Laden maar! IS IS OPRAAT ers lepelaers Opel rr 800 Fastback, weer een echte Rover -r I Fiat komt opnieuw met de Champs Renault FSO haalt nu al Kadett als turbodiesel z Sprinten met Seat lb. H Druk, druk, druk. op een voetstuk Peugeot 405 SRD turbo Break 4i 5T de Vet IEN K. VAN DER BOOM Beneluxstraat 8 Telefoon 04242-83905 OISTERWIJK B.V. Vrijdag koopavond :::S BolsenKooijman prognose Renault op een I voetstuk J 01 CARRÉ IRfSI autohuistilburg Donderdag 8 september 1988 - pagina 25 ir 1988-pagina 24 DE TILBURGSE KOERIER e voorraad Tony Kar R GARANTIE Dat laadt “7 mot< l Hie (0 SHELL SERVICE-STATION >0,- >0,- Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-434655 >0,- >0,- >0,- i0,- Hoevenseweg 92d, Tilburg, Tel.321405 IO< w >0,- -Noord UA AWI. wö BOOM OISTERWIJK RWIJK RENAULT VAN DER BOOM LAGE WITSIEBAAN 78 TEL 634355 MENSEN ACHTER OPEL lAutomobielbedrijf ZUID-OOSTl Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer IILEN 1739 1978 1979 1978 1979 1980 1980 1979-1980 1979 2x 1979 1978 1979 1979 1980 1981 1960 .1977 fijne tur- ’enot com- s wordt J/UTO tilburgL RINGBAAN WEST 210 5038 KE TILBURG TEL. 013-681911 sn JRG at.car 5-0.. >SR AUTOMOBIELBEDRIJF BINK Winkler Prinsstraat 24, Tilburg, telefoon: 013-420143 SEAi off. Seatdealer voor Tilburg e.o. garantie liesel I Ütï: 512-6847 onder redactie van Tony Vos Uw Renault-dealer in Oisterwijk 1988 Leharstraat 19, Tel. 013- jgeot >r het to stijl van te herken I break1985 'l982 1982 Wij tonen U exclusief voor de regio, het gehele Rover programma en tevens introduceren wij de ROVER 800 F FASTBACK U zult versteld staan over uiterlijk en prestaties van deze nieuwe telg uit het Rover-geslacht en in al uw enthousiasme in beschaafd Engels mompelen JOLLY GOOD 1. c Tilburg-f 13-553678 AUTO Unoordhoek de u? start de duizendste Verd' Vooral Op het Op 8, 9 en 10 september wordt bij alle del. De Uno Champ is er op basis van- Fiat-dealers in ons land weer het Festi- de 45 S en de 60 S. De auto’s zijn her val di Campioni gehouden. Om dit kenbaar aan de Abarth lichtmetalen evenement wat extra luister bij te zet- velgen, brede Dunlop laagprofielban- ten zijn tijdelijk een aantal uitvoerin- den, brede stootrubbers op de flanken gen uit de Panda- en Uno-reeks weer en de Champ-inscriptie. De Unö m de Champ-uitvoering verkrijgbaar. Champ 45 S 18.950,- wat een voon- De Panda 750 L Champ is met zijn deel betekent van zo’n ƒ2.000,-. De prijs van f 12.190,- maar liefst prijs van de Uno 45 met FIRE-motot 1.170,- goedkoper dan het basismo- is verlaagd tot 17.650,-. during. I Nation I Officieel Seat sub-dealer voor Tilburg en omstreken Seat brengt deze maand nog een twee de speciale uitgave van de kleine Mar bella op de markt. De auto krijgt de naam Sprint mee en is gebaseerd op de Marbella L. De Sprint kan worden ge leverd in de kleuren rood, wit en zwart en is ondermeer voorzien van een spe ciale bekleding en striping. De beken de 903 cc 40 pk-motor drijft de voor wielen aan. De auto heeft een vierver- snellingsbak en neemt genoegen met loodvrije benzine. De prijs bedraagt sgenwoordigd. __m uitgegroeid importeur Abi- jaar zo’n 1000 verkopen, st de afzet iden na d« erd afgele' van kwali* een goedé oe zijn een '*>contro^ fabriek Positief Opbergmogelijkheden zijn er voldoen de in de twee portiervakken, het bakje in de console, het dashboardkastje en 1 cassettevakje tussen de Been- en hoofdruimte voorin zijn voldoende, maar vooral de hoofdruimte houdt voor langere perso nen niet over. Achterin is het wat beter gesteld. Doordat de daklijn van de ■d. 0,- reparatie Het Poolse merk FSO is sinds 1 weer op onze markt vertegpn' Het dealemet is intussen tot 45 bedrijven. De L ir_ mex verwachtte dit jaar nieuwe FSO’s te kunnen i Het gaat echter zo goed met van FSO, dat reeds 4 maand FSO wer verd. Vooral op het gebied x teit hoopt Abimex met FSO naam op te bouwen. Daartoe aantal Nederlandse kwaliteitscor leurs constant in de Poolse fÜL aanwezig. Opel heeft zojuist zijn leveringspro gramma van de Kadett uitgebreid met een zeer interessante versie, de turbo- iiesel, In deze auto vinden we dezelfde 1.5 liter diesel die we inmiddels in de Corsa uitgebreid aan de tand hebben gevoeld. De krachtbron levert 17 pk meer dan de ongeblazen diesels in de Kadett, waardoor een topsnelheid kan worden bereikt van 170 km/u. De Ka dett turbodiesel is er vanaf 31.714,-. Een naar de naam Podium luisterende Supervijf komt tijdelijk het Renault- programma verrijken. Het gaat om een op de 5 SL gebaseerde auto met de completere uitrusting van de TR. Daarnaast krijgt de Podium nog als extra’s een zonnedak, zonwerenc striping, vrolijke bekleding, een wisser op de achterruit, van binnenuit rechter buitenspiegel en een radio voorberei ding mee. Er kan gekozen worden voor de kleuren rood, wit en blauw. De prijs is vastgesteld op 19.250,-. OFFICIÉÉL ansn DEALER M Gebruikte Wagens K Plus Systeem HÖRMANN ACCESSOIRES linkerkant de krik en wielmoersleutel Dat is natuurlijk vanwege de extra schuil gaan. laadmogelijkheden niet eens zo onver- De Peugeot 405 laat zich ook als break standig. bijzonder gemakkelijk berijden. Het royale uitzicht en de fijne stuurbe- Achterkant krachtigjng dragen hier in positieve zin Net als bij de sedanmodellen is de ach- zeer aan bij. Maar vooral de fijne tur- terkant wat onrustig bij slalomrijden bodieselmotor maakt het rijgenot com- en plotselinge uitwijkmanoeuvres, pleet. Bij veel moderne diesels wordt Maar de auto is gemakkelijk weer te vaak verteld dat het verschil met een corrigeren. Bij de gewone Peugeot 405 benzine-exemplaar niet te horen is. Bij diesel, die we enkele maanden geleden de 405 turbodiesel ontbreekt dit on- in de test hadden, was ik zeer te spre- derscheid echt volledig, zowel bij hoge ken over het brandstofverbruik. Een toerentallen als bij stationair lopen, gemiddelde van 1 op 17 is voor een Het geluidsniveau ligt op een waar- nauwelijks ingereden krachtbron haast schijnlijk laag niveau. De motor is perfect- Ook bij de 405 SRD turbo krachtig, maar niet vreselijk sportief. break hadden we te maken met een exemplaar wat nog maar net 3000 kilo meter op de teller had. Ook hier weer een keurig verbruik, wat naturlijk niet de uitzonderlijk goede wa ongeblazen diesel overtre ddelde van 1 op Het vak van autojournalist schijnt voor veel jongens en mannen toch op het lijstje van tien meest gewilde beroepen te staan. Regelmatig wordt mij dan ook gevraagd of ik niet een blad weet waar ze nog iemand kunnen gebruiken. Maar wat denkt de buitenstaander van een autojournalist. Allereerst zien ze je natuurlijk rondrijden in test- zÜn auto’s. Vreemd genoeg worden de ^aar betaalbare auto’s vergeten en kun nen ze zich alleen nog maar de ex clusieve exemplaren herinneren. Daarnaast worden over het alge meen de introductiereizen z aanlokkelijk gevonden. Ik zal laatste zijn om te ontkennen dat dit niet één van de aantrekkelijke kan ten van het vak is. Toch kan het soms te veel worden. Een dag op introductie betekent immers dat het werk wat je normaal in die tijd zou doen nu verdeeld moet worden over de resterende dagen of het weekend Om maar niet te spreken van twee of drie dagen op pad zijn. Op dit moment is net in het auto- wereldje weer erg druk. De autosa lon van Parijs opent eind deze maand zijn poorten, de fabrieksva- kanties zijn voorbij dus ieder merk probeert met zijn nieuwe modellen in de publiciteit te treden. Twee Koeling In het vooronder treffen we de 1769 cc turbodieselmotor die we kennen uit de kleine Peugeot 205. Daar werd een tur bocompressor aan toegevoegd en zo- m ae doende wordt nu een vermogen be- mw-iaal haald van 90 pk bij 4300 tr/nüm Er werd voor de kleinere dieselkrachtbron voorjn zj jn V( gekozen om koelingsproblemen door J het toevoegen van de turbo te voorko men. De turbodieselmotor wordt al leen in combinatie met de SR-uitvoe- ring geleverd. Dit omvat onder andere de volgende standaard uitrusting dakrailings, speciale SR-wielplaten, portierkrukken in de kleur van de car rosserie, een achterruitwisser (op alle breaks), zonwerend glas en centrae portiervergrendeling met infrarode af standsbediening. Ook in het interieur zien we duidelijk dat de SR aan de top van het 405-programma staat. De be stuurdersstoel, die net als bij alle ande re 405-modellen een vrij korte zitting heeft, is in hoogte verstelbaar. On danks de korte zitting, geven de stoe len bijzonder veel steun op de juiste break rechtdoor blijft lopen, scoort dit plaatsen. De stuurverstelling zien we al model wat hoofdruimte achterin be- vanaf het GL-model, maar de SR is treft aanmerkelijk beter dan zijn vier- daamaast nog uitgerust met stuurbe- deurs broertjes. De achterbank is bij krachtiging, die keurig zijn werk doet de SRD turbo standaard in twee onge en bij hoge snelheden zijn assistentie lijke delen neerklapbaar. De bagage- niet laat merken. De stoelen en deur- ruimte is netjes afgeschermd met een panelen zijn overtrokken met een hoedenplank. Bij het neerklappen ont- schiedt fraaie gestreepte velours bekleding, staat een keurige vlakke laadvloer die heid va Elektrische voorportierruiten zijn stan- bovendien netjes bekleed is. Zowel heid. I daard, alsmede de toerenteller en het links als rechts vinden we een afsluit- dat j* digitale klokje. Ook bij deze turbodie- baar opbergvakje, waarachter aan de al Over de exacte prijs van de auto is nog niets mee te delen. De officiële ver koopprijzen van de break-serie zijn nog niet vastgesteld en zullen pas in de loop van november bekend gemaakt worden. We kunnen echter wel aflei den wat deze auto ongeveer zal moeten gaan kosten. De vanaf richtprijs voor de breakserie is vastgesteld op 31.000,- voor de GL met katalysator. De prijs voor de sedanversie van de turbodiesel bedraagt 44.250,-. Daar om zal de SRD turbo break zo tussen de 47.000,- en 48.000,- gaan kosten. Daarmee is de auto normaal geprij Vitesse boordcomputer en een met leer be- vermogen van 169 pk. Hiermee is de "aastklhe?v geluidssignaal een onste- auto in staat om binnen 8,4 seconden ^blokkering. Het werkt m combi- van 0 tot 100 km/u te sprinten. De natie met de centrale portiervergrende- standaard wordt deze snelheidsduivel ’edlS voorzien van ABS. Boven de zaken die *ost oe be- we ook in de 820 aantreffen beschikt J sedan is de Vitesse over lichtmetalen velgen, achterspoiler, zijskirts en voorspoiler in de carrosseriekleur, elektrisch ver- stelbare bestuurdersstoel, elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak, In de historie van het Franse merk Peugeot zien we van bijna elk model wel een stationcar-versie verschijnen. Het was daarom zeer voorspelbaar dat van de suc cesvolle auto van het jaar, de Peugeot 405, op korte termijn een break-versie zou gaan verschijnen. De Franse klanten kunnen al sinds juni over deze auto beschik ken, terwijl in Nederland de break pas in december bij de dealers verwacht wordt. De Tilburgse Koerier reed nu al met deze auto in SRD turbo-uitvoering. Aan onze testauto zijn twee nieuwigheden te melden. Allereerst natuurlijk de break-carrosserie, maar ook de turbodieselmotor, die pas sinds enkele weken in de sedanversies in ons land te koop is. In het begin van het jaar mochten we met de gewone turbodiesel in Marokko kennismaken, na een week in eigen land rondrij den ben ik nog enthousiaster over deze auto. sel ontbreekt weer de turbodrukmeter. De Peugeot 405 break is een aanw voor het totale Peugeot-program De stijl van Pininfarina is er duid* naturlijk niet in te herkennen. De turbodieselmi vaarde van de is een haast ideale krachtbron met :reft. Toch is dehjke prestaties, een prima bn j 14 zeer aan- stofverbruik en een uiterst laag luidsniveau. 1984 iw 1983 1979 1979 1980 LPG 1984 Het Engelse merk Rover komt niet met grote regelmaat met nieuwe mo dellen. Het laatste nieuws was de in sa menwerking met Honda ontwikkelde 800-sedan. De echte Rover-liefhebber vindt deze auto teveel op de Japanner lijken, zodat de jus bij Rover eraf is. De oude tijden herleven weer een beetje nu Rover zijn 800 Fastback i de markt brengt. Deze auto heeft hvl voorkomen van de oude 3500, de laat ste echte Rover. Het totale Rover 800-programma staat nu uit zeven types. De verkrijgbaar als 820 e, 820 Si Kat, 827 Si Kat en als uiterst luxueuze Sterling ook met katalysator. Klanten voor de Fastback hebben de keus uit drie ver schillende modellen, de 820 e, 820 Si Kat en de zeer sportieve vitesse. Het grote verschil met de sedan is na tuurlijk de vijfde deur en de hiermee samenhangende extra gebruiksmoge lijkheden. De 800 Fastback heeft een maximaal laadvolume van 1405 liter. Het basismodel, de 820 e heeft een 2 li ter 16-kleppen injectiemotor met een vermogen van 120 pk. Standaard zijn de grote voorspoiler, de vijfversnel- lingsbak, stuurbekrachtiging, elek trisch bediende voorportierruiten, wis ser op de achterruit, notehouten afwer king van het dashboard, de toerentel ler, het verstelbare stuur, centrale por tiervergrendeling en de radiovoorbe- reiding met 8 luidsprekers en een an tenne. De 820 Si met een multipoint injectiemotor van 133 pk voegt hier z. nog de volgende zaken aan toe15" velgen met laagprofielbanden, elek trisch bediende en verwarmde spiegels, fluwelen stoelbekleding, notehout in de deuren, elektrische zijruitbediening achter en centrale vergrendeling met afstandsbediening. ïn van de Fastback lopen vol- met die van de sedan. Zo e ƒ47.500,- en de 820 Si De 800 Vitesse is er alleen lack en kost met een 5-bak Met automaat komt deze o op ƒ81.900,- en is hiermee de irste Rover uit het huidige pro gramma. weken terug introduceerde Jeep -::t nieuwe programma, de dag ima snelde ik naar Peugeot voor de 405 break, er bleven nog drie werkdagen over. Een week ge leden slokte de introductie van de Volvo 440 anderhalve dag op. Vori- zeer ge wee^ was n‘el anders met de d de introductie van de Hyundai Sonata en de Mitsubishi ’s Lancer en Colt. Als je dit leest heb ik net een vlieg reis naar Milaan, een rit in Alfa’s formule-boxer en de terugrit van Milaan naar Amsterdam per Alfa Romeo 164 achter de rug. Natuur lijk, het blijft leuk als je van auto’s houdt, maar je gaat er anders te genaan kijken als je er je brood mee moet verdienen. Het grote voordeel is natuurlijk wel dat je iedere week met echt nieuws kunt komen. De drukte zal de komende weken nog niet afnemen, dus hou deze pagina in de Koerier in de ga ten... De acceleratie van 0 tot 100 km/u ge- L::it in 13 seconden en de topsnel- ,.J van 175 km/u stemt tot tevreden- de uitz^um Het is aan de 405 niet te merken ongeblazen it je met een break-uitvoering rijdt, een gemidc komt de vering wat stugger over, vaardbaar. IM'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 25