'OPRAAT 5 Audi 80 Turbo D ÜJ VOLVO 440 VAN ROOSMALEN 1... J udi. IK M| Goed verzekerd ’n bekend gezicht Italiaans Volvo 440: Nederlands visitekaartje Uw 33 Mitsubishi’s huisstijl compleet weekend in Autotron Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg BV. Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411. Hyundai zoekt het hoger op dealer voor Sonata leverbaar na Rai ’89 'lT* s Donderdag 1 september 1988 - pagina 21 1988-pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos jes maat een aantal 80’s toebedeeld. Vanwege de gigantische belangstelling ook kwamen verschillende en d zo’n Tony Vos niek. wel hjk 1 BwJ. r uit uit r 5-1313 Z \hyunda^ËalËr/occasion^cËntËr^^^ V-A-G AUTOBEDRIJF HYUnDBI AUTO KENNIS b.v. telefoon 013-554784 hebt uw nen gezet zich licht ing en het ieve inter- zichtbare ze. nog een og lopen- ?ns éven 1979 1979 1975 1979 1983 1981 1979 1979 1980 1980 1980 1980 1981 1985 1981 1980 1977 1980 1979 den dat de Volkswagen Passat op dit punt hoger scoort. lie- te. 1 oneffen v overhel en de Nu bij ons in de showroom e heer Jeder- de Bols Iget-car Bsteden We kennen de huidige Audi 80 al weer sinds eind 1986, zodat deze auto een vB den in ons straatbeeld. Direkt vanaf de introductie kregen de klanten te maken met een groot probleem een korte n het land, irijden van ::wel iden- 3«e bevol- bus gerend Zonder seconden n/u. en I leidsmeter waar iedereen Verder rijdt iaard er rden om allemaal te 21, r op, dan /linderin- Jammer "’n de uv imago tcindehjk Officieel Volvo-deeler voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013/360015 - (filiaal Tilburg donderdag koopavond) nden van uuracce- •nakkelijk Iheid van ook nog igen. De and laag jaar ga- antie te - jen roest /an bin- le geheel erie. leid van lilwaarde tegen nde Audi i zou u bij 3 kunnen itenoefe- vertijd il zeggen: uw Audi ij kunnen cies in de 'elkom in nieuwe zoek het a zónder De vering en schokbreking zijn dui- slijk afgestemd op veel gladde asfalt- jmeters. De auto is gemiddeld com- tabel en op oneffen wegen zelfs een beetje stug. Het overhellen van de car rosserie blijft binnen de perken. Een groot compliment voor de be- -uring. Zonder stuurbekrachtiging "s bij stilstand geen enkele de voorwielen rond te lede door het ruimte uitzicht s de Audi ook in het stads- idelbaar. delijk twee Colt een dr rechte l me binnenruimte, gend jaar komt er 16-kleppenmotor deurs hatchback, gramma van de Lancv, vu vrijwel gelijk. Er kan gekozen w uit een 1.3, een 1.5 injectie en v gens bij de Lancer voor een 1.8 en bij de Colt voor een nieuv kleppenmotor. Iedereen maakt wel het een en i moeite waard is aan vrienden en l len. Als je alle i kun je er ieder vol schrijven, uitzonderlijk Wat afmetingen betreft valt de Sonata te vergelijken met de Opel Omega, Re nault 25 en Ford Scorpio. Ik kan ge rust stellen dat Hyundai zijn uiterste best heeft gedaan om een aantrekkelijk ogende auto te introduceren, het basis ontwerp komt van Giorgetto Giugiaro. Hyundai zelf heeft de auto daarna een hogere mate verder ontwikken dan vroeger het geval was. Hoog peil Het brandstofverbruik is haast on gelooflijk laag. Gemiddeld kon er op 1 liter diesel 17 kilometer gereden wor den. Een g- toepasser vertrouwd gezicht is gewor- ?taaf1, w oen in ons srraaioeem. uireKt vanal ne introductie Kregen de Klanten te maKen met een groot probleem merken volgen, wat levertijd heet. Door het enorme succes gingen de Duitse klanten voor en kreeg Nederland maar mond- pionier op dit ge aangekondigde uitvoeringen veel later op de markt dan gepland. Nu, twee jaar later na de introductie, is de P®*J- Ds turbodiesel verschenen. taald wor nng kost Uzige witte rook dwarrelt over de vloer, prachtige symphonische muziek klinkt op de achtergrond en op een klein podium staat de meester gooche laar Richard Ross. Met een brandende toverstaf ontsteekt hij zes panelen waarachter de letters SONATA ver schijnen. Vervolgens gaat een heel scherm in vlammen op en komt een volledig nieuwe auto, omgeven door een viertal violisten, uit de coulissen 4 gereden. De nieuwe Hyundai Sonata is een feit. Voorlopig blijft het even bij deze stemmige presentatie. De auto zou aanvankelijk al in juni aan de auto- joumalisten worden voorgesteld, ware het niet dat Hyundai in zijn fabrieken te maken had met stakingen. De intro ductie werd uitgesteld en de importeur kon nu beschikken over twee prototy pes. De produktie-exemplaren zullen in de loop van de komende maanden arriveren. ikt op z’n vakantie ander mee wat de s om bij thuiskomst i bekenden te vertel- verhalen onthoudt, r jaar een boek van Toch blijft een enkel J-. verhaal langer han gen. Uit dat beperkte voorraadje komt dan ook het volgende waarge beurde vertelsel. Turkije is als vakantiebestem ming erg populair aan het worden. Verschillende toeristenoorden wor den uit de grond gestampt, maar ook rondreizen worden veel ge boekt. Zo ging een kennis mee met een speciale jongerenreis in een soort dubbeldekker. In e°" tijd zif je enorm veel van Het ritueel bij het binnenrij J een dorpje is overal vrijwel tiek. In grote getale komt de king naar de b:: O::J 1 ook maar een verstaanbaar woord te zeggen, wordt met een beweging van het hoofd duidelijk gemaakt dat ze graag willen weten waar je vandaan komt. Vervolgens roep je enthousiast Holland* waarop een teruggekeerde gastarbeider wordt gepresenteerd die enige woordjes Duits of Nederlands spreekt. Op geot 405, Citroën BX, Renault Mazda 626 en noem ze maar zien we allemaal grotere cylin houden en betere prestoties. Js eigenlijk, omdat het imago van j zo goed is. Dat goede im i kopers van de Audi uiteinc merken bij de inruil. Kin/u. Hyundai hoopt met deze nieuwe So- nata een plaatsje te kunnen veroveren i het segment van de zakenauto’s. Hiertoe heeft de importeur een eigen lease- en fleatsalesafdeling opgericht. Ook de begeleiding van de dealers, die immers een ander type automobilist binnenkrijgen, heeft de volle aandacht. Volgend jaar hoopt Hyundai zo’n 1000 exemplaren in Nederland te kun nen verkopen. De prijzen zijn nog niet exact bekend, maar zullen voor de ia in GL starten rond de dertigduizend ±eld len en doorlopen tot zo4i zend gulden voor de 2.4i GL5 De binnenruimt enorm. Zelfs mi ste stand is er achterpassagiers centimeter. Ook royaal. Royaal is De Sonata zal s‘ als G1 en GLS. kacAhilzban nxror computer, zijn erop aanwezig. Bij de Turbo is de stuurkolom verstelbaar. De auto geeft een gemakkelijke in druk. De bediening is licht, alles zit op de juiste plaats en het uitzicht rondom is zeer behoorlijk. Van de Turbo- krachtbron. moeten we echter niet te veel verwachten. Het is een vlotte auto, maar verwacht geen uiterste sportiviteit. De opgegeven topsnelheid van 200 km/u. hebben we op de brede Duitse autobaan gemakkelijk kunnen uitproberen. In deze hoge regionen werd echter de tellerafwijking behoor lijk fors. Het naaldje liep zelfs de teller uit, over de 220 km/u. heen. De ver snellingsbak schakelt heel precies, maar heeft zijn standen erg dicht op elkaar zitten. In ieder geval stapten we na een bijzonder ontspannen rit, na enige uren weer in ons eigen Neder land uit. We mogen gerust stellen dat de nieuwe 440 het op Europees niveau erg goed zal gaan doen. De prijzen starten bij 29.250,- voor de DL. Vol vo hoopt de aantrekkelijke introduc tieprijzen nog enige tijd te kunnen vol houden. Het topmodel, de Turbo, gaat voor 45.250,- van de hand. De Lancer over te horen L.JO delijk fraaier. De voorzijde lijkt als druppels water op de Galant. De is er op dit moment alleen met iriedeurs carrosserie, waar een achterkant zorgt voor een enor- nnenruimte. In de loop van vol- Het motorenpro- door in de benzineuityoenngen to neer en Colt lóópt voor de 1.5 GLXi automaa 3 diesel stevige prijzen, maar door de enorme iwe 16 16- ruimte en prima rij-eigenschappen zijn de auto’s deze bedragen zeker waard. Automerkenclubs, importeurs en verzamelaars brengen 3 en 4 septem ber een schitterende collectie Italiaan se raspaardjes bijeen in het Autotron te Rosmalen. Dit tweede Italië-week- end betekent tevens de afronding van de Ferrari-tentoonstelling waar half Nederland al naar is komen kijken. Zondag 4 september is de laatste gele genheid om een bezoek te brengen aan deze in alle toonaarden geprezen expo sitie. grote verdienste van Audi is het jsen van volledig verzinkt plaat- waardoor roest nauwelijks kans zien al dat verschillende j, maar Audi blijft de gebied. Kwalitatief staat ook op een bijzonder hoog Jaar moet echter wel voor be- vorden. In de standaarduitvoe ring kost de Turbo D 46.355,- en dat is bijna zesduizend gulden meer dan de gewone diesel. Als we naar de di- rekte concurrentie kijken, bieden deze vaak een completere uitrusting en gro tere motor voor een bedrag wat onder dat van de Audi ligt. Op de lease- markt zal de Audi echter erg gunstig scoren. De nieuwe Audi 80 is een uitstekend afgewerkte auto, met goede rijeigen- senappen, een gunstig brandstofver bruik en straks een prima inruilwaarde vanwege zijn kwaliteit en imago. van voorwielaandrijving en door de mo- land in Beesd. In totaal zijn er 5 inte- tor zo ver mogelijk naar voren te plaat- rieurniveau’s en 4 motoren ranges. De sen. Ondanks de behoorlijke binnen- DL is de basisversie die pas later in het ruimte is de 440 in z’n geheel 1 centi- jaar leverbaar zal zijn. De GL en GLE meter korter dan de 300-serie. De kof- zijn voornamelijk op comfort gericht, fer met een stondaardinhoud van 330 li- terwijl bij de GLT en Turbo de sporti- ter kan worden vergroot tot 1.028 liter, viteit de boventoon voeren. Hiertoe «We hebben niet 1 auto voor 1 type krijgen deze auto’s kuipstoelen, een compacte fami- automobilist, maar 11 varianten voor stuggere vering, een extra stabilisator eel binnenruim- 11 types automobilisten», aldus de heer achter en worden ze 3 centimeter lager Roldanus, directeur van Volvo Neder- op z’n wielen gezet. enruimte is inderdaad met de stoel in de achter- voor de benen van de -s een ruimte van 23 k de hoofdruimte is zeer is tevens de uitrusting, straks verkrijgbaar zijn S. De GL-rijder kan al beschikken over een vijfversnellings- bak, injectiemotor, stuurbekrachtiging, toerenteller, bumpers in de kleur van de carrosserie en nog veel meer. De GLS voegt hier onder andere nog vier elektrisch ruiten, een stereo-installatie met elektrische antenne, zonwerend glas en een neerklapbare achterbank aan toe. Een automaat kan op ieder ty pe als extra geleverd worden. Het motorengamma biedt voorlopig drie mogelijkheden. Alle dwarsvoorin geplaatste krachtbronnen zijn voorzien van een brandstofinjectiesysteem en een katalysator. De 1.8 liter levert 80 kW, de 2 liter 75 en het topmodel, de 2.4 komt aan 84 kW. Het totale eigen Met de Sonata betreedt Hyundai ^wicht varieert van 1190 tot 12W kg. een volledig nieuw marktsegment. De ^topsnelheden hggen tussen 160 en jauto moet gaan concurreren met de U Km/u. Volkswagen Passat, Renault 21, Peu- geot 405, Volvo 440, Mazda 626, Mit- nat i subishi Galant en Nissan Bluebird. Het feit dat de turbodiesel nu pas te koop is, ligt niet helemaal aan de enor me belangstelling voor de auto. Toen ge 1.6 liter turbodieselmotor, die we ook kennen uit de Golf en Passat, in de Audi 80 werd geplaatst, bleek deze krachtbron ongewenst trillingen door te geven aan de carrosserie. Het heeft nogal wat ontwikkelingstijd gevergd, voordat de juiste oplossing voor dit probleem werd gevonden. De geblazen diesel meet exact 1588 cc en brengt een vermogen van 80 pk voort. Dit is maar liefst 26 pk meer in vergelijking met de gewone dieselmo tor. Typeplaatje Aan de buitenkant zien we op het typeplaatje na, eigenlijk geen verschil len met zijn benzinebroertjes. De auto ziet er nog steeds erg mooi uit, vanwe ge zijn gestroomlijnde carrosserie. De afwerking laat nauwelijks te wensen over. De Audi 80 ziet er zakelijk en verzorgd uit met wieldoppen, flankbe- schermers, grote kunststofbumpers en de fraai gestileerde achterzijde. Al twee jaar geleden was iedereen het er over eens dat de Audi 80 een fantasti sche auto was, echter met een nadeel. De bagageruimte was veel te krap. In de tussentijd hebben de Audi-mge- nieurs niet stilgezeten en het maximaal mogelijke bereikt. Voorheen lag het re servewiel onder in de bank. De thuis komer is nu links tegen de zijkant ge zet. Vervolgens kon de vloer een be hoorlijk aantal - waardoor de totale ruimte toenam. Toch blijft het een helpen. De brandstoftank achter de rugleuning van ibank, waardoor een rugleuning niet tot de mogelijki.^v,, behoord. Voor het interieur geldt eigenlijk hetzelfde als voor de buitenkant: zake lijk, strak, degelijk en goed afgewerkt. Het dashboard is vloeiend van lijn. De turbodiesel beschikt over een snel heidsmeter, brandstofmeter, tempera tuurmeter en een grote klok. Een toe renteller en turbodrukmeter kon er niet vanaf. Het verwarmings- en venti- - -- latiesysteem wordt bediend door drie steun, zodat lange afsta, draaiknoppen en heeft een goede capa- extreme vermoeidheid kt - citeit. In het dashboard zijn maar liefst afgelegd De hoogteverste zeven instelbare luchtroosters onder- bestuurdersstoel is ook gebracht. De stondaarduitrusting van de Audi 80 is ook in turbodieseluitvoe- ring behoorlijk kaal. Het testexem- plaar was met een drietal extra’s uitge rust die de aanblik van de binnenzijde van de auto wat veraangenamen. centimeters zakken, behoorlijk i beetje be zit direkt de achter- neerklapbare Allereerst betreft dat de st, -ilijkheden de achterbank. Standaard is 1 bilair bekleed met stof en zijn-- stoelen voorzien van dichte hoofdsteu- Respectabel vijfversnellingsbak behoort ge- lukkig wel tot de standaard geleverde A 1 zaken. De bak schakelt wat stroef, ZU maar zeer exact. We mogen van de tur- merk'“r' bodiesel geen sportieve prestaties ver- p. wachten. De auto trekt m een respec- tabele 14,5 seconden vanuit stilstand ;"de naar 100 km/u. en bij topsnelheid forta ider wijst de snelheidsmeter ruim 170 km/ beeti m aan. Cijfers waar iedereen mee uit «e voeten kan. Verder rijdt de 80 tur bodiesel uiterst bedaard en moet er veel geschakeld worden om de gang er sturing.' Daarnaast waren in de testouto de bui- in te houden. Dit is allemaal te danken kost het zelfs tenspiegels elektrisch verstelbaar en aan het feit dat er in deze klasse eigen- moeite om verwarmd. Over ruimte zullen zowel lijk een grotere dieselmotor geboden draaien. Med: voor- als achterpassagiers niet te kla- moet worden. Als we kijken naar bij- rondom, is de Auc gen hebben, al moet even gezegd wor- voorbeeld een Mitsubishi Galant, Peu- verkeer uiterst hanc deze gebrekkige manier ontstaat er een dialoog. Het verste punt van de reis leidde tot zo’n 20 kilometer van de grens met Iran. Het leger was er angstwekkend aktief. Zo als zoveel keren gedurende de trip werd er in een klein dorpje gestopt. Nu kwam alleen een klein jongetje naar de bus gelopen die met zijn hoofd de inmiddels bekende vra gende beweging maakte. Nadat we hem hebben meegedeeld dat we uit Nederland komen, roept de kleine niet accentloos, maar vol overgave •teven Apeldoorn bellen». Onvoor stelbaar, duizenden kilometers van huis, is het enige Nederlands wat je hoort een reclameleus van een ver zekeringsmaatschappij. Reclame jongens hoeven dus echt niet meer te vragen of zo’n spotje wel naams bekendheid tot gevolg heeft... Variabel Een nieuwtje is de tandheugelbest ring met een variabele overbrengir De stuuruitslag per omwenteling v rieert naarmate de wielen meer na binnen of buiten staan. Het effect t nadert dat van een stuurbekrachtigir Deze vinding wordt in de GL en G1 geleverd, terwijl de GLE en Turl over stuurbekrachtiging beschikken. Een Volvo zou geen echte Vol zijn als er niet aan veiligheid gedac zou zijn. Zo hebben alle zitplaats een onderbuikbeveiliging, die de inz tenden op z’n plaats houden bij e aanrijding of stevig remmen. 1 brandstoftank ligt voor de achtei onder de achterbank. Deze tank is v kunststof wat vervormd kan word zonder dat hij scheurt. Daarnaast ook het reservewiel zo geplaatst dat het bij een aanrijding van achteren ligge niet het passagierscompartimeijt kan veel binnendringen. 340 Op het punt van roestwering hebben zulk de ingenieurs bij Volvo niet stilgeze- dit r ten. De nieuwe 440 wordt gemaakt uit zijn grotere stukken plaatwerk, zodat er minder puntlassen voorkomen. Verder zijn alle plaatwerkdelen zo gemaakt dat water van de platen afloopt. Voorlopig zal het bij de huidige serie van de 440 blijven. Een diesel is de eer ste twee tot drie jaar niet te verwach- yundai zo’n De vernieuwing van het Mitsubishi- Vormgeving ^en' Wel kan er direkt over een versie voor voordel.8i in hun showroom gezet, een nieuwe w d modellen servewiel geplaatst. Het platte vijfde topn duizend gul- vierdeurs sedan die onder de Galant in v^hluffen^om t? en ho! Sbishi wiel ligt erover heen, zodat de hele niet Lancer te ontkoppelen. Bij de vorige makkeliik We 1= 1.3. Deze De Nederlandse auto-industrie trekt weer de volle aandacht nu de nieuwe Volvo 440 definitief geïntroduceerd wordt. We reden de afgelopen week een behoorlijk traject met onze nieuwe ling, zodat het eerste oordeel geveld kan worden, en dat is bepaald niet ne gatief. De nieuwe 440 is een - en zakenauto met veel- Dit is verkregen door het toepassen :reëerd. De i uiterst ge- ndere met is een statie e ?!s 15.000 440’s op jaarbasis te kunnen dasl iever verkoPen- De totale jaarproduktie zal lanj stoelen en s het meu- i de voor stoelen voorzien van dichte hoofdsteu nen. Tegen meerprijs is het zogenaam de Serret-interieur leverbaar met ve- loursbekleding, open hoofdsteunen, een achterbank met geïntegreerde i. hoofdsteunen, middenarmsteunen en met stof beklede portiervakken. De stoelen zitten behoorlijk hard, maar geven op de juiste plaatsen voldoende steun, zodat lange afstanden zone extreme vermoeidheid kunnen worden u 1 stelling van de de 'k een extra. jaren duit ving heeft veranderd naar het programma van de Colt ên g' Lancer te ontkoppelen. Bij de vorige w6e reden onder an< generaties was de Lancer immers altijd r an r ne7e vrarhthrnn k wn inn net kofferbakmodel van de Colt. Met topsporter) rijn de prestaties hnont Vn1vo de komst van de nieuwe sene is de zeer beh^Prlljk. De C4 reden we als Co t een opzichzelfstaand model ter- j 5 GLXi natuurUjk wat meer pk’s 15 440 s °P J^3515 te kt wij! de Lancer meer aansluitmg heeft de wielen loslaat eJn wat vi met de huidige Galant. is De kan naar k euze worden uit- De Lancer ziet er bijzonder fraai uit. ^g we^t^1stótiek1te^ver^urentgelMd, b^ zal hier weinig negatiefs de voorportiernuten en getint jlas. - krijgen. De auto fs dui- Dan natuurlijk de prijzen. Een meu- De voorzijde lijkt als we aut0 1S veetó duurder dan zijn J J - voorganger. De Colt begint met een 1.3 ËL met vierversnelhngsbak voor ƒ22.795,-. De duurste Colt is de 1.6 GTI-16V met het optiepakket en ABS voor 41.995,-. nrJ_ door in i zo rond de 80 tot 90.000 exemplaren jen. Natuurlijk werd en wordt er ;1 gespeculeerd over het lot van de en 360. Tot in de jaren negentig len de verschillende varianten van model in produktie blijven. Alleen zijn per direkt de 2 liter uitvoeringen met derde of vijfde deur uit produktie genomen. Alle 1.4, 1.7 en de diesels blijven gewoon leverbaar. Maar nu het rijden. Alle 440’s wor den uitgerust met een 1.7 liter Re nault-motor naar keus met een carbu rateur of injectie. Alle versies worden "oorzien van een katalysator. We re- i in Duitsland een traject van bijna kilometer met de 440 Turbo, het jmodel. Het uiterlijk van de 440 is ---- .„a opwindend, maar ziet er toch ver- ïlijks bagageruimte in be- ZOrgd en zakelijk uit. De Turbo krijgt Op het gebied van de 480 natuurlijk van huis uit wat extra toe ters en bellen mee, waardoor het ge heel er wat aantrekkelijker uit ziet. De yoorpassagiers treffen in dit type 440 dezelfde uitstekende stoelen als in de 480. Ze zijn in allerhande richtingen verstelbaar en geven veel steun. Het iashboard ziet er netjes uit en alle be- igrijke zaken, inclusief een boord- verwachten met een ZF 4-t maat.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 21