Summer Souvenir i Lepelaers Opel K Sportieve Marbella Opel komt sterk terug met nieuwe Vectra Alfa Romeo 33 Sport Wagon Stomme vent jrhuur IK Jeep blijft de eerste de beste 'ukbeurf' Ruimtelijke IITLATEN MPERS znn.bv. ij* CARRÉ /AüToihiiL T 10 bags geopend pgbaan Noord 1980 Bols en Kooijman Betaalbaar v.a. 27.400,-!! Sportief en exclusief Alfa 33 Sport-Wagon MET NOG MEER RUIMTE WOUTERS AUTOBEDRIJVEN dankzij de akmon OUXDC' gelost hebt u alleen maar Riiimfnliikp fes» pi js 1988-pagina 18 Donderdag 25 augustus 1988- pagina 19 DE TILBURGSE KOERIER jrt u al onder redactie van Tony Vos eleloon 013-434655 snel hij, Tony Vos WAUTEIT Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-434655 turbo. en i in de showroom LANG! MENSEN ACHTER OPEL] LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355 Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer een auto die nog zo kersvers is met Italiaanse kentekenplaten uilauto’s ebewijs ogelijk van het Officieel Seat sub-dealer voor Tilburg en omstreken de 1.6 GL me Daarbox als tc I B S -TREKHAKEN In er staan onder ZEN ^uitingen Tilburg 62 andhol) ation autohuis tilbury kankerbestrijding. teen. o: 26.000, Bank 70.70.70.007. ■NOORDHOEK het mt de idering op die 'regel. i die we met de Itali Neerlands wegen re gemiddelde dorst uter super terwijl er r- - getrc JF □KEURINGEN In totaal worden er acht verschillende uitvoeringen leverbaar. Allereerst is er Opel met alle de nog steeds mauto’s, is de toekomst te 'ITL!JNEN~~l| PIUS I .WIELEN II lANóERfd II IMALE PRIJS 01.to I I <ll Leharstraat 19, Tilburg-Noord Tel. 013-553678 1985 1983 M 1985 M 1979 K 1985 M 1982 W 1986 1985 1984 M 1979 M 1980 M 1983 W 1979 W 1981 1979 prijzen van de nieuwe 405 break i nog niet bekend, maar zullen rond .000,- starten voor de GL *1 aanmerkelijk meer dan x voor zijn grootste concurrent, de I nault 21 Nevada TL, betaald moet worden. Toch verwacht Peugeot per jaar zo’n 1500 405 Breaks te kunnen verkopen. Lvwr zal de Opel Vectra van de Ascona in Neder- iealers te bewonderen zijn. iivL nieuwe programma is meteen zeer ebreid. Natuurlijk zijn er verschil- ituue motoren leverbaar. In ons la start de serie met een 1.6 liter benzii motor met centale brandstofinspui- Hij staat in onze showroom Petrus Loosjesstraat 11, Tilburg, telefoon 430022 nodig. Dat kost al i wi) voor vrijwel elk 1 volledige garantie. aar terwijl u wacht. A ’en. De ge- g en mo- we haast toch een gulle dus zijn, waardoor lopen ten opzichte ting. Daarnaast 2 steeds behoorlijk te- teurmotor en een 2 1 J met name on- plaar verkrijgbaar. 1. Merken die de 1.7 liter dieselmot vanaf gen v ulden uitstc alge- bij d« le bo- alleci en De Vectra kent verschillende uitrus tingsniveaus, de GL, GLS, GT, CD en Vectra 2000. Daarnaast zijn er de twee carrosserie-varianten, de vierdeurs se dan en de vijfdeurs hatchback. De nieuwe gestroomlijnde Vectra past precies tussen de nieuwe generatie Opel-modellen waar we de Kadett, Omega en Senator van kennen. Er gaan geruchten dat we in de toekomst op basis var deze Vectra een Manta- opvolger mogen verwachten. We kennen de leuke Alfa 33 al weer sinds half 1983. Nog geen jaar later verscheen de 4 X 4 Giardinetta, de sta- tioncarversie met een 1.5 liter boxer- motor en vierwielaandrijving. De ge slaagde carrosserie werd natuurlijk door Pininfarina ontwoipen. Ook in ons land is deze auto enige tijd lever baar geweest. Heel voorspelbaar liep dit model niet goed. Vierwielaandrij ving is in Nederland immers totaal geen noodzaak en het maakt een auto rust beschouwen als een betaalbaar en kleiner broertje van de BMW Touring. De extra gebruikersmogelijkheden mo gen we trouwens niet overschatten. De achterklep wordt van binnenuit ont grendeld. De tildrempel is behoorlijk hoog, de klep gaat pas boven de ach- terlichten open. Daar de daklijn naar nen de 11 achter ook weer wat omlaag loopt is de stand 100 totale hoogte van de klep gering. Een totaalgewic echt lastdier mogen we hem niet noe- natuurlijk aan mee. men, de Alfa 33 Sport Wagon zal puur rust waarmee de kr< vanwege zijn aantrekkelijke uiterlijk doet. Met het raam worden gekocht. De auto is behoorlijk de verte het echte compleet van uitrusting met mooie horen, maar met wielplaten, een achterruitwisser/ maakt de vierpitter sproeier, twee van binnenuit te verstel- ren nauwelijks lav" len buitenspiegels en dakrelings die eigenlijk alleen maar voor de sier zijn. Het interieur ziet er leuk uit. Het drie- spakige stuurtje is in hoogte verstel baar. Helaas is de hoogste stand te hoog en bij de lagere standen wordt Daarnaast is ook de achteruit niet al- een deel van de snelheidsmeter bedekt. tijd tot werken bereid. De bak schakelt over het geheel behoorlijk licht. De De aanwezigheid van een toerenteller wegligging van de Alfa is uitstekend, is voor een sportief merk als Alfa Ro- De auto is comfortabel geveerd en de De autoverkopen 1c van vorig jaar nog sté rug. Een merk wat daar me der te leiden heeft is Opel, sterk scoren in de zakenklasse var zo’n achtentwintigduizend gulu merken duidelijk minder van de a' hele teruggang. Opel heeft aan de venzijde van die markt de Omega aan de onderzijde de verouderde Asco na. Zeker nadat het duidelijk werd dat dit model nog dit jaar vervangen zou gaan worden, hebben de verkopen van de Ascona griezelig het nulpunt gena derd. Vanaf 24 oktober als vervanger land bij de de Het nieuwe pi uitgeb lende zijn een 1.8 carbura- n 2 liter injectie-exem- Vol ledig nieuw is dieselmotor met een vermo- van 57 pk en met een uiterst lage stoot van schadelijke stoffen. Ook *-j de benzine-uitvoeringen hebben we „.leen te maken met schone Euro- normmotoren of krachtbronnen met katalysator. 16-klepper In de loop van 1989 zullen de topmo dellen uit de Vectra-serie volgen. Het gaat hier om de Vectra 2000 met de 2 Eter 16-kleppenmotor die we al uit de Kadett GSi kennen. Bovendien is deze auto tegen meerprijs verkrijgbaar met een permanente vierwielaandrijving, chil- ontwikkeld in samenwerking met land Steyr-Daimler-Puch. Overigens is deze tine- voorziening ook verkrijgbaar op de >pui- GL sedan met 1.8 of 2.0 liter motor. Gezien het succes van generaties Ascona en groeiende markt van zaker Vectra een uitstekende 1 voorspellen. alleen maar onnodig heeft de importeur nu besloten nieuwe versie van dit model op markt te brengen. De na Giardinetta maakte plaats voor Sport Wagon. In het vooronder treffen we de bekende 1.3 S boxermotor aan met twee carburateurs en zodoende een be hoorlijk vermogen van 86 pk. Patent Over het exterieur hoef ik eigenlijk het dievenoog ontrokken wordt. Vierpitter Een Alfa rijdt altijd sportief. Ook de relatief kleine 1.3 motor levert bijzon dere prestaties. Als topsnelheid brengt hij ruim 170 km/u op de teller en bin nen de 11 seconden wordt vanuit stil- km/u aangewezen. Het lage richt van 925 kg werkt hier e. Opmerkelijk is de crachtbron zijn werk open is nog heel in Alfa-knettertje te noren, maar met het glas gesloten maakt de vierpitter zelfs bij hoge toe ren nauwelijks lawaai. De versnellings bak is van echte Italiaanse makelij. De eerste versnelling heeft er vanuit stil stand eigenlijk nooit zin in en laat dan een tegenstribbelend gekraak horen. Sport Wagon is een Afgelopen week organiseerde Chrysler dieselmotor of een 4 liter zescylinder auto. Dat aantrek- Import Nederland op de Veluwe een benzinemotor van Jeep zelf. Ondanks -1. exte_ Zeer geslaagde presentatie van de Jeep- het gewicht van 1.500 kg sleurt deze brand- modellen. krachtbron de auto binnen 9,5 secon den naar de 100 km/u. De 6 cylinder heeft standaard een automatische transmissie, terwijl de turbodiesel over een vijfbak beschikt. Naast de instel bare vierwielaandrijving kent de 4 li- ter-uitvoering een stand met perma nente vierwielaandrijving. Hiertoe is deze auto voorzien van een visco-sper. De prijzen van de Cherokee variëren van 65.700,- voor de 3-deurs turbo diesel tot ƒ78.600,- voor de 5-deurs 4.0 liter Limited. 1 maar onnodig duur. Gelukkig de importeur nu besloten een ieuwe versie van dit model op de te brengen. De naam uitsluitend -1.x. -1--x-rt kun je je voorstellen Wagon «Disegno di ook zeer patent uit ziet. De Sport gon is niet strikt bedoeld voor de tioncar-koper, maar meer voor jonge o mensen die eens wat anders willen en de lengtes goed toeven. De bagao<’- de extra ruimte best kunnen gebrui- ruimte is netjes bedekt met een op ken. We kunnen deze auto dan ook ge- bare hoes, zodat kostbare bagage aan Trouw markt van stationcars is een ver- 1 apart. Ongeveer de helft van alle stationcars wordt in het M2-segment verkocht, het 'segment waarin deze Peugeot thuishoort. Stationcarrijders 1 dit type auto voor een groot uwi trouw. In Frankrijk bezat vorig jaar van alle kopers van een nieuwe stationcar voorheen een sedan. Dat toont al direkt de enorme groei in ver kopen van dit type auto aan. Ook is uit onderzoek gebleken dat de koper van wat 6611 stationcar gemiddeld jonger is dan Re. de koper van eenzelfde auto in sedan- uitvoering. Gelukkig bieden steeds meer merken, waaronder ook Peugeot, fraai gelijnde stationcars waardoor de eigenaar niet meer het idee heeft in een soort van vrachtenwagen rond te rij den. JLX. U 1111 Ivl 1 I IX U vond de Nederlandse importeur het als topmodel op benzinegebied de SRi fJe r juist om de autojoumalisten ook met de 1.9 liter injectiemotor. De uit- UmirtAAi’ lllthmiflmrr tot dat tijdstip te laten wachten, terwijl rustingsniveaus zijn vergelijkbaar met 1 CUgCOl"UlïürClUIllg de auto’s^ in Frankrijk al volop rondrij- die van de sedanuitvoeringen. Voor de d^voo^re^ère^eleef^van de ver beschikbaar, de GLD,êGRD en SRD blijven schillende uitvoeringen van het nieuwe turbo. aee rc ruimtewonder van Peugeot. Op het moment dat je in een station- pe car stapt vraag je je meteen al af of in zjjn nog 1 het rijgedrag van de auto de extra ge- de 3 schapen ruimte te merken is. Bij de ^at is toch 405 break was dat niet het geval, zodat voor zjjn g we gerust kunnen stellen dat hij even fijn en probleemloos rijdt als de sedan- versies. De echte oer-jeep herkennen we nog het meest in de Wrangler, voor liefheb bers nog steeds de enige echte Jeep. Deze auto heeft een 2,5 uter 4 cylinder benzinemotor met een vijfversnellings- bak, waarmee een topsnelheid van 145 km/u behaald wordt. Er kan worden gekozen voor een softtop of een hard top. De softtop-versie kan ook worden geleverd als completere Sahara, terwijl er voor de hardtop ook de uiterst luxu euze Laredo-uitmonstering is. De prij zen variëren van 44.055,- tot ƒ52.080,-. verder rijken dan «bon giorno», ken, een aantal gerechten en de bekende ■titie Italiaanse automerken. Maar daar laar zullen de Porsche agenten niet zo gecharmeerd zijn. Toch ga je na een paar dagen heel nor maal vinden. Toen ik dan ook met dezelfde Alfa tussen Tilburg en Den Bosch reed met een snelheid van rond de 100 km/u. begon een auto voor me met remlichten te sei- r, zodat ik hem voorbij reed. Op moment dat ik naast hem reed, bestuurder met zijn hand ik langzamer moest rijden en vervolgens maakte hij met z’n vingers de beweging dat het anders wel eens geld zou gaan kosten. Stomme vent, dacht ik, daar heb je wel een dagtaak aan om alle hard rijders er op die manier op te atten deren. Toen ik de volgende dag achter de tekstverwerker zat en nog over dit voorval nadacht, be- J ik pas dat de goede man een Italiaanse bezoeker aan zijn land had willen wijzen op de veelvuldige snelheidscontroles op die weg. Niet j, maar ik was dus die stomme vent... De vakantie is voor de meesten onder ons al weer voorbij en de scholen zijn bijna allemaal weer begonnen. We kunnen alleen nog met heimwee terug denken aan de zonnige stranden, het gezellige hotel en de leuke uitstapjes. Als de vakantiebestemming dit jaar Italië was, heb je vast ook een aantal auto’s in je herinne ring die hier nog niet te koop zijn. Eén daarvan is de Alfa 33 Sport Wagon, op de Nederlandse markt, dat de importeur alleen nog maar twee auto's beschikbaar had. Met grote jalouzie zie ik ze altijd maar weer voorbij scheuren. De Duitsers voorop. Met grote snel heid vliegen ze over van onze belas tingcenten aangelegde snelwegen, parkeren ze op plaatsen waar het voor alle wereldbewoners verboden is, behalve voor de Duitsers blijk baar en nu krijgen ze ook nog eens officieel van de overheid het groene licht om overtredingen te maker omdat ze door de Duitse justin niet meer worden vervolgd. Maar ook de Italianen kunnen er wat van. Iedereen zal zich nog het ver haal herinneren van een inwoner van dat land die met zijn Franse sportwagen met een snelheid van 210 km/u. over de autobaan vloog en er na aanhouding met een boete van vierhonderdvijftig gulden vanaf nen, kwam. Dus in principe hebben die het n Italianen ook vrij spel. De Belgen gaf de 1 vallen ook steeds meer op vanwege aan dat hun rijgedrag. In het stadsverkeer halen ze vaak vreemde capriolen uit, maar met vele kilometers asfalt voor zich, trappen ze hun pedaal ook stevig in. Waarom zij wel en wij niet. Vorige week reed ik drie dagen met een Alfa met Italiaanse num- merborden. Nu zag ik mijn kans eens schoon om me echt «buitenlands» sefte te gedragen. Dat ging overigens on gemerkt, want je reed zonder pro blemen 160 km/u. Je blijft natuur lijk voorzichtig want op het mo ment dat ik zou worden aangehou den, zou mijn Italiaans ook niet xx,^. injectiemotor. -- rustingsniveaus zijn vergelijkbaar met die van de sedanuitvoeringen. Voor de meo vanzelfsprekend. Verder heeft het schokbrekerafstelüng is precies goed, dashboard een benzine- en tempera- De inzittenden ondervinden weinig tuurmeter. Het geheel komt heel rustig van oneffenheden in de weg, terwijl de over. Als opbergruimte heeft de 33 een carrosserie netjes op zijn plaats wordt afsluitbaar dashboardkastje en een gehouden. Snel een bocht nemen of vakje in de console. Helaas ontbreken slalomrijden zijn dan ook kolfjes naar de portierbakken. De stoelen en por- Afa’s hand. tieren zijn met een leuke beige stof be- De besturing zal niemand problemen kleed. Het vinden van de juiste zit geven, die is uitermate licht en nauw- vergt voor de bestuurder toch wel eni- keurig. Het uitzicht rondom is door de ge tijd. Aanvankelijk biedt de zitting getinte ramen zeer ruim. Door de ach- aan het rechter been onvoldoende teruitkijkspiegel is zelfs één van de nauwelijks meer iets te zeggen. De ge- steun. Een euvel wat ook de Alfa 75 achterzijruiten te zien. Daarbij geno- wone 33 ziet er bijzonder jong en mo- vertoond. Na wat langere tijd blijkt er men de totale lengte van 4.14 meter, is dem uit. Pininfarina kennen we haast toch een gulle middenweg aanwezig te de Sport Wagon ook in het stadsver- luitend van meesterwerkjes, dus zijn, waardoor de klacht niet meer op- keer een handelbare en handige auto. j voorstellen dat de 33 Sport treedt. De hoofdruimte is voor mensen f' i a -cDisegno di Pininfarina» er met een normaal postuur in ruime ma- 'jeiuiasmveau J zeer patent uit ziet. De Sport Wa- te aanwezig, maar wordt voor de lan- Sportief rijden, waar deze Alfa zeker 1 is niet strikt bedoeld voor de sta- geren onder ons wat te krap. Ook op toe uitnodigt, is altijd terug te vinden icar-koper, maar meer voor jonge de achterbank is het voor de gemiddel- in het brandstofverbruik. Gelukkig ne“" eens wat anders willen en de lengtes goed toeven. De bagage- vormt deze auto in positieve zin een limte best kunnen gebrui- ruimte is netjes bedekt met een oprol- uitzondering op die regel. In de drie - dagen die we met de Italiaanse Alfa over Neerlands wegen rondtoerden vandi lhArg±™ Vanaf deze week heeft Seat een tijde- dat tcrwiil er nn d Jtnpiwpocn hphnnr- ^j^e aanvulling Op zijn Marbella-prO- liit aan optrnJlpn wprd ^Mpt dp gramma beschikbaar. Het gaat om een ttCS iP nïop^p hPPl serie van 200 stuks. Het is len Marbel- S tat J» GL met de bekende 903 cc katalysa- Komen we natuurlijk aan het einde {“P^eur hchtmetalen velgen, brede weer bij de aanschafprijs van deze banden een dakspoiler en een wis/ betaald worden. Een meerprijs .art »jn. De totaalpnjs bedraagt 13.795,-. ƒ3.210,- waar je dan de extra ruimte voor krijgt, maar ook een iets comple tere uitvoering. Gezien de meerprijzen die andere merken voor hun station- carmodellen in rekening brengen, is de Sport Wagon zeker niet duur. De Alfa Romeo 33 Sport Wa*“ o r oj zeer aantrekkelijke auto. Dat aantrek- Import Nederland op de Veluwe kelijk slaat zowel op het in- als exte- zeer geslaagde presentatie van de Jeep- rieur als ook op de prijs, het brand- modellen. stofverbruik en de uitstekende presta- De programma van Jeep valt in twee ties. Voor het echte stationcarpubliek series uiteen, de Wrangler en de Che- biedt deze auto wat te weinig mogelijk- rokee. Deze laatste is een luxueuze heden, maar daar is Alfa zich ook van drie- of vijfdeurs auto met natuurlijk bewust. vierwielaandrijving. Er kan worden ge- kozen uit een 2.1 liter Renault turbo- illen vu gebrui-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 19