Summer Souvenir
i
Lepelaers Opel
K
Sportieve Marbella
Opel komt sterk terug
met nieuwe Vectra
Alfa Romeo 33
Sport Wagon
Stomme vent
jrhuur
IK
Jeep blijft de eerste de beste
'ukbeurf'
Ruimtelijke
IITLATEN
MPERS
znn.bv.
ij*
CARRÉ
/AüToihiiL
T 10
bags geopend
pgbaan Noord
1980
Bols en Kooijman
Betaalbaar v.a. 27.400,-!!
Sportief en exclusief
Alfa 33 Sport-Wagon
MET NOG MEER RUIMTE
WOUTERS AUTOBEDRIJVEN
dankzij
de
akmon
OUXDC'
gelost
hebt u alleen maar
Riiimfnliikp
fes»
pi
js 1988-pagina 18
Donderdag 25 augustus 1988- pagina 19
DE TILBURGSE KOERIER
jrt u al
onder redactie van Tony Vos
eleloon 013-434655
snel
hij,
Tony Vos
WAUTEIT
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-434655
turbo.
en
i in de showroom
LANG!
MENSEN ACHTER OPEL]
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
een auto die nog zo kersvers is
met Italiaanse kentekenplaten
uilauto’s
ebewijs
ogelijk
van
het
Officieel Seat sub-dealer voor
Tilburg en omstreken
de 1.6 GL me
Daarbox
als tc
I B S -TREKHAKEN
In er staan onder
ZEN
^uitingen
Tilburg
62
andhol)
ation
autohuis tilbury
kankerbestrijding.
teen.
o: 26.000, Bank 70.70.70.007.
■NOORDHOEK
het
mt de
idering op die 'regel.
i die we met de Itali
Neerlands wegen re
gemiddelde dorst
uter super
terwijl er r- -
getrc
JF
□KEURINGEN
In totaal worden er acht verschillende
uitvoeringen leverbaar. Allereerst is er
Opel met alle
de nog steeds
mauto’s, is de
toekomst te
'ITL!JNEN~~l|
PIUS I
.WIELEN II
lANóERfd II
IMALE PRIJS 01.to I I
<ll
Leharstraat 19, Tilburg-Noord
Tel. 013-553678
1985
1983 M
1985 M
1979 K
1985 M
1982 W
1986
1985
1984 M
1979 M
1980 M
1983 W
1979 W
1981
1979
prijzen van de nieuwe 405 break
i nog niet bekend, maar zullen rond
.000,- starten voor de GL
*1 aanmerkelijk meer dan x
voor zijn grootste concurrent, de I
nault 21 Nevada TL, betaald moet
worden. Toch verwacht Peugeot per
jaar zo’n 1500 405 Breaks te kunnen
verkopen.
Lvwr zal de Opel Vectra
van de Ascona in Neder-
iealers te bewonderen zijn.
iivL nieuwe programma is meteen zeer
ebreid. Natuurlijk zijn er verschil-
ituue motoren leverbaar. In ons la
start de serie met een 1.6 liter benzii
motor met centale brandstofinspui-
Hij staat in onze showroom
Petrus Loosjesstraat 11, Tilburg, telefoon 430022
nodig. Dat kost al
i wi) voor vrijwel elk
1 volledige garantie.
aar terwijl u wacht. A
’en. De ge-
g en mo-
we haast toch een gulle
dus zijn, waardoor
lopen ten opzichte ting. Daarnaast 2
steeds behoorlijk te- teurmotor en een 2 1
J met name on- plaar verkrijgbaar.
1. Merken die de 1.7 liter dieselmot
vanaf gen v
ulden uitstc
alge- bij d«
le bo- alleci
en
De Vectra kent verschillende uitrus
tingsniveaus, de GL, GLS, GT, CD en
Vectra 2000. Daarnaast zijn er de twee
carrosserie-varianten, de vierdeurs se
dan en de vijfdeurs hatchback. De
nieuwe gestroomlijnde Vectra past
precies tussen de nieuwe generatie
Opel-modellen waar we de Kadett,
Omega en Senator van kennen. Er
gaan geruchten dat we in de toekomst
op basis var deze Vectra een Manta-
opvolger mogen verwachten.
We kennen de leuke Alfa 33 al weer
sinds half 1983. Nog geen jaar later
verscheen de 4 X 4 Giardinetta, de sta-
tioncarversie met een 1.5 liter boxer-
motor en vierwielaandrijving. De ge
slaagde carrosserie werd natuurlijk
door Pininfarina ontwoipen. Ook in
ons land is deze auto enige tijd lever
baar geweest. Heel voorspelbaar liep
dit model niet goed. Vierwielaandrij
ving is in Nederland immers totaal
geen noodzaak en het maakt een auto
rust beschouwen als een betaalbaar en
kleiner broertje van de BMW Touring.
De extra gebruikersmogelijkheden mo
gen we trouwens niet overschatten. De
achterklep wordt van binnenuit ont
grendeld. De tildrempel is behoorlijk
hoog, de klep gaat pas boven de ach-
terlichten open. Daar de daklijn naar nen de 11
achter ook weer wat omlaag loopt is de stand 100
totale hoogte van de klep gering. Een totaalgewic
echt lastdier mogen we hem niet noe- natuurlijk aan mee.
men, de Alfa 33 Sport Wagon zal puur rust waarmee de kr<
vanwege zijn aantrekkelijke uiterlijk doet. Met het raam
worden gekocht. De auto is behoorlijk de verte het echte
compleet van uitrusting met mooie horen, maar met
wielplaten, een achterruitwisser/ maakt de vierpitter
sproeier, twee van binnenuit te verstel- ren nauwelijks lav"
len buitenspiegels en dakrelings die
eigenlijk alleen maar voor de sier zijn.
Het interieur ziet er leuk uit. Het drie-
spakige stuurtje is in hoogte verstel
baar. Helaas is de hoogste stand te
hoog en bij de lagere standen wordt Daarnaast is ook de achteruit niet al-
een deel van de snelheidsmeter bedekt. tijd tot werken bereid. De bak schakelt
over het geheel behoorlijk licht. De
De aanwezigheid van een toerenteller wegligging van de Alfa is uitstekend,
is voor een sportief merk als Alfa Ro- De auto is comfortabel geveerd en de
De autoverkopen 1c
van vorig jaar nog sté
rug. Een merk wat daar me
der te leiden heeft is Opel,
sterk scoren in de zakenklasse var
zo’n achtentwintigduizend gulu
merken duidelijk minder van de a'
hele teruggang. Opel heeft aan de
venzijde van die markt de Omega
aan de onderzijde de verouderde Asco
na. Zeker nadat het duidelijk werd dat
dit model nog dit jaar vervangen zou
gaan worden, hebben de verkopen van
de Ascona griezelig het nulpunt gena
derd.
Vanaf 24 oktober
als vervanger
land bij de de
Het nieuwe pi
uitgeb
lende
zijn een 1.8 carbura-
n 2 liter injectie-exem-
Vol ledig nieuw is
dieselmotor met een vermo-
van 57 pk en met een uiterst lage
stoot van schadelijke stoffen. Ook
*-j de benzine-uitvoeringen hebben we
„.leen te maken met schone Euro-
normmotoren of krachtbronnen met
katalysator.
16-klepper
In de loop van 1989 zullen de topmo
dellen uit de Vectra-serie volgen. Het
gaat hier om de Vectra 2000 met de 2
Eter 16-kleppenmotor die we al uit de
Kadett GSi kennen. Bovendien is deze
auto tegen meerprijs verkrijgbaar met
een permanente vierwielaandrijving,
chil- ontwikkeld in samenwerking met
land Steyr-Daimler-Puch. Overigens is deze
tine- voorziening ook verkrijgbaar op de
>pui- GL sedan met 1.8 of 2.0 liter motor.
Gezien het succes van
generaties Ascona en
groeiende markt van zaker
Vectra een uitstekende 1
voorspellen.
alleen maar onnodig
heeft de importeur nu besloten
nieuwe versie van dit model op
markt te brengen. De na
Giardinetta maakte plaats voor Sport
Wagon. In het vooronder treffen we de
bekende 1.3 S boxermotor aan met
twee carburateurs en zodoende een be
hoorlijk vermogen van 86 pk.
Patent
Over het exterieur hoef ik eigenlijk
het dievenoog ontrokken wordt.
Vierpitter
Een Alfa rijdt altijd sportief. Ook de
relatief kleine 1.3 motor levert bijzon
dere prestaties. Als topsnelheid brengt
hij ruim 170 km/u op de teller en bin
nen de 11 seconden wordt vanuit stil-
km/u aangewezen. Het lage
richt van 925 kg werkt hier
e. Opmerkelijk is de
crachtbron zijn werk
open is nog heel in
Alfa-knettertje te
noren, maar met het glas gesloten
maakt de vierpitter zelfs bij hoge toe
ren nauwelijks lawaai. De versnellings
bak is van echte Italiaanse makelij. De
eerste versnelling heeft er vanuit stil
stand eigenlijk nooit zin in en laat dan
een tegenstribbelend gekraak horen.
Sport Wagon is een Afgelopen week organiseerde Chrysler dieselmotor of een 4 liter zescylinder
auto. Dat aantrek- Import Nederland op de Veluwe een benzinemotor van Jeep zelf. Ondanks
-1. exte_ Zeer geslaagde presentatie van de Jeep- het gewicht van 1.500 kg sleurt deze
brand- modellen. krachtbron de auto binnen 9,5 secon
den naar de 100 km/u. De 6 cylinder
heeft standaard een automatische
transmissie, terwijl de turbodiesel over
een vijfbak beschikt. Naast de instel
bare vierwielaandrijving kent de 4 li-
ter-uitvoering een stand met perma
nente vierwielaandrijving. Hiertoe is
deze auto voorzien van een visco-sper.
De prijzen van de Cherokee variëren
van 65.700,- voor de 3-deurs turbo
diesel tot ƒ78.600,- voor de 5-deurs
4.0 liter Limited.
1 maar onnodig duur. Gelukkig
de importeur nu besloten een
ieuwe versie van dit model op de
te brengen. De naam uitsluitend
-1.x. -1--x-rt kun je je voorstellen
Wagon «Disegno di
ook zeer patent uit ziet. De Sport
gon is niet strikt bedoeld voor de
tioncar-koper, maar meer voor jonge o
mensen die eens wat anders willen en de lengtes goed toeven. De bagao<’-
de extra ruimte best kunnen gebrui- ruimte is netjes bedekt met een op
ken. We kunnen deze auto dan ook ge- bare hoes, zodat kostbare bagage aan
Trouw
markt van stationcars is een ver-
1 apart. Ongeveer de helft van alle
stationcars wordt in het M2-segment
verkocht, het 'segment waarin deze
Peugeot thuishoort. Stationcarrijders
1 dit type auto voor een groot
uwi trouw. In Frankrijk bezat vorig
jaar van alle kopers van een nieuwe
stationcar voorheen een sedan. Dat
toont al direkt de enorme groei in ver
kopen van dit type auto aan. Ook is uit
onderzoek gebleken dat de koper van
wat 6611 stationcar gemiddeld jonger is dan
Re. de koper van eenzelfde auto in sedan-
uitvoering. Gelukkig bieden steeds
meer merken, waaronder ook Peugeot,
fraai gelijnde stationcars waardoor de
eigenaar niet meer het idee heeft in een
soort van vrachtenwagen rond te rij
den.
JLX. U 1111 Ivl 1 I IX U vond de Nederlandse importeur het als topmodel op benzinegebied de SRi fJe r
juist om de autojoumalisten ook met de 1.9 liter injectiemotor. De uit-
UmirtAAi’ lllthmiflmrr tot dat tijdstip te laten wachten, terwijl rustingsniveaus zijn vergelijkbaar met
1 CUgCOl"UlïürClUIllg de auto’s^ in Frankrijk al volop rondrij- die van de sedanuitvoeringen. Voor de
d^voo^re^ère^eleef^van de ver beschikbaar, de GLD,êGRD en SRD blijven
schillende uitvoeringen van het nieuwe turbo. aee rc
ruimtewonder van Peugeot.
Op het moment dat je in een station- pe
car stapt vraag je je meteen al af of in zjjn nog 1
het rijgedrag van de auto de extra ge- de 3
schapen ruimte te merken is. Bij de ^at is toch
405 break was dat niet het geval, zodat voor zjjn g
we gerust kunnen stellen dat hij even
fijn en probleemloos rijdt als de sedan-
versies.
De echte oer-jeep herkennen we nog
het meest in de Wrangler, voor liefheb
bers nog steeds de enige echte Jeep.
Deze auto heeft een 2,5 uter 4 cylinder
benzinemotor met een vijfversnellings-
bak, waarmee een topsnelheid van 145
km/u behaald wordt. Er kan worden
gekozen voor een softtop of een hard
top. De softtop-versie kan ook worden
geleverd als completere Sahara, terwijl
er voor de hardtop ook de uiterst luxu
euze Laredo-uitmonstering is. De prij
zen variëren van 44.055,- tot
ƒ52.080,-.
verder rijken dan «bon giorno»,
ken, een aantal gerechten en de bekende
■titie Italiaanse automerken. Maar daar
laar zullen de Porsche agenten niet zo
gecharmeerd zijn. Toch ga je
na een paar dagen heel nor
maal vinden. Toen ik dan ook met
dezelfde Alfa tussen Tilburg en
Den Bosch reed met een snelheid
van rond de 100 km/u. begon een
auto voor me met remlichten te sei-
r, zodat ik hem voorbij reed. Op
moment dat ik naast hem reed,
bestuurder met zijn hand
ik langzamer moest rijden
en vervolgens maakte hij met z’n
vingers de beweging dat het anders
wel eens geld zou gaan kosten.
Stomme vent, dacht ik, daar heb je
wel een dagtaak aan om alle hard
rijders er op die manier op te atten
deren. Toen ik de volgende dag
achter de tekstverwerker zat en nog
over dit voorval nadacht, be-
J ik pas dat de goede man een
Italiaanse bezoeker aan zijn land
had willen wijzen op de veelvuldige
snelheidscontroles op die weg. Niet
j, maar ik was dus die stomme
vent...
De vakantie is voor de meesten onder ons al weer voorbij en de scholen zijn bijna allemaal weer begonnen.
We kunnen alleen nog met heimwee terug denken aan de zonnige stranden, het gezellige hotel en de leuke
uitstapjes. Als de vakantiebestemming dit jaar Italië was, heb je vast ook een aantal auto’s in je herinne
ring die hier nog niet te koop zijn. Eén daarvan is de Alfa 33 Sport Wagon,
op de Nederlandse markt, dat de importeur alleen nog maar twee auto's
beschikbaar had.
Met grote jalouzie zie ik ze altijd
maar weer voorbij scheuren. De
Duitsers voorop. Met grote snel
heid vliegen ze over van onze belas
tingcenten aangelegde snelwegen,
parkeren ze op plaatsen waar het
voor alle wereldbewoners verboden
is, behalve voor de Duitsers blijk
baar en nu krijgen ze ook nog eens
officieel van de overheid het groene
licht om overtredingen te maker
omdat ze door de Duitse justin
niet meer worden vervolgd. Maar
ook de Italianen kunnen er wat
van. Iedereen zal zich nog het ver
haal herinneren van een inwoner
van dat land die met zijn Franse
sportwagen met een snelheid van
210 km/u. over de autobaan vloog
en er na aanhouding met een boete
van vierhonderdvijftig gulden vanaf nen,
kwam. Dus in principe hebben die het n
Italianen ook vrij spel. De Belgen gaf de 1
vallen ook steeds meer op vanwege aan dat
hun rijgedrag. In het stadsverkeer
halen ze vaak vreemde capriolen
uit, maar met vele kilometers asfalt
voor zich, trappen ze hun pedaal
ook stevig in. Waarom zij wel en
wij niet.
Vorige week reed ik drie dagen
met een Alfa met Italiaanse num-
merborden. Nu zag ik mijn kans eens
schoon om me echt «buitenlands» sefte
te gedragen. Dat ging overigens on
gemerkt, want je reed zonder pro
blemen 160 km/u. Je blijft natuur
lijk voorzichtig want op het mo
ment dat ik zou worden aangehou
den, zou mijn Italiaans ook niet
xx,^. injectiemotor. --
rustingsniveaus zijn vergelijkbaar met
die van de sedanuitvoeringen. Voor de
meo vanzelfsprekend. Verder heeft het schokbrekerafstelüng is precies goed,
dashboard een benzine- en tempera- De inzittenden ondervinden weinig
tuurmeter. Het geheel komt heel rustig van oneffenheden in de weg, terwijl de
over. Als opbergruimte heeft de 33 een carrosserie netjes op zijn plaats wordt
afsluitbaar dashboardkastje en een gehouden. Snel een bocht nemen of
vakje in de console. Helaas ontbreken slalomrijden zijn dan ook kolfjes naar
de portierbakken. De stoelen en por- Afa’s hand.
tieren zijn met een leuke beige stof be- De besturing zal niemand problemen
kleed. Het vinden van de juiste zit geven, die is uitermate licht en nauw-
vergt voor de bestuurder toch wel eni- keurig. Het uitzicht rondom is door de
ge tijd. Aanvankelijk biedt de zitting getinte ramen zeer ruim. Door de ach-
aan het rechter been onvoldoende teruitkijkspiegel is zelfs één van de
nauwelijks meer iets te zeggen. De ge- steun. Een euvel wat ook de Alfa 75 achterzijruiten te zien. Daarbij geno-
wone 33 ziet er bijzonder jong en mo- vertoond. Na wat langere tijd blijkt er men de totale lengte van 4.14 meter, is
dem uit. Pininfarina kennen we haast toch een gulle middenweg aanwezig te de Sport Wagon ook in het stadsver-
luitend van meesterwerkjes, dus zijn, waardoor de klacht niet meer op- keer een handelbare en handige auto.
j voorstellen dat de 33 Sport treedt. De hoofdruimte is voor mensen f' i a
-cDisegno di Pininfarina» er met een normaal postuur in ruime ma- 'jeiuiasmveau
J zeer patent uit ziet. De Sport Wa- te aanwezig, maar wordt voor de lan- Sportief rijden, waar deze Alfa zeker
1 is niet strikt bedoeld voor de sta- geren onder ons wat te krap. Ook op toe uitnodigt, is altijd terug te vinden
icar-koper, maar meer voor jonge de achterbank is het voor de gemiddel- in het brandstofverbruik. Gelukkig
ne“" eens wat anders willen en de lengtes goed toeven. De bagage- vormt deze auto in positieve zin een
limte best kunnen gebrui- ruimte is netjes bedekt met een oprol- uitzondering op die regel. In de drie
- dagen die we met de Italiaanse Alfa
over Neerlands wegen rondtoerden
vandi lhArg±™ Vanaf deze week heeft Seat een tijde-
dat tcrwiil er nn d Jtnpiwpocn hphnnr- ^j^e aanvulling Op zijn Marbella-prO-
liit aan optrnJlpn wprd ^Mpt dp gramma beschikbaar. Het gaat om een
ttCS iP nïop^p hPPl serie van 200 stuks. Het is len Marbel-
S tat J» GL met de bekende 903 cc katalysa-
Komen we natuurlijk aan het einde {“P^eur hchtmetalen velgen, brede
weer bij de aanschafprijs van deze banden een dakspoiler en een wis/
betaald worden. Een meerprijs .art »jn. De totaalpnjs bedraagt 13.795,-.
ƒ3.210,- waar je dan de extra ruimte
voor krijgt, maar ook een iets comple
tere uitvoering. Gezien de meerprijzen
die andere merken voor hun station-
carmodellen in rekening brengen, is de
Sport Wagon zeker niet duur.
De Alfa Romeo 33 Sport Wa*“ o r oj
zeer aantrekkelijke auto. Dat aantrek- Import Nederland op de Veluwe
kelijk slaat zowel op het in- als exte- zeer geslaagde presentatie van de Jeep-
rieur als ook op de prijs, het brand- modellen.
stofverbruik en de uitstekende presta- De programma van Jeep valt in twee
ties. Voor het echte stationcarpubliek series uiteen, de Wrangler en de Che-
biedt deze auto wat te weinig mogelijk- rokee. Deze laatste is een luxueuze
heden, maar daar is Alfa zich ook van drie- of vijfdeurs auto met natuurlijk
bewust. vierwielaandrijving. Er kan worden ge-
kozen uit een 2.1 liter Renault turbo-
illen vu
gebrui-