgenwoordigd.
__m uitgegroeid
importeur Abi-
jaar zo’n 1000
verkopen,
st de afzet
iden na d«
erd afgele'
van kwali*
een goedé
oe zijn een
'*>contro^
fabriek
Positief
Opbergmogelijkheden zijn er voldoen
de in de twee portiervakken, het bakje
in de console, het dashboardkastje en
1 cassettevakje tussen de
Been- en hoofdruimte
voorin zijn voldoende, maar vooral de
hoofdruimte houdt voor langere perso
nen niet over. Achterin is het wat beter
gesteld. Doordat de daklijn van de
■d.
0,-
reparatie
Het Poolse merk FSO is sinds 1
weer op onze markt vertegpn'
Het dealemet is intussen
tot 45 bedrijven. De L ir_
mex verwachtte dit jaar
nieuwe FSO’s te kunnen i
Het gaat echter zo goed met
van FSO, dat reeds 4 maand
FSO wer
verd. Vooral op het gebied x
teit hoopt Abimex met FSO
naam op te bouwen. Daartoe
aantal Nederlandse kwaliteitscor
leurs constant in de Poolse fÜL
aanwezig.
Opel heeft zojuist zijn leveringspro
gramma van de Kadett uitgebreid met
een zeer interessante versie, de turbo-
iiesel, In deze auto vinden we dezelfde
1.5 liter diesel die we inmiddels in de
Corsa uitgebreid aan de tand hebben
gevoeld. De krachtbron levert 17 pk
meer dan de ongeblazen diesels in de
Kadett, waardoor een topsnelheid kan
worden bereikt van 170 km/u. De Ka
dett turbodiesel is er vanaf 31.714,-.
Een naar de naam Podium luisterende
Supervijf komt tijdelijk het Renault-
programma verrijken. Het gaat om een
op de 5 SL gebaseerde auto met de
completere uitrusting van de TR.
Daarnaast krijgt de Podium nog als
extra’s een zonnedak, zonwerenc
striping, vrolijke bekleding, een wisser
op de achterruit, van binnenuit rechter
buitenspiegel en een radio voorberei
ding mee. Er kan gekozen worden voor
de kleuren rood, wit en blauw. De prijs
is vastgesteld op 19.250,-.
OFFICIÉÉL ansn DEALER
M Gebruikte Wagens
K Plus Systeem
HÖRMANN ACCESSOIRES
linkerkant de krik en wielmoersleutel Dat is natuurlijk vanwege de extra
schuil gaan. laadmogelijkheden niet eens zo onver-
De Peugeot 405 laat zich ook als break standig.
bijzonder gemakkelijk berijden. Het
royale uitzicht en de fijne stuurbe- Achterkant
krachtigjng dragen hier in positieve zin Net als bij de sedanmodellen is de ach-
zeer aan bij. Maar vooral de fijne tur- terkant wat onrustig bij slalomrijden
bodieselmotor maakt het rijgenot com- en plotselinge uitwijkmanoeuvres,
pleet. Bij veel moderne diesels wordt Maar de auto is gemakkelijk weer te
vaak verteld dat het verschil met een corrigeren. Bij de gewone Peugeot 405
benzine-exemplaar niet te horen is. Bij diesel, die we enkele maanden geleden
de 405 turbodiesel ontbreekt dit on- in de test hadden, was ik zeer te spre-
derscheid echt volledig, zowel bij hoge ken over het brandstofverbruik. Een
toerentallen als bij stationair lopen, gemiddelde van 1 op 17 is voor een
Het geluidsniveau ligt op een waar- nauwelijks ingereden krachtbron haast
schijnlijk laag niveau. De motor is perfect- Ook bij de 405 SRD turbo
krachtig, maar niet vreselijk sportief. break hadden we te maken met een
exemplaar wat nog maar net 3000 kilo
meter op de teller had. Ook hier weer
een keurig verbruik, wat naturlijk niet
de uitzonderlijk goede wa
ongeblazen diesel overtre
ddelde van 1 op
Het vak van autojournalist schijnt
voor veel jongens en mannen toch
op het lijstje van tien meest gewilde
beroepen te staan. Regelmatig
wordt mij dan ook gevraagd of ik
niet een blad weet waar ze nog
iemand kunnen gebruiken. Maar
wat denkt de buitenstaander van
een autojournalist. Allereerst zien
ze je natuurlijk rondrijden in test- zÜn
auto’s. Vreemd genoeg worden de ^aar
betaalbare auto’s vergeten en kun
nen ze zich alleen nog maar de ex
clusieve exemplaren herinneren.
Daarnaast worden over het alge
meen de introductiereizen z
aanlokkelijk gevonden. Ik zal
laatste zijn om te ontkennen dat dit
niet één van de aantrekkelijke kan
ten van het vak is. Toch kan het
soms te veel worden. Een dag op
introductie betekent immers dat
het werk wat je normaal in die tijd
zou doen nu verdeeld moet worden
over de resterende dagen of het
weekend Om maar niet te spreken
van twee of drie dagen op pad zijn.
Op dit moment is net in het auto-
wereldje weer erg druk. De autosa
lon van Parijs opent eind deze
maand zijn poorten, de fabrieksva-
kanties zijn voorbij dus ieder merk
probeert met zijn nieuwe modellen
in de publiciteit te treden. Twee
Koeling
In het vooronder treffen we de 1769 cc
turbodieselmotor die we kennen uit de
kleine Peugeot 205. Daar werd een tur
bocompressor aan toegevoegd en zo- m ae
doende wordt nu een vermogen be- mw-iaal
haald van 90 pk bij 4300 tr/nüm Er
werd voor de kleinere dieselkrachtbron voorjn zj jn V(
gekozen om koelingsproblemen door J
het toevoegen van de turbo te voorko
men. De turbodieselmotor wordt al
leen in combinatie met de SR-uitvoe-
ring geleverd. Dit omvat onder andere
de volgende standaard uitrusting
dakrailings, speciale SR-wielplaten,
portierkrukken in de kleur van de car
rosserie, een achterruitwisser (op alle
breaks), zonwerend glas en centrae
portiervergrendeling met infrarode af
standsbediening. Ook in het interieur
zien we duidelijk dat de SR aan de top
van het 405-programma staat. De be
stuurdersstoel, die net als bij alle ande
re 405-modellen een vrij korte zitting
heeft, is in hoogte verstelbaar. On
danks de korte zitting, geven de stoe
len bijzonder veel steun op de juiste break rechtdoor blijft lopen, scoort dit
plaatsen. De stuurverstelling zien we al model wat hoofdruimte achterin be-
vanaf het GL-model, maar de SR is treft aanmerkelijk beter dan zijn vier-
daamaast nog uitgerust met stuurbe- deurs broertjes. De achterbank is bij
krachtiging, die keurig zijn werk doet de SRD turbo standaard in twee onge
en bij hoge snelheden zijn assistentie lijke delen neerklapbaar. De bagage-
niet laat merken. De stoelen en deur- ruimte is netjes afgeschermd met een
panelen zijn overtrokken met een hoedenplank. Bij het neerklappen ont- schiedt
fraaie gestreepte velours bekleding, staat een keurige vlakke laadvloer die heid va
Elektrische voorportierruiten zijn stan- bovendien netjes bekleed is. Zowel heid. I
daard, alsmede de toerenteller en het links als rechts vinden we een afsluit- dat j*
digitale klokje. Ook bij deze turbodie- baar opbergvakje, waarachter aan de al
Over de exacte prijs van de auto is nog
niets mee te delen. De officiële ver
koopprijzen van de break-serie zijn
nog niet vastgesteld en zullen pas in de
loop van november bekend gemaakt
worden. We kunnen echter wel aflei
den wat deze auto ongeveer zal moeten
gaan kosten. De vanaf richtprijs voor
de breakserie is vastgesteld op
31.000,- voor de GL met katalysator.
De prijs voor de sedanversie van de
turbodiesel bedraagt 44.250,-. Daar
om zal de SRD turbo break zo tussen
de 47.000,- en 48.000,- gaan kosten.
Daarmee is de auto normaal geprij
Vitesse boordcomputer en een met leer be-
vermogen van 169 pk. Hiermee is de "aastklhe?v geluidssignaal een onste-
auto in staat om binnen 8,4 seconden ^blokkering. Het werkt m combi-
van 0 tot 100 km/u te sprinten. De natie met de centrale portiervergrende-
standaard wordt deze snelheidsduivel ’edlS
voorzien van ABS. Boven de zaken die *ost oe
be- we ook in de 820 aantreffen beschikt J
sedan is de Vitesse over lichtmetalen velgen,
achterspoiler, zijskirts en voorspoiler
in de carrosseriekleur, elektrisch ver-
stelbare bestuurdersstoel, elektrisch
bediend glazen schuif/kanteldak,
In de historie van het Franse merk Peugeot zien we van bijna elk model wel een
stationcar-versie verschijnen. Het was daarom zeer voorspelbaar dat van de suc
cesvolle auto van het jaar, de Peugeot 405, op korte termijn een break-versie zou
gaan verschijnen. De Franse klanten kunnen al sinds juni over deze auto beschik
ken, terwijl in Nederland de break pas in december bij de dealers verwacht wordt.
De Tilburgse Koerier reed nu al met deze auto in SRD turbo-uitvoering.
Aan onze testauto zijn twee nieuwigheden te melden. Allereerst natuurlijk de
break-carrosserie, maar ook de turbodieselmotor, die pas sinds enkele weken in de
sedanversies in ons land te koop is. In het begin van het jaar mochten we met de
gewone turbodiesel in Marokko kennismaken, na een week in eigen land rondrij
den ben ik nog enthousiaster over deze auto.
sel ontbreekt weer de turbodrukmeter.
De Peugeot 405 break is een aanw
voor het totale Peugeot-program
De stijl van Pininfarina is er duid*
naturlijk niet in te herkennen. De turbodieselmi
vaarde van de is een haast ideale krachtbron met
:reft. Toch is dehjke prestaties, een prima bn
j 14 zeer aan- stofverbruik en een uiterst laag
luidsniveau.
1984
iw 1983
1979
1979
1980
LPG 1984
Het Engelse merk Rover komt niet
met grote regelmaat met nieuwe mo
dellen. Het laatste nieuws was de in sa
menwerking met Honda ontwikkelde
800-sedan. De echte Rover-liefhebber
vindt deze auto teveel op de Japanner
lijken, zodat de jus bij Rover eraf is.
De oude tijden herleven weer een
beetje nu Rover zijn 800 Fastback i
de markt brengt. Deze auto heeft hvl
voorkomen van de oude 3500, de laat
ste echte Rover.
Het totale Rover 800-programma
staat nu uit zeven types. De
verkrijgbaar als 820 e, 820 Si Kat, 827
Si Kat en als uiterst luxueuze Sterling
ook met katalysator. Klanten voor de
Fastback hebben de keus uit drie ver
schillende modellen, de 820 e, 820 Si
Kat en de zeer sportieve vitesse.
Het grote verschil met de sedan is na
tuurlijk de vijfde deur en de hiermee
samenhangende extra gebruiksmoge
lijkheden. De 800 Fastback heeft een
maximaal laadvolume van 1405 liter.
Het basismodel, de 820 e heeft een 2 li
ter 16-kleppen injectiemotor met een
vermogen van 120 pk. Standaard zijn
de grote voorspoiler, de vijfversnel-
lingsbak, stuurbekrachtiging, elek
trisch bediende voorportierruiten, wis
ser op de achterruit, notehouten afwer
king van het dashboard, de toerentel
ler, het verstelbare stuur, centrale por
tiervergrendeling en de radiovoorbe-
reiding met 8 luidsprekers en een an
tenne. De 820 Si met een multipoint
injectiemotor van 133 pk voegt hier z.
nog de volgende zaken aan toe15"
velgen met laagprofielbanden, elek
trisch bediende en verwarmde spiegels,
fluwelen stoelbekleding, notehout in
de deuren, elektrische zijruitbediening
achter en centrale vergrendeling met
afstandsbediening.
ïn van de Fastback lopen vol-
met die van de sedan. Zo
e ƒ47.500,- en de 820 Si
De 800 Vitesse is er alleen
lack en kost met een 5-bak
Met automaat komt deze
o op ƒ81.900,- en is hiermee de
irste Rover uit het huidige pro
gramma.
weken terug introduceerde Jeep
-::t nieuwe programma, de dag
ima snelde ik naar Peugeot
voor de 405 break, er bleven nog
drie werkdagen over. Een week ge
leden slokte de introductie van de
Volvo 440 anderhalve dag op. Vori-
zeer ge wee^ was n‘el anders met de
d de introductie van de Hyundai Sonata
en de Mitsubishi ’s Lancer en Colt.
Als je dit leest heb ik net een vlieg
reis naar Milaan, een rit in Alfa’s
formule-boxer en de terugrit van
Milaan naar Amsterdam per Alfa
Romeo 164 achter de rug. Natuur
lijk, het blijft leuk als je van auto’s
houdt, maar je gaat er anders te
genaan kijken als je er je brood
mee moet verdienen. Het grote
voordeel is natuurlijk wel dat je
iedere week met echt nieuws kunt
komen. De drukte zal de komende
weken nog niet afnemen, dus hou
deze pagina in de Koerier in de ga
ten...
De acceleratie van 0 tot 100 km/u ge-
L::it in 13 seconden en de topsnel-
,.J van 175 km/u stemt tot tevreden- de uitz^um
Het is aan de 405 niet te merken ongeblazen
it je met een break-uitvoering rijdt, een gemidc
komt de vering wat stugger over, vaardbaar.
IM'