'OPRAAT
5
Audi 80 Turbo D
ÜJ
VOLVO 440
VAN ROOSMALEN
1...
J
udi.
IK
M|
Goed verzekerd
’n bekend gezicht
Italiaans
Volvo 440: Nederlands visitekaartje
Uw
33
Mitsubishi’s huisstijl
compleet
weekend
in
Autotron
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg BV.
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411.
Hyundai zoekt het hoger op
dealer voor
Sonata leverbaar na Rai ’89
'lT* s
Donderdag 1 september 1988 - pagina 21
1988-pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
jes maat een aantal 80’s toebedeeld. Vanwege de gigantische belangstelling ook kwamen verschillende
en d
zo’n
Tony Vos
niek.
wel hjk
1
BwJ.
r uit
uit
r
5-1313
Z
\hyunda^ËalËr/occasion^cËntËr^^^
V-A-G
AUTOBEDRIJF
HYUnDBI
AUTO KENNIS b.v.
telefoon 013-554784
hebt uw
nen gezet
zich licht
ing en het
ieve inter-
zichtbare
ze.
nog een
og lopen-
?ns éven
1979
1979
1975
1979
1983
1981
1979
1979
1980
1980
1980
1980
1981
1985
1981
1980
1977
1980
1979
den dat de Volkswagen Passat op dit
punt hoger scoort.
lie-
te. 1
oneffen v
overhel
en de
Nu bij ons in de showroom
e heer
Jeder-
de Bols
Iget-car
Bsteden
We kennen de huidige Audi 80 al weer sinds eind 1986, zodat deze auto een vB
den in ons straatbeeld. Direkt vanaf de introductie kregen de klanten te maken met een groot probleem
een korte
n het land,
irijden van
::wel iden-
3«e bevol-
bus gerend Zonder
seconden
n/u. en I
leidsmeter
waar iedereen
Verder rijdt
iaard er
rden om
allemaal te
21,
r op, dan
/linderin-
Jammer
"’n de
uv imago
tcindehjk
Officieel Volvo-deeler
voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving
Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450
Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013/360015 - (filiaal Tilburg donderdag koopavond)
nden van
uuracce-
•nakkelijk
Iheid van
ook nog
igen. De
and laag
jaar ga-
antie te -
jen roest
/an bin-
le geheel
erie.
leid van
lilwaarde
tegen
nde Audi
i zou u bij
3 kunnen
itenoefe-
vertijd
il zeggen:
uw Audi
ij kunnen
cies in de
'elkom in
nieuwe
zoek het
a zónder
De vering en schokbreking zijn dui-
slijk afgestemd op veel gladde asfalt-
jmeters. De auto is gemiddeld com-
tabel en op oneffen wegen zelfs een
beetje stug. Het overhellen van de car
rosserie blijft binnen de perken.
Een groot compliment voor de be-
-uring. Zonder stuurbekrachtiging
"s bij stilstand geen enkele
de voorwielen rond te
lede door het ruimte uitzicht
s de Audi ook in het stads-
idelbaar.
delijk
twee
Colt
een dr
rechte l
me binnenruimte,
gend jaar komt er
16-kleppenmotor
deurs hatchback,
gramma van de Lancv, vu
vrijwel gelijk. Er kan gekozen w
uit een 1.3, een 1.5 injectie en v
gens bij de Lancer voor een 1.8
en bij de Colt voor een nieuv
kleppenmotor.
Iedereen maakt
wel het een en i
moeite waard is
aan vrienden en l
len. Als je alle i
kun je er ieder
vol schrijven,
uitzonderlijk
Wat afmetingen betreft valt de Sonata
te vergelijken met de Opel Omega, Re
nault 25 en Ford Scorpio. Ik kan ge
rust stellen dat Hyundai zijn uiterste
best heeft gedaan om een aantrekkelijk
ogende auto te introduceren, het basis
ontwerp komt van Giorgetto Giugiaro.
Hyundai zelf heeft de auto daarna
een hogere mate verder ontwikken
dan vroeger het geval was.
Hoog peil
Het brandstofverbruik is haast on
gelooflijk laag. Gemiddeld kon er op 1
liter diesel 17 kilometer gereden wor
den.
Een g-
toepasser
vertrouwd gezicht is gewor- ?taaf1, w
oen in ons srraaioeem. uireKt vanal ne introductie Kregen de Klanten te maKen met een groot probleem merken volgen,
wat levertijd heet. Door het enorme succes gingen de Duitse klanten voor en kreeg Nederland maar mond- pionier op dit ge
aangekondigde uitvoeringen veel later op de markt dan gepland. Nu, twee jaar later na de introductie, is de P®*J- Ds
turbodiesel verschenen. taald wor
nng kost
Uzige witte rook dwarrelt over de
vloer, prachtige symphonische muziek
klinkt op de achtergrond en op een
klein podium staat de meester gooche
laar Richard Ross. Met een brandende
toverstaf ontsteekt hij zes panelen
waarachter de letters SONATA ver
schijnen. Vervolgens gaat een heel
scherm in vlammen op en komt een
volledig nieuwe auto, omgeven door
een viertal violisten, uit de coulissen
4 gereden. De nieuwe Hyundai Sonata is
een feit.
Voorlopig blijft het even bij deze
stemmige presentatie. De auto zou
aanvankelijk al in juni aan de auto-
joumalisten worden voorgesteld, ware
het niet dat Hyundai in zijn fabrieken
te maken had met stakingen. De intro
ductie werd uitgesteld en de importeur
kon nu beschikken over twee prototy
pes. De produktie-exemplaren zullen
in de loop van de komende maanden
arriveren.
ikt op z’n vakantie
ander mee wat de
s om bij thuiskomst
i bekenden te vertel-
verhalen onthoudt,
r jaar een boek van
Toch blijft een enkel
J-. verhaal langer han
gen. Uit dat beperkte voorraadje
komt dan ook het volgende waarge
beurde vertelsel.
Turkije is als vakantiebestem
ming erg populair aan het worden.
Verschillende toeristenoorden wor
den uit de grond gestampt, maar
ook rondreizen worden veel ge
boekt. Zo ging een kennis mee met
een speciale jongerenreis in een
soort dubbeldekker. In e°"
tijd zif je enorm veel van
Het ritueel bij het binnenrij J
een dorpje is overal vrijwel
tiek. In grote getale komt de
king naar de b:: O::J 1
ook maar een verstaanbaar woord
te zeggen, wordt met een beweging
van het hoofd duidelijk gemaakt
dat ze graag willen weten waar je
vandaan komt. Vervolgens roep je
enthousiast Holland* waarop een
teruggekeerde gastarbeider wordt
gepresenteerd die enige woordjes
Duits of Nederlands spreekt. Op
geot 405, Citroën BX, Renault
Mazda 626 en noem ze maar
zien we allemaal grotere cylin
houden en betere prestoties. Js
eigenlijk, omdat het imago van
j zo goed is. Dat goede im
i kopers van de Audi uiteinc
merken bij de inruil.
Kin/u.
Hyundai hoopt met deze nieuwe So-
nata een plaatsje te kunnen veroveren
i het segment van de zakenauto’s.
Hiertoe heeft de importeur een eigen
lease- en fleatsalesafdeling opgericht.
Ook de begeleiding van de dealers, die
immers een ander type automobilist
binnenkrijgen, heeft de volle aandacht.
Volgend jaar hoopt Hyundai zo’n
1000 exemplaren in Nederland te kun
nen verkopen. De prijzen zijn nog niet
exact bekend, maar zullen voor de
ia in GL starten rond de dertigduizend
±eld len en doorlopen tot zo4i
zend gulden voor de 2.4i GL5
De binnenruimt
enorm. Zelfs mi
ste stand is er
achterpassagiers
centimeter. Ook
royaal. Royaal is
De Sonata zal s‘
als G1 en GLS.
kacAhilzban nxror
computer, zijn erop aanwezig. Bij de
Turbo is de stuurkolom verstelbaar.
De auto geeft een gemakkelijke in
druk. De bediening is licht, alles zit op
de juiste plaats en het uitzicht rondom
is zeer behoorlijk. Van de Turbo-
krachtbron. moeten we echter niet te
veel verwachten. Het is een vlotte
auto, maar verwacht geen uiterste
sportiviteit. De opgegeven topsnelheid
van 200 km/u. hebben we op de brede
Duitse autobaan gemakkelijk kunnen
uitproberen. In deze hoge regionen
werd echter de tellerafwijking behoor
lijk fors. Het naaldje liep zelfs de teller
uit, over de 220 km/u. heen. De ver
snellingsbak schakelt heel precies,
maar heeft zijn standen erg dicht op
elkaar zitten. In ieder geval stapten we
na een bijzonder ontspannen rit, na
enige uren weer in ons eigen Neder
land uit. We mogen gerust stellen dat
de nieuwe 440 het op Europees niveau
erg goed zal gaan doen. De prijzen
starten bij 29.250,- voor de DL. Vol
vo hoopt de aantrekkelijke introduc
tieprijzen nog enige tijd te kunnen vol
houden. Het topmodel, de Turbo, gaat
voor 45.250,- van de hand.
De Lancer
over te horen L.JO
delijk fraaier. De voorzijde lijkt als
druppels water op de Galant. De
is er op dit moment alleen met
iriedeurs carrosserie, waar een
achterkant zorgt voor een enor-
nnenruimte. In de loop van vol-
Het motorenpro- door in de benzineuityoenngen to
neer en Colt lóópt voor de 1.5 GLXi automaa
3 diesel stevige prijzen, maar door de enorme
iwe 16 16- ruimte en prima rij-eigenschappen zijn
de auto’s deze bedragen zeker waard.
Automerkenclubs, importeurs en
verzamelaars brengen 3 en 4 septem
ber een schitterende collectie Italiaan
se raspaardjes bijeen in het Autotron
te Rosmalen. Dit tweede Italië-week-
end betekent tevens de afronding van
de Ferrari-tentoonstelling waar half
Nederland al naar is komen kijken.
Zondag 4 september is de laatste gele
genheid om een bezoek te brengen aan
deze in alle toonaarden geprezen expo
sitie.
grote verdienste van Audi is het
jsen van volledig verzinkt plaat-
waardoor roest nauwelijks kans
zien al dat verschillende
j, maar Audi blijft de
gebied. Kwalitatief staat
ook op een bijzonder hoog
Jaar moet echter wel voor be-
vorden. In de standaarduitvoe
ring kost de Turbo D 46.355,- en dat
is bijna zesduizend gulden meer dan
de gewone diesel. Als we naar de di-
rekte concurrentie kijken, bieden deze
vaak een completere uitrusting en gro
tere motor voor een bedrag wat onder
dat van de Audi ligt. Op de lease-
markt zal de Audi echter erg gunstig
scoren.
De nieuwe Audi 80 is een uitstekend
afgewerkte auto, met goede rijeigen-
senappen, een gunstig brandstofver
bruik en straks een prima inruilwaarde
vanwege zijn kwaliteit en imago.
van voorwielaandrijving en door de mo- land in Beesd. In totaal zijn er 5 inte-
tor zo ver mogelijk naar voren te plaat- rieurniveau’s en 4 motoren ranges. De
sen. Ondanks de behoorlijke binnen- DL is de basisversie die pas later in het
ruimte is de 440 in z’n geheel 1 centi- jaar leverbaar zal zijn. De GL en GLE
meter korter dan de 300-serie. De kof- zijn voornamelijk op comfort gericht,
fer met een stondaardinhoud van 330 li- terwijl bij de GLT en Turbo de sporti-
ter kan worden vergroot tot 1.028 liter, viteit de boventoon voeren. Hiertoe
«We hebben niet 1 auto voor 1 type krijgen deze auto’s kuipstoelen, een
compacte fami- automobilist, maar 11 varianten voor stuggere vering, een extra stabilisator
eel binnenruim- 11 types automobilisten», aldus de heer achter en worden ze 3 centimeter lager
Roldanus, directeur van Volvo Neder- op z’n wielen gezet.
enruimte is inderdaad
met de stoel in de achter-
voor de benen van de
-s een ruimte van 23
k de hoofdruimte is zeer
is tevens de uitrusting,
straks verkrijgbaar zijn
S. De GL-rijder kan al
beschikken over een vijfversnellings-
bak, injectiemotor, stuurbekrachtiging,
toerenteller, bumpers in de kleur van
de carrosserie en nog veel meer. De
GLS voegt hier onder andere nog vier
elektrisch ruiten, een stereo-installatie
met elektrische antenne, zonwerend
glas en een neerklapbare achterbank
aan toe. Een automaat kan op ieder ty
pe als extra geleverd worden.
Het motorengamma biedt voorlopig
drie mogelijkheden. Alle dwarsvoorin
geplaatste krachtbronnen zijn voorzien
van een brandstofinjectiesysteem en
een katalysator. De 1.8 liter levert 80
kW, de 2 liter 75 en het topmodel, de
2.4 komt aan 84 kW. Het totale eigen
Met de Sonata betreedt Hyundai ^wicht varieert van 1190 tot 12W kg.
een volledig nieuw marktsegment. De ^topsnelheden hggen tussen 160 en
jauto moet gaan concurreren met de U Km/u.
Volkswagen Passat, Renault 21, Peu-
geot 405, Volvo 440, Mazda 626, Mit- nat
i subishi Galant en Nissan Bluebird.
Het feit dat de turbodiesel nu pas te
koop is, ligt niet helemaal aan de enor
me belangstelling voor de auto. Toen
ge 1.6 liter turbodieselmotor, die we
ook kennen uit de Golf en Passat, in
de Audi 80 werd geplaatst, bleek deze
krachtbron ongewenst trillingen door
te geven aan de carrosserie. Het heeft
nogal wat ontwikkelingstijd gevergd,
voordat de juiste oplossing voor dit
probleem werd gevonden.
De geblazen diesel meet exact 1588
cc en brengt een vermogen van 80 pk
voort. Dit is maar liefst 26 pk meer in
vergelijking met de gewone dieselmo
tor.
Typeplaatje
Aan de buitenkant zien we op het
typeplaatje na, eigenlijk geen verschil
len met zijn benzinebroertjes. De auto
ziet er nog steeds erg mooi uit, vanwe
ge zijn gestroomlijnde carrosserie. De
afwerking laat nauwelijks te wensen
over. De Audi 80 ziet er zakelijk en
verzorgd uit met wieldoppen, flankbe-
schermers, grote kunststofbumpers en
de fraai gestileerde achterzijde. Al
twee jaar geleden was iedereen het er
over eens dat de Audi 80 een fantasti
sche auto was, echter met een nadeel.
De bagageruimte was veel te krap. In
de tussentijd hebben de Audi-mge-
nieurs niet stilgezeten en het maximaal
mogelijke bereikt. Voorheen lag het re
servewiel onder in de bank. De thuis
komer is nu links tegen de zijkant ge
zet. Vervolgens kon de vloer een be
hoorlijk aantal -
waardoor de totale ruimte
toenam. Toch blijft het een
helpen. De brandstoftank
achter de rugleuning van
ibank, waardoor een
rugleuning niet tot de mogelijki.^v,,
behoord.
Voor het interieur geldt eigenlijk
hetzelfde als voor de buitenkant: zake
lijk, strak, degelijk en goed afgewerkt.
Het dashboard is vloeiend van lijn. De
turbodiesel beschikt over een snel
heidsmeter, brandstofmeter, tempera
tuurmeter en een grote klok. Een toe
renteller en turbodrukmeter kon er
niet vanaf. Het verwarmings- en venti- - --
latiesysteem wordt bediend door drie steun, zodat lange afsta,
draaiknoppen en heeft een goede capa- extreme vermoeidheid kt -
citeit. In het dashboard zijn maar liefst afgelegd De hoogteverste
zeven instelbare luchtroosters onder- bestuurdersstoel is ook
gebracht. De stondaarduitrusting van
de Audi 80 is ook in turbodieseluitvoe-
ring behoorlijk kaal. Het testexem-
plaar was met een drietal extra’s uitge
rust die de aanblik van de binnenzijde
van de auto wat veraangenamen.
centimeters zakken,
behoorlijk
i beetje be
zit direkt
de achter-
neerklapbare Allereerst betreft dat de st,
-ilijkheden de achterbank. Standaard is 1
bilair bekleed met stof en zijn--
stoelen voorzien van dichte hoofdsteu- Respectabel
vijfversnellingsbak behoort ge-
lukkig wel tot de standaard geleverde A 1
zaken. De bak schakelt wat stroef, ZU
maar zeer exact. We mogen van de tur- merk'“r'
bodiesel geen sportieve prestaties ver- p.
wachten. De auto trekt m een respec-
tabele 14,5 seconden vanuit stilstand
;"de naar 100 km/u. en bij topsnelheid forta
ider wijst de snelheidsmeter ruim 170 km/ beeti
m aan. Cijfers waar iedereen mee uit
«e voeten kan. Verder rijdt de 80 tur
bodiesel uiterst bedaard en moet er
veel geschakeld worden om de gang er sturing.'
Daarnaast waren in de testouto de bui- in te houden. Dit is allemaal te danken kost het zelfs
tenspiegels elektrisch verstelbaar en aan het feit dat er in deze klasse eigen- moeite om
verwarmd. Over ruimte zullen zowel lijk een grotere dieselmotor geboden draaien. Med:
voor- als achterpassagiers niet te kla- moet worden. Als we kijken naar bij- rondom, is de Auc
gen hebben, al moet even gezegd wor- voorbeeld een Mitsubishi Galant, Peu- verkeer uiterst hanc
deze gebrekkige manier ontstaat er
een dialoog. Het verste punt van de
reis leidde tot zo’n 20 kilometer
van de grens met Iran. Het leger
was er angstwekkend aktief. Zo als
zoveel keren gedurende de trip
werd er in een klein dorpje gestopt.
Nu kwam alleen een klein jongetje
naar de bus gelopen die met zijn
hoofd de inmiddels bekende vra
gende beweging maakte. Nadat we
hem hebben meegedeeld dat we uit
Nederland komen, roept de kleine
niet accentloos, maar vol overgave
•teven Apeldoorn bellen». Onvoor
stelbaar, duizenden kilometers van
huis, is het enige Nederlands wat je
hoort een reclameleus van een ver
zekeringsmaatschappij. Reclame
jongens hoeven dus echt niet meer
te vragen of zo’n spotje wel naams
bekendheid tot gevolg heeft...
Variabel
Een nieuwtje is de tandheugelbest
ring met een variabele overbrengir
De stuuruitslag per omwenteling v
rieert naarmate de wielen meer na
binnen of buiten staan. Het effect t
nadert dat van een stuurbekrachtigir
Deze vinding wordt in de GL en G1
geleverd, terwijl de GLE en Turl
over stuurbekrachtiging beschikken.
Een Volvo zou geen echte Vol
zijn als er niet aan veiligheid gedac
zou zijn. Zo hebben alle zitplaats
een onderbuikbeveiliging, die de inz
tenden op z’n plaats houden bij e
aanrijding of stevig remmen. 1
brandstoftank ligt voor de achtei
onder de achterbank. Deze tank is v
kunststof wat vervormd kan word
zonder dat hij scheurt. Daarnaast
ook het reservewiel zo geplaatst dat
het bij een aanrijding van achteren ligge
niet het passagierscompartimeijt kan veel
binnendringen. 340
Op het punt van roestwering hebben zulk
de ingenieurs bij Volvo niet stilgeze- dit r
ten. De nieuwe 440 wordt gemaakt uit zijn
grotere stukken plaatwerk, zodat er
minder puntlassen voorkomen. Verder
zijn alle plaatwerkdelen zo gemaakt
dat water van de platen afloopt.
Voorlopig zal het bij de huidige serie
van de 440 blijven. Een diesel is de eer
ste twee tot drie jaar niet te verwach-
yundai zo’n De vernieuwing van het Mitsubishi- Vormgeving ^en' Wel kan er direkt over een versie voor
voordel.8i in hun showroom gezet, een nieuwe w d modellen servewiel geplaatst. Het platte vijfde topn
duizend gul- vierdeurs sedan die onder de Galant in v^hluffen^om t? en ho! Sbishi wiel ligt erover heen, zodat de hele niet
Lancer te ontkoppelen. Bij de vorige makkeliik We
1= 1.3. Deze
De Nederlandse auto-industrie trekt
weer de volle aandacht nu de nieuwe
Volvo 440 definitief geïntroduceerd
wordt. We reden de afgelopen week
een behoorlijk traject met onze nieuwe
ling, zodat het eerste oordeel geveld
kan worden, en dat is bepaald niet ne
gatief.
De nieuwe 440 is een
- en zakenauto met veel-
Dit is verkregen door het toepassen
:reëerd. De
i uiterst ge-
ndere met
is een
statie
e ?!s 15.000 440’s op jaarbasis te kunnen dasl
iever verkoPen- De totale jaarproduktie zal lanj
stoelen en
s het meu-
i de voor
stoelen voorzien van dichte hoofdsteu
nen. Tegen meerprijs is het zogenaam
de Serret-interieur leverbaar met ve-
loursbekleding, open hoofdsteunen,
een achterbank met geïntegreerde
i. hoofdsteunen, middenarmsteunen en
met stof beklede portiervakken. De
stoelen zitten behoorlijk hard, maar
geven op de juiste plaatsen voldoende
steun, zodat lange afstanden zone
extreme vermoeidheid kunnen worden u 1
stelling van de de
'k een extra.
jaren duit
ving heeft veranderd
naar het programma van de Colt ên g'
Lancer te ontkoppelen. Bij de vorige w6e reden onder an<
generaties was de Lancer immers altijd r an r ne7e vrarhthrnn k wn inn
net kofferbakmodel van de Colt. Met topsporter) rijn de prestaties hnont Vn1vo
de komst van de nieuwe sene is de zeer beh^Prlljk. De C4 reden we als
Co t een opzichzelfstaand model ter- j 5 GLXi natuurUjk wat meer pk’s 15 440 s °P J^3515 te kt
wij! de Lancer meer aansluitmg heeft de wielen loslaat eJn wat vi
met de huidige Galant. is De kan naar k
euze worden uit-
De Lancer ziet er bijzonder fraai uit.
^g we^t^1stótiek1te^ver^urentgelMd, b^
zal hier weinig negatiefs de voorportiernuten en getint jlas.
- krijgen. De auto fs dui- Dan natuurlijk de prijzen. Een meu-
De voorzijde lijkt als we aut0 1S veetó duurder dan zijn
J J - voorganger. De Colt begint met een
1.3 ËL met vierversnelhngsbak voor
ƒ22.795,-. De duurste Colt is de 1.6
GTI-16V met het optiepakket en ABS
voor 41.995,-.
nrJ_ door in i
zo rond de 80 tot 90.000 exemplaren
jen. Natuurlijk werd en wordt er
;1 gespeculeerd over het lot van de
en 360. Tot in de jaren negentig
len de verschillende varianten van
model in produktie blijven. Alleen
zijn per direkt de 2 liter uitvoeringen
met derde of vijfde deur uit produktie
genomen. Alle 1.4, 1.7 en de diesels
blijven gewoon leverbaar.
Maar nu het rijden. Alle 440’s wor
den uitgerust met een 1.7 liter Re
nault-motor naar keus met een carbu
rateur of injectie. Alle versies worden
"oorzien van een katalysator. We re-
i in Duitsland een traject van bijna
kilometer met de 440 Turbo, het
jmodel. Het uiterlijk van de 440 is
---- .„a opwindend, maar ziet er toch ver-
ïlijks bagageruimte in be- ZOrgd en zakelijk uit. De Turbo krijgt
Op het gebied van de 480 natuurlijk van huis uit wat extra toe
ters en bellen mee, waardoor het ge
heel er wat aantrekkelijker uit ziet. De
yoorpassagiers treffen in dit type 440
dezelfde uitstekende stoelen als in de
480. Ze zijn in allerhande richtingen
verstelbaar en geven veel steun. Het
iashboard ziet er netjes uit en alle be-
igrijke zaken, inclusief een boord-
verwachten met een ZF 4-t
maat.